(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 56 Laatste
Acties:
  • 526.060 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 22:08
Dank voor je reactie!

Ik was niet helemaal duidelijk in hoe de vloer er uit ziet. Dit is een houten vloer. Nu ik de onderste laag PIR nog niet tegen de schuine kant aan heb kan ik de houten vloerplaten nog makkelijk verwijderen en er isolatie tussen stoppen.

Ik weet niet zo goed hoe ik het in Ubakus zet, omdat het afdakje wel buiten is, maar dus niet 'in weer en wind zit'.

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
inquestos schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:36:
[...]

Helaas is het een tussenwoning, dus dak ophogen gaat het niet worden. Dakrenovatie kan ook als het nodig is (woning is wel +-15 meter hoog). Isoleren moet echt van binnenuit. Wat bedoel je met lapwerk?
Ik had 5 jaar geleden iemand met een 2 onder 1 kap die ondanks advies niet vanaf buiten wilde isoleren omdat hij dat minder mooi vond met de aansluiting met de buren inmiddels 5 jaar later en met nieuwe buren hebben die buren nu een vergunning om vanaf buiten te isoleren en het dak te verhogen :+

Het is vaak de betere oplossing en dus zullen er (zeker nu) mensen zijn die daar naar zullen grijpen en omdat de gemeentes ook steeds minder moeilijk doen over een ongelijk dak met de buren, gaan die daken er echt komen.
ik heb trouwens geen ervaring met jouw gemeente ik zit aan de andere kant van het land. :+

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 11-11-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

route99 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:53:
En als je exact in het midden woont van een oneven aantal het zelfde woningtype met passende hoekwoningen, dan heb je een prachtige symmetrie.... :Y oOo 8)
ik ken dus al een aantal gemeentes die er gewoon een beleid op hebben gemaakt, dan mag je X cm verhogen en gaan ze ervanuit dat het uiteindelijk weer 1 dak kan worden, zoiets doen ze vaak ook bij dakopbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
twain4me schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:10:
[...]

Ik had 5 jaar geleden iemand met een 2 onder 1 kap die ondanks advies niet vanaf buiten wilde isoleren omdat hij dat minder mooi vond met de aansluiting met de buren inmiddels 5 jaar later en met nieuwe buren hebben die buren nu een vergunning om vanaf buiten te isoleren en het dak te verhogen :+
In een wijk hier in de buurt heeft de woningstiching de woningen afgelopen jaren gerenoveerd inclusief dak(isolatie). Koopwoningen konden meedoen, maar velen weigerden. En dus heb je woningblokken met een paar woningen met nette schone gevels en verhoogde daken afgewisseld met oude meuk met lage daken.

Het valt op maar is minder lelijk dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:44

Seafarer

XXX

Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:29:
[...]

In een wijk hier in de buurt heeft de woningstiching de woningen afgelopen jaren gerenoveerd inclusief dak(isolatie). Koopwoningen konden meedoen, maar velen weigerden. En dus heb je woningblokken met een paar woningen met nette schone gevels en verhoogde daken afgewisseld met oude meuk met lage daken.

Welk hoogte verschil hebben ze daar tussen de daken?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:29:
[...]

sinds dat er op de meeste plaatsen nu dappakellen op de voorkant mogen en aan het leggen van zonnepanelen weinig ristricties zijn, zijn toch veel daken al heel erg verschillend. dat randje maakt niet veel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Seafarer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:31:
[...]

Welk hoogte verschil hebben ze daar tussen de daken?
10cm ofzo?

Zie bv https://www.google.com/ma...6cyepA!2e0!7i16384!8i8192 (streetview).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:36
twain4me schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:31:
[...]

sinds dat er op de meeste plaatsen nu dappakellen op de voorkant mogen en aan het leggen van zonnepanelen weinig ristricties zijn, zijn toch veel daken al heel erg verschillend. dat randje maakt niet veel meer uit.
Tis in de nieuwbouwwijk waar ik in woon zelfs 'design' van een aantal straten: verschillende type en kleuren dakpannen en gevelkleuren om elke woning een uniek aangezicht te geven. Het werkt wel, het oogt heel dorps.

Kan mij zo voorstellen dat als je die isolatie toen te duur vond, je de huidige energieprijzen helemaal niet grappig vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-11-2022 15:27 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 18:00
Zocht maar kon nog niet vinden hoe ik het best om ga me de lucht af en aanvoer van mijn cv.
het gat in mijn dak beschot is twee keer zo groot dan nodig. Dus daar moet eerst een plaatje overheen.
Maar dan:
- buizen tijdelijk weghalen, glaswollen, een gat in snijden en de buis doorvoeren?
- Klimaatfolie wel of niet vast tapen aan de buis? Kan me voorstellen dat die buis nog wel eens los gemaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Asprine schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:18:
Zocht maar kon nog niet vinden hoe ik het best om ga me de lucht af en aanvoer van mijn cv.
het gat in mijn dak beschot is twee keer zo groot dan nodig. Dus daar moet eerst een plaatje overheen.
Maar dan:
- buizen tijdelijk weghalen, glaswollen, een gat in snijden en de buis doorvoeren?
- Klimaatfolie wel of niet vast tapen aan de buis? Kan me voorstellen dat die buis nog wel eens los gemaakt wordt.
Pro Clima heeft mooie documentatie over de mogelijkheden voor doorvoeringen en dergelijke, oa te zien in http://www.groenebouwsyst...6/Verbindingsmiddelen.pdf

Pro Clima is een fabrikant, dus alles is van hun merk in de documentatie.

Het gat zou ik dichtproppen met isolatie en er dan voor zorgen dat je klimaatfolie aansluit op de buis.

[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 12-11-2022 09:23 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Laatst online: 08-07 22:08
Rukapul schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:37:
Het mooiste is om de vloer te (na)isoleren.
Mocht dat niet willen dan is compartimentaliseren van binnen een prima plan. Je houdt dan echter wel de koudbrug van het beton zelf.

* Rukapul was achter het knieschot aan het isoleren afgelopen week en kwam tot exact dezelfde bevinding: ondanks dat het overstekende deel met R=2.5 geisoleerd zou moeten zijn was de vloer daar voelbaar kouder dan boven de rest van de garage :X
Met welke materialen was dit overstekende gedeelte geïsoleerd?
En hoe heb je het nu extra geïsoleerd? Nog folies gebruikt bijvoorbeeld? Ik kom er nog niet echt uit namelijk.

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasskas
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-11-2022
Hi all. I dont speak Dutch, so this whole attic isolation quest is on hard difficultly for me :) Google translate is useful but still you need to know some magic words. I hope somebody will be able to help me out.
My current situation: (from outside in):
Roof tiles? https://imgur.com/WZ57ZXe
They are mounted to some wood planks, but they are not continuous across the roof
XPS (I guess based on blue shade) 40mm. Looks like is wedged between planks for roof and inside planks.
Wood planks (like laminate but with gaps between connections) 15mm
How it looks like https://imgur.com/D1tn3gE (without tiles)
I tried using ubakus, but I dont know all correct names for these materials :(
Attic from inside: https://imgur.com/vW8H8Rz
I would like to add extra isolation as sometimes I can feel wind blowing through connections between wood planks. I was thinking PIR boards, as I want to keep as much headroom as possible. In this scenario, do I need any extra ventilation planks? Or just glue them to the existing wooden planks?
If any extra information needed, please let me know.

[ Voor 7% gewijzigd door kasskas op 12-11-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
WOrange schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:58:
[...]

Met welke materialen was dit overstekende gedeelte geïsoleerd?
En hoe heb je het nu extra geïsoleerd? Nog folies gebruikt bijvoorbeeld? Ik kom er nog niet echt uit namelijk.
Geen idee. Volgens de bouwinformatie is het geïsoleerd met R=2.5, waarschijnlijk onder het beton in de aftimmering.

Ik ga daar nu niets aan doen. Heb ook maar beperkte mogelijkheid aan de bovenkant want maar een klein deel zit achter een knieschot. De rest is rechte gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:44
@kasskas If you feel wind inside your attic, it’s usually good to start with closing the gaps and cracks. Because this wind will reduce the effectiveness of the new insulation material. And also to reduce the chance of moisture form the outside coming into the construction and (new) insulation.
There are basically two options, and both can also be used together:
  • Use eg a flexible sealant, pur foam or some other material that fits the job to close/seal the gaps
  • Use a water retaining and vapor open/permeable foil (eg Polytex original) to completely cover the inside of your current roof. When there are al lot of narrow gaps eg between the wooden planks, this is probably the way to go.
For the new insulation material no air gap is usually adviced: pir can be placed directly to the roof. But watch out: when using a foil to close the current roof from wind coming in, a small gap between the foil and hard material (wooden planks and hard insulation material) might be required. I believe this is not the case for the mentioned Polytex original, but always check the installation instruction of the foil you are going to use beforehand. Also check this when using glue: this might affect the foil.

On the inside (/warm side) of the new insulation material, a so called climate foil or vapor regulating foil is often used. Eg Pro clima Intello Plus. Also check the installation instructions of the foil of choice, because sometimes a gap between the foil and insulation or plasterboard is requiered.
Then finish is with a plasterboard for better fire resistance and cosmetic purposes.

I hope this info helps you in finding the right solution for your roof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukesuppereend
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-09-2024
Hallo allemaal,

Met veel plezier lees ik hier de topics over klussen en ook verduurzamen.
Wij drogen thuis de was aan de waslijn op zolder, de zolder die ik binnenkort wil gaan isoleren.
Ik maak me een beetje zorgen over de hoeveelheid vocht die verdampt bij het drogen van de was en die mogelijk na het isoleren niet meer weg kan.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of met het zelfde dilemma gezeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15
Hier vandaag weer een dag hard gebeund op zolder.

Ik kan inmiddels echt geen schroten meer zien. Daarnaast hier m’n buurman (die er toen woonde) alles vastgenageld met dikke nagels, dus elk frame/rachelwerk wat er is moet ik los breken.

Echt fantastisch :').

Gewoon isoleren tussen de kepers is geen issue. Dat slopen kost zo gruwelijk veel tijd , pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 17:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik kreeg mail over dit nieuwe systeem van Faay, misschien voor iemand die hier mee bezig gaat?

https://faaywebshop.nl/pg-roofing-calculator-pg60-fk

geen aandelen, wel ooit gebruik gemaakt van Faay prefab wandpanelen

[ Voor 22% gewijzigd door Falcon op 12-11-2022 18:59 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Falcon Je betaalt voor de kant en klaar luxe, bedoeld voor nieuw-/systeembouw. Voor oudere huizen is het altijd maatwerk, totaal ongeschikt of niet interessant omdat je zoveel moet aanpassen dat prijs nog verder onaantrekkelijk wordt voor een particulier.

Tis imho alleen bijna puur voor het zakelijke domein.

Wel een tip voor jou:
Je ziet tis maar een kleine moeite als je weet waar je zoeken moet, tis mss wel zo netjes om dat meteen bij zo'n "nieuw" materiaal bericht aan te geven waarom jij het zo interessant vindt voor een redelijk aantal Tweakers, als je hier een poosje bent heb je dat wel een beetje in de peiling wat er zo leeft? Iemand die echt met Faay bezig is heeft zijn/haar kanalen vast in orde, daar hoef je het niet voor te doen .

Dat scheelt dat tig mensen het op te zoeken en checken, terwijl de doelgroep waarvoor het is me hier niet erg groot lijkt. Een kleine toevoeging net als ik onder gepaste heb uit het attest dat bij hen online stond was al voldoende was geweest. Ik zou het zelf na het lezen van onderstaande info nooit meer gepost hebben, de doelgroep is zo ontzettend klein hiervan. Ik vind het ook geen bijzonder systeem of zo, er zijn meer van deze vergelijkbare systemen op de markt, zodat het daarom vermeldenswaardig lijkt te zijn .

https://www.faay.nl/besta...ttest-systeemplafonds.pdf
Type PG Roofing (plafond tegen binnenzijde hellend dak)
Plafondtype PG Roofing, opgebouwd uit PG elementen en een ophangsysteem bestaande uit spouwlatten
en PG-verbindingsregels, aangebracht tussen de gordingen.
De rechthoekige 600 mm brede PG elementen zijn samengesteld uit een PIR-isolatieplaat, aan beide
zijden voorzien van een aluminium cacheerlaag,
waarop aan één zijde 9,5 mm dikke gipskartonplaten
worden gelijmd. De lange zijden van de elementen zijn voorzien van een sponning die over de flens van
een houten PG-verbindingsregel wordt geschoven. Aan de zichtzijde is de lange zijde voorzien van een
vellingkant. In de onderlinge aansluiting van de PG elementen wordt een blijvend elastische kit
aangebracht tussen de gipsplaten en in de aansluiting tussen de PG elementen en de aansluitende
constructiedelen zoals gordingen en wanden wordt een PG Seal band aangebracht. De PG elementen
worden rondom optioneel opgesloten met een plint. Totale dikte PG element: PG60 60 mm, PG70 70 mm,
PG80 80 mm en PG90 90 mm. De breedte van de spouw tussen het PG element en het dakbeschot is 20
mm.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 12-11-2022 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
aukesuppereend schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:49:
Hallo allemaal,

Wij drogen thuis de was aan de waslijn op zolder, de zolder die ik binnenkort wil gaan isoleren.
Ik maak me een beetje zorgen over de hoeveelheid vocht die verdampt bij het drogen van de was en die mogelijk na het isoleren niet meer weg kan.

Isoleren betekent niet dat ventilatie verandert tenzij het een tochthol was.

Maar het antwoord is ventileren. Hetzij natuurlijk. Hetzij mechanisch. Desnoods plaats je een extra afzuigventiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

aukesuppereend schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:49:
Hallo allemaal,

Je hebt toch mechanische ventilatie in huis hoop ik?

Oeps was al beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

De_Bastaard schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:52:
Hier vandaag weer een dag hard gebeund op zolder.

Ik kan inmiddels echt geen schroten meer zien. Daarnaast hier m’n buurman (die er toen woonde) alles vastgenageld met dikke nagels, dus elk frame/rachelwerk wat er is moet ik los breken.

Echt fantastisch :').

Gewoon isoleren tussen de kepers is geen issue. Dat slopen kost zo gruwelijk veel tijd , pff.
Buurman uitnodigen om te helpen en een biertje beloven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukesuppereend
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-09-2024
Rukapul schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:13:
[...]

Isoleren betekent niet dat ventilatie verandert tenzij het een tochthol was.

Maar het antwoord is ventileren. Hetzij natuurlijk. Hetzij mechanisch. Desnoods plaats je een extra afzuigventiel.
Wow, bedankt voor de snelle reacties.
We hebben inderdaad ventilatie op zolder, op dit moment natuurlijk (op de begane grond en badkamer mechanisch).
Ik zal een kijken of we de zolder ook gemakkelijk mechanische ventilatie kunnen toevoegen.

Bedankt 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

aukesuppereend schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:34:
[...]

Wow, bedankt voor de snelle reacties.
We hebben inderdaad ventilatie op zolder, op dit moment natuurlijk (op de begane grond en badkamer mechanisch).
Ik zal een kijken of we de zolder ook gemakkelijk mechanische ventilatie kunnen toevoegen.

Bedankt 🙏
dan heb je toevoer nodig op de zolder en niet zozeer afvoer, de afvoer loopt via de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Vochtige ruimtes worden meestal afgezogen, en niet ingeblazen. Dus afzuiging op een zolder waar vaak natte was hangt lijkt mij logischer.
Als aansluiten op je huidige ventilatiesysteem niet lukt, dan kun je misschien kijken of een decentraal systeem (al dan niet met wtw) een optie is @aukesuppereend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasskas
Franciesco schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:27:
@kasskas If you feel wind inside your attic, it’s usually good to start with closing the gaps and cracks. Because this wind will reduce the effectiveness of the new insulation material. And also to reduce the chance of moisture form the outside coming into the construction and (new) insulation.
There are basically two options, and both can also be used together:
  • Use eg a flexible sealant, pur foam or some other material that fits the job to close/seal the gaps
  • Use a water retaining and vapor open/permeable foil (eg Polytex original) to completely cover the inside of your current roof. When there are al lot of narrow gaps eg between the wooden planks, this is probably the way to go.
For the new insulation material no air gap is usually adviced: pir can be placed directly to the roof. But watch out: when using a foil to close the current roof from wind coming in, a small gap between the foil and hard material (wooden planks and hard insulation material) might be required. I believe this is not the case for the mentioned Polytex original, but always check the installation instruction of the foil you are going to use beforehand. Also check this when using glue: this might affect the foil.

On the inside (/warm side) of the new insulation material, a so called climate foil or vapor regulating foil is often used. Eg Pro clima Intello Plus. Also check the installation instructions of the foil of choice, because sometimes a gap between the foil and insulation or plasterboard is requiered.
Then finish is with a plasterboard for better fire resistance and cosmetic purposes.

I hope this info helps you in finding the right solution for your roof.
Thanks for the help. Well it is not like there is constant wind. Just if it is really windy day, I can feel with hand slight breeze in several joints. So I don't really worry if I loose several percent of isolation. In case PIR boards come with aluminum foil layer, do I need extra climate foil? I thought that one is already vapor blocking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

kasskas schreef op zondag 13 november 2022 @ 00:05:
[...]

Thanks for the help. Well it is not like there is constant wind. Just if it is really windy day, I can feel with hand slight breeze in several joints. So I don't really worry if I loose several percent of isolation. In case PIR boards come with aluminum foil layer, do I need extra climate foil? I thought that one is already vapor blocking?
I think that you under estimate the influence of wind. Closing your construction for wind is the first to do. Just google to find out how important this is. Or try to find out everything around a blower door test.

The aluminum is not covering your total roof. You still have uncovered wood. But it is little compared to the total surface and you will see a very light improvement in UBAKUS. This point is questionable, I know. I have not used any foil on the warm side but the roof is on the ground floor and relative easy to replace if it goes wrong.
I can tell you in 5 years. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Franciesco schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:20:
Vochtige ruimtes worden meestal afgezogen, en niet ingeblazen. Dus afzuiging op een zolder waar vaak natte was hangt lijkt mij logischer.
Als aansluiten op je huidige ventilatiesysteem niet lukt, dan kun je misschien kijken of een decentraal systeem (al dan niet met wtw) een optie is @aukesuppereend.
ik bedoelde met toevoer een rooster. Als je afzuigt,zoekt bij oudbouw de inblaas zelf een route door kieren etc totdat je gaat isoleren en alles luchtdicht gaat maken. dan zoekt het een route die niet zo heel handig is meestal. (warme lucht uit verblijfsruimtes "stelen") de toevoer (rooster) slim plaatsen is dan ook belangrijk. zonder dat zal het extra afzuigpunt zijn bron halen bij roosters elders in huis en dus maak je die kamers kouder. een extra afzuigpunt plaatsen is dan stap 2. een decentrale wtw is uiteraard een prima oplossing

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 13-11-2022 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@twain4me ok, dan snap ik je. Al zal in de meeste woningen, denk ik, de weerstand via een deurspleet naar de rest van het huis lager zijn waardoor er niet of maar weinig via kieren van buiten aangezogen wordt. Even aangenomen dat beneden voldoende toevoer is.
Sowieso denk ik dat het, bij een onverwarmde zolder, beter is om de lucht aan te zuigen vanuit het huis, dan vanuit buiten. Want de warmere lucht uit huis zal de was beter drogen en ook zorgen voor een lagere luchtvochtigheid op de zolder.
De warmte die je onttrekt zal dan, zoals je zegt, wel aangevuld moeten worden. Een wtw systeem zal wat helpen om die onttrokken warme lucht niet helemaal weg te gooien. Al zal het rendement denk ik laag zijn, want erg warm wordt de zolder toch niet van alleen een beetje aangezogen lucht. Een decentraal ventilatie systeem zou je dan eventueel alleen (of wat harder) kunnen draaien als er daadwerkelijk was hangt te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasskas
Seafarer schreef op zondag 13 november 2022 @ 00:39:
[...]

I think that you under estimate the influence of wind. Closing your construction for wind is the first to do. Just google to find out how important this is. Or try to find out everything around a blower door test.

The aluminum is not covering your total roof. You still have uncovered wood. But it is little compared to the total surface and you will see a very light improvement in UBAKUS. This point is questionable, I know. I have not used any foil on the warm side but the roof is on the ground floor and relative easy to replace if it goes wrong.
I can tell you in 5 years. :)
Hi. Thanks for the hint. In this case, how do I attach climate foil and then on top of it PIR boards? Clue the foil and screw in PIR? As I dont think it is good idea to glue foil and then glue PIR onto the foil? Or put the foil, then some ventilation slabs, and screw/glue PIR to that?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@kasskas foil is usually stapled and glued with tape on a wooden construction.
Check out some instruction manuals and it will become more clear I think.

Eg:
https://proclima-pdm.moll...20PLUS.pdf?language=en-xx

https://proclima.com/products/internal-sealing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:13
Franciesco schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:47:
@kasskas foil is usually stapled and glued with tape on a wooden construction.
Check out some instruction manuals and it will become more clear I think.

Eg:
https://proclima-pdm.moll...20PLUS.pdf?language=en-xx

https://proclima.com/products/internal-sealing
I don't see any use in using vapor foil when using
PIR with double-sided aluminium foil.

The aluminium foil won't let wind through.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX4CIDdsCJDEBpY0JdcF7NFWcOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E0In1cJJZkyGEX39ONRQaE9w.png?f=fotoalbum_large
Op dit moment is er helemaal geen isolatie en kijk ik vanaf de onverwarmde zolder direct tegen de balken en dubbele planken van het dakbeschot aan.

Ik heb de voorkeur voor een isolatie materiaal dat goed is in zowel een fase verschuiving als ook geluidsreductie. In eerste instantie keek ik naar houtvezel isolatie, echter weegt de melisse minder dan de helft van houtvezelisolatie. Dat ik dan iets inlever op de fase verschuiving neem ik voor lief.

De balken zijn 240 mm, dak constructie is uit 1923-1925. Ook vanwege de leeftijd van de constructie geef ik de voorkeur aan een wat lichter materiaal. PIR wil ik niet, oa vanwege het gebrek aan geluidsreductie, faseverschuiving, maar ook vanwege risico op het opsluiten van vocht in de constructie.

Voordat ik op de bestelknop druk voor het materiaal, ziet dit er een beetje gezond uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:57

H-W

Dat lijkt me een prima opbouw, technisch gezien klopt het, goede folie gekozen. Wel een bijzonder isolatiemateriaal maar who dares wins!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
elektriekert schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:57:
[...]

I don't see any use in using vapor foil when using
PIR with double-sided aluminium foil.

The aluminium foil won't let wind through.
As long as you are sure that the aluminium foil will fully cover and seal the current gaps, I agree.

Regarding the aluminium foil on the warm side of the construction: as @Seafarer mentioned, this foil will not cover your beams. So moisture, from within the house, can enter the construction.

I still think the best way is to use a foil on the warm side that covers the whole inside of the roof. So new insulation and wooden construction (beams etc). And not use an aluminium foil attached to the pir only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

H-W schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:50:
Dat lijkt me een prima opbouw, technisch gezien klopt het, goede folie gekozen. Wel een bijzonder isolatiemateriaal maar who dares wins!
In plaats van pur bij de ramen voor kierdichting zit ik te denken aan schapenwol. weer wat minder troep gebruikt (alle beetjes helpen)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/268474/files/336742732/650x650x2/isolena-schapenwol-kierdichtingsband-5cm-x-200m.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:13
Franciesco schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:59:
[...]

As long as you are sure that the aluminium foil will fully cover and seal the current gaps, I agree.

Regarding the aluminium foil on the warm side of the construction: as @Seafarer mentioned, this foil will not cover your beams. So moisture, from within the house, can enter the construction.

I still think the best way is to use a foil on the warm side that covers the whole inside of the roof. So new insulation and wooden construction (beams etc). And not use an aluminium foil attached to the pir only.
A yes, I used to seal the beams some extra aluminium tape :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Heb je specifiek voor de PRT versie van de katoenisolatie gekozen @fenrir?

Ik ben eigenlijk ook wel fan van ecologische variant zoals katoen, houtvezel en cellulose. Niet alleen vanwege de ogenschijnlijke milieu vriendelijkheid, maar ook vanwege de goede zomer en akoestische eigenschappen.
Maar heb nog niks beslist en hik, net als jij, ook wat op tegen het hoge gewicht van met name houtvezel ivm het belasten van de constructie. Katoen is dan een stukje lichter.
Ben benieuwd als je voor katoen kiest hoe dat gaat bevallen. Zowel qua montage als de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Franciesco schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:23:
Heb je specifiek voor de PRT versie van de katoenisolatie gekozen @fenrir?

Ik ben eigenlijk ook wel fan van ecologische variant zoals katoen, houtvezel en cellulose. Niet alleen vanwege de ogenschijnlijke milieu vriendelijkheid, maar ook vanwege de goede zomer en akoestische eigenschappen.
Maar heb nog niks beslist en hik, net als jij, ook wat op tegen het hoge gewicht van met name houtvezel ivm het belasten van de constructie. Katoen is dan een stukje lichter.
Ben benieuwd als je voor katoen kiest hoe dat gaat bevallen. Zowel qua montage als de praktijk.
De PRT heeft het laagste gewicht, de isolerende (warmte) eigenschappen lijken gelijk te zijn. Geluidsisolatie zit wel onderling verschil in voor zover ik gezien heb. Ik twijfel dan ook nog om voor de voorzetwanden een andere versie te kiezen dan de PRT. Al is overal hetzelfde ook wel weer makkelijk.

Ik heb dus nog geen ervaring met dit spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Dank voor de info @fenrir.
Ik zie inderdaad dat de Lambda waarde hetzelfde is voor de PRT en de PM versie. De geluidsabsorptie van de PRT is iets lager dan van de (wat zwaardere) PM versie, maar het is maar een klein verschil. Dus kan me voorstellen dat je vanwege het gewicht dan voor de PRT versie kiest.

Voor de geinteresseerden, onderstaande link naar de documentatie van Metisse katoenisolatie (rechts onderaan de pagina).

https://en.vrk-isolatie.nl/isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasskas
Franciesco schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:59:
[...]

Thanks for the help. I guess then I would need to put 15cm of PIR in between beams, so I could covert everything correctly with the foil. In case of that, then I am going with glass/rock wool. Is it the same sandwich? I mean (from outside) Roof, XPS, Boards, Wind resistant foil, glass wool, climate foil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@kasskas yes, it will probably be the same.

I created a construction in Ubakus that is, based on the info that you gave, an approximate of your situation. See screenshots below with glass wool and PIR. Based on these screenshots, you will probably be able to create your own construction in Ubakus with the right material and dimensions and see how it looks.
You will do this extra insulation only once, so take the time to play with the tool until you are confident that the construction is the right one.

Are you sure that no foil is currently present on the outside of the wooden planks (under the roof tiles)? This is quite common. Lift a roof tile to check it out. If there is such a foil, it is usually something like "Breather membrane sd=0,05m" which can be added to the construction in Ubakus.

PS: to my opinion the glass wool option in combination with Pro clima INTELLO PLUS foil is the preferred one of the 2 created (example) constructions as the moisture control is much better.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV8OlY2gE2m5bbm5TjIYml43DqY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YD283N1ah9UNA7sfljxf9t8v.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG_J33pKucZ6FuwyRpg2C-cIDU0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g6nMOC52KUcZWtnTyWMJdJ1B.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasskas
@Franciesco You are the best. Thanks a lot for the drawings. Should I worry about that condensation between new isolating material and existing ceiling? And if I understood correctly the thickness of the wool should be same as the depth between the beam?
or the foil, I used endoscope camera to do some exploring behind the ceiling and XPS. There was no foil in sight. I can also see the very end of the isolation if I look from my window up, and there I also cannot see any foil.
I think I will go with glass wool as it should be a lot easier to install too.

[ Voor 20% gewijzigd door kasskas op 15-11-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:55
Toch even hier een second-opinion vragen.

Mijn huis heeft een kleine uitbouw. Dit betreft alleen de gang met voordeur. Circa 2x3 meter oppervlak.
Op deze uitbouw zit een schuin dakje. Deze is bekleed met bitumen.

Nu ben ik bezig dit dakje te isoleren van binnenuit.
Ik las echter veel verschillende methodes voor het isoleren van een bitumen dak.

Ik ben vanochtend naar een bedrijf gegaan wat zich gespecialiseerd heeft in dakbedekking en isolatie.

Deze adviseerde mij PIR platen direct op de binnen zijde van het dakbeschot te schroeven. Hier dan weer een bouwfolie overheen, en dan afwerken met gipsplaten.
In mijn geval zou het er dan zo uitzien (van buiten naar binnen)
-Bitumen
-Houten plaat/dakbeschot
-PIR panelen
-hier dan folie op?
-circa 10 cm lucht
-gipsplaten

Kan iemand bevestigen dat die een prima oplossing is? Voor mijn gemoedsrust :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noDnvbSqehbU2Yyd_N9pU9xY8kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWBUrR6j4EzsRCg2G0pQB3tl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gooi dat eens in Ubakus. Bitumen klinkt als dampdicht en dus moet je denken aan klimaatfolie.

[ Voor 54% gewijzigd door Rukapul op 16-11-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 20:54
Vimana schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:18:

Mijn huis heeft een kleine uitbouw. Dit betreft alleen de gang met voordeur. Circa 2x3 meter oppervlak.

Ik las echter veel verschillende methodes voor het isoleren van een bitumen dak.

Ik ben vanochtend naar een bedrijf gegaan wat zich gespecialiseerd heeft in dakbedekking en isolatie.

Deze adviseerde mij PIR platen direct op de binnen zijde van het dakbeschot te schroeven. Hier dan weer een bouwfolie overheen, en dan afwerken met gipsplaten.
-Bitumen
-Houten plaat/dakbeschot
-PIR panelen
-hier dan folie op?
-circa 10 cm lucht
-gipsplaten

[Afbeelding]
Wat hel erg uitmaakt is of die pir platen bekleed zijn met aluminium of dat het kale platen zijn. Bij kale platen gaat dit wel goed. Bij platen met aluminium zoals op de foto dan gaat het waarschijnlijk niet goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
No Hands schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:33:
[...]

Wat hel erg uitmaakt is of die pir platen bekleed zijn met aluminium of dat het kale platen zijn. Bij kale platen gaat dit wel goed. Bij platen met aluminium zoals op de foto dan gaat het waarschijnlijk niet goed.
Oh, dan zou dit dus niet goed zijn? Ik was al begonnen zoals op de foto is te zien. De platen zijn van beide zijden voorzien van aluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:19
Vimana schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:18:

-Bitumen
-Houten plaat/dakbeschot
-PIR panelen
-hier dan folie op?
-circa 10 cm lucht
-gipsplaten

[Afbeelding]
Dat klinkt mij niet goed, maar gooi het in Ubakus idd.. Bitumen is zover ik weet dampdicht, je PIR platen met aluminium ook. Kortom, volgens mij sluit je nu vocht op in je houten constructie, waardoor het gaat rotten..

Heb je het gesimuleerd voordat je begon of ben je 'gewoon' begonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
ID-College schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:59:
[...]

Dat klinkt mij niet goed, maar gooi het in Ubakus idd.. Bitumen is zover ik weet dampdicht, je PIR platen met aluminium ook. Kortom, volgens mij sluit je nu vocht op in je houten constructie, waardoor het gaat rotten..

Heb je het gesimuleerd voordat je begon of ben je 'gewoon' begonnen?
Geen van beiden, gevraagd bij het bedrijf wat in dakbedekking en isolatie gespecialiseerd zou moeten zijn.

Wat zou nu de beste oplossing zijn dan? Anders zit ik met een pak PIR platen waar ik niets aan heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Vimana schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:43:
[...]

Geen van beiden, gevraagd bij het bedrijf wat in dakbedekking en isolatie gespecialiseerd zou moeten zijn.

Wat zou nu de beste oplossing zijn dan? Anders zit ik met een pak PIR platen waar ik niets aan heb
Wat ik zei: stap 1 is de constructie in Ubakus gooien en simuleren met temperatuur en luchtvochtigheid (en plaatje hier posten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Eigenlijk kan dit zo niet. Zoals @ID-College al aangeeft zit het hout van je dakbeschot nu opgesloten tussen dampdicht bituut en dampdicht PIR.
Dus dat PIR zul je ergens anders moeten gebruiken of op MP verpatsen maar ik zou het zo niet laten. Je kan alleen isoleren met een dampopen materiaal en dan klimaatfolie eronder om vocht eruit te laten.
PIR zou dus kunnen maar dan zonder aluminiumlaag. Maar beter zou zijn steenwol, houtveel, vlas, zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vimana
Dat is jammer van het gekochte materiaal dan ja. En van het advies in de winkel.

Als ik bijvoorbeeld op de site van Isover kijk, zou ik bijvoorbeeld glaswol met klimaatfolie moeten gebruiken?

"Hellende daken kunnen aan de binnenzijde worden geïsoleerd met ISOVER glaswol in combinatie met ISOVER VARIO® KM Duplex UV klimaatfolie. De vochtregulerende klimaatfolie beschermt houten daken tegen vochtproblemen. Zelfs daken met een dampdichte buitenzijde, bijvoorbeeld een bitumineuze dakbedekking, kunnen zo veilig aan de binnenzijde worden geïsoleerd"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Vimana schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:23:
Dat is jammer van het gekochte materiaal dan ja. En van het advies in de winkel.

Als ik bijvoorbeeld op de site van Isover kijk, zou ik bijvoorbeeld glaswol met klimaatfolie moeten gebruiken?

"Hellende daken kunnen aan de binnenzijde worden geïsoleerd met ISOVER glaswol in combinatie met ISOVER VARIO® KM Duplex UV klimaatfolie. De vochtregulerende klimaatfolie beschermt houten daken tegen vochtproblemen. Zelfs daken met een dampdichte buitenzijde, bijvoorbeeld een bitumineuze dakbedekking, kunnen zo veilig aan de binnenzijde worden geïsoleerd"
Jep, zolang dat glaswol niet bekleed is met papier of aluminium, spijkerflens oid is dat hoe het wel kan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
No Hands schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:24:
[...]

Jep, zolang dat glaswol niet bekleed is met papier of aluminium, spijkerflens oid is dat hoe het wel kan idd.
Exact.. dat is wel een goede toevoeging. Alleen glaswol dus en geen glaswol met aluminium dampdichte laag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mee eens, imho is PIR foute boel onder een bitumen dakbekleding. @Vimana Inmiddels al Ubakus gedaan zodat je het daar zelf ook ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
route99 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:55:
Mee eens, imho is PIR foute boel onder een bitumen dakbekleding. @Vimana Inmiddels al Ubakus gedaan zodat je het daar zelf ook ziet?
Ik heb Ubakus geprobeerd, maar eerlijk gezegd is deze materie misschien iets te complex voor mij. Ik kan bij bijvoorbeeld niet exact de juistematerialen vinden.

Maar ik ga het nog een proberen in te vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-07 16:20

johnwoo

3S-GTE

[...]

Is de aluminium cachering niet ofwel helemaal te verwijderen van de PIR platen, of anderszins dampopen te maken (bijvoorbeeld door middel van een flinke hoeveelheid perforaties a la dampopen folie)? Het lijkt me overkill om de hele partij met verlies van de hand te doen enkel vanwege een laagje aluminiumfolie.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Vimana
johnwoo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:48:
[...]

Is de aluminium cachering niet ofwel helemaal te verwijderen van de PIR platen, of anderszins dampopen te maken (bijvoorbeeld door middel van een flinke hoeveelheid perforaties a la dampopen folie)? Het lijkt me overkill om de hele partij met verlies van de hand te doen enkel vanwege een laagje aluminiumfolie.
Ik ga het proberen, maar vrees dat ik hele stukken schuim er mee af trek.

Ik ga proberen de resterende platen terug te brengen.
Het is geen mrga bedrag, het zijn er maar 9 voor een totaal van circa 130,-.
Maar toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Vimana schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:50:
[...]

Ik ga het proberen, maar vrees dat ik hele stukken schuim er mee af trek.

Ik ga proberen de resterende platen terug te brengen.
Het is geen mrga bedrag, het zijn er maar 9 voor een totaal van circa 130,-.
Maar toch...
Tegen die koude kopgevel knallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

:)
[...]Geen van beiden, gevraagd bij het bedrijf wat in dakbedekking en isolatie gespecialiseerd zou moeten zijn.
Jouw foto genomen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtDl0VhCPpaA9GQ4GiRidfazy2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8QVWGsnuyMfW77eiQGIUAvWJ.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat het dus bij het hout. juist rondom de balken, drijfnat wordt, onderaan dus bij de data flinke rode/ oranje waarschuwingen met o.a. te lange droogtijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0w4DeGlPLfzDtv6FwapBwjbP5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1X1SN19EeKNYcIYQokbkyb3.png?f=fotoalbum_large
Wat zou nu de beste oplossing zijn dan?
Klimaatfolie en gipsplaten erop?
Geen dampdicht want dan zet je het hout tussen 2 dampdichte lagen, de bitumen en de dampdichte folie. Ook garantie op rotten...
Iemand nog andere betere suggesties?
En check het advies nog eens wat je kreeg v/h bedrijf. Waarom wilden ze je oz aan de slag laten gaan?
Missen wij iets in ons verhaal, dat lijkt me toch wel heel belangrijk! In het algemeen vinden wij het geen goed advies nl en zij wel... das wel bizar... dus fact checking! Ook dat van ons!

Vraag bij hen de µ of de sd van bitumen op, je ziet op het plaatje wat ik gebruik heb, µ:50000 wat met een dikte van 3 mm een sd van ~ 150 is. Das aardig waterdampdicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeabSKTG3mLlmbQSg_E-S5Jkku8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pbzwh666uk4vFf9pV58lUrrH.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 17-11-2022 09:57 . Reden: kleine aanvulling over droogtijden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:53:
[...]
Jouw foto genomen:[Afbeelding]

Je ziet dat het dus bij het hout drijfnat wordt, onderaan dus bij de data flinke rode/ oranje waarschuwingen.
[Afbeelding]

[...]
Geen dampdicht want dan zet je het hout tussen 2 dampdichte lagen, de bitumen en de dampdichte folie. Ook garantie op rotten...
En check het advies nog eens wat je kreeg v/h bedrijf. Waarom wilden ze je oz aan de slag laten gaan?
Missen wij iets in ons verhaal, dat lijkt me toch wel heel belangrijk! In het algemeen vinden wij het geen goed advies nl en zij wel... das wel bizar... dus fact checking! Ook dat van ons!

Vraag bij hen de µ of de sd van bitumen op, je ziet op het plaatje wat ik gebruik heb, µ:50000 wat met een dikte van 3 mm een sd van ~ 150 is. Das aardig waterdampdicht.
[Afbeelding]
Als ik naar het plaatje kijk dan wordt het nat in mijn bilnaad. :)

@Vimana Ik zou de tekening eens uitprinten en daarmee naar je leverancier gaan.

Edit: ik neem aan dat dit voldoende red flags zijn om naar een andere oplossing te zoeken.

• Vimana
route99 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:53:
[...]
Jouw foto genomen:[Afbeelding]

Je ziet dat het dus bij het hout. juist rondom de balken, drijfnat wordt, onderaan dus bij de data flinke rode/ oranje waarschuwingen met o.a. te lange droogtijden.
[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]
Oh wow, bedankt voor de berekening.

Waarom dat bedrijf mij zo heeft geadviseerd? Ik heb geen idee. Had er ook meer van verwacht.

De reden waarom ik dit project ben gestart:
In dit halletje was door de vorige eigenaar reeds een verlaagd plafond geplaatst. Deze was echter ontzettend laag naar mijn mening, ongeveer 2.05m hoog. Zag er niet uit als je binnen kwam.

Daarnaast krijg ik tzt zonnepanelen, waarbij de electriciteitskabel via de buitengevel het schuine dak door moet naar de groepenkast.
Dit zou betekenen dat men eerst via het dakje nog eens door twee meter loze ruimte moest en dan weer door het verlaagde plafond. Dus dat plafond moest er sowieso uit.

En omdat ik dus na het verwijderen van het verlaagde plafond zag dat er geen isolatie tegen het dak aan zat, leek het mij een mooie klus dit ook meteen aan te pakken.

Nu ben ik niet compleet onhandig gelukkig, ik klus wel wat in huis, maar isolatie had ik nog nooit gedaan.
Vandaar dat ik dus maar afging op het advies van die isolatiewinkel.

Maar als ik jullie adviezen allemaal zo lees, hebben zij dit compleet verkeerd geadviseerd.
Ik ga komende week gewoon beginnen met (open) glas/steenwol en klimaatfolie.

Super bedankt voor de goede adviezen allemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Vimana schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:27:
[...]

Waarom dat bedrijf mij zo heeft geadviseerd? Ik heb geen idee. Had er ook meer van verwacht.

In dit halletje was door de vorige eigenaar reeds een verlaagd plafond geplaatst. Deze was echter ontzettend laag naar mijn mening, ongeveer 2.05m hoog. Zag er niet uit als je binnen kwam.

Daarnaast krijg ik tzt zonnepanelen, waarbij de electriciteitskabel via de buitengevel het schuine dak door moet naar de groepenkast.
Dit zou betekenen dat men eerst via het dakje nog eens door twee meter loze ruimte moest en dan weer door het verlaagde plafond. Dus dat plafond moest er sowieso uit.

En omdat ik dus na het verwijderen van het verlaagde plafond zag dat er geen isolatie tegen het dak aan zat, leek het mij een mooie klus dit ook meteen aan te pakken.

Nu ben ik niet compleet onhandig gelukkig, ik klus wel wat in huis, maar isolatie had ik nog nooit gedaan.

Maar als ik jullie adviezen allemaal zo lees, hebben zij dit compleet verkeerd geadviseerd.

Dit klusje ga je nooit een tweede keer doen. Ik zou zeggen, de hele balk laag opvullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Voor je iets doet, pak Ubakus, stop het voorbeeld van hierboven erin en voeg een klimaatfolie toe. Post het resultaat hier.

Idem voor de variant met steenwol. Het is namelijk geen gegeven dat je beter af bent als je zomaar wat materialen wisselt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
[...]

Het advies is natuurlijk erg afhankelijk van wat jij zegt. Nu weet ik niet of zij langs zijn geweest, maar zonder je complete constructie te bekijken/weten, is adviseren vrijwel onmogelijk.. Dan wordt het gokken, en we weten waar dat toe kan leiden.

Met een dampdichte buitenlaang (wat bitumen aardig is; weet je zeker btw dat het bitumen is?) moet je er iig voor zorgen dat waterdamp kan ontsnappen. Als het dus aan 1 kant compleet dicht zit, dan moet je aan de andere kant kunnen luchten. Doe je het niet? Tja, dan kan het vocht nergens heen en gaan je houten platen rotten.. Het is dan een kwestie van tijd voordat de gaten erin vallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:08
Blijkt maar weer dat er helaas veel "vaklui" zijn die slechts zeer oppervlakkige kennis hebben van hun vak.
Wil je er over in gesprek gaan dan word je doorgaans afgescheept met argumenten als "Dat doen we altijd al zo en heb er nog nooit iemand over gehoord".

Als jij in je gesprek daar letterlijk "bitumen" hebt gezegd en zij adviseren alsnog dubbel alu PIR, dan kun je net zo goed advies vragen aan de gemiddelde hobby bob

[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 18-11-2022 14:52 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:35
Ik heb deze vraag waarschijnlijk op de verkeerde plek gesteld, dus probeer het hier eens (want isolatie).

Ik moet een ventilatiebuis op zolder verwijderen. Hoe moet ik dat gat dichtmaken.
Het enige wat ik kan zien is (van binnen naar buiten): houten plaat, isolatie, dakpannen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kDx8W1TY/IMG-20221112-131934.jpg

Het idee is dichtpurren en op de zolder een houten plaatje tegen het plafond.

Maar moet het boven ook dicht?
Moet ik iets met folie? Ik zie nu ook nergens folie.

(en dan alvast een vraag voor de toekomst, als ik extra wil isoleren tegen het plafond aan, waar moet ik dan rekening mee houden damopen etc)

[ Voor 11% gewijzigd door NeutraleTeun op 18-11-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

NeutraleTeun schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:47:
Ik heb deze vraag waarschijnlijk op de verkeerde plek gesteld, dus probeer het hier eens (want isolatie).

Ik moet een ventilatiebuis op zolder verwijderen. Hoe moet ik dat gat dichtmaken.
Het enige wat ik kan zien is (van binnen naar buiten): houten plaat, isolatie, dakpannen.

[Afbeelding]

Het idee is dichtpurren en op de zolder een houten plaatje tegen het plafond.

Maar moet het boven ook dicht?
Moet ik iets met folie? Ik zie nu ook nergens folie.

(en dan alvast een vraag voor de toekomst, als ik extra wil isoleren tegen het plafond aan, waar moet ik dan rekening mee houden damopen etc)
denkje dat ik je hier een ander antwoord ga geven? ;)

ik zou eerst een plaatje doen en dan dicht purren. kan je mooi zien wat je aan het doen bent en valt het niet naar beneden. folie is niet nodig. plaatje pir op maat snijden kan uiteraard ook. maar ook dan heb je pur nodig

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 18-11-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:35
@twain4me ik denk het niet 😋
Maar na jou reageerde iemand over juist wel folie te gebruiken, en daar kreeg ik verder geen reactie meer op.

En aangezien ik liever geen water/schimmel oid schade wil, wil ik liever wel iets zekerder van mijn zaak zijn.

Maar als folie niet nodig is, en bovenkant kan "vrij" blijven, dan is het inderdaad vrij makkelijk op te lossen.

[ Voor 18% gewijzigd door NeutraleTeun op 18-11-2022 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

NeutraleTeun schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:03:
@twain4me ik denk het niet 😋
Maar na jou reageerde iemand over juist wel folie te gebruiken, en daar kreeg ik verder geen reactie meer op.

En aangezien ik liever geen water/schimmel oid schade wil, wil ik liever wel iets zekerder van mij zaak zijn.
het huidige dak is erop gebaseerd dat de binnenplaat ook op een zekere manier dampremmend is. mara bij gespoten pur uit een bouwmarkt busje is dat allemaal wat minder spannend. als je heel graag folie wil gebruiken mag dat wel hoor het kan mits aan de binnenkant geplaatst geen kwaad een plaatje met melanine oid kan ook. maar zelfs dat is niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@kasskas In the construction with glass wool and Pro clima Intello Plus that I simulated, the moisture was well within limits. So I think the few and little water drops in the screenshot are not something to worry about.
But again: please create your own construction to be sure that nothing is missed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
Nou, ik kom er helaas nog steeds niet uit qua isolatie n.a.v. de vorige tips.

Als ik nou zou isoleren met gewoon onbedekte steenwol (ik zie bijvoorbeeld deze van Knauf)

Als ik dan echter in Ubakus aan de slag ga, krijg ik nog steeds geen goed resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWxacVUoA20SkNm3IQtEtNYcns8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYySQ73SLFcnZxQZKF5hQM9K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Vimana schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:14:
Nou, ik kom er helaas nog steeds niet uit qua isolatie n.a.v. de vorige tips.

Als ik nou zou isoleren met gewoon onbedekte steenwol (ik zie bijvoorbeeld deze van Knauf)

Als ik dan echter in Ubakus aan de slag ga, krijg ik nog steeds geen goed resultaat.

[Afbeelding]
Moet je wel klimaat folie aan de binnenkant nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
Seafarer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:53:
[...]

Moet je wel klimaat folie aan de binnenkant nemen. :)
Aan de warme zijde/binnenzijde van de steenwol bedoel je neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The bull85
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-07 15:23
Dampremmende folie aan warme zijde (sd=100) in ubakus, geen dampdoorlatende
Vimana schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:00:
[...]

Aan de warme zijde/binnenzijde van de steenwol bedoel je neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vimana
The bull85 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:05:
Dampremmende folie aan warme zijde (sd=100) in ubakus, geen dampdoorlatende

[...]
Dat ziet er in Ubakus een stuk beter uit ja.
Ik ben denk ik in de war met dampremmend en dampdicht.

Het is trouwens maar goed dat ik op jullie advies de PIR-alu platen na een paar dagen had verwijderd. De kant van het dak voelde klam aan.

Jammer dat er zo weinig concrete informatie is te vinden over dakisolatie zodra het over andere dakbedekking gaat dan dakpannen.
Vandaag weer bij een (professionele) bouwmarkt geweest. Ook daar weer van twee personeelsleden twee totaal verschillende adviezen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Vimana schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:14:
[...]
Jammer dat er zo weinig concrete informatie is te vinden over dakisolatie zodra het over andere dakbedekking gaat dan dakpannen.
Vandaag weer bij een (professionele) bouwmarkt geweest. Ook daar weer van twee personeelsleden twee totaal verschillende adviezen. 8)7
Helaas... we moeten dus ons zelf... en elkaar "opleiden" om de beslissingen te kunnen begrijpen. Tis wel bizar dat het zo duidelijk extreem verschillend is in adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Vimana als je nog op zoek bent naar glaswol: ik kwam gisteren de onderstaande soort van Ursa terra tegen met een λ van 0,032 W/m.K en voor relatief weinig geld als ik het vergelijk met b.v. soortgelijke varianten van Isover of Knauf.

https://isolatienoord.nl/...425x58x12cm-rd-3-75-2-47m

https://www.ursa.be/nl/isolatieproducten/hometec-32

Overigens zag ik in mijn zoektocht dat er best veel verschil in afmetingen is. Zo is de Isover Isocomfort 32 b.v. lekker groot: rollen (geen platen) van 3200x1200mm. Voor sommige constructies kan dat handig zijn.

https://www.isolatiewerel.../isocomfort-32-120mm-dik/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Het is trouwens maar goed dat ik op jullie advies de PIR-alu platen na een paar dagen had verwijderd. De kant van het dak voelde klam aan.

Hoeveel dagen zat dat er zo op?

Moet jij geen klimaat folie hebben? geen vocht erin, wel eruit.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 22-11-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Laatst online: 01:33

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Ik heb een vraagje over klimaatfolie. Eigenlijk moet deze aangebracht worden zoals in optie 1 in onderstaande afbeelding.

Maar het is een schuin dak waar de horizontale kepers ver uit elkaar liggen. We hebben derhalve het rachelwerk hier verticaal op gemonteerd en daarachter de isolatie gestopt. Nu kunnen we de folie daar dus niet meer achter schuiven omdat zonder rachelwerk de isolatie niet blijf zitten.

De vraag is dus of het kwaad kan als we het zoals in optie 2 of optie 3 aanbregen. En wat dan de beste optie zou zijn van deze twee?

Legenda:
Grijs: gips/stuk
Rood: klimaatfolie
Bruin: rachelwerk
Geel: isolatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0YAxoYM4GCWgqWO7AOF8vqxvvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7U9hQYDKKaoRJZ9lZpMuuuA6.jpg?f=user_large

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02
Het mooiste vind ik 1, maar je ziet veel nr2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@stickyfish check ook even de montageinstructies van de klimaatfolie die je gekozen hebt. Bij sommige folies staat dat er een ruimte tussen afwerklaag en folie moet zijn, bij andere folies wordt dit niet genoemd en ga ik er derhalve vanuit dat zowel optie 1 als 2 prima zijn.
Voordeel van optie 2 kan zijn dat je de ruimte tussen de rachels ook kan opvullen met isolatie en daardoor een nog iets hogere Rc waarde krijgt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubilosis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-07 14:38
stickyfish schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:02:
De vraag is dus of het kwaad kan als we het zoals in optie 2 of optie 3 aanbregen. En wat dan de beste optie zou zijn van deze twee?

Legenda:
Grijs: gips/stuk
Rood: klimaatfolie
Bruin: rachelwerk
Geel: isolatie

[Afbeelding]
Ik heb dit gedaan: (in de isolatie zit het verticaal, de rachel buiten de folie horizontaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzbO30dt47hpf70HLTp2vKcQSrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ammkZMr9FIgp8lyaa92yEFxi.png?f=fotoalbum_large

Ik laat wat ruimte tussen het gips en de folie, zodat ik en wat stroom daardoorheen kan trekken. Ik dacht ook dat mijn leverancier dit aanrade, echter kan ik dat nergens terug vinden, dus, dat... wellicht zit het allemaal in m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

barry86 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:24:
Het mooiste vind ik 1, maar je ziet veel nr2
Dat is inderdaad het mooiste maar krijg ik dus niet voor elkaar. En optie twee mag helaas niet volgens de omschrijving van het product, zie hieronder.
Franciesco schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:52:
@stickyfish check ook even de montageinstructies van de klimaatfolie die je gekozen hebt. Bij sommige folies staat dat er een ruimte tussen afwerklaag en folie moet zijn, bij andere folies wordt dit niet genoemd en ga ik er derhalve vanuit dat zowel optie 1 als 2 prima zijn.
Voordeel van optie 2 kan zijn dat je de ruimte tussen de rachels ook kan opvullen met isolatie en daardoor een nog iets hogere Rc waarde krijgt,
Dt is bij deze helaas niet zo:
Bevestig het membraan met behulp van RVS nieten op de achterliggende constructie direct tegen de minerale wol. Voor een goede vochtregulatie een spouw tussen het membraan en de wandafwerking plaatsen.
Het nadeel van het opvullen tussen het rachelwerk is dat er dan weer geen spouw is, dan zou ik het zo moeten doen zoals @Ubilosis zegt.
Ubilosis schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:53:
[...]

Ik heb dit gedaan: (in de isolatie zit het verticaal, de rachel buiten de folie horizontaal).

[Afbeelding]

Ik laat wat ruimte tussen het gips en de folie, zodat ik en wat stroom daardoorheen kan trekken. Ik dacht ook dat mijn leverancier dit aanrade, echter kan ik dat nergens terug vinden, dus, dat... wellicht zit het allemaal in m'n hoofd.
Vrees dat dit de beste oplossing is. Nadeel is dat de wand een extra 2cm dikker wordt en dat ik te weinig hout en isolatiemateriaal heb.

Ik vraag me af hoeveel kwaad het kan als je optie 2 of 3 doet. Als ik het in ubakus aanpas zie ik geen verschil.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@stickyfish Als de instructies van de folie aangeven dat er een spouw moet zijn tussen afwerking en folie, dan zou ik dat advies opvolgen. Vandaar dat ik dit ook aanhaalde.
Al verwacht ik met optie 3 niet echt problemen. Wel misschien lastig om de folie om de rachels heen te vouwen?

Als je toch extra rachels/latten gaat plaatsen en ze komen in dezelfde richting als de huidige rachels, dan kun je om ruimte te winnen ook latten gebruiken van 10mm (hebben ze b.v. bij de Hornbach). Scheelt weer een cm. ;)
Er staat in de instructies geen minimale spouwbreedte?
Extra isolatie tussen de bestaande rachels is dan optioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubilosis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-07 14:38
stickyfish schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:50:
[...]

Dat is inderdaad het mooiste maar krijg ik dus niet voor elkaar. En optie twee mag helaas niet volgens de omschrijving van het product, zie hieronder.

[...]
Heb je een link daarnaar toe? Ik had hetzelfde gelezen maar kan 't nergens terug vinden ^^.,
Vrees dat dit de beste oplossing is. Nadeel is dat de wand een extra 2cm dikker wordt en dat ik te weinig hout en isolatiemateriaal heb.

Ik vraag me af hoeveel kwaad het kan als je optie 2 of 3 doet. Als ik het in ubakus aanpas zie ik geen verschil.
Ik heb 18cm glaswol gebruikt, de latten staan daar in, dus heb langs elke lat even het stanley mes gehaald, dan zakt de rest v.d. isolatie er netjes omheen. Eerlijkheidshalve heeft een maatje van me dat gedaan, maar werkt top. Dan is op die latten de isolatie maar 16,2 cm, maar is het wel een geheel en zit het er strak tussen. Dat is dus ook altijd nog een optie eventueel? Je hebt dan geen extra isolatie materiaal nodig, alleen wat rachel werk, ook niet goedkoop, maar het zit er dan weer 30 jaar denk ik dan altijd maar weer.

Ik zal eerdaags even foto's maken van hoe het er nu bij mij uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Franciesco schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:02:
@stickyfish Als de instructies van de folie aangeven dat er een spouw moet zijn tussen afwerking en folie, dan zou ik dat advies opvolgen. Vandaar dat ik dit ook aanhaalde.
Al verwacht ik met optie 3 niet echt problemen. Wel misschien lastig om de folie om de rachels heen te vouwen?

Als je toch extra rachels/latten gaat plaatsen en ze komen in dezelfde richting als de huidige rachels, dan kun je om ruimte te winnen ook latten gebruiken van 10mm (hebben ze b.v. bij de Hornbach). Scheelt weer een cm. ;)
Er staat in de instructies geen minimale spouwbreedte?
Extra isolatie tussen de bestaande rachels is dan optioneel.
Ja dat is even uitproberen inderdaad of dat uberhaupt werkt om die folie om de latjes te krijgen. Ga ik vanavond eens uitproberen.

Ja, rachels van 10mm is dan inderdaad een optie. Er staat verder niks vermeld van een minimale spouw of zo.
Ubilosis schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:03:
[...]

Heb je een link daarnaar toe? Ik had hetzelfde gelezen maar kan 't nergens terug vinden ^^.,

[...]
Zal per folie verschillen denk ik, maar ik heb deze: https://pdf.online-bouwmaterialen.nl/Miofol%20Active.pdf
Ik heb 18cm glaswol gebruikt, de latten staan daar in, dus heb langs elke lat even het stanley mes gehaald, dan zakt de rest v.d. isolatie er netjes omheen. Eerlijkheidshalve heeft een maatje van me dat gedaan, maar werkt top. Dan is op die latten de isolatie maar 16,2 cm, maar is het wel een geheel en zit het er strak tussen. Dat is dus ook altijd nog een optie eventueel? Je hebt dan geen extra isolatie materiaal nodig, alleen wat rachel werk, ook niet goedkoop, maar het zit er dan weer 30 jaar denk ik dan altijd maar weer.

Ik zal eerdaags even foto's maken van hoe het er nu bij mij uit ziet.
Mijn gordingen zijn 22cm dik, en daarop zit het rachelwerk. Mijn isolatie is ook 22cm dik, dus insnijden gaat helaas niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ga je bij optie 2 en 3 geen last krijgen van de schroeven die door de gipsplaat gaan of maakt dit niet uit? Dat zou het voor mij een stuk eenvoudiger maken hier :)

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

leejoow schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:46:
Ga je bij optie 2 en 3 geen last krijgen van de schroeven die door de gipsplaat gaan of maakt dit niet uit? Dat zou het voor mij een stuk eenvoudiger maken hier :)
Daarvoor hebben ze speciale tape die je eigenlijk tussen het rachelwerk en de folie moet plaatsen. Wellicht moet ik de schroefgaten achteraf ook afplakken met tape net zoals de folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Franciesco schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:52:
dat kan bij 1 ook, het damp scherm ligt ver genoeg naar voren om problemen te voorkomen.

edit: ik dacht dat het een dampdicht scherm was, bij klimaatfolie kan het anders zijn

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 23-11-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Franciesco schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:41:
@Vimana als je nog op zoek bent naar glaswol: ik kwam gisteren de onderstaande soort van Ursa terra tegen met een λ van 0,032 W/m.K en voor relatief weinig geld als ik het vergelijk met b.v. soortgelijke varianten van Isover of Knauf.

https://isolatienoord.nl/...425x58x12cm-rd-3-75-2-47m

https://www.ursa.be/nl/isolatieproducten/hometec-32

Overigens zag ik in mijn zoektocht dat er best veel verschil in afmetingen is. Zo is de Isover Isocomfort 32 b.v. lekker groot: rollen (geen platen) van 3200x1200mm. Voor sommige constructies kan dat handig zijn.

https://www.isolatiewerel.../isocomfort-32-120mm-dik/
ik heb niet de beste ervaringen met ursa het is inmiddels een paar jaar geleden maar het product was niet erg uniform (ongelijk in dikte) en er kwam niet normaal zoveel (glas)stof vanaf. Helaas weet ik niet meer welk product het exact was ( het waren rollen) maargoed, ik zou altijd eerst even gaan kijken bij dat merk zeker als het wordt aangeboden door prijs stunters.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 23-11-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

stickyfish schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:22:
[...]

Daarvoor hebben ze speciale tape die je eigenlijk tussen het rachelwerk en de folie moet plaatsen. Wellicht moet ik de schroefgaten achteraf ook afplakken met tape net zoals de folie.
Heb jij zo een linkje naar dergelijke tape? Ik wil de folie van miofol gaan gebruiken, maar daar hebben ze daar geen tape voor. Of zou ik dan de butyl tape daarvoor kunnen gebruiken?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

twain4me schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:35:
[...]

dat kan bij 1 ook, het damp scherm ligt ver genoeg naar voren om problemen te voorkomen.

edit: ik dacht dat het een dampdicht scherm was, bij klimaatfolie kan het anders zijn
De leverancier zegt: Voor een goede vochtregulatie een spouw tussen het membraan en de wandafwerking plaatsen.
leejoow schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:51:
[...]

Heb jij zo een linkje naar dergelijke tape? Ik wil de folie van miofol gaan gebruiken, maar daar hebben ze daar geen tape voor. Of zou ik dan de butyl tape daarvoor kunnen gebruiken?
Deze heb ik er voor gekocht: https://www.goedkoopisola...butyl-tape-3-0cm-x-20-mtr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

twain4me schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:42:
[...]ik heb niet de beste ervaringen met ursa het is inmiddels een paar jaar geleden maar het product was niet erg uniform (ongelijk in dikte) en er kwam niet normaal zoveel (glas)stof vanaf. Helaas weet ik niet meer welk product het exact was ( het waren rollen) maargoed, ik zou altijd eerst even gaan kijken bij dat merk zeker als het wordt aangeboden door prijs stunters.
https://www.ursa.be/nl/over-ons/URSA-geschiedenis
De One Pure is de formaldehyde vrije versie
2009: URSA PUREONE, een nieuwe generatie minerale wol, wordt ontwikkeld in Frankrijk. URSA PUREONE is uniek door de innovatieve formule zonder formaldehyde. 2010: URSA PUREONE doet zijn intrede in België.
De Hometec de oude versie, in de tabel onder elkaar. Verder lijken ze gelijk.
Bron: https://www.dakisolatie-plaatsen.nl/ursa.html#pureone32qn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYPLZ6FsbzDmof3NanQ7psMsVB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWOKnt7vdPArJnwoku222kSJ.png?f=fotoalbum_large
De Knauf TP 432KD lambda 0,031 is iets duurder (platen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dank voor de waarschuwing over Ursa Terra @twain4me en @route99.
Blijkbaar opletten geblazen bij het uitzoeken van materiaal.

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-07 14:43
ik probeer mijn daksituatie in ubakus in te voeren maar ik kom er niet helemaal uit..
Ik kan niet achterhalen welke materialen exact gebruikt zijn dus ik moet het op het zicht doen.
- gebruik ik de juiste dakpannen?
- er zit een folie op de buitenste spaanplaat. welke folie moet ik daar voor invoeren?
- heb ik de juiste soort glaswol gepakt? Ik heb er willekeurig een genomen.
- andere opmerkingen?

1 afbeelding is de situatie zoals die nu zou moeten zijn de ander is met 80mm steenwol en gipsafwerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5nuwfOOrKd88yV80CC3lrnMdfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wd6AqHnciPYgoRkYHavftkHu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRkOkGik8CTNgT3ZKvoHv_rsz3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBvda19xG7xtYubLLazpLOq3.jpg?f=fotoalbum_large

edit vergeten fotos van dak toe te voegen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjNb6HaKFn-VZf7DnC9vk2CVOuc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpKcY4r6nc5YusjN72aT5FJs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KP5-HY1xpXJdymGEOIF5s5RTo7A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KwnQeUQD3XAr7nIOHYtBpGR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iJGqz1AJpwB5qExDhLZivlAw1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLuc0HlpImZImNl09ER9954T.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 33% gewijzigd door schalk84 op 24-11-2022 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

schalk84 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:15:
ik probeer mijn daksituatie in ubakus in te voeren maar ik kom er niet helemaal uit..
Ik kan niet achterhalen welke materialen exact gebruikt zijn dus ik moet het op het zicht doen.
- gebruik ik de juiste dakpannen?
- er zit een folie op de buitenste spaanplaat. welke folie moet ik daar voor invoeren?
- heb ik de juiste soort glaswol gepakt? Ik heb er willekeurig een genomen.
- andere opmerkingen?

1 afbeelding is de situatie zoals die nu zou moeten zijn de ander is met 80mm steenwol en gipsafwerking.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de plaatjes die hiervoor zijn gepost nu eens vergelijkt met die van jouw?
Dan kom je al een heel eind.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

Vroeger als je om "advies" vroeg bij bouwmaat kreeg je het antwoord dat ze er vanauit gingen dat er alleen profesionals kwamen en het personeel was niet opgeleid om advies te geven _/-\o_ (oftewel ze gingen er vanuit dat de klant meer wist dan de verkoper) het probleem is dat je gewoon de stof moet begrijpen om advies te geven en die stof begrijpt de helft van de bouwkundige niet, laat staan een niet gespecialiseerde verkoper die 9/10 keer geen bouwkundige achtergrond heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@schalk84 Wij kunnen uiteraard niet weten wat voor componenten je precies hebt.
Maar een gooi:
  • dakpannen: hoe zien ze er uit? Onbehandeld en mat van kleur? Dat zijn het waarschijnlijk reguliere betonpannen en geen keramische pannen. Google wat plaatjes voor de verschillende type pannen en ik denk dat je dan wel een correcte inschatting kan maken welke soort op jouw dak liggen
  • folie: even aangenomen dat het om de folie onder de pannen gaat: dit is meestal een waterkerende dampopen folie.
  • glaswol: als de bestaande glaswol (is het glaswol of steenwol?) er al lang zit lijkt het me niet dat deze een lambdawaarde van 0,032 W/m.K heeft. Hooguit 0,036, maar het kan ook 0,040 ofzo zijn (hogere waarde is slechtere isolatiewaarde). Dus het type wat je nu gekozen hebt zal niet correct zijn. Voor de nieuw te plaatsen glaswol kun je wel glaswol 0,032 soorten uitzoeken (Knauf naturoll 032, Isover Isocomfort 32 etc.
Andere tips om je constructie in Ubakus beter te maken:
  • voeg ook de panlatten en sterk geventileerde luchtspouw onder de pannen toe.
  • voeg de houten(?) gordingen/sporen toe met de juiste afmetingen en onderlinge afstand.
  • voeg houten latten/regels toe tussen de nieuwe isolatie en gipsplaten
  • voeg een folie (b.v. klimaatfolie zoals Pro Clima Intello Plus) toe tussen de regels en de nieuwe isolatie
  • check de Ubakus afbeeldingen in dit topic voor inspiratie

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-07 14:43
Franciesco schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:54:
@schalk84 Wij kunnen uiteraard niet weten wat voor componenten je precies hebt.
Maar een gooi:
  • dakpannen: hoe zien ze er uit? Onbehandeld en mat van kleur? Dat zijn het waarschijnlijk reguliere betonpannen en geen keramische pannen. Google wat plaatjes voor de verschillende type pannen en ik denk dat je dan wel een correcte inschatting kan maken welke soort op jouw dak liggen
  • folie: even aangenomen dat het om de folie onder de pannen gaat: dit is meestal een waterkerende dampopen folie.
  • glaswol: als de bestaande glaswol (is het glaswol of steenwol?) er al lang zit lijkt het me niet dat deze een lambdawaarde van 0,032 W/m.K heeft. Hooguit 0,036, maar het kan ook 0,040 ofzo zijn (hogere waarde is slechtere isolatiewaarde). Dus het type wat je nu gekozen hebt zal niet correct zijn. Voor de nieuw te plaatsen glaswol kun je wel glaswol 0,032 soorten uitzoeken (Knauf naturoll 032, Isover Isocomfort 32 etc.
Andere tips om je constructie in Ubakus beter te maken:
  • voeg ook de panlatten en sterk geventileerde luchtspouw onder de pannen toe.
  • voeg de houten(?) gordingen/sporen toe met de juiste afmetingen en onderlinge afstand.
  • voeg houten latten/regels toe tussen de nieuwe isolatie en gipsplaten
  • voeg een folie (b.v. klimaatfolie zoals Pro Clima Intello Plus) toe tussen de regels en de nieuwe isolatie
  • check de Ubakus afbeeldingen in dit topic voor inspiratie
sorry fotos helemaal vergeten toe te voegen. zie post.

[ Voor 3% gewijzigd door schalk84 op 24-11-2022 11:26 ]

• Franciesco
@schalk84 dat zijn mijn inziens betonpannen.
Wat voor folie het is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar kans is groot op waterkerend en dampopen (zoals ik al aangaf). Hopelijk is deze folie wel in betere staat dan op foto 1. Dakkapel geplaatst? Of is dat op die plek ook gerepareerd?
De bestaande wol lijkt inderdaad glaswol. Voor de veiligheid iets met een lambdawaarde van rond de 0,038 W/m.K in Ubakus nemen. Maar feitelijk maakt het weinig uit: de Rc waarde is hooguit iets lager of juist hoger in de praktijk. Voor de vochthuishouding zal dat niet of nauwelijks verschil maken.
Pagina: 1 ... 34 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.