De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 44 ... 137 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
gold_dust schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:17:
Lego is waarschijnlijk ook problematisch voor fysieke speelgoedwinkels. Lego dwingt naar het schijnt speelgoedwinkels hun producten vooraan in de winkel te voeren. Als je binnenkomt krijg je al een prijsschok: Lego op zich is al veel te duur en dan ook nog eens de fysieke winkel toeslag er bovenop. VTech en Playmobil zijn ook nog wel ok maar voor de rest liggen de winkels inderdaad grotendeels vol met weinig variërend plastic rommel uit China.

Europees speelgoed kan ook slecht zijn, mijn kinderen hebben inmiddels al meerdere van die Bruder auto's gesloopt.
lego is niet te duur, lego staat voor een bepaalde kwaliteit en service (gratis vervangende steentjes in geval van missend uit een set en grote catalogus van los te bestellen stukjes bv; ook is bv vervangen van slecht gegoten raampjes ook niet een groot probleem)

bij een sluban of megabricks is dat maar afwachten, even afgezien van het feit dat daar er forse kleur en kwaliteiverschillen in de blokken voorkomen.

dat intertoys vervolgens nog eens 10% op de lego advies(!)prijs legt, tja dan prijs je jezelf uit de markt.

@Anoniem: 915187 lego is een mateloos populair product en is zowel bij kinderen als de volwassenen (AFOL's) zeer geliefd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Onbekend schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:54:
[...]

Een speelgoedwinkel kan toch ook op moment B extra voorraad inslaan voor een een lagere prijs? Ze zijn niet verplicht om tegen de hoogste prijs in te kopen.
En als een artikel te duur is, zouden ze toch ook iets anders op de planken kunnen leggen. Het zou misschien zelfs beter zijn om af-en-toe eens wat te wisselen met het aanbod i.p.v. steeds het zelfde te laten.
Ja en dan? Dan heb je nog meer voorraad van spul waar je al niet vanaf komt, en waar de gemiddelde inkoopprijs nog steeds boven de partijhandel van de buren ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
mschol schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:49:
lego is niet te duur, lego staat voor een bepaalde kwaliteit en service (gratis vervangende steentjes in geval van missend uit een set en grote catalogus van los te bestellen stukjes bv; ook is bv vervangen van slecht gegoten raampjes ook niet een groot probleem)

bij een sluban of megabricks is dat maar afwachten, even afgezien van het feit dat daar er forse kleur en kwaliteiverschillen in de blokken voorkomen.

dat intertoys vervolgens nog eens 10% op de lego advies(!)prijs legt, tja dan prijs je jezelf uit de markt.
Ik vind Lego juist extreem veel te duur voor wat je krijgt. Ik koop het dan ook niet tenzij het extreem in de aanbieding is. Amazon(.de/.fr/co.uk) hebben af en toe goede aanbiedingen. Voorlaatste Sinterklaas/Kerst heb ik alles van Amazon.co.uk gehaald voor de helft van de Intertoys prijs, niet zo gek dat die het dan ook niet kan redden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35
gold_dust schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:34:
[...]

Ik vind Lego juist extreem veel te duur voor wat je krijgt. Ik koop het dan ook niet tenzij het extreem in de aanbieding is. Amazon(.de/.fr/co.uk) hebben af en toe goede aanbiedingen. Voorlaatste Sinterklaas/Kerst heb ik alles van Amazon.co.uk gehaald voor de helft van de Intertoys prijs, niet zo gek dat die het dan ook niet kan redden.
Jij vindt het te duur. Dat is wat anders dan 'het is te duur'. Ik vind iPhones ook te duur, maar ze verkopen als een malle, dus blijkbaar zijn ze prima geprijsd voor de markt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Even snel gekeken maar ik zie niet zo snel nieuwe Lego sets bij amazon.co.uk voor de helft van de intertoys prijs. Maar ik zie de voorbeelden graag. Verder vind ik niet dat je Amazon direct met B&M retail als intertoys kan vergelijken. Zo heeft Amazon ook jaren lang heel veel verlies gemaakt.

[ Voor 32% gewijzigd door Gunner op 17-02-2019 12:55 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Hahn schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:36:
Jij vindt het te duur. Dat is wat anders dan 'het is te duur'. Ik vind iPhones ook te duur, maar ze verkopen als een malle, dus blijkbaar zijn ze prima geprijsd voor de markt.
Nee, Lego is gewoon te duur. Daarom zijn de dozen ook voor 50% gevuld met lucht zodat het lijkt dat je meer krijgt dan waar je voor betaalt en is er speciaal voor Lego een prijsvergelijk website opgezet om te zien waar je het het goedkoopste kan kopen.

Slecht voorbeeld van die iPhones trouwens, juist dat loopt slecht op dit moment omdat ze te duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

Onbekend

...

MikeyMan schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:57:
[...]

Ja en dan? Dan heb je nog meer voorraad van spul waar je al niet vanaf komt, en waar de gemiddelde inkoopprijs nog steeds boven de partijhandel van de buren ligt...
Het gaat dus over producten die mensen dat dan wel graag voor een lagere prijs kopen. Dan kunnen ze dus concurreren en verkopen ze het nieuw ingekochte speelgoed als eerste voor een lagere (aanbiedings)prijs.

Na de actie heb je exact het zelfde op voorraad liggen, als dan dat je niet aan de actie mee deed. Het enige verschil is dat je nu ook omzet en winst hebt gehaald door tijdens de actie de producten voor een lage prijs in te kopen en verkopen. :Y)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
gold_dust schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:09:
[...]

Nee, Lego is gewoon te duur. Daarom zijn de dozen ook voor 50% gevuld met lucht zodat het lijkt dat je meer krijgt dan waar je voor betaalt en is er speciaal voor Lego een prijsvergelijk website opgezet om te zien waar je het het goedkoopste kan kopen.
Bedoel je dan vooral dat Lego bij sommige winkels te duur is? Of de vraagprijs?
Slecht voorbeeld van die iPhones trouwens, juist dat loopt slecht op dit moment omdat ze te duur zijn.
Slecht? :D Iets slechter dan Apple zou willen misschien, maar Apple maakt nog steeds tientallen miljarden winst per jaar. Dat noem ik niet slecht.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 17-02-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Nope. De Volkskrant heeft er echt werk van gemaakt met achtergrond data en enkele interviews met mensen die er door getroffen worden (het verhaal van de luldebehanger die in een winkel een gitaar ging proberen voor hij hem op marktplaats ging kopen is echt pijnlijk).

Waarom zou de Volkskrant je dat gratis voorschotelen? Met de journalist, reiskosten, redactie etc heeft dit artikel een paar duizend euro gekost. Waarom zouden ze dat gratis weggeven? Maakt het artikel niet minder prikkelend. Het heeft in elk geval mij ertoe aangezet zoveel mogelijk lokale winkels te preferen. Amazon voor alles wat ik niet binnen een uur rijden kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onbekend schreef op zondag 17 februari 2019 @ 10:54:
Een speelgoedwinkel kan toch ook op moment B extra voorraad inslaan voor een een lagere prijs? Ze zijn niet verplicht om tegen de hoogste prijs in te kopen.
En dan krijg je de V&D van speelgoed. Ten ondergang gedoemd.

Winkels hebben alleen recht van bestaan tegenwoordig als ze iets bieden wat Amazon niet kan leveren (kappers, broodjes etc) of als ze iets bieden waar klanten een hogere prijs voor willen betalen.

Voorbeelden? Bijvoorbeeld winkels die high end audio verkopen. Schieten overal uit de grond (in Parijs bijvoorbeeld) en doen het allemaal goed. Omdat service daar het allerbelangrijkste is.Volgend jaar verwacht ik dat winkels die home automation verkopen het geweldig gaan doen. Allemaal dingen die je eerst wel eens wil zien voor je $5000 betaald. Dingen waar je van verwacht dat de verkopen langskomt om iets op te lossen.

Persoonlijk vind ik dat een zeer negatieve ontwikkeling. Maar goed, ik ben een old fart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
Intertoys is/was groot genoeg om met hun schaal te kunnen concurreren met andere winkels. Maar alles voor adviesprijs is gewoon killing. Daarbij hebben ze geen unieke producten die adviesprijzen verantwoorden.
Gunner schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:53:
Even snel gekeken maar ik zie niet zo snel nieuwe Lego sets bij amazon.co.uk voor de helft van de intertoys prijs. Maar ik zie de voorbeelden graag. Verder vind ik niet dat je Amazon direct met B&M retail als intertoys kan vergelijken. Zo heeft Amazon ook jaren lang heel veel verlies gemaakt.
Als je weet wat je zoekt is het een kwestie van afwachten. Aanbiedingen komen vanzelf.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

armageddon_2k1 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:42:
@Yucon: we moeten ons alleen afvragen of allemaal smerige plasticmeuk, gemaakt in smerige Chinafabrieken, nou wel zo'n goed idee is. Ja, lekker goedkoop, maar als ik om me heen kijk dan zie ik al die kleintjes de zooi weer heel snel opzij gooien. En, een oudcollega van me, is gaan werken bij Mattel, en had er na een paar maanden genoeg van toen ie zag onder wat voor omstandigheden de zeer jonge werknemers moesten werken in de fabrieken.

Zoals je zelf al zei, kinderen hebben aan een spreekwoordelijke jampot genoeg. We moeten alleen even nadenken hoe die jampot tot stand komt.
Absoluut niet. Maar het bestaan van die action troep is wel realiteit. Je voorbeeld van mattel spreekt ook boekdelen; stel je geeft er het driedubbele aan uit als aan action troep dan krijg je spul van mattel.. dat blijkbaar nog steeds door kinderhandjes in elkaar gezet is.

edit: ik koop zelf trouwens om die reden vrijwel alles tweedehands. De kinderen vinden dat ook prima zolang het wel maar leuke tweedehands is.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 17-02-2019 21:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Over Intertoys. Ik vind het triest om te zien hoe pover het aanbod is in Nederlandse kinderspeelgoedwinkels. Ja, ze voerden Vtech, Fisher Price en Lego, maar geinspireerd worden kinderen nauwelijks. Veel is toch oosters plastic. Als ik in Duitsland in een speelgoedwinkel loop, word ik een stuk enthousiaster. Veel bouwspeelgoed, betere materialen, goede kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je weet wat je zoekt is het een kwestie van afwachten. Aanbiedingen komen vanzelf.
Maar voor een brick and mortar shop betekend een aanbieding bijna altijd dat ze gewoon geen winst maken. Met veel geluk verliezen ze geen geld.

Dat is precies waar dit topic over gaat. Als jij alleen aanbiedingen koopt is dat gewoon vernietigend voor de winkel. Vaak is het beter als niet te veel mensen een aanbieding kopen. Als winkel heb je echter geen optie als Amazon of Steam weer eens alle aanbieders de duimschroeven aan draait. In 2018 hebben we gemiddeld 1 euro winst gemaakt per verkoop op Steam. In onze eigen shop (waar de producten goedkoper zijn!) maken we 5 euro winst. Dat verschil komt alleen door de sales actions van Steam. Doe ik niet mee verkoop ik niets, doe ik wel mee verkoop ik veel maar zijn de kosten van de verkoop/support zo hoog dat we vrijwel niets verdienen (ook de developers verdienen dan vrijwel niets).

In een 'race to the bottom' verliest aan het einde iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat is het verschil met vroeger en nu. Mijn ouders konden 25 jaar geleden niet anders dan naar de Intertoys of Bart Smit gaan. Zelfde als voor de blokker etc. Nu heb je ook de action en het internet, etc. Ik kijk echt wel rond voor ik speelgoed koop.

2 jaar geleden had ik een gesprek met een medewerkster van de lokale Blokker hier. Ze kon zich niet voorstellen dat, dat failliet zou gaan. Nou het is zover de Blokker gaat hier dicht, laatste week uitverkoop. De formules zijn er allemaal op gebaseerd dat de mensen wel naar de winkels blijven komen, maar dat is niet meer het geval. Mensen gaan nog wel naar de winkel, maar er is simpelweg meer concurrentie.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:09

Wuursj

want worst is al bezet

Voor mij persoonlijk is er een andere reden dat ik nauwelijks bij de intertoys kom: de betere speelgoedwinkel, die niet tot een keten hoort.

Bestaan die nog? Ja, ik ken er 4 hier in Haarlem, meer dan de 3 intertoys filialen. Meneer Paprika, Krokodil, Tante Steef en Game Time. Daar kom ik graag, hebben ze beter kwaliteit speelgoed, troep komt er niet in en het stukje beleving hebben ze ook beter voor elkaar. Minder alleen op prikkels sturen maar echt uitnodigend. Eentje heeft een klein cafeetje er in met veel speelgoed voor de kinderen, een favoriet voor de papa-dag :) En een ander zaakje ging voor mijn vriendin ff op zondag open. 'Kom morgen maar even langs mevrouw, dan heb ik het binnen, bel maar aan'

Of die winkels wel goed draaien? Het is er vaak druk (ook bij de kassa) en blijkbaar houden er 4 hun hoofd boven water. Dus ik hoop van wel. Zolang die zaakjes blijven, blijf ik tevreden. En doe er dan ook mijn best voor. Fiets liever ff naar een van die zaakjes dan bol.com te bezoeken. Echter stoppen mijn neefjes vaak (troep) dingen op hun verlanglijstjes die daar niet te krijgen zijn helaas.

Dat is denk ik ook (voor mij) het probleem met intertoys. Net als bij Blokker is het vleesch nog visch. Het normale 'grote merken' spul (Lego, Playmobile, Playdoh etc.) is overal online te krijgen en vaak goedkoper ook. Chinese troep idem dito. En bij kwaliteit spul is elders het aanbod beter en groter.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 17-02-2019 21:36 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Wuursj klopt, zo kom ik ook liever bij de kleine speelgoedwinkel die veel houten speelgoed heeft ipv die goedkope plastic troep. Jammer dat die mensen na 45 jaar de winkel leegverkopen en uiterlijk 1 mei de deur op slot doen omdat ze geen opvolgers hebben en van hun pensioen willen genieten, maar ook dat zal me niet direct naar de Intertoys sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:48

servies

Veni Vidi Servici

gold_dust schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:09:
[...]

Lego is duur, ja dat klopt. Maar voor kwaliteit betaal je, als je ziet dat bij Lego bijvoorbeeld de mallen tot op de 100e millimeter worden gecontroleerd op pasvorm etc. dan begin je te snappen waarom het zo duur is. De nieuwe Lego van m'n zoontje past nog steeds op mijn oude Lego die gedeeltelijk meer dan 40 jaar oud is.
Als je dan die goedkopere namaak Lego bekijkt dan past dat spul nooit, het is vrijwel altijd krom en laat overal ruimtes open... Het materiaal is ook vaak veel te flexibel wanneer het dat juist niet moet zijn...
Impliciet suggereer je door die opmerking dus dat Lego niet te duur is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

servies schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:53:
[...]

Lego is duur, ja dat klopt. Maar voor kwaliteit betaal je...
Verklaar dan eens waarom LEGO hier in China 20% duurder dan in de EU of zelfs duurder dan in Hong Kong? Dat terwijl het notabene op 100km van mijn huis gemaakt wordt. En dan heb je ook nog de officiele LEGO store naast Disneyland die daar nog eens 5%-10% bovenop gooit.

LEGO is de Apple van speelgoed. Met een vergelijkbare fanbase die hun merk altijd zullen verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07
Als jij alleen aanbiedingen koopt is dat gewoon vernietigend voor de winkel. Vaak is het beter als niet te veel mensen een aanbieding kopen
Er zijn denk ik ook gewoon teveel kortingen/acties. Ik heb vaak genoeg dat ik gewoon even wacht totdat er weer een actie voorbij komt omdat je anders een dief van je eigen portemonnee bent. Vaak hoeft dat wachten helemaal niet lang te duren.

Mooi voorbeeld zijn bouwmarkten. Als je verf nodig bent dan is er altijd wel een bouwmarkt die het in de aanbieding heeft, is het niet de Gamma dan wel de Praxis of Karwei. Toevallig niet die week? Even een weekje geduld hebben.
Schuttingen? Vloeren? Badkamerzooi? Zelfde verhaal.

We wilden graag plisé gordijnen hebben voor de benedenverdieping. Even gewacht en de Karwei had 25% korting, scheelde toch enkele honderden euro's...

We moeten ook nog een nieuwe laminaatvloer hebben (geen bouwmarkt spul), maar deze kunnen we pas rond de zomer gaan leggen. Ik wacht mijn kans wel af en wacht op een kortingsactie.

Hetzelfde geld voor PS+ abo's en een PS4 spel welke ik nog graag wil hebben. Ik heb er absoluut geen haast mee, dus ik wacht wel totdat er een actie voorbij komt.

Supermarkt acties ben ik weer minder gevoelig voor. Ik koop wat ik nodig ben en als een product toevallig in de aanbieding is (3 voor de prijs van 2 oid) dan koop ik wat extra's, maar verder eigenlijk niet.

Kortom, winkels (zowel fysiek als online) hangen van acties aan elkaar. Geen idee hoe dat 10/20/30 jaar geleden was, maar dat is hoe het blijkbaar in elkaar steekt. Dat winkels/websites niets verdienen of zelfs verliezen op dit soort acties is niet mijn probleem, maar is gewoon een gevolg van het rotte systeem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kenzi schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:23:
LEGO is de Apple van speelgoed. Met een vergelijkbare fanbase die hun merk altijd zullen verdedigen.
Apple verkoopt dure hippe apparaatjes die gemaakt zijn om snel kapot te gaan. Lego uit mijn jeugd is nog steeds hetzelfde Lego.
Lego is gewoon kwaliteitsspul, en dat is inderdaad duur. De winstmarges zijn helemaal niet zo gek, Google's eerste hit zegt dat Lego 25% winstmarge heeft (ter vergelijking: Intel zit op 62%), de BTW pakt 21% en de retail marge is 45%.
En het is met name die 45% waardoor winkels het zwaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verklaar dan eens waarom LEGO hier in China 20% duurder dan in de EU of zelfs duurder dan in Hong Kong? Dat terwijl het notabene op 100km van mijn huis gemaakt wordt. En dan heb je ook nog de officiele LEGO store naast Disneyland die daar nog eens 5%-10% bovenop gooit.
Merken baseren hun prijzen op het besteedbaar inkomen van het land waarin ze verkopen. Blijkbaar hebben mensen in Nederland meer te besteden dan in China.

Sterker nog, in het thuisland van LEGO is het zelfs nog duurder dan hier in Nederland. Net zoals heel veel andere zaken. Zie reden hierboven.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 18-02-2019 09:49 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Gunner schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:46:
[...]

Merken baseren hun prijzen op het besteedbaar inkomen van het land waarin ze verkopen. Blijkbaar hebben mensen in Nederland meer te besteden dan in China.
Het is in China duurder dan Nederland. De Bugatti bijv was in China in de officiele LEGO winkel zo'n 100 euro duurder dan in NL. 8)7
RemcoDelft schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:44:
[...]

Apple verkoopt dure hippe apparaatjes die gemaakt zijn om snel kapot te gaan. Lego uit mijn jeugd is nog steeds hetzelfde Lego.
Lego is gewoon kwaliteitsspul, en dat is inderdaad duur. De winstmarges zijn helemaal niet zo gek, Google's eerste hit zegt dat Lego 25% winstmarge heeft (ter vergelijking: Intel zit op 62%), de BTW pakt 21% en de retail marge is 45%.
En het is met name die 45% waardoor winkels het zwaar krijgen.
Kwaliteit is een deel van de prijs. Maar dat verklaart nog niet waarom de officiele Chinese LEGO store meer vraagt voor hetzelfde setje als in Hong Kong of Nederland.
De productie vind plaats in China dus het kunnen niet de logistieke kosten zijn of belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:51
Anoniem: 915187 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:26:
Zijn er überhaupt nog kinderen die met Lego spelen.
Jij hebt duidelijk geen kinderen of geen kinderen in de doelleeftijd.
Bijna alle kinderen vinden Lego/Duplo leuk.
Ik ken geen kinderen die geen Lego hebben het is niet voor niks één van de grootste speelgoed fabrikanten ter wereld. Er is bijna niemand die niet weet wat het is.

In groep 1/2/3 en hoger hebben basisscholen lego waarbij de leraressen moet opletten dat niet iedere dag dezelfde kinderen met de lego spelen. Want dat betekent huilende andere kinderen.
Kinderopvang idem lego is vaak als eerste bezet.

Ook de bijzaken van lego vinden ze leuk zoals de films en filmpjes op internet. Mijn zo'n probeerde toen hij twee was als duplo filmpjes van lego na te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 18-02-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 310408 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:14:
[...]

Maar voor een brick and mortar shop betekend een aanbieding bijna altijd dat ze gewoon geen winst maken. Met veel geluk verliezen ze geen geld.

Dat is precies waar dit topic over gaat. Als jij alleen aanbiedingen koopt is dat gewoon vernietigend voor de winkel. Vaak is het beter als niet te veel mensen een aanbieding kopen. Als winkel heb je echter geen optie als Amazon of Steam weer eens alle aanbieders de duimschroeven aan draait. In 2018 hebben we gemiddeld 1 euro winst gemaakt per verkoop op Steam. In onze eigen shop (waar de producten goedkoper zijn!) maken we 5 euro winst. Dat verschil komt alleen door de sales actions van Steam. Doe ik niet mee verkoop ik niets, doe ik wel mee verkoop ik veel maar zijn de kosten van de verkoop/support zo hoog dat we vrijwel niets verdienen (ook de developers verdienen dan vrijwel niets).

In een 'race to the bottom' verliest aan het einde iedereen.
Het algehele prijsniveau is eerder bepalend of ik wacht op aanbiedingen. Bij Intertoys weet je (net als Blokker overigens) dat het altijd RRP is, waardoor het loont om te zoeken. Beiden hebben dezelfde brakke webshop die leunt op het bol.com en amazon marketplace idee. Op zich leuk, alleen je raakt bij Blokker/InterToys heel makkelijk kwijt of het nou zelf door de winkel verkocht wordt of een derde.
[...]

China is ook niet vies van importheffingen op Westers spul, ook al wordt het er gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
Kenzi schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:25:
[...]

Het is in China duurder dan Nederland. De Bugatti bijv was in China in de officiele LEGO winkel zo'n 100 euro duurder dan in NL. 8)7

[...]

Kwaliteit is een deel van de prijs. Maar dat verklaart nog niet waarom de officiele Chinese LEGO store meer vraagt voor hetzelfde setje als in Hong Kong of Nederland.
De productie vind plaats in China dus het kunnen niet de logistieke kosten zijn of belasting.
Veel van de productie, verpakken etc vindt buiten China plaats bij LEGO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:48

servies

Veni Vidi Servici

Kenzi schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:25:
[...]

De officiële LEGO winkels zijn altijd duurder. Wordt de Bugatti in China gemaakt? Er wordt pas sinds eind 2016 LEGO in China geproduceerd en iets zegt mij dat lang niet alle sets overal worden geproduceerd. Het zou dus kunnen dat er extra importbelasting wordt geheven over diverse sets...

[...]
Zoals al gezegd: dat er een productiefaciliteit in China staat betekent niet dat alle LEGO sets ook daar geproduceerd worden. Het zou me niets verbazen dat specials zoals die Bugatti alleen in Denemarken wordt geproduceerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
servies schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:07:
[...]

De officiële LEGO winkels zijn altijd duurder. Wordt de Bugatti in China gemaakt? Er wordt pas sinds eind 2016 LEGO in China geproduceerd en iets zegt mij dat lang niet alle sets overal worden geproduceerd. Het zou dus kunnen dat er extra importbelasting wordt geheven over diverse sets...

[...]

[...]

Zoals al gezegd: dat er een productiefaciliteit in China staat betekent niet dat alle LEGO sets ook daar geproduceerd worden. Het zou me niets verbazen dat specials zoals die Bugatti alleen in Denemarken wordt geproduceerd...
Manufacturing of Lego bricks occurs at several locations around the world. Moulding is done in Billund, Denmark; Nyíregyháza, Hungary; Monterrey, Mexico and most recently in Jiaxing, China. Brick decorations and packaging are done at plants in Denmark, Hungary, Mexico and Kladno in the Czech Republic.
dus blokjes worden oa in china gemaakt/gegoten, het verpakken gebeurd dus maar op 3 plaatsen? :?
(aldus wikipedia)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

servies schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:53:
[...]

Lego is duur, ja dat klopt. Maar voor kwaliteit betaal je, als je ziet dat bij Lego bijvoorbeeld de mallen tot op de 100e millimeter worden gecontroleerd op pasvorm etc. dan begin je te snappen waarom het zo duur is. De nieuwe Lego van m'n zoontje past nog steeds op mijn oude Lego die gedeeltelijk meer dan 40 jaar oud is.
Als je dan die goedkopere namaak Lego bekijkt dan past dat spul nooit, het is vrijwel altijd krom en laat overal ruimtes open... Het materiaal is ook vaak veel te flexibel wanneer het dat juist niet moet zijn...
Inderdaad. Als je één keer nep Lego in handen hebt gehad, weet je hoe goed dat spul is.
Dat zie je al aan het materiaal waar Lego ABS gebruikt en veel nep spul uit PE bestaat. En de mallen die om de zoveel blokjes worden gecontroleerd en vervangen.
Ik vind het prachtig om te zien dat een zo'n concurrerende markt een fabrikant zijn kwaliteit niet verloochend en hier voor blijft staan, ook al hebben ze het financieel moeilijk gehad. Mijn blokjes uit '80 en '90, mijn neef zijn spullen uit '70 en mijn neefjes spul uit het heden past nog zo naadloos op elkaar.
Onze Duplo was vervuild met wat neppe blokjes. Gelukkig heb je die er zo uitgefilterd, zo duidelijk.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 612265

Nederland vergrijst, kinderen spelen tegenwoordig met iphones tablets etc. dus minder behoefte aan ''fysiek'' speelgoed. Een simpel speelgoed autootje of knuffeltje kan je ook bij action/hema/ikea of online kopen.
Verder eens met de reactie van mijn voorganger. Ik zie in mijn omgeving ook dat lego speelgoed makkelijk 30 jaar meegaat en van ouders op kinderen wordt doorgegeven.
Zou me niet verbazen dat Intertoys omvalt.

Blokker verbaast me ook:
http://folder.blokker.nl/...b-t-m-3-maart-2019/page/1

Op de voorpagina staat ''Partij handel'' Sinds wanneer verkoopt een winkel in huishoudelijke artikelen kleding? Totaal niet onderscheidend. Valt bij mij onder het rijtje Dirk/Kruidvat/Action. Alleen gaat de Blokker het niet winnen op prijs gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:42

icecreamfarmer

en het is

Anoniem: 612265 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:20:
Nederland vergrijst, kinderen spelen tegenwoordig met iphones tablets etc. dus minder behoefte aan ''fysiek'' speelgoed. Een simpel speelgoed autootje of knuffeltje kan je ook bij action/hema/ikea of online kopen.
Verder eens met de reactie van mijn voorganger. Ik zie in mijn omgeving ook dat lego speelgoed makkelijk 30 jaar meegaat en van ouders op kinderen wordt doorgegeven.

Blokker verbaast me ook:

Op de voorpagina staat ''Partij handel'' Sinds wanneer verkoopt een winkel in huishoudelijke artikelen kleding? Totaal niet onderscheidend. Valt bij mij onder het rijtje Dirk/Kruidvat/Action. Alleen gaat de Blokker het niet winnen op prijs gok ik.
Ach deze week of vorige hadden ze opeens 10l histor latex in de verkoop 8)7 .

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:01
Wuursj schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:26:
[...]

Inderdaad. Als je één keer nep Lego in handen hebt gehad, weet je hoe goed dat spul is.
Dat zie je al aan het materiaal waar Lego ABS gebruikt en veel nep spul uit PE bestaat. En de mallen die om de zoveel blokjes worden gecontroleerd en vervangen.
Ik vind het prachtig om te zien dat een zo'n concurrerende markt een fabrikant zijn kwaliteit niet verloochend en hier voor blijft staan, ook al hebben ze het financieel moeilijk gehad. Mijn blokjes uit '80 en '90, mijn neef zijn spullen uit '70 en mijn neefjes spul uit het heden past nog zo naadloos op elkaar.
Onze Duplo was vervuild met wat neppe blokjes. Gelukkig heb je die er zo uitgefilterd, zo duidelijk.
Wat. een. onzin. Lepin heeft 1 op 1 kopieën van Lego sets waar je zéér veel moeite moet doen om bij losse steentjes de twee soorten uit elkaar te houden. Ja, Lego levert kwaliteit, maar er zijn alternatieven die het nagenoeg net zo goed doen. Als je dan een fractie van de schandelijke prijs van Lego zelf betaalt is dat best iets om over na te denken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Brammos85 Nou dat is niet mijn ervaring met alle nep-lego die ik vast heb gehad (best wel wat). Maar wellicht heb ik nog niet alle soorten geprobeerd. Mega winsten maakt Lego trouwens niet, vaak nog verlies ook. Dus echt schandelijk is de prijs van Lego zelf niet. Wellicht worden elders de marges te hoog gehouden.

Wat doen die puntjes achter de eerste woorden? Komt nogal onaardig over.

edit: Ah Lepin. Die nemen zelfs niet de moeite om een logo zelf te verzinnen. Het principe van Lego overnemen na het verlopen van het patent kan ik mee leven. Schaamteloos setjes, logo's, doosjes, namen en zelfs lettertypes kopiëren niet. Dat spul heb ik nog niet geprobeerd want dat boycot ik uit principe. Daar heb ik te veel beroeps eer voor.

Dit is toch belachelijk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F9XZB9Q.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rFtU2En.png

[ Voor 63% gewijzigd door Wuursj op 18-02-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Lepin maakt bij alle speciale lego sets na!
Ik koop ze ook niet want het blijft nep dat is net zo iets als je gekopieerde DVD met geprint hoesje in de kast zetten. Belachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Kan de discussie over (nep-)Lego stoppen hier? Heeft niets te maken met fysieke winkels. Die discussie is al vaker in Het kleine 'Bouwsteentjes' topic gevoerd en mag daar dan ook verder.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Blokker verbaast me ook:

Ze schieten met hagel. Vorige week stond er ook Histor latex in. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Blokker verbaast me ook:

Ik vermoed dat ze een beetje de Action tactiek hanteren (grote restpartijen inkopen) en qua producten gewoon met hagel schieten. Dus dat de mensen die de sweater of hoodie komen halen ook wat anders uit de winkel meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die Histor latex snap ik ook niet, dat is elke week in een of meer bouwmarkten in de aanbieding. Concurreren met een Gamma/Karwei/Praxis/Multimate/Hornbach bij dat soort artikelen is vrij zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Nee want met Gamma/Karwei/Praxis/Multimate gaat het ook al slecht. Die proberen winst te maken door ook banken en woonaccessoires te verkopen en af toe speelgoed.

Grappig eigenlijk Gamma wil Blokker zijn en Blokker probeert Gamma te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

Onbekend

...

Van de Gamma en aanverwante winkels begrijp ik het ook niet. Enorme hallen met heel veel spullen, en maar 1 medewerker aan de kassa die alle verkoop afhandelt. Ik verbaas mij soms hoe ze aan omzet komen om die vaste lasten te kunnen betalen.
Maar de locaties waar ze zitten zijn vaak prima: Buiten het centrum, prima bereikbaar en volop (gratis) parkeergelegenheid. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Onbekend schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:20:
Van de Gamma en aanverwante winkels begrijp ik het ook niet. Enorme hallen met heel veel spullen, en maar 1 medewerker aan de kassa die alle verkoop afhandelt. Ik verbaas mij soms hoe ze aan omzet komen om die vaste lasten te kunnen betalen.
Maar de locaties waar ze zitten zijn vaak prima: Buiten het centrum, prima bereikbaar en volop (gratis) parkeergelegenheid. :)
Ik ga binnenkort wat spullen terugbrengen naar de Gamma. Wat een overpricede winkel in vergelijking met de Hornbach en Action en internetstunters. Simpel huismerk verstekbakje met handzaag 7,50 (oid) bij de action praktisch hetzelfde voor 1,50, simpele Gamma winkelhaak 13,50 (oid) even goeie bij de Action gehaald voor 3 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 19-02-2019 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gamma en Praxis zijn van die voorbeelden net zoals Blokker of Intertoys. Er veranderd niets en langzaam wordt er steeds minder geld verdient tot het een keer echt klaar is. Zowel de Gamma als Praxis zijn al jaren langzaam aan het bloeden. Voorlopig is er blijkbaar nog genoeg geld om de boel open te houden, maar dat blijft natuurlijk niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
juist omdat er maar 1 verkoper is (of iig weinig) kan je het heeeel lang uitzingen met maar weinig verkopen.

daarnaast is een zaak als gamma gewoon een blijvertje door de spullen die ze verkopen.
kwalitatief degelijk spul, en overal bereikbaar, en niet zoals hornbach alleen op industrieterreinen
als ik aan het klussen ben en ik heb wat nodig ga ik ook gewoon de gamma in en niet "uren" naar een hornbach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

--------------------

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 28-07-2019 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 1002969 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:45:
[...]

Gamma/karwei is juist weer flink opgekrabbeld. 130 miljoen bedrijfresultaat op 1.1 miljard omzet is niet slecht. Op zich niet vreemd, mensen vertimmeren momenteel hard aan hun huis (vergeleken met de crisisjaren) .
Moet zeggen dat ik er kom altijd wel schrik van de prijzen tov van bv de hornbach of de bauhaus in Dld.

https://www.mixonline.nl/intergamma-%E2%82%AC-1963-mln-2017
Dat is netjes natuurlijk. Alleen wat zijn ze in de crisisjaren wel niet verloren ? Denk niet dat die 130 miljoen heel veel goedmaakt. Verder begint het crisis verhaal natuurlijk weer een keer opnieuw. Zoals je zelf ook zegt zijn de prijzen aardig hoog waardoor mensen toch snel online gaan of ergens anders. Ik denk dat ze spullen als boormachines flink minder verkopen daar tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
PilatuS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 20:26:
[...]

Dat is netjes natuurlijk. Alleen wat zijn ze in de crisisjaren wel niet verloren ? Denk niet dat die 130 miljoen heel veel goedmaakt. Verder begint het crisis verhaal natuurlijk weer een keer opnieuw.
Aparte reactie vind ik dit. 130 miljoen maakt 130 miljoen keer meer goed dan verlies maken, dat ten eerste. En ik kan eigenlijk weinig tot geen slechte cijfers van de Gamma vinden, maar dat doet er verder ook niet zoveel toe. Ze maakten vorig jaar al dikke winst, en nu nog meer, dus ik zie niet helemaal waarom je zo pessimistisch bent.
Zoals je zelf ook zegt zijn de prijzen aardig hoog waardoor mensen toch snel online gaan of ergens anders.
Ze zetten bijna net zoveel om als Bol.com doet, terwijl die als de sloopkogel van veel winkels gezien wordt, en Bol.com maakte in ieder geval ruim een jaar geleden nog weinig tot geen winst. Dan doet de Gamma het in mijn ogen toch beter.
Ik denk dat ze spullen als boormachines flink minder verkopen daar tegenwoordig.
Ik denk dat ze daar niet heel erg wakker van liggen met zulke resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:09:
[...]
Aparte reactie vind ik dit. 130 miljoen maakt 130 miljoen keer meer goed dan verlies maken, dat ten eerste. En ik kan eigenlijk weinig tot geen slechte cijfers van de Gamma vinden, maar dat doet er verder ook niet zoveel toe. Ze maakten vorig jaar al dikke winst, en nu nog meer, dus ik zie niet helemaal waarom je zo pessimistisch bent.
Wat is daar zo apart aan ? 130 miljoen winst maken in een goed jaar maakt weinig goed van de slechte jaren er voor. Tijdens die crisis kan ik mij niet voorstellen dat er geld is verdient. Had het ook meer over alle bouwmarkten in het algemeen ipv een specifieke winkel. Je gaat mij niet vertellen dat het daar over het algemeen de afgelopen 10 jaar echt goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
PilatuS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:20:
[...]

Wat is daar zo apart aan ? 130 miljoen winst maken in een goed jaar maakt weinig goed van de slechte jaren er voor.
Heb je cijfers van die slechte jaren bij de Gamma? Ik kon ze niet vinden, en zolang er geen honderden miljoenen verlies was gemaakt, dan maakt 130 miljoen heel veel goed.
Tijdens die crisis kan ik mij niet voorstellen dat er geld is verdient.
Ik kan me dat wel voorstellen, maar misschien heb ik een levendige fantasie.
Had het ook meer over alle bouwmarkten in het algemeen ipv een specifieke winkel. Je gaat mij niet vertellen dat het daar over het algemeen de afgelopen 10 jaar echt goed gaat.
Je vorige post leek specifiek te gaan over Gamma, daar ging ik op in. In plaats van jezelf te verdedigen had je ook direct kunnen zeggen "oh, ik bedoelde niet de Gamma specifiek, maar alle bouwmarkten" :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:24:
[...]
Heb je cijfers van die slechte jaren bij de Gamma? Ik kon ze niet vinden, en zolang er geen honderden miljoenen verlies was gemaakt, dan maakt 130 miljoen heel veel goed.

[...]
Ik kan me dat wel voorstellen, maar misschien heb ik een levendige fantasie.

[...]
Je vorige post leek specifiek te gaan over Gamma, daar ging ik op in. In plaats van jezelf te verdedigen had je ook direct kunnen zeggen "oh, ik bedoelde niet de Gamma specifiek, maar alle bouwmarkten" :>
In mijn eerste post had ik het al over Gamma en Praxis, dus niet alleen de Gamma maar in het algemeen. Verder reageer ik op een post waarbij het bij een bouwmarkt voldoende is om één persoon achter een kassa te zetten voor een volledige winkel. No shit dat er wat wordt verdient als de huizenprijzen als een idioot omhoog schieten en iedereen bezig is met verbouwen. Als in zo'n beetje de drukste jaren wat wordt verdient kan jij niet voorstellen dat in slechte jaren toen het overal slecht ging er verlies is gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
PilatuS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:31:
[...]

In mijn eerste post had ik het al over Gamma en Praxis, dus niet alleen de Gamma maar in het algemeen.
Niet in de post waar ik op reageerde. Daar reageerde je op een nieuwspost over Intergamma, wat Gamma en Karwei is, wat allemaal van dezelfde eigenaar is.
Verder reageer ik op een post waarbij het bij een bouwmarkt voldoende is om één persoon achter een kassa te zetten voor een volledige winkel. No shit dat er wat wordt verdient als de huizenprijzen als een idioot omhoog schieten en iedereen bezig is met verbouwen. Als in zo'n beetje de drukste jaren wat wordt verdient kan jij niet voorstellen dat in slechte jaren toen het overal slecht ging er verlies is gemaakt ?
Oh jawel hoor. Jij zei echter "Tijdens die crisis kan ik mij niet voorstellen dat er geld is verdient.", maar ik kan me prima voorstellen dat er winkels zijn geweest die ook tijdens de crisis toch nog winst maakten. Net zo goed als dat ik me kan voorstellen dat er heel veel winkels zullen zijn geweest die verlies draaiden. Ik kan me allebei prima voorstellen.

Verder volg ik niet helemaal meer wat nou eigenlijk je punt is. De Gamma en Karwei doen het blijkbaar prima, op dit moment in ieder geval. Jij zegt "dat maakt niet veel goed", waarmee je de gehele bouwmarktenindustrie bedoelde. Gamma en Karwei zijn niet de gehele bouwmarktenindustrie, dus wat moeten zij precies goedmaken voor wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Omdat lezen blijkbaar lastig is herhaal ik het nogmaals. Als er tijdens de crisis jaren verlies is gemaakt en er nu een beetje winst wordt gemaakt in de beste jaren dan blijft dat niet oneindig goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
PilatuS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:42:
[...]

Omdat lezen blijkbaar lastig is herhaal ik het nogmaals. Als er tijdens de crisis jaren verlies is gemaakt en er nu een beetje winst wordt gemaakt in de beste jaren dan blijft dat niet oneindig goed gaan.
Je vergelijkt twee dingen die niet te vergelijken vallen. Je pakt de verliezen van een gehele markt (zonder ook maar enig bewijs van die verliezen) en houdt dat naast de winst van één bedrijf/een paar winkels...

En niks zal oneindig goed gaan, Apple en Samsung kunnen over 20 jaar ook zomaar opeens failliet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:45:
[...]
Je vergelijkt twee dingen die niet te vergelijken vallen. Je pakt de verliezen van een gehele markt (zonder ook maar enig bewijs van die verliezen) en houdt dat naast de winst van één bedrijf/een paar winkels...
Het verhaal begon met een bouwmarkt waar vaak genoeg niets te doen en maar één persoon achter de kassa hoeft te zitten die het nog niet druk heeft. Dan gigantische panden hebben met enorm veel voorraad is niet iets wat goed zal blijven gaan. Hiermee zeg ik niet dat dit bij iedere bouwmarkt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 21:42
PilatuS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Het verhaal begon met een bouwmarkt waar vaak genoeg niets te doen en maar één persoon achter de kassa hoeft te zitten die het nog niet druk heeft. Dan gigantische panden hebben met enorm veel voorraad is niet iets wat goed zal blijven gaan. Hiermee zeg ik niet dat dit bij iedere bouwmarkt zo is.
Je hele verhaal is slechts gebaseerd op aannames. Dat maakt het niet zo sterk of eerder betekenisloos. Overigens: juist in de crisisjaren hebben Praxis en Gamma naar gehad bij mensen die gingen verbouwen ipv verhuizen en mensen die zelf gingen klussen ipv een aannemer inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
bszz schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:56:
[...]
Je hele verhaal is slechts gebaseerd op aannames. Dat maakt het niet zo sterk of eerder betekenisloos.
Een winkel zien die voor het grootste deel van de tijd vrijwel leeg is heeft zeker betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
PilatuS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:05:
[...]

Een winkel zien die voor het grootste deel van de tijd vrijwel leeg is heeft zeker betekenis.
En toch maken ze dik winst. Maar goed, op deze manier kunnen we deze discussie oneindig blijven voeren. Jij denkt dat het een aflopende zaak is, ik zie daar geen bewijs van, in het geval van de Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:09:
[...]
En toch maken ze dik winst. .
Nee, de Gamma maakt blijkbaar winst het afgelopen jaar. Zoals ik dus al aangaf heb ik het niet alleen over de Gamma.
Jij denkt dat het een aflopende zaak is, ik zie daar geen bewijs van, in het geval van de Gamma.
Ik denk dat er wel eens een grote speler op die markt om kan gaan vallen ja. En nee dat hoeft de Gamma niet te zijn en nogmaals in het algemeen.

Verder prima om een discussie te voeren hoor, maar gaan cherry picken op wat ik zeg en niet proberen te snappen wat ik wil zeggen is nogal irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
PilatuS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:14:
[...]

Nee, de Gamma maakt blijkbaar winst het afgelopen jaar. Zoals ik dus al aangaf heb ik het niet alleen over de Gamma.

[...]

Ik denk dat er wel eens een grote speler op die markt om kan gaan vallen ja. En nee dat hoeft de Gamma niet te zijn en nogmaals in het algemeen.

Verder prima om een discussie te voeren hoor, maar gaan cherry picken op wat ik zeg en niet proberen te snappen wat ik wil zeggen is nogal irritant.
Ik zou zeggen: zeg dan wat je wilt zeggen;) (Je enige onderbouwing bestaat nog steeds slechts uit aannames....)

[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 19-02-2019 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
bszz schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:53:
[...]

Ik zou zeggen: zeg dan wat je wilt zeggen;)
PilatuS in "De zonsondergang van fysieke winkels"

Mijn eerste reactie op dit hele verhaal. Lijkt mij redelijk duidelijk toch ? :)

Ik zie wel eens een grote keten omvallen, welke dat dan ook mag zijn. Er zijn zat en ik heb het idee dat het niet bij allemaal even goed gaat gezien dat er vaak genoeg weinig mensen binnen zijn waarbij één kassa voor een gigantische zaak genoeg is terwijl de kosten van een groot pand, personeel en voorraad niet klein zijn. Verder het online gebeuren voor genoeg dingen die ze daar verkopen. Als er bij mij in de buurt dicht bij elkaar 3 grote zaken zijn waarbij als ik er eens kom het vaak erg rustig is dan zie ik wel eens een grote keten omvallen. Zo heel gek is dat idee toch niet ?

De Gamma is dan alleen blijkbaar het verkeerde voorbeeld geweest, maar wat ik probeer te zeggen lijkt mij duidelijk genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 19-02-2019 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
PilatuS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:00:
[...]

PilatuS in "De zonsondergang van fysieke winkels"

Mijn eerste reactie op dit hele verhaal. Lijkt mij redelijk duidelijk toch ? :)

Ik zie wel eens een grote keten omvallen, welke dat dan ook mag zijn. Er zijn zat en ik heb het idee dat het niet bij allemaal even goed gaat gezien dat er vaak genoeg weinig mensen binnen zijn waarbij één kassa voor een gigantische zaak genoeg is terwijl de kosten van een groot pand, personeel en voorraad niet klein zijn. Verder het online gebeuren voor genoeg dingen die ze daar verkopen. Als er bij mij in de buurt dicht bij elkaar 3 grote zaken zijn waarbij als ik er eens kom het vaak erg rustig is dan zie ik wel eens een grote keten omvallen. Zo heel gek is dat idee toch niet ?

De Gamma is dan alleen blijkbaar het verkeerde voorbeeld geweest, maar wat ik probeer te zeggen lijkt mij duidelijk genoeg.
Het probleem is dat je conclusies trekt op basis van wat jij ziet en wat jij interpreteert en niet op basis van cijfers. Volgens mij heb je geen enkel idee wat zo'n pand kost, hoe groot de voorraden zijn, hoe die gefinancierd worden, wat het personeel kost, wat de marges zijn, omzet(ontwikkeling) etc. Bovendien is het echt supermakkelijk om even die ijzerzaag te halen of die plankjes op maat te laten zagen die je net niet hebt als je aan het klussen bent. Helemaal niemand die dat dan op internet gaat bestellen en weinigen die daarvoor naar de action gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:16

Metalfreak

Hoije woh!

PilatuS schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:05:
[...]

De Gamma en Praxis bij ons (die naast elkaar liggen) hebben toch vrijwel altijd flink wat auto's op de parkeerplaats staan en ik heb het er nog nooit leeg gezien.

En juist in zo'n crisistijd kan een bouwmarkt ervan profiteren. Mensen gaan dan vaker voor de snelle goedkope reparatie in plaats van bijvoorbeeld een huis verbouwen. En als je écht gaat verbouwen, ga je meestal niet naar de Gamma of Praxis, maar naar een Bouwmaat of desnoods een Hornbach/Bauhaus. Dat scheelt je de helft van het geld. Maar als ik wat schroeven of hout snel nodig heb, ga ik altijd even snel naar de Gamma.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonbong
bszz schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:56:
[...]

Je hele verhaal is slechts gebaseerd op aannames. Dat maakt het niet zo sterk of eerder betekenisloos. Overigens: juist in de crisisjaren hebben Oraxis en Gamma naar gehad bij mensen die gingen verbouwen ipv verhuizen en mensen die zelf gingen klussen ipv een aannemer inhuren.
Niet waar.
Praxis en Gamma hebben in heel zwaar weer verkeerd tijdens de crisis.
Moederconcern Intergamma (Gamma/Karwei) heeft veel winkels verkocht aan franchisenemers om kapitaal te vergaren plus afscheid genomen van andere bedrijfsonderdelen.
Maxeda heeft jaren lopen leuren met Praxis om een koper voor de verlieslijdende organisatie te vinden wat niet gelukt is.

Daarnaast is er algemene tendens gaande versneld door de crisis dat mensen minder doe het zelf klussen in huis. Omdat er minder tijd door beide ouders werkend enz.

Voorbeeld volgens het CBS verloor de gehele DHZ-branche in 2012 bijna 8 procent omzet in één jaar.
Hieronder de omzet ontwikkeling van CBS alleen bouwmarkenten.
2005 +1,1%
2006 +6,4%
2007 +2,0%
2008 -1,2%
2009 -7,9%
2010 -4,2%
2011 0%
2012 -6,3%
2013 -7,3%
2014 2,2%
2015 -0,6%
2016 4,6%
2017 5,6%
Als je 2007 als 100% stelt is het nu 84%
Als je 2005 als 100% stelt is het nu 93%

PS Dit is alleen de omzet van bouwmarkten.
PS Het aantal winkels in de totale DHZ-branche is ook dramatisch afgenomen in de periode 2008-2017.
Verf/Behang -20%
Vloeren -15%
Ijzerwaren -12%
Dat is niet omdat iedereen zelf aan het klussen is geslagen.
Hahn schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:09:
[...]

En toch maken ze dik winst. Maar goed, op deze manier kunnen we deze discussie oneindig blijven voeren. Jij denkt dat het een aflopende zaak is, ik zie daar geen bewijs van, in het geval van de Gamma.
Gamma en Karwei hebben zich ook vol ingezet op postnl pakketjes dat is niet omdat er dikke marges op zitten maar om mensen naar het pand te trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 20-02-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
leonbong schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:19:
[...]

Niet waar.
Praxis en Gamma hebben in heel zwaar weer verkeerd tijdens de crisis.
Moederconcern Intergamma (Gamma/Karwei) heeft veel winkels verkocht aan franchisenemers om kapitaal te vergaren.
Maxeda heeft jaren lopen leuren met Praxis om koper voor de verlieslijdende organisatie te vinden wat niet gelukt is.

Daarnaast is er algemene tendens gaande versneld door de crisis dat mensen minder doe het zelf klussen in huis. Omdat er minder tijd door beide ouders werkend enz.

Voorbeeld volgens het CBS verloor de gehele DHZ-branche in 2012 bijna 8 procent omzet in één jaar.
Hieronder de omzet ontwikkeling van CBS alleen bouwmarkenten.
2005 +1,1%
2006 +6,4%
2007 +2,0%
2008 -1,2%
2009 -7,9%
2010 -4,2%
2011 0%
2012 -6,3%
2013 -7,3%
2014 2,2%
2015 -0,6%
2016 4,6%
2017 5,6%
Als je 2007 als 100% stelt is het nu 84%
Als je 2005 als 100% stelt is het nu 93%

PS Dit is alleen de omzet van bouwmarkten.
PS Het aantal winkels in de totale DHZ-branche is ook dramatisch afgenomen in de periode 2008-2017.
Verf/Behang -20%
Vloeren -15%
Ijzerwaren -12%
Dat is niet omdat iedereen zelf aan het klussen is geslagen.

[...]

Gamma en Karwei hebben zich ook vol ingezet op postnl pakketjes dat is niet omdat er dikke marges op zitten maar om mensen naar het pand te trekken.
Daar heb je gelijk in. Het zelf klussen is niet voldoende geweest om de crisis te compenseren. Marges zijn ook gedaald maar er is ook een sanering geweest. Omzet per winkel is daardoor wel iets toegenomen maar Praxis, Gamma, en Karwei moeten wel vrezen voor de echte grote jongens als Bauhaus en Hornbach die niet alleen de particulieren bedienen maar ook kleine bouwbedrijfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Daarnaast maken die niet hun eigen prijzen belachelijk door om de haverklap in het wilde weg tientallen procenten korting te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:04

vhal

ಠ_ಠ

Hornbach is een stuk breder qua assortiment dan een willekeurige Karwei/Praxis/Gamma. Ik haal liever mijn spullen bij één winkel dan dat ik misgrijp bij de Karwei. Laatst had ik nog een konijnenren gemaakt voor in de tuin en de Hornbach was eigenlijk de enige winkel die gewoon alles op voorraad had en waar je specifieke schroeven, hoekstukjes e.d. nog per stuk kan afrekenen of op basis van gewicht ipv een doos te kopen waar er 100 in zitten terwijl je er misschien 10 nodig hebt.

Ik rij liever 10KM om dan dat ik naar de lokale Karwei rij. In ieder geval, ik herken wel de lege panden met één medewerker bij de kassa's. Bij de Hornbach (ik neem even Delft als voorbeeld) kan je op een random zaterdagmiddag lopen over de hoofden van alle mensen 8)7

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat is mijn ervaring ook.
Hornbach druk ook met de ZZP busjes vroeg op de morgen.

Gamma/Praxis/Karwei is eigenlijk alleen geschikt voor de incidentele schroef of plank.
Als je echt gaat klussen veel te duur met een te beperkt assortiment.
Maar de gamma in mijn wijk is alleen druk rond zessen bij de balie van de postnl pakketjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
vhal schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:38:
Hornbach is een stuk breder qua assortiment dan een willekeurige Karwei/Praxis/Gamma. Ik haal liever mijn spullen bij één winkel dan dat ik misgrijp bij de Karwei. Laatst had ik nog een konijnenren gemaakt voor in de tuin en de Hornbach was eigenlijk de enige winkel die gewoon alles op voorraad had en waar je specifieke schroeven, hoekstukjes e.d. nog per stuk kan afrekenen of op basis van gewicht ipv een doos te kopen waar er 100 in zitten terwijl je er misschien 10 nodig hebt.

Ik rij liever 10KM om dan dat ik naar de lokale Karwei rij. In ieder geval, ik herken wel de lege panden met één medewerker bij de kassa's. Bij de Hornbach (ik neem even Delft als voorbeeld) kan je op een random zaterdagmiddag lopen over de hoofden van alle mensen 8)7
Ik moet ~40km rijden voor een Hornbach. Dat ga ik echt niet doen. :P

@leonbong Let wel dat veel specialistisch winkels juist door de bouwmarkten weggeconcurreerd zijn. Vroeger had je altijd wel een ijzerwarenzaakje in een centrum (Hubo bv.), maar die zie je ook nergens meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hubo is onderdeel van hetzelfde concern als multimate en die hebben in extreem zwaar weer gezeten.
Met name tijdens de crisis.

In DHZ-branche gaat het gewoon niet zo best.

Gamma probeert de ZZP-er binnen te krijgen door bijvoorbeeld Bosch Blauw te verkopen echter voor prijzen wat niet serieus te nemen is veel te hoog.
Daarnaast geen goed handgereedschap je kan geen fatsoenlijke tangen sleutels schroevendraaiers kopen bij de Gamma.

Hornbach verkoopt goedkoop gereedschap maar ook Wiha enz.
Een ZZP wil geen sensys schroevendraaier die na tien keer schroeven gaar is.

Bij de gamma zie je dat bosch blauw niet loopt bij onze lokale gamma bijvoorbeeld zie je een bosch blauw accuboor 10,8 Volt is. Bosch heeft die lijn twee jaar terug al hernoemd naar 12V. Die zooi ligt er dus erg lang en verkoopt dus niet.

Het gaat zo goed met intergamma.
Dat een afgebrande winkel voor helft kleiner wordt herbouwd nieuws van 19-2-19
https://www.mixonline.nl/karwei-wordt-kleiner

Praxis / Formido
https://www.mixonline.nl/praxis-de-verkoop

[ Voor 83% gewijzigd door leonbong op 20-02-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Vandaar dat het mij niet vreemd lijkt als we eens een bericht gaan zien dat er een speler op de DHZ markt falliet is gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:33
Ligt ook erg aan de plaats. Bij ons in Berkel en Rodenrijs zit een Karwei die loopt als een tierelier. Het is een groei gemeente waar flink geklust wordt aan woningen. Ondanks dat alles veel te duur is en het hout zo krom als een hoepel is het altijd weer druk in die winkel. Zelfs gipsplaten zijn 59,6 ipv 60 en dat is niet leuk...
Er zit een nieuwe Welkoop winkel naast maar door afspraken mag die bijna geen klusspul verkopen. Zo vindt je bij deze Welkoop geen afvoer buizen etc. En het spul wat bij de Karwei ligt heeft dunnere wanden.

Tijdje terug met veel pijn en moeite heel mijn zolder en kruipruimte verwarmingsbuis geïsoleerd met buis isolatie van de Karwei. Kom ik een maand of later in een vrij nieuwe Hornbach zie ik daar dus dikker buisisolatie die ook nogeens goedkoper is..
Ik rij in vervolg wel een stukje om.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
@Cobb
Ik woon in Almere dat is definitie van een groei gemeente.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 20-02-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-06 12:55
Het is inderdaad altijd druk in bouwmarkten, laatst was ik daar nog en stond ik versteld van de drukte, en de hoeveelheid personeel die er rond liep.

En dat terwijl iets simpels als een houten plaat al gauw veel te duur is, en ook nog eens krom :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bij bouwmarkten koop je vaak lomp spul wat moeilijk is om te versturen en wat je vaak liever vandaag dan morgen in huis hebt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Tja de gamma en praxis adverteren 1x in de paar weken met een bonnetje met korting op alles. Dus de andere weken betaal je 20-25% teveel.... Dus als ik het kan uitstellen tot een kortings bonnetje, dan doe ik dat....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het zijn voor mij winkels met dingen die ik NU nodig heb. Kan ik het plannen, dan bestel ik alles.

• mschol
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:56:
Bij bouwmarkten koop je vaak lomp spul wat moeilijk is om te versturen en wat je vaak liever vandaag dan morgen in huis hebt.
dit, een zak zand is al gauw pallet tarief verzendkosten

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

jeanj schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 01:11:
Tja de gamma en praxis adverteren 1x in de paar weken met een bonnetje met korting op alles. Dus de andere weken betaal je 20-25% teveel.... Dus als ik het kan uitstellen tot een kortings bonnetje, dan doe ik dat....
Ik denk niet dat je normaal persé te veel betaald voor korting dingen maar dat het de lokkertjes zijn om je naar de winkel te krijgen en ze daar helemaal geen winst (of zelfs nog verlies) op maken. Net zoals supermarkten dat ook doen bij sommige aanbeidingen.

Leuk dat je dat blik verf met 30% korting mee krijgt maar voor alle verf spullen die je voor de klus nodig hebt rekenen ze de hoofdprijs. Dat ik die dan toch bij de Action haal is dan wel jammer voor ze :) En inderdaad wachten met klussen op zo'n bon of kijken of de Karwei hem toevallig niet wel deze week heeft.

Voor de rest sluit ik me aan de de anderen hier.Ik kom eigenlijk alleen nog in de Gamma omdat deze op loopafstand is voor de 'heb ik NU nodig' klussen. Voor het slecht opgeleide personeel en de zeer matige kwaliteit van de spullen hoef ik het niet te doen.

Voor de rest:
- een echte houthandel (beter én goedkoper),
- de betere ijzerwarenshop, bijv. Boogaart met 3 vestigingen in Haarlem.
- online (met name ecotools voor prima basisspullen)
- toolstation (ook niet altijd top maar gereedschap meestal beter en betaalbaarder dan bouwmarkt)
- Bouwmaat (tenminste een bouwmartk die focus op klusspullen iv kussentjes en tuinmeubels. Alleen die pas..)
- Hornbach, al vind ik die ook zeker niet perfect. Ook zij hebben veel krom hout en ook niet altijd even goedkoop.

Jammer eigenlijk want het idee van een goede bouwmarkt is dat je alles onder één dak zou moeten kunnen
vinden met een goede kwaliteit en goede prijs. Maar er is eigenlijk met een van de twee wel wat mis en vaak nog allebei. Ook bij het alom geprezen Hornbach kan het zeker beter. Nu moet ik toch weer verschillende winkels en/of websites af voor ik tevreden ben.

Een supermarkt levert misschien niet zo goed vlees als de slager en minder aanbod en kwaliteit in groente maar dan heb je tenminste nog het prijsvoordeel. Bij een gemiddelde bouwmarkt heb ik dat gevoel niet. Of misschien ben ik minder veeleisend in mijn dagelijkse boodschappen dan in klusspullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 07-07 11:49

vectormatic

Warlock of the doorlock

Wuursj schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:07:
[...]

Ik denk niet dat je normaal persé te veel betaald voor korting dingen maar dat het de lokkertjes zijn om je naar de winkel te krijgen en ze daar helemaal geen winst (of zelfs nog verlies) op maken. Net zoals supermarkten dat ook doen bij sommige aanbeidingen.
Vanuit de winkel geredeneerd klopt dat, maar vanuit mezelf geredeneerd... Bijvoorbeeld die stalen opbergrekken (u kent ze wel, 175kg/plank, nu voor €20/22 ipv €45) zijn bijna altijd wel ergens in de aanbieding, als het niet bij de gamma is, dan heeft de formido of praxis ze wel voor de helft van de prijs.

Dan ben je gewoon een sukkel als je zon ding voor de "normale" prijs van €45 koopt.

En zo gaat het met meer bouwmarkt spul, tenzij je het NU nodig hebt loont een beetje op de krantjes letten altijd wel.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vectormatic schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:22:
[...]

Vanuit de winkel geredeneerd klopt dat, maar vanuit mezelf geredeneerd... Bijvoorbeeld die stalen opbergrekken (u kent ze wel, 175kg/plank, nu voor €20/22 ipv €45) zijn bijna altijd wel ergens in de aanbieding, als het niet bij de gamma is, dan heeft de formido of praxis ze wel voor de helft van de prijs.

Dan ben je gewoon een sukkel als je zon ding voor de "normale" prijs van €45 koopt.

En zo gaat het met meer bouwmarkt spul, tenzij je het NU nodig hebt loont een beetje op de krantjes letten altijd wel.
Datzelfde geld voor andere producten als schoonmaakmiddelen, wasmiddel, deodorant, shampoo,... allemaal dingen die je enkel in de aanbieding moet kopen omdat ze altijd wel ergens in de aanbieding zijn en goed houdbaar zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
vectormatic schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:22:
[...]

Die zijn ook wel geëvolueerd dat het metaal en hout steeds een stukje dunner werd, de randen scherp zijn en niet meer omgeslagen, etc.

• _JGC_
  • Nu online
En daarnaast krom...

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:17
Aan de andere kant gaan succesvolle webwinkels extra fysieke winkels openen en maken ze mooie winsten:
Webwinkel Coolblue wil dit jaar vijf winkels openen

Webwinkel Coolblue wil dit jaar nog vijf winkels openen. Hiermee zou het totale winkelbestand groeien naar veertien vestigingen. Het concern heeft nu al zeven kleinere locaties in steden als Utrecht, Rotterdam en Eindhoven en twee grote winkels in Amsterdam en Den Haag. Een nieuwe locatie in Tilburg is al aangekondigd.

Het concern boekte in 2018 een omzet van 1,35 miljard euro, 160 miljoen euro meer dan in 2017. Het concern schrijft de omzetstijging toe aan de Engels- en Franstalige website en app. De brutowinst steeg met 28 procent naar 27 miljoen euro. Onder de streep hield Coolblue een nettowinst van 12 miljoen euro over, tegen een winst van 9 miljoen euro in 2017. Het concern erkent dat de winstgevendheid nog relatief laag is, maar Coolblue zegt tevreden te zijn met ontwikkelingen in de tweede helft van 2018 en verwacht een toegenomen winstgevendheid in 2019.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
hoevenpe schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:01:
Aan de andere kant gaan succesvolle webwinkels extra fysieke winkels openen en maken ze mooie winsten:

[...]
Perceptie van de klant is natuurlijk ook anders.

Bij een klassieke winkel verwacht je alles van de vestiging en zie je de online activiteit als een bijkomstige service. Gaat deze de focus meer op online richten dan gaan klanten klagen dat de winkels uitgekleed worden.

Bij een CB of andere online retailer die nieuwe verse fysieke lokaties opent zijn dat vooral service desks in dienst van de online activieit. Dat je er ook instant iets kan kopen is dan alleen maar mooi meegenomen.

Het format van CB heeft natuurlijk wel meer toekomst, maar voor een gevestige winkel is het lastig die transitie te maken.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wuursj schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:07:
[...]

...

Een supermarkt levert misschien niet zo goed vlees als de slager en minder aanbod en kwaliteit in groente maar dan heb je tenminste nog het prijsvoordeel. Bij een gemiddelde bouwmarkt heb ik dat gevoel niet. Of misschien ben ik minder veeleisend in mijn dagelijkse boodschappen dan in klusspullen?
...perceptie versus de werkelijkheid... :/

De supermarkt is helemaal niet goedkoper met b.v. vlees dan een goede slager.
De supermarkt is helemaal niet goedkoper met groente/fruit dan een groentenman/-vrouw.
De supermarkt is helemaal niet goedkoper met vis dan een visboer(in).

Echt, bij mij hier in de buurt haal je ten eerste een betere kwaliteit producten, dan bij de supermarkten zoals Jumbo, Lidl, Aldi, AH, zeker op vers gebied.
Laat staan dat je bij de slager/vis/groenten nog keuze/specifieke wensen kunt hebben als er iets moeten worden afgesneden, uitgezocht op speciale kenmerken, e.d.

En, zoals al menig ander aangaf, houdbare producten (voedsel en non-food) is vaak wel ergens in de aanbieding (zowel online als in de fysieke winkel). Dat scheelt op jaarbasis een smak met geld.
Ook het verder-dan-de-fancy-verpakking-van-een-duur-merk kijken, scheelt heel veel. :Y
Ik koop geen verpakking, ik koop wat er in zit! :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Bij de supermarkt maak je een rondje, sta je een keer in een niet al te lange rij voor de kassa en ben je klaar voor een paar dagen. Tijd en gemak is ook wat waard, niet alles draait om de laagste prijs.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

ehtweak schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:32:
[...]

Perceptie versus mijn werkelijkheid.
Ik heb het een tijdje geprobeerd en was meestal wel wat duurder uit. Waarschijnlijk omdat ik in de supermarkt de aanbiedingen vaak laat bepalen wat ik eet. Ik ga nog steeds wel eens naar de slager voor kwaliteit of voor speciaaltjes bij de groentenman maar blijkbaar zijn die te duur in mijn omgeving. Als het goedkoper moet, kan ik beter naar de markt (doe ik ook wel eens).Met vis heb je ook in mijn geval gelijk en koop ik zelden in de supermarkt.

Maar eigenljik slaat je post de spijker op zijn kop omdat het juist om die perceptie draait. Bij de supermarkt lijkt het of de prijs ok is (ook al is dat lang niet altijd zo, zeg je), bij de bouwmarkt heb ik juist het gevoel de hoofdprijs te betalen als je geen 20% bon bij je hebt. Dus dan heeft de supermarkt zijn zaakjes een stuk beter voor elkaar.

Zoals een Aldi hoge pief een hele poos geleden zei: het gaat niet om het goedkoopste te zijn, het gaat om dat de mensen denken dat we het goedkoopste zijn. Vandaar ook de matige aankleding. Maar inmiddels lijkt dat ook weer anders nu ze hun Oostblok winkels aan het omturnen zijn naar een meer Lidl-achtige formule.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 21-02-2019 13:39 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:43
ehtweak schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:32:
[...]

De supermarkt is helemaal niet goedkoper met b.v. vlees dan een goede slager.
De supermarkt is helemaal niet goedkoper met groente/fruit dan een groentenman/-vrouw.
De supermarkt is helemaal niet goedkoper met vis dan een visboer(in).
Het gaat mij niet om de prijs (want dan zou ik niet naar de AH gaan) maar om het gemak om in 1x alles te halen.
Ik heb een hekel aan boodschappen doen en doe het liever helemaal niet. Alleen om het thuisbezorgd te krijgen moet ik ongeveer voor 2 weken in 1x bestellen en dat blijft lang niet allemaal goed zo lang.
Wuursj schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:44:

Zoals een Ali hoge pief een hele poos geleden zei: het gaat niet om het goedkoopste te zijn, het gaat om dat de mensen denken dat we het goedkoopste zijn. Maar inmiddels lijkt dat ook weer anders nu ze hun Oostblok winkels aan het omturnen zijn naar een meer Lidl-achtige formule.
Exact ook wat de MediaMarkt in het begin gedaan heeft. Iedereen heeft heel lang gedacht dat de MediaMarkt de goedkoopste optie was.

[ Voor 25% gewijzigd door LordSinclair op 21-02-2019 11:46 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:42

icecreamfarmer

en het is

Tsurany schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:26:
[...]

Datzelfde geld voor andere producten als schoonmaakmiddelen, wasmiddel, deodorant, shampoo,... allemaal dingen die je enkel in de aanbieding moet kopen omdat ze altijd wel ergens in de aanbieding zijn en goed houdbaar zijn.
Of Duitsland waar ze altijd tegen ons aktietarief kunt krijgen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• hoevenpe
Maar eigenljik slaat je post de spijker op zijn kop omdat het juist om die perceptie draait. Bij de supermarkt lijkt het of de prijs ok is (ook al is dat lang niet altijd zo, zeg je), bij de bouwmarkt heb ik juist het gevoel de hoofdprijs te betalen als je geen 20% bon bij je hebt. Dus dan heeft de supermarkt zijn zaakjes een stuk beter voor elkaar.
Bij de supermarkt heb ik dat net zo goed waar het om een kratje bier gaat: elke week is ergens wel een ander merk voor minder dan een tientje in de aanbieding, je bent gek als je de volle mep daarvoor betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-07 08:03

• Señor Sjon
Daar zou een gat in de markt over moeten blijven zou je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:04
Ik verwacht hier wel een herstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
jopie schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:22:
Ik verwacht hier wel een herstart.
Met de helft van de winkels en goedkoper personeel, uitstel van executie zie MyCom

• Señor Sjon
Die twee zijn niet te vergelijken. Niet qua schaal en niet qua doelgroep.

• vectormatic
  • Laatst online: 07-07 11:49

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik verwacht ook wel een herstart, intertoys IS de hele speelgoedmarkt in de winkelstraat, en vervult echt functies die een blokker, kruidvat of action met hun sub €10 assortiment gewoon niet kunnen vervullen.

De vraag is hoeveel er gesneden wordt, en waar, om de boel weer in de zwarte getallen te trekken

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• _JGC_
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:19:
Daar zou een gat in de markt over moeten blijven zou je zeggen.
De markt van speelgoed met 30% boven de adviesprijs aanbieden?

Ik vermoed dat Blokker hier wel voordeel uit kan halen. Aangezien alle speelgoedwinkels intertoys zijn geworden is het niet vanzelfsprekend om bij Blokker speelgoed te winkelen. Met Intertoys uit het straatbeeld vinden mensen misschien de blokker weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
In heel veel steden is intertoys de enigste speelgoedwinkel met één of meerdere zaken.
Dit gaat heus wel door er zal alleen een sanering zijn.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Perceptie versus mijn werkelijkheid.
Ik heb het een tijdje geprobeerd en was meestal wel wat duurder uit. Waarschijnlijk omdat ik in de supermarkt de aanbiedingen vaak laat bepalen wat ik eet. Ik ga nog steeds wel eens naar de slager voor kwaliteit of voor speciaaltjes bij de groentenman maar blijkbaar zijn die te duur in mijn omgeving. Als het goedkoper moet, kan ik beter naar de markt (doe ik ook wel eens).Met vis heb je ook in mijn geval gelijk en koop ik zelden in de supermarkt.
Wellicht ter verduidelijking.
Met 'mijn' groentenman/-vrouw c.q. vis-, bedoel ik ook de markt. Daar is het aanbod ruimer, en zeker als je naar het seizoen koopt/kijkt/ruikt/proeft, kwalitatief beter EN goedkoper dan bij de supermarkt.
M.a.w. ik krijg betere waar voor minder geld! :)
Nog afgezien van die plastic verpakkings-idioterie van de supermarkten... :(

En ja, wij vinden het heel belangrijk wat we eten. En ja, prijs zegt lang niet altijd wat over kwaliteit (wat veel mensen vaak wel denken). En ja, ik vind het niet erg om dit soort boodschappen te doen. Eten is één van de allerbelangrijkste zaken in je leven. En daar besteden wij veel aandacht aan en gaan zorgvuldig om met wat we naar binnen werken.
Maar idd, wc-papier, cosmetica of schoonmaakmiddelen shoppen is niet leuk.
[...]
Zoals een Ali hoge pief een hele poos geleden zei: het gaat niet om het goedkoopste te zijn, het gaat om dat de mensen denken dat we het goedkoopste zijn. Vandaar ook de matige aankleding. Maar inmiddels lijkt dat ook weer anders nu ze hun Oostblok winkels aan het omturnen zijn naar een meer Lidl-achtige formule.
Ali? Als in Alibaba (punt com) of bedoel je de Aldi? :?
Als je de Aldi bedoelt, tja, sommige zaken zijn daar inmiddels helemaal niet zo goedkoop meer.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:16

Metalfreak

Hoije woh!

leonbong schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:30:
In heel veel steden is intertoys de enigste speelgoedwinkel met één of meerdere zaken.
Dit gaat heus wel door er zal alleen een sanering zijn.
Dat lijkt me ook ja, het is de enige goedkope en snelle manier om van die overbodige filialen af te komen natuurlijk.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Pagina: 1 ... 44 ... 137 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels