Master_S schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:31:
Het enige dat mij doet twijfelen is de komst van HDMI 2.1. Met mijn huidige plasma TV doe ik reeds 8 jaar, dus ik koop graag een TV voor een lange tijd. Maar HDMI 2.1 ziet er toch wel de moeite uit om nog op te wachten.
Waarom vind je HDMI 2.1 de moeite om op de wachten? Op basis van
dit artikel lijkt nu mij een goed moment om een 4K OLED te kopen (wat ik zelf ook een dezer dagen doe).
Uit het artikel:
Bottom line: any higher-end 2016 4K Ultra HDTV with HDR support that you buy today should continue to deliver the quality and value you expect for at least the next seven years. Enjoy!
Zowel de 950V als de B6 lijken mij nu een goede prijs-kwaliteitverhouding te hebben.
Ik vroeg dit laatst aan een juwelier (horloges > 1000 euro) en hij gaf aan dat het aandeel van mensen dat dit doet, is toegenomen in de laatste 15 jaar. Hij schatte dat zo'n 70-80 procent van de mensen onderhandelt over de prijs tegenwoordig, ook doordat mensen zichzelf beter kunnen informeren door de komst van het internet. Dat betekent wel dat iedereen die niet onderhandelt nog minstens 25% te veel betaalt, want als je hem vraagt wat hij met de prijs kan doen gooit hij er meteen 20% vanaf (met nog meer speelruimte).
upje schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:11:
Ik begrijp werkelijk niets van de TV-prijzen. Hoe is het nou in hemelsnaam mogelijk dat een TV die nauwelijks beschikbaar is met een adviesprijs van 3999 nu al te koop staan voor 2399, en dan met onderhandelen voor 1978 is te krijgen? Wat voor marges hanteren de TV-boeren wel niet?
Schiet mij maar lek

.
Zal je zien dat als ik zo'n TV ga kopen ik moet praten als brugman om van 3999 naar 3499 of zo te gaan....
Winkeliers moeten adviesprijzen aanhouden van de leveranciers. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar dit is wat ik van verschillende winkels hoor. Winkeliers hebben zelf gewoon een bepaalde inkoopprijs die ze betalen (die overigens verschilt per winkel) en een minimale marge die ze willen hanteren, maar elk bedrag daarboven zullen ze natuurlijk prima vinden, maar het liefst zo hoog mogelijk. Dan is het aan jou de taak om dat bedrag omlaag te praten, en dat is niet zo moeilijk als je denkt. Je moet het een paar keer gedaan hebben en dan is het makkelijk, hier mijn advies:
- Onderhandel bij alles wat duurder is dan 1000 euro, bij het ene product kan het niet, bij een TV altijd wel is mijn ervaring. Mijn ervaring is dat er tussen de 20% en 50% af te krijgen is.
- Oriënteer je online een beetje naar de prijzen, dit topic is dus perfect.
- Vraag een winkelier naar de prijs of wat hij met de prijs kan doen. Als hij een prijs aangeeft die dicht in de buurt ligt van de adviesprijs, dan geef je aan dat je al veel lagere prijzen hebt gehoord en hij flink moet zakken wil hij een kans hebben het paneel aan jou te verkopen. Zelfde geldt eigenlijk voor een flinke korting die nog steeds resulteert in een prijs hoger dan het laagste wat je hebt gehoord.
- Bel meerdere winkels, bijvoorbeeld de bedrijven die genoemd worden in dit topic.
- Wil je de prijs nog lager krijgen, dan kun je ook eens bluffen over de prijs die je bij andere partijen krijgt (zonder namen te noemen; ik zeg altijd dat ik met die winkelier heb afgesproken dat ik hun naam niet noem). Dan kom je pas echt te weten hoe laag ze kunnen gaan.
- Wees niet te resoluut dat je al een keuze hebt gemaakt wat betreft een TV. Stel je wilt de E6, informeer dan ook over goedkopere panelen en dat je keuze ook afhangt van de prijzen.
PlatteTV is bijvoorbeeld een winkel waar ze niet makkelijk zakken in prijs, tenzij het duidelijk is dat ze de TV anders niet aan jou kunnen verkopen, dan kan er ineens heel veel vanaf.
Voor goede prijzen zou ik altijd onder andere Smits Arnhem bellen.