Vind ik altijd zo'n onzin. Je hebt toch ook gewoon een kantine? Of parkeerplaatsen? Of een lift?
Bij veel bedrijven is 'de mens' toch een belangrijk onderdeel van het kapitaal, veel 'stomme' regeltjes zijn imho niet goed voor een bedrijf. Je merkt het vaak op de langere termijn, mensen worden ook zakelijk naar het bedrijf toe... ow, ik kan daar een paar euro meer verdienen... DOEI!
downtime schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 19:58:
Online omzet ligt
volgens het CBS op ongeveer 7%. Dit hele topic is daarom ook een beetje onzin. De zwakke economie doet winkels meer kwaad dan webshops. Al is dat natuurlijk verschillend per branche. Supermarkten zullen minder lijden van webshops dan bijvoorbeeld computershops.
Kijk eens naar je salaris, wat zou je er van vinden om 7% bruto in te leveren? En doe nu eens 7% netto?
Een winkel is, net als alle andere bedrijven, 90-95% van de tijd bezig om de kosten te dekken, de winst wordt pas gemaakt in het laatste 'stukje' van de omzet. Bij bedrijven is het vaak vrijdagmiddag dat er geld 'over' is. Pak maar eens het winstpercentage van het bedrijf waar je werkt en dan zie je wanneer er geld overblijft. Er zijn bedrijven die pas na 15:00 (5% winst) of 16:00 (2,5% winst) op vrijdagmiddag geld verdienen! Pas als je meer dan 10% winst maakt heb je de vrijdagmiddag 'niet nodig'. (normale 40 uur werkweek)
Ook is die 7% een bepaalde 'categorie' producten, vaak origineel de artikelen met een hoge marge bij een goede prijs.
Je moet heel voorzichtig zijn met zoiets bagatelliseren! 7% is al ruim voorbij de 'early adopters', dat betekent dat 'iedereen' in NL nu online als alternatief kanaal ziet.
En ik weet niet of wijn, schoenen of bepaalde kleding nu echt mijn ding zou zijn om online te kopen. Maar als ik exact weet wat ik wil, dan is het ineens een ander verhaal!
En dat is dus wat er gebeurd. Vroeger wist je als winkelier dat de nieuwe Nike gewoon 100x in de regio werd verkocht, je was met 4 winkels, dus de eerste 20-25 paar krijg je wel 'kwijt', dus koop je er 50 in en de rest verkoop je aan mensen die niet perse die schoen zochten. Nu kan het dus zijn dat er al 50 paar online worden verkocht en ineens halveert je 'vast omzet' en loop je steeds meer risico dat jouw schoenen in de uitverkoop belanden. Als vroeger 75% voor de RRP werd verkocht (stel de helft van de risico voorraad land in de uitverkoop) dan kom je nu uit op een percentage dat veel lager ligt. Als je minder inkoopt (75) dan gaat 2/3 nog maar voor de RRP, koop je niet minder in (bijvoorbeeld door langlopende contracten of marge afspraken), dan zie je ineens dat de helft van je producten in de uitverkoop eruit gaan!
En daar wringt de schoen

. De mensen die vroeger 'iets' kochten omdat ze het 'echt' wilden en daar dus gewoon de RRP betaalden (of soms zelfs meer!), kopen dat nu gewoon online voor minder. Zij waren ook meteen de 'ambassadeur' van een product en winkel. En die mensen roepen nu dus dat ze online kopen voor minder! De producent ziet nog steeds een ambassadeur, dus die is nog happy, maar de winkelier heeft het probleem!
Overigens is die 7% alleen de verschuiving naar online. Bedrijven als Action & Decathlon met een andere strategie slopen de 'bestaande' winkels voor de rest! En er blijven daarmee altijd fysieke winkels bestaan. Maar op een land met 16 miljoen inwoners, hoeveel winkels van type X of Y kunnen overleven?