De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 19 ... 139 Laatste
Acties:

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24

Onbekend

...

Ik denk dat het erg aan de categorie winkel ligt.
Supermarkt? Geen begroeting door medewerkers, behalve bij de kassa. Van de andere medewerkers hoef je alleen te verwachten dat ze je helpen met zoeken als je een product niet kunt vinden.

Bouwmarkt? Wel begroeting en ze helpen graag met het vinden van artikelen. Maar kennis hoef je niet te verwachten en hun lezen de gebruiksaanwijzing ook vanaf de verpakking op.

Doe-het-zelf-zaak? Hier werken mensen met kennis en begroeten je. Pas als je een paar minuten voor een schap stil staat komt er vaak wel iemand langs om te helpen. Vaak kunnen ze je basisadvies geven, of tips om iets op een andere manier aan te pakken. Ze zijn zo langer met een klant bezig en daarom is een Doe-het-zelf-zaak vaak iets duurder dan een bouwmarkt.

Kledingwinkel? Bijna altijd komt vrij snel een medewerker aangelopen, maar kleedadvies wordt nauwelijks gegeven.

Begroeten met goedendag is wel vriendelijk, maar als er 100 medewerkers door een winkel lopen (zoals een supermarkt of fastfoodketen) blijf je als klant bezig met goedendag terug te zeggen en dat is niet leuk meer.
Verder zou ik ook niet willen dat veel winkels gaan investeren in de kennis van hun personeel. De winkel wordt dan duurder terwijl we dat juist niet willen hebben omdat ze moeten concurreren met het internet. Je gaat toch ook niet 20 e-mails naar een webwinkel sturen om te vragen wat het juiste product is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:51
Onbekend schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 17:44:
Begroeten met goedendag is wel vriendelijk, maar als er 100 medewerkers door een winkel lopen (zoals een supermarkt of fastfoodketen) blijf je als klant bezig met goedendag terug te zeggen en dat is niet leuk meer.
Verder zou ik ook niet willen dat veel winkels gaan investeren in de kennis van hun personeel. De winkel wordt dan duurder terwijl we dat juist niet willen hebben omdat ze moeten concurreren met het internet. Je gaat toch ook niet 20 e-mails naar een webwinkel sturen om te vragen wat het juiste product is?
Gek genoeg doet de Hornbach dit wel. Alle medewerkers hebben kennis van een bepaald gangpad en die kunnen je tot op detail niveau helpen. Daarnaast zijn ze allemaal vriendelijk, hoewel ze natuurlijk niet iedereen gedag zeggen.

Maar volgens mij is de formule bij de Hornbach ook dat ze vakmensen in dienst nemen die b.v. zelf schilder zijn.

Hornbach _/-\o_

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De laatste keer dat ik bij de Hornbach was ben ik ook gewoon door een random scholier geholpen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Ik vond de Hornbach altijd een depressieve goedkoop-ogende bouwmarkt, dus ging altijd naar de Gamma of Praxis. Nadeel van Gamma/Praxis: probeer eens een medewerker te vinden. Met wat geluk is er eentje bij de servicebalie en als je heel, heel veel geluk hebt ook nog wel eentje in een gangpad. Die dan meestal met een andere klant bezig is.

Dus onlangs even naar de Hornbach en het verschil is enorm: veel personeel en ook genoeg 'vrij' die je kan aanspreken. Dus zet ik mij maar over het goedkoop-ogende geheel heen en is Hornbach nu de eerste die ik bezoek. Ik denk dus dat Gamma en zo vooral proberen zoveel mogelijk te bezuinigen op personeel en Hornbach op uiterlijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb van 2008 t/m 2013 bij de Gamma gewerkt als bijbaantje en kan veel van wat hier wordt aangekaart bevestigen. In die vijf jaar dat ik er werkte is er ontzettend veel veranderd met de winkelbezetting. Toen ik er begon in 2008 waren er op een doordeweekse avond minstens twee cassieres, twee baliemedewerkers, en ongeveer zes medewerkers op de winkelvloer zelf als aanspreekpunt en ook nog twee leidinggevenden. Dat is op een gemiddelde doordeweekse avond dus ruim 12 man personeel. Vanaf 2011 was het echt een zeer slechte en stille tijd. Niet alleen was het aantal klanten op een hand te tellen, ook het winkelpersoneel was flink ingekort naar één cassiere, één baliemedewerker, vier winkelmedewerkers en vaak zelfs geen leidinggevende meer, want die taak kreeg dan een fulltime verkoopmedewerker. Dus van 12 man naar 6 man. Een winkelmedewerker kreeg dan de taak om bij te springen bij de balie of kassa als dat nodig was. En dat werkte op zich prima, maar niet altijd even efficiënt. De laatste twee jaar dat ik daar werkte heb ik ontzettend veel klachten van klanten gehoord dat ze bijvoorbeeld al een kwartier hebben staan wachten, dat er niemand beschikbaar is voor de zagerij of verfmeng terwijl er een hele rij staat te wachten, kassarijen die te lang waren etc. Voor mij waren in ieder geval de laatste twee jaren een stuk stressvoller dan de eerste jaren. Dat merkte ik ook aan het fulltime personeel: de een vertrok na de ander en daar gaat dan je kennis. In de plaats daarvoor kwamen dan hele goedkope 15/16-jarigen met totaal geen opleidingsmogelijkheden.

Dan nog het puntje kennis. In het begin dat ik er werkte was er vanuit de organisatie zelf totaal geen opleidingsmogelijkheid voor parttimers. Het enige dat beschikbaar was, waren boekjes met de 'meest gestelde vragen'. Vragen die ik een klant nog nooit heb horen stellen. Zoiets als 'wat is de standaardhoogte van een toiletpot'. Heb ik nog nooit een klant horen stellen en is ook totaal niet relevant... Maar in dat boekje kon je nergens de standaardmaten vinden van leidingen, aanvoerbuizen, afvoerbuizen, etc terwijl juist dát de meest gestelde vragen zijn die ik heb gehoord. Tientallen keren per dag. Op een gegeven moment heb ik zelf thuis maar op de computer een A4'tje geprint met al die standaardmaten en opgehangen in het gangpad. Want de software op de computer was alleen voor het beheren van de winkel, maar zelf met word een tekst uitprinten was niet mogelijk 8)7

Toen kwam er in 2012 opeens vanuit het hoofdkantoor een initiatief om winkelpersoneel meer kennis op te laten doen, want dat zou wel eens tot betere verkopen kunnen leiden (duh). Er werd een website opgezet en daar moest je in je vrije tijd (!) maar theorie op gaan doen en testen gaan maken. Als je dat niet zou doen zou je worden ontslagen. En wat was de theorie: die 'meest gestelde vragen' boekjes die gemaakt zijn in het jaar 1995 met compleet irrelevante theorie hadden ze maar ingescand 8)7 8)7. Nog steeds wist niemand iets van standaardmaten, welke kit waarvoor, welke verf waarvoor, welke lijm voor welk oppervlak, welke kleuren draden zijn er voor elektra, welke dimmer in welke situatie etc. Gewoon compleet de boot gemist op het hoofdkantoor. Ik kon ook meteen merken dat die website was gemaakt door mensen die NIET in de winkel werken.

We kregen destijds ook flinke trainingen voor klantencontact. Opeens moesten we volgens een vast stappenplan klanten gaan benaderen: oogcontact maken, begroeten, een open vraag stellen, heeft u verder nog iets nodig etc. Allemaal leuk bedacht, maar vrijwel niemand benaderde klanten want nog steeds wist niemand geen reet over de producten. Het is ook erg vermoeiend om een klant te benaderen die ergens bij een schap staat waarvan je toch al weet dat je er geen antwoord op weet en weer voor de zoveelste keer de fulltimer moet gaan halen die het wel weet, terwijl er bij hem ook al 3 klanten in de rij staan voor informatie... En ook wij merkten dat dat begroeten klanten op een gegeven moment ging irriteren. Als je vier keer begroet bent in een minuut dan weet je het wel.

Het leukste moment was in mijn laatste jaar. De assistent manager van het hoofdkantoor kwam een dagje meedraaien in de winkel. Leuk dacht ik, een soort undercover boss van sbs6. Dan kan ik eindelijk eens aankaarten wat er volgens mij beter kan. Wat heeft die beste man gedaan: 5 minuten achter de kassa gezeten, geld lopen tellen in de kluis, een zeer lang lachend gesprek in de kantine met de manager en daarna ging hij weer weg. En oh ja, hij heeft ook nog midden in de winkel in werkkleding (!) met zijn mobiel lopen bellen naar zijn vrouw 8)7 Manmanman, die hele keten is gewoon een groot toneelstuk.... totaal niet met de tijd meegegaan. Hij had gesprekken moeten voeren met winkelmedewerkers en moeten vragen waar zij tegen aanliepen en wat er beter kon in de winkel etc. In die vijf jaar tijd is mij nog nooit dat gevraagd... Volgens mij is dit weer een klassiek voorbeeld van managers die het totaal hebben verprutst. Ik ben serieus verbaasd dat ze nog bestaan.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mick1990 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:50:
Als je vier keer begroet bent in een minuut dan weet je het wel.
Het meest irritante van Gamma inderdaad! Een grote lege winkel met op elke hoek van elk pad een medewerker die je gedag zegt!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Lol, zie mijn eerdere relaas over mijn tijd bij de Praxis 10 jaar daarvoor. ;)

Wat ook wel een verschil is, is dat het gros van de parttimers ook geen enkele moeite doet om beter te worden, want toch geen carrière. Bij een supermarkt is dat makkelijker dan bij een bouwmarkt.

[ Voor 56% gewijzigd door Señor Sjon op 24-09-2016 21:36 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Mick1990
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 21:33:
Lol, zie mijn eerdere relaas over mijn tijd bij de Praxis 10 jaar daarvoor. ;)

Wat ook wel een verschil is, is dat het gros van de parttimers ook geen enkele moeite doet om beter te worden, want toch geen carrière. Bij een supermarkt is dat makkelijker dan bij een bouwmarkt.
Zeker weten. Meeste parttimers die ik in die vijf jaar heb meegemaakt waren erg jong en hadden ook écht geen interesse en motivatie om ook maar iets te leren. Terwijl 9 van de 10 vragen die klanten stellen ontzettend simpel te beantwoorden zijn. Meestal iets van welke kwast heb ik nodig, welke spaarlamp geeft warm wit licht, welke dimmer heb ik nodig voor deze gloeilamp etc. Het meest droevige van dat soort personeel was nog wel dat als ze een vraag niet wisten ze het aan een ander personeelslid vroegen die het wel weet en vervolgens weglopen zodat ze alsnog de vraag niet kunnen beantwoorden als hij weer gesteld wordt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als de detailhandel de strijd met het internet nog aan wil kunnen gaan, moet er volgens Henk Hofstede van ABN Amro (..)
Vind ik wel een bijzondere quote. De ABN stelt dus dat "detailhandel" plaats vindt in een stoffig winkeltje en dat de concurrentie webwinkels zijn. Daarmee zegt de ABN in feite dat:
  • webwinkels geen detailhandel zijn. Dit is onjuist, omdat de definitie van detailhandel neer komt op "het zijn van de laatste schakel in het leveren van fysieke goederen aan consumenten".
  • Een symbiose van fysieke en webwinkels niet zou kunnen bestaan.
Mick1990 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:50:
We kregen destijds ook flinke trainingen voor klantencontact. Opeens moesten we volgens een vast stappenplan klanten gaan benaderen: oogcontact maken, begroeten, een open vraag stellen, heeft u verder nog iets nodig etc.
Ik moest direct denken aan Herman Finkers (2:29)
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=GLOzpUVLlec&t=2m29s]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:51
Mick1990 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 21:59:
[...]

Zeker weten. Meeste parttimers die ik in die vijf jaar heb meegemaakt waren erg jong en hadden ook écht geen interesse en motivatie om ook maar iets te leren. Terwijl 9 van de 10 vragen die klanten stellen ontzettend simpel te beantwoorden zijn. Meestal iets van welke kwast heb ik nodig, welke spaarlamp geeft warm wit licht, welke dimmer heb ik nodig voor deze gloeilamp etc. Het meest droevige van dat soort personeel was nog wel dat als ze een vraag niet wisten ze het aan een ander personeelslid vroegen die het wel weet en vervolgens weglopen zodat ze alsnog de vraag niet kunnen beantwoorden als hij weer gesteld wordt. :+
Sja..

If you pay peanuts you get monkeys en dat is inderdaad wel bij de Gamma / Karwei en Praxis.

Maat van mij zit er nu al ongeveer 10 jaar, met een timmeropleiding etc ( wat doe je dan daar ? )

Hoe kan je van iemand verwachten die het minimum van het minimum krijgt dat hij kennis opdoet en zich inzet voor de winkel.
Maar de eigenaar komt wel om de 2 jaar met een nieuwe auto ff polsen, maar salaris verhoging of ook maar een extra bekwaam personeelslid is ver te zoeken :+

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

vanaalten schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 18:28:
Ik vond de Hornbach altijd een depressieve goedkoop-ogende bouwmarkt, dus ging altijd naar de Gamma of Praxis. Nadeel van Gamma/Praxis: probeer eens een medewerker te vinden. Met wat geluk is er eentje bij de servicebalie en als je heel, heel veel geluk hebt ook nog wel eentje in een gangpad. Die dan meestal met een andere klant bezig is.

Dus onlangs even naar de Hornbach en het verschil is enorm: veel personeel en ook genoeg 'vrij' die je kan aanspreken. Dus zet ik mij maar over het goedkoop-ogende geheel heen en is Hornbach nu de eerste die ik bezoek. Ik denk dus dat Gamma en zo vooral proberen zoveel mogelijk te bezuinigen op personeel en Hornbach op uiterlijk.
Dat goedkope zie ik persoonlijk niet terug. En bij mijn lokale vestiging (Nieuwerkerk aan den IJssel);

- Is het kennisniveau bij het personeel vele mate beter
- Is het assortiment veel groter
- zijn de meeste artikelen goedkoper

in vergelijking met de omliggende bouwmarkten

Tegenwoordig rij ik direct naar de hornbach ondanks dat het iets verder is.

En oh ja, schroefjes by the kilo _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zondag 03 juli 2016 @ 09:31:
[...]

Veel gemeentes heffen niet eens kostendekkend. In Dokkum is centrum tot 11 uur 's morgens vrij parkeren en daarna betaald. Parkeren op de randplaatsen is gratis. De inkomsten, en zo staan ze ook op de begroting, komt van die mensen die niet (genoeg) betalen voor hun plekje in het centrum. Als je om 11.05 bij je auto komt zit er een bon onder de ruitenwissers.
Een idiote regel omdat veel mensen gewoon aan het werk zijn en dus niks aan deze geste hebben. Het is mij daar ook eens overkomen toen ik naar de kapper moest, netjes had betaald en net te laat terug was. Het liep iets uit bij de kapper. Plop, 60 euro onder de ruitenwisser en nog een naheffing. Oplossing? Gewoon naar Damwoude rijden, groot winkelcentrum, voldoende parkeergelegenheid en alles binnen handbereik.

Dokkum had het anders moeten doen. Als alle ondernemers een kwartje bij de prijs van hun producten had gedaan was er niemand die had geklaagd. Dat kwartje kon dan richting het parkeerbeleid. Nu vlucht iedereen weg door het idiote beleid met BOA's van een particulier bedrijf die gewoon alles een bon geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2016 @ 04:46:
[...]
Dokkum had het anders moeten doen. Als alle ondernemers een kwartje bij de prijs van hun producten had gedaan was er niemand die had geklaagd.
Inderdaad niemand had geklaagd, want er was niemand geweest want de concurrent heeft elk artikel een kwartje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Skyaero schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 22:26:
[...]

Ik moest direct denken aan Herman Finkers (2:29)
[video]
:+ Blijft leuk! Zo ging het in de praktijk vaak wel. Doet me ook meteen aan iets denken. Wij hadden ooit een eenmalig artikel als 'weekaanbieding' in de folder staan: van die geluiddempende matten voor onder de wasmachine. We hadden er een stuk of 30 ontvangen en die waren binnen een dag al helemaal uitverkocht. Niemand wilde die rubberen pootjes hebben die wij in het reguliere assortiment hadden, want die hielpen blijkbaar niet goed genoeg tegen geluid, en die matten wel. Aangegeven bij leidinggevende dat die matten écht vast assortiment moet worden, want er was dagelijks vraag naar. Dat kon niet, want het hoofdkantoor bepaalt voor alle bouwmarkten de indeling van de schappen. Toen had ik zelf maar het hoofdkantoor via het intranet een mail gestuurd over bovenstaande als suggestie. Nooit wat van teruggezien. En zo hadden wij wel meer dingen niet in het assortiment waar wel ontzettend veel vraag naar was: losse inbussleutel voor draaiknoppen van de verwarming (maar wel in een complete set van €30), een los PVC-verloopstuk voor de afvoer van inbouwtoilleten (maar wel in een 'revisieset' van €50). Toch gek dat dat soort artikelen altijd uit verpakkingen werden gejat....
Mektheb schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 22:37:
[...]

Sja..

If you pay peanuts you get monkeys en dat is inderdaad wel bij de Gamma / Karwei en Praxis.

Maat van mij zit er nu al ongeveer 10 jaar, met een timmeropleiding etc ( wat doe je dan daar ? )

Hoe kan je van iemand verwachten die het minimum van het minimum krijgt dat hij kennis opdoet en zich inzet voor de winkel.
Maar de eigenaar komt wel om de 2 jaar met een nieuwe auto ff polsen, maar salaris verhoging of ook maar een extra bekwaam personeelslid is ver te zoeken :+
Helaas wel... en ik denk dat gebrek aan motivatie nog niet eens altijd aan het salaris ligt, want bij ons werden de parttimers die weinig kennis hadden bijna altijd ingezet als schoonmaker, vakkenvuller en spiegelaar. Terwijl parttimers die wél veel wisten (zoals ik ;) ) primair als verkoopmedewerker werden ingezet. Maar goed, ik begon dan ook in een tijd met super veel fulltimers mét kennis waar ik ontzettend veel van geleerd heb. Het jonge leger aan parttimers kwam ná het vertrek van al die fulltimers. Wat er dus ontbreekt is een leuke en goede manier om te leren. Dwangmatig en dreigend met ontslag een stom testje maken met vragen die je toch nooit te horen krijgt werkt nou niet bepaald motiverend :+
FreakNL schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 23:08:
[...]

En oh ja, schroefjes by the kilo _/-\o_
lol, die schroefjes inderdaad... had de Praxis vroeger ook, maar zijn ze van afgestapt omdat het blijkbaar meer tijd en geld kostte om de inhoud te controleren dan het verlies dat klanten minder wogen dan ze daadwerkelijk meenamen. Bij de gamma was het ook lachen: van die plastic klapverpakkingen met een zielig plakbandje vastgemaakt. Kon je zo open maken en alsnog één schroefje meejatten. Ik keek wel raar op toen er ooit een klant terug kwam met een verpakking van 250 schroeven die hij terugbracht en zijn geld terug wilde: de baliemedewerker ging alle schroeven tellen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:39:
[...]

Inderdaad niemand had geklaagd, want er was niemand geweest want de concurrent heeft elk artikel een kwartje goedkoper.
Dat lijkt me niet, veel mensen vergelijken boodschapjes niet eens en gaan ook voor een stukje gemak. Het feit dat ze 'gratis' kunnen parkeren levert veel meer voordelen op dan helemaal naar een ander dorp te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Het gaat vaak inderdaad niet om het "gratis" parkeren zelf, maar meer om de verplichting om vóór een bepaalde tijd terug te zijn op de parkeerplaats. Eigenlijk zouden we het net zo moeten doen als de ov-chipkaart. Pasje er in bij het inrijden van een parkeerterrein en bij het uitrijden op de minuut nauwkeurig bepalen hoeveel het parkeren heeft gekost.
Of nog beter: Vast bedrag van bijv. 3 euro, voor maximaal de rest van de dag. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn en komen ze nooit voor verrassingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:31
Betaald parkeren telt voor mij in iedergeval wel mee. Als de meter loopt ga ik niet rustig een terrasje pakken tijdens het winkelen. Bovendien zijn de winkels overal hetzelfde, dan ga ik wel naar een stadje waar je gratis kunt staan.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
Dus als je ergens gratis kunt parkeren, ga je wel met een paar man op het terras zitten, met wat koffie, een broodje, wellicht een biertje en daarna dus een rekening van 45 euro, maar als je moet betalen voor de auto en die 45 euro dus 48,50 euro wordt, dan houdt dat je tegen?

En ja, ik snap dat je ook in je eentje op het terras kunt zitten en een colaatje kunt nippen voor 2.50, maar ik neem even aan dat het een gezellig terrasmoment wordt met een paar man...

Als ik in de stad ga lunchen met mijn vriendin (25 euro), als impuls nog een paar nieuwe schoenen meeneem (120 euro), wat nieuw ondergoed (30 euro, de reden dat ik naar de stad moest) en dan nog een of andere impulsaankoop doe van een tientje, dan maak ik me niet druk om die paar euro voor het parkeren.

Moet ik er wel bij vermelden dat ik parkeer met zo'n pasje en een app, dus ik zit niet op mijn horloge te kijken om te zorgen dat ik op tijd terug ben met de auto. Zo ongeveer wat Onbekend hierboven voorstelt. Dat bestaat dus al jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 25-09-2016 19:16 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Onbekend schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:07:
Het gaat vaak inderdaad niet om het "gratis" parkeren zelf, maar meer om de verplichting om vóór een bepaalde tijd terug te zijn op de parkeerplaats. Eigenlijk zouden we het net zo moeten doen als de ov-chipkaart. Pasje er in bij het inrijden van een parkeerterrein en bij het uitrijden op de minuut nauwkeurig bepalen hoeveel het parkeren heeft gekost.
Dat is toch al lang mogelijk? Parkmobile / Yellowbrick etc die faciliteren dit toch al lang? Daarnaast heb je parkeergarages etc die exact zo werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Gomez12 schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:19:
[...]

Dat is toch al lang mogelijk? Parkmobile / Yellowbrick etc die faciliteren dit toch al lang? Daarnaast heb je parkeergarages etc die exact zo werken
Ja, maar dat is niet overal zo. En alleen de mensen die regelmatig betaald parkeren hebben zo'n app. Mensen die maar een enkele keer naar de grote stad gaan, zullen dat niet snel doen.

En waarom gaan die mensen naar de grote stad? Om die paar aankopen te doen die ze in de lokale dorpjes steden niet kunnen doen. En dan gaan ze natuurlijk direct naar het industrieterrein waar bijna alle grote zaken zoals Praxis, Leen Bakker, Media Markt en de Keuken Concurrent zitten. Alles bij elkaar, parkeerplaatsen dichtbij en bovendien gratis. Deze mensen komen bijna de stad niet meer in, laat staan dat ze een terrasje gaan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:33:
[...]

Ja, maar dat is niet overal zo. En alleen de mensen die regelmatig betaald parkeren hebben zo'n app. Mensen die maar een enkele keer naar de grote stad gaan, zullen dat niet snel doen.

En waarom gaan die mensen naar de grote stad? Om die paar aankopen te doen die ze in de lokale dorpjes steden niet kunnen doen. En dan gaan ze natuurlijk direct naar het industrieterrein waar bijna alle grote zaken zoals Praxis, Leen Bakker, Media Markt en de Keuken Concurrent zitten. Alles bij elkaar, parkeerplaatsen dichtbij en bovendien gratis. Deze mensen komen bijna de stad niet meer in, laat staan dat ze een terrasje gaan pakken.
Dit idd. Het is zelden dat ik nog in de stad kom, misschien wanneer ik eens bij een of andere instantie moet zijn of het gemeentehuis. Een paar muntjes in de automaat en klaar. Steden waar je alleen maar kunt parkeren met een pasje of app, zou ik sowieso overslaan.
Wat ik lokaal of online niet kan kopen, haal ik dan idd. meestal bij de grote centra. Gratis parkeren en altijd plaats. Op normale uren, in de stad moet je altijd meerdere parkeerplaatsen af om een plaatsje te vinden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
dreamscape schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:15:
Dus als je ergens gratis kunt parkeren, ga je wel met een paar man op het terras zitten, met wat koffie, een broodje, wellicht een biertje en daarna dus een rekening van 45 euro, maar als je moet betalen voor de auto en die 45 euro dus 48,50 euro wordt, dan houdt dat je tegen?

En ja, ik snap dat je ook in je eentje op het terras kunt zitten en een colaatje kunt nippen voor 2.50, maar ik neem even aan dat het een gezellig terrasmoment wordt met een paar man...

Als ik in de stad ga lunchen met mijn vriendin (25 euro), als impuls nog een paar nieuwe schoenen meeneem (120 euro), wat nieuw ondergoed (30 euro, de reden dat ik naar de stad moest) en dan nog een of andere impulsaankoop doe van een tientje, dan maak ik me niet druk om die paar euro voor het parkeren.

Moet ik er wel bij vermelden dat ik parkeer met zo'n pasje en een app, dus ik zit niet op mijn horloge te kijken om te zorgen dat ik op tijd terug ben met de auto. Zo ongeveer wat Onbekend hierboven voorstelt. Dat bestaat dus al jaren.
Snelheid van een gemiddeld terras + tarief is zomaar een tientje meer. Dat is echt niet relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Laten we nou niet doen alsof het om die paar harde knaken gaat. Het gaat om het ongemak en gevoel.

Ik kwam er zaterdagochtend dus achter dat ik bij Coolblue in Eindhoven (cash) bij de parkeermeter moest betalen om mijn bestelling op te halen. Doen we maar niet meer want parkeren was sowieso een krappe bedoening daar.

Volgende keer maar weer laten bezorgen, maar dat kwam nu even niet uit :P

[ Voor 2% gewijzigd door Rukapul op 25-09-2016 20:31 . Reden: pinnen bij parkeermeter, niet bij winkel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Rukapul schreef op zondag 25 september 2016 @ 20:27:
Laten we nou niet doen alsof het om die paar harde knaken gaat. Het gaat om het ongemak en gevoel.

Ik kwam er zaterdagochtend dus achter dat ik bij Coolblue in Eindhoven (cash) moest betalen om mijn bestelling op te halen. Doen we maar niet meer want parkeren was sowieso een krappe bedoening daar.

Volgende keer maar weer laten bezorgen, maar dat kwam nu even niet uit :P
Je kon niet pinnen dan? :X

Ik moet bekennen dat ik heel vaak en graag naar de winkel ga om online te bestellen en in de winkel op te halen. Liever van bezorgen. Omdat ik niet altijd thuis ben ga ik liever naar de winkel toe om het te halen en daarna direct ermee te spelen dan eerst 4x bij de buren aan te moeten bellen of hier de halve flat door om het te halen :/

Laten bezorgen bij een postkantoor is ook een optie maar is niet altijd te selecteren dus dan doe ik het maar niet.

Ik ga graag naar de winkel maar dan wel waarvan ik weet dat ze mijn producten hebben op voorraad :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het parkeren niet (NB: heb mijn post hierop verduidelijkt. Bij Coolblue kun je uiteraard pinnen.). Kan normaal wel in Eindhoven, maar was hier niet mogelijk of defect.
Ik ga graag naar de winkel maar dan wel waarvan ik weet dat ze mijn producten hebben op voorraad :+
Precies. MM op de meubelboelevard op de helft van de afstand met gratis parkeren had het ook gehad zag ik later. Karma :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Onbekend schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:33:
[...]

En waarom gaan die mensen naar de grote stad? Om die paar aankopen te doen die ze in de lokale dorpjes steden niet kunnen doen.
Volgens mij is het eerder omgekeerd. Mensen doen de kleine aankopen in hun dorp maar doen de grote boodschappen in de supermarkt van een grote plaats waar het allemaal een kwartje goedkoper is.
Of zoals de eigenaar van de (laatste) dorpswinkel jaren geleden aan mijn vader uitlegde: Het hele dorp stapt op zaterdag in de auto en laadt vol bij de supermarkt 10 kilometer verderop. En daarna komen ze nog even bij ons voor dat pond suiker wat ze vergeten zijn.

Die dorpswinkel heeft de deuren inmiddels gesloten. Het dorp had 30 jaar geleden nog drie kleine superrmarkten (en een bakker en een slager). Nu niks meer. En betaald parkeren hebben ze daar nooit gekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier in Heerenveen kan je alleen nog achteraf betalen in de kelder. De rest is vooraf, ook het molenplein inmiddels en tot voor kort kon je alleen cash met muntgeld betalen. Controle in Heerenveen is tegen het ziekelijke aan, eigenlijk alleen op maandagochtend geen controle, rest van de dagen struinen er altijd wel boa's rond.

Als straks de Jumbo en Aldi klaar zijn ga ik daar dus mooi niet heen, bij de Lidl kan ik gratis parkeren en voor de merkartikelen kan ik in Gorredijk ook terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:35
Rukapul schreef op zondag 25 september 2016 @ 20:34:
Precies. MM op de meubelboelevard op de helft van de afstand met gratis parkeren had het ook gehad zag ik later. Karma :+
MM in het centrum niet? Volgens mij krijg je bij een aankoop daar 1 of 2 uur parkeer tijd in die aansluitende parkeergarage, geen idee wat de voorwaarden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Cobb schreef op zondag 25 september 2016 @ 18:28:
Betaald parkeren telt voor mij in iedergeval wel mee. Als de meter loopt ga ik niet rustig een terrasje pakken tijdens het winkelen. Bovendien zijn de winkels overal hetzelfde, dan ga ik wel naar een stadje waar je gratis kunt staan.
Yep, van het weekend had ik een nieuwe broek nodig en in plaats van in mijn eigen woonplaats (Spijkenisse) geld uit te geven ben ik doorgereden naar Hoogvliet (brug over en je bent er) omdat het gratis parkeren is.

Het is niet eens zozeer het geld maar inderdaad meer dat je op tijd terug moet zijn, je weet niet of het contant betalen is (ik heb nooit contant geld op zak) of je ook met je pinpas kan betalen of nog erger: Chipknip (kan je eerst de hele stad doorrijden om een oplaadpunt te zoeken voor dat klereding), alhoewel die laatste volgens mij eindelijk dood en begraven is.

Niet betalen voor parkeren is voor mij ook echt een principekwestie, ik rij gewoon naar een andere stad waar ze mijn geld wél willen hebben. Als ik bv naar de Mediamarkt ga dan rij ik eigenlijk altijd naar Zoetermeer of Rijswijk ipv naar Rotterdam centrum ondanks dat het verder weg is.

En begrijp me niet verkeerd, ik ben echt geen diehard auto gebruiker, ik fiets en scooter voor 95% van de tijd naar mijn werk (22km enkel) maar als ik in het weekend wil winkelen doe ik dat niet altijd op de fiets.
Onbekend schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:30:
Het verbaast mij inderdaad ook niks dat er weer een kledingwinkel moeite heeft om rond te komen. Veel concurrentie en in verhouding tot de hoeveelheid kleding wat er hangt wordt er te weinig verkocht.
Heel veel maten, soorten en kleuren en het is het nét niet wat de klant zoekt. Er is eigenlijk te veel keuze waardoor winkels een grote oppervlakte nodig hebben om alles te tonen, en ik verwacht dat in de toekomst kledingwinkels alleen in de binnenstad kleine vestigingen gaan hebben met enkele kledingstukken, en even buiten de stad een groot pand hebben waar klanten ook naartoe kunnen waarbij alle kledingstukken die ze op voorraad hebben te kopen zijn.

Het is niet voor niets dat winkels die grote oppervlakten nodig hebben (keukenzaken, autodealers, bouwmarkten) buiten de stad zitten op goedkoper terrein en niet in de binnenstad.
Zoveel keuze is er niet vind ik. Er hangt wel veel maar een heleboel van hetzelfde.
Zoek maar eens een spijkerbroek die geen heupbroek is, geen gaten erin heeft zitten en waarmee je niet direct laat zien hoe gay je wel niet bent met van die toelopende pijpen.
Het is heel veel van hetzelfde vind ik juist. Enige winkels waar nog enigszins normale kleding te koop is zijn de Bristol en C&A.

[ Voor 31% gewijzigd door Metro2002 op 26-09-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 11:14
Ander voorbeeld, wij willen voor oma een ipad kopen in het winkelcentrum van zwijndrecht, maar daar zit dus nog maar 2 elektronica zaken waar je tv's kunt kopen.

Volgens mij hebben ze geen ipads.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mars18 schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:25:
Ander voorbeeld, wij willen voor oma een ipad kopen in het winkelcentrum van zwijndrecht, maar daar zit dus nog maar 2 elektronica zaken waar je tv's kunt kopen.

Volgens mij hebben ze geen ipads.
Apple producten zijn sowieso een geval apart. Voor dezelfde prijs zal ik altijd bij Apple zelf bestellen/kopen voor 2 jaar garantie.
Doorverkopers geven dan vaak als excuus "ja we geven maar 1 jaar garantie omdat apple maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft" en dan moet je maar flink discussieren dat de verkoper de 2e jaar garantie moet geven en hoe ze dat afhandelen is aan hun.

Koop je direct bij Apple, dan geven zij sowieso 2 jaar verkopersgarantie. En het is ook nog handiger, want andere doorverkopers sturen defecten toch door naar Apple. Dus daar zit weer tijd tussen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

downtime schreef op zondag 25 september 2016 @ 20:39:
[...]

Volgens mij is het eerder omgekeerd. Mensen doen de kleine aankopen in hun dorp maar doen de grote boodschappen in de supermarkt van een grote plaats waar het allemaal een kwartje goedkoper is.
Of zoals de eigenaar van de (laatste) dorpswinkel jaren geleden aan mijn vader uitlegde: Het hele dorp stapt op zaterdag in de auto en laadt vol bij de supermarkt 10 kilometer verderop. En daarna komen ze nog even bij ons voor dat pond suiker wat ze vergeten zijn.

Die dorpswinkel heeft de deuren inmiddels gesloten. Het dorp had 30 jaar geleden nog drie kleine superrmarkten (en een bakker en een slager). Nu niks meer. En betaald parkeren hebben ze daar nooit gekend.
Wat is in dit verband eigenlijk een "dorp"? Ik woon zelf in een dorp met ca. 7500 inwoners in het Overijsselse Vechtdal maar dit dorp heeft wel een redelijke centrumfunctie. Dus we hebben maar liefst de volgende supermarkten: Jumbo, Aldi, Lidl, Albert Heijn, op een steenworp afstand van elkaar. Ik ga echt geen 12km rijden om in de eerstvolgende grote plaats boodschappen te gaan doen. :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
kmf schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:22:
Apple producten zijn sowieso een geval apart. Voor dezelfde prijs zal ik altijd bij Apple zelf bestellen/kopen voor 2 jaar garantie.
Doorverkopers geven dan vaak als excuus "ja we geven maar 1 jaar garantie omdat apple maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft" en dan moet je maar flink discussieren dat de verkoper de 2e jaar garantie moet geven en hoe ze dat afhandelen is aan hun.

Koop je direct bij Apple, dan geven zij sowieso 2 jaar verkopersgarantie. En het is ook nog handiger, want andere doorverkopers sturen defecten toch door naar Apple. Dus daar zit weer tijd tussen.
Garantie krijg je in Nederland per definitie van de verkoper, en een verkoper die je na een staar in de kou laat staan houdt zich gewoon niet aan de wet en Apple heeft ook vaak moeite met het zich houden aan de Europese/Nederlandse garantiewetgeving.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Spotmatic schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:35:
[...]

Wat is in dit verband eigenlijk een "dorp"? Ik woon zelf in een dorp met ca. 7500 inwoners in het Overijsselse Vechtdal maar dit dorp heeft wel een redelijke centrumfunctie. Dus we hebben maar liefst de volgende supermarkten: Jumbo, Aldi, Lidl, Albert Heijn, op een steenworp afstand van elkaar. Ik ga echt geen 12km rijden om in de eerstvolgende grote plaats boodschappen te gaan doen. :)
Merk hier hetzelfde.
Boodschappen worden lokaal (<5km afstand) gedaan en voor dingen als electronica en kleding gaat men vaak naar de stad. Woon in een vergelijkbaar dorp in de Achterhoek (+/- 8000 inwoners) en we hebben een Aldi, Plus en Coop supermarkt die allen goed lopen. Op de Aldi na zijn ze ook nog eens alle dagen van de week open :)
Bijvoorbeeld kledingwinkels hebben het wel moeilijk. Van de 4/5 zijn er nog 2 over en er ze richten zich enkel op dameskleding, als ik in het dorp een nieuwe broek zou willen kopen moet ik naar de Welkoop :+

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Spotmatic schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:35:
[...]

Een dorp met ongeveer 2.000 inwoners. Zou toch genoeg moeten zijn voor een supermarkt. Maar met 3 dorpen binnen 15 kilometer die 10.000+ inwoners hebben, en een groter winkelcentrum, vinden mensen het aantrekkelijker om in het weekend groot in te kopen in een ander dorp en alleen nog voor de kleine boodschapjes de lokale supermarkt aan te doen. En die kan niet bestaan van een pondje koffie en een fles melk.

En intussen maar klagen over de verdwijnende voorzieningen in het eigen dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ph4ge schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:47:
[...]

Garantie krijg je in Nederland per definitie van de verkoper, en een verkoper die je na een staar in de kou laat staan houdt zich gewoon niet aan de wet en Apple heeft ook vaak moeite met het zich houden aan de Europese/Nederlandse garantiewetgeving.
offtopic:
dat is dus het kern van het verhaal.
Als je bij Apple direct koopt, dan is er geen probleem.
Koop je bij een wederverkoper (Amac, mediamarkt) dan wijzen ze al te vaak naar Apple. Zie ook 99% van alle garantiegezever.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Metro2002 schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:21:
[...]

Yep, van het weekend had ik een nieuwe broek nodig en in plaats van in mijn eigen woonplaats (Spijkenisse) geld uit te geven ben ik doorgereden naar Hoogvliet (brug over en je bent er) omdat het gratis parkeren is.

Het is niet eens zozeer het geld maar inderdaad meer dat je op tijd terug moet zijn, je weet niet of het contant betalen is (ik heb nooit contant geld op zak) of je ook met je pinpas kan betalen of nog erger: Chipknip (kan je eerst de hele stad doorrijden om een oplaadpunt te zoeken voor dat klereding), alhoewel die laatste volgens mij eindelijk dood en begraven is.

Niet betalen voor parkeren is voor mij ook echt een principekwestie, ik rij gewoon naar een andere stad waar ze mijn geld wél willen hebben. Als ik bv naar de Mediamarkt ga dan rij ik eigenlijk altijd naar Zoetermeer of Rijswijk ipv naar Rotterdam centrum ondanks dat het verder weg is.

En begrijp me niet verkeerd, ik ben echt geen diehard auto gebruiker, ik fiets en scooter voor 95% van de tijd naar mijn werk (22km enkel) maar als ik in het weekend wil winkelen doe ik dat niet altijd op de fiets.

[...]
Oplossing; YellowBrick

Graag gedaan :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
downtime schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:22:
[...]

Een dorp met ongeveer 2.000 inwoners. Zou toch genoeg moeten zijn voor een supermarkt. Maar met 3 dorpen binnen 15 kilometer die 10.000+ inwoners hebben, en een groter winkelcentrum, vinden mensen het aantrekkelijker om in het weekend groot in te kopen in een ander dorp en alleen nog voor de kleine boodschapjes de lokale supermarkt aan te doen. En die kan niet bestaan van een pondje koffie en een fles melk.

En intussen maar klagen over de verdwijnende voorzieningen in het eigen dorp.
ja maar wie klagen er over, dat zijn toch vooral de minder mobiele mensen vanaf 50 plus.
Die komen nog in die dorpswinkels terwijl de omzet moet komen van de gezinnen met kinderen en die pakken eenmaal per week de auto naar een groot winkelcentrum om alles in 1 keer te halen en op een plek waar ze denken dat het goedkoop is. En alles onder de 40 besteld de rest net zo makkelijk bij op internet.

Probleem is ook dat elke kern van 10.000 inwoners van zichzelf vindt dat ze het winkelcentrum van de regio zijn, heb je 3 van die kernen in een straal van 40km dan concurrenten ze elkaar de tent uit en zijn overal leegstandsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:22

WCA

Ik vind het jammer dat fysieke winkels naar de klote aan het gaan zijn, maarja, ze onderscheiden zich vaak ook totaal niet meer van webwinkels. Verhaaltje bij BCC:

Ik was op zoek naar een simpel DVI->HDMI verloopje. Had m die dag nog nodig, dus ik winkels langsbellen: Hebben jullie dat.

BCC: Jazeker meneer! Op vooraad in Apeldoorn!

Ik naar de BCC met de auto, zoek die hele winkel door, geen verloopje. Dus ik verkoper vragen, waar liggen die? Loop met die verkoper naar een stukje, en daar ligt inderdaad een verloopje.... in een verpakking met zeker 20 andere verloopstukjes. Prijs: 37,99. Dus ik tegen die verkoper: 'Sorry, maar ik had gebeld of jullie zo'n adapterje hadden'. Verkoper: 'ja hebben we toch ook? In een pakket!'

Dus ik heb tegen m gezegd: als ik bel om een micro usb kabeltje, en jullie komen met een Galaxy S6 waar in de verpakking ook een micro usb kabeltje zit, dat normaal is om te doen?

Dat was volgens hem iets heel anders...

Ben weggelopen en heb het adaptertje toch maar besteld, dan maar een dagje later

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
TheBrut3 schreef op maandag 26 september 2016 @ 00:11:
[...]

MM in het centrum niet? Volgens mij krijg je bij een aankoop daar 1 of 2 uur parkeer tijd in die aansluitende parkeergarage, geen idee wat de voorwaarden zijn.
Dit "geen idee wat de voorwaarden zijn" illustreert toch meteen het ongemak.
nog los van het feit dat ik veel sneller bij de andere vestiging zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sambalbaj schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:54:
[...]

ja maar wie klagen er over, dat zijn toch vooral de minder mobiele mensen vanaf 50 plus.
Die komen nog in die dorpswinkels terwijl de omzet moet komen van de gezinnen met kinderen en die pakken eenmaal per week de auto naar een groot winkelcentrum om alles in 1 keer te halen en op een plek waar ze denken dat het goedkoop is. En alles onder de 40 besteld de rest net zo makkelijk bij op internet.
Ik snap het wel. Toch heeft iedereen zichzelf ermee. Zodra die laatste dorpswinkel de deuren sluit heeft iedereen een probleem. Dan moet je voor dat pondje suiker of die fles melk die je was vergeten bij de wekelijkse boodschappen weer 10 kilometer rijden.
Gevolg is dat die dorpen uitsterven. Wie wil er wonen in een dorp zonder winkel waar je voor elk wissewasje kilometers moet rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, maar die buurtsuper doet het toch ook wel een beetje zelf door vaak gewoon veel te duur te zijn. Veel buurtsupers teren net als campingwinkels inderdaad vooral op mensen die even snel iets nodig hebben en daar dan maar de hoofdprijs voor willen betalen, in plaats van gewoon een soort "basiswinkel" te zijn met redelijke prijzen.

De buurtsuper wat dorpjes verderop heeft het licht wel gezien, en heeft Albert Heijn prijzen + echt interessante aanbiedingen, misschien ook wel omdat hij nu lid is van een andere franchise, maar sinds de prijzen wat lager zijn geworden is het echt drukker daar.

Al is er aan de overkant van de straat ook een soort serviceflat, dus genoeg ouderen die daar dingen kopen, dat doet ook wonderen :+

Overigens kan ik hier in zuidelijk friesland niet een dorp bedenken wat 10km moet rijden als de buurtsuper dicht zou gaan. Misschien Langelille, dat ligt echt in the middle of nowhere, als Kuinre niks heeft, dan moet je wel een stuk rijden naar Lemmer of Wolvega, maar dat is echt een uitzondering.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:29:
[...]

Ik snap het wel. Toch heeft iedereen zichzelf ermee. Zodra die laatste dorpswinkel de deuren sluit heeft iedereen een probleem. Dan moet je voor dat pondje suiker of die fles melk die je was vergeten bij de wekelijkse boodschappen weer 10 kilometer rijden.
Gevolg is dat die dorpen uitsterven. Wie wil er wonen in een dorp zonder winkel waar je voor elk wissewasje kilometers moet rijden?
Uit deze en je vorige posts maak ik op dat je wel heel erg de schuld lijkt te geven aan de consument. Ben je er toevallig persoonlijk zwaar door getroffen?

Het is simpelweg marktwerking en mensen die economisch nadenken. Loyaliteit naar bedrijven en winkels bestaat tegenwoordig amper meer en zelf vind ik dat geen enkel probleem. Het is een wisselwerking. Bedrijven gedragen zich tegenwoordig als zakelijke machines dus heb er zelf geen enkel probleem mee als er hier en daar hele toko's omvallen. (Door bijv. vast te blijven klampen aan verouderde businessmodellen en weigeren te innoveren).

Ik zou er zelf niet zo zwaar aan tillen. Als die dure buurtsuper inderdaad zijn deuren moet sluiten, jammer maar helaas maar dan gaan mensen inderdaad dat vergeten pakje suiker maar even halen met de auto. Of een andere keer dan maar. En ja, wellicht gaan de huizenprijzen in dat dorp dan ook omlaag.. is het vervolgens ook weer aantrekkelijker om er te gaan wonen enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:09:
[...]

Uit deze en je vorige posts maak ik op dat je wel heel erg de schuld lijkt te geven aan de consument. Ben je er toevallig persoonlijk zwaar door getroffen?
Integendeel. Ben er geboren maar kom er nu zelden meer. Maar elke keer dat ik er kom merk ik hoeveel stiller het is geworden.
Het is simpelweg marktwerking en mensen die economisch nadenken. Loyaliteit naar bedrijven en winkels bestaat tegenwoordig amper meer en zelf vind ik dat geen enkel probleem. Het is een wisselwerking. Bedrijven gedragen zich tegenwoordig als zakelijke machines dus heb er zelf geen enkel probleem mee als er hier en daar hele toko's omvallen. (Door bijv. vast te blijven klampen aan verouderde businessmodellen en weigeren te innoveren).

Ik zou er zelf niet zo zwaar aan tillen. Als die dure buurtsuper inderdaad zijn deuren moet sluiten, jammer maar helaas maar dan gaan mensen inderdaad dat vergeten pakje suiker maar even halen met de auto. Of een andere keer dan maar. En ja, wellicht gaan de huizenprijzen in dat dorp dan ook omlaag.. is het vervolgens ook weer aantrekkelijker om er te gaan wonen enzovoort.
Ik zit minder met de buurtsuper dan met de gemeenschap er omheen. Die richt zichzelf op die manier ten gronde. Met de buurtsuper verdwijnt ook elke reden voor jonge mensen om er te willen wonen. Die kiezen dan liever voor een plaats met voorzieningen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan wel hoor, in een dorpje. Mijn ouders wonen ook in een dorp van 2k inwoners en die hebben zelfs een complete Action bij de dorpssuper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ben ik de enige die de AH een dure winkel vindt? (Minder duur dan de Spar en vergelijkbaar met de Jumbo.)
Of je moet echt alles van het huismerk meenemen....
downtime schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:29:
Dan moet je voor dat pondje suiker of die fles melk die je was vergeten bij de wekelijkse boodschappen weer 10 kilometer rijden.
Als je wat afgelegen woont, zorg je altijd dat je wat op voorraad hebt. Ik vind het zo raar dat veel mensen pas op het laatste moment bedenken wat ze gaan eten. Als er een ramp gebeurt o.i.d., hebben weinig mensen voor drie dagen voedsel in huis.
Ik ga vaak maar 1x per week naar de supermarkt om inkopen te doen (soms een tweede keer om weer verse groente te halen) en zorg dat ik gewoon voldoende in huis heb.
Van suiker bijvoorbeeld heb ik gewoon een pak van op voorraad. Als ik het vergeet mee te nemen van de winkel dan komt dat de volgende week wel weer, want ik had nog iets op voorraad.

Wat denken jullie van die mensen die in een polder op een boerderij wonen? Deze wonen ook gewoon kilometers buiten de stad en zorgen ook dat ze altijd wat op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
De C&A in de Westerhaven in Groningen staat inmiddels ook leeg zag ik afgelopen weekend, dat slaat weer een enorm gat in het winkelaanbod daar. Een enorme Intersport en een Toys XL zijn daar de afgelopen jaren ook al verdwenen maar inmiddels wel weer opgevuld met nieuw aanbod.

Ik heb de discussie een beetje doorgelezen maar wat ik mis is de onderliggende reden van alle leegstand: het totale gebrek aan koopkracht in Nederland. Ik verdien 2x modaal maar ik kan me de Houtbrox, Dixons, Mycom, V&D, S&F, of Bart Smit gewoon niet veroorloven. Elektronica, speelgoed, etc komt bij ons van Amazon of Aliexpress. Schoenen van Amazon of Zalando als het in de aanbieding is. Kleding van H&M of Amazon. Ook Nederlandse webwinkels zoals Bol of Wehkamp zijn gewoon veel te duur.

Gezien modaal inmiddels gelijk is aan bijstand is het niet verwonderlijk dat winkels die het van de middenklasse moeten hebben inmiddels allemaal aan het verdwijnen zijn, gezien er bijna geen middenklasse meer is, en dat de Action nog steeds aan het uitbreiden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Met 66k (= ongeveer 2x modaal) per jaar zou je toch niet echt krap hoeven zitten hoor. Is natuurlijk afhankelijk van je gezinssamenstelling (met 3 kinderen wordt het uitdagender natuurlijk) en. .. keuzes. Als jij een heel duur huis en een relatief dure auto kiest, dan heb je bijvoorbeeld minder te besteden aan "de rest". Maar dat is natuurlijk een bewuste keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:08

servies

Veni Vidi Servici

gold_dust schreef op maandag 26 september 2016 @ 23:25:
Ik heb de discussie een beetje doorgelezen maar wat ik mis is de onderliggende reden van alle leegstand: het totale gebrek aan koopkracht in Nederland. Ik verdien 2x modaal maar ik kan me de Houtbrox, Dixons, Mycom, V&D, S&F, of Bart Smit gewoon niet veroorloven. Elektronica, speelgoed, etc komt bij ons van Amazon of Aliexpress. Schoenen van Amazon of Zalando als het in de aanbieding is. Kleding van H&M of Amazon. Ook Nederlandse webwinkels zoals Bol of Wehkamp zijn gewoon veel te duur.
Ik verdien zeker geen 2x modaal en heb 2 kinderen, maar ik heb totaal geen moeite om dat rijtje genoemde winkels te gebruiken. Of ik het doe is een hele andere vraag, dat hangt meer van de prijs, service, betrouwbaarheid, gunfactor etc. af...
Gezien modaal inmiddels gelijk is aan bijstand is het niet verwonderlijk dat winkels die het van de middenklasse moeten hebben inmiddels allemaal aan het verdwijnen zijn, gezien er bijna geen middenklasse meer is, en dat de Action nog steeds aan het uitbreiden is.
Misschien moet je je uitgaven eens op een rijtje zetten, dat kan zeer verhelderend zijn...

[ Voor 28% gewijzigd door servies op 27-09-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:49
_JGC_ schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:28:
Hier in Heerenveen kan je alleen nog achteraf betalen in de kelder. De rest is vooraf, ook het molenplein inmiddels en tot voor kort kon je alleen cash met muntgeld betalen. Controle in Heerenveen is tegen het ziekelijke aan, eigenlijk alleen op maandagochtend geen controle, rest van de dagen struinen er altijd wel boa's rond.

Als straks de Jumbo en Aldi klaar zijn ga ik daar dus mooi niet heen, bij de Lidl kan ik gratis parkeren en voor de merkartikelen kan ik in Gorredijk ook terecht.
Wij parkeren altijd bij De Telle (of hoe dat ook heet tegenwoordig). Paar minuutjes lopen van het centrum maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ja, iemand was al tot dezelfde conclusie gekomen inderdaad :) . Parkeerkosten, de vastgoedbubbel, overaanbod, en internet zal er zeker mee te maken hebben maar zijn waarschijnlijk niet de hoofdreden. De Duitse steden die ik de laatste tijd bezocht heb liggen er een stuk beter bij, zelfs in de minder welvarende delen van Duitsland. En aan de auto's op de parkeerterreinen te zien, heeft de gemiddelde Duitser het een stuk ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De gemiddelde Duitser heeft dan ook een stuk minder kosten aan eenzelfde auto als hier. Maar op vakantie richting het Zwarte Woud kwam je ook slechte wegen tegen. Volgens de locals zijn er sinds de eenwording een hoop centjes naar Oost-Duitsland gegaan en wordt het zuidwesten genegeerd door de politiek.

Elke zomer is het weer een influx van Duitsers hier, maar die auto's zijn niet representatief voor de gemiddelde Duitser natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
In Duitsland hebben ze inderdaad ook slechte wegen, ze zijn er wel mee bezig. Op zo'n beetje elke grote snelweg heb je hier en daar werken. Ik was vorige week nog naar Wiesbaden en op die weg kom je ook werken tegen. Prima verder als er geen file staat. Ik geloof ook best dat er veel geld naar het oosten is gegaan.

Als dichter bij huis kijk. Hier in Aalst(België) is er in de stad weinig leegstand. Alles word eigenlijk wel weer opgevuld, is het gezellig winkelen en zijn ze volop bezig met werken aan de infrastructuur rond de stad laswel nieuwe panden in het centrum.
Als ik dan kijk naar Zaandam(Nederland), waar ik een groot deel van mijn leven heb doorgebracht. Daar zijn ze ook bezig in het centrum maar is er wel veel leegstand. De passage is een ramp, ben de naam kwijt maar er is onder wat de V&D was een overdekt stuk maar daar komt bijna niemand. Ik vind het verder wel leuk geworden met de nieuwe gracht maar nu nog de winkels houden.

Ik denk dat het internet er voor een deel tussen zit maar ook zeker de huurprijzen die steden vragen aan de winkels. 1000 Euro is niks, daar moet je dan nog gas en electra bijtellen. Kosten van je werknemers.. Een duizend of 4-6 kom je al snel. Dat moet je dan nog gaan verdienen en liefst winst maken voordat ook jij iets eraan hebt. Ik kom zelf wel graag in winkels en koop het dan ook. Ik was hier laatst bij de Fnac omdat mijn vriendin een nieuwe laptop wilde max 12" om mee te nemen etc. Daar liep iemand die eigenlijk niks wist, nu weet ik zelf het nodige dus hadden we een keuze gemaakt. Maar hij had meer kunnen doen.

Zo ook al eens bij een winkel geweest voor een koptelefoon. Als hij een goede verkoper was geweest was ik naar buiten gegaan met een Bose van 300. Nu omdat ze het 'te druk' hadden niemand gezien. Jammer dan voor ze. In de stad zit een audio winkel dus daarheen en die kon prima vertellen>verkopen en liet ook echt de verschillen zien/horen. Daar dus uitermate goed geholpen. Als ik straks het geld heb om in de woonkamer een beter audio set aan te schaffen ga ik dus terug naar die kleine winkel in de stad. Al moet ik dan zeker sparen want hij verkoopt ook B&W :D

Kleding koop ik ook niet online. Ik weet dat het kan maar vind het ook leuker om even de stad in te gaan of naar een bepaalde winkel voor kleding. Ja misschien ben ik meer vrouw dan man maar een paar winkels kijken, ergens iets drinken, bekende tegenkomen. Misschien nog eens vergapen aan dat ene mooie horloge/kostuum/etc. Dat heeft voor mij ook een waarde welke het internet niet kan bieden.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is juist de pest in alles tot de grotere steden:
Juweliers: 9 van de 10 verkoopt modemerken i.p.v. horlogemerken. Heb gelukkig één speciaalzaakje gevonden hier, maar die zit niet in het centrum.
Modewinkels: als je aan Italiaanse confectiematen voldoet prima, maar voor de rest? :N Laatst bij de hema voor een simpel wit t-shirt. Maximale maat XL... en dan ben je een van oorsprong Nederlandse winkel die het langste volk ter wereld bedient. 8)7
Schoenen: ik ben fan van Van Bommel/Floris en die hebben echt veel verschillende schoenen. Alleen bij de schoenenzaken kom je misschien 4-6 modellen tegen die eigenlijk nooit in jouw maat op voorraad zijn.

Ik ga wel eens per jaar naar BataviaStad. Iets van 3 euro fixed price voor een dag parkeren, dus daar geen stress van en meer dan genoeg winkels. Je kan een route lopen zonder telkens dezelfde winkels te zien, ideaal. Maar ook dat begint nu langzaam te groot te worden om in één dag te belopen.

Voor de rest beperk ik mij tot online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:15:
Modewinkels: als je aan Italiaanse confectiematen voldoet prima, maar voor de rest? :N Laatst bij de hema voor een simpel wit t-shirt. Maximale maat XL... en dan ben je een van oorsprong Nederlandse winkel die het langste volk ter wereld bedient. 8)7
Bijna altijd zie ik maten tot XXXL en groter gaan (5XL ofzo als max). Aan de onderkant ben ik blij als er een M is, S is er al vaak genoeg niet. En met mijn 1m83 is op lengte een M al soms te lang. Hoe kopen mannen van bijvoorbeeld 1m70 hun kleding?
En dat is wereldwijd ook overal hetzelfde. Bezoek de grote steden en je ziet overal precies dezelfde merken en vaak ook precies dezelfde winkelketens.
Dat lijkt mij ook logisch. Ik wil ook niet 50km moeten reizen om bij de C&A te komen, ik wil dan gewoon op de fiets hier naar het centrum gaan. Je hebt niet overal unieke winkels, omdat je onafhankelijk van de stad waar je woont gewoon bepaalde zaken nodig hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 27-09-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

En dat is wereldwijd ook overal hetzelfde. Bezoek de grote steden en je ziet overal precies dezelfde merken en vaak ook precies dezelfde winkelketens.
Eén van de leuke dingen met online shoppen is juist dat er nog zoveel specialisten bestaan, en dat je uit een wereldwijd aanbod kunt kiezen, terwijl de fysieke winkels steeds meer op elkaar lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dat is online ook al. Je ziet steeds meer kleine webshops uitvallen en enkel een paar grote merken blijven over. En dat is internationaal, de nationale webshops wordt de nieuwe middenklasse die wegvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:08

servies

Veni Vidi Servici

Sissors schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:41:
[...]

Bijna altijd zie ik maten tot XXXL en groter gaan (5XL ofzo als max). Aan de onderkant ben ik blij als er een M is, S is er al vaak genoeg niet. En met mijn 1m83 is op lengte een M al soms te lang. Hoe kopen mannen van bijvoorbeeld 1m70 hun kleding?
Grappig, mijn ervaring (1.95m lang) is het volgende:
2 a 3 weken nadat het nieuwe modeseizoen is ingegaan hangen in de winkels nog volop de maten XS, S, en M, L hangt er ook nog en heel misschien als ik geluk heb nog een XL of groter...
Daarbij komt ook nog eens dat kledingfabrikanten blijkbaar nog steeds niet snappen hoe groot een meter is en dus soms een XL de grootte van een S van een andere fabrikant heeft...
Ik vraag me überhaupt af welke Nederlandse man buiten Roel van Velzen nog een XS past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:49
gold_dust schreef op maandag 26 september 2016 @ 23:25:
De C&A in de Westerhaven in Groningen staat inmiddels ook leeg zag ik afgelopen weekend, dat slaat weer een enorm gat in het winkelaanbod daar. Een enorme Intersport en een Toys XL zijn daar de afgelopen jaren ook al verdwenen maar inmiddels wel weer opgevuld met nieuw aanbod.

De C&A is daar natuurlijk ook verdwenen omdat ze de Primark naast de deur kregen, dan komt er geen mens meer bij jouw winkel. Intersport zat daar in een verdomhoekje en is naar de locatie nabij de Ikea gegaan.
Mijn vrouw en ik verdienen samen 2x modaal, maar we kunnen ons prima de door jouw genoemde winkels veroorloven. Alleen niet in dezelfde mate/hoeveelheid als wanneer we shoppen bij webwinkels. Derhalve kiezen wij er zelden voor spullen te kopen in die winkels, maar gaan we voor de sale danwel goedkoopste betrouwbare optie.
Overigens heeft de vreselijke drukte in de binnenstad van Groningen op een willekeurige zaterdag/zondag er ook mee te maken dat we weinig meer in de grote winkels zelf komen. Waarbij ik wil aantekenen dat we nog wel graag bij de verschillende zijstraatwinkeltjes komen, ik noem een Folkingestraat (veel "local" ipv grote ketens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Daniel_Elessar schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:33:

Zo ook al eens bij een winkel geweest voor een koptelefoon. Als hij een goede verkoper was geweest was ik naar buiten gegaan met een Bose van 300. Nu omdat ze het 'te druk' hadden niemand gezien. Jammer dan voor ze. In de stad zit een audio winkel dus daarheen en die kon prima vertellen>verkopen en liet ook echt de verschillen zien/horen. Daar dus uitermate goed geholpen. Als ik straks het geld heb om in de woonkamer een beter audio set aan te schaffen ga ik dus terug naar die kleine winkel in de stad. Al moet ik dan zeker sparen want hij verkoopt ook B&W :D
Daar is in de maatschappij ook wel wat veranderd denk ik. Vroeger keek je gewoon even een kwartiertje rond als de verkoper in gesprek was, of zelfs langer als het druk was. Vond ik niet eens erg. Tegenwoordig heb je er het geduld niet meer voor, je moet of wilt weer door naar wat anders. Eigenlijk helemaal niet zo relaxed meer.
Juweliers: 9 van de 10 verkoopt modemerken i.p.v. horlogemerken. Heb gelukkig één speciaalzaakje gevonden hier, maar die zit niet in het centrum.
Dan is het toch logisch dat grotere maten uitverkocht zijn? :+

Maar ik herken wat je zegt. Laatst nog met een schoenenverkoper over gehad. Ze horen tegenwoordig allemaal bij een overkoepelende keten of leverancier die de regels bepaalt. Voorraad was vroeger drie per maat, tegenwoordig maximaal één. De rest moet dan online besteld worden of nageleverd. Ze gaan er gewoon vanuit dat de consument dat prima vindt. Voor velen geldt dat vast, maar ik ga naar de stad omdat ik iets wil passen en direct mee wil nemen. Anders kan ik het net zo goed meteen online in meerdere maten bestellen en de rest terug sturen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Gonadan schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 09:23:
[...]

Daar is in de maatschappij ook wel wat veranderd denk ik. Vroeger keek je gewoon even een kwartiertje rond als de verkoper in gesprek was, of zelfs langer als het druk was. Vond ik niet eens erg. Tegenwoordig heb je er het geduld niet meer voor, je moet of wilt weer door naar wat anders. Eigenlijk helemaal niet zo relaxed meer.
Dat is inderdaad ook wel zo. Ikzelf heb dat niet, ik wacht wel even tenzij ik echt een half uur ergens sta zonder dat er ook maar 1 iemand iets zegt/laat weten dat er iemand komt. Dit is me vaak voorgekomen bij winkels als MM Saturn etc. Bij kleinere heb je dat probleem vaak niet.

Dat de meeste mensen schijnbaar geen geduld meer hebben is ook wel een probleem denk ik? Waar moet je dan perse heen? Oké nu heb je misschien kinderen die je 10jaar geleden niet had. Maar zelfs ouderen zie je soms zo ongeduldig zijn.
Als voorbeeld zou je ook kunnen zeggen: er zijn soms van die kleine straten waar je wel in 2 richtingen doorheen mag. Als ik zie dat er iemand uitkomt die mij eigenlijk voorrang moet geven omdat ik van rechts kom maar wel die straat in moet, geef ik die persoon het teken dat hij kan rijden omdat ik dan minder moeite hoef te doen om die smalle straat in te rijden. Als ik zelf die straat uit kom en mensen mij geen voorrang geven, wat uiteraard niet hoeft, maar dan wel gebaren dat ik ze geen ruimte geef terwijl ik al helemaal rechts sta ja, dan kunnen ze de bomen in. Ik lach dan vriendelijk waar ze dan soms nog bozer van worden. Wat is dat toch? die mentaliteit?

In winkels kom je dat ook tegen, zien dat jij al staat te wachten aar dan toch voor jou die verkoper strikken met een giga verhaal. Natuurlijk is dat ook slecht van de verkoper maar goed.

MM is soms leuk om doorheen te lopen maar ik koop er niks meer. Dan vind ik in Belgie en Frankrijk de Fnac toch stukken beter.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Daniel_Elessar schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 09:35:
Dat is inderdaad ook wel zo. Ikzelf heb dat niet, ik wacht wel even tenzij ik echt een half uur ergens sta zonder dat er ook maar 1 iemand iets zegt/laat weten dat er iemand komt. Dit is me vaak voorgekomen bij winkels als MM Saturn etc. Bij kleinere heb je dat probleem vaak niet.
Bij winkels als MM heb je dan ook weer niets aan een medewerker, tenzij je iets uit het magazijn wilt hebben. Gedegen advies hoef je niet echt te verwachten.
Dat de meeste mensen schijnbaar geen geduld meer hebben is ook wel een probleem denk ik? Waar moet je dan perse heen? Oké nu heb je misschien kinderen die je 10jaar geleden niet had. Maar zelfs ouderen zie je soms zo ongeduldig zijn.
Als voorbeeld zou je ook kunnen zeggen: er zijn soms van die kleine straten waar je wel in 2 richtingen doorheen mag. Als ik zie dat er iemand uitkomt die mij eigenlijk voorrang moet geven omdat ik van rechts kom maar wel die straat in moet, geef ik die persoon het teken dat hij kan rijden omdat ik dan minder moeite hoef te doen om die smalle straat in te rijden. Als ik zelf die straat uit kom en mensen mij geen voorrang geven, wat uiteraard niet hoeft, maar dan wel gebaren dat ik ze geen ruimte geef terwijl ik al helemaal rechts sta ja, dan kunnen ze de bomen in. Ik lach dan vriendelijk waar ze dan soms nog bozer van worden. Wat is dat toch? die mentaliteit?

In winkels kom je dat ook tegen, zien dat jij al staat te wachten aar dan toch voor jou die verkoper strikken met een giga verhaal. Natuurlijk is dat ook slecht van de verkoper maar goed.
Het leven is veel voller en gehaaster geworden, er is altijd wel input. Hierdoor kunnen mensen steeds slechter tegen een gebrek aan afwisseling en zijn dus veel sneller verveeld. Dat uit zich ook in een gebrek aan geduld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Sissors schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:41:
[...]

Ben 1.74 en heb weinig moeite hoor.

Gewoon M-L, soms XL als het echt klein valt.

Geen idee wat je lichaamsbouw is, maar ben redelijk atletisch en ook redelijk breed.
Dat een skinny nerd ala Linus (LinuxTechTips) of die van The Big Bang Theory, ja dat zou moeilijk kunnen worden.

Wel merk ik dat schoenen )Maat 43.5-45) een probleem wordt bij populaire merken/types.
Nike Air Max 95 in zwart met rode accenten hadden ze alleen tot 42.5 en dan 44 en 46 ofzo.
Verder niks. Nu was dat wel bij JD (schoenenwinkel), maar dan nog. Vroeger had je gewoon 41-45 en dan gewoon een voorraad.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat kwartiertje wachten kost anders weer 1 tot 1,5 euro. :P Dus mensen wachten daar niet meer op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Voorbeeld: een collega van mij was al een tijd op zoek naar een winkel met een goede prijs voor een systeemcamera.

Hij zoekt zich suf, en kan alleen maar concluderen dat er een camera-importeurskartel bestaat, want geen enkele winkel verkoopt hem voor een andere prijs dan de 'catalogusprijs'.

En je wilt een camera een keer vastgehouden hebben voordat je hem bestelt.

Gevolg: in een fysieke winkel vasthouden, en vervolgens alsnog importeren vanuit Verweggistan.

Want, waarom zou je €250-300 meer betalen, als je een camera kunt importeren mét garantie, mét de garantie dat je de importkosten vergoed krijgt als je ervoor wordt aangeslagen?

Dus, de winkel in kwestie kan zich veroorloven om te gokken dat ze een paar honderd euro moeten schokken, dus de verkoopprijs is zelfs dáár nog steeds fors hoger dan hij hoeft te zijn. Dus ga ik er gemakshalve vanuit, dat de inkoopprijs voor winkels in NL daar nog flink onder ligt.

Je zou toch gek zijn om 'm dan in een fysieke winkel te bestelen/kopen. Dan moet je de fysieke winkel wel heel erg waarderen, en jouw zuurverdiende geld te gunnen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Veel fysieke winkels hebben de prijzen flink moeten verhogen omdat veel mensen alleen komen voelen maar niet kopen. Je kunt erover discussiëren wat oorzaak en wat gevolg is.

Daarbij is het ook opvallend dat veel fabrikanten en importeurs en nogal bijzonder beleid voor de Benelux hanteren. Zowel qua prijs als beschikbaarheid.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Gonadan schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 15:15:
Veel fysieke winkels hebben de prijzen flink moeten verhogen omdat veel mensen alleen komen voelen maar niet kopen. Je kunt erover discussiëren wat oorzaak en wat gevolg is.
"Hey, wat loopt dat lastig met een doorn in m'n voet. Weet je wat? Ik schiet er gewoon een kogel in, dan gaat het vast over"......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gonadan schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 15:15:

Daarbij is het ook opvallend dat veel fabrikanten en importeurs en nogal bijzonder beleid voor de Benelux hanteren. Zowel qua prijs als beschikbaarheid.
Camera's kosten overal in Nederland evenveel of je nu online of offline kijkt. Extreem voorbeeld: pricewatch: Nikon D7200 Zwart

Het lijkt me volkomen duidelijk dat dat geen toeval is. 17 aanbieders waarvan er 15 hem voor € 1049 aanbieden. Ga je in je eigen wijk bij een fysieke winkel kijken dan zie je meestal ook dezelfde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Het lijkt mij ook volkomen duidelijk dat ik daar niets over gezegd heb. Het gaat om de prijsstelling an sich. Ik denk dat weinigen zich realiseren dat je niet van winkels kunt verwachten dat ze de prijzen hanteren die een magazijn kan hanteren. Zeker niet als je ze collectief misbruikt om even te voelen.
Croga schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 15:42:
[...]

"Hey, wat loopt dat lastig met een doorn in m'n voet. Weet je wat? Ik schiet er gewoon een kogel in, dan gaat het vast over"......
Hmm. De verkopen lopen terug, maar het aantal bezoekers niet. En de distributeurs houden de prijzen hoog. Laat ik dan mijn laatste restje marge maar opofferen en de helft van mijn personeel ontslaan.

Ik ben zo benieuwd hoe jij het zou oplossen als winkelier. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Gonadan schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 15:53:
Ik ben zo benieuwd hoe jij het zou oplossen als winkelier. :)
Óf je moet je dusdanig specialiseren dat je iets unieks kunt bieden, óf je moet je mischien realiseren dat je geen bestaansrecht hebt en dus gewoon opdoeken.

Dit is niets anders dan wat er in andere takken van sport gebeurt. Als je, als programmeur, heel goed bent in APL en wanneer de opdrachten terug lopen alleen maar je prijs verhoogd dan zit je op een gegeven moment ook zonder werk. Als je als automonteur blijft bij het standpunt dat alles aan een auto met een waterpomptang gerepareerd moet kunnen worden, maak je jezelf ook overbodig.

Shape up or get out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Hoezo geen bestaansrecht? Blijkbaar zijn er genoeg winkels die het wel kunnen maken. Als ze dan een paar van die zeikerige consumenten verliezen die alleen maar naar prijs kijken dan boeit hen dat ook niets.

Daarom zie je de winkels overblijven waar wel kennis en dienstverlening te vinden is. Op zich een goede zaak, want er zaten zat slechte winkels tussen.

Alleen jammer dat je nog zoveel van die hypocriete kijkenmaarnietkopen klanten hebt die zorgen voor extra drukte. Maar gelukkig gaan die meestal naar de mediamarkt en die verdienen zulke 'klanten' dan ook gewoon.

Maar jij zou dus gewoon stoppen met je winkel? Dan maar geen inkomen?

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 02-10-2016 16:13 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gonadan schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 15:53:
Het lijkt mij ook volkomen duidelijk dat ik daar niets over gezegd heb. Het gaat om de prijsstelling an sich. Ik denk dat weinigen zich realiseren dat je niet van winkels kunt verwachten dat ze de prijzen hanteren die een magazijn kan hanteren. Zeker niet als je ze collectief misbruikt om even te voelen.
Kijk nou. Allemaal dezelfde prijs. En de fysieke winkels hanteren gewoon dezelfde prijs. Dat hele onderscheid tussen fysiek en online bestaat in de fotografie branch juist niet. De prijzen worden kunstmatig zo hoog gehouden dat iedereen er een boterham aan kan verdienen.

Is overigens niet uniek. In de high-end regionen van de HiFi-branch zie je soortgelijke praktijken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

downtime schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:18:
Kijk nou. Allemaal dezelfde prijs. En de fysieke winkels hanteren gewoon dezelfde prijs. Dat hele onderscheid tussen fysiek en online bestaat in de fotografie branch juist niet. De prijzen worden kunstmatig zo hoog gehouden dat iedereen er een boterham aan kan verdienen.

Is overigens niet uniek. In de high-end regionen van de HiFi-branch zie je soortgelijke praktijken ook.
Dat verschil is er wel, maar niet zolang het van dezelfde distributeur komt. Begrijp je überhaupt wat ik probeer te zeggen want je hamert door op de kartelvorming waar ik met geen woord over gerept heb. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bedrijven onder de prijs krijgen gewoon geen artikelen meer geleverd. Parallelimport wordt braaf geweigerd voor garantie. Zo is de consument uiteindelijk de klos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Precies. Men kijkt vaak boos naar de winkeliers maar die hebben dit zelf niet bedacht. Het is vaak opgelegd door een distributeur met alleenrecht of zelfs vanuit de fabrikant. Doe je als winkelier niet mee dan sta je buitenspel.
Dat de consument de klos is vind ik dan wel weer wat sterk uitgedrukt. Ik kan er met name slecht tegen als je grote verschillen ziet tussen werelddelen of zelfs landen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Als er een vaste prijs is afgesproken, heeft de normale winkel in principe geen concurrentie want de webwinkel is niet goedkoper.
Voor de consument is het soms zelfs goedkoper omdat bij de webwinkel soms nog verzendkosten bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Gemak doet ook nog een hoop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ramzzz schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 14:59:

Je zou toch gek zijn om 'm dan in een fysieke winkel te bestelen/kopen. Dan moet je de fysieke winkel wel heel erg waarderen, en jouw zuurverdiende geld te gunnen.
Bestelen lijkt me sowieso geen goed plan... :z

Maar ik vind eigenlijk dat dat soort winkels gewoon een prijskaartje aan het vasthouden/bekijken/uitproberen/etc. moeten hangen. Dat geld zou je dan in mindering op de prijs moeten krijgen als je het product ook daadwerkelijk koopt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Gonadan schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:11:
Hoezo geen bestaansrecht? Blijkbaar zijn er genoeg winkels die het wel kunnen maken. Als ze dan een paar van die zeikerige consumenten verliezen die alleen maar naar prijs kijken dan boeit hen dat ook niets.
Zoals gezegd; als je je niche weet te vinden, geen probleem.
Maar jij zou dus gewoon stoppen met je winkel? Dan maar geen inkomen?
Waarom is het één gelijk aan het ander? Zoals gezegd; shape up or get out. Als je niet mee gaat met je tijd dan verlies je je bestaansrecht. Op een gegeven moment betekend dat dat je een andere baan zult moeten vinden. Dat heeft geen enkel verband met "geen inkomen", dat maak je er zelf van.

Ik was ooit verkoper. Daar was ik niet goed in. Ik kon dus kiezen: Verkoper blijven en daarmee geen baan en dus geen inkomen, of iets anders gaan doen en daarmee wel een baan en wel inkomen. Ik heb dat laatste gekozen en dat is wel zo prettig.

[ Voor 14% gewijzigd door Croga op 03-10-2016 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gonadan schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 18:51:
Precies. Men kijkt vaak boos naar de winkeliers maar die hebben dit zelf niet bedacht. Het is vaak opgelegd door een distributeur met alleenrecht of zelfs vanuit de fabrikant. Doe je als winkelier niet mee dan sta je buitenspel.
Dat de consument de klos is vind ik dan wel weer wat sterk uitgedrukt. Ik kan er met name slecht tegen als je grote verschillen ziet tussen werelddelen of zelfs landen.
Dan is de consument toch nog steeds de klos? Kijk eens naar Lego als voorbeeld. De online shop heeft andere prijzen voor vrijwel elk EU-land (na verrekening BTW). Als winkelier kan je ook de exclusive modellen niet meer krijgen en je hebt een maximale ordergrootte/jaar om te voorkomen dat de macht bij een winkelier i.p.v. fabrikant komt te liggen.
Fiber schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 00:09:
[...]

Bestelen lijkt me sowieso geen goed plan... :z

Maar ik vind eigenlijk dat dat soort winkels gewoon een prijskaartje aan het vasthouden/bekijken/uitproberen/etc. moeten hangen. Dat geld zou je dan in mindering op de prijs moeten krijgen als je het product ook daadwerkelijk koopt.
Dat doen ze ook, alleen is het niet zichtbaar. Daarvoor moet je onderhandelen terwijl het gemak van online was dat je dat dus niet meer hoefde. De concurrentie deed genoeg.

Overigens moet men in de stenen winkel het artikel ook bestellen (want alleen showmodel) en doet het dan opeens 2 weken voordat je het hebt. Online 24 uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet altijd lachen als ze in een fysieke winkel zeggen, dat ik een product over ruim een week op kan halen omdat het besteld moet worden.

Als ik het zelf bestel heb ik het 1 of 2 dagen later in huis, hoef ik het niet op te halen en ben ik vaak nog goedkoper uit ook. Wat denk je nou zelf!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Als je bij online bestelling de garantie hebt dat:
  1. het exact het product is wat je besteld hebt,
  2. voor de prijs die geadverteerd wordt,
  3. je garantie hebt conform de Nederlandse wetten (zoals via webshop),
  4. een product wordt teruggenomen bij defect of afwijking op bestelling,
  5. je extra voordeel hebt door parallelimportprijs (sommige zaken geven je zelfs de importheffingen terug! 8)7 ),
zie ik weinig redenen om niet elders te bestellen.

Waar heeft de winkel het aan verdiend, wat zijn wij de winkel inherent schuldig, dat wij structureel teveel mogen betalen?

Als er ergens een universele inkoopprijs is, en iedereen een fatsoenlijke marge hanteert, dan hoef je de koper in de fysieke winkel niet (extra) uit te knijpen.

Ik noem dit een kartel, omdat het dat ook is.

Het begint al bij de fabriek/tussenhandel nr. 1, vervolgens via de 'officiële importeur', die de prijzen kunstmatig hoog houdt, en vervolgens moeten wij de winkelier zielig vinden?

Ik ben best begaan met het winkeliersvak. Het zal geen vetpot zijn. Maar dat is 100% door externe factoren (locatie/huur, hoge inkoopprijzen) waar de koper ook geen boodschap aan hoeft te hebben, en waar winkeliers zelf een eind aan zouden moeten maken. Massaal de 'officiële importeur' omzeilen.

Laat die dan maar failliet gaan... dat is toch de factoor waar iedereen, winkelier én koper, last van heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 03-10-2016 11:01 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Ik was van het weekend in een fysieke winkel (nee jullie mogen me niet aanraken) en het produkt wat ik wilde kopen stond daar in een demo opstelling (top!, dat kan online dus niet) en ik wilde het kopen... niet op voorraad, ik kon het wel online bestellen 8)7 ja daar reis ik 40km voor, om het vervolgens alsnog online te bestellen.

Uiteindelijk in een andere winkel gekocht die het wel op voorraad had

[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 03-10-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Metro2002 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 11:44:
Ik was van het weekend in een fysieke winkel (nee jullie mogen me niet aanraken) en het produkt wat ik wilde kopen stond daar in een demo opstelling (top!, dat kan online dus niet) en ik wilde het kopen... niet op voorraad, ik kon het wel online bestellen 8)7 ja daar reis ik 40km voor, om het vervolgens alsnog online te bestellen.
Toch is dit waar deels de toekomst ligt m.i. Fabrikanten hebben er alle belang bij om hun producten uit te stallen, maar de schaal van normale winkels met beperkte voorraad (niet alle maten, variaties, etc) gaat niet werken. Als je in plaats daarvan een display stores hebt dan kan de klant het product in elk geval vooraf beoordelen.

Combineer dat met same of next day delivery en je hebt een oplossing die best aardig kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Rukapul schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:13:
[...]

Toch is dit waar deels de toekomst ligt m.i. Fabrikanten hebben er alle belang bij om hun producten uit te stallen, maar de schaal van normale winkels met beperkte voorraad (niet alle maten, variaties, etc) gaat niet werken. Als je in plaats daarvan een display stores hebt dan kan de klant het product in elk geval vooraf beoordelen.

Combineer dat met same of next day delivery en je hebt een oplossing die best aardig kan werken.
Same of next-day delivery gaat het hem dan toch net niet worden imho, same-day heb je dus een risico dat ik theoretisch nog in de winkel sta, next-day ben ik alweer aan het werk :)

Of iedereen moet zo'n pakketbus ophangen...

Daarom zie ik ook meer een extra toevoeging nodig, ik meen dat ik het idee van een ander land heb (maar geen idee meer welke) : online aangeven waar je interesse in hebt, dan delivery naar de winkel en dan kan je het daar direct meenemen of niet.
Dan heeft de winkel geen voorraad, de winkel kan ook meerdere maten etc meepakken met de delivery als iemand zijn maat niet goed weet.
En niemand grijpt mis in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-08 09:46
Gomez12 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 12:55:
[...]
Daarom zie ik ook meer een extra toevoeging nodig, ik meen dat ik het idee van een ander land heb (maar geen idee meer welke) : online aangeven waar je interesse in hebt, dan delivery naar de winkel en dan kan je het daar direct meenemen of niet.
Zoiets doet Coolblue toch al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Croga schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 05:51:
Waarom is het één gelijk aan het ander? Zoals gezegd; shape up or get out. Als je niet mee gaat met je tijd dan verlies je je bestaansrecht. Op een gegeven moment betekend dat dat je een andere baan zult moeten vinden. Dat heeft geen enkel verband met "geen inkomen", dat maak je er zelf van.

Ik was ooit verkoper. Daar was ik niet goed in. Ik kon dus kiezen: Verkoper blijven en daarmee geen baan en dus geen inkomen, of iets anders gaan doen en daarmee wel een baan en wel inkomen. Ik heb dat laatste gekozen en dat is wel zo prettig.
Ik vind het maar een vreemde redenatie. Als een winkel zijn prijzen noodgedwongen hoog houdt is dat voor jou een reden om het bestaansrecht te verliezen, ook al is het hartstikke logisch. Veel winkels bestaan juist daarom nog, dat jij het niet eens bent met die prijzen staat er los van.
Señor Sjon schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:18:
Dan is de consument toch nog steeds de klos? Kijk eens naar Lego als voorbeeld. De online shop heeft andere prijzen voor vrijwel elk EU-land (na verrekening BTW). Als winkelier kan je ook de exclusive modellen niet meer krijgen en je hebt een maximale ordergrootte/jaar om te voorkomen dat de macht bij een winkelier i.p.v. fabrikant komt te liggen.
Als de vraagprijs betalen gelijk staat aan 'de klos' zijn dan wel, maar dat gevoel is lang niet altijd terecht. Het betreffende Lego voorbeeld heb ik niet eerder van gehoord, maar ik haal mijn Lego dan ook van Bricklink. Scheelt een hoop. :P
Ramzzz schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:58:
Waar heeft de winkel het aan verdiend, wat zijn wij de winkel inherent schuldig, dat wij structureel teveel mogen betalen?

Als er ergens een universele inkoopprijs is, en iedereen een fatsoenlijke marge hanteert, dan hoef je de koper in de fysieke winkel niet (extra) uit te knijpen.

Ik noem dit een kartel, omdat het dat ook is.

Het begint al bij de fabriek/tussenhandel nr. 1, vervolgens via de 'officiële importeur', die de prijzen kunstmatig hoog houdt, en vervolgens moeten wij de winkelier zielig vinden?

Ik ben best begaan met het winkeliersvak. Het zal geen vetpot zijn. Maar dat is 100% door externe factoren (locatie/huur, hoge inkoopprijzen) waar de koper ook geen boodschap aan hoeft te hebben, en waar winkeliers zelf een eind aan zouden moeten maken. Massaal de 'officiële importeur' omzeilen.

Laat die dan maar failliet gaan... dat is toch de factoor waar iedereen, winkelier én koper, last van heeft?
Wat zit je toch weer te bazelen man. Kartel is prijsafspraken, dus alles gelijk, maar je zit te ranten dat winkeliers duur zijn. Is het dan toch niet gelijk? :?

Kartelvorming is verboden, dat gebeurt dan ook niet. Je kunt het principieel zo gaan noemen maar de term is gewoon fout. Het is hier een geval van opgelegde prijzen door fabrikant of distributeur, dat het net zo onwenselijk als kartelvorming ben ik met je eens. Het gaat marktwerking tegen.

Het nadeel voor de lokale importeur is dat hij rekening moet houden met lokale wetten en kosten. Dat gaat helaas verder dan BTW. Misschien is het model van regels per land wel gewoon verouderd, lokale bedrijven zijn vaak gewoon in het nadeel. Tenzij je wat extra's kan bieden, ook als importeur. Sommigen zorgen namelijk echt voor goede garantieafhandeling. Dat is namelijk iets wat geen enkele goedkope club écht goed regelt, ook al praat men het vaak goed omdat de kosten laag zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Gonadan op 03-10-2016 21:21 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Gonadan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:21:Ik vind het maar een vreemde redenatie. Als een winkel zijn prijzen noodgedwongen hoog houdt is dat voor jou een reden om het bestaansrecht te verliezen, ook al is het hartstikke logisch. Veel winkels bestaan juist daarom nog, dat jij het niet eens bent met die prijzen staat er los van.
Nou geef je interpretaties aan mijn woorden die ik niet geschreven heb.....

Als bepaalde winkels hun prijzen hoog houden én blijven bestaan dan hebben ze blijkbaar die niche gevonden die ze bestaansrecht geeft.
Wat ik wél wil zeggen is dat wanneer een winkel zijn prijzen omhoog gooit omdat ze minder verkopen en dan nóg minder gaan verkopen en gaan klagen, dan is dat onterecht. Er komen weinig mensen in physieke winkels omdat de prijzen te hoog zijn, de prijzen vervolgens verhogen lost dat probleem niet op.

Of ik het eens ben met de prijzen of niet is helemaal niet interessant. Ik koop al sinds jaar en dag alles waar ik zelf verstand van heb op het internet en alles waar ik zelf geen verstand van heb (zoals nette kleren bijvoorbeeld) in een physieke winkel. En dat bevalt me prima. Ik heb de winkels gevonden die aan mijn niche voldoen (écht weten hoe kleding werkt ;)) en ik het de internet winkels gevonden die aan mijn eisen aan commodities voldoen (hoewel dat erg fluïde is). Ik heb óók de winkels tenonder zien gaan die weigerden te kiezen en probeerden commodities zonder niche in physieke winkels te blijven verkopen. Ik kan je zeggen: Dat soort winkels is heel rap aan het verdwijnen, en terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Croga schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:41:
Nou geef je interpretaties aan mijn woorden die ik niet geschreven heb.....

Als bepaalde winkels hun prijzen hoog houden én blijven bestaan dan hebben ze blijkbaar die niche gevonden die ze bestaansrecht geeft.
Wat ik wél wil zeggen is dat wanneer een winkel zijn prijzen omhoog gooit omdat ze minder verkopen en dan nóg minder gaan verkopen en gaan klagen, dan is dat onterecht. Er komen weinig mensen in physieke winkels omdat de prijzen te hoog zijn, de prijzen vervolgens verhogen lost dat probleem niet op.
Dan heb ik je post inderdaad misschien niet juist opgevat. Mensen komen om verschillende redenen niet meer in fysieke winkels, prijs is daar slechts één van. Daarnaast zijn er ook redenen zoals gebrek aan kennis en service, gebrek aan aanbod, gemak online winkelen, gemak van thuisbezorgd krijgen.

Allemaal redenen waarom mensen niet meer heen gaan, maar het zorgt wel dat de inkomsten dalen. Soms is het dan nodig de marges wat aan te passen, want sommige mensen komen toch wel. Zeker als je artikelen verkoopt waar men toch wel heel graag even wil vasthouden en er over praten. Daarom stelde ik dat hoge prijzen niet per definitie als de oorzaak van alles gezien kan worden.
Of ik het eens ben met de prijzen of niet is helemaal niet interessant. Ik koop al sinds jaar en dag alles waar ik zelf verstand van heb op het internet en alles waar ik zelf geen verstand van heb (zoals nette kleren bijvoorbeeld) in een physieke winkel. En dat bevalt me prima. Ik heb de winkels gevonden die aan mijn niche voldoen (écht weten hoe kleding werkt ;)) en ik het de internet winkels gevonden die aan mijn eisen aan commodities voldoen (hoewel dat erg fluïde is). Ik heb óók de winkels tenonder zien gaan die weigerden te kiezen en probeerden commodities zonder niche in physieke winkels te blijven verkopen. Ik kan je zeggen: Dat soort winkels is heel rap aan het verdwijnen, en terecht.
Eigenlijk vind ik het wat onzinnig om het niche te noemen, feitelijk beschrijf je gewoon een winkel zoals hij zou moeten zijn. Het aantal winkels is lang geleden flink gegroeid, terwijl de gemiddelde kwaliteit daalde. Het was een markt van onbegrensde mogelijkheden waar je veel kwalitatief goede winkels het onderspit zag delven ten opzichte van de prijsvechters. Nu is de markt verschoven en zie je dat de prijsvechters het aan het verliezen zijn omdat ze niets anders kunnen bieden. De kwaliteitswinkels die het wel overleefd hebben zullen nu meer kans hebben.

Als eenzijdig voorbeeld de lokale BCC. Daar kocht ik 25 jaar geleden al spullen en kreeg toen uitgebreid en gedegen advies. Ze waren niet de goedkoopste maar je was vaak wel tevreden. Uiteindelijk kwamen er steeds meer winkels, allemaal goedkoper, maar ook allemaal veel minder kennis van zaken en meer gericht op marge verkopen dan de klant tevreden stellen. Uiteindelijk zijn ook heel veel van die winkels onderhand omgevallen en verdwenen, maar de BCC heeft het overleefd. Nu kan ik kiezen tussen bijvoorbeeld de Mediamarkt en BCC en uiteindelijk kom ik toch weer bij die laatste terecht. Want nog steeds krijg ik daar een uitgebreid en op mij gericht advies. Ook al merk je dat het ze wel veel gekost heeft, want ze hebben wel meer moeite om nog voldoende mensen met kennis neer te zetten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Gonadan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:58:
[...]
Als eenzijdig voorbeeld de lokale BCC. Daar kocht ik 25 jaar geleden al spullen en kreeg toen uitgebreid en gedegen advies. Ze waren niet de goedkoopste maar je was vaak wel tevreden.
Het probleem is imho simpelweg dat de keuze voor de consument vergroot is waardoor de consument kritischer kan zijn.

Zodat hij voor een artikel waar hij niets van afweet naar de BCC kan gaan voor advies en daarvoor een hogere prijs neerleggen.
Echter vroeger gingen mensen ook naar de BCC voor een kruimeldief (ik noem maar iets) terwijl ik daar geen advies voor nodig heb, ik wil gewoon de goedkoopste zonder premium voor advies.
Of neem bijv kabeltjes, merken als Monster en de bijbehorende prijzen zijn ook van alle tijden. Alleen vroeger was er geen Action waar je hetzelfde soort kabeltje kon meenemen voor een fractie van de prijs.

En net op de artikelen waar je advies voor wilt hebben zit zo goed als geen marge, de marge zit hem op die kruimeldief en op die kabeltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Vroeger was er ook veel minder markt voor al die gadgets of artikelen waar je niet zo kritisch op bent. Dat is ook wel veranderd. Overigens was bij SCART de meerwaarde van een monster kabel wel degelijk aanwezig. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Gonadan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:21:
[...]

Wat zit je toch weer te bazelen man. Kartel is prijsafspraken, dus alles gelijk, maar je zit te ranten dat winkeliers duur zijn. Is het dan toch niet gelijk? :?

Kartelvorming is verboden, dat gebeurt dan ook niet. Je kunt het principieel zo gaan noemen maar de term is gewoon fout. Het is hier een geval van opgelegde prijzen door fabrikant of distributeur, dat het net zo onwenselijk als kartelvorming ben ik met je eens. Het gaat marktwerking tegen.

Het nadeel voor de lokale importeur is dat hij rekening moet houden met lokale wetten en kosten. Dat gaat helaas verder dan BTW. Misschien is het model van regels per land wel gewoon verouderd, lokale bedrijven zijn vaak gewoon in het nadeel. Tenzij je wat extra's kan bieden, ook als importeur. Sommigen zorgen namelijk echt voor goede garantieafhandeling. Dat is namelijk iets wat geen enkele goedkope club écht goed regelt, ook al praat men het vaak goed omdat de kosten laag zijn.
Voordat je een ander van bazelen beticht, als iedere winkelier in dit land bij benadering dezelfde prijs hanteert, dan deugt er iets niet. Als de marge max. 2,5% is dus. Dus een prijsrange van pakweg 1.179-1.199.

Dat het kartelvorming in het exporterende buitenland start (bij een geïmporteerd product), dan zou je in buurlanden vergelijkbare prijzen moeten aantreffen. En vaak is dat ook zo. Verdisconteer je de importheffingen er land dan liggen de prijzen veelal gelijk. De grotere ketens/flagships kunnen door volume af en toe 5% toegeven op die prijs.

Ik noem het doelbewust een kartel - nogmaals - omdat er prijsafspraken zijn - en die zijn verboden - de importeur (soms zelfs de fabrikant zelf, zie bijv. Lego) legt deze prijzen in veel gevallen gewoon op. Opleggen, afspreken. Wat is dan het verschil? Kartel by proxy?Je moet als consument dus heel creatief worden, veel moeite doen, om andere prijzen te vinden, en die vind je dan met name online in de verre buitenlanden.

Lo and behold, de prijs ligt er meer dan 30% lager! En dat is meer dan de marge die je verwacht met importheffingen. Waar blijft die ruime 10% dan? Denk je dat de importeur die lagere prijs niet kan krijgen, met veel volume aan inkoop? Uiteraard. Maar die wordt flink opgehoogd, inkoop in Nederland ligt dus fors hoger. En dat is echt niet alleen maar door toedoen van logistiek en importheffingen.

Als een webshop in Taiwan €350 goedkoper (jahaa, weinig kans op fijne garantieafwikkeling, maar dat doen winkels in Nederland ook niet!) is dan een winkelier in Nederland (€1200), en zich kan veroorloven die importheffingen te vergoeden, dan neem ik zomaar aan dat hij gokt op een falende douane, maar ook dat zijn inkoop nóg lager ligt. Hij gaat toch niet vrijwillig zomaar €200 van zijn verkoopprijs aan marge weggeven?

Tussenhandel zuigt, met name door de groothandel, die de marges kunstmatig hooghoudt. En de tussenhandel is de lul. En de consument stemt met zijn voeten.

Waarom ze daar niet tegen in 't geweer komen - ze leggen allemaal langzamerhand het loodje - is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ramzzz schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 00:01:
[...]
Tussenhandel zuigt, met name door de groothandel, die de marges kunstmatig hooghoudt. En de tussenhandel is de lul. En de consument stemt met zijn voeten.

Waarom ze daar niet tegen in 't geweer komen - ze leggen allemaal langzamerhand het loodje - is me een raadsel.
Leuk eenzijdig bekeken, de andere kant van de medaille is dat zo goed als geen enkele webshop nog voorraad heeft, alles wordt gedropshipped vanaf de groothandel.

Wil je de groothandel ertussenuit halen dan moet of iedere webshop gigantische voorraden aanleggen inclusief risico's, of je krijgt iets als next-month-delivery ipv same-day / next-day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavendeRenee
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-12-2024
Gomez12 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 22:23:
[...]

Het probleem is imho simpelweg dat de keuze voor de consument vergroot is waardoor de consument kritischer kan zijn.

Zodat hij voor een artikel waar hij niets van afweet naar de BCC kan gaan voor advies en daarvoor een hogere prijs neerleggen.
Echter vroeger gingen mensen ook naar de BCC voor een kruimeldief (ik noem maar iets) terwijl ik daar geen advies voor nodig heb, ik wil gewoon de goedkoopste zonder premium voor advies.
Of neem bijv kabeltjes, merken als Monster en de bijbehorende prijzen zijn ook van alle tijden. Alleen vroeger was er geen Action waar je hetzelfde soort kabeltje kon meenemen voor een fractie van de prijs.

En net op de artikelen waar je advies voor wilt hebben zit zo goed als geen marge, de marge zit hem op die kruimeldief en op die kabeltjes
Helaas weet de gemiddelde retailverkoper ook can die kruimeldief zelf helemaal niks af. Het wordt opgezocht of ter plekke verzonnen. Het enige voordeel dat een retail winkel daarmee nog heeft of had is daarmee meteen teniet gedaan. Ik sta vaak in die winkel een product te Googlen op reviews en op features, omdat ik de verkopers al niet meer geloof. Tijdens dat Googlen zie je meteen dat alles online veel goedkoper is, dus de volgende stap is dan ook simpel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Er is toch ook een kledingwinkel waarvan de fysieke winkel alleen showroom is? Er is daar van elk model, kleur en maat één exemplaar om te passen en als je de klant de keuze gemaakt heeft wordt het als het ware online besteld en de volgende dag thuis geleverd. Je combineert zo de voordelen van een fysieke winkel met de voordelen van online kopen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mx. Alba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 07:23:
Er is toch ook een kledingwinkel waarvan de fysieke winkel alleen showroom is? Er is daar van elk model, kleur en maat één exemplaar om te passen en als je de klant de keuze gemaakt heeft wordt het als het ware online besteld en de volgende dag thuis geleverd. Je combineert zo de voordelen van een fysieke winkel met de voordelen van online kopen.
Je bedoelt de overhead van een fysieke winkel maar met de vertraagde levering van online. Je combineert ook de nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 07:23:
Het enige voordeel voor de consument is dat je niet een aantal maten hoeft te bestellen waarna je er meerdere terug kan sturen. De nadelen zijn vervolgens wel dat je niet iets meteen mee kan nemen, je alsnog de kosten hebt voor de winkel waar je effectief aan meebetaalt en je alsnog naar een binnenstad mag.

De voordelen zijn dermate beperkt dat ik zou passen voor dit soort oplossingen. Het is het net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 01:20:
[...]

Leuk eenzijdig bekeken, de andere kant van de medaille is dat zo goed als geen enkele webshop nog voorraad heeft, alles wordt gedropshipped vanaf de groothandel.

Wil je de groothandel ertussenuit halen dan moet of iedere webshop gigantische voorraden aanleggen inclusief risico's, of je krijgt iets als next-month-delivery ipv same-day / next-day
Dat is waar. :)

Alternatieve groothandel/inkoopcombinatie opzetten vanuit de branche ligt dan voor de hand.

Maar die collectieve investering zal wel niet lukken. Cash flow...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Napo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:38:
De voordelen zijn dermate beperkt dat ik zou passen voor dit soort oplossingen. Het is het net niet.
Maar het passen is nou juist het voordeel van die oplossing... :+

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1 ... 19 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels