Goedemiddag.
Ook hier aan het klussen geslagen. Ik heb afgelopen weken regelmatig op de bank het forum zitten doorlezen om een indruk te krijgen waaraan ik moet denken.
Aanleiding voor de klus is het plaatsen (31 mei) van een nieuwe dakkapel op de zolder.
Met het plaatsen van deze dakkapel winnen we, gezien de dakhoek van ca 29gr,. een flink vloeroppervlak, ca 4.30 mtr x 2.70 mtr. De ruimte die zo ontstaat gebruiken we zo voor een logeer/werkkamer.
We vonden het tevens een mooie aanleiding om de bestaande situatie eens te bekijken en de isolatie van het dak te vernieuwen.
Ok, dit is de huidge situatie:
Woning uit 1976, dak met hoge nok (ca 3,85 mtr) en ongelijke kap.met gordingen. De kap heeft aan de zuidzijde een hoek van 53gr en aan de noordzuide een hoek van 29gr. Het is erg slecht geisoleerd op zolder, waardoor het s'zomers bloedheet is, en in de winter behoorlijk fris. Aangezien de zolder als kinderkamer wordt gebruikt (dochter nu 9) hebben we al wel een airco hangen om in de zomerdagen terug te koelen voor het slapen gaan. Stoken doen we er nu nog niet, maar met oog op de toekomst, huiswerk, meer privacy is dus isolatie geen verkeerd idee.
Dak is in de basis opgebouwd uit betonnen dakpannen, geventileerde luchtspouw buiten, dakbeschot bestaande uit plaatmateriaal met 20 mm pur en 20 mm vezelplaat (zie foto 1)
Tegen dit dakbeschot hebben de vorige bewoners 6 cm tempex aangezet met tengelconstructie, vervolgens gipsplaten ertegenaan en gestuct.Er zat geen folielaag tussen.
Opbouw dak zuidzijde:
Gordingen zijn 185 mm diep, 68mm breed en liggen ca 1150 mm uit elkaar (verscheelt paar cm per gording)
Het dakbeschot zit laagje verf over, behalve onderste gedeelte niet. Inmiddels zijn de oude gipsplaten, de tengels en de tempex verwijderd en kijk ik nu dus tegen het kale dakbeschot aan.
Deze foto toont beetje de situatie:
Dit is de situatie zoals ik hem denk op te gaan bouwen voor dak zuidzijde. De gordingen worden helemaal weggewerkt achter gips, dus ik heb 18,5 cm om te isoleren. Ik denk dit met PIR platen te doen. (ik krijg overigens in Ubakus niet voor elkaar om balken van 185 mm en pir platen van 180 mm te gebruiken, hij tekent dan de balke eigenlijk iets in het dakbeschot)
Opbouw dak Noordzijde:
Gordingen zijn hier 235mm diep, 68mm breed en liggen ca 1150 mm uit elkaar (verscheelt paar cm per gording). Ook hier worden de gordingen worden helemaal weggewerkt achter gips, dus ik heb 23,5 cm om te isoleren. Dit zou ik dus met glaswol afkunnen?
Nu is dit voor mij de eerste keer. De nieuwe dakkapel gaat ook naar de waarden van het bouwbesluit tusen Rc 6. Behalve optimale isolatie wil ik geen vochtproblemen (wie wel) maar ook juist wat vertraging in het doorgeven van warmte in de zomerdagen naar de kinderkamer op de zuidzijde van de zolder vind ik belangrijk.
Btw, het dakraam dat op de foto's te zien is wordt tevens vervangen op 31 mei voor HR++ glas en er komt buitenzijdig een rolluikje voor van Velux.
Wie o wie hier wil eens schiten op mijn idee-en en kan ze aanvullen of me op andere gedachten brengen. Alle idee-en zijn welkom.