De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 16 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:20:
Probeer je nou de snob uit te hangen? :?
Ik denk dat dat voor veel mensen meespeelt ja. Die voelen zich te goed voor 'dat soort winkels'. Stel je voor dat iemand die jou kent je daar aantreft. Dan kan je je op de rotary toch niet meer vertonen? :+

Je zou maar een Zebra zijn (iemand die kleren van Zeeman en Wibra draagt). Da horror.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Friespeuk schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:29:
[...]

Ik denk dat dat voor veel mensen meespeelt ja. Die voelen zich te goed voor 'dat soort winkels'. Stel je voor dat iemand die jou kent je daar aantreft. Dan kan je je op de rotary toch niet meer vertonen? :+

Je zou maar een Zebra zijn (iemand die kleren van Zeeman en Wibra draagt). Da horror.
Tja, ik heb daar zelf niet zo'n last van :P Ik verdien goed, maar ik zou een dief van mijn eigen portemonnee zijn om daar niet mijn spullen te kopen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een keten als de Action overleeft wel. Want waarom zou je 3,5 euro voor een bus deododant uitgeven terwijl exact dezelfde bus voor nog geen 2 euro bij de Action ligt.
Waarom 2 euro uitgeven als een betere * bus deodorant bij de Duitse DM 85 cent kost?

* Sinds vrijwel alle deo's hier overgestapt zijn op "dry" en "alcoholvrij" i.p.v. gewoon goede allesdoder ga ik van vrijwel alles alsnog stinken. Huismerk DM is de enige die ik gevonden heb die dat niet heeft, en van zichzelf niet al te erg stinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:47:
[...]

Waarom 2 euro uitgeven als een betere * bus deodorant bij de Duitse DM 85 cent kost?

* Sinds vrijwel alle deo's hier overgestapt zijn op "dry" en "alcoholvrij" i.p.v. gewoon goede allesdoder ga ik van vrijwel alles alsnog stinken. Huismerk DM is de enige die ik gevonden heb die dat niet heeft, en van zichzelf niet al te erg stinkt.
Voor jou beter. Nogal subjectief dus zo'n stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Omdat Duitsland niet voor iedereen om de hoek ligt? Verder is de werking ook nog persoonlijk.
Die 2 euro was gewoon ff uit de lucht gegrepen, ging mij er meer om dat er best veel verschil zit qua prijzen tussen éxact dezelfde producten

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Precies _/-\o_

Ik kom hier nog wel 's bij de Action of Big Bazaar als ik vlug en goedkoop iets nodig heb (meuk als verf zou ik daar echter nooit kopen) maar de DM in Duitsland overtreft alles qua drogisterij. Af en toe gaan we even met de leaseauto naar CentrO Oberhausen, laden we tassen vol in en kunnen er vervolgens weer, erg goedkoop, een tijd tegenaan.

Supermarkten als de Aldi vind ik echt verschrikkelijk overigens. Alleen de inrichting en uitstraling al...

[ Voor 15% gewijzigd door TommyGun op 15-04-2016 16:03 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
De grap is dat je hier in de zomer veel Duitse toeristen ziet in juist de Aldi/Lidl (met name Lidl). Dan staat het terrein vol met de meest dikke Audi's Sx en Mercedes versies.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Action vind ik zelf een erg rommelige winkel waar over en nergens dingen liggen . Het assortiment veranderd ook snel. Zelfde met Aldi of Lidl, het lijkt net of je als je binnenkomt er gewoon een kruiwagen met allerlei producten zo op de grond is gestort en niet netjes is opgestapelt.

Elke winkel heeft wel van die terugroepacties..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rockvee2 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:15:
Action vind ik zelf een erg rommelige winkel waar over en nergens dingen liggen.
Dat is bewust zo gedaan. Ceo Ronald van der Mark:
Hoe flexibel is de formule?

‘We hebben wel het een en ander geprobeerd, maar daar komen we meestal snel van terug. Soms gaat dat regelrecht tegen je gevoel in. Zo vond ik eens dat sommige producten niet goed waren neergezet, zodat je geen idee had wat waar stond. Toen hebben we met een paar medewerkers drie van onze winkels ingericht als onze droomwinkel, met een andere indeling en betere display van de producten. We verwachtten dat de omzet daar wel zou groeien, maar die daalde juist. Achteraf verklaarbaar: klanten vonden hun weg niet meer. En het tweede was: als je direct ziet waar je naartoe moet, struin je niet meer de hele winkel door. Bovendien: het zag er mooier uit, maar de klanten dachten dat het dan wel duurder zou zijn. Niet alle retailwetten werken bij Action. We hebben een heel vreemd assortiment, zoals motorolie én chocola en soms ook nog vlakbij elkaar.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17

Tijntje

Hello?!

En de volgende staat op klappen.
http://nos.nl/artikel/209...ledingketen-houtbrox.html
Kledingketen HoutBrox heeft uitstel van betaling gekregen. Het bedrijf probeert de komende tijd een faillissement te voorkomen.

De kledingketen heeft twee warenhuizen, in Uden en Veghel en 21 winkels verspreid over het land. Er werken zo'n 350 mensen bij het bedrijf. Onder het bedrijf valt ook de winkel van het merk Duthler.

HoutBrox kwam in acute problemen doordat financier ING de geldkraan dichtdraaide. Dochterbedrijf Purdey, met 22 winkels, moest daardoor worden verkocht. Voor Houtbrox en Duthler kon geen koper worden gevonden.

Via de rechter probeerde het bedrijf ING te dwingen nieuw krediet te verlenen, maar de rechter ging daar niet in mee.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Winkel waar mijn vriendin werkte is ook falliet(schoenen). Ze zijn juist falliet gegaan omdat er de laatste tijd zoveel faillissements verkopen waren van andere winkels, waardoor de klanten bij hun wegbleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 11-09 23:16
Ach ja, schoenenwinkels. Als ik ooit iets niet begrepen heb dan is het wel het gemiddeld absurd kleine assortiment van schoenenwinkels. En dan ook nog de potentiele klant lastig vallen met zaken als ***-collectie en "uitverkoop" waardoor de winkel vrijwel leeg is, maten niet beschikbaar of je het moet doen met iets waar je niet naar op zoek bent.

Toevallig afgelopen week bij een fietstochtje een dorp verderop een schoenenwinkel binnengelopen. Ik heb nog nooit zo'n drukte gezien van zowel medewerkers als klanten. Bleken ze ook nog eens een ruim assortiment en voorraad te hebben. Blijkbaar kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Probeer je nou de snob uit te hangen? :?
De Action is stukken goedkoper met drogisterij/schoonmaak stuff dan ieder andere winkel. Dat jij er gestresst van raakt ligt eerder aan jou.
Een keten als de Action overleeft wel. Want waarom zou je 3,5 euro voor een bus deododant uitgeven terwijl exact dezelfde bus voor nog geen 2 euro bij de Action ligt.
Tegenwoordig ga ik eerst naar de Action en de Lidl, alles wat ik dan nog mis haal ik bij de AH/Jumbo (of slager/toko, als ik wat speciaals nodig heb). Bespaart een hoop centjes
Nee, met snobisme heeft het niets vandoen. Er zijn ook echte discounters waar ik wel graag kom en Duitsland werd ook al genoemd, dat scheelt echt flink met drogisterij, alcohol en benzine.

Mijn punt was meer de genoemde concepten zelf die me niet aan staan, niks klantgerichts hebben en onder het mom van onze prijs is toch de laagste overal mee weg komen. Vind ik gewoon niet prettig winkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sambalbaj schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 21:22:
Mijn punt was meer de genoemde concepten zelf die me niet aan staan, niks klantgerichts hebben en onder het mom van onze prijs is toch de laagste overal mee weg komen. Vind ik gewoon niet prettig winkelen.
'Klantgericht' is voor mij juist helemaal niet positief.

Neem bijvoorbeeld de kassa's, waarbij de (te dure!) snoep en andere ellende wordt aangeprezen om je toch nog even te verleiden tot die foute aankoop.
Of de goedkope producten 'uit het zicht' zetten en alleen de merk spullen op ooghoogte. Dus dan is het soms zoeken naar het B-merk of de goedkope variant.

Een AH is praktisch een grote wringer om jou als klant maar zo ver mogelijk leeg te krijgen. Alles wordt gedaan met dat doel in het achterhoofd. Van Jumbo snap ik ook geen snars meer, dan is het huismerk soms duurder dan het A merk... waarom heb je dan een huismerk :?

Een Action/Lidl/Aldi zijn veel meer ingericht om veel volume te draaien. Niet teveel opsmuk, gewoon producten verkopen die mensen willen hebben voor een scherpe prijs. Daarnaast hebben ze daar veel in de doos staan, ideaal als ik 8 pakken sap wil en er zit nog een doosje omheen...
Maar ook het idee van 'op=op' kan ik wel waarderen. Ik wil soms een bepaalde smaak of uitvoering van een product. Bij de AH hebben ze daar miljoenen in geïnvesteerd om ervoor te zorgen dat ik niet mispak (en daarna proberen ze je alsnog te manipuleren naar iets anders, maar dat terzijde). Bij de Aldi/Lidl hebben ze soms gewoon iets niet. Ik kan echt wel een keer een weekje zonder mijn borrelnootje X of Pizza Y en anders leg ik een klein voorraadje aan. Maar ik ga toch niet meer betalen voor een product, omdat ik het op elk moment MOET kunnen kopen? Daarmee zijn die winkels ook veel duurzamer. Minder afval en minder logistieke handelingen.

Klantgericht is echt zo'n begrip waar ik jeuk van krijg, want het betekent dat de winkelier gaat bedenken wat ik wil en mij daar continu mee lastig gaat vallen. Hier in de UK vragen ze bijvoorbeeld of je 'bij wil pinnen'. Maar wat betekent dat in de praktijk:
10 pound and 12 pence, love.
'Card please' (zwaai met pinpas en stop het ding in de lezer)
(Kassa na 10 seconde) ' Bleep'
'Any cash back?'

'Nope'
Dus de dame/heer achter de kassa vergeet de vraag te stellen en op de knop te drukken en ik sta te wachten totdat ik kan betalen met mijn pinpas. Als ik zo graag geld had willen bijpinnen, dan had ik het gezegd en als het helemaal fout gaat, dan staat er achter mij zo'n apparaat waarmee het ook kan...

Dit 'meedenken' van de winkelier kost mij dus gewoon elke keer 5 a 10 seconden en het bewijst ook nog eens elke keer de incompetentie van zijn trainingsbeleid en/of medewerkers. Overigens maak ik me er niet druk over (behalve het hier een keertje te typen), ik ben het type dat nooit haast heeft/probeert te hebben. Maar er is dus wel ergens een customer service team die hier tonnen aan besteed heeft en faalt... dat is dus eigenlijk 2x falen!
Ik heb dan liever een licht chagrijnige Lidl dame/heer die gewoon exact doet wat er moet gebeuren: spullen langs een barcodescanner en afrekenen. Als het dan langer duurt is dat omdat het niet sneller gaat, niet door een of ander onzinnig procesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:20
Yup dat gaat niet best, maar ook goed om te melden weer.

Houtbrox > Shop in Shop constructies en nu er "shit is van geld schieter" trekken die shop in shoppers hun kleding terug en gaan ze het snel aan anderen leveren.

Dus blijft de winkel leeg kwa aanvoer en komen er helemaal geen centen meer binnen en klappen ze toch wel onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fyi: deze discussie leeft nu al ruim 3 jaar, zie hier aanvullende info. voor ondernemers: https://www.higherlevel.n...start=msg445482#msg445482

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Mektheb schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:47:
Houtbrox > Shop in Shop constructies en nu er "shit is van geld schieter" trekken die shop in shoppers hun kleding terug en gaan ze het snel aan anderen leveren.
Zoals de waard is.... ?

Shop in shop is toch al een concept waarbij ik 'twijfel' heb. Het is leuk voor exclusieve merken, maar meestal is het een mainstream merk dat soms letterlijk om de hoek een vestiging heeft. En aangezien het vaak ook nog 'eigen' personeel heeft is de hele winst ook beperkt... (Die je dan nog moet delen ook)

In het begin is het nieuw en leuk, maar na een tijdje zakt dit ook gewoon weer in. De Dixons in de V&D was ook altijd zo'n trieste bedoeling... maar ja, de Dixons zelf.... :+
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:50:
Fyi: deze discussie leeft nu al ruim 3 jaar, zie hier aanvullende info. voor ondernemers: https://www.higherlevel.n...start=msg445482#msg445482
Ik heb een tijd lang op Higherlevel gereageerd, was altijd wel aardig, maar je had er ook bij zitten van dit kaliber (Willen een kledingwinkel starten):
"Waar koop ik merk X in, want voor de prijzen waar ik het kan inkopen verdien ik helemaal niks of maak ik zelfs verlies" en "Waar kan ik restpartijen vinden van merk Y, zodat ik goedkoper kan verkopen dan keten Z".

Gelukkig is deze naïviteit wel grotendeels uit de markt geslagen, maar hoeveel (veelal dames, de heren lijken meer voor de discotheek te gaan :D , wat overigens nog erger is!) er elk jaar weer tienduizenden euro's verbranden.... 'Het lijkt me zo leuk om een eigen winkeltje te hebben O+ '

[ Voor 38% gewijzigd door TheGhostInc op 15-04-2016 23:10 . Reden: Higherlevel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De grap is dat de Actions waar ik kom, en die ik ken, enorm op elkaar lijken en dingen verplaatsen hooguit 5m, eens in de twee jaar. Ik loop die winkels ook altijd helemaal door omdat ik het leuk vind om te sneupen, "verrek, ik had nog meubelolie nodig!", het heerlijke van de grotere Actions is ook dat ze werkelijk alles hebben. Als ik nodig heb: een USB-kabel, schoonmaakazijn, douchegel, ruitenwisservloeistof, speelgoed voor mijn neefje, iets voor de katten, wraps, een schroevendraaier, pennen, een lampje en na het winkelen wil ik wel een flesje cola, ga ik gewoon naar de Action :P Het is goedkoop, de kwaliteit is prima, ik hoef niet 23 winkels in, ze pushen me niet om A-merken te kopen en ook heel belangrijk, ookal is het een op = formule, ze hebben eigenlijk alles altijd wel.

Wat ik vanavond in het journaal over de Blokker zag, vond ik wel tekenend voor winkels als de Blokker. Het item ging over het feit dat de nieuwe Blokkers minder artikelen in de winkel hebben staan. Ze gaven het voorbeeld van dat ze bijv. minder pannen hadden. Een rode braadpan hadden ze wel, maar, stel je wilt een blauwe, moet je die maar bestellen via de webshop, wat je ook via de winkel kan doen via een funky touchscreen.

Wat is het nut van een fysieke winkel, waar je dingen koopt om ze nu te hebben, als ze gewoon veel producten alleen maar via de webshop leveren, waardoor je er op moet wachten? Ik ga naar de Blokker omdat ik nu een pan/staafmixer/frituurpan/broodrooster/tosti-ijzer nodig heb, niet morgen, of god forbid als ik op zaterdag in die winkel sta, maandag. Natuurlijk hebben ze nog wel andere modellen van die dingen, maar als daar niet tussenzit wat je eigenlijk zoekt, kun je dus of wachten, of je gaat naar de concurrent. En ik ga dan echt wel naar de concurrent.

Juist ongeveer het enige fijne aan de Blokker was dat ze een grote keuze aan meuk hadden, en die meuk ook gewoon in de winkel hadden. Ja, 12 staafmixers met elkaar vergelijken is niet altijd even handig, en uiteindelijk doe je toch wel "iene miene mutte" , maar ze hadden het. Dat is ook het voordeel wat de AH en Jumbo hebben tegenover de Lidl en de Aldi: keuze + het is er bijna altijd wel.

Als dat echt de richting wordt voor de Blokker, zie ik het echt somber voor ze in. Ze zijn dan namelijk helemaal een Action, maar dan duurder. Ik zie in ieder geval nog wel meer ontslagen bij de Blokker in het verschiet, en het zou mij eigenlijk verbazen als ze 2020 halen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:04:
[...]

[...]

Ik heb een tijd lang op Higherlevel gereageerd, was altijd wel aardig, maar je had er ook bij zitten van dit kaliber (Willen een kledingwinkel starten):
"Waar koop ik merk X in, want voor de prijzen waar ik het kan inkopen verdien ik helemaal niks of maak ik zelfs verlies" en "Waar kan ik restpartijen vinden van merk Y, zodat ik goedkoper kan verkopen dan keten Z".

Gelukkig is deze naïviteit wel grotendeels uit de markt geslagen, maar hoeveel (veelal dames, de heren lijken meer voor de discotheek te gaan :D , wat overigens nog erger is!) er elk jaar weer tienduizenden euro's verbranden.... 'Het lijkt me zo leuk om een eigen winkeltje te hebben O+ '
Mooi dat je het aantipt, het valt me de laatste tijd juist meer op, dit soort posters op HL :'( Misschien heeft het ermee te maken dat hallo.kvk.nl sinds eind vorig jaar redirected staat richting HL? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:50:
[...]

De grap is dat de Actions waar ik kom, en die ik ken, enorm op elkaar lijken en dingen verplaatsen hooguit 5m, eens in de twee jaar. Ik loop die winkels ook altijd helemaal door omdat ik het leuk vind om te sneupen, "verrek, ik had nog meubelolie nodig!", het heerlijke van de grotere Actions is ook dat ze werkelijk alles hebben. Als ik nodig heb: een USB-kabel, schoonmaakazijn, douchegel, ruitenwisservloeistof, speelgoed voor mijn neefje, iets voor de katten, wraps, een schroevendraaier, pennen, een lampje en na het winkelen wil ik wel een flesje cola, ga ik gewoon naar de Action :P Het is goedkoop, de kwaliteit is prima, ik hoef niet 23 winkels in, ze pushen me niet om A-merken te kopen en ook heel belangrijk, ookal is het een op = formule, ze hebben eigenlijk alles altijd wel.

Wat ik vanavond in het journaal over de Blokker zag, vond ik wel tekenend voor winkels als de Blokker. Het item ging over het feit dat de nieuwe Blokkers minder artikelen in de winkel hebben staan. Ze gaven het voorbeeld van dat ze bijv. minder pannen hadden. Een rode braadpan hadden ze wel, maar, stel je wilt een blauwe, moet je die maar bestellen via de webshop, wat je ook via de winkel kan doen via een funky touchscreen.

Wat is het nut van een fysieke winkel, waar je dingen koopt om ze nu te hebben, als ze gewoon veel producten alleen maar via de webshop leveren, waardoor je er op moet wachten? Ik ga naar de Blokker omdat ik nu een pan/staafmixer/frituurpan/broodrooster/tosti-ijzer nodig heb, niet morgen, of god forbid als ik op zaterdag in die winkel sta, maandag. Natuurlijk hebben ze nog wel andere modellen van die dingen, maar als daar niet tussenzit wat je eigenlijk zoekt, kun je dus of wachten, of je gaat naar de concurrent. En ik ga dan echt wel naar de concurrent.

Juist ongeveer het enige fijne aan de Blokker was dat ze een grote keuze aan meuk hadden, en die meuk ook gewoon in de winkel hadden. Ja, 12 staafmixers met elkaar vergelijken is niet altijd even handig, en uiteindelijk doe je toch wel "iene miene mutte" , maar ze hadden het. Dat is ook het voordeel wat de AH en Jumbo hebben tegenover de Lidl en de Aldi: keuze + het is er bijna altijd wel.

Als dat echt de richting wordt voor de Blokker, zie ik het echt somber voor ze in. Ze zijn dan namelijk helemaal een Action, maar dan duurder. Ik zie in ieder geval nog wel meer ontslagen bij de Blokker in het verschiet, en het zou mij eigenlijk verbazen als ze 2020 halen.
Het aanbod is inderdaad enorm breed van de Action, doordat er vaak geen keuze is per item. Maar dat is prima. Bijv, een rolmaat voor < 1 euro, briljant. Ik zou niet weten wat voor opties duurdere varianten zouden moeten hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

RobinHood schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:50:
[...]

De vraag is natuurlijk of dat zo'n ramp is? Blijkbaar wil Nederland geen V&D meer en waarschijnlijk ook geen Blokker meer. Dus die gaan failliet en verdwijnen gewoon. Maar daar komt heus wel weer wat nieuws voor in de plaats hoor. Sommige soorten winkels draaien nog als een trein en volgens mij zit er nog steeds een licht stijgende lijn in de jaaromzet van de retailers als totaal. Uiteindelijk beslissen we gewoon met onze voeten en onze portemonnee wat er bestaansrecht heeft en wat niet. Beetje krokodillen tranen over V&D, maar bijna niemand kocht er meer wat.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 16:55
De volgende is ook al.omgevallen Kledingketen HoutBrox failliet verklaard http://nu.nl/economie/424...x-failliet-verklaard.html (via @NUnl)

Al kon je dit natuurlijk al aan zien komen, gezien de eerdere berichten. Hoop voor de medewerkers dat ze op een goede manier doorstarten in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 11-09 23:16
En Cook&Co stopt met de fysieke winkels. Blijkbaar viel dat ook onder Blokker.

De lokale vestiging is net een paar maanden weg. Die zat op loopafstand van een Blokker vestiging met een deels overlappend assortiment waarbij het steevast duurder was. Niet verbazingwekkend dat dat niet houdbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 14:28

franssie

Save the albatross

Als Blokker zou omvallen (of stoppen, dat eerder) dan vallen er pas echt gaten in de winkelstraten, echt bizar hoeveel formules daar onder vallen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Wikipedia: Blokker Holding

De holding zal niet omvallen, en als de keten Blokker omvalt zijn er voldoende andere winkels die een groot deel van het assortiment over kunnen nemen. Maar ik zou er niet vreemd van opkijken. Ze zijn namelijk niet echt goedkoop en van veel producten die "ze in de aanbiedingsfolder" hebben hebben ze er nauwelijks wat op voorraad van.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:10
Blokker is nog heel veel aan het investeren. Vooral online....
Lijkt mij dus sterk dat Blokker binnenkort omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

De cijfers van Blokker zijn ook niet zo slecht. Nu even verliesgevend (20 mln) maar juist met verminderen van de personeelskosten (= 400+ ontslagen) komt dat wel goed.

Voor de toekomst is het probleem de uitbreiding van de concurrenten, Actions steken overal de kop op en dan zelf met Big Bazars meedoen ontstaat er druk op de omzet. Ik heb sowieso het beeld dat Blokker haar personeel beter betaalt dan dit soort ketens dus dat blijft een zwak punt. Gecombineerd met toch ook winkels op dure locaties zal Blokker het op prijs niet kunnen winnen. Grote vraag is denk ik wat wil (kan?) het Nederlandse publiek betalen of kijken we enkel nog naar de prijs? Dan zal de omzet van de Blokker blijven dalen.

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 20-04-2016 08:30 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
bombadil schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:28:
De cijfers van Blokker zijn ook niet zo slecht. Nu even verliesgevend (20 mln) maar juist met verminderen van de personeelskosten (= 400+ ontslagen) komt dat wel goed.
Als je een winkel bent met hogere prijzen dan je concurrenten (Blokker is volgens mij wat duurder dan Action, maar ik ben er al een tijdje niet meer geweest), en je kunt alleen je cijfers oppoetsen door in je kosten te snijden door personeel te ontslaan, dan ben je volgens mij op de weg naar beneden. Mensen rechtvaardigen hoge prijzen onder andere door kundig en vriendelijk personeel. Als je alle dure mensen er uit gooit en vervangt door scholieren om de schappen te vullen die niets weten, (ook niet hoe ze met een klant moeten omgaan) dan gaat het snel verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
bombadil schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:28:
Ik heb sowieso het beeld dat Blokker haar personeel beter betaalt dan dit soort ketens dus dat blijft een zwak punt.
Ik ken een meisje dat er werkt. Ze wordt binnenkort 18 en haar contract wordt niet verlengd omdat ze te duur wordt. Deze vorm van leeftijdsdiscriminatie wordt in vrijwel alle winkels toegepast, de overheid treedt er niet tegen op en faciliteert het zelfs door het laten bestaan van een minimum jeugdloon. Dus nee, Blokker betaalt niet beter. 4 euro per uur is te veel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:05
De overheid faciliteert dit niet alleen door het laten voortbestaan van minimumloon. Wat ook niet helpt is na 2 jaar iemand een vast contract moeten geven. Als bedrijf kun je tegenwoordig het risico niet lopen om iedereen op vaste contracten te hebben, met als gevolg dat je na 2 jaar contracten niet verlengd om te voorkomen dat iedereen vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
Kurkentrekker schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:37:
[...]

Als je een winkel bent met hogere prijzen dan je concurrenten (Blokker is volgens mij wat duurder dan Action, maar ik ben er al een tijdje niet meer geweest), en je kunt alleen je cijfers oppoetsen door in je kosten te snijden door personeel te ontslaan, dan ben je volgens mij op de weg naar beneden. Mensen rechtvaardigen hoge prijzen onder andere door kundig en vriendelijk personeel. Als je alle dure mensen er uit gooit en vervangt door scholieren om de schappen te vullen die niets weten, (ook niet hoe ze met een klant moeten omgaan) dan gaat het snel verkeerd.
lol.... dan ben je ook net de action inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
jopie schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:14:
De overheid faciliteert dit niet alleen door het laten voortbestaan van minimumloon. Wat ook niet helpt is na 2 jaar iemand een vast contract moeten geven. Als bedrijf kun je tegenwoordig het risico niet lopen om iedereen op vaste contracten te hebben, met als gevolg dat je na 2 jaar contracten niet verlengd om te voorkomen dat iedereen vast zit.
Een vast contract is helemaal niet zo vast. Het minimumloon voor een 20-jarige is €937,65 per maand. Als diegene daar 4 jaar werkt tegen minimumloon zou (volgens ontslagvergoeding.eu) de Transitievergoeding bij ontslag via UWV en Kantonrechter €1349,- bedragen, en volgens de Kantonrechtersformule als uitkomst van onderhandelingen €2023,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Fiber schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 12:10:
[...]

De vraag is natuurlijk of dat zo'n ramp is? Blijkbaar wil Nederland geen V&D meer en waarschijnlijk ook geen Blokker meer. Dus die gaan failliet en verdwijnen gewoon. Maar daar komt heus wel weer wat nieuws voor in de plaats hoor. Sommige soorten winkels draaien nog als een trein en volgens mij zit er nog steeds een licht stijgende lijn in de jaaromzet van de retailers als totaal. Uiteindelijk beslissen we gewoon met onze voeten en onze portemonnee wat er bestaansrecht heeft en wat niet. Beetje krokodillen tranen over V&D, maar bijna niemand kocht er meer wat.
Hoewel ik het deels met je eens ben:
Er is al jaren gewaarschuwd voor te grote groei van retail en daardoor zie je nu lege winkels. Het aantal normaliseert weer een beetje en er is zeker ruimte voor winkels op de markt. Er zijn genoeg winkels die het goed doen.

Over V&D en de stelling: Niemand kocht er meer wat
Dit is niet juist. De omzet van de V&D was helemaal zo slecht nog niet, maar de kosten waren veel te hoog. De huurprijzen van de winkels waren gebaseerd op de hoogtijdagen en het personeelsbestand was te groot, maar de keten had een degelijke omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:32:
[...]

Ik ken een meisje dat er werkt. Ze wordt binnenkort 18 en haar contract wordt niet verlengd omdat ze te duur wordt. Deze vorm van leeftijdsdiscriminatie wordt in vrijwel alle winkels toegepast, de overheid treedt er niet tegen op en faciliteert het zelfs door het laten bestaan van een minimum jeugdloon. Dus nee, Blokker betaalt niet beter. 4 euro per uur is te veel :'(
Dat is typerend voor de hele retail branche. Zonder onderbetaalde schooljeugd redden ze het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:07

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En voorlopig valt het met de leegstand in stads- en winkelcentra ook nog wel mee. Het pand waarin mijn vriendin haar zaak heeft, heeft welgeteld twee weken leeg gestaan voor zij erin kwam. Elders in dezelfde straat zijn er soortgelijke leegstandtijden, van twee weken tot twee maanden. Het is dan ook een winkelstraat die een verbinding vormt tussen het hart van het centrum en het marktplein, waaraan ook nog eens een Q-Park ligt (de voetgangersuitgang van die Q-Park is recht tegenover de zaak van mijn vriendin). In de minder goed gelegen winkelstraten zie je inderdaad wel langere leegstand.

Zelf wonen we boven een overdekt winkelcentrum met zo'n 90 winkelruimtes (met o.a. een AH XL, een Hema, een Blokker, vier bankfilialen, Hans Anders, Pearle en EyeWish, twee toko's, een Action, kledingwinkels, etc. - zelfs een bibliotheek en een casino, een heel compleet aanbod dus) waarvan er momenteel maar een stuk of 3 leeg staan. Als het goed bereikbaar is en er een ruim aanbod is, komt er veel winkelend publiek, en heb je dus ook weinig leegstand.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Kurkentrekker schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:37:
[...]

Blokker is toch gewoon hetzelfde concept als de Action, alleen dan van dertig jaar geleden?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:41:
[...]

Blokker is toch gewoon hetzelfde concept als de Action, alleen dan van dertig jaar geleden?
Dat is precies wat ik hierboven heb proberen te zeggen.

De spullen die je koopt bij de Action zijn niet permanent van slechte kwaliteit ! Ze verkopen er ook gewoon shell motorolie en ook wel eens van castrol gezien als ik me niet vergis. In het standaard assortiment vind je wel een C-merk motor olie.

Om een voorbeeld te geven, maar er wordt heel vaak degelijk spul voor noppes verkocht.

En ja de water koker van 7,95 is ook van een C-merk dus die is meer voor een keer op reis. Voor het geval dat je hem in verwegistan achterlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Action doet heel veel met chinese spullen en restpartijen. Dat ze nu Shell hebben, betekend niet dat het zo blijft. Ook spuitbusverf is afgekeurde verf die niet aan de eisen voldoen van de fabrikant, maar goed genoeg voor een goedkoop busje.

Blokker is toch meer merk-spul. Of daar een markt voor is....
Mensen betalen liever 5 euro voor een action-pan en gooien die na een half jaar weg, dan 50 euro voor een blokker-pan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Waah schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:07:
Action doet heel veel met (...) restpartijen.
Kijk, dat is ook nog eens duurzaam :) Win/win, weggooien is zonde _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door BèR op 20-04-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
BèR schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:40:
[...]

Kijk, dat is ook nog eens duurzaam :) Win/win, weggooien is zonde _/-\o_
Dat deel ben ik volledig met je eens :P Haal zelf genoeg bij de A.C. Tion hoor :+ . Onder andere die verf, motorolie en dat soort spulletjes. Dat is vaak net zo goed als "merk".

Jammer dat de duurzaamheid "out the window" gaat met de onduurzame troep die ze verder verkopen. (heb zelf een setje pannen daar weg, werken heel goed! voor 2 weken....). Al is het bijzonder dat ze bijvoorbeeld HDMI-kabels verkopen die goedkoper zijn dan direct in China bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Friespeuk schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:29:
[...]

Gezien het aantal society types in veel te grote autos die zich in de parkeerclusterfuck bij de plaatselijke Lidl hier wagen, valt dat wel mee :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
ijdod schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:04:
[...]

Gezien het aantal society types is veel te grote autos die zich in de parkeerclusterfuck bij de plaatselijke Lidl hier wagen, valt dat wel mee :D
Snap ik. Die mensen willen graag rijk blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waah schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:11:
Blokker is nog heel veel aan het investeren. Vooral online....
Lijkt mij dus sterk dat Blokker binnenkort omvalt.
Tja, maar is dat niet te laat? Nu nog eens gaan investeren in webwinkelen is imo een slordige 10 jaar te laat.

Dat is toch wel de kracht van de gevestigde webshops van Nederland, die doen het al heel lang, en hebben ook zo'n idioot breed scala aan producten dat het voor het gewone persoon een one-stop-shop is.

Als ik Blokker.nl eens vergelijk met Coolblue, zie ik eigenlijk weinig verschil, al ziet Coolblue er wel gewoon strakker uit, en is de productpagina ook wat duidelijker. Ook qua prijzen is er nauwelijks verschil, Dus, tja, waarom zou ik naar de Blokker gaan? Mijn ervaring met de klantenservice in de winkel is matig op zijn best, ze zijn niet [veel] goedkoper, het assortiment lijkt niet ruimer, hun retourbeleid is niet beter en het kunnen ophalen in een winkel is voor mij geen voordeel.

Natuurlijk, Blokker is groter dan alleen de Blokker, maar ook bijv. de Intertoys is niet bepaald goedkoop, maar biedt ook niet echt meer dan andere winkels.

Wil je nu echt nog kunnen overleven met/als een webshop, moet je een meerwaarde hebben. Er zijn winkels die het heel goed doen op gewoon lage prijs, maar verder niet bepaald speciale service, of duurdere winkels, maar wel met een vreselijk goede helpdesk die ongeveer altijd te bereiken is. En dan heb je nog winkels die gewoon dingen verkopen die gewoon minder makkelijk te vinden zijn. Blokker biedt momenteel vooral een hoge prijs, zonder speciale service, zonder echt unieke producten. Tja, waarom zou ik er dan kopen?

Ze zullen echt meer moeten doen dan dit qua online, anders vergaan ze echt wel. De afgelopen paar jaar is wel gebleken dat zodra bedrijven verlies beginnen te draaien en dit opvangen met het ontslaan van het personeel, het tijd is om heel snel je cadeaubonnen in te wisselen :+ Het idee van bijv. een Blokker is dat er kundig, vriendelijk en behulpzaam personeel aanwezig is. Zodra je dat personeel gaat ontslaan, blijven de 17-jarige meiden die het verschil tussen een strijkijzer en een tosti-ijzer niet weten over, en vraag ik me af waarom je nog een Blokker zal inlopen. Niet voor de prijs, niet voor het aanbod, niet voor de service.

Nee, in dit tempo gaan ze 2020 niet halen in de huidige vorm. De Blokker winkels zie ik wel [grotendeels] sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik zie Blokker als een soort Lidl en Action als een soort Aldi. Blokker en Lidl bieden goede kwaliteit voor een redelijke prijs - Action en Aldi draaien puur om de prijs maar de kwaliteit wil ook nogal eens wat te wensen overlaten.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:53

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Mx. Alba schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:05:
Ik zie Blokker als een soort Lidl en Action als een soort Aldi. Blokker en Lidl bieden goede kwaliteit voor een redelijke prijs - Action en Aldi draaien puur om de prijs maar de kwaliteit wil ook nogal eens wat te wensen overlaten.
Aldi is ook zeker goede (Duitse) A-kwaliteit. Alleen de winkelinrichting wordt enorm op bespaard; wat mij betreft slim, terecht en werpt het zijn vruchten af. Aldi is internationaal toch wel een grote speler hoor.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Het kan ook een smaakkwestie zijn, maar ik heb Lidl ook wat hoger zitten dan Aldi. De winkelinrichting boeit me minder (als de prijs er naar is), maar de producten van Lidl spreken mij meer aan. Dat gezegd heeft (in NL, buitenland is anders) de Aldi hier nog wel eens merkproducten, die heb ik bij de Lidl niet gezien. (Full disclosure: kom meestal bij de AH op loopafstand. Dirk is 250m verder, maar heeft geen zelfscan ( _/-\o_ ). Lidl en Aldi zijn nog verder weg.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Maar er is een reden waarom de Lidl in Lidl-panden zit[grote grijze dozen], op Lidl-locaties [niet in het centrum] met Lidl-personeel[jongeren], met daarin Lidl-aankleding [welke aankleding?] en vooral Lidl-merken[ook goed, en volgens het principe 100x 1 cent winst ipv 1x 1 euro winst].

Daardoor kunnen ze goedkoop zijn.

Zodra de Lidl in AH-panden gaat zitten [wat vanalles kan zijn, op AH-locaties [midden in het centrum], met AH personeel[vooral jongeren met her en der een wat ouder persoon] met AH-aankleding [netjes, gratis koffie, speelplek voor de kinderen] en ook veel A merken, dan gaat de Lidl dat echt niet overleven, want dat is allemaal veel te duur, vooral de panden.

De Blokker heeft ook dat probleem. Waar de Action zelden in het centrum zit, zit de Blokker er juist altijd. Waar de Action simpele blokkendozen heeft als winkels, die erg kaal zijn binnen, heeft Blokker "echte" panden, die helemaal aangekleed zijn. Ook heeft een Action veel minder personeel, en wordt dat personeel vast ook slechter betaald.

De Blokker kan zich dus helemaal niet veroorloven om een soort Action 2.0 te zijn/worden, want dat is simpelweg te duur voor hen.

Qua Lidl/Aldi: De Lidl beweegt zich wat omhoog, een beetje naar het vacuum wat er is tussen de A-merk-winkels, dus de Jumbo, de AH en de lokale winkels als de Poeisz en Emte, en de discounters zoals de Lidl en de Aldi. Je ziet dat bijv. aan het feit dat ze zeker rond feestdagen reclame maken voor vrij prijzig eten, maar ook de bakery's die er nu in veel winkels zijn, en de goede kwaliteit groente en fruit.

De aldi blijft gewoon waar ie zit, lekker laag, ook in Duitsland is iig de Aldi Nord een stuk kaler dan de Lidl. En leger, de Lidl is ook daar altijd een stuk drukker dan de Aldi. Tussen de discounters is de Lidl toch wel de winnaar, al vraag ik me af hoelang de Lidl nog een echte discounter blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Toch merk ik dat ik vroeger wel bij de Aldi kwam, en nog wel eens wat non-food daar haalde. Echter sinds de Lidl er is....

Alles van de Lidl. Gereedschap is degelijk voor consumentengebruik net als de andere non-food items. Plus dat groente en fruit gewoon top is.

Blokker personeel is hier trouwens gewoon 16-jarige grut. Geloof mij die worden echt niet beter betaald dan bij de Lidl of Action. Gewoon minimumloon, zoals in de detailhandel meer regel dan uitzondering is. Sowieso is detailhandel al een van de slechtste (als niet DE slechtste) CAO en betalende baan die je kan hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Waah op 20-04-2016 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik kwam net https://coolblueminimagazijn.nl/ tegen: ze hebben momenteel 150 minimagazijnen, en willen er 8000 in heel Nederland hebben. Beloning: korting in de webshop! M.a.w. ze hebben al 150 vrijwilligers voor hun bedrijf werken en willen dat flink uitbreiden.
Als de bestaande winkels daarmee moeten concurreren wordt dat zelfs met minimum jeugdloon nog knap moeilijk.
RobinHood schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:00:
Blokker biedt momenteel vooral een hoge prijs, zonder speciale service, zonder echt unieke producten. Tja, waarom zou ik er dan kopen?
Naamsbekendheid. En de waarde daarvan neemt langzaam af vanwege alles wat je al noemt.
Mx. Alba schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:05:
De kwaliteit is over het algemeen best goed (voor de prijs). Schroevendraaiers van de Action zijn wellicht iets slechter dan de merkschroevendraaiers die 20 keer zoveel kosten, maar voor thuisgebruik is het prima. Hetzelfde geldt voor elke bouwmarkt, die verkopen ook "huismerk"spul wat het net niet is, maar toch prima werkt.
Onze Philips-mixer was na een paar jaar ook kapot, net als de duur-merk-fohn. Dan heb ik er net zo lief een die de helft kost. Echte dure merken als Miele loop ik ondertussen zelfs met een grote boog omheen.
Bij Lidl vind ik het weer jammer dat ze in Nederland geen merkproducten verkopen, in het buitenland doen ze dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:59

ThunderNet

Flits!

RemcoDelft schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:34:
Ik kwam net https://coolblueminimagazijn.nl/ tegen: ze hebben momenteel 150 minimagazijnen, en willen er 8000 in heel Nederland hebben. Beloning: korting in de webshop! M.a.w. ze hebben al 150 vrijwilligers voor hun bedrijf werken en willen dat flink uitbreiden.
Als de bestaande winkels daarmee moeten concurreren wordt dat zelfs met minimum jeugdloon nog knap moeilijk.
Kikker in je bil!

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
RemcoDelft schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:34:
Dit was een 1 april grap ;)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Serieus? "Rotterdam, 29 maart 2016" staat er. Coolblue daalt nu behoorlijk in mijn waardering! Ik haat bedrijven die het "grappig zijn" niet kunnen beperken tot 1 april zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:19

servies

Veni Vidi Servici

RemcoDelft schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:51:
[...]

Serieus? "Rotterdam, 29 maart 2016" staat er. Coolblue daalt nu behoorlijk in mijn waardering! Ik haat bedrijven die het "grappig zijn" niet kunnen beperken tot 1 april zelf.
Die vraag over je koffiezetapparaat zou toch al indicatie genoeg moeten zijn... en die bonusfaciliteiten... :+
Ik zie overigens nergens 29 maart als datum staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Holy fuck, onder welke steen kom je vandaan RemcoDelft? :D

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Punt met Coolblue is natuurlijk wel dat minder serieuze vragen geen hint zijn. Ze proberen altijd een soort van studentikoos grappig te doen.

Maar goed, het hele idee is weinig geloofwaardig. Zelfs als je van nature goedgelovig bent moet je toch wel achter je oren krabben. (staat weer tegenover dat ze die site nog altijd in de lucht hebben, blijkbaar willen ze wel je gegevens binnenharken zoals zij bij alles zeer veel data verzamelen)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Als je je opgeeft krijg je een kortingsbon...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

RemcoDelft schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:51:
[...]

Daar stond onlangs nog een artikel in over NRC Next. Bedrijven kunnen geen grappen meer maken op 1 april, want dan trapt niemand er meer in. Dus doen ze het op andere data. Als voorbeeld namen ze Ola die het racket-ijsje uit het assortiment wilde halen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
servies schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:18:
Ik zie overigens nergens 29 maart als datum staan...
Onder nieuwsberichten op de site staat de datum.
FunkyTrip schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:37:
Bedrijven kunnen geen grappen meer maken op 1 april, want dan trapt niemand er meer in. Dus doen ze het op andere data.
Ambtenaren doen dat ook: maanden vantevoren al beginnen met onzin verspreiden (op onze kosten) omdat ze zichzelf zo enorm grappig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik vond de grap van Cool Blue wel leuk. Juist het feit dat ze daar een beetje humor hebben en niet alleen maar bloedserieus zijn maakt het voor mij een sympathieke winkel. Ook die creatieve suggesties over wat je met hun dozen kan doen etc. hoort daar ook bij. Ik weet, het is allemaal marketing, maar bij mij werkt dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Even de ondergang van de andere kant bekeken. De detailhandel krijg het ook moeilijk, maar niet alleen vanwege het aantal klanten.

Er gaan namelijk kleine winkels failliet (vanwege te weinig klanten) of stoppen er gewoon mee, waardoor groothandels die voornamelijk aan deze kleine winkels levert minder klanten overhouden. Het gevolg is dat ze moeten hogere prijzen gaan hanteren, of dat ze moeten gaan reorganiseren met slechtere dienstverlenging tot gevolg.
De kleine winkels die dus wel overblijven en vaak maar enkele leveranciers hebben, moeten veel meer moeite doen om hun assortiment op peil te houden. Maar als dit niet lukt (vanwege hogere inkoopsprijzen bijv.) hebben deze winkels grote moeite om overeind te blijven staan.
Het zijn niet altijd de klanten, maar ook (onbetrouwbare) leveranciers die problemen bij kleine winkels veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
V&D.... Dixons.... Paradigit.... maar ook een Schoenenreus, aktiesport enz..... Allemaal geen kleine winkeltjes op de hoek. Ik denk dat de Retail malaise over alle sectoren geld......Klein of groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn de verhuurders, personeelsleden en klanten die de voornaamste problemen veroorzaken.

Stel je hebt een V&D winkel, op een A locatie, die vanaf 1980 tot 2010 heel hard in huur gestegen is.
daarnaast heb je al je verdiepingen gevuld met personeel die klanten kunnen helpen, oudere personeelsleden, en jongere personeelsleden, want je moet immers sociaal en verantwoord ondernemen.

Dan komen er klanten langs, die gebruiken de expertise van de personeelsleden, en maken een keuze voor artikel X. Een fors deel van de klanten gaat vervolgens naar huis om dan voor een internetprijs het item thuis te laten bezorgen, bij bijvoorbeeld een coolblue, die alleen de kosten van een distributiecentrum hoeft te betalen, en de kosten van de webshop natuurlijk. Uiteindelijk bespaart de klant zelfs met het betalen van de verzendkosten een kleine 10 % van de aanschafprijs uit, en heeft deze klant weer x euro meer te besteden.

We klagen er allemaal over, maar... we willen allemaal ook niet teveel betalen.

Ik werk zelf in de Retail, en gelukkig doet mijn werkgever goed mee in de strijd om de ecommerce omzet, maar ik vraag mijzelf heel hard af hoe houdbaar al die stenen winkels zijn, als het omzetaandeel van online boven de 10 % komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Inmiddels zijn we ook al zover het pad van e-commerce ingeslagen dat het een beetje een spiraal word. Winkels failliet -> leegstand -> klagende consumenten over het aanbod -> meer klanten die online gaan shoppen..... Ondertussen kun je jezelf ook afvragen of het wel nut heeft om een nieuwe winkel te beginnen. Waarin kun je jezelf nog onderscheiden? Alles is inmiddels online te vinden, en met de prijs kun je never nooit mee als je een winkelpand en personeel moet betalen. De enige segmenten die het nog goed doen zijn de massa schrale meuk verkopers als bijvoorbeeld een Action, en aanbieders van zeer exclusieve producten welke gewoon zeer selectief worden aangeboden. (lees: niet via 100 webshops)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:37:
...
Dan komen er klanten langs, die gebruiken de expertise van de personeelsleden, en maken een keuze voor artikel X. Een fors deel van de klanten gaat vervolgens naar huis om dan voor een internetprijs het item thuis te laten bezorgen, bij bijvoorbeeld een coolblue, die alleen de kosten van een distributiecentrum hoeft te betalen, en de kosten van de webshop natuurlijk
...
In ben oprecht benieuwd hoeveel mensen dit doen. Tuurlijk zal het gebeuren, maar of het een significante factor heeft voor de problemen in de retail vraag ik mij af.

Immers, vroeger, toen er nog geen internet was, konden mensen ook bij de top service winkels advies inwinnen om er vervolgens "nog even over na te denken", maar vervolgens gewoon bij de elcheapo concurrent het product te halen.

Zelf vind ik het behoorlijk onbeschofd, echter is het een soort van loophole die je niet als winkelier toch niet tegen kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:12:
[...]

In ben oprecht benieuwd hoeveel mensen dit doen. Tuurlijk zal het gebeuren, maar of het een significante factor heeft voor de problemen in de retail vraag ik mij af.
Ik denk dat dit vrij veel gebeurt. Voor sommige mensen is 5 euro op een bedrag van 500 euro al genoeg om online te bestellen.

Wat je aangeeft dat dit vroeger ook gebeurde is zeker waar. Dan liep je meerdere winkels in en kocht je het bij de goedkoopste. Nu is het alleen zo dat de goedkoopste geen fysieke winkel meer is maar een onlinewinkel. Geen enkele fysieke winkel met goed personeel kan de prijzen van een onlinewinkel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Hebben jullie een idee hoe je dit zou kunnen scheiden? Dus een winkel inrichten waar je producten koopt voor de internetprijs, en als je gebruik wil maken van de winkelextra's dat er een toeslag op komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
jopie schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:48:
Hebben jullie een idee hoe je dit zou kunnen scheiden? Dus een winkel inrichten waar je producten koopt voor de internetprijs, en als je gebruik wil maken van de winkelextra's dat er een toeslag op komt?
Lijkt mij een lastig iets. Alleen al omdat mensen eigenlijk alles willen. Ze willen in een fysieke winkel een tablet kopen zodat ze alles kunnen vragen over het product, maar ze willen er geen extra geld voor betalen. Ook willen ze wel graag goede service qua reparatie en omruilen, maar ook dit mag niets kosten. Online is ie 15 euro goedkoper dus willen ze dat er niet extra voor betalen.

Ik denk dat er de komende jaren alleen de echte grorte jongens over zullen blijven zoals de Mediamarkt en andere grote ketens die nog groot kunnen inkopen. Verder wel wat kleine winkels maar meer voor de beleving en service waar sommige mensen nog wel wat extra's voor over hebben.

Ik zie misschien ook nog wel een toekomst voor een Samsung winkel waar alles van Samsung te proberen is. Dit puur zodat Samsung de producten aan de man kan brengen en waar je het dan koopt boeit niet. Dit kan natuurlijk ook voor andere grote merken zoals Apple al doet.

Ik denk dat alles wat tussen de grote jongens of de mooie specifieke zaken zit gewoon gaat verwijdenen. Als je niet goed bent qua beleving of service en je bent niet goedkoop dat houdt het wel een beetje op tegenwoordig. De gemiddelde winkel die niets meer bied dan online heeft gewoon geen toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Ik zie wel wat in pure etalagewinkels waar je alles even vast kan houden of passen en dan direct in de winkel bestellen. Soort affiliate idee waar de winkel commissie krijgt voor alles wat via hen besteld wordt. Uiteraard alles in een hippe horecaomgeving want het blijft deels ook beleving en dat zijn extra verdiensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:12:
[...]

Zelf vind ik het behoorlijk onbeschofd, echter is het een soort van loophole die je niet als winkelier toch niet tegen kan houden.
Natuurlijk wel. Ik ken een electronica winkel, daar rekenen ze 1 Euro per minuut voor (aankoop)advies. Door de winkel lopen en computers bekijken en zo is prima, maar als je wat wil vragen dan gaat serieus de teller lopen. En ze hebben nog steeds genoeg klanten blijkbaar. Ze vinden het ook prima als je na hun (betaalde) advies online gaat kopen. Sterker nog, daar willen ze je best bij helpen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Grappig, welke winkel is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De Digishop. Onder anderen in Woudenberg. (Dorp in de provincie Utrecht.)
jopie schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:19:
Grappig, welke winkel is dat?

http://www.digishop.nl/digishop3-0

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 22-04-2016 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
jopie schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:48:
De vraag is wat een 'winkel' is.

CoolBlue heeft gewoon 5 winkels en zo zijn er gewoon nog veel meer die een locatie hebben waar je 'heen' kunt. Vroeger haalde ik altijd alles op bij 4Launch en daar was het ook gewoon druk. Zet daar 1 jongen/dame neer die veel weet en je hebt ineens een volwaardige winkel met advies en alles.
En wat kost zo iemand? 10 euro per uur? Dus een kwartiertje advies op een laptop van 500 euro is echt geen probleem, helemaal als je geen verzending hebt (vaak gratis boven een bepaald bedrag), dan bespaar je die kosten.

Maar ja, Blokker heeft gewoon 800+ filialen. Dat is gemiddeld 2 per gemeente. Als ik een half uurtje acceptabel vind om naar de Ikea te rijden (voor een pan), dan is een kwartiertje rijden naar een MEGA blokker toch ook geen probleem?
Mediamarkt zit ook met een stuk of 50 in NL en 24 in BE (wikipedia), dat is een mooi aantal om een balans te houden tussen kosten en schaalgrootte.

Maar ja, als je denkt dat een winkel met een paar m2 en 2 jongens in het midden van het centrum waar je niet kunt parkeren rendabel is als je een beetje hardware probeert weg te zetten.... dan zul je een product moeten vinden met meer marge! En die zijn er dus bijna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:30:
[...]
En wat kost zo iemand? 10 euro per uur? Dus een kwartiertje advies op een laptop van 500 euro is echt geen probleem, helemaal als je geen verzending hebt (vaak gratis boven een bepaald bedrag), dan bespaar
Die persoon ontvangt 10 euro per uur. Hij kost makkelijk het dubbele. Verder als je als webwinkel echt mee doet met de goedkoopste hebben we het over marge's van maar een paar procenten. Op dingen als SSD's zit dan echt maar 2% marge. Op een laptop wel iets meer, maar geen 10% of meer. Stel de marge zou 4% zijn op een laptop, wat zeker niet ondenkbaar is. Dan levert het wel wat op, maar veel is het niet.

Dit is dan ook gelijk het probleem van een fysieke winkel. Als je met de zelfde marge's moet gaan werken als een webwinkel en je geeft een half uurtje advies en je verkoopt die zelfde laptop, dan kost het je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het verschil is soms dan ook wel errug groot, waardoor ik het ook wel snap. Toen de stofzuiger hier stuk ging hebben we die gewoon in de Expert gekocht, was volgens mij twee tientjes duurder dan Coolblue, maar mocht er wat zijn is die winkel dichterbij dan Coolblue. En die twee tientjes, ach.

Echter, toen mijn ouders [en ik] op zoek gingen naar een TV, konden we uiteindelijk kiezen voor de plaatselijke elektronicazaak die er iets van 850+ voor wilde hebben, en een webshop die hem voor 650 kon leveren. Zelfde TV, maar in de analoge winkel wel eventjes meer dan 200 euro duurder, tja, kun je leuke dingen voor doen.

Dat van die Digishop, tja, een beetje goed advies kan behoorlijk lang duren, dus dan ben je zo al 30 euro of meer kwijt, terwijl het imo gewoon service van de zaak moet zijn als je er toch wat koopt. Als ik een winkel inloop met een vraag, en ze pakken direct de stopwatch erbij met de mededeling "maar dat kost je wel x bedrag per minuut" loop ik direct de winkel uit. Advies geven hoort namelijk gewoon bij het hele idee van een winkel. Je betaald het kassameisje bij de supermarkt toch ook niet? "Ja meneer, ik wil best uw boodschappen afrekenen, maar dat is dan 10 cent per artikel" of "u wilt weten waar de spaghetti staat? Dat is dan 2 euro, en 5 euro als ik achter moet kijken"

Maar, een ander puntje is ook: hoe goed is het advies? 60 euro/uur voor wat advies? Dat mag dan wel verdomd goed advies zijn van iemand die echt weet waar hij over praat, dus niet "euh, deze laptop heeft een 1TB HDD en die laptop maar 128GB SSD, dus die 1TB is per definitie beter"" en "je hebt echt een i5 nodig wil je snel kunnen internetten hoor!", want dan is het gewoon je reinste afzetterij. Helaas ben ik nog geen computerboer tegengekomen die echt wist waar waar hij over sprak.

En dat is ook killing voor veel winkels, welk goed advies? In bijv. de Blokker ga je in veel filialen geen goed advies krijgen over een product, terwijl je wel meer betaald dan bij een online dozenschuiver. De laatste winkel waarvan ik mij kan herinneren dat ik zowaar goed advies kreeg, wat de stevige meerprijs waard was, was een sexshop :+ Gelukkig zonder "ik heb 'm zelf ook" :+

De rest van de winkels vertelden mij niks anders dan ik zelf al wist, vertelden mij dingen die niet klopten of probeerden mij iets aan te smeren, terwijl dat totaal niet aan mijn eisen voldeed, het liefst alle drie tegelijk :/

Tja, dan kijk ik maar op bijv. een forum [hallo Tweakers :w ] en bestel ik hem wel via het internet.

Voor service wil ik best betalen, en onder service valt advies, maar dan moet het wel goede service zijn, maar moet de meerprijs ook nog een beetje leuk zijn. 30% extra is niet zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Waar fysieke winkels het vaak ook afleggen is schaalgrootte. Ik bestel als zelfstandig ondernemer computerhardware altijd bij shops als Afuture, Azerty en 4Launch. Dat zijn toko's die stuk voor stuk groot inkopen of importeren uit het buitenland.
Paar jaar terug werd ik gebeld door Copaco, of ik ook interesse had om bij ze in te kopen. Demo-account gekregen om te kijken wat ze hadden en wat het zou kosten om te bestellen. Dat is bij een demo-account gebleven, prijzen waren daar hoger dan wat de internetshops vragen en assortiment was gewoon karig.

Zo stond ik ooit bij de Electroworld om een Humax harddiskrecorder. Ik vraag de beste man wat ie daarvoor wil hebben, vraagt ie 300 euro terwijl de internetprijs op 200 ligt. Volgens hem kan hij daar de recorder niet eens voor inkopen, dus het verschil middelen was er dan ook niet bij. Jammer voor hem heb ik die recorder maar online besteld ipv uit zijn winkel te halen. (overigens daarna verbaasd staan toekijken hoe iemand een "goldplated" USB 2.0 kabel van 30 euro kreeg aangesmeerd voor optimale printprestaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:36:
[...]

Die persoon ontvangt 10 euro per uur. Hij kost makkelijk het dubbele.
Als je een herintreder pakt wel. Maar pak een jongen van een jaar of 18, die verdienen een euro of 5 per uur en kosten dus inderdaad 10 euro. Je denkt toch niet dat een CoolBlue medewerker in het magazijn zoveel meer krijgt en je hebt er vast 1 of 2 die ook wel in de winkel willen werken...
PilatuS schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:36:
Verder als je als webwinkel echt mee doet met de goedkoopste hebben we het over marge's van maar een paar procenten. Op dingen als SSD's zit dan echt maar 2% marge. Op een laptop wel iets meer, maar geen 10% of meer. Stel de marge zou 4% zijn op een laptop, wat zeker niet ondenkbaar is. Dan levert het wel wat op, maar veel is het niet.

Dit is dan ook gelijk het probleem van een fysieke winkel. Als je met de zelfde marge's moet gaan werken als een webwinkel en je geeft een half uurtje advies en je verkoopt die zelfde laptop, dan kost het je geld.
Bruto marge is minder relevant, het gaat erom hoeveel je netto eraan verdient en daar gaan die fysieke winkels 'de fout' in.
Zij hebben bijvoorbeeld 150m2 winkel en doen dan 10 transacties per dag, terwijl de webshop misschien wel 100-200 transacties per dag verwerkt

Daarom zijn veel succesvolle formules (zeker de specialisten) combinaties van een webshop een winkel.
Toemen Modelbouw is er zo een. En ondertussen dus ook groothandel van bepaalde merken en waarschijnlijk ook importeur. Maar overdag staan ze in de winkel gewoon ook orders af te handelen.
Dus niet alleen de fysieke winkels 'krijgen klappen', de webshops moeten ook flink aan de bak om bestaansrecht te houden. Want als 2-3 webshops een product voeren begint de druk al op te lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Wat mij opvalt zijn het grote aantal nieuwsberichten over V&D. Net alsof iemand anders de V&D failliet heeft laten gaan, en zelf totaal geen schuld heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ach, V&D was natuurlijk wel een icoon in het Nederlandse winkel-landschap. Vergane glorie, maar toch. Wie van boven de dertig of zo heeft er geen schriften en agenda's gekocht op de 'Schoolcampus'...? Het prettige aan V&D was ook dat je er lekker rond kon snuffelen zonder een hijgerige verkoper in je nek. Dus: heimwee naar die tijd? Zeker! Maar dat ze door de tijd ingehaald zijn...? Dat ook. Maar ik geloof nog steeds niet in de totale ineenstorting van de offline winkels. Zo veel PostNL busjes rijden er hier nou ook weer niet door de straat. Iemand harde cijfers over de verhouding online en offline verkopen? En dan vooral over fysieke dingen, niet over diensten en vakanties en zo.

http://www.nu.nl/vd/42516...-definitief-gesloten.html
http://www.nu.nl/weekend/...maar-zullen-vergeten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
Rabobank noemde in een branche rapport een paar weken geleden voor sport dat 30% online gaat, maar dat lijkt mij zelf erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
jopie schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 15:00:
Rabobank noemde in een branche rapport een paar weken geleden voor sport dat 30% online gaat, maar dat lijkt mij zelf erg veel.
Hoezo? Ik ben zelf geen fanatiek sporter, maar als ik hoor dat bijv. sportschoenen bij bepaalde sporten soms maar een paar maanden meegaan, dan kan ik me voorstellen dat je gewoon online weer hetzelfde model koopt, je hoeft toch niet opnieuw te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Online omzet ligt volgens het CBS op ongeveer 7%. Dit hele topic is daarom ook een beetje onzin. De zwakke economie doet winkels meer kwaad dan webshops. Al is dat natuurlijk verschillend per branche. Supermarkten zullen minder lijden van webshops dan bijvoorbeeld computershops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
downtime schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 19:58:
Online omzet ligt volgens het CBS op ongeveer 7%. Dit hele topic is daarom ook een beetje onzin.
Uit je eigen link: "met ruim 18 procent toegenomen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

downtime schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 19:58:
Online omzet ligt volgens het CBS op ongeveer 7%. Dit hele topic is daarom ook een beetje onzin. De zwakke economie doet winkels meer kwaad dan webshops. Al is dat natuurlijk verschillend per branche. Supermarkten zullen minder lijden van webshops dan bijvoorbeeld computershops.
Alles op 1 stapel gooien helpt natuurlijk ook niet. In mijn situatie, pa, ma en ik, gaat er toch wel iets van 75 euro per week naar de supermarkt.

300 euro per maand, iedere maand, bij webshops uitgeven is iets wat het gewone Nederlandse gezin niet gaat halen.

Schrap de supermarkten, en alle andere levensmiddelenverkooppunten eens, en ga dan opnieuw kijken welk aandeel online heeft. Het zou mij dan weinig verbazen als dat heel rap richting de 40% zou gaan.

Dat ketens omkukelen is natuurlijk ook een combinatie tussen slechte economie, mensen hebben minder te besteden, en opkomende winkels. Het werkt elkaar in de hand. Als je toch geld genoeg hebt, maken die paar tientjes niet zoveel uit, echter, als je toch wat krapjes zit, dan is online echt wel een stuk aantrekkelijker. "Het is de economie!" is ook natuurlijk niet echt een argument als volgens jouw eigen bron de online omzet met 18% toenam, terwijl de omzet van de detailhandel in het algemeen maar met 0,2% steeg. Mensen geven het geld heus wel uit, maar niet bij analoge winkels.

Waar webshops overigens voor op moeten gaan passen is toch de handel uit China, want ook dat begint toch wel steeds normaler te worden, al gaat het nog niet echt heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RemcoDelft schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 20:21:
Uit je eigen link: "met ruim 18 procent toegenomen".
Wat probeer je nu te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RobinHood schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 20:23:
Alles op 1 stapel gooien helpt natuurlijk ook niet. In mijn situatie, pa, ma en ik, gaat er toch wel iets van 75 euro per week naar de supermarkt.

300 euro per maand, iedere maand, bij webshops uitgeven is iets wat het gewone Nederlandse gezin niet gaat halen.

Schrap de supermarkten, en alle andere levensmiddelenverkooppunten eens, en ga dan opnieuw kijken welk aandeel online heeft. Het zou mij dan weinig verbazen als dat heel rap richting de 40% zou gaan.

Dat ketens omkukelen is natuurlijk ook een combinatie tussen slechte economie, mensen hebben minder te besteden, en opkomende winkels. Het werkt elkaar in de hand. Als je toch geld genoeg hebt, maken die paar tientjes niet zoveel uit, echter, als je toch wat krapjes zit, dan is online echt wel een stuk aantrekkelijker. "Het is de economie!" is ook natuurlijk niet echt een argument als volgens jouw eigen bron de online omzet met 18% toenam, terwijl de omzet van de detailhandel in het algemeen maar met 0,2% steeg. Mensen geven het geld heus wel uit, maar niet bij analoge winkels.

Waar webshops overigens voor op moeten gaan passen is toch de handel uit China, want ook dat begint toch wel steeds normaler te worden, al gaat het nog niet echt heel snel.
Klopt allemaal. De handel uit China zal gezien levertijden en de focus op exteem goedkope spullen wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Ik zie ook de ene na de andere Marskramer verdwijnen. Zo ging dat bij Cook&Co ook dus Blokker zal het wel uitfaseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

downtime schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 20:33:
[...]

Klopt allemaal. De handel uit China zal gezien levertijden en de focus op exteem goedkope spullen wel meevallen.
Levertijden van webshops waren 10 jaar geleden ook een drama. "Wij verzenden iedere maandag en donderdag", en ook TNT of hoe het toen maar heette had toen volgens mij geen 1-dags verzending. En als je 10 jaar geleden vertelde dat je je TV van 1500 euro online besteld had, werd je ook raar aangekeken.

Volgens mij is ook de levertijd zelf geen probleem, al het kleine grut wat ik krijg is luchtpost, als het proces rond de douane en van/naar het vliegtuig een stuk sneller zou gaan, moet een week levertijd geen probleem zijn, al heb ik dat ook al een paar keer mogen meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Onbekend schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:24:
Wat mij opvalt zijn het grote aantal nieuwsberichten over V&D. Net alsof iemand anders de V&D failliet heeft laten gaan, en zelf totaal geen schuld heeft....
Toen ik in Nijkerk woonde ging daar in het centrum Het Kalkhok failliet. Dat was een kleine hobby- en doe-het-zelf-zaak die er al meer dan honderd jaar zat. Het hele stadje in rep en roer. Dat kan toch niet, die winkel failliet? Maar als je dan vroeg of men er zelf ook dingen kocht... Nee, eigenlijk niet. Men ging naar de Formido of de Praxis. Eigen schuld, dikke bult dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

downtime schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 20:30:
[...]

Wat probeer je nu te zeggen?
Dat online retail nu nog een heel stuk kleiner is dan offline, maar dat online wel stevig groeit elk jaar. En al is het maar met wellicht 1 procent-punt per jaar, dat is toch flink veel als je dat over een wat langere periode van tien of twintig jaar blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fiber schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:49:
En al is het maar met wellicht 1 procent-punt per jaar, dat is toch flink veel als je dat over een wat langere periode van tien of twintig jaar blijkt.
Zo ken ik er nog een paar. Je kunt niet elke trend maar klakkeloos naar de toekomst doortrekken. Bij 18% groei per jaar zouden fysieke winkels over 17 jaar volledig verdwenen zijn. Ik denk dat niemand dat gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 13:49
downtime schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:18:
[...]

Zo ken ik er nog een paar. Je kunt niet elke trend maar klakkeloos naar de toekomst doortrekken. Bij 18% groei per jaar zouden fysieke winkels over 17 jaar volledig verdwenen zijn. Ik denk dat niemand dat gelooft.
Jij gelooft niet dat er over 17 jaar geen fysieke winkels meer zijn? 17 jaar is een bijzonder lange periode en ik denk dat de (winkel)wereld er dan heel anders uit zal zien, dus ik weet niet of dat zo'n gekke gedachte is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hahn schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:23:
Jij gelooft niet dat er over 17 jaar geen fysieke winkels meer zijn? 17 jaar is een bijzonder lange periode en ik denk dat de (winkel)wereld er dan heel anders uit zal zien, dus ik weet niet of dat zo'n gekke gedachte is.
Ik denk dat fysieke winkels pas (grotendeels) zullen verdwijnen als een webwinkel mij dezelfde levertijd als een fysieke winkel kan bieden tegen dezelfde (of lagere) prijzen. Dus nu bestellen en over 30 minuten in huis.

En zelfs dan vraag ik me af of er toch geen goederen zijn die mensen willen zien en voelen voor ze die kopen. Dat kan een auto zijn of een paar schoenen maar sommige zaken koop je nu eenmaal niet ongezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
downtime schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:32:
[...]

Ik denk dat fysieke winkels pas (grotendeels) zullen verdwijnen als een webwinkel mij dezelfde levertijd als een fysieke winkel kan bieden tegen dezelfde (of lagere) prijzen. Dus nu bestellen en over 30 minuten in huis.
Die levertijden gaan er zeker komen. Misschien geen 30 minuten, maar een uurtje of 2 gaat zeker wel komen.

En je hebt nu al dat als je bijvoorbeeld voor 15:00 besteld, je het vanavond in huis hebt. Dat is voor veel mensen die fulltime werken zelfs alleen maar handiger.
En zelfs dan vraag ik me af of er toch geen goederen zijn die mensen willen zien en voelen voor ze die kopen. Dat kan een auto zijn of een paar schoenen maar sommige zaken koop je nu eenmaal niet ongezien.
Ook daar zijn al oplossingen voor, die voor sommige mensen zelfs fijner zijn dan in een winkel passen: meerdere maten/versies opgestuurd krijgen.

Dan kan je het op je gemak, in je eigen huis, uitproberen en terugsturen wat je niet wilt. Een auto zal iets minder snel gebeuren, maar een auto kopen valt voor mij ook niet echt onder de 'fysieke winkels' waar dit topic over gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

In aanvulling op downtime:

Ik kleven nogal wat nadelen aan webwinkels.
Voor een webwinkel moet je voor de ontvangst van goederen in een bepaalde tijdsperiode thuis blijven. Een supermarkt werkt daardoor nog steeds sneller.

Daarnaast wil ik de producten zien en voelen. Ik zoek altijd naar het netje met sinaasappelen waarin de mooiste sinaasappelen zitten, zonder beschadigingen. Als dat er niet is, koop ik het niet.

En voor kleding (spijkerbroeken) vraag ik vaak de verkoop(st)er voor advies voor een beter passend model. De standaardmodellen staan bij mij niet en tussen merken onderling zijn de verschillen enorm terwijl er wel de zelfde maat op staat. Vaak pas ik zo'n 10 broeken en loop met 3 broeken de winkel uit.
Ik moet er niet aan denken dat ik online 2 uur lang bezig ben om de juiste broeken uit te zoeken, vervolgens 30 bestellen en daarna er 29 terug te sturen omdat ze niet lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De afgelopen jaren heb ik Appie wel eens boodschappen laten bezorgen. Maar sinds kort woon ik zo goed als boven een AH XL. In principe kan ik zo met de boodschappenkar vanuit de winkel de lift in en tot aan de voordeur van mijn appartement. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hahn schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:23:
[...]

<>17 jaar is een bijzonder lange periode<>
Helaas, als je een beslissing moet nemen over een huurcontract (5+ jaar) of nieuwbouw (20+ jaar) dan is 17 niet een erg lange tijd afhankleijk van je perspectief. Ik zou het eerder gemiddeld noemen. En de trent is dat huurcontracten opengebroken worden en nieuwbouw uitsgesteld wordt dus misschien is het nu wel 5 jaar.

De veranderingen gaan jaar op jaar harder dus ik hoop dat de winkelstraat er over 3 jaar heel anders uitziet (wel niche winkels en die generalisten als blokker eruit, weg, pleite want daarom lijkt ook elke stad op elkaar en die klacht is ook al 20+ jaar oud). Jammer voor de vastgoed eigenaren want de huur zal dus ook fors omlaag moeten. bijkomend effect kan zijn dat winkelpanden weer woning worden in de binnensteden denk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-09 19:08
Ik ben benieuwd welke rol de verdunning van het winkelaanbod een rol speelt in de zonsondergang. Vroeger moest je naar het centrum van een stad om alles bij elkaar te vinden. Grotere dorpen hadden soms een kleiner filiaal, maar kleinere dorpen niet. Nu heeft elk dorp een Blokker, Hema en C&A, en dat geldt ook voor de wijkwinkelcentra. Dat betekent dat de grotere centra relatief minder bezoekers krijgen, omdat die in de wijken en dorpen blijven voor de meeste spullen die ze nodig hebben. Ik krijg niet echt het idee dat de groeisnelheid van het aantal filialen gelijke tred houdt met de groeisnelheid van de bevolking. Of verkijk ik me hierop?

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
franssie schreef op zondag 24 april 2016 @ 00:07:
[...]

Helaas, als je [...] dan is 17 niet een erg lange tijd afhankleijk van je perspectief. Ik zou het eerder gemiddeld noemen.

De veranderingen gaan jaar op jaar harder dus ik hoop dat de winkelstraat er over 3 jaar heel anders uitziet
Je noemt 17 jaar 'gemiddeld', maar je hoopt dat de winkelstraat er over 3 jaar al heel anders uitziet. Dat vind ik een beetje tegenstrijdig klinken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hahn schreef op zondag 24 april 2016 @ 00:11:
[...]
Je noemt 17 jaar 'gemiddeld', maar je hoopt dat de winkelstraat er over 3 jaar al heel anders uitziet. Dat vind ik een beetje tegenstrijdig klinken :?
Ik quote jou waarin je een andere termijn noemde en in dat perspectief schreef ik gemiddeld ...

ter herinnering
[quote]Jij gelooft niet dat er over 17 jaar geen fysieke winkels meer zijn? 17 jaar is een bijzonder lange periode en ik denk dat de (winkel)wereld er dan heel anders uit zal zien, dus ik weet niet of dat zo'n gekke gedachte is.[/quote]

En wat ik denk en hoop zijn andere dimensies.

altijd lol met die dubbele ontkenningen ;) :+

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 24-04-2016 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor bepaalde zaken is er fysiek echt nog wel een markt. Neem nu een flesje wijn. Prima online te bestellen, maar altijd per doos van 6 of 12, want 1 fles is zo lastig in te pakken. Wat nu als ik vanavond onverwacht vrienden over de vloer krijg en toch een flesje nodig heb? Dan rij ik even langs die speciaalzaak in de buurt, ik kom er vaak dus word vriendelijk ontvangen, neem een lekker flesje mee, en ben die avond weer voorzien van een wijn. Idem voor de kaaswinkel die er vlakbij zit. Hoe gaat een webwinkel dat vervangen? Als ik op zaterdag om15:00 besluit dat ik wijn en kaas wil hebben voor die avond, dan ben ik hoe dan ook aangewezen op de fysieke retail. Daar blijft echt wel een markt voor bestaan.
Die markt is alleen een beetje aan het veranderen, en men moet er misschien nog een beetje aan wennen dat alles met een stekker, veel gemakkelijker online gekocht kan worden en er dus nog maar een fractie van de fysieke winkels nodig zijn. Maar er zullen altijd mensen zijn die impulsief iets willen kopen, en bereid zijn om dat in een fysieke winkel te doen.
Pagina: 1 ... 16 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels