Tsurany schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:34:
Het zijn typisch van die winkels waar je even langs gaat omdat je een plastic bakje nodig hebt om wat spullen in op te bergen. Echter zijn ze goedkoper bij de Action en heb je meer keuze bij de Ikea. Blokker is gewoon niet meer nodig in Nederland.
De kracht van de Blokker en ook Marskramer was dat ze ook in alle kleine dorpen en kernen zaten. Bijna alle dorpen en kernen met +2500 inwoners die ik ken hadden wel een Blokker en/of Marskramer. Dat was dan ook vaak de enige optie als je in de buurt iets huishoudelijks nodig had. Kookgerei, stofzuigerzakken, wasmand etc.
Voor de mensen in de steden is de IKEA dan de oplossing, maar waar ik woon is het bijna 100KM rijden naar de dichtstbijzijnde dus je gaat mij echt niet wijsmaken dat al die mensen naar de IKEA gaan. De Action en Big Bazar hebben het meeste marktaandeel afgepakt, deze zitten nu ook in de kleinere kernen en hebben al die dingen die je precies NU nodig hebt en goedkoop. Voor de spullen in het hogere segment bestel je of online of ga je wel naar een niche winkel met een goede beleving, zelfstandige kookwinkel, servieswinkel etc.
Juist het middensegment waar de Blokker altijd in opereerde bestaat niet meer. Hetzelfde gold min of meer voor de V&D en straks ook de WE en de C&A. De consument wil of goedkope wegwerp om NU aan een behoefte te voldoen (Action, Primark, H&M) of hij wil kwaliteit en kan dat betalen (Bijenkorf, Merkwinkels, lokale ondernemers in een niche, de kookwinkel, Hifi winkel etc).
Het hele middensegment bestaat niet meer en daarmee zijn winkels als de Blokker, Marskramer overbodig geworden en zie ik ook de C&A, de HEMA, de BCC en alle andere winkels die dit middensegment vertegenwoordigde verdwijnen.