Zolder isolatie nachtmerrie oplossen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-05 06:40
Hallo allemaal,

Twee jaar geleden hebben wij een twee-onder-één-kap woning gekocht uit het jaar '79, het is een houtskeletbouw. Wij hebben dit deels zelf al wat gerenoveerd(benedenverdieping, keuken, badkamer en 1 slaapkamer). Wij doen alles stap voor stap wegens de ziekte van mijn wederhelft.

Onlangs viel er weer eens een gipsplaat van de zolder naar beneden, en werd ik er maar weer eens aan herinnerd om de zolder aan te pakken. De vorige bewoners hebben de zolder zelf geïsoleerd in 2004. Het is een spantentdak met tussen de balken een afstand van ongeveer 115cm. Er werd zonder enige houten lattenwerk gipsplaten op de balken geschroefd. De tussenafstand is dus zo lang dat de gipsplaten er één voor één afvallen. Toen we het huis bezochten had dit een grote rode vlag moeten zijn, maar daar kunnen we nu niets meer aan veranderen...

Ik heb dit weekend alle gipsplaten eraf gehaald, en kwam deze nachtmerrie tegen. Een kleine beeldvorming:

Alle gipsplaten staan bol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9pT_mzn6tNuKSQ9rhZfpvgQ2bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8Y0LjhAeA4dGfBCo8gpgZ2u.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk is een ventilatierooster in een geïsoleerde zolder noodzakelijk :+ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HnZJHFsSSc4JbN0LTn2_3FBAeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQX0OOgwElI0T0ddzcVRbicp.jpg?f=fotoalbum_large

Er werd geïsoleerd met oranje platen(geen idee welk materiaal), die ze genageld hebben aan de achterliggende draagstructuur, door een folie heen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqBrdlGvEeANPno0P52z4SA26bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InT6H0Yh2jlymqS9qey1BWuI.jpg?f=fotoalbum_large

Af en toe slaan ze eens naast een nagel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jahQ7I14RXxKzlHGKddZxueyXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEBiYjXjuB05l9SHhpnA0Yzo.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan genoeg ruimte tussen de balken en de platen :F :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nVRCRAAA3sVA_zmUt31GsevuKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TXooRrevvPPrgF0Eu7K2wu3.jpg?f=fotoalbum_large

Ook van de binnen- en buitenmuur heb ik de gipsplaten er maar afgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7BNO7JPDHDdX78K9wPUkpLMMa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4wEhbMc6wfChPOW3ubcqLV1.jpg?f=fotoalbum_large

Met alle gips eraf ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXfLL8E6w_uLXJrgIPm4azIwi-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRqPzYGC90wQbS3JpSYsbJwq.jpg?f=fotoalbum_large

Nu komt het: ze hebben dus de isolatieplaten met nagels bevestigd aan de dakstructuur, door de folie heen. Alle nagels zijn geroest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Z3Y3KSOKmPXoY69ljee965Z5r4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xq3BszM88wgbHe9WgTJXR3U5.jpg?f=fotoalbum_large

De platen zijn helemaal beschimmeld aan de achterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8SWOb6aYGZal7OGfJjKr7QKs7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fR5O219EV1HG3QgKUw1eOdzA.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de folie, die zit nu vol met gaten en is helemaal nat aan de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LSf8LoUENbgsXA8q0uD9zHnr_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVf9GxKn2L8JdNE9BQa7HeLX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben zelf een handige Harry, en zou dit zelf willen oplossen als dat überhaupt al mogelijk is. Met isolatie heb ik echter geen ervaring, maar heb mij over de jaren heen algemeen wel wat ingelezen.

Kunnen jullie mij vertellen wat voor folie dit is? Kan ik met een speciale tape alle gaten dichtten?

De dakopbouw is volgens mij zo(van buiten naar binnen):
Betonnen dakpannen
Piepschuim isolatie(denk ik. Ik zie in ieder geval piepschuim bolletjes achter de folie)
Een lege ruimte met daartussen lattenwerk waar de folie op bevestigd is
Dakspanten

De zoldervloer is geïsoleerd met glaswol.

Ik heb dit allemaal even in een opwelling getypt om het uit mijn systeem te krijgen. Hopelijk kunnen jullie mij vertellen dat dit allemaal niet zo erg is als het lijkt...

Ik ga even huilen in een hoekje :'( Ik lees jullie reacties als mijn gemoedstoestand wat beter is. In ieder geval bedankt voor jullie input en al wie helpen kan!

UPDATE:

Ik heb zonet een dakpan opgetild, er zit GEEN piepschuim onder de pannen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1u9aP8-NDwVKmiy2heS1ehnQO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89wq9WbUodTIQc5w8WGHunn4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jv_fcVkUZNfsrkLVPwtUZo1DwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5baS5bQCamRxCGQLT6n4l2tD.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb ook nog wat platen weggehaald, sommige platen zijn gelijmd tegen de folie, en de overlapping van de folie is gewoon open :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uw588X9ozukXx22I10nQ-LqgXAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7hfSwMShr2Z9i6xFFjUEikr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GMZymmrmpXSS5e7ZWviEGS8ZRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUpIScKrPPqoMuKWbRBVDQeU.jpg?f=fotoalbum_large

Ooit heeft er nog andere isolatie geweest, dit komt meermaals terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NI226KC4l1HBZm9FidrdraUE4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1MljIMC99woTL88oI9yuzqE.jpg?f=fotoalbum_large

Hier en daar werd er een vierkantje uitgesneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NahmO5ou00_sbHHBCRBNs2q5yQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgTviJ2VSBBBMHQw2URlcPcr.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even van veraf een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BvvhXKeXKwKjJsPDrJm269jI0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7RIMhgBwCu8iZtFAC53mx3m.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is nu wijsheid nu ik weet dat er geen piepschuim is?

[ Voor 19% gewijzigd door Matomatisch op 23-11-2021 17:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
doet dat ventilatie rooster iets? ziet er dicht uit dus dan kan natuurlijk vocht in de ruimte er niet uit
oh en heb je er al eens een babbeltje met de buren over gemaakt, hoe het bij hun zit?

[ Voor 29% gewijzigd door Silent7 op 22-11-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
Silent7 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:28:
doet dat ventilatie rooster iets? ziet er dicht uit dus dan kan natuurlijk vocht in de ruimte er niet uit
oh en heb je er al eens een babbeltje met de buren over gemaakt, hoe het bij hun zit?
Ja dat is gewoon open, er komt tocht de zolder binnen.

Ik zal een van de dagen eens horen bij de buren.

[ Voor 6% gewijzigd door Matomatisch op 22-11-2021 18:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:07

H-W

Jeetje zeg wat een hobbyisten! Men heeft XPS isolatie gebruikt en een (zo te zien) dampdichte folie. Helaas een verkeerde opbouw. Doordat het vocht niet weg kon naar buiten is de oude isolatie gaan schimmelen. De enige oplossing is alles eruit halen, dus isolatie en folie, diep ademhalen en opnieuw beginnen. Tegen het geïsoleerde dakbeschot een dampopen isolatie aanbrengen (steenwol, glaswol of resolschuim), klimaatfolie en dan de binnenafwerking.

[ Voor 9% gewijzigd door H-W op 22-11-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
H-W schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:30:
Jeetje zeg wat een hobbyisten! Men heeft XPS isolatie gebruikt en een (zo te zien) dampdichte folie. Helaas een verkeerde opbouw. De enige oplossing is alles eruit halen, dus isolatie en folie, diep ademhalen en opnieuw beginnen. Tegen het geïsoleerde dakbeschot een dampopen isolatie aanbrengen (steenwol, glaswol of resolschuim), klimaatfolie en dan de binnenafwerking.
De folie zit achter de dakspanten, die kan er een niet zomaar afhalen. Dan zou ik het hele dak eraf moeten halen, wat ik echt niet zie zitten(financieel niet haalbaar).

Geen enkele andere mogelijkheid?

EDIT: even verduidelijken dat dus dat de folie vanaf de bouw van het huis aanwezig was. Die hebben ze niet aangebracht in 2004 toen ze gingen isoleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Matomatisch op 22-11-2021 18:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H-W

H-W

Dan laten zitten en een klimaatfolie gebruiken voor een goede vochthuishouding in de constructie eronder.
Wel zorgen dat de oude folie goed droog is!

[ Voor 84% gewijzigd door H-W op 22-11-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Pff, ik heb hier geen ervaring mee maar wilde even zeggen dat het pittig vervelend is en succes. Het is misschien even bikkelen maar dan heb je het straks wel helemaal weer goed. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:26
Afblijven van die folie. Je kunt met folie tape die gaten dicht maken.
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=ma
Wat ze verkeerd hebben gedaan is dat er een koude brug is blijven zitten omdat de door hun aangebrachte isolatie niet sluitend is aangebracht maar ook door het ontbreken van ventilatie. ( ik neem aan dat het ventilatierooster ook achter een gipsplaat verstopt zat?)
Door die koude brug krijg je dus condens.
Wat je nu moet doen is ventileren en als de condens verdwenen is hun isolatie weer aanbrengen of pir platen met eenzijdig of dubbel alu. Met pur de open plaatsen wegwerken en hierover een nieuwe dampdichte folie plaatsen.
De isolatie aanbrengen met lattenwerk stevig genoeg om nadien hierop met gipsplaten af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
H-W schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:35:
Dan laten zitten en een klimaatfolie gebruiken voor een goede vochthuishouding in de constructie eronder.
Wel zorgen dat de oude folie goed droog is!
Dus je bedoelt dat ik klimaatfolie aanbreng rechtstreeks over de oude folie en houten spanten heen?
Marc25579 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:47:
Afblijven van die folie. Je kunt met folie tape die gaten dicht maken.
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=ma
Wat ze verkeerd hebben gedaan is dat er een koude brug is blijven zitten omdat de door hun aangebrachte isolatie niet sluitend is aangebracht maar ook door het ontbreken van ventilatie. ( ik neem aan dat het ventilatierooster ook achter een gipsplaat verstopt zat?)
Door die koude brug krijg je dus condens.
Wat je nu moet doen is ventileren en als de condens verdwenen is hun isolatie weer aanbrengen of pir platen met eenzijdig of dubbel alu. Met pur de open plaatsen wegwerken en hierover een nieuwe dampdichte folie plaatsen.
De isolatie aanbrengen met lattenwerk stevig genoeg om nadien hierop met gipsplaten af te werken.
Bedankt voor je tip met de tape, gelukkig is dat een mogelijkheid!

Dat ventilatierooster was gewoon open(zie foto 2), hier zat geen gips over. Dus jij denkt om goed te laten drogen, gaten afplakken en terug isoleren met dampdichte folie eroverheen. Dus geen klimaatfolie rechtstreeks over de oude folie + balken?

Het lattenwerk is nog een dingetje. Ik wil geen hoogte kwijt op de zolder, ik kan nu nog net rechtstaan. Ik zou het totaalplaatje willen laten gelijkkomen met de verticale dakspanten. Maar die tussenafstand is zo groot.

Ik dacht om horizontaal houten balken te plaatsen tussen de verticale spanten, waardoor ik allerlei vakken krijg waar ik nieuwe isolatie wil aanbrengen + dan een dampdichte folie. Op deze horizontale balken plaats ik dan een verticaal lattenwerk voor de afwerking. Denk ik goed zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Matomatisch schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:12:
[...]

Dus je bedoelt dat ik klimaatfolie aanbreng rechtstreeks over de oude folie en houten spanten heen?

[...]
Nee eerst isolatie aanbrengen en dan de klimaatfolie.
En als er inderdaad EPS aan de buitenkant van het dak zit, dan zeker niet de oude isolatie en/of PIR plaatsen maar zoals gezegd dampopen isolatie. Anders begint het probleem weer van voren af aan.

[ Voor 25% gewijzigd door H-W op 22-11-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
H-W schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:15:
[...]

Nee eerst isolatie aanbrengen en dan de klimaatfolie.
En als er inderdaad EPS aan de buitenkant van het dak zit, dan zeker niet de oude isolatie en/of PIR plaatsen maar zoals gezegd dampopen isolatie. Anders begint het probleem weer van voren af aan.
Bedankt voor je reactie.

Dus ik moet nu eerst achterhalen of er inderdaad nog piepschuim langs buiten zit. Als dat zo is eerst laten drogen, gaten dichtkleven, isoleren met dampopen materiaal en inpakken met een klimaatfolie?

Indien toch geen piepschuim kan ik ook dampdichte isolatie gebruiken en dan moet ik een dampdichte folie gebruiken?

Is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:41
Misschien ook direct natuurlijke ventilatie toepassen?

Mooie grote ruimte trouwens!

[ Voor 22% gewijzigd door barry86 op 22-11-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:04

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als er buiten isolatie zit is dat het probleem, als je langs binnen bij isoleert, achter een folie, mag de bijkomende isolatie maar max 1/3 isolatiewaarde hebben van de bestaande isolatie.

Doe je dat niet, zoals in dit geval, leg je het dauwpunt achter de folie en dan begint het feest.

De Nederbelg !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:46
Je huis is uit 1979, dus is het 99% zeker dat je aan de buitenzijde van de folie een paar cm EPS hebt zitten. Die folie die er nu zit is waarschijnlijk dampdicht, en werkt weer zoals het hoort als je de gaten weer dichtplakt.

Dat betekend dat je van binnenuit moet isoleren met een dampopen materiaal, steenwol, houtvezel, cellulose, etc. Daarna werk je het af met een klimaat of vochtregulerende folie. Om die afstand tussen de spanten te verkleinen kun je idd balken/regels aanbrengen zodat je houvast krijgt voor isolatie/folie en gips. Denk goed na over de onderlinge afstanden ivm snijverlies isolatie/gips. als er 115 tussen zit is halverwege wellicht handig, dan heb je twee keer net geen 60=breedte van veel isolatie en gips.
Wat wel belangrijk is voordat je begint dat het zichtbare vocht aan de binnenzijde van de folie weg is.

Isoleren doe je in 1 keer en het liefst zo dik mogelijk, dus als je balken 17cm zijn probeer je dat als isolatie te pakken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Laatst online: 21:55
Kan je die bestaande folie niet simpelweg wegsnijden? Dan dampopen materiaal tegen de bestaande isolatie aan zetten en weer afwerken met een dampdichte laag aan de binnenzijde? Waarom zou je die beschadigde dampdichte folie houden? Of denk ik te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
Jellabie schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:32:
Als er buiten isolatie zit is dat het probleem, als je langs binnen bij isoleert, achter een folie, mag de bijkomende isolatie maar max 1/3 isolatiewaarde hebben van de bestaande isolatie.

Doe je dat niet, zoals in dit geval, leg je het dauwpunt achter de folie en dan begint het feest.
Dus ik mag niet teveel isoleren, zeg je?
No Hands schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:50:
Je huis is uit 1979, dus is het 99% zeker dat je aan de buitenzijde van de folie een paar cm EPS hebt zitten. Die folie die er nu zit is waarschijnlijk dampdicht, en werkt weer zoals het hoort als je de gaten weer dichtplakt.

Dat betekend dat je van binnenuit moet isoleren met een dampopen materiaal, steenwol, houtvezel, cellulose, etc. Daarna werk je het af met een klimaat of vochtregulerende folie. Om die afstand tussen de spanten te verkleinen kun je idd balken/regels aanbrengen zodat je houvast krijgt voor isolatie/folie en gips. Denk goed na over de onderlinge afstanden ivm snijverlies isolatie/gips. als er 115 tussen zit is halverwege wellicht handig, dan heb je twee keer net geen 60=breedte van veel isolatie en gips.
Wat wel belangrijk is voordat je begint dat het zichtbare vocht aan de binnenzijde van de folie weg is.

Isoleren doe je in 1 keer en het liefst zo dik mogelijk, dus als je balken 17cm zijn probeer je dat als isolatie te pakken.
Bedankt voor je reactie. Ik dacht er eigenlijk aan om tussen de spanten horizontale balken te plaatsen om daar de isolatie tussen te doen. Dan kan ik daarover verticale latten plaatsen die op gelijke hoogte komen met de spanten zodat ik geen hoogte verlies(ik kan maar net rechtstaan in de ruimte), met daarop de afwerking. Of maak ik het dan te ingewikkeld?
bvdbos schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:52:
Kan je die bestaande folie niet simpelweg wegsnijden? Dan dampopen materiaal tegen de bestaande isolatie aan zetten en weer afwerken met een dampdichte laag aan de binnenzijde? Waarom zou je die beschadigde dampdichte folie houden? Of denk ik te simpel?
Bedankt voor je input. Zou dit kunnen? Ik moet/kan dan wel veel dikker isoleren, wat ons meer geld gaat kosten... Maar als dat echt mogelijk is kan ik het wel overwegen. Wat denken anderen hiervan? Is wel wat complexer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:51

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou die folie ook direct wegsnijden dat ziet er uit als dampdichte Miofol, dampopen Miofol is blauw.
Daarna raggelen en gaan isoleren met bijvoorbeeld 14cm Naturoll van Knauff , dampdichte folie over de raggels heen en daarna afgipsen.

Zou die raggels over de spanten laten lopen en in het midden een balkje van onder tot boven om het doorbuigen te voorkomen . Een paar raggels nog even niet monteren om het isoleren te vergemakkelijken , maar wel genoeg dat de isolatie niet naar beneden kan vallen.
Isoleer het zo nauwkeurig mogelijk dat heeft het beste rendement en je doet het maar 1 keer ;)

[ Voor 43% gewijzigd door MLLL op 22-11-2021 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Ik zou niet weten waarom die bestaande folie weg moet. Zit nergens voor in de weg.
@Matomatisch hoe je het hierboven omschrijft is prima met die rachels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

No Hands schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:21:
Ik zou niet weten waarom die bestaande folie weg moet. Zit nergens voor in de weg.
@Matomatisch hoe je het hierboven omschrijft is prima met die rachels.
Vocht kan niet weg en dat moet juist wel, constructie rot op deze manier weg op den duur. Mooiste is als er damp-open folie zit tussen de tengels er panlatten , maar dat is een helse klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
MLLL schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:26:
[...]

Vocht kan niet weg en dat moet juist wel, constructie rot op deze manier weg op den duur. Mooiste is als er damp-open folie zit tussen de tengels er panlatten , maar dat is een helse klus.
Als die folie weg is zit er nog steeds een dampdichte eps laag achter, dus er veranderd niets aan de situatie als dat folie weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

No Hands schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:28:
[...]

Als die folie weg is zit er nog steeds een dampdichte eps laag achter, dus er veranderd niets aan de situatie als dat folie weg is.
Dan is het zaak om dat uit te zoeken. Dakpan verwijderen om te kijken of de buitenkant van het dak geisoleerd is. Daken werden in 1971 niet van buitenaf geisoleerd naar mijn weten, maar het kan achteraf gedaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Laatst online: 21:55
[...]
EPS ademt genoeg om niet als dampdicht te worden beschouwd toch? Anders was die folie ook niet nodig geweest. En daarbij wil je zeker voorkomen dat dezelfde situatie zich weer voordoet, in de isolatielaag (-lagen) een dampdicht folie zodat daar vocht condenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
MLLL schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:35:
[...]

Dan is het zaak om dat uit te zoeken. Dakpan verwijderen om te kijken of de buitenkant van het dak geisoleerd is. Daken werden in 1971 niet van buitenaf geisoleerd naar mijn weten, maar het kan achteraf gedaan zijn.
Ik hoop dat ik morgen ergens tijd heb om een dakpan weg te halen. Wanneer ik een dakpan weghaal, zou ik dan recht op het piepschuim kijken? Of gaat er nog een plaat tussen zitten?
[...]

bvdbos schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:43:
[...]

EPS ademt genoeg om niet als dampdicht te worden beschouwd toch? Anders was die folie ook niet nodig geweest. En daarbij wil je zeker voorkomen dat dezelfde situatie zich weer voordoet, in de isolatielaag (-lagen) een dampdicht folie zodat daar vocht condenseert.
Ik lees veel tegenstrijdigheden hierover op internet, dat maakt het wel verwarrend :? Wat is wijsheid nu? Ik wil niet hetzelfde probleem terug creëren.

EDIT: Ik lees dit op willekeurige website:
Hoewel EPS een vochtbestendig isolatiemateriaal is, raden we toch aan om een dampscherm te plaatsen aan de warme kant van de isolatielaag. Hierdoor kan er geen condensatie ontstaan in de isolatielaag. EPS is immers vochtbestendig, maar ook dampopen. Dankzij het dampscherm zullen dampen dus niet tot bij de isolatielaag kunnen geraken.
https://www.dakisolatie-plaatsen.be/EPS.html

Andere website's spreken dit dan weer tegen |:(

[ Voor 15% gewijzigd door Matomatisch op 22-11-2021 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W

H-W

Ik zou er gewoon vanuit gaan dat EPS dampremmend of zelf dampdicht is, geen risico nemen, dampopen na-isoleren en een klimaatfolie gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
MLLL schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:35:
[...]

Woning is van 79 dus zeker daksiolatie. Als die van 71 is dan was er geen folie ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
bvdbos schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:43:
[...]

daarom ga je dus met klimaatfolie werken, zodat het zich niet nogmaals herhaalt wat er nu gebeurt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matomatisch
H-W schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:10:
Ik zou er gewoon vanuit gaan dat EPS dampremmend of zelf dampdicht is, geen risico nemen, dampopen na-isoleren en een klimaatfolie gebruiken.
No Hands schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:11:
[...]

Woning is van 79 dus zeker daksiolatie. Als die van 71 is dan was er geen folie ook.
No Hands schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:12:
[...]

daarom ga je dus met klimaatfolie werken, zodat het zich niet nogmaals herhaalt wat er nu gebeurt is.
Dankjewel voor jullie reacties. Indien er dus effectief piepschuim is, wat hoogstwaarschijnlijk zal zijn, kleef ik alle gaten toe en ga dan dampopen isoleren met klimaatfolie.

Jullie hebben mij erg goed geholpen, bedankt daarvoor! Ik zal het topic verder updaten met mijn progressie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

No Hands schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:11:
[...]

Ik moet beter leren lezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

En die bestaande folie hoef je niet eens dicht te maken, gewoon lekker laten zitten en je niet meer druk over maken. De klimaatfolie regelt de rest straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Mijn inziens is het toch beter om het weg te snijden vervolgens te isoleren en daarna met met een dampdichte folie te werken achter de gipsplaten, juist om herhaling van de bestaande problemen te voorkomen,

Klimaatfolie gebruik je aan de buitenzijde niet aan de binnenzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
MLLL schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:21:
[...]

Mijn inziens is het toch beter om het weg te snijden vervolgens te isoleren en daarna met met een dampdichte folie te werken achter de gipsplaten, juist om herhaling van de bestaande problemen te voorkomen,

Klimaatfolie gebruik je aan de buitenzijde niet aan de binnenzijde.
Nee, klimaatfolie gebruik je aan de warme kant van de isolatie. Binnen dus. Jouw manier gaat echt niet goed, dan zit de isolatie tussen dampdichte folie en in principe dampdichte eps plaat. Dat is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
H-W schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:19:
En die bestaande folie hoef je niet eens dicht te maken, gewoon lekker laten zitten en je niet meer druk over maken. De klimaatfolie regelt de rest straks.
Oh is dat echt? Het kan geen kwaad dan dat er lucht of vocht door de gaatjes kan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

No Hands schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:23:
[...]

Nee, klimaatfolie gebruik je aan de warme kant van de isolatie. Binnen dus. Jouw manier gaat echt niet goed, dan zit de isolatie tussen dampdichte folie en in principe dampdichte eps plaat. Dat is niet goed.
Zie nu dat er verschil is tussen klimaatfolie en de reguliere damp-openfolie.

Ẃeer wat geleerd _/-\o_

https://www.eigenhuisisol...teem/veelgestelde-vragen/
Hier staat het mooi uitgelegd, je hebt gelijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door MLLL op 22-11-2021 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:39

_Arthur

blub

Neem ook even de tijd om dit topic door te nemen: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Waarbij je je dakconstructie inclusief huidige isolatie en nieuwe isolatie door moet rekenen met de (gratis) tool Ubakus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
Matomatisch schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:12:
[...]

[...]

Bedankt voor je tip met de tape, gelukkig is dat een mogelijkheid!

Dat ventilatierooster was gewoon open(zie foto 2), hier zat geen gips over. Dus jij denkt om goed te laten drogen, gaten afplakken en terug isoleren met dampdichte folie eroverheen. Dus geen klimaatfolie rechtstreeks over de oude folie + balken?

Het lattenwerk is nog een dingetje. Ik wil geen hoogte kwijt op de zolder, ik kan nu nog net rechtstaan. Ik zou het totaalplaatje willen laten gelijkkomen met de verticale dakspanten. Maar die tussenafstand is zo groot.

Ik dacht om horizontaal houten balken te plaatsen tussen de verticale spanten, waardoor ik allerlei vakken krijg waar ik nieuwe isolatie wil aanbrengen + dan een dampdichte folie. Op deze horizontale balken plaats ik dan een verticaal lattenwerk voor de afwerking. Denk ik goed zo?
Je weet niet zekere welke folie er al op zit, waarschijnlijk dampdichte dus daar kan dan geen vocht meer weg.
Als jij nu klimaatfolie gaat gebruiken kan het zijn dat je alsnog condens/schimmel/vocht problemen gaat krijgen. In het draadje: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? kun je de vraag beter stellen en uiteindelijk met 1 van de vele adviezen aan de gang gaan.

Ik kan je gedachte helemaal volgen en dan vooral die dampdichte met de geschikte tape dan alle kieren afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Marc25579 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:11:
[...]

Je weet niet zekere welke folie er al op zit, waarschijnlijk dampdichte dus daar kan dan geen vocht meer weg.
Als jij nu klimaatfolie gaat gebruiken kan het zijn dat je alsnog condens/schimmel/vocht problemen gaat krijgen. In het draadje: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? kun je de vraag beter stellen en uiteindelijk met 1 van de vele adviezen aan de gang gaan.

Ik kan je gedachte helemaal volgen en dan vooral die dampdichte met de geschikte tape dan alle kieren afwerken.
Nee, dit is juist waar klimaatfolie voor gemaakt is. Om bij een dampdichte achter constructie toch te kunnen isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
_Arthur schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:57:
Neem ook even de tijd om dit topic door te nemen: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Waarbij je je dakconstructie inclusief huidige isolatie en nieuwe isolatie door moet rekenen met de (gratis) tool Ubakus
De tool heb ik al meermaals geprobeerd, maar ik ben er niet handig in. Ook de mengelmoes met het Duits maakt het wel moeilijk. Ik zal mij wenden naar dat topic voor wat inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:27:
De tool heb ik al meermaals geprobeerd, maar ik ben er niet handig in. Ook de mengelmoes met het Duits maakt het wel moeilijk
Kijk in dat andere topic voor meer inzichten en plaatjes van hoe anderen het opbouwen. En als je mijn link volgt, is de tool in het Nederlands 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
_Arthur schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:35:
[...]

Kijk in dat andere topic voor meer inzichten en plaatjes van hoe anderen het opbouwen. En als je mijn link volgt, is de tool in het Nederlands 8)
Misschien dat er bij mijn kant iets fout gaat want ik krijg een mengelmoes van NL en DE door erlkaar :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
No Hands schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:14:
[...]

Nee, dit is juist waar klimaatfolie voor gemaakt is. Om bij een dampdichte achter constructie toch te kunnen isoleren.
Maar krijg je dan niet een grotere kans op condens/schimmel/vocht? Of lees ik het onderstaande verkeerd?

https://www.isolatiemater.../het-belang-van-een-folie

stukje uit de link: Damp-open folie brengt u altijd aan de koude kant aan en dampremmende folie aan de warme kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matomatisch
Marc25579 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:14:
[...]

Maar krijg je dan niet een grotere kans op condens/schimmel/vocht? Of lees ik het onderstaande verkeerd?

stukje uit de link: Damp-open folie brengt u altijd aan de koude kant aan en dampremmende folie aan de warme kant.
Als ik het goed begrijp is een klimaatfolie een 'slimme' folie die zowel dampremmend als dampopen is afhankelijk van de temperatuur. Zo staat het ook in die link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Marc25579 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:14:
[...]

Ja wat daar staat klopt maar we hebben het over een klimaatfolie. Niet dampremmend en niet damp-open. Klimaatfolie.

"Klimaatfolie
Klimaatfolie is een folie dat als dampremmer aan de binnenzijde (de warme zijde) van het isolatiemateriaal wordt aangebracht. Klimaatfolie is een intelligente dampremmer. Bij een hogere luchtvochtigheid (zoals in de winter) werkt de folie dampremmend en wanneer er minder vocht in de lucht is (zoals in de zomer) laat klimaatfolie damp door. Dit zorgt voor een optimaal klimaat in uw woning.

Wanneer is het verstandig om klimaatfolie te gebruiken? Bijvoorbeeld wanneer u uw dak wilt isoleren. Om houtrot te voorkomen is het belangrijk dat het vocht kan verdampen. Heeft de buitenzijde van uw dak een dampremmende laag (zoals bijvoorbeeld bitumen of een laagje PUR tussen de dakpannen en het dakbeschot) dan moet u aan de binnenzijde van het dak voor een klimaatfolie kiezen
.""

Stat in diezelfde link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:18
Even een heel andere insteek: het ziet eruit als een kruip/opslagzolder. Is het een idee om alleen de vloer te isoleren tbv je woning ipv het dak?

Nadeel is dat je opslag dan matig geïsoleerd is, dus hangt af van wat je met de zolder wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
Ik heb zonet een dakpan opgetild, er zit GEEN piepschuim onder de pannen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1u9aP8-NDwVKmiy2heS1ehnQO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89wq9WbUodTIQc5w8WGHunn4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jv_fcVkUZNfsrkLVPwtUZo1DwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5baS5bQCamRxCGQLT6n4l2tD.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb ook nog wat platen weggehaald, sommige platen zijn gelijmd tegen de folie, en de overlapping van de folie is gewoon open :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uw588X9ozukXx22I10nQ-LqgXAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7hfSwMShr2Z9i6xFFjUEikr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GMZymmrmpXSS5e7ZWviEGS8ZRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUpIScKrPPqoMuKWbRBVDQeU.jpg?f=fotoalbum_large

Ooit heeft er nog andere isolatie geweest, dit komt meermaals terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NI226KC4l1HBZm9FidrdraUE4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1MljIMC99woTL88oI9yuzqE.jpg?f=fotoalbum_large

Hier en daar werd er een vierkantje uitgesneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NahmO5ou00_sbHHBCRBNs2q5yQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgTviJ2VSBBBMHQw2URlcPcr.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even van veraf een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BvvhXKeXKwKjJsPDrJm269jI0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7RIMhgBwCu8iZtFAC53mx3m.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is nu wijsheid nu ik weet dat er geen piepschuim is? @No Hands nog steeds dampopen isoleren met klimaatfolie? Of verandert dit het hele verhaal?

Ik update mijn eerste post en crosspost dit ook even naar het Zolder isoleren topic.

Bedankt alvast voor jullie input!
Zwartoog schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:33:
Even een heel andere insteek: het ziet eruit als een kruip/opslagzolder. Is het een idee om alleen de vloer te isoleren tbv je woning ipv het dak?

Nadeel is dat je opslag dan matig geïsoleerd is, dus hangt af van wat je met de zolder wilt.
De zoldervloer is al geïsoleerd, maar we willen de zolder gebruiken als speelkamer voor neven en nichtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Dus toch bestaande folie wegsnijden, isoleren en dampdichte folie aan de binnenzijde.
Absoluut.
dampopenfolie zou het mooist zijn, maar dat monteer je bij voorkeur tussen de tengels en panlatten, dat gaat hier niet zonder een dakrenovatie aan de buitenzijne, dus ik zou het weglaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

MLLL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:42:
Dus toch bestaande folie wegsnijden
Zou ik niet doen. Want dan verlies je je waterkerende laag. En moet je die opnieuw opbouwen vanaf de binnenkant en dat is niet zo eenvoudig.

Als we een aanname doen, dat de huidige folie een dampremmende of dampdichte laag is (even de eventuele gaatjes die nu aanwezig zijn negerend), krijg ik de berekening in Ubakus alleen maar goed met PIR-alu, steenwol en/of glaswol blijven condensatie opleveren in de constructie. Ook Pavatex (Pavatherm) en een klimaatfolie is niet condensatie vrij.

Voorbeeld berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M36v7CWgfq_9xOJe9Z0p_9TFidY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aCeZ09cJgdBD46r75UdKcmmk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

_Arthur schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:03:
[...]

Zou ik niet doen. Want dan verlies je je waterkerende laag. En moet je die opnieuw opbouwen vanaf de binnenkant en dat is niet zo eenvoudig.

Als we een aanname doen, dat de huidige folie een dampremmende of dampdichte laag is (even de eventuele gaatjes die nu aanwezig zijn negerend), krijg ik de berekening in Ubakus alleen maar goed met PIR-alu, steenwol en/of glaswol blijven condensatie opleveren in de constructie. Ook Pavatex (Pavatherm) en een klimaatfolie is niet condensatie vrij.

Voorbeeld berekening:

[Afbeelding]
Die folie zit aan de binnenkant van het dakhout daar is niet waterkerend aan, als het water daar zit is het al te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
_Arthur schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:03:
[...]

Voorbeeld berekening:

[Afbeelding]
Ik heb je Abakus even nagemaakt maar wanneer ik glas of steenwol toevoeg gaat er bij mij niets fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN1TyjqTdpo2u0YnBSIL949f-MA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkQCZmin9Rix1gdaYja4ODT6.png?f=fotoalbum_large

Of doe ik iets fout?
MLLL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:33:
[...]

Die folie zit aan de binnenkant van het dakhout daar is niet waterkerend aan, als het water daar zit is het al te laat
De spanten lijken niet veel vocht te hebben opgenomen. De platen raakte de spanten ook nooit, er zat altijd een goede centimeter tussen. Op de plaatsen waar ik de platen al heb weggehaald droogt het ook snel, die van gisteren zijn al droog nu. Ik maak mij daar nu niet veel zorgen om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Het verhaal wordt al wilder, dat wat er zat was dus nog niet eens zo gek en kan dan waarschijnlijk hergebruikt worden.
Die folie sowieso laten zitten. Dat is een waterkerende laag en die hoort daar gewoon. De gaten nog steeds dichtplakken.
De vraag is nu even wat die folie is, dampopen of dampdicht. Als die dampopen is dan wil je van binnen iets dampdicht maken. Als die folie dampdicht is dan blijft het klimaatfolie verhaal bestaan.

Volgens mij is er geen dakhout @Anoniem: 122994, folie aan de binnenkant van een dakbeschot zou ook zinloos zijn, maar is de opbouw van deze kap van binnen naar buiten nu zogenaamde mandragende folie(https://www.bouwmateriale...ol-geperforeerd-125g.html) panlatten en dan pannen. Er is geen dakbeschot.
Die folie is waarschijnlijk dampopen, er zijn restanten van glaswol o.i.d aan de binnenkant van die folie te zien. Dus zal er ooit glaswol gezeten hebben en misschien van die geperste stro/houtvezel platen. Dat is nog wel interessant om uit te zoeken.
@Matomatisch is er ergens op die folie nog een tekst of merk ofzo te lezen?

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 24-11-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
No Hands schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:43:
Het verhaal wordt al wilder, dat wat er zat was dus nog niet eens zo gek en kan dan waarschijnlijk hergebruikt worden.
Die folie sowieso laten zitten. Dat is een waterkerende laag en die hoort daar gewoon. De gaten nog steeds dichtplakken.
De vraag is nu even wat die folie is, dampopen of dampdicht. Als die dampopen is dan wil je van binnen iets dampdicht maken. Als die folie dampdicht is dan blijft het klimaatfolie verhaal bestaan.

Volgens mij is er geen dakhout @Anoniem: 122994, folie aan de binnenkant van een dakbeschot zou ook zinloos zijn, maar is de opbouw van deze kap van binnen naar buiten nu zogenaamde managende folie(https://www.bouwmateriale...ol-geperforeerd-125g.html) panlatten en dan pannen. Er is geen dakbeschot.
Die folie is waarschijnlijk dampopen, er zijn restanten van glaswol o.i.d aan de binnenkant van die folie te zien. Dus zal er ooit glaswol gezeten hebben en misschien van die geperste stro/houtvezel platen. Dat is nog wel interessant om uit te zoeken.
Ik ben net nog eens gaan kijken maar ik kan nergens een tekst vinden op de folie helaas. Het glaswol dat er vroeger gezet heeft was eigenlijk gewoon goed dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:55:
[...]

Ik ben net nog eens gaan kijken maar ik kan nergens een tekst vinden op de folie helaas. Het glaswol dat er vroeger gezet heeft was eigenlijk gewoon goed dan?
Dat glaswol was ooit ook een standaard manier om woningen te isoleren ja, icm die folie erachter en een afwerking aan de voorzijde vaak met die stro/houtplaten. Maar dit heb ik nog maar sporadisch zo gezien.
Die glaswol kan dus prima weer gebruikt worden maar dan moet er wel worden bekeken wat doe folie nou precies is. Kun je geen bouwtekening scoren bij de gemeente uit het archief? Of bouwplannen bij buren die er al heel lang wonen ofzo? Dan kunnen we stoppen met gokken en gewoon de oplossing aandragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Laag 2; de alufolie staat bij jou aan. Heb hem even opnieuw gemaakt met Steenwol en ook dat gaat goed. Als je de steenwol deken pakt met dampremmend en luchtdicht aluminiumlaag. Daarvoor heb ik nu even een damprem gesimuleerd (= laag 3).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FSGbJwFRu-Tyfws0Jqvm7Gtql4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhO8Ij0ZFCafYNgEFfB62K8z.png?f=fotoalbum_large

(160mm dik gemaakt ipv 150mm).

En een Rtotaal van 4,1 tov niets wat je nu hebt is al een hele vooruitgang.

[ Voor 18% gewijzigd door _Arthur op 23-11-2021 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:55:
[...]

Ik ben net nog eens gaan kijken maar ik kan nergens een tekst vinden op de folie helaas.
Kan je er niet een stukje uitknippen en van beide kanten duidelijk foto's posten? Misschien kunnen we het zo bepalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
No Hands schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:01:
[...]

Dat glaswol was ooit ook een standaard manier om woningen te isoleren ja, icm die folie erachter en een afwerking aan de voorzijde vaak met die stro/houtplaten. Maar dit heb ik nog maar sporadisch zo gezien.
Die glaswol kan dus prima weer gebruikt worden maar dan moet er wel worden bekeken wat doe folie nou precies is. Kun je geen bouwtekening scoren bij de gemeente uit het archief? Of bouwplannen bij buren die er al heel lang wonen ofzo? Dan kunnen we stoppen met gokken en gewoon de oplossing aandragen.
Ik ben even bij de buren gaan kijken. Bij hun is er niet geïsoleerd, folie intact maar ook geen tekst op te vinden.

Bouwplannen heb ik ooit eens opgevraagd bij de gemeente, maar er zat geen bouwtekening van het dak bij.
H-W schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:40:
[...]

Kan je er niet een stukje uitknippen en van beide kanten duidelijk foto's posten? Misschien kunnen we het zo bepalen?
Dat kan ik misschien wel doen maar ik wil niet het dak nog meer beschadigen. Ik had eerder deze foto gepost van de kant langs de pannen. Wat moet je juist zien om te bepalen welke folie dit is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5oz7aA4O5deNtwo2x-nyw16sD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89wq9WbUodTIQc5w8WGHunn4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
Ik dacht vannacht nog aan iets, dom van mij dat ik er niet eerder aan dacht. Ik heb in de badkamer nieuwe gipsplaten geplaatst. Het schuine dak zag er toen zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxWkGALWHoHL459i4pO2_xXJzFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/te1kUXmRVSsUYsC3xFYZwwXI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was geïsoleerd met glaswol en ingepakt met een zwarte folie. Wat voor folie zou dit zijn? Ik herinner mij niet dat het vochtig was. Deze zwarte folie zit trouwens overal langs de binnenzijde van de buitenmuren van de woning tussen het houten geraamte en de houtplaten.

EDIT:
Nu wetende dat de badkamer zo geïsoleerd werd, kunnen we dan aannemen dat de folie onder de pannen een dampopen folie is? Dat zou dus wel zo moeten aangezien er met glaswol werd geïsoleerd?

[ Voor 33% gewijzigd door Matomatisch op 24-11-2021 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc25579

Volgens mij is er geen dakhout @Anoniem: 122994, folie aan de binnenkant van een dakbeschot zou ook zinloos zijn, maar is de opbouw van deze kap van binnen naar buiten nu zogenaamde managende folie(https://www.bouwmateriale...ol-geperforeerd-125g.html) panlatten en dan pannen. Er is geen dakbeschot.
+1

Maakt niks meer uit wat er had gezeten maar voor alle zekerheid klimaat folie gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc25579 op 24-11-2021 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Matomatisch schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:22:
Ik dacht vannacht nog aan iets, dom van mij dat ik er niet eerder aan dacht. Ik heb in de badkamer nieuwe gipsplaten geplaatst. Het schuine dak zag er toen zo uit.
[Afbeelding]

Dit was geïsoleerd met glaswol en ingepakt met een zwarte folie. Wat voor folie zou dit zijn? Ik herinner mij niet dat het vochtig was. Deze zwarte folie zit trouwens overal langs de binnenzijde van de buitenmuren van de woning tussen het houten geraamte en de houtplaten.
Grote kans dat dit gewoon de originele opbouw is. Dan is die zwarte folie waarschijnlijk dampdicht. De doorzichtige folie aan de buitenkant dampopen.
Hoe dan ook, met kilmaatfolie kan het eigenlijk nooit fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fVib9ODT6VhHy_NDzF4hj4qtQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LArdCGFrZhfYiKVManMNxOYs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het zo opgelost.
Dampdoorlatend scherm, zijkant balk met scherm gekit en aangeschroefd met latten. Zit 100% dicht voor waterslag. Daarna 100% opgevuld met glaswol en dampdicht/klimaatscherm er voor.
Misschien een oplossing voor jou.

[ Voor 5% gewijzigd door barry86 op 24-11-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
Marc25579 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:18:
[...]

+1

Maakt niks meer uit wat er had gezeten maar voor alle zekerheid klimaat folie gebruiken.
No Hands schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:44:
[...]

Grote kans dat dit gewoon de originele opbouw is. Dan is die zwarte folie waarschijnlijk dampdicht. De doorzichtige folie aan de buitenkant dampopen.
Oke, ik ga de boel verder opruimen en alle nagels er eerst even uithalen. Nogmaals dank voor jullie input.
barry86 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:02:
[Afbeelding]

Ik heb het zo opgelost.
Dampdoorlatend scherm, zijkant balk met scherm gekit en aangeschroefd met latten. Zit 100% dicht voor waterslag. Daarna 100% opgevuld met glaswol en dampdicht/klimaatscherm er voor.
Misschien een oplossing voor jou.
Als ik het op die manier ga doen zou ik eerst de folie moeten weghalen. Dat ga ik niet doen, maar toch bedankt voor je input.

Verder heb ik net mijn verzekering gebeld en die gaan vandaag iemand sturen om eens te komen kijken. Hopelijk iemand met verstand van zaken en kan ik al dit met die persoon bespreken. Ik hou jullie op de hoogte.

[ Voor 7% gewijzigd door Matomatisch op 24-11-2021 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:44:
[...]

Dat soort dampopen folie is niet geschikt voor daken.. ik kan ook op de foto's geen puntjes ontdekken (dampopen is best duidelijk te onderscheiden) het lijkt mij damp dicht (buiten)
met de gaatjes lijkt het erop dat iemand heeft geprobeerd er een ventileerdende spouw te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
twain4me schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:11:
[...]

Dat soort dampopen folie is niet geschikt voor daken.. ik kan ook op de foto's geen puntjes ontdekken (dampopen is best duidelijk te onderscheiden) het lijkt mij damp dicht (buiten)
met de gaatjes lijkt het erop dat iemand heeft geprobeerd er een ventileerdende spouw te maken.
Ik zal straks eens een close-up foto maken van de folie, maar ik geloof niet dat ik kleine gaatjes gezien heb(buiten dan die de vorige beweners erin gemaakt hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
twain4me schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:11:
[...]

Ja dat is ook mogelijk ja, het is moeilijk te bepalen of afstand, vandaar de conclusie dat het met klimaatfolie eigenlijk nooit fout kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
De verzekeringsexpert is komen kijken. Hij zei dat als je de isolatie echt goed wil doen, dat je beter van buitenaf opnieuw kan beginnen. Maar omdat het dak in goede staat is raadde hij dat niet aan.

Hij zei ook dat de folie dampdicht is, en stelde zelf twee dingen voor: zoals hier gezegd isoleren met dampopen materiaal en zelfregulerende folie(dus klimaatfolie).
Of verticale panlatten bevestigen op de huidige folie/horizontale panlatten om een luchtspouw te creëren en dan dampdicht isoleren.

Over dat laatste heb ik mijn twijfels want er gaat toch nooit luchtcirculatie tussen komen?
No Hands schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:41:
[...]

Ja dat is ook mogelijk ja, het is moeilijk te bepalen of afstand, vandaar de conclusie dat het met klimaatfolie eigenlijk nooit fout kan gaan.
Ik ga dus voor de klimaatfolie kiezen. Maar heb nog een vraag over het bevestigen ervan. Ik wil dus zo weinig mogelijk hoogte verliezen. Kan ik de folie op volgende manieren bevestigen?

-Geel is isolatie
-Lichtbruin is horizontale balk
-Blauw is klimaatfolie
-Oranje verticale latten
-Bruin is afwerking
(mijn tekening is bovenaanzicht)

Dus ik plaats horizontale balken tussen de spanten, hiertussen isolatie met daarop verticale latten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwRbNfpdMvDxys_8crym7fsIL6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HMtcCy8jjINLNHS3q7d6ULO.png?f=fotoalbum_large

Of moet de folie goed aansluiten tussen de spanten, en plaats ik daarom extra verticale latten tegen de spanten zodat de folie goed strak zit?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuoAWaZ3EZPcbzqfOSnyxdOBuxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WnL32i8C26MisxWmLzGsdHgd.png?f=fotoalbum_large

Of kan ik het toch beter zo doen, maar met hoogteverlies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CEzpNo0bqw5ldkCiZItwgnM064=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z3kPuW7ExitehX91LZvezawr.png?f=fotoalbum_large

Mijn voorkeur gaat echt uit naar de twee bovenste, maar wat denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Zo doen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8LuZoQSnUa_lIjvVjESG_L7EPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8tbUlQd0I9lDP9VKFQBtGCIW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
Aah oke, ik wist niet zeker of er lucht tussen de isolatie en klimaatfolie mag.

Bedankt voor je input! Ik weet hoe ik mij moet bezighouden de komende weken/maanden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Matomatisch schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:27:
Aah oke, ik wist niet zeker of er lucht tussen de isolatie en klimaatfolie mag.

Bedankt voor je input! Ik weet hoe ik mij moet bezighouden de komende weken/maanden :P
Je ging toch klimaat folie gebruiken? Dan maakt dat weinig uit gezien het toch 'ademt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
_Arthur schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:31:
[...]

Je ging toch klimaat folie gebruiken? Dan maakt dat weinig uit gezien het toch 'ademt'.
Ik ging er altijd vannuit dat folie altijd tegen de isolatie moet, maar dat is dus niet zo in dit geval.

Dus ik niet de folie vast aan het hout en plak de nietjes dan af? En ik mag de afwerking gewoon door de folie heen schroeven de verticale latten in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Matomatisch schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:37:
Ik ging er altijd vannuit dat folie altijd tegen de isolatie moet, maar dat is dus niet zo in dit geval.
Zoals al hebt gemerkt is er niet "een" standaard manier om zaken te isoleren ;)
Dus ik niet de folie vast aan het hout en plak de nietjes dan af? En ik mag de afwerking gewoon door de folie heen schroeven de verticale latten in?
Je zal wel moeten, hoe wil je anders je afwerking vast maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Matomatisch schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:37:
[...]

Waar je door de folie schroeft om je afwerking vast te zetten trek je het schroefgaatje in de folie dicht met je afwerkingsmateriaal op de lat. Als je de folie achter de latten doet, dus tegen het isolatiemateriaal kan dat nooit dus zoals @_Arthur zegt is helemaal juist.

Lijkt er toch een einde aan je nachtmerrie te gaan komen :)

Pagina: 1