(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 56 Laatste
Acties:
  • 522.874 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Tissa12345 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:58:
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik het volledige topic doorgelezen (avondvullende activiteit) en tot de conclusie gekomen dat het juiste advies per situatie verschilt.

Op korte termijn ben ik van plan het dak van onze recent aangekochte jaren-30 woning te isoleren. We hebben de woning volledig gestript en op zolder is er niet eerder enige vorm van isolatie toegepast. De opbouw van het dak is van buiten naar binnen als volgt:
  • Dakpannen
  • Pannelat
  • Tengellat
  • Dakbeschot
Ik ben vanwege de hoge isolatiewaarde in verhouding tot de dikte van het isolatiemateriaal van plan om te gaan isoleren middels PIR-isolatie, meer specifiek de PIR-platen met dubbele aluminium cachering. De dikte van de gordingen bedraagt +/- 13 tot 14 cm (dit is niet overal gelijk). Maximale dikte die ik kan behalen qua PIR bedraagt 12 cm.

Ik heb de volgende werkwijze in mijn hoofd:
  • PIR-platen inklemmen/lijmen direct tegen het dakbeschot. Eventuele kieren dichtpurren en aftapen met alu-tape
  • Raamwerk met horizontale en verticale latten bevestigen aan de gordingen ter ondersteuning van de PIR-platen en als rachelwerk voor de stucplaten
  • Afwerken met stucplaten
Graag verneem ik of dit een juiste opzet is en waar het nog aan ontbreekt. Ik twijfel zelf over het direct bevestigen tegen het dakbeschot zonder spouw. Zoals bekend zijn de meningen hier nogal over verdeeld..

Ik hoor het graag!
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.

Vorige maand heb ik het dak ook geisoleerd van mijn jaren 30 huis en ik heb gebruik gemaakt van panlatten aan de binnenzijde met een spouw van 2cm. De pir-platen heb ik vastgeschroeft in deze panlatten.

Waarom deze methode? Omdat Ubakus liet zien dat ik dan een hogere RC-waarde haal en de warmte van buitenaf in de zomer in combinatie met vocht beter wordt getransporteerd.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ArcticWolf schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:57:
[...]

Lijkt me sterk toch, je schroeft de platen er hard tegen aan. Dan krijg je wel een gat in de folie maar die schroef gaten plak je en smeer je later ook weer af? Dan kan er geen vocht meer doorheen...
Daarom maak ik mij ook niet zo'n zorgen over de schroefgaatjes, ook omdat de balken geverfd zijn. Maar ik zit meer met die wandjes die in feite door de isolatie heen steken tot het dakbeschot.

Aan de gevel kant zal het ook wel flink schelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2JTRCPLMjeTxCiz2_6zQ2SPdsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Elx35UnuXs8PbGW3IabBm21X.jpg?f=fotoalbum_large
Daar zie je duidelijk waar de houten balkjes zitten waarop is afgetimmerd. Koudebrug. Die zijn straks ook geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:26
route99 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:02:
[...]
Zou je de link met de details van Isofolie met ons willen delen?
Ik zie hier geen 9 cm en andere in detail staann:
https://houhetwarm.nl/iso...-de-kruipruimte-isofolie/

[...]

En op hun site mis ik ook exacte data: https://www.isofolie.com/producten-en-diensten/isofolie/
wel allerlei verwerkings pfds https://www.isofolie.com/...verwerkingsvoorschriften/
en een eenvoudige flyer: https://www.isofolie.com/documentatie/flyers-en-presentatie/

Ik kijk vast & zeker over de details product specs heen?

Tnx!
Ik heb vanochtend ook op hun site gekeken uiteraard om het te linken, maar vond ook niet de juiste informatie.

Ik had eigenlijk het plan hen morgen te bellen voor informatie wat ik kon linken.

Wij hebben vorig jaar onze kruipruimte laten isoleren met isofolie, en hebben toen via dat bedrijf die dat verzorgde ook het materiaal voor de zolder besteld.

Ik meen me alleen te herinneren dat er vorig jaar meer informatie stond op de site over de verschillende diktes, de isolatiewaarde etc.

Ik ben er nog mee bezig dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Corrigeer of negeer me gerust, maar is 80mm glaswol niet al ‘vrij redelijk’? Is spouw- en vloerisolatie ook al aanwezig, want anders is daar meer winst te behalen.

{signature}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voutloos schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:24:
Corrigeer of negeer me gerust, maar is 80mm glaswol niet al ‘vrij redelijk’? Is spouw- en vloerisolatie ook al aanwezig, want anders is daar meer winst te behalen.
80mm glaswol is te "weinig" om een Rd van 3,5 te behalen. Daarvoor heb je minstens 14cm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:16
ArcticWolf schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:30:
[...]

80mm glaswol is te "weinig" om een Rd van 3,5 te behalen. Daarvoor heb je minstens 14cm nodig.
Te weinig voor?
Voor een subsidie is minimaal 3,5Rc is een vereiste.
Wanneer een niet-geïsoleerde woning naar een Rc van 8,0 m2.K/W wordt geïsoleerd, zit 85% van de besparing in de Rc-stap van 0,3 naar Rc 2,5 m2.K/W en 15% in de Rc-stap van 2,5 naar 8,0 m2.K/W. Dat komt omdat de Rc-waarde iets zegt over de warmteweerstand. Verstandiger is om te kijken naar de warmtedoorgangscoëfficiënt (Uc waarde in W/m2.K, U = 1/R). Dit getal zegt veel meer over de werkelijke bouwfysische prestatie en het verlies aan energie.

Bron: https://epcplatform.nl/ve...-van-rc-waarden-rendabel/
Dus die extra hoge waarde doet aan besparing minder.
Maar als men besluit het huis later te verkopen is een hogere Rc waarde alleen voor de verkoopprijs al beter.

Ik ga ook voor een hoge waarde hoor, hier pir met dubbele alucachering van 140mm ontvangen.
Wil er toch die paar procent extra uitpersen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
elektriekert schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:23:
[...]

Te weinig voor?

[...]

Maar als men besluit het huis later te verkopen is een hogere Rc waarde alleen voor de verkoopprijs al beter.

Ik ga ook voor een hoge waarde hoor, hier pir met dubbele alucachering van 140mm ontvangen.
Oh ik dacht Rd... naja zat ik in de buurt :+

Het is bij mij echt een puinhoop op het dak, overal verschillende isolatie methodes en dan ook nog best wel een ingewikkelde dakkapel.
Kwam er laatst achter dat de zuid/westkant van m'n dak enigszins geïsoleerd is, maar kwam er gisteren achter dat de noord/oostkant eigenlijk niet geïsoleerd is 1cm loshangend tempex met 14cm tussen dakbeschot en het tempex en overal isolatie gaten... :X en ik vond het maar vreemd dat het hier zo tochtte (ik werk op zolder).

Ga zelf voor Knauf 12 of 14cm:
https://www.bouwmaat.nl/k...120-mm/product/0000725815
https://www.bouwmaat.nl/k...x15-cm/product/0000587637

Even kijken wat het makkelijkste aanbrengen is.

Voor de tussenvloer ben ik ondertussen bezig met 14cm Isover (https://www.gamma.nl/asso...-16m2-rd-3-75/p/B589936):

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/mSrt5r3.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

elektriekert schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:23:
[...]

Te weinig voor?

[...]

Subsidie op het zelf doen gaat sowieso al niet op. Maar het is een tamelijk koude zolder. Ik stook er nu niet, en dan is het in de ochtend 13 graden. Niet alleen via dat schuine dak, maar ook via de houten gevel aldaar. Wellicht gaan we in de toekomst slapen op die zolder (veel ruimer dan de 1e etage) en nu is dat dus in de winter ijskoud en in de zomer super heet.

Spouwmuur isolatie moet ook nog gaan gebeuren, maar die lui zijn nu toch allemaal druk. Moet nog achter offertes aan, in combinatie met vloerisolatie wellicht, voor de subsidie.
Daar gaan we vast ook een hoop mee besparen, want dat betreft de ruimtes waar we het meeste verblijven, en dus meer stoken.
Eerste winst heb ik al gehaald door de CV goed in te regelen, kieren te dichten, en een aantal koudebruggen in te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:32
Kom net uit een cursus bouwrenovatie en op de vraag of een spouw achter de isolatie moest werd zeer ontkennend gereageerd, je gaat namelijk vocht tegen isolatie (koude kant) krijgen en een spouw gaat licht opwarmen en je krijgt een trek hoe klein ook, deze zal je isolatiewaarde omlaag halen (halveren)
Isolatie hoort gewoon zeer strak tegen het dakbeschot geklemt zodat er geen vocht tussen kan neerslaan.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:17
Misschien een domme vraag, maar de nok van mijn zolder is 4.5m hoog. Hoe werk je het best op zolder op die hoogte? Gewoon ladders of een stelling bouwen?

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@marvel27 Ik heb er op 2.40 m hoogte eerst een vliering gemaakt.... handig voor de camping spullen en zo.... en de warmte kan niet meer in de nok trekken..... scheelt zelfs zonder isolatie al een flinke bak aan koude die niet meer naar beneden komt.... Uiteraard de vliering nog wel isoleren (moet hier ook nog).
Daarna heb je geen steiger mee nodig... .de gesplitste vliering bij ons is met een vlizo trap bereikbaar voor het ene deel en de andere vliering via een vaste trap. Een beetje bukkende is de vliering prima beloopbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 10-11-2021 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Bedankt @route99! Heb je dit zelf gedaan, of laten doen? Enig idee hoeveel tijd en geld je kwijt bent geweest? Op zich wel logisch om dat ook bij ons te doen, maar ik ben bang dat het niet in het tijd/geldbudget past :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@marvel27 Zelf gedaan, maar al meer dan 20 jaar geleden.
Kosten van toen weet ik niet meer maar ik herinner me het als zeer betaalbaar.
Bij ons zo opgezet op een voor- en achterzolder, omdat er een tussenwand stond.
Tijd: Alleen maar in de avonduren na mijn werk en een aantal weekenden, zoiets? Exact weet ik dat niet meer. Alles uitzoeken zonder constructie uitwerking kost ook erg veel tijd omdat ik met een schuin dak zat en ik zag bij een van de buren dat hem op de gordingen v/h schuine dak gelegd hadden, iets dat ik niet wilde ivm de extra belasting daarop & de vloer van de vliering zou te laag in de slaapkamer komen nl 2.10 m en nu heb ik ca 2.40 m aangehouden, de lange kids vonden het geen probleem.

De bouwtechnische kant? Is dit verantwoord.... ben zelf daarin onvoldoende onderlegd, maar mijn ouders hadden een bijkeuken met zo'n zolder en de afstanden waren vergelijkbaar en dit door een architect gedaan/berekend, dus ik heb copy paste gedaan. Met het gewicht van allerlei spulletjes en geen zware stenen oid leek me dit een prima plan.
Bekijk wel of deze situatie ook geldig zou kunnen zijn voor jouw situatie en vraag anders toch bouwkundig advies. Dat had ik anders nl ook gedaan.

Welke materialen globaal?
Op de voorzolder ca 2 m breed, ca 4 m lange vloer erin:
  • Vlizotrap
  • 2 grote balken: 1 per wederzijdse muur
  • Ertussen ca 70 x bij 44 mm balken
  • En daar op: B-kwaliteit planken.
en op de achterzolder ca 3 m breed & ca 4 m lange vloer erin:
  • 2 grote balken: 1 per wederzijdse muur
  • Ertussen ca 70 x bij 44 mm balken
  • En daar op: B-kwaliteit planken
  • Zelf gemaakte steile ruimtebesparende trap met om en om treden van een speciale vorm, zie foto op Pinterest
De planken waren van grenen of vuren, ca 18mm dik met groef en veer.

Verder nog wat keilbouten om de balken tegen de muur te monteren en vanwege de look en ivm aanwezig zaken heb ik 1 wand de 70 mm balken niet "in" de grote balk laten vallen maar in metalen schoentjes. daar had ik overal voor kunnen kiezen, maar de balken oplossing vond ik op het slaapkamer deel veel mooier.
De 70 mm balken heb ik dus in een inkeping v/d grote balken laten vallen en ziet er erg mooi uit.

Op basis van dit lijstje zou je een aardige voorlopige prijs calculatie kunnen maken, dat zit er vast geen tientallen procenten naast (als de bouwmaterialen tenminste ongeveer even duur blijven.. en das nu wel een ding...)

De zelf gemaakte trap is van 28 mm dikke planken gemaakt, die heb ik wel netjes bij een zagerij op maat gemaakt maar de speciale vorm heb ik er zelf in gemaakt, ben vergeten met welke zaag ik dat toen gedaan heb (wrs decoupeerzaag). De rechte lange zijkanten van vloer naar vloer zijn ook van dit 28 mm dikke hout gemaakt. De treden heb ik elk met 4 bouten per trede op de trapzijkant in elkaar gezet en de koppeling aan de zolder met een langwerpig stevig scharnier. Dat moest zo omdat ik de zijkanten boven bij de vliering schuin afgezaagd had om de scharnieren aan de balk v/d vliering rond het luik vast te kunnen zetten.
Daar had een 2e vlizo trap in gekund maar daar durft mijn eega niet op en wel op deze trap.
De trap is op deze manier in de kamer geïntegreerd en we gebruiken de vliering niet zo vaak (campingspullen...) dus de kids die er sliepen/slapen hebben de traptreden als afzet plankjes voor wat spullen in gebruik. Niet teveel dus voor die enkele keer halen ze dat ff weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ILQgR_kplkRYrlrTiPV2MCwRso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qO3fTAmHLV3ldQBdYPKyd2Ap.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsZcCEJVw3EJ2EIzP7JcVEXWwM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SGAEtxFXaxJtiKWuVxlm5L4.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVxAgWoDzGshf5bbybksPf6nI_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUZqgxHakI1nK2NxhKsjF6a0.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6EE7i8MBEgjxvWedEUDrYgImEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWYNgmhNpoHJuHyQXYb2bMXe.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWKewIo1DxyBc6ZoysWG2AtKsek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tvv9zK5RLqlRDNAecEIGcuqt.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbpJDwJxfJGYeSp-dNioQmC6Xps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAnjWEPzj9Gfma2QWyCwUFqv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door route99 op 10-11-2021 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:26
route99 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:36:
[...]
Mooi resultaat lijkt het al.
Zou je de weblinks naar jouw 9 cm isofolie (vooral deze) en de vochtbestendige gipsplaten hier neer kunnen zetten. Altij handig als je dit leest om exact te weten om welke het gaat.
Is er nog een reden waarom je niet voor steenwol of PIR of PUR platen gekozen hebt?
Tnx.

[...]
We wachten de vergelijking gewoon af... 8)
Hai,

Ik ging op onderzoek uit en kon op de site van isofolie minder vinden dan vorig jaar. Wij hebben daar destijds gekeken, maar hebben ons materiaal besteld via het bedrijf dat onze vloerisolatie deed.

Inmiddels heb ik via email contact gehad met het bedrijf van de site isofolie.com, over de vraag of het klopt dat zij zich vooral of alleen op de zakelijke markt richten. Dat zou dan meteen verklaren waarom ik nog maar zo weinig details kon vinden.

Ik kreeg het volgende antwoord:
De vraag naar professionele isolatiefolie vanuit de particuliere markt is echter dusdanig groeiende, dat wij zeer recent een samenwerking zijn aangegaan met Isolatie-Depot.nl
Binnenkort kunnen particulieren daar in de webshop terecht (momenteel in aanbouw) voor de aankoop van onze folies én bijbehorende artikelen.
Mocht er nu al dringend behoefte zijn kan men rechtstreeks contact opnemen met: info@isolatie-depot.nl

Ik begrijp daaruit dat ze middenin het proces zitten van een overgang ook naar de particuliere markt.

De (groene) gipsplaten hadden we van de hornbach. Op zich niets bijzonders, maar we hadden alle prijzen uitgerekend per pak/plaat en dit was om en nabij het goedkoopste op dat moment.

Toen wij onze "verbouwing" startten was dat niet zozeer met besparing in de gedachten, het was meer gericht op ons huis kwalitatief verbeteren, toekomstbestendiger maken en meer comfort.

We hebben het afgelopen jaar verschillende maatregelen genomen in die richting (oa vloerisolatie, gevelrenovatie, spouwmuurisolatie, zonnepanelen en airco).
Het is dus op dit moment erg lastig te onderscheiden welke besparing waar precies vandaan komt. Ik zit hier ook niet om isofolie te promoten :)

Maar het grootste verschil met het dak zit voor ons echt in het comfort. Wij stoken betrekkelijk weinig, en eigenlijk was alleen onze benedeverdieping echt aangenaam. De trappen en de eerste verdieping waren echt koud (en in de zomer onaangenaam warm. Dat kwam niet alleen maar wel grotendeels van de zolder. We hadden een dik gevoerd gordijn voor de trap, en dat hielp wel voor beneden, maar achter het gordijn was het nog steeds erg koud. Dat is nu weg en dat voelt heerlijk.

Wij hadden geen tot weinig verstand van isolatie, maar wilden geen pur op het dak, geen nare dingen van het werken met de glaswol, waarbij we ook vraagtekens hadden bij de isolerende werking binnen de dikte van onze balken.

Al met al kwam isofolie voor ons als geroepen. Het was niet goedkoop, maar zeer eenvoudig te verwerken en aan te brengen. En het blijkt dus erg effectief.

Mijn reden hier een stukje te schrijven over onze ervaring was dus puur uit enthousiasme. Soms doe je iets, en dan blijkt het goed te werken. Voor ons, in onze situatie althans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:00

DropjesLover

Dit dus ->

marvel27 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:14:
Misschien een domme vraag, maar de nok van mijn zolder is 4.5m hoog. Hoe werk je het best op zolder op die hoogte? Gewoon ladders of een stelling bouwen?
Ik heb uit hout wat over was van het afbreken van gipsplaat wandjes die weg gingen een steiger geschroefd, platform op zo'n 1,8m hoog (nok een meter of 4).
Niet super stevig of iets wat een echte inspectie op veiligheid doorstaat, maar werkte prima. Veiliger dan kloten op een ladder in ieder geval.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Sjamo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:43:
[...]Ik ging op onderzoek uit en kon op de site van isofolie minder vinden dan vorig jaar.......
Binnenkort kunnen particulieren daar in de webshop terecht (momenteel in aanbouw) voor de aankoop van onze folies én bijbehorende artikelen.....
Vaal is dat toch van henzelf alleen willen ze dat niet altijd vertellen,. maar zit het voor risico spreiding in een aparte Bv.. stel het gaat failliet dan is hun normale profi tent niet in gevaar....Logisch dus.
De (groene) gipsplaten hadden we van de hornbach......... dit was om en nabij het goedkoopste op dat moment.
(y)
............We hebben het afgelopen jaar verschillende maatregelen genomen in die richting (oa vloerisolatie, gevelrenovatie, spouwmuurisolatie, zonnepanelen en airco).Het is dus op dit moment erg lastig te onderscheiden welke besparing waar precies vandaan komt. Ik zit hier ook niet om isofolie te promoten :) ...
Gelukkig... ;)
Maar het grootste verschil met het dak zit voor ons echt in het comfort.
Ook belangrijk/... Maar hoevel % heb je nu dan als totaal besparing behaald als 1e indruk denk je?
...... maar wilden geen pur op het dak, geen nare dingen van het werken met de glaswol, ......... Al met al kwam isofolie voor ons als geroepen. Het was niet goedkoop, maar zeer eenvoudig te verwerken en aan te brengen. En het blijkt dus erg effectief.
Ok, xo liep het dus. Maar het effectieve ervan kon je alleen maar bewijzen t.a.v. het comfort begreep ik toch?
Mijn reden hier een stukje te schrijven over onze ervaring was dus puur uit enthousiasme
Daar hebben we toch het forum voor?

Die echte cijfers van isofolie wil ik echt eerst zien want ik lees ook vraagtekens over dit concept dat de echte besparing flink achter blijft tov wat er door sommigen in die markt verteld wordt.

Verder kan ik nu niet gaan, ik wil het eerst op een rij hebben. want als ik teveel twijfels heb blijf ik toch bij steenwol. Dan kom ik icm de buiten dampopen isolatie aardig rond de Rc=6 uit. En als die 6 ineens met folie maar 3,0 tot 4,5 blijkt te zijn... en het is toch zo duur... hmmm ... dat wordt hem niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
route99 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:10:
[...]
Vaal is dat toch van henzelf alleen willen ze dat niet altijd vertellen,. maar zit het voor risico spreiding in een aparte Bv.. stel het gaat failliet dan is hun normale profi tent niet in gevaar....Logisch dus.
[...]
(y)
[...]
Gelukkig... ;)

[...]
Ook belangrijk/... Maar hoevel % heb je nu dan als totaal besparing behaald als 1e indruk denk je?
[...]
Ok, xo liep het dus. Maar het effectieve ervan kon je alleen maar bewijzen t.a.v. het comfort begreep ik toch?
[...]
Daar hebben we toch het forum voor?

Die echte cijfers van isofolie wil ik echt eerst zien want ik lees ook vraagtekens over dit concept dat de echte besparing flink achter blijft tov wat er door sommigen in die markt verteld wordt.

Verder kan ik nu niet gaan, ik wil het eerst op een rij hebben. want als ik teveel twijfels heb blijf ik toch bij steenwol. Dan kom ik icm de buiten dampopen isolatie aardig rond de Rc=6 uit. En als die 6 ineens met folie maar 3,0 tot 4,5 blijkt te zijn... en het is toch zo duur... hmmm ... dat wordt hem niet...
Zo’n 2 jaar terug heb ik bij schoonmoeders Tonzon gehangen (3 kamer systeem) tussen de houten balken.
Die kreeg een vriendin op bezoek die vroeg of ze vloerverwarming had omdat de vloer zo lekker aanvoelde.
(Die persoon was niets verteld)

Ophangen gebeurt met folieversterkers en nietjes.
Het enige wat ik dan minder vond is het idee dat er nog steeds lucht langs de zakken kan trekken.
Om de 1,5 meter wordt aan elke kant op 2 plekken (boven en onder) geniet. Maar dit kan dus nooit alle lucht erachter opsluiten.

Als ik Tonzon mag geloven is vooral de stralingswarmte die terug gestraald wordt erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@elektriekert Dat heb ik wel vaker gehoord, maar ik heb de kruipruimte bijna 40 j geleden al geïsoleerd, ik zoek nu voor de dak constructie het vergelijk tussen steenwol en de multi-files met alu bekleding. Dat type Tonzon op een scheef dak hangen lijkt me erg lastig. Mijn zoekwerk gaat dus eerst nog verder. Wel dank voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
route99 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:42:
@elektriekert Dat heb ik wel vaker gehoord, maar ik heb de kruipruimte bijna 40 j geleden al geïsoleerd, ik zoek nu voor de dak constructie het vergelijk tussen steenwol en de multi-files met alu bekleding. Dat type Tonzon op een scheef dak hangen lijkt me erg lastig. Mijn zoekwerk gaat dus eerst nog verder. Wel dank voor je input.
Ik doelde er ook niet op dat je tonzon tegen je dak zou hangen. Het ging mij om de werkingsprincipe.
Je hebt ook nog PIF, dat zijn aluminiumfolie lagen met daartussen plastic noppenfolie.
Dat is hetzelfde werkingsprincipe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@elektriekert Het principe ken ik al heel lang, de Tonzon dekens zijn jaren geleden in de Consumentengids al genoemd en uitgelegd. Dat bleek 1994 te zijn vond ik terug:
Kunststofolie
De Thermokussens en Bodemfolie van Tonzon zijn gemaakt van kunststoffolie die zeer sterk is en zijn aan beide kanten voorzien van een reflecterend oppervlak dat bescherming biedt tegen oxidatie. De Bodemfolie kan een temperatuur tot 260 °C aan. Het Thermoskussen met drie luchtkamers geeft aan houten en betonnen vloeren een extra isolatiewaarde van Rd=4,60 m²K/W en weegt toch maar 60 gram per m². Het aandeel aluminium hierin bedraagt slechts 0,4 gram. Het Thermoskussen kreeg in 1994 in de Consumentengids, na een test van isolatiematerialen het predikaat 'beste koop'.
Fysisch onderlegd zijnde ken ik het principe.

En ik ben dus nu naar die PIF's aan het kijken en als je daar naar zoekt vind je toch veel andere, mindere resultaten. Ik ben nog bezig maar de hoeveelheid betrouwbare data vind ik nog niet indrukwekkend. Zoals ik er al over schreef, zodra het meer body krijgt wil er wel een samenvatting van hier neer zetten.

Dat over het aan het dak hangen van Tonzon kwam uit mijn hoge hoed... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
marvel27 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:14:
Mijn schoonvader kwam met het idee om niet tot in de nok te isoleren, en ook geen vliering te bouwen, maar om een verlaagd plafond te plaatsen op pakweg 2.6 meter, en dat dan te isoleren. Dat werkt makkelijker, maar roept ook weer vragen op.

Hoe zouden jullie dit aanpakken qua opbouw?De hellende wanden isoleer ik dan als een hellend dak, maar onder de nok krijg je dan een plat dak, waar in theorie weer eigen risico's aan kleven.

Maar in dit geval lijkt het risico op vocht ophoping en dus houtrot mij erg klein, omdat het isolatiemateriaal niet in/tegen de kapconstructie ligt. Vocht dat toch zijn weg vindt door de isolatielaag zou dan gemakkelijk in de ongeïsoleerde ruimte onder de nok kunnen wegventileren, want het dak zal ongetwijfeld niet meer helemaal luchtdicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
route99 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:50:
@elektriekert Het principe ken ik al heel lang, de Tonzon dekens zijn jaren geleden in de Consumentengids al genoemd en uitgelegd. Dat bleek 1994 te zijn vond ik terug:

[...]

En ik ben dus nu naar die PIF's aan het kijken en als je daar naar zoekt vind je toch veel andere, mindere resultaten. Ik ben nog bezig maar de hoeveelheid betrouwbare data vind ik nog niet indrukwekkend. Zoals ik er al over schreef, zodra het meer body krijgt wil er wel een samenvatting van hier neer zetten.

Dat over het aan het dak hangen van Tonzon kwam uit mijn hoge hoed... ;)
Heb mijn kruipruimte met PIF laten isoleren (7cm), je merkt het wel, maar denk dat een PUR of vergelijkbaar beter had gewerkt. Alleen dan kom je echt niet meer de kruipruimte in...

Collega van mij heeft de kruipruimte gewoon vol laten storten, overal trekbuizen aangebracht en nieuwe bekabeling/draden getrokken en gieten maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ArcticWolf Je ziet hoe belangrijk het is de context van het gebruik te kennen. ik was links en rechts toch weer wat geïnspireerd geraakt door wat positievere verhalen over PIF, onder vloer heb ik al > 30 j glaswol, omdat nu door Tonzon te vervangen?
Het ging mij om het dak en daar had ik mijn twijfels.
Heb een aantal dagen geleden een document van een expert gevonden:
https://klimapedia.nl/wp-...n-en-onzin-v4b_170428.pdf
Kees (ir. A.C.) van der Linden
Reflecterende isolatiematerialen zin en onzin
2017
En dit is overgenomen ook door het platform van de Dakenraad, waar dak bedrijven die aangesloten willen zijn, zitten, .
Zie: https://www.dakenraad.nl/...de-isolatie-zin-en-onzin/

Mijn eerdere, veel oudere twijfels, waar ik helaas uit die tijd niet meer de bron weet, worden dus in 2017 weer bevestigd:
  • Met Tonzon voor de vloer isolatie, "kun je tot heel hoge isolatiewaarden komen", zie rapport:
  • Multi-folie PIF voor het dak en andere verticale toepassingen is niet beter dan andere isolatie materialen, details zie rapport .
Dus ik kan me nu totaal focussen op een ander concept, wat dan wrs glas- of steenwol wordt, ik wil geen PUR of PIR, ook al isoleert de laatste beter dan mijn voorstel. Heb er al eerder overgeschreven waarom liever niet.

Ik vind het verhaal Kees van der Linden goed onderbouwd om uit te kijken om PIF te gebruiken voor het schuine dak beschot te isoleren. Het komt echt heel precies.
Bij een multi-layer PIF (even niet-Tonzon) moet je een zeer constante 2-3 cm spouw tussen 2 PIF lagen toepassen. Dat kwam ik al diverse malen tegen en dat ik ook een van de redenen waarom isolatie bedrijven er niet happig op lijken... tis erg secuur werk en kost veel tijd en jaag de klanten die het zelf niet doen op kosten. En... als je een bepaalde breedte moet overspannen en je zet de PIF ertussen vast op een steunbalkje.... daar werkt de PIF dus niet, want je rukt het helemaal plat.....
ik zag pas afgelopen week dat bepaalde merken er clips voor hebben, zie onder de plaatjes van Superquilt.

En dat zocht ik dus nog zoals ik eerder schreef.
Jij gebruikt de PIF horizontaal, dat is veel minder kritisch met de ophanging maar nog steeds is een spouw een noodzaak om de opgeven waarden te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJzVUF8kIsLMPtpjwd4ptmX1PDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3c7WLCwxoYFo3ZbiGiP58gV7.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85LI_pvOGBISyCj1umNCHeXC6Xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMSPZZnOL00O8hWyUwcsb3Dx.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkIwbsv3VWD9WUIM1EmMjQPxktU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ERLeWc0YLhzKfXsEFNrqjfSm.png?f=user_large

Met 1 zo'n mlti-layer laag en die verplichte spouwen haal je wat zij een Req noemen en geen Rc, die quote voor hun definitie.
* Req = RD,kern + bijdrage reflecterende buitenste laag en
aanliggende luchtlaag of -lagen, exclusief effect bevestigingssysteem
Dus als je die Rc=6 wilt halen van het bouwbesluit zul je dus 3 van die systemen op elkaar moeten zetten en dat kost je ca 18 cm.... en dat is qua dikte vergelijkbaar met de meeste andere systemen ook wat Kees van der Linden concludeert in datzelfde document van hierboven:
Samenvattend een multifoil met afwisselend laagjes kunstofbubbeltjesfolie (of ander materiaal)
en reflecterende laagjes isoleert op zich ongeveer net zo goed als andere isolatiematerialen.
Ergo: Er bestaat met deze werkwijze geen "magisch" multi-folie systeem waarmee je een bepaalde factor aan ruimtewinst (dikte van de totale lagen, de Rd laag zeg maar) zou kunnen boeken tegen een acceptabele prijs (wat bepaalde dunne vacuum systemen uitsluit). Een factor 1,5-2 ruimtewinst zou in veel gevallen waar die ruimte er niet is of waar je het optisch gezien liever niet op zou willen offeren, die bestaat voor deze multi-folies dus helaas echt niet.

https://www.ybsinsulation...-19-011-02-a-high-res.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 15-11-2021 12:50 . Reden: Aanvullende opmerking geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

technopeuter schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:00:
Kom net uit een cursus bouwrenovatie
Licht off-topic:
Is dat voor leken zoals ik, of is dit voor reeds bouwkundigen?
Als het voor leken is... waar doe je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
route99 schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:41:
@ArcticWolf Je ziet hoe belangrijk het is de context van het gebruik te kennen. ik was links en rechts toch weer wat geïnspireerd geraakt door wat positievere verhalen over PIF, onder vloer heb ik al > 30 j glaswol, omdat nu door Tonzon te vervangen?

[...]

En dit is overgenomen ook door het platform van de Dakenraad, waar dak bedrijven die aangesloten willen zijn, zitten, .
Zie: https://www.dakenraad.nl/...de-isolatie-zin-en-onzin/

Mijn eerdere, veel oudere twijfels, waar ik helaas uit die tijd niet meer de bron weet, worden dus in 2017 weer bevestigd:
  • Met Tonzon voor de vloer isolatie, "kun je tot heel hoge isolatiewaarden komen", zie rapport:
  • Multi-folie PIF voor het dak en andere verticale toepassingen is niet beter dan andere isolatie materialen, details zie rapport .
Dus ik kan me nu totaal focussen op een ander concept, wat dan wrs glas- of steenwol wordt, ik wil geen PUR of PIR, ook al isoleert de laatste beter dan mijn voorstel. Heb er al eerder overgeschreven waarom liever niet.

Ik vind het verhaal Kees van der Linden goed onderbouwd om uit te kijken om gebruiken voor het schuine dak beschot te isoleren. Het komt echt heel precies.
Bij een multi-layer PIF (even niet-Tonzon) moet je een zeer constante 2-3 cm spouw tussen 2 PIF lagen toepassen. Dat kwam ik al diverse malen tegen en dat ik ook een van de redenen waarom isolatie bedrijven er niet happig op lijken... tis erg secuur werk en kost veel tijd en jaag de klanten die het zelf niet doen op kosten. En... als je een bepaalde breedte moet overspannen en je zet de PIF ertussen vast op een steunbalkje.... daar werkt de PIF dus niet, want je rukt het helemaal plat.....
ik zag pas afgelopen week dat bepaalde merken er clips voor hebben, zie onder de plaatjes van Superquilt.

En dat zocht ik dus nog zoals ik eerder schreef.
Jij gebruikt de PIF horizontaal, dat is veel minder kritisch met de ophanging maar nog steeds is een spouw een noodzaak om de opgeven waarden te halen.

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Met 1 zo'n mlti-layer laag en die verplichte spouwen haal je wat zij een Req noemen en geen Rc, die quote voor hun definitie.

[...]

Dus als je die Rc=6 wilt halen van het bouwbesluit zul je dus 3 van die systemen op elkaar moeten zetten en dat kost je ca 18 cm.... en dat is qua dikte vergelijkbaar met de meeste andere systemen ook wat Kees van der Linden concludeert in datzelfde document van hierboven:

[...]

Ergo: Er bestaat met deze werkwijze geen "magisch" multi-folie systeem waarmee je een bepaalde factor aan ruimtewinst (dikte van de totale lagen, de Rd laag zeg maar) zou kunnen boeken tegen een acceptabele prijs (wat bepaalde dunne vacuum systemen uitsluit). Een factor 1,5-2 ruimtewinst zou in veel gevallen waar die ruimte er niet is of waar je het optisch gezien liever niet op zou willen offeren, die bestaat voor deze multi-folies dus helaas echt niet.

https://www.ybsinsulation...-19-011-02-a-high-res.pdf
Inderdaad, had even niet door dat het over dakisolatie ging. Had PIF sowieso al afgeschreven voor mijn dak...
1; omdat ik een gordingen dak heb, dan ben je constant aan het knippen en plakken met die rollen PIF
2; eigenlijk wat je ook al zegt dat je meer lagen nodig hebt om tot dezelfde waarde als glas/steenwol/PIR te komen.

Ik vraag mij sowieso af of het handig is om materiaal toe te passen die een luchtspouw vereist (in een dak).
interessant artikel!

PIR begin ik niet aan, vind het sowieso best prijzig... voor het oppervlak wat ik zou moeten isoleren (ca. 36m2) ben ik al ca. 1000 euro kwijt voor de platen met een Rd waarde van 3,6

https://www.bouwmaat.nl/i...1-stuk/product/0000742458

https://www.isolatiemater...81mm-rd365-4plpak-1152-m2

Voor m'n dak wil ik deze toepassen:

De gordingen zijn ca. 14,5cm, past mooi tegen het dakbeschot aan zo.

Enige is dat je met de PIR platen nog iets van de gordingen kan blijven zien, maar aan de andere kant... met een bouwdiepte van 80 + 22 + 12,5/9,5 = 114,5 mm, hou je daar ook nog maar ca. 3cm van over na de gips/stuc platen. Dus zoveel meerwaarde heeft dat ook niet.

Wat voor type dak heb jij? Kan ook nog invloed hebben op je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:42

_Arthur

blub

ArcticWolf schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:22:
PIR begin ik niet aan, vind het sowieso best prijzig... voor het oppervlak wat ik zou moeten isoleren (ca. 36m2) ben ik al ca. 1000 euro kwijt voor de platen met een Rd waarde van 3,6
Hier ben je voor 560euro klaar: https://www.jandeisolatie...600x100mm-rd-4-55-1-56-m-

Zijn wel platen van 2,6*0,6mtr. En zo snel ik keek een redelijk goedkope op dit moment met PIR-alu in 80mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
_Arthur schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:05:
[...]

Hier ben je voor 560euro klaar: https://www.jandeisolatie...600x100mm-rd-4-55-1-56-m-

Zijn wel platen van 2,6*0,6mtr. En zo snel ik keek een redelijk goedkope op dit moment met PIR-alu in 80mm.
Moet sowieso snijden en plakken dus 2,6m moet geen probleem zijn. Scheelt wel veel geld zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

[...]Wat voor type dak heb jij? Kan ook nog invloed hebben op je keuze.
Effe kort, moet zo eerst koken , de rest moet ik nog eerst beter lezen.
Ik heb een dak dat er van buitenaf zo uitziet:
  • Betonnen dakpan
  • Unilin dakelement TPUR30T met 30m PUR laag en daarop het daklattensysteem (meteen de 1e in de pdf).
  • Deze elementen liggen op 14 cm hoge gordingen die uit mijn hoofd ca 6cm dik zijn.
  • Het dakelement heeft zelfdragende vlasspaanplaat en dat is dus het dakbeschot waar je van binnenuit tegen aankijkt.
  • We hebben een huis van zeker 9 meter hoog, 12 m diep en het dak begint aan beide zijden op de 1e verdieping, "veel dak" dus, in de basis met wat isolatie ("de norm in 1981") De "staan-lijn" op de 1e verdieping maakt hem nog steeds 10 meter diep.
Beetje raar vertekend door de lens ziet het zo uit: Niet ons huis, wij wonen aan het water, maar daar kan ik het niet zo goed op de foto zichtbaar maken hoe het dak loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcjG1Mbri6GtD6zn-33EtC84F2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1ayIBDIUmjbqZZzLSji8jgzC.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 14-11-2021 19:30 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:13:
[...]

Moet sowieso snijden en plakken dus 2,6m moet geen probleem zijn. Scheelt wel veel geld zeg!
Ik heb laatst bij Abrahams bouwmaterialen besteld. b-keus pir 140mm 2x aluminiumlaag voor 17€/m2.
De platen zien er echt goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

[...]I...dakisolatie ...PIF ....................
Ik vraag mij sowieso af of het handig is om materiaal toe te passen die een luchtspouw vereist (in een dak)
Bij PIF moet die spouw moet echt om de geclaimde "Rd" (Req) te halen. Het maakt een essentieel onderdeel uit van dat concept. Ik vond de folder van Superquilt dan ook zeker een echt duidelijke folder!
De tekeningen laten duidelijk zien hoe het moet en ook wat de marges zijn!

Bij bijna alle andere materialen wordt het afgeraden om een spouw te hebben ivm kans op vocht accumulatie e.d. PIF werkt anders. De luchtspouw mag bij PIF niet/nooit geventileerd zijn!
.
[artikel......]interessant artikel!
Yep, maar lees ook het hele pdfje van Kees.
PIR begin ik niet aan, vind het sowieso best prijzig...
Klopt. Ik vind het ook geen grondstof die duurzaam gemaakt kan worden. Als platen zijn ze nog wel recyclebaar.
Over PIR en PUR in gebouwen daar zijn veel zorgen over ivm brandveiligheid.
https://www.verzekeraars.nl/publicaties/actueel/verbond-van-verzekeraars-pleit-voor-betere-regelgeving-brandbaar-isolatiemateriaal
Hun brochure:https://www.verzekeraars.nl/media/5137/16026_vvv_pov_brochure_brand-isolatie_aug_2018.pdf
Het genoemde EPS kan om meerdere redenen niet (het brandt snel en het druipt dan ook nog als een hete kunststof naar beneden.... lekker,...).
PIR en PUR beginnen al rond de 200 graden C al te ontleden en zelfs met moderne brandvertragers , neemt het gewicht van de plaat bij 300 graden C al met ca 20% af en dat kunnen al gifitge gassen zijn. Bij een beetje stevige brand lopen de temperaturen al snel boven de 600 graden C. Op dat punt verbrandt volgens de literatuurlink meer 60 % van de isolatie plaat al.
De gevormde gassen kunnen op een aantal punten zeer gevaarlijk zijn:
Direct voor persoon: Teveel giftig gas inademen kan een acuut gevaar opleveren.
Voor de brandweer: Dit gas kan een zgn flash over versterken waardoor voor de brandweer de brand ineens kan uitbreiden en ook nog soms uit een onverwachtse hoek, waarbij er een insluitingsrisico is.

Daarom is de afwerking van PIR, PUR en andere isolatie materiaal extreem belangrijk. Vooral de naden afdichting, daar moet heel veel aandacht aan besteed worden.
Komt niet vaak voor?..... .Daar denkt Het Verbond van Verzekeraars totaal anders over, zij zien juist de laatste jaren de nodige incidenten.

Dit punt plus het maken van PIR/PUR (als niet duurzaam proces) hebben bij mij tot de keuze geleid om deze materialen links te laten liggen. Er is tegen steenwol .e.d. ook wel eea in te brengen, maar het uitgangsmateriaal is niet giftig en bij applicatie wordt aangeraden om je volgens de voorschriften van een veiligheidsbril en adembeschemring te voorzien, maar dat moet ook bij PIR en PUR platen zagen.
EN steenwol is onbrandbaar, zit in klasse A, de beste klasse.
Richtlijnen zie een MSDS van steenwol[/url].
Veiligheid bij zagen van PIIR en bij brand ervan?
Er zijn diverse PIR-materialen, kijk in de MSDS of het technisch blad in welke brandklasse deze zit.
Voor m'n dak wil ik deze toepassen:
De gordingen zijn ca. 14,5cm, past mooi tegen het dakbeschot aan zo.
Waarschijnlijk gaat het bij mij ook zoiets worden. Ik overweeg nog wel om het veel goedkopere steenwol oid te nemen zonder aluminium folie er op en om dat klemmend te monteren, dan zit je heel dik onder de 10 euro/m2. Met ca 30 mm PUR (helaas) buiten kom ik dan op een Rc van minimaal 5,5. Ik kom dan van Rc=1,4 af.

Als dampdicht folie overweeg ik dan een aparte sterke Alu-folu-op--vezelversterkte- PE basis te nemen, zoals Folion PE170WA i die extreem dampdicht is (Sd = >250m) en maar 1,50 euro/m2 kost. Als ik dan toch t/m de gordingen ga, dan heeft die gording ruimte zat om die folie in een keer eenvoudig aan te brengen en het aantal overlappende stukken is veel minder... want deze folie is 150 cm breed terwijl als je het per rol moet doen, heb je elke 60 cm een overlappend stuk.... des te minder overlappen betekent imho des te vochtdichter de constructie zou moeten zijn.....
En dan de gipsplaten nog aanbrengen..
Enige is dat je met de PIR platen nog iets van de gordingen kan blijven zien, maar aan de andere kant... met een bouwdiepte van 80 + 22 + 12,5/9,5 = 114,5 mm, hou je daar ook nog maar ca. 3cm van over na de gips/stuc platen. Dus zoveel meerwaarde heeft dat ook niet.
Mee eens, laten we het in een keer goed doen... ik zat met hetzelfde soort van dilemma, vandaar dat ik nog even naar PIF keek, maar die gaat mij NUL ruimte winst opleveren om ongeveer op dezelfde Rc te komen....

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 14-11-2021 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38
route99 schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:41:

[...]
Ik weet dat jij het over je dak hebt, maar Tonzon is bedoeld voor onder de vloer. Daarover zegt de PDF dit:
Alleen bij vloeren (warmtestroom naar beneden gericht) kunnen met uitsluitend reflecterende folies hoge isolatiewaarden worden bereikt die aan de eisen voldoen.
Ik heb het deze zomer aan laten brengen onder de helft van mijn woonkamer. De andere helft heeft een te ondiepe kruipruimte waardoor het aanbrengen daar niet mogelijk was. Het verschil is duidelijk merkbaar als je met sokken in de kamer loopt. Waar de Tonzon zit is het behaaglijk, waar het niet zit voelt de vloer koud aan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@RichieB Klopt en daarom heb ik deze info ingebracht. Ik had al vloerisolatie anders had ik wellicht ook Tonzon overwogen.Iig ook bedankt voor jouw inbreng over de door jouw ervaren Tonzon werking.

De hoofdreden reden waarom ik de info ook ingebracht heb kun je hier terug lezen.
route99 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:10:..][...]Maar het effectieve ervan kon je alleen maar bewijzen t.a.v. het comfort begreep ik toch?
[...]

Verder kan ik nu niet gaan, ik wil het eerst op een rij hebben. want als ik teveel twijfels heb blijf ik toch bij steenwol. Dan kom ik icm de buiten dampopen isolatie aardig rond de Rc=6 uit. En als die 6 ineens met folie maar 3,0 tot 4,5 blijkt te zijn... en het is toch zo duur... hmmm ... dat wordt hem niet..
En hier verder:
route99 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:50:
@elektriekert Het principe ken ik al heel lang, de Tonzon dekens zijn jaren geleden in de Consumentengids al genoemd en uitgelegd. Dat bleek 1994 te zijn vond ik terug:...]
Het ging mij dus om te kijken hoe effectief de PIF, de multie-folies wel zouden zijn tov Tonzon voor de vloer, die ik al heel lang ken en ook vast wist hoe het werkt.
De PIF/multi-folie aanvulling kwam ik dus recent bij Kees (ir. A.C.) van der Linden in zijn rapport tegen.
Kees (ir. A.C.) van der Linden
Reflecterende isolatiematerialen zin en onzin
2017
En ik had beloofd zodra ik meer info had, ik het zou delen, bij deze dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 14:59
technopeuter schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:00:
Kom net uit een cursus bouwrenovatie en op de vraag of een spouw achter de isolatie moest werd zeer ontkennend gereageerd, je gaat namelijk vocht tegen isolatie (koude kant) krijgen en een spouw gaat licht opwarmen en je krijgt een trek hoe klein ook, deze zal je isolatiewaarde omlaag halen (halveren)
Isolatie hoort gewoon zeer strak tegen het dakbeschot geklemt zodat er geen vocht tussen kan neerslaan.
Mits je dampopen folie onder je pannen heb liggen.

Trouwens, halveren van je isolatie waarde, dat is echt bangmakerij en onzin. Er komt altijd wat vocht in gasvorm door je isolatie heen, vocht is overal.

Waarom zou licht opgewarmde spouw meer trek veroorzaken?

[ Voor 15% gewijzigd door Megalomania op 15-11-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@route99 Heb je ook gekeken of je bestaande dak volledig vochtdicht is? Ik heb denk ik een ongeveer vergelijkbare opbouw qua dak. Hier komen bouwtekeningen/ bestek en werkelijkheid nooit met elkaar overeen, dus ik weet niet 100% zeker wat er op mijn dak zit.

Zoals gezegd qua opbouw vergelijkbaar en wat ze in 1996 nog niet voldoende deden is de naden van de dakelementen afdekken met een folie/doek. Bij sneeuw heb ik hier dus al een keer gehad dat op een aantal naden het vocht zo naar binnen liep. Als ik dan aan de andere kant steenwol heb zitten (ik heb om de zelfde redenen als jij wat moeite met PIR/PUR) dan ben ik bang dat je binnen no-time een leuk schimmeldeken hebt.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 14:59
Wat is nog de beste manier om de alu tape aan je muur te bevestigen/ aan te sluiten? Een of andere kit meen ik me te herinneren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

PaT schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:15:
@route99 Heb je ook gekeken of je bestaande dak volledig vochtdicht is? Ik heb denk ik een ongeveer vergelijkbare opbouw qua dak. Hier komen bouwtekeningen/ bestek en werkelijkheid nooit met elkaar overeen, dus ik weet niet 100% zeker wat er op mijn dak zit.
Ik ben zelf regelmatig bij de bouw in '81-'82 geweest.
.... wat ze in 1996 nog niet voldoende deden is de naden van de dakelementen afdekken met een folie/doek. Bij sneeuw .....het vocht zo naar binnen liep. ... binnen no-time een leuk schimmeldeken hebt.
Was dus OK en heb de afgelopen 2 jaar in de buurt mensen gesproken/gezien met exact hetzelfde typ dak ,die hun pannen vernieuwden (oa ivm bij zonnepanelen) en de overlap zag er OK uit. Er was ook geen "muisschade" oid.
....heb om de zelfde redenen als jij wat moeite met PIR/PUR)...
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Helaas nadat ik het laatste deel van het plafond (tussen de 1e en zolder) had gesloopt kwam ik onaangename verrassing tegen... was vorige week al een groot wespennest tegengekomen maar die was gelukkig leeg :+

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/08S7aKg.jpg

Kwam ik nu iets anders tegen... Dit lijkt toch wel actief te zijn (Boktor) of in ieder geval erg actief geweest te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/fiwRJpx.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/713MP2a.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/csMQjQY.jpg

Lijkt gelukkig maar in 1 balk te zitten, morgen komt de expert.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 17-11-2021 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:01:
Helaas nadat ik het laatste deel van het plafond (tussen de 1e en zolder) had gesloopt kwam ik onaangename verrassing tegen... was vorige week al een groot wespennest tegengekomen maar die was gelukkig leeg :+

[Afbeelding]

Kwam ik nu iets anders tegen... Dit lijkt toch wel actief te zijn (Boktor) of in ieder geval erg actief geweest te zijn:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Lijkt gelukkig maar in 1 balk te zitten, morgen komt de expert.
Oei!
In de petroleum zetten? Of iets wat de holtor dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Lees anders dit wat verder gaat dan petroleum.
https://www.kad.nl/kennis...ers/boktorren/huisboktor/
Een teamgenoot had 20 jaar geleden het in zijn huis, hij heeft er toch maar specialisten bij gehaald.

• ArcticWolf
  • Niet online
Komt idd vandaag een specialist langs. Lijkt er vooralsnog op dat de balk behouden kan blijven... Maar ik ga het horen. Hopelijk blijft het ook bij 1 balk :X
Wat ik mij wel afvraag, boktor larve doen er soms jaren over om uit te komen en zich naar buiten te vreten. Dit plafond zit er toch al minstens 20 jaar op, herhaald die cycle zich continue of verdwijnen ze ook opeens?

[ Voor 55% gewijzigd door ArcticWolf op 18-11-2021 07:25 ]

• route99

route99

Wat ik me bij die kennis meer dan 20 jaar geleden herinner: Ze moesten het huis uit en de zolder werd behandeld, hoe exact weet ik niet meer, maar minimaal iets als uit de link die ik net gaf.
Eventueel kunnen balken onder druk geïnjecteerd worden. Na behandeling de ruimte grondig ventileren.
Kan me dus ook niet herinneren hoeveel uren ze er niet in mochten en hoe lang er geventileerd werd.
In hoeverre methodes veranderd zijn weet ik niet.
Hopelijk ga je er vandaag achter komen, een duurzame oplossing lijkt me beter dan "pappen en nathouden".
Heb mijn oud teamgenoot nooit meer over dat problemen gehoord.
Sterkte/succes er mee.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 18-11-2021 07:37 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:42

_Arthur

blub

ArcticWolf schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:01:
Zitten er (veel) boorgaatjes in de balk? En/of zat deze balk dichtbij het wespennest?

Sowieso goed om er een expert naar te laten kijken (y)

• ArcticWolf
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 18 november 2021 @ 07:44:
[...]

Zitten er (veel) boorgaatjes in de balk? En/of zat deze balk dichtbij het wespennest?

Sowieso goed om er een expert naar te laten kijken (y)
Nee eigenlijk niet, de gipsplaten zaten er tegenaan geniet en gespijkerd verder loopt er wel een buis langs en door. En zit ca. 5 balken van het voormalig wespennest vandaan. Ben overigens wel vaker wat (oud) hout zaagsel tegengekomen bij andere balken, maar dacht dat door boorgaten kwam en heb ook niet dergelijke sporen gezien dus heb die gewoon dicht gezet met isolatie... ze hebben hier eerst het plafond erop gezet en toen pas de zolder afgetimmerd... blijkbaar was dat vroeger logisch?

Het betreft de rechterbalk (niet degene waar je tegenaan kijkt) en het zit over de gehele balk lengte in die kamer. En het is ook nog een balk die van zijmuur tot zijmuur van beide andere huizen loopt als ik het goed heb.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BA5mWHo.jpg

• gearardihno
  • Laatst online: 17-05 19:22
Vanuit een ander topic welke ik had geopend ben ik hier gekomen voor wat inzichten.
ThinkPadd in "Zolder naisoleren."

Nu zit ik met het volgende:
Ik zou graag mijn dak met dampopen resolplaten willen isoleren en afwerken met een klimaatfolie.
De Pirplaten wil ik rechtstreeks tegen het dakbeschot aan lijmen/kitten, hierop moet dan de klimaatfolie welke ik weer wil afwerken met een fermacell plaat.

Nu zie ik het dan als volgt voor mij van binnen naar buiten
fermacell plaat
klimaatfolie
houten latjes voor de folie.
resolplaat
dakbeschot
isolatie buitenzijde dakbeschot.

Nu vroeg ik mij af. kan ik de pir gewoon vastkitten evt met isolatiepluggen en hierop de fermacellplaat en het regelwerk bevestigen? weet niet precies hoe sterk de platen zijn.

• elektriekert
route99 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:14:
Lees anders dit wat verder gaat dan petroleum.
https://www.kad.nl/kennis...ers/boktorren/huisboktor/
Een teamgenoot had 20 jaar geleden het in zijn huis, hij heeft er toch maar specialisten bij gehaald.
Haha, ik heb ook geen idee of dit überhaupt zou werken, maar mijn vader gebruikte het vroeger zo’n beetje als wondermiddel. _O-

• ArcticWolf
  • Niet online
Expert is net geweest, het viel mee... balk kan gehandhaafd blijven. Alleen die balk moet geïnjecteerd worden en de rest van de verdieping krijgt oppervlakte behandeling. Enige setback is dat alle isolatie er weer uit moet en moet 2 dagen ergens anders slapen.

M'n dak is wel goed bevonden, verbouwingsplanning gaat wel helemaal op de kop helaas... zal dus nu eerst m'n dak/zolder moeten renoveren en isoleren, dan m'n slaapkamer naar zolder verplaatsen. Dan het gehele plafond van de tussenverdieping moeten slopen en dan wordt die behandeld en daarna kan ik pas weer verder met de tussenverdieping }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38
@ArcticWolf Sterkte ermee! Het zijn nare insecten. Ik heb iets vergelijkbaars gehad met de vloer in de woonkamer. 3 planken waren helemaal opgegeten, de balken gelukkig niet. Het vreemde was dat de planken niet naast elkaar lagen. Het is een mes-en-groef planken ondervloer en de beestjes hadden steeds een paar planken overgeslagen. Gewoon gestopt bij de mes/groef. De aangetaste planken stak je zo doorheen met een schroevendraaier of je knie. Ben blij dat we het tegen zijn gekomen bij het vervangen van de topvloer en niet op een andere manier...

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• route99

route99

ArcticWolf schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:10:Expert is net geweest, het viel mee...
Wees echt "blij" dat je nu achter kwam en niet na het isoleren en dat er achter je rug en achter de isolatie zich een echt totale ramp aan het voltrekken was.
Sterkte er mee! Succes met de heropbouw. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@RichieB bijzonder beestje ja, de expert vond het bij mij ook al raar, waarom een balk precies midden in het huis... hoe komen ze daar.
Lijkt mij echt naar om ze in de begane grond vloer tegen te komen! Dan lig je opeens in de kruipruimte met een beetje pech :+
En idd wat @route99 zegt, dat ik ze nu tegenkom en niet over een paar jaar wanneer het huis opeens rare bewegingen gaat maken.

Gelukkig is de begane grond en tussenvloer bij mij holle baksteen + beton en is alleen de zolder van hout. Dak gordingen waren gelukkig okay, kans dat ze daar zitten (bij een niet geïsoleerd dak) was ook redelijk klein.

Thx allemaal (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

FalconerHG schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:13:
[...]Hangt van je materiaal of dus. PIR platen zijn meestal afgewerkt met alu folie, en dan is het niet nodig, zolang je maar zorgt dat je de platen niet direct tegen je dak aan schroeft. Er moet wat ruimte tussen de plaat en het dak. Ik dacht ook dat het niet nodig was, maar mijn leverancier drukte mij op het hart geen risico te nemen.
CurlyMo schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:23:
[...]https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/isolatie/de-grootste-fouten-dakisolatie/
https://www.wtcb.be/homep...act&pag=Contact16&art=235
Hier staat toch duidelijk het niet te doen.
FalconerHG schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:29:
De meningen zijn er duidelijk over verdeeld ;)
De onderbouwing om geen spouw te gebruiken bij deze opzet is conceptmatig inzichtelijk: Geen ruimte ertussen dan heb je ook geen convectie van lucht probleem in die ontstane ruimte, zeker op hellende daken. Bij een horizontale plaatsing zou je geen last daar van hebben, maar dit is een hellende constructie.
Zo een inzichtelijk verhaal heb ik nog niet gelezen in het geval er wel een spouw geadviseerd wordt bij de toepassing van isolatieplaten.
Alleen bij de toepassing van multi-folies (zgn PIF's) wordt conceptmatig wel een spouw gebruikt en dat moet bij dat concept ook.

YouTube: Eurothane G, de ideale isolatie en afwerking voor muren, plafonds en...
@FalconerHG Een van de videos die je als bewijs laat zien gebruikt dus de totale package plaat met gips-dampdicht folie-PIR aan elkaar. De duurste versie zeg maar.
Als ik dan de video bekijk dan moet er uiteraard gezaagd worden om de correcte maatvoering te krijgen. Daarmee wordt ook de dampdichte laag door gesneden en ik ben toch wel perplex dat vervolgens nergens dit als de platen gemonteerd wordt met dampdichte brede tape weer gerepareerd wordt. Aan het eind wordt er wel hechtband (=open gaas) gebruikt om de gips te stucen maar dat is niet dampremmend of dampdicht.

Ergo: Deze fabrikant adviseert in de video imho niet de juiste manieren hoe je zo en constructie qua isolatiewaarde het beste kunt opzetten, zowel tav het gebruik van een spouw als het ontbreken van een correcte reparatie van een compleet doorgesneden dampscherm mbv van een dampdichte tape. Alleen de naden met PUR dicht spuiten is geen afdoende dampdicht methode. Als de dampdruk van het vocht groot is, dan is er hier in deze video wel een risico om problemen te krijgen door het indringende vocht.
En het is eigenlijk ook wel bizar als je zulke dure PIR-dampscherm-gips panelen neemt dat de isolerende afwerking imho onzorgvuldig gaat zo gaat als men laat zien.

Materialen als PUR en PIR zijn beide niet afdoende vochtdicht. anders was de dampdichte folie in deze panelen immers niet nodig geweest.... Alleen bij PUR/PIR panelen met een dampdichte aluminium cacheerlaag kun je die extra dampdichte laag wel weglaten, maar ook dan moet je nog steeds de onderbrekingen, ook met PUR-schuim gevuld, deze dus nog steeds voorzien van dampdichte tape. Zowel tussen de panelen als bij de overgang naar de gordingen.

Wat @CurlyMo schreef kan wel een rol spelen om het bouwtechnisch veilig te construeren.
CurlyMo schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 23:47:
[...]Zover ik weet ligt dat eraan dat je de platen niet op het dakbeschot moet schroeven, omdat dakbeschot meestal zo dun is, dat je er makkelijk doorheen gaat. Dus maak je een frame waar je de platen op vast schroeft.[...]

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 20-11-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Fysiek enigszins uitgeschakeld met een tennis arm (als niet tennisser..) kunnen we iig nog eea aan het vorm geven besteden. Alle slaapkamers en de zolder hebben een schuin dak als buitengrens. Zie foto van mijn "kantoor", de eerdere slaapkamer van en v/d kds.

Die ruimtes ertussen de gordingen willen we graag isoleren met glaswol. De Ubakus uitwerking is al een keer deels voorbij gekomen en het wordt van binnen naar buiten:
gips-dampdichte folie-15 cm steenwol-22 mm spaanplaat-30 mm dampopen isolatie-panlatten en dakpannen.
Rc 5,38 m²K/W en daar zou ik al heel blij mee zijn (geen PIR hier).
Gordingen, zie foto:14,4 cm diep en 5,6 cm breed.
De verbetering van de Velux ramen staat op een andere planning, maar ook daar even een time-out.

Andere hebben zich ook al verbaasd over de massieve balken voor het regelwerk in de Gamma filmpjes. Een aantal mensen zet het regelwerk op de gording en zet daar de isolatie achter. Dan krijg je wel lucht holtes er achter wat ik niet wil.

Mijn idee: Maak net als bij ijzer gewoon is een T-balk constructie en zet die dus in de vakken tussen de gordingen. Dan raakt het hout wel het dakbeschot maar geen niet over de volle breedte van 44mm maar alleen over 18b mm. De bovenkant van deze T-balk daar kijk je tegen aan en met 44 mm breedte lijkt me dat voldoende om de gipsplaten op te leggen/vast zetten, met 18 mm dikte zouden de gipslaten er i principe goed vast op moeten zitten En bij deze maten zou er dus 30% hout bespaard worden.
Het boven stuk van de T wil ik liever niet smaller make dan 44 mm ivm het gips vast maken.
Globaal kost een vuren balk geschaafd 44 x 144 ca 10 euro per werkende meter, voor 18 mm zou dat max 5 euro zijn (met de correct effectieve breedte, top stuk vd T-balk erbij geteld.

Iemand ervaring er mee? Wat zie ik over het hoofd? Suggesties, kritische opmerkingen welkom.

Ik besef wel: Als ik dit binnen de 14,4 cm diepte van de gordingen wil houden dan gaat 15 cm en in mindere mate 14 cm steenwol aan weerszijden over een 13mm breedte nl (44-18)/2 iets meer klemmen tussen dit hout. Lijkt mij tov de rest niet heel erg veel.

We offeren met deze aanpak wel huidige het mooie balken uitzocht op, de duurzaamheid.... maar dan willen we ook niet verder de kamer inkomen met de frontale aanblik op de vlakke gipsplaten door p de een of andere manier nog dikker in isolatie/de constructie te gaan (nu 30 mm buiten en 140 of 150 mm binnen, totaal 170 of 180 mm)..
Ik zou na afloop nog eens kunnen kijken wat na afloop een vergelijkbaar balken patroon op het gips aan brengen optisch zou doen? Balken die nog mimimaal 50 mm diep zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfEGYuIOlV5iOHdDNDWGkSMSFZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uv3BDiqz0hDR2LV8Nit5NmX3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 20-11-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-05 06:40
Hallo allemaal,

Ik heb een apart topic geopend over mijn probleem met de huidige zolderisolatie veroorzaakt door de vorige bewoners van onze woning: Zolder isolatie nachtmerrie oplossen

Dankzij de hulp uit dat topic ben ik wijzer geworden wat men verprutst heeft:
Dampdichte isolatie tegen een dampdichte folie(reeds aanwezig sinds bouw woning) geplaatst waardoor er vocht en schimmel is ontstaan. Ook is het dampscherm doorprikt met tientallen gaten omdat men de isolatie aan de dakconstructie genageld heeft.

De adviezen die ik gekregen heb zijn het volgende:
- oude isolatie eraf halen en alles goed laten drogen
- gaten dichtkleven
- isoleren met dampopen isolatie en inpakken met klimaatfolie langs de warme zijde

Verder heb ik ook nog wat vragen mbt de afwerking, ik wil namelijk geen hoogte verliezen op de zolder. Maar ik zal mij best eerst focussen op een goed inzicht van de huidige constructie. Er werd mij aangeraden met de Abakus tool mijn dakopbouw na te maken, maar ik geraak er niet goed weg mee. Ik krijg nooit helemaal hoe het moet zijn. Kunnen jullie mij helpen hiermee? De dakopbouw is momenteel als volgt(van buiten naar binnen):
- betonnen dakpannen op panlatten
- piepschuim isolatie
- lattenwerk met open ruimte tussen
- dampdichte folie
- dakspanten(verticaal met tussenruimte van ong. 115cm)

Bedankt alvast voor jullie hulp. Ik hoop dat ik jullie voldoende info heb kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

En wat zit er tussen je dakspanten en de dampdichte folie? Hout, vezelplaat of wat anders?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:43:
Hallo allemaal,

Ik heb een apart topic geopend over mijn probleem met de huidige zolderisolatie veroorzaakt door de vorige bewoners van onze woning: Zolder isolatie nachtmerrie oplossen

Dankzij de hulp uit dat topic ben ik wijzer geworden wat men verprutst heeft:
Dampdichte isolatie tegen een dampdichte folie(reeds aanwezig sinds bouw woning) geplaatst waardoor er vocht en schimmel is ontstaan. Ook is het dampscherm doorprikt met tientallen gaten omdat men de isolatie aan de dakconstructie genageld heeft.

De adviezen die ik gekregen heb zijn het volgende:
- oude isolatie eraf halen en alles goed laten drogen
- gaten dichtkleven
- isoleren met dampopen isolatie en inpakken met klimaatfolie langs de warme zijde

Verder heb ik ook nog wat vragen mbt de afwerking, ik wil namelijk geen hoogte verliezen op de zolder. Maar ik zal mij best eerst focussen op een goed inzicht van de huidige constructie. Er werd mij aangeraden met de Abakus tool mijn dakopbouw na te maken, maar ik geraak er niet goed weg mee. Ik krijg nooit helemaal hoe het moet zijn. Kunnen jullie mij helpen hiermee? De dakopbouw is momenteel als volgt(van buiten naar binnen):
- betonnen dakpannen op panlatten
- piepschuim isolatie
- lattenwerk met open ruimte tussen
- dampdichte folie
- dakspanten(verticaal met tussenruimte van ong. 115cm)

Bedankt alvast voor jullie hulp. Ik hoop dat ik jullie voldoende info heb kunnen geven.
Klopt het dat je onder de panlatten geen dakbeschot hebt? Gewoon de gordingen/spanten en daarop de panlatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:58:
[...]

Klopt het dat je onder de panlatten geen dakbeschot hebt? Gewoon de gordingen/spanten en daarop de panlatten?
Op deze foto zie je een lat en een stukje afgebroken piepschuim(bovenaan in het midden ongeveer). Al denk ik niet dat hier de dakpannen al op liggen want er zit nog piepschuim tussen(dat vermoed ik toch door de piepschuimbolletjes die ik zie. Ik heb echter niet de tijd nu om buiten een dakpan op te tillen). Ik probeer vanavond wat meer oude isolatieplaten weg te halen om wat meer foto's te nemen en meer van de constructie te weten te komen. Er moet denk ik nog iets zijn waar het piepschuim aan bevestigd is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uptT9Vvaxn_fkGaNEqExoGpp5_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efXMUNgOtsQu9BUsHvUvrpC9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Matomatisch op 23-11-2021 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:07:
[...]

Op deze foto zie je een lat en een stukje afgebroken piepschuim(bovenaan in het midden ongeveer). Al denk ik niet dat hier de dakpannen al op liggen want er zit nog piepschuim tussen(dat vermoed ik toch door de piepschuimbolletjes die ik zie. Ik heb echter niet de tijd nu om buiten een dakpan op te tillen). Ik probeer vanavond wat meer oude isolatieplaten weg te halen om wat meer foto's te nemen en meer van de constructie te weten te komen. Er moet denk ik nog iets zijn waar het piepschuim aan bevestigd is?

[Afbeelding]
Lijkt mij toch dat ik daar de panlatten en pannen zie door de folie heen...

Als ik het zo ziet heb je;
-Dakpannen
-Panlatten
-Dampopenfolie
-Gordingen/spanten constructie.

Zou die folie laten zitten als die onder je pannen zit (anders wordt het een interessante klus zeg maar... :+), nieuwe isolatie er tegenaan en dan dampdicht afsluiten. Die folie onder de pannen regelt de damp/ventilatie van de isolatie wel en de dampdichte afsluiting zorgt ervoor dat de isolatie niet vochtig wordt door vocht van binnenuit.

Die piepschuimbolletjes zijn waarschijnlijk nog van de bouw... lijkt mij sterk dat ze piepschuim onder de pannen hebben gedaan! maar je weet het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:21:
[...]

Lijkt mij toch dat ik daar de panlatten en pannen zie door de folie heen...

Als ik het zo ziet heb je;
-Dakpannen
-Panlatten
-Dampopenfolie
-Gordingen/spanten constructie.

Zou die folie laten zitten als die onder je pannen zit (anders wordt het een interessante klus zeg maar... :+), nieuwe isolatie er tegenaan en dan dampdicht afsluiten. Die folie onder de pannen regelt de damp/ventilatie van de isolatie wel en de dampdichte afsluiting zorgt ervoor dat de isolatie niet vochtig wordt door vocht van binnenuit.

Die piepschuimbolletjes zijn waarschijnlijk nog van de bouw... lijkt mij sterk dat ze piepschuim onder de pannen hebben gedaan! maar je weet het niet
Dankje voor je input. Ben je zeker dat dit dampopen folie is? Hij is namelijk zeiknat langs de kant van de oude isolatie. In mijn andere topic spreekt men juist dat dit dampdichte folie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:26:
[...]

Dankje voor je input. Ben je zeker dat dit dampopen folie is? Hij is namelijk zeiknat langs de kant van de oude isolatie. In mijn andere topic spreekt men juist dat dit dampdichte folie is.
Zou eigenlijk wel moeten, ik heb namelijk exact dezelfde folie zitten (in een deel van m'n dak):

Niet op deze foto te zien, echter dit is; folie > glaswol en dan diezelfde gewapende folie > luchtspouw > piepschuim > dakbeschot > panlatten/dakpannen;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kEe4ePU.jpg

Maar misschien heb je gelijk, dat het dampdicht is en dat het daarom zo'n knoeiboel is geworden. Alleen bij jouw kan er constant vocht van binnen naar de folie toe waardoor die misschien verzadigd raakt? Er komt echt heel weinig vocht van buiten naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:57:
[...]

Zou eigenlijk wel moeten, ik heb namelijk exact dezelfde folie zitten (in een deel van m'n dak):

Niet op deze foto te zien, echter dit is; folie > glaswol en dan diezelfde gewapende folie > luchtspouw > piepschuim > dakbeschot > panlatten/dakpannen;
[Afbeelding]

Maar misschien heb je gelijk, dat het dampdicht is en dat het daarom zo'n knoeiboel is geworden. Alleen bij jouw kan er constant vocht van binnen naar de folie toe waardoor die misschien verzadigd raakt? Er komt echt heel weinig vocht van buiten naar binnen.
Het vocht komt inderdaad van de warme kant tegen de folie. Er zaten XPS platen aan genageld wat voor de condensatie tegen de folie zorgde. Omdat dit nat is ging men in mijn andere topic ervan uit dat het een dampdichte folie is. Dus ik denk dat de gewapende folie bij jou niet dezelfde is als bij mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:06:
[...]

Het vocht komt inderdaad van de warme kant tegen de folie. Er zaten XPS platen aan genageld wat voor de condensatie tegen de folie zorgde. Omdat dit nat is ging men in mijn andere topic ervan uit dat het een dampdichte folie is. Dus ik denk dat de gewapende folie bij jou niet dezelfde is als bij mij?
Ik zal straks even een foto maken als ik thuis ben.

Maar dampdichte folie onder de pannen is echt foei... dan weten ze echt niet waar ze mee bezig zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:21:
Er is een tijd geweest dat men tussen de dakpannen en het dakbeschot die ruimte helemaal volspoot met EPS-bolletjes (met een lijmlaagje? zodat niet wegwaaien? ) , een methode die gebruikt werd als er niks anders mogelijk was. Of het nog steeds gedaan wordt?
En hoe damp open of dampdicht dit is????

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 23-11-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:13:
[...]

Ik zal straks even een foto maken als ik thuis ben.

Maar dampdichte folie onder de pannen is echt foei... dan weten ze echt niet waar ze mee bezig zijn geweest.
Ik heb zonet een dakpan opgetild, er zit GEEN piepschuim onder de pannen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1u9aP8-NDwVKmiy2heS1ehnQO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89wq9WbUodTIQc5w8WGHunn4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jv_fcVkUZNfsrkLVPwtUZo1DwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5baS5bQCamRxCGQLT6n4l2tD.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb ook nog wat platen weggehaald, sommige platen zijn gelijmd tegen de folie, en de overlapping van de folie is gewoon open :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uw588X9ozukXx22I10nQ-LqgXAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7hfSwMShr2Z9i6xFFjUEikr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GMZymmrmpXSS5e7ZWviEGS8ZRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUpIScKrPPqoMuKWbRBVDQeU.jpg?f=fotoalbum_large

Ooit heeft er nog andere isolatie geweest, dit komt meermaals terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NI226KC4l1HBZm9FidrdraUE4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1MljIMC99woTL88oI9yuzqE.jpg?f=fotoalbum_large

Hier en daar werd er een vierkantje uitgesneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NahmO5ou00_sbHHBCRBNs2q5yQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgTviJ2VSBBBMHQw2URlcPcr.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even van veraf een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BvvhXKeXKwKjJsPDrJm269jI0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7RIMhgBwCu8iZtFAC53mx3m.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is nu wijsheid nu ik weet dat er geen piepschuim is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:01:
[...]

Ik heb zonet een dakpan opgetild, er zit GEEN piepschuim onder de pannen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb ook nog wat platen weggehaald, sommige platen zijn gelijmd tegen de folie, en de overlapping van de folie is gewoon open :'(
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ooit heeft er nog andere isolatie geweest, dit komt meermaals terug:
[Afbeelding]

Hier en daar werd er een vierkantje uitgesneden:
[Afbeelding]

Nog even van veraf een foto:
[Afbeelding]

Wat is nu wijsheid nu ik weet dat er geen piepschuim is?
Interessante constructie... snap de essentie, maar in dit geval heel lastig om iets mee te doen omdat de folie niet correct is/lijkt. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om een onderdak te plaatsen of de hele pannen constructie opnieuw te bouwen, lijkt het...

https://www.offrea.be/dak...-isoleren-zonder-onderdak en even inlezen in "Ersatz-dak"...

Dit is trouwens de folie die boven de glaswol bij mij zit het osb dakbeschot (met gaten) zit daar nog achter (en de folie zit niet achter de gordingen verwerkt... gaat er dus ook uit bij de herisolatie):
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/vtOfrIu.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:20

H-W

Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:06:
[...]

Het vocht komt inderdaad van de warme kant tegen de folie. Er zaten XPS platen aan genageld wat voor de condensatie tegen de folie zorgde. Omdat dit nat is ging men in mijn andere topic ervan uit dat het een dampdichte folie is.
Dit is een dampdichte folie. Als dat namelijk niet zo was, dan had je nu geen vochtproblemen gehad in je constructie en was je isolatie niet beschimmeld. Het vocht kon niet weg naar buiten, met een dampopen folie had je het probleem niet gehad, ook niet met de XPS isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:51:
[...]

Interessante constructie... snap de essentie, maar in dit geval heel lastig om iets mee te doen omdat de folie niet correct is/lijkt. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om een onderdak te plaatsen of de hele pannen constructie opnieuw te bouwen, lijkt het...

https://www.offrea.be/dak...-isoleren-zonder-onderdak en even inlezen in "Ersatz-dak"...

Dit is trouwens de folie die boven de glaswol bij mij zit het osb dakbeschot (met gaten) zit daar nog achter (en de folie zit niet achter de gordingen verwerkt... gaat er dus ook uit bij de herisolatie):
[Afbeelding]
Bedankt voor je tip van het Ersatz dak. De hele dak opnieuw opbouwen gaat financieel niet lukken. Toen we zonnepanelen lieten plaatsen begin dit jaar hebben ze het dak nagekeken en dat was oké bevonden. Helaas niets op papier hiervan.
H-W schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:51:
[...]

Dit is een dampdichte folie. Als dat namelijk niet zo was, dan had je nu geen vochtproblemen gehad in je constructie en was je isolatie niet beschimmeld. Het vocht kon niet weg naar buiten, met een dampopen folie had je het probleem niet gehad, ook niet met de XPS isolatie.
Oké duidelijk, nu ga ik hier niet meer over twijfelen.

Er is nog discussie over de manier waarop ik nu moet isoleren: folie weghalen of gaten dichten en folie laten zitten. Mijn buikgevoel gaat voor folie laten zitten, lijkt ook wat de meeste aanbevelen. Maar ik bekijk graag alle mogelijkheden. Wat zijn de voor en nadelen van beide keuzes die ik heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:04:
[...]

Bedankt voor je tip van het Ersatz dak. De hele dak opnieuw opbouwen gaat financieel niet lukken. Toen we zonnepanelen lieten plaatsen begin dit jaar hebben ze het dak nagekeken en dat was oké bevonden. Helaas niets op papier hiervan.

[...]

Oké duidelijk, nu ga ik hier niet meer over twijfelen.

Er is nog discussie over de manier waarop ik nu moet isoleren: folie weghalen of gaten dichten en folie laten zitten. Mijn buikgevoel gaat voor folie laten zitten, lijkt ook wat de meeste aanbevelen. Maar ik bekijk graag alle mogelijkheden. Wat zijn de voor en nadelen van beide keuzes die ik heb?
https://www.offrea.be/dak...-isoleren-zonder-onderdak

Als ik het zo lees hebben ze dit bij jou gedaan;
Ersatz-onderdak plaatsen langs binnen
Een eerste mogelijkheid is een Ersatz-onderdak. In plaats van op de kepers, wordt de onderdakfolie aangebracht langs binnen, namelijk tussen de kepers of spanten. Daarnaast, blijft de klassieke opbouw behouden: onder het onderdak komt het isolatiemateriaal met een dampscherm aan de warme zijde.

Toch blijft insijpelend vocht een aandachtpunt: het is onvermijdelijk dat er water op de onderdakfolie terechtkomt. Om te voorkomen dat de houten kepers of spanten gaan rotten, moet dit water opgevangen en afgevoerd worden. Dat blijkt echter niet altijd even evident. Een Ersatz-onderdak mag dan wel de goedkoopste optie zijn, het blijft voor die reden steeds een voorlopige oplossing!

Daarnaast houdt een onderdak plaatsen van binnenuit ook in dat de binnenafwerking, moest die reeds aanwezig zijn, afgebroken moet worden.
Beslis je toch te isoleren zonder onderdak, gebruik dan vochtwerende isolatieplaten aan de binnenkant van je dak, zoals XPS-, PUR- of PIR-platen. Die verliezen hun isolerende eigenschappen niet wanneer ze in aanraking komen met vocht.
Dus oude XPS was wel de goede keus in dit geval, alleen niet goed afgewerkt vanuit de binnenkant waardoor je dakconstructie werd aangetast. Dus of folie repareren en nieuwe platen erin en goed afwerken of volledig nieuw dakbeschot.

Op de lange termijn is het nieuw dakbeschot erin... maar dat is idd prijzig :'(

Misschien een tip... (ik haat lenen, maar goed):
https://www.svn.nl/duurzaamheidslening

Als je het dak en vloer tegelijk doet dan mag je dat 100% lenen en je krijgt er subsidie op (die je weer voor de aflossing kan gebruiken).

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 23-11-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:14:
[...]

[...]

[...]

Dus oude XPS was wel de goede keus in dit geval, alleen niet goed afgewerkt vanuit de binnenkant waardoor je dakconstructie werd aangetast. Dus of folie repareren en nieuwe platen erin en goed afwerken of volledig nieuw dakbeschot.

Als je het dak en vloer tegelijk doet dan mag je dat 100% lenen en je krijgt er subsidie op (die je weer voor de aflossing kan gebruiken).
Interessante links post jij, dank daarvoor.

Ik wist helemaal niet dat in België dakisolatie verplicht was, en dat je een boete kan riskeren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:14:
[...]

[...]

[...]

Helaas gaat die lening niet voor ons op, ik woon in België.

Maar als ik terug harde platen inpak tussen twee folies, dan wordt het toch helemaal gaar? Nu konden de spanten nog een beetje ademen.

Moet ik niet dampopen isoleren?

[ Voor 7% gewijzigd door Matomatisch op 23-11-2021 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Matomatisch schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:26:
[...]

Helaas gaat die lening niet voor ons op, ik woon in België.

Maar als ik terug harde platen inpak tussen twee folies, dan wordt het toch helemaal gaar? Nu konden de spanten nog een beetje ademen.

Moet ik niet dampopen isoleren?
Dat staat ook in het artikel, maar ipv een "echt" onderdak hebben ze bij jouw dus een dampdichte folie gebruikt als "dakbeschot".
Toch blijft insijpelend vocht een aandachtpunt: het is onvermijdelijk dat er water op de onderdakfolie terechtkomt. Om te voorkomen dat de houten kepers of spanten gaan rotten, moet dit water opgevangen en afgevoerd worden. Dat blijkt echter niet altijd even evident. Een Ersatz-onderdak mag dan wel de goedkoopste optie zijn, het blijft voor die reden steeds een voorlopige oplossing!
Opnieuw moeten we hier twee opmerkingen bij maken: deze methode wordt enkel aangeraden wanneer er slechts sporadisch water binnendringt. Het timmerwerk wordt bovendien niet beschermd tegen de weersomstandigheden, waardoor houtrot zich op termijn toch zal manifesteren. Onder invloed van temperatuurverschillen, zal het hout ook gaan krimpen en uitzetten, wat kan leiden tot scheuren of barsten in de dakbedekking.
Met het hout tussen de folies gebeurd niks mee, dat blijft gewoon droog. Omdat er van weerszijde geen vocht in kan komen.

Moet wel zeggen dat mijn OSB dakbeschot helemaal lekvrij is, vanaf 1969... dus kans is groot dat jouw folie nagenoeg altijd droog of goed geventileerd zal zijn. Waardoor dit geen probleem moet zijn voor de panlatten en spanten.
Het vocht en de vochtproblemen bij jouw komt echt door de binnen afwerking als ik het zo zie. Vocht van binnenuit blijft in de isolatie zitten en kan moeilijk naar buiten + je creëert een warmte / koude brug onder de folie.
elektriekert schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:23:
[...]

Interessante links post jij, dank daarvoor.

Ik wist helemaal niet dat in België dakisolatie verplicht was, en dat je een boete kan riskeren 8)7
Ik ook niet... @Matomatisch kan dat vast bevestigen? :o

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 23-11-2021 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matomatisch
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:04:
[...]

Dat staat ook in het artikel, maar ipv een "echt" onderdak hebben ze bij jouw dus een dampdichte folie gebruikt als "dakbeschot".

[...]

[...]

Met het hout tussen de folies gebeurd niks mee, dat blijft gewoon droog. Omdat er van weerszijde geen vocht in kan komen.

Moet wel zeggen dat mijn OSB dakbeschot helemaal lekvrij is, vanaf 1969... dus kans is groot dat jouw folie nagenoeg altijd droog of goed geventileerd zal zijn. Waardoor dit geen probleem moet zijn voor de panlatten en spanten.
Het vocht en de vochtproblemen bij jouw komt echt door de binnen afwerking als ik het zo zie. Vocht van binnenuit blijft in de isolatie zitten en kan moeilijk naar buiten + je creëert een warmte / koude brug onder de folie.

[...]

Ik ook niet... @Matomatisch kan dat vast bevestigen? :o
De boete bestaat uit strafpunten op het energieprestatiecertificaat die je woning krijgt bij verkoop. Er staat volgens mij geen geldboete op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
Ik dacht vannacht nog aan iets, dom van mij dat ik er niet eerder aan dacht. Ik heb in de badkamer nieuwe gipsplaten geplaatst. Het schuine dak zag er toen zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxWkGALWHoHL459i4pO2_xXJzFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/te1kUXmRVSsUYsC3xFYZwwXI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was geïsoleerd met glaswol en ingepakt met een zwarte folie. Wat voor folie zou dit zijn? Ik herinner mij niet dat het vochtig was. Als we dat kunnen achterhalen kan ik misschien hetzelfde toepassen op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Matomatisch schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:24:
Ik dacht vannacht nog aan iets, dom van mij dat ik er niet eerder aan dacht. Ik heb in de badkamer nieuwe gipsplaten geplaatst. Het schuine dak zag er toen zo uit.
[Afbeelding]

Dit was geïsoleerd met glaswol en ingepakt met een zwarte folie. Wat voor folie zou dit zijn? Ik herinner mij niet dat het vochtig was. Als we dat kunnen achterhalen kan ik misschien hetzelfde toepassen op de zolder.
Dat zou als het goed is dampdichte folie moeten zijn, heb ik ook in het plafond van m'n badkamer (glaswol met spijkermatten).
Maar dat is ook weer uitgaande dat de buitenste folie dampopen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
ArcticWolf schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:55:
[...]

Dat zou als het goed is dampdichte folie moeten zijn, heb ik ook in het plafond van m'n badkamer (glaswol met spijkermatten).
De buitenste folie zal hier ook wel dampdicht zijn zoals op de zolder. Maar ik herinner mij niet dat het daar ook condenseerde, al heb ik er niet specifiek op gelet toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://energeia-binary-e...ebesparing+eigen+huis.pdf
TNO-rapport
TNO 2021 P11121
Evaluatie van de Subsidieregeling
energiebesparing eigen huis 2016-2020
Datum 25 augustus 2021
Auteur(s) V. Rovers, R. Kooger, C. Tigchelaar
Aantal pagina's 64 (incl. bijlagen)
Aantal bijlagen 3
Opdrachtgever Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Projectnaam Evaluatie SEEH
Projectnummer 060.48825
Kwam hem net pas deels per toeval tegen, mag er niks uit kopiëren maar het is wel bijzonder om te zien met welke cijfers het TNO komt.
Als omschrijving pik ik er een set uit.
Het dak isoleren met Rc=3.5 versus 6,5 m2K/W
Op pagina 11: Dat is dan een gasbesparing voor bijv een tussenwoning van 3,5 versus 3,7 m3 gas per m2 (per jaar neem ik aan). En kijk dan naar de data Bijlage B 1/3 en Bijlage B 2/3 en dan zie je dat getalsmatig er minder dan 1% van wat er opgeven wordt tav de individuele eigenaar-bewoners kiest voor de RC=6,5 m2K/W.
Ik had eerlijk gezegd wel veel meer keuze verwacht voor de 6.5 variant. Ik ken de DGMR software niet waar alles mee verwerkt/berekend is.
Het zal deels ook te maken hebben met de EPC (het certificaat), daar telt van Rc 3,5 naar 6,5 maar heel weinig aa (0,01 op een getalsgrootte van 0,38). de link naar de laatste info bron vind ik ff niet zo nel meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
route99 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:47:
https://energeia-binary-e...ebesparing+eigen+huis.pdf

[...]

Kwam hem net pas deels per toeval tegen, mag er niks uit kopiëren maar het is wel bijzonder om te zien met welke cijfers het TNO komt.
Als omschrijving pik ik er een set uit.
Het dak isoleren met Rc=3.5 versus 6,5 m2K/W
Op pagina 11: Dat is dan een gasbesparing voor bijv een tussenwoning van 3,5 versus 3,7 m3 gas per m2 (per jaar neem ik aan). En kijk dan naar de data Bijlage B 1/3 en Bijlage B 2/3 en dan zie je dat getalsmatig er minder dan 1% van wat er opgeven wordt tav de individuele eigenaar-bewoners kiest voor de RC=6,5 m2K/W.
Ik had eerlijk gezegd wel veel meer keuze verwacht voor de 6.5 variant. Ik ken de DGMR software niet waar alles mee verwerkt/berekend is.
Het zal deels ook te maken hebben met de EPC (het certificaat), daar telt van Rc 3,5 naar 6,5 maar heel weinig aa (0,01 op een getalsgrootte van 0,38). de link naar de laatste info bron vind ik ff niet zo nel meer terug.
Dat is een verschil van 0,2m3 per m2? Isoleren met Rc=6,5 lijkt mij een stuk ingrijpender dan Rc=3,5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:30:
[...]

Dat is een verschil van 0,2m3 per m2? Isoleren met Rc=6,5 lijkt mij een stuk ingrijpender dan Rc=3,5 ?
Maar de faseverschuiving door warmte (zonopwarming) is veel beter bij een hogere isolatiewaarde.

En volgens mij maakt het niet zo veel uit in werkzaamheden of je nou dunne of dikke isolatie aanbrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ArcticWolf Uiteraard is dat (deels) zo (als de constructie aangepast moet worden). Maar het meer isoleren brengt je, met weliswaar kleinere stappen, korter bij een gunstigere warmtepomp oid?
Edit: Ik ga meer mee met @elektriekert

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 24-11-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:34:
[...]

Maar de faseverschuiving door warmte (zonopwarming) is veel beter bij een hogere isolatiewaarde.

En volgens mij maakt het niet zo veel uit in werkzaamheden of je nou dunne of dikke isolatie aanbrengt.
Dikker dan 15cm kan ik niet aanbrengen, of ik kom voorbij de gordingen... dat maakt het toch ingewikkeld(er).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Dat schreef ik inderdaad ook al in andere woorden:
als de constructie aangepast moet worden).
Met ruim 14 cm offer ok iig mijn gordingen volledig op en kom ik op Rc 5,3.
Als ik met de gordingen maar 3,5 gehaald zou hebben, zou ik die uitbreiding voorbij de gordingen vast doen.

[ Voor 53% gewijzigd door route99 op 24-11-2021 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:36:
[...]

Dikker dan 15cm kan ik niet aanbrengen, of ik kom voorbij de gordingen... dat maakt het toch ingewikkeld(er).
Ja klopt, ik ben hier voor 14cm gegaan. Anders moet ik later gaan uitrachelen met extra hoge blokjes wat weer instabieler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik wil voor deze gaan:

De afstand tot het dakbeschot is een beetje variabel, tussen de 14 en 15cm... die paar mm speling kan de wol wel opvangen.
Twijfel nog of ik een dampdoorlatende folie tegen het dakbeschot moet aanbrengen, lees dat het bij dit type dak (meestal) niet hoeft en Isover zei verder ook dat het niet hoeft als er geen vocht plekken te zien waren (dan liggen de pannen goed).

Krijg wel veel gaten door de matten heen met het bevestigen van het gips op de latten... maar geen idee of dat echt een probleem is.

Maar misschien is die isolatie wel helemaal niet handig voor m'n gordingen dak.

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 24-11-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op woensdag 24 november 2021 @ 07:55:
[...]

Wat moet ik me voorstellen bij spijkermatten?
Ik krijg dat nergens gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:11:
[...]

Wat moet ik me voorstellen bij spijkermatten?
Ik krijg dat nergens gevonden.
Ik bedoelde spijkerflensdekens :X

edit;
Denk dat bovenstaande optie misschien niet zo'n goed idee is voor m'n dak, als ik deze video zie:
YouTube: Kijk hoe je eenvoudig hellend dak isoleert

Kan alleen nergens 140 of 160mm dik vinden van MW 34.

Bestaat wel:
https://www.knaufinsulati...4-alu-plus-mw-34-alu-plus

[ Voor 36% gewijzigd door ArcticWolf op 24-11-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:12:
[...]

Ik bedoelde spijkerflensdekens :X

edit;
Denk dat bovenstaande optie misschien niet zo'n goed idee is voor m'n dak, als ik deze video zie:
YouTube: Kijk hoe je eenvoudig hellend dak isoleert

Kan alleen nergens 140 of 160mm dik vinden van MW 34.

Bestaat wel:
https://www.knaufinsulati...4-alu-plus-mw-34-alu-plus
Goeie tip die spijkerflensdeken, ik wilde ook glaswol met dampremmende folie hier in de badkamer plaatsen,
Aangezien wij daar alleen elektrisch verwarmen, zonde om al die warmte naar zolder te laten ontsnappen.
(y)

Ik was nog aan het nadenken over hoe de glaswol te kunnen bevestigen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

elektriekert schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:47:[...Ik was nog aan het nadenken over hoe de glaswol te kunnen bevestigen. :Y
Klemmend tussen het hout.. zie vanaf ca 24 seconden:
YouTube: Dakisolatie van een spantendak: glaswol en dampscherm
En dus tussen de gordingen heb je dus hulpbalkjes nodig om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
route99 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:57:
[...]
Klemmend tussen het hout.. zie vanaf ca 24 seconden:
YouTube: Dakisolatie van een spantendak: glaswol en dampscherm
En dus tussen de gordingen heb je dus hulpbalkjes nodig om dit voor elkaar te krijgen.
Met het klemmen ben ik ook bekend, echter lijkt een spijkerflensdeken met dampscherm mij vlotter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@elektriekert Nog sneller dan op de video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Glaswol met een aluminiumlaag scheelt toch weer extra folie aanbrengen.
Maar dat zal idd ook het werk niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
In de badkamer; spijkerflenzen tegen de balken aan nieten. Latten en gips er tegen aan en je bent klaar.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 17:01
Goedemorgen! Al een hele poos lurk ik in dit topic om te ontdekken hoe ik onze niet verwarmde garage kan voorzien van isolatie. De muren en de vloer zijn wel geisoleerd met de bouw dus alleen het dak rest nog.

Of ik het ooit ga verwarmen hangt vooral af van hoe koud het blijft na isolatie. Wellicht valt het mee, we gebruiken het vooral als ‘bijkeuken’ en ‘opslag’ dus het hoeft geen kamer temp te zijn. Het vriest er niet, maar wordt verder wel koud en heet in de bijbehorende seizoenen.

Ik dacht eerst aan PIR platen inklemmen tussen de balken en ruimte laten met de dakplaten. Op de platen liggen de pannen. Nu las ik over betere brandwerendheid van glaswol en kan dat ook een optie zijn. Ik vind het alleen onmogelijk uit te denken of het wel/niet tegen de dakplaten mag of niet. De randen/naden van de platen lijken al ‘luchtdicht’ dus of er tocht door die spouw zou gaan lijkt mij niet.

De fotos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ-79NkSs7XQQW2C2LgRTpvg43s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZiPoHJaxOyr6oDAdQlEoKWX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6c6H7DppPBbhbyVHECSYDS8DE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qobi9PJN3l7A1LzKTraAfHsG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TUo9oze8xej0thaBNAPGvEsllk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3wdQ3PPJWsqhvykWUpkxytw.jpg?f=fotoalbum_tile

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

• ArcticWolf
  • Niet online
@NiGeLaToR wat voor dak bedekking zit erop? Bitumen of pannen?

• NiGeLaToR
ArcticWolf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:57:
@NiGeLaToR wat voor dak bedekking zit erop? Bitumen of pannen?
Pannen, op de platten met pannenlatten.

• route99

route99

@NiGeLaToR En op de 3e foto lijkt achterin EPS te zitten? En eea is dicht gepurd?
Bouwkunde is niet mijn sterkste kant, maar vogel dat goed uit.

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 25-11-2021 09:11 ]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:06
Ik heb hier het idee om tussen de kepers te isoleren, ~8cm ofzo. Er zit nu helemaal niets dus dat lijkt me opzich prima. Tussen de gordingen isoleren wordt hem niet, dan moet ik teveel ruimte inleveren qua hoogte. Zo groot is de zolder helaas ook weer niet.

Het dak is hier vorig jaar gedaan en ze hebben Eternit NT platen gebruikt als onderdak, asbestvrije platen zeg maar. Deze zijn zo overlappend aan de buitenkant op de kepers genageld.

Hoe kan ik nu het beste de isolatie bevestigen? Die platen veren volgens mij wat mee en het ligt niet zo strak als bijv. een volledig houten onderdak. Zelf dacht ik eraan om wat ruimte tussen die platen te laten, maar hoe klem je die (bijv. PIR) platen dan vast tussen de kepers? Het wordt t.z.t. natuurlijk sowieso met pur dichtgespoten.

• route99

route99

@De_Bastaard Wat foto's plaatsen helpt vaak....

• NiGeLaToR
route99 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:10:
@NiGeLaToR En op de 3e foto lijkt achterin EPS te zitten? En eea is dicht gepurd?
Bouwkunde is niet mijn sterkste kant, maar vogel dat goed uit.
Nou, de dakplaten sluiten aan op de buitenmuur en die kier zit pur tussen. Dus tussen de buitenmuur en de dakplaat is afgedicht. De derde foto toont de aansluiting van het dak op de buitenmuur. Ik kan daar overigens niet de spouw zien: de muur is enkelsteens - isolatie - gipsplaat. Ik zal de isolatie dus wel aan moeten laten sluiten op de bovenzijde van de isolatie/muur.

Ik zal er nog eens op kruipen en de isolatie proberen te vinden, misschien helpt dat.. iets?

Foto 1 is de aansluiting van het dak op de buitenmuur van de woning. Aan de buitenkant zit er lood in de voeg, aansluitend op de pannen. Het is niet vochtig in de garage, voor zover een niet geisoleerde, niet geventileerde ruimte niet vochtig wordt zeg maar.

EDIT: oh dat 'witte' is gewoon bouwmateriaal, er is geen EPS volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-11-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:22:
[...]

Nou, de dakplaten sluiten aan op de buitenmuur en die kier zit pur tussen. Dus tussen de buitenmuur en de dakplaat is afgedicht. De derde foto toont de aansluiting van het dak op de buitenmuur. Ik kan daar overigens niet de spouw zien: de muur is enkelsteens - isolatie - gipsplaat. Ik zal de isolatie dus wel aan moeten laten sluiten op de bovenzijde van de isolatie/muur.

Ik zal er nog eens op kruipen en de isolatie proberen te vinden, misschien helpt dat.. iets?

Foto 1 is de aansluiting van het dak op de buitenmuur van de woning. Aan de buitenkant zit er lood in de voeg, aansluitend op de pannen. Het is niet vochtig in de garage, voor zover een niet geisoleerde, niet geventileerde ruimte niet vochtig wordt zeg maar.
Volgens mij is het bij jou dan gewoon een standaard isolatieklus. Glaswol en folie er tegen aan en afwerken. De folie goed afwerken tegen de balk die aansluit op de muur.

• NiGeLaToR
ArcticWolf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:36:
[...]

Volgens mij is het bij jou dan gewoon een standaard isolatieklus. Glaswol en folie er tegen aan en afwerken. De folie goed afwerken tegen de balk die aansluit op de muur.
Ah nice, dus glaswol tegen de houtplaat en dan folie er over aan de binnenzijde? Das idd goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:38:
[...]

Ah nice, dus glaswol tegen de houtplaat en dan folie er over aan de binnenzijde? Das idd goed te doen.
Ja omdat je dakbeschot weinig tot geen vocht toe laat is een dampopenfolie tegen het beschot ook niet nodig. Glas/steenwol + folie of spijkerflensdekens er tegen aan, latten erover en dan gips/afwerkplaten.

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 25-11-2021 09:49 ]

• NiGeLaToR
ArcticWolf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:49:
[...]

Ja omdat je dakbeschot weinig tot geen vocht toe laat is een dampopenfolie tegen het beschot ook niet nodig. Glas/steenwol + folie of spijkerflensdekens er tegen aan, latten erover en dan gips/afwerkplaten.
Tis een vliering, ik denk dat ik niets tegen de glaswol aan ga maken, maar verder helemaal top! :)

Pagina: 1 ... 19 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.