Zolder isoleren en gordingen zichtbaar laten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-11-2024
Hi Tweakers,

We willen dakisolatie aanbrengen in onze rijwoning uit 1929. Huidige dakisolatie is 5 mm piepschuim... Om het oude karakter van de woning zo veel mogelijk te behouden had ik bedacht om tussen de horizontale gordingen te isoleren en zodoende de gordingen zichtbaar te houden. De geplande volgorde van buiten naar binnen:

- dakpannen, panlatten
- dakbeschot van houten latten
- ventilatielatten 15 mm
- Knauf naturoll 037, 170mm dik, RD-waarde 4.55
- dampremmende folie. deze plaats ik aan beide kanten over de balk en naderhand tape ik de beide zijden aan elkaar vast
- hoekprofielen met gipsplaat

zie dit plaatje voor een schematische weergave van de opbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L0DUg6JxpxLk75H9bhZ3ruPUhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I3Vlqwpe7VoCT974Z9exdBAB.jpg?f=user_large

Ik heb hier wat vragen over, hopelijk kunnen jullie me helpen:
- doe ik het goed? mist er nog iets in de opbouw?
- is er eenhandigere manier? bijv. met die hoekprofielen
- zit de dampremmende folie ver genoeg of is er een andere manier om dit te doen?
- hoe monteer je de dampremmende folie op de zijmuur?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Groet,

Olof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 10:35
Piepschuim weghalen, dit is dampdicht = schimmel
Ik zou overwegeng een glaswol maar houtvezelisolatie te gebruiken. Is wel duurder, maar buffert de warmte veel beter (en geeft geen irritatie bij het verwerken ervan). Als de zolder een slaapkamer wordt is dit zeker aan te raden.
Ventilatielatten kan je weglaten omdat je huidige dakbeschot van houten latten al damp open is

Over de hoekprofielen zou ik nog wel even nadenken. Het meeste gebeurt met houten latten/balken die tussen de gordingen geplaatst wordt. Op internet vind je hier veel voorbeelden van.

Wat betreft de folies zou ik even op internet zoeken. Hier staan voldoende instructies hoe je dit moet doen & tapen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 22:08
Ik zou ook aanraden houten latten te gebruiken. Je kan dan boven en onder de gording een streepje afdichtkit plaatsen, de klimaatfolie er in leggen, en dan aandrukken met de houten lat; zo creëer je een perfect luchtdichte afsluiting van de folie. Steekt de folie nog wat naar voren uit, dan snij je hem zo tegen de gording af, uiteinde wordt afgedekt door gipsplaat.

Wel is het veel gemakkelijker om de gordingen niet zichtbaar te laten (denk eraan om ze vooraf mooi te schuren, als de gipsplaat hangt kan je nauwelijks aan de randen). Wil je perse oud karakter kan je nog altijd lelijk behang uitkiezen en vochtplekken schilderen oOo

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:03
naftebakje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:20:
Ik zou ook aanraden houten latten te gebruiken. Je kan dan boven en onder de gording een streepje afdichtkit plaatsen, de klimaatfolie er in leggen, en dan aandrukken met de houten lat; zo creëer je een perfect luchtdichte afsluiting van de folie. Steekt de folie nog wat naar voren uit, dan snij je hem zo tegen de gording af, uiteinde wordt afgedekt door gipsplaat.

Wel is het veel gemakkelijker om de gordingen niet zichtbaar te laten (denk eraan om ze vooraf mooi te schuren, als de gipsplaat hangt kan je nauwelijks aan de randen). Wil je perse oud karakter kan je nog altijd lelijk behang uitkiezen en vochtplekken schilderen oOo
Je zou zelfs kunnen overwegen nep-gordingen te maken van een lat. Makkelijker en veel sneller te bouwen, je kan evt nog iets dikker isoleren (20cm), elimineert grotendeels de koudebrug en niemand die achteraf het verschil ziet.

Jouw trucje met een lat+kit werkt trouwens ook heel goed voor het bevestigen van de folie tegen de muur.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 11-10-2022 15:49 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Wel eens gekeken naar PIR platen met gips erop?
Betere isolatiewaarde, dampremmend en de gips zit er al op.

Wel iets duurder, maar persoonlijk goede ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51
Er hoort geen ventilatiespouw tussen dakbeschot en glaswol. In plaats daarvan hoort er mogelijk een spouw tussen je folie en de gipsplaten (bij Klimaatfolie hoort dat wel in elk geval, of het bij dampremmend ook moet weet ik niet). Verder: spouw, 170mm glaswol, gipsplaten en dan nog gordingen zichtbaar overhouden, heb je echt zulke dikke gordingen? Als je voor glaswol gaat: Ik zou naturoll 032 gebruiken, kost je een paar honderd euro extra op de hele klus maar Rd waarde bijna 1 hoger.
Is je dak winddicht? Zo nee dan moet je dat óók eerst oplossen, door naden te dichten of nog een folie tussen dakbeschot en isolatiemateriaal.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-11-2024
Thanks allemaal voor jullie reacties. Ik denk dat ik er dan, zoals jullie adviseren, vanaf zie om de gordingen zichtbaar te laten, en (zoals Glenfiddich tipte) voor Naturoll 032 gaan die iets dikker is (de dikte van de gordingen is 195 mm). Bij een dikte van 180 mm heeft de 032 een RD van 5.60, daar word ik blij van!

Dan de vraag: hoe te bevestigen? Ik word niet echt wijzer van veel Googlen, er zijn 1001 opties...

Ik heb alleen horizontale gordingen. Kan ik het op deze manier doen en verticale latten / balken overbodig laten? Of wel verticale latten tussen de balken doen? Maar moeten die dan niet even breed zijn als de balk? (anders zit daar een ruimte tussen zonder isolatie = koudebrug).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Je isolatie komt gewoon strak tussen de gordingen en strak tegen elkaar. Zorg dat je je rol iets langer afsnijdt dan de afstand tussen de gordingen, dan kan je het een beetje fixeren zodat het blijft zitten. Dit totale vlak werk je netjes luchtdicht af door alle naden af te tapen.

Vervolgens monteer je je rachels waar je gips op komt, je gips komt niet direct tegen de gordingen aan. Je gordingen zijn onderdeel van de ruwbouw constructie en zijn vaak niet netjes uitgelijnd ten opzichte van elkaar. Bovendien is de overspanning tussen je gordingen te groot voor een gipsplaat, deze rachels monteer je dus haaks op je gordingen met een h.o.h. afstand van 40 cm. Vervolgens je gips dus weer haaks t.o.v. je rachels (gipsplaat is 2 meter lengte, dus bij h.o.h. afstand van 40 cm, kom je met je naad precies uit op een rachel).

Je rachels kan je met filler plaatjes mooi uitlijnen als 1 plat vlak op je gordingen. Gebruik hier een lange waterpas en/of rij voor om te onderzoeken wat het hoogste/laagste punt is. Je rachels kan je vervolgens ook gebruiken om je isolatie in het midden nog een beetje te fixeren tegen je dakbeschot.

Hoe tochtdicht is je dakbeschot op dit moment zodra het kaal is gemaakt? (dus de huidige laag EPS verwijderd). Woningen van 1929 zijn mogelijk niet al te kierdicht. Eerst zaak dus om je dakbeschot lucht/tochtdicht te maken (maar dampopen) voordat je aanvangt met isoleren. Hiervoor kan je dampopen folie gebruiken, maar makkelijker is misschien triplexplaten van 4 a 5 mm te nemen en tegen je dakbeschot te schroeven (als dit kiert). Hoeken en bouwknopen zoals overgang muur naar dakbeschot kan je netjes afpurren bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:52
viking schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:54:
Hi Tweakers,

We willen dakisolatie aanbrengen in onze rijwoning uit 1929. Huidige dakisolatie is 5 mm piepschuim... Om het oude karakter van de woning zo veel mogelijk te behouden had ik bedacht om tussen de horizontale gordingen te isoleren en zodoende de gordingen zichtbaar te houden. De geplande volgorde van buiten naar binnen:

- dakpannen, panlatten
- dakbeschot van houten latten
- ventilatielatten 15 mm
- Knauf naturoll 037, 170mm dik, RD-waarde 4.55
- dampremmende folie. deze plaats ik aan beide kanten over de balk en naderhand tape ik de beide zijden aan elkaar vast
- hoekprofielen met gipsplaat

zie dit plaatje voor een schematische weergave van de opbouw:

[Afbeelding]

Ik heb hier wat vragen over, hopelijk kunnen jullie me helpen:
- doe ik het goed? mist er nog iets in de opbouw?
- is er eenhandigere manier? bijv. met die hoekprofielen
- zit de dampremmende folie ver genoeg of is er een andere manier om dit te doen?
- hoe monteer je de dampremmende folie op de zijmuur?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Groet,

Olof
Inmiddels hebben we het niet meer.
Maar wij hadden ons jaren 30 huis geisoleerd, en over alle gordingen heen de dampdichte folie, latten en gips.

Bij een 2e hands bouwhandel hebben we balken kunnen vinden met hetzelfde uiterlijk als de gordingen.
Deze zijn over de lengte doorgezaagd en deze hebben we op de gipsplaten vastgezet voor het stuken.

Zag er altijd erg authentiek uit.
Iedereen dacht dat het de originele balken waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:20:

In dit geval is klimaatfolie helemaal niet nodig omdat de buitenzijde niet dampdicht is.
Dampwerende/dampdichte folie aan de binnenzijde is goed genoeg.
Pagina: 1