Zoveel reacties, ik kan het niet bijhouden

. maar, even een poging:
Ik heb nog nooit met de platen gewerkt, dat was ook mijn eerste gedachte, ik moet zeggen dat ik de rollen makkelijker te verwerken vond dan in eerste instantie gedacht, het blijft vrij stug,
geadviseerd word dat je ze 1cm breder afsnijd dan nodig, dat klemt zeker goed, de vakken die ik tot nu toe heb gedaan blijven zonder andere fixatie klem vast zitten. Ongetwijfeld zijn die platen nog makkelijker te verwerken, ik vond het zelf wel fijn dat die rol vrij breed is en ik dus minder verlies heb.
Tip bij verwerken van deze zaken, koop een isolatie mes om te snijden, ik ben 30 min bezig geweest met een oude zaag, dat was een drama, met het isolatie mes kon ik vrij eenvoudig zelfs dikte 200 mooi recht snijden door niet teveel te drukken op het materiaal. Kost 20 euro, maar dat is peanuts op de 2,5k aan isolatie materiaal...
[...]
Dan ga je toch voorbij aan vocht dat er op een of andere manier er al in zit of er via een of andere afwijking in de constructie in komt.
Zeker waar, folie is beter dan geen folie, zeker qua luchtdicht maken is dat natuurlijk gewoon eenvoudiger.
[...]
Dan snap ik jouw PIR+Alu keuze al helemaal niet... want dan zit het hout tussen de dampdichte 5 cm PUR buiten en de PIR+Alu binnen..... dan zou juist dat opsluiten plaats vinden ???
Verklaar je dus nader?
PS: Heb je fabrikanten info van die 5 cm PUR (bestek of ergens een sticker op de plaat)?
Daar hebben we in het verleden ook samen naar gezocht

, alles is netjes geverft en dus niet meer te herleiden, beste foto van de opbouw is hier:
/f/image/XAauHwCzLBq1zA8GMAP9QzsA.png?f=fotoalbum_large)
route99 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:44:
[...]
Ik zou dat zo doen, zie plaatje.
In tekst: Snij met een geschikt mes oid als de lat 3 cm dik is ca 2,5 - 3 cm diep in de glaswol plaat 2 snedes ter breedte van de regellat.
Plaatje: Bovenop en zijaanzicht. Bruin is het regellatje, de geeltinten de isolatie.
Dit is exact hoe ik het heb gedaan, dat gaat echt heel prima met een goed mes.
stickyfish schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:15:
[...]
Ah, kijk aan, interessant leesvoer. Als ik het goed begrijp kan de isolatie dus strak er tegen en dan een folie erover heen. Maar ik kan dus geen pir platen meer gebruiken? Die lijken mij juist zo handig omdat die makkelijk te verwerken zijn.
Yes, ik heb inderdaad dakbeschot > isolatie > folie > rachel+lucht > gips.
Wederom op advies van de leverancier van mijn isolatiemateriaal.. Ik vind de wol wel lekker werken, geen ervaring met PIR, maar zoals @
route99 aangeeft is dat ook niet heel weinig werk. Kriebelt waarschijnlijk wel minder

(ik draag nu ook een masker+bril+handschoenen etc, denk dat elke vorm van isolatie verwerken dat benodigd)
Het lastige is inderdaad dat iedereen wat anders zegt. Eerst zij de aannemer nee, moet met spau, toen is ie het gaan navragen en toen was het mag er strak tegen, 1cm rondom vrij houden aan en dan afpurren met
flexschuim. Online lees je ook 100 verschillende dingen. Wordt er echt gek van.
Jij en ik beide, ik ben door veel lezen hier, veel sparren met de aannemer en een poging to logisch redeneren waar vocht en condensatie kan ontstaan tot mijn oplossing gekomen.
stickyfish schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:32:
[...]
Ik heb een keer een zolder gedaan met PIR en vond dat juist fijn werken. Vastschroeven, afpurrren, aftapen en klaar.
Als je wolplaten neemt zal er iets van rachelwerk moeten komen toch waar die achter zitten of kun je die zonder problemen tussen de gordingen stoppen als die +/- op 1.30m zitten?
Dan doe je de gipsplaten op de PIR verlijmen ofzo? Want wat @
route99 al zei, anders moet je toch rachelwerk maken? Ik maak wel een soort frame op mijn gordingen voor de wol die ik er tussen doe, maar die gebruik ik dan ook direct weer voor het gips aan vast te maken.
Heb nu deze berekening gemaakt met steenwol, de steenwol die ik bij de leveranciers vind kan ik steeds niet terug vinden in ubakus dus weet niet of deze waardes een beetje kloppen, maar dit zou de beste manier zijn dan? En qua folies, klopt dat wat ik doe, of vergeet ik nog iets?
[
Afbeelding]
Weet niet of het al voorbij is gekomen, maar is dat wel een klimaat folie?