water het is een lastig goedje, wat gewoon meerdere vormen heeft in de leefruimte.
een paar van die vormen kun je heel simpel zien.
pak een pannetje en vul het met water.
je hebt hier gewoon de vloeibare vorm te pakken.
verwarm het water tot het gaat koken.
en kijk er goed naar.
dan zie je dat de eerste cm boven het water geen waterdamp is te zien.
hier is het water in gas vorm.
als het een gas is dan zijn het hele kleine moleculen die er makkelijk in vele materialen binnen dringen.
daar weer boven zie je dat er een damp wolk ontstaat.
die is gewoon weer water in vloeibare vorm, maar dan als kleine samengeklonterde water moleculen.
die toch nog blijven zweven.
normaal als mensen ademen dan komt daar ook vocht uit.
vaak zie je dit niet, tenzij het koud is buiten en dan zie je dat mensen wolkjes uitblazen.
verschil tussen waterdamp en watergas.
nu naar de isolatie:
normaal ademen mensen dus water uit, maar je ziet het niet want het is in gas vorm en binnen in het warm genoeg om er geen wolken van te maken.
nu is het buiten wel koud genoeg en halverwege je isolatie laag gaat het dan wel over naar een vloeibare vorm.
op die plaatsen zit ook vaak hout en met water is dat een leuke plek voor schimmels en dus houtrot.
dus je moet op de 1 of andere manier of dat water(soms zelfs in gas vorm) tegenhouden of weg ventileren.
en daar zijn vele strategieën voor, die vaak een ander uitgangs-punt hebben.
b.v: mijn platdak heeft een laag eps van 5cm.
het platdak is bij mij gemaakt van beton + 5cm eps + een laag bitumen.
(het beton heeft zelfs een 5cm zandcement afdek vloer er op zitten, ze hebben gewoon de zoldervloer door getrokken.

)
het leuke was dit deed dus lekken.
het was al meer als 20 jaar oud, en de laag eps was zo plat gedrukt dat het eigenlijk niet meer isoleerde.
(platgedrukt door sneeuw die van het schuine dak afschoof.)
hier door ontstond een overgang van gaswater naar vloeibaar water onder de isolatie laag.
en dat gaf bruine vlekken op de slaapkamer.
dit is officieel dus geen lek, maar een schijn lekkage.
het water komt niet van buiten (de bitumen was gewoon water dicht.), maar was dus water damp van binnen wat er condenseerde.
oplossing was eigenlijk simpel.
bitumen weg + oude eps wat nog geen cm dik meer was ook weg.
daar een laag gelegd van 6cm pir (met dubbel alu laagje) en dan er een laag epdm op. (dat had ook met bitumen gekund, ach ja epdm vind ik iets leuker.)
en zo was ik van de helle schijn lekkage af.
(jammer dat ik de laag niet dikker kon maken als 6cm, maar ach ja pir is beter als eps.)
dit is dus wel geheel tegen strijdig met wat @
bbblije zegt, want er is dus geen enkele ventilatie.
maar dat betekend niet dat hij ongelijk heeft.
@
bbblije
mijn platte dakje is wel oke geïsoleerd nu, maar mijn zolder is nog wat rampzalig te noemen.
heb jij daar nog een idee over?
achtergrond info:
(vinex bouw uit de jaren 80.)
schuin zolder dak, ruimte genoeg om er iets te doen.
opbouw is als volgt:
dakpan + panlatten met daar tussen een dun(+/-2cm) laagje pur op een houten plaat (die slecht tegen vocht kan).
het lastige is de houten platen liggen "vrij los" op beton balken (niet hout).
die houten platen voel je gewoon met flinke wind naar binnen komen, dus daar kan ik wel iets aan vast maken maar dat word dan meteen wel wat flexibel, want niet helemaal vast aan het huis.
dus daar pir/pur platen tegen aanzetten, dat krijg ik nooit tocht dicht.
mijn balken zijn van beton, en zijn dus ook hard (knijter) die bewegen geen mm al zouden ze willen.
ik kan er wel in boren, maar kost moeite.
ik weet het nog niet hoe dit probleem aan te pakken.
ik zit nu te spelen met de volgende oplossing.
houten balken tussen de betonbaken zetten (op 60cm van elkaar zodat ik er later gipsplaten op kan zetten.)
die een paar cm van de houten plaat af.
dan de ruimte laten vullen met een laag (of 2) spuit pur.
en dan af te werken met de gips platen.
hopend dat het dak daardoor stijf genoeg word om de pur heel te houden.
nog geen betere oplossing gevonden tot nu toe.
(het huis is verder een best droog huis, erg droog zelfs, en er is een warmtepomp ventilatie systeem.
dus verwacht erg weinig vocht problemen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)