Het verschil is soms dan ook wel errug groot, waardoor ik het ook wel snap. Toen de stofzuiger hier stuk ging hebben we die gewoon in de Expert gekocht, was volgens mij twee tientjes duurder dan Coolblue, maar mocht er wat zijn is die winkel dichterbij dan Coolblue. En die twee tientjes, ach.
Echter, toen mijn ouders [en ik] op zoek gingen naar een TV, konden we uiteindelijk kiezen voor de plaatselijke elektronicazaak die er iets van 850+ voor wilde hebben, en een webshop die hem voor 650 kon leveren. Zelfde TV, maar in de analoge winkel wel eventjes meer dan 200 euro duurder, tja, kun je leuke dingen voor doen.
Dat van die Digishop, tja, een beetje goed advies kan behoorlijk lang duren, dus dan ben je zo al 30 euro of meer kwijt, terwijl het imo gewoon service van de zaak moet zijn als je er toch wat koopt. Als ik een winkel inloop met een vraag, en ze pakken direct de stopwatch erbij met de mededeling "maar dat kost je wel x bedrag per minuut" loop ik direct de winkel uit. Advies geven hoort namelijk gewoon bij het hele idee van een winkel. Je betaald het kassameisje bij de supermarkt toch ook niet? "Ja meneer, ik wil best uw boodschappen afrekenen, maar dat is dan 10 cent per artikel" of "u wilt weten waar de spaghetti staat? Dat is dan 2 euro, en 5 euro als ik achter moet kijken"
Maar, een ander puntje is ook: hoe goed is het advies? 60 euro/uur voor wat advies? Dat mag dan wel verdomd goed advies zijn van iemand die echt weet waar hij over praat, dus niet "euh, deze laptop heeft een 1TB HDD en die laptop maar 128GB SSD, dus die 1TB is per definitie beter"" en "je hebt echt een i5 nodig wil je snel kunnen internetten hoor!", want dan is het gewoon je reinste afzetterij. Helaas ben ik nog geen computerboer tegengekomen die echt wist waar waar hij over sprak.
En dat is ook killing voor veel winkels, welk goed advies? In bijv. de Blokker ga je in veel filialen geen goed advies krijgen over een product, terwijl je wel meer betaald dan bij een online dozenschuiver. De laatste winkel waarvan ik mij kan herinneren dat ik zowaar goed advies kreeg, wat de stevige meerprijs waard was, was een sexshop

Gelukkig zonder "ik heb 'm zelf ook"
De rest van de winkels vertelden mij niks anders dan ik zelf al wist, vertelden mij dingen die niet klopten of probeerden mij iets aan te smeren, terwijl dat totaal niet aan mijn eisen voldeed, het liefst alle drie tegelijk
Tja, dan kijk ik maar op bijv. een forum [hallo Tweakers

] en bestel ik hem wel via het internet.
Voor service wil ik best betalen, en onder service valt advies, maar dan moet het wel goede service zijn, maar moet de meerprijs ook nog een beetje leuk zijn. 30% extra is niet zo leuk.
People as things, that’s where it starts.