@
Robje1244 tnx voor het meedenken, de feedback.
Ik kijk niet alleen naar de absolute waarden, maar ook het gedrag van de folie, dus een dampremmend of klimaatfolie type. Want dat geeft meer aan hoe een folie zich onder veranderende condities zich kan gedragen.
Een klimaatfolie type heeft vaak een sd range van 0,3-20 meter (soms tot 25m). Dus voor mij is alles onder die 0,3 damp open en zeker alles boven de ca 20 m dampremmend (heel hoog bijv 1500 m is dampdicht maar das bij deze situatie niet zo relevant).
Dus:
de Sd waarde van de Opstalan platen zitten tussen de 18 en 42m.
Dat is voor mij dus dampremmend en dat staat ook in de folder.
Helaas wordt van de Unilin platen geen sd waarden opgegeven (nog niet gevonden), maar kijk je voor bijvoorbeeld in Ubakus voor 30 mm
Hartschaum, PUR (unbeschichtet) naar de μd dan is die 3,6 meter (ff rechts op μ<-> μd klikken via het menu "
Laag" en dan "
Eigenschappen van de laag bewerken"). En die waarde is niet variabel!
En dat geldt dan voor de optimale situatie verdampingssituatie, de theoretische benadering.
Tja, ik wil dus een veiligheidsmarge en omdat ik niet weet hoe groot die moet zijn, neem ik dus voor de zekerheid klimaat folie. Je weet immers niet of ergens op het dak, bij schoorstenen of andere kruisende obstakels zich ook nog een koudebrug kan voordoen die daar lokaal vocht in de constructie brengt die niet voorzien was met alleen een simpel Opstalan plaat model, das me te eendimensionaal.
Met het gebruik van klimaatfolie zit je daarmee aan de veiligere kant, mits je ook een damp open isolatie gebruikt.
Ik schreef al eerder, we zijn niet de eersten die hier mee worstelen...