technopeuter schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:07:
[...]
doodeng dat je dit durft voor te stellen, dacht dat we luchtspouwen in een constructie nu wel besproken hebben. Je advies zorgt voor ellende
en je blijft het doen...
een luchtspouw onder het dak zorgt voor condensatie op je isolatiemateriaal en constructie. Rot je zo weg. Echt een jaren 60 oplossing (daar kom ik het tegen)
ga alsjeblieft niet ventileren onder je dakbeschot, gaat shit opleveren, en je mist een deel van je isolatie
Doodeng valt ook wel mee. Een koud dak constructie is een vrij gangbare methode, hetzij niet ideaal.
Een warm dak constructie maken met houtvezel of isovlas (isolatiematerialen met goede mate van vochtbestendigheid en damp transport) is echter ook geen one-size-fits-all oplossing.
Wat we bij @
Hendrik55 zien op de foto is een puntdakje zonder zolder, met een een dampdichte dakbedekking. Een typische jaren eind jaren 50 woning.
De eerste probleem is dat er geen zolder is. Er is een (al dan niet verwarmde) leefruimte op de eerste verdieping, er is vochtige was en er is een badkamer, met als gevolg een goede vochtontwikkeling en een flinke dampdruk tegen je dakconstructie.
Tweede probleem is dat er in jaren 50/60 woningen geen mechanische ventilatie aanwezig is om dit huis vocht af te voeren. Luchten (af en toe raam open) is bij lange na niet voldoende.
Derde probleem is dat deze dakconstructie specifieke problemen met zich mee brengt. Wat je in de praktijk ziet is dat, wanneer een extra isolatielaag aan de binnenzijde wordt aangebracht, met verloop van tijd er toch vocht in deze isolatielaag komt. Doordat dit een punt dak is stijgt het ingedrongen vocht naar de punt van het dak, waardoor je vervolgens bij de nok een verhoogd risico op condensatie en houtrot hebt.
Houtvezel en isovlas hebben wel een enige mate van vochtbestendigheid en damptransport, maar ik ben bang dat je met een punt dak (en dus grote vocht concentratie bij de nok) je op termijn toch nog problemen gaat krijgen.
Dit is een typisch probleem die je ook bij SIP daken met shingles (tevens een dampdichte dakbedekking) ziet, genaamd 'ridge rot'. @
No Hands Vandaar mijn verwijziging naar vented SIP roofs, waar ze dit probleem oplossen met een ridge vent.
Ik ben het er echter wel mee eens dat een luchtspouw in de constructie de minst wenselijke oplossing is, en dat een cold roof zeer nauw komt qua detailering en installatie en ruim voldoende ventilatie noodzakelijk is, maar soms heb je geen keus.
@
Hendrik55 Moge duidelijk zijn dat voorzichtigheid is geboden. Mocht je voor de houtvezelplaat + klimaatfolie oplossing gaan, dan mag een mechanisch ventilatie systeem niet ontbreken.
De beste oplossing is het dak eraf, meer isolatie erop en nieuwe dakbedekking erop (warm dak constructie). Dit is uiteraard ook de duurste oplossing en wellicht zonde als je huidige dakbedekking nog goed is.