Heeft iemand ervaring met het opdikken / verhogen van de dak-regels om meer isolatie kwijt te kunnen?
Wij hebben een 2-onder-1-kap woning met klap/scharnierdak. Hier wil ik de dakisolatie van verbeteren, van binnenuit (pannen zijn nog goed).
De opbouw is pannen - latten - mandragend folie - lucht - 10cm glas/steenwol - folie - 10mm melamine vezelplaat afwerking.
2 zijden is het dak onder de pannen 195mm hoog, dus ~80mm lucht/ruimte
1 zijde is onder de pannen 170mm hoog, dus ~60mm lucht/ruimte
De ruimte tussen de regels weet ik niet, geen bouwtekeningen van. Waarschijnlijk wel 600mm.
Ik zou kunnen gaan voor 160mm PIRplaten. Hiermee kom ik aan de huidige BENG norm van een Rc van 6,3
Voor dezelfde waarde in steenwol heb ik 240mm nodig.
Vanwege de rare hoek tussen de 2 en het ene dakdeel zal ik met PIRplaten veel snijverlies hebben, en sowieso veel moeten snijden/zagen. En natuurlijk alle kieren afpurren. Al met al veel werk
Ik zou ook de regels kunnen opdikken met 69mm hoge balken en rockwool er in stoppen. Dat laatste is een stuk makkelijker werken.
Alleen... het gaat om nogal wat hout, wat ik ook niet in lange lengtes (meer dan 2,7m) naar boven kan krijgen. Goed, het opdikken/verdikken/verhogen heeft een flink positief effect op de stijfheid van de constructie, en de hele lengte zal ik in het midden van de regel monteren. Maar toch gaat het om nogal wat kilo's hout.
Tevens kan ik ook enkele horizontale balken plaatsen op ~2,7m hoogte, voor extra versteviging.
Ik moet wel opmeten wat de lengte daarvan moet zijn, en bedenken hoe ik dat dan op zolder ga krijgen...
Dus, 160mm PIRplaten met alle bijbehorende gedoe, of dak verdikken en veel tijd en geld kwijt zijn met het verstevigen?
[
Voor 3% gewijzigd door
DropjesLover op 29-06-2021 22:25
]