Prijsbinding ervaringen (bijv Bose)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit eraan te denken om de pricewatch: Bose QuietComfort 35 (Zwart) aan te schaffen. Wat me meteen opvalt is dat er weinig winkels zijn die het product aanbieden en ook allen voor dezelfde prijs. Dit geldt ook voor andere Bose producten.

In het verleden is het zelfs voorgekomen dat Mediamarkt met z'n BTW acties expliciet Bose heeft uitgesloten.

Dit doet heel erg denken aan prijsbinding, waar we als Tweakers en consumenten in het algemeen natuurlijk niet blij van worden. Hoewel het niet is toegestaan volgens de wet, kunnen fabrikanten met sluwe omwegen toch winkels zover kunnen krijgen om prijzen vast te zetten. Ik vond twee interessante links over dit onderwerp:

http://www.emerce.nl/acht...pricing-kunnen-benvloeden
http://www.mkbservicedesk...r-mij-verkoopprijzen.htm#

Nu weet ik dat Canon hier ook een handje van heeft en dat daar de marges ook nog vrij laag liggen. Iemand enig idee hoe dit zit bij Bose?

Ervaringen met andere merken ben ik ook benieuwd naar. En hoe wij als consument dit fenomeen kunnen tegengaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon geen geen bose meer kopen?

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:44
Bose heeft net als een aantal andere merken strikt prijsbeleid. Indien een retailer daar van afwijkt krijgt de retailer of niet meer geleverd of een boete

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Mr.Joker schreef op donderdag 10 november 2016 @ 01:00:
Bose heeft net als een aantal andere merken strikt prijsbeleid. Indien een retailer daar van afwijkt krijgt de retailer of niet meer geleverd of een boete
Huh? Een boete nog wel. En is zoiets legaal?

Volgens hier:
Wikipedia: Prijsbinding
niet zo te zien.

Edit: wat TS dus ook zegt. Maar dat Bose de retailer een boete oplegt, voor iets wat in feite verboden is, is "apart"..

[ Voor 12% gewijzigd door Bart2005 op 10-11-2016 08:09 ]

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Retailers krijgen een goede bonus regeling als ze de producten voor die vaste prijs verkopen. Daar tekenen ze voor en ze krijgen ook training etc. Willen ze niet aan meedoen, ook prima maar dan levert Bose gewoon niet. Er zit ook geen tussenhandel tussen dus ze kunnen zelf bepalen aan wie ze leveren en dus ook de voorwaarden. Als het echte prijsafspraken zouden zijn hadden ze er al lang problemen mee gehad. Ik ken dit al van voor 2000.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Alleen op schiphol/KLM zijn die koptelefoons wel eens goedkoper :)

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:24
Deze hoofdtelefoon heb ik dit jaar ook aangeschaft, weliswaar in de US voor minder maar ook daar was de prijs overal hetzelfde $349,- zonder btw. in diverse staten. Voordeel was dat die btw in Oregon 0% is.

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Hierboven staat enorm veel onzin :) Het is niet toegestaan om als fabrikant/leverancier afspraken te maken met een retailer over de prijs. Net als het feit dat het niet toegestaan is voor retailers om onderling prijsafspraken te maken. Een adviesprijs geven mag wel.

Waar in de situatie van Bose sprake van is is een mooi gevalletje van marktwerking in een volledig transparante markt. Dankzij prijsvergelijkers is het voor de consument zo makkelijk geworden om prijzen te vergelijken, dat de pricing strategie van retailers volledig is gebaseerd op het prijsniveau van concurrenten. Dit is dan ook de reden dat in de status quo van de Bose hoofdtelefoon, er geen enkel belang is van één van deze retailers om de prijs te verlagen naar bijvoorbeeld €369. Dat heeft namelijk als gevolg dat een dag later iedere concurrent ook op €369 staat. Het enige wat je dan hebt bereikt is een tientje minder marge...

Vanuit een leveranciersperspectief helpt het om je product niet al te breed beschikbaar te maken, maar slechts via een beperkt aantal grote retailers. Dat verkleint de kans dat één van die spelers tóch kortzichtig de prijs gaat affakkelen.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Solomon schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:29:.......
Waar in de situatie van Bose sprake van is is een mooi gevalletje van marktwerking in een volledig transparante markt. Dankzij prijsvergelijkers is het voor de consument zo makkelijk geworden om prijzen te vergelijken, dat de pricing strategie van retailers volledig is gebaseerd op het prijsniveau van concurrenten. Dit is dan ook de reden dat in de status quo van de Bose hoofdtelefoon, er geen enkel belang is van één van deze retailers om de prijs te verlagen naar bijvoorbeeld €369. Dat heeft namelijk als gevolg dat een dag later iedere concurrent ook op €369 staat. Het enige wat je dan hebt bereikt is een tientje minder marge...
........
Nou dit is toch niet helemaal het geval, hetzelfde geld voor bijv. Apple die ook vaste prijzen heeft, en die prijzen blijven echt niet constant doordat alle retailers hun prijzen niet verlagen.
Ik heb vroeger Bose verkocht -een jaar of 15-20 geleden- en we kregen wel degelijk een boete/waarschuwing als we korting gaven. Sterker nog, het kassasysteem accepteerde geen korting op hun producten.(behalve iets van beschadigingskorting) Bose gaf idd wel een mooie bonus op hun product.

Wellicht is er tegenwoordig wel wat veranderd, dat weet ik niet.

www.casarodriguillo.com

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Pinin schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:41:
[...]

Nou dit is toch niet helemaal het geval, hetzelfde geld voor bijv. Apple die ook vaste prijzen heeft, en die prijzen blijven echt niet constant doordat alle retailers hun prijzen niet verlagen.
Ik heb vroeger Bose verkocht -een jaar of 15-20 geleden- en we kregen wel degelijk een boete/waarschuwing als we korting gaven. Sterker nog, het kassasysteem accepteerde geen korting op hun producten.(behalve iets van beschadigingskorting) Bose gaf idd wel een mooie bonus op hun product.

Dat kan, maar dan zou je werkgever (iig volgens de huidige regelgeving) een financieel misdrijf begaan. Ik ontken niet dat dit in het verleden ongetwijfeld heeft plaatsgevonden (zeker bij de traditionelere elektronica retailers), maar ik ben er van overtuigd dat het op dit moment bij de grotere spelers in het lijstje van de pricewatch niet stelselmatig plaatsvindt.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 12:08
Niet om het een of ander, maar ik heb mijn Bose QC25 voor 200 euro bij de Media Markt in de Cruqiuis een tijd geleden gekocht :) Daar lagen ze toen in de aanbieding en vond het een mooie meepakker, omdat ik hem al tijden op het oog had

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-08 17:37
Ik heb al eens een QC25 in de BTW actie gekocht. Daar deden de Bose producten dan wel weer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:42

EnnaN

Toys in the attic

Solomon schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:15:
[...]

Dat kan, maar dan zou je werkgever (iig volgens de huidige regelgeving) een financieel misdrijf begaan. Ik ontken niet dat dit in het verleden ongetwijfeld heeft plaatsgevonden (zeker bij de traditionelere elektronica retailers), maar ik ben er van overtuigd dat het op dit moment bij de grotere spelers in het lijstje van de pricewatch niet stelselmatig plaatsvindt.
Succes met je overtuiging, maar net zoals dat het in het verleden gebeurde, gebeurd het nu nog steeds. Hoe meer een bepaalde speler een monopolie heeft op een bepaald product (vooral bij 'merken' geldt dat, apple is daar een mooi voorbeeld van), hoe meer die speler haar prijs kan bepalen. En bv korting kan geven als je je aan de adviesprijs houd, of ineens 'leveringsproblemen' heeft als je dat niet doet.

En los van of het mag of niet (of 'grijs' is), het gebeurd obviously. Als in, het is obvious dat het gebeurd, maar ze doen het ook heel obvious. Net zoals de voorbeelden van 'vroeger' hierboven, zal bose daar nu nog steeds al haar druk op uitoefenen.

De redenatie "niemand gaat lager want dan gaat iedereen lager" is ook niet echt waar, dat zie je duidelijk in alle andere categorieen. Je ziet altijd een paar spelers die net voor een paar euro minder ook wel het product kunnen verkopen. Er zijn maar weinig categorieen waar iedereen op precies dezelfde prijs blijft. Immers: als iedereen dat doet met die redeantie, kan jij er stiekum toch weer wat sales uit halen door er net onder te zitten. Dat dat uiteindelijk voor lagere prijs zorgt is wel waar, maar er hoeft maar 1 voor de quick win te gaan en je bent er al voorbij.

(Het feit dat er bij acties soms wél lagere prijzen zijn geweest (evt bwv uitzondering) hoeft natuurlijk nog steeds niet te betekenen dat het niet gebeurd over het algemeen. Mediamarkt komt daar natuurlijk makkelijker mee weg dan een kleinere toko)

[ Voor 6% gewijzigd door EnnaN op 10-11-2016 10:15 ]

sig

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
Het verhaal zit iets anders in elkaar. Veel merken willen natuurlijk graag bij de grote retailers liggen (Mediamarkt, Coolblue, BOL etc.) om zo een zo groot mogelijk publiek te bedienen. Deze partijen eisen echter een gegarandeerde marge bij de verkoop van deze producten, daar ze ook flink meer kosten moeten maken om hun toko draaiende te houden ten opzichte van veel (kleinere) concurrenten.

Als er nu prijserosie ontstaat doordat er concurrenten zijn die in de prijs beginnen te snijden dan sturen de retailers simpelweg een invoice naar Bose om de verminderde marge te laten compenseren. Deze zit daar uiteraard niet op te wachten, dus gaat Bose op diverse manieren pogen om de straatprijzen zo stabiel mogelijk te houden. Daarbij komt nog dat de gemiddelde consument gewoon bij die grote retailers koopt als de prijs overal gelijk ligt.... (iets met vertrouwen e.d.) Kortom, win-win voor groot Retail.

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:10

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

Pinin schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:41:
[...]

Ja dat verhaal herken ik. Mijn ervaringen zijn van wat korter geleden (zeg 7 jaar terug), maar ook toen was je als verkoper niet bij machte om zelf korting te geven op Apple, Bose, Loewe, etc. Nu wisten 'we' als verkopers vaak wel de codes van het leidinggevend personeel en zo werd er nog wel eens door nieuwe krachten alsnog zo autorisatie gegeven voor korting. Die hadden dan echt een probleem omdat de lijsten met korting altijd na werden gekeken aan het einde van de dag. Ik vermoed dat de situatie nu niet anders is.

geeft geen reacties meer

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Hetzelfde zie je ook met Nikon bijvoorbeeld. Die hebben ook allemaal braaf dezelfde prijs. pricewatch: Nikon D7200 Zwart als voorbeeld.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 16:27

aap

Señor Sjon schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:33:
Hetzelfde zie je ook met Nikon bijvoorbeeld. Die hebben ook allemaal braaf dezelfde prijs. pricewatch: Nikon D7200 Zwart als voorbeeld.
Tip: amazon.de . Scheelt 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:36
Señor Sjon schreef op donderdag 10 november 2016 @ 16:33:
Haha waaghalzen bij Afuture :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan krijg je dit soort acties:
This item does not ship to the Netherlands
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00SDTS2CS/

Voorbeeldje van Lego. Te goedkoop, tik op de vingers en dus geen levering naar NL, terwijl andere sets wel uitgeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miyazakiman
  • Laatst online: 04-08 14:53
Precies, hou amazon de, fr, it, es en uk in de gaten. Heb de Bose 25 daar gezien voor lager dan 200e. Prijzen zijn bijna elke dag anders en soms duurt het even, maar je kan zeker een goede korting pakken.

Anders evt. op schiphol kopen, zijn ze 30e goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Zelfde ervaring met Bose aantal jaar geleden.

Duurdere TV gekocht i.c.m. Bose-systeem. Moesten perse 2 facturen worden van de verkoper, eerste factuur met de Bose-set tegen adviesprijs, tweede factuur met de TV met een belachelijke korting.

Uitleg van verkoper; ze mogen Bose niet onder de adviesprijs verkopen, anders krijgen ze "leverproblemen".

ACM, kom er maar in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:16

Onbekend

...

Andere merken hebben dat inderdaad ook. B&O doet het zelfde. De adviesprijs is gewoon de verkoopprijs. En als je B&O-producten voor minder verkoopt, dan ben je geen B&O-dealer meer en krijg je geen producten meer geleverd vanuit de fabriek.

Edit:
Net zoals dat ze bij reclame-uitingen geen prijzen voor de producten mogen tonen. Mag alleen in de winkel.

[ Voor 19% gewijzigd door Onbekend op 11-11-2016 20:19 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miyazakiman schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 15:44:
Anders evt. op schiphol kopen, zijn ze 30e goedkoper.
Je bedoelt tax free of kan je ze daar ook goedkoper kopen zonder te vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miyazakiman
  • Laatst online: 04-08 14:53
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:51:
[...]

Je bedoelt tax free of kan je ze daar ook goedkoper kopen zonder te vliegen?
Na de Duane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nog extremer is Gaggenau (upper class keukenapparatuur). Dat verdween ook een jaar of zes geleden opeens van internet met de prijzen. Je moet overal maar bellen voor de prijs, er mag niet meer mee geadverteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de reacties zo lees, verbaast het me dat er nog geen werk van wordt gemaakt door de NMa. Het zal wel lastig te bewijzen zijn omdat er niks op papier staat, toch lijkt het me dat je een mooi dossier kan opbouwen door hier en daar ervaringen te verzamelen.

Op Amazon.co.uk: "This item does not ship to the Netherlands"
Dit soort geintjes druist regelrecht in tegen de vrije verkeer van goederen in de EU (ja de UK zit er nu nog in). Een klacht bij de juiste EU autoriteiten moet toch zeker wat uithalen, zie bijv http://ec.europa.eu/atwor...w/make_a_complaint_nl.htm

Zo heb ik in een ver verleden een klacht over Valve ingediend (toen Steam prijsdiscriminatie ging toepassen). Helaas geen wenselijk eindresultaat (conclusie was iets in de trant van "we kunnen er nu niks aan doen"). Maar er was echt veel werk van gemaakt, groot onderzoek gestart en een brief van het onderzoek ontvangen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:46:
...
Op Amazon.co.uk: "This item does not ship to the Netherlands"
Dit soort geintjes druist regelrecht in tegen de vrije verkeer van goederen in de EU (ja de UK zit er nu nog in).
Ehhh, op amazon.de kom je dat ook vaak tegen hoor. "Dieser Artikel kann nicht in die Niederlande geliefert werden."
Een leverancier kan natuurlijk altijd roepen dat het gewoon lastig is ivm het logistieke traject (of een andere smoes). Ze zijn niet verplicht om te leveren... :/

Zo kon je >1 jaar geleden altijd ruimschoots gebruik maken van allerlei wijnaanbiedingen via amazon.de. Werd altijd prima verpakt en keurig (schadevrij) thuis geleverd. En ineens stopten ze daarmee...waarom? Geen idee... En de klantenservice geeft daar ook geen concreet antwoord op...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 20:26
de in de TS genoemde Bose QuietComfort 35 staat voor €335 inclusief verzending op Amazon.es

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 23:03:
Ik zit eraan te denken om de pricewatch: Bose QuietComfort 35 (Zwart) aan te schaffen. Wat me meteen opvalt is dat er weinig winkels zijn die het product aanbieden en ook allen voor dezelfde prijs. Dit geldt ook voor andere Bose producten.

In het verleden is het zelfs voorgekomen dat Mediamarkt met z'n BTW acties expliciet Bose heeft uitgesloten.

Dit doet heel erg denken aan prijsbinding, waar we als Tweakers en consumenten in het algemeen natuurlijk niet blij van worden. Hoewel het niet is toegestaan volgens de wet, kunnen fabrikanten met sluwe omwegen toch winkels zover kunnen krijgen om prijzen vast te zetten. Ik vond twee interessante links over dit onderwerp:

http://www.emerce.nl/acht...pricing-kunnen-benvloeden
http://www.mkbservicedesk...r-mij-verkoopprijzen.htm#

Nu weet ik dat Canon hier ook een handje van heeft en dat daar de marges ook nog vrij laag liggen. Iemand enig idee hoe dit zit bij Bose?

Ervaringen met andere merken ben ik ook benieuwd naar. En hoe wij als consument dit fenomeen kunnen tegengaan :)
Pro-tip. Bestel de QC35 op Amazon.co.uk. Scheelt je bijna E100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Soms ligt ook de Nederlandse importeur wat dwars, op Marantz wordt soms korting gegeven door een winkel en de ander webshops gaan er wat in mee maar zodra de korting afgelopen is heerst overal weer de adviesprijs.
Audiospul wil in Duitsland wel eens wat goedkoper zijn ik kijk bij https://www.amazon.de en http://www.guenstiger.de/
Mediamarkt btw acties zijn soms leuk op dingen die altijd voor de adviesprijs weg gaan (Nikon flitser)
Als je geen haast hebt met de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:29
Qc 25 is nu 179 bij de wehkamp (wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 14:04
screamhouse schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:09:
Qc 25 is nu was 179 bij de wehkamp (wit)
Uitverkocht

[ Voor 7% gewijzigd door Hoyden op 16-11-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 13:29

ricardo246

Life's what you make it!

Volgens mij werken de systemen als volgt (het hele verhaal hieronder is fictief, maar het gaat om het mechanisme).
Bedrijf A heeft een telefoon.
Zij willen die aanbieden voor een bedrag van 300 EUR.
Zij willen dat de telefoon in de retail verkocht wordt voor 600 EUR.
Om te voorkomen dat er gestunt wordt met de populaire telefoon van Bedrijf A stellen ze een advies prijs op van 600 Euro. De verkoop prijs wordt op 450 EUR gezet. Klanten van bedrijf A die vervolgens zich aan de advies prijs houden krijgen achteraf ;-) een korting van 150 EUR. Ga je toch stunten met de prijs, dan ben je dus ineens 150 EUR aan marge kwijt. Sterke motivator lijkt me.
Overigens werkt zo'n systeem alleen bij producten met een sterke branding / marketing. Waarvan een winkel zegt, dat product moet ik hebben anders lopen klanten naar de concurrentie.
Voor ons als consument is dit bijzonder nadelig, want er is 0,0 markt werking.
Bedrijven die als business model hebben om slim en lean te zijn (internet only) en die weinig marges nodig hebben om te overleven hebben dus geen voordeel, want ze kunnen het prijsverschil niet aan hun klanten schenken (lagere prijs).
Uiteraard kan er vanaf geweken worden (oudere modellen, te veel voorraad), maar dit zal dan altijd in overleg moeten met Bedrijf A.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 09:53
Bax shop heeft een aanbieding maar geen voorraad op de QC35:

http://www.bax-shop.nl/dr...comfort-35-wireless-black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik wil de discussie openlaten, maar laten we er dan geen aanbiedingen-topic van maken. Aanbiedingen van Bose en elk ander merk/bedrijf mogen gepost worden in: Centraal aanbiedingen topic. V2.0

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1