Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.Tissa12345 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:58:
Hallo allemaal,
Inmiddels heb ik het volledige topic doorgelezen (avondvullende activiteit) en tot de conclusie gekomen dat het juiste advies per situatie verschilt.
Op korte termijn ben ik van plan het dak van onze recent aangekochte jaren-30 woning te isoleren. We hebben de woning volledig gestript en op zolder is er niet eerder enige vorm van isolatie toegepast. De opbouw van het dak is van buiten naar binnen als volgt:
- Dakpannen
- Pannelat
- Tengellat
Ik ben vanwege de hoge isolatiewaarde in verhouding tot de dikte van het isolatiemateriaal van plan om te gaan isoleren middels PIR-isolatie, meer specifiek de PIR-platen met dubbele aluminium cachering. De dikte van de gordingen bedraagt +/- 13 tot 14 cm (dit is niet overal gelijk). Maximale dikte die ik kan behalen qua PIR bedraagt 12 cm.
- Dakbeschot
Ik heb de volgende werkwijze in mijn hoofd:
- PIR-platen inklemmen/lijmen direct tegen het dakbeschot. Eventuele kieren dichtpurren en aftapen met alu-tape
- Raamwerk met horizontale en verticale latten bevestigen aan de gordingen ter ondersteuning van de PIR-platen en als rachelwerk voor de stucplaten
Graag verneem ik of dit een juiste opzet is en waar het nog aan ontbreekt. Ik twijfel zelf over het direct bevestigen tegen het dakbeschot zonder spouw. Zoals bekend zijn de meningen hier nogal over verdeeld..
- Afwerken met stucplaten
Ik hoor het graag!
Vorige maand heb ik het dak ook geisoleerd van mijn jaren 30 huis en ik heb gebruik gemaakt van panlatten aan de binnenzijde met een spouw van 2cm. De pir-platen heb ik vastgeschroeft in deze panlatten.
Waarom deze methode? Omdat Ubakus liet zien dat ik dan een hogere RC-waarde haal en de warmte van buitenaf in de zomer in combinatie met vocht beter wordt getransporteerd.
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!