Toon posts:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:07
Franciesco schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:51:
@schalk84 dat zijn mijn inziens betonpannen.
Wat voor folie het is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar kans is groot op waterkerend en dampopen (zoals ik al aangaf). Hopelijk is deze folie wel in betere staat dan op foto 1. Dakkapel geplaatst? Of is dat op die plek ook gerepareerd?
De bestaande wol lijkt inderdaad glaswol. Voor de veiligheid iets met een lambdawaarde van rond de 0,038 W/m.K in Ubakus nemen. Maar feitelijk maakt het weinig uit: de Rc waarde is hooguit iets lager of juist hoger in de praktijk. Voor de vochthuishouding zal dat niet of nauwelijks verschil maken.
Bedankt voor de reactie! Idd dakkapel geplaatst. Die is al geisoleerd met 14cm pir.
Ik heb hier echt de ballen verstand van en hoe meer ik me inlees hoe minder ik het snap.
Ik ga vanavond nog eens in ubakus klooien.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:08
schalk84 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:05:
[...]

Bedankt voor de reactie! Idd dakkapel geplaatst. Die is al geisoleerd met 14cm pir.
Ik heb hier echt de ballen verstand van en hoe meer ik me inlees hoe minder ik het snap.
Ik ga vanavond nog eens in ubakus klooien.
Wat helpt, dat heb ik gedaan in ieder geval, is uitzoeken hoe je constructie nu in elkaar zit. Als je geen bouwtekeningen hebt, dan kan je die opvragen bij je gemeente. Ik heb dat ook gedaan en kreeg een hele zwik aan documenten met de originele bouwtekeningen. Daar stond exact op hoe mijn dakconstructie eruit zag. Dat klopt ook nog eens :+ en met die info heb ik de leverancier gemaild (die bestond nog). Die hebben keurig gereageerd met de flyer/folder uit die tijd, dus dan weet je vrij exact hoe de boel in elkaar zit.

Gooi dat in Ubakus en dan kan je klieren met alles wat je wilt :) Ja het kost wat tijd, maar het geeft ook rust omdat je weet hoe het zit (bij mij althans :9 )

• Han-Dro
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-03 17:04
Ik ben mijn dakisolatie aan het onderzoeken en heb een vraagje over wat een laag zou kunnen zijn. Het huis is ongeveer 70 jaar oud en het gaat om de blauwe laag. Zie foto.

Bedankt!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
Han-Dro schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:45:
Ik ben mijn dakisolatie aan het onderzoeken en heb een vraagje over wat een laag zou kunnen zijn. Het huis is ongeveer 70 jaar oud en het gaat om de blauwe laag. Zie foto.

[Afbeelding]

Bedankt!
De kleur doet me het meest denken aan koramic onderdak folie. Maar als je even een stuk of 10 pannen weg haalt kom je wellicht vanzelf de bedrukking tegen.

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-03 16:06
Hallo,

Ik hoop hier wat meer ervaren isoleerders te kunnen raadplegen :-). Mocht dit niet de juiste plaats zijn: excuses. In dat geval open ik graag een eigen topic.
Situatie is als volgt: ons dak/zolder is geïsoleerd volgens de Sarking methode met 10cm PIR (R waarde 4,5).

De opbouw is als volgt van buiten naar binnen: Panlatten > Onderdakfolie Tyvek Pro > 10cm PIR met alu cachering > houten spanten, 16cm hoog afstand 45cm hoh.

Wij willen deze zolderruimte graag gaan inrichten als bureau/werkruimte, en zoals jullie ongetwijfeld weten is de geluidsisolatie nihil bij PIR platen. Ik zou daarom graag de spanten opvullen met houtvezelplaten: https://web.steico.com/fi...6/STEICOflex_036_nl_i.pdf. Ik twijfel momenteel tussen 80mm & 100mm.

Ik las al vaak online dat de R waarde van de isolatie aan de binnenzijde maximaal 1/3 mag zijn van het totale isolatiepakket. Dit om condens te vermijden. Maar ik lees ook her en der dat deze regel achterhaald is, en dat je gerust wat meer mag isoleren langs binnen. Ter info: er is geen actieve ventilatie in onze woning (jaren 60 woning).

Ik heb voor beide situaties een berekening gedaan op Ubakus:
80mm: https://www.dropbox.com/s...2080mm%20houtwol.pdf?dl=0
100mm: https://www.dropbox.com/s...0100mm%20houtwol.pdf?dl=0

Bij de berekening van 100mm zie ik een minimaal risico op condensatie, maar ik weet niet goed hoe ik dit correct moet interpreteren. Uiteraard wil ik maximaal gaan isoleren, maar zonder risico op condensatie :-).

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@iRbn Je mist volgens mij nog het dakbeschot zelf, zit dat onder of boven je huidige PIR isolatie?

• iRbn
DopdeDouwer schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:26:
@iRbn Je mist volgens mij nog het dakbeschot zelf, zit dat onder of boven je huidige PIR isolatie?
De PIR isolatie is vastgeschroefd bovenop de spanten. Zoals hier: https://www.google.com/ur...M_JWaz_sCFQAAAAAdAAAAABAJ

De configuratie in Ubakus ziet er zo uit bij mij, ik geloof dat dit correct is?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:36
iRbn schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:33:
[...]

De PIR isolatie is vastgeschroefd bovenop de spanten. Zoals hier: https://www.google.com/ur...M_JWaz_sCFQAAAAAdAAAAABAJ

De configuratie in Ubakus ziet er zo uit bij mij, ik geloof dat dit correct is?
[Afbeelding]
Laag 2 klopt volgens mij niet. In de onbetaalde versie kun je geen balken en latten 90 graden draaien. Het lijkt er dus op dat je een complete laag vuren hebt aangebracht inplaats van latjes.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• iRbn
Seafarer schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:35:
[...]

Laag 2 klopt volgens mij niet. In de onbetaalde versie kun je geen balken en latten 90 graden draaien. Het lijkt er dus op dat je een complete laag vuren hebt aangebracht inplaats van latjes.
Goed punt, ik heb er OSB van gemaakt. Bedoeling was om daarmee idd een houtplaat te simuleren voor de binnenafwerking. Al lijkt me dat minder relevant voor de condensatiekwestie?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:13

route99

just passionately curious...

@iRbn Die 2 folies hebben sd=100...
Volgens de tekst bij het plaatje op de Joost de Vree pagina die linkte was bovenste folie waterkerend, maar echt damp open...... das sd <<1... Meestal sluit je nooit iets op tussen 2 folie van sd =100, das tussen 2x dampdicht nl....

De rest heb ik nu helaas geen tijd voor en mss heb ik het verkeerd begrepen, kan ook...

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• iRbn
route99 schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:01:
@iRbn Die 2 folies hebben sd=100...
Volgens de tekst bij het plaatje op de Joost de Vree pagina die linkte was bovenste folie waterkerend, maar echt damp open...... das sd <<1... Meestal sluit je nooit iets op tussen 2 folie van sd =100, das tussen 2x dampdicht nl....

De rest heb ik nu helaas geen tijd voor en mss heb ik het verkeerd begrepen, kan ook...

[Afbeelding]
Bedankt voor je advies alvast! Ik geloof dat je gelijk hebt. Mijn idee was om de 2 alu lagen van de PIR platen in te voeren, maar die zijn al ingecalculeerd bij de plaat zelf geloof ik. De onderdakfolie heb ik aangepast naar het juiste materiaal: Tyvek Pro.

https://www.dropbox.com/s...0100mm%20houtwol.pdf?dl=0

• Seafarer
iRbn schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:47:
[...]

Goed punt, ik heb er OSB van gemaakt. Bedoeling was om daarmee idd een houtplaat te simuleren voor de binnenafwerking. Al lijkt me dat minder relevant voor de condensatiekwestie?
AH. Was min of meer de bedoeling. Het zal inderdaad niet direct zoveel uitmaken bij condens.

Overigens wordt vaak gezegd dat PIR geen geluid tegen houd. Maar ik merk toch echt wel een verschil. En voor het aanbrengen van de PIR was het dak echt kier dicht. Het is wel 160mm in een keer die geplaatst is.

• iRbn
Seafarer schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:49:
[...]

AH. Was min of meer de bedoeling. Het zal inderdaad niet direct zoveel uitmaken bij condens.

Overigens wordt vaak gezegd dat PIR geen geluid tegen houd. Maar ik merk toch echt wel een verschil. En voor het aanbrengen van de PIR was het dak echt kier dicht. Het is wel 160mm in een keer die geplaatst is.
Klopt, maar ik wil ook graag een isolatielaag met veel massa zodat de warmtedoorslag beperkt is op hete zomerdagen. Bij PIR is dat namelijk rampzalig.

• Han-Dro
  • Laatst online: 03-03 17:04
B-lex schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:26:
[...]

De kleur doet me het meest denken aan koramic onderdak folie. Maar als je even een stuk of 10 pannen weg haalt kom je wellicht vanzelf de bedrukking tegen.
De bedrukking gevonden, het is Polytex Pro.
Dank je!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-03 15:25
Hallo isolatie experts,
Ik ben momenteel bezig met onze bovenverdieping renoveren.
Nu heb ik ongeveer alles qua zolder al gesloopt behalve de balken en ook ligt het dakbeschot nu bloot.

Ik wil het hele dak van binnen uit isoleren met PIR platen. Deze zullen tussen de 14 tot 16 cm dik worden.
De balken zijn 16cm dik, dus dat kan ik maximaal kwijt.

Ook wil ik meteen maar de zoldervloer isoleren, omdat het toch allemaal al los ligt.
Hier zijn de balken 10cm dik, maar waarschijnlijk wordt dat nog iets verstevigd. (Dus kan bijvoorbeeld 12cm worden)
Voor het isoleren wil ik hier 9-10cm dik glas of steenwol gebruiken.

Aangezien de zolder niet verwarmd zal worden, leek het mij verstandig om aan de onderkant van het zolder plafond een dampremmende folie te plaatsen. Ik dacht aan Miofol 125S.

Hebben jullie nog op of aanmerkingen?
Alvast bedankt! _/-\o_

Edit: Ploaties

Huidige situatie:

Nieuwe situatie:

Pir zonder afwerking (zolder)

Pir met afwerking (schuine kanten slaapkamers)

Zoldervloer:

[Voor 49% gewijzigd door IJskonijn22 op 29-11-2022 11:33]

• ID-College
IJskonijn22 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:17:
Hallo isolatie experts,
Nu heb ik ongeveer alles qua zolder al gesloopt behalve de balken en ook ligt het dakbeschot nu bloot.

Ik wil het hele dak van binnen uit isoleren met PIR platen. Deze zullen tussen de 14 tot 16 cm dik worden.

Ook wil ik meteen maar de zoldervloer isoleren, omdat het toch allemaal al los ligt.
Hier zijn de balken 10cm dik, maar waarschijnlijk wordt dat nog iets verstevigd. (Dus kan bijvoorbeeld 12cm worden)

Aangezien de zolder niet verwarmd zal worden, leek het mij verstandig om aan de onderkant van het zolder plafond een dampremmende folie te plaatsen. Ik dacht aan Miofol 125S.

Alvast bedankt! _/-\o_

Link naar Drive met paint plaatjes van plannen + Ubakus sims:
https://drive.google.com/...T6tHapJu9Ooto?usp=sharing
Waarom niet even uploaden hier? Volgens mij kunnen mensen er sowieso niet bij, krijg een 'you need access' melding iig :)

• IJskonijn22
ID-College schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:01:
[...]

Waarom niet even uploaden hier? Volgens mij kunnen mensen er sowieso niet bij, krijg een 'you need access' melding iig :)
Aangepast :)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24
Hallo isolatie experts,

Alvast bedankt! _/-\o_

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoldervloer:
[Afbeelding]
Ik zou zelf het plafond niet isoleren. Dubbel isoleren neemt vaak problemen met zich mee, sowieso komt er door het plafond heel weinig warmte naar de zolder.

In mijn geval had het nog een groter nadeel: er ontstonden vlekken in het plafond, gelukkig was er nog niet gestuct, dus snel er maar weer uit gehaald. Muizen zitten liever op vlakke stukken dan schuine stukken zoals het schuine dak ;)

• route99

route99

IJskonijn22 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:17:De balken zijn 16cm dik, dus dat kan ik maximaal kwijt.
Zitten je balken echt op 600mm? Dat kan maar anders klopt je fractie hout in Ubakus niet en die rekent dan een te lage Rc uit.

• IJskonijn22
PageFault schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:52:
[...]

Ik zou zelf het plafond niet isoleren. Dubbel isoleren neemt vaak problemen met zich mee, sowieso komt er door het plafond heel weinig warmte naar de zolder.

In mijn geval had het nog een groter nadeel: er ontstonden vlekken in het plafond, gelukkig was er nog niet gestuct, dus snel er maar weer uit gehaald. Muizen zitten liever op vlakke stukken dan schuine stukken zoals het schuine dak ;)
In theorie zou dat mee moeten vallen als ik het dampscherm in het plafond gebruik toch? Of mis ik nog iets?

• IJskonijn22
route99 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:17:
[...]
Zitten je balken echt op 600mm? Dat kan maar anders klopt je fractie hout in Ubakus niet en die rekent dan een te lage Rc uit.
Goed gespot, dit klopt inderdaad niet omdat mijn dak balken horizontaal lopen en er ruwweg 100-115cm tussen zit.

• route99

route99

@IJskonijn22 Effe omrekenen dat het % hout klopt (quo doorgangsweerstand oppervlakte.. uiteraard) met wat het werkelijk nu is...is al voldoende, want dat onderbreekt de isolatie, hoe het hout werkelijk zit lijkt me niet zo relevant.

[Voor 20% gewijzigd door route99 op 29-11-2022 16:51]

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24
IJskonijn22 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:16:
[...]

In theorie zou dat mee moeten vallen als ik het dampscherm in het plafond gebruik toch? Of mis ik nog iets?
Toen ik me er in verdiepte, werd het overal afgeraden. Kies 1 plek om goed te isoleren, dat is vaak dan het hellende dak, want je kunt bijna altijd 16 cm isolatie kwijt. Meerdere lagen is vaak ellende qua vocht en andere vervelendheden. Ik ben geen expert, voor mij was de muizenzooi de reden om het plafond weer leeg te maken.

• IJskonijn22
Ik heb even die hout afstand en de dikte in ubakus gestopt. Hierbij de v2.
Verder is dit nu worst case, dus 14cm pir in plaats van 16. Dus dit is wat er minimaal komt in het dak.

Met dampscherm (schuine kanten in slaapkamer)

Zonder dampscherm op zolder

• Seafarer
IJskonijn22 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:18:
Ik heb even die hout afstand en de dikte in ubakus gestopt. Hierbij de v2.
Verder is dit nu worst case, dus 14cm pir in plaats van 16. Dus dit is wat er minimaal komt in het dak.

Met dampscherm (schuine kanten in slaapkamer)
[Afbeelding]

Zonder dampscherm op zolder
[Afbeelding]
Hoort er niet nog een panlatje bij?
Ventileert het ook beter. :)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02
iemand hier al enternit asbest dakbeschot laten verwijderen? enige m2 prijs?

• IJskonijn22
Seafarer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:53:
[...]

Ventileert het ook beter. :)
Op zolder hoeft dat niet perse, want daar timmer ik het eerst direct niet af.
In het plafond komt er inderdaad een panlatje en gips bij :)

• Seafarer
IJskonijn22 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:07:
[...]

Op zolder hoeft dat niet perse, want daar timmer ik het eerst direct niet af.
In het plafond komt er inderdaad een panlatje en gips bij :)
Zo kan je het ook lezen. :)
Ik bedoelde een panlatje aan de buiten kant bij de pannen. Vergelijk het eens met bovenstaande plaatjes.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-03 14:51
Hallo isolatie experts,

Alvast bedankt! _/-\o_

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoldervloer:
[Afbeelding]
Ga jij je zolder helemaal niet verwarmen of enigszins? In principe is de R-waarde van je PIR platen zo hoog ten opzichte van je geplande steenwol, dat condensatie binnenshuis nagenoeg niet zal gebeuren.

Ik heb nagenoeg dezelfde constructie toegepast. Deels voor betere isolatie en het beter thermisch ontkoppelen van ruimtes, maar ook voor de akoestische isolatie. De klankkast opheffen is zeker wel fijn als er ooit op de zolderetage geleefd gaat worden door kinderen bijvoorbeeld.

In mijn geval krijgt het schuine dak een R-waarde van ongeveer 6 en heb ik 10 cm houtvezel toegepast in de tussenvloer (nagenoeg zelfde isolatiewaarde als glas of steenwol). Ik heb hier geen dampremmende laag in toegepast, ik vind dit onnodig. Dit omdat de zolderetage ook gebruikt gaat worden als leefruimte en ik de temperatuur hier niet zo laag laat worden dat er een dauwpunt tussen de verdiepingen zal kunnen optreden.

Naar mijn mening is als de zolderetage enigszins verwarmd is je geen dampscherm hoeft toe te passen. Zelfs onverwarmd is de kans op condens extreem laag door de hoge isolatiewaarde van je PIR.

• route99

route99

IJskonijn22 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:07:[...]Op zolder hoeft dat niet perse, want daar timmer ik het eerst direct niet af.
Ivm brandveiligheid (giftige rook ontwikkeling) wordt met PIR een gips afwerking dringend geadviseerd.
Maar je doet het later zou er ook gelezen kunnen worden.... (y)

• IJskonijn22
route99 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:43:
[...]
Ivm brandveiligheid (giftige rook ontwikkeling) wordt met PIR een gips afwerking dringend geadviseerd.
Maar je doet het later zou er ook gelezen kunnen worden.... (y)
De leefruimtes zijn nu belangrijker. Gips of andere afwerking op zolder komt inderdaad later :)

• IJskonijn22
frennek schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:35:
[...]

Ga jij je zolder helemaal niet verwarmen of enigszins? In principe is de R-waarde van je PIR platen zo hoog ten opzichte van je geplande steenwol, dat condensatie binnenshuis nagenoeg niet zal gebeuren.

Ik heb nagenoeg dezelfde constructie toegepast. Deels voor betere isolatie en het beter thermisch ontkoppelen van ruimtes, maar ook voor de akoestische isolatie. De klankkast opheffen is zeker wel fijn als er ooit op de zolderetage geleefd gaat worden door kinderen bijvoorbeeld.

In mijn geval krijgt het schuine dak een R-waarde van ongeveer 6 en heb ik 10 cm houtvezel toegepast in de tussenvloer (nagenoeg zelfde isolatiewaarde als glas of steenwol). Ik heb hier geen dampremmende laag in toegepast, ik vind dit onnodig. Dit omdat de zolderetage ook gebruikt gaat worden als leefruimte en ik de temperatuur hier niet zo laag laat worden dat er een dauwpunt tussen de verdiepingen zal kunnen optreden.

Naar mijn mening is als de zolderetage enigszins verwarmd is je geen dampscherm hoeft toe te passen. Zelfs onverwarmd is de kans op condens extreem laag door de hoge isolatiewaarde van je PIR.
Op zolder is geen verwarming aanwezig en komt ook niet. Het is een kruipzolder, dus leven kan er ook niet echt. Wel zit er een schoorsteen die wat warmte af zal geven ga ik vanuit. Dus dat zou eventueel nog iets kunnen helpen met condensatie.
Goed om te horen dat mijn plan zou kunnen werken in ieder geval :+

• IJskonijn22
Seafarer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:10:
[...]

Zo kan je het ook lezen. :)
Ik bedoelde een panlatje aan de buiten kant bij de pannen. Vergelijk het eens met bovenstaande plaatjes.
Ja zo. Ik zal het eens checken met ubakus! Maar ik ga er vanuit dat het qua isolatie en vocht geen wereld van verschil zal zijn

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-03 08:26
Gebruik in Ubakus "ISOVER Integra AP PIR alu" of iets dergelijks. Nu heb je kale 'PUR-platen' gekozen. Daarmee verdwijnen je eventuele condensatie problemen. Wanneer je dan netjes alle naden en randen aftaped, heb je ook geen dempremmende folies meer nodig. Ook niet bij je zoldervloer want die zit geheel binnen je isolatie-schil.
Seafarer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:53:
Die zitten er al in; dat is het hout direct onder de dakpan. Helaas is dat niet 'handiger' te simuleren in Ubakus. Je moet die even 90graden 'omdenken'.

[Voor 24% gewijzigd door _Arthur op 02-12-2022 16:57]

• route99

route99

IJskonijn22 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:37:
[...]De leefruimtes zijn nu belangrijker. Gips of andere afwerking op zolder komt inderdaad later :)
Besef wel dat (giftige) rook zwaarder is dan lucht...en bij smeulen naar de leefkamers eronder kan zakken.....

• Seafarer
_Arthur schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:52:
[...]

Die zitten er al in; dat is het hout direct onder de dakpan. Helaas is dat niet 'handiger' te simuleren in Ubakus. Je moet die even 90graden 'omdenken'.
Tengel bedoelde ik.

• ID-College
Even een vraagje aan de kenners. Ik ben bezig met mijn zolder, en wil hem isoleren. Vanuit de bouw heeft hij RC waarde van 2. Ik weet wat ik wil gaan doen, maar ik twijfel over het volgende:
* We hebben een dakkapel
* We willen graag een vliering

De balken voor de vliering zijn best dik (gaan al gauw richting de 15cm hoog). Het dak wil ik isoleren. Echter, als ik het dak isoleer, en een vliering maak, dan blijft er een schamel driehoekje over waar net een vlaggenmast in kan. Daarom dub ik een beetje om tussen de balken van de vliering te isoleren. Dus een deel dak, en deel vliering.

Tussen de vloer van de vliering en nok pas ik dan geen isolatie toe. Dat blijft dus slechts een isolatiewaarde van 2, maar ik hou wel een stuk meer ruimte over.. Hoe hebben de mensen het hier gedaan die ook een vliering gemaakt hebben? :) Wordt het niet vrij koud bovenop de vliering?

• M1ller
  • Laatst online: 14-03 15:29
Dag beste mensen,

Afgelopen weken heb ik me enorm vermaakt in dit topic, veel geleerd.

Wij hebben een jaren 30 huis gekocht, waar op de zolder momenteel 4 cm piepschuim zit. Dat kan natuurlijk beter, huidige gips en piepschuim gaat er uit. De gordingen zijn 14 cm diep. Ik ben van plan om 12 cm pir te gaan gebruiken en de overige 2 cm voor de elektriciteitsleidingen. Het regelwerk wil ik dus op de gordingen schroeven en afwerken met gips. Zolder wordt daar wel een stuk kleiner van, maar dat accepteren we vanwege de hoge isolatiewaarde.

In Ubakus ziet mijn 'setup' er zo uit:

Wat vragen:
  1. Klopt mijn Ubakus setup volgens jullie?Andere adviezen?
  2. Klopt het dat als ik alu pir platen gebruik er geen dampremmende folie nodig is? Heb hem er nu nog in Ubakus bij staan.Ik ben van plan om dit soort platen te gebruiken.
Groet André

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:29

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

M1ller schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:42:
Dag beste mensen,

Afgelopen weken heb ik me enorm vermaakt in dit topic, veel geleerd.

Wij hebben een jaren 30 huis gekocht, waar op de zolder momenteel 4 cm piepschuim zit. Dat kan natuurlijk beter. De gordingen zijn 14 cm diep. Ik ben van plan om 12 cm pir te gaan gebruiken en de overige 2 cm voor de elektriciteitsleidingen. Het regelwerk wil ik dus op de gordingen schroeven en afwerken met gips. Zolder wordt daar wel een stuk kleiner van, maar dat accepteren we vanwege de hoge isolatiewaarde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In Ubakus ziet mijn 'setup' er zo uit:

[Afbeelding]

Wat vragen:
  1. Klopt mijn Ubakus setup volgens jullie?Andere adviezen?
  2. Klopt het dat als ik alu pir platen gebruik er geen dampremmende folie nodig is? Heb hem er nu nog in Ubakus bij staan.Ik ben van plan om dit soort platen te gebruiken.
Groet André
Je haalt de piepschuim eruit begrijp ik? Die mis ik in iedergeval in Ubakus.

The tweaker formaldehyde known as Raym09

• M1ller
A13X schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:16:
[...]

Je haalt de piepschuim eruit begrijp ik? Die mis ik in iedergeval in Ubakus.
Klopt! Zal het er even bij schrijven, dank.

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:44

Goedemorgen allemaal, ik heb een vraag. Deze offerte kreeg ik van een bedrijf. Ik weet niet zeker of het voldoende is om subsidie te vragen (inclusief foto's van materialen, installateur, ...)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:00
hainv201 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:26:
[Afbeelding]

Goedemorgen allemaal, ik heb een vraag. Deze offerte kreeg ik van een bedrijf. Ik weet niet zeker of het voldoende is om subsidie te vragen (inclusief foto's van materialen, installateur, ...)
Ik lees even mee.

Ik heb een timmerman die bij de verbouwing helpt en vraag me af of ik voor de subsidie voldoende heb aan:
• factuur vakman met bv 'arbeid dak isoleren, afwerken'
• factuur x m2 14cm PIR (beide gebruikte merken komen terug in RVO lijst)
• (diverse foto's)

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:44
Rukapul schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:33:
[...]

Ik lees even mee.

Ik heb een timmerman die bij de verbouwing helpt en vraag me af of ik voor de subsidie voldoende heb aan:
• factuur vakman met bv 'arbeid dak isoleren, afwerken'
• factuur x m2 14cm PIR (beide gebruikte merken komen terug in RVO lijst)
• (diverse foto's)
Ja. Ik weet niet waarom het bedrijf de materialen twee keer noemde. En omdat ik de subsidie-eisen niet ken, wil ik vragen of het voldoende is of niet? :X :X :X

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-03 10:55
M1ller schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:42:

• Klopt mijn Ubakus setup volgens jullie?Andere adviezen?

Groet André
Mis je de gordingen niet in Ubakus?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:37
GerbenBK schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:33:
[...]

Mis je de gordingen niet in Ubakus?
Klopt, de Rc waarde zal wel omlaag gaan.

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-03 22:20
Goedemiddag,

Gisteravond mijn laatste glaswoldeken geplaatst op de voorzolder. Mijn project is bijna klaar!

Voor meer informatie van het klussen, updates en gedetailleerde foto’s zie: aapjuh99 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Ik heb in totaal #9 updates gepost met foto's. Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/gallery/404657/fotoalbum/?MapID=158148

Toen de dakdekker (Gebroeders Janssen in Beugen) afgelopen week hier was om een schoorsteenlekkage te verhelpen zag hij mijn project en gaf complimenten. Hij heeft zelf ook een huis met Stramit-dakbeschot en bij klanten met Stramit daken adviseerde hij ook om alle tochtnaadjes te dichten, glaswol netjes te monteren om vervolgens dit af te werken met een klimaatfolie.

Dakbeschot woning (bj. 1974):
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • Stramit dakbeschot a 7cm dikte zonder folie of piepschuim
  • binnenzijde zolder
Dit is mijn Ubakus-berekening:

Stramit dakbeschot:

Eindresultaat:

[Voor 13% gewijzigd door aapjuh99 op 07-12-2022 15:33]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• Seafarer
aapjuh99 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:46:
Goedemiddag,

Gisteravond mijn laatste glaswoldeken geplaatst op de voorzolder. Mijn project is bijna klaar!

Voor meer informatie van het klussen, updates en gedetailleerde foto’s zie: aapjuh99 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Ik heb in totaal #9 updates gepost met foto's. Link naar fotoalbum: https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/?map=158148

Toen de dakdekker (Gebroeders Janssen in Beugen) afgelopen week hier was om een schoorsteenlekkage te verhelpen zag hij mijn project en gaf complimenten. Hij heeft zelf ook een huis met Stramit-dakbeschot en bij klanten met Stramit daken adviseerde hij ook om alle tochtnaadjes te dichten, glaswol netjes te monteren om vervolgens dit af te werken met een klimaatfolie.

Dakbeschot woning (bj. 1974):
  • RBB dakpannen
  • panlatten
  • Stramit dakbeschot a 7cm dikte zonder folie of piepschuim
  • binnenzijde zolder
Dit is mijn Ubakus-berekening:
[Afbeelding]

Stramit dakbeschot:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eindresultaat:
[Afbeelding]
je linkje klikt niet.

• aapjuh99
Foto album? Als het goed werkt het nu.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-03 11:40
aapjuh99 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:50:
[...]

Haha! Ik heb te weinig karma-punten. ;) Mooi project!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:30
aapjuh99 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:50:
[...]

je moet denk ik even linken met je user-id erin, niet met my.tnet
https://tweakers.net/gallery/404657/fotoalbum/?MapID=158148

• aapjuh99
JoostdeSuproost schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:15:
[...]

Haha! Ik heb te weinig karma-punten. ;) Mooi project!
Dankjewel Joost, ben er heel blij mee. Zal wel een laatste foto sturen als het geverfd is en de vloer ligt ;)

• M1ller
elektriekert schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:47:
[...]

Klopt, de Rc waarde zal wel omlaag gaan.
Check, heb het aangepast. Gaat inderdaad een stuk naar beneden.

Iemand nog feedback op mijn vraag? Is de dampremmende folielaag wel nodig met Alu pir platen?

• Julianl
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-03 18:04
ID-College schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:05:
Even een vraagje aan de kenners. Ik ben bezig met mijn zolder, en wil hem isoleren. Vanuit de bouw heeft hij RC waarde van 2. Ik weet wat ik wil gaan doen, maar ik twijfel over het volgende:
* We hebben een dakkapel
* We willen graag een vliering

De balken voor de vliering zijn best dik (gaan al gauw richting de 15cm hoog). Het dak wil ik isoleren. Echter, als ik het dak isoleer, en een vliering maak, dan blijft er een schamel driehoekje over waar net een vlaggenmast in kan. Daarom dub ik een beetje om tussen de balken van de vliering te isoleren. Dus een deel dak, en deel vliering.

Tussen de vloer van de vliering en nok pas ik dan geen isolatie toe. Dat blijft dus slechts een isolatiewaarde van 2, maar ik hou wel een stuk meer ruimte over.. Hoe hebben de mensen het hier gedaan die ook een vliering gemaakt hebben? :) Wordt het niet vrij koud bovenop de vliering?
Hier ben ik ook in geïnteresseerd. Isoleren is leuk, maar een beetje een vliering overhouden, die misschien door de luchtlaag isoleert, is wel prettig. Weet iemand dit?

• Rukapul
Simpel: die luchtlaag isoleert (praktisch) niet terwijl je wel een flink isolatiegat (enkele m2) laat in je buitenschil.

Tevens doe je dat op het hoogste punt waar warmte zich naartoe verplaatst en dus maximaal energie lekt (door hoogste delta-T).

• route99

route99

ID-College schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:05:
Kun je een schets maken van wat je exact wilt? Dit kan makkelijk tot misverstanden en dus verkeerde adviezen leiden. Er lopen hier nl wat zaken door elkaar. En zien op een schets doet mogelijk wonderen...

• ID-College
route99 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:21:
[...]
Kun je een schets maken van wat je exact wilt? Dit kan makkelijk tot misverstanden en dus verkeerde adviezen leiden. Er lopen hier nl wat zaken door elkaar. En zien op een schets doet mogelijk wonderen...
Inmiddels gaan we het iets anders doen, maar wat ik bedoel is het volgende:
Als je het dak van binnenuit gaat isoleren, dan verlies je de complete ruimte tussen je gordingen (als je met glaswol wilt werken en een hoge isolatiewaarde wilt halen). Dat is niet erg, maar als je een vliering wilt maken, zoals ik van plan ben, dan is dat best kostbare ruimte.
Mijn gordingen zijn 17cm diep, dus tot aan de nok toe isoleren betekent dat je 17cm aan de ene kant kwijt bent, en 17cm aan de andere kant. Oftewel: de nok komt een stuk lager uit.

Als je geen vliering hebt / gaat maken, is dat geen enkel probleem. Immers, er blijft ruimte zat over voor je kamer. Wil je echter een vliering maken, dan heb je vrij dikke balken nodig om de de boel te overspannen (bij 3 meter +/- 15cm hoog). Als je het plafond op 2,4 meter wilt houden, en daar dus nog 15cm van de balken bij optelt, en daarop OSB van +/- 2 cm, dan kom je uit op 2,57 meter (bovenkant vliering).

Combineer dat met 17cm isolatie tussen de gordingen aan beide kanten, en je houdt net genoeg over om een vlaggenmast in te leggen :P Daarom was mijn vraag: ipv die 17cm op te offeren tussen de gordingen, kan je ook de 15cm van je vloerbalken van je vliering pakken om daartussen te isoleren. Dan is je nok niet geisoleerd, maar je vloer van je vliering (en dus je plafond als je in de kamer staat) wel.. Mijn vraag was of mensen dat ook gedaan hebben :)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ID-College schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:13:
[...]

Inmiddels gaan we het iets anders doen, maar wat ik bedoel is het volgende:
Als je het dak van binnenuit gaat isoleren, dan verlies je de complete ruimte tussen je gordingen (als je met glaswol wilt werken en een hoge isolatiewaarde wilt halen). Dat is niet erg, maar als je een vliering wilt maken, zoals ik van plan ben, dan is dat best kostbare ruimte.
Mijn gordingen zijn 17cm diep, dus tot aan de nok toe isoleren betekent dat je 17cm aan de ene kant kwijt bent, en 17cm aan de andere kant. Oftewel: de nok komt een stuk lager uit.

Als je geen vliering hebt / gaat maken, is dat geen enkel probleem. Immers, er blijft ruimte zat over voor je kamer. Wil je echter een vliering maken, dan heb je vrij dikke balken nodig om de de boel te overspannen (bij 3 meter +/- 15cm hoog). Als je het plafond op 2,4 meter wilt houden, en daar dus nog 15cm van de balken bij optelt, en daarop OSB van +/- 2 cm, dan kom je uit op 2,57 meter (bovenkant vliering).

Combineer dat met 17cm isolatie tussen de gordingen aan beide kanten, en je houdt net genoeg over om een vlaggenmast in te leggen :P Daarom was mijn vraag: ipv die 17cm op te offeren tussen de gordingen, kan je ook de 15cm van je vloerbalken van je vliering pakken om daartussen te isoleren. Dan is je nok niet geisoleerd, maar je vloer van je vliering (en dus je plafond als je in de kamer staat) wel.. Mijn vraag was of mensen dat ook gedaan hebben :)
Mijn ouders hebben dat. vanaf de bouw is de zolder niet geisoleerd en kijk je meteen tegen het dakbeschot aan. Tussen de vloerbalken van de zolder zit daar wel isolatie.

In de winter is het dus fris op zolder, in de zomer warm / heet.

Van klussen krijg je grijze haren

• route99

route99

ID-College schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:13:[...]Dan is je nok niet geisoleerd, maar je vloer van je vliering (en dus je plafond als je in de kamer staat) wel.. Mijn vraag was of mensen dat ook gedaan hebben :)
Nu wel duidelijk.
Zorg wel dat er geen vocht door de vlieringvloer kan want aan de andere kant... kan het koud worden... en dan is teveel vocht uit den boze....
Succes.

• ID-College
route99 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:35:
[...]
Nu wel duidelijk.
Zorg wel dat er geen vocht door de vlieringvloer kan want aan de andere kant... kan het koud worden... en dan is teveel vocht uit den boze....
Succes.
Ik heb van de week de laser uitgezet en we gaan de vliering nu boven de voorzolder maken (ipv de kamer). Daarmee denken we wel goed weg te kunnen komen, en toch het dak te isoleren ipv de zoldervloer :)

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:42
Hoi,

Wij hebben een gordingendak, van binnenuit zie ik gewoon het hout dus niet geïsoleerd. Wij willen het isoleren en de gordingen niet meer zien en laten stuccen. Is het dan mogelijk om pir platen van 15 cm erin te doen, daaroverheen rachelwerk op de gordingen en dan de gipsplaten? Of moet ik wat ruimte overhouden onder de gipsplaten en wat dunnere pir platen nemen? Ik zie ook normale pir platen en een met tand en groef. Kan ik plaatsen zonder extra handelingen zoals pur etc?
Dank!!

[Voor 43% gewijzigd door Davidrrr op 08-12-2022 11:18]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:37

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Davidrrr schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:17:
Hoi,

Wij hebben een gordingendak, van binnenuit zie ik gewoon het hout dus niet geïsoleerd. Wij willen het isoleren en de gordingen niet meer zien en laten stuccen. Is het dan mogelijk om pir platen van 15 cm erin te doen, daaroverheen rachelwerk op de gordingen en dan de gipsplaten? Of moet ik wat ruimte overhouden onder de gipsplaten en wat dunnere pir platen nemen? Ik zie ook normale pir platen en een met tand en groef. Kan ik plaatsen zonder extra handelingen zoals pur etc?
Dank!![Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je rachelwerk plaatst dan heb je principe altijd al 2cm ruimte tussen je gips en de PIR platen ;)

Zou de platen zo dik nemen als de gording en dan rachelwerk maken en gips er tegenaan. Wel even kijken of je geen doek aan de warme of koude zijde moet plaatsen ivm. vocht.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• Davidrrr
ArcticWolf schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:25:
[...]

Als je rachelwerk plaatst dan heb je principe altijd al 2cm ruimte tussen je gips en de PIR platen ;)

Zou de platen zo dik nemen als de gording en dan rachelwerk maken en gips er tegenaan. Wel even kijken of je geen doek aan de warme of koude zijde moet plaatsen ivm. vocht.
Ja inderdaad dat is zo _/-\o_
Maar er hoeft niet nog eens extra ruimte te zitten tussen de platen en het dak bv? Vind dat een complex onderwerp ;)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:37

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Davidrrr schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:28:
[...]

Ja inderdaad dat is zo _/-\o_
Maar er hoeft niet nog eens extra ruimte te zitten tussen de platen en het dak bv? Vind dat een complex onderwerp ;)
Geen idee, daar zijn de verschillende meningen over voor zover ik weet. Ik heb zelf 15cm glaswol gebruikt en die moet strak tegen het dakbeschot aan.

Als ik dit filmpje zie dan monteren ze wel latjes tegen het dakbeschot om een luchtspouw te creëren:
YouTube: Zolder isoleren met PIR | Stap voor stap uitleg en informatie | www....

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• Davidrrr
Ik denk dat ik ook eerst goed moet weten wat er aan de buitenkant zit alvorens ik pir ga gebruiken lees ik. Dank in ieder geval.

• Davidrrr
Nog een (domme) vraag... Aan de linkerkant komt een dakkapel over een aantal maanden. Aan de rechterkant houden we het schuine dak. Tevens hebben we al een vliering dat ik mooi kan gebruiken om het plafond af te werken. We willen uiteindelijk alles laten stucen. Ik zou eigenlijk alvast wat vooruit gaan werken en bv de schuine wand gaan isoleren tot en met de gipsplaten. Dan heb ik dat maar alvast gehad. Echter halverwege de zolder gaan we een waskamertje maken tegen de schuine wand aan. Hoe ga ik te werk? Kan ik nu alles isoleren en dan daartegen aan het metal stud of houten raamwerk (en dan boren door wat gipsplaten om het raamwerk vast te zetten)? Of is het handiger eerst alvast een raamwerk te maken en daarna alles in 1 keer isoleren? De reden waarom ik dit vraag is dat eigenlijk eerst de dakkapel wil afwachten, we zijn nog wat in dubio waar we de muur gaan plaatsen. Als ik al eerder had geisoleerd had ik immers ook zo te werk moeten gaan.

• Ubilosis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-03 10:37
Davidrrr schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:48:
Nog een (domme) vraag... Aan de linkerkant komt een dakkapel over een aantal maanden. Aan de rechterkant houden we het schuine dak. Tevens hebben we al een vliering dat ik mooi kan gebruiken om het plafond af te werken. We willen uiteindelijk alles laten stucen. Ik zou eigenlijk alvast wat vooruit gaan werken en bv de schuine wand gaan isoleren tot en met de gipsplaten. Dan heb ik dat maar alvast gehad. Echter halverwege de zolder gaan we een waskamertje maken tegen de schuine wand aan. Hoe ga ik te werk? Kan ik nu alles isoleren en dan daartegen aan het metal stud of houten raamwerk (en dan boren door wat gipsplaten om het raamwerk vast te zetten)? Of is het handiger eerst alvast een raamwerk te maken en daarna alles in 1 keer isoleren? De reden waarom ik dit vraag is dat eigenlijk eerst de dakkapel wil afwachten, we zijn nog wat in dubio waar we de muur gaan plaatsen. Als ik al eerder had geisoleerd had ik immers ook zo te werk moeten gaan.
Ik heb niet helemaal scherp wat je exact wil doen, maar wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat je het liefst een doorlopende isolatie laag hebt, ofwel, alles alvast isoleren, daarna een wand erin maken. Zodoende heb je niet 7 tot 10cm waar je het dak niet geïsoleerd hebt. Dit is exact de reden dat ik mijn wandje heb weggehaald op zolder. Wanneer dat weer terug komt is de vraag.

• Davidrrr
Ubilosis schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:20:
[...]

Ik heb niet helemaal scherp wat je exact wil doen, maar wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat je het liefst een doorlopende isolatie laag hebt, ofwel, alles alvast isoleren, daarna een wand erin maken. Zodoende heb je niet 7 tot 10cm waar je het dak niet geïsoleerd hebt. Dit is exact de reden dat ik mijn wandje heb weggehaald op zolder. Wanneer dat weer terug komt is de vraag.
Sorry was dan niet helemaal duidelijk 😀 Ik heb nu een zolder met alleen nog maar de houten schuine wanden en een plafond (vloer vliering). Ik ga ergens halverwege de kamer een wandje plaatsen op het schuine deel. Als ik nu eerst een schuine wand ga isoleren moet ik daarop mijn wandje plaatsen en dus daarop bevestigen. Dus jij zegt dat dat dus beter is dan eerst een skelet neerzetten en dan een stukje missen zijnde de breedte van de tussenwand?

• frennek
Davidrrr schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:13:
[...]

Sorry was dan niet helemaal duidelijk 😀 Ik heb nu een zolder met alleen nog maar de houten schuine wanden en een plafond (vloer vliering). Ik ga ergens halverwege de kamer een wandje plaatsen op het schuine deel. Als ik nu eerst een schuine wand ga isoleren moet ik daarop mijn wandje plaatsen en dus daarop bevestigen. Dus jij zegt dat dat dus beter is dan eerst een skelet neerzetten en dan een stukje missen zijnde de breedte van de tussenwand?
Als je eerst isoleert tussen je gordingen en daarna de wandconstructie neerzet, kan je deze toch nog steeds tegen de gordingen bevestigen? Dat de ruimte tussen de gordingen is gevuld maakt dan niet uit natuurlijk.

• Davidrrr
frennek schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:36:
[...]

Als je eerst isoleert tussen je gordingen en daarna de wandconstructie neerzet, kan je deze toch nog steeds tegen de gordingen bevestigen? Dat de ruimte tussen de gordingen is gevuld maakt dan niet uit natuurlijk.
Dank. De gordingen willen we niet meer zien, er komen gipsplaten voor. Is het dan beter eerst alles te isoleren inclusief gipsplaten zodat ik daarop mijn wand bevestig? Of is het qua constructie steviger niet de wand te bevestigen op gipsplaten maar op de gordingen bv aangevuld met een balk op het schuine deel van het dak en dan daarna pas de gipsplaten plaatsen? Ik zou het liefst alvast een wand klaar maken en later pas kijken waar de tussenwand komt, na plaatsing kapel aan de andere kant.

• Rukapul
Volgens mijzelf en de timmerman die bij ons op zolder twee wandjes heeft geplaatst: eerst isoleren, dan wandje, dan gips over isolatie.

Qua constructie kan wandje ook wel na gips want je weet wat de balken zitten en gips is drukvast maar dan heb je bv een geluidslek tussen de kamers achter het gips langs.

Je kunt er ook voor kiezen een gipsplaat nog niet af te werken zodat deze eenvoudig demontabel is en te vervangen door twee stukken.

Voor de nieuwe dakramen hadden we op die plekken gewacht met isolatie en dat op maat geplaatst tegen de dakramen aan. Andersom had ook gekund maar dan had door een veel dikker pak gezaagd moeten worden.

• frennek
Het kan allemaal. Je wilt natuurlijk niet je wand letterlijk aan het gips bevestigen, maar je kan natuurlijk gerust je wandconstructie door het gips aan je achterliggende rachelwerk bevestigen. Gips 'sandwichen' tussen hout kan dus gerust, maar gips zelf heeft geen draagkracht of constructieve functie om iets aan te bevestigen.

Wat is je huidige afstand tussen je gordingen trouwens? In mijn geval is het bijvoorbeeld zo'n 1,3 meter h.o.h. en dat is wel wat veel om te overspannen door rachels, dus ik zorg eerst voor een extra draagconstructie met een kleinere h.o.h. afstand om mijn rachels tegen te bevestigen.

Als je ongeveer weet waar je wand komt te staan, kan je ook op deze plek het rachelwerk wat verzwaren, of gewoon een gehele strook underlayment monteren om een solide basis te hebben.

Het komt in de bouw in ieder geval heel vaak voor dat wandjes tegen het rachelwerk worden gemonteerd.

• Seafarer
Davidrrr schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:51:
[...]

Dank. De gordingen willen we niet meer zien, er komen gipsplaten voor. Is het dan beter eerst alles te isoleren inclusief gipsplaten zodat ik daarop mijn wand bevestig? Of is het qua constructie steviger niet de wand te bevestigen op gipsplaten maar op de gordingen bv aangevuld met een balk op het schuine deel van het dak en dan daarna pas de gipsplaten plaatsen? Ik zou het liefst alvast een wand klaar maken en later pas kijken waar de tussenwand komt, na plaatsing kapel aan de andere kant.
Ga je eerst isoleren en daarna een wandje plaatsen. Denk er even overna hoeveel schade je maakt in je folie.
Wat @frennek zegt: Flink verzwaren waar ongeveer de wand komt.

[Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 11-12-2022 09:08]

• frennek
Seafarer schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:07:
[...]

Ga je eerst isoleren en daarna een wandje plaatsen. Denk er even overna hoeveel schade je maakt in je folie.
Wat @frennek zegt: Flink verzwaren waar ongeveer de wand komt.
Bij PIR is geen folie noodzakelijk, maar je wil inderdaad geen 100mm lange schroeven gebruiken je je aluminium cachering doorboren.

• Davidrrr
Dank allen, hier heb ik wat aan!

[Voor 3% gewijzigd door Davidrrr op 11-12-2022 09:36]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00

Superbeagle

Always smile

frennek schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:02:
Dit is hoe ik het wil aanpakken:

[Afbeelding]

Dus 10 cm PIR direct tegen dakbeschot en vervolgens 6 cm houtvezel, afwerken met gips. Zoals jullie zien is er zelfs onder de meest extreme omstandigheden (-5 buiten, 22 graden binnen met 40% luchtvochtigheid) nog steeds geen kans op condensvorming. Mocht deze wel ontstaan als het nog kouder zou worden heeft het geheel een zeer acceptabele droogtijd. Folies zijn op deze manier niet nodig, dat zou de boel alleen maar onnodig opsluiten.
Is dit ook hoe je het uiteindelijk hebt aangepakt?

En heb je nog tips & tricks, aanbevelingen, etc?

Ten slotte, heb je toevallig een fotoverslag oid? :)

• route99

route99

frennek schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:02:
Dit is hoe ik het wil aanpakken:.........
Dus 10 cm PIR direct tegen dakbeschot en vervolgens 6 cm houtvezel, afwerken met gips. ....... Folies zijn op deze manier niet nodig, dat zou de boel alleen maar onnodig opsluiten
?? Je gebruikt toch volgens jouw Ubakus info, BauderPIR plus, das toch met 2 folies...en dampdicht???
Als er dan iets kan opsluiten gebeurt dat zo niet? Of puur omdat er geen 2e aparte folie is? Niet iedereen heeft dat wellicht door hoe dat werkt.

https://www.bauder.nl/nl/...anten/bauderpir-plus.html
Deklaag boven Aluminium; met extra aan de bovenzijde polymeerbitumen baan, verblindingsvrij
Deklaag beneden Aluminium

[Voor 6% gewijzigd door route99 op 11-12-2022 09:56]

• Seafarer
frennek schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:20:
[...]

Bij PIR is geen folie noodzakelijk, maar je wil inderdaad geen 100mm lange schroeven gebruiken je je aluminium cachering doorboren.
Ah. Pir. Daar heb ik overheen gelezen.

Isoleert goed.

De woning links heeft de thermostaat op 15 staan.

• frennek
route99 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:53:
[...]

?? Je gebruikt toch volgens jouw Ubakus info, BauderPIR plus, das toch met 2 folies...en dampdicht???
Als er dan iets kan opsluiten gebeurt dat zo niet? Of puur omdat er geen 2e aparte folie is? Niet iedereen heeft dat wellicht door hoe dat werkt.

[Afbeelding]

https://www.bauder.nl/nl/...anten/bauderpir-plus.html

[...]
De PIR is dampdicht inderdaad, maar ik gebruik naast de bestaande aluminium cachering geen extra dampremmer of folies om vochtophoping in mijn houtvezel tegen te gaan.

• frennek
Superbeagle schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:43:
[...]

Is dit ook hoe je het uiteindelijk hebt aangepakt?

En heb je nog tips & tricks, aanbevelingen, etc?

Ten slotte, heb je toevallig een fotoverslag oid? :)
Ik ga volgende week beginnen met mijn PIR laag om in ieder geval een basislaag isolatie te hebben. De houtvezel laag en gips afwerking komt iets later, heb eerst wat andere prioriteiten in mijn woning. Ik wil er zodra het gereed is best een fotoverslag van maken, maar het is wel hoe ik het ga uitvoeren inderdaad.

• route99

route99

@frennek Waarom niet alleen een houtvezel laag en daar een klimaat folie oid aan het eind net onder de gipsplaat.

Een PIR/ houtvezel laag combi vind ik wel bijzonder, er mag dan wel geen aparte dampremmende laag in zitten maar daar betaal je via de PIR toch ook voor.

• frennek
route99 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:50:
@frennek Waarom niet alleen een houtvezel laag en daar een klimaat folie oid aan het eind net onder de gipsplaat.

Een PIR/ houtvezel laag combi vind ik wel bijzonder, er mag dan wel geen aparte dampremmende laag in zitten maar daar betaal je via de PIR toch ook voor.
Om meerdere redenen kies ik voor een hybride opbouw:

- Met alleen houtvezel moet er net als bij steenwol een dampscherm geplaatst worden, want het dakbeschot is niet dampopen genoeg. Je sluit hiermee je woonruimte af van de houtvezel laag, welke juist prettige vochtregulerende eigenschappen bezit. Houtvezel neemt actief vocht op en staat het ook weer af, het heeft dus een ligt bufferende werking in je huis. Met een dampscherm doe je deze eigenschappen teniet.

- Ook vind ik de isolatiewaarde van alleen houtvezel iets te matig. Ik wil graag richting nieuwbouwwaarde uitkomen na mijn renovatie. Je ontkomt daarmee niet om PIR isolatie.

- PIR heeft beroerde akoestische eigenschappen, dus een volledig PIR dak vind ik niet gewenst. Een geluidsabsorberende laag is voor mij een pré.

Door de combinatie PIR en houtvezel heb ik redelijke akoestische eigenschappen, een mooie isolatiewaarde en profiteer ik ook van de vochtregulerende eigenschappen van houtvezel. Ik combineer dus de beste eigenschappen van elk product. Doordat de PIR laag zoveel dikker is dan de houtvezel laag, is er nooit kans op condensatie in de houtvezellaag en kan ik deze direct 'blootstellen' aan de leefruimte.

• route99

route99

@frennek Onderbouwd verhaal. Tnx, za eea nog eens laten bezinken.
Had ff jouw gegevens v/d vraag in Ubakus gestopt, alles op 1 punt na is gelijk, behalve de droogreserve scheelt echt veel.
Zie je als bron v/d data de oorzaak van het verschil.

• Seafarer
route99 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:12:
@frennek Onderbouwd verhaal. Tnx, za eea nog eens laten bezinken.
Had ff jouw gegevens v/d vraag in Ubakus gestopt, alles op 1 punt na is gelijk, behalve de droogreserve scheelt echt veel.
Zie je als bron v/d data de oorzaak van het verschil.[Afbeelding]
Even een opmerking van andere aard.
Ik snap de laatste tijd de lagen met dakpannen niet, die ik hier voorbij zie komen, je hebt toch altijd tengels en panlatten?
Dan ziet dat bij mij erzo uit:

Edit:
Kijk vooral even in de rechter onderhoek naar het 3D dakje.

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 15:41
Moet de dampwerende folie aan ee muur vast getaped? Er komt nog weer een panlat overheen die hem ook nog tegen de muur klemt omdat ik rachels maak voor gips.

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-03 11:40
Asprine schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:55:
Moet de dampwerende folie aan ee muur vast getaped? Er komt nog weer een panlat overheen die hem ook nog tegen de muur klemt omdat ik rachels maak voor gips.
Ik ben absoluut geen(!) expert en kijk een beetje mee in dit topic omdat ik zelf nog mijn zolder moet isoleren: in de Youtube filmpjes zie ik ze dat wel altijd doen. Volgens mij worden ze zelfs vastgekit of vastgetapet.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:46
Ik heb een plat dak met heel slechte isolatie. Van binnen naar buiten is dit nu de opbouw:

stuclaag (2-4 mm?)
gipskarton (9,5 mm)
rachelwerk (30 mm) elke 30 cm(?)
balklaag (100mm breed, 300mm hoog) elke 80 cm
dakbeschot (ik denk grenen planken van 27mm)
bitumen
harde geelkleurig schuim van 4 cm
bitumen

Nu heb ik een offerte om dit te isoleren met 140mm PIR, opgebouwd uit twee lagen van 70mm, met de naden verspingend. De twee lagen bitumen worden dan verwijderd, evenals de 40mm bestaande isolatie. Op de PIR komt een nieuwe laag bitumen.

Dat is volgens mij een prima voorstel. Maar het is wel flink aan de prijs en een deel van de kosten zitten ook in het verwijderen van de bestaande bitumen. Ik snap dat je niet oneindig door moet blijven gaan met lagen bitumen op elkaar stapelen. Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb het al even in ubakes gezet met mijn beperkte kennis. Daarin zie ik geen problemen. Volgens mij omdat die bitumen al als een dampremmende laag werkt. Zouden jullie het eerst kaal laten maken door de aannemer?

Ik doe dit met mijn 3 buren tegelijk. Daarom wil ik het door een aannemer laten doen. Als ik het alleen zou doen, zou ik wellicht zelf de bestaande bitumen en isolatie verwijderen.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 11:05

Wuursj

want worst is al bezet

@orfAls je de oude isolatie en bitumen verwijderd, benader je de situatie zoals die bij nieuwbouw wordt toegepast en dus inderdaad goed is. De PIR heeft hoogtswaarschijnlijk een alu laagje en is zodoende dampdicht. Die bitumen onder je isolatie zou je daardoor niet meer nodig hebben.

Maar je vraag is eigenlijk of het kwaad kan om te laten zitten? Denk het niet. Mocht het ooit 'lek' raken, blijft de nieuwe pir dampdicht.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• orf
Wuursj schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:34:
@orfAls je de oude isolatie en bitumen verwijderd, benader je de situatie zoals die bij nieuwbouw wordt toegepast en dus inderdaad goed is. De PIR heeft hoogtswaarschijnlijk een alu laagje en is zodoende dampdicht. Die bitumen onder je isolatie zou je daardoor niet meer nodig hebben.

Maar je vraag is eigenlijk of het kwaad kan om te laten zitten? Denk het niet. Mocht het ooit 'lek' raken, blijft de nieuwe pir dampdicht.
Ja, precies. Aan de ene kant lijkt het me goed om "schoon" te beginnen, dus de oude lagen weghalen. Aan de andere kant zit daar een flink deel van de kosten in en komt het op zo'n €7.000 per huis voor alleen de isolatie en met het vernieuwen van een dakkoepel (omdat je die beter niet terug kan plaatsen nu ze 10+ jaar zijn) komt het in totaal op € 8.000 - € 10.000.

Dat komt ook doordat het platte dak aan de voor- en achterkant een opstaande rand heeft met een rij dakpannen en daarop nokvorsten in het cement. Die moeten allemaal verwijderd worden en waarschijnlijk deels vervangen omdat er flink wat zullen sneuvelen bij het verwijderen.

Misschien maar gewoon even slikken en het gelijk goed doen.

Edit:
Ik zit nog even te kijken naar de ISDE subsidie hiervoor. Dat komt bij 1 maatregel volgens mij neer op zo'n 15% subsidie. Maar ik zie ook € 30 per vierkante meter PIR isolatie. Hoe werkt dat dan met 2 lagen van 70mm PIR isolatie op elkaar. Heeft dat nog invloed op de subsidie ten opzichte van 1x 140mm PIR? Weet iemand dat?

[Voor 15% gewijzigd door orf op 12-12-2022 16:02]

• Rukapul
orf schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:06:
[...]

Ja, precies. Aan de ene kant lijkt het me goed om "schoon" te beginnen, dus de oude lagen weghalen. Aan de andere kant zit daar een flink deel van de kosten in en komt het op zo'n €7.000 per huis voor alleen de isolatie en met het vernieuwen van een dakkoepel (omdat je die beter niet terug kan plaatsen nu ze 10+ jaar zijn) komt het in totaal op € 8.000 - € 10.000.

Dat komt ook doordat het platte dak aan de voor- en achterkant een opstaande rand heeft met een rij dakpannen en daarop nokvorsten in het cement. Die moeten allemaal verwijderd worden en waarschijnlijk deels vervangen omdat er flink wat zullen sneuvelen bij het verwijderen.

Misschien maar gewoon even slikken en het gelijk goed doen.

Edit:
Ik zit nog even te kijken naar de ISDE subsidie hiervoor. Dat komt bij 1 maatregel volgens mij neer op zo'n 15% subsidie. Maar ik zie ook € 30 per vierkante meter PIR isolatie. Hoe werkt dat dan met 2 lagen van 70mm PIR isolatie op elkaar. Heeft dat nog invloed op de subsidie ten opzichte van 1x 140mm PIR? Weet iemand dat?
Nee, het gaat om het uiteindelijke resultaat zolang je maar boven de minimum isolatiewaarde voor de subsidie uitkomt.

Let erop dat voor de subsidie het werk door een vakman uitgevoerd moet worden. * Rukapul heeft zich laten helpen door een timmerman die toch wat kwam doen.

• KwameMpufu
  • Registratie: Juli 2021
Ga binnenkort beginnen aan een grote verbouwing van onze zolder en vliering. Ik ga de boel helemaal leegtrekken en opnieuw opbouw, dus gelijk ook flink isoleren. Heb me al aardig ingelezen, maar zit met een bijzonder geval (afgezien van genoeg andere vragen, overigens). Het schuine dak, dat more or less de hele zolder en vliering beslaat, ga ik van binnenuit isoleren. Een redelijk standaard situatie, dus so far so good.

Waar ik echter mee zit is het volgende: ons schuine dak loopt aan één kant een stuk (zeg een metertje) door op de onderliggende verdieping, waar het platte plafond dus wordt 'afgekapt' door het schuine dak. Een gedeelte daarvan is in de recentelijk gerenoveerde badkamer (inclusief vers gestuct schuin plafond). Ten tijde van die verbouwing hadden we het idee dat 'we dat wel vanaf boven vol konden duwen met iets van isolatie'. We hebben daar echter totaal geen rekening gehouden met eventuele dampschermen of iets dergelijks. De huidige situatie is van binnen naar buiten stuc - gipsplaten - pleister/riet op rachelwerk - spouw van ongeveer 6cm - dakbeschot - waterkerende dampopen folie - dakpannen.

Ik begrijp dat het juist in een badkamer natuurlijk super belangrijk is om goed rekening te houden met condens en vocht. Is er enige mogelijkheid om zonder danwel het stucwerk open te breken, danwel het dak open te maken, het stuk schuin dak te isoleren? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het mogelijk is om netjes een dampscherm vanaf de verdieping boven in de spouw te monteren. Misschien dat het lukt om gecoate PIR platen in te schuiven, maar vraag me af of dat echt secuur te doen is en daarmee daadwerkelijk nut heeft. Zijn er speciale soorten inspuitwol of korrels die geen dampscherm behoeven? Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

• orf
KwameMpufu schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:58:
Ga binnenkort beginnen aan een grote verbouwing van onze zolder en vliering. Ik ga de boel helemaal leegtrekken en opnieuw opbouw, dus gelijk ook flink isoleren. Heb me al aardig ingelezen, maar zit met een bijzonder geval (afgezien van genoeg andere vragen, overigens). Het schuine dak, dat more or less de hele zolder en vliering beslaat, ga ik van binnenuit isoleren. Een redelijk standaard situatie, dus so far so good.

Waar ik echter mee zit is het volgende: ons schuine dak loopt aan één kant een stuk (zeg een metertje) door op de onderliggende verdieping, waar het platte plafond dus wordt 'afgekapt' door het schuine dak. Een gedeelte daarvan is in de recentelijk gerenoveerde badkamer (inclusief vers gestuct schuin plafond). Ten tijde van die verbouwing hadden we het idee dat 'we dat wel vanaf boven vol konden duwen met iets van isolatie'. We hebben daar echter totaal geen rekening gehouden met eventuele dampschermen of iets dergelijks. De huidige situatie is van binnen naar buiten stuc - gipsplaten - pleister/riet op rachelwerk - spouw van ongeveer 6cm - dakbeschot - waterkerende dampopen folie - dakpannen.

Ik begrijp dat het juist in een badkamer natuurlijk super belangrijk is om goed rekening te houden met condens en vocht. Is er enige mogelijkheid om zonder danwel het stucwerk open te breken, danwel het dak open te maken, het stuk schuin dak te isoleren? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het mogelijk is om netjes een dampscherm vanaf de verdieping boven in de spouw te monteren. Misschien dat het lukt om gecoate PIR platen in te schuiven, maar vraag me af of dat echt secuur te doen is en daarmee daadwerkelijk nut heeft. Zijn er speciale soorten inspuitwol of korrels die geen dampscherm behoeven? Ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Ik heb voor de gestucte kap besloten om de gipsplaten en het stucwerk toch te gaan verwijderen. Natuurlijk ontzettend zonde om dat te doen, maar volgens mij echt noodzakelijk om volledig dampdicht te zijn.

Als alternatief zou je een dampscherm óp het stucwerk aan kunnen brengen en daaroverheen opnieuw gipsplaten aan kunnen brengen.

• KwameMpufu
  • Registratie: Juli 2021
Ja check. Als ik toch opnieuw moet stucen, dan denk ik dat het plafondje toch maar slopen de beste optie is. Kan ik er gewoon goed bij om alles te plaatsen. Maar ja, zonde is het zeker. Al is het nog vervelender als na een paar jaar het dak wegrot natuurlijk.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:10
Ik zit even met een vraag waar ik zo gauw geen antwoord op kan vinden.
Ik heb sinds kort een houtskelet huis gekocht wat nog wat werk nodig heeft. Het dak is niet geïsoleerd en dat wil ik uiteraard wel gaan doen.
Er zit een aluminium Icopal dak op, dat zijn op dakpannen lijkende aluminium panelen, waaronder een waterdichte plastic folie zit.
Nu is het me niet helemaal duidelijk wat voor folie ik het beste kan gebruiken onder de waterdichte folie om er zeker van te zijn dat er genoeg afstand over blijft tussen de glaswol voor de ventilatie opening tussen het isolatiemateriaal en de waterdichte plastic folie.
Ik heb al wat in Ubakus gerommeld, maar daar kom ik niet tot de juiste folie.

De opties die ik voor me zie zijn:
- Een HPV folie (wat zou een goede zijn?) met een ventilatieruimte van 3-4cm tussen beide folies.
- Geen extra folie, maar een gotere afstand (circa 8cm) tussen de glaswol en de waterdichte folie.

Graag hoor ik jullie gedachten en ideeën over mijn vraagstuk!

• Seafarer
SpongeRob schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:19:
Ik zit even met een vraag waar ik zo gauw geen antwoord op kan vinden.
Ik heb sinds kort een houtskelet huis gekocht wat nog wat werk nodig heeft. Het dak is niet geïsoleerd en dat wil ik uiteraard wel gaan doen.
Er zit een aluminium Icopal dak op, dat zijn op dakpannen lijkende aluminium panelen, waaronder een waterdichte plastic folie zit.
Nu is het me niet helemaal duidelijk wat voor folie ik het beste kan gebruiken onder de waterdichte folie om er zeker van te zijn dat er genoeg afstand over blijft tussen de glaswol voor de ventilatie opening tussen het isolatiemateriaal en de waterdichte plastic folie.
Ik heb al wat in Ubakus gerommeld, maar daar kom ik niet tot de juiste folie.

De opties die ik voor me zie zijn:
- Een HPV folie (wat zou een goede zijn?) met een ventilatieruimte van 3-4cm tussen beide folies.
- Geen extra folie, maar een gotere afstand (circa 8cm) tussen de glaswol en de waterdichte folie.

Graag hoor ik jullie gedachten en ideeën over mijn vraagstuk!
Of ik lees niet goed, jij hebt dus geen dakbeschot. Je kijkt zo tegen dat aluminium aan?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:10
Seafarer schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:55:
[...]

Of ik lees niet goed, jij hebt dus geen dakbeschot. Je kijkt zo tegen dat aluminium aan?
Dat lees je goed inderdaad, het enige dat tussen de zolder en de dakbedekking zit is die waterdichte plastic folie.
Uiteraard zit er wel het nodige rachelwerk tussen, maar de enige barrière is die folie.

[Voor 12% gewijzigd door SpongeRob op 12-12-2022 21:12]

• Seafarer
Een soort vriescel.

Wel te hopen dat die folie vocht doorlatend is, naar buiten toe.

[Voor 64% gewijzigd door Seafarer op 12-12-2022 21:15]

• Clementie
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-03 20:29
Ik lees over houtvezel dat betere geluidsdempende eigenschappen heeft. Ik heb een aanbouw met een dak met standaard dakplaten. Dat is binnen heel gehorig (wind en verkeersgeluiden). Zou het helpen om aan de binnenzijde dunne houtvezelplaten tegen de bestaande dakplaten aan te zetten. En twee vragen daarover:
1 kun je die platen er tegenaan lijmen?
2 zou je de platen aan de woonzijde wit (of andere kleur) kunnen schilderen? Zodat ze verder geen afwerking meer hoeven? En zo ja hoe en met wat voor verf?

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-03 14:39
SpongeRob schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:11:
[...]

Dat lees je goed inderdaad, het enige dat tussen de zolder en de dakbedekking zit is die waterdichte plastic folie.
Uiteraard zit er wel het nodige rachelwerk tussen, maar de enige barrière is die folie.
Wij hebben ook een houtskelet woning. Gewone betonnen dakpannen wel, maar ook een waterkerende folie die dampdicht is(waar de vorige bewoners allemaal gaten in geprikt hebben...)

Moet er nog steeds toekomen om dit te isoleren, maar je moet glaswol gebruiken en klimaatfolie. Maar er zijn hier betere experten die je kunnen bijstaan.

Hier is mijn topic over mijn situatie:: Zolder isolatie nachtmerrie oplossen

En in dit topic staan ook nog wat berichten van mij hierover.

Succes!
Seafarer schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:13:
Een soort vriescel.

Wel te hopen dat die folie vocht doorlatend is, naar buiten toe.
Maakt mijn inziens helemaal niet uit, er is een oplossing voor alles --> in dit geval glaswol gebruiken met klimaatfolie.

[Voor 16% gewijzigd door Matomatisch op 13-12-2022 08:58]

• Seafarer
Clementie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:36:
Ik lees over houtvezel dat betere geluidsdempende eigenschappen heeft. Ik heb een aanbouw met een dak met standaard dakplaten. Dat is binnen heel gehorig (wind en verkeersgeluiden). Zou het helpen om aan de binnenzijde dunne houtvezelplaten tegen de bestaande dakplaten aan te zetten. En twee vragen daarover:
1 kun je die platen er tegenaan lijmen?
2 zou je de platen aan de woonzijde wit (of andere kleur) kunnen schilderen? Zodat ze verder geen afwerking meer hoeven? En zo ja hoe en met wat voor verf?
Is dat dak nu al wind dicht? Dat kan de herrie ook verklaren.

• Clementie
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-03 20:29
Seafarer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:05:
[...]

Is dat dak nu al wind dicht? Dat kan de herrie ook verklaren.
Ja, het dak is wel helemaal dicht. Zijn standaard isolatiedakplaten die over de balken liggen.
Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee