Toon posts:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:47
route99 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:49:
@Martijn Hoe zien de vocht en T curves er in Ubakus uit?
Puur uit nieuwsgierigheid.

Tav de oplossing waar je vandaag op aan stuurt ook gezien de PIR met alu die gratis zou krijgen:
Formeel is isoleren tussen EPDM (dampdicht) en PIR met alu not done, verwacht dus van mij geen groen licht hiervoor. Het mag er nu OK lijken.... het probleem zit er er altijd in dat je over decaden van jaren je 100% zekerheid moet hebben dat er nergens vocht in kan komen...... Dat is niet te garanderen en je zult zelf ook een stuk veiligheid in moeten bouwen als. je het doet... ik zou dan iig platen monteren en niet vast lijmen, immers ze zijn dan demontabel om checks uit te kunnen voren. Hoe vaak is aan jou.
OK, begrijp ik het goed dat dit vooral geen goed idee is omdat vocht dus in feite nergens meer toe kan, met een extra PIR laag sluit je het in feite helemaal op? Glaswol of steenwol is dan open en kan beter ademen?

Gekke is dat de resultaten in Ubakus, zeker met klimaatfolie, in beide gevallen redelijk gelijk zijn. Of ik nou 10/12cm PIR pak of 17cm glaswol, het resultaat in de berekeningen is ongeveer hetzelfde, enkel de droogreserve is een tikkeltje hoger, maar niet heel veel...

Btw, een demontabele setup zie ik niet echt voor me. Komen gipsplaten onder, dus dan zou ik het hele plafond moeten demonteren 'ter controle' ;)... Maar ik snap je voorbehoud ;).

Nog wat plaatjes van de situatie, weet niet of je deze precies in gedachten had?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:42
UraniumFever schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:46:
Herkent iemand deze soort isolatie aan de buitenkant van het dak? Ongeveer 1,5 cm, lijkt een soort pur te zijn. Het gaat om een woning uit 1975.

Ik zou graag willen weten of dit dampopen of dampdicht is om te kijken wat er qua isolatie mogelijk is.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit lijkt me inderdaad PUR. Opstalan dakplaten? Zie een paar berichten hierboven waar dit ook ter sprake kwam.

Dampdicht zal je dak niet zijn vermoed ik, maar ik zou de opbouw wel als dampremmend beschouwen. Mogelijk zit er ook nog een dampremmende folie tussen de PUR en de multiplex of vlasvezel (?) binnenkant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Franciesco
@AfterSun Het klinkt alsof je zelf gaat isoleren. Zo ja: de subsidie kun je alleen aanvragen als je de isolatiewerkzaamheden uitbesteed. De dhz-er krijgt dus geen subsidie.

Mocht het toch uitbesteed worden: aangezien per isolatietype/meldcode een minimale dikte geldt weet ik niet of dat goed gaat bij een combinatie waarbij de individuele materialen niet de minimale dikte hebben. Misschien de RVO eens contacteren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Franciesco
@Martijn het gaat om de dampdichte aluminiumlaag die het potentiële gevaar vormt: hierdoor kan vocht wat onverhoopt toch in de constructie zit of komt niet of zeer moeilijk later weer verdampen en dus niet drogen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Dit is een gevaar omdat een bestaand dak helemaal dampdicht krijgen vanuit de warme kant gezien vaak erg lastig of zelfs onmogelijk is. Of is dat bij jou wel goed mogelijk?

Met een klimaatfolie is dat gevaar een stuk kleiner: er kan weliswaar gemakkelijker iets aan vocht in de constructie komen, maar ook weer verdampen “in de zomer” waardoor de constructie kan drogen.

PS: in vochtige ruimtes zoals badkamers wordt ondanks bovenstaande verhaal over het algemeen toch een dampdichte folie (of bv PIR+aluminiumlaag) geadviseerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• UraniumFever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:56
Franciesco schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:19:
[...]

Dit lijkt me inderdaad PUR. Opstalan dakplaten? Zie een paar berichten hierboven waar dit ook ter sprake kwam.

Dampdicht zal je dak niet zijn vermoed ik, maar ik zou de opbouw wel als dampremmend beschouwen. Mogelijk zit er ook nog een dampremmende folie tussen de PUR en de multiplex of vlasvezel (?) binnenkant.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad dit weekend ook iets gevonden over Opstalan en daar lijkt het inderdaad erg veel op. Staaft ook wel met het bouwjaar en de schaal waarin dit soort woningen hier zijn gebouwd.

Ik ga het binnenkort even netjes allemaal in Ubakus voeren en een plannetje maken voor van de zomer. Liefst ga ik werken met PIR of Resol gezien we dan net wat meer hoofdruimte over kunnen houden. Anders zal het de veilige optie glaswol met klimaatfolie worden.

Onlangs ook een aantal offertes gehad om het te laten doen echter is dit erg kostbaar, of men spuit er Icynine op met het gevolg dat we nergens meer bij kunnen wanneer we de zolder verder gaan opknappen. Gezien ik ook geen twee linkerhanden heb toch maar zelf aan de slag.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:19
De dakbedekking op onze garage van (3x7) is aan vervanging toe. We willen nu kijken om deze ook van buitenaf een stukje isolatie te laten uitvoeren. Van de 7 meter loopt zo'n 3 meter langs het huis. Zo'n 7cm boven de huidige dakbedekking begint het kozijn van een raam en op die lijn is ook het lood ingewerkt in de gevel.

Om niet alles overhoop te halen zitten we er aan te denken hier een gootje aan te houden. Dit gaat wel een koudebrug veroorzaken. Hoe erg zou dit zijn? We denken eraan om zo'n 8-10cm PIR er op te doen (dakrand elders is hiervoor hoog genoeg). Maar we zitten dus even of we niet een groot deel van de isolatiewaarde teniet doen of vochtproblemen veroorzaken met zo'n koudebrug.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:58
TwingyTwingy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:06:
De dakbedekking op onze garage van (3x7) is aan vervanging toe. We willen nu kijken om deze ook van buitenaf een stukje isolatie te laten uitvoeren. Van de 7 meter loopt zo'n 3 meter langs het huis. Zo'n 7cm boven de huidige dakbedekking begint het kozijn van een raam en op die lijn is ook het lood ingewerkt in de gevel.

Om niet alles overhoop te halen zitten we er aan te denken hier een gootje aan te houden. Dit gaat wel een koudebrug veroorzaken. Hoe erg zou dit zijn? We denken eraan om zo'n 8-10cm PIR er op te doen (dakrand elders is hiervoor hoog genoeg). Maar we zitten dus even of we niet een groot deel van de isolatiewaarde teniet doen of vochtproblemen veroorzaken met zo'n koudebrug.
Als ik je verhaal goed begrijp zou ik een gootje maken, maar toch een paar cm pir plaatsen. 2 -3 cm pir is zoveel beter dan 0

• TwingyTwingy
twain4me schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:13:
[...]

Als ik je verhaal goed begrijp zou ik een gootje maken, maar toch een paar cm pir plaatsen. 2 -3 cm pir is zoveel beter dan 0
Ja, dat is inderdaad een hele goede. Eens overleggen met de dakdekker. Dank!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:49
TwingyTwingy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Ja, dat is inderdaad een hele goede. Eens overleggen met de dakdekker. Dank!
Vaak wordt er geisoleerd op het dak met een dubbele plaat PIR. Dan is er bijvoorbeeld eerst een laag over de gehele oppervlakte en dan gaat er nog een laag over het grootste deel van het dak zodat gelijk alle naden overlapt zijn.
In de goot worden dan eerst de verstevigingen geplakt en daaroverheen kan dan bijvoorbeeld het dakleer.

Bij mij waren ze de goot vergeten te isoleren, niet ideaal, die is later wel weer geisoleerd maar dan verbind het dakleer al weer boven en onder de isolatie. Je haalt dat oude dakleer er ook niet even weer vanaf.

• Bierautomaat
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-03 14:32
Klussers

Ik ga mijn schuin dak isoleren met 18cm glaswol tussen de kepers. De kepers zijn slechts 7cm diep, dus deze moeten aangedikt worden met houten balken. Althans dat is wat ik vind op het internet.

Mijn idee is om PIR plaat van 10cm dik in balken te zagen en deze tegen de keepers te lijmen (PU) en/of schroeven. Dan met spijkerflens glanswol (knauf TR 312) 18cm dik opvullen. Zowel PIR plaat als de knauf glaswol hebben een dampwerende laag, dus geen extra folie nodig.

Kan dit werken? Wat zie ik over het hoofd?

Voordeel: PIR plaat gemakkelijk in balken te (hand)zagen, weinig extra gewicht op de dakconstructie, 10cm isolatie op de houten keper.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:56
Bierautomaat schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:16:
Klussers

Ik ga mijn schuin dak isoleren met 18cm glaswol tussen de kepers. De kepers zijn slechts 7cm diep, dus deze moeten aangedikt worden met houten balken. Althans dat is wat ik vind op het internet.

Mijn idee is om PIR plaat van 10cm dik in balken te zagen en deze tegen de keepers te lijmen (PU) en/of schroeven. Dan met spijkerflens glanswol (knauf TR 312) 18cm dik opvullen. Zowel PIR plaat als de knauf glaswol hebben een dampwerende laag, dus geen extra folie nodig.

Voordeel: PIR plaat gemakkelijk in balken te (hand)zagen, weinig extra gewicht op de dakconstructie, 10cm isolatie op de houten keper.
Ga je de “spijkerflens” dan lijmen op de PIR-balken?

Ik denk niet dat nieten gaat lukken namelijk :Y .

Ga je ook nog afwerken met gips oid?
Of heb je ene verlaagd plafond waardoor het niet nodig is?

• Bierautomaat
elektriekert schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:08:
[...]

Ga je de “spijkerflens” dan lijmen op de PIR-balken?

Ik denk niet dat nieten gaat lukken namelijk :Y .

Ga je ook nog afwerken met gips oid?
Of heb je ene verlaagd plafond waardoor het niet nodig is?
Lijmen, of met plakband, of met plastieken schroeven in de PIR. Veel kracht komt daar niet op lijkt mij?
Glaswolrol van 36cm. Ik heb 34 - 36cm tussen de bestaande kepers. Met de PIR balk over de kepers kan ik de 34cm (of minder) verzekeren om een goede klemming te hebben.

Er komt geen afwerking onder. Het is een zolder die enkel dient voor opslag en misschien later als speelruimte voor de kinderen. Ik wil vermijden dat de temperatuur er varieert tussen 5 en 50° zoals nu :D
De vloer van de zolder is beperkt geïsoleerd tientallen jaren geleden door de vorige eigenaars. Dus door het dak te isoleren wil ik zowel de zolder aangenamer maken en is dit ook positief voor de verwarming van het gehele huis.

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31
Klussers

Ik ben iets soortgelijks van plan alleen dan net wat anders. Mijn kepers zijn ook 7 cm diep, die ben ik van plan om met glas of steenwol op te vullen. Vervolgens ga ik 10cm dikke PIR daar overheen doen. De PIR vastschroeven in de kepers. PIR is ook gelijk dampdicht, dus hoef je ook niet met flensen of folie, aan de warme zijde, te werken. Daarna nog een laagje gips ter bescherming van het isolatiemateriaal.

• Jarnovk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-03 08:44
@Bierautomaat @helpme
Ik weet niet hoe jullie dakopbouw is, maar mocht er eps o.i.d. aan de buitenkant zitten en je gaat dampdicht aan de binnenkant werken, dan kan je last krijgen van vocht in je hout., en dat is iets wat je niet wilt.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:49

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Klussers

Dat krijg je nooit mooi afgewerkt, wat wil je dan gebruiken voor de afwerking of puur de folie als afwerking?

Beste is de kepers ophogen of minder isolatie gebruiken.

En inderdaad eerst even controleren wat er onder de pannen ligt.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• Franciesco
@Bierautomaat naast wat al gezegd is: een ruimte met PIR, zeker als je die als speelkamer gaat gebruiken, ook afwerken met bv gipsplaten vanwege de brandvertraging. Zie eerdere berichten hierover in dit topic.

• Bierautomaat
@Jarnovk
Goed punt. Maar dat zit ok bij mij denk ik:
Menuserie platen (met a..st), deels overlappend. Kunstofleien als dakbedekking. Ik kijk het nog eens na.

@ArcticWolf
Afwerking is inderdaad de folie. Hoeft niet mooi te zijn. Isolatie moet wel op zijn plaats blijven zitten.
Een reden om de 18cm dikte te gebruiken is dat je in België subsidies krijgt van 6€/m2 indien je die dikte gebruikt. Aankoop glaswol zie ik 10€/m2, dus dat is een serieuze korting.

Ik dik kepers aan met 10cm pir tot +-17cm. Die lijm ik tegen de kepers. Dan (spijkerflens)glaswol er tussen van 36cm breedte. Die eerst plakken op de pir. Dan had ik een nieuw idee om horizontaal dunne houtlatten te hangen die met lange isolatieschroeven door de pir en in het hout steken. Zo zit zowel pir als glaswol vast. Opmerkingen?

@Franciesco
bedankt voor dit te vermelden. Dat had ik nog niet deftig bekeken.

[Voor 4% gewijzigd door Bierautomaat op 09-03-2023 09:25]

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Jazeker, ik begrijp dat je eerst de glaswol met spijkerflens gaat aanbrengen en daaroverheen weer de PIR? Dan zou je dus kans hebben op vochtopsluiting, doordat er dan in de constructie de dampdichte laag van de glaswol zit. Beter kies je dan een onbeklede glaswol, dan heb je dat probleem niet.

• elektriekert
Bierautomaat schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:18:
@Jarnovk
Goed punt. Maar dat zit ok bij mij denk ik:
Menuserie platen (met a..st), deels overlappend. Kunstofleien als dakbedekking. Ik kijk het nog eens na.

@ArcticWolf
Afwerking is inderdaad de folie. Hoeft niet mooi te zijn. Isolatie moet wel op zijn plaats blijven zitten.
Een reden om de 18cm dikte te gebruiken is dat je in België subsidies krijgt van 6€/m2 indien je die dikte gebruikt. Aankoop glaswol zie ik 10€/m2, dus dat is een serieuze korting.

Ik dik kepers aan met 10cm pir tot +-17cm. Die lijm ik tegen de kepers. Dan (spijkerflens)glaswol er tussen van 36cm breedte. Die eerst plakken op de pir. Dan had ik een nieuw idee om horizontaal dunne houtlatten te hangen die met lange isolatieschroeven door de pir en in het hout steken. Zo zit zowel pir als glaswol vast. Opmerkingen?

@Franciesco
bedankt voor dit te vermelden. Dat had ik nog niet deftig bekeken.
Die lange schroeven gaan dan wel voor koudebrugjes zorgen waardoor de lucht op de schroeven gaat condenseren en er vocht ontstaat rondom de schroef in de houtlatten.
Aangezien deze gewoon kunnen ademen verwacht ik geen probleem overigens.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:00

route99

just passionately curious...

Bierautomaat schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:16:Ik ga mijn schuin dak isoleren met 18cm glaswol tussen de kepers. .......
Mijn idee is om PIR plaat van 10cm dik............
Kan dit werken? Wat zie ik over het hoofd? ....
Ik mis een schets of Ubakus tekening hoe de hele dak constructie in elkaar zit en of er buiten al een bepaalde folie ligt of mss een aantal centimeters isolatie die damp open of dampdicht is?
Zijn er nu geen vocht of andere problemen?
Het lijkt me zinvol dat dit eerst in kaart gebracht wordt.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Bierautomaat
@route99
Hieronder een schets en foto.
Leien - houten frame +-3cm dik - menuiserite platen - houten keper 7cm - gording.
Geen vochtproblemen. Er waren twee lekken, deze zijn een jaar geleden aangepakt, de zolder is droog.

In België geldt tot 30/4/23: 6€/m² subsidie op aankoopfactuur indien:
Het isolatiemateriaal mag in verschillende lagen worden geplaatst, maar de totale Rd-waarde moet groter zijn dan of gelijk zijn aan 4,5m² K/W.

Met de subsidie wat beter te lezen kom ik op volgende opties:

Optie 1: Wat ik hierboven schreef: keepers verdikken met PIR (of houten balk), 18cm dik spijkerflensglaswol ertussen. Gips of vezelplaat ivm brandwering, enkel indien dit ooit een speelzolder wordt.

Optie 2:
Glaswol kale rol 6cm dik tussen keepers. Dan PIR platen erover om aan de 4,5m² K/W te geraken. PIR platen met isolatieschroeven in de kepers.
Vezel/gipsplaat voor brandwering indien speelzolder.

Optie 3:
Spijkerflenswol 6cm dik tussen de keepers. Oude isolatie uit de zoldervloer, daar PIR of glaswol in en OSB plaat erover. Alleen is het dan geen aaneensluitende laag en de isolatie van de zolder zelf beperkt. Kan lastig zijn ivm subsidie.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Kan iemand mij zeggen of de naturoll 032 echt enorm stijf is of nog wel wat te buigen etc. Heb hier en daar wat lastige hoeken, zoals met wat buizen en een lastige plek over de hele lengte met een wat lastige aansluiting op de vliering. Als ik wel wat kan buigen en snijden lukt mij dat wel.

• twain4me
Davidrrr schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:15:
Kan iemand mij zeggen of de naturoll 032 echt enorm stijf is of nog wel wat te buigen etc. Heb hier en daar wat lastige hoeken, zoals met wat buizen en een lastige plek over de hele lengte met een wat lastige aansluiting op de vliering. Als ik wel wat kan buigen en snijden lukt mij dat wel.
je koopt het gebogen :9

• Davidrrr
  • Nu online
Haha ja klopt. Maar ik weet niet of dat als een plank uit het plastic knalt als ik het open :)

• twain4me
Davidrrr schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:27:
[...]

Haha ja klopt. Maar ik weet niet of dat als een plank uit het plastic knalt als ik het open :)
nee het is gewoon een soort deken. in drukbaar, buigbaar, snijbaar je moet het vaak zelfs nog een beetje opfluffen

• Davidrrr
  • Nu online
twain4me schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:28:
[...]

nee het is gewoon een soort deken. in drukbaar, buigbaar, snijbaar je moet het vaak zelfs nog een beetje opfluffen
Ah ok. Dan neem ik geen 035 maar gaan we hiervoor. Thanks!

• Franciesco
Een tijdje terug ging het in dit topic over de Ampatex Variano 3 klimaatfolie. Deze folie heeft een brede werking (sd 0,6-60), maar is helaas moeilijk leverbaar.

Omdat ik zelf ook nog op zoek was naar een klimaatfolie kwam ik al Googlend nog een ander merk/type tegen: de Icutec Vario. Ook deze heeft een mooi breed werkingsgebied: sd 0,4-50. En is bv via Amazon te bestellen voor een relatief nette prijs (ca €3/m2 bij Amazon.de). Ook handig als je niet super veel folie nodig hebt want een rol is 1x25m. Als je veel/brede banen wilt doen zul je wellicht wat meer stroken moeten plaatsen dan met de reguliere breedte van 1,5 meter.

Misschien heeft iemand wat aan deze tip.
Ik heb de Icutec Vario inmiddels gebruikt en qua montage is hij mij prima bevallen: sterk maar gemakkelijk op maat te knippen.

https://www.icutec.de/de/...icutec-dampfbremse-vario/

PS: helaas staat deze folie niet in Ubakus, maar gezien de niet heel erg afwijkende sd waardes zou het redelijk vergelijkbaar moeten zijn met de genoemde Ampatex.

• Martijn
Franciesco schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:43:
Een tijdje terug ging het in dit topic over de Ampatex Variano 3 klimaatfolie. Deze folie heeft een brede werking (sd 0,6-60), maar is helaas moeilijk leverbaar.

Omdat ik zelf ook nog op zoek was naar een klimaatfolie kwam ik al Googlend nog een ander merk/type tegen: de Icutec Vario. Ook deze heeft een mooi breed werkingsgebied: sd 0,4-50. En is bv via Amazon te bestellen voor een relatief nette prijs (ca €3/m2 bij Amazon.de). Ook handig als je niet super veel folie nodig hebt want een rol is 1x25m. Als je veel/brede banen wilt doen zul je wellicht wat meer stroken moeten plaatsen dan met de reguliere breedte van 1,5 meter.

Misschien heeft iemand wat aan deze tip.
Ik heb de Icutec Vario inmiddels gebruikt en qua montage is hij mij prima bevallen: sterk maar gemakkelijk op maat te knippen.

https://www.icutec.de/de/...icutec-dampfbremse-vario/

PS: helaas staat deze folie niet in Ubakus, maar gezien de niet heel erg afwijkende sd waardes zou het redelijk vergelijkbaar moeten zijn met de genoemde Ampatex.
Interessant, dank voor het delen. Heb je toevallig nog tips mbt welke tape te gebruiken. Heb je echt van die 40 euro per rol tape nodig?

• Franciesco
@Martijn zelf heb ik de gele Icutec Icural tape gebruikt. Deze kost ca €29 per 40 meter.

Alternatief die volgens mij ook prima is, is tape van Förch: die kost ca €15 per 25 meter.

Beide tapes overigens 60mm breed wat fijn is bij het afplakken van folieovergangen etc.

• Martijn
Franciesco schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:40:
@Martijn zelf heb ik de gele Icutec Icural tape gebruikt. Deze kost ca €29 per 40 meter.

Alternatief die volgens mij ook prima is, is tape van Förch: die kost ca €15 per 25 meter.

Beide tapes overigens 60mm breed wat fijn is bij het afplakken van folieovergangen etc.
Ok, ja, soms lees je dat je specifieke tape moet gebruiken voor klimaatfolie, en vaak kost die beduidend meer... Als die Forch tape ook goed is, scheelt dat natuurlijk flink in de kosten. Je hebt toch al snel heel wat metertjes nodig...

Om de folie op metalstuds te bevestigen zou je gewoon een dubbelzijdige tape gebruiken ofzo? En rondom kit om lucht dicht af te sluiten?

• Franciesco
@Martijn Voor zover ik weet is er geen variabele dampremmende tape en moet je "gewoon" een luchtdichte tape met goede en langdurige kleefkracht gebruiken. Het belangrijkste van tapen is m.i. er voor zorgen dat de folies goed op elkaar aansluiten (met doorgaans 10cm overlap ter plaatse van de overgang). Dus zonder dat er een luchtlaagje bij de overgangen tussen de 2 folies zit waar damp door heen kan.
Maar als iemand het daar niet mee eens is of hier meer van weet, dan leer ik graag bij.

Voor metalstuds kun je inderdaad dubbelzijdige tape gebruiken. Idem voor bepaalde randen al kan dat ook met lijm/kit. Diverse fabrikanten die (klimaat)folies verkopen, hebben ook dit soort tapes en lijm/kit.

• Martijn
Franciesco schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:11:
@Martijn Voor zover ik weet is er geen variabele dampremmende tape en moet je "gewoon" een luchtdichte tape met goede en langdurige kleefkracht gebruiken. Het belangrijkste van tapen is m.i. er voor zorgen dat de folies goed op elkaar aansluiten (met doorgaans 10cm overlap ter plaatse van de overgang). Dus zonder dat er een luchtlaagje bij de overgangen tussen de 2 folies zit waar damp door heen kan.
Maar als iemand het daar niet mee eens is of hier meer van weet, dan leer ik graag bij.

Voor metalstuds kun je inderdaad dubbelzijdige tape gebruiken. Idem voor bepaalde randen al kan dat ook met lijm/kit. Diverse fabrikanten die (klimaat)folies verkopen, hebben ook dit soort tapes en lijm/kit.
Dank voor je advies, op amazon.de staan er redelijk wat die dan in aanmerking lijken te komen. Deze kost maar 42 cent per meter als je 250m (10 rollen) besteld. ;)

[Voor 21% gewijzigd door Martijn op 13-03-2023 10:41]

• Franciesco
Ja, voor de grootgebruiker zijn er zeker voordeeltjes te behalen :)

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31

Weet iemand wat voor plaat dit is?

Volgens de buurman hebben de vorige bewoners dit ongeveer 20 jaar geleden op het bestaande dak, bovenop asbest platen, gelegd en is het watervast. De oude bewoner liet destijds, aan de buurman, trots een stukje zien die 2 weken in een emmer water had gelegen waar geen vervorming op zichtbaar was.

Ik heb het nu ingevoerd als spaanplaat in Ubakus maar geen idee of dat klopt en of het damp-open of damp-dicht is.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Zier er uit als (watervast) spaanplaat. Maar is toch wel een beetje opgezwollen in de loop der jaren, als ik het zo zie.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:46
helpme schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:21:
[Afbeelding]
Weet iemand wat voor plaat dit is?

Volgens de buurman hebben de vorige bewoners dit ongeveer 20 jaar geleden op het bestaande dak, bovenop asbest platen, gelegd en is het watervast. De oude bewoner liet destijds, aan de buurman, trots een stukje zien die 2 weken in een emmer water had gelegen waar geen vervorming op zichtbaar was.

Ik heb het nu ingevoerd als spaanplaat in Ubakus maar geen idee of dat klopt en of het damp-open of damp-dicht is.
[Afbeelding]
Maar hoe damp open/dicht is dat asbest? Het is immers een laag in je constructie.

Edit :
Laat maar. Ik zie ze er al tussen zitten. |:(

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Binnenkort ga ik mijn dak isoleren.

Nu wil tussen de balken een laag van 170mm Knauf 032 aanbrengen.
Die deken wordt meestal op zijn plaats gehouden door rachels.
Daarna gaat hier de dampremmende folie overheen.

Nu zou ik liever eerst de dampremmende folie aanbregen en dan pas de rachels.
Door dit te doen hou ik nog ruimte over tussen de folie en de gipsplaten.
In die ruimte kan ik dan inbouw-sports plaatsen, leidingen laten lopen, en een gipsplaat-plug zich laten ontvouwen.
Zonder dat de folie geraakt wordt.

Maar het glaswol moet wel blijven hangen totdat de folie erop zit, en later de rachels.
Nu staat me iets bij dat er in een eerder huis schroever met een grote plastic schijf werden gebruikt.
Maar zeker ben ik hier niet van.
Zou je dit soort schroeven kunnen gebruiken om de glaswoldeken op zijn plaats te houden?
De schroef zou dan door het glaswol heen een klein stukje in het dakbeschot worden geschroefd.
Of is dat te link dat je dan juist weer een gat naar buiten maakt als je effe iets te ver door schroeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
Rzaan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:40:
Binnenkort ga ik mijn dak isoleren.

Nu wil tussen de balken een laag van 170mm Knauf 032 aanbrengen.
Die deken wordt meestal op zijn plaats gehouden door rachels.
Daarna gaat hier de dampremmende folie overheen.

Nu zou ik liever eerst de dampremmende folie aanbregen en dan pas de rachels.
Door dit te doen hou ik nog ruimte over tussen de folie en de gipsplaten.
In die ruimte kan ik dan inbouw-sports plaatsen, leidingen laten lopen, en een gipsplaat-plug zich laten ontvouwen.
Zonder dat de folie geraakt wordt.

Maar het glaswol moet wel blijven hangen totdat de folie erop zit, en later de rachels.
Nu staat me iets bij dat er in een eerder huis schroever met een grote plastic schijf werden gebruikt.
Maar zeker ben ik hier niet van.
Zou je dit soort schroeven kunnen gebruiken om de glaswoldeken op zijn plaats te houden?
De schroef zou dan door het glaswol heen een klein stukje in het dakbeschot worden geschroefd.
Of is dat te link dat je dan juist weer een gat naar buiten maakt als je effe iets te ver door schroeft?

[Afbeelding]
Touwtje spannen ?

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Potverdikke, jij kan gedachten lezen.

Ik wilde net een wijziging aanbrengen dat een touwtje spannen wellicht eenvoudiger is.
Bij het na-isoleren van een kruipruimte wordt dit vaak gedaan.

Nog effe kijken wat voor draad.
Het hoeft het niet eeuwig uit te houden, want daarna komt folie > rachels > gipsplaat.
Draad tacker ik dan steeds vast.

• Seafarer
:)

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Andere vraag: Folie wordt aangebracht met een tacker, en vervolgens worden al deze nietjes weer afgeplakt met een stukje tape.
Prima, zo wordt het allemaal luchtdicht.

Maar later worden er gipslaten of rachels aangebracht en die schroeven gaan ook door het folie de gordingen in.
Dan is de luchtdichtheid toch weer doorbroken?

• Seafarer
Rzaan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:51:
Andere vraag: Folie wordt aangebracht met een tacker, en vervolgens worden al deze nietjes weer afgeplakt met een stukje tape.

Maar later worden er gipslaten of rachels aangebracht en die schroeven gaan ook door het folie de gordingen in.
Je schroeft de lat tegen de balk. De folie zit er met geweld tussen geklemd. Praktisch schijnt dit geen bezwaar te zijn.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Rzaan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:51:

Wat Seafarer zegt.

Het is ook onoverkomelijk, je kunt moeilijk je hele dakafwerking met zijn hele gewicht tegen de folie aanplakken en dan maar hopen dat het blijft hangen :P

Mooi fout is niet lelijk

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Glenfiddich schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Wat Seafarer zegt.

Het is ook onoverkomelijk, je kunt moeilijk je hele dakafwerking met zijn hele gewicht tegen de folie aanplakken en dan maar hopen dat het blijft hangen :P
Ja, dat snap ik.
Maar zou die nietjes afplakken dan wel zoveel zoden aan de dijk zetten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
@Rzaan vaak wordt aangeraden de nietjes af te plakken, maar ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk weinig of zelfs niks uit maakt. De nietjes zijn immers erg dun en het folie zal er strak omheen zitten.

Voor wat het waard is: ik plak de nietjes niet af tenzij ik een verdenking heb dat die plek niet helemaal goed gegaan is/ er misschien een gaatje ontstaan is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik heb je folie met dubbelzijdig tape vastgeplakt, dat werkt ook prima.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

• thijs95
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-03 09:23
Goedemiddag,

Wellicht is dit een veelvoorkomende (en al gestelde) vraag, maar na flink googlen ben ik er toch echt nog niet uit;

Huidig; Pannen - panlatten - dakbeschot. That's it. Geen vochtwerende, dampopen folie of iets dergelijks. Hoe zorg ik zónder m'n dak van buiten aan te pakken dan voor degelijke isolatie van binnenuit? Of is dit gewoon geen optie? In alle online tutorials die ik heb gezien wordt dit namelijk niet besproken, er van uit gaande dat deze laag er standaard tussen zit?

• elektriekert
thijs95 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:54:
Goedemiddag,

Wellicht is dit een veelvoorkomende (en al gestelde) vraag, maar na flink googlen ben ik er toch echt nog niet uit;

Huidig; Pannen - panlatten - dakbeschot. That's it. Geen vochtwerende, dampopen folie of iets dergelijks. Hoe zorg ik zónder m'n dak van buiten aan te pakken dan voor degelijke isolatie van binnenuit? Of is dit gewoon geen optie? In alle online tutorials die ik heb gezien wordt dit namelijk niet besproken, er van uit gaande dat deze laag er standaard tussen zit?
Zoek voor de gein eens op de plaatjes die heir geplaatst worden ;)

• Franciesco
@thijs95 Even aangenomen dat het dakbeschot zelf van hout (spaanplaat oid) is en dus nauwelijks/niet dampremmend, heb je in wezen dan veel flexibiliteit met de opbouw van een nageisoleerd dak.

Een dampremmende folie aan de warme kant is aan te bevelen, maar dit hoeft in principe geen klimaatfolie of sterk dampwerende of zelfs dampdichte folie te zijn. Al is een klimaatfolie ook in dit geval een mooie keuze.
Zie onderstaande voorbeelden met een licht dampremmende folie met een sd van 10 en een klimaatfolie (Pro Clima Intello Plus). Bij een folie met een sd van 5 krijg je iets aan vocht in het hout en een droogtijd van enkele dagen (wat op zich geen probleem is).

Hoe dik zijn je gordingen? En weet je ook hoe dik je huidige dakbeschot is?

• Franciesco
Nabrander: is je huidige dak al goed luchtdicht? Met alleen een (houten?) dakbeschot wil dat nog wel eens niet het geval zijn en zul je dat moeten verbeteren om echt profijt van de naisolatie te hebben.

• thijs95
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-03 09:23
@franciesco dank voor je uitgebreide reactie! Gordingen zijn op het oog zo'n 20cm diep, zou ik na moeten meten. Huidig dakbeschot bestaat uit standaard houten planken, ik zou zeggen ca. 20mmdik? Luchtdichtheid is wel een dingetje, vorig jaar zelfs flink vocht door stuifsneeuw op zolder gehad... Voor m'n gevoel ontkom ik niet aan dakrenovatie van buitenaf, maar zeker i.v.m. gebrek aan reservepannen zie ik dit niet zo zitten. Ook is van buitenaf isoleren niet echt een optie (tussenwoning)...

[Voor 4% gewijzigd door thijs95 op 16-03-2023 09:21]

• Franciesco
@thijs95 Dan klinkt het inderdaad alsof het verstandig is de luchtdichtheid van het dak eerst aan te pakken. Dat kan ook van binnen, maar werkt afhankelijk van je dak waarschijnlijk lang niet zo goed als van buiten.

Mochten je pannen niet heel best meer zijn, dan is dit misschien wel een goed moment om het dak aan ta pakken: pannen en latten er af, waterkerend maar dampopen folie aanbrengen en dan weer nieuwe latten en pannen er op. Vervolgens zou je dan aan de binnenkant kunnen gaan isoleren. want ik snap dat als je een tussenwoning hebt, aan de buitenkant isoleren vaak geen optie is i.v.m. een verschil in dakhoogte met de buren die je dan krijgt.

De uiteindelijk opbouw zou dan iets als onderstaand kunnen worden. Isolatiemateriaal etc kan uiteraard ook wat anders worden.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

De isolatie van mijn zolder wordt uitgevoerd door de aannemer.
Nu is dit een isolerende maatregel waarvoor je slechts 9% BTW over arbeid betaalt.

Hoe pak je dat aan met je aannemer, want het is niet echt duidelijk hoeveel uren er in echte isolatiewerkzaamheden zitten, en welke niet.
Hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?

• twain4me
Rzaan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:35:
De isolatie van mijn zolder wordt uitgevoerd door de aannemer.
Nu is dit een isolerende maatregel waarvoor je slechts 9% BTW over arbeid betaalt.

Hoe pak je dat aan met je aannemer, want het is niet echt duidelijk hoeveel uren er in echte isolatiewerkzaamheden zitten, en welke niet.
Hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?
de aannemer moet dat gewoon uitsplitsen

Als hij dat niet al heeft gedaan maak ik mij eerlijk gezegt een klein beetje zorgen. die regelingen zijn er in verschillende vormen echt al jaren .

[Voor 13% gewijzigd door twain4me op 16-03-2023 10:40]

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:38:
[...]
de aannemer moet dat gewoon uitsplitsen

Als hij dat niet al heeft gedaan maak ik mij eerlijk gezegt een klein beetje zorgen. die regelingen zijn er in verschillende vormen echt al jaren .
Ik werk op een andere basis met hem.
Hij werkt voor mij (en vele van mijn kennissen) gewoon op uurbasis.
Calculatie achteraf.

Dus hij moet gewoon turven hoeveel uren hij aan isolatie (en aan andere 9% klussen) heeft besteed?

[Voor 51% gewijzigd door Rzaan op 16-03-2023 10:42]

• twain4me
Rzaan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Dus die houdt dan bij wat hij aan isoleren heeft gedaan (achteraf) ?
hij behoord gewoon een prijs te maken vooraf waar het is uitgesplitst ook bv buitenschilderwerk heeft het 9% btw tarief. als het uurtje factuurtje is moet hij idd de uren bijhouden.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:43:
[...]

hij behoord gewoon een prijs te maken vooraf waar het is uitgesplitst ook bv buitenschilderwerk heeft het 9% btw tarief. als het uurtje factuurtje is moet hij idd de uren bijhouden.
Hij geeft wel globaal aan hoe lang hij denkt bezig te zijn, maar uitgesplitst vooraf doen we nooit.
Werkt al meer dan 15 jaar prima.

Maar bij dit systeem ligt fraude natuurlijk op de loer.
Mensen gaan dan gewoon de electrawerk-uren op zolder, bij de isolatie-uren zetten, lijkt me.

• twain4me
Rzaan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Hij geeft wel globaal aan hoe lang hij denkt bezig te zijn, maar uitgesplitst vooraf doen we nooit.
Werkt al meer dan 15 jaar prima.

Maar bij dit systeem ligt fraude natuurlijk op de loer.
Mensen gaan dan gewoon de electrawerk-uren op zolder, bij de isolatie-uren zetten, lijkt me.
klopt, ik heb hele dakkapellen gezien, maar dat is niet de bedoeling en fraude, het is voor bepaalde werkzaamheden, hou het daarbij.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:49:
[...]

klopt, ik heb hele dakkapellen gezien, maar dat is niet de bedoeling en fraude, het is voor bepaalde werkzaamheden, hou het daarbij.
Anders gaat zo'n regeling ook weer verdwijnen, als er veel misbruik van wordt gemaakt.

Over dakkapellen (ook zolderisolatie)
Mijn dakkapel is goed geïsoleerd en heeft dubbel glas.
Had die dan eigenlijk ook niet deels onder de 9% kunnen vallen?
En andere subsidieregels?

Of zien ze een dakkapel als een 'nieuwe aanbouw'?

[Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 16-03-2023 11:07]

• twain4me
Rzaan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Anders gaat zo'n regeling ook weer verdwijnen, als er veel misbruik van wordt gemaakt.

Over dakkapellen (ook zolderisolatie)
Mijn dakkapel is goed geïsoleerd en heeft dubbel glas.
Had die dan eigenlijk ook niet deels onder de 9% kunnen vallen?
En andere subsidieregels?
voor nieuwe bouwdelen heb je in basis weinig recht op subsidie die moeten gewoon voldoen aan het bouwbesluit dus daar zit een dwingende motivatie achter. beetje kort door de bocht maar eigenlijk moet je het zo zien: gevel wijzigingen = geen subsidie. Het dak isoleren of kozijnen/glas vervangen wel.
Het wordt dus pas echt leuk bij een dakkapel renoveren/vervangen. >:) maargoed dat soort grijze gebieden zijn er altijd als je grenzen trekt.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Helder.
Eerst maar eens het dak isoleren.
Ga de @Glenfiddich methode grotendeels toepassen.
Niet door hem bedacht, maar wel door hem goed gedocumenteerd.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Nu lees ik bij de voorwaarden voor dakisolatie om subsidie te krijgen:
De zolder of vliering moet onverwarmd zijn om voor subsidie in aanmerking te komen. Dit betekent dat er geen voorzieningen aanwezig mogen zijn waarmee u de zolder verwarmt, ook al gebruikt u die voorzieningen (bijna) niet.

Er zitten nu nog radiatoren, maar die ga ik weghalen voordat ik de isolatie ga aanbrengen.
Wel hangen er al 2 airco's (die in principe ook kunnen verwarmen)
Zou dit dan betekenen dat ik geen recht op subsidie heb?

Ik had te snel gelezen en @twain4me gaf al snel aan dat ik ernaast zat.
bovenstaande geldt voor zolder- of vlieringVLOER isolatie.

[Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 16-03-2023 11:43]

• twain4me
Rzaan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:36:
Nu lees ik bij de voorwaarden voor dakisolatie om subsidie te krijgen:
De zolder of vliering moet onverwarmd zijn om voor subsidie in aanmerking te komen. Dit betekent dat er geen voorzieningen aanwezig mogen zijn waarmee u de zolder verwarmt, ook al gebruikt u die voorzieningen (bijna) niet.

Er zitten nu nog radiatoren, maar die ga ik weghalen voordat ik de isolatie ga aanbrengen.
Wel hangen er al 2 airco's (die in principe ook kunnen verwarmen)
Zou dit dan betekenen dat ik geen recht op subsidie heb?
ik denk dat je niet goed kijkt, bij onverwarmde zolder mag je de zoldervloer isoleren als maatregel. bij een verwarmde zolder is het de bedoeling dat je het dak isoleerd en daar krijg je dan ook subsidie op.

disclaimer: het is al even geleden dat ik het heb gelezen :+

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-03-2023 11:42]

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:40:
[...]

ik denk dat je niet goed kijkt, bij onverwarmde zolder mag je de zoldervloer isoleren als maatregel. bij een verwarmde zolder is het de bedoeling dat je het dak isoleerd en daar krijg je dan ook subsidie op.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik ga het doorstrepen.

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:26

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Ik ben bijna klaar met het isoleren van de zolder. Morgen gaan we verder met het plaatsen van de folie en het regelwerk. Wat ik me afvraag, is het per se nodig om gipsplaten te plaatsen? De zolder wordt alleen gebruikt voor opslag. Dienen de gipsplaten alleen ter bescherming of hebben ze nog een andere effect?

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• Franciesco
@stickyfish als bescherming, als afwerking en voor de brandvertraging.
Welk isolatiemateriaal heb je gebruikt?

En foto's van je project zijn natuurlijk altijd interessant en leuk. :)

• TwingyTwingy
Je zou ook hout kunnen gebruiken. Maar persoonlijk vind ik gips mooier in combinatie met brandvertraging.

Foto's zijn altijd leuk

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Rzaan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:26:
Helder.
Eerst maar eens het dak isoleren.
Ga de @Glenfiddich methode grotendeels toepassen.
Niet door hem bedacht, maar wel door hem goed gedocumenteerd.
En effectief, éénmaal raden welk dak het onze was toen er vorige week zaterdag sneeuw op de daken lag :P

Mooi fout is niet lelijk

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:26

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Franciesco schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:42:
@stickyfish als bescherming, als afwerking en voor de brandvertraging.
Welk isolatiemateriaal heb je gebruikt?

En foto's van je project zijn natuurlijk altijd interessant en leuk. :)
Ok, dan moet ik het toch maar toevoegen voor de brandveiligheid.
Ik heb 22cm dikke Knauf naturoll 035 gebruikt.
TwingyTwingy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:44:
Je zou ook hout kunnen gebruiken. Maar persoonlijk vind ik gips mooier in combinatie met brandvertraging.

Foto's zijn altijd leuk
Het hoeft wat mij betreft niet mooi, het is maar de bergzolder. Hout lijkt me dan weer niet zo handig ivm brandvertraging dus ik hou het maar bij gips denk ik.

Tsja, qua foto's, ik dacht dat ik er meer gemaakt had, maar dit is de enige. Let vooral niet op de zooi:

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Glenfiddich schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:24:
[...]

En effectief, éénmaal raden welk dak het onze was toen er vorige week zaterdag sneeuw op de daken lag :P
Je bedoelt dat huis links naast die buren met die wietplantage?

• Davidrrr
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met katoenvezelplaat? Zoek iets lichts om op mijn vlieringvloer te leggen zodat ik dit biet hoef af te werken en het schuine dak op de vliering niet hoef te isoleren evt. Ik verlies dan best veel ruimte namelijk.
Dacht aan zoiets: https://www.isolatiemater...180mm-rd460-3plpak-216-m2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59

timovd

Voorsprong door techniek

Rzaan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:08:
[...]

Je bedoelt dat huis links naast die buren met die wietplantage?
Nee man, die foto is van een jaar geleden toen de cryptomunten nog goed draaiden en de zolder volstond met miners.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Franciesco
Davidrrr schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:19:
Heeft iemand ervaring met katoenvezelplaat? Zoek iets lichts om op mijn vlieringvloer te leggen zodat ik dit biet hoef af te werken en het schuine dak op de vliering niet hoef te isoleren evt. Ik verlies dan best veel ruimte namelijk.
Als je de katoenvezelplaten op de vlieringsvloer legt kun je er vervolgens niet meer over heen. D.w.z.: je kunt die vloer dan verder niet mer gebruiken voor opslag etc.
Is dat wat je wilt?

Of begrijp ik je verkeerd?

• Davidrrr
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Als je de katoenvezelplaten op de vlieringsvloer legt kun je er vervolgens niet meer over heen. D.w.z.: je kunt die vloer dan verder niet mer gebruiken voor opslag etc.
Is dat wat je wilt?

Of begrijp ik je verkeerd?
Thanks ja eigenlijk was dat het plan. Staan wat dozen en zo maar ik moet er wel nog op kunnen. Of dan toch maar plaatwerk of zo erop? Ik ken het spul niet goed. We komen een keer of 5 per jaar daar om wat te pakken. Maar als dat niet gaat zo dan misschien er wat op leggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als de dichtheid van het spul 40 kg/m3 is dan kan je het vergelijken met steenwol/glaswol qua stevigheid. Hier kan je zeker niet op lopen. Wil je dit wel, dan zou ik of een heel balkenframe op de vloer maken met een topplaat en de isolatieplaten tussen de balken stoppen, of zoeken naar isolatiemateriaal geschikt voor een vloer (ondervloer oid, desnoods meerdere lagen).

Katoenisolatie verwerkt wel heel fijn, geen kriebel of andere kunstmatige zooi.

Dan is er ook nog katoenisolatie met een dichtheid van 20 kg/m3, dat is nog een stuk slapper. Ik heb hier onlangs een deel van mijn dak en een voorzetwand mee gedaan, ben nu bezig met de voorbereidingen van het volgende deel.

Van klussen krijg je grijze haren

• Seafarer
Vloer eruit trekken en volstorten met cellulose?

Wel even controleren of je gipsplaten geschroefd zitten. ;)

• Seafarer
Seafarer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Vloer eruit trekken en volstorten met cellulose?

Wel even controleren of je gipsplaten geschroefd zitten. ;)
Edit: of bedoel je een vliering op de zolder

• Davidrrr
  • Nu online
Ja op zolder hebben we een vliering. Ipv dak te doen dacht ik wat isolatie op de grond te leggen. Wat ook nog optie is is op isolatie wat dunne osb platen of zo te leggen of wat andere platen.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-03 10:46
wie weet wat ik voor zo'n plaat bij ubakus moet invullen?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Franciesco
@furian88 iets meer informatie zou handig zijn: dikte van het materiaal, waar lijkt het op, bouwjaar van de woning?
En moet dit isolatie zijn? Het lijkt iets van houtachtig of organisch materiaal. Maar de foto is niet erg best en scherp, dus misschien kun je een betere plaatsen?

• furian88
Franciesco schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:25:
@furian88 iets meer informatie zou handig zijn: dikte van het materiaal, waar lijkt het op, bouwjaar van de woning?
En moet dit isolatie zijn? Het lijkt iets van houtachtig of organisch materiaal. Maar de foto is niet erg best en scherp, dus misschien kun je een betere plaatsen?
Excuses, hoopte dat je het zo kon zeggen.
5.5cm dik
Lijkt bijna stro achtig.. maar is het niet.
Bouwjaar 1973/4

Betere foto kan ik morgen wel even maken en plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
Als het stro achtig lijkt, dan zouden het strovezelplaten of stramitplaten kunnen zijn.
Wellicht geeft een betere foto meer zekerheid.

• furian88
Franciesco schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:39:
Als het stro achtig lijkt, dan zouden het strovezelplaten of stramitplaten kunnen zijn.
Wellicht geeft een betere foto meer zekerheid.
op zich is het niet zo erg wat het is.. het ging me meer om het idee.

dit is een beetje waar ik dan op uit kom straks, let wel, het is een wat vertekend beeld want er zit een best open ruimte gedeelte tussen regel 3 en 4. en dus niet straks tegen elkaar aan zoals de tekening laat zien.

• Franciesco
@furian88 heb je geen folies in de huidige dakopbouw? Vaak zit er bij Stramitplaten teerpapier o.i.d. tussen de eps en het geperste stro. En ook nog een iets dampremmende folie aan de binnenkant. Hoe is dat bij jou?
En haal je de huidige (houten?) afwerking weg als je gaat naisoleren?

Om je Ubakus opbouw te verbeteren zou ik sowieso:
  • Sterk geventileerde luchtlaag toevoegen onder de pannen
  • De balken/gordingen toevoegen met de juiste dikte en onderlinge afstand
  • De regels/latten incl niet geventileerde luchtlaag toevoegen (waar de gipsplaten op gemonteerd gaan worden)
Voor inspiratie kun je ook andere Ubakus afbeeldingen in dit topic bekijken.

• furian88
Franciesco schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:32:
@furian88 heb je geen folies in de huidige dakopbouw? Vaak zit er bij Stramitplaten teerpapier o.i.d. tussen de eps en het geperste stro. En ook nog een iets dampremmende folie aan de binnenkant. Hoe is dat bij jou?
En haal je de huidige (houten?) afwerking weg als je gaat naisoleren?

Om je Ubakus opbouw te verbeteren zou ik sowieso:
  • Sterk geventileerde luchtlaag toevoegen onder de pannen
  • De balken/gordingen toevoegen met de juiste dikte en onderlinge afstand
  • De regels/latten incl niet geventileerde luchtlaag toevoegen (waar de gipsplaten op gemonteerd gaan worden)
Voor inspiratie kun je ook andere Ubakus afbeeldingen in dit topic bekijken.
Folies is onbekend.. ons dak begint vanaf de 2e verdieping.. en ik ben geen held om een dakpan weg te gaan trekken op 6 meter hoogte ;)

De huidige afwerking weghalen gaat hem niet worden.. het was eigenlijk de intentie om alleen de dakkapellen te isoleren.. bij het openhalen van het plafond bleek het allemaal anders in elkaar te steken dat wij gedacht hadden (lang leven onze vorige bewoner de doe het zelver, ala als het maar van de buitenkant mooi is :-( )

even een nieuwe foto voor je gemaakt waarop het zou lijken alsof er nog boven de stroplaten een triplex plaat zou liggen.. echt geen idee of dit nou gedaan is ivm de hoek van het dakkapel of dat dit over het hele dak zit... (foto is vertekend, de plaat loopt schuin met het dak mee naar beneden):

en zo zou dan ubakus moeten worden?
de 300mm is onzin, hele stukken van de dakkapellen zit een stuk triplex overheen.. alleen het midden is open.. ook heb ik het idee dat het hier nog wel een beetje tocht??

[Voor 12% gewijzigd door furian88 op 18-03-2023 16:53]

• Franciesco
@furian88 denk dat het inderdaad Stramitplaten zijn.
Als je niet weet of er folies toegepast zijn, dan kun je er m.i. het beste vanuit gaan dat het dampdicht is. En dan zou ik klimaatfolie en een dampopen isolatiemateriaal nemen (wat je ook gedaan hebt). Hierdoor zorg je er iig voor dat er geen vocht opgesloten wordt.

Voordat je gaat naisoleren zou ik wel proberen om het dak eerst zo luchtdicht mogelijk te maken. Want als de wind (of stuifsneeuw wat voor nattigheid kan zorgen) er nu door heen komt op bepaalde plaatsen zal dat het effect van de (extra) isolatie verminderen.

En probeer Ubakus zo nauwkeurig mogelijk te maken: je dak zweeft nu want natuurlijk niet kan. Dus voeg houtwerk toe met een luchtspouw zoals je dat ongeveer hebt.
De eps 032 die je nu hebt gekozen zal het waarschijnlijk niet zijn. Ik zou uitgaan van 040 op zijn best (lagere waarde isoleert beter).
En volgens mij heb je bovenin geen dak, maar een gevel gekozen. Ubakus stelt de marges/limieten hierop in, dus verstandig om dit goed in te stellen.

• furian88
Franciesco schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:55:
@furian88 denk dat het inderdaad Stramitplaten zijn.
Als je niet weet of er folies toegepast zijn, dan kun je er m.i. het beste vanuit gaan dat het dampdicht is. En dan zou ik klimaatfolie en een dampopen isolatiemateriaal nemen (wat je ook gedaan hebt). Hierdoor zorg je er iig voor dat er geen vocht opgesloten wordt.

Voordat je gaat naisoleren zou ik wel proberen om het dak eerst zo luchtdicht mogelijk te maken. Want als de wind (of stuifsneeuw wat voor nattigheid kan zorgen) er nu door heen komt op bepaalde plaatsen zal dat het effect van de (extra) isolatie verminderen.

En probeer Ubakus zo nauwkeurig mogelijk te maken: je dak zweeft nu want natuurlijk niet kan. Dus voeg houtwerk toe met een luchtspouw zoals je dat ongeveer hebt.
De eps 032 die je nu hebt gekozen zal het waarschijnlijk niet zijn. Ik zou uitgaan van 040 op zijn best (lagere waarde isoleert beter).
En volgens mij heb je bovenin geen dak, maar een gevel gekozen. Ubakus stelt de marges/limieten hierop in, dus verstandig om dit goed in te stellen.
waarmee zou ik het dak dan het beste luchtdicht mee kunnen maken?

zou het praktisch dit worden, met het grote verschil.. de triplex plaat (die aan beide kant van het hellende dak aanwezig is ivm 2 dakkapellen..) sluit niet als 1 geheel aan elkaar..

[Voor 17% gewijzigd door furian88 op 18-03-2023 20:08]

• Davidrrr
  • Nu online
Voordat ik ga bestellen, wij hebben een vliering en ik wil zoveel mogelijk de zolder isoleren. Heb al wat vragen gesteld hierover :) aan de buitenkant zitten opstalan dakplaten. Ik zit nog steeds te dubben over isolatie van de vlieringvloer of het hellende dak te isoleren met glaswol. Vliering dient alleen als opslag. Is er een bepaalde logische keuze in deze? We hebben geen ruimte onder de vlieringvloer te isoleren, de ruimte wordt dan te laag.

En vraag 2: kan iemand mij het verschil zeggen tussen mw35 en bv naturoll? Ik zie op de site van knauf geen verschillen of ik moet het gemist hebben.

[Voor 14% gewijzigd door Davidrrr op 18-03-2023 20:40]

• Franciesco
furian88 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:05:
[...]
waarmee zou ik het dak dan het beste luchtdicht mee kunnen maken?
Dat hangt van de luchtlekken af: spleten tussen (geisoleerde) dakplaten en langs gevels kun je b.v. afpurren en voorzien van een luchtdichte tape. Kleine spleetjes (tussen planken van het dakbeschot als voorbeeld) zou je b.v. met kit kunnen dichtmaken.

Als het “hele” dak veel luchtlekken heeft, dan zou je eerst een dampopen maar luchtdichte/waterkerende folie kunnen aanbrengen.

Oftewel: het hangt van de situatie af. Maar met bovenstaande opties krijg je hopelijk wat ideeën.
https://www.luchtdichtshop.nl/ is eenwebsite waar je nog meer inspiratie kunt opdoen.

• Franciesco
@Davidrrr als er geen ruimte tussen het plafond en de vlieringvloer is, dan zou ik waarschijnlijk het dak isoleren. Dat lijkt me handiger en minder ruimte kosten dan een constructie op de vliering maken waarin je isolatie moet verwerken en vervolgens weer een vloer over heen moet maken.

Voor zover ik gezien heb zijn er technisch geen verschillen tussen Knauf Naturoll 035 en MW35. MW35 zijn platen ipv rollen en lijken gezien de afmetingen vooral gemaakt te zijn om in wanden te plaatsen.

• Davidrrr
  • Nu online
Eärendil schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:58:
[...]

Als tabel:
naamSd-laagSd-hooglengtebreedtebrandklassekostenkosten/m2
ISOVER Vario KM0,351500200109€ 3,63
ISOVER Vario KM Duplex UV0,354000150E303€ 5,05
Miofol Active folie0,25123000150E203€ 4,51
Sopravap Hygro0,5555000150E279€ 3,72
delta novaflexx0,255000150E311€ 4,15
Pro Clima Intello0,25252000150117€ 3,90
Tyvek® AirGuard®Smart0,2355000150283€ 3,77
Profol Varia0,2102500150147€ 3,92

(https://tableconvert.com/csv-to-bbcode)
Zou graag nog een vraag hierover stellen. Ik probeer dit een beetje te begrijpen. Is de beste folie dan de folie die de grootste uitersten heeft? Ik zie bv veel Miofol gebruikt worden. Waarom zou ik die bv kiezen ipv een Pro Clima Intello? De miofol vind ik bij de meeste shops maar de intello bij een paar waar ik nog nooit van gehoord heb.

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35
Ik had een eigen topic gemaakt, maar hier zit een hoop kennis qua isolatie bij elkaar.

Situatie als volgt: een tochtige erker, bleek na verwijderen van de gipsplaten direct aangesloten op de spouw erboven. De spouw zat wat glaswool in gepropt en dat was de "isolatie". Nu ben ik benieuwd wat de slimste manier is om de tocht vanuit de spouw te stoppen, zonder vocht op te sluiten in het plafond van de erker en daarnaast het plafond zo goed mogelijk te isoleren.

Exceltekening van de situatie:

Ik probeerde de situatie in ubakus te krijgen, maar hoe ik qua opbouw op een open spouw uitkom, met hout en epdm ernaast kon ik niet bedenken.

Gehoorde oplossingen zover:
Onderzijde spouw dichtplakken met folie, daarna isolatie en daarna vochtdicht folie.

Is dit de beste oplossing of heeft hier iemand nog andere ideeën?

Plaatje van plafond:

Links naar rechts h profiel, spouw, gegalvaniseerd latei, osb dak

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
Davidrrr schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:50:
[...]

Zou graag nog een vraag hierover stellen. Ik probeer dit een beetje te begrijpen. Is de beste folie dan de folie die de grootste uitersten heeft? Ik zie bv veel Miofol gebruikt worden. Waarom zou ik die bv kiezen ipv een Pro Clima Intello? De miofol vind ik bij de meeste shops maar de intello bij een paar waar ik nog nooit van gehoord heb.
Grofweg zou je in mijn beleving inderdaad kunnen zeggen dat de klimaatfolie met het grootste bereik, de beste is. Al zie je vaak dat degene met een hoge maximale sd lang niet altijd ook de meest lage sd waarde heeft. Afhankelijk van de dakopbouw kan een folie met een hele lage min. sd en een relatief lage max. sd soms beter zijn dan andersom. De droogreserve is b.v. vaak beter bij een hele lage min. sd waarde.
Kwestie van uitproberen.

Daarnaast wisselt de sterkte van de folies en ook de breedte van de rol. Beschikbaarheid is soms ook een dingetje en bij diverse webwinkels betaal je soms ook nog een flink verzendbedrag. Dit laatste is dan weer vaak een voordeel bij Amazon (voor mijn onlangs bestelde folie betaalde ik maar een paar Euro verzendkosten).

• Franciesco
@Ardj
Ik vind het een wat bijzondere constructie. Want een spouw werd/wordt gemaakt om vochtdoorslag van buiten naar binnen te voorkomen. Maar als ik jouw situatie goed begrijp zou er in principe vocht door het buitenspouwblad in het houten dak van je erker kunnen komen? Dat lijkt me niet bevorderlijk voor dat houten dak. Hoe is de staat van het hout: hopelijk toch goed droog? Zo ja, dan zal het misschien met de vochtdoorslag erg meevallen en/of dat de boel goed kan drogen.

Als je de verbinding van erker naar de spouw wilt dichtmaken, dan zou ik denk ik voor een waterkerende dampdoorlatende folie gaan. Ik kan echter lastig inschatten hoe moeilijk/makkelijk dit aan te brengen is.
Vervolgens een dampopen isolatiemateriaal (zoals glaswol of een ecologische materiaal zoals vlas of houtvezel) aanbrengen in het dak van de erker. En dan aan de warme zijde een klimaatfolie wat vaak de veiligste optie is. Maar hoe is de dakopbouw van de erker: is de dakbedekking dampdicht of dampopen?
Edit: er over heen gelezen dat je epdm op de erker hebt liggen. Dat is dampremmend of zelfs dampdicht, dus een klimaatfolie lijkt mij aan te raden.

Is er eigenlijk een bepaalde reden dat de spouw (van de gevel) niet geisoleerd is? Het is misschien te overwegen om, als dat kan cq de gevel aan de voorwaarden voldoet, deze te laten naisoleren. Want dan zou je ook via die weg extra isolatie verkrijgen.

[Voor 5% gewijzigd door Franciesco op 21-03-2023 16:32]

• maxfr
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:37
Hoi,

Ik heb een hoop topics online overal gelezen maar ik kom er niet uit wat ik nu het beste kan doen.
Ik was begonnen met het raamwerk voor het isoleren van het zolderdak maken maar toen kreeg ik van de aannemer te horen die andere klussen in het huis doet dat ik zo problemen zou krijgen met ventilatie.

De situatie is als volgt (zie foto onderaan):
Dakpannen
Dakbeschot

Verder ter info. Ik wil deze ruimte graag als werkruimte gaan gebruiken. Er zit 1 groot nieuw geplaats Velux raam in het dak.

Ik was van plan om hier direct 160mm Glaswol (inclusief dampremmende folie) tegen het dakbeschot te plaatsen en dan afwerken met gipsplaten. Nu is mijn vraag hoe ik het anders moet doen. Bijvoorbeeld:

Dakpannen
Dakbeschot
Latjes
Dampopen folie
Glaswol
Dampwerende folie
Gipsplaat

Ik heb ook geprobeerd het in ubakus te schetsen maar weet niet of ik dat goed doe:

[Voor 4% gewijzigd door maxfr op 21-03-2023 12:08]

• Franciesco
@maxfr Heb je in het huidige dak geen folie zitten aan de buitenkant? Dus onder de pannen?
Zo niet, hoe luchtdicht is het huidige dak? Als de luchtdichtheid niet zo best is, dan is het goed om dat ook aan te pakken dmv kierdichting aan de binnenkant (schuim, kit, folie) , Of, afhankelijk van de staat, nog beter aan de buitenkant. Maar dit laatste is vaak arbeidsintensief/kostbaar omdat je dan pannen en latten moet verwijderen.

Bij naisoleren van een hellend dak wordt tegenwoordig vrijwel altijd het isolatiemateriaal direct tegen het dakbeschot geplaatst. Dus zonder een luchtspouw tussen dakbeschot en nieuw isolatiemateriaal.

• route99

route99

@maxfr Heb je voor de folie in Ubakus al gekeken wat het effect van klimaatfolie is?
Das meer gebruikelijk dan een dampdichte folie, ook al is de sd maar 10.

• elektriekert
maxfr schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:05:
Hoi,

Ik heb een hoop topics online overal gelezen maar ik kom er niet uit wat ik nu het beste kan doen.
Ik was begonnen met het raamwerk voor het isoleren van het zolderdak maken maar toen kreeg ik van de aannemer te horen die andere klussen in het huis doet dat ik zo problemen zou krijgen met ventilatie.

De situatie is als volgt (zie foto onderaan):
Dakpannen
Dakbeschot

Verder ter info. Ik wil deze ruimte graag als werkruimte gaan gebruiken. Er zit 1 groot nieuw geplaats Velux raam in het dak.

Ik was van plan om hier direct 160mm Glaswol (inclusief dampremmende folie) tegen het dakbeschot te plaatsen en dan afwerken met gipsplaten. Nu is mijn vraag hoe ik het anders moet doen. Bijvoorbeeld:

Dakpannen
Dakbeschot
Latjes
Dampopen folie
Glaswol
Dampwerende folie
Gipsplaat

Ik heb ook geprobeerd het in ubakus te schetsen maar weet niet of ik dat goed doe:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zijn de waardes die erbij gegeven worden?

En bedoeld de aannemer dat de ruimte niet kan ventileren of het dakbeschot zelf?

Zoals ik het nu zie kan eventuele vocht via de dampdoorlatende folie naar buiten.

• maxfr
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:37
@route99 Ik heb glaswol waar al een dampremmende folie op zit. Of moet ik die eraf halen en dan klimaatfolie overal gaan plaatsen?

@Franciesco @elektriekert Nee er zit helaas geen follie aan de buitenkant. Het is een oud huis uit 1910. Het dakbeschot is niet erg luchtdicht, er zitten een hoop kieren tussen de latten wat wel veel werk gaat zijn om allemaal te dichten.Volgens de aannemer kan het dakbeschot niet goed luchten als ik de isolatie rechtstreeks op het dakbeschot aanbreng.

Daarom dacht ik zelf om een luchtspouw met dampopen folie achter de glaswol te plaatsen zodat het dakbeschot goed kan luchten en het daar niet gaat schimmelen. Dus om het zo te gaan maken zoals ik in Ubakus had gemaakt. Zouden jullie dat aanraden of toch alle kieren in het dakbeschot proberen te dichten en dan direct op het dakbeschot isolatie plaatsen?

• route99

route99

maxfr schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:25:
@route99 Ik heb glaswol waar al een dampremmende folie op zit.
Heb je een weblink naar dit type?

[Voor 14% gewijzigd door route99 op 22-03-2023 09:29]

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee