Toon posts:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:43
Masimo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:45:
Een deel van mijn woonzolder is een loze ruimte die via een opening van 40 x 50 cm in een inbouwkast bereikbaar is. Door de opening lopen nog twee verwarmingsbuizen, waardoor de ruimte moeilijk toegankelijk is. Ik kan mezelf nét door de opening heen wurmen.

Vandaag heb ik boel eens opengegooid en heb ik alle puin, dakpannen en gruis in dat hok opgeruimd. Verder heb ik de gordingen en houten dakbeschot geïnspecteerd. Afgezien van een paar oude opgedroogde vochtsporen is alles kurkdroog.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Over de vloer lopen nog een aantal (metalen) electraleidingen die de hal, en de badkamer en slaapkamer op de eerste verdieping van stroom voorzien. Achter in de linkerhoek zitten twee rookkanalen, waarvan één niet meer in gebruik is, en de andere voor de afzuiging van de badkamer fungeert. Ik was verbaasd dat die open was. Er werd trouwens veel lucht uit de ruimte afgezogen via die opening, maar die maak ik wel nog dicht.

Mijn vraag aan de mensen in dit topic: wat is de makkelijkste en beste methode om deze ruimte te isoleren? Nog te vermelden dat in de loop van volgend jaar het huis een nieuw dak krijgt dat aan de buitenkant geïsoleerd wordt. Is het isoleren van deze ruimte dan nog de moeite waard? Of alleen alle kieren dicht purren? .....

Graag jullie inzichten.
Wat een grappig kamertje.
Kan je er geen volwaardig deurtje in möbelen, zandcement dekvloertje erop en je hebt een mooi inloopkastje oid

Wat voor muren heb je? Verdere isolatiemaatregelen? Het is een lastige timing als je toch volgend jaar een nieuw dak krijgt. Ik zou me dan meer richten op spouwmuur of voorzetwanden als je echt aan de gang wilt, je haalt het er denk ik niet snel uit om nu wat te doen.

En voor het dichtmaken van het ventilatiekanaal, zou ik iets verwijderbaars doen (pur in een vuilniszak plug oid) zodat je het ook af en toe vanuit daar een beetje kan doorpoetsen.

[Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 14-01-2023 22:02]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07
FitTiv schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:58:
[...]

Wat een grappig kamertje.
Kan je er geen volwaardig deurtje in möbelen, zandcement dekvloertje erop en je hebt een mooi inloopkastje oid

Wat voor muren heb je? Verdere isolatiemaatregelen? Het is een lastige timing als je toch volgend jaar een nieuw dak krijgt. Ik zou me dan meer richten op spouwmuur of voorzetwanden als je echt aan de gang wilt, je haalt het er denk ik niet snel uit om nu wat te doen.

En voor het dichtmaken van het ventilatiekanaal, zou ik iets verwijderbaars doen (pur in een vuilniszak plug oid) zodat je het ook af en toe vanuit daar een beetje kan doorpoetsen.
Ik heb al aan een mancave gedacht, maar qua grootte is het meer een medidatiehok ;) Het is overigens de eerste keer dat ik er in ben gekropen sinds twintig jaar dat we er wonen. Aan de andere kant van de zolder ligt eenzelfde loze ruimte ruimte die wel iets groter is en makkelijker toegankelijk. Daar ga ik wel een extra opbergruimte van maken.

Die loze ruimtes zijn zo ontstaan omdat de traphal van onder begane grond tot helemaal boven doorloopt. De zolderkamer beslaat daardoor slechts 60% van de totale oppervlakte. Vanuit de opening gezien is de linkermuur (enkelsteens 12 cm) de zijmuur van de traphal. De wand aan de achterkant, waar het rookkanaal tegen staat, is de buitenmuur (twee maal enkelsteens met spouw).

Ik kan de ruimte zonder grote ingrepen niet fatsoenlijk toegankelijk maken. Dan moet ik o.a. de verwarming op de zolderkamer verplaatsen om zodoende een opening met voldoende hoogte te creëren. Je kan namelijk (vanuit de opening gezien) alleen aan de linkerkant van de ruimte rechtop staan. De rest is te laag.

Maar aangezien het dak vervangen wordt ga ik, denk ik, maar eens met een paar bussen purschuim aan de slag om alle gaten en kieren dicht te spuiten. Zoals bijvoorbeeld langs de onderrand van het dakbeschot langs de buitenmuur.

Ander ideeën of tips zijn uiteraard welkom.

[Voor 12% gewijzigd door Masimo op 14-01-2023 22:38]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:59
Masimo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:31:
[...]

Ik heb al aan een mancave gedacht, maar qua grootte is het meer een medidatiehok ;) Het is overigens de eerste keer dat ik er in ben gekropen sinds twintig jaar dat we er wonen. Aan de andere kant van de zolder ligt eenzelfde loze ruimte ruimte die wel iets groter is en makkelijker toegankelijk. Daar ga ik wel een extra opbergruimte van maken.

[Afbeelding]

Die loze ruimtes zijn zo ontstaan omdat de traphal van onder begane grond tot helemaal boven doorloopt. De zolderkamer beslaat daardoor slechts 60% van de totale oppervlakte. Vanuit de opening gezien is de linkermuur (enkelsteens 12 cm) de zijmuur van de traphal. De wand aan de achterkant, waar het rookkanaal tegen staat, is de buitenmuur (twee maal enkelsteens met spouw).

Ik kan de ruimte zonder grote ingrepen niet fatsoenlijk toegankelijk maken. Dan moet ik o.a. de verwarming op de zolderkamer verplaatsen om zodoende een opening met voldoende hoogte te creëren. Je kan namelijk (vanuit de opening gezien) alleen aan de linkerkant van de ruimte rechtop staan. De rest is te laag.

Maar aangezien het dak vervangen wordt ga ik, denk ik, maar eens met een paar bussen purschuim aan de slag om alle gaten en kieren dicht te spuiten. Zoals bijvoorbeeld langs de onderrand van het dakbeschot langs de buitenmuur.

Ander ideeën of tips zijn uiteraard welkom.
Als je het dak vervangt dan ga je toch gelijk isoleren aan de buitenzijde? De beste situatie die je maar kan hebben.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• jpedwards
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:42
Beste tweakers,

Ik zou ook graag even willen inhaken op jullie expertise op dit gebied. Een jaartje of 3 geleden een huis gekocht en aan dit huis zitten 2 aangebouwde ruimtes (uit 2006) op de begane grond met daarboven meteen een plat dak. De vorige eigenaar had kort ervoor nog wat aan de isolatie 'verbeterd' stond in de koopbrochure. Onbekend is of hij dit zelf gedaan heeft of heeft laten doen, want we hebben na de verkoop geen verder contact meer kunnen behouden.

De ruimtes waren afgewerkt met gipsplaten maar die hingen best laag. Onnodig want er was nog meer dan een halve meter aan loze ruimte erboven. Ik had besloten deze eruit te halen en ga er nu een simpel systeemplafond in leggen (het zijn toch maar opslag ruimtes...) en dan kan ik ook gemakkelijker bij de elektra etc. Nu de gipsplaten eruit zijn heb ik meteen de isolatie maar eens bekeken en ik vond het volgende:

Van buiten naar binnen:
A > Bitumen daklaag
B > << onbekend of er hier nog iets onder ligt, ik denk van niet >>.
C > Houten dakbeschot (ik gok een paar cm dik)
D > PIR platen (Recticel Eurothane Silver - 100mm met aan beide kanten een zilveren / alu laag) met om de 60 cm een houten gording.
E > Pro Clima intello plus klimaatfolie welke van muur tot muur over de gordingen en pir platen heen ligt (met iets groens geplakt aan de muren en de banen zijn met een blauwe tape samen geplakt (Tescon Vana staat erop).

Nu had ik concreet de vragen:
1) Wat is jullie algemene indruk hiervan? Is deze opbouw enigzins logisch? Ik geloof over wat ik hier gelezen heb dat dit dan een koud dak constructie is vanwege isolatie aan de warme kant en ik snap dat andere constructies beter zijn maar ik mis op dit moment het budget om daar iets aan te veranderen.

2) De PIR platen heeft hij flink geklemd tussen de gordingen en strak tegen het dakbeschot aan (ik heb er 1 plaat met moeite uit gekregen en zag geen spouwruimtes tussen de platen en het dakbeschot). Bij de plaat die ik eruit heb gehaald zag ik dat hij in de spouwmuur 2 verticale voegen heeft dicht-gepurred, misschien waren dit ooit (ventilatie)gaten? De klassieke vragen die ik in dit topic tegenkwam: Kleine luchtspouw eigenlijk nodig tussen pir plaat en dakbeschot of niet in dit geval? Sluit de PIR met ALU laag aan beide kanten eventueel vocht van buiten niet in het dakbeschot in met kans op rot tot gevolg of trekt dit door de gordingen langs de platen af en dan via die folie tot boven het toekomstig systeemplafond? Aangezien alles met folie en zo strak erin geklemd zit zou een eventuele luchtspouw moeten maken een extreem hels karwei worden...

3) Beide ruimtes hebben ook een directe verbinding met de buitenlucht, er zaten plastic luchtroosters in de gipsplaten gedrukt welke middels een buis door de isolatie, het dakbeschot en het bitumen heen gingen naar buiten en in een luchtpijpje eindigden (waardoor ook vaak flink wat koude/warme lucht naar binnen kwam). Zou het een idee zijn om hierop een ventilatie-afzuiging (+ terugslagklep) te maken met vochtsensor om koude/warme lucht initieel buiten te houden en evt. vocht uit de ruimtes meteen naar buiten af te voeren zodat dit niet naar boven in het plafond/dak trekt? Of is dit minder noodzakelijk omdat de systeemplafondplaten al een vochtbestendigheid hebben van 95% (Rockfon Krios) en er dan ook nog een een klimaatfolie boven zit en het vochtrisico ook meer van boven/buiten komt?

5) 3) Zijn er nog eventueel dingen die ik in een dergelijke constructie zou kunnen controleren (of verbeteren)? Luchtdichtheid controleren folie, etc? Ik sta open voor elke suggestie. Ik ben hier namelijk echt geen expert in en kwam met die Ubakus website helaas ook niet tot iets wat mij verder hielp.

Ik dank jullie alvast voor elke vorm van advies ! _/-\o_

• beejeee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:26
Dag allemaal,

Ongelofelijk fijn, dit topic. Toch even een adviesvraag voor mijn eigen situatie. Ik heb al veel in dit topic uitgeplozen, maar toch een tikkie onzeker over mijn eigen aanpak.

De situatie: ik wil het plafond van onze bijkeuken isoleren. De bijkeuken is in onze aansluitende loods gebouwd. Er bevind zich een (houten)zolder boven de bijkeuken, welke zeer weinig gebruikt wordt.

1. Moet ik damp-open folie plaatsen tussen de inkepingen als eerste laag? (OF zou ik de folie aan de kant van zolder kunnen aanbrengen OF is het overbodig?)
2. Steenwol platen tussen de gordingen plaatsen.
3. Klimaat-folie, vastgemaakt op de gording. Moet de klimaat-folie ook over de gordingen zelf lopen?
4. Systeemplafond (deze is al aanwezig).

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Alvast dank.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:54
Een kouddak-constructie is meest handige in dit geval. Zeker als je niet het dak op wil :)
beejeee schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:46:
1. Moet ik damp-open folie plaatsen tussen de inkepingen als eerste laag? (OF zou ik de folie aan de kant van zolder kunnen aanbrengen OF is het overbodig?)
De dampremmende folie moet aan de kant van de zolder. Op de gordingen.

• Seafarer
beejeee schreef op zondag 15 januari 2023 @ 07:46:
Dag allemaal,

Ongelofelijk fijn, dit topic. Toch even een adviesvraag voor mijn eigen situatie. Ik heb al veel in dit topic uitgeplozen, maar toch een tikkie onzeker over mijn eigen aanpak.

De situatie: ik wil het plafond van onze bijkeuken isoleren. De bijkeuken is in onze aansluitende loods gebouwd. Er bevind zich een (houten)zolder boven de bijkeuken, welke zeer weinig gebruikt wordt.

2. Steenwol platen tussen de gordingen plaatsen.
3. Klimaat-folie, vastgemaakt op de gording. Moet de klimaat-folie ook over de gordingen zelf lopen? [Afbeelding]
4. Systeemplafond (deze is al aanwezig).

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Alvast dank.
Als ik het goed begrijp. Is de keuken binnen in een loods gebouwd? Waarom geen laag pir over de planken? Dus eigenlijk die zoldervloer ophogen met isolatie. Geen aansluit problemen en in 1 dag klaar en 1 egale aansluitende laag isolatie.

• beejeee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:26
Seafarer schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Als ik het goed begrijp. Is de keuken binnen in een loods gebouwd? Waarom geen laag pir over de planken? Dus eigenlijk die zoldervloer ophogen met isolatie. Geen aansluit problemen en in 1 dag klaar en 1 egale aansluitende laag isolatie.
Dank voor beide reacties.

Ja, klopt inderdaad. Ik heb deze mogelijkheid eerder overwogen.

Is de volgende volgorde dan juist?
1. Dampfolie op de zoldervloer aanbrengen (of klimaatfolie?)
2. Raamwerk maken voor de PIR platen.
3. Eventuele gaten opvullen.
3. PIR platen leggen.

• Seafarer
beejeee schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:59:
[...]

3. PIR platen leggen.
Zou folie wel nodig zijn? Het word een dampdichte laag isolatie met dat alu op de pir.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:54
beejeee schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:59:
[...]

3. PIR platen leggen.
Als je genoeg ruimte hebt daar en er nooit bovenop komt kan je ook een folie leggen, kader maken en dan los supafill (glaswol) of cellulose spreiden. Als het in de zomer heel warm wordt in die loods zou ik er een dikke laag cellulose op leggen.

https://www.dakisolatie-e...ulose-isolatie-dak-zolder

[Voor 4% gewijzigd door TiezZ_BE op 15-01-2023 18:15]

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-01 17:44
Iemand enig idee welke optie je moet selecteren in Ubakus voor PIF isolatie?
PIR en PUR prima te vinden, maar PIF kan ik nergens vinden.

5120Wp Oost/West - PV Output

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54
Zijn er mensen hier met ervaring met Universele folielijm Illbruck OT301? Ik zoek een beetje een betaalbare kit om mijn klimaatfolie luchtdicht af te kitten. En zoals velen vind ik die Isover vario doublefit aardig prijzig, ik vraag mij af of het nodig is. Ik zag hier in dit topic nog BMD voorbij komen, maar dat vind ik niet in NL en Amazon DE stuurt dit niet naar NL.

Zijn er nog andere mensen met ideeën voor enigszins betaalbare luchtdichte kit? :)

• Seafarer
ID-College schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:45:
Zijn er mensen hier met ervaring met Universele folielijm Illbruck OT301? Ik zoek een beetje een betaalbare kit om mijn klimaatfolie luchtdicht af te kitten. En zoals velen vind ik die Isover vario doublefit aardig prijzig, ik vraag mij af of het nodig is. Ik zag hier in dit topic nog BMD voorbij komen, maar dat vind ik niet in NL en Amazon DE stuurt dit niet naar NL.

Zijn er nog andere mensen met ideeën voor enigszins betaalbare luchtdichte kit? :)
Ik denk dat de prijs zo hoog komt omdat het 50 jaar moet blijven zitten.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54
Seafarer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Ik denk dat de prijs zo hoog komt omdat het 50 jaar moet blijven zitten.
Het gaat mij puur om het af te dichten, ik niet het vast dus het is puur afdichting :)

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 20:24
(jarig!)
Davidrrr schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:22:
Goedemiddag,

Ons huis komt uit eind jaren 80. Wij willen gaan isoleren. Ik heb even gekeken wat er onder de pannen ligt, zie foto. Kan iemand mij zeggen wat dit is en wat dit inhoudt voor mijn isolatieplannen? Ik las dat deze vraag eerder is gesteld maar zit me suf te zoeken in de 140 pagina's? :) ik heb circa 14 a 15 cm ruimte tot de gordingen die ik weg wil werken.
Dank alvast!
[Afbeelding]
Dat zijn de fantastische purplex-platen van Opstalan ;)

ooit een nummertje over geschreven https://www.youtube.com/watch?v=cTwOGVlYRAI

Er bestaat een gewone versie en een luxe versie.

Eentje met spaanplaat 3 cm pur volgens mij en in mijngeval de luxe versie. multiplex met 4/5cm pur.

Daar kun je aan de onderkant prima pir platen tegen aanbrengen.
Zorg dat je de binnenkant dampdicht maakt! pir platen met alu en dan alu-tapen.

vorig jaar lekkage door deze constructie opbouw... vanwege stuifsneeuw. Mocht je zin hebben, dan zou ik aan de bovenkant/buitenkant een damp open scherm plaatsen. bv Delta NeoVent damp-open folie.
Dan heb je daar ook geen last meer van. Heb ik in ieder geval gedaan. Van boven naar beneden panlaten even weg halen folie erop, panlatten er weer op hameren en dakpannen terug leggen.

[Voor 38% gewijzigd door Simpel78 op 25-01-2023 13:16]

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:28
.

[Voor 101% gewijzigd door Davidrrr op 24-01-2023 22:48]

• Davidrrr
Davidrrr schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:43:
[...]

Cool 🤣.
Thanks. Ik ga over een maand of zo beginnen, plannen lagen even stil door andere dingen. Ik vind het nog steeds lastig goed te zien welke isolatie ik nu moet nemen. Ik heb al een paar goede adviezen gekregen maar die verschillen soms ook 🤣. Dus jij zegt pir is prima en helemaal dampdicht dus? Omdat vocht er niet uit kan naar buiten dus dan zorgen voor dampdicht? Zijn dat de platen met dubbel alu? Het scheelt wel flink in de kosten zie ik helaas met mijn eerste plan, naturoll 32 en klimaatfolie.

• Davidrrr
Sorry ik zit te tobben met mijn posts 🤣

• Simpel78
(jarig!)
Kan nog wel extra info geven.

dit is glas wol met dampdichte folie

Hier heb je glas wol zonder folie. Kijk maar waar het vocht in de constructie gaat condenseren.

Pir en aftapen. Kijk ook gelijk even naar het verschil in RC-waarde. Die gaat gelijk fors hoger.
De pir platen kun je prima met een purpistool vast lijmen (latje er tegenaan om het tegen het afschot te drukken). hou ongeveer 5 mm tussen de platen met een stelblokje ofzo. Deze kun je dan later goed volpurren. Vervolgens snij je het overtollige weg en plak je dat netjes dicht met een rol alu tap van 75mm breed.

Je moet gewoon zorgen dat je binnen klimaat goed is. Vochtgehalte in de ruimte. ventileren, geen vent.roosters dichtplakken. Af en toe je kamer spuien(raam openen). En uiteraard zorgen dat je geen lekkages krijgt van buiten 8)

Ik zie heel wat berekeningen langs komen van iedereen. Als je toch gaat na-isoleren, zorg dan dat de RC-waarde hoger of gelijk is aan de nieuwbouw eisen. Op dit moment is dat voor het dak 6.3 gevels 4.7 en de vloeren 3.7. Ook de fase verschuiving is fijn in de zomer. Zorg dat deze zo hoog mogelijk is. Ergens tussen 10-12 uur is prima.

[Voor 10% gewijzigd door Simpel78 op 25-01-2023 13:13]

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
ik ga m'n zoldervloer isoleren.

opbouw van beneden naar boven

Gips
Leidingwerk (elektra bv)
dampscherm
latwerk + isolatie
dampdoorlatend dampscherm (?)
OSB zolder vloer

Nu mijn vraag, is die dampdoorlatende laag nodig als ik er al OSB op leg? Of is dit toch nodig?

• Simpel78
(jarig!)
Tarkin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:30:
ik ga m'n zoldervloer isoleren.

opbouw van beneden naar boven

Gips
Leidingwerk (elektra bv)
dampscherm
latwerk + isolatie
dampdoorlatend dampscherm (?)
OSB zolder vloer

Nu mijn vraag, is die dampdoorlatende laag nodig als ik er al OSB op leg? Of is dit toch nodig?
Dat kan je weglaten. Ik neem aan dat je boven de zolder vloer nog een waterdicht dak hebt. En dat de zolder als buiten wordt beschouwd.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55
JustinoFTW schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:48:
Iemand enig idee welke optie je moet selecteren in Ubakus voor PIF isolatie?
PIR en PUR prima te vinden, maar PIF kan ik nergens vinden.
Haha, ze zijn daar wat nugterder. Viel mij nl ook al op en zou je wat te denken geven over pif… zelf heb ik wat implementaties met pif bekeken en dit viel me op: rc waarde is gewoon niet te berekenen. Detaillering is waanzinnig belangrijk. Dus een isolatiebedrijf kan het fout aanbrengen zonder dat je iets merkt.
Het product heeft pas de gemelde isolatiewaarde bij 2 luchtspouwen van 2 cm. Zeker aan de koude kant vind ik een spouw risicovol

diskeltische lurker

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Simpel78 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Dat kan je weglaten. Ik neem aan dat je boven de zolder vloer nog een waterdicht dak hebt. En dat de zolder als buiten wordt beschouwd.
correct, enige is wel dat die gelijk komt met de onderkant van het dak en dat er langs die kant misschien nog werl (stuif)sneeuw kan onderkomen

Daarboven is inderdaad gewoon een waterdicht dak. Zolderruimte wordt gebruikt voor opslag

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-01 13:11
Vraagje. Eerder geb ik al mer Ubakus kunnen bepalen dat mijn matig geisoleerde dak aanvullend geisoleerd kan worden met PIR of EPS zonder dat er problemen ontstaan.

Nu heb ik knieschotten bij het begin van het schuinedak open liggen die na afwerking straks nooit meer open gaan als dat niet nodig is:)

Wel blij dat ik het opengemaakt heb gezien er ongeisoleerde verwarmingsbuizen bleken te lopen!
Gefixt.

Achter deze knieschotten is het superdroog. Heb wat kleine kiertjes waar ik iets van toch voelde dichtgekit. Als ik een extra laag eps vastkit tegen te bestaande matig geisoleerde dakplaat, zo goed mogelijk aansluitend langs de randen. Als muur en balken. Is dat voldoende, of moeten randen etc persé met pur hermetisch afgesloten worden? Voor de meest optimale isolatie natuurlijk wel, maar ontstaan er vermoedelijk geen problemen als ik dat niet doe?

Gezien het een klein 'tunneltje' is waar ik alleen vanuit de uiterste kant in kan (rest kan niet open ivm oa een radiator en inbouwkast die er tegenaan zit) vind ik met pur werken niet veilig namelijk. Veiligheid voorop 😇

Dus samengevat: EPS platen plakken achter knieschotten zonder afpurren. Do or don't ?

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:42
Beste lezer,

Na een hoop gelezen te hebben hier op het forum ben ik deze week zelf aan de slag gegaan met isoleren van het dak van ons woonhuis. Tot dusver verloopt alles prima en is het allemaal goed te doen. Ik heb echter een vraag. Bij de dakdoorvoer van de CV ketel kom ik niet weg met de dikte van de isolatie. Mag ik de isolatie gewoon er tegenaan leggen, of gaat dit problemen geven(glaswol)? Zo ja, wat voor een aanpak raden jullie aan?

Zoals te zien op de foto is de panlat de drager waar de isolatie als het ware op komt te liggen(tussen dak en panlat 17cm isolatie)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Mvg,
Jemi

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:34

johnwoo

3S-GTE

Slaveofthewave schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:06:
Vraagje. Eerder geb ik al mer Ubakus kunnen bepalen dat mijn matig geisoleerde dak aanvullend geisoleerd kan worden met PIR of EPS zonder dat er problemen ontstaan.

Nu heb ik knieschotten bij het begin van het schuinedak open liggen die na afwerking straks nooit meer open gaan als dat niet nodig is:)

Wel blij dat ik het opengemaakt heb gezien er ongeisoleerde verwarmingsbuizen bleken te lopen!
Gefixt.

Achter deze knieschotten is het superdroog. Heb wat kleine kiertjes waar ik iets van toch voelde dichtgekit. Als ik een extra laag eps vastkit tegen te bestaande matig geisoleerde dakplaat, zo goed mogelijk aansluitend langs de randen. Als muur en balken. Is dat voldoende, of moeten randen etc persé met pur hermetisch afgesloten worden? Voor de meest optimale isolatie natuurlijk wel, maar ontstaan er vermoedelijk geen problemen als ik dat niet doe?

Gezien het een klein 'tunneltje' is waar ik alleen vanuit de uiterste kant in kan (rest kan niet open ivm oa een radiator en inbouwkast die er tegenaan zit) vind ik met pur werken niet veilig namelijk. Veiligheid voorop 😇

Dus samengevat: EPS platen plakken achter knieschotten zonder afpurren. Do or don't ?
Ik had een vergelijkbare situatie en heb het zonder PUR gedaan. Ook een lastig bereikbare ruimte, achter een muurtje van 2,5 meter breed en ongeveer een meter hoog, onder de dakkapel (laagste stukje schuin dak).

Daar heb ik alle naden en kieren met acrylaatkit dichtgemaakt. Eenvoudig aan te brengen, geschikt voor binnen/buiten en hoge/lage temperatuur, en het werkt dikke prima om tochtkieren te dichten. PUR isoleert beter, maar in mijn geval ging het enkel om het tegengaan van tocht; de PIR platen die ik daarna in dat kleine hol onder dat stukje schuin dak heb aangebracht zorgen wel voor de goede isolatiewaarde.

Ik had wel een rits PUR-bussen aangeschaft, maar deze helemaal niet gebruikt, omdat ik ook niet in die chemische troep wil zitten, in zo'n klein hol zonder verluchting. Kleine kieren met acrylaatkit, en grotere kieren aan de binnenkant waar het toch droog is heb ik opgevuld met stukken steenwol (bv. waar de PIR platen net niet goed aansluiten op de gordingbalken - het is tenslotte een jaren '70 huis, dus die balken zijn niet helemaal recht; daarbij lopen de laagste balken met de schuinte van het dak mee, en "staan" de bovenste "rechtop" net als de nokbalk, wat het ook lastig maakt om de platen exact passend te zagen).

Specs | Toyota MR2 Turbo

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee