OK, begrijp ik het goed dat dit vooral geen goed idee is omdat vocht dus in feite nergens meer toe kan, met een extra PIR laag sluit je het in feite helemaal op? Glaswol of steenwol is dan open en kan beter ademen?route99 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:49:
@Martijn Hoe zien de vocht en T curves er in Ubakus uit?
Puur uit nieuwsgierigheid.
Tav de oplossing waar je vandaag op aan stuurt ook gezien de PIR met alu die gratis zou krijgen:
Formeel is isoleren tussen EPDM (dampdicht) en PIR met alu not done, verwacht dus van mij geen groen licht hiervoor. Het mag er nu OK lijken.... het probleem zit er er altijd in dat je over decaden van jaren je 100% zekerheid moet hebben dat er nergens vocht in kan komen...... Dat is niet te garanderen en je zult zelf ook een stuk veiligheid in moeten bouwen als. je het doet... ik zou dan iig platen monteren en niet vast lijmen, immers ze zijn dan demontabel om checks uit te kunnen voren. Hoe vaak is aan jou.
Gekke is dat de resultaten in Ubakus, zeker met klimaatfolie, in beide gevallen redelijk gelijk zijn. Of ik nou 10/12cm PIR pak of 17cm glaswol, het resultaat in de berekeningen is ongeveer hetzelfde, enkel de droogreserve is een tikkeltje hoger, maar niet heel veel...
Btw, een demontabele setup zie ik niet echt voor me. Komen gipsplaten onder, dus dan zou ik het hele plafond moeten demonteren 'ter controle'

Nog wat plaatjes van de situatie, weet niet of je deze precies in gedachten had?