Toon posts:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Pagina: 1 ... 40 ... 43 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
maxfr schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:25:
@route99 Ik heb glaswol waar al een dampremmende folie op zit. Of moet ik die eraf halen en dan klimaatfolie overal gaan plaatsen?

@Franciesco @elektriekert Nee er zit helaas geen follie aan de buitenkant. Het is een oud huis uit 1910. Het dakbeschot is niet erg luchtdicht, er zitten een hoop kieren tussen de latten wat wel veel werk gaat zijn om allemaal te dichten.Volgens de aannemer kan het dakbeschot niet goed luchten als ik de isolatie rechtstreeks op het dakbeschot aanbreng.

Daarom dacht ik zelf om een luchtspouw met dampopen folie achter de glaswol te plaatsen zodat het dakbeschot goed kan luchten en het daar niet gaat schimmelen. Dus om het zo te gaan maken zoals ik in Ubakus had gemaakt. Zouden jullie dat aanraden of toch alle kieren in het dakbeschot proberen te dichten en dan direct op het dakbeschot isolatie plaatsen?
Dit verhaal is inmiddels al een paar keer eerder voorgekomen,
Volgens mij was dit het:
De voornaamste reden dat “men” tegenwoordig geen luchtspouw aanhoudt is om te voorkomen dat eventuele ontsnapte warme lucht van binnenuit niet na je isolatielaag gaat condenseren waardoor het aan de verkeerde kant (binnenkant) van je dakbeschot zit.

Wellicht kunnen meerdere mensen verduidelijking geven.

Edit:
fun fact :) :

De Topic start gaat over wel of geen luchtspouw

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:22

route99

just passionately curious...

maxfr schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:39:
[...]https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/isolatie/dakisolatie/knauf-expert-glaswol-voor-schuin-dak-160mm/5507806
Daar zit dus alu-folie op. Ik zou dat risico daarmee niet durven nemen.
Algemene tip: Maak in het vervolg eerst een plan door en deskundige sort of beoordeeld is, mogelijke input van hier mee genomen is.

Je mag deze persoon wel dankbaar zin...:
kreeg ik van de aannemer te horen die andere klussen in het huis doet dat ik zo problemen zou krijgen met ventilatie.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@maxfr zoals eerder aangegeven (ook door @elektriekert) wordt een luchtspouw tussen dakbeschot en nieuwe isolatie niet (meer) aangeraden.

Als het dakbeschot nu niet erg luchtdicht is, dan zou ik dat eerst zo goed mogelijk aanpakken. De koude lucht die hierdoor binnenkomt zal een deel van je naisolatiewerk teniet doen. En icm een luchtspouw de condensatie ook nog vergroten. Je haalt immers als het ware extra koude lucht binnen waardoor de kans op condensatie vergroot wordt.

Net als @route99 zou ik voor de veilige optie gaan (klimaatfolie) en dus niet voor spijkerflens met een (sterk) dampremmende aluminium folie.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Franciesco Zou je er met zo'n tochtig dakbeschot het niet als "dampopen" moeten beschouwen, waardoor je met een dampdichte opbouw aan de binnenkant altijd goed zit? Dan krijg je dus nooit vocht van binnen wat gaat condenseren en al het vocht wat er in zou komen kan makkelijk naar buiten.

@maxfr In Ubakus zou ik sowieso nog even kijken zonder extra dampdoorlatende laag en de dampremmer wellicht wat hogere SD waarde gebruiken. Ik verwacht namelijk wel meer van de spijkerflens, Ubakus kent ook "Alufolie".

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• Franciesco
  • Nu online
@Rimco wellicht, maar het is totaal niet controleerbaar cq ongecontroleerd. Want waar zitten de spleten, hoe veel zijn het er, in welke mate zorgen ze voor ventilatie (weersafhankelijk) etc.? En hoeveel vocht komt er (extra) door naar binnen (ook bv stuifsneeuw)?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:30
Rimco schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:48:
@Franciesco Zou je er met zo'n tochtig dakbeschot het niet als "dampopen" moeten beschouwen, waardoor je met een dampdichte opbouw aan de binnenkant altijd goed zit? Dan krijg je dus nooit vocht van binnen wat gaat condenseren en al het vocht wat er in zou komen kan makkelijk naar buiten.

@maxfr In Ubakus zou ik sowieso nog even kijken zonder extra dampdoorlatende laag en de dampremmer wellicht wat hogere SD waarde gebruiken. Ik verwacht namelijk wel meer van de spijkerflens, Ubakus kent ook "Alufolie".
Als je goed de handleidingen doorneemt van de fabrikanten die glaswol of steenwol produceren of iets wat daar op lijkt.
Dan staat daar, vrij vertaald:Als er wind door ons product waait dan werkt het niet meer.

Het is niet anders. Dus eerst winddicht maken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Franciesco Dat is dan de vraag voor @maxfr, want volgens mij gaf hij aan dat er behalve het rachelwerk verder niets meer onder de dakpannen zat. Dat hout is zelf dan het enige wat het vocht nog tegen zou kunnen houden, maar dat zou ook geen probleem moeten zijn.

@Seafarer Je moet inderdaad goed opletten met echt "wind", maar dat kan je alsnog wel oplossen. Mijn stelling is echter: Met je juiste aanpak zou de gekochte spijkerflens niet direct een probleem moeten vormen. Je moet echter wel aan de juiste randvoorwaarden voldoen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• route99

route99

Rimco schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:12:
@Seafarer Je moet inderdaad goed opletten met echt "wind", maar dat kan je alsnog wel oplossen.
Winddicht maken dus...
Mijn stelling is echter: Met je juiste aanpak zou de gekochte spijkerflens niet direct een probleem moeten vormen. Je moet echter wel aan de juiste randvoorwaarden voldoen.
Op papier kan het allemaal, maar het is erg eendimensionaal. Ubakus waarschuwt ons niet voor wat ie niet weet en wat wij soms ook niet weten, maar zeker in wat oudere constructie tegen aan kunnen lopen.
Ergo: Werk op safe en aan een ieder zelf om de gekochte spijkerflens wel niet te gebruiken, ik zou het zelf niet doen. Eigenlijk moet je dan vanaf de buitenkant een water- & winddichte folie hebben en de zekerheid dat er niet toch ergens iets in de constructie zit waar je mogelijk later toch last van krijgt. Het probleem is nl dat zodra je gaat isoleren koudebruggen naar een andere plaats kunnen gaan en probeer dat maar eens in te schatten/ te voorkomen o.b.v. de situatie nu.....

• maxfr
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-05 16:06
@route99 Bedankt voor de opmerkingen. Ik ga van de week de gekochte isolatie terugbrengen want dat kan nog. Ben iets te voorbarig geweest omdat het in de aanbieding was 😅. Na wat extra inspectie ben ik erachter gekomen dat er nog “iets” tussen het dakbeschot en de dakpannen zit. Ik weet niet of iemand hier misschien weet wat het is want ik kan online nergens vinden.

Aangezien ik nu from scratch ga beginnen twijfel ik tussen 2 opties.
1) Gewone glaswol direct op dakbeschot en afwerken met klimaatfolie (zoals door jullie aanbevolen al hier boven)

2) Pir platen met gips afwerking (wat volgens mijn aannemer de beste optie is)

Zijn dit allebei ook nog valide opties als ik niet weet wat er voor soort “folie” ligt?

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
maxfr schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:47:
@route99 Bedankt voor de opmerkingen. Ik ga van de week de gekochte isolatie terugbrengen want dat kan nog. Ben iets te voorbarig geweest omdat het in de aanbieding was 😅. Na wat extra inspectie ben ik erachter gekomen dat er nog “iets” tussen het dakbeschot en de dakpannen zit. Ik weet niet of iemand hier misschien weet wat het is want ik kan online nergens vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangezien ik nu from scratch ga beginnen twijfel ik tussen 2 opties.
1) Gewone glaswol direct op dakbeschot en afwerken met klimaatfolie (zoals door jullie aanbevolen al hier boven)

2) Pir platen met gips afwerking (wat volgens mijn aannemer de beste optie is)

Zijn dit allebei ook nog valide opties als ik niet weet wat er voor soort “folie” ligt?
Als de folie onbekend is (mogelijk dus dampremmende/dampdicht) altijd voor optie 1 kiezen. Daarmee kan het vocht ook uit de constructie ontsnappen.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:24
Ik ga gipsplaten aanbrengen op rachelwerk van 21 x 48. Ik heb zonder nadenken schroeven gekocht van 35 mm, volgens mij de standaardmaat Zijn deze niet lang en boor ik dan niet door de folie? Ik zie verder zo snel alleen 25mm. Zou dat te kort zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Davidrrr over het algemeen wordt gezegd dat gipsplaten vastgezet moeten worden met schroeven die minimaal 2cm in het hout zitten. Bij 1,25cm gipsplaten zijn 3,5cm lange schroeven wat dat betreft dus prima. Zelf gebruik ik deze ook.

Welke dikte gipsplaten en rachelwerk heb je?
Als er een schroef door de folie heen gaat zal het gaatje wat hierdoor ontstaat dicht getrokken worden en dus niet echt een gat veroorzaken.
Bij folie wat tussen gipsplaat en rachelwerk geplaatst wordt heb je ook nog eens de klemmende werking van gips op hout. Al is het nadeel daarvan dat je dan al wel snel door de folie heen gaat als je een keer iets wilt ophangen aan de gipsplaat. Maar bij een schuin dak zal dat niet vaak gebeuren denk ik.
Plus geen ruimte voor leidingen die wellicht direct achter de gipsplaat moeten lopen.

Bij sommige folies staan trouwens in de handleiding installatietips/eisen. Dus goed om dat ook even te bekijken.

• Davidrrr
Dank. Ik gebruik 12.5 mm platen op 21mm rachels en daaronder zit de folie. Vandaar mijn vraag. Dank voor je snelle antwoord. Ik kan schroeflinten vinden van 25 mm maar niet echt van 30. Ja het is mm werk dit 🤣. Maar als ik jou zo lees is het dan beter gewoon de 35mm te gebruiken ipv 25. Ik gebruik Miofol klimaatfolie.

[Voor 56% gewijzigd door Davidrrr op 26-03-2023 10:15]

• Utlbrt
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:50
Ik vroeg mij eigenlijk af, omdat veel mensen het hier over raggels hebben voor het plaatsen van gips platen of dit verplicht/nodig is om raggels te plaatsen.

Mijn situatie gaat d'r als volgt uitzien en ik vroeg mij af of dit nodig was:

- dakbeschot
- glaswol
- gordingen met raamwerk (om isolatie te klemmen)
- klimaatfolie
- daarop direct gipsplaten

Ik las echter een stuk verder terug in dit topic (geloof ik) dat je klimaatfolie niet direct in contact mag staan met je gipsplaten omdat je mogelijk het folie doorboort en dan de werking verminderd/te niet doet? Klopt dat?

PS: Ik ging af op een video die geplaatst is door de praxis, waarbij ze direct de gipsplaten op het raamwerk plaatsen zonder raggels.

[Voor 10% gewijzigd door Utlbrt op 26-03-2023 10:59]

• Seafarer
Utlbrt schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:58:
Ik vroeg mij eigenlijk af, omdat veel mensen het hier over raggels hebben voor het plaatsen van gips platen of dit verplicht/nodig is om raggels te plaatsen.

Mijn situatie gaat d'r als volgt uitzien en ik vroeg mij af of dit nodig was:

- dakbeschot
- glaswol
- gordingen met raamwerk (om isolatie te klemmen)
- klimaatfolie
- daarop direct gipsplaten

Ik las echter een stuk verder terug in dit topic (geloof ik) dat je klimaatfolie niet direct in contact mag staan met je gipsplaten omdat je mogelijk het folie doorboort en dan de werking verminderd/te niet doet? Klopt dat?

PS: Ik ging af op een video die geplaatst is door de praxis, waarbij ze direct de gipsplaten op het raamwerk plaatsen zonder raggels.
Link van de video?

• Davidrrr
Dan moet je denk ik wel flinke rachels gebruiken om de afstand te overbruggen. Onze opzet is (ook gordingendak) paar verticale balken tussen de gordingen verticaal als raamwerk, dan isolatie ertussen en er achter, dan de klimaatfolie erop nieten. Geniette plekjes weer afplakken en dan de dunnere rachels horizontaal elke 30 cm met enkel dan paar keer boren op de verticale balken. Zo boren wij het minst door de folie. Ook hebben we dan tussen de balken wat ruimte tussen gipsplaat en folie. Ik hoop dat dit een beetje klopt 🤣

[Voor 12% gewijzigd door Davidrrr op 26-03-2023 12:21]

• Utlbrt
Davidrrr schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:20:
Dan moet je denk ik wel flinke rachels gebruiken om de afstand te overbruggen. Onze opzet is (ook gordingendak) paar verticale balken tussen de gordingen verticaal, dan isolatie ertussen, dan de klimaatfolie. En dan de dunnere rachels horizontaal elke 30 cm met enkel dan boren op de verticale balken. Zo boren wij het minst door de folie. Ook hebben we dan tussen de balken wat ruimte tussen gipsplaat en folie.
Dat zie ik inderdaad ook het vaakst. In mijn geval wordt de kamer dan nog weer 2 cm extra kleiner, it is what it is :)

• Davidrrr
Ja dat is zo. Overigens gebruiken we geen enorme balken. Alleen net stevig genoeg om de horizontale balkjes aan te bevestigen. Ik denk iets van 4 x 4 of 5 x 5.
Een dak werkt ook en beweegt. Ik denk dat je voegwerk ook niet blijft zitten als het niet stevig genoeg zit. Maar er zijn hier mensen die er veel meer van weten.

[Voor 33% gewijzigd door Davidrrr op 26-03-2023 12:26]

• Seafarer
Ah zo.

Afstand is niet zo groot, maar je moet niet een keer hard stoten precies in het midden.

Meestal word 30cm geadviseerd.

• Utlbrt
Seafarer schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Ah zo.

Afstand is niet zo groot, maar je moet niet een keer hard stoten precies in het midden.

Meestal word 30cm geadviseerd.
Ik denk op basis hiervan ook maar extra raggels ga plaatsen (horizontaal om de 30cm), en ipv hele dikke balken om het isolatiemateriaal tussen te klemmen, dunnere balken (4 a 5cm) om de 59cm (verticaal).

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:38
Gewoon een situatie uit nieuwschierigheid en wat brain farts:-)

Aan de koude zijde van een schuin dakkapel na-isoleren zou met (glas)wol moeten i.v.m. vocht v.z.i.w.

Dakpannen en (pan)latten er af, oude dakbeschot verwijderen en dan op de bestaande balken nieuwe plaatsen om meer ruimte te creeren.

Vervolgens opnieuw opbouwen met wol ertussen en natuurlijk dampopen folie.

Dan moet je aan de voor en zijkanten nog wel even e.e.a. afwerken.
Grotere windveer en trespa strook ofzo.

Is dat hoe het kan, wat is gebruikelijk?

Zijn de twee balken op elkaar dan ook steviger of moet je bijv. nog multiplex met lijm en schroeven op de zijkanten zetten?

Komt voort uit eigen situatie.
Huis verbouwd en geisoleerd.
Schuin dakkapel waar ruimte tussen plafond en dak 2cm is bij het kozijn(!) en die ruimte loopt tot 36cm bij aansluiting dak.

Dakpannen, wangen en lood zijn verouderd. Mochten we dat vervangen dan natuurlijk gelijk wat extra isolatie met name voor de eerste meter vanaf het kozijn. Twijfel of we dan nog niet verhuist zijn.

Hoe gaat het in zijn werk bijv. met afstand tot buren.
Stel je zit 50cm van de buren af en je plaatst 8cm isolatie dan zit je er eigenlijk te dicht op.
Mag dat in bepaalde situaties of mag dat eigenlijk nooit?

• route99

route99

Amtelode schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:28:
Gewoon een situatie uit nieuwschierigheid en wat brain farts:-)...........
Hoe gaat het in zijn werk bijv. met afstand tot buren.
Stel je zit 50cm van de buren af en je plaatst 8cm isolatie dan zit je er eigenlijk te dicht op.
Mag dat in bepaalde situaties of mag dat eigenlijk nooit?
Deze kun je heel praktisch zelf oplossen en niet van onze mening af te laten hangen: Ga langs of bel of mail de afdeling van de gemeente die over de vergunningen gaat. Voor onze bewoners is dat als volgt samengevat o.b.v. een gesprek dat ik met de gemeente gehad heb waar bewoners bij isolatie van buitenaf mee te maken kunnen krijgen.
Samenvatting Vergunning Bij Isoleren Gevel Dak (pdf)

Tip: Maak van andere situaties waar je wat over te vragen hebt zoveel mogelijk een schets en ondersteun dat waar mogelijk is met foto's. Dat gaat je en ons vast helpen om meer focus op de vraag voor jouw situatie te krijgen,

[Voor 3% gewijzigd door route99 op 27-03-2023 10:20]

• Franciesco
  • Nu online
@Amtelode Als je toch met de gedachte speelt de dakbedekking etc er af te halen, dan zou je ook kunnen overwegen om voor een warm dak constructie te gaan. Dus het isolatiepakket op het (bestaande) dakbeschot plaatsen i.p.v. onder een (nieuw) dakbeschot.

Dan heb je wel nog steeds een dampscherm aan de warme kant (dus onder het isolatiepakket) nodig. En ook een waterkerende dampopen folie aan de buitenkant (onder de dakbedekking).

Een warm dak constructie heeft als voordeel dat je geen of minder koudebruggen hebt dan een koud dak constructie.
Maar ik weet uiteraard niet precies wat mogelijk is bij jou. Als je wat Googled op "warm dak constructie" krijg je vast wat inspiratie.

Over de afstand tot de buren: ik ben geen expert om dit gebied, maar ik neem aan dat als het dak van de dakkapel wat dikker wordt, dat je huis an sich niet dichter bij de buren komt te staan. Of steekt de dakkapel uit t.o.v. de gevels?
Het volume van de woning neemt wel toe als het dak dikker wordt. En dat is voor zover ik weet officieel omgevingsvergunningsplichtig.

PS: een combinatie van isolatie op én onder het dakbeschot is ook nog mogelijk om minder verhoging van het dak te krijgen.

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:22
Franciesco schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:02:
@route99 dat is exact wat ik eerder ook aangegeven heb. :) Vandaar dat ik de verschillen die ik in Ubakus zie met deze 2 folies prima verklaarbaar vind.

@Loveless85 Onderstaand voorbeelden met 3 verschillende folies met ongeveer (!) jouw dakconstructie en de glaswol die @route99 voorstelde. Door de lagere dampweerstand van de Isover heb je iets meer vocht, maar is de droogreserve groter. Dit laatste zie je (ik) vaker als je wat speelt met de diverse type folies.
Met Ampatex Variano 3 krijg je soortgelijke resultaten als met Intello Plus.
De klimaatfolie van WÜTOP ® THERMO VARIO SD zit qua maximale dampweerstand tussen de Isover en de Proclima in: 0,18-20m. En lijkt in jouw situatie mooi te passen.
PS: Als je de warmte in de zomer meer buiten wilt houden, dan kun je b.v. voor houtvezel ipv glaswol gaan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nogmaals dank voor je goede advies, op basis van je opmerking over warmte ga ik graag voor houtvezel. De kou in de winter valt reuze mee, maar de opwarming in de zomer is aanzienlijk. Zeker met het oog op de steeds extreme zomers richt ik me liever op reductie daarvan.

Zou dit een goede optie zijn qua houtvezelplaat, ben voor 140mm gegaan conform je ubakus berekening:
https://www.budgetisolati...ex-houtvezel-plaat-140mm/

Kon alleen de WÜTOP ® THERMO VARIO SD nergens vinden voor consumenten :( dit leek me een redelijk alternatief?

https://www.budgetisolatieshop.nl/isover-vario-km-duplex-uv/

• TwingyTwingy
  • Nu online
Loveless85 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:16:
[...]

Nogmaals dank voor je goede advies, op basis van je opmerking over warmte ga ik graag voor houtvezel. De kou in de winter valt reuze mee, maar de opwarming in de zomer is aanzienlijk. Zeker met het oog op de steeds extreme zomers richt ik me liever op reductie daarvan.

Zou dit een goede optie zijn qua houtvezelplaat, ben voor 140mm gegaan conform je ubakus berekening:

Kon alleen de WÜTOP ® THERMO VARIO SD nergens vinden voor consumenten :( dit leek me een redelijk alternatief?

Ik vind de Isover wel een hele dure jongen. Pro Intello zou denk ik de betere keuze zijn.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 11:06

Wuursj

want worst is al bezet

Loveless85 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:16:
[...]

Die 140mm houtvezelplaat heb ik ook gebruikt. Ik kon in de hittegolf gewoon werken onder een dak dat onder de volle zon zat :*) Ik heb het voor wand, schuin dak en plat dak gebuikt, bijna 10m3 samen. Het is wat lastiger op maat te zagen dan bijv. steenwol maar daarintegen irriteert het niet.

Ik heb Pro Clima Intello+ gebruikt als klimaat folie, de SD waarden daarvan waren een stuk beter dan die van Isover Vario KM duplex. Die laatste had ik zelfs al in huis en is weer marktplaats op gegaan toen ik daar achter kwam...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Franciesco
  • Nu online
@Loveless85 Bij houtvezel zou ik waarschijnlijk voor Steicoflex 036 gaan. Die heeft nog een beetje betere isolatiewaarde (Rd is 0,2 hoger bij 14cm dikte) en is zelfs nog een tikje goedkoper dan de link die je gaf van de Pavaflex.

https://isolatienoord.nl/...cm-rd-3-85-4pl-pak-2-81-m

De WÜTOP ® THERMO VARIO SD klimaatfolie is inderdaad lastig te krijgen. Behalve de Pro Clima Intello (Plus) kun je ook denken aan b.v. de Tyvek Airguard Smart of de Icutec Vario (via Amazon te verkrijgen). Deze laatste is wel wat smaller (1 meter breed), maar heeft wel een breed bereik: sd-waardes van 0,4-50m.

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:22
Dank allen, zijn weer goede tips.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:07
TwingyTwingy schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Als de folie onbekend is (mogelijk dus dampremmende/dampdicht) altijd voor optie 1 kiezen. Daarmee kan het vocht ook uit de constructie ontsnappen.
Ik ben mij ook aan het oriënteren in de wondere wereld van het isoleren van een zolder dak.
En heb ook een folie zitten tussen de pannen en het dakbeschot echter heb ik een paar maanden terug toen ik de dakgoot aan het schoonmaken was hier geen foto's van gemaakt... ook zat er nog iets van schuim onder het folie want ik kon het een beetje indrukken.

Het huis is begin jaren 70 gemaakt met plat dak maar in de jaren 90 hebben ze er een spits dak opgezet vanuit de geluidsisolatie voor de vliegbasis hier in de buurt.

De zolder werd met de koudere dagen afgelopen winter niet extreem koud maar was wel een stuk kouder dan de rest van het huis (er zit op de 1ste verdieping nog een deur naar de vaste zoldertrap)
De de isolatie doet wel iets maar kan volgens mij redelijk makkelijk beter gemaakt worden.

Het plan is:

Een verticaal raggelwerk te maken.
Daar achter een 18cm glaswol.
Over de latten een klimaatfolie (aangezien ik niet precies weet wat voor folie onder de pannen zit en dus met klimaatfolie altijd goed zit)
Daaroverheen gipsplaten (of moet er nog een extra raggelwerk tussen de klimaatfolie en de gipsplaten? )

Maar zie ik iets over het hoofd? of hebben jullie verder nog tips die het beter / betaalbaarder te kunnen maken?

( zie hieronder wat plaatjes die nog op funda stonden om de boel te verduidelijken )

Strava

• Utlbrt
Tinusvolkel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:03:
[...]

.....

Een verticaal raggelwerk te maken.
Daar achter een 18cm glaswol.
Over de latten een klimaatfolie (aangezien ik niet precies weet wat voor folie onder de pannen zit en dus met klimaatfolie altijd goed zit)
Daaroverheen gipsplaten (of moet er nog een extra raggelwerk tussen de klimaatfolie en de gipsplaten? )
Ik had precies de zelfde vraag (en eigenlijk zelfde opstelling) een paar vragen terug, ik heb nog geen antwoord. Voornamelijk het raggelwerk, ben benieuwd.

PS: De verticale latten/balken ben ik van plan te doen met 44mm*44mm balken (om de 60cm), in eerste instantie dacht ik aan volle balken (gehele diepte), maar dat creert weer (mogelijk) een extra koude brug. Dit ook om netjes de isolatie tussen te klemmen

• Davidrrr
Beginnetje is er bij mij.
Scheidingswand 69 en daarop aan beide kanten 15mm osb, acoustfit ertussen en daarop de gipsplaten. Voelt zeer stevig aan. Makkelijk te plaatsen ook. Inmiddels zitten er al gipsplaten op de wand. Plaatsing op osb was makkelijk via de dewalt schroefautomaat, die bevalt mij zeer.
Dezer dagen de rachels horizontaal plaatsen en dan de gipsplaten. Ik hoop dat ik het een beetje goed gedaan heb zo 🤣
De folie aan de randen ook dichtgeplakt met die butyl tape.

[Voor 12% gewijzigd door Davidrrr op 30-03-2023 09:20]

• Franciesco
  • Nu online
@Tinusvolkel & @Utlbrt Extra rachelwerk is in principe niet nodig. Dus latten op de gordingen die het isolatiemateriaal ondersteunen, isolatiemateriaal er achter, dan folie op het rachelwerk en ten slotte de (gipsplaat)afwerking. Maar als je een grote afstand tussen de gordingen hebt, zou het kunnen dat de boel iets door gaat hangen. Dan zou een extra laag rachelwerk wel nodig kunnen zijn. Alternatief is wat dikkere latten aanbrengen waardoor dan toch maar 1 laag nodig is.

Overigens kan het wel handig zijn om het rachelwerk in eerste instantie met een dubbel zo grote hart-op-hart afstand te monteren zodat het isolatiemateriaal er gemakkelijker tussen te krijgen is. En daarna een extra lat aanbrengen in de tussenruimtes tussen 2 latten zodat je de goede h-o-h afstand krijgt voor de gipsplaten.
Edit: waarschijnlijk voornamelijk van toepassing bij een sporenkap (zoals ik zelf heb) en afhankelijk van isolatiemateriaal..

Wellicht bij jullie bekend (want eerder in dit topic besproken): in de montageinstructies van sommige folies staat beschreven dat er een luchtspouw moet zitten tussen gipsplaat en folie of tussen isolatiemateriaal en folie. Check dit even want dit kan dan invloed hebben op wel/geen extra rachelwerk. Al lijkt de consensus in dit topic wel te zijn dat die eventuele luchtspouw geen invloed heeft op de werking van de folie, maar meer is i.v.m. het potentiele risico om de folie te doorboren als je wat ophangt aan het plafond en bij de montage.

[Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 30-03-2023 09:15]

• TwingyTwingy
  • Nu online
Davidrrr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:55:
Scheidingswand 69 en daarop aan beide kanten 15mm osb, acoustfit ertussen en daarop de gipsplaten. Voelt zeer stevig aan. Makkelijk te plaatsen ook. Inmiddels zitten er al gipsplaten op de wand. Plaatsing op osb was makkelijk via de dewalt schroefautomaat, die bevalt mij zeer.
Dezer dagen de rachels horizontaal plaatsen en dan de gipsplaten. Ik hoop dat ik het een beetje goed gedaan heb zo 🤣

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel netjes zo! Wat heb je bij het dak gebruikt? Ook Acoustifit? Hoeveel mm?

• Julianl
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:20
Wij gaan ons jaren '80 dak laten isoleren door de aannemer die de zolder gaat verbouwen. Omdat ik zo min mogelijk ruimte kwijt ben aan isolatie stellen zij PIR platen (Rd=4.09) voor. Mijn huidige dakopbouw is dakbeschot, een dun laagje glaswol achtig spul en dakpannen. Ik heb gevraagd naar damp en vocht, maar volgens de aannemer werkt dit prima. In Ubakus komt er in mijn schets niks geks naar voren lijkt het...

De controlfreak in mij wil dit helemaal uitzoeken, maar aan de andere kant zou ik het ook gewoon willen geloven dat het zo prima is en in orde komt. Heeft een van jullie (onafhankelijke) gedachten over of dit een prima oplossing gaat zijn?

• Davidrrr
TwingyTwingy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:52:
[...]

Heel netjes zo! Wat heb je bij het dak gebruikt? Ook Acoustifit? Hoeveel mm?
Dank. Naturoll 032 17cm.

• TwingyTwingy
  • Nu online
Voor ons platte dak kijk ik ook naar de 032. Ze zeggen dat deze wat moeilijker verwerkbaar is. Wat is jouw ervaring hiermee?

• Davidrrr
TwingyTwingy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:17:
[...]

Voor ons platte dak kijk ik ook naar de 032. Ze zeggen dat deze wat moeilijker verwerkbaar is. Wat is jouw ervaring hiermee?
Ik had die vraag ook. Ik vind dit prima verwerken. Het is geen plank. Het is wat stijver als wol maar je duwt het gewoon in om een idee te geven qua stijfheid. Het is gewoon zacht materiaal. Ik denk zelfs vaak handiger omdat de platen makkelijk ergens achter of op te leggen zijn denk ik. Wel handig zoals hierboven werd gezegd soms even te wachten met alle rachels en eerst het hoognodige te doen en dan eerst de isolatie te plaatsen en dan de overigens rachels.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:37

Rzaan

Altijd zoekende

Nog een goed adres hiervoor, buiten Jan de Isolatieman (die zie ik als goedkoopste eruit springen)

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:08

Superbeagle

Always smile

Julianl schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:07:
Wij gaan ons jaren '80 dak laten isoleren door de aannemer die de zolder gaat verbouwen. Omdat ik zo min mogelijk ruimte kwijt ben aan isolatie stellen zij PIR platen (Rd=4.09) voor. Mijn huidige dakopbouw is dakbeschot, een dun laagje glaswol achtig spul en dakpannen. Ik heb gevraagd naar damp en vocht, maar volgens de aannemer werkt dit prima. In Ubakus komt er in mijn schets niks geks naar voren lijkt het...

De controlfreak in mij wil dit helemaal uitzoeken, maar aan de andere kant zou ik het ook gewoon willen geloven dat het zo prima is en in orde komt. Heeft een van jullie (onafhankelijke) gedachten over of dit een prima oplossing gaat zijn?
Het zou fijn zijn om een schermafdruk van Ubakus te plaatsen hier.

En heb je foto’s van dat ‘glaswol-achtig spul’?

• Franciesco
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Nog een goed adres hiervoor, buiten Jan de Isolatieman (die zie ik als goedkoopste eruit springen)
De onderstaande misschien?
De prijs voor de Knauf Naturoll 032 14cm dik is wel wat vaag vind ik: 2 rollen en dan €4,95/m2 en de prijs per rol/pak is €16,04. Is dat nu voor 1 rol of voor 2 rollen in één pak? Dit laatste zou overeenkomen met de prijs, maar het is wat cryptisch. Als die prijs per m2 klopt, dan is dat heel goedkoop.
Misschien het informeren waard?.

https://glaswoloutlet.nl/...140mm-rd4-40-157-m%c2%b2/

Edit: sorry, ik zie nu dat je 17cm dikte nodig hebt. Die is uitverkocht bij die genoemde outlet. Ze hebben wel 035 in 17cm dikte.

[Voor 8% gewijzigd door Franciesco op 30-03-2023 14:35]

• Franciesco
  • Nu online
@Rzaan je zou eens kunnen informeren bij de onderstaande handelsonderneming wat hun prijs voor 170mm Naturoll 032 is.

https://www.marktplaats.n...xLjE2ODAxNzk4NjEuMC4wLjA.

• route99

route99

@Rzaan over:
Franciesco schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:29:
[...]De onderstaande misschien?
De prijs voor de Knauf Naturoll 032 14cm dik is wel wat vaag vind ik: 2 rollen en dan €4,95/m2 en de prijs per rol/pak is €16,04. Is dat nu voor 1 rol of voor 2 rollen in één pak?
Imho zitten er 2 rollen in een pak.
Ze gebruiken de uitdrukking "Per rol/pak" ook voor platen.... die komen echt niet als rol...
Edit: sorry, ik zie nu dat je 17cm dikte nodig hebt. Die is uitverkocht bij die genoemde outlet. Ze hebben wel 035 in 17cm dikte.
En platen van 16 cm kom je daar mee weg? TP238 is ook nog een 032 type...dan zijn 17 (035) en 16 (032) eigenlijk haast vergelijkbaar, die 16 cm is door die 032 qua isoleren zelfs iets beter
.https://glaswoloutlet.nl/product/knauf-tp-238-600x1350x160mm-rd5-00-3-60m²/
Qua prijs ook interessant, klemmen vast goed deze wat stijvere platen.

[Voor 7% gewijzigd door route99 op 30-03-2023 17:07]

• Julianl
Superbeagle schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Het zou fijn zijn om een schermafdruk van Ubakus te plaatsen hier.

En heb je foto’s van dat ‘glaswol-achtig spul’?
Toevallig omdat we aan het slopen zijn heb ik de aftimmering van een dakraam weggehaald. Blijkt ipv glaswol achtig spul toch een soort schuim (ong. 4cm) te zijn, hier te zien op de foto. Daarmee bedoel ik uiteraard niet de pur, maar het is een beetje sponsachtig, maar dan wat stugger, meer schuimachtig.

Ik zal Ubakus dus ook even moeten aanpassen. Weet iemand toevallig wat voor spul dit is?

[Voor 11% gewijzigd door Julianl op 30-03-2023 17:14]

• Davidrrr
Ik heb het gekocht bij Jan de isolatieman. Werd prima geleverd. Kreeg wel bericht levering wordt dag later en ik lees daar meer reviews over. Houd daar dus maar rekening mee voor de zekerheid. Ik kreeg de rollen inderdaad geleverd in pakken met 2 rollen per rol. Dus samen iets van 2,7m2 uit mijn hoofd. Je kan ze los halen uit de verpakking dus of zo laten. Ik heb ze zo gelaten en naar zolder getild.

• route99

route99

Julianl schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:12:
[...]
Toevallig omdat we aan het slopen zijn heb ik de aftimmering van een dakraam weggehaald. Blijkt ipv glaswol achtig spul toch een soort schuim (ong. 4cm) te zijn, hier te zien op de foto. Daarmee bedoel ik uiteraard niet de pur, maar het is een beetje sponsachtig, maar dan wat stugger, meer schuimachtig.
Das wrs toch PUR, uit de spuitbus, die vaak gebruikt wordt om dakramen ha het vast zetten qua aansluiting op de rest vd constructie luchtdicht te maken.

Heb je nog een foto van het dak op de plaatsen waar de dakpannen zitten?

• Julianl
route99 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:27:
[...]
Das wrs toch PUR, uit de spuitbus, die vaak gebruikt wordt om dakramen ha het vast zetten qua aansluiting op de rest vd constructie luchtdicht te maken.

Heb je nog een foto van het dak op de plaatsen waar de dakpannen zitten?
Ik bedoel de schuimlaag net boven de multiplex platen, niet de dotten!

Het dak aan de binnenkant ziet er verder gewoon zo uit nu:

• Franciesco
  • Nu online
Davidrrr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:13:
Ik heb het gekocht bij Jan de isolatieman. Werd prima geleverd. Kreeg wel bericht levering wordt dag later en ik lees daar meer reviews over. Houd daar dus maar rekening mee voor de zekerheid. Ik kreeg de rollen inderdaad geleverd in pakken met 2 rollen per rol. Dus samen iets van 2,7m2 uit mijn hoofd. Je kan ze los halen uit de verpakking dus of zo laten. Ik heb ze zo gelaten en naar zolder getild.
Ah, ook 2 rollen per pak. Dan snap ik nu ook de beschrijving van de outlet.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik volg dit topic al een poos. Leuk om ieders project en werk te zien!

Ik heb een hellend dak op de 1e verdieping. Jaren dertig huis. Dit gedeelte van het dak is met mineraal wol geïsoleerd , rc 3,5.

Het ‘zolderdak’ beslaat denk ik 60% van het dak en is nog in originele staat. Wel heb ik een lucht dichte dak folie aan de buitenkant , originele planken aan de binnenzijde nog.

Ik twijfel of een hogere rc waarde voor het dak zin heeft op zolder.
Worden slaapkamers.

Mijn voorkeur zou gaan naar mW 35 wol maar qua dikte zou een rc van ca 4 dan het Max zijn.
Reden ? Goedkoper , lijkt mij gemakkelijk met een niet vlak dak dan pir en als product beter voor het milieu dan pir.
Nadeel is de lagere rc waarde en dat je meer dikte kwijt bent (ca 5cm schat ik in)
Ik heb overigens ook alle vloeren met mw35 geïsoleerd met rc3,5

Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken zeker met het oog op eerder gevoerde discussie van de stap van rc waarde (van praktisch 0-4 is enorm verwacht ik)

• Franciesco
  • Nu online
@Julianl die laag aan de buitenkant van de multiplex is denk ik pur. De constructie lijkt dan op dat van Opstalan platen.

• Franciesco
  • Nu online
@Waypoint de zolder isoleren waardoor de Rc 4 wordt zal zeker schelen. Zeker als daar kamers komen (ook in de zomer prettig als het minder warm wordt).
Met een geisoleerd plafond ga je in de onderliggende ruimge natuurlijk niet echt van ongeveer 0 naar 4, maar dan nog. Wat is de isolatiewaarde van de vloer?

• route99

route99

Waypoint schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:22:
Ik volg dit topic al een poos. Leuk om ieders project en werk te zien!

Ik heb een hellend dak op de 1e verdieping. Jaren dertig huis. Dit gedeelte van het dak is met mineraal wol geïsoleerd , rc 3,5.
...................
Mijn voorkeur zou gaan naar mW 35 wol maar qua dikte zou een rc van ca 4 dan het Max zijn.
Reden ? Goedkoper , lijkt mij gemakkelijk met een niet vlak dak dan pir en als product beter voor het milieu dan pir.
Nadeel is de lagere rc waarde en dat je meer dikte kwijt bent (ca 5cm schat ik in)
Ik heb overigens ook alle vloeren met mw35 geïsoleerd met rc3,5

Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken zeker met het oog op eerder gevoerde discussie van de stap van rc waarde (van praktisch 0-4 is enorm verwacht ik)
Wat zou je er van vinden dat je met 45 mm glaswol toch je Rc=3,5 met 1,5 kunt ophogen naar Rc=5 ?

Hoe? Met stijve platen Isover Multimax 30!
https://www.bouwkampioen.be/nl/isover-multimax-30.html
Met 13,77 €/m² best nog betaalbaar en je hoeft niet naar PIR te gaan en is zeker ook goedkoper dan PIR.
EXTRA INFORMATIE
EAN Code 05ISOVERMULTIMAX45
Isolatie Type Glaswol
Isolatie Dikte 45 mm
R-waarde 1.5 m²K/W
Rd-waarde (m²K/W) 1.5 < Rd ≤ 2
λ-waarde (Lambda=W/mk) 0.030
Productnaam Isover Multimax
Lengte (mm) 1350mm
Breedte (mm) 600mm

• elektriekert
  • Nu online
Hier moet nog een deel van de dakisolatie vervangen worden, zojuist kwam ik in een kamer glaswol isolatie tegen.
Er zit zelfs netjes folie tegenaan, echter is deze wel damp-open aan de warme kant :o

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zo te zien ook later geplaatst dan het plafond aangezien er een deel mist :9

• Franciesco
  • Nu online
@elektriekert misschien zie ik het niet goed, maar die folie lijkt gewoon plastic en dus juist dampdicht? Het ziet er wat bijzonder uit inderdaad.
En die donkere vlekken in het isolatiemateriaal: is dat vocht/vochtig geworden?

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 10:53
ik zit nog even met 1 ding.. wij zijn bezig om het deels platte dak te isoleren op zolder.

Echter hoe zit het nu straks met stroom.. als we met klimaatfolie de hele oppervlakte afplakken en alles met tape moeten dichten kan je immers er ook geen stroomkabel doorheen hebben? Dit zou betekenen dat ik alle kabels kwa lampen etc via een gootje moet gaan laten lopen zichtbaar over het gips?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• route99

route99

Dan zul je eerst de folie op de isolatie moeten zetten en dan een luchtspouw moeten maken voor het kabel management.

Anders moet je elke kabel doorgang weer "repareren".

Met dampdichte folie en zeker als men niet zeker er van is dat de constructie winddicht is , wordt dat veel belangrijker. Ze zeggen dan wel eens.... "de natte lucht fluit er door heen..." met de nodige risico's.

Goed punt dus, maar elke sitiatie kan een andere oplossing eisen, deze luchtspouw is er een van.
Meestal heb je die liever niet.... maar ja... dan moet je wat anders verzinnen, zoals je zelf ook al schreef, maar ook daar moet de kabel ergens vandaan komen.... mss wel door et gips waar de folie toch weer achter zit....

• elektriekert
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:24:
@elektriekert misschien zie ik het niet goed, maar die folie lijkt gewoon plastic en dus juist dampdicht? Het ziet er wat bijzonder uit inderdaad.
En die donkere vlekken in het isolatiemateriaal: is dat vocht/vochtig geworden?
Het lijkt op het eerste zicht gewoon plastic (geen geweldige telefooncamera)
Maar als je rechts naar de hoek met glaswol kijkt zie je allemaal zwarte puntjes.
Elk zwart puntje is op een plek in de perforatie van de folie.

Het verbaast me niet dat het vochtig is geworden ooit, want op meerdere plekken zie je vochtplekken, gelukkig zijn deze allemaal droog

• Seafarer
elektriekert schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:28:
[...]

Het lijkt op het eerste zicht gewoon plastic (geen geweldige telefooncamera)
Maar als je rechts naar de hoek met glaswol kijkt zie je allemaal zwarte puntjes.
Elk zwart puntje is op een plek in de perforatie van de folie.

Het verbaast me niet dat het vochtig is geworden ooit, want op meerdere plekken zie je vochtplekken, gelukkig zijn deze allemaal droog
Ik denk niet dat het vocht is. Isolatie waar wind doorheen waait fungeert als een prachtig filter. De lucht gaat erdoor en het vuil blijft achter. En de isolatie waarde is slecht.

Vandaar ook regelmatig de wederkerende opmerking: Zorg dat de boel ook wind dicht word.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:58
Hoe denken jullie over raveeldragers?
Ik wil mijn zolder binnenkort gaan na-isoleren. Er is van de week een dakkapel geplaatst waarbij er geen raveel / gordingdragers zijn geplaatst. Opzich goed voor de isolatie, maar ik zit een beetje te dubben of ik dat toch niet moet doen ivm dat de gordingen nu met een aantal schroeven vastgebeund zitten en qua sterkte. Maar dan kom je dus uit bij zinken constructies om je balken heen. Goeie koudebrug. Hoe lost men dat hier op? Wel of niet toepassen? Ander type materiaal?

Het idee is opdikken met glas/steenwol en dan klimaatfolie en dan gipsplaat afwerking (dus een ' glad' plafond, de balken zie je niet meer). Ivm buitenzijde dakbeschot 5cm pur (jaren ' 80)

[Voor 36% gewijzigd door FitTiv op 31-03-2023 18:03]

• Franciesco
  • Nu online
@FitTiv kun je ipv met zink niet een extra houten balk monteren? Een schoor ofzo? De foto vind ik wat lastig beoordelen/ op te oriënteren dus misschien snap ik het niet helemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
FitTiv schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:01:
Ik wil mijn zolder binnenkort gaan na-isoleren. Er is van de week een dakkapel geplaatst waarbij er geen raveel / gordingdragers zijn geplaatst. Opzich goed voor de isolatie, maar ik zit een beetje te dubben of ik dat toch niet moet doen ivm dat de gordingen nu met een aantal schroeven vastgebeund zitten en qua sterkte. Maar dan kom je dus uit bij zinken constructies om je balken heen. Goeie koudebrug. Hoe lost men dat hier op? Wel of niet toepassen? Ander type materiaal?

Het idee is opdikken met glas/steenwol en dan klimaatfolie en dan gipsplaat afwerking (dus een ' glad' plafond, de balken zie je niet meer). Ivm buitenzijde dakbeschot 5cm pur (jaren ' 80)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe vaak worden raveel dragers eigenlijk toegepast bij een dakkapel plaatsen?
Meestal zie ik dat nergens. Je hoeft (meestal) ook niet zo heel veel gewicht op te vangen. Lijkt mij dus voldoende wat ik op de foto zie.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:58
Franciesco schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:34:
@FitTiv kun je ipv met zink niet een extra houten balk monteren? Een schoor ofzo? De foto vind ik wat lastig beoordelen/ op te oriënteren dus misschien snap ik het niet helemaal.
Je me excuzes, je kijkt naar de dakgording. Blauw is plafond, bruin is zijmuur. De witte balk loopt naar de punt van de nok toe naar rechterkant. Zal anders morgen ff betere foto maken, nu niet thuis :)

Schoor ook niet echt een optie dus, want er is nu sowieso geen balk verticaal.

• elektriekert
  • Nu online
Seafarer schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Ik denk niet dat het vocht is. Isolatie waar wind doorheen waait fungeert als een prachtig filter. De lucht gaat erdoor en het vuil blijft achter. En de isolatie waarde is slecht.

Vandaar ook regelmatig de wederkerende opmerking: Zorg dat de boel ook wind dicht word.
Ik bedoelde niet dat specifiek dat het bij de zwarte puntjes vocht is, maar dat de plastic geperforeerd is. (Te zien door de zwarte puntjes door vuil door treding.

Het verbaasde me niet dat het ooit vochtig geweest kan zijn doordat sommige planken vochtplekken hebben.
Niet overal sluit het dakbeschot met tand en groef goed aan.
Ook hier komt PIR met dubbel alu tegenaan zoals de rest van de zolder ook is gedaan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
FitTiv schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij een kennis hebben ze ook 3 van die dikke schroeven erin gebeund en klaar is kees.
Het gaat om een prefab dakkapel die op houten balken wordt gemonteerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Davidrrr
Inmiddels weer wat verder. Zolder met gipsplaten afgewerkt en raamopening met hout bekleed. Vliering begonnen. Op de zolder heb ik extra rachelwerk aangebracht bovenop de folie. Ik was eigelijk niet van plan dat te doen op de vliering maar is dat wel een goed idee, gebruikmakend van klimaatfolie? Ik ga dan best wat gisplaatschroeven door de folie halen. Kan iemand mij dat vertellen? De reden waarom hier evt anders is omdat ik hier met 2 kleine gisplaten werk. 1 van 120 cm en 1 van 65 cm. Ik dacht met een stuk minder gipsplaatschroeven af te kunnen als elders op zolder. Dus rachelwerk levert mij dan naar schatting evenveel schroeven op. Alleen zitten ze er nu dan dieper in met de gipsplaatschroeven.

[Voor 12% gewijzigd door Davidrrr op 01-04-2023 20:27]

• Franciesco
  • Nu online
Ziet er netjes uit @Davidrrr!

Als je een extra laag rachels monteert, draai je dan de schroeven van die laag niet ook door de folie? Wat zou het voordeel daar dan van zijn? Of begrijp ik je verkeerd?

• Davidrrr
Franciesco schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:49:

Als je een extra laag rachels monteert, draai je dan de schroeven van die laag niet ook door de folie? Wat zou het voordeel daar dan van zijn? Of begrijp ik je verkeerd?
Dank je!
Ja dat is zo. Dank voor meedenken. Ik denk dat ik wel wegkom met minder gipsplaatschroeven met die kleinere gipsplaatjes. Ik denk dat ik er weinig mee win om extra rachels te plaatsen.

• Angermanagement
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-05 22:15
Davidrrr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 06:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben wel benieuwd eigenlijk, ons dak van de zolder is ook met dat spul geïsoleerd. Ik sta op het punt om daar OSB tegenaan te schroeven zonder folie. Maar ik zie bij jou wel folie. Is dat altijd nodig? Het dak heeft zo'n doek met kleine gaatjes, en over de OSB komen gipsplaten. Ben wel benieuwd want heb nu nog de kans om het goed te doen.

• Franciesco
  • Nu online
@Angermanagement een dak isoleren zonder enig damp(regulerend)scherm is doorgaans niet verstandig: de kans om flinke condensatie op/tegen de koude gedeeltes is dan groot.

Hoe is jouw dak nu opgebouwd? Want het totaalplaatje zal altijd bekeken moeten worden om te bepalen welke opbouw van de naisolatielaag geschikt is.

• Utlbrt
Franciesco schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:49:

Als je een extra laag rachels monteert, draai je dan de schroeven van die laag niet ook door de folie?
Dit zou ik ook denken, ik weet niet of her erg is, want de raggel wordt direct tegen het folie gedrukt, maar goed, je maakt het eerst luchtdicht, en vervolgens maak je d'r weer gaten in..?

• Angermanagement
Franciesco schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:53:
@Angermanagement een dak isoleren zonder enig damp(regulerend)scherm is doorgaans niet verstandig: de kans om flinke condensatie op/tegen de koude gedeeltes is dan groot.

Hoe is jouw dak nu opgebouwd? Want het totaalplaatje zal altijd bekeken moeten worden om te bepalen welke opbouw van de naisolatielaag geschikt is.
Ik ben geen expert maar:

Dakpannen
Folie met mini gaatjes (voelt als doek)
Groene spaanplaat
Knauf isolatie

Vloer van de zolder is geïsoleerd, eronder zit een bijkeuken, hal en drie slaapkamers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Angermanagement die folie klinkt als dampopen (en waarschijnlijk waterkerend).

Nu je de kans hebt zou ik zeker een dampremmende folie aan de warme zijde plaatsen. Want er later achter komen dat er vochtproblemen ontstaan zijn als je dat niet doet geeft veel meer ellende dan het extra werk en kosten welke het nu geeft. Ubakus ondersteund dat ook: zonder een dampremmende folie kleurt er een hoop rood.
Zoals vaker in dit topic gezegd is een klimaatfolie (zoals de Intello Plus) bijna altijd de veilige keuze. Vooral wanneer de bestaande dakopbouw niet 100% bekend is.

Eerste screenshot zonder klimaatfolie, tweede met klimaatfolie:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
Ja, hier absoluut kiezen voor een goede klimaatfolie. Is de veel veiligere keuze ten opzichte van een 'ouderwetse' dampremmer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Angermanagement
Franciesco schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:24:
@Angermanagement die folie klinkt als dampopen (en waarschijnlijk waterkerend).

Nu je de kans hebt zou ik zeker een dampremmende folie aan de warme zijde plaatsen. Want er later achter komen dat er vochtproblemen ontstaan zijn als je dat niet doet geeft veel meer ellende dan het extra werk en kosten welke het nu geeft. Ubakus ondersteund dat ook: zonder een dampremmende folie kleurt er een hoop rood.
Zoals vaker in dit topic gezegd is een klimaatfolie (zoals de Intello Plus) bijna altijd de veilige keuze. Vooral wanneer de bestaande dakopbouw niet 100% bekend is.

Eerste screenshot zonder klimaatfolie, tweede met klimaatfolie:

[Afbeelding][Afbeelding]
TwingyTwingy schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:18:
Ja, hier absoluut kiezen voor een goede klimaatfolie. Is de veel veiligere keuze ten opzichte van een 'ouderwetse' dampremmer.
Hi,

Dank voor jullie advies, ik ga met het folie aan de slag!

Acties:
  • +8Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:25

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Na 1,5 jaar sinds m'n boktor problemen en dakisolatie debacle begint het einde dan nu toch echt in zicht te raken zodat ik straks verder kan met de laatste zaken op de 1e verdieping.

Van:

Naar:

Het was een avontuur die ik niet graag nog een keer wil meemaken, nadat echt ALLES mee zat... maar de isolatie werkt echt prima en ben toch wel erg tevreden met de afwerking.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Fijn dat het nu opschiet @ArcticWolf. Die kamer ziet er netjes uit!

Had/heb je nu origineel al iets van Unidek dakplaten? Ik denk iets dergelijks te zien op foto 1 en 2 in de nok.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Franciesco schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:09:
Fijn dat het nu opschiet @ArcticWolf. Die kamer ziet er netjes uit!

Had/heb je nu origineel al iets van Unidek dakplaten? Ik denk iets dergelijks te zien op foto 1 en 2 in de nok.
Ja klopt, de dakkapel is in de jaren 90 geplaatst en heeft als het goed is 8cm PIR/Unidek als isolatie. Daarboven heb ik 7cm glaswol geplaatst zodat het in lijn met de 15cm glaswol was het oude houten dak gedeelte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Utlbrt
@ArcticWolf Ik zie dat je het (klimaat?)folie direct op de raggels hebt gezet en daarop direct gipsplaten.
Wat ik nog niet helemaal snap is, je maakt het dicht met folie, en vervolgens doorboor je vervolgens het folie weer met je schroeven.

Maakt dit alles dan vervolgens weer niet open? Of is dit gewoonweg geen probleem want het draait zich vast o.i.d.?

Het is iets waar ik tot op heden nog niemand over gehoord heb, en maar weinig over kan vinden.

Ziet d'r trouwens erg netjes uit :)

[Voor 4% gewijzigd door Utlbrt op 02-04-2023 22:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Utlbrt schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:24:
@ArcticWolf Ik zie dat je het (klimaat?)folie direct op de raggels hebt gezet en daarop direct gipsplaten.
Wat ik nog niet helemaal snap is, je maakt het dicht met folie, en vervolgens doorboor je vervolgens het folie weer met je schroeven.

Maakt dit alles dan vervolgens weer niet open? Of is dit gewoonweg geen probleem want het draait zich vast o.i.d.?

Het is iets waar ik tot op heden nog niemand over gehoord heb, en maar weinig over kan vinden.

Ziet d'r trouwens erg netjes uit :)
Thx 8)

Ja klopt, er is daar veel controverse over. Hier in het forum zijn er wel wat mensen die zeggen dat het een probleem is omdat er wel vocht langs kan.

Ik ben van mening dat dat verwaarloosbaar is, omdat je wat je al zegt de gips platen zich daar vastdraaien.

Wat ik ook niet heb gedaan is de koude zijde van het dak volledig heb dicht gezet (met folie bv). Ik heb de ventilatiegaten (die ze vroeger maakte) dicht geplakt met klein multiplex plaatjes zoals te zien is in de vorige post. Maar het blijft een spaanplaat onderdak die ademt zodat ik het beetje vocht wat kan ontsnappen alsnog naar buiten kan ventileren zonder dat het in de isolatie (en uiteindelijk het hout) gaat zitten.

edit:
Ik heb Miofol 125S gebruikt (niet volledig damp dicht), heb nog met de fabrikant gebeld om te verifiëren of dit de juiste folie was voor dit type dak. En zij bevestigde eigenlijk wat ik dacht, zolang je niet de koude zijde volledig dicht zet is dit de beste folie die je kan gebruiken. De volledig damp dichte versie (125G) wordt voor bitumendaken of badkamers gebruikt (of koude zijde).

Miofol Active heb ik geen ervaring mee, geen idee wanneer dat toepasbaar is. Lijkt op een modernere versie van de S.

[Voor 16% gewijzigd door ArcticWolf op 02-04-2023 22:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Utlbrt ik ben het met @ArcticWolf eens wat betreft het “doorboren” van de folie: door zowel de schroef die de boel weer dicht trekt, de folie die er normaal gesproken niet door scheurt en de klemmende werking van gipsplaat en rachelwerk zie ik geen gevaar.
Zelf plaats ik de folie ook tussen rachels en gipsplaten. Mede omdat het in mijn situatie waarbij het rachelwerk er al zit en niet overal weg gehaald kan worden niet anders kan.

En bedenk ook dat als je de folie direct op de gordingen of sporen plaatst, en je daarna het rachelwerk er op monteert dat daarbij de schroeven om het rachelwerk vast te zetten ook door de folie heen gaan. Oftewel: geen verschil. Er kan hooguit wat verschil zitten in het aantal schroeven.

Mijn inziens zitten de grootste uitdagingen bij de folieplaatsing rondom muren, vloeren, ramen, dakdoorvoeren en leidingen. Daar zitten potentieel veel grotere “lekken” of onderbrekingen die lang niet altijd te voorkomen zijn.

• Utlbrt
@Franciesco & @ArcticWolf bedankt voor jullie reacties!
In mijn geval ga ik waarschijnlijk "Miofol Active" een klimaatfolie gebruiken. Is blijkbaar voor mijn type dak het meest "safe".

Ik ben pas in de voorbereidende fase, waarbij ik het raamwerk aan het maken ben om de isolatie tussen te klemmen.

Ik denk dat @Franciesco gelijk heeft, de grootste uitdaging is/zijn de dakdoorvoeringen e.d.
Ik verwacht dat niemand 100% haalt in dat opzicht.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Utlbrt schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:34:
@Franciesco & @ArcticWolf bedankt voor jullie reacties!
In mijn geval ga ik waarschijnlijk "Miofol Active" een klimaatfolie gebruiken. Is blijkbaar voor mijn type dak het meest "safe".

Ik ben pas in de voorbereidende fase, waarbij ik het raamwerk aan het maken ben om de isolatie tussen te klemmen.

Ik denk dat @Franciesco gelijk heeft, de grootste uitdaging is/zijn de dakdoorvoeringen e.d.
Ik verwacht dat niemand 100% haalt in dat opzicht.
De muur aansluitingen vind ik het lastigst om af te werken. Die tape blijft niet goed zitten en je moet het afsnijden als je gaat stucen.
Ik heb het daarna gewoon niet geplakt, maar afgesneden, afwerkt met PUR, gestuct en daarna afgekit.

Je hebt ook isolerende PUR, zou dan die gebruiken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:02
Franciesco schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:02:
@Utlbrt ik ben het met @ArcticWolf eens wat betreft het “doorboren” van de folie: door zowel de schroef die de boel weer dicht trekt, de folie die er normaal gesproken niet door scheurt en de klemmende werking van gipsplaat en rachelwerk zie ik geen gevaar.
Zelf plaats ik de folie ook tussen rachels en gipsplaten. Mede omdat het in mijn situatie waarbij het rachelwerk er al zit en niet overal weg gehaald kan worden niet anders kan.

En bedenk ook dat als je de folie direct op de gordingen of sporen plaatst, en je daarna het rachelwerk er op monteert dat daarbij de schroeven om het rachelwerk vast te zetten ook door de folie heen gaan. Oftewel: geen verschil. Er kan hooguit wat verschil zitten in het aantal schroeven.

Mijn inziens zitten de grootste uitdagingen bij de folieplaatsing rondom muren, vloeren, ramen, dakdoorvoeren en leidingen. Daar zitten potentieel veel grotere “lekken” of onderbrekingen die lang niet altijd te voorkomen zijn.
Het mooie is: Als je de juiste folie gebruikt, is perfectie (wat eigenlijk nooit haalbaar is) helemaal niet nodig.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 23:25
Overigens is Miofol 125G de dampopen folie en 125 AV de dampdichte folie. Maar als men bij MG Bouw je dit advies gegeven heeft, dan klopt dat verder 100%!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Davidrrr
Mijn vliering inmiddels geïsoleerd. Geen lekkere klus. Alles leeghalen, door een kleine ingang met een trap naar beneden. Zooi naar boven etc. Kan daar niet staan dus veel op mijn knieeen of liggend. Weer de les geleerd goed de rachels te plaatsen. Had ze afgetekend maar niet boven en onder en dus wat scheef geplaatst. Veel platen moeten aanpassen. Had gewoon hout moeten nemen 🤣. Isoleert goed want aardig warm daar geworden. 😀
Niet supernetjes maar is een vliering waar ik 5 keer per jaar kom. Ga het ook niet afwerken.
Folie nieten half liggend redelijk slopend. Maar het zit erop. Nu bezig met de ruimte op de zolder rond de wasmachine. Isolatie en rachels etc geplaatst. Nu nog de gipsplaten en tussenwandje gipsplaten. Leerzaam traject maar blij dat dit deel er bijna op zit.

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 15:52
Hier ook maar een vraag over hoe iets na te isoleren :

We hebben een schuin pannendak met aan de bovenzijde een plat dak.
Het pannendak is voorzien van 140mm PIR met beide zijden Alu rechtstreeks op het oude dakbeschot (planken uit 1920).

Het platte dak is voorzien van 4 cm isolatie met hierop bitumen, op het bitumen is ook weer 140 mm PIR geplaatst met de Alu folie., hierover is EPDM geplaatst.

Er zit dus nergens folie (open/dicht/dampdoorlatend) tussen..

Door waterschade moeten we het plafond in 1 van onze slaapkamer vervangen, we laten de oude schroten (ook uit 1920) zitten en maken er een Agnes One step plafond onder op 15 cm van het oude plafond.
Tussen het dak en het oude plafond zit 10 cm loze ruimte, tussen het nieuwe plafond en het oude plafond komt 15 cm ruimte.

Kan deze 15 cm nog gevuld worden met bv glaswol als na isolatie?

Ben ik nog folie nodig?

Alvast bedankt!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online

Ola. Wij hebben boven de plafonds eruit getrokken. Op het platte dak ligt bitumen, wat zo te zien met teer is dichtgeplakt aan het dakbeschot.

Op de schuine uitbouw uit de jaren '90 zitten de witte platen zoals op bovenstaande foto te zien zijn, met geel spul erop. Voelt hard aan. Iemand enig idee hoe dit heet en hoe ik het in ubakus in zou kunnen voeren?

Overige vragen:
- mag ik het platdak als dampdicht beschouwen? Het idee is om met houtvezelplaten te isoleren, om zo naar binnen toe dampopen te kunnen zijn. Begrijp ik goed dat houtvezel direct tegen het dakbeschot aan kan, daar dan klimaatfolie tegen aan, dan een elektraspouw en dan afwerking?
- is gips dan nog wel mogelijk als afwerkingslaag, met het oog op een dampopen structuur?

Dank! Zodra ik weet wat het is waarmee het schuine dak is geïsoleerd, kan ik daar ook een plan voor maken.

Hier nog een foto van de overgang van plat dak naar schuine uitbouw. Er is pur te zien, naar dat is alleen op de overgang.

[Voor 17% gewijzigd door Pussolini op 05-04-2023 12:13]

• Franciesco
  • Nu online
Activate schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:45:
Hier ook maar een vraag over hoe iets na te isoleren :

We hebben een schuin pannendak met aan de bovenzijde een plat dak.
Het pannendak is voorzien van 140mm PIR met beide zijden Alu rechtstreeks op het oude dakbeschot (planken uit 1920).

Het platte dak is voorzien van 4 cm isolatie met hierop bitumen, op het bitumen is ook weer 140 mm PIR geplaatst met de Alu folie., hierover is EPDM geplaatst.

Er zit dus nergens folie (open/dicht/dampdoorlatend) tussen..

Door waterschade moeten we het plafond in 1 van onze slaapkamer vervangen, we laten de oude schroten (ook uit 1920) zitten en maken er een Agnes One step plafond onder op 15 cm van het oude plafond.
Tussen het dak en het oude plafond zit 10 cm loze ruimte, tussen het nieuwe plafond en het oude plafond komt 15 cm ruimte.

Kan deze 15 cm nog gevuld worden met bv glaswol als na isolatie?

Ben ik nog folie nodig?

Alvast bedankt!
Het schuine pannendak kun je (door de alu folie) als dampdicht beschouwen. Idem voor het platte dak (door zowel de alu als de bitumen). Normaal gesproken zou ik dan een klimaatfolie toepassen.

Maar door de vele lagen die je beschrijft zou ik zeker de opbouw van beide daken in Ubakus configureren. Want dit is, zoals ik het begrijp, zeker geen standaard situatie en daarom is het extra goed de boel nauwkeurig in kaart te brengen.

Wat is overigens de reden waarom je het oude plafond niet wilt verwijderen?

• Activate
Franciesco schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:09:
[...]

Het schuine pannendak kun je (door de alu folie) als dampdicht beschouwen. Idem voor het platte dak (door zowel de alu als de bitumen). Normaal gesproken zou ik dan een klimaatfolie toepassen.

Maar door de vele lagen die je beschrijft zou ik zeker de opbouw van beide daken in Ubakus configureren. Want dit is, zoals ik het begrijp, zeker geen standaard situatie en daarom is het extra goed de boel nauwkeurig in kaart te brengen.

Wat is overigens de reden waarom je het oude plafond niet wilt verwijderen?
Dank je voor je reactie!

We zijn net uit een verbouwing en mijn vrouw is er niet helemaal blij mee dat we er alles weer uithalen..
Plus dan moeten de wanden ook weer opnieuw behangen/geschilderd worden.

Ik dacht dat het prima ging met regels en dan daarop de nieuwe platen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:49
Franciesco schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:02:

Same.. als je hier zorgen over hebt kan je butyl tape gebruiken van VAST-R. doe t zelf niet maar is precies hiervoor bedoeld. Die tape op de lat, dan je folie eraan vast plakken. Dan kan je een schroefje erin doen. Het is dusdanige rommel dat het compleet meedraait waardoor het volledig luchtdicht is.. het is feitelijk een hele flexibele rubber band..

• Franciesco
  • Nu online
Pussolini schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:12:
[Afbeelding]

Ola. Wij hebben boven de plafonds eruit getrokken. Op het platte dak ligt bitumen, wat zo te zien met teer is dichtgeplakt aan het dakbeschot.

Op de schuine uitbouw uit de jaren '90 zitten de witte platen zoals op bovenstaande foto te zien zijn, met geel spul erop. Voelt hard aan. Iemand enig idee hoe dit heet en hoe ik het in ubakus in zou kunnen voeren?

Overige vragen:
- mag ik het platdak als dampdicht beschouwen? Het idee is om met houtvezelplaten te isoleren, om zo naar binnen toe dampopen te kunnen zijn. Begrijp ik goed dat houtvezel direct tegen het dakbeschot aan kan, daar dan klimaatfolie tegen aan, dan een elektraspouw en dan afwerking?
- is gips dan nog wel mogelijk als afwerkingslaag, met het oog op een dampopen structuur?

Dank! Zodra ik weet wat het is waarmee het schuine dak is geïsoleerd, kan ik daar ook een plan voor maken.

Hier nog een foto van de overgang van plat dak naar schuine uitbouw. Er is pur te zien, naar dat is alleen op de overgang.

[Afbeelding]
Idem als mijn vorige post: door de bitumen moet je het dak als dampdicht beschouwen.
De gele laag die je beschrijft: dat is niet keihard denk ik? Want het lijkt op PUR platen.

De opbouw die je beschrijft lijkt mij prima, maar het is altijd goed om de situatie in Ubakus in kaart te brengen.
Gipsplaten zijn dampopen, dus dat is geen belemmering i.c.m. een dampopen isolatiemateriaal en klimaatfolie.

• Activate
Franciesco schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:09:
[...]

Heb een account aangemaakt in Ubakus, en krijg nergens vreemde waardes of iets in het rood.

Dan is het goed neem ik aan?

• Franciesco
  • Nu online
@Activate als alles correct en naar waarheid ingevuld is zou je dat verwachten ja. Maar misschien is het handig om de Ubakus opbouw hier te delen zodat er mee gekeken kan worden.

• Activate
Franciesco schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:42:
@Activate als alles correct en naar waarheid ingevuld is zou je dat verwachten ja. Maar misschien is het handig om de Ubakus opbouw hier te delen zodat er mee gekeken kan worden.
Dank je voor de snelle reactie!

Ik ga hem delen, moet hem even opnieuw invoeren, dacht dat ik hem opgeslagen had maar niet dus....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Davidrrr
Ruimte bij de wasmachine ook gedaan. Nu wachten op de dakkapel aan de overkant. Gaan denk ik om tijd te winnen deze kant binnenkort toch wel al voegenvullen etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Je werkt flink door @Davidrrr! (y)
Gebruik je ak gipsplaten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Davidrrr
Franciesco schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:05:
Je werkt flink door @Davidrrr! (y)
Gebruik je ak gipsplaten?
Thanks. Ja. Nu nog gaan verdiepen hoe ik het ga aanpakken met de voegen. Moet dat spul nog kopen >:)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Davidrrr Met iets van wapeningsband en voegenpasta?

Zelf ben ik ook bezig met het naisoleren van het schuine dak van mijn woning. En dan in eerste instantie beneden (mijn schuine dak begint reeds op ca 210cm boven de begane grond vloer).

Ik heb qua isolatiemateriaal gekozen voor Isovlas (13cm dik) en een klimaatfolie van Icutec. Voor de afwerking gebruik ik Gyproc 12,5mm AK gipsplaten, en de bijhorende wapeningsband en voegenfinisher. Die laatste is kant en klaar dus lekker makkelijk. Want de afwerking is inderdaad best veel werk.

Ik doe ruimte voor ruimte:
  • Weghalen huidige gipsplaten
  • Controle dak nu ik daar door het verwijderen van de gipsplaten behoorlijk goed zicht op heb: ik ben naden/overgangen van de huidige (9cm dikke) Unidek platen tegen gekomen die behoorlijk kierde. En ook een oud dakraampje wat in het verleden door anderen nogal matig dichtgemaakt was. Al deze plekken heb ik afgepurt en daarna met luchtdichte tape afgewerkt. En niet te vergeten de aansluiting van de dakplaten op de muurplaat: deze was blijkbaar niet afgedicht waardoor op sommige plekken meerdere centimeters tussen muurplaat en dakplaat zit. Ook die heb ik afgepurt. In mijn geval is dus al behoorlijk wat te winnen bij de controle en verbetering van het huidige dak en ik zou iedereen aanraden dat ook te doen als je daar de gelegenheid voor hebt.
  • Op maat maken en aanbrengen Isovlas tussen de sporen. In het verleden zijn er voorzetwanden met glaswol geplaatst. De Isovlas heb ik zo goed mogelijk laten aansluiten op deze wandisolatie. En daarbij heb ik ook de punt waar het dak op de muurplaat ligt opgevuld met isolatie.
  • Plaatsen Icutec Vario klimaatfolie en aftapen met Icutec Icucral
  • Monteren gipsplaten. In mijn geval ook best bewerkelijk: alle horizontale zijdes afschuinen en inkepingen maken voor de balken van het plafond
  • Wapeningsband aanbrengen en naden afsmeren, schuren en randen kitten
Inmiddels heb ik de bijkeuken, de keuken en hal gedaan. Alleen het verven/sauzen van de gipsplaten doe ik later zodat ik meerdere ruimtes direct achter elkaar kan doen.

Keuken:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Davidrrr
Top. Dank voor het delen. Die wanden zien er prima uit. Heb je ook nog voegenvuller gebruikt of alleen wapeningsband en daarop de finisher? Ik zag dat spul liggen bij de gamma. Mijn m2 oppervlakten zijn niet enorm. Ik betaal liever iets meer met meer gebruiksgemak.
Pagina: 1 ... 40 ... 43 Laatste

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee