Ondertussen is mijn post waarin ik beloofde te updaten hoe het gaat met het 'klemmen' van PIR platen tussen een dakbeschot alweer een half jaar geleden. De mensen die toen interesse hadden hebben waarschijnlijk al lang hun dak geisoleerd (

), maar hier toch nog eindelijk een update van de status, en voor mensen die er misschien nog wat aan hebben, wat ervaringen.
- Klemmen van PIR platen onder een rachel is eigenlijk wat lastig. Ik heb uiteindelijk gebruik gemaakt van beuken wiggen (en in het begin ook korte blokjes hout met spijkes, maar daar ben ik snel mee opgehouden). Op iedere plaat deed ik ~4 dotten hi-tack kit, duwde hem op zijn plaats met 1cm speling rondom, en knalde de wiggen tussen de plaat en de gording. Het beschadigt de plaat iets, maar niks wat in 16 cm PIR veel problemen oplevert. Je dekt het zo weer af met alu tape. Al met al ben ik niet ontevreden, en ik heb niet door mijn dakbeschot heen hoeven schroeven.
- Als je gaat klemmen, pas op dat je niet teveel PUR gebruikt bij de initiële bevestiging, maar voeg later meer toe. Door het uitzetten van het PUR wordt je plaat wellicht anders voorbij de gording naar voren gedrukt, wat het strak afwerken knap lastig maakt.
- Koop PUR schuim ruim in. Ik heb gebruik gemaakt van FM330, en hoewel het goed werkt (droogt goed op en is fijn te versnijden) heb ik voor een dak van 55 m2 ongeveer ~30 (!!!) bussen gebruikt. Ik weet ook niet precies hoe, mijn snijverlies was niet extreem, maar wellicht waren mijn marges tussen platen en gordingen wat ruim (Ik heb het namelijk van achter tot voor dichtgespoten).
- Niet echt een tip, meer een ervaring: Afpurren en netjes aftapen kost tijd. Veel tijd.
Ik was ook vrij veel tijd kwijt aan randzaken zoals het verleggen van elektra, het bouwen van een vliering, wasmachine aansluitingen verleggen etc.. Allemaal geen giga klussen, maar als je alleen zaterdagen hebt ben je zo weer een paar weken verder.
- Het op maat maken van PIR rond leidingen en dakdoorvoeren kost je zo je weekend
Natuurlijk kan het ook gedeeltelijk mijn onervarenheid zijn geweest, immers: ik kloot maar wat aan
Work in progress:
Afwerken:
Nog 2 opmerkingen / vragen voor input:
Hebben andere nog moeite met het vastplakken van alu-tape aan de buitenwanden? Dat spul plakt erg goed op de PIR platen en hout, maar op steen-achtige muren laat het soms los. Ik heb de muur stofvrij gemaakt, behandeld met bindende primers en zelfs voorstrijk voor tegelen (wordt een beetje rubberachtig), maar het laat nog steeds los. Moet ik hier nog iets aan doen, zo ja, wat is een optie? Of is de dikke laag PUR tussen muur en plaat genoeg om vochtproblemen te vermijden.
Heeft er iemand ervaringen voor de beste manier om de overgang van een houten vloer naar de PIR plaat goed luchtdicht te maken? Ik heb het op dit moment zoals hieronder: de PIR plaat in verstek gezaagd met een dikke ril PUR eronder. Later heb ik de rand opnieuw helemaal volgePURd. Ik kan hier denk ik niet fatsoenlijk nog alu-tape op kwijt. Door gaten tussen de planken voel je ook tocht, dus geheel luchtdicht is het sowieso al niet