(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 56 Laatste
Acties:
  • 523.107 views

Onderwerpen

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:44
Haha ja goed plan idd.

Het ziet er dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTuTekN9DGni3oyG7ceUzB_51l0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uo8EXt0jmuQZMZ5oFUE3gpUp.jpg?f=fotoalbum_large

De rest van de zolder is nu nog bedekt met schroten maar is vergelijkbaar.

Heb even gevoeld en het zit gewoon goed vast. Dan toch maar daar tegenaan lijmen ofzo?

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-12-2024
Inmiddels ben ik al een tijdje dit topic aan het volgen en nu ga ik dan eindelijk onze zolder ook maar eens isoleren. Ik weet al hoe ik het ga doen: glaswol incl. dampremmende folie tegen het dakbeschot en dan afwerken met gipsplaten.

De situatie als volgt (zie foto). Ik heb begrepen dat ik de dikte van het isolatie materiaal (18cm) + 1cm moet aanhouden voor het regelwerk. Logischerwijs wil ik dus vanaf het dakbeschot overal 19cm aanhouden, latten op de balken schroeven, daarop het regelwerk en dan de gipsplaten erop bevestigen.

Nu gaf een vriend van mij (werkzaam in de bouw) aan dat het dan nooit waterpas is. De balken die hangen namelijk door in het midden. Hij gaf aan om vanaf een vast punt vanaf de muur de latten dan waterpas doro te trekken naar de andere kant. Zo kunnen de gipsplaten mooi waterpas bevestigd worden op het regelwerk.

Ik vraag me eigenlijk af of dit wel logisch is. Nu krijg je dus overal een variabele ruimte tussen de isolatie en de gipsplaten i.p.v. de gebruikelijke 1cm die ik zou aanhouden. Is dit een probleem? Als tweede vraag me af als je het op ''mijn'' manier doet zoals ik het in eerste instantie bedacht heb, of je dan echt problemen krijgt om de gipsplaten te bevestigen. Zo niet lijkt mij dat toch een handigere manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icKNFtEsp-Z0ngn07DgqULOxGdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCkMXkltogUupTuTXxeAlIZL.jpg?f=fotoalbum_large

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Strudelpopje447 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:52:
Inmiddels ben ik al een tijdje dit topic aan het volgen en nu ga ik dan eindelijk onze zolder ook maar eens isoleren. Ik weet al hoe ik het ga doen: glaswol incl. dampremmende folie tegen het dakbeschot en dan afwerken met gipsplaten.

De situatie als volgt (zie foto). Ik heb begrepen dat ik de dikte van het isolatie materiaal (18cm) + 1cm moet aanhouden voor het regelwerk. Logischerwijs wil ik dus vanaf het dakbeschot overal 19cm aanhouden, latten op de balken schroeven, daarop het regelwerk en dan de gipsplaten erop bevestigen.

Nu gaf een vriend van mij (werkzaam in de bouw) aan dat het dan nooit waterpas is. De balken die hangen namelijk door in het midden. Hij gaf aan om vanaf een vast punt vanaf de muur de latten dan waterpas doro te trekken naar de andere kant. Zo kunnen de gipsplaten mooi waterpas bevestigd worden op het regelwerk.

Ik vraag me eigenlijk af of dit wel logisch is. Nu krijg je dus overal een variabele ruimte tussen de isolatie en de gipsplaten i.p.v. de gebruikelijke 1cm die ik zou aanhouden. Is dit een probleem? Als tweede vraag me af als je het op ''mijn'' manier doet zoals ik het in eerste instantie bedacht heb, of je dan echt problemen krijgt om de gipsplaten te bevestigen. Zo niet lijkt mij dat toch een handigere manier.

[Afbeelding]
Die doorhang of het afwijken van de gipsplaten zal je niet (mogen) zien na het afwerken van de platen? Zou mij daar niet al te druk over maken.

Maar zijn jou balken 18cm hoog??

• Strudelpopje447
ArcticWolf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:18:
[...]

Die doorhang of het afwijken van de gipsplaten zal je niet (mogen) zien na het afwerken van de platen? Zou mij daar niet al te druk over maken.

Maar zijn jou balken 18cm hoog??
Nee, 17cm dus ik ik maar er latten op die 2cm uitsteken. Dus in principe kan ik het gewoon op mijn manier doen en dan overal 19cm van het dakbeschot af meten?

• ArcticWolf
  • Niet online
Strudelpopje447 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:30:
[...]

Nee, 17cm dus ik ik maar er latten op die 2cm uitsteken. Dus in principe kan ik het gewoon op mijn manier doen en dan overal 19cm van het dakbeschot af meten?
Ja dat idee had ik dus ook om bij mijn dak te doen (heb zelfde type dak), alleen ik twijfel nu wel voor die methode. Omdat je dan de gipsplaten op dezelfde latten monteert als de spijkerflenzen en dus door de folie boort met de gipsschroeven.
Misschien maak ik mij druk om niks, maar zat nu te denken om toch gewoon standaard platen of platen met aluminium te gebruiken, aftapen op de gordingen en dan regels er overheen en daar dan het gips op monteren.

Als het dak echt scheef is dan kun je variëren met de schroefhoogte om de latten wat meer waterpas te krijgen, 1 of 3 cm maakt niet zoveel uit naar mijn ervaring, na de afwerking zie je dat niet meer.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@ArcticWolf @Strudelpopje447 Als de gordingen echt teveel gezakt zijn dan zelf een hout skelet maken of dit gebruiken van Gyproc?
YouTube: Een schuin dak afwerken met het PlaGyp-systeem
Beetje gezakt lijkt me geen probleem, was het bij voorbaat niet van plan dit te corrigeren.

Zijn spijkerflenzen nu echt nodig? Is knellend monteren niet voldoende? Dat zie ik toch ook geregeld.
En dan in één keer er dampdicht folie overheen?
Dat gipsschroeven probleem houd ik dan altijd nog. Op het gips zou op die plek dan nog dampdichte tape gebruikt kunnen worden, lijkt me? Als het overschilderbaar e.d. is, dan toch prima.
Alu-folie op een materiaal helpt vnl als er een spouw van 20-25 mm is en die heb ik toch niet als ik direct op de gordingen ga monteren, dus ik kan dan steenwol zonder alu kopen, stuk goedkoper. Die "losse" dampdichte folie is veel goedkoper per m2 dan de extra prijs van de steenwol/glaswol met alu folie en spijkerflenzen.

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 25-11-2021 16:13 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:08:
@ArcticWolf @Strudelpopje447 Als de gordingen echt teveel gezakt zijn dan zelf een hout skelet maken of dit gebruiken van Gyproc?
YouTube: Een schuin dak afwerken met het PlaGyp-systeem
Beetje gezakt lijkt me geen probleem, was het bij voorbaat niet van plan dit te corrigeren.

Zijn spijkerflenzen nu echt nodig? Is knellend monteren niet voldoende? Dat zie ik toch ook geregeld.
Dat gipsschroeven probleem houd ik dan altijd nog. Op het gips zou op die plek dan nog dampdichte tape gebruikt kunnen worden, lijkt me? Als het overschilderbaar e.d. is, dan toch prima.
Alu-folie op een materiaal helpt vnl als er een spouw van 20-25 mm is en die heb ik toch niet als ik direct op de gordingen ga monteren, dus ik kan dan steenwol zonder alu kopen, stuk goedkoper. Die "losse" dampdichte folie is veel goedkoper per m2 dan de extra prijs van de steenwol/glaswol met alu folie en spijkerflenzen.
Spijkerflenzen zijn heel makkelijk bij verticale gordingen. Maar bij horizontale moet je regels bouwen en daarop zowel de flenzen als het gips.

Ik zit er idd nu ook aan te denken om "kale" wol te klemmen, folie + tapen en dan regels eroverheen. Of de MW34 Alu platen te klemmen, tapen en dan regels. (komt een beetje op hetzelfde neer).

Knauf heeft ook nog de U-profiel oplossing, daarmee kan je wel hoogteverschillen eruit halen als je wilt. Het kost niet heel extreem veel, alleen je bent wat langer bezig.

• route99

route99

@ArcticWolf Hier doen ze het toch verticaal zonder spijkerflenzen.
YouTube: Dakisolatie van een spantendak: glaswol en dampscherm
Op een enkele kritische plaats hebben de een dwars-plankje/latje gemonteerd, maar er zijn ook lange banen aanwezig.
De gording afstand is bij mij max ~1.50m dus valt wel mee.
Ik kijk je andere suggesties nog na. Tnx.
Edit: Gevonden.
Folder.... https://www.knauf.nl/medi...id_mw_34_alu_plus__2_.pdf
Met die montage mbv profielen creëren ze meteen een 27 mm diepe spouw nuttig voor de werking van het aluminium folie, vreemd dat ze dit niet vermelden dat dit ook nog iets bijdraagt aan de isolatie.
Voorlopig denk ik gelijk te blijven met de gording en daar de gipsplaten op.
Eerst maar eens van mijn tennisarm af zien te komen, anders gaat er praktisch gezien nog erg weinig gebeuren... :(

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 25-11-2021 16:37 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
@route99
Heb vandaag een mail naar Knauf gestuurd met een vraag wat voor dit type dak logisch zou zijn. Waar ik ook tegen aan liep was de dikte van de MW34 (en er is geen verschil... het product heet MW34 alu plus, MW35 is voor wanden), m'n gordingen zijn 14,5/15cm. Maar de dikste platen die ik kan vinden zijn 12cm.
Hang ik ze dan op de regels tegen de gordingen en hou ik een spouw tussen het dakbeschot en de isolatie, of moet ik dan regels bouwen die ervoor zorgen dat ze strak tegen het dakbeschot komen. Voordeel is wel dat je dan de gordingen nog blijft zien (niet veel... maar kan esthetisch mooier zijn).

Of wol klemmen, folie erover, tapen, regels erover en dan gips; dan hou je ook 22mm spouw tussen de wol en het gips maar zit de wol wel tegen het dakbeschot aan. (jouw oplossing en is trouwens ook methode 2 uit die pdf die je linkte).

Of regels bouwen, spijkerflensdekens er tegen aan en dan gips strak op de folie.

Neig er nu naar dat jouw oplossing logischer is voor m'n dak nu O-)

edit:
Ja die diktes had ik ook gevonden, maar lijkt nergens te koop? Zelfs niet bij de Bouwmaat.

[ Voor 44% gewijzigd door ArcticWolf op 25-11-2021 19:57 ]

• route99

route99

@ArcticWolf De MW34 Alu plus heeft wel een 160 mm....
https://www.knaufinsulati...4-alu-plus-mw-34-alu-plus
Wat is het verschil met MW34?,

[ Voor 81% gewijzigd door route99 op 25-11-2021 21:48 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:49
Strudelpopje447 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:52:

Als je alle rachels direct monteert op de balken en niets uitvlakt ga je dat zien in je afwerking (gipsplaten dus)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:40
pekelveld schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:26:
Weinig foto’s hier :). Ik ben bijna klaar om te gaan gipsen. In november gaat de wand richting het CV hok er nog uit, zodat ik daar een stevige houten wand voor in de plaats kan zetten. Op dat moment kan ook het laatste stukje dicht met de houtvezelisolatie.
En er was gips! Inmiddels zijn de sleuven voor het leidingwerk gefreesd en is het wandje naar CV hok vervangen. Eens zien of ik daar deze week wat verder mee kom. Ik begin nu al te merken dat het een stuk warmer is (blijft).

Overigens las ik in een aantal posts iets over regelwerk rechtstreeks op de gordingen. Bij mij hingen de gordingen best wel wat door. Een regelwerk maken kost tijd, maar je krijgt er snel genoeg handigheid in. Nu is het gipsplafond super strak, dat was het anders nooit geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPOv6ryx_E4yTeSuy5Gp2rBfUzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeKtpIHdkc5TenNvWh7peGj3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vy2Qjaf0Zah1EWwtMAFkFSkK2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sc4I0a4irdYy5BEH921ZG2WR.jpg?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:06
ArcticWolf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:49:
[...]

Ja omdat je dakbeschot weinig tot geen vocht toe laat is een dampopenfolie tegen het beschot ook niet nodig. Glas/steenwol + folie of spijkerflensdekens er tegen aan, latten erover en dan gips/afwerkplaten.
Ben weer stapje verder: de ruimte tussen de dak balken is ongeveer 55cm en glaswol is doorgaans 60cm. De voorste en achterste ruimte nog smaller. Die ongeveer 5 cm prop je er niet ff lekker tussen zeker? Dat wordt dus elke baan inkorten? Ik kan geen andere breedte maten vinden.. of ik zoek niet goed natuurlijk.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:57:
[...]

Ben weer stapje verder: de ruimte tussen de dak balken is ongeveer 55cm en glaswol is doorgaans 60cm. De voorste en achterste ruimte nog smaller. Die ongeveer 5 cm prop je er niet ff lekker tussen zeker? Dat wordt dus elke baan inkorten? Ik kan geen andere breedte maten vinden.. of ik zoek niet goed natuurlijk.
Veel zagen met een broodmes :P maar 5 cm is wel te doen, meer dan dat wordt wel lastig... het laat zich wel erg makkelijk zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strudelpopje447
ArcticWolf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:56:
[...]

Ja dat idee had ik dus ook om bij mijn dak te doen (heb zelfde type dak), alleen ik twijfel nu wel voor die methode. Omdat je dan de gipsplaten op dezelfde latten monteert als de spijkerflenzen en dus door de folie boort met de gipsschroeven.
Misschien maak ik mij druk om niks, maar zat nu te denken om toch gewoon standaard platen of platen met aluminium te gebruiken, aftapen op de gordingen en dan regels er overheen en daar dan het gips op monteren.

Als het dak echt scheef is dan kun je variëren met de schroefhoogte om de latten wat meer waterpas te krijgen, 1 of 3 cm maakt niet zoveel uit naar mijn ervaring, na de afwerking zie je dat niet meer.
Ik denk dat we misschien wel te moeilijk denken dan. Ik gebruik de Rollisol plus van Isover en ga de spijkerflenzen niet eens gebruiken. Waarschijnlijk ga ik ze horizontaal achter de gordingen plaatsen en dan gewoon aftapen. Hier zitten natuurlijk veel perfectionisten maar uiteindelijk is met bepaalde dingen het warmteverlies minimaal (als dat er al is).

Even kijken hoe zit met hoe erg de afwijking is en anders gewoon overal 19cm vanaf het dakbeschot aanhouden. Dan glaswol onder de gordingen en dan gewoon gipsplaten erop.

Nog een tip als je nog isolatie moet kopen: kijk eens op www.bouwkampioen.be
In België is het isolatiemateriaal een stuk goedkoper dan in Nederland. Bij mij scheelde het bijna 400 euro (bijna de helft) met de goedkoopste winkel waar ik het hier kon krijgen, in mijn geval Hornbach. En dan moest ik het ook nog zelf ophalen of anders verzenden voor 100,-. Bij bouwkampioen hebben ze het afgeleverd op een pallet, netjes ingepakt voor 50,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Strudelpopje447 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:10:
[...]

Ik denk dat we misschien wel te moeilijk denken dan. Ik gebruik de Rollisol plus van Isover en ga de spijkerflenzen niet eens gebruiken. Waarschijnlijk ga ik ze horizontaal achter de gordingen plaatsen en dan gewoon aftapen. Hier zitten natuurlijk veel perfectionisten maar uiteindelijk is met bepaalde dingen het warmteverlies minimaal (als dat er al is).

Even kijken hoe zit met hoe erg de afwijking is en anders gewoon overal 19cm vanaf het dakbeschot aanhouden. Dan glaswol onder de gordingen en dan gewoon gipsplaten erop.

Nog een tip als je nog isolatie moet kopen: kijk eens op www.bouwkampioen.be
In België is het isolatiemateriaal een stuk goedkoper dan in Nederland. Bij mij scheelde het bijna 400 euro (bijna de helft) met de goedkoopste winkel waar ik het hier kon krijgen, in mijn geval Hornbach. En dan moest ik het ook nog zelf ophalen of anders verzenden voor 100,-. Bij bouwkampioen hebben ze het afgeleverd op een pallet, netjes ingepakt voor 50,-.
Interessant, scheelt best wat vergeleken met de Nederlandse webshops! Goede tip.

Kreeg van Knauf het antwoord dat het vooral belangrijk is dat de isolatie strak tegen het dakbeschot aan gemonteerd wordt. Bij het toepassen van de MW34 Alu Plus moet je dus gebruik maken van de U en CD profielen anders red je het niet met de opbouwhoogte.

Kost nogal wat... (50m2 gips, 37m2 isolatie een deel is namelijk al geisoleerd)
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/oBqYESV.jpg

Volgens mij kan ik dan beter kale glaswol nemen, die inklemmen, folie erover, latten erover en gips. Enige voordeel is wel dat je die U-profielen zo kan stellen dat het hele plafond zo min mogelijk afwerking nodig heeft.

@route99
Ik heb geprobeerd de Isover plafond platen die ik nog heb liggen (120x60) te klemmen tussen m'n gordingen maar ze vallen er vrijwel meteen uit. Blijkbaar kun je dus alleen in lengte richting klemmen, niet in de breedte.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 27-11-2021 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ArcticWolf Als de afstanden vast liggen, ja. Maar als je nog snijden moet of het regelwerk op bijv 59 cm kunt zetten dan zie ik het wel zitten. Dus de eigen situatie is "leidend" hierin, zoals meestal.
In die winkel zou je met Ursa, wat je vnl alleen in Belgie ziet, bijna de helft goedkoper zijn..
https://www.bouwkampioen....m-rd-3-00m-k-w-5-40m.html

Er is wel een verschil met Isover

Die Ursa:
Brandgedrag Cs1d0 EN 13501-1
Een verder te vergelijken Isover:
Brandveiligheid
ISOVER Rollisol plus wordt A2 (tot en met dikte 180mm) geklasseerd volgens de NBN EN 13501-1.
Die is dus veel beter! Belangrijk punt! In de Ursa zit wrs veel meer bindmiddel dan in de Isover, immers het glas brandt niet....
Weten we dat ok weer.... dus altijd het technisch blad lezen.....
Hoe dat voor andere Ursa's en Isovers zit weet ik niet... altijd checken dus...

Edit 2:
Hmmm was toch nieuwsgierig mbt het vergelijk met jouw keuze:
https://pim.knaufinsulati...ctblad_mw_34_alu_plus.pdf
De damp remmende laag is klasse F. De minerale wol is A1.
Aangezien de F-laag vrij dun is ,denk ik dat het niet "storend" is achter een gipsplaat. Het grotere volume is toch A1.
https://pim.knaufinsulati...ctblad_mw_34_alu_plus.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDj-6vU7-231iRwlmGTEuBCNJu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYeWJmE542fZCtWI52v9pBIO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door route99 op 27-11-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@route99 dank voor het uitzoekwerk! Erg waardevol.

Ik vind het alleen niet de moeite waard om ruim 600 euro aan profielen uit te geven, of ik moet de gok nemen dat een luchtspouw tussen het dakbeschot en isolatie niet schadelijk is... 8)7 dus @Strudelpopje447 gaf de juiste voorzet denk ik.

Gewoon spijkerflensdekens gebruiken maar dan net iets anders; aftapen en niet spijkeren/nieten.

Eerst de gordingen tapen met de Rt Alu Plus van Knauf, die is namelijk in de lengte voorzien van een scheiding. Dan het lattenwerk aanbrengen en daarna de spijkerflensdekens. Laatste beschermlaag van de tape trekken en afplakken maar.

https://www.knaufinsulati...sulation/rt-alu-plus-90mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ArcticWolf Gewoon doen, waarom dacht je dat ik graag inklemmen wil? Scheelt de helft dus...
Luchtspouw is ivm convectie vd lucht meestal een afrader.
In het geval van een aluminiumbekleding aan de binnenzijde zou het in lijn met de reflectie folies wel een plus zijn, maar nu val ik imho in herhaling... 8)7
Zonder Alu-erop is steenwol nog steeds veel goedkoper, zelfs al zou je een PE-folie met Alu nemen das iets meer dan 1 euro/m2 meer, terwijl de steenwol veel goedkoper kan zijn.
Die folie zet je op het regelwerk, nog effe wel alle randen nog steeds tapen, gips erover klaar....
Zo sta ik er nu iig in als ik weer kan/mag.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 27-11-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@route99 nu snap ik je. Ik dacht dat je de folie onder het regelwerk bedoelde (vind ik persoonlijk de nettere oplossing). Maar idd folie over regelwerk kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ArcticWolf Op het regelwerk is supervlak.... lijkt me heel erg handig werken. Nergens meer IN het vlak tapen, alleen langs de randen van de folie, maar dat moet overal.
De zijkanten zijn erg belangrijk anders piept het vocht naar binnen, Ik zag ze op een Ursa Youtube filmpje gewoon heel simpel doen met 10 cm overlap tussen bannen van de rol breedte, zie ook plaatje.
En ook de zijkanten doen ze erg simpel. Kwestie van goed die lit uitdrukken of even met een brede spatel aanbrengen, zodat het hecht over een voldoende gebied. Met die methode heb je minder of geen aparte tape nodig.
Het knellen gaat daar super, maar de isolatie is ook dikker, dat helpt ook, immers meer knellend vlak.....
YouTube: Hoe een hellend dak isoleren?
Idem langs ramen als ze er in zitten.
Als er een efficiëntere manier is voor glas/steenwol lees /hoor ik het graag...

Edit: Kies wel een manier van werken die je werkelijk ook ziet zitten in jouw eigen omstandigheden. Soms kan het beter maar gezien bepaalde omstandigheden kan "iets anders (soms iets "minder") toch beter werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDyomuukv7DMZVUu6XHPxrGfrjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0I7130MunaEcMRZykQHomgiN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 27-11-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@route99 Maar bij die methode plaats je dus de afwerkplaten rechtstreeks op de folie. Ik snap wel dat het kan, maar lijkt met niet de meest handige methode omdat je zoveel (gips schroef) gaten krijgt in je folie. Daarom dacht ik klemmen, folie erover / tapen en dan regelwerk en afwerkplaten er tegen aan.

Maar dat lijkt dus niet te werken bij mijn dak :+

Dus m'n huidige theorie is; stap 1 en 3 uit dit filmpje (maar niet die wol gebruiken).
YouTube: Knauf Insulation Mineral Wool MW 34 Alu Plus

Die Knauf tape onder de gordingen plakken (in lengte), regelwerk maken over de gordingen en tape heen, spijkerflensdekens uitrollen in lengte. Aluminium tape om dekens aan elkaar te plakken en dan stap 3 uit dat filmpje afsluiten bij de gordingen.

M'n dakbeschot en gordingen:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ObGAVvRl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ArcticWolf Dat "gips doorschroef probleem" kwam al voorbij een paar dagen geleden. Dat besef was er echt al.
route99 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:08:
@ArcticWolf [~Strudelpopje447.....
Je zou op die plek aan de achterkant een stukje dampdichte tape kunnen plaatsen zowel op het gips als op de folie die tegen het stukje regelwerk aanzit, dan is de kans op laterale vocht imho zeer laag, het wordt zo nog extra onderdrukt,
Effe van te voren met potlood aangeven op de gips waar je wilt schroeven en daar die stukjes tape plaatsen (ca 5x5 cm lijkt me prima)..
Eea beter in een plaatje te beschrijven...... of de tape op de gips nog nodig is? Het "lek oppervlak" lijkt me met het doorboren van 3 lagen (2x tape + 1x folie) wel heel klein geworden, de schroef gaat door elastisch vervormbaar materiaal, die strak langs de schroef zit..

PS: Ik had eerder nog mogelijk geschikte schroeven gevonden maar ben vergeten de link te archiveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_Wz-rynaqCV_bCNYWLhCwK9DdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rXYh8tJTEioOepLv3PEW68Mo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 27-11-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ArcticWolf schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:42:Dus m'n huidige theorie is; stap 1 en 3 uit dit filmpje (maar niet die wol gebruiken).
.....Die Knauf tape onder de gordingen plakken (in lengte), regelwerk maken over de gordingen en tape heen, spijkerflensdekens uitrollen in lengte. Aluminium tape om dekens aan elkaar te plakken en dan stap 3 uit dat filmpje afsluiten bij de gordingen. ..................M'n dakbeschot en gordingen:
Op zich vind ik dit ook wel elegant, maar ik heb maar 14,5 cm gording en die wil ik helemaal gebruiken, als ik 18 cm had gehad dan had ik dat wrs ook gedaan. Bij z'n dikke balk zijn de kamers dan vast ook groter.... de properties dan prima....
Nu komt in de slaapkamers met schuin dak het nog breder maken van de gording optisch echt te ver naar voren..... Dus ik ga een ruimte voor het tapen regelen of denk je dat op de gording zelf aan de voorkant elkaar te krijgen, dan had ik dat stukje nog niet helemaal scherp.....

Maak anders ook een schetsje, dat geeft wellicht het aha-erlebnis....

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 27-11-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@route99 ik heb ook 145mm gordingen en wil alles gebruiken. Ik heb het even snel een zijaanzicht in AutoCAD gemaakt met wat ik bedoel, hoop dat het zo duidelijk is:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/7ja36Z0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ArcticWolf Aha... :)
Je doorboort dan niet het gips dus. Was gisteren moe dus dat kwartje viel toen niet.

Maar gips zelf draagt niet bij aan de dampdichtheid, dat is eigenlijk alleen maar voor de brandvertragende werking, zodat de constructie in zijn geheel niet te snel in de hengst gaat.....
Het is altijd belangrijk ook bij steenwol, maar super belangrijk als je PUR, PIR , EPS of XPS achter het gips zou hebben.

https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampdiffusie.shtml
- gipsplaat van 12 mm dikte heeft een μd-waarde van 4 tot 10 * 0,012 = ca. 0,05 à 0,12 m (meestal 5 à 6, dus ca. 0,06 à 0,07 m)
Gips is dus echt dampdoorlatend. De dampdemming moet echt van het dampremmende of -dichte folie komen.
Misschien ga je nu anders naar mijn plaatje kijken? Feedback blijft welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@route99 Klopt zeker dat het gips niet bijdraagt aan de dampremming.
Maar de aluminium laag op de spijkerflensdekens wel :) die is niet dampdoorlatend/dampremmend. Je brengt dus eerst de 1e strook van de tape aan op de gordingen, latten eroverheen, dekens uitrollen (horizontaal), 2e strook van tape bescherming los trekken en aan de aluminiumlaag te bevestigen. En je hebt isolatie + dampremmende laag en meteen een lat constructie waarin je alles op kunt doen zonder in de folie te hoeven boren.

Deze heeft bv een klasse z-waarde van 9 meegekregen, wat ook in jouw link terug komt (heb alleen nog niet ontdekt hoe je dat moet omrekenen)
https://www.knaufinsulati...n-knauf-insulation/tr-312
Indien de overlappen van de spijkerflenzen worden getaped, is een extra luchtdichte en dampremmende laag veelal niet nodig
Als het goed heb begrepen doel jij op deze methode (correct me if I'm wrong):
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/8KNTC5E.jpg

En ik op deze (update gegeven :+ )
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/iSt3NKv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ArcticWolf Hier staat hoe je de Z naar de sd kunt omrekenen:
https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/dampdiffusie.htm
Al dat gedoe met andere eenheden.... ze moeten gewoon minimaal overal de sd eisen oid dan kun je alles direct vergelijken.

PS: Ben ff met iemand bezig, ik kijk morgen ff naar jouw mooie plaatjes met verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:22

_Arthur

blub

Dadelijk zit er bij jullie al 10x meer tijd in de voorbereidingen dan in de uitvoer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_Arthur schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:17:
Dadelijk zit er bij jullie al 10x meer tijd in de voorbereidingen dan in de uitvoer :+
Een goed begin is het halve werk.. goed gereedschap de andere helft.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
_Arthur schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:17:
Haha ja ach :P

Zou het nog vervelender vinden als ik de bestelling zou plaatsen en het past allemaal niet :+ terugsturen van een pallet doe je ook niet 123.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ArcticWolf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:00:
[...]

Veel zagen met een broodmes :P maar 5 cm is wel te doen, meer dan dat wordt wel lastig... het laat zich wel erg makkelijk zagen.
Thanks, het zit er al bijna in. Alleen nog wat verzinnen voor de voor- en achterzijde van de zolder. Daar zit gewoon een houten wand, dus wellicht zelf spanten maken.

Wel fijn dat ik lekkage ontdekte in het dak, ben dus vooral bezig met dat te repareren en laten drogen voor ik het afdicht met isolatie uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ArcticWolf schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:46:@route99 Als het goed heb begrepen doel jij op deze methode (correct me if I'm wrong):
[Afbeelding]
En ik op deze (update gegeven :+ )
[Afbeelding]
Ik denk er nog eens over na. Het gebruik van de Knauf RT ALU PLUS 90MM geeft je iig de zekerheid om niet te doorboren. Dat is in principe altijd veiliger dan veel andere oplossingen. Ben nog aan het lezen hoe men dat in andere landen oplost, o.a. Canada, waar de noodzaak om te isoleren nog groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:17
Na heel veel inlezen wil ik ook beginnen met het isoleren van mijn zolder dak.
ik heb helaas te maken met een (hoogstwaarschijnlijk) dampdicht dak beschot dus het zal glaswol/steenwol of resol (Kooltherm) platen moeten worden icm klimaatfolie. Het betreft een jaren 70 woning met stramit dakbeschot (stroplaten) met daarop EPS.

Mijn voorkeur gaat uit naar resol ivm ruimte besparing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sOLEmvE6lFvn491u7EMju2rueo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B36NqML60zNGAC6rvISG31KK.png?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie van bovenstaande opbouw? Ik heb nog steeds lichte condensatie. Niet problematisch volgens Ubakus maar stroplaten en vocht lijkt mij geen goede combi. Ik heb meerdere klimaatfolies geprobeerd. Wat denken jullie?

Ik weet dat een luchtspouw word afgeraden. Nu adviseert de fabrikant om dit wel te doen en verder zitten er op dit moment al houten latten op de gordingen om de stramit platen op zijn plek te houden. Een luchtspouw hier lijkt mij verder geen probleem?

Verder wil ik in een tussenmuur op zolder nog een stopcontact bij maken. Hier moeten dus nog leidingen voor gelegd worden. Hoe doen jullie dit? Ik dacht zelf tussen de gips platen en de klimaatfolie. Dan hoeft de klimaat folie niet doorboord te worden.

[ Voor 13% gewijzigd door 123teun123 op 29-11-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

123teun123 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:32:
Na heel veel inlezen wil ik ook beginnen met het isoleren van mijn zolder dak.
ik heb helaas te maken met een (hoogstwaarschijnlijk) dampdicht dak beschot dus het zal glaswol/steenwol of resol (Kooltherm) platen moeten worden icm klimaatfolie. Het betreft een jaren 70 woning met stramit dakbeschot (stroplaten) met daarop EPS.

Mijn voorkeur gaat uit naar resol ivm ruimte besparing.

[Afbeelding]

Wat denken jullie van bovenstaande opbouw? Ik heb nog steeds lichte condensatie. Niet problematisch volgens Ubakus maar stroplaten en vocht lijkt mij geen goede combi. Ik heb meerdere klimaatfolies geprobeerd. Wat denken jullie?

Ik weet dat een luchtspouw word afgeraden. Nu adviseert de fabrikant om dit wel te doen en verder zitten er op dit moment al houten latten op de gordingen om de stramit platen op zijn plek te houden. Een luchtspouw hier lijkt mij verder geen probleem?

Verder wil ik in een tussenmuur op zolder nog een stopcontact bij maken. Hier moeten dus nog leidingen voor gelegd worden. Hoe doen jullie dit? Ik dacht zelf tussen de gips platen en de klimaatfolie. Dan hoeft de klimaat folie niet doorboord te worden.
Ik zag Kingspan en moest toen gelijk denken aan een aflevering van Nova. In dit artikel hebben ze het daar ook over. Lees het eens door en kijk dan of je Kooltherm nog zou willen gebruiken. (in het artikel gaat het specifiek over kooltherm K15, maar dat maakt volgens mij geen heel groot verschil met K12).

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@123teun123 Kun je een foto laten zien waar zoveel mogelijk op zit wat nu de situatie is? Bijzonder dak wist niet dat dit tot in de jaren 70 nog gebruikt werd.
Kun je bij Calculatie in Ubakus een pdf maken? Als je die kunt delen? Dat kan hier zonder account voor 90 dagen. https://workupload.com/
Dan hebben we al veel meer info over alles.
Mijn indruk is dat nl jouw buiten meer dampopen is dan je denkt.
En de laatste druppels wegkrijgen doe je gewoon door een folie te nemen met een nog hogere sd,
In de database van Ubakus staat oa Alufolie met een sd=1500 en imho zijn dan de druppels weg.
Een paar met sd>1500m die te koop zijn in NL: Miofol 125 AV, MEUWISSEN FOLIE WARMTE ISOLATIE ALKREFLEX 2L-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:17
@PaT Hmm is wel een dingetje om mee te nemen in mijn besluit... Bedankt voor het delen!

@route99 Bedankt voor je reactie! Toevallig heb ik een maand geleden een dakraam geplaatst, en daar nog een foto van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0tApnGRndQsK53FdcJJPVcvLAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNwYLfeSr1JlBpUDHZu6nbHk.jpg?f=fotoalbum_large
Op de foto zie je de stroplaten met daar tussen een lat die ook gelijk fungeert als tengellat voor de panlatten.

Hier een foto van de opbouw van het dakbeschot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUw80Ial2UgwWOHonyttSTESBvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rB4JO8z5Mkzsyb1HENuz8W1s.jpg?f=fotoalbum_large
De opbouw is: 15mm eps, soort geasfalteerd/bitumen papier en als laatste 55mm stroplaat.
het bitumen papier is aan de buitenzijden over de houte regels geplaatst maar sluit niet perfect aan dus niet compleet dampdicht. Maar ik krijg dit niet gesimuleerd in Ubakus.

Omdat ik dus niet zeker weet hoe dampopen het geheel is heb ik voor dampopen isolatie + klimaat folie gekozen (In de veronderstelling dat ik dan altijd veilig zit).

Bij deze de link naar de PDF van Ubakus: Ubakus PDF

Voor de opbouw en extra informatie heb ik al wat informatie uit het volgende topic: Extra (na)isoleren stramit / stroplaten Waarbij de OP een soort gelijke opbouw heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@123teun123 Dank voor de info, veel meer verhelderend.
Ik snap dat je het lastig vind om dit in Ubakus te simuleren.
Wel heel toevallig.... was net dit weekend na een onderhoud bezig gegaan met het simuleren van speciale polystyreen paneel gecacheerd met ook een dergelijk papier en bitumen......
Heb het zo benaderd, zie plaatje, door die bitumenlaag echt daar te plaatsen. Zover ik weet heeft hij waar jij dat geperste stro paneel hebt, hij een spaanplaat (maar dat deel heeft weinig invloed op damp open of dicht).
De bitumen doet er wel toe. Simuleer het maar.
Als er platen zijn waar de bitumen wel OK is dan heb je imho met dampdicht te maken. En dan moet je van binnen uit echt zorgen dat je van binnenuit geen vocht in de constructie krijgt.
Dat lukte me bij gebrek aan andere waarden niet bij een sd=100 of 150 maar wel bij een sd van 1500. Daar zie je het plaatje van en daar is ook de pdf,
Bekijk het eens en oefen nog wat verder met de gegevens nu je dit weet.

Vraag: De gordingen lijk me op de foto breder dan 10 cm?
Zoja wat doe je met de rest?
En: De Kooltherm lijkt me als type hars nogal een bros type.
Je kunt ook steenwol nemen. Die is veel duurzamer en beter qua kwaliteit
Voor mijn eigen systeem kom ik met 3 cm PUR schuim buiten/ 22 mm spaanplaat en 15 cm steenwol toch aan een Rc van ca 5,6 en daar ben ik voor een renovatie prima tevreden mee, ook met 5 zou ik nog kunnen leven als het echt niet anders kan. Ik kwam van ca 1,5 af.....

Bijhorende pdf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQ-fAlhWpNUxXa66wzBXDl1kmOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Up7qdj3k31Z8HsLJiz9PARtl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 30-11-2021 13:10 . Reden: kleine verbeteringen vd tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 22:45
Wij gaan binnenkort onze muur van ons hoekhuis isoleren op zolder. Deze heeft zo goed als geen spouw dus echt noodzakelijk. Nu zit er momenteel een rond raam in. Heeft iemand een idee hoe ik de dagkrant af kan werken met een dunne laag isolatie van Max 1/2 cm? De rest van de muur werken wij af met PIR platen + OSB + gips.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
NiGeLaToR schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:57:
Goedemorgen! Al een hele poos lurk ik in dit topic om te ontdekken hoe ik onze niet verwarmde garage kan voorzien van isolatie. De muren en de vloer zijn wel geisoleerd met de bouw dus alleen het dak rest nog.

Of ik het ooit ga verwarmen hangt vooral af van hoe koud het blijft na isolatie. Wellicht valt het mee, we gebruiken het vooral als ‘bijkeuken’ en ‘opslag’ dus het hoeft geen kamer temp te zijn. Het vriest er niet, maar wordt verder wel koud en heet in de bijbehorende seizoenen.

Ik dacht eerst aan PIR platen inklemmen tussen de balken en ruimte laten met de dakplaten. Op de platen liggen de pannen. Nu las ik over betere brandwerendheid van glaswol en kan dat ook een optie zijn. Ik vind het alleen onmogelijk uit te denken of het wel/niet tegen de dakplaten mag of niet. De randen/naden van de platen lijken al ‘luchtdicht’ dus of er tocht door die spouw zou gaan lijkt mij niet.

De fotos:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ondertussen is het glaswol geplaatst en afgeplakt, er rest nog wat klein afwerk klusjes, maar ik ga de binnenzijde verder niet aftimmeren. Tis immers maar een vlieringkje boven de garage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN83GzUBYmEuUamrJNTLuUZI0wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4xFHdgJbkryb7UmRFycJOsl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GklOXnxe6tITZvjF8CSgiUscIYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5EVgIurKrXHYwROn3vWxFyi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was goed te doen, beetje improviseren aan de voor en achterkant aan maar zolang het goed aansluit en daarna goed afgeplakt is voelt het als een warme deken :+

Thanks voor het advies hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:08
Een plaatje hout er op was teveel moeite? :P
Nu heb je risico dat je de dampdichte laag beschadigt als je met dozen gaat schuiven.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
LED-Maniak schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:26:
Een plaatje hout er op was teveel moeite? :P
Nu heb je risico dat je de dampdichte laag beschadigt als je met dozen gaat schuiven.
Plaatje hout = 14m2 plaatjes hout + voor en achterzijde. Ik kwam dozen tegen van 11 jaar terug, tenzij die zichzelf gaan verschuiven zit het mij wel gebakken. Mocht je je vervelen, ben je altijd welkom uiteraard :) er is trouwens ook alleen een vlizo trapje dus het zal in kleine stukje moeten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Remkeau schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:02:

- Koop PUR schuim ruim in. Ik heb gebruik gemaakt van FM330, en hoewel het goed werkt (droogt goed op en is fijn te versnijden) heb ik voor een dak van 55 m2 ongeveer ~30 (!!!) bussen gebruikt. Ik weet ook niet precies hoe, mijn snijverlies was niet extreem, maar wellicht waren mijn marges tussen platen en gordingen wat ruim (Ik heb het namelijk van achter tot voor dichtgespoten).
Hier ook begonnen met het plaatsen van PIR, de PUR (FM330) zet ook niet zoveel uit. Met open ruimtes van 8 tot 15mm gaat het hard. Dan heb ik nog een paar scheve stukken bij de schoorsteen die veel meer vragen.

Als je een hoge isolatie wil behouden lijkt het mij logisch dat je de voeg ook van achter tot voor volspuit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:37
Ben toch gaan twijfelen over of ik klimaatfolie of dampremmende folie moet toepassen op mijn pannendak. De opbouw is als volgt:

gips -- osb -- klimaatfolie of dampremmende folie -- 12 cm Kingspan K12 (resol) met alu cachering aan beide zijden -- ventilatielatten -- dakbeschot -- folie (enige jaren geleden aangebracht) -- dakpannen

Een adviseur zei dat het met deze resolplaten al dampdicht was en dat het zinloos zou zijn om met een klimaatfolie te werken. De verwerkinginstructies van Kingspan hebben het alleen over het plaatsen van dampremmende folie. Wat is wijsheid?

[ Voor 9% gewijzigd door Terpen Tijn op 02-12-2021 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Terpen Tijn schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:17:
Een adviseur zei dat het met deze resolplaten al dampdicht was en dat het zinloos zou zijn om met een klimaatfolie te werken. De verwerkinginstructies van Kingspan hebben het alleen over het plaatsen van dampremmende folie. Wat is wijsheid?
https://www.kingspan.com/.../kooltherm-k12-frameplaat
Kooltherm K12 Frameplaat
Productspecificaties
Omschrijving resol hardschuim isolatieplaat met vezelvrije kern, aan twee zijden voorzien van een samengesteld, micro geperforeerd aluminium folie (dampopen, reflecterend)
Andere adviseur nemen die wel weet wat er in de specificities staat en opnieuw beginnen met je plan? Die andere gewoon afzeggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:17:
Ben toch gaan twijfelen over of ik klimaatfolie of dampremmende folie moet toepassen op mijn pannendak. De opbouw is als volgt:

gips -- osb -- klimaatfolie of dampremmende folie -- 12 cm Kingspan K12 (resol) met alu cachering aan beide zijden -- ventilatielatten -- dakbeschot -- folie (enige jaren geleden aangebracht) -- dakpannen

aan twee zijden voorzien van een samengesteld, micro geperforeerd aluminium folie (dampopen, reflecterend)
Moet dus nog aan de binnenzijde van je dak een dampdichte laag op. En zeker omdat je een folie onder pannen hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Terpen Tijn schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:17:De opbouw is als volgt:

Heb je exacte info over die folie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
ArcticWolf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:10:Moet dus nog aan de binnenzijde van je dak een dampdichte laag op. En zeker omdat je een folie onder pannen hebt zitten.
Ok, dus, om 100% zeker te zijn: je zegt dat ik tussen OSB en isolatieplaat een dampremmende folie moet plaatsen? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
route99 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:22:
[...]
Heb je exacte info over die folie ?
Nee, helaas niet, maar navraag loopt nog. Ik weet wel dat het niet erg oud is, 3-6 jaar schat ik, en ik had begrepen dat het dan wel dampopen zou zijn, omdat ze alleen lang geleden met dampdichte folie op die plaats werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
route99 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:56:
[...]

https://www.kingspan.com/.../kooltherm-k12-frameplaat

[...]
Andere adviseur nemen die wel weet wat er in de specificities staat en opnieuw beginnen met je plan? Die andere gewoon afzeggen lijkt me.
Om hier ook even specifiek op in te gaan; ik vond het ook wat vreemd. Hij beweerde dat de plaat zo dik was, en met de alu laag erbij, dat het dicht zou zijn.

Hij beweerde ook nog dat ik gaten in mijn dakbeschot moest boren om het te laten ventileren aan die kant. Dat kwam me helemaal vreemd voor, en heb ik niet serieus overwogen.

Gelukkig is dit niet iemand die de isolatie voor me uitdenkt ofzo (dat doe ik zelf), maar hij zou de warmteverliesberekening voor het huis gaan maken. Of misschien is dat nog erger... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Terpen Tijn Bizar zo'n persoon.
Kijk naar wat er in hun productsheet staat:ze hebben zelfs gaatjes in de aluminium folie gemaakt.....
De Kooltherm K12 Frameplaat is een resol hardschuim isolatieplaat met vezelvrije kern, aan twee zijden voorzien van een samengesteld, micro geperforeerd aluminium folie (dampopen, reflecterend).
Lees het algemeen gedrag van de hars die gebruikt is.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/resol_hardschuim.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:56:
[...]

Ok, dus, om 100% zeker te zijn: je zegt dat ik tussen OSB en isolatieplaat een dampremmende folie moet plaatsen? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Dat had ik inderdaad niet helemaal duidelijk geschreven. Maar ik bedoelde dat je aan de binnenzijde van het huis een dampremmende folie moet aanbrengen tegen de isolatie aan. De isolatie kan wel koud tegen de osb platen aan geplaatst worden.
Omdat je een folie onder je pannen hebt liggen, wil je er zeker van zijn dat er geen vocht van binnenuit onder die folie komt waardoor je dakconstructie kan gaan rotten.

Maar de aluminium folie op de platen is in ieder geval niet dampremmend.
Om hier ook even specifiek op in te gaan; ik vond het ook wat vreemd. Hij beweerde dat de plaat zo dik was, en met de alu laag erbij, dat het dicht zou zijn.

Hij beweerde ook nog dat ik gaten in mijn dakbeschot moest boren om het te laten ventileren aan die kant. Dat kwam me helemaal vreemd voor, en heb ik niet serieus overwogen.

Gelukkig is dit niet iemand die de isolatie voor me uitdenkt ofzo (dat doe ik zelf), maar hij zou de warmteverliesberekening voor het huis gaan maken. Of misschien is dat nog erger... :/
Grappig, ik kreeg juist het advies om de gaten in m'n osb platen dicht te lijmen omdat de noodzaak van ventilatie onder het dakbeschot in 99% van de gevallen niet nodig is. Dit is in de loop der jaren bijgesteld, want vroeger dachten ze nog wel dat dit noodzakelijk was. Maar in de praktijk komt er nagenoeg geen vocht onder het dakbeschot (tenzij je pannen verkeerd liggen, maar dan zie je ook waterschade).

De huidige theorie en praktijk is dan ook om een isolatie laag te creëren met zo min mogelijk lucht beweging erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
route99 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 00:25:
@Terpen Tijn Bizar zo'n persoon.
Kijk naar wat er in hun productsheet staat:ze hebben zelfs gaatjes in de aluminium folie gemaakt.....

Lees het algemeen gedrag van de hars die gebruikt is.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/resol_hardschuim.shtml
Ja, inderdaad. Wat me dan wel weer een beetje deed twijfelen was die "leveranciersopgave" met betrekking tot het dampopen zijn van de platen; alsof het misschien niet echt zo zou zijn.
ArcticWolf schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:23:
[...]

Dat had ik inderdaad niet helemaal duidelijk geschreven. Maar ik bedoelde dat je aan de binnenzijde van het huis een dampremmende folie moet aanbrengen tegen de isolatie aan. De isolatie kan wel koud tegen de osb platen aan geplaatst worden.
Omdat je een folie onder je pannen hebt liggen, wil je er zeker van zijn dat er geen vocht van binnenuit onder die folie komt waardoor je dakconstructie kan gaan rotten.

Maar de aluminium folie op de platen is in ieder geval niet dampremmend.
Ok, helder. Dus gewoon dampremmende folie; speciale klimaatfolie heeft hier geen extra nut.
Grappig, ik kreeg juist het advies om de gaten in m'n osb platen dicht te lijmen omdat de noodzaak van ventilatie onder het dakbeschot in 99% van de gevallen niet nodig is. Dit is in de loop der jaren bijgesteld, want vroeger dachten ze nog wel dat dit noodzakelijk was. Maar in de praktijk komt er nagenoeg geen vocht onder het dakbeschot (tenzij je pannen verkeerd liggen, maar dan zie je ook waterschade).

De huidige theorie en praktijk is dan ook om een isolatie laag te creëren met zo min mogelijk lucht beweging erin.
Mijn dakbeschot bestaat voornamelijk nog uit planken. Super-dicht zal het ook niet zijn, maar zichtbare spleten enzo zijn wel dichtgemaakt. En de pannen zijn vrij nieuw en in goede staat (geen lekkages). Dat zou dus in orde moeten zijn zo, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Terpen Tijn schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:38:[...]Ja, inderdaad. Wat me dan wel weer een beetje deed twijfelen was die "leveranciersopgave" met betrekking tot het dampopen zijn van de platen; alsof het misschien niet echt zo zou zijn.[...]
Verklaar je nader, ik begrijp je niet in deze? Dit was de door mij aangevoerde bron, hoef je niet terug te gaan.
Ok, helder. Dus gewoon dampremmende folie; speciale klimaatfolie heeft hier geen extra nut.
Wel als de buitenfolie echt dampdicht is en niet dampremmend, vandaar mijn folie info vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
route99 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:55:
[...]
Verklaar je nader, ik begrijp je niet in deze? Dit was de door mij aangevoerde bron, hoef je niet terug te gaan.
[...]
Wel als de buitenfolie echt dampdicht is en niet dampremmend, vandaar mijn folie info vraag.
Nee, dat stond op die pagina op joostdevree.nl. Kingspan zelf zegt inderdaad dat het materiaal dampopen is.

Ik krijg hopelijk snel een update over de dakfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Terpen Tijn ???
er staat toch echt:
extra opties: speciale platen met dampremmer en gipsplaat, toplaag mineraal glasvlies of micro-geperforeerd aluminiumfolie
Dat type heb jij ook op het oog..... Met gaatjes... lijkt me toch echt dampopen, waarom zou je anders die perforatie doen?

Wat je ook kon lezen bij Joost, tis nogal bros materiaal en vochtgevoelig. Daar schijft Kingspan niet over.
- vochtgevoelig; contact met water vermijden; "de isolatieplaten droog verwerken en maatregelen treffen om vóór, tijdens en na applicatie vochtindringing tot een minimum beperkt wordt; tijdens werkonderbrekingen de aangebrachte isolatie tegen weersinvloeden beschermen"; de ondergrond moet droog zijn
- aanschafprijs iets hoger dan andere hardschuimen (PUR, PIR)
- schijnt iets sneller te breken dan PUR en PIR, dus voorzichtiger behandelen.
Dat het zo vochtgevoelig is, kan een punt zijn. Als er accumulatie van vocht kan optreden loopt je isolerende werking terug. Lees heel goed het montagevoorschrift van Kingspan hoe dat te voorkomen en anders bel je ze ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
route99 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:31:
@Terpen Tijn ???
er staat toch echt:

[...]
Dat type heb jij ook op het oog..... Met gaatjes... lijkt me toch echt dampopen, waarom zou je anders die perforatie doen?

Wat je ook kon lezen bij Joost, tis nogal bros materiaal en vochtgevoelig. Daar schijft Kingspan niet over.

[...]

Dat het zo vochtgevoelig is, kan een punt zijn. Als er accumulatie van vocht kan optreden loopt je isolerende werking terug. Lees heel goed het montagevoorschrift van Kingspan hoe dat te voorkomen en anders bel je ze ff.
Ja, niet alleen op het oog, het zit er grotendeels al in. :) Qua vocht heb ik niet de indruk dat het erin doordringt, overigens. Bros, jazeker.

Goed nieuws over de dakfolie; het is Polytex, en hoewel het ouder is dan ik dacht (nl. 15-20 jaar), is die folie dampopen en waterdicht. Dus dampremmende folie aan de binnenkant zou volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FormallyUnknown
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 21:44
Ik lees al een tijdje mee omdat hier 1) super veel goede tips staan en 2) ik begin volgend jaar mijn huis ga verduurzamen. Stap 1 is het toepassen van vloerisolatie, dakisolatie en spouwmuurisolatie. Momenteel heb ik 4 offertes binnen waarvan 3 van de 4 zowel het dak alsmede de vloer isoleren op basis van Icynene (spuiten). Ik pas overigens 5 Rd toe bij vloerisolatie en 4,2 bij het dak. Icynene lijkt de goedkoopste oplossing te zijn.

Ik heb een ietwat 'emotionele' vraag - ik heb altijd een wat slecht gevoel bij het isoleren met PUR gehad mede door de wisselende verhalen die ik heb gelezen en van anderen heb gehoord. Ik weet dat Icynene op water basis gespoten wordt waardoor er geen schadelijke stoffen vrijkomen. Toch twijfel ik nog steeds over de isolatie vorm. Echter, isoleren met Icynene scheelt heel veel centjes als het op dakisolatie neer komt. Maar geld is lang niet alles ;)

Vandaar mijn vraag - hoe stonden/staan jullie hierin? Welke overwegingen hebben jullie gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Persoonlijk zit ik enorm te dubben wat ik zal gebruiken als ik eindelijk met het dak aan de slag ga. PIR/PUR en resol zijn niet heel fijn voor de gezondheid of doen vervelende dingen bij brand. Zeker dat laatste is een kleine kans, maar ALS het gebeurt ben je dus wel de klos.

Om die reden kijk ik naar wat natuurlijker materialen.

Overigens een Rd van 5 voor je vloer zal weinig toevoegen ten opzichte van een Rd van 3,7 oid. Je kan beter dat extra schuim op je zolder laten aanbrengen. Warmte stijgt dus je dak is belangrijker dan je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FormallyUnknown
Thanks voor je reactie @PaT Ergens is het goed om te lezen dat anderen met dezelfde afwegingen worstelen.

Wat betreft de vloer - ik was vergeten om te vermelden dat ik ook vloerverwarming aanleg (op hetzelfde moment). Uit mijn eigen onderzoek en het advies van de onafhankelijke energie-adviseur, begreep ik dat het wenselijk is om minimaal een RC van 5 toe te passen wanneer je vloerverwarming hebt. Theoretisch zou ik iets lager kunnen gaan zitten met die RD omdat ik de vloer mag meenemen. Maar het verschil is twee tientjes wanneer ik Icynene toepas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

FormallyUnknown schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:03:
Thanks voor je reactie @PaT Ergens is het goed om te lezen dat anderen met dezelfde afwegingen worstelen.

Wat betreft de vloer - ik was vergeten om te vermelden dat ik ook vloerverwarming aanleg (op hetzelfde moment). Uit mijn eigen onderzoek en het advies van de onafhankelijke energie-adviseur, begreep ik dat het wenselijk is om minimaal een RC van 5 toe te passen wanneer je vloerverwarming hebt. Theoretisch zou ik iets lager kunnen gaan zitten met die RD omdat ik de vloer mag meenemen. Maar het verschil is twee tientjes wanneer ik Icynene toepas.
Minimaal een Rd van 5? :o
Dan zou 99% van de huizen met vloerverwarming helemaal geen vloerverwarming kunnen hebben.

Tuurlijk, een hogere RD is gunstiger bij vloerverwarming en alle warmte die niet aan de onderkant van je vloer verloren gaat is meegenomen.
Nu weet ik niet of er qua prijs een enorm verschil zit in Rd 3,7 of Rd 5. Is het verschil minimaal, dan vooral doen, maar anders zou ik het echt investeren in je dak.

Voor jouw beeld, mijn vloer heeft een Rc van 2,5 en mijn vloerverwarming werkt dikke prima, zelfs met relatief lage temperaturen door de vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 23:04

Superbeagle

Always smile

PaT schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:21:
[...]

Minimaal een Rd van 5? :o
Dan zou 99% van de huizen met vloerverwarming helemaal geen vloerverwarming kunnen hebben.

Tuurlijk, een hogere RD is gunstiger bij vloerverwarming en alle warmte die niet aan de onderkant van je vloer verloren gaat is meegenomen.
Nu weet ik niet of er qua prijs een enorm verschil zit in Rd 3,7 of Rd 5. Is het verschil minimaal, dan vooral doen, maar anders zou ik het echt investeren in je dak.

Voor jouw beeld, mijn vloer heeft een Rc van 2,5 en mijn vloerverwarming werkt dikke prima, zelfs met relatief lage temperaturen door de vloerverwarming.
Die minimale Rc van 5 komt af van Milieucentraal:https://www.milieucentraa...ng-aanleggen-en-gebruiken

Als bron is dit betrouwbaar genoeg voor mij.

Heb zelf materiaal van Rd 5 onder mijn vloer(geen kruipruimte) geplaatst zodat Rc minimaal 5 is. Mijn redenatie is dat vereiste Rc waarden alleen maar zullen toenemen en ik later geen spijt van zal krijgen dat ik dat toen niet had gedaan. De vloer lag er toch uit en die meerkosten van Rd 5 vs Rd 3,5 materiaal waren verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FormallyUnknown
Ja, ik had dezelfde bron gelezen en ik heb dezelfde overwegingen gemaakt :)

Welk materiaal heb jij toegepast @Superbeagle?

[ Voor 3% gewijzigd door FormallyUnknown op 05-12-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Superbeagle schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:09:
[...]

Die minimale Rc van 5 komt af van Milieucentraal:https://www.milieucentraa...ng-aanleggen-en-gebruiken

Heb zelf materiaal van Rd 5 onder mijn vloer(geen kruipruimte) geplaatst zodat Rc minimaal 5 is. Mijn redenatie is dat vereiste Rc waarden alleen maar zullen toenemen en ik later geen spijt van zal krijgen dat ik dat toen niet had gedaan. De vloer lag er toch uit en die meerkosten van Rd 5 vs Rd 3,5 materiaal waren verwaarloosbaar.
Waarom maak je die Rc nou vet? Omdat ik een typo maakte met RD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Superbeagle schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:09:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre vereiste Rc waarde zullen blijven stijgen.
De meeste winst zit in de eerste paar centimeters isolatie, het extra rendement neemt exponentieel af bij (nog) dikker isoleren.

Ik ben met een dak bezig van Rc 0,0-0,5 naar Rc 6 aan het brengen.
Zou ik dit naar Rc 8 brengen dan gat het om een paar procent winst.

Als je die optie heeft voor een lage meerprijs is het natuurlijk geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

elektriekert schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:18:
[...]

De meeste winst zit in de eerste paar centimeters isolatie, het extra rendement neemt exponentieel af bij (nog) dikker isoleren.

Precies wat ik wilde zeggen. In dit topic is wel eens een link gedeeld die de procentuele winst van een toenemende Rd inzichtelijk maakte. Ik heb het linkje helaas niet bij de hand, maar je allergrootste winst zat in de zone van Rc=0 naar Rc=3,5 oid. Procentueel is de toename van Rc =3,5 naar 6 veel kleiner dan van 0 naar 3,5.

Daarom gaf ik ook aan dat je naar een Rc/Rd van 5 voor je vloer alleen moet doen als het weinig extra kost. Is het wel een dure verbetering, dan kan je dat geld beter in je dak of wanden steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
PaT schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:27:
[...]

Precies wat ik wilde zeggen. In dit topic is wel eens een link gedeeld die de procentuele winst van een toenemende Rd inzichtelijk maakte. Ik heb het linkje helaas niet bij de hand, maar je allergrootste winst zat in de zone van Rc=0 naar Rc=3,5 oid. Procentueel is de toename van Rc =3,5 naar 6 veel kleiner dan van 0 naar 3,5.

Daarom gaf ik ook aan dat je naar een Rc/Rd van 5 voor je vloer alleen moet doen als het weinig extra kost. Is het wel een dure verbetering, dan kan je dat geld beter in je dak of wanden steken.
Deze:

https://epcplatform.nl/ve...-van-rc-waarden-rendabel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:22

_Arthur

blub

PaT schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:57:
of doen vervelende dingen bij brand.
Nu is een zolder procentueel gezien niet een hele gevaarlijke plek waar brand ontstaat.

Zie b.v. https://www.kluisstore.nl/blog/top-10-brandoorzaken/

En als je dan toch een PIR plaatst, vaak werk je deze nog af met bijvoorbeeld gips. Of de brandvertragende gips platen. Wil je het helemaal goed brandwerend maken, plaats je 2 platen kruislings op elkaar.

Maar als je dan je zolder vol zet met allerlei brandbare andere materialen (meubels, kleding, etc), dan heeft het nog maar een beperkte toegevoegde waarde natuurlijk.

Een rookmelder met een brandblusser in de nabijheid is dan beter/goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

FormallyUnknown schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:39:
Ja, ik had dezelfde bron gelezen en ik heb dezelfde overwegingen gemaakt :)

Welk materiaal heb jij toegepast @Superbeagle?
18 cm eps. Aannemer stelde eerst 12 cm Rd 3,5 voor geheel conform de regels. Het waren de kosten niet aangezien de vloer er toch compleet uit moest. Dat was de enige manier om de koude bestaande vloer van hardsteen (jaren 70) op beton op zand te isoleren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

PaT schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:35:
[...]

Waarom maak je die Rc nou vet? Omdat ik een typo maakte met RD?
Veel mensen halen Rc en Rd door elkaar. Ik moest het zelf voor die post ook even opzoeken. :$

Bij jou was het gelukkig enkel een typo. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

elektriekert schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:18:
[...]

Ga er maar vanuit dat de minimale Rc waarden conform de regels in 2050 hoger zullen zijn dan nu.

Waar het Bouwbesluit ‘15 nog uitgaat van Rc-waarden van 3,5 (vloer), 4,5 (gevel) en 6 (dak), worden nu al NOM- woningen gebouwd met hogere Rc-waarden.

Dat artikel hierboven heb ik ook gelezen en het klopt dat je niet eindeloos hogere Rc- waarden kunt blijven eisen.

Volgens de experts ligt het omslagpunt rond deze Rc-waarden: 5 (vloer), 8 (gevel) en 10 (dak).

Lees de tekst onder ‘thermische isolatie van de schil’ op blz. 9 in de link hieronder.
https://www.rvo.nl/sites/...e%20Meter_A4_Brochure.pdf

[ Voor 0% gewijzigd door Superbeagle op 06-12-2021 20:29 . Reden: Verwijzing naar bladzijde nr. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
De_Bastaard schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:10:
[...]

Haha ja goed plan idd.

Het ziet er dus zo uit:

[Afbeelding]

De rest van de zolder is nu nog bedekt met schroten maar is vergelijkbaar.

Heb even gevoeld en het zit gewoon goed vast. Dan toch maar daar tegenaan lijmen ofzo?
Iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Heb je al de afbeeldingsfilter gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIHpiiEVk_MqO-P5-I1OepPUWi4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0XU7EOt2LJhxUfs3WVaqmc08.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Superbeagle schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:25:
[...]

Heb je al de afbeeldingsfilter gebruikt?

[Afbeelding]
Uhm ja maar ik heb nog geen gezien met Eternit NT platen die overlappend gelegd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Superbeagle schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:28:
[...]

Veel mensen halen Rc en Rd door elkaar. Ik moest het zelf voor die post ook even opzoeken. :$

Bij jou was het gelukkig enkel een typo. d:)b
Het is eigenlijk best simpel, Rd = Rdeclared, oftewel wat dat specifieke materiaal aan isolatie toevoegt volgens de verklaring van de fabrikant. Rc = Rconstruction, oftewel de R-waarde van de gehele constructie. Die is logischerwijs altijd hoger dan de Rd. (edit: tenzij je koudebruggen hebt)

Een Bouwbesluit 2015 bestaat overigens niet. We doen het in Nederland nog steeds met het Bouwbesluit 2012. De laatste wijzigingen hebben er wel voor gezorgd dat we tegenwoordig bij nieuwbouw een Rc van 3,7, 4,7 en 6,3 zitten. Dat heeft te maken met een iets andere bepalingsmethodiek dan voorheen. Technisch is het 'oude' Rc van 3,5 gelijk aan de nieuwe Rc van 3,7.

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 06-12-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
PaT schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:12:
[...]

Het is eigenlijk best simpel, Rd = Rdeclared, oftewel wat dat specifieke materiaal aan isolatie toevoegt volgens de verklaring van de fabrikant. Rc = Rconstruction, oftewel de R-waarde van de gehele constructie. Die is logischerwijs altijd hoger dan de Rd.

Een Bouwbesluit 2015 bestaat overigens niet. We doen het in Nederland nog steeds met het Bouwbesluit 2012. De laatste wijzigingen hebben er wel voor gezorgd dat we tegenwoordig bij nieuwbouw een Rc van 3,7, 4,7 en 6,3 zitten. Dat heeft te maken met een iets andere bepalingsmethodiek dan voorheen. Technisch is het 'oude' Rc van 3,5 gelijk aan de nieuwe Rc van 3,7.
Is de Rc waarde niet afhankelijk van het soort constructie? Koudebruggen door houten gordingen verlagen mijn Rc waarde met PIR t.ov. alleen de Rd van de PIR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

elektriekert schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:18:
[...]

Is de Rc waarde niet afhankelijk van het soort constructie? Koudebruggen door houten gordingen verlagen mijn Rc waarde met PIR t.ov. alleen de Rd van de PIR
Ja, dan wel, maar koudebruggen zijn eigenlijk een doodzonde tegenwoordig. Slechts 2% van je thermische schil mag een koudebrug zijn. Denk daarbij aan ventilatieroosters en bijvoorbeeld je brievenbus.

Overigens een leuk opgeschreven en actueel stuk over Rc, Rd, U, en K-waarden is hier te lezen: https://www.sleiderink.nl/kennisbank/isolatiewaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FormallyUnknown
Update van mijn kant: na overleg hier in topic en DM heb ik uiteindelijk voor folie bij vloer en dakisolatie gekozen. Ik zal hier mijn overwegingen plaatsen voor de volgende zoeker :). In mijn beslissingsproces was uiteindlijk doorslaggevend:
  • Ik heb, zover ik kon zien onafhankelijk, een whitepaper gevonden waarin de reflecterende waarde van folie uit werd gelegd tov andere soorten materiaal. Vooral in de zomer hopen we daar profijt van te kunnen hebben.
  • Benodigde RC waarden kunnen ruim gehaald worden
  • Minder ruimte bij dak nodig tov PUR waardoor ik minder fratsen hoef uit te halen bij het afwerken (= tijdsbesparing)
  • Een duurzamer materiaal om mee te werken en we weten vrij zeker dat we geen schadelijk materiaal naar binnen halen
  • Uiteindelijk was het verschil 550 euro bij een investering van 9200 euro (vs 8700 euro) voor dak, vloer, spouw. Dit is bruto dus zonder gemeentelijke en landelijke subsidie.
Wat leuk was om te horen: folie zou zichzelf sneller kunnen terugverdienen. Ik heb echter geen onafhankelijk bewijs daarvan terug kunnen vinden dus dit argument neem ik met een korreltje zout.

Nadelen? Jazeker. Vooral deze:
  • Dak en vloer folie worden op maat gemaakt. Daardoor een langere wachttijd tot plaatsing (pak hem beet 8 weken)
  • Alle "spullenverkopers" vertellen weer wat anders; het is moeilijk om een keuze te maken met alle verschillende argumenten. Wij geven in feite extra geld uit waarvan we niet zeker weten dat het noodzakelijk is met uitzondering van het duurzamere karakter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alibibrami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-05 19:22
Wat een geweldig topic met veel info!!

Wij hebben een boerderij waarvan denken dat we het dak moeten gaan isoleren. Een andere veel toegepaste optie is om een box in een box te bouwen. De een aparte geïsoleerde doos in de schuur.
Huidige situatie is een riet-onderschoten dak. zie foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrST9Q_0ryV-eoIQrEy3_pD8w38=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/27IH3BJLMxHhtHTNltcnxjdQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjGSXC8AKjMRpRAvSXTNeZX_OHg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GS1rqwv96PBuW7ID6fq5tIJN.jpg?f=user_large

Stel dat we het dak van binnenuit willen isoleren wat is dan de beste optie?

Of is isoleren van binnenuit geen optie en moet het dak eraf??

ik ben benieuwd naar jullie tips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:18
@alibibrami wat een geweldige ruimte. Ik heb een heel veel kleinere boerderij van binnenuit geïsoleerd met pir. Ik heb alles zelf gedaan maar als ik het nog een keer zou doen laat ik een nieuw dak plaatsen. Sneller en waarschijnlijk niet veel duurder. Ze kunnen prefab hsb-elementen op maat maken en over de bestaande constructie monteren. Dan moet je wel ook het riet meteen willen vervangen.

Die constructie moet uiteraard goed zijn wat je ook doet. Ik heb alles schoongemaakt met de compressor en luchtspuit en daarna laten behandelen tegen houtboorders. Slechte delen heb ik vervangen.

Van buiten naar binnen: op de sporen heb ik 12mm osb3 geschroefd, pir platen hierop gelijmd en naden getaped, tengels met tellerkop schroeven door isolatie in sporen, stucplaten, stukadoor. Erg mooi geworden maar belachelijk veel werk.

Doos in doos is ook nog een optie. De volledige ruimte heb je misschien niet eens nodig.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
alibibrami schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:36:

Wij hebben een boerderij waarvan denken dat we het dak moeten gaan isoleren. Een andere veel toegepaste optie is om een box in een box te bouwen. De een aparte geïsoleerde doos in de schuur.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heftig gebouw :o

Ik ben het met @factor15 eens, dit kan je volgens mij het beste van buitenaf isoleren.

Als ik hier kijk:
https://slimster.nl/isola...eren/rieten-dak-isoleren/

Dan kan het wel van binnenuit, maar komt best een behoorlijke constructie laag tegenaan. Welke misschien niet hinderend is voor de ruimte in jouw geval, echter qua houtconstructie wel? Geen idee.. hoe oud is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alibibrami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-05 19:22
De boerderij is van 1904, bijna een jubileum 😇
We zijn nu eerst op zoek naar een architect waarmee we samen onze plannen willen uitdenken. Maar in de tussentijd lees ik mezelf wel in en wil weten wat de mogelijkheden allemaal zijn.
Las gisteren ergens dat ze de schuur met folie bekleed hadden https://www.isodiscount.nl/schuur-isolatiefolie/ Ook daar hoor en lees ik tegenstrijdige verhalen van.

Lees nu het verhaal op slimster en daar praten ze over een rietendak. In onze schuur is gewoon pannengedekt met riet eronder. Slimster zegt daar het volgende over

[quote]Hoe rieten dak isoleren?
Binnenkant rieten dak isoleren (onder dakbeschot)
Een rieten dak van binnenuit isoleren is een makkelijk manier die vaak gebruikt wordt. Isolatieplaten of isolatiefolie worden aan de binnenkant op de sporen geplaatst.[quote]

[ Voor 34% gewijzigd door alibibrami op 07-12-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@alibibrami wat gaaf!

Box-in-box concept heb ik meerdere keren gezien. Voordeel is dat je de buitenkant ook nog enigszins kunt blijven zien en evt onderhouden. In alle gevallen was het conserveren van het vierkant en de dragende constructie een uitdaging. Ik zie in de regio ook dat ze soms het geheel tot op het vierkant weghalen en herbouwen, dan kun je qua isolatie alles netjes maken maar is doorgaans gevolg van volledig verloren dak en een flinke investering.

Aan ruimte geen gebrek in ieder geval! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Toch besloten om gewoon kale wol toe te gaan passen; isoconfort 35. Ik twijfel alleen nog over de dikte... m'n gordingen zijn 14,5cm. Nu heb je 14 en 16cm van de isoconfort... Ik heb 14cm Isover in de zolder vloer gebruikt (ook 14,5 cm balken) en dat past prima.
Neem even aan dat die 0,5mm niet uitmaakt? 1,5cm indrukken vind ik ook weer zo wat...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

alibibrami schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is een "iets" kleinere schuur maar ik heb het voor mijn eigen huis van buiten gedaan. kon ik meer autentieks laten zitten en je krijgt voor dezelfde dikte isolatie meer RC dan isoleren tussen balken. En door buiten te isoleren, kon ik makkelijker twijfelachtige stukken hout vervangen en wat versterken met staal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wykic-FyqlXyfGfsOvTc0peDUJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0pe5C60Eb6uaAhMtJ3pexPB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snXHIg-mGhQMYWuvWZhPpj5UpzE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EIwYVowF6nwHzAo4TRtmicsz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXhq_6H9Eg9LUmErGoAmeO4z6go=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NYFVGhtfTl3mlBWO3acwABou.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEVbUJ-3xljSdR-20QkDoHihJgE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2clDz76m7gGrCehG2CmuFSuu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIHglg0JSDYkENHDS9v8zAazGtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ish2N5rYZPoiEIwWo9J4eEEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN_gv9PaF6ASlS6WH243MZeq-SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7E0CMoypNXnS74pY429GL6ls.jpg?f=fotoalbum_large

rond de zonnepanelen komen nog dakpannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ArcticWolf schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:03:
Toch besloten om gewoon kale wol toe te gaan passen; isoconfort 35. Ik twijfel alleen nog over de dikte... m'n gordingen zijn 14,5cm. Nu heb je 14 en 16cm van de isoconfort... Ik heb 14cm Isover in de zolder vloer gebruikt (ook 14,5 cm balken) en dat past prima.
Neem even aan dat die 0,5mm niet uitmaakt? 1,5cm indrukken vind ik ook weer zo wat...
De wol kwam bij mij op een rol waarbij het was samengeperst tot 3-4cm dik en na uitrollen was het weer 16cm gemiddeld genomen. Ik zou als het aan kan sluiten de 16cm nemen en de ruimte tussen de gordingen mooi opvullen. Zal het uiteindelijk veel uitmaken? Lijkt me niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:55

H-W

Ik zou de 140 mm nemen. Als je glaswol teveel indrukt dan verliest het zijn isolerende eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:08
1,5cm op 16cm lijkt me niet te veel. Ik zou ook voor de dikkere gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Dat is 10%! Fabrikanten adviseren ook om het niet zover in te drukken tijdens het aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sloop werk van noordelijke onderdak. Dampscherm tegen het dakbeschot aan, dan 4cm glaswol en dan weer een dampdichte laag (schildersplastic). En wat ze niet aangeraakt hebben, 2cm tempex vastgespijkerd aan het dakbeschot.
Dakbeschot heeft ook hier 4 ventilatie gaten per m2... nog genoeg werk te doen voor de nieuwe isolatie er tegen kan.

Ben nog wel benieuwd wat er achter die groene wand zit, als ik om het hoekje kijk zit er alleen maar hout, maar beetje bang dat ik door de uitbouw trespa heen sla als ik het eruit trek O-)

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Zq3YrELl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/DjR92K9l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/cQejZJql.jpg

edit, het wordt toch 16cm... de gordingen zijn 15cm en heb even 14cm isolatie ertussen geplaatst, maar dan hou ik nog 1,5cm over... dus 16cm moet makkelijk passen. @H-W @NiGeLaToR

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/lsbZD0cl.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 10-12-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

140 mm dikte = 140 mm dikte. Maar glaswol isolatie zit samengedrukt verpakt om het transportvolume te beperken. Als je dit uitpakt dan neemt het geleidelijk weer zijn oorspronkelijke dikte aan. Dat gaat in het begin heel snel maar de dikte is pas weer helemaal goed na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
H-W schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:43:
140 mm dikte = 140 mm dikte. Maar glaswol isolatie zit samengedrukt verpakt om het transportvolume te beperken. Als je dit uitpakt dan neemt het geleidelijk weer zijn oorspronkelijke dikte aan. Dat gaat in het begin heel snel maar de dikte is pas weer helemaal goed na een tijdje.
Yes er is alleen geen kale wol van 150mm ;) dus zou ik spijkerflensdekens van 150mm moeten nemen, terwijl ik het aluminium niet ga gebruiken... maar blijkbaar is die 140mm van Isovert ook iets kleiner dan 140mm... (te zien op de foto). Dan zou 160mm wel goed moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ArcticWolf schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:50:
[...]

Yes er is alleen geen kale wol van 150mm ;) dus zou ik spijkerflensdekens van 150mm moeten nemen, terwijl ik het aluminium niet ga gebruiken... maar blijkbaar is die 140mm van Isovert ook iets kleiner dan 140mm... (te zien op de foto). Dan zou 160mm wel goed moeten passen.
zoals HW zegt, bij die dikte gaat het uitzetten van de laatste cm heel langzaam. 140 is echt 140 (of je moet B keus of marktplaats troep hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dat zal best, maar er is geen 150mm kale wol... of ik moet iets hebben gemist? Met 150mm gordingen kom ik er dan niet.

edit:
https://www.goedkoopisola...ed?variant=31214202880079

deze zou kunnen dan...

[ Voor 41% gewijzigd door ArcticWolf op 10-12-2021 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ArcticWolf schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:07:
Dat zal best, maar er is geen 150mm kale wol... of ik moet iets hebben gemist? Met 150mm gordingen kom ik er dan niet.
70+80 is ook 150 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ja idd, nog beter dan de Isover rollen zelfs met een lagere lambda... dat ik die nog niet had gezien 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

ArcticWolf schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:07:

edit:
https://www.goedkoopisola...ed?variant=31214202880079

deze zou kunnen dan...
Je kunt ook je gordingen wat dikker maken met houten latten. Dat is beter dan isolatie indrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 21:36
ArcticWolf schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:50:
[...]

https://www.isolatiemater...00x580x150mm-rd465-157-m2

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:16
Na een hoop twijfelen en inlezen wil ik nu ook verder met de isolatie van het dak van onze woning. Veel van de twijfel komt uit de angst voor het opsluiten van vocht. De delen die ik wil aanpakken zijn verdeeld in drie ruimtes: De zolder (slaapkamer en voorzolder) en de garagezolder, deels in het verlengde van het zolderdak. In totaal 140m2.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Volgens een kijkje onder de pan en aanwezige brochures met aantekeningen is onze woning voorzien van geisoleerd dakbeschot Unilin TPUR 30T, een 21 mm vlasspaanplaat met 46mm latten en daartussen 30mm PUR. In delen van de woning zijn deze platen overgeschilderd. Er zijn wat vochtplekken zichtbaar, maar ze voelen droog. Op de garagezolder voelen (overgeschilderde platen) wat klam, maar dit is ook washok en ons kantoor. Luchtvochtigheid schommelt nu tussen de 55 en 68% volgens een Sonoff sensor.

Deze opbouw heb ik in Ubakus gesimuleerd. (Klopt dit?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg35e7S540kOKoOqZY4zIArBcMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ful4aBGXN4nlrWnQtZUgAblJ.png?f=fotoalbum_large

Aangezien de kamers groot genoeg zijn is mijn idee om de op de gordingen regelwerk aan te brengen en hier overheen met gipsplaten te werken. Dit geeft me 170mm ruimte voor isolatie. PIR lijkt mij een goede optie om te verwerken ivm de grote tussenruimtes van 1,52*3,06m. 17cm PIR kan ook nog iets anders worden, afhankelijk van beschikbaarheid en kosten. Wat denken jullie van deze opbouw? Ik zie dat de droogreserve totaal inkakt, maar het zegt mij weinig. Moet ik hier rekening mee houden als er toch wat vocht van buiten blijkt te komen ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_P1_gIBAPHS0F275o2AA0hHahk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPcgwKYaS4pRtXHcQkM8ZoYw.png?f=fotoalbum_large

Een adviseur/verkoper stelde prefab platen voorzien van gips voor met een paar cm gording zichtbaar (kostenindicatie €150 per m2 en minder goede isolatie). Hij raadde aan om om een luchtspouw te houden en dat de platen kaalgeschuurd moeten worden ivm vochtbalans. Gezien de discussies over wel/geen spouw en het gebruik van een dampwerende folie zie ik geen meerwaarde in dit schuren juist?

Andere vragen die ik (nu al) heb:
  • Kan ik ruimtes los van elkaar aanpakken (scheiding tot aan het dak dmv muur) of moet ik inderdaad het hele dak in een keer doen? Praktisch gezien doe ik eerst de zolder (die is nog leeg) en pak ik later de garagezolder aan.
  • Moet ik gezien de dampkering helemaal tot aan de vloer/binnenmuur isoleren of kan ik ophouden bij de laatste gording (ca 20 cm)?
  • Bij enkel PIR + aluminiumtape als dampscherm werk heb ik een overgang naar muren en gordingen. Dit lijkt me niet lekker plakken en dus lekken. Hoe werken jullie dit soort overgangen af?
  • Zijn de gordingen überhaupt dicht genoeg om geen vocht door te laten?
  • Hoe werk ik overgangen door het dak dampdicht af? e.g. CV, ventilatie, kabels PV ?
Zoals jullie zien een lang verhaal met veel twijfels, maar ik moet ook eens doorpakken. Ik hoop dat jullie me een stukje opweg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jappas schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:22:
Aangezien de kamers groot genoeg zijn is mijn idee om de op de gordingen regelwerk aan te brengen en hier overheen met gipsplaten te werken. Dit geeft me 170mm ruimte voor isolatie. PIR lijkt mij een goede optie om te verwerken ivm de grote tussenruimtes van 1,52*3,06m. 17cm PIR kan ook nog iets anders worden, afhankelijk van beschikbaarheid en kosten. Wat denken jullie van deze opbouw? Ik zie dat de droogreserve totaal inkakt, maar het zegt mij weinig. Moet ik hier rekening mee houden als er toch wat vocht van buiten blijkt te komen ofzo?
je snapt hem, een constrcutie is nooit dicht zowel van binnen (woonvocht)als van buiten (lekkage, stuifsneeuw etc), en dat vocht moet drogen. de droog reserve die inkakt komt omdat je weinig natuurvezels in de constructie hebt die nemen vocht op en laten het langzaam los. kijk even wat je doel is, want 17cm pir is best flinkl. je zou kunnen denken aan een iets minder thermisch isolerend materiaal maarbeter geluidsisolerend materiaal.
Een adviseur/verkoper stelde prefab platen voorzien van gips voor met een paar cm gording zichtbaar (kostenindicatie €150 per m2 en minder goede isolatie). Hij raadde aan om om een luchtspouw te houden en dat de platen kaalgeschuurd moeten worden ivm vochtbalans. Gezien de discussies over wel/geen spouw en het gebruik van een dampwerende folie zie ik geen meerwaarde in dit schuren juist?
als er nu verf op zit heeft dat zeker zin. dampdicht maken is onmogelijk een extra dampremendelaag aan de koude kant kan zorgen voor condens.
[list]
• Kan ik ruimtes los van elkaar aanpakken (scheiding tot aan het dak dmv muur) of moet ik inderdaad het hele dak in een keer doen? Praktisch gezien doe ik eerst de zolder (die is nog leeg) en pak ik later de garagezolder aan.
in basis kan dat
Moet ik gezien de dampkering helemaal tot aan de vloer/binnenmuur isoleren of kan ik ophouden bij de laatste gording (ca 20 cm)?
doorgaan, omdat perefect afdichten niet kan moet je wel alle m2 zo goed mogelijk afdichten
• Bij enkel PIR + aluminiumtape als dampscherm werk heb ik een overgang naar muren en gordingen. Dit lijkt me niet lekker plakken en dus lekken. Hoe werken jullie dit soort overgangen af?
pur, zwelband, kit, tape, kies iets wat voor jou en je situatie het beste werkt
• Zijn de gordingen überhaupt dicht genoeg om geen vocht door te laten?
nope, alleen metaal en glas zijn echt damp dicht
• Hoe werk ik overgangen door het dak dampdicht af? e.g. CV, ventilatie, kabels PV ?
[/list]
zo goed mogelijk, netjes werken , maar perfect kan niet.

om minder angst te hebben zou je kunnen kiezen voor een houtachtige vezel dan wordt je constrcutie vocht regulerend. je kan dan denken aan hout vezel hennip, vlas etc. ( voor details vraag het de fabrikanten)
Pagina: 1 ... 20 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.