This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ondertussen heeft de zaak van mijn vriendin een dipje gehad - deels een natuurlijk dipje, deels doordat de kruising die toegang biedt tot "haar" deel van de binnenstad anderhalve maand opgebroken is voor werkzaamheden - maar dat trekt nu weer aan ondanks dat die kruising nog steeds afgesloten is. Gaat best lekker, vooral als je bedenkt dat ze er nog maar 10 maanden zit...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Mee eens.Señor Sjon schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:35:
Eerder deze week haalde Blokker 2 labels (Bart Smit en Toys XL) van de markt. Domme keuze imo, Bart Smit is een sterk merk, dat flikker je nu gewoon weg.
Maar als straks alles Intertoys heet, scheelt dat kosten om naamsbekendheid te krijgen. Immers, ze hoeven alleen maar voor Intertoys te adverteren en niet meer voor Bart Smit.
Bart Smit is overigens een Nederlandse naam, terwijl Intertoys ook in het buitenland goed word begrepen. Dus aan de andere kant is er ook wel wat over deze keuze te zeggen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
alles kan off-topic
Hier in de buurt (Utrecht Kanaleneiland) zelfde verhaal.Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:45:
Bij het overdekte winkelcentrum waar ik boven woon staan ook steeds meer winkelruimtes leeg.
Jamin, Phonehouse, Euroland, Halfords en een verfwinkel weg door faillissementen of opheffen filiaal. De bestaande winkels welke het blijkbaar goed doen (bloemenzaak, Primera, Pearle) verhuizen ook allemaal naar de drukkere kant van het winkelcentrum waardoor de lege plekken nog groter worden. Bij de bekende grote ketens zoals Hema en Blokker is het overduidelijk rustig.
Dat Kijkshop nog bestaat dat begrijp ik trouwens ook niet. Dat is gewoon internetshoppen avant la lettre, compleet van de vorige eeuw...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dat gaat ook niet lang meer duren denk ik zo. In Arnhem is al ook al een flinke tijd weg. Ze combineren alle nadelen van internet in een fysieke winkelMx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:25:
Dat Kijkshop nog bestaat dat begrijp ik trouwens ook niet. Dat is gewoon internetshoppen avant la lettre, compleet van de vorige eeuw...

In Arnhem zit er nog een aan de Koningstraat. Zelfde straat waar de zaak van mijn vriendin ook zit.PilatuS schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:27:
[...]
Dat gaat ook niet lang meer duren denk ik zo. In Arnhem is al ook al een flinke tijd weg. Ze combineren alle nadelen van internet in een fysieke winkel
Dat wist ik niet. Eerst zat ie tegenover de V&D, maar daar is ie al flink lang weg. Wist niet dat ze naar een ander pand gegaan zijn. Ik dacht dat het gewoon verdwenen was. De laatste keer dat ik daar binnen was is 20 jaar terug ofzoMx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:28:
[...]
In Arnhem zit er nog een aan de Koningstraat. Zelfde straat waar de zaak van mijn vriendin ook zit.
Dat doet mij aan deze post denken:Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:25:
Hier in Nijmegen Dukenburg lijken de Hema en de Blokker het anders redelijk goed te doen. De AH XL trekt ook veel publiek, er zijn twee goed lopende Aziatische toko's, een kleine Vietnamese en een heuse Chinese supermarkt. Pearle, Hans Anders, en nog een brillentoko, Zeeman, Wibra, Bart Smit, Op=Op, TEDi, Action, Kruidvat, Xenos, Kijkshop... Veel bekende namen.
PHiXioN in "[WA] Squeezebox"
Ze hebben dat cocaïnelab gewoon verplaatst naar de kijkshop.
Leuk artikeltje: http://www.retailwatching...ebwinkels-wil-winnen.html
Positieve punten voor het Kijkshop-concept:
- Weinig personeel nodig. (Meer klanten betekent gewoon langer wachten voor de klant.)
- Niets aanvullen in de winkel, want alles halen ze uit het magazijn.
- Mensen kunnen gewoon de producten zien, en dat is beter dan een internetwinkel.
- Geen pakketjes voor verzendingen e.d. Gewoon de klanten de boel meegeven, en de 14 dagen bedenktijd is er niet in tegenstelling tot een internetwinkel.
- Geen levertijd. Ze hebben het product en geven je het meteen mee, of ze hebben het product niet.
Als ze dit doen met webwinkel prijzen dan snap ik het wel. Ik had alleen het idee dat ze qua prijzen hoger zitten dan internetwinkels, dan zie ik maar weinig voordelen.Onbekend schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:40:
Zolang de Kijkshop op relatief goedkopere locaties blijft zitten, gaat het nog wel een tijdje mee verwacht ik.
Leuk artikeltje: http://www.retailwatching...ebwinkels-wil-winnen.html
Positieve punten voor het Kijkshop-concept:
- Weinig personeel nodig. (Meer klanten betekent gewoon langer wachten voor de klant.)
- Niets aanvullen in de winkel, want alles halen ze uit het magazijn.
- Mensen kunnen gewoon de producten zien, en dat is beter dan een internetwinkel.
- Geen pakketjes voor verzendingen e.d. Gewoon de klanten de boel meegeven, en de 14 dagen bedenktijd is er niet in tegenstelling tot een internetwinkel.
- Geen levertijd. Ze hebben het product en geven je het meteen mee, of ze hebben het product niet.
Exact. Zo had mijn vriendin nieuwe UV-lampen besteld bij Ali maar toen had ze er toch urgent een nodig omdat er een stuk ging. Ik bij de Kijkshop langs. Precies de zelfde als bij Ali maar dan letterlijk 5x zo duur... Nou, wacht dan nog maar een paar dagen op de levering van de bestelling direct uit China...PilatuS schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:43:
[...]
Als ze dit doen met webwinkel prijzen dan snap ik het wel. Ik had alleen het idee dat ze qua prijzen hoger zitten dan internetwinkels, dan zie ik maar weinig voordelen.
Van groei is natuurlijk geen sprake. Het merk is tanende. Het assortiment bestaat uit B-merk meuk tegen weinig aantrekkelijke prijzen.2015
De proef voor de bezorgwijze ‘Same Day Delivery’is geslaagd. Klanten die in de online of fysieke winkel iets bij Kijkshop bestellen kunnen het binnen twee uur thuisgeleverd krijgen in alle grote steden van Nederland. In de loop van 2016 zal deze service gelden voor alle regio’s in Nederland.
Kijkshop is in maart overgenomen door de Zweedse private equity firma listérus & partners Capital Advisors en zal verder worden doorontwikkeld in de richting van een toonaangevende retailketen met een sterke consumentgerichte focus en omni-channel groeistrategie.
De punten die ik heb weg gehaald boeien voor de klant niet. Dan blijft er voor eigenlijk maar 1 punt over en dat is de levertijd. Het zien van een product kan ik ook wel op een plaatje en dan kan ik er gelijk andere producten en reviews naast leggen. De levertijd is dan nog een klein punt, maar alleen als ik het nu nodig heb, wat vrijwel nooit zo is. Als ik het dan nu wil moet ik naar de stad rijden terwijl ik dan liever online bestel en het de volgende dag aan huis krijg voor een lager bedrag. Er zijn zo goed als geen producten die niet even 12 uur kunnen wachten.Positieve punten voor het Kijkshop-concept:
is er niet in tegenstelling tot een internetwinkel.
- Geen levertijd.
En als ik er langs loop zie ik altijd klanten aan de kassa staan, dus mensen willen nog steeds die producten kopen.
Inmiddels krijg ik kijkshop.nl reclame na een bezoek aan de site. Wel volstrekt ongericht qua producten

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Overigens is de kijkshop een beetje vage winkel. Als ik daar binnen stap krijg ik het gevoel dat het een samenraapsel is van de Blokker, Action en Wibra bijelkaar. Vorig jaar moest ik een ventilatorkacheltje hebben voor de kinderkamer, kijk op internet, bij Kijkshop voor 5 euro, een Bestron met 2 standen en tuimelbeveiliging. Dat zijn prijzen die de Action niet eens voert, daar maken ze gewoon verlies op. Voor dat soort zooi kom ik bij de Kijkshop, voor een friteuse of een fatsoenlijke strijkbout ga ik liever naar een Blokker of bestel ik het online.

Ik kan er intussen geen medelijden meer mee hebben (wel met de winkels, niet met de gemeentes) Ze draaien hun eigen nek om door zowel winkeliers tot bloedens toe te belasten maar ook de klanten .
Ook is de bereikbaarheid gewoon slecht. Je moet helemaal naar het oostelijke puntje van Voorne Punten rijden om daar te komen. Van buiten het eiland betekent het dus de Spijkenisserbrug of het Hartelkruis. Twee punten waar je altijd een kruisje moet slaan of er niks stuk, open of verongelukt is.

Waarom doet een 40 jaar oud overdekt winkelcentrum als Nijmegen Dukenburg het relatief goed? Omdat je daar al je boodschappen kunt doen en bij het wegrijden €0,50 of misschien €1 aan parkeergeld betaalt. Wil je de zelfde boodschappen doen in het centrum van Nijmegen dan ben je minstens €10 aan parkeergeld kwijt en ben je er ook nog eens veel langer mee bezig omdat het uitgestrekter is. Stel, je wil even naar de HEMA, naar de Blokker, naar Van Haren en We, naar een speelgoedwinkel en ook nog je dagelijkse boodschappen doen bij een supermarkt - bij Dukenburg zit dat allemaal onder één dak en kan je lekker overal met je winkelkarretje langs crossen; in het centrum van Nijmegen moet je kilometers buiten lopen en dan moet je toch nog ergens anders heen rijden voor je dagelijkse boodschappen tenzij je bijvoorbeeld op het Molenpoortdak gaat staan en je boodschappen haalt bij de Coop die daar beneden zit.
Overigens kom ik niet vaak meer in zulke centra of het moet echt iets zijn wat ik NU nodig heb of voor een stukje advies (hardloopwinkel). Kleding koop ik tegenwoordig wel online wat op zich prima gaat.
Het punt wat je hier aanhaalt ligt toch echt meer bij de verhuurders dan de gemeentes. Winkels overleven het primair niet vanwege de hoge huren en secundair niet vanwege een college van B&W die niet een goede strategie hebben neergezet qua centrum de afgelopen jaren.. Maar ach, dat is lokale politiek.Metro2002 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:21:
Ik las gisteren in het lokale krantje dat het centrum van Spijkenisse ook steeds verder leegloopt. Oorzaak schijnt de hoge huren te zijn en het recent weer verhogen van prijzen voor betaald parkeren zal ook niet helpen. Ze hadden de tarieven pas verlaagd en rara: Het centrum werd ineens een stuk beter bezocht dus wat doe je dan als ambtenaar? Dan verhoog je de tarieven weer.
Ik kan er intussen geen medelijden meer mee hebben (wel met de winkels, niet met de gemeentes) Ze draaien hun eigen nek om door zowel winkeliers tot bloedens toe te belasten maar ook de klanten .
Maar wel met de gevolgen daarvan zoals hogere prijzen.Señor Sjon schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:49:
De hoge huren jagen de bezoekers anders niet weg.
Ik heb ook meer het idee dat mensen voor normale producten niet meer uitgebreid willen gaan shoppen, maar liever hun tijd besteden aan andere activiteiten.
Ook gaan ze liever 1x per week naar het winkelcentrum dan elke dag naar de groenteman en slagerij.
Verwijderd
Iedereen mag fietsen en zo'n rekje om je fiets in te stallen kost relatief weinig en een fiets neemt veel minder ruimte in beslag. Dat je dan alleen geld vraagt voor bewaakt stallen als extra service en gewoon stallen uit het collectief betaald, kan ik me dan wel weer voorstellen.
Wil je meer luxe? Prima, maar dat moet gewoon betaald worden.
Zelfs de zorg moet steeds meer door de verbruiker betaald worden, terwijl dat juist wel iets collectiefs is. Waarom moeten we parkeren dan wel gratis maken, ten koste van mensen die er niet eens gebruik van kunnen maken? Ik draag trouwens graag een beetje bij aan dure noodzakelijke zorg voor een ernstig zieke hoor. Maar ik zie het niet zitten om de parkeerplek voor een ander te betalen. Dat is gewoon luxe en iemands eigen keuze.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 09:55 ]
Mee eens. Maar in de drukke stad moet je parkeerplaatsen maken d.m.v. van dure garages. Buiten de stad (industrieterrein) is er ruimte zat en kosten de parkeerplaatsen niets.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:43:
Ik snap die doorlopende discussies over parkeren niet.Parkeergarages moet je bouwen, bemannen en onderhouden. Dat kan niet gratis. Iemand zal het moeten betalen.
Mensen verkiezen gratis parkeerplaatsen boven betaalde parkeerplaatsen. Dus dat betekent dat mensen gewoon de binnenstad mijden en dus minder klandizie voor de winkels in de binnenstad met sluiting tot gevolg.
En wat grotere hoeveelheden boodschappen kan je lastig op de fiets doen, dus is een auto zeker geen luxe.
De zorg is een compleet ander verhaal. De levensstijl van iemand heeft zeker invloed op de benodigde zorg van later, en we moeten dan allemaal het zelfde betalen omdat de 1 onzorgvuldiger in het leven is geweest dan de ander?Zelfs de zorg moet steeds meer door de verbruiker betaald worden, terwijl dat juist wel iets collectiefs is. Waarom moeten we parkeren dan wel gratis maken, ten koste van mensen die er niet eens gebruik van kunnen maken?
(Als we hierop door willen discussiëren mag dat wel een een ander topic.
Dat is misschien zo als je twee garages naast elkaar hebt en 1 is gratis en de andere niet.Onbekend schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:04:
[...]
Mensen verkiezen gratis parkeerplaatsen boven betaalde parkeerplaatsen.
Ander plemp ik hem gewoon voor 5 euro per uur in het centrum.
★ What does that mean? ★
Verwijderd
Ik heb momenteel een goed draaiende webshop echter zijn er toch veel klanten die graag even langs komen om dingen te bekijken, uitleg etc etc. Daarnaast zijn er diverse leveranciers die niet willen leveren want geen fysieke winkel waarmee ze je praktisch dwingen om een winkelpand te nemen.
De binnenstad is over het algemeen verreweg onbetaalbaar of je moet nog marges van 50 - 70% kunnen zetten maar die tijd is met het internet wel aardig voorbij.
Een fysieke winkel zonder webshop is in de huidige markt gewoon compleet einde verhaal.
Zelf benader ik de winkel ook vanuit een ander standpunt, voor mij is de winkel niet waar de winst gehaald moet worden. De winst komt volledig vanaf de webshop. Echter ondersteunt de fysieke winkel wel de betrouwbaarheid en daarmee dus weer omzet/winst van de webshop.
Voor mij is de winkel dan ook vooral een stuk servicepunt naar de klant toe en een showroom.
Helaas leven de gemeenten nog veelal in de vorige eeuw. Wil je een showroom/klantenservice hebben val je al direct onder de detailhandel en wordt je verplicht naar de winkelcentra te gaan met prijzen per vierkante meter van 300 en meer. Het grote probleem is echter dat veel winkelcentra helemaal geen eigendom van de gemeenten zijn. Maar deze zijn veelal verkocht aan investerings-maatschappijen.
Het hele winkelgebeuren zit nog veelste veel in de oude gewoonten. Ik denk dat coolblue voor een goed concept heeft gekozen bijvoorbeeld. Daar is de webshop ook verreweg de grootste omzet en zijn de winkels meer service dan verkoop punt.
Dat is misschien afhankelijk waar je woont. Maar als je de keuze hebt uit meerdere winkelcentra, gaat mijn keuze toch naar de gene met gratis parkeergelegenheid. Naast dat je gratis kunt parkeren, mag je zelf ook nog verzinnen hoe lang je dat doet. Bij betaald parkeren wordt je eigenlijk "gestraft" als je onverhoopt iets langer aan het winkelen bent.MrMonkE schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:20:
[...]
Dat is misschien zo als je twee garages naast elkaar hebt en 1 is gratis en de andere niet.
Ander plemp ik hem gewoon voor 5 euro per uur in het centrum.
@mrveenie:
Goed en duidelijk verhaal.
Dit bevestigd dus ook dat mensen graag producten in het echt willen zien voordat ze het willen kopen, maar toch bij een webshop kopen omdat het daar goedkoper is.
Verwijderd
Zelf zijn de prijzen bij mij fysiek en in de webshop gelijk.
Maar de klant kijkt allereerst naar prijs en daarna naar service.
Wel is het zo als je een klant eenmaal binnen hebt en hij vertrouwen in je heeft dat die terug blijft komen.
Op de grote dure artikelen zit de winst niet meer tegenwoordig. Je moet het al jaren hebben van de bijverkoop aan artikelen. Maar marges van 50% zijn al heel lang verleden tijd.
De bouwmarkten hebben dit de afgelopen jaren door de crisis wat harder gevoeld en zeuren nu dat ze zonder die 20% korting acties geen klanten meer krijgen. Echter zijn die veelal nog van de oude stempel. Verf zit veelal 70% marge op. Dat is de laatste jaren terug gegaan naar zo'n 30 - 40%. Dus ja ze merken het direct in de winst marges dat het internet en andere ondernemers onder hun gordel gaan schieten.
Zelf zit ik in de modelbouw / elektronica richting. Als ik kijk naar mijn "concullega's" dan valt me een ding op en dat is dat het relatief kleine winkelruimtes zijn maar wel tot op de laatste centimeter vol gestouwd. En veelal vooral gericht op maximale winst marges. En tuurlijk de winst marges in mijn sector zijn mager veel artikelen hebben maar 10 - 15% marge. Maar de tijd is wel veelal stil blijven staan. Goede webshop zijn er maar een paar die dat hebben en daar merk je ook direct dat de zaken wel goed gaan.
En de winkel zelf heeft gewoon tegenwoordig veel minder bezoekers dan in het verleden. Maar zonder vaste winkel mis je ook weer een doelgroep die graag persoonlijk contact heeft. Uitleg zoekt en service. Maar ook het sociale gedeelte komt er steeds meer bij kijken. Het klinkt misschien raar maar ik heb een soort bar/tafel in mijn winkel schetsen staan en juist omdat klanten blijven hangen en de tijd hebben zal juist het verkoop toe nemen. Hoe vaak gebeurt het jezelf wel niet dat je ergens bent, thuis komt en denkt van SHIT dat ben ik vergeten. En het vervolgens maar online besteld bij de eerste de beste webshop?
In een supermarkt zal dat princiepe niet werken daar moet je zorgen dat je klanten feitelijk ook weer snel weg zijn omdat de aanloop veel groter is. In mijn specifieke doelgroep is de aanloop relatief klein.
Bij fysieke winkels ben ik veel trouwer, dan ga ik bij voorkeur naar de winkel waar ik voorheen ook dingen heb gekocht. Het schept een soort persoonlijke band die je bij een webshop niet hebt.
Ik dacht dat je bedoelde gratis parkeren buiten de stad en dan met de veewagens van het stedelijk openbaar vervoer naar het centrum. Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb.Onbekend schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:24:
[...]
Dat is misschien afhankelijk waar je woont. Maar als je de keuze hebt uit meerdere winkelcentra, gaat mijn keuze toch naar de gene met gratis parkeergelegenheid. Naast dat je gratis kunt parkeren, mag je zelf ook nog verzinnen hoe lang je dat doet. Bij betaald parkeren wordt je eigenlijk "gestraft" als je onverhoopt iets langer aan het winkelen bent.
@mrveenie:
Goed en duidelijk verhaal.
Dit bevestigd dus ook dat mensen graag producten in het echt willen zien voordat ze het willen kopen, maar toch bij een webshop kopen omdat het daar goedkoper is.
In het andere geval ben ik het zeker met je eens.
★ What does that mean? ★
Verwijderd
En hoe denk je dan dat wij dat doen? Wij hebben geen auto. Als de auto ineens een primaire behoefte wordt, dan moeten de regels aangepast worden. Ik kan namelijk best autorijden, maar mag niet vanwege de regels.Onbekend schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:04:
[...]
En wat grotere hoeveelheden boodschappen kan je lastig op de fiets doen, dus is een auto zeker geen luxe.
[...]
Het is gewoon een kwestie van niet willen en dus luxe. Luxe moet betaald worden.
Verwijderd
Ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat hierin...
Kennelijk is er iets waarom jij geen auto mag rijden.
Die regels zijn er niet voor niets..
Maar omdat een auto daardoor volgens jouw luxe is geworden moet het belast worden?
Dat gebeurt al, maar een fiets is ook luxe... dus ik denk dat de gemeentes dan misschien ook eens moeten kijken naar parkeerkosten voor fietsen, wegenbelasting voor fietsen. Milieuheffing voor fietsen.. Owja niet te vergeten de BPM bij aanschaf van een fiets...
want waarom zou een fiets geen luxe artikel zijn dan?
Je kunt ook gaan lopen. Hoef je niets te parkeren, gebruik je veel minder onnodige metalen en rubber.
Maar gelukkig is het (nog net) niet zo'n beknopte wereld hier in nederland.
Uiteindelijk zijn er al heel veel extra belastingen op de auto. En feitelijk 0 op de fiets.
Dus het fietsen wordt daarmee al aangemoedigd en de auto ontmoedigd.
Maar een auto direct luxe noemen is wat kort door de bocht.
Want ik neem aan dat als jouw cv ketel stuk is je graag een monteur langs de deur hebt? Of moet die ook maar gaan fietsen? Of als je wasmachine stuk, of je droger, etc etc etc. En ow de ambulance moet voortaan ook maar op de fiets komen want een auto is niet nodig daarvoor.. Een fietsaanhanger voldoet ook... Laat staan de bevoorrading van de winkels laten we dat ook per fiets gaan doen!..
Gelukkig zijn er meer dan 1000 redenen te bedenken waarom we auto's hebben rijden. En de overheid doet er al genoeg aan om deze "luxe" af te straffen met allerlei extra bijkomende kosten.
Fietsen is leuk als je de lokale markt wil bedienen. Winkeliers die een grotere markt willen moeten dus goed bereikbaar zijn voor automobilisten.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:43:
Ik snap die doorlopende discussies over parkeren niet.Parkeergarages moet je bouwen, bemannen en onderhouden. Dat kan niet gratis. Iemand zal het moeten betalen. Ik heb niets aan parkeergarages, want ik mag geen auto rijden. De auto is niet iets collectiefs en dan moeten de voorzieningen natuurlijk niet grotendeels uit collectieve middelen betaald worden. Als je de winkeliers om een bijdrage vraagt om de tarieven te kunnen verlagen, dan zijn ze ook niet thuis. Die willen dat iemand anders het betaalt.
Iedereen mag fietsen en zo'n rekje om je fiets in te stallen kost relatief weinig en een fiets neemt veel minder ruimte in beslag. Dat je dan alleen geld vraagt voor bewaakt stallen als extra service en gewoon stallen uit het collectief betaald, kan ik me dan wel weer voorstellen.
Wil je meer luxe? Prima, maar dat moet gewoon betaald worden.
Zelfs de zorg moet steeds meer door de verbruiker betaald worden, terwijl dat juist wel iets collectiefs is. Waarom moeten we parkeren dan wel gratis maken, ten koste van mensen die er niet eens gebruik van kunnen maken? Ik draag trouwens graag een beetje bij aan dure noodzakelijke zorg voor een ernstig zieke hoor. Maar ik zie het niet zitten om de parkeerplek voor een ander te betalen. Dat is gewoon luxe en iemands eigen keuze.
Punt is alleen dat gemeentes de winkels graag op onhandige plekken in het midden van de stad zien en bovendien al jaren daar de boel volbouwen omdat schaarste aan parkeerplaatsen kweken goed zou zijn voor de milieu agenda.
Gewoon meer economie naar de rand van de stad. Iedereen blij, behalve de mensen die houden van een nostalgische drukke binnenstad.
alles kan off-topic
Verwijderd
Probleem is alleen dat de winkeliers dat wel willen, maar niet willen bijdragen. Tenminste, daar loopt het hier op vast. En blijkbaar willen de mensen, die denken dat ze niet zonder auto kunnen, ook niet betalen om de auto te parkeren. Dan houdt het een beetje op.Ankona schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:45:
[...]
Fietsen is leuk als je de lokale markt wil bedienen. Winkeliers die een grotere markt willen moeten dus goed bereikbaar zijn voor automobilisten.
[...]
Verder zit ik eigenlijk helemaal niet te wachten op een heleboel onnodig autoverkeer in en rond het centrum. Dan zie ik meer in P+R oplossingen met goede betaalbare pendeldiensten tussen P+R en het centrum.
Wel grappig dat veel mensen zo vastklampen aan die auto. Wij winkelen maar heel weinig "lokaal", want de trein stopt meestal pal in het centrum van de interessante steden. Ergens anders winkelen is meestal veel leuker.
Probleem blijft dat voor niets de zon opgaat en dat zowel winkeliers als autoafhankelijken dat zullen moeten accepteren in plaats van de rekening naar een ander te schuiven.
Zo te zien ga jij met de trein naar het winkelcentrum om te winkelen omdat het leuk is.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:41:
Wel grappig dat veel mensen zo vastklampen aan die auto. Wij winkelen maar heel weinig "lokaal", want de trein stopt meestal pal in het centrum van de interessante steden. Ergens anders winkelen is meestal veel leuker.
De helft van de mensen gaan naar de winkel om dat het gewoon moet (zoals ik). Niks leuk aan, maar gewoon de broodnodige boodschappen doen zoals groente, fruit en toiletpapier.
Jij zegt dat een auto luxe is, maar met de trein boodschappen doen is dat geen luxe? Ik wou dat we hier zo goed openbaar vervoer hadden. Zeker buiten de werktijden om waar hier maar 1x per uur een bus rijdt.
Punt is juist andersom. Aan de ene kant worden winkeliers min of meer gedwongen in binnensteden te vestigen. Gemeentes houden ze middels bestemmingsplannen weg uit de gebieden rond de stad.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:41:
[...]
Probleem is alleen dat de winkeliers dat wel willen, maar niet willen bijdragen. Tenminste, daar loopt het hier op vast. En blijkbaar willen de mensen, die denken dat ze niet zonder auto kunnen, ook niet betalen om de auto te parkeren. Dan houdt het een beetje op.
En de consumenten? Als het duurder en lastiger gemaakt wordt ga je opzoek naar alternatieven. En online is vaak een prima alternatief. Kun je de consument moeilijk kwalijk nemen.
Ik ook niet, het liefst kom ik helemaal niet in binnensteden. P+R met pendelbussen, wie verzint het? Zet die winkels dan op de P+R scheelt je al snel twee keer een half uur tijd en je kunt je spullen gelijk in je auto mikken.Verder zit ik eigenlijk helemaal niet te wachten op een heleboel onnodig autoverkeer in en rond het centrum. Dan zie ik meer in P+R oplossingen met goede betaalbare pendeldiensten tussen P+R en het centrum.
Jij kent het gemak van een auto blijkbaar niet. Boodschappen doen is iets wat je tussendoor doet, niet iets waar je de hele dag voor uit hoeft te trekken. En als je je spullen in huis hebt is het fijn dat je dan nog tijd over hebt om echt leuke dingen te doen.Wel grappig dat veel mensen zo vastklampen aan die auto. Wij winkelen maar heel weinig "lokaal", want de trein stopt meestal pal in het centrum van de interessante steden. Ergens anders winkelen is meestal veel leuker.
Volgens mij is dat totaal niet aan de orde. Ik snap dat jij graag sneert naar mensen met auto's maar juist de mensen die van het ov gebruik maken teren op de kosten van de samenleving.Probleem blijft dat voor niets de zon opgaat en dat zowel winkeliers als autoafhankelijken dat zullen moeten accepteren in plaats van de rekening naar een ander te schuiven.
alles kan off-topic
Verwijderd
Boodschappen doen kan ik sneller zonder auto dan mijn buurman met auto. We winkelen bij dezelfde supermarkt.Ankona schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:10:
[...]
Punt is juist andersom. Aan de ene kant worden winkeliers min of meer gedwongen in binnensteden te vestigen. Gemeentes houden ze middels bestemmingsplannen weg uit de gebieden rond de stad.
En de consumenten? Als het duurder en lastiger gemaakt wordt ga je opzoek naar alternatieven. En online is vaak een prima alternatief. Kun je de consument moeilijk kwalijk nemen.
[...]
Ik ook niet, het liefst kom ik helemaal niet in binnensteden. P+R met pendelbussen, wie verzint het? Zet die winkels dan op de P+R scheelt je al snel twee keer een half uur tijd en je kunt je spullen gelijk in je auto mikken.
[...]
Jij kent het gemak van een auto blijkbaar niet. Boodschappen doen is iets wat je tussendoor doet, niet iets waar je de hele dag voor uit hoeft te trekken. En als je je spullen in huis hebt is het fijn dat je dan nog tijd over hebt om echt leuke dingen te doen.
[...]
Volgens mij is dat totaal niet aan de orde. Ik snap dat jij graag sneert naar mensen met auto's maar juist de mensen die van het ov gebruik maken teren op de kosten van de samenleving.
Ik heb nergens gezegd, dat een auto niet handig kan zijn. Maarja, dat is dus die luxe waar ik het telkens over heb. Het hoeft niet, jij wil het. Je maakt er bijna iets heiligs van. Het is maar wat blik. Handig, maar voor het meerendeel niet nodig.
Mensen die van het OV gebruik maken sparen fosiele brandstoffen, zodat jij nog iets langer door kunt rijden voor ze op zijn. Jij verspilt die brandstoffen en daarvoor betaal je inderdaad een soort van "asshole tax".
Ik zeg ook nergens, dat ik geen auto zou kopen als ik wel auto zou mogen rijden. Maar als het niet mag, merk je ineens dat het ook helemaal niet nodig is. Ik zou bijvoorbeeld morgen een brommobiel kunnen kopen, die voortaan elke week in het centrum parkeren in de parkeergarage en er mijn boodschappen mee kunnen doen. Maar dat doe ik niet, want het is niet nodig. Ik zou zelfs woon-werk met dat ding kunnen gaan doen. En nou moet ik zeggen, dat laatste zou waarschijnlijk nog de meest waarschijnlijke reden zijn om het wel te doen. Zo blij ben ik nou ook weer niet met de spitsprestaties van de NS de laatste maanden.
M.b.t. je laatste opmerking: de waarheid is waarschijnlijk niet altijd wat je wil horen.
Ik moet toch weer een paar punten rechtzetten uit je betoog.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:22:
[...]
Boodschappen doen kan ik sneller zonder auto dan mijn buurman met auto. We winkelen bij dezelfde supermarkt.
Ik heb nergens gezegd, dat een auto niet handig kan zijn. Maarja, dat is dus die luxe waar ik het telkens over heb. Het hoeft niet, jij wil het.
Jij maakt er bijna iets heiligs van. Het is maar wat blik. Handig, maar voor het meerendeel niet nodig.
Mensen die van het OV gebruik maken sparen fosiele brandstoffen, zodat jij nog iets langer door kunt rijden voor ze op zijn. Jij verspilt die brandstoffen en daarvoor betaal je inderdaad een soort van "asshole tax".
Ik zeg ook nergens, dat ik geen auto zou kopen als ik wel auto zou mogen rijden. Maar als het niet mag, merk je ineens dat het ook helemaal niet nodig is. Ik zou bijvoorbeeld morgen een brommobiel kunnen kopen, die voortaan elke week in het centrum parkeren in de parkeergarage en er mijn boodschappen mee kunnen doen. Maar dat doe ik niet, want het is niet nodig. Ik zou zelfs woon-werk met dat ding kunnen gaan doen. En nou moet ik zeggen, dat laatste zou waarschijnlijk nog de meest waarschijnlijke reden zijn om het wel te doen. Zo blij ben ik nou ook weer niet met de spitsprestaties van de NS de laatste maanden.
M.b.t. je laatste opmerking: de waarheid is waarschijnlijk niet altijd wat je wil horen.
Ten eerste heb ik emotioneel echt helemaal niets met auto's. Het zijn voor mij pure gebruiksvoorwerpen. Maar wel dingen die verdomd handig zijn en mij instaat stellen veel meer met mijn dag te doen.
Jij suggereert dat het OV geen energie verbruikt. Dat is feitelijk niet waar, treinen en bussen verbruiken ook energie. En niet eens zo heel veel minder dan auto's. Ter indicatie, als je het energieverbruik per trein reiziger per km neemt, dan verbruikt een auto ongeveer 1,8 keer zoveel energie als die treinreiziger. Ga je dus met meer mensen tegelijk dan is reizen met de auto juist beter voor het milieu dat met de trein. Dit nog los van de extra kilometers die je met het ov moet reizen omdat je nooit via de kortste weg naar je bestemming gaat.
En als het om de waarheid gaat. Het ov kan als geheel niet zonder overheidssteun, automobilisten zijn juist netto betalers. Wie wil nou de waarheid niet inzien?
alles kan off-topic
Verwijderd
De trein rijdt op stroom en dat is geen fossiele brandstof. Het overgrote deel van het aantal afgelegde autokilometers is met alleen een bestuurder.Ankona schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:34:
[...]
Ik moet toch weer een paar punten rechtzetten uit je betoog.
Ten eerste heb ik emotioneel echt helemaal niets met auto's. Het zijn voor mij pure gebruiksvoorwerpen. Maar wel dingen die verdomd handig zijn en mij instaat stellen veel meer met mijn dag te doen.
Jij suggereert dat het OV geen energie verbruikt. Dat is feitelijk niet waar, treinen en bussen verbruiken ook energie. En niet eens zo heel veel minder dan auto's. Ter indicatie, als je het energieverbruik per trein reiziger per km neemt, dan verbruikt een auto ongeveer 1,8 keer zoveel energie als die treinreiziger. Ga je dus met meer mensen tegelijk dan is reizen met de auto juist beter voor het milieu dat met de trein. Dit nog los van de extra kilometers die je met het ov moet reizen omdat je nooit via de kortste weg naar je bestemming gaat.
En als het om de waarheid gaat. Het ov kan als geheel niet zonder overheidssteun, automobilisten zijn juist netto betalers. Wie wil nou de waarheid niet inzien?
Leuk dat jij er door die auto meer met je dag kan doen. Die luxe heb ik niet, terwijl ik het me makkelijk zou kunnen permitteren. Waarom moet ik dan betalen voor jouw parkeerplaats in het centrum? (Want daar begon de discussie mee.)
Herkenbaar; hier ook enkele webwinkels en een fysiek punt.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:47:
Toevallig sta ik nu aan de andere zijde van dit verhaal dus misschien leuk om ook eens mijn visie er op los te laten.
Ik heb momenteel een goed draaiende webshop echter zijn er toch veel klanten die graag even langs komen om dingen te bekijken, uitleg etc etc. Daarnaast zijn er diverse leveranciers die niet willen leveren want geen fysieke winkel waarmee ze je praktisch dwingen om een winkelpand te nemen.
De binnenstad is over het algemeen verreweg onbetaalbaar of je moet nog marges van 50 - 70% kunnen zetten maar die tijd is met het internet wel aardig voorbij.
Een fysieke winkel zonder webshop is in de huidige markt gewoon compleet einde verhaal.
Zelf benader ik de winkel ook vanuit een ander standpunt, voor mij is de winkel niet waar de winst gehaald moet worden. De winst komt volledig vanaf de webshop. Echter ondersteunt de fysieke winkel wel de betrouwbaarheid en daarmee dus weer omzet/winst van de webshop.
Voor mij is de winkel dan ook vooral een stuk servicepunt naar de klant toe en een showroom.
Helaas leven de gemeenten nog veelal in de vorige eeuw. Wil je een showroom/klantenservice hebben val je al direct onder de detailhandel en wordt je verplicht naar de winkelcentra te gaan met prijzen per vierkante meter van 300 en meer. Het grote probleem is echter dat veel winkelcentra helemaal geen eigendom van de gemeenten zijn. Maar deze zijn veelal verkocht aan investerings-maatschappijen.
Het hele winkelgebeuren zit nog veelste veel in de oude gewoonten. Ik denk dat coolblue voor een goed concept heeft gekozen bijvoorbeeld. Daar is de webshop ook verreweg de grootste omzet en zijn de winkels meer service dan verkoop punt.
Zonder dit servicepunt hadden we bij sommige leveranciers niet kunnen inkopen overigens.
Wat betreft gemeenten en die investeringsclubs; wij hebben ook serieus overwogen naar een goede locatie te gaan. Echter voor een pui van 6m en totaal 68m2 durven ze op een overdekte locatie 3500,- kale huur/maand te vragen ... reken op 1,5 FTE erbij (35k x 1.5) maakt totaal ongeveer 120k aan vaste lasten zonder een cent te verdienen. Als ondernemer mag je er toch ook minimaal 30k aan overhouden dan weet je wat je moet doen als de marges 30% zijn tegenwoordig.
De gemeente heb ik dit nog wel redelijk goed kunnen uitleggen. Echter de vastgoed eigenaren zijn nog steeds niet van plan de panden voor een lager bedrag in de boeken te zetten. Daar zit weer een wereld achter waar oa pensioenfonsen op rekenen.. Zie daar het systeem wat alles nog steeds gevangen weet te houden.
Zolang dit niet doorbroken wordt is het #watnoueindevandewebwinkels een feit waar de oorzaak voor een stuk ergens anders ligt dan het veranderde consumentengedrag.
De trein is heel leuk, maar hij vertrekt altijd van ergens waar je niet bent, en komt ergens aan waar je niet wil zijn...
Verwijderd
En de witgoed/bruingoed winkel hier in het dorp is niet overdreven duur en hij weet ook wat ie verkoopt, alsin;hij kan je alles uitleggen over de producten.
Moet er wat gerepareerd worden,e.g. een vriendin van mij had een paar maanden haar wasmachine stuk, er werd aan huis gerepareerd. Bleek een relais slechte soldeerverbindingen te hebben.
Het overgrote deel van autokilometers naar een winkelcentrum zal eerder met meerdere bestuurders zijn, shoppen voor gezelligheid doen weinig mensen alleen. Oh, en stoom wordt opgewekt met fossiele brandstoffen. Al lijkt het mij niet dat jij met een stoomtrein gaat.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:13:
[...]
De trein rijdt op stroom en dat is geen fossiele brandstof. Het overgrote deel van het aantal afgelegde autokilometers is met alleen een bestuurder.
Omdat anderen ook betalen voor jouw busverbinding of jouw treinverbinding?Leuk dat jij er door die auto meer met je dag kan doen. Die luxe heb ik niet, terwijl ik het me makkelijk zou kunnen permitteren. Waarom moet ik dan betalen voor jouw parkeerplaats in het centrum? (Want daar begon de discussie mee.)
Als we met z'n allen een gezellig en actief centrum willen moeten we zorgen dat elk type mens er naar toe kan. Dus zowel met het openbaar vervoer als met de auto of de fiets moet het centrum goed bereikbaar zijn. Door een van deze type mensen te weren uit het centrum zorgen we er dus voor dat veel winkels het niet meer kunnen redden omdat het publiek te beperkt is. Als ik met het OV zou moeten heb ik er geen zin meer in, dan kom ik wel niet winkelen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Overigens laat de gemeente de winkeliers ook niet ongemoeid met allerhande heffingen, dus meebetalen doen ze sowieso wel, betaald parkeren of niet.
Qua prijs heel netjes hoor, iets duurder dan grote online shops maar dat is niet gek vind ik. Ook vriendelijk geholpen waar ik altijd weer blij van word...maarja..
Zocht een shirt, niet gevonden ondanks dat er veel hing. Alles was maat S of (x)XXL, en ik heb een L
Ook wilde ik een bepaald paar sokken (echt één specifiek type), prijs was daarbij niet zo relevant. winkelier had ze niet hangen dus gevraagd of hij het kon bestellen, en dat kon hij! Alleen wilde hij het niet, want ze gaan per 6 paar dus alleen als ik alle 6 paar af wilde nemen wilde hij ze wel bestellen. Want ja straks verkocht hij die andere 5 paar niet...
Ja sorry hoor maar dan hoeft het van mij ook niet meer, het zijn al dure sokken en dan x6 is het een klein vermogen (iig voor sokken).
Schiet natuurlijk niet op zo met een winkel, dan maar online
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nope. Er is wel schaarste maar het is een politieke keuze om er dan geld voor te vragen. Je kunt de schaarse parkeerplekken ook op andere manieren verdelen (bijvoorbeeld op basis van "wie het eerst komt...")garathane schreef op zondag 03 juli 2016 @ 02:15:
Volledig off-topic, natuurlijk, maar één van de redenen dat er betaald moet worden om te mogen parkeren, is dat de (oude) binnensteden helemaal niet berekend zijn op de hoeveelheid auto's die er binnen willen komen.Dan treedt de (zojuist verzonnen) wet van schaarste in werking. 'Wil je perse met de auto een oude binnenstad in? Prima, dan wil je dus ook betalen voor de schaarse parkeergelegenheid'
Je vergeet even dat de winkelier exact hetzelfde denkt:sapphire schreef op zondag 03 juli 2016 @ 00:06:
Pfff van de week weer eens bij een 'fysieke' winkel geweest voor fietskleding. Was op zoek naar een specifiek groot merk en daarvan bleek een dealer in de buurt te zitten.
Qua prijs heel netjes hoor, iets duurder dan grote online shops maar dat is niet gek vind ik. Ook vriendelijk geholpen waar ik altijd weer blij van word...maarja..
Zocht een shirt, niet gevonden ondanks dat er veel hing. Alles was maat S of (x)XXL, en ik heb een L
Ook wilde ik een bepaald paar sokken (echt één specifiek type), prijs was daarbij niet zo relevant. winkelier had ze niet hangen dus gevraagd of hij het kon bestellen, en dat kon hij! Alleen wilde hij het niet, want ze gaan per 6 paar dus alleen als ik alle 6 paar af wilde nemen wilde hij ze wel bestellen. Want ja straks verkocht hij die andere 5 paar niet...
Ja sorry hoor maar dan hoeft het van mij ook niet meer, het zijn al dure sokken en dan x6 is het een klein vermogen (iig voor sokken).
Schiet natuurlijk niet op zo met een winkel, dan maar online
Als hij wist dat hij die maat wel vaker verkocht zou het geen probleem zijn lijkt mij, maar kennelijk niet want hij wil niet 5 paar op voorraad nemen om er vervolgens 1 van te verkopen.quote: winkelierJa sorry hoor maar dan hoeft het van mij ook niet meer, het zijn al dure sokken en dan voor 1 verkoop 5 paar op de plank, dat is het een klein vermogen (iig voor sokken).
Soms vind ik het leuk om even naar "het centrum" te gaan om iets te kopen. Vrijwel altijd raak ik teleurgesteld: Beperkt aanbod, lang zoeken, duur, parkeergeld, ... Mijn referentie is on-line shoppen geworden. En voor veel winkels valt daar niet mee te concurreren. Dat is blijvend.
De vraag is natuurlijk: Hoe kan "het centrum" nog meerwaarde bieden? Als er geen meerwaarde is, dan moet het maar een woonbestemming krijgen of zo. Maar ik denk dat er wel meerwaarde is. Bij on-line shoppen mis ik: gezelligheid, directe beschikbaarheid, tastbaarheid, en service (advies, maar vooral ook duidelijke aftersales). En uiteraard zijn er diensten die niet on-line kunnen: Een kapper, een restaurant, ...
Ik verwacht dat "het centrum" in de toekomst hoofdzakelijk ingericht zal zijn als (24x7) ontmoetingsplaats. Ik verwacht in het hart restaurants, ijssalons, kroegen, een kinderspeelplaats, een bioscoop, etc. Resterende zaken verwacht ik aan de rand van de entertainment: Bijvoorbeeld een kapper, of winkels die gericht zijn op goederen die direct beschikbaar moeten zijn. Een Kruidvat o.i.d., maar misschien met een nog specifieker assortiment. Verder zie ik voor winkels met spullen een sombere toekomst in het centrum. Wat misschien nog zou kunnen: Een juwelier, een speelgoedwinkel of een "snuffel" winkel als Action. Veel meer kan ik niet verzinnen dat ook maar enigszins levensvatbaar zou kunnen zijn op termijn.
Helaas lijkt het er op dat winkels in het centrum het niet kunnen redden. Ja, telefoon winkels doen het aardig en kappers ook nog wel, reden dat het centrum in mijn vorige woonplaats nog bestond uit vijf kappers, een Kruidvat, een bakker en een supermarkt. Echt gezellig om nog te winkelen...
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Hier in de buurt ook. Vroeger waren er in het centrum 3 kappers te vinden. Nu meer dan 10.Jiriki schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:05:
Je vergeet dat de ijssalons maar ook vaak de restaurants op die dure centrum plek zit (of zat) vanwege het winkelend publiek, dat steeds minder komt.
Helaas lijkt het er op dat winkels in het centrum het niet kunnen redden. Ja, telefoon winkels doen het aardig en kappers ook nog wel, reden dat het centrum in mijn vorige woonplaats nog bestond uit vijf kappers, een Kruidvat, een bakker en een supermarkt. Echt gezellig om nog te winkelen...
Ik ga persoonlijk echt niet vaker. Een grote stad verderop heeft hetzelfde effect. Daar heb je zelfs soms 3 kappers naast elkaar! En ook nog wachtrijen.
Als het haar maar goed zit
Als dat gaat gebeuren voorspel ik weinig toekomst voor de ondernemers op een dergelijke ontmoetingsplaats.KopjeThee schreef op zondag 03 juli 2016 @ 08:53:
Ik verwacht dat "het centrum" in de toekomst hoofdzakelijk ingericht zal zijn als (24x7) ontmoetingsplaats. Ik verwacht in het hart restaurants, ijssalons, kroegen, een kinderspeelplaats, een bioscoop, etc. Resterende zaken verwacht ik aan de rand van de entertainment: Bijvoorbeeld een kapper, of winkels die gericht zijn op goederen die direct beschikbaar moeten zijn. Een Kruidvat o.i.d., maar misschien met een nog specifieker assortiment. Verder zie ik voor winkels met spullen een sombere toekomst in het centrum. Wat misschien nog zou kunnen: Een juwelier, een speelgoedwinkel of een "snuffel" winkel als Action. Veel meer kan ik niet verzinnen dat ook maar enigszins levensvatbaar zou kunnen zijn op termijn.
Ik zie mezelf in ieder geval niet naar een dergelijke ontmoetingsplaats gaan als er alleen maar de door jouw genoemde zaken zitten. Wij hebben er dan simpelweg weinig tot niets te zoeken. De bioscoop is dan nog een uitzondering maar daar kom ik twee a drie keer per jaar en dan is het al veel. Zaken als een ijssalon of een plek waar je kunt lunchen bezoeken wij juist tijdens het winkelen, als er geen winkels meer zijn ga ik daar in ieder geval niet meer naar toe.
Veel gemeentes heffen niet eens kostendekkend. In Dokkum is centrum tot 11 uur 's morgens vrij parkeren en daarna betaald. Parkeren op de randplaatsen is gratis. De inkomsten, en zo staan ze ook op de begroting, komt van die mensen die niet (genoeg) betalen voor hun plekje in het centrum. Als je om 11.05 bij je auto komt zit er een bon onder de ruitenwissers.garathane schreef op zondag 03 juli 2016 @ 02:15:
Volledig off-topic, natuurlijk, maar één van de redenen dat er betaald moet worden om te mogen parkeren, is dat de (oude) binnensteden helemaal niet berekend zijn op de hoeveelheid auto's die er binnen willen komen.Dan treedt de (zojuist verzonnen) wet van schaarste in werking. 'Wil je perse met de auto een oude binnenstad in? Prima, dan wil je dus ook betalen voor de schaarse parkeergelegenheid'
Grappig. Ik zie juist geen toekomst voor de traditionele winkels. Dat is vaak online uitgebreider en goedkoper en sneller uit te zoeken. Als er ook geen behoefte is aan een ontmoetingsplaats, dan toch maar een woonbestemmingninjazx9r98 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:25:
[...]
Als dat gaat gebeuren voorspel ik weinig toekomst voor de ondernemers op een dergelijke ontmoetingsplaats.
Ik zie mezelf in ieder geval niet naar een dergelijke ontmoetingsplaats gaan als er alleen maar de door jouw genoemde zaken zitten. Wij hebben er dan simpelweg weinig tot niets te zoeken. De bioscoop is dan nog een uitzondering maar daar kom ik twee a drie keer per jaar en dan is het al veel. Zaken als een ijssalon of een plek waar je kunt lunchen bezoeken wij juist tijdens het winkelen, als er geen winkels meer zijn ga ik daar in ieder geval niet meer naar toe.
Ik zie een balans ergens in de toekomst tussen traditionele winkels en online en geloof vooralsnog niet dat traditionele winkels grotendeels of volledig zullen verdwijnen.KopjeThee schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:40:
[...]
Grappig. Ik zie juist geen toekomst voor de traditionele winkels. Dat is vaak online uitgebreider en goedkoper en sneller uit te zoeken. Als er ook geen behoefte is aan een ontmoetingsplaats, dan toch maar een woonbestemming
Valt me ook op dat sinds ruim een jaar het iedere keer dat we gaan winkelen ook weer drukker is, parkeergarages zijn voller, eettentjes zitten voller, meer mensen op straat.
Merk ook aan ons eigen koop gedrag dat het eerst meer en meer verschoof richting online, toen na een aantal teleurstellende ervaringen weer terug richting traditioneel en dat we nu een soort van balans hebben gevonden.
Van mij hoeft het niet perse (uitzonderingen daargelaten) sneller dus daar heeft online geen voordeel, goedkoper valt in de praktijk ook regelmatig tegen en uitgebreider heb ik ook lang niet altijd behoefte aan.
Sterker nog, traditioneel is in veel gevallen waarbij ik echt snel wat nodig heb nog steeds vele malen sneller dan online. Het is bij mij in ieder geval nog zelden voorgekomen dat iets wat ik snel nodig had niet op voorraad was en dus niet binnen een (half) uur in mijn bezit.
Laatste online ervaring: paar weken geleden klettert hier een tablet op vloer met als resultaat een barst in het scherm. Ding is al wat ouder dus maar eens online kijken en dan blijkt Samsung met de Tab A te komen in 10.1" formaat.
Even wat rondsnuffelen en de prijs is 289, maakt niet uit waar je kijkt.
Bol belooft de tablet te leveren op de verschijningsdatum dus laten we daar maar een order plaatsen (alleen wit volgens de site), overige webshops kunnen dan ook nog niet leveren.
Ruime week gaat voorbij en dan staat er ineens ook een zwarte op de site van Bol, order omzetten schijnt niet te kunnen dus dan maar cancellen en een nieuwe inschieten. Status is nog steeds leveren op de verschijningsdatum.
Gaat weer een week voorbij en er gaat nog steeds geleverd worden op de verschijningsdatum. Ga even lekker winkelen op zaterdag en zie de tablet gewoon op voorraad bij de Mediamarkt en BCC voor exact dezelfde prijs.
Ter plekke gecanceld bij Bol, gekocht bij de Mediamarkt en terwijl ik dat ding al bijna een week in huis had adverteerde Bol nog steeds met leveren op de verschijningsdatum.
Online is wat mij betreft dan ook helemaal niet de hemel op aarde. Levertijden worden regelmatig niet waargemaakt, beschadigde verpakkingen/producten, gedoe met pakketbezorgers die overal je spullen dumpen, verplicht naar een supermarkt (met uiteraard betaald parkeren en een enorme rij) voor je pakket omdat er niemand thuis was enz.
Bij de sokken ging het niet over de maat dat was bij de shirts.thaan schreef op zondag 03 juli 2016 @ 02:31:
[...]
Je vergeet even dat de winkelier exact hetzelfde denkt:
[...]
Als hij wist dat hij die maat wel vaker verkocht zou het geen probleem zijn lijkt mij, maar kennelijk niet want hij wil niet 5 paar op voorraad nemen om er vervolgens 1 van te verkopen.
Als hij alleen die maten, (X)XXL en S, voert zegt dat wel wat over zijn klanten kring aangezien over het algemeen M en L gangbaarder zijn. Zeker gezien het prijspunt van de shirts (€80~100) zijn deze gericht op enthousiastelingen en die zijn over het algemeen gewoon niet dik. Voor de gemiddelde lengte van een man kom je ook al uit op M/L bij dit merk dus het is gewoon een misser om die maten niet te hebben imho.
En die sokken tja, ik begrijp hem ook wel, ze zijn vrij apart dus zullen minder snel verkopen dan neutrale kleuren. Maar in acht nemen dat deze periode hét moment is voor zoiets (Tour) en het de trend van 2016 is zou hij ook best een gokje kunnen nemen. Je kan niet verwachten dat iemand 6 paar sokken á €17~20 euro per paar gaat afnemen.
Maargoed blijft een kip-ei verhaal als hij niet heeft zal niemand het kopen en als niemand het koopt zal hij het niet nemen.
Uiteindelijk heeft hij mij er verder niet mee hoor, als hij die sokken had kunnen/willen bestellen had ik wss ook gevraagd of hij een shirt in de goede maat had kunnen bestellen. Kwam er zaterdag achter dat m'n handschoenen kapot zijn en had dan met ophalen een setje meegenomen bij hem, weer €150 verder door een paar sokken.
Als een dealer slechte afspraken heeft met de leverancieer hoeft hij dat toch niet af te wendelen op de klant.thaan schreef op zondag 03 juli 2016 @ 02:31:
[...]
Je vergeet even dat de winkelier exact hetzelfde denkt:
[...]
Als hij wist dat hij die maat wel vaker verkocht zou het geen probleem zijn lijkt mij, maar kennelijk niet want hij wil niet 5 paar op voorraad nemen om er vervolgens 1 van te verkopen.
Verwijderd
Ik doe zaken met diverse bedrijven van groot tot klein.
De een hanteert absurde minimale order aantallen.
De ander geeft korting bij grotere aantallen.
Als een artikel vrijwel niet verkocht wordt is het als winkelier een keuze... Wel aanbieden of niet aanbieden.
Mijn ervaring is, als je het ook echt hebt liggen dat het vaak alsnog wel verkoopt.Maar de marges zijn niet meer als vroeger dus als je er 6 moet inkopen en maar 3 verkoopt. Dan heb je veelal nog een verlies post.
Laten we zeggen inkoop 7,50 x 6 = 30 euro.
Verkoop 10,-
Dat houdt in dat de winkelier er 3 moet verkopen om safe te spelen.
Maar als zijn verkoop zakt of inkoop stijgt dan moet die er van de 6 al meer verkopen.
Dan komen ze ook nog eens in misschien wel 10 verschillende maten.. Dan moet die er al 60 nemen en minstens 30 verkopen.
Dus dan wordt de keuze voor de winkelier waarschijnlijk eenvoudiger om te zeggen ik kan ze wel bestellen maar dan moet je er minimaal 6 afnemen. Daarmee voorkomt hij dat ze in het schap komen te hangen en er onverwacht van alle maten nog extra bij besteld moeten worden. En hij blijft niet zitten met overige voorraad.
Is dit de juiste manier om te handelen? Dat is altijd een inschatting vanaf een winkel om iets wel of niet op voorraad te hebben.
Als iemand mij vraagt om afwijkende sokken, en ze gaan per 3 dan wil ik er 2 verkopen, die ene wil ik wel op voorraad nemen, maar geen 2.
Bij vrijwel alle kledingmerken is 1VE (verpakkingseenheid) de hele matenserie. Dan wil ik het nog steeds niet hebben over de verschillende interpretaties van bv. XL. Steeds vaker heb ik 1-2 maten groter nodig van hetzelfde merk om die te passen, terwijl ik het origineel aan heb in de nu te kleine maat.sapphire schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:22:
[...]
Bij de sokken ging het niet over de maat dat was bij de shirts.
Als hij alleen die maten, (X)XXL en S, voert zegt dat wel wat over zijn klanten kring aangezien over het algemeen M en L gangbaarder zijn. Zeker gezien het prijspunt van de shirts (€80~100) zijn deze gericht op enthousiastelingen en die zijn over het algemeen gewoon niet dik. Voor de gemiddelde lengte van een man kom je ook al uit op M/L bij dit merk dus het is gewoon een misser om die maten niet te hebben imho.
En die sokken tja, ik begrijp hem ook wel, ze zijn vrij apart dus zullen minder snel verkopen dan neutrale kleuren. Maar in acht nemen dat deze periode hét moment is voor zoiets (Tour) en het de trend van 2016 is zou hij ook best een gokje kunnen nemen. Je kan niet verwachten dat iemand 6 paar sokken á €17~20 euro per paar gaat afnemen.
Maargoed blijft een kip-ei verhaal als hij niet heeft zal niemand het kopen en als niemand het koopt zal hij het niet nemen.
Uiteindelijk heeft hij mij er verder niet mee hoor, als hij die sokken had kunnen/willen bestellen had ik wss ook gevraagd of hij een shirt in de goede maat had kunnen bestellen. Kwam er zaterdag achter dat m'n handschoenen kapot zijn en had dan met ophalen een setje meegenomen bij hem, weer €150 verder door een paar sokken.
Dat probleem is al zo'n 40 jaar oud en in de tussenliggende periode is een gemiddelde binnenstad al zeker een keer of 6 meer of minder ingrijpend opnieuw ingericht. Politiek kul argument om de werkelijke keuzes te maskeren.garathane schreef op zondag 03 juli 2016 @ 02:15:
alles kan off-topic
En het verklaart niet het betaald parkeren in Almere, Lelystad, Spijkenisse en andere randgemeenten met een veel nieuwer centrum. Net zoals hierboven genoemd: Dokkum. Of all places, waarom daar nou betaald parkeren?!Ankona schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:41:
[...]
Dat probleem is al zo'n 40 jaar oud en in de tussenliggende periode is een gemiddelde binnenstad al zeker een keer of 6 meer of minder ingrijpend opnieuw ingericht. Politiek kul argument om de werkelijke keuzes te maskeren.
Dat verschil in maat heb ik al meebedacht in mijn verhaaltje.Señor Sjon schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:33:
[...]
Bij vrijwel alle kledingmerken is 1VE (verpakkingseenheid) de hele matenserie. Dan wil ik het nog steeds niet hebben over de verschillende interpretaties van bv. XL. Steeds vaker heb ik 1-2 maten groter nodig van hetzelfde merk om die te passen, terwijl ik het origineel aan heb in de nu te kleine maat.
Dit gaat over een specifiek soort wielerkleding, de gemidddelde wieler enthousiasteling die zulke bedragen uitgeeft aan een shirt is nou eenmaal geen 2m en 120kg.
En ja die zullen er zeker zijn maar het is niet zo alsof ik random die winkel in liep en verbaasd was en niks er van weet ofzo. Ik ken dit merk, heb er zelf een doos kleding van, ken de importeur, weet hoe het gemaakt word, ben er zelf al jaren mee bezig. Daarnaast is het in andere veel kleinere winkels allemaal geen probleem (alleen zitten die niet in de buurt) om gewoon één shirt één maat te bestellen.
Maar ik merk dat mijn mening erg vreemd is en nergens op lijkt te slaan, prima. We zullen zien hoe goed de lokale ondernemer gaat floreren als ze zo door blijven gaan
[ Voor 30% gewijzigd door sapphire op 03-07-2016 13:24 ]
In Dokkum is de binnenstad oud, krap en niet berekend op veel auto's. Je loopt binnen 5 minuten van een randparkeerplek naar het centrum. Dat is korter dan de tijd die het vroeger kostte toen alles betaald parkeren was om een plekje te vinden.Señor Sjon schreef op zondag 03 juli 2016 @ 12:53:
[...]
En het verklaart niet het betaald parkeren in Almere, Lelystad, Spijkenisse en andere randgemeenten met een veel nieuwer centrum. Net zoals hierboven genoemd: Dokkum. Of all places, waarom daar nou betaald parkeren?!
Tot 11 uur gratis is om de mensen die in de binnenstad wonen de mogelijkheid te geven om na hun werk ook eens de auto voor de deur te kunnen zetten.
Dit lijk mij een mislukking, er was geen rekening gehouden met de faillissement van V&D in 2013.
http://www.omroepwest.nl/...t-Mall-of-The-Netherlands
Trein?
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Heel veel maten, soorten en kleuren en het is het nét niet wat de klant zoekt. Er is eigenlijk te veel keuze waardoor winkels een grote oppervlakte nodig hebben om alles te tonen, en ik verwacht dat in de toekomst kledingwinkels alleen in de binnenstad kleine vestigingen gaan hebben met enkele kledingstukken, en even buiten de stad een groot pand hebben waar klanten ook naartoe kunnen waarbij alle kledingstukken die ze op voorraad hebben te kopen zijn.
Het is niet voor niets dat winkels die grote oppervlakten nodig hebben (keukenzaken, autodealers, bouwmarkten) buiten de stad zitten op goedkoper terrein en niet in de binnenstad.
Het zijn toch allemaal losse BV's. Als de ene omvalt gebeurt er niets met de andere.sambalbaj schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:43:
Wat me wel verbaasd is dat het een keten van die Kahn betreft die nog vol bravoure V&D wilde doorzetten.
Failliet verklaard dus.De Nederlandse delen van dameskledingketen MS Mode zijn donderdag door de rechter failliet verklaard. Dat heeft een woordvoerster van de rechtbank in Amsterdam bevestigd.
Ik ben benieuwt of een serieuze bieder is die een deel wil overnemen...
Verwijderd
In theorie zou dat kunnen. Kahn heeft meerdere ketens en hij zou het bij een andere keten onder kunnen brengen. In dat geval heeft de Rabobank zich mooi in de vingers gesneden natuurlijk.croxz schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:58:
Zou Kahn zelf niet de restanten voor een zacht prijsje kunnen opkopen?
Maar ik verwacht niet dat Kahn voor deze constructie zal gaan. Hij kan ook alleen de naam kopen bijvoorbeeld.
Wat zijn de kosten voor gemeenten voor parkeren als je niet zou heffen?_JGC_ schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:31:
[...]
Veel gemeentes heffen niet eens kostendekkend....
Het gaat me niet om de hoogte. Wat zijn het type kosten voor parkeren wanneer er niet geheven zou worden?Señor Sjon schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:53:
Dat wisselt per gemeente. Wat je vaak ziet is dat betaald parkeren alleen rendabel is in de grote steden. Randgemeenten hebben vaak inwisselbare centra en dus hebben ze onderlinge concurrentie.
Is het niet weer hetzelfde liedje? De boel laten klappen, vervolgens alle onrendabele winkels sluiten (je bent immers ook van je huurverplichtingen af) en al je personeel (die je immers 'gratis' kan ontslaan) vervangen door goedkope 18-20 jarigen?croxz schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:58:
Zou Kahn zelf niet de restanten voor een zacht prijsje kunnen opkopen?
Dat lijkt me sterk als je alle winkels + webwinkel sluit.wittereus schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:55:
[...]
Is het niet weer hetzelfde liedje? De boel laten klappen, vervolgens alle onrendabele winkels sluiten (je bent immers ook van je huurverplichtingen af) en al je personeel (die je immers 'gratis' kan ontslaan) vervangen door goedkope 18-20 jarigen?
Surprise surprise
Laat me raden, jong(er) personeel erin en in mindere pandjes gaan zitten?wittereus schreef op donderdag 08 september 2016 @ 22:39:
twinklemagazine.nl/nieuws/2016/09/ms-mode-maakt-doorstart-met-roland-kahn/index.xml
Surprise surprise
Meer focus op de webshop? MS Mode verbaast me eigenlijk omdat de grotere maten mode niet (altijd) bij veel webshops te krijgen is, of vergis ik me. Ze hanteren ook gratis retour online dus wat dat betreft kan het geen concurrent zijn van Zalando, alleen op prijs dan.
Daarbij van ondernemerskant, de huren zijn voor een AAA-lokatie, terwijl de meeste centra zich eigenlijk nog geen Z lokatie mogen noemen.
Het enigste centrum van enige betekenis hier in de buurt is de stad Groningen. Ik zou werkelijk niet weten waarvoor ik naar het centrum van die stad zou moeten met alle ergenis van dien. (Verkeerscirculatiepan is hier een berucht onderwerp).
En als ik toch 6-7 euro parkeerkosten heb in bijvoorbeeld de parkeergarage van de Mediamarkt kan ik het net zo goed online bestellen. Reken ik de brandstof erbij is het zelfs goedkoper.
Fysieke winkels zullen er wel blijven, maar door het internet is een winkel in het centrum eerder een minpunt als pluspunt tegenwoordig. Zaken die niks bijzonders te bieden hebben (V&D, MS mode het is allemaal eenheidsworst wat ze verkochten) krijgen het dan heel zwaar. Extra marge pakken om de huur te compenseren is er niet meer bij, consumenten merken dat meteen en blijven weg.
De enigste 2 groepen waarvoor het centrum nog een A lokatie is, zijn de gemeente en de winkelpandverhuurders. Die willen natuurlijk nooit toegeven dat de A lokaties eigenlijk het geld niet meer waard zijn.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Feitelijk beschrijf je dat de functie sterk veranderd en veranderd is. Hoewel ik mede-eigenaar ben van enkele webwinkels denk ik dat het nog steeds prettig is om af en toe doorheen te wandelen; broodje, ijsje en dat soort dingen.
Slepen met spullen heb ik inderdaad geen trek in, laat de boel maar thuis brengen.
De enigste 2 groepen waarvoor het centrum nog een A lokatie is, zijn de gemeente en de winkelpandverhuurders. Die willen natuurlijk nooit toegeven dat de A lokaties eigenlijk het geld niet meer waard zijn.
Hier raak je wel iets. Veel van die panden zijn een investering en staan prima op de balans bij investeringsmaatschappijen/pensioenfondsen/enz. Zodra de huur structureel omlaag gaat heb je geen keuze dan de panden ook anders te waarderen. Oftewel een groot stuk van de waarde waar wellicht ook jouw pensioen op drijft devalueert dan ook op papier.
Dat is gelijk de reden waarom ze nog steeds liever voor een langere periode korting geven dan minder huur berekenen.
Op deze manier kom je in een cirkel terecht waar erg lastig uit te komen is.
Ik ben persoonlijk meestal opgelucht als er niet meteen zo'n gladde aal op je af vliegt bij binnenkomst. Het is wel vaak zo dat het personeel zo druk is met vakkenvullen of andere dingen dat ze proberen om elke vraag in een zin te beantwoorden. Gegroet wordt ik meestal wel. Er zijn ook genoeg klanten die niet groeten, als medewerker zul je dan ook niet staan te springen om zo'n zuurpruim eens vriendelijk toe te lachen (ook al hoort het wel).Shoppers ergeren zich aan de onprofessionele en ondeskundige houding van winkelpersoneel. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder 4000 consumenten.
Vooral bouwmarkten, electronicawinkels en sportzaken moeten volgens het onderzoek investeren in de professionaliteit van hun personeel. 'Wat ik merk is dat je bij binnenkomst bijvoorbeeld niet gezien wordt’, vertelt Jan-Willem Seip van Vendicum. 'Daardoor word je ook niet gegroet. Men is bijvoorbeeld druk met elkaar of met andere klanten.'
Als de detailhandel de strijd met het internet nog aan wil kunnen gaan, moet er volgens Henk Hofstede van ABN Amro dan ook snel worden geïnvesteerd in personeel. 'Waarom komt een klant naar je winkel? Personeel heeft daar een heel cruciale rol in dus het is heel belangrijk voor de detailhandel.
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels