Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Anoniem: 612265
Ben ik het niet helemaal mee eens, bij de Ikea staan ook genoeg dure auto's op de parkeerplaats.Davidshadow13 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:50:
[...]
Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat. Het middeninkomen bestaat niet meer (zie ook het andere topic hierover), dus heeft het middensegment in de retail ook geen bestaansrecht meer.
De minima en modale inkomens gaan naar de Action, Kwantum en IKEA, de rijken naar de speciaalzaken en nichewinkels en het middensegment verdwijnt compleet uit het straatbeeld de komende 5 jaar is mijn voorspelling.
Het succes van Ikea is volgens mij niet alleen de lage prijs, maar ook het gelijk meenemen en een groot aanbod.
De C&A vind ik geen middensegment, maar lager. Kledingwinkels zoals bijv. de Score die G-star verkopen dat is toch meer middensegment?
Het verhaal van Blokker: Heb er zelf ook regelmatig wat gekocht zowel in de winkel als in de webshop. Ik denk zeker dat ze bestaansrecht hebben, mits ze betreft prijs kunnen concurreren met bijv. Coolblue en Mediamarkt.
Heb er zelf een blender aangeschaft die hetzelfde geprijsd was als bij de Mediamarkt. Toch geef ik dan de voorkeur aan Blokker omdat er in de regio winkels zijn waar ik evt. met garantie terecht kan en de Mediamarkt is te ver weg en zou het dan moeten opsturen.
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 612265 op 16-05-2017 15:10 ]
FWIW:Robkazoe schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:26:
Is het verrassend dat de Blokker alles moet omgooien? Nee. Dat wist de directie en dat wisten de medewerkers ook allang. Maar het verbaast mij dat ze de Intertoys wegdoen. Concurrentie in de winkelstraten hebben ze amper. En er zit volgens mij best grote marge op speelgoed. Alleen online hebben ze misschien wat concurrentie van Bol.com.
Mijn gevoel zegt dat de Intertoys de best lopende zaak was van de hele holding. En de Blokker is voor mijn gevoel een beetje de middelmaat van de Blokker Holding. Ik betwijfel of de Blokker het ooit gaat redden. Van de Intertoys zou ik nog wel in willen investeren.
Het is alleen jammer genoeg gevoel. Want de Blokker Holding maakt volgens mij geen cijfers bekend van de losse bedrijven.
http://nos.nl/artikel/210...-miljoen-in-het-rood.htmlBij de huishoudwinkels (Blokker, Marskramer) zijn de problemen het grootst en liep de omzet terug met 1,7 procent. De speelgoedwinkels (Bart Smit en Intertoys) zagen de omzet met 0,3 procent teruglopen. Bij de woonwinkels (Xenos en Leen Bakker) steeg de omzet met 0,4 procent.
Een verlieslijdend bedrijf verkopen levert natuurlijk ook minder op. En het is natuurlijk een familiebedrijf. ik kan me goed voorstellen dat Blokker - waar het allemaal mee begon - opheffen of verkopen echt het laatste is wat ze zullen doen.
Mwa als jij 4 kinderen hebt die allemaal in designer merk broeken lopen dan verdien je echt wel meer dan 1x modaal denk ik zo. Ik vind in ieder geval broeken van 100-150 euro of meer geen middensegment. Middensegment is meer: C&A, WE, ZARA, Jeans Centre, Coolcat etc.Anoniem: 612265 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:02:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens, bij de Ikea staan ook genoeg dure auto's op de parkeerplaats.
Het succes van Ikea is volgens mij niet alleen de lage prijs, maar ook het gelijk meenemen en een groot aanbod.
De C&A vind ik geen middensegment, maar lager. Kledingwinkels zoals bijv. de Score die G-star verkopen dat is toch meer middensegment?
Winkels als de Score maar ook de echte designer winkels zijn echt wel een stuk duurder dan dat.
HD4Life @ Full-HD
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik zie qua kledingwinkels ook Adam, Brandstore, Score, Men at Work als middensegment hoor. Die voeren de toegankelijke merken als Diesel, Replay, Gstar, Gsus, Tommy, Gaastra, Ralph Lauren etc.Davidshadow13 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:10:
[...]
Mwa als jij 4 kinderen hebt die allemaal in designer merk broeken lopen dan verdien je echt wel meer dan 1x modaal denk ik zo. Ik vind in ieder geval broeken van 100-150 euro of meer geen middensegment. Middensegment is meer: C&A, WE, ZARA, Jeans Centre, Coolcat etc.
Winkels als de Score maar ook de echte designer winkels zijn echt wel een stuk duurder dan dat.
Bij designerkleding denk ik aan niche merken, waar je onder de 200 euro per item alleen een shawl of paar sokken vindt.
C&A zit met Hema, H&M en consorten in het budget segment.
Zo duur is het ook weer niet hoor, ze hoeven maar een broek of 4/5 in de kast te hebben en je komt een week makkelijk door. Daarnaast trek je ze onder 10 natuurlijk (bij mijn kinderen althans) geen broeken van meer dan 30/40 euro / stuk aan, want na een paar dagen zijn de knieen toch kapot gevallen. De middelste (11) groeit nu vrij hard dus zit ook aan broeken van max 50 euro / stuk. En dochterlief (13) draagt veelal Only, Mango etc. Die zijn ook niet zo duur, meestal rond de 40/50 euro.Davidshadow13 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:10:
[...]
Mwa als jij 4 kinderen hebt die allemaal in designer merk broeken lopen dan verdien je echt wel meer dan 1x modaal denk ik zo.
Is het trouwens wel eens opgevallen dat dameskleding veel goedkoper is dan herenkleding?!
Anders moet je twee merken verkopen die gelijk elkaars concurrent zijn. Nu verkoop je een grote keten zonder fysieke concurrentie.Señor Sjon schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:27:
Eerst haal je een merk weg (Bart Smit) en daarna verkoop je de boel alsnog? Beetje aparte strategie.
[ Voor 45% gewijzigd door AllSeeyinEye op 16-05-2017 15:43 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ik gok dat die grens bij ieder anders ligt dan.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:28:
[...]
Ik zie qua kledingwinkels ook Adam, Brandstore, Score, Men at Work als middensegment hoor. Die voeren de toegankelijke merken als Diesel, Replay, Gstar, Gsus, Tommy, Gaastra, Ralph Lauren etc.
Bij designerkleding denk ik aan niche merken, waar je onder de 200 euro per item alleen een shawl of paar sokken vindt.
[...]
Anders moet je twee merken verkopen die gelijk elkaars concurrent zijn. Nu verkoop je een grote keten zonder fysieke concurrentie.
Een spijkerbroek van 100 euro valt bij mij weer niet in het 'midden segment'.
(mede omdat ik het persoonlijk zonde van mijn geld vind om 100 euro voor een spijkerbroek te betalen).
Het is wel een beetje het beeld ook wat ik had. Ik zie de Intertoys en de Xenos wel als de betere winkels van de holding. Xenos is low budget prullaria woonwinkels waar je voor één euro een theedoos kan kopen waar "tea" op staat. Lopen nog genoeg klanten rond in die winkels.HallonRubus schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:07:
[...]
FWIW:
[...]
http://nos.nl/artikel/210...-miljoen-in-het-rood.html
Een verlieslijdend bedrijf verkopen levert natuurlijk ook minder op. En het is natuurlijk een familiebedrijf. ik kan me goed voorstellen dat Blokker - waar het allemaal mee begon - opheffen of verkopen echt het laatste is wat ze zullen doen.
En ik snap dat ze de Blokker winkels nooit de nek om zullen draaien. Maar als ik 1000 euro mocht investeren dan zou ik dat in Intertoys of de Xenos stoppen en zeker niet in de Blokker en de Marskramer. Die laatste twee gaan het zeker weten niet overleven. De andere twee mogelijk wel.
Anoniem: 904103
Bekijk het eens als volgt uit het perspectief van de investeerder: Intertoys loopt nu nog relatief goed. Beter om het op dit moment van de hand te doen als je denkt dat er geen rek meer in je investering zit, en het geld ergens anders in te steken.Robkazoe schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:26:
Is het verrassend dat de Blokker alles moet omgooien? Nee. Dat wist de directie en dat wisten de medewerkers ook allang. Maar het verbaast mij dat ze de Intertoys wegdoen. Concurrentie in de winkelstraten hebben ze amper. En er zit volgens mij best grote marge op speelgoed. Alleen online hebben ze misschien wat concurrentie van Bol.com.
Mijn gevoel zegt dat de Intertoys de best lopende zaak was van de hele holding. En de Blokker is voor mijn gevoel een beetje de middelmaat van de Blokker Holding. Ik betwijfel of de Blokker het ooit gaat redden. Van de Intertoys zou ik nog wel in willen investeren.
Het is alleen jammer genoeg gevoel. Want de Blokker Holding maakt volgens mij geen cijfers bekend van de losse bedrijven.
Noem mij maar eens een pilletje of poedertje dat werkt dan.Anoniem: 612265 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:43:
[...]
Genoeg poedertjes en pilletjes die werken. Eiwit shakes voor krachtsporters bijv.
Een jaar of 5 terug toen ik nog in de sportschool trainde zag je overal merchandising van de body&fit shop.
Bij elke bestelling kreeg je gratis items zoals shake bekers enz. Slimme manier van marketing.
Prijzen waren ook laag, veel lager als in een fysieke winkel.
Verbaasd me niet dat ze nu weer gegroeid zijn met 2 fysieke winkels erbij.
Creatine en andere meuk heeft zo'n minieme werking dat je net zo goed zonder kan. Dat is net als een i7 6950X kopen om 3 fps extra in games te krijgen.
Eiwit en BCAA's "werken", maar een biefstuk of ander eiwit dat niet uit een potje komt werkt net zo goed.
Preworkouts werken ook, maar het is gewoon caffeine, dus koffie werkt net zo goed.
De rest van de pilletjes die werken worden bij body en fit et. al niet verkocht.
Overigens, dat de speelgoedwinkels slecht draaien dat snap ik wel. Wie neemt er nu nog zijn kinderen mee naar een speelgoedwinkel, je bestelt dat toch gewoon op bol.com? Dat heeft als voordeel dat het vaak goedkoper is, of dezelfde prijs, en je kind niet een uur in die winkel loopt en alles wil hebben wat jij niet wil betalen.
Er sluiten ook kantoren en distributiecentraKurkentrekker schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:40:
100 winkels dicht, 2000 banen weg. Misschien kan ik niet hoofdrekenen, maar ik kom toch op 20 man personeel per winkel. Dat je zaak in hartje centrum van een grote stad het met 20 man personeel moet doen snap ik, maar nu gaan de winkels dicht die in de onrendabele gebieden zaten. Als je die met 20 FTE meent te moeten runnen, dan kun je marge maken zoveel je wil, maar dan ga je zo'n zaak natuurlijk nooit rendabel krijgen. Zo'n zaak moet dan bijna een miljoen per maand aan omzet draaien (uitgaande van ongeveer 20% marge) om uberhaupt de vaste kosten te kunnen betalen. Nou ben ik al een tijdje niet meer blij blokker geweest, maar iets zegt me dat dit nooit een winstgevende onderneming kon zijn.
Dit. En een van de grootste markten van de speelgoedwinkels is/was gaming. En dat verschuift naar digitaal. Kijk eens naar de gigantische afname van het aantal pc spellen dat in een speelgoedwinkel ligt in vergelijking met 10 jaar terug. Dat gaat nu ook met consolegames gebeuren.Overigens, dat de speelgoedwinkels slecht draaien dat snap ik wel. Wie neemt er nu nog zijn kinderen mee naar een speelgoedwinkel, je bestelt dat toch gewoon op bol.com? Dat heeft als voordeel dat het vaak goedkoper is, of dezelfde prijs, en je kind niet een uur in die winkel loopt en alles wil hebben wat jij niet wil betalen.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Er komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen maar winkelpersoneel. Je kunt ook een paar P&O-ers, regio managers, distributiemedewerkers enz eruit wieberen.Kurkentrekker schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:40:
100 winkels dicht, 2000 banen weg. Misschien kan ik niet hoofdrekenen, maar ik kom toch op 20 man personeel per winkel. Dat je zaak in hartje centrum van een grote stad het met 20 man personeel moet doen snap ik, maar nu gaan de winkels dicht die in de onrendabele gebieden zaten. Als je die met 20 FTE meent te moeten runnen, dan kun je marge maken zoveel je wil, maar dan ga je zo'n zaak natuurlijk nooit rendabel krijgen. Zo'n zaak moet dan bijna een miljoen per maand aan omzet draaien (uitgaande van ongeveer 20% marge) om uberhaupt de vaste kosten te kunnen betalen. Nou ben ik al een tijdje niet meer blij blokker geweest, maar iets zegt me dat dit nooit een winstgevende onderneming kon zijn.
Overigens, dat de speelgoedwinkels slecht draaien dat snap ik wel. Wie neemt er nu nog zijn kinderen mee naar een speelgoedwinkel, je bestelt dat toch gewoon op bol.com? Dat heeft als voordeel dat het vaak goedkoper is, of dezelfde prijs, en je kind niet een uur in die winkel loopt en alles wil hebben wat jij niet wil betalen.
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:45:
[...]
Er sluiten ook kantoren en distributiecentra
Dat veranderd natuurlijk niet zo heel veel aan de stelling. Of die mensen nou in de winkel werken of elders uren maken voor die winkel, ze moeten betaald worden van de omzet van de (online)winkels.Robkazoe schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:46:
[...]
Er komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen maar winkelpersoneel. Je kunt ook een paar P&O-ers, regio managers, distributiemedewerkers enz eruit wieberen.
1900 mensen is natuurlijk niet 1900 FTE. Van die 20 man personeel zijn er misschien 2-3 FT in een winkel en de rest aangevuld met parttimers.Kurkentrekker schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:40:
U heeft geen kinderen? Ze vinden niks leukers dan grasduinen door een speelgoedwinkel. Als kind vond ik dat ook fantastisch.Overigens, dat de speelgoedwinkels slecht draaien dat snap ik wel. Wie neemt er nu nog zijn kinderen mee naar een speelgoedwinkel, je bestelt dat toch gewoon op bol.com? Dat heeft als voordeel dat het vaak goedkoper is, of dezelfde prijs, en je kind niet een uur in die winkel loopt en alles wil hebben wat jij niet wil betalen.
Ik heb er drie. En soms kijken ze inderdaad nog in een speelgoedwinkel.... om vervolgens op Bol.com / amazon.de (of co.uk) of wehkamp het artikel te zoeken en mij of m'n vrouw het linkje te sturen. De oudste (13) bestelt het gewoon zelf (wel na overleg met mij of moeders).Señor Sjon schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:58:
[...]
U heeft geen kinderen? Ze vinden niks leukers dan grasduinen door een speelgoedwinkel. Als kind vond ik dat ook fantastisch.
[ Voor 3% gewijzigd door AllSeeyinEye op 16-05-2017 16:05 ]
Ik zie trouwens ook wel een andere reden waarom de middenstand het moeilijk heeft: De low-end is gewoon beter geworden. De Action was echt een troepwinkel die alleen goed was voor schriften en goedkope pennen, maar ze krijgen steeds meer spullen, en het is vaak ook gewoon van behoorlijke kwaliteit. Dus waarom zou je nog naar een Blokker gaan?
People as things, that’s where it starts.
Komt bij dat je bij een winkel als de Action of de IKEA gratis kunt parkeren, dat is in veel stadscentra ook een behoorlijke kostenpost.RobinHood schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:15:
Dus waarom zou je nog naar een Blokker gaan?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Nou inderdaad, het Philips H7 lampje waar je bij de Halfords 15 euro(!) voor betaalde kan je bij de action kopen voor 3 euro, geen merkloos ander H7 lampje, nee precies hetzelfde merk + model lampje. Dan ben je een dief van eigen portemonnee als je hem daar niet haalt.RobinHood schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:15:
[...]De Action was echt een troepwinkel die alleen goed was voor schriften en goedkope pennen, maar ze krijgen steeds meer spullen, en het is vaak ook gewoon van behoorlijke kwaliteit. [...]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik vind dat er nog steeds een behoorlijk verschil in kwaliteit tussen de Action en bijvoorbeeld Blokker zit. Bij de Action kopen we wel eens wat, maar alleen zooi voor een eenmalig feestje of iets ter decoratie buiten (omdat het toch met een paar weken wegroest/wegrot).RobinHood schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:15:
De Intertoys is inderdaad knap duur vergeleken met het internet, ik koop Lego overal behalve bij de intertoys, want er zit gewoon een te groot prijsverschil in.
Ik zie trouwens ook wel een andere reden waarom de middenstand het moeilijk heeft: De low-end is gewoon beter geworden. De Action was echt een troepwinkel die alleen goed was voor schriften en goedkope pennen, maar ze krijgen steeds meer spullen, en het is vaak ook gewoon van behoorlijke kwaliteit. Dus waarom zou je nog naar een Blokker gaan?
Ik vind dat de winkeliers/winkelketens teveel bij de pakken neerzitten en gaan huilen dat webwinkels er met de klanten vandoor gaan. Ik denk dan... 'Doe er wat aan'. Ik ken verschillende mensen in mijn omgeving met een winkel die klagen dat het allemaal oneerlijk is, omdat een webwinkel geen fysiek pand heeft en geen personeel om producten aan de man/vrouw te brengen. Dit zou je natuurlijk ook om kunnen draaien. Maak van het bezoek aan de winkel een belevenis.
Even snel wat dingen die mij te binnen schieten bij een Blokker:
- Maak een demonstratie opstelling, waar regelmatig producten worden gedemonstreerd
- Schenk een bakje koffie en wat erbij (werkt bij de Intratuin bijv. maar al te goed)
- Organiseer dingen om mensen naar de winkel te krijgen
Kortom, maak van je negatieve punt is positiefs. Je hebt een prachtige winkel waar je iets kan doen waar een webwinkel geen mogelijkheid voor heeft.
Komt echt over als: redden wat er te redden valt.Señor Sjon schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 15:27:
Eerst haal je een merk weg (Bart Smit) en daarna verkoop je de boel alsnog? Beetje aparte strategie.
Mensen die gaan winkelen en rustig demonstraties gaan kijken en koffie drinken zijn degenen die op zaterdag naar de meubelboulevard gaan, niet wie in het centrum komt. Het spul van de Blokker is vaak ook veel te groot om de hele dag met je mee te sjouwen door de stad, en bezorgen kost geld, kijk om je heen, men loopt alleen maar met tassen van kledingwinkels door het centrum.wolly_a schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:40:
[...]
- Maak een demonstratie opstelling, waar regelmatig producten worden gedemonstreerd
- Schenk een bakje koffie en wat erbij (werkt bij de Intratuin bijv. maar al te goed)
- Organiseer dingen om mensen naar de winkel te krijgen
Kortom, maak van je negatieve punt is positiefs. Je hebt een prachtige winkel waar je iets kan doen waar een webwinkel geen mogelijkheid voor heeft.
Heb ooit eens een 42" TV het hele centrum doorgesjouwd omdat pa en ma liever niet wouden betaald parkeren

Maak de opstelling wat ruimer (ja lastig). Ik word toch een tikkie claustrofobisch van de hoeveelheid spullen dicht op elkaar. Maar misschien is dat bij de nieuwe Blokker's wel beter geworden.wolly_a schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:40:
[...]
alles kan off-topic
Doet hij goedDenman schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:20:
[...]
Een familielid van mij is 10 jaar geleden een Vitamin Store begonnen, en heeft een paar maanden terug zijn 5e winkel geopend. Lopen allemaal als een tierelier.
Ik had dat eerlijk gezegd ook niet verwacht, maar kennelijk is daar nog enorme animo voor.
Dat deden ze al met de Blokker-winkels. Ze gingen over naar een nieuwe huisstijl om zo weer klanten te kunnen trekken. Er komen dan niet ineens een groepen mensen extra die winkel binnen, die ook nog eens regelmatige terugkerende klanten worden.HerZon schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:43:
[...]
Komt echt over als: redden wat er te redden valt.
Ik ben eerder weleens naar de Blokker geweest vanwege een actie in hun reclamekrantje, maar ze hadden van dat product totaal 2 stuks geleverd gekregen dus ik kwam daar voor niks. Ze konden mij vertellen dat ze vrijdag weer een levering verwachtten, maar toen ik daar 's middags daar weer kwam hadden ze niks meer geleverd gekregen, en ze konden mij niet precies vertellen wanneer en/of ze nog iets binnen zouden krijgen.
Dus maar via het internet besteld, en de volgende dag had ik het in huis. Dat is eigenlijk de reden dat ik nooit meer bij de Blokker kom........
Speel ook Balls Connect en Repeat
En dat is wat er vaak mis gaan in echte winkels, geen voorraad en geen snelle levering. Je kan of het showroommodel meenemen of een week wachten. Terwijl als ik hetzelfde product online koop ik het morgen in huis heb.Onbekend schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:37:
Dus maar via het internet besteld, en de volgende dag had ik het in huis. Dat is eigenlijk de reden dat ik nooit meer bij de Blokker kom........[/small]
Schoenen vind ik fijn om fysiek te passen (net zo als broeken) maar als mijn maat dan besteld moet worden en dat duurt een week dan wacht ik maar... maar het zou even makkelijk en sneller zijn ze gewoon online te bestellen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Op die manier kan je gewoonweg geen winkel runnen, want je kunt ook verder ook niets aan de potentiële klanten beloven (omdat ze geen controle hebben over bestellingen en leveringen e.d.).
Ik kijk dus er totaal niet van op dat ze winkels moeten sluiten. Sterker nog, ik verwacht niet dat de overgebleven winkels het op deze manier vol zullen houden.
(En ja, jammer voor die duizenden medewerkers die ander werk moeten zoeken, maar met een beetje inzicht zie je ook wel dat zo'n winkel niet loopt.)
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Termen zoals middenklasse zijn zo ontzettend kneedbaar. Je zou ook kunnen zeggen dat de onderklasse aan het verdwijnen is en nagenoeg iedereen die niet welgesteld is nu tot de middenklasse behoort.Cobb schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:21:
Als Amazon een goede kans krijgt in Nederland is het gebeurt met de middenstand.
En voor iemand die minimumloon verdient is een loon van €4000 misschien al geen middenklasse meer, terwijl iemand die €100,000 verdient misschien zal zeggen van wel.
We hebben toch al Bol.com en Coolblue?Cobb schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:21:
Als Amazon een goede kans krijgt in Nederland is het gebeurt met de middenstand.
Deze grote dingen zijn zo goed als altijd op internet goedkoper te krijgen. Of je gaat mee in die prijs of je verkoopt ze niet. Dan kan je beter een winkel hebben die zich volledig richt op de kleine dingen zoals de Action bijvoorbeeld doet. Die verkopen eigenlijk alleen dingen die vrijwel niemand op internet gaat kopen. Als je als fysieke winkel voor een groot deel moet leven van die grote duurdere producten heb je een probleem.
Amazon is vaak (veel) goedkoper dan Bol.com en Coolblue. Bovendien is de service (garantie e.d.) van Amazon ook erg goed
Zelfde heb je ook bij de Xenos. Mijn vriendin kwam aanzetten met een tuinbankje van de action voor maar liefst 30 euro. De Xenos verkoopt exact hetzelfde tuinbankje (identiek op foto) voor 100 euro. Wij zagen dit toevallig, maar je krijgt als consument dan toch het gevoel dat je teveel betaalt voor je rommel.LordSinclair schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:36:
[...]
Nou inderdaad, het Philips H7 lampje waar je bij de Halfords 15 euro(!) voor betaalde kan je bij de action kopen voor 3 euro, geen merkloos ander H7 lampje, nee precies hetzelfde merk + model lampje. Dan ben je een dief van eigen portemonnee als je hem daar niet haalt.
Vaak maakt dat voor de consument niets uit en is de Action een zeer goede winkel vergeleken met de rest van het aanbod.
Als je bij blokker koopt moet je het van de aanbiedingen hebben, want anders betaal je veel te veel. Voor Blokker is het dan te hopen dat je meer meeneemt dan wat de bedoeling was, maar verder dan een paar flesjes schoonmaakmiddel die ook in de aanbieding is kom je niet.
Vorige week toevallig eens binnen gelopen in een elektrozaak schuinonder waar we wonen. Ik zou niet eens weten hoe die zaak heet. Puur om eens te kijken hoe groot een 65" tv is.
Meteen zo een verkoper om je nek. Aangegeven dat we alleen even naar de maat keken. Heel verhaal, blablabla, wat heb je nu, ow plasma, ik ben groot fan van plasma, je kan ook inleveren hier hoor. Verteld dat we pas in oktober verhuizen en nu fysiek geen plek hebben. Nou we kunnen ook gewoon een deal maken en pas dan leveren hoor, geen probleem.
Ja mooi, ik ben hier niet om een tv te kopen. Wat gaat van de prijs af, het is het demo model, als ik mijn huidige inlever? Ja nou even overleggen. Momentje hoor. Sta je vervolgens 10 minuten te wachten in die winkel.
Komt ie terug met wat had je zelf in gedachten? Ja lul, ik had in gedachte dat jij met een mooie prijs terug zou komen, roep eens wat! Ja nee dat ga ik alleen maar doen als we ook ter plekke een deal kunnen maken. Alsof ik op voorhand ga zeggen ja doe maar een beetje korting en ik koop hem wel van je.
Domme zak. Hij had me ter plekke een tv kunnen verkopen voor 1700 euro. Stond te koop voor 2200 of zoiets, afgeprijsd van 2400 ongeveer, ik weet het niet eens meer. Later thuis eens gekeken. Voor 1900 euro koop je op internet een nieuwe.
Droeftoeter. Hij had me in mn nek kunnen slaan en deed het niet. Hopelijk gaat die zaak binnenkort op de fles. Nepverkoper.
Wait, wutvosss schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 01:05:
Ja mooi, ik ben hier niet om een tv te kopen. Wat gaat van de prijs af, het is het demo model, als ik mijn huidige inlever? Ja nou even overleggen. Momentje hoor. Sta je vervolgens 10 minuten te wachten in die winkel.
Je geeft zelf eerst aan dat je er niet bent om een TV te kopen en vervolgens ga je om een prijs/korting vragen.... Om het nog mooier te maken noem je de verkoper vervolgens "Domme zak", "droeftoeter" en een "nepverkoper". Kijk eens in de spiegel man.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Nu staat de TV gewoon op internet voor 1900, genoeg winst als je geen verkopers en winkels hebt maar te weinig voor de middenstand. Je zou wel gek zijn als je nog meer betaalde, iedereen krijgt nu de 'korting' die vroeger alleen de enkeling kreeg.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
De plaatselijke electronicazaak zie ik echter niet overleven: daar ga je heen om te kijken, vaak veel beter geïnformeerd vooraf over alle mogelijke modellen dan de verkoper.
Als ik echt iets wil hebben pak ik gewoon mijn smartphone en laat ik de pricewatch zien, voor een bedrag in de buurt van de bovenste prijs neem ik hem zo mee. Werkt bijna altijd en anders bestel ik inderdaad online.
Ik de espressomachine dus sjouwen (15kg) naar de winkel op advies van de whatsapp dienst.
Maak ik dit mee:
Ik kreeg dus de opties:Als u een product heeft gekocht bij blablabla, bemiddelen wij tussen u en de fabrikant. Wij zorgen ervoor dat het defecte apparaat zo spoedig mogelijk door of conform de voorwaarden van de leverancier gerepareerd wordt. Wij nemen u daarbij zoveel mogelijk rompslomp uit handen.
1) ik laat het apparaat achter en het wordt opgestuurd naar de fabrikant en ik ben het minimaal 21 dagen kwijt.
2) er wordt contact opgenomen met de fabrikant en zij sturen een monteur langs en geven eventueel een leenapparaat als zij niet ter plekke bij mij thuis kunnen repareren.
Ik heb maar voor optie 2 gekozen en werd door Melita zelf gebeld.
Dan denk ik...wat is dan de toegevoegde waarde van de winkel dan?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Maar winkels en voorraad... ook bij Blokker. Eierkoker voor moederdag bedacht als cadeautje. Op de site geen disclaimer van web only en ik loop onze nieuwe-stijl Blokker binnen. Even zoeken, verkoopster aanspreken: "is het niet web-only?" Nee, laat site zien. "oh die, die hebben we niet in de winkel."

Wat overigens ook een uitvloeisel van internet is, is dat alle modellen van alle fabrikanten beschikbaar zijn. Vroeger wist je niet beter en deed je het met het winkelassortiment.
Alleen echt niche en high-end markten zoals goede Hi-Fi winkels bijvoorbeeld kunnen dan nog overleven. Het aantal online aanbieders is veel lager en de fabrikant dwingt veel meer een adviesprijs af. Dit zorgt wel voor een eerlijk speelveld tussen online en de lokale winkelier en heeft de fysieke winkel ook nog echt meerwaarde. Mijn speakers + receiver heb ik gewoon gehaald bij de lokale Hi-Fi winkel waar ik uren heb mogen/kunnen proef luisteren en uitstekend geholpen ben. En als hij overal €699,- kost waarom zou ik dan nog online gaan kijken. In de winkel zelfs nog een leuke korting kunnen bedingen die hij wel mag geven maar niet mee mag adverteren. Zo heb je een win-win situatie, zou willen dat meer fabrikanten dat zouden doen.
HD4Life @ Full-HD
Komt erop neer dat je altijd elke winkel moet bellen/mailen/bezoeken om de juiste prijs te krijgen. Dan krijg je dus weer topics als dit: \[Prijs-discussie] OLED Televisies

zie ik het somber voor ze in...
Niet een paar euro verschil; maar gewoon een factor TIEN!

En, idd, wat is dan nog de toegevoegde waarde van zo'n lokale winkel?
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 17-05-2017 09:57 ]
Meestal is het verschil bijvoorbeeld een factor vier, bij kleine huishoudelijke hulpjes van max. 10 euro. Dan ga ik niet een paar euro bezuinigen en wachten op spullen uit het verre Oosten. Als ik een pollepel nodig heb, dan heb ik nu een pollepel nodig en niet pas over vier weken.
Die factor tien ligt overigens niet alleen aan 'de fysieke winkel', maar aan het feit dat een merk als Gefu dus Chinese rommel inkoopt en daar zijn eigen merkje op laat zetten. Bij bol.com kost het ding ook twee tientjes.
Punctuality is the politeness of kings
En sinds de laatste samenwerking tussen AE en PostNL is vrijwel alles binnen een week in huis.
Aangezien voor mij de dichtstbijzijnde Blokker (zolang 'ie nog bestaat) 7km verderop is, en niet dag & nacht geopend, wacht ik liever een paar dagen en komt de vriendelijke postbezorger het niet-per-direct-nodig-artikel gewoon thuis bezorgen.
En de echte kwaliteitsartikelen (not made-in-China-from-crap-steel), haal ik wel via amazon.de.
Zelfs de garantieafhandeling is klantvriendelijker bij de online toko's (zowel AE als amazon) dan bij de lokale fysieke winkel.
Hoe vervelend dan ook voor de lokale ondernemer c.q. de werknemers; ik zie het somber in...
Tegen de tijd dat het product hier in de handel ligt, neemt die verkoper het risico op zich dat er iets mis mee is (denk aan gifstoffen in het plastic oid); dat zie ik Aliexpress niet doen.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
En als fervent china-shopper heb ik echt wel gemerkt dat de kwaliteit enorm vooruit is gegaan. Eerder kocht je toch vooral echte meuk met zo af en toe een pareltje, nu koop je gewoon goed spul met zo af en toe een product die toch wat matig is, maar daar is de prijs ook wel naar.
Natuurlijk blijven er dingen waarmee je moet uitkijken, goedkope no-name 220v electronica zou ik niet kopen. Speelgoed zou ik ook niet kopen, maar verder? Gewoon je verstand gebruiken en dan komt het wel goed.
(spontaan fikkende AC/DC adapaters anyone? Of verfstofjes/weekmakers in kinderspeelgoed?)
Maar zaken als doosjes paperclips (om maar eens wat te noemen), veel technische knutselonderdelen, boutjes/moertjes voor hobbydoeleinden, verpakkingsmateriaal, etc.
Soms is de Action handig (als ze het hebben), soms is AE/BG/eBay handig voor dat soort spul.
Aardig verhaal wat betreft kwaliteitsmateriaal:
Vorig jaar wilde ik een specifiek Global mes (SAI-06) hebben, als aanvulling op mijn keukengereedschap. Bij de Sligro was het mes weliswaar goedkoper dan bij alle Nederlandse speciaalwinkels, maar uiteindelijk via amazon.de gekocht. Scheelde >20% in prijs. En de garantie- en omruilvoorwaarden bij amazon.de zijn beter dan bij welke winkel in NL dan ook.
Dus tja; wat is dan de toegevoegde waarde van een fysieke winkel? (behalve de financiële toevoeging)
En als je dan verhaal gaat halen bij de lokale fysieke winkel, dan bots je tegen een muur van onbegrip/onwil op.
Dan maar naar de lokale tagrijn (wel duur) of het degelijke spul uit Duitsland (eBay of amazon) laten komen. Of soms heeft de Aldi/Lidl een leuk aanbod van dat soort materiaal.
Maar ik heb ook goede ervaringen met boutjes/moertjes assortimenten die ik via BG heb besteld. Zoals gebruikt bij wat projecten: [DIY] Arduino gestuurde focusrail #2
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 17-05-2017 11:05 ]
Boos de winkel uitgelopen, naar de professionele ijzerhandel gegaan en voor de helft van het geld een goedkoop ding van de ijzerhandel gehaald die wel gewoon goed is. Karwei komt ie dus niet weer.
Chinezen zelf willen voornamelijk niets met die meuk te maken hebben, die willen juist voornamelijk spul wat niet uit China komt...RobinHood schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:44:
Punt is natuurlijk wel dat de Chinezen zelf vaak ook die meuk gewoon gebruiken [hoewel, spiraalsnijders misschien wel niet] maar de middenklasse daar wil ook gewoon kwaliteit en veilige producten.
Probleem is inmiddels wel, je vindt het nergens meer. Er zaten in mijn woonplaats in Nederland 2 ijzerzaken die wel goed materiaal en uitgebreide keuze hadden. Die zijn inmiddels gestopt/failliet en alleen de gamma/praxix/karwei etc zijn nog over. Naast dat de kwaliteit inderdaad bagger is, hebben ze ook geen assortiment meer en zijn ze nog hartstikke duur ook. M3 zelfborgende moeren vind je al niet meer lokaal. Op internet bestellen heeft weinig zin voor moertjes van 5 cent per stuk, dat kan nooit uit met de verzendkosten.Señor Sjon schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:53:
Nou, schroefjes van prutijzer wordt je echt niet vrolijk van. Eén keer aanzetten en de kop eraf bijvoorbeeld.
De geruchten gaan nu ook dat de lokale Blokker hier gaat sluiten. Op zich zal ik de Blokker niet missen maar dat betekent nog meer leegstand.
Bron bitte.Gomez12 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 11:37:
[...]
Chinezen zelf willen voornamelijk niets met die meuk te maken hebben, die willen juist voornamelijk spul wat niet uit China komt...
Ik heb zo snel geen bron, maar weet uit tweede hand dat bijvoorbeeld in McArthurGlen Roermond wekelijks busladingen Chinezen komen die voor 1000en per persoon aan designer kleding kopen omdat dat in China niet goed te krijgen is. Dat hele shopping center draait voor bijna 50% op Chinezen!
Verzenden de grote mode shops niet naar China?AllSeeyinEye schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:37:
[...]
Ik heb zo snel geen bron, maar weet uit tweede hand dat bijvoorbeeld in McArthurGlen Roermond wekelijks busladingen Chinezen komen die voor 1000en per persoon aan designer kleding kopen omdat dat in China niet goed te krijgen is. Dat hele shopping center draait voor bijna 50% op Chinezen!
De kans dat jij VANAVOND nog een spiraalsnijder nodig hebt is net zo groot als de kans dat de blokkerwinkel ze op voorraad heeft.dreamscape schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:22:
Het verschil is hier wel erg groot inderdaad, maar stap jij vanmiddag op de fiets naar AliExpress om vanavond nog je spiraalsnijder te kunnen gebruiken?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik kan het uit eerste hand be-amen dat men liever spul heeft dat uit het Westen komt, dure tassen, horloges, melkpoeder etc.ReRichard schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:35:
Bron bitte.
Ook Westerse producenten welke IN China gevestigd zijn, worden wantrouwd. Want het spul wordt dan nog steeds gemaakt door Chinezen.
Duur spul zullen chinezen inderdaad niet op de markt kopen. Behalve als ze doelgericht op namaakspul afgaan.
Elektronica wordt niet-chinees geprefereerd, behalve als ze daadwerkelijk voor de budget gaan.
Dagelijkse artikelen maakt het hun echt niet uit waar ze vandaan komen. Ze zullen niet een spons uit nederland verkiezen boven de chinese versie.
Er zitten hier op 5 minuten loopafstand 3 grote winkelcentra met designer winkels (Prada, LV etc) en die zijn echt niet nep.Señor Sjon schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:45:
Namaken zijn ze goed in, dus ook designer kleding in China is vaak nep. In Turkije zie je hetzelfde overigens.
Zeker luxe mode winkels vind je overal en die verkopen gewoon echte artikelen. Ben in 7 jaar nog geen winkel tegengekomen die nep mode verkocht. (Online wel of achteraf marktkraampjes)
Echter zoals Chief zegt, het is veelal duurder dan in Europa.
Nieuwe douane regels betreffende import die binnenkort ingaan zullen hier wel veel invloed op gaan hebben. (mag maar beperkt aantal stuks luxe artikelen meenemen)
Alibaba (moederbedrijf achter Aliexpress) heeft recentelijk nog flink geinvesteerd in retail en Jack Ma heeft een aardig pleidooi gehouden voor brick & mortar stores. Dus fysieke winkels blijven in China nog wel even.
(ondanks dat voorspellingen zijn dat in 2020 1 op de 3 winkelcentra leegstaat).
[ Voor 16% gewijzigd door Kenzi op 18-05-2017 07:46 ]
Dit was in de Chinese stad waar ik woonde net zo. En als workaround was er natuurlijk nog altijd het tripje naar Hong-Kong wat nog wel eens werd ondernomen (en waar ik genoeg Chinezen heb gezien die genoeg iPhones voor een heel weeshuis kochten). Ik heb vrij weinig nepkleding gezien in China, alleen op Taobao is het een beetje opletten.Kenzi schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:42:
[...]
Er zitten hier op 5 minuten loopafstand 3 grote winkelcentra met designer winkels (Prada, LV etc) en die zijn echt niet nep.
Zeker luxe mode winkels vind je overal en die verkopen gewoon echte artikelen. Ben in 7 jaar nog geen winkel tegengekomen die nep mode verkocht. (Online wel of achteraf marktkraampjes)
Echter zoals Chief zegt, het is veelal duurder dan in Europa.
Nieuwe douane regels betreffende import die binnenkort ingaan zullen hier wel veel invloed op gaan hebben. (mag maar beperkt aantal stuks luxe artikelen meenemen)
Terug naar de Nederlandse winkels: het is jammer dat een Blokker onderuit gaat, concurrentie van de Action werd laatst nog ergens (dacht BNR) als een reden geroepen. Als ik naar de situatie thuis kijk dan gaat >80% van onze aankopen online. Ik weet dat we daarmee direct bijdragen aan de leegstand in de stad en ergens vind ik dat natuurlijk ook wel jammer. Ik vind het echter niet jammer genoeg om dan maar de discomforts van winkelen in de stad voor lief te nemen ;-)
Als ik online iets koop ga ik op m'n gemak specs vergelijken, kan ik op m'n gemak bedenken wat ik nog meer nodig heb, pak ik tussendoor een lekkere kop koffie en 1 a 2 dagen later komen ze het bezorgen op het moment dat ik thuis ben. Ik heb persoonlijk ook niet zo veel met het fysieke product in de winkel bekijken/aanraken, dus ik ga vooral af op reviews (die vaak gewoon bij het product staan in de webshop, nog een voordeel t.o.v. de winkel).
Ik dacht dat ze daar vooral op Duitsers draaiden?AllSeeyinEye schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:37:
[...]
Ik ben daar een paar keer geweest, en 50% van de omzet door Chinezen is een enorme overdrijving.m3gA schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:23:
[...]
Ik dacht dat ze daar vooral op Duitsers draaiden?
Inderdaad veel Duitsers, veel Nederlanders en klein percentage buitenlandse (niet Duitse) bezoekers.
Goed spul te krijgen met goede kortingen, maar het is daar wel een mierenhoop
Tja, we kunnen er nu om lachen, maar persoonlijk vind ik het niet echt grappig financieel gezien. Meneer Jaap Blokker had duidelijk een aparte manier van denken, als ie dacht dat tuinkabouters (zelfs met rozen vasthoudend) aan gingen slaan op moederdag. Het lijkt me ook geen mode geweest op dat moment, als geen hond ze kocht. Maar als ik het zo lees, dat meneer Jaap Blokker's wil wet is, lijkt me dat een heel vervelend mannetje en geen wonder dat de zaken slecht gingen. Gelukkig zijn we tegenwoordig wat verder en heb je dingen als commerciële en marketingafdelingen met mensen met kwaliteiten op dat gebied, die zich bezig houden met modes/hypes/product scouting etc. Niet dat die het altijd goed inschatten maar dan heb je in ieder geval meerdere mensen die zich ermee bezighouden en die er verstand van hebben.Anoniem: 904103 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:20:
http://www.quotenet.nl/Ni...ge-Porsche-Cayenne-178670
[afbeelding]
Leuk verhaal over die kabouters.
Is net zoiets als voor Pasen oliebollen inslaan en voor kerst eieren.
Al hebben ze gewoon de internet-boot gemist vrees ik voor ze...
Wat mij lokaal opvalt is dat in mijn woonplaats in Nederland er weer een winkelpand is bijgebouwd in een gebied waar letterlijk de helft van de winkelruimte al leeg staat. Mij ontgaat de logica van dat soort dingen.
Was dat dan het huismerk schroeven of had je wel echt merkschroeven gekocht? Want de eigen merk meuk begin ik inderdaad niet aan, als je voor wat bekendere merken gaat is het meestal nog wel ok wat mij betreft. Zo heeft de lokale Praxis XL ook gewoon een professionele wand.ehtweak schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:59:
@Señor Sjon Daar word je niet vrolijk van idd(ik ook niet) Waaibomen staal van de Gamma heb ik ook al vaak genoeg meegemaakt. Zogenaamde top kwaliteit RVS schroeven die na een paar maanden al roesten en waarvan de koppen vaak dol draaien/afbreken als je ze gebruikt in hardhout (zelfs na voorboren).
En als je dan verhaal gaat halen bij de lokale fysieke winkel, dan bots je tegen een muur van onbegrip/onwil op.
Dan maar naar de lokale tagrijn (wel duur) of het degelijke spul uit Duitsland (eBay of amazon) laten komen. Of soms heeft de Aldi/Lidl een leuk aanbod van dat soort materiaal.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij mij in het dorp (15,000 inwoners) is de grootste concurrent van de Blokker nog altijd de electronika speciaalzaak. Gewoon familie-eigendom. Je kunt er witgoed, koffiezetapparaten, stofzuigers e.d. kopen en je krijgt er goede ondersteuning en persoonlijk advies. Dat krijg je bij blokker niet. Voor het kleine grut is de AH de concurrent. Actions heb je hier in de buurt niet.gold_dust schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:30:
En iedereen die ooit eens in een Action is geweest, krijgt een prijsschok als ze weer een Blokker binnen lopen. Action is niet helemaal een volledige concurrent voor Blokker, middenmerken als Tefal of Philips heb je bij Blokker wel en bij Action niet maar voor vrijwel al het andere kun je beter naar de Action gaan. Hetzelfde gevoel heb ik ook bij Hema, eigenlijk is Hema alleen nog goed voor taarten en kinderkleding.
Wat mij lokaal opvalt is dat in mijn woonplaats in Nederland er weer een winkelpand is bijgebouwd in een gebied waar letterlijk de helft van de winkelruimte al leeg staat. Mij ontgaat de logica van dat soort dingen.
Ik merk echter dat consumenten tegenwoordig veel verstandiger of misschien nuchterder zijn dan zeg 20 jaar geleden.gold_dust schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:30:
En iedereen die ooit eens in een Action is geweest, krijgt een prijsschok als ze weer een Blokker binnen lopen. Action is niet helemaal een volledige concurrent voor Blokker, middenmerken als Tefal of Philips heb je bij Blokker wel en bij Action niet maar voor vrijwel al het andere kun je beter naar de Action gaan. Hetzelfde gevoel heb ik ook bij Hema, eigenlijk is Hema alleen nog goed voor taarten en kinderkleding.
Waar 20 jaar geleden een extra knopje of een extra accesoire nog een hogere prijs rechtvaardigt, beseffen mensen dat ze dat superfast-mode of spinnenwebrachelaarzuigmond eigenlijk nooit gebruikt wordt. Ze nemen genoegen met barebone-functionaliteit. En dan doet een "merk" niet veel (helemaal niet) beter dan een actionprincess model.
Voor de "duurzaamheid" hoeven ze het ook niet meer te doen. Voor de prijs van 1 tefal foodprocessor, koop je 10 actionmicro foodbullet.
Ook daar verliest blokker zijn terrein. Zeker als die merken ook nog eens goedkoper in de mediamarkt te krijgen zijn.
Voor onze volgende wasmand zullen we wel even blokker bezoeken. dat dan weer wel. even toch nog een beetje steunen. De prijzen verschillen niet veel namelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 18-05-2017 13:49 ]
Vooral dat laatste. Want als je een beetje plezier wilt in gebruik van apparatuur dan koop je niet van die rare bullet dingen. Die flikker je gillend het raam uit en koopt dan alsnog iets wat wel gewoon knap werkt.kmf schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:48:
Ik merk echter dat consumenten tegenwoordig veel verstandiger of misschien nuchterder zijn dan zeg 20 jaar geleden.
Waar 20 jaar geleden een extra knopje of een extra accesoire nog een hogere prijs rechtvaardigt, beseffen mensen dat ze dat superfast-mode of spinnenwebrachelaarzuigmond eigenlijk nooit gebruikt wordt. Ze nemen genoegen met barebone-functionaliteit. En dan doet een "merk" niet veel (helemaal niet) beter dan een actionprincess model.
Voor de "duurzaamheid" hoeven ze het ook niet meer te doen. Voor de prijs van 1 tefal foodprocessor, koop je 10 actionmicro foodbullet.
Ook daar verliest blokker zijn terrein. Zeker als die merken ook nog eens goedkoper in de mediamarkt te krijgen zijn.
Wat je wel ziet is dat waar een merk vroeger nog baat had bij kwaliteit en duurzaamheid is dat tegenwoordig een stuk minder. Lange levensduur heeft veel minder zin om dat de ontwikkeling zo hard gaat dat een nieuwe sowieso al interessant is voordat de oude stuk gaat. Vroeger deed je dertig jaar met een receiver, tegenwoordig moet je na vijf jaar al een nieuwe anders kan hij je films al niet meer doorsturen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zijn uitzonderingen...Gonadan schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:56:
[...]
Wat je wel ziet is dat waar een merk vroeger nog baat had bij kwaliteit en duurzaamheid is dat tegenwoordig een stuk minder. Lange levensduur heeft veel minder zin om dat de ontwikkeling zo hard gaat dat een nieuwe sowieso al interessant is voordat de oude stuk gaat. Vroeger deed je dertig jaar met een receiver, tegenwoordig moet je na vijf jaar al een nieuwe anders kan hij je films al niet meer doorsturen.
Zo is b.v. het model/ontwerp van een KitchenAid Artisan al tientallen jaren hetzelfde. Een kwaliteitsproduct wat je ook niet voor een paar tientjes koopt. Maar dan nog is 'ie vaak online stukken goedkoper dan in een trendy-gehypte-lifestyle-kookwalhalla winkel.
Een set Silga Teknika pannen hebben wij al 20 jaar dagelijks in gebruik. Nauwelijks slijtagesporen en dezelfde modellen worden nog steeds nieuw gemaakt/geleverd. Dat zijn de spullen waar kwaliteit wel telt en uiteindelijk goedkoop is!
Of b.v. een goede luidspreker, zo lang je 'm niet opblaast, gaan ze tig jaar mee.
Maar eventuele onderdeeltjes om een KitchenAid te repareren (als ik zelf weer eens iets gesloopt heb
Hetzelfde geldt voor goed gereedschap; een Knipex tang gaan jaaaaaren mee. Een setje Zwitserse PB schroevendraaiers ditto.
Vers voedsel online zie ik nog steeds niet zitten. Daar heb ik toch zo mijn eigen groenten mannetje voor, de slager die je nog kunt vragen om een specifiek stuk af te snijden van een half beest, of de lokale boerderij voor groenten/fruit. En de viskraam op de markt, waar de vis gewoon nog in de kratten van de afslag zit, zodat je ziet wat je krijgt/koopt. Bovendien kun je dit soort vers producten niet keuren/zien als je ze online zou bestellen.
Kleding/schoeisel is al op het randje. Een simpel T-shirt of sokken kan prima online. Maar een goed passende broek wil ik toch liever ter plekke passen en de stof voelen/zien. En nee, tig modellen bestellen en weer terugsturen vind ik gewoon niet prettig.
Schoenen is nog lastiger, zeker als je een grote maat (48) hebt. Want het maatsysteem is helaas ook niet eenduidig in schoenenland. Daarnaast vind ik pasvorm en loopcomfort heel belangrijk. Maar ik kan me damesschoeisel voorstellen, waarbij dat geen rol speelt...
Zo heb ik wel eens telefonisch uitgebreid gesproken met een bergschoenfabrikant in Italië (want de schoen was nergens in de winkels te passen), voet opgemeten, maten doorgegeven en 4 dagen later stond het gewenste model op de stoep. Helemaal qua maatvoering afgestemd op mijn wensen. Daar kan/kon geen winkel tegenop. Zelfs de bekende grote outdoorshops vertikten het gewoon om mijn vragen te beantwoorden c.q. moeite te doen om het uit te zoeken en/of pasmodellen te bestellen.
Nou, dan niet, dan bestel ik ze wel rechtstreeks...

Maar ja, de lokale ijzerwinkel is niet meer. Daar waar je de schroefjes afgewogen in de weegschaal, haalde.
De lokale winkel van sinkel is ook niet meer.
Hooguit in sommige grote steden. Wij woonden vroeger in een dorp, maar daar had je gewoon alle lokale voorzieningen, zoals die ijzerwinkel, de diverse bakkers (met ieder hun eigen specialiteiten), de molen waar je meel kon halen, de boerderij die altijd groenten van het seizoen had en verse eieren in overvloed.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 18-05-2017 15:17 ]
Ja ho wacht ff, dit zijn heel andere doelgroepen.ehtweak schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:12:
Er zijn uitzonderingen...
Zo is b.v. het model/ontwerp van een KitchenAid Artisan al tientallen jaren hetzelfde. Een kwaliteitsproduct wat je ook niet voor een paar tientjes koopt. Maar dan nog is 'ie vaak online stukken goedkoper dan in een trendy-gehypte-lifestyle-kookwalhalla winkel.![]()
Een set Silga Teknika pannen hebben wij al 20 jaar dagelijks in gebruik. Nauwelijks slijtagesporen en dezelfde modellen worden nog steeds nieuw gemaakt/geleverd. Dat zijn de spullen waar kwaliteit wel telt en uiteindelijk goedkoop is!
Of b.v. een goede luidspreker, zo lang je 'm niet opblaast, gaan ze tig jaar mee.
Maar eventuele onderdeeltjes om een KitchenAid te repareren (als ik zelf weer eens iets gesloopt heb), haal ik ook online.
Hetzelfde geldt voor goed gereedschap; een Knipex tang gaan jaaaaaren mee. Een setje Zwitserse PB schroevendraaiers ditto.
Wat jij beschrijft zijn mensen die koken, muziek of klussen als serieuze bezigheid zien en willen investeren in de dingen die er daadwerkelijk toe doen.
Zo word ik ook voor gek verklaard dat ik een pan koop waar je meerdere van die Tefal barrels voor kan kopen. Mensen redeneren dan in kosten, niet in wat de kwaliteit je verder nog op kan leveren. Maar ja, bij een prakje Honig opwarmen ga je dat ook niet merken.
Idem voor muziek. De liefhebber gaat voor goede speakers met een stereoversterker, maar de consument wil smart meuk en alles met zijn telefoon kunnen bedienen. En oh ja, het mag niets kosten.
Gereedschap ook weer het zelfde. Barry Beun gaat het nooit merken dat zijn schroefjes ruk zijn want die koopt gewoon houtschroeven om in de schroefdraad van de lasdoos te raggen en dat gaat ook prima met die action schroevendraaier. Hoppa, ook weer klaar voor weinig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou ook gewoon een schroevendraaier kopen bij de action, ik doe er toch geen spannende dingen mee [en serieus, hoe erg kun je een schroevendraaier nou verkloten?], het geld wat ik bespaar stop ik dingen die mij wel uitmaken.
Het punt is wel dat winkels daar niet echt in te lijken springen, waarom kun je niet gewoon goedkope meuk kopen bij de Blokker? En om nou te zeggen dat de huishoudelijke apparaten van Tefal of Philips echt goed zijn

Da's best makkelijk hoor. Even doordraaien en je kruiskop is half afgesleten. Proberen iets open te wrikken en je schroevendraaier is krom. Maar goed, oneigenlijk gebruik is natuurlijk niet echt iets wat je de fabrikant kunt aanrekenen.RobinHood schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:30:
Maarja, de gemiddelde Nederlander heeft ook niet meer nodig dan een goedkope pan of schroevendraaier,
Ik zou ook gewoon een schroevendraaier kopen bij de action, ik doe er toch geen spannende dingen mee [en serieus, hoe erg kun je een schroevendraaier nou verkloten?], het geld wat ik bespaar stop ik dingen die mij wel uitmaken.
Da's altijd een lastige discussie aangezien de emotie van de prijs gaat mee spelen met de beoordeling. Iemand die per se niet veel geld uit wil geven zal het tokkiewokkie-ding altijd kwaliteiten toedichten die zijn aankoop valideren. Daar tegenover zal iemand die een duurder apparaat gekocht heeft altijd het gevoel hebben dat er wel degelijk verschil is, ook al hoeft dat niet altijd zo te zijn.Het punt is wel dat winkels daar niet echt in te lijken springen, waarom kun je niet gewoon goedkope meuk kopen bij de Blokker? En om nou te zeggen dat de huishoudelijke apparaten van Tefal of Philips echt goed zijnEen goedkoop tokkiewokkie-ding is bijna net zo goed, en veel goedkoper.
Verschil is er altijd wel, het prijsverschil komt namelijk niet uit de lucht vallen. Maar of je het merkt is natuurlijk altijd persoonelijk en situatiegebonden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het probleem met Blokker en Tefal/Philips is dat de kwaliteit ook gewoon ruk is. Philips heeft al tig jaar de slogan "Let's make things better". Toch krijgen ze het niet voorelkaar om een koffiekan te maken die er niet een klerezooi van maakt als je water of koffie uit de kan schenkt.kmf schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:48:
[...]
Ik merk echter dat consumenten tegenwoordig veel verstandiger of misschien nuchterder zijn dan zeg 20 jaar geleden.
Voor onze volgende wasmand zullen we wel even blokker bezoeken. dat dan weer wel. even toch nog een beetje steunen. De prijzen verschillen niet veel namelijk.
Tefal gaat hier niet noemenswaardig langer mee dan spul van de Action of Wattshome van de Kruidvat.
Daarom heb ik schroevendraiaers van de Action die ik voor allerlei dagelijkse dingen gebruik (verfblikken open maken, omkruid wegkrabbren tussen tegels, deuk maken voor te centreren, soms een schroef vast of los draaien, etc, en hoogwaardige schroevendraaiers om alleen schroeven te draaienGonadan schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:53:
[...]
Da's best makkelijk hoor. Even doordraaien en je kruiskop is half afgesleten. Proberen iets open te wrikken en je schroevendraaier is krom. Maar goed, oneigenlijk gebruik is natuurlijk niet echt iets wat je de fabrikant kunt aanrekenen.
Mess with the best, die like the rest
Probleem is alleen wel als volgt:Gonadan schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:53:
[...]
Da's best makkelijk hoor. Even doordraaien en je kruiskop is half afgesleten. Proberen iets open te wrikken en je schroevendraaier is krom. Maar goed, oneigenlijk gebruik is natuurlijk niet echt iets wat je de fabrikant kunt aanrekenen.
[...]
Da's altijd een lastige discussie aangezien de emotie van de prijs gaat mee spelen met de beoordeling. Iemand die per se niet veel geld uit wil geven zal het tokkiewokkie-ding altijd kwaliteiten toedichten die zijn aankoop valideren. Daar tegenover zal iemand die een duurder apparaat gekocht heeft altijd het gevoel hebben dat er wel degelijk verschil is, ook al hoeft dat niet altijd zo te zijn.
Verschil is er altijd wel, het prijsverschil komt namelijk niet uit de lucht vallen. Maar of je het merkt is natuurlijk altijd persoonelijk en situatiegebonden.
Als ik met een goedkope schroevendraaier 2 jaar kan doen en met de dure schroevendraaier 15 jaar terwijl de goedkope schroevendraaier 1 euro kost en de dure 20,- euro Ik beter 20 schroevendraaiers van 1 euro kan kopen.
Dit is natuurlijk wel erg afhankelijk van de productgroep want in veel gevallen is het ook een stuk gemak (beter handvat op een schroevendraaier bijvoorbeeld of een pan welke minder snel aanbakt)
Alleen als kosten je primaire drijfveer is. Maar de consument krijgt dan ook wat hij wil, totale bagger.Robbie T schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:30:
Probleem is alleen wel als volgt:
Als ik met een goedkope schroevendraaier 2 jaar kan doen en met de dure schroevendraaier 15 jaar terwijl de goedkope schroevendraaier 1 euro kost en de dure 20,- euro Ik beter 20 schroevendraaiers van 1 euro kan kopen.
Overigens heb ik het gevoel dat de bewustwording eindelijk wat begint te komen, bij voedsel zie je dat bijvoorbeeld al sterker.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De consument schroeft misschien 10 schroefjes per jaar. Dan gaat zo'n schroevendraaier van de action jaren mee.Gonadan schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:42:
[...]
Alleen als kosten je primaire drijfveer is. Maar de consument krijgt dan ook wat hij wil, totale bagger.
Overigens heb ik het gevoel dat de bewustwording eindelijk wat begint te komen, bij voedsel zie je dat bijvoorbeeld al sterker.
Ik vind de kwaliteit ook helemaal niet slecht hoor. En ze verkopen ook nog eens Fischer plugs en schroeven. Waarschijnlijk de restpartij kruiskopschroeven nu torx de standaard is geworden.
Daarom stond "merk" ook tussen haakjes._JGC_ schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:23:
[...]
Het probleem met Blokker en Tefal/Philips is dat de kwaliteit ook gewoon ruk is. Philips heeft al tig jaar de slogan "Let's make things better". Toch krijgen ze het niet voorelkaar om een koffiekan te maken die er niet een klerezooi van maakt als je water of koffie uit de kan schenkt.
Tefal gaat hier niet noemenswaardig langer mee dan spul van de Action of Wattshome van de Kruidvat.
[ Voor 33% gewijzigd door kmf op 18-05-2017 19:48 ]
Robbie T stelt 2 jaar in zijn post, daar ga ik dus vanuit met mijn reactie.kmf schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:47:
De consument schroeft misschien 10 schroefjes per jaar. Dan gaat zo'n schroevendraaier van de action jaren mee.
Mijn punt is meer dat prijs niet altijd het belangrijkst is. Een duurdere schroevendraaier kan een aantal voordelen bieden, bijvoorbeeld beter in de hand liggen, beter aansluiten qua schroefkop, duurzamer. Voor mij persoonlijk zou het feit dat de kans dat je halverwege een klus zonder gereedschap komt te zitten al wat waard zijn.
Het enige punt wat ik probeer te maken is dat het leven niet altijd om prijs draait. Een groot deel van de consumenten denkt helaas wel letterlijk zo, en draagt daarmee bij aan een neergaande kwaliteit van het assortiment en de zonsondergang van winkels (niet alleen fysieke).
Als jij ze prima vindt dan koop je die toch gewoon? Niet iedereen hoeft hetzelfde te kiezen toch?Ik vind de kwaliteit ook helemaal niet slecht hoor. En ze verkopen ook nog eens Fischer plugs en schroeven. Waarschijnlijk de restpartij kruiskopschroeven nu torx de standaard is geworden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij mijn action kan ik gewoon Tefal pannen kopen hoor.gold_dust schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:30:
Verder zijn ze prima met bepaalde snacks voor dieren die bijvoorbeeld gewoon niet te koop zijn bij de AH of lokale dierenspeciaalzaak.
Verder heb ik nu een Brabantia koekenpan gekocht ipv tefal want
A Goedkoper (Bij dirk deze week)
B Net zo licht ongeveer
C Ook anti-aanbak
D Ook Tefal gaat (bij mij) na 2-3 jaar aanbakken ondanks nette behandeling en geen metalen dingen in de pan.
Hetzelfde met een vuilnisbak/wasmand/stofzuiger/koffiezetter (alle types). Waarom die kopen bij Blokker als Bol/CoolBlue het thuisbezorgd?
Toevallig is na 5 jaar de kookwekker van mijn ouders stuk gegaan.
Nu is 7 euro voor een basic kookwekker omdat er Brabantia opstaat nogal duur. Ook de vele digitale kookwekkers, met bevestigingsclip of magneet €3.49-€20.95 ook volstrekt achterlijk aangezien eenzelfde kookwekker bij de action €2.90 ofzo kost.
Blokker verkoopt daarnaast middelmatige spullen voor hoogwaardige prijzen.
Het is gewoon normaal dat zulke winkel failliet gaan. Zeker sinds de nieuwste "styling" hebben ze nog minder zooi in meer winkelruimte.
Online bestellen en bij winkel naar keuze (of thuis) meestal binnen 48 uur en in winkel bestellen kost een week.......
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Philips krijgt het sowieso niet voor elkaar om een koffiekan te maken. Philips is allang een stap verder dan simpelweg je productie verplaatsen naar China. Ze maken zelf niks meer, op medische apparatuur na, maar verkopen hun naam en logo aan elke Chinese fabrikant die ervoor betalen wil. Die koffiekan is gewoon een Chinees ontwerp, uit een Chinese fabriek, maar met alleen een Philips logo erop._JGC_ schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:23:
[...]
Het probleem met Blokker en Tefal/Philips is dat de kwaliteit ook gewoon ruk is. Philips heeft al tig jaar de slogan "Let's make things better". Toch krijgen ze het niet voorelkaar om een koffiekan te maken die er niet een klerezooi van maakt als je water of koffie uit de kan schenkt.
Oftewel niet een passend aanbod met passende prijzen.
Wat Koffiekannen betreft: Ik heb nog nooit een koffiekan gezien waar je zonder te morsen koffie uit krijgt, behalve in films/series of de reclame van het betreffende product..

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Verder, Bestron... 2 jaar geleden een 1000/2000W ventilatorkachel gehaald bij de kijkshop. 5 euro en 5 jaar garantie... hoe ze daarop moeten verdienen...
Maar dat is logisch. Het is algemeen bekend dat een webshop vaak betere prijzen heeft. Dat is nog wel wat anders dan beweren dat je de hoofdprijs betaalt voor middelmatige meuk.Koos2009 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:52:
@Gonadan Ja, ik koop bij CoolBlue/Bol een goede en sterke stofzuiger vanwege huisdieren voor zeg 140 terwijl ze bij Blokker eentje voor 100-120 verkopen die vergeleken met de mijne veel minder vermogen/hulpstukken heeft.
Oftewel niet een passend aanbod met passende prijzen.
Overigens zegt vermogen bij een stofzuiger niets. Sterker nog, het mag tegenwoordig niet eens meer hoog zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die indruk heb ik toch ook wel bij Blokker en Hema. De foto eerder in het topic laat ook wel zien hoe extreem te veel je eigenlijk betaalt. Action doet dat wel goed, die rekent tenminste niet de hoofdprijs voor goedkope Chinaware.Gonadan schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:36:
[...]
Maar dat is logisch. Het is algemeen bekend dat een webshop vaak betere prijzen heeft. Dat is nog wel wat anders dan beweren dat je de hoofdprijs betaalt voor middelmatige meuk.
Overigens zegt vermogen bij een stofzuiger niets. Sterker nog, het mag tegenwoordig niet eens meer hoog zijn.
Verder kan de gemiddelde consument in deze tijd van economische crisis, loonmatiging en nivellering de prijzen van Blokker waarschijnlijk ook helemaal niet meer betalen. Action speelt hier wel op in en Blokker en Hema niet, ook niet zo heel gek dat Action nog steeds aan het uitbreiden is en Blokker en Hema in de problemen zitten. Ik zal ze in ieder geval niet missen, behalve de taart van de Hema dan
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als mensen nou wat meer geld zouden verdienen, zouden ze ook helemaal niet naar Alibaba en Action gaan om te winkelen.Gonadan schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 21:23:
Zodra we Action en Alibaba als de maatstaf van een eerlijke prijs gaan zien dan zijn we alle redelijkheid voorbij. Het toppunt van de moderne westerse uitbuiting en wegwerpmaatschappij. Helaas wordt het steeds populairder en gaan mensen echt denken dat het zo hoort.
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels