Toon posts:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:59
Clementie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:19:
[...]

Ja, het dak is wel helemaal dicht. Zijn standaard isolatiedakplaten die over de balken liggen.
Ik bedoelde de details. Alle kiertjes dicht?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:02
Matomatisch schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:54:
[...]

Wij hebben ook een houtskelet woning. Gewone betonnen dakpannen wel, maar ook een waterkerende folie die dampdicht is(waar de vorige bewoners allemaal gaten in geprikt hebben...)

Moet er nog steeds toekomen om dit te isoleren, maar je moet glaswol gebruiken en klimaatfolie. Maar er zijn hier betere experten die je kunnen bijstaan.

Hier is mijn topic over mijn situatie:: Zolder isolatie nachtmerrie oplossen

En in dit topic staan ook nog wat berichten van mij hierover.

Succes!

[...]

Maakt mijn inziens helemaal niet uit, er is een oplossing voor alles --> in dit geval glaswol gebruiken met klimaatfolie.
Dank je voor je reactie, die link geeft veel me veel informatie!

Wat ik me nog bedacht, is het wellicht een goed idee om met een dampdoorlatende folie op panlatten of iets dergelijks afstand te creëren tussen de dampdichte en waterkerende folie en de glaswolisolatie?
Zou een klimaatfolie aan de warme zijde dan nog steeds noodzakelijk zijn, of is een dampdoorlatende (SD10) folie ook voldoende?

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:33
SpongeRob schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:05:
[...]

Dank je voor je reactie, die link geeft veel me veel informatie!

Wat ik me nog bedacht, is het wellicht een goed idee om met een dampdoorlatende folie op panlatten of iets dergelijks afstand te creëren tussen de dampdichte en waterkerende folie en de glaswolisolatie?
Zou een klimaatfolie aan de warme zijde dan nog steeds noodzakelijk zijn, of is een dampdoorlatende (SD10) folie ook voldoende?
Voor zover ik weet, maar ik ben geen expert, ga je op die manier het vochtproblemen krijgen.

Maar mede-tweakers gaan je meer info kunnen geven, neem ook eens een kijkje op Ubakus.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:06
@Clementie an welk materiaal zijn je dakplaten gemaakt? Piepschuim met aan de binnen- en buitenkant spaanplaat ofzo? Ook nog folies en/of dampwerende lagen etc? Het lijkt me verstandig om dat eerst in kaart te brengen.
Als het enigszins moderne dakplaten zijn, van b.v. Unidek of Isobouw, kun je via internet of de fabrikant info opzoeken. Aan de buitenkant (onder de dakpannen) is vaak te zien welk merk en of type het is.

• Franciesco
@SpongeRob Begrijp ik het goed dat je een extra folie wilt plaatsen onder het bestaande folie die onder de dakplaten zit? Wat is daar de beweegreden voor? Alleen om afstand te creëren? Zo ja, kan dat niet op een andere manier via rachelwerk?
Sowieso weet ik niet zeker of je überhaupt wel afstand moet creëren tussen de bestaande folie en de nieuwe isolatielaag. Wordt dit aanbevolen bij bepaalde materialen die je uitgekozen hebt?

Mocht je toch folie onder de bestaande folie gaan plaatsen, dan lijkt mij een dampopen folie het beste zodat je iig geen vocht opsluit tussen de wellicht dampdichte folie die nu al onder de dakpannen zit. Aan de warme kant van de nog te plaatsen isolatie lijkt me dan een klimaatfolie passend.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:02
Franciesco schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:38:
@SpongeRob Begrijp ik het goed dat je een extra folie wilt plaatsen onder het bestaande folie die onder de dakplaten zit? Wat is daar de beweegreden voor? Alleen om afstand te creëren? Zo ja, kan dat niet op een andere manier via rachelwerk?
Sowieso weet ik niet zeker of je überhaupt wel afstand moet creëren tussen de bestaande folie en de nieuwe isolatielaag. Wordt dit aanbevolen bij bepaalde materialen die je uitgekozen hebt?

Mocht je toch folie onder de bestaande folie gaan plaatsen, dan lijkt mij een dampopen folie het beste zodat je iig geen vocht opsluit tussen de wellicht dampdichte folie die nu al onder de dakpannen zit. Aan de warme kant van de nog te plaatsen isolatie lijkt me dan een klimaatfolie passend.
De vorige eigenaar van het huis vertelde me dat er een ventilatielaag van ongeveer 3 cm nodig is onder de reeds aanwezige waterdichte laag. Ik kan op het moment helemaal niet vinden wat voor folie het precies is, dat is sowieso al lastig. Het is een transparante laag met een geweven verstevigingsraster erin en ik zie geen microperforaties of iets dergelijks.

In Ubakus is er geen probleem wanneer ik een ventilatielaag selecteer onder de bestaande folie, maar deze ventilatielaag moet dan wel met buitenlucht geventileerd worden... Op zich is dat wel te doen, maar dan moet ik een ventilatieopening gaan maken over de volledige lengte van het huis aan beide kanten van het huis.

• Franciesco
Ok, lastig inderdaad als het type folie niet duidelijk is.
Eventueel zou je a.d.h.v. een foto misschien eens kunnen informeren bij wat winkels die enigszins vergelijkbare (gewapende) folies verkopen. Misschien kunnen die een betrouwbare inschatting maken?
En anders denk ik uitgaan van dampdicht, wat misschien ook niet zo gek is aangezien er verder helemaal geen dakbeschot aanwezig is.

• Clementie
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-01 14:13
Seafarer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:39:
[...]

Ik bedoelde de details. Alle kiertjes dicht?
Ja, alles is dicht. Kant en klaar platen, met harde witte laag aan de binnenzijde. Merk weet ik niet.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:28
Goedemiddag,

Ons huis komt uit eind jaren 80. Wij willen gaan isoleren. Ik heb even gekeken wat er onder de pannen ligt, zie foto. Kan iemand mij zeggen wat dit is en wat dit inhoudt voor mijn isolatieplannen? Ik las dat deze vraag eerder is gesteld maar zit me suf te zoeken in de 140 pagina's? :) ik heb circa 14 a 15 cm ruimte tot de gordingen die ik weg wil werken.
Dank alvast!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:10

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Davidrrr schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:22:
Goedemiddag,

Ons huis komt uit eind jaren 80. Wij willen gaan isoleren. Ik heb even gekeken wat er onder de pannen ligt, zie foto. Kan iemand mij zeggen wat dit is en wat dit inhoudt voor mijn isolatieplannen? Ik las dat deze vraag eerder is gesteld maar zit me suf te zoeken in de 140 pagina's? :) ik heb circa 14 a 15 cm ruimte tot de gordingen die ik weg wil werken.
Dank alvast!
[Afbeelding]
Ziet er uit als gespoten PUR. Dus goed nadenken over vochtophoping.

Appeltaart is lekker!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54
Lijkt beetje op de platen die ik heb. Unilin met idd gespoten PUR erop. Je zou t moeten uitzoeken obv tekeningen, maar vermoedelijk dampopen, wel beperkt.. Dus idd wel nadenken wat je met je dakbeschot gaat doen.. Zou neigen naar klimaatfolie maar even in Ubakus gooien wat je opbouw exact is..

• Ubilosis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-01 11:22
Davidrrr schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:22:
Goedemiddag,

Dank alvast!
[Afbeelding]
Exact hetzelfde wat ik heb! Ik heb mijn plan daardoor enigzins veranderd, belangrijkste is als je van binnenuit gaat isoleren:

- Zorgen dat er geen lekkages zijn
- Zorgen dat het zo 'tocht-dicht' mogelijk is, denk hierbij aan naden dicht kitten/purren/folie spannen. Bij mij was het gelukkig al nagenoeg lucht dicht.
- Damp-open isolatie gebruiken (geen PIR oid dus, er zijn wel speciale resol platen verkrijgbaar die zeggen dat ze dit wel kunnen, maar ik heb gewoon glaswol gebruikt met een lage waarde, bijvoorbeeld 0,32).
- Afwerken met klimaatfolie.

Beste is om je situatie even in ubakus na te tekenen, zie hier een voorbeeld van wat ik gebruikt heb aan selectie:

• Davidrrr
Super, bedankt voo rde reacties! Hier heb ik wat aan. Dus als ik het goed heb damp - open isolatie direct tegen de wand aan (ik wil het max doen en de gordingen wegwerken) met rachels op de gordingen die dan ook zorgen voor een paar cm luchtspouw tot de gipsplaat. En onder de rachels en dus op de isolatie de klimaatfolie. Zo heb jij het dan?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:23

route99

just passionately curious...

Is die paar cm luchtspleet nu echt nodig?
Ik zie hem in de Isconfort folder niet? Daar wordt de folie rechtstreeks op de studs vast gezet en verder lijkt alles in een vlak te liggen?
Bron: Isover folder
Ik zie het ook niet in de folder van de Isover Vario Duplex UV folie staan https://www.isover.nl/doc...laden/vario-km-duplex.pdf
Of zie ik iets verkeerd? Kan ook.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Ubilosis
Davidrrr schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:42:
Super, bedankt voo rde reacties! Hier heb ik wat aan. Dus als ik het goed heb damp - open isolatie direct tegen de wand aan (ik wil het max doen en de gordingen wegwerken) met rachels op de gordingen die dan ook zorgen voor een paar cm luchtspouw tot de gipsplaat. En onder de rachels en dus op de isolatie de klimaatfolie. Zo heb jij het dan?
Inderdaad direct tegen het dakbeschot. Rachels zitten bij mij 'in' de isolatie, daar dan folie op, en dan weer rachels voor het gips.
route99 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:33:
Is die paar cm luchtspleet nu echt nodig?
Ik zie hem in de Isconfort folder niet? Daar wordt de folie rechtstreeks op de studs vast gezet en verder lijkt alles in een vlak te liggen?
Bron: Isover folder
Ik zie het ook niet in de folder van de Isover Vario Duplex UV folie staan https://www.isover.nl/doc...laden/vario-km-duplex.pdf
Of zie ik iets verkeerd? Kan ook.
[Afbeelding]
Ik had dat ergens gelezen, maar kan de link van isover niet terug vinden, ik meende dat ze daar voor de optimale werking wel een luchtspouw aanbevolen. Ik heb wel deze die door een mede tweaker is geleverd: https://pdf.online-bouwmaterialen.nl/Miofol%20Active.pdf . Ook klimaat folie, maar dan van Miofol, de tekening die daar staat geeft dit ook aan. Hoewel hun dan weer niet tot het dakbeschot isolatie hebben..

Hier een foto van toen we bezig waren, langs de rachels dus voor een deel al een stanley mes gehaald, dan zakt de rest v.d. isolatie er omheen.

EDIT:

Vind net dit: https://www.isover.nl/opl...lend-dak-met-klimaatfolie. Feitelijk wat ik gedaan heb alleen dan met rachels ipv hun staanders met dubbelzijdig tape, halverwege begint het stappenplan. In stap 11 zie je dat ze het gewoon direct tegen de folie aan doen, ofwel, kan dus gewoon zeker!

[Voor 6% gewijzigd door Ubilosis op 14-12-2022 19:49]

• route99

route99

Ben toch weer aan het zoeken gegaan, ben dan nog wel niet met de zolder bezig, maar ook voor de wijkenergie moet ik het uiteindelijk wel helder hebben, daar zijn we vooral met vloer en gevel nu bezig.
Heb toch weer een nieuwe Google search gedaan en heb nu voor Isover wel het lek boven wat zij echt zeggen, dat stond in die folder die ik al een tijd had niet met name genoemd op hun website nu wel: Het wordt wel vanuit een ander gezichtspunt benaderd, maar het antwoord lijkt me ook geldig voor wel/niet expres een luchtspleet. Met een reden er bij ook.
https://www.isover.nl/opl...end-dak-met-klimaatfolie:
Mag ik een open ruimte laten tussen de glaswol en de klimaatfolie als de gordingen dikker zijn dan de glaswol?
Dat mag. Zorg daarbij wel voor een goede kierdichting van het dakbeschot en een goede luchtdichte afwerking van de klimaatfolie, zodat er geen luchtstromen ontstaan in de ruimte tussen de glaswol en de klimaatfolie.

Het beste is echter om de beschikbare ruimte volledig op te vullen met bijvoorbeeld ISOVER Comfortpanel isolatieplaat voor een nog betere energiebesparing. Deze extra kosten heeft u snel terugverdiend op uw energierekening.
Das toch heel anders dan wat jullie vonden?

ik zou die mening van Isover ook nog wel eens onafhankelijk gecheckt willen zien.

• Ubilosis
route99 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:00:
Ben toch weer aan het zoeken gegaan, ben dan nog wel niet met de zolder bezig, maar ook voor de wijkenergie moet ik het uiteindelijk wel helder hebben, daar zijn we vooral met vloer en gevel nu bezig.
Heb toch weer een nieuwe Google search gedaan en heb nu voor Isover wel het lek boven wat zij echt zeggen, dat stond in die folder die ik al een tijd had niet met name genoemd op hun website nu wel: Het wordt wel vanuit een ander gezichtspunt benaderd, maar het antwoord lijkt me ook geldig voor wel/niet expres een luchtspleet. Met een reden er bij ook.
https://www.isover.nl/opl...end-dak-met-klimaatfolie:

[...]
Das toch heel anders dan wat jullie vonden?

ik zou die mening van Isover ook nog wel eens onafhankelijk gecheckt willen zien.
Nee, niet zo zeer anders volgens mij, ik heb het over de andere kant van de folie zeg maar. Ofwel, tussen de isolatie en de folie geen ruimte laten (dat is ook wat jij hierboven hebt gevonden!). En dan op de folie mag je, uit het eerdere antwoord wat je gaf, dus ook direct gips plaatsen, bij mij zit er nu een luchtspouw tussen van 18mm.. Feitelijk, als ik er over nadenk, dan zeggen ze, kijk maar, het mag allemaal, maar hoe minder luchtspouw, (aan welke kant van de folie dan ook) hoe minder luchtstromen, hoe beter? Of begrijp ik het nu verkeerd?

• Davidrrr
Ik was van plan de isolatie tot einde gording te doen, dan daar strak de folie op. En dan wat rachels op de gordingen waardoor er wel iets van ruimte ontstaat maar dan tussen gipsplaten en de folie. Maar de folie dus wel op de isolatie. Kan mij niet voorstellen dat dit een probleem is als de folie goed is bevestigd?

• route99

route99

Ubilosis schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:43:
[...]

EDIT:
Vind net dit: https://www.isover.nl/opl...lend-dak-met-klimaatfolie. Feitelijk wat ik gedaan heb alleen dan met rachels ipv hun staanders met dubbelzijdig tape, halverwege begint het stappenplan. In stap 11 zie je dat ze het gewoon direct tegen de folie aan doen, ofwel, kan dus gewoon zeker!
Das de link die ik (ook) aanreikte... ;)

Maar ik ging uit van je Ubakus figuur en die was anders::

Daar zat de rachel toch niet in de isolatie gezakt waardoor je wel een luchtspouw daar kreeg?
Moet eea nog eens goed bekijken of ik dit van jou zo correct beschrijf/vergelijk..

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:40
Ubilosis schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:43::

Wat ik bij dit verhaal vreemd vind is dat ze geen butyl tape gebruiken op de folie waar deze doorboort gaat worden met de schroeven.

Ik ga een metal stud windje plaatsen voor een half steense muur. (Washok)
Opbouw van buiten naar binnen:
Steen
Luchtspouw 1cm
Dampopenfolie
Glaswolplaat 8cm
Dampdichte folie
Gips.

Elk schroefgat waar geen dikke tape achter zit wordt dan een plek waar vocht kan doordringen.
Of zie ik dat verkeerd?

• route99

route99

elektriekert schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:01:
[...]
Wat ik bij dit verhaal vreemd vind is dat ze geen butyl tape gebruiken op de folie waar deze doorboort gaat worden met de schroeven.
.............
Elk schroefgat waar geen dikke tape achter zit wordt dan een plek waar vocht kan doordringen.
Of zie ik dat verkeerd?
Nee, dat zie je imho ook goed.
Ben vorige jaar er ook een poos mee bezig geweest om het op een rij te zetten, daarna weer voorlopig geparkeerd ivm andere prioriteiten, we hebben een complex dak zeker door wat er aan leefruimte er van mee uitgebreid is.
route99 in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
Daar in reageerde ik op @ArcticWolf heb mijn toenmalige input gegeven in de vorm van:
Je zou op die plek aan de achterkant een stukje dampdichte tape kunnen plaatsen zowel op het gips als op de folie die tegen het stukje regelwerk aanzit, dan is de kans op laterale vocht imho zeer laag, het wordt zo nog extra onderdrukt,............
Eea beter in een plaatje te beschrijven...... of de tape op de gips nog nodig is? Het "lek oppervlak" lijkt me met het doorboren van 3 lagen (2x tape + 1x folie) wel heel klein geworden, de schroef gaat door elastisch vervormbaar materiaal, die strak langs de schroef zit..
Wrs kom je dan met die tape op iets wat jij ook aangeeft, butyl tape.
Ik ga me nu er even niet weer verder in verdiepen vanwege andere prios die nu lopen, maar wilde je wel deze discussie onder de aandacht brengen. Ik heb hem nu niet helemaal weer door gelezen, het loopt zeker nog minimaal 3 dagen terug, waar ik naar verwees en het loopt ook door na de datum van de link waar ik het "doorboren" expliciet noemde.

Ben benieuwd of je nog met aanvullende of zelfs nieuwe inzichten komt.
Succes.

• elektriekert
route99 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:03:
[...]
Nee, dat zie je imho ook goed.
Ben vorige jaar er ook een poos mee bezig geweest om het op een rij te zetten, daarna weer voorlopig geparkeerd ivm andere prioriteiten, we hebben een complex dak zeker door wat er aan leefruimte er van mee uitgebreid is.
route99 in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
Daar in reageerde ik op @ArcticWolf heb mijn toenmalige input gegeven in de vorm van:

[...]
Wrs kom je dan met die tape op iets wat jij ook aangeeft, butyl tape.
Ik ga me nu er even niet weer verder in verdiepen vanwege andere prios die nu lopen, maar wilde je wel deze discussie onder de aandacht brengen. Ik heb hem nu niet helemaal weer door gelezen, het loopt zeker nog minimaal 3 dagen terug, waar ik naar verwees en het loopt ook door na de datum van de link waar ik het "doorboren" expliciet noemde.

Ben benieuwd of je nog met aanvullende of zelfs nieuwe inzichten komt.
Succes.
Ik denk dat een laag tape nog de beste oplossing is. Die dubbelzijdige butyl tape is slechts 3cm breed waardoor ik met dubbele stroken moet gaan werken bij de naden. Dat wordt een hele prijzige grap voor 18m2 voorzetwand.

De elektradozen ga ik voor de dampremmende folie houden en zal ik in het glaswol drukken.
Hiervoor zal ik de dampremmende folie ook niet te strak plakken zodat dit nog mogelijk is.

• ID-College
Hoewel ik het ook niet echt exact weet, lees ik ook genoeg verhalen dat de schroef in het zachte gips zorgt voor een luchtdichte afwerking. Het doorboren creëert dus wel een gaatje, maar die wordt ook gedicht door de schroef.

Isover zelf laat het ook zien, dus dat geeft mij wel vertrouwen dat dit gewoon kan. Als het echt niet kon, dan zou het stappenplan daar echt wel op aangepast zijn lijkt me :)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:45

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

ID-College schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:00:
Hoewel ik het ook niet echt exact weet, lees ik ook genoeg verhalen dat de schroef in het zachte gips zorgt voor een luchtdichte afwerking. Het doorboren creëert dus wel een gaatje, maar die wordt ook gedicht door de schroef.

Isover zelf laat het ook zien, dus dat geeft mij wel vertrouwen dat dit gewoon kan. Als het echt niet kon, dan zou het stappenplan daar echt wel op aangepast zijn lijkt me :)
Precies dit, je boort inderdaad een gaatje in de folie maar het gips en de schroef drukken de folie weer tegen het hout aan, daarnaast smeer je het daarna weer af.

En omdat naderhand isoleren toch niet perfect kan heb ik geen folie aan de koude zijde geplaatst, het minimale vocht wat alsnog in het isolatie pakket terecht komt kan dan toch naar buiten ventileren.
Ook al is het isolatie-technisch beter om die folie wel te plaatsen om een goed stilstaande luchtlaag te creëren, het kan weer andere problemen veroorzaken... en 100% lucht dicht lukt toch niet achteraf. Als je ziet hoeveel gaten en kieren er overal zitten...

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• ID-College
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:37:
[...]

Precies dit, je boort inderdaad een gaatje in de folie maar het gips en de schroef drukken de folie weer tegen het hout aan, daarnaast smeer je het daarna weer af.

En omdat naderhand isoleren toch niet perfect kan heb ik geen folie aan de koude zijde geplaatst, het minimale vocht wat alsnog in het isolatie pakket terecht komt kan dan toch naar buiten ventileren.
Ook al is het isolatie-technisch beter om die folie wel te plaatsen om een goed stilstaande luchtlaag te creëren, het kan weer andere problemen veroorzaken... en 100% lucht dicht lukt toch niet achteraf. Als je ziet hoeveel gaten en kieren er overal zitten...
Je doet wat je kan idd.. compleet luchtdicht is erg lastig, lucht gaat overal doorheen. De strekking is dat je het zoveel mogelijk moet voorkomen, zo interpreteer ik het iig. Er zal best wat lucht hier en daar binnen komen, zonder dat je er weet hebt. Ik doe het daarom wel zorgvuldig maar ga niet elke mm nalopen, of elk stapje betwisten. Dan is het eind zoek lijkt mij. Ik ga er daarom zelf wel heel voorzichtig mee aan het werk, maar ga niet doorslaan :)

Als isover het zelf zo doet, wie ben ik dan om het beter te weten? :)

• Ablaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 14:34
Informatief topic, dit!

Even een vraag van mijn kant. Op mijn dak liggen dakelementen (sandwich van latten, isolatie en houten betimmering aan de binnenkant). Ze worden alleen horizontaal ondersteund door gordingen.

De isolatie is slechts 7 cm eps, dus ik zou graag extra willen isoleren. Maar ik begreep dat hout moet kunnen ademen en beter niet aan twee kanten geïsoleerd kan worden. Wat zou de beste methode zijn?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55
ID-College schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:48:
[...]

Je doet wat je kan idd.. compleet luchtdicht is erg lastig, lucht gaat overal doorheen. De strekking is dat je het zoveel mogelijk moet voorkomen, zo interpreteer ik het iig. Er zal best wat lucht hier en daar binnen komen, zonder dat je er weet hebt. Ik doe het daarom wel zorgvuldig maar ga niet elke mm nalopen, of elk stapje betwisten. Dan is het eind zoek lijkt mij. Ik ga er daarom zelf wel heel voorzichtig mee aan het werk, maar ga niet doorslaan :)

Als isover het zelf zo doet, wie ben ik dan om het beter te weten? :)
Tja omdat Isover klimaatfolie niet de beste is? Heb het ook gebruikt maar nu spijt. Ik zie aannemers veel werken met andere folies. Ik kijk ff of ik een overzicht heb

diskeltische lurker

• Franciesco
@Ablaze het belangrijkste is mijn inziens dat je er voor zorgt dat er geen (isolatie)lagen opgesloten worden tussen dampdichte materialen. Veel isolatiematerialen zijn niet dampdicht en kunnen dus best gebruikt worden tegen hout. Al zul je dan dus wel ook met een folie moeten werken die niet dampdicht is. Daarom wordt vaak een vochtregulerende folie/klimaatfolie aan de warme kant aangeraden: die werkt (in de winter) dampremmend richting de isolatie, maar is voldoende dampopen de andere kant op om opsluiting van (bestaand) vocht te voorkomen c.q. kan vocht weer vrijgeven in de zomer.

• Ablaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 14:34
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:14:
@Ablaze het belangrijkste is mijn inziens dat je er voor zorgt dat er geen (isolatie)lagen opgesloten worden tussen dampdichte materialen. Veel isolatiematerialen zijn niet dampdicht en kunnen dus best gebruikt worden tegen hout. Al zul je dan dus wel ook met een folie moeten werken die niet dampdicht is. Daarom wordt vaak een vochtregulerende folie/klimaatfolie aan de warme kant aangeraden: die werkt (in de winter) dampremmend richting de isolatie, maar is voldoende dampopen de andere kant op om opsluiting van (bestaand) vocht te voorkomen c.q. kan vocht weer vrijgeven in de zomer.
Bedankt, ik was er al half vanuit gegaan dat het niet mogelijk zou zijn om het hout op deze manier op te sluiten.

Zou het in dit geval mogelijk zijn om glaswolplaten (zonder aluminium laag) rechtstreeks op de houten panelen aan te brengen en daarna een klimaatfolie te gebruiken, en het geheel af te werken met gipsplaten?

• Franciesco
@Ablaze ja, zo doen veel mensen het en lijkt mij prima.

Kleine aanvulling: in vochtige ruimtes (badkamer bijvoorbeeld) wordt over het algemeen een dampdichte folie aan de warme kant aanbevolen. Lijkt wat tegenstrijdig met het niet willen opsluiten van vocht, maar schijnt toch beter te zijn omdat een klimaatfolie niet genoeg dampremmend is in dit soort ruimtes waardoor er anders te veel vocht in de isolatielaag kan komen.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

technopeuter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:01:
[...]

Tja omdat Isover klimaatfolie niet de beste is? Heb het ook gebruikt maar nu spijt. Ik zie aannemers veel werken met andere folies. Ik kijk ff of ik een overzicht heb
Merk je er echt iets slechts van dan? Ik heb zelf de Miofol 125S gebruikt voor mijn dak, hebben ze bij de Bouwmaat (en heb zo'n pas).

Isover isolatie is ansich prima spul, heb het in mijn zoldervloer toegepast (zonder folie), maar ben wel blij dat ik uiteindelijk Knauf wol 032 heb gebruikt mijn dak. De Knauf wol voelt gewoon beter aan qua kwaliteit (lambda is ook wel wat verschillend), terwijl het qua prijs elkaar weinig ontloopt.

Isover is wat laagdrempeliger om te halen denk ik.

• Franciesco
@ArcticWolf jij hebt de Knauf naturoll 032 rollen voor je dak gebruikt? Hoe stijf/stevig zijn deze als je ze uitrolt? En welke dikte had je genomen?

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:02:
@ArcticWolf jij hebt de Knauf naturoll 032 rollen voor je dak gebruikt? Hoe stijf/stevig zijn deze als je ze uitrolt? En welke dikte had je genomen?
150mm had ik (gordingen waren 145mm), die rollen zijn 2,7m lang

Erg stijf :P als je de verpakking open snijdt dan klapt de plak er echt uit. Was wel fijn met verwerken moet ik zeggen.

Nog even op de bon gekeken:
Knauf Naturoll 032 glaswol 2700x580x150mm Rd:4,70 (=1,57m²)

[Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 20-12-2022 22:19]

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:39
Ik ga mijn zolder isoleren met 14cm PIR wat ik tegen het dakbeschot ga lijmen met PU010 lijm. Om de platen wat extra vast te zetten wil ik ze ook nog hier en daar bevestigen met schroeven. Ik zal graag zo min mogelijk koudebruggen hebben en daarom wil ik geen schroeven dwars door mijn platen schroeven.

online kwam ik tules tegen die de schroeven verdiept verbergen in de isolatie. https://www.bouwcheap.nl/...Isolatie-(voorgemonteerd)

Nu is mijn vraag weet iemand de totale lengte van deze tule met schroeven? De tules zijn 60mm en de schroeven 100mm heeft dit dan een totale lengte van 160mm? Ik zal dit graag willen weten omdat ik bang ben mijn damp open folie te beschadigen wat ik net van het zomer heb aangebracht op het dak.

Heeft iemand toevallig een tule liggen en zal je dit dan willen meten?

iRacing Profiel

• technopeuter
naam Sd-laag Sd-hoog lengte breedte brandklasse kosten kosten/m2
ISOVER Vario KM 0,3 5 1500 200 109 € 3,63
ISOVER Vario KM Duplex UV 0,3 5 4000 150 E 303 € 5,05
Miofol Active folie 0,25 12 3000 150 E 203 € 4,51
Sopravap Hygro 0,5 55 5000 150 e 279 € 3,72
delta novaflexx 0,2 5 5000 150 e 311 € 4,15
Pro Clima Intello 0,25 25 2000 150 117 € 3,90
Tyvek® AirGuard®Smart  0,2 35 5000 150 283 € 3,77
Profol Varia 0,2 10 2500 150 147 € 3,92

hier het lijstje met klimaatfolies
ik zie veel Intello toegepast worden, dat is dus mijn favo

[Voor 9% gewijzigd door technopeuter op 20-12-2022 22:32]

diskeltische lurker

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13
SkullboyNL schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:26:
Ik ga mijn zolder isoleren met 14cm PIR wat ik tegen het dakbeschot ga lijmen met PU010 lijm. Om de platen wat extra vast te zetten wil ik ze ook nog hier en daar bevestigen met schroeven. Ik zal graag zo min mogelijk koudebruggen hebben en daarom wil ik geen schroeven dwars door mijn platen schroeven.

online kwam ik tules tegen die de schroeven verdiept verbergen in de isolatie. https://www.bouwcheap.nl/...Isolatie-(voorgemonteerd)
[Afbeelding]

Nu is mijn vraag weet iemand de totale lengte van deze tule met schroeven? De tules zijn 60mm en de schroeven 100mm heeft dit dan een totale lengte van 160mm? Ik zal dit graag willen weten omdat ik bang ben mijn damp open folie te beschadigen wat ik net van het zomer heb aangebracht op het dak.

[Afbeelding]

Heeft iemand toevallig een tule liggen en zal je dit dan willen meten?
Tip: bel gewoon de leverancier / fabrikant

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:39
Rukapul schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:33:
[...]

Tip: bel gewoon de leverancier / fabrikant
Ik had de webshop al een mail gestuurd maar nog niks van ze vernomen. Maar helemaal niet aan gedacht om de fabrikant te contacteren. Dat ga ik doen bedankt voor de tip.

iRacing Profiel

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:33
technopeuter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:30:

Wat wil Sd-laag en Sd-hoog zeggen? Hoe goed het vocht kan tegenhouden in zomer/winter?

• Franciesco
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:17:
[...]

Erg stijf :P als je de verpakking open snijdt dan klapt de plak er echt uit. Was wel fijn met verwerken moet ik zeggen.

Klinkt goed! Dank voor de reactie.

• Franciesco
@technopeuter Interessant overzicht.

De Sopravap Hygro kende ik nog niet en is vanwege de relatief hoge Sd waarde van 55 (versus 25 voor de Intello Plus) misschien toch ook geschikt om in vochtige ruimtes zoals de badkamer te plaatsen?

• technopeuter
Matomatisch schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:48:
[...]

Wat wil Sd-laag en Sd-hoog zeggen? Hoe goed het vocht kan tegenhouden in zomer/winter?
Een µd- of Sd-waarde van 150 m betekent dat het materiaal in de aangegeven dikte dezelfde dampdiffusie heeft als een laag lucht van 150 m (en is daarmee een duidelijke dampremmer); een dampopen materiaal heeft een Sd van bijvoorbeeld 0,04 m.
De µd-waarde is simpel gezegd te zien als het aantal meter lucht dat overeenkomt met het desbetreffende materiaal.

bron:https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampdiffusie.shtml

diskeltische lurker

• technopeuter
Franciesco schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:20:
@technopeuter Interessant overzicht.

De Sopravap Hygro kende ik nog niet en is vanwege de relatief hoge Sd waarde van 55 (versus 25 voor de Intello Plus) misschien toch ook geschikt om in vochtige ruimtes zoals de badkamer te plaatsen?
Ik zou voor een natte ruimte altijd adviseren naar dampdicht te kijken.
Dus 2 folies onder elkaar: de natte ruimte echt afschermen van je constructie! Dampdruk kan echt enorm hoog zijn! Zeker omdat ik er ook een infraroodstraler (sauna) in wil.
Zelf heb ik een plat dak met Isover vario KM folie eronder en ik heb er 4cm dikke balken aan geschroefd waar dan een damdichtscherm afgeplakt op de tegels aan komt. 4 cm tussen klimaatfolie en dampdichtere (sd=180) folie, daartussen kan het dus alle kanten op, er is een open verbinding met de ruimte boven het plafond van de naastgelegen slaapkamers.
Onder de dampwerende folie komt een frame met het plafond van schroten.

En nu ik alles doorlees... de badkamer heeft echt meer nodig dan een sd180 folie, ik ga voor een 1500+.folie.. zo bij de oranjebouwmarkt om de hoek

[Voor 24% gewijzigd door technopeuter op 21-12-2022 10:12]

diskeltische lurker

• Ubilosis
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:17:
[...]

Ik heb zelf Isover Confort 032 gebruikt, ongeveer de zelfde ervaring kan ik je vertellen, het zit er goed strak tussen en zeker bij de maat 12 cm en hoger is het heerlijk verwerken. Op het kriebrelen na dan, weet niet of dat wellicht makkelijker is bij het Knauf? Enige voordeel wat ik zie is dat ik hele rollen kan gebruiken van 120 breed op stukken van m'n dak, dat werkt dan heel snel.

Verder moet ik wel zeggen dat ik nu wat schrik v.d. prijs, want ik had 180mm voor 18,5 euro per m2 omgerekend, nu is dat 27. De Knauf was toen ik dat kocht 1,5 euro per m2 goedkoper, maar zie dat dat nu ruim 12 euro is. Dan zou ik het ook wel weten. (beide de 032 variant).

Ik wou dat ik dit lijstje eerder gezien had, dan had ik denk ook de Pro Clima Intello genomen, hoewel de prijs bij mij wel anders lag weer, net als hierboven, zo te zien is Isover iets duurder geworden. Ik betaalde voor 60m2 doek, € 228,80, dus dan kom je op €3,80/m2 uit.

Qua kwaliteit gaan we het zien of het veel uit maakt, ik ga iig niet andere folie kopen en nog een keer zoveel geld uitgeven ^^. Qua verwerking lijkt me niet dat er veel verschil tussen folies zit.

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ubilosis schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:06:
[...]

Ik heb zelf Isover Confort 032 gebruikt, ongeveer de zelfde ervaring kan ik je vertellen, het zit er goed strak tussen en zeker bij de maat 12 cm en hoger is het heerlijk verwerken. Op het kriebrelen na dan, weet niet of dat wellicht makkelijker is bij het Knauf? Enige voordeel wat ik zie is dat ik hele rollen kan gebruiken van 120 breed op stukken van m'n dak, dat werkt dan heel snel.

Verder moet ik wel zeggen dat ik nu wat schrik v.d. prijs, want ik had 180mm voor 18,5 euro per m2 omgerekend, nu is dat 27. De Knauf was toen ik dat kocht 1,5 euro per m2 goedkoper, maar zie dat dat nu ruim 12 euro is. Dan zou ik het ook wel weten. (beide de 032 variant).

[...]

*knip*
Ik denk dat ik destijds ook niet goed heb gekeken hoor voor de vloer, volgens mij zit er Isover 035 in de vloer (bij de Karwei gehaald). Vond de Knauf niet heel erg kriebelen gelukkig.

Heb destijds 517,50 euro betaald voor 30 rollen (47,1m2) inclusief transport, wat ca. 11 euro/m2 is.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:57
Als tabel:
naamSd-laagSd-hooglengtebreedtebrandklassekostenkosten/m2
ISOVER Vario KM0,351500200109€ 3,63
ISOVER Vario KM Duplex UV0,354000150E303€ 5,05
Miofol Active folie0,25123000150E203€ 4,51
Sopravap Hygro0,5555000150E279€ 3,72
delta novaflexx0,255000150E311€ 4,15
Pro Clima Intello0,25252000150117€ 3,90
Tyvek® AirGuard®Smart0,2355000150283€ 3,77
Profol Varia0,2102500150147€ 3,92

(https://tableconvert.com/csv-to-bbcode)

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:11
Wat betreft hantering Knauf Naturoll 032 glaswol ...

Ik gebruik nu deze rollen glaswol 2700x580x150mm in m'n kruipruimte tussen broodjes (en daar weer PIR platen tegenaan).

Eerst was ik wat voorzichtig (mondkapje, handschoenen), maar dat werkte lastig en ik merkte ook helemaal niks van jeuk en andere nare eigenschappen van ouderwetse glaswol.

Het Knauf Naturoll is handig spul en nu ik gewoon zonder handschoenen etc werk (al een paar weken) merk ik helemaal niets van jeuk of wat dan ook. Glasdeeltjes blijven gebonden aan de vlokken.

Overigens gemerkt dat ik het handigst werk met een lang ouderwets koksmes (flinke van 25 cm) en met aanzetstaal in de buurt zodat ik daarmee het mes weer even scherp kan maken.

Overigens gebruik ik dit mes ook bij de PIR platen van 15cm dik. Met mes heb je relatief weinig last van stof, terwijl zagen of met kartelmes werken een ramp is met de statische korreltjes die van de PIR platen af komen. En stanleymessen komen niet makkelijk door 15cm heen.

• PCJ
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-01 15:42
Zelf heb ik dit topic helemaal proberen door te lezen en een aantal andere verhalen van mede Tweakers. Wij willen onze schuine kap ook gaan isoleren, het betreft een huis uit begin 1900 met verschillende verbouwingen door de eeuw heen.

Het huis heeft een plat dak met schuine kap op de eerste verdieping. Er is totaal geen isolatie, behalve een loze ruimte als dakschot, waar het soms gewoon waait voor mijn gevoel. Een 20 jaar geleden is het platte dak voorzien van isolatie en zijn de pannen vernieuwd.Hierbij is onder de panlatten waarschijnlijk Ventifol toegepast en aan de zuidzijde is wat lijkt op een dampremmende folie toegepast.

Huidige constructie is dus
- Dakpannen
- Panlatten
- Dampremmende folie / Ventifol
- Houten planken +- 15cm breed en 2cm dik
- Dakspanten +- 15cm
- Gordingen +- 15cm

Het plan is om tussen de spanten en gordingen te isoleren met Isover 032, dit lees ik het meeste in dit forum. Of zijn er andere varianten die beter zijn? Deze dan afdekken met klimaatfolie, daar OSB en daarna gipsplaten overheen.

Op een deel van de woning loopt het schuine dak niet tot de vloer, maar tot de muur, deze is ook niet geisoleerd, bevat alleen een spauw. Hier willen wij een frame voor bouwen, achter afsluiten met damp open folie, steenwol, dan afsluiten met klimaatfolie. Of kunnen wij de glaswol tot de vloer door laten lopen?

In Ubakus heb ik op basis van wat andere forumberichten zelf een berekening gemaakt, ben benieuwd naar de feedback, of wij hiermee op de juiste weg zitten.

Wat is wijsheid met de Ventifol, ik lees berichten dat mensen deze laten verwijderen. Of deze nog lekker laten zitten?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

dof schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:53:
Wat betreft hantering Knauf Naturoll 032 glaswol ...

Ik gebruik nu deze rollen glaswol 2700x580x150mm in m'n kruipruimte tussen broodjes (en daar weer PIR platen tegenaan).

Eerst was ik wat voorzichtig (mondkapje, handschoenen), maar dat werkte lastig en ik merkte ook helemaal niks van jeuk en andere nare eigenschappen van ouderwetse glaswol.

Het Knauf Naturoll is handig spul en nu ik gewoon zonder handschoenen etc werk (al een paar weken) merk ik helemaal niets van jeuk of wat dan ook. Glasdeeltjes blijven gebonden aan de vlokken.

Overigens gemerkt dat ik het handigst werk met een lang ouderwets koksmes (flinke van 25 cm) en met aanzetstaal in de buurt zodat ik daarmee het mes weer even scherp kan maken.

Overigens gebruik ik dit mes ook bij de PIR platen van 15cm dik. Met mes heb je relatief weinig last van stof, terwijl zagen of met kartelmes werken een ramp is met de statische korreltjes die van de PIR platen af komen. En stanleymessen komen niet makkelijk door 15cm heen.

[Afbeelding]
Er zijn ook speciale zagen voor isolatiemateriaal, die zijn wat langer waardoor het wat makkelijker zal zijn om rechter te snijden/zagen. Ik heb met deze https://www.toolstation.nl/bahco-profcut-isolatiezaag/p26540 240mm platen steenwol op maat gemaakt.

Werk nu zelf met metisse en het aangeraden mes van 40 cm, vind dat ik wel snel mijn mes moet slijpen. Kan mij niet herinneren dat ik dit met steenwol ook zo vaak moest doen. Ik gebruik hier de slijper van Fiskars voor, die is zowel voor bijlen als messen. https://www.fiskars.nl/pr...-en-messenslijper-1000601

Zal volgende week de zaag eens proberen met metisse, misschien dat dit nog beter gaat.

@PCJ
Waarom gips en OSB? Is alleen gips niet voldoende?

Bouwbesluit voor nieuwbouw is Rd van 6.3, jij komt nu op 4.7. Kan je niet wat dikker door ook de dikte van de gordingen mee te nemen zodat je op 6.3 of hoger uitkomt? Isoleren is een hoop werk, je gaat het later niet nog een keertje doen omdat je graag nog iets meer isolatie had willen hebben.

[Voor 8% gewijzigd door fenrir op 22-12-2022 23:39]

• PCJ
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-01 15:42
fenrir schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:32:
[...]

Er zijn ook speciale zagen voor isolatiemateriaal, die zijn wat langer waardoor het wat makkelijker zal zijn om rechter te snijden/zagen. Ik heb met deze https://www.toolstation.nl/bahco-profcut-isolatiezaag/p26540 240mm platen steenwol op maat gemaakt.

Werk nu zelf met metisse en het aangeraden mes van 40 cm, vind dat ik wel snel mijn mes moet slijpen. Kan mij niet herinneren dat ik dit met steenwol ook zo vaak moest doen. Ik gebruik hier de slijper van Fiskars voor, die is zowel voor bijlen als messen. https://www.fiskars.nl/pr...-en-messenslijper-1000601

Zal volgende week de zaag eens proberen met metisse, misschien dat dit nog beter gaat.

@PCJ
Waarom gips en OSB? Is alleen gips niet voldoende?

Bouwbesluit voor nieuwbouw is Rd van 6.3, jij komt nu op 4.7. Kan je niet wat dikker door ook de dikte van de gordingen mee te nemen zodat je op 6.3 of hoger uitkomt? Isoleren is een hoop werk, je gaat het later niet nog een keertje doen omdat je graag nog iets meer isolatie had willen hebben.
@fenrir Bedankt voor de feedback, is inderdaad een optie om te onderzoeken of wij niet dikker kunnen. Weet niet of er veel verschil zit tussen de soorten glaswol isolatie? Wat betreft de OSB en gips, die is om extra draagkracht te krijgen, mochten wij ooit wat op willen hangen.

• Franciesco
@PCJ Heb je de bestaande (oude) folies in Ubakus nu als relatief dampopen of dampdicht ingesteld?

De "betere" glaswol soorten zijn 0.032. Zoals de Isocomfort die je noemde. Maar b.v. ook de Mutimax (zelfs 0.030) en de Knauf Naturoll (0.032) zijn mijn inziens goede opties. De Knauf is voor zover ik gezien heb vaak de voordeligste qua prijs.
Er zit ook verschil in de afmetingen (lengte/breedte) van de diverse rollen/platen. De Isocomfort is b.v. met zijn 120cm flink breed. Afhankelijk van de situatie is een bepaalde maat misschien gemakkelijker bij jouw te plaatsen?

• DeBenMal
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-01 17:43
Beste klussers,

Op de zolder zijn er twee problemen, het wordt er te koud en het wordt er te vochtig. Er is maar weinig isolatie aanwezig. Nu ben ik van plan om isolatieplaten tegen het plafond te plaatsen (zie foto onder). Daar overheen nog een rol isolatiefolie om er één geheel van te maken. Daarna wil ik het aftimmeren.

Bijvoorbeeld deze platen: https://www.isolatiemater...0mm-rd091-23plpak-1656-m2.

Of deze platen (vochtbestendig, maar minder isolatiewaarde): https://www.karwei.nl/ass...0x2-cm-10-stuks/p/B133543

De folie: https://www.karwei.nl/ass...0-6-meter-3-6m2/p/B629387

Is het een goed plan om de isolatieplaten direct tegen het plafon te plaatsen? En daar overheen dus de isolatiefolie?

Of moet ik ruimte laten tussen het plafond en de platen. Als het niet kan ademen kan het juist vochtproblemen geven? De timmer ik de platen boven de hout schrootjes (zie foto onder) en heb je dus ruimte.

Ik weet eigenlijk niet waarom het er zo vochtig is. Ik probeer het wel te ventileren. Ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken naar de oorzaak van het vochtprobleem.

Moet ik in beide scenario's, dus direct tegen het plafond of met ruimte ertussen nog een andere folie zoals een dampremmende of vochtdichte folie gebruiken?

Dank alvast voor de antwoorden.

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-01 17:12

cobo

I’m not make it, I create it

Voordat je gaat isoleren is het wel van belang dat het vocht problemen wel vind. Anders kan je dak gaan rotten en dan ben je verder van huis. Veel verkomen problemen waar door vocht naar binnen komt zijn : een schoorsteen op het dak , of het komt door de buiten muur heen ( als het een gemetselde muur is) en als de dakpannen niet goed liggen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:18
@DeBenMal is de foto van jouw zolder?
Zo nee zou je dan een foto willen plaatsen hoe het dak er nu uit ziet?

2cm is echt heel weinig.
Hoeveel ruimte heb je tussen de balken.
8cm pir zou je toch wel kwijt moeten kunnen.

Jan de isolatie man heeft pir met gips of ander plaatmateriaal verlijmd.
Dit is eenvoudig te verwerken, en meteen mooi afgewerkt.

[Voor 52% gewijzigd door FRANQ op 27-12-2022 18:57]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 17:04
Wat is de huidige constructie? Ik zie een soort gladde witte platen zitten, Wat is dit? hoe dik is die isolatie? Zitten die tegen het dakbeschot? Zitten daar nog grote kieren tussen?

Ik zou even kijken of dat goed gemaakt is. En anders zou ik dat er ook uit slopen.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:55
Door een kapotte dakpan kregen wij een lekkage in onze slaapkamer.
Gevolg, hout opgezwollen en watervlekken.

Vandaag eens het paneel voor het rolluik verwijderd en er komt een flinke wind doorheen.

Bovenaan in de hoeken.

Is dit standaard dat dit zo tocht en zorgt het houten paneel en kitrand voor de afdichting.
Of moet ik hier nu nog iets mee doen voor betere isolatie.

• elektriekert
ToyotaMR2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:54:

Vandaag eens het paneel voor het rolluik verwijderd en er komt een flinke wind doorheen.

[Afbeelding]

Bovenaan in de hoeken.

Is dit standaard dat dit zo tocht en zorgt het houten paneel en kitrand voor de afdichting.
Als je het naar huidige maatstaven wil bijwerken zal je van buiten naar binnen het volgende moeten hebben:

Afwerking (hout, Trespa etc.) , damp open folie (maakt het winddicht) , steenwol(wat het huidige lijkt te zijn), dampremmende folie en dan je binnen afwerking.

Edit: een andere optie is Purren, maar dan weet je niet of je ergens vocht gaat opsluiten.

[Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 28-12-2022 13:27]

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:54
Als dat uw 'rolluikbak' verwerkt in de spouwmuur is, dan kan het daar idd hard tochten wanneer het waait buiten. Wel netjes dat de spouwisolatie, als ik het goed zie (?), volledig doorloopt.

Je kan zoals hierboven aangegeven een extra folie aan binnenzijde plaatsen en goed verlijmen en/of afplakken, om de winddichtheid te garanderen/verhogen.

Eventueel kan je ook een dunne laag, m.i. best zachte isolatie bijplaatsen zodat er zeker geen luchtlaag tussen steenwol en (eventuele folie +) afkasting zit. Maar dan moet je de bevestiging van de plaat beetje ophogen vermoedelijk....

• Seafarer
ToyotaMR2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:54:

[Afbeelding]

Bovenaan in de hoeken.

PIR plaat met gips erop plaatsen zodat het net zo dik wordt als de omliggende muren. Rondom afpurren met flexible PUR. Beter geiisoleerd strak afgewerkt en wind dicht.

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:55
@TiezZ_BE Ik dacht, ga eens even verder kijken. En mwa, dat goed aansluiten valt wel mee.

Links en rechts van het zichtbare stuk hebben gewoon centimeters speling tov het stuk ernaast.
En tja, over de hele bovenkant is er nog lekker veel ruimte over.

Als hier heel veel te winnen valt dan moet ik wellicht overwegen om dit bij elke ruimte te doen.
Maar dan wel zo makkelijk/vriendelijk mogelijk.

Vanuit de buitenkant werken gaat geen optie worden.
PIR plaat met gipsplaat mogelijk wel.

Maarja, over de gehele lengte van de muur krijg ik het niet opgevuld.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:54
ToyotaMR2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:44:
@TiezZ_BE Ik dacht, ga eens even verder kijken. En mwa, dat goed aansluiten valt wel mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Links en rechts van het zichtbare stuk hebben gewoon centimeters speling tov het stuk ernaast.
En tja, over de hele bovenkant is er nog lekker veel ruimte over.

Als hier heel veel te winnen valt dan moet ik wellicht overwegen om dit bij elke ruimte te doen.
Maar dan wel zo makkelijk/vriendelijk mogelijk.

Vanuit de buitenkant werken gaat geen optie worden.
PIR plaat met gipsplaat mogelijk wel.

Maarja, over de gehele lengte van de muur krijg ik het niet opgevuld.
Bij mij zou het idd jeuken om dit (in de mate van het mogelijke) nog wat te verbeteren dmw aanvulingen en op maat gesneden stukken erin 'te wringen'.

Heb hier thuis 5 van de 8 kleine rolluikbakken (= max 1.4 breed, icm handbediende rolluiken) open gedaan om de isolatie een upgrade te geven. Kan ze helaas niet luchtdicht afwerken owv het lint dat nog steeds een kleine opening nodig heeft voor de bediening. De overige 3, en 2 grote, staan nog op de lange to-do lijst O-)

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:38
Als je ga isoleren pak dan een materiaal van minimaal een rc 3,0.

Waar jij nu mee aankom zet echt geen zode aan de dijk en voor alle moeite die je er in steek is het eigenlijk weggegooid geld.

Nieuwe daken hebben een rc van minimaal 6,0.

Dan is bijna geen doen, dan moet je een isolatie materiaal van bijna 20cm dik toepassen en daar verlies je veel ruimte mee.

Neem bijvoorbeeld zoiets als dit

En zijn veel vergelijkebare soorten.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:05
Wat is het bouwjaar van je huis? En de huidige opbouw van je dak? Er is een enorm topic voor het isoleren van zolders. Heb je daar al in gekeken?

20mm pir en een rol radiatorfolie zal niet zoveel helpen.
Waarom is het vochtig en hoe constateer je dat?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ID-College
Die 2cm PIR of XPS platen hebben zo'n lage isolatiewaarde dat ik mij het nut ervan een beetje afvraag. Daarnaast lees ik weinig info over je huidige constructie dus of dit gaat werken is puur gissen op het moment. Zie t topic wat boven mij staat :)

• DeBenMal
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Goed idee om inderdaad eerst te kijken wat er onder de platen zit. Volgens mij is dit alleen een dampremmende folie?

En daarna volgens mij meteen het dakbeschot in de vorm van platen. Ik denk dat daarachter meteen de dakpannen zitten. Ik verwacht niet dat hierachter nog isolatie zit. Want de platen liggen op de balken. Dus dan is het helemaal niet geïsoleerd. Tenzij dit nog geïsoleerde dakplaten zijn. Die hebben ze tijdens de verbouwing gebruikt, maar ik weet niet of dat ook hier is. Het wordt er 4,8 graden als het buiten -6 is. Dus ik denk van niet. Er wordt ook niet direct gestookt, dat heeft te maken met het volgende.

Goed ook om te weten dat de zolder boven de keuken zit. Die is warm en de zolder niet geïsoleerd. Door het temperatuurverschil misschien ook de hoeveelheid vocht?

Ik denk dat ik weet wat ik moet doen:

1) Alle witte platen weghalen en het frame dat de zilverkleurige folie op zijn plek houdt ook weghalen. Nu is er een hoop ruimte voor isolatie. Namelijk de diepte van de balken tot aan het dakbeschot. Dat is 9 cm.

Dus vanaf het dakbeschot naar binnen toe:

2) Ik weet nog niet of ik die folie of een andere folie op die plek moet laten, direct tegen het dakbeschot aan. Iemand?

3) 2 centimeter ruimte tussen het dakbeschot en de isolatie houden omdat je isolatie nooit direct tegen de buitenkant plaatst. Vanwege de kou en het vocht. Klopt dat?

4) Daarna zo dik mogelijke platen of rollen isolatie plaatsen. Daar is nu zo'n 6 cm voor.

5) Eigenlijk is dit de plek om bovenop de isolatie af te werken met een dampremmende folie toch? En niet tegen het dakbeschot aan.

6) Goed aftapen.

6) Daarna weer aftimmeren met de witte platen.

[Voor 8% gewijzigd door DeBenMal op 29-12-2022 00:18]

• Kurma
  • Laatst online: 25-01 20:49
Eerst uitzoeken of dat inderdaad het dakbeschot is, en of er nog iets van folie tussen de pannen en het dakbeschot zit. Ik verwacht namelijk niet dat dat alufolie de dampopen (laat staan een dampremmende) laag is.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:50
Ik denk dat je bij die temperaturen in je woning wel mag verwachten dat je vochtprobleem condenserende warme lucht van beneden is.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:05
DeBenMal schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:32:

Ik denk dat ik weet wat ik moet doen:

1) Alle witte platen weghalen en het frame dat de zilverkleurige folie op zijn plek houdt ook weghalen. Nu is er een hoop ruimte voor isolatie. Namelijk de diepte van de balken tot aan het dakbeschot. Dat is 9 cm.

Dus vanaf het dakbeschot naar binnen toe:

2) Ik weet nog niet of ik die folie of een andere folie op die plek moet laten, direct tegen het dakbeschot aan. Iemand?

3) 2 centimeter ruimte tussen het dakbeschot en de isolatie houden omdat je isolatie nooit direct tegen de buitenkant plaatst. Vanwege de kou en het vocht. Klopt dat?

4) Daarna zo dik mogelijke platen of rollen isolatie plaatsen. Daar is nu zo'n 6 cm voor.

5) Eigenlijk is dit de plek om bovenop de isolatie af te werken met een dampremmende folie toch? En niet tegen het dakbeschot aan.

6) Goed aftapen.

6) Daarna weer aftimmeren met de witte platen.
1. idd
2. folie zit altijd aan de warme kant van de isolatie, niet tegen je dakbeschot
3. geen open ruimte/spouw houden, isolatie direct tegen je dakbeschot
4. je zette 9cm, gebruik dan ook 9cm. als er aan de buitenkant van je dakbeschot geen dampdichte laag zit dan kun je 9cm pir gebruiken. zit er wel een dampdichte laag dan 9cm steenwol.
5. het type folie is afhaneklijk van wat er op de buitenkant van je dakbeschot zit. Is dat dampdicht dan werk je met dampopen materiaal en klimaatfolie. is dat dampopen dan pak je pir, pur en plak je de naden af en is folie niet nodig.
6. zie 5

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-01 18:03
Ik wil mijn zolder gaan isoleren met glaswol (Knauf naturoll 32 14cm) en Intello Pro Clima klimaatfolie. Ik kies voor klimaatfolie omdat mijn dakbeschot niet volledig dampopen is (7cm eps met aan weerszijde 3mm spaanplaat).

Dit wil ik met metal-stud profielen tussen de gordingen (16cm) afwerken. Dan wil ik het afwerken met gips over de gordingen. Ik wil de metal-stud tussen de gordingen plaatsen om zo min mogelijk ruimte te 'verliezen'.

Ik zag dat er pas geleden al een discussie was over plaats van de klimaatfolie. Ik zou deze graag direct na de isolatie, onder de metal-stud plaatsen. Dit zorgt door de minimale hoeveelheid perforaties door schroeven en maakt het mogelijk om later nog iets op te hangen zonder door de folie te boren. De situatie wordt dan:

Nu twijfel ik alleen aan de werkwijze. Ik dacht eraan om eerst de glaswol aan het dakbeschot te maken. Daar kan ik dan de klimaatfolie overheen spannen, waarna ik de metal-stud aanbreng om de boel definitief te bevestigen. Voor het bevestigen van het glaswol dacht ik dit soort pluggen te gebruiken: https://www.elektramat.nl...-hir-isolatieplug-dhi-17/

Wat denken jullie van deze aanpak? Zijn een paar van die pluggen genoeg om het glaswol tijdelijk vast te houden? Of weet iemand een beter aanpak?

[Voor 17% gewijzigd door Erwin94 op 30-12-2022 08:32]

• Franciesco
@Erwin94 het plan is mij niet volledig duidelijk: wil je de gipsplaten alleen aan de gordingen vastschroeven? En de metal studs alleen gebruiken om de glaswolrollen tegen te houden?

• Erwin94
@Franciesco Ik heb mijn post geüpdatet met een plaatje om het duidelijker te maken! Het gips wordt tegen de metal-stud geschroefd.

• route99

route99

@Franciesco Je hebt zo wel lucht tussen de studs, is dat bewust, wordt dat voorgeschreven (bron?)?

Anders: Neem max 1 cm meer glaswolisolatie van het wat stijvere type en als je gordingen niet echt krom zijn/lopen is kun je het zonder studs doen.
Of als die studs verder geen functie hebben zou je op die plek een geschikte lat kunnen nemen en daar de gips op vast kunnen schroeven?

En zij die studs maar 2,5 cm dik (nl op basis van 165-140mm).

[Voor 7% gewijzigd door route99 op 30-12-2022 10:01]

• Erwin94
@route99 De studs zijn ongeveer 30mm dik. Er is dan inderdaad ongeveer 5mm ruimte tussen het gips en de gording. Dat is bewust, omdat de gording niet overal even vlak is kan ik het gips daardoor wel recht maken. De primaire functie van de studs is om het gips aan te schroeven.

Ik ga kijken of het me lukt zonder de pluggen, ik laat zal tegen die tijd mijn bevindingen laten weten.

• Franciesco
Lijkt me een prima plan om te proberen @Erwin94.
Wol klem je normaal gesproken tussen de gordingen door ca 1-2cm per kant extra te nemen. Hopelijk blijft het dan ook in jouw geval hangen totdat je de metal studs toevoegt.
Eventueel kun je ook nog enkele tijdelijke houten latten plaatsen.

• route99

route99

@Erwin94 Heb je een weblink naar die 30 mm types met hun inof, ik zie vnl de dikkere telkens voorbij komen, ligt vast aan mij.... Tnx.

• gerardlv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:56
route99 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:21:
@Erwin94 Heb je een weblink naar die 30 mm types met hun inof, ik zie vnl de dikkere telkens voorbij komen, ligt vast aan mij.... Tnx.
Dit bedoel je toch? :
https://www.hornbach.nl/p...eCrossType=ma&url=8396672

Ik heb het zo ook zo'n beetje gedaan, maar dan alles dicht van binnen ivm voldoende dampopen isolatie aan de buitenkant. Zag er zo uit voordat het gips geplaatst was:

• Erwin94
@route99 Ze heten vaak iets van C 60/27 profielen. Ze zijn 27mm dik en 60mm breed. Verkrijgbaar van verschillende merken, bijvoorbeeld Gyproc, Knauf, Bauhaus eigen merk, ...

Hier een voorbeeld van Isover: https://www.isover.nl/opl...lend-dak-met-klimaatfolie

Een voorbeeld van een Tweaker die het zo heeft gedaan, maar dan met gips tussen de gordingen: CrutzZz in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

@gerardlv Dat is exact zoals ik de afwerkingen wilde doen, maar dan met glaswol+klimaatfolie i.p.v. PIR met aluminiumtape.

[Voor 16% gewijzigd door Erwin94 op 30-12-2022 20:06]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:55

Superbeagle

Always smile

@frennek @route99 Zijn jullie eruit waardoor het verschil in droogreserve wordt veroorzaakt tussen de twee onderstaande berekeningen?

Berekening frennek:

Berekening route99:

• Seafarer
Superbeagle schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:05:
@frennek @route99 Zijn jullie eruit waardoor het verschil in droogreserve wordt veroorzaakt tussen de twee onderstaande berekeningen?

Berekening frennek:
[Afbeelding]

Berekening route99:
[Afbeelding]
Tabblad vochtigheid. Verschil in berekening. @frennek heeft : DIN 4108-3:2014 en droogreserve volgens DIN 68800-2 genomen dat is niet de laatste versie.

Wat is dit voor een dak? sporenkap of........

[Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 31-12-2022 01:05]

• route99

route99

Als ik nu nog eens naar zijn plaatje terug kijk frennek in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
dan lijkt me normaliter 22ºC en 40% rel=LV niet zo standaard.
Die 22ºC was vroeger een soort max kamer-T en kan op de zolder wel in de zomer optreden, maar de rest v/h jaar is er veel minder kans.

Ik kon mijn eigen plaatje net weer reproduceren (sla ze niet op, geen betaald account).
Vind het zo nog steeds wel een bijzondere constructie. Een combi van een natuurproduct met een PIR+Alu folie en dan die het dampremmende deel aan de buitenkant en niet binnen?
Er is zoveel gebeurd sindsdien, kan de film uit die tijd niet meer goed voor mezelf afdraaien.

• Seafarer
route99 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:33:
Als ik nu nog eens naar zijn plaatje terug kijk frennek in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
dan lijkt me normaliter 22ºC en 40% rel=LV niet zo standaard.
Die 22ºC was vroeger een soort max kamer-T en kan op de zolder wel in de zomer optreden, maar de rest v/h jaar is er veel minder kans.

Ik kon mijn eigen plaatje net weer reproduceren (sla ze niet op, geen betaald account).
Vind het zo nog steeds wel een bijzondere constructie. Een combi van een natuurproduct met een PIR+Alu folie en dan die het dampremmende deel aan de buitenkant en niet binnen?
Er is zoveel gebeurd sindsdien, kan de film uit die tijd niet meer goed voor mezelf afdraaien.
Tabblad vochtigheid.

• route99

route99

Weet ik, maar juist daarom zou het niet mijn 1e keuze zijn/ minder voor de hand liggend daarom bijzonder

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:55

Superbeagle

Always smile

Heb er zelf niet zo’n moeite mee. Een standaard huis in Nederland is toch al een combinatie van natuurlijke- en kunstmatige producten.

Omdat ik ook een beperkte ruimte van 160 mm heb tussen de gordingen is deze oplossing ideaal om een Rc ≥6 te realiseren in combinatie met betere geluiddemping, faseverschuiving en vochtopnamecapaciteit.

Ik ga als ik tijd heb komende dagen zelf wat stoeien met andere verhoudingen van die twee materialen om te kijken of de droogreserve verbetert.

• route99

route99

En als de PIR met Alu nu binnen plaatst waardoor het direct als dampscherm kan dienen?
Je hebt geen buitenisolatie toch? Dat scheelt enorm, want dan wil je meestal geen PIR met Alu folie om vocht opsluiten te voorkomen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 15:08
@route99 Het probleem in de berekening zijn de doorlopende gordingen die de PIR-laag doorbreken en zo een vochtbrug vormen tussen binnen en buiten. Voor de warmteverliesberekening moeten deze meegenomen worden, maar voor de vochtsimulatie is dit wat complexer. In mijn geval tape ik de balken volledig in met aluminiumtape aan de warme zijde, om zo een doorlopend vochtscherm te hebben vanaf de PIR plaat om de gordingen heen. In dat geval wordt de simulatie voor de vochthuishouding realistischer en krijg je het volgende (met de nieuwe norm, ik denk dat mijn account nog oud was en de oude norm geselecteerd bleef?)

Verklaart dit het verschil?

Wat betreft luchtvochtigheid en temperaturen, het is altijd een beetje spelen met de extreme situaties. Je hebt of erg koud winterweer (gemiddelde etmaal temperatuur onder het vriespunt), maar dit gaat vaak gepaard met erg droog weer. Het zal dan lastig zijn om binnen de luchtvochtigheid boven de 50% te houden.

De andere situatie is het druilerige Hollandse weer met een gemiddelde etmaal temperatuur van zo'n 5 graden, maar ook al snel een luchtvochtigheid van zo'n 60%+ binnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• route99

route99

@frennek Dank voor je uitgebreide toelichting, voegt eea toe voor mensen die ook in zo'n situatie zitten.
In mijn geval tape ik de balken volledig in met aluminiumtape aan de warme zijde, om zo een doorlopend vochtscherm te hebben vanaf de PIR plaat om de gordingen heen.
Dat is een goed punt. Je bent wel in de gelukkige omstandigheden dat je buiten op het dak geen iets als 3-7 cm PUR-schuimplaat hebt, dan kan compleet afsluiten een risico zijn dat het vocht er niet of te traag uitgaat (bijna altijd klimaatfolie daar nodig).

Imho is HET probleem dat er dan altijd een kans is of komt dat er ergens eren doorboring van die folies komt en dan verandert dampweerstand in een damp-lek en dat kan een groot risico zijn omdat een damp lek via een echte opening veel sneller en veel meer vocht kan doorlaten dan bij een dampweerstand. En: Ook al is de luchtdichting goed verzorgd, fouten zijn niet altijd uit te sluiten.

Zie ook:
https://ecomat.be/kennisb...prem-intelligente-damprem
en
https://www.ecohome.net/g...riers-and-vapor-barriers/

En hier liep een discussie over zorgen m..b.t vocht:
https://www.bouwinfo.be/b...oren.394745/#post-5402211

• Seafarer
frennek schreef op zondag 1 januari 2023 @ 08:40:
@route99 Het probleem in de berekening zijn de doorlopende gordingen die de PIR-laag doorbreken en zo een vochtbrug vormen tussen binnen en buiten. Voor de warmteverliesberekening moeten deze meegenomen worden, maar voor de vochtsimulatie is dit wat complexer. In mijn geval tape ik de balken volledig in met aluminiumtape aan de warme zijde, om zo een doorlopend vochtscherm te hebben vanaf de PIR plaat om de gordingen heen. In dat geval wordt de simulatie voor de vochthuishouding realistischer en krijg je het volgende (met de nieuwe norm, ik denk dat mijn account nog oud was en de oude norm geselecteerd bleef?)

[Afbeelding]

Verklaart dit het verschil?

Wat betreft luchtvochtigheid en temperaturen, het is altijd een beetje spelen met de extreme situaties. Je hebt of erg koud winterweer (gemiddelde etmaal temperatuur onder het vriespunt), maar dit gaat vaak gepaard met erg droog weer. Het zal dan lastig zijn om binnen de luchtvochtigheid boven de 50% te houden.

De andere situatie is het druilerige Hollandse weer met een gemiddelde etmaal temperatuur van zo'n 5 graden, maar ook al snel een luchtvochtigheid van zo'n 60%+ binnen.
Ik zie PUR platen dat was ook de bedoeling? Of had het PIR moeten zijn?

• frennek
route99 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:41:
@frennek Dank voor je uitgebreide toelichting, voegt eea toe voor mensen die ook in zo'n situatie zitten.

[...]
Dat is een goed punt. Je bent wel in de gelukkige omstandigheden dat je buiten op het dak geen iets als 3-7 cm PUR-schuimplaat hebt, dan kan compleet afsluiten een risico zijn dat het vocht er niet of te traag uitgaat (bijna altijd klimaatfolie daar nodig).

Imho is HET probleem dat er dan altijd een kans is of komt dat er ergens eren doorboring van die folies komt en dan verandert dampweerstand in een damp-lek en dat kan een groot risico zijn omdat een damp lek via een echte opening veel sneller en veel meer vocht kan doorlaten dan bij een dampweerstand. En: Ook al is de luchtdichting goed verzorgd, fouten zijn niet altijd uit te sluiten.

Zie ook:
https://ecomat.be/kennisb...prem-intelligente-damprem
en
https://www.ecohome.net/g...riers-and-vapor-barriers/

En hier liep een discussie over zorgen m..b.t vocht:
https://www.bouwinfo.be/b...oren.394745/#post-5402211
[Afbeelding]
Mijn dakbeschot is inderdaad goed geventileerd van de buitenzijde. Een minimale hoeveelheid vocht die in de constructie trekt door kleine doorboringen in de alutape kan zo nog steeds prima ontsnappen via buiten, daar maak ik mij niet zoveel zorgen over. In de basis is de houtconstructie dus alleen bloodgesteld aan de buitenlucht.

• frennek
Seafarer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Ik zie PUR platen dat was ook de bedoeling? Of had het PIR moeten zijn?
Correct, is PIR. Ik was in een eerdere berekening niet helemaal zeker of ik een alu gecacheerde PIR had geselecteerd, maar de verschillen zullen minimaal zijn. Het moet dus alu gecacheerde PIR zijn.

• bobschoutrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:44
We zijn bezig met het verduurzamen van ons huis (origineel uit 1900, flink gerenoveerde door vorige bewoners in 1980) en ik zou graag wat advies ontvangen over onze situatie.

De dakpannen zijn nog in prima staat en het dakbeschot is voor zover we het kunnen zien droog aan de binnenkant. Er is isolatie aangebracht aan de buitenkant en die heb ik proberen na te bootsen in ubakus, echter ben ik niet zeker van de gebruikte materialen.

De gebruikte folie lijkt dampdicht (dikke zwarte plastic zonder zichtbare gaatjes) en is aan aan beide kanten van de isolatie (waarschijnlijk EPS) aangebracht.

Nu willen we graag van binnenuit verder isoleren, hierbij gaat de voorkeur naar PIR(met dubbelzijdige alu)+gips platen om een mooie afwerking aan de binnenzijde te realiseren. Als ik dit modelleer in ubakus lijken er geen vochtproblemen te ontstaan, maar ik begin te twijfelen vanwege het uiteenlopende advies dat online te vinden is. Wat zouden jullie in dit geval doen?

Ubakus

Dakfolie & isolatie buitenzijde

• RonaldW84
  • Laatst online: 26-01 10:45
Recent een ander huis aangekocht waar we nu volop mee aan de slag zijn, onder andere het isoleren van de slaapverdieping.
Het hellend dak loopt door tot in de slaapkamers dus deels isoleren we het hellend dak en daarnaast het plafond naar de zolder.

Het hellend dak na isoleren ziet er in Ubackus als volgt uit.

Het enige wat niet klopt is dat in de praktijk de gordingen horizontaal lopen, zoals de panlatten, echter tekent ubackus dat haaks op elkaar lijkt het.
Ik kan dit niet aanpassen, of kan in ieder geval niet vinden waar dit zou moeten.

Ik ben hier heel tevreden mee, heeft er iemand nog op en of aanmerkingen?

[Voor 22% gewijzigd door RonaldW84 op 09-01-2023 12:04]

• Franciesco
@RonaldW84 Het resultaat van de bedachte constructie in Ubakus ziet er naar mijn mening goed uit.
De richting van de balken kun je alleen in de betaalde versie aanpassen.

Een tweetal opmerkingen:
  • weet je zeker dat er geen folies in de bestaande constructie aanwezig zijn?
  • je kunt in Ubakus nog een sterk geventileerde luchtlaag toevoegen onder de pannen

• RonaldW84
@Franciesco

Dank voor je reactie!
Duidelijk wat betreft die balk richting, ik had nu een HOH van 600mm aangehouden wat de uiteindelijke RC waarde behoorlijk beïnvloed omdat er dan rekening wordt gehouden met veel te veel hout mijn inziens.

Wat betreft je opmerkingen;
1. Ja, we hebben zowel vanit de binnenzijde als van buitenaf alles op verschillende plekken wegehaald tijdens het onderzoek en nergens een folie aangetroffen, de klimaatfolie is daarom wellicht overdreven maar ik wil geen vochtrisico's in mijn kapconstructie.
2. Dank voor de tip, daar zal ik eens naar kijken.

• RonaldW84
Als ik de HOH afstand van de gordingen aanpas naar 1150mm wat het in de praktijk is dan stijgt de RC waarde tot net boven de 7.

In de praktijk staan de gordingen dan naturlijk haaks op de panlatten, ik twijfel daarom of de bereking nu wel correct is maar feitelijk maakt dat niet veel uit aangezien de vochthuishouding in orde lijkt en de RC waarde van bijna 6.5 mij ook prima lijkt.

• DeBenMal
Onderstaand een foto van onder de dakpannen. De zwarte folie zit op het dakbeschot. Is dit een dampopen of dampdichte folie? Of hoe kom ik daarachter?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02
DeBenMal schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:48:
Onderstaand een foto van onder de dakpannen. De zwarte folie zit op het dakbeschot. Is dit een dampopen of dampdichte folie? Of hoe kom ik daarachter?

[Afbeelding]
Je kan even wat meer dakpannen weghalen en als je dan overlappende laagjes ziet is het dampopen. als dat er niet op zit is het waarschijnlijk "landbouwplastic" en dampdicht. micro perforaties kan je gewoon zien/voelen maar zit doorgaans niet in dit type folie. misschien kom je ook wel een merknaam tegen.

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 15:00
Ik heb onder mijn dakpannen alleen hout. Geen folies o.i.d. Ik heb een stuk zolder dat geen afwerking behoeft. Ik wil daarom alleen steenwol tussen de gordingen stoppen en wat rachelwerk om het steenwol vast te zetten. De hele constructie lijkt mij daarmee damp-open. Of is het toch nodig om aan de warme zijde een folie aan te brengen?

• route99

route99

Dan komt het imho er zo uit te zien? (effe het rachelwerk weggelaten)?
Tis wat je bedoelde?
Dan ga je imho over de grenzen heen hoe nat het mag zijn.
Het hout gaat naar 28% vocht echt heel ver boven wat mag ivm schimmel/rotten (<< 20% meen ik).

Je ontkomt imho net aan een folie, dampdicht kan, je heb verder geen folie of andere dampdichte lagen

Heb even snel een dampdichte folie genomen, er zijn vast goedkopere/beter verkrijgbare... heb dat nu niet meegenomen, dit is puur voor een snelle indruk. Er lijken imho geen vochtproblemen meer te zijn.
De dampdichte folie doet wat er verwacht wordt.
Stoei zelf ook eens met https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?
De videos met tips hoe je het kunt gebruiken kun je via de zoek actie hier terugvinden.

[Voor 51% gewijzigd door route99 op 11-01-2023 12:41]

• RZNR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 15:28
Kan iemand mij helpen met het identificeren van het papier/folie wat op mijn dakbeschot zit? Huis uit 1971, dakbeschot met gordingen en spaanplaat met daarop gelijmd (aan de buitenkant, tussen dakbeschot en panlatten) dus dit papier met een plastic laagje erop:

Er staat geen merk op, en het is waterdicht (een plasje water blijft erop staan zonder erin te trekken). Ik wil gaan isoleren met PIR aan de binnenkant, maar daarvoor moet ik weten of dit dampopen of dampdicht is.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07
Een deel van mijn woonzolder is een loze ruimte die via een opening van 40 x 50 cm in een inbouwkast bereikbaar is. Door de opening lopen nog twee verwarmingsbuizen, waardoor de ruimte moeilijk toegankelijk is. Ik kan mezelf nét door de opening heen wurmen.

Vandaag heb ik boel eens opengegooid en heb ik alle puin, dakpannen en gruis in dat hok opgeruimd. Verder heb ik de gordingen en houten dakbeschot geïnspecteerd. Afgezien van een paar oude opgedroogde vochtsporen is alles kurkdroog.

Over de vloer lopen nog een aantal (metalen) electraleidingen die de hal, en de badkamer en slaapkamer op de eerste verdieping van stroom voorzien. Achter in de linkerhoek zitten twee rookkanalen, waarvan één niet meer in gebruik is, en de andere voor de afzuiging van de badkamer fungeert. Ik was verbaasd dat die open was. Er werd trouwens veel lucht uit de ruimte afgezogen via die opening, maar die maak ik wel nog dicht.

Mijn vraag aan de mensen in dit topic: wat is de makkelijkste en beste methode om deze ruimte te isoleren? Nog te vermelden dat in de loop van volgend jaar het huis een nieuw dak krijgt dat aan de buitenkant geïsoleerd wordt. Is het isoleren van deze ruimte dan nog de moeite waard? Of alleen alle kieren dicht purren? .....

Graag jullie inzichten.

[Voor 6% gewijzigd door Masimo op 14-01-2023 21:50]

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee