Toon posts:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:06
In onze nieuwbouwwoning hebben we een vliering laten bouwen door de aannemer. Deze gaat puur dienen voor berging.

Echter vroegen ze een exorbitant bedrag voor de afwerking. Nu wil ik dus zelf de vliering vanaf de onderkant afwerken met gipsplaten. Aangezien ik de ruimte heb wil ik gelijk wat isolatiemateriaal aanbrengen. Primaire reden is het isolatie tegen geluid, dus dat worden dekens steenwol. Qua warmte verwacht ik uberhaupt weinig issues: de dakkap is geïsoleerd met RC=6,3 en verder ligt er vloerverwarming op de zolder.

Nu is mijn vraag met name: hoe ver moet ik gaan met de RD waarde van de steenwol? Is meer altijd beter in een dergelijke situatie gezien evt condensvorming in het hout?

Foto voor de beeldvorming:

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
@massapeal In jouw geval hoeft dit niet zo heel dik geïsoleerd te worden omdat het al binnen de goed geïsoleerde schil van je woning valt. Ik zou een 100mm dikke steenwol plaat gebruiken, geen folies (nergens voor nodig) en dan netjes afwerken. Mocht je iets willen dat prettiger verwerkt kijk dan eens naar Knauf Acoustifit glaswol isolatie.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@massapeal als het je primair om geluidsisolatie te doen is, dan kun je beter naar natuurlijk isolatiemateriaal kijken zoals Metisse (katoenachtig materiaal). Dat dempt geluid nog een stuk beter dan steenwol (of glaswol).

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:57
massapeal schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:48:
In onze nieuwbouwwoning hebben we een vliering laten bouwen door de aannemer. Deze gaat puur dienen voor berging.

Echter vroegen ze een exorbitant bedrag voor de afwerking. Nu wil ik dus zelf de vliering vanaf de onderkant afwerken met gipsplaten. Aangezien ik de ruimte heb wil ik gelijk wat isolatiemateriaal aanbrengen. Primaire reden is het isolatie tegen geluid, dus dat worden dekens steenwol. Qua warmte verwacht ik uberhaupt weinig issues: de dakkap is geïsoleerd met RC=6,3 en verder ligt er vloerverwarming op de zolder.

Nu is mijn vraag met name: hoe ver moet ik gaan met de RD waarde van de steenwol? Is meer altijd beter in een dergelijke situatie gezien evt condensvorming in het hout?

Foto voor de beeldvorming:
[Afbeelding]
wat voor geluid verwacht je vanaf de vliering? heb je pratende kerstballen?

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
twain4me schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:40:
[...]

wat voor geluid verwacht je vanaf de vliering? heb je pratende kerstballen?
Wel een pratend kerstboompje ;)

Het gaat me meer om het geluid tussen de ruimtes. Nu ligt toch alles nog open, dus als een paar tientjes aan isolatie helpt dan willen we dat zeker doen.

• Mdesign
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-03 12:54
Ik wil graag mijn zolder gaan isoleren. Helaas ben ik er achter gekomen dat het vochtig is aan de zijkant en bovenin van het huis. Ik vermoed condensvorming en geen lekkage. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:00

route99

just passionately curious...

Mdesign schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:28:
Ik vermoed condensvorming en geen lekkage. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Als je er zelf net uitkom toch een vakman erbij halen.
Het dak lijkt er oud, er is een redelijk kans dat bijv de vorstpannen, bovenop het kan lekken.
Ook langs de rest vd pannen hoe zeker weet je dat het niet lekt?

Vaak wordt er een wind- en waterdicht maar damp open folie op het dak gelegd, zodat er geen regen meer binnen kan komen.

Pas als het daarna droog blijft kun je verder anders is het risico op vocht insluiting (schimmel, rot) te groot.

Een andere optie is: Isoleer van buiten af, kan dat?

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Franciesco
  • Nu online
@Mdesign Persoonlijk doen de foto's mij meer denken aan lekkage dan aan condensvorming.
Heb je die vochtige plekken bij de overgang van die witte muur naar het dak of (ook) ter plaatse van die plank op het dak (ca midden van de foto)?

De overgang witte muur naar dak lijkt mij lastig waterdicht te krijgen zonder van die loodslabs die ingefreesd zijn in de muur en over de dakpannen gevouwen worden. Maar wellicht zijn er andere bouwtechnische oplossingen die ook goed werken. Sowieso lijkt het me goed om daar eens wat pannen op te tillen om te kijken hoe het er uit ziet. Misschien zit er onder de pannen een waterkering die niet goed meer aansluit o.i.d.

Ter hoogte van de plank: daar lijkt een ophoping van bladeren etc te zijn wat droging kan belemmeren. Ook daar lijkt het me goed om wat pannen én de plank eens weg te halen om te zien hoe het e.e.a. er uit ziet en gemaakt is. Als je meer zicht hebt op de constructie kun je wellicht ook een reden vinden waarom het vochtig is aan de binnenkant van je dak.

Voor de nok idem: dak op (als je daarmee vertrouwt bent) en de boel eens van dichtbij inspecteren.

Overigens ben ik het eens met @route99: het dak ziet er aan de buitenkant oud uit en er is wellicht groot onderhoud of zelfs vervanging van b.v. dakbedekking nodig. Dakpannen kunnen naar verloop van tijd ook poreus worden wat b.v. de problemen rondom de nok kan veroorzaken.

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Ik ben plannen aan het maken om de zolder te isoleren. Ik heb het volgende in Abakus opgebouwd, wat het plan is: 16cm glaswol aan de binnenkant van de zolder.
Volgens Abakus zal er iets van vochtophoping zijn, vanwege de dampdichte buitenlaag tussen pannen en dak (huis van 1990) icm isover klimaatfolie. Is er een mogelijkheid via isolatie aan de binnenkant om dit te voorkomen? Ik heb hier voor klimaatfolie gekozen, omdat er anders vocht ontstaat in de zomer bij hoge temperaturen en luchtvochtigheid (dak op zuidwesten, dus erg warm in zomer). Bij het kiezen in abakus voor de folie: "Dampremmende folie sd=10" heb ik dit vochtprobleem niet meer in de winter, maar juist wel in de zomer (40 graden).

• Franciesco
  • Nu online
@_l_Arjan_l_ Om wat condenswater (zo lang het in het groene gedeelte van Ubakus valt) zou ik me niet druk maken. Zeker niet als de droogtijd en de droogreserve in orde zijn.

Je kunt in plaats van de Isover folie ook b.v. Pro Clima Intello Plus gebruiken. Deze heeft een groter bereik dan de Isover variant waardoor er een sterkere damprem in de winter is.

Overigens is er ook glaswol WLG032, die isoleert nog een stukje beter.

Op basis van jouw getoonde opbouw zou je dan onderstaande krijgen:

• Franciesco
  • Nu online
PS: nog mooiere Ubakus resultaten krijg je met Ampatex Variano 3 folie.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
Franciesco schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:02:
@_l_Arjan_l_ Om wat condenswater (zo lang het in het groene gedeelte van Ubakus valt) zou ik me niet druk maken. Zeker niet als de droogtijd en de droogreserve in orde zijn.

Je kunt in plaats van de Isover folie ook b.v. Pro Clima Intello Plus gebruiken. Deze heeft een groter bereik dan de Isover variant waardoor er een sterkere damprem in de winter is.

Overigens is er ook glaswol WLG032, die isoleert nog een stukje beter.

Op basis van jouw getoonde opbouw zou je dan onderstaande krijgen:

[Afbeelding]
Hierop inhakend. Bij dit soort diktes glaswol (15+ cm), weegt de extra kosten van WLG32 vs 35 echt op tegen de winst in Rd? Het is 50% duurder ongeveer, echter maar 10% betere Rd volgens mij...

Ga je echt het verschil merken tussen Rd 5.5 en Rd 6.0 bijvoorbeeld?

Dan nog over klimaatfolie, ik ben ook op zoek en zie in heel veel filmpjes de Isover terugkomen, echter heeft die maar een bereik van 0.25 - 5 (zegt me trouwens niet veel hoor). Begrijp ik uit jouw antwoord dat je standaard beter voor een folie met meer bereik kan kiezen? Miofol is bijvoorbeeld 0.25-10 ofzo)...

• twain4me
Mdesign schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:28:
Ik wil graag mijn zolder gaan isoleren. Helaas ben ik er achter gekomen dat het vochtig is aan de zijkant en bovenin van het huis. Ik vermoed condensvorming en geen lekkage. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat is 99,9% zeker lekkage (beide) maargoed het blijven foto's :9

• twain4me
Martijn schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Hierop inhakend. Bij dit soort diktes glaswol (15+ cm), weegt de extra kosten van WLG32 vs 35 echt op tegen de winst in Rd? Het is 50% duurder ongeveer, echter maar 10% betere Rd volgens mij...

wat is je definitie van merken?

merkbaar beter comfort? nee
veel minder gasverbruik? nee
aantoonbaar beter geisoleerd? Ja

het is eigenlijk belangrijker wat het met de Rc waarde doet en dat kan je dan vergelijken. niet dat het verschil heel erg anders is, maar het is anders.

[Voor 12% gewijzigd door twain4me op 16-02-2023 14:51]

• Martijn
twain4me schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:49:
[...]

wat is je definitie van merken?

merkbaar beter comfort? nee
veel minder gasverbruik? nee
aantoonbaar beter geisoleerd? Ja

het is eigenlijk belangrijker wat het met de Rc waarde doet en dat kan je dan vergelijken.
Lol, ja, maar wat heb je er aan als het dus alleen maar geld kost, en 'niks' oplevert. Je bekijkt dit toch in lager gasverbruik en/of beter comfort... Als dat beide een NEE is, waar doe je het dan voor? :|

Nog over klimaatfolie. Die Ampatex Vario 3 die hierboven genoemd wordt, ik kan niet echt vinden of dat nu een klimaatfolie is of een dempremmende of damp-open folie. Iemand die dit weet?

• Franciesco
  • Nu online
@Martijn Persoonlijk zou ik de verbetering van 0,036 naar 0,032 het geld waard vinden, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ook al levert het qua besparing niet zo heel veel extra op. Voor de prijzen is het trouwens goed om rond te kijken, want de prijzen verschillen soms flink.

De getallen van b.v. 0.25-5 die je noemde zijn de variabele dampdiffussieweerstanden van de betreffende folie. Hoe verder die uit elkaar liggen, hoe "breder" de werking van de folie.

Klimaatfolies/variabele dampschermen hebben 2 getallen (want de werking is immers variabel), een "gewone" dampremmmende folie heeft 1 waarde.
Hoe hoger de waarde, hoe meer dampremmend de folie (of het materiaal in zijn algemeenheid) is.

De Ampatex Variano 3 is een klimaatfolie en kun je krijgen bij b.v. Luchtdichtshop.nl. Ik kwam die folie laatst toevallig tegen, vandaar dat ik hem kende en in Ubakus gebruikt heb.

Edit: links toegevoegd
https://www.luchtdichtsho...atex-variano-3-1.5-x-50m/
https://www.ampack.biz/eu...-checks/ampatex-variano-3

[Voor 11% gewijzigd door Franciesco op 16-02-2023 15:02]

• twain4me
Martijn schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Lol, ja, maar wat heb je er aan als het dus alleen maar geld kost, en 'niks' oplevert. Je bekijkt dit toch in lager gasverbruik en/of beter comfort... Als dat beide een NEE is, waar doe je het dan voor? :|

Nog over klimaatfolie. Die Ampatex Vario 3 die hierboven genoemd wordt, ik kan niet echt vinden of dat nu een klimaatfolie is of een dempremmende of damp-open folie. Iemand die dit weet?
een RC van 5,5 en een RC van 6.0 is gewoon een heel klein verschil 50% extra materiaal kosten is dan gewoon duur betaald.

het is niet dat het niets opleverd het leverd wel iets op.. het gaat bij betere (en duurdere) isolatie materialen vaak om dat je met minder ruimte toch de wetelijke eisen kan halen. ;) dus het is zeker een zinnig product
alleen voor jouw toepassing niet heel erg ;)

uiteraard kan je het het wel of niet waard vinden je kan in ubakus ook je besparing zien in een jaar (moet je wel even de rest van je huis invoeren. best leuk om te zien wat je dan met het zelde geld elders in huis kan verbeteren.

[Voor 14% gewijzigd door twain4me op 16-02-2023 14:58]

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:32

Wuursj

want worst is al bezet

@Martijn Ik ging van RC5,6 naar RC8,4 (!) in een plat dak van 30m2. Dat zou bij mij volgens de warmteverlies berekening van Ubakus 100 kwh aan warmte (dus 25 kwh aan electriciteit = 10 euro) per jaar schelen. Dat is een hele lange terugverdien tijd....

Ik het het toch gedaan onder het mom van 'ik kan er nu bij' maar een goede financiele keuze is het niet. Wellicht is het geld elders beter te besteden.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Iets waar ik niet zeker van ben: wat voor materiaal zit er precies onder mijn dakpan.
Het is 7cm dik, je steekt er best makkelijk een schroevendraaier in. Het doet me denken aan streenwol, maar ik weet niet wat er precies gangbaar was in 1990 en of het dampopen of damdicht is. Zie hieronder 2 fotos.

• twain4me
_l_Arjan_l_ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:13:
Iets waar ik niet zeker van ben: wat voor materiaal zit er precies onder mijn dakpan.
Het is 7cm dik, je steekt er best makkelijk een schroevendraaier in. Het doet me denken aan streenwol, maar ik weet niet wat er precies gangbaar was in 1990 en of het dampopen of damdicht is. Zie hieronder 2 fotos.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie vooral stof... :+ 7 cm komt overeen met de rd waarde voor eps (RC moest toen 2.0 zijn) maargoe er zijn genoeg materialen die met 70mm rond de 2.0 uit kunnen komen. Het gaat overegens niet alleen om dit materiaal maar ook om je dakbeschot en eventuele folies aan de warme kant. ;)

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-02-2023 17:39]

• route99

route99

Het lijkt wel Kraft papier dat er op zit... dat was vroeger al helemaal gebruikelijk.
Om het echt te weten zal er toch een blokje of zo uit gesneden moeten worden en daar een foto van hier neerzetten.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:27
Martijn schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Dan nog over klimaatfolie, ik ben ook op zoek en zie in heel veel filmpjes de Isover terugkomen, echter heeft die maar een bereik van 0.25 - 5 (zegt me trouwens niet veel hoor). Begrijp ik uit jouw antwoord dat je standaard beter voor een folie met meer bereik kan kiezen? Miofol is bijvoorbeeld 0.25-10 ofzo)...
Hou ook rekening met de faseverschuiving, de tijd die de warmte nodig heeft om door je isolatiepak te komen zeg maar.
Aan een hoge Rd waarde heb je veel in de winter, maar in de zomer is het een hoge faseverschuiving die je wil (in ubakus uitgedrukt in TAV, TAU in het nederlands dacht ik). Hoe meer uren, hoe beter.
PIR en glaswol scoren hier niet zo enorm goed in. Houtwol en van die inblaasvlokken (papier cellulose...) veel beter.
Steenwol zit daar een beetje tussenin: duurder dan glaswol, maar goedkoper dan hout/cellulose. gemakkelijk te verwerken en lambdawaarde tot 0.035

Ik heb me bij onze uitbouw wat teveel blindgestaard op de Rd waarde; nu in de winter is dat lekker, maar in de zomer lijkt het of er bijna niks inzit....

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
_l_Arjan_l_ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn het niet toevallig PIR platen? Als je een dakraam een andere doorgang hebt kun je misschien 'tussen' de platen kijken.
Of aan het begin/einde van je dak.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

robotomizer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:28:
[...]

Hou ook rekening met de faseverschuiving, de tijd die de warmte nodig heeft om door je isolatiepak te komen zeg maar.
Aan een hoge Rd waarde heb je veel in de winter, maar in de zomer is het een hoge faseverschuiving die je wil (in ubakus uitgedrukt in TAV, TAU in het nederlands dacht ik). Hoe meer uren, hoe beter.
PIR en glaswol scoren hier niet zo enorm goed in. Houtwol en van die inblaasvlokken (papier cellulose...) veel beter.
Steenwol zit daar een beetje tussenin: duurder dan glaswol, maar goedkoper dan hout/cellulose. gemakkelijk te verwerken en lambdawaarde tot 0.035

Ik heb me bij onze uitbouw wat teveel blindgestaard op de Rd waarde; nu in de winter is dat lekker, maar in de zomer lijkt het of er bijna niks inzit....
Eens. De eerder beschreven isolatie van Rc5,6 middels pir op het dak naar Rc8,4 met ook isolatie tussen de dakbalken is hier ook grotendeels met houtwol gedaan en een klein deel met steenwol. Lambda waarde hiervan was met ~0,038 niet de allerbeste maar voor de faseverschuiving en amplitudedemping wel goed. Bovendien kon ik dikker gaan (zonder dampscherm) en zo toch dezelfde Rc halen.
Afgelopen augustus in de hittegolf maar wat blij mee, vooral toen ik onder dat dak een plafond aan het uitrachelen was :9
Houtwol is wel wat prijzig en imho toch wat moeilijker te verwerken dan steenwol.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Martijn
robotomizer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:28:
[...]

Dank voor je toevoeging. Dit is nu de tekening die ik uit Ubakus haal. Het gaat trouwens om een dakkapel dak van 12-13 m2.

Alleen de droogreserve staat op rood, maar krijg die ook niet echt beter... Nog iets op aan te merken?

Trouwens, verschil tussen WLG 32 / 35 of 37 is Rd van 7,6 / 7,3 of 7,0... Denk dat ik voor de middenmoot ga, de 35 ;).

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Bij isolatie met glaswol en klimaatfolie, moet je glaswol/steenwol gebruiken zonder aluminiumlaag.
Maar heeft die aluminiumlaag ook niet voordelen qua isolatie? B.v. in de zomer, om warmte te reflecteren?

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:58
Om de vochtproblemen in ubakus op te lossen zie je vaak dat bij dit type dakopbouw + naisoleren je 1/3e van de reeds aanwezige rd waarde kunt naisoleren. Dan kom je op ongeveer 45mm glas/steenwol uit + een klimaatfolie Om ervoor te zorgen dat het dauwpunt op de juiste plek ontstaat.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

racemichel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:56:
Om de vochtproblemen in ubakus op te lossen zie je vaak dat bij dit type dakopbouw + naisoleren je 1/3e van de reeds aanwezige rd waarde kunt naisoleren. Dan kom je op ongeveer 45mm glas/steenwol uit + een klimaatfolie Om ervoor te zorgen dat het dauwpunt op de juiste plek ontstaat.
Inderdaad. Maar dat hebben we Martijn al eerder verteld ;)

• twain4me
inquestos schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:44:
Waar kopen jullie kleinere hoeveelheden klimaatfolie? Het is vaak meteen 45-60m2. Op marktplaats staat vaak wel wat, maar dat is niet in de buurt.
ik zag het niet lang geleden bij welkoop op de rol zitten (om af te kunnen snijden) daar zou je kunnen kijken (of even bellen) maar er zijn ook webshops die het per meter verkopen (google klimaatfolie per meter)

https://www.bouwfolieshop...name-per-strekkende-meter

• Martijn
Wuursj schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:08:
[...]
Inderdaad. Maar dat hebben we Martijn al eerder verteld ;)
Excuus, de hele isolatieproblematiek is vrij lastig te doorgronden. Als ik naar 45mm glaswol ga, lijkt Ubakus er niet beter op te worden, alle cijfers worden alleen maar slechter lijkt het...

Daarbij lijkt me 45mm toevoegen nauwelijks de moeite van de investering... :S

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Martijn hoe kom je bij EPS? Een eerdere foto laat een vrij nieuwe dakkapel zien. Dan is EPS onwaarschijnlijk en eerder PIR. Als dat 140 PIR is, zit je te moeilijk te denken en kan je de hele handel volduwen met simpele steenwol zonder enige folie met prachtige resulaten als gevolg:

Zeker weten wat de laag op je dak is, heeft nogal wat impact.

• Martijn
Wuursj schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:03:
@Martijn hoe kom je bij EPS? Een eerdere foto laat een vrij nieuwe dakkapel zien. Dan is EPS onwaarschijnlijk en eerder PIR. Als dat 140 PIR is, zit je te moeilijk te denken en kan je de hele handel volduwen met simpele steenwol zonder enige folie met prachtige resulaten als gevolg:
[Afbeelding]
Zeker weten wat de laag op je dak is, heeft nogal wat impact.
Ik heb de aannemer een appje gestuurd met de vraag, maar ik kan me herinneren dat er soort 7cm piepschuim platen opgingen, dubbel, en daar de dakdekking op... Vandaar mijn EPS aanname.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Martijn en hij heeft niet hetzelfde spul gebruikt als in de verticale stukken van de dakkapel? Want dat is Pir met alu laag.

• route99

route99

Wuursj schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:08:
[...] Inderdaad. Maar dat hebben we Martijn al eerder verteld ;)
Maar dat, waar daar op gewezen is, geldt alleen.... volgens de tekst in de weblink in combinatie met het principe van toenemende dampopenheid naar buiten toe

Martijn in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
Zoals ik daar zie is de μd=22 meter wat bepaald niet dampopen is, eerder al haast dampdicht!

Mijn indruk is dat je dan die "regel uit de link" niet meer mag toepassen. Zo komt het bij mij binnen.

Kijken we vervolgens dan weer naar Martijns vochtwaarden dan zien we dat die extreem laag zijn, vooral die van het hout lijkt me erg belangrijk en die is vrijwel 0% ...... daar zit extreem veel marge, zou ik denken.

Feel free om er op te schieten, maar zo kijk ik er nu tegenaan. Het is dus in feite terug te voeren op de EPDM laag die Martijn aan de buitenkant heeft, die maakt de opzet anders dan in de weblink bedoeld lijkt (daar moet het dampopen richting buiten zijn en dat lijkt me EPDM niet.. )

https://tweakers.net/i/ee-tQAZtxLuI3WOPzOC4oQIRoDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zuL33TVHIUnSNRQZyrnWXpiH.png?f=fotoalbum_large

https://www.recticelinsul...bij-isolatie-te-voorkomen
4. Volg altijd de gouden 1,5-regel
Isolatietypes worden vaak met elkaar gecombineerd. Denk maar aan een hellend dak waarbij je minerale wol tussen de spanten plaatst, net als pir-isolatie op of onder de spanten, als aanvulling. Condensvorming loert dan altijd om de hoek. Om hierbij problemen met condensatie te voorkomen, hanteer je de gouden 1,5-vuistregel, in combinatie met het principe van toenemende dampopenheid naar buiten toe:

[Voor 6% gewijzigd door route99 op 17-02-2023 13:22]

• Martijn
Wuursj schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:14:
@Martijn en hij heeft niet hetzelfde spul gebruikt als in de verticale stukken van de dakkapel? Want dat is Pir met alu laag.
Nee, niet hetzelfde. Ik begrijp van hem dat het 'EPS harde druk persing/sterkte' is.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@route99 Ik ken de toepassing van de 1/3-onder-dampdichtelaag (wat ongeveer op hetzelfde neerkomt als de 1,5-regel) juist als het niet damp-open is naar buiten.

Mijn selectieve quote van de tekst:
Plaats je toch de meest dampdichte isolatie langs buiten? Zorg er dan voor dat de R-waarde van die isolatie minstens 1,5 keer zo groot is als de R-waarde van de meest dampopen isolatie langs de binnenzijde. Zo plaats je het dauwpunt voldoende ver naar buiten en ontstaat er geen condensvorming tussen beide lagen isolatie in.
De ubakus simulaties zijn het er mee eens zolang je dat dauwpunt voorbij de dampdichte laag laat vallen (waar dus geen damp meer is door die dampdichte laag). Dat komts aardig in de buurt van die 1/3e binnen en 2/3e buiten vuistregel.

Bij toenemende dampopenheid naar buiten toe, is condens doorgaans geen issue?

@Martijn dat is jammer. Een iets duurder materiaal toen, had je nu erg gehopen ;( Welke aannemer past in deze tijd in vredesnaam nog EPS toe als dakisolatie.

[Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 17-02-2023 13:29]

• route99

route99

@Wuursj Laat eens een voorbeeld zien waar uit bijv de "probleem-% vocht in het hout blijkt dat die cases bestaan.
Bij Martijn is het % houtvocht vrijwel 0%......
De regel mag dan zo zijn, maar met de opzet van Martijn komt het er niet uit at dit een probleem geval kan zijn.

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:35
Goed, weer een stap verder, heb de laag pur (eens met @route99 dat het daar op lijkt, beetje vervormd door de gatenboor en/of de warmte daarvan) weggelepeld, en kwam direct onder op de pannen uit. Geen folie of iets dus. Wat is wijsheid om binnen te plaatsen? Ik hoor veel over ubakus en moet eerlijk zeggen dat ik tot aan dampopen / dampdicht en dauwpunten nog kan volgen, maar ubakus lijkt wat overwhelming, zeker met de hele discussie hierboven met kreten als 'gouden 1,5 regel' en lambdawaardes :P

Ik wilde met pir platen aan de slag met eventueel een folie er dus tussen aangezien die niet aan de buitenzijde zit. Moet die dampopen of dampdicht zijn? Mijn boerenlogica zegt dampopen omdat de pur aan de buitenzijde geen damp doorlaat en je anders het vocht op kan sluiten?

Plaatje van het resultaat van vanmiddag:

• Franciesco
  • Nu online
@Martijn hoe is de droogreserve bij je huidige dakopbouw? Is dat ook aan de magere kant?

• Franciesco
  • Nu online
@Loveless85 Waarschijnlijk kun je prima uit met een klimaatfolie.
De 1,5 regel zou ik eerst even negeren, en “gewoon” een opbouw in Ubakus maken. Is niet heel ingewikkeld, maar kost in het begin wat tijd om je eigen te maken met de applicatie.

Ik wil ook best wat voor je construeren als je aangeeft hoe dik de PUR nu is en hoe het dakbeschot verder opgebouwd is: dikte van de gordingen en onderlinge afstand. En herinner ik me goed dat je 3cm triplex onder je huidige PUR laag hebg?

En wil je perse PIR of mag het ook ander isolatiemateriaal zijn?

• Franciesco
  • Nu online
PS: bij PIR wordt ook vaak PIR met een aluminium laag gebruikt. Dan hoef je geen extra folie aan te brengen.

• twain4me
Loveless85 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:21:
Goed, weer een stap verder, heb de laag pur (eens met @route99 dat het daar op lijkt, beetje vervormd door de gatenboor en/of de warmte daarvan) weggelepeld, en kwam direct onder op de pannen uit. Geen folie of iets dus. Wat is wijsheid om binnen te plaatsen? Ik hoor veel over ubakus en moet eerlijk zeggen dat ik tot aan dampopen / dampdicht en dauwpunten nog kan volgen, maar ubakus lijkt wat overwhelming, zeker met de hele discussie hierboven met kreten als 'gouden 1,5 regel' en lambdawaardes :P

Ik wilde met pir platen aan de slag met eventueel een folie er dus tussen aangezien die niet aan de buitenzijde zit. Moet die dampopen of dampdicht zijn? Mijn boerenlogica zegt dampopen omdat de pur aan de buitenzijde geen damp doorlaat en je anders het vocht op kan sluiten?

Plaatje van het resultaat van vanmiddag: [Afbeelding]
als je de pur als dampdicht beschoud moet het een dampopen isolatie zijn met een klimaatfolie als je het als dampopen beschoud kan je aan de warme kant de boel dampdicht maken (kan ook met pir met aluminiumfolie)
Persoonlijk hou ik ervan om ook even naar andere aspecten te kijken zoals geluid en faseverschuiving een beetje minder thermische isolatie en betere geluidsisolatie en betere fase verschuiving zou ik altijd doen.

• twain4me
Martijn schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Excuus, de hele isolatieproblematiek is vrij lastig te doorgronden. Als ik naar 45mm glaswol ga, lijkt Ubakus er niet beter op te worden, alle cijfers worden alleen maar slechter lijkt het...

Daarbij lijkt me 45mm toevoegen nauwelijks de moeite van de investering... :S

[Afbeelding]
je mist je dampscherm onder de eps (op het dakbeschot). die moet er eigenlijk wel zitten. bij pir wordt hij wel eens niet geplaatst omdat die al alufolie heeft. ubakus ziet pir als geheel dicht zoals je in de simulatie van @Wuursj kan zien ookal kan dit niet kloppen omdat je aan die kant de naden niet kan tapen :9

[Voor 10% gewijzigd door twain4me op 17-02-2023 20:40]

• Martijn
Franciesco schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:11:
@Martijn hoe is de droogreserve bij je huidige dakopbouw? Is dat ook aan de magere kant?
Droogreserve zoals het NU is lijkt helemaal 0 te zijn, als het klopt wat ik hier zo invoer... Dak zit er pas paar weken op, dus kan niet echt uit ervaring spreken of er vochtproblemen komen...

De EPS vervangen voor PIR platen zou betekenen dat het hele dakleer eraf moet, dus dat zal wel een redelijke kostenpost zijn vrees ik...

Achteraf gezien had ik er beter op toe moeten zien, maar ga er ook vanuit dat tegenwoordig gewoon de meest optimale isolatietechnieken en platen gebruikt worden...

Dus zit nu met deze situatie en moet er het beste van maken. Het zo laten en niks na-isoleren betekent een erg lage R waarde, dus wil er wel wat extra mee doen. Maar na al jullie waarschuwingen ben ik ook huiverig om er gewoon 17 cm glas of steenwol in te duwen met een klimaatfolie er tegen aan, hoewel Ubakus wat minder 'rood' lijkt als jullie waarschuwingen ;).

• Martijn
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:36:
[...]

je mist je dampscherm onder de eps (op het dakbeschot). die moet er eigenlijk wel zitten. bij pir wordt hij wel eens niet geplaatst omdat die al alufolie heeft. ubakus ziet pir als geheel dicht zoals je in de simulatie van @Wuursj kan zien ookal kan dit niet kloppen omdat je aan die kant de naden niet kan tapen :9
Ja ik snap het, maar heb dit specifiek aan de aannemer gevraagd en die zei dat ze dit nooit deden. Er zit enkel een dampscherm tegen het boeiboord waar steenwol achter zit, aangezien dat direct tegen de buitenlucht zit. Met de dakleer is het lucht/waterdicht...

• route99

route99

Loveless85 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:21:
PIR (met alufolie) = dampdicht, dus geen keuze?

We hebben 3 cm PUR op het dak, dus voor binnen heeft glas- of steenwol plus een klimatfolie de voorkeur.

Deze TP-432KD met lamba 0,031 heeft mijn voorkeur, is wat stijver (voor de gevel, maar ik wil hem voor het dak) en klemt daarmee beter dan de slappere rol varianten. met max ca 14 euro voor deze dikte nog een redelijke prijs.
https://www.isolatiewinke...kd-1250x600x120mm-rd-3-85
Dit soort discussies kwamen imho al eerder voorbij en heb toen ook dit type genoemd, mee ik me te herinneren.

• twain4me
Martijn schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:29:
[...]

Ja ik snap het, maar heb dit specifiek aan de aannemer gevraagd en die zei dat ze dit nooit deden. Er zit enkel een dampscherm tegen het boeiboord waar steenwol achter zit, aangezien dat direct tegen de buitenlucht zit. Met de dakleer is het lucht/waterdicht...
uhmmm ok.. er behoord geen dampscherm aan de buitenkant te zitten van steenwol maar een waterkerende dampopen laag...

nooit nogwel... je behoord te berekenen of het nodig is.. als er een badkamer onder zit garandeer ik dat die onderste dampremmer nodig is.

zo is echt hoe het hoort, kans is groot dat jij blazen in de dakbedekking gaat krijgen. jammer hoor, stukje folie kost geen klote.

https://www.joostdevree.nl/shtmls/warm_dak.shtml

[Voor 20% gewijzigd door twain4me op 17-02-2023 22:41]

• Martijn
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:38:
[...]

uhmmm ok.. er behoord geen dampscherm aan de buitenkant te zitten van steenwol maar een waterkerende dampopen laag...

nooit nogwel... je behoord te berekenen of het nodig is.. als er een badkamer onder zit garandeer ik dat die onderste dampremmer nodig is.

zo is echt hoe het hoort, kans is groot dat jij blazen in de dakbedekking gaat krijgen. jammer hoor, stukje folie kost geen klote.

https://www.joostdevree.nl/shtmls/warm_dak.shtml
Ik zeg dampscherm, maar gebruik wellicht niet de juiste term, er zit een folie, ik kan niet goed beoordelen wat voor folie ;).

Wat betreft dampremmer op het dakbeschot, ik weet het, niet ideaal maar moet er nu het beste van maken... Wat dat is ben ik nog niet over uit ;)...

• twain4me
Martijn schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:49:
[...]

Ik zeg dampscherm, maar gebruik wellicht niet de juiste term, er zit een folie, ik kan niet goed beoordelen wat voor folie ;).

Wat betreft dampremmer op het dakbeschot, ik weet het, niet ideaal maar moet er nu het beste van maken... Wat dat is ben ik nog niet over uit ;)...
zo laten, dan kan je de aannemer terug laten komen als er blazen komen en dan na isoleren :+

• Martijn
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:54:
[...]

zo laten, dan kan je de aannemer terug laten komen als er blazen komen en dan na isoleren :+
Je bedoeld niet nu volstoppen met rockwool of glaswol? Ik vind de R wel te laag nu, dus wil eigenlijk die balklaag wel volstoppen... ;)

• twain4me
Martijn schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:58:
[...]

Je bedoeld niet nu volstoppen met rockwool of glaswol? Ik vind de R wel te laag nu, dus wil eigenlijk die balklaag wel volstoppen... ;)
hij zou 6.3 moeten zijn vanuit de aannemer. (of ik moet je verkeerd begrijpen :) ) als dat zo is zullen ze eigenlijk een manier moeten aangeven hoe je dat wel kan halen.

ik zou denk ik een hout achtige vezel nemen zoals vlas om in iedergeval de droog reserve omhoog te krijgen
wel of geen klimaatfolie blijft dan over ik denk van wel , maar de fabrikant kan je daar soms ookwel in adviseren. maargoed eigenlijk moet je gewoon een advies van je aannemer hebben anders gaat hij straks zeuren dat het jouw fout is als de dakbedekking gaat blazen.

[Voor 4% gewijzigd door twain4me op 17-02-2023 23:23]

• Martijn
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:21:
[...]

hij zou 6.3 moeten zijn vanuit de aannemer. (of ik moet je verkeerd begrijpen :) ) als dat zo is zullen ze eigenlijk een manier moeten aangeven hoe je dat wel kan halen.

ik zou denk ik een hout achtige vezel nemen zoals vlas om in iedergeval de droog reserve omhoog te krijgen
wel of geen klimaatfolie blijft dan over ik denk van wel , maar de fabrikant kan je daar soms ookwel in adviseren. maargoed eigenlijk moet je gewoon een advies van je aannemer hebben anders gaat hij straks zeuren dat het jouw fout is als de dakbedekking gaat blazen.
Ja, ik zal het wel in overleg doen, dank voor jouw toevoeging in ieder geval.

Wat betreft droogreserve. Ik heb net zitten spelen in Ubakus, en als ik de Ampatex Variano 3 klimaatfolie vervang voor Isover Vario KM duplex UV, dan springt alles op groen... :S Doe ik iets fout, of heb ik het ei van columbus gevonden voor mijn situatie?

Ampatex Variano 3:

Isover Vario KM duplex UV:

• route99

route99

@Martijn Zoek eens de specs van die 2 bij elkaar en vergelijk die eens.
Als Ubakus gevoelig is voor een kantelpunt in SD's (dampdichtheid) kan het tricky zijn aangezien er een keuze van zo'n kantelpunt er een is van de Ubakus makers. Dan zou ik wel heel graag willen weten waarom die keuze zo gemaakt is. Je zit nu bij twee SD ( μd in Ubakus) waardes van 22 en 29 meter.

Bij constante temperatuur, wat dus het geval is bij het aanmaken van zo een Ubakus vergelijking, zou ik op voorhand geen sprong verwachten in de eigenschappen van een klimaatfolie of er zit een hiaat in mijn kennis daarover. Fysisch gezien heb ik er nu geen verklaringsbeeld bij.

Wat ik dan zelf meestal doen en wat je zelf zou kunnen proberen als ze in de gratis versie van Ubakus zitten, zoek een aantal niet-klimaat folies op die het relevante gebied van de 2 folies die je nu op de keper hebt goed afdekken, als ze er zijn...... Een andere optie is dat je met 1 niet-klimaat folie waarvan de standaard dikte input een sd geeft die een beetje in de buurt van die 2 folies komt neemt, maar vervolgens in Ubakus de dikte van de folie gaat in stappen gaat variëren zodat je op die manier het relevante gebied simuleert.
Dat is wrs dan een verschillende folies gaan zoeken, het is dan nl alleen de dikte die varieert en daarmee de SD en verder niet....
Maak je zo'n dikte variatie en er is ook een sprong dan lijkt het me een programmeer keuze want ik verwacht dan nl geen fysisch gebaseerd fenomeen iets dat jouw 2 folies verrassender wijze in Ubakus wel zouden kunnen suggereren. Of er iets anders aan de hand waar ik self nu nog geen kijk op heb, dus ik laat me verrassen door de opgedane inzichten. Of er komt toch nog iemand die dit al herkend en ons wijzer kan maken.

Heb vandaag iig family quality dag, zal minder online zijn, dus succes er mee.

• Franciesco
  • Nu online
@Martijn Welke keuze heb je bovenin gemaakt voor het type plat dak? Zonnig of meestal gearceerd of staat dit überhaupt niet goed ingesteld? Dit kan nog wel eens wat uitmaken.
En welke buitentemperatuur en vochtigheid heb je ingesteld? Idem voor binnen.

Als ik jouw constructie in Ubakus probeer krijg ik de onderstaande resultaten met de twee type folies (beide met gearceerd dak). Waarbij de Ampatex Variano 3 duidelijk het beste er uit komt en er wat mij betreft geen onverwachte resultaten zijn: de maximale dampweerstand van de Ampatex is met 60m duidelijk hoger dan die van Isover (max 5m). Maar geef ajb even aan of mijn opbouw van jouw dak correct is, incl bv de balkafstand.

• Loveless85
twain4me schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:29:
[...]

als je de pur als dampdicht beschoud moet het een dampopen isolatie zijn met een klimaatfolie als je het als dampopen beschoud kan je aan de warme kant de boel dampdicht maken (kan ook met pir met aluminiumfolie)
Persoonlijk hou ik ervan om ook even naar andere aspecten te kijken zoals geluid en faseverschuiving een beetje minder thermische isolatie en betere geluidsisolatie en betere fase verschuiving zou ik altijd doen.
Nou ja pur dampdicht is een aanname van mijn kant, geen idee of dat echt zo is. Ik wil het eigenlijk zo simpel mogelijk houden met toch wat comfort winst aangezien het van een rommelzolder naar een slaapkamer gaat veranderen. Geluid is niet echt een issue, het gaat vooral om de boel wat warmer te houden in de winter en koeler in de zomer, voor zover mogelijk :+
Franciesco schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:35:
@Loveless85 Waarschijnlijk kun je prima uit met een klimaatfolie.
De 1,5 regel zou ik eerst even negeren, en “gewoon” een opbouw in Ubakus maken. Is niet heel ingewikkeld, maar kost in het begin wat tijd om je eigen te maken met de applicatie.

Ik wil ook best wat voor je construeren als je aangeeft hoe dik de PUR nu is en hoe het dakbeschot verder opgebouwd is: dikte van de gordingen en onderlinge afstand. En herinner ik me goed dat je 3cm triplex onder je huidige PUR laag hebg?

En wil je perse PIR of mag het ook ander isolatiemateriaal zijn?
Ik heb de triplex nooit gemeten, ik denk eigenlijk dat ie wat minder dik is, centimeter of 2 met dan centimeter of 6 á 8 aan van dat pur, maar het is grotendeels ook een beetje nattevingerwerk, ik heb het allemaal niet opgemeten en de boel zit nu alweer dicht 8)7 Ja, stom achteraf, maar ik was vooral in de veronderstelling dat het ging om zit er folie of niet :$

Idee is om 'iets' tussen de spanten aan de binnenzijde te doen, daar is voldoende ruimte aangezien die een centimeter of 15 breed zijn, en ik was dus vooral op zoek naar moet er folie aan de binnenzijde ja of nee, en zo ja; wat voor. Blijkt dus allemaal een tikkie ingewikkelder dan dat.

Thanks voor de tip van de Knauf spouwplaat @route99 , die staat op het lijstje. Nu nog de vraag welke folie en dan kan het bestellen beginnen? :+

• route99

route99

Hmmmm....
Er zijn nu 2 verschillende uitkomsten welke de beste folie is...... waar komt dit door? En welke van de 2 is de meest realistische?
Martijn schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:27:
[...]Wat betreft droogreserve. Ik heb net zitten spelen in Ubakus, en als ik de Ampatex Variano 3 klimaatfolie vervang voor Isover Vario KM duplex UV, dan springt alles op groen... :S
en
Franciesco schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:15:Als ik jouw constructie in Ubakus probeer krijg ik de onderstaande resultaten met de twee type folies (beide met gearceerd dak). Waarbij de Ampatex Variano 3 duidelijk het beste er uit komt en er wat mij betreft geen onverwachte resultaten zijn: de maximale dampweerstand van de Ampatex is met 60m duidelijk hoger dan die van Isover (max 5m). Maar geef ajb even aan of mijn opbouw van jouw dak correct is, incl bv de balkafstand.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
De dikte van de beide folies is anders. Daardoor is het resultaat zo anders.

• Franciesco
  • Nu online
@route99 even afwachten of @Martijn kan aangeven welke type dak hij geselecteerd heeft, welke temperaturen plus vochtigheid én of mijn opbouw overeenkomt met de zijne? Want niet alles is te zien in zijn screenshot.

@TwingyTwingy dat was ook het geval in de screenshots van @Martijn . We hebben beide de betreffende folie uit de Ubakus database gebruikt.

• route99

route99

De Sd bandbreedte van Ampatex Variano 3 is met 0.80m – 60m iig heel veel breder dan van Isover Vario KM duplex UV met 0,3 m ≤ Sd ≤ 5,0 m . (waarbij in de pdf niet de T-grenzen staat waar dit geldt, bij Ampatex staat wel EN 1931, nog eens opzoeken hoe het daar gedaan wordt)

Daarmee lijkt me de Ampatex veel temperatuurgevoeliger. de delta Sd/delta T is in het klimaatfolie werkgebied veel groter. Hoe zich dat in Ubakus vertaalt? We'll see ben benieuwd naar het overzicht waar @Franciesco mee bezig is. Ik trek me zo weer terug... een gezamenlijke lunch elders. 8)

https://www.ampack.biz/fi...atex_Variano3_lr_EUen.pdf
https://www.saint-gobain-...er_vario_km_duplex_uv.pdf

https://www.ampack.biz/eu...-checks/ampatex-variano-3
Dit is een 2 laags folie systeem o.b.v. "polyamide and polypropylene" de lagen van die folie "vullen elkaar blijkbaar qua werking aan".

De Isover Vario KM duplex UV is een 1 laags polyamide folie, zie hun weblink van de TDS hierboven.

[Voor 24% gewijzigd door route99 op 18-02-2023 11:42]

• Franciesco
  • Nu online
@route99 dat is exact wat ik eerder ook aangegeven heb. :) Vandaar dat ik de verschillen die ik in Ubakus zie met deze 2 folies prima verklaarbaar vind.

@Loveless85 Onderstaand voorbeelden met 3 verschillende folies met ongeveer (!) jouw dakconstructie en de glaswol die @route99 voorstelde. Door de lagere dampweerstand van de Isover heb je iets meer vocht, maar is de droogreserve groter. Dit laatste zie je (ik) vaker als je wat speelt met de diverse type folies.
Met Ampatex Variano 3 krijg je soortgelijke resultaten als met Intello Plus.
De klimaatfolie van WÜTOP ® THERMO VARIO SD zit qua maximale dampweerstand tussen de Isover en de Proclima in: 0,18-20m. En lijkt in jouw situatie mooi te passen.
PS: Als je de warmte in de zomer meer buiten wilt houden, dan kun je b.v. voor houtvezel ipv glaswol gaan.

• Martijn
Franciesco schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:15:
@Martijn Welke keuze heb je bovenin gemaakt voor het type plat dak? Zonnig of meestal gearceerd of staat dit überhaupt niet goed ingesteld? Dit kan nog wel eens wat uitmaken.
En welke buitentemperatuur en vochtigheid heb je ingesteld? Idem voor binnen.

Als ik jouw constructie in Ubakus probeer krijg ik de onderstaande resultaten met de twee type folies (beide met gearceerd dak). Waarbij de Ampatex Variano 3 duidelijk het beste er uit komt en er wat mij betreft geen onverwachte resultaten zijn: de maximale dampweerstand van de Ampatex is met 60m duidelijk hoger dan die van Isover (max 5m). Maar geef ajb even aan of mijn opbouw van jouw dak correct is, incl bv de balkafstand.

[Afbeelding][Afbeelding]
Hierbij mijn selecties, enige verschil is idd de binnen temp / luchtvochtigheid bij mij van 19 graden en 55%, wat de standaard is als ik een nieuwe berekening maak. Dat maakt idd wel een verschil. Ook zijn mijn balken wat dichter bij elkaar als in jouw berekening.

Gisteren trouwens contact gehad met luchtdichtshop omdat die de Ampatex aanbood op hun website. Dat was echter kennelijk een foutje, dus ging voor mij op onderzoek uit of het leverbaar was. Als alternatief gaf hij de Dadiplus sd-variabele folie aan, die een bereik heeft van 0,2-20m, echter zie ik daarbij ook dat ie maar 0,2mm dik is, vergeleken met de Ampatex van 0.34mm. Kennelijk maakt dat dus een groot verschil?

Wat betreft de Isover, daar kan ik redelijk goedkoop aankomen, maarja, als het niet de juiste keuze is...

[EDIT] Wat ik trouwens ook wel apart vind is dat de 101g/m2a droogreserve bij mij in het 'geel' valt, echter bij jou rood kleurt... Heb jij andere bandbreedtes ingesteld in Ubakus ofzo?

[Voor 3% gewijzigd door Martijn op 18-02-2023 12:11]

• Franciesco
  • Nu online
@Martijn Vandaar dat ik vroeg welk type dak je bovenin geselecteerd hebt. Ik denk dat je geen platdak gekozen hebt maar “gevel”. Daar horen andere bandbreedtes bij.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb inmiddels 1 van de 2 zolderkamers geïsoleerd.
Er lag 8cm glaswol op, daar is 120mm PIR bij gekomen. Komt daarmee (ruim) aan de nieuwbouwnorm, dus lijkt mij een dikke prima :)

Wel wat aparte waardes in ubakus overigens, die droogreserve... Met glaswol gaf die wel een normale waarde, dus ik weet niet of het erg relevant is.

Na een dag met de zon naar binnen was het binnen wel 31 graden. In de nacht koelt het af naar 16, want via het oude glas is er nog best wat verlies. Maar de tocht is in ieder geval weg. Als ik nu de deur dicht doe voel je ook de luchtweerstand zeg maar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wel grappig, als je het warm hebt van het werk, en je staat dichtbij de alu cachering, dan voel je gewoon de warmte reflecteren _o_

Vooral daar bij het "knieschot" kwam veel koude vandaan. Dat bestond van buiten naar binnen uit trespa boeidelen, wat glaswol wat er los tussen is geduwd (wellicht voor geluidsisolatie), en dan de constructie van het dak waar 10mm triplex tussen zat. De wind waait door die constructie heen. En kwam dus tussen de kieren van de constructie en het triplex heen naar binnen.

[Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 18-02-2023 14:07]

• Martijn
Franciesco schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:57:
@Martijn Vandaar dat ik vroeg welk type dak je bovenin geselecteerd hebt. Ik denk dat je geen platdak gekozen hebt maar “gevel”. Daar horen andere bandbreedtes bij.
Ah, dat is stom van me, die had ik niet eens gezien. Dat is dus verklaard nu ;D.

Blijft de vraag wat in mijn situatie de meest verstandige keuze is. In ieder geval lijkt de Ampatex folie me de meeste flexibiliteit te geven met naar het lijkt het minste risico, eens?

• Franciesco
  • Nu online
Ja, dat lijkt mij ook @Martijn.
Als je platdak veel in de zon ligt, dan is de droogreserve beter: die verdubbeld dan ongeveer. Maar daar heb je natuurlijk weinig aan tijdens natte en grauwe dagen. Een dak die redelijk in de wind ligt en niet onder heel veel bomen ed helpt ook wel wat voor de droging en luchtvochtigheid direct buiten het dak.

Zelf denk ik dat zo lang de condensatie en vochtcijfers netjes zijn en de droogtijd ook in orde is, dat een grote droogreserve fijn, maar niet noodzakelijk is. Daarbij is het dan wel belangrijk dat je zorgt dat de luchtvochtigheid binnen niet te ver oploopt. Goed ventileren is dan dus belangrijk. Hoe staat het met de luchtvochtigheid en ventilatie bij jou in de winter?

• Loveless85
Franciesco schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:02:
@route99 dat is exact wat ik eerder ook aangegeven heb. :) Vandaar dat ik de verschillen die ik in Ubakus zie met deze 2 folies prima verklaarbaar vind.

@Loveless85 Onderstaand voorbeelden met 3 verschillende folies met ongeveer (!) jouw dakconstructie en de glaswol die @route99 voorstelde. Door de lagere dampweerstand van de Isover heb je iets meer vocht, maar is de droogreserve groter. Dit laatste zie je (ik) vaker als je wat speelt met de diverse type folies.
De klimaatfolie van WÜTOP ® THERMO VARIO SD zit qua maximale dampweerstand tussen de Isover en de Proclima in: 0,18-20m. En lijkt in jouw situatie mooi te passen.
PS: Als je de warmte in de zomer meer buiten wilt houden, dan kun je b.v. voor houtvezel ipv glaswol gaan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Super bedankt voor al je/jullie moeite _/-\o_

• Martijn
Franciesco schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:17:
Ja, dat lijkt mij ook @Martijn.
Als je platdak veel in de zon ligt, dan is de droogreserve beter: die verdubbeld dan ongeveer. Maar daar heb je natuurlijk weinig aan tijdens natte en grauwe dagen. Een dak die redelijk in de wind ligt en niet onder heel veel bomen ed helpt ook wel wat voor de droging en luchtvochtigheid direct buiten het dak.

Zelf denk ik dat zo lang de condensatie en vochtcijfers netjes zijn en de droogtijd ook in orde is, dat een grote droogreserve fijn, maar niet noodzakelijk is. Daarbij is het dan wel belangrijk dat je zorgt dat de luchtvochtigheid binnen niet te ver oploopt. Goed ventileren is dan dus belangrijk. Hoe staat het met de luchtvochtigheid en ventilatie bij jou in de winter?
Die dakkapel ligt op Noord Oost en tussen mij en de buren in dus zal niet super veel in de zon liggen denk ik.

Wat betreft ventilatie en luchtvochtigheid in de winter, goede vraag. In de woonkamer houd ik de luchtvochtigheid goed in de gaten in verband met de parketvloer, maar verder eigenlijk niet echt. In de woonkamer heb ik vaak een bevochtiger aan om het rond de 55-60% te houden. Zonder iets te doen duikt ie naar 45-50 soms…

Speelde wel met het plan om in tussen de balken een luchtvochtigheidsmetertje te zetten, draadloos in mijn home automation setup. Kan ik met een nieuwe batterij het een jaar of twee volgen wat het doet, zou dat nuttige data opleveren? ;)

Moet ik streven naar een luchtvochtigheid tussen 40 en 60 ofzo, hoe lager hoe beter?

• Franciesco
  • Nu online
@Martijn Ubakus rekent standaard met een binnentemperatuur van 20 graden en een binnenluchtvochtigheid van 50%. Als je die laatste verhoogd naar bv 60%, dan zul je zien dat met name de droogtijd behoorlijk toeneemt en tegelijkertijd de vochtreserve afneemt. Als je in de winter in die ruimte de rlv regelmatig op 60% of meer hebt zitten zou ik dat niet zo fijn vinden icm de Ubakus resultaten: het wordt dan mijn inziens allemaal wat op het randje. Vandaar mijn vraag.

Maar als het gedurende de winter meestal 45-50% is (wat zonder bevochtiger bij lagere temperaturen in de winter zeker niet vreemd zou zijn), dan is het minder zorgwekkend wat mij betreft.

• Martijn
Franciesco schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:40:
@Martijn Ubakus rekent standaard met een binnentemperatuur van 20 graden en een binnenluchtvochtigheid van 50%. Als je die laatste verhoogd naar bv 60%, dan zul je zien dat met name de droogtijd behoorlijk toeneemt en tegelijkertijd de vochtreserve afneemt. Als je in de winter in die ruimte de rlv regelmatig op 60% of meer hebt zitten zou ik dat niet zo fijn vinden icm de Ubakus resultaten: het wordt dan mijn inziens allemaal wat op het randje. Vandaar mijn vraag.

Maar als het gedurende de winter meestal 45-50% is (wat zonder bevochtiger bij lagere temperaturen in de winter zeker niet vreemd zou zijn), dan is het minder zorgwekkend wat mij betreft.
Ok duidelijk, ik zal die ruimte gewoon in de gaten moeten gaan houden denk ik. Er komt een airco te hangen dus moet de luchtvochtigheid wel op peil kunnen houden denk ik.

• route99

route99

Franciesco schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:02:
@route99 dat is exact wat ik eerder ook aangegeven heb. :)
Was me ontgaan, de aandacht lag ergens anders en dan doe je net iets teveel....
Mooi vergelijk, jammer dat die WÜTOP ® THERMO VARIO SD eigenlijk alleen via het professionele circuit te koop lijkt en niet in "normale" webshops https://eshop.wurth.nl/Pr...cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/
Uitsluitend voor bedrijven
of hebben jullie al wel wat gevonden?

Ben daarom nog maar even in Ubakus gedoken of er alternatieve klima-folies zijn die mogelijk een "WÜTOP -vergelijkbaar" resultaat zouden geven en wat beter verkrijgbaar.

Na een paar nieten vond ik er toch een van Isover,de "ISOVER Vario XtraSafe", tot nu alleen in de web shop van Bouwkampioen ( B ), zag het nog niet zo snel bij een NL shop.
https://www.bouwkampioen....e-dampscherm-rol-60m.html
Eigenschappen die iig qua Sd vrijwel hetzelfde zijn als die van Wurth:
https://assets.deschacht....-xtrasafe-1-5x40m-60m.pdf
PRODUCTEIGENSCHAPPEN
• Brandveiligheid: Klasse E volgens 13984
• Waterdampdoorlatendheid: variabel 0.3m ≤ Sd-waarde ≤ 20m
volgens EN 12 572
• Trekweerstand: ≥ 110N/50mm volgens 13 984
• Gebruikstemperatuur: -40°C tot +80°C
Ubakus vindt er dan dit van:
https://tweakers.net/i/yOijjt5mYcEXgzeV9tb_4EKa9dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tJUYxC49i4uaU91O6TZ5YyJl.png?f=fotoalbum_largevergelijk met Wurth:https://tweakers.net/i/Q36E2BIEwdsKPtP_eczSmdMKw9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JqfWZYbdV5q7DgfYEMIOVjtI.png?f=fotoalbum_large

[Voor 20% gewijzigd door route99 op 19-02-2023 19:02]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zit nog met een overgang van dak naar muur bij het trapgat, waar ik twijfel over de manier van dampwering en mate van isolatie.
Huidige situatie, eenvoudig weergegeven:

Tussen het dakconstructie komt dus PIR, ik kan dat tot aan het gipsplaat (donker oranje) laten lopen, en daar gewoon aftapen/purren. Of eventueel eerst nog de gipsplaat+naden met alufolie beplakken en dan de PIR er tussen. Meest voor de hand liggend.

Maar de isolatie qua warmte en geluid van het trapgat is nogal minimaal. Er waait best wel wat wind in de ruimte achter de binnenafwerking. Wat op zich goed is voor de houten constructie, er kan wel eens wat vocht onder een loodslab door slaan bijvoorbeeld. (as we speak is er een loodslab lek, en heb ik wat lekkage na hevige regen)
Dus ik zit te denken om de gipsplaat te verwijderen en een dikke plak steenwol (met het oog op combinatie van geluidsdemping en isolatie) aan te brengen en dan Fermacell er bovenop, dat dempt volgens mij meer dan een gipskartonplaat, en kan wat beter tegen stoten.
Dat is een prima oplossing toch?

• Franciesco
  • Nu online
route99 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:18:
[...]
Mooi vergelijk, jammer dat die WÜTOP ® THERMO VARIO SD eigenlijk alleen via het professionele circuit te koop lijkt en niet in "normale" webshops https://eshop.wurth.nl/Pr...cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/
[...]
of hebben jullie al wel wat gevonden?
Hmm, inderdaad. Ik had niet gezien dat die Würth alleen bedrijfsmatig te verkrijgen lijkt. Een webshop oid voor particulieren heb ik nog niet gevonden.
Dan is de door jou genoemde Isover misschien handiger.

• Franciesco
  • Nu online
@_ferry_ lijkt me inderdaad prima. Wel kan ik me voorstellen dat het voor de onderlinge aansluiting (isolatie+dampwering) handig is om eerst het verticale gedeelte te isoleren en daarna pas het laatste stukje van het dak.

Voor wat extra geluidsisolatie kun je ipv steenwol nog Metisse overwegen.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:40

Ik wil mij er niet makkelijk vanaf maken maar is er iemand met veel ervaring met ubakus die even snel kijkend hier gekke dingen ziet? Betreft dak met dat gele pur spul onder de dakpannen. Als ik de folie inwissel voor Isover Vario Xtrasafe zijn de druppels verdwenen. Die folie kan ik echter alleen in Belgie kopen vreemd genoeg. Is een gordingendak, ik had in gedachte dampopen isoleren, houten latten, klimaatfolie, gipsplaten.
Is dit een acceptabel resultaat zo of moet ik doorgaan met zoeken totdat ik echt geen druppels meer zie.

[Voor 6% gewijzigd door Davidrrr op 22-02-2023 16:39]

• Franciesco
  • Nu online
@Davidrrr wat mij betreft is dit een prima acceptabel resultaat: alles gerelateerd aan vocht staat duidelijk in het groen.
Mocht je dit nog niet geprobeerd hebben, dan kun je nog met Intello Plus kijken of je iets betere vochtcijfers haalt. Al zal dat waarschijnlijk wat te koste gaan van de vochtreserve. Zo ja, dan is het de vraag waar je de voorkeur aan geeft.

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-03 07:55

ErikKo

Rippie

Wat een goudmijn aan kennis hier!

Sinds November 2022 verhuisd naar een woning uit 1983.
Ik heb mijn best gedaan om de dakconstructie in beeld te brengen.
Volgens de bouwtekeningen zijn de dakplaten Opstalan PPV (zie Foto 1).
Op de zolder is ergens een stuk verwijderd vanuit de binnenkant (zie Foto 2). Daar zie ik piepschuim, en vermoed ik dat ik tegen de achterkant van de Opstalan dakplaten aan kijk.
Van buiten, onder de dakpannen, zie ik vermoedelijk de Opstalan dakplaten (zie Foto 3).
Dit geheel heb ik ingevoerd in Ubakus (zie Foto 4).

Ik wil graag het dak beter isoleren, het liefste in de buurt van nieuwbouw normen.
Mijn plan: Ruimte tussen gordingen opvullen met glaswol. Dampwerende folie er tegenaan. Gipsplaten voor afwerking. Dit ziet eruit in Ubakus zoals te zien in Foto 5.

Hopelijk kan iemand mij hier vertellen of ik iets compleet over het hoofd zie, of dat het er prima uit ziet.

Foto 1: Bouwtekening met Opstalan PPV dakplaten

Foto 2: Piepschuim (EPS?) platen achter de gordingen

Foto 3: Onder de dakpannen. Ik vermoed dat ik hier tegen de PUR van de Opstalan PPV dakplaten aankijk.

Foto 4: Naar wat ik heb kunnen vinden, lijkt me dit een realistische representatie via Ubakus.

Foto 5: Ten op zichte van Foto 4 --> Ruimte tussen gordingen opgevuld met glaswol, dampwerende folie er tegenaan, gipsplaten voor afwerking.

• Franciesco
  • Nu online
@ErikKo begrijp ik het goed dat je dak nu opgebouwd is uit Opstalan dakplaten en dat deze dakplaten reeds voorzien zijn van extra isolatie met EPS? Ik ben geen Opstalan expert, maar ik dacht dat Opstalan alleen PUR aan de buitenkant+multiplex aan de binnenkant is? En dat de EPS laag dus eigenlijk niet bij Opstalan hoort? Maar wellicht heb ik het mis.

De EPS isolatielaag lijkt ook nog voorzien te zijn van een spaanplaat oid aan zowel de warme kant als de koude kant (die tegen de Opstalanplaat aan zit)?
Zo ja, dan zou ik dat ook intekenen in Ubakus.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:46
Franciesco schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:32:
@ErikKo begrijp ik het goed dat je dak nu opgebouwd is uit Opstalan dakplaten en dat deze dakplaten reeds voorzien zijn van extra isolatie met EPS? Ik ben geen Opstalan expert, maar ik dacht dat Opstalan alleen PUR aan de buitenkant+multiplex aan de binnenkant is? En dat de EPS laag dus eigenlijk niet bij Opstalan hoort? Maar wellicht heb ik het mis.

De EPS isolatielaag lijkt ook nog voorzien te zijn van een spaanplaat oid aan zowel de warme kant als de koude kant (die tegen de Opstalanplaat aan zit)?
Zo ja, dan zou ik dat ook intekenen in Ubakus.
Dat zie ik ook allemaal.

Maar er is meer de eps lijkt mij achteraf aangebracht dus deze moet wel tussen de balken zitten. En niet erboven op.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• route99

route99

@ErikKo Er zijn wat detail verschillen tussen de verschillende types, maar bij de PPV 130 gaat het vrijwel zeker om een 30 mm PUR schuim laag op een multiplex plaat, soms is het een vlasvezelplaat. Wat @Franciesco schreef dat het wrs zou zijn.
Bij huizen uit 1983 waren die Opstalan of Unilin (bij ons huis 1982) een gebruikelijk type dak isolatie.

Die EPS platen lijken me later geplaatst, eens met @Seafarer .
Zijn die EPS platen echt 5 cm dik ... dan zijn jouw gordingen zo diep? In de verhouding op de foto had ik ze op 2 hooguit 3 cm geschat... de foto bedriegt dus? Je schrijft 19 cm maar als er 5 cm EPS platen voorgezet zijn dan is het dus 19+5=24 cm... het kan maar ik zie het zelden, maar als dat zo is.... wel... dan heb je nog wel veel ruimte over om te isoleren....
Maar dan klopt je Ubakus tekening niet als de EPS tussen de balken zit.

De EPS uit die tijd is vrijwel zeker met HBCD als brandvertrager behandeld.
https://www.google.com/search?q=hbcd+brandremmend+eps
HBCD mag niet meer zie quote, het valt eigenlijk in de zelfde categorie als de PFAS waar nu heel veel over te doen is, ze zijn zo stabiel, ze blijven het milieu vervuilen.
Je zou kunnen overwegen om ze netjes weg te halen, formeel is dit niet verplicht, maar je bent het dan wel mooi kwijt uit je huis. Het is een eigen overweging. Je kunt vervolgens over wegen op de WGL35 dikker te maken. Kijk dan nog wel even hoe de vocht balans in Ubakus wordt.

Wikipedia: Hexabroomcyclododecaan
De stof is milieugevaarlijk en kan dus grote schade aan het milieu veroorzaken.[4]

in het kader van de REACH-richtlijn heeft het Europees Chemicaliënagentschap ECHA hexabroomcyclododecaan op de lijst van "zeer zorgwekkende stoffen" (PBT- en zPzB-stoffen) geplaatst.[5] Per 21 Augustus 2015 is het gebruik van HBCDD verboden ten gevolge van EU REACH regelgeving. Dit betekent dat de stof vanaf die datum autorisatieplichtig is, en vanaf deze datum niet meer geproduceerd of gebruikt mag worden
Zie het Opstalan archief: https://www.unilininsulat...20documentatie%20Opstalan
Wrs jouw type: https://cdn.unilininsulat...DC67F4F483E31007287A2F525

Andere types: https://cdn.unilininsulat...9E1C15533ABBB21ADB767CEB4

[Voor 4% gewijzigd door route99 op 25-02-2023 10:26]

• ErikKo

ErikKo

Rippie

De EPS uit die tijd is vrijwel zeker met HBCD als brandvertrager behandeld.
@route99 bedankt voor de HBCD informatie! Ik heb uitbundig gezocht naar de EPS plaat, maar heb niets kunnen vinden.

Helaas zitten de EPS platen wel degelijk achter de gordingen. De binnenmuren op de zolder zijn ook onder tegen de EPS platen gemetseld. Zie Foto 1.
Zijn die EPS platen echt 5 cm dik ... dan zijn jouw gordingen zo diep? In de verhouding op de foto had ik ze op 2 hooguit 3 cm geschat... de foto bedriegt dus? Je schrijft 19 cm maar als er 5 cm EPS platen voorgezet zijn dan is het dus 19+5=24 cm... het kan maar ik zie het zelden, maar als dat zo is.... wel... dan heb je nog wel veel ruimte over om te isoleren....
Zie Foto 2 en 3. Het lijkt echt te zijn zoals getekend in Ubakus.
Deze woning is gekocht van een familie die het huis zelf gebouwd heeft. Misschien verklaart dat de afwijkende maten?
ik dacht dat Opstalan alleen PUR aan de buitenkant+multiplex aan de binnenkant is
@Franciesco klopt, bedankt. Ik had het verkeerde materiaal geselecteerd.

De laatste versies van 'huidige situatie' en 'gewenste situatie' zijn te zien in Foto 4 en Foto 5.

Het is duidelijk dat jullie weten waarover jullie praten en geen reuze fouten gevonden hebben.
Dit stelt mij gerust om dit project te gaan ondernemen. :)

Foto 1: EPS platen lopen door achter de gordingen. Binnenmuur met voeg zit tegen de EPS platen. Verwijderen van deze EPS platen is een grote onderneming...

Foto 2: EPS plaat is ~5cm dik

Foto 3: Diepte gording is 19cm. Gemeten op verschillende plaatsen. Overal 19cm.

Foto 4: Huidige situatie. Wijzigingen tov vorige post: Opstalan dakplaten bestaan uit multiplex ipv spaanplaat. 2*4mm spaanplaat toegevoegd rondom EPS.

Foto 5: Gewenste situatie. Wijzigingen tov vorige post: Opstalan dakplaten bestaan uit multiplex ipv spaanplaat. 2*4mm spaanplaat toegevoegd rondom EPS.

• route99

route99

@ErikKo Tnx, voor de update.
Die EPS platen zijn nu duidelijk te zien zgn sandwichplaten. Die zijn er voor binnen en buiten met verschillende (geschikte!) lagen afgewerkt. Bij jou lijkt het op een fineer of houtvezel laagje.
Hier staan er een aantal in beschreven, maar niet allen.
https://biblio.vub.ac.be/...aterials_VUB_Boek_web.pdf

De afwijkende EPS-platen installatie in je huis: Tis wat het is.
Kan me voorstellen dat je daar echt geen trek in hebt. Het zit straks wel relatief veel veiliger achter de WLG035 en de brandwerende gipsplaten.
Daar EPS nogal brandgevaarlijk is in de vorm van heel veel giftige rook, maar nog meer qua erg heet druipgevaarlijk, is het tegenwoordig een afrader en wordt het vooral in de fundering en voor de rest v/d kruipruimte gebruikt.

• Franciesco
  • Nu online
@ErikKo best een uitgebreide dakopbouw heb je nu al. En mooi dat het goed in kaart te brengen is. (y)

De resultaten in Ubakus zijn er goed uit. Heb je al wat gespeeld met andere folies in Ubakus? En dan met name met dampvariabele folies zoals de Intello Plus? Die zijn wat vergevensgezinder als er toch wat vocht in de constructie komt terwijl het ook een behoorlijke dampremmende werking in de winter heeft.

• twain4me
Franciesco schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:48:
@ErikKo best een uitgebreide dakopbouw heb je nu al. En mooi dat het goed in kaart te brengen is. (y)

De resultaten in Ubakus zijn er goed uit. Heb je al wat gespeeld met andere folies in Ubakus? En dan met name met dampvariabele folies zoals de Intello Plus? Die zijn wat vergevensgezinder als er toch wat vocht in de constructie komt terwijl het ook een behoorlijke dampremmende werking in de winter heeft.
Zou ik ook doen.

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Bedankt voor de tips.

Gezien de verschillende isolatielagen die er nu al zitten (PUR, EPS) maak ik me zorgen over condensatievorming tussen deze lagen. Als ik speel met de temperaturen en luchtvochtigheid is de condensatie op dezelfde plek waar in de 'Huidige situatie' (Foto 4 van mijn vorige post) de waterdruppels staan. Een dampvariabele folie zoals Intello Plus zou inderdaad dit probleem verkleinen. Zo'n klimaatfolie is wel wat duurder, maar dat is het me wel waard ten opzichte van de gevolgen van vocht in de constructie.

• Franciesco
  • Nu online
@ErikKo EPS is relatief dampopen, dus zo lang vocht er aan de warme kant ook weer tijdig uit kan (droogtijd) en de hoeveelheid vocht niet heel hoog is zie ik niet zo'n probleem.

De waterdruppeltjes die Ubakus kan laten zien lijken soms erger dan ze zijn. Zo lang alle vocht gerelateerde zaken binnen het groen vallen, is het vaak niet erg. Aan de linker kant van Ubakus heb je een waterdruppel icoon staan waar je wat uitgebreider kan zien en lezen hoe het met de vochthuishouding staat. Misschien heb je dat ook al bekeken?
En inderdaad: wat spelen met verschillende temperaturen en vochtigheid (binnen en buiten) geeft vaak ook extra inzicht in het gedrag van de constructie. En kan je meer of minder vertrouwen geven in het resultaat van de bedachte opbouw.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik zou met al die verschillende lagen geen risico nemen en kiezen voor glaswol en een klimaatfolie. De minste kans op vochtopsluiting en je constructie kan dan het beste ademen i.t.t. een dampremmende folie. Daarmee sluit je het vocht wel op namelijk.

• route99

route99

Mij werd , we hebben geen EPS tussenlaag, maar ook de 30 mm PUR laag buiten, aangeraden om klimaatfolie te nemen. Voor de natte secties onder het dak, die paar m2 dampdicht. Dat advies kwam van meerdere kanten o.a. van Meuwissen (Myofol).
En mijn plan is ook om glas-steenwol te gebruiken voor het dak te gebruiken. Die eerder genoemde TD432 is wat stijver en met lambda 0.031 een stuk lager dan de 0,037-0,040 die je meestal in de bouwmarkten ziet.
Heb al een paar keer "normale" rollen verwerkt zien, maar die zijn een stuk lastiger netjes te plaatsen. Kan toeval zijn, maar ik heb zulke meer stevige platen wel eens vast gehad en das wel een verschil met die rollen.
Want je kunt wel rekenen met 0.037 of 0.040 of zelf 0.035 types dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar dan wordt de kwaliteit v/h aanbrengen niet daarin meegenomen. De combi van 0.031 met ook makkelijker aanbrengen geeft imho meer verschil dan alleen het getalsmatige verschil.

Heb eerst nog andere klussen, weet nog niet wanneer het dak aan de beurt komt.

• Franciesco
  • Nu online
@route99 voor Knauf TP432(KD) heb ik nooit uitgebreid geshopped, maar wel voor Knauf Naturoll 032 en de kon ik bestellen voor €9,5 incl BTW per m2 voor 12cm dik. Die 032 is ook stevig en met zo'n prijs misschien te preferen boven de TD432 die met dezelfde dikte vaak rond de €18,50/m2 kost?

• Franciesco
  • Nu online
Nabrander: door nieuwsgierigheid ff zitten zoeken, en de prijs van 14cm dikke TP432KD is bizar laag op onderstaande website. €10,12 ex BTW /€12,25 incl BTW per rol. Dat zou ca €6 per m2 zijn als dit klopt.

https://glaswoloutlet.nl/...140mm-rd4-50-2-25m%c2%b2/

Ze hebben meer dingen zoals ook de eerder genoemde Naturoll 032 voor hele lage prijzen.

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:33
Pussolini in "Van jaren '20 pompstationhuis naar energieneutraal. De saga."

Mochten jullie zin hebben om mee te kijken, is hier nog wel een uitdagend isolatieproject. Het is zowel een plat als schuin dak wat geïsoleerd moet worden en van buitenaf is geen optie.

• Seafarer
Pussolini schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:51:
Pussolini in "Van jaren '20 pompstationhuis naar energieneutraal. De saga."

Mochten jullie zin hebben om mee te kijken, is hier nog wel een uitdagend isolatieproject. Het is zowel een plat als schuin dak wat geïsoleerd moet worden en van buitenaf is geen optie.
Die roestende draagbalk lijkt me ook wel een issue?

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:49

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Seafarer schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:46:
[...]

Die roestende draagbalk lijkt me ook wel een issue?
Ding ziet er goed hoor, mooi geconserveerd. Tenzij er echt gaten in de flenzen zitten zou ik er niks aan doen. Schoonmaken en weer conserveren.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• Seafarer
ArcticWolf schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Ding ziet er goed hoor, mooi geconserveerd. Tenzij er echt gaten in de flenzen zitten zou ik er niks aan doen. Schoonmaken en weer conserveren.
Zo bedoel ik hem eigenlijk ook. Schoonmaken en behandelen.

Maar dat schoonmaken is zo'n issue (vind ik) je komt niet overal goed bij.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:43
Ik heb een vraag over ons al geïsoleerde dak. Wij hebben twee jaar geleden ons vrijstaande jaren 30 woning compleet laten isoleren om zo van het gas af te kunnen. Tijdens deze isolatieronde hebben wij ons dak van binnenuit tussen de balken geïsoleerd met 12 cm PIR. Dit werkt goed want je merkt dat het tijdens de koude dagen niet koud is op zolder terwijl er geen verwarming in deze ruimte aanwezig is. Nu twee jaar later zitten we er aan te denken om de zolder te verbouwen naar een 4e slaapkamer met aan alle kanten van een het dak een dakkapel (4 stuks dus). Nu is het dak inmiddels meer dan 90 jaar oud en we zitten er aan te denken om het dak compleet te laten vervangen aangezien de goten ook wat minder aan het worden zijn. Is het verstandig om het dak aan de buitenkant ook weer met nieuwe dakplaten te voorzien? Dan krijg je dus dubbele isolatie. Is dit überhaupt nodig? Of is het vervangen van het dakbeschot aan de buitenkant met hout, folie en nieuwe panlatten voldoende?

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Superbeagle

Always smile

@Sunri5e je zou de twee opties in Ubakus kunnen modelleren om te kijken of extra isolatie aan de buitenkant zinnig is. Het dak komt wel wat hoger te liggen, maar dat is geen probleem bij vrijstaande woningen.

Een derde optie in Ubakus, als je het echt goed wilt doen, is dat je de isolatie aan de binnenkant weghaalt voor meer ruimte. Ook hier komt het dak hoger te liggen. Nadeel is wel een beetje kapitaalvernietiging.

• route99

route99

@Sunri5e En in Ubakus checken of er geen vocht opgesloten raakt als je het aan 2 kanten gaat isoleren.
Tis deels ook een financieel plaatje, dus kijk hoe de balans wordt, waarbij het langere termijn doel, geen zorgen meer om dakisolatie je niet uit het oog moet verliezen.

• Martijn
Martijn schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Hierbij mijn selecties, enige verschil is idd de binnen temp / luchtvochtigheid bij mij van 19 graden en 55%, wat de standaard is als ik een nieuwe berekening maak. Dat maakt idd wel een verschil. Ook zijn mijn balken wat dichter bij elkaar als in jouw berekening.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gisteren trouwens contact gehad met luchtdichtshop omdat die de Ampatex aanbood op hun website. Dat was echter kennelijk een foutje, dus ging voor mij op onderzoek uit of het leverbaar was. Als alternatief gaf hij de Dadiplus sd-variabele folie aan, die een bereik heeft van 0,2-20m, echter zie ik daarbij ook dat ie maar 0,2mm dik is, vergeleken met de Ampatex van 0.34mm. Kennelijk maakt dat dus een groot verschil?

Wat betreft de Isover, daar kan ik redelijk goedkoop aankomen, maarja, als het niet de juiste keuze is...

[EDIT] Wat ik trouwens ook wel apart vind is dat de 101g/m2a droogreserve bij mij in het 'geel' valt, echter bij jou rood kleurt... Heb jij andere bandbreedtes ingesteld in Ubakus ofzo?
Volgende hoofdstuk in hoe isoleer ik mijn dakkapel dak het beste ;).

De aannemer die het ding gezet heeft, en er dus EPS als dak isolatie op gelegd heeft, biedt aan om gratis 10cm PIR platen te leveren die we dan aan de binnenkant stralk tussen de balken en tegen het underlayment aan plakken.

Ubakus is vrij groen, enkel de droogreserve is nagenoeg 0... Wat denken jullie? Zou me aardig wat geld schelen uiteraard... Met klimaatfolie tegen de balklaag en de luchtspouw gaat de droogreserve dan nog naar ongeveer 90, maar dat is nog altijd erg 'rood' volgens Ubakus.

• UraniumFever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:56
Herkent iemand deze soort isolatie aan de buitenkant van het dak? Ongeveer 1,5 cm, lijkt een soort pur te zijn. Het gaat om een woning uit 1975.

Ik zou graag willen weten of dit dampopen of dampdicht is om te kijken wat er qua isolatie mogelijk is.

[Voor 1% gewijzigd door UraniumFever op 04-03-2023 14:56. Reden: Toevoeging bouwjaar.]

• AfterSun
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-03 14:34
Beste mede-tweakers. Hopelijk zit ik hier op de juiste plek met mijn vraag, anders mijn excuses.

Wij gaan de zolder isoleren en om in aanmerking te komen van subsidies is er een minimale rd waarde van 3.5 nodig. Echter, willen wij 2 isolatie materialen combineren wat een waarde van ruim 4 oplevert. Is het combineren van isolatie materialen mogelijk om in aanmerking te komen voor subsidie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99

route99

@Martijn Hoe zien de vocht en T curves er in Ubakus uit?
Puur uit nieuwsgierigheid.

Tav de oplossing waar je vandaag op aan stuurt ook gezien de PIR met alu die gratis zou krijgen:
Formeel is isoleren tussen EPDM (dampdicht) en PIR met alu not done, verwacht dus van mij geen groen licht hiervoor. Het mag er nu OK lijken.... het probleem zit er er altijd in dat je over decaden van jaren je 100% zekerheid moet hebben dat er nergens vocht in kan komen...... Dat is niet te garanderen en je zult zelf ook een stuk veiligheid in moeten bouwen als. je het doet... ik zou dan iig platen monteren en niet vast lijmen, immers ze zijn dan demontabel om checks uit te kunnen voren. Hoe vaak is aan jou.

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee