De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 20 ... 138 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Mx. Alba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 07:23:
Er is toch ook een kledingwinkel waarvan de fysieke winkel alleen showroom is? Er is daar van elk model, kleur en maat één exemplaar om te passen en als je de klant de keuze gemaakt heeft wordt het als het ware online besteld en de volgende dag thuis geleverd. Je combineert zo de voordelen van een fysieke winkel met de voordelen van online kopen.
Tja, wat ik eerder al zei, geef een mogelijkheid om van te voren interesse aan te geven qua kledingstukken en laat die van centraal magazijn naar winkel komen en de klant kan direct de deur uitgaan met zijn spullen.

Dus niet van te voren orderen zodat de klant het moet meenemen, nope enkel interesse aangeven zodat het er ligt mocht de klant het mee willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:26
En waarom zou je het dan niet gelijk naar je huis laten sturen en de rest terugsturen? Die handeling is minder werk, aangezien een pakket op veel meer plekken afgegeven kan worden dan ergens bij één winkel in de stad.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ramzzz schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 00:01:
Voordat je een ander van bazelen beticht *knipgebazel*
Dat doe je nog steeds. Leuk dat het precies hetzelfde aan voelt, juridisch gezien zit je er gewoon helemaal naast. Principes win je geen rechtszaken mee.
jahaa, weinig kans op fijne garantieafwikkeling, maar dat doen winkels in Nederland ook niet!
Compleet de realiteit kwijt dus. Heb je wellicht een aantal heel slechte ervaringen in korte tijd gehad? :)
Tussenhandel zuigt, met name door de groothandel, die de marges kunstmatig hooghoudt. En de tussenhandel is de lul. En de consument stemt met zijn voeten.

Waarom ze daar niet tegen in 't geweer komen - ze leggen allemaal langzamerhand het loodje - is me een raadsel.
Het is erg lastig, meestal is het nog met goedkeuring van of onder druk van de fabrikant. Die houden tegenwoordig allemaal van 'advies'prijzen. Misschien is het wel een uitstervende tak in het bedrijfsleven. Zijn al die tussenhandelaars nog wel noodzakelijk? Hoe directer de lijn hoe minder overhead. Misschien moeten ze allemaal een bezorgdienst beginnen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Señor Sjon schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:22:
En waarom zou je het dan niet gelijk naar je huis laten sturen en de rest terugsturen? Die handeling is minder werk, aangezien een pakket op veel meer plekken afgegeven kan worden dan ergens bij één winkel in de stad.
Omdat sommige mensen winkelen etc wel leuk vinden om ook andere dingen te zien.
Plus dat het voor de winkeliers ook op grotere schaal kan, naar een particulier stuur je in wezen geen 15 paar schoenen om even te testen in 3 maten. Maar naar een verkooppunt waar er een controlerende medewerker is kan dat weer wel.

Maar ik vond alleen het bekijken en passen in de winkel om het daarna (exclusief de mensen die 24/7 thuis zijn of een pakketbus hebben) 2 dagen later bij de supermarkt op te halen niet echt een geslaagd concept, als ik het bekeken en gepast heb wil ik er gelijk mee weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:40:
Maar ik vond alleen het bekijken en passen in de winkel om het daarna (exclusief de mensen die 24/7 thuis zijn of een pakketbus hebben) 2 dagen later bij de supermarkt op te halen niet echt een geslaagd concept, als ik het bekeken en gepast heb wil ik er gelijk mee weglopen.
Vaak ga ik ook juist naar een winkel omdat ik dan zelf een exemplaar kan uitzoeken of het gelijk nodig heb. Zo wil kleding bijvoorbeeld binnen dezelfde maat soms nog weleens anders vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 19:07
Hier in de Carrefour in Spanje hebben ze het ook niet zo goed begrepen, helaas.

Een hele afdeling vol mobiele telefoons van alle soorten en maten.
- Achter glas
- Staan uit
- Je mag ze niet aanraken
- Ze mogen niet aan om te proberen

Toen ik vervolgens vroeg of ik dan puur en alleen op basis van specs en het uiterlijk een telefoon moet kopen was het antwoord "Ja". Toen ik zei dat ik hem dan net zo goed goedkoper van het internet kan halen haalde de verkoper z'n schouders op.

Dus gaan ze helemaal de moeite doen om al die telefoons prominent bij de ingang van een winkel te zetten, mag je ze niet aanzetten, je kunt ze niet aanraken. Kortom, geen enkele motivatie om bij hen de meerprijs te betalen. Uiteindelijk de winkel manager er bij gehaald en er op attent gemaakt dat ze Tablets en Laptops wél aan hebben staan en dat je die kunt bekijken en proberen alvorens tot aanschaf over te gaan. Ze kon het ook niet verklaren maar het was "beleid" en ze zou het doorgeven. Zucht :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:26
Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:03:
[...]

Tja, wat ik eerder al zei, geef een mogelijkheid om van te voren interesse aan te geven qua kledingstukken en laat die van centraal magazijn naar winkel komen en de klant kan direct de deur uitgaan met zijn spullen.

Dus niet van te voren orderen zodat de klant het moet meenemen, nope enkel interesse aangeven zodat het er ligt mocht de klant het mee willen nemen.
Waarom niet gewoon een winkel die alles heeft liggen?
In de US kan dit ook en dan is het nog goedkoper ook.
Daar heb ik drie broeken van Levi's gekocht voor € 109,-
Dezelfde broeken moeten hier € 99,95 per stuk kosten.
Dat heeft niks meer te maken met overhead of andere kosten maar is gewoon te triest voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
majic schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:46:
Hier in de Carrefour in Spanje hebben ze het ook niet zo goed begrepen, helaas.

Een hele afdeling vol mobiele telefoons van alle soorten en maten.
...
Dus gaan ze helemaal de moeite doen om al die telefoons prominent bij de ingang van een winkel te zetten, mag je ze niet aanzetten, je kunt ze niet aanraken.
Oftewel een heleboel waarde prominent bij de ingang waar iedere jatgrage bezoeker er zo mee weg kan rennen...

Of je verplaatst die display naar achteren in je winkel, zodat hij open kan. Of je moet laat hem prominent daar staan en dan moet hij idd dicht en beveiligd zijn.

Dat is toch niet zo raar?
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:44:
[...]
Vaak ga ik ook juist naar een winkel omdat ik dan zelf een exemplaar kan uitzoeken of het gelijk nodig heb. Zo wil kleding bijvoorbeeld binnen dezelfde maat soms nog weleens anders vallen.
Het gelijk nodig hebben dat wordt simpelweg te duur in de toekomst vermoed ik...
Frijns.Net schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:58:
[...]
...
Dat heeft niks meer te maken met overhead of andere kosten maar is gewoon te triest voor woorden.
Lol, in de US heb je ook niet alles liggen, zeer zeker niet.
Alleen in een paar winkels in steden zo groot of groter dan de totale randstad heb je wat jij beschrijft.
En dan alleen nog maar in bepaalde buurten.

De demografie van de US is totaal anders waardoor het daar op sommige plaatsen wel kan waar er hier simpelweg niet genoeg mensen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:10:
Het gelijk nodig hebben dat wordt simpelweg te duur in de toekomst vermoed ik...
Dat zal altijd blijven bestaan, tenminste voor wat meer gangbare zaken. De fysieke winkel verdwijnt niet zomaar helemaal van het podium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
[...]

Alleen in een paar winkels in steden zo groot of groter dan de totale randstad heb je wat jij beschrijft.

De demografie van de US is totaal anders waardoor het daar op sommige plaatsen wel kan waar er hier simpelweg niet genoeg mensen komen.
Wat betreft de demografie heb je wel een punt
Echter zijn de prijzen in de kleinere plaatsen nog lang niet zo hoog als bij ons, ook al is het aanbod in de winkel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
[...]

Oftewel een heleboel waarde prominent bij de ingang waar iedere jatgrage bezoeker er zo mee weg kan rennen...

Of je verplaatst die display naar achteren in je winkel, zodat hij open kan. Of je moet laat hem prominent daar staan en dan moet hij idd dicht en beveiligd zijn.

Dat is toch niet zo raar?

[...]
Ik vroeg de verkoper of ik een toestel kon proberen. Dat kon niet. Verder is het heel normaal om in telefoon winkels (maar ook bijv. Mediamarkt) toestellen die vast zitten aan een kabel te kunnen proberen.

Daarnaast hebben ze ook op de electronica afdeling wél tablets die ook diefstalgevoelig zijn (Zeker de 7-10" modellen) en die staan wel gewoon aan en zijn fysiek vast te pakken.

Welke debiel gaat er nou een telefoon kopen in een fysieke winkel zonder hem even geprobeerd te hebben? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majic schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:26:
Ik vroeg de verkoper of ik een toestel kon proberen. Dat kon niet. Verder is het heel normaal om in telefoon winkels (maar ook bijv. Mediamarkt) toestellen die vast zitten aan een kabel te kunnen proberen.
De Mediamarkt lijkt de uitzondering te zijn. Er zijn verder bijna alleen maar winkels met dummies, geen daadwerkelijke telefoons om te proberen - of af en toe een handvol echte topmodellen en de rest als dummy.
Welke debiel gaat er nou een telefoon kopen in een fysieke winkel zonder hem even geprobeerd te hebben? 8)7
Bijna iedereen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-08 01:23

[...]

Ik ben door de gehele US gereisd en bijna overal heb je binnen een straal van 10 mijl wel een grote Walmart of een Target zitten. Die winkels hebben echt een heel uitgebreid assortiment

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nou gaan beiden ook niet zo lekker, dus wellicht een eindig concept. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:29:
[...]

De Mediamarkt lijkt de uitzondering te zijn. Er zijn verder bijna alleen maar winkels met dummies, geen daadwerkelijke telefoons om te proberen - of af en toe een handvol echte topmodellen en de rest als dummy.

[...]

Bijna iedereen dus.
Apple winkels, om maar een invloedrijke keten te noemen? Verder is het helemaal geen probleem om op z'n minst het toestel fysiek vast te hebben in vrijwel alle andere winkels. En even aanzetten en proberen is vaak ook niet zo'n issue. Hoe dan ook is dit dus precies het gedrag waarom fysieke winkels gaan verdwijnen - wel demo toestellen hebben (bij de Carrefour zijn het géén dummies) maar je 700 euro kostende telefoon kan je niet eerst even werkend zien/proberen alvorens tot koop over te gaan.

Terwijl je dat met een tablet, tv, smart watch of laptop wél kunt doen, in dezelfde winkel. Het is gewoon absurd. Op die manier gaat men inderdaad wel z'n telefoon op t' internet bestellen - of even bij de mediamarkt langs hupsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Señor Sjon schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:34:
Nou gaan beiden ook niet zo lekker, dus wellicht een eindig concept. ;)
True that, maar toch mis ik dat soort winkels wel bij mij in de buurt, groot assortiment, van levensmiddelen tot autobanden, ruime openingstijden, buiten of aan de rand van de stad, dus veel parkeer ruimte.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majic schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:39:
Apple winkels, om maar een invloedrijke keten te noemen?
Apple-winkels zijn op veel vlakken niet te vergelijken met wat ik maar even gewone winkels zal noemen. Die hebben ook als policy mensen rustig een dag met het spul te laten spelen, terwijl je een gewone winkel dan allang uitgezet bent. Niet helemaal ontrecht, ook.
maar je 700 euro kostende telefoon kan je niet eerst even werkend zien/proberen alvorens tot koop over te gaan.
Met alle respect, maar wat gaat die handvol minuten je leren? Je zult je vaak moeten aanmelden met je eigen account en voordat je daarheen bent, zijn je 10 minuten ook wel weer op. Daar staat tegenover dat de winkelier het ding niet meer als nieuw kan verkopen en misschien zelfs met jouw account zit.

Mensen gaan naar die winkel omdat ze er dan thuis mee kunnen spelen, in plaats van een dag moeten wachten. Dat het allemaal zo onvriendelijk en onhandig zou zijn lijkt maar moeilijk te onderbouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:44:
[...]

Apple-winkels zijn op veel vlakken niet te vergelijken met wat ik maar even gewone winkels zal noemen. Die hebben ook als policy mensen rustig een dag met het spul te laten spelen, terwijl je een gewone winkel dan allang uitgezet bent. Niet helemaal ontrecht, ook.

[...]

Met alle respect, maar wat gaat die handvol minuten je leren? Je zult je vaak moeten aanmelden met je eigen account en voordat je daarheen bent, zijn je 10 minuten ook wel weer op. Daar staat tegenover dat de winkelier het ding niet meer als nieuw kan verkopen en misschien zelfs met jouw account zit.

Mensen gaan naar die winkel omdat ze er dan thuis mee kunnen spelen, in plaats van een dag moeten wachten. Dat het allemaal zo onvriendelijk en onhandig zou zijn lijkt maar moeilijk te onderbouwen.
Er is zo iets als een demo mode, klant hoeft helemaal niks te installeren. Gewoon even wat apps proberen, de camera proberen, touchscreen proberen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majic schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:08:
Er is zo iets als een demo mode, klant hoeft helemaal niks te installeren. Gewoon even wat apps proberen, de camera proberen, touchscreen proberen enz.
Toch is de keuze van winkeliers om het niet aan te bieden gangbaar en ook wel logisch. Je schijft een hoop waarde op zo'n telefoon af en loopt ook meer risico op diefstal, terwijl de waarde voor de klant klein lijkt de zijn. Echt testen is er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
SnowDude schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:42:
[...]

True that, maar toch mis ik dat soort winkels wel bij mij in de buurt, groot assortiment, van levensmiddelen tot autobanden, ruime openingstijden, buiten of aan de rand van de stad, dus veel parkeer ruimte.
De ruimte om te parkeren en de openingstijden zijn inderdaad geweldig.
Van 6-24h of gewoon 24h per dag de hele week.
Dat er nog een Starbucks of McDonalds in ligt is misschien wat erover maar soms wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:44:
[...]
Met alle respect, maar wat gaat die handvol minuten je leren?
Met alle respect, maar er zijn meerdere soorten mensen dan enkel tweakers...

Als mijn vader of mijn moeder een telefoon gaat kopen dan gaat die niet op internet specs nakijken etc, die gaat gewoon naar de winkel en wil daar zien hoe ze foto's moeten maken en of dat makkelijk genoeg voor hun werkt. En of het goed in de hand ligt.
Daar staat tegenover dat de winkelier het ding niet meer als nieuw kan verkopen
Nieuw is een heel rekbaar begrip hoor... En dat is maar goed ook, anders zou er zo goed als niets nieuw verkocht mogen worden.
Een demo-model is niet nieuw meer, maar een model wat even uit het doosje gehaald wordt door de verkoper en waarmee de klant even 5 minuten mag spelen is gewoon nog nieuw hoor.
Dat geldt voor de webshop-generatie en de tweakers, maar je hebt ook nog zat mensen die gewoon een telefoon willen hebben en in de winkel het uitkiezen op hoe het in de hand ligt (of waar bijv het camera-knopje zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-08 13:18
SnowDude schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:30:
[...]

Ik ben door de gehele US gereisd en bijna overal heb je binnen een straal van 10 mijl wel een grote Walmart of een Target zitten. Die winkels hebben echt een heel uitgebreid assortiment
Het is een hele andere discussie, maar dat zijn geen fijne winkels hoor. De marge die zij niet op de producten pakken komt rechtstreeks bij hun personeel vandaan.

Om nog te zwijgen over het effect dat ze hebben op de lokale middenstand.

Wat mij betreft moeten we dat soort winkels of absoluut niet hierheen willen halen.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:16:
Met alle respect, maar er zijn meerdere soorten mensen dan enkel tweakers...

Als mijn vader of mijn moeder een telefoon gaat kopen dan gaat die niet op internet specs nakijken etc, die gaat gewoon naar de winkel en wil daar zien hoe ze foto's moeten maken en of dat makkelijk genoeg voor hun werkt. En of het goed in de hand ligt.
Foto's maken werkt bij iedere telefoon hetzelfde en de kwaliteit kan je toch niet op zo'n schermpje beoordelen, dus daar valt allemaal bar weinig aan te testen. Hoe een telefoon in de hand ligt is prima met een dummy te beoordelen. Bij echte modellen zit de beveiliging vaak teveel in de weg om dat goed te kunnen doen.
Nieuw is een heel rekbaar begrip hoor... En dat is maar goed ook, anders zou er zo goed als niets nieuw verkocht mogen worden.
Een demo-model is niet nieuw meer, maar een model wat even uit het doosje gehaald wordt door de verkoper en waarmee de klant even 5 minuten mag spelen is gewoon nog nieuw hoor.
Nieuw is lang niet zo rekbaar als je het hier doet voorkomen. Niet alleen juridisch niet, maar als je als klant een doosje meekrijgt dat al open is, waar misschien de screenprotector al af is en misschien zelfs foto's op staan of een account op aangemaakt is, gaat de gemiddelde klant op hoge poten terug naar de winkel. Terecht, zou ik zeggen.
Dat geldt voor de webshop-generatie en de tweakers, maar je hebt ook nog zat mensen die gewoon een telefoon willen hebben en in de winkel het uitkiezen op hoe het in de hand ligt (of waar bijv het camera-knopje zit)
Ook daar werken dummies prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
SnowDude schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:42:
[...]

Dat soort hypermarches hebben gefaald in Nederland, mede dankzij DPO's (Distributie Planologisch Onderzoek) en lobby van de centrumwinkeliers/eigenaars. Zie de laatste soap het vestigen van een Decathlon in ik dacht Vlaardingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-08 00:43
Frijns.Net schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:58:
[...]

Daar heb ik drie broeken van Levi's gekocht voor € 109,-
Dezelfde broeken moeten hier € 99,95 per stuk kosten.
Dit ligt puur aan Levi's NL welke een Europese exclusiviteit deal heeft, je kan daarom op sites zoals amazon.com ook geen levi's bestellen en laten bezorgen in een Europees land (geblokkeerd)

Als dit wel zou kunnen dan zou je voor 130 euro inclusief verzenden en invoerrechten 3 broeken hebben.

Met TTIP zou dit niet meer zo makkelijk kunnen :+

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlak de gemeentebesturen ook niet uit. Die hebben vaak nog het streven om"de binnenstad te redden" door op buitenlocaties alleen bepaalde soorten detailhandel toe te staan. Denk dan aan alles rond wonen, klussen en tuinieren. De rest moet in het kernwinkelgebied of in buurtwinkelcentra om het daar "levend" te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Malfunctions schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:30:
[...]

Het is een hele andere discussie, maar dat zijn geen fijne winkels hoor. De marge die zij niet op de producten pakken komt rechtstreeks bij hun personeel vandaan.
Ik zie geen verschil met een Dirk en een AH die het liefste alleen personeel van 15 jaar oud hebben lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Gemeentebesturen en vastgoedeigenaren in stadscentra willen gewoon niet het enige logische doen: de binnenstad ontdichten oftewel gewoon een flink deel platbuldozeren, wegen herstellen en veel parkeergelegenheid bieden. Verdichting is strijdig met retail en ook nog met een aantal andere zaken waaronder aansluting van auto op OV.

Wat dat betreft ben ik blij dat om Eindhoven een aantal gemeentes liggen zoals Son en Breugel en Best die maar wat graag net ten noorden van de gemeentegrens retail als MM, Decathlon, Hornbach, etc. neermikken. Als Veldhoven slim is doet het exact hetzelde in het westen.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 04-10-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Señor Sjon schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:34:
[...]

Dat soort hypermarches hebben gefaald in Nederland, mede dankzij DPO's (Distributie Planologisch Onderzoek) en lobby van de centrumwinkeliers/eigenaars. Zie de laatste soap het vestigen van een Decathlon in ik dacht Vlaardingen.
Dit dus: http://vlaardingen24.nl/n...ers-tegen-komst-decathlon
Dat geeft precies aan wat er hier mis is. Lekker willen vasthouden aan de bestaande kleine winkels met te weinig keuze en te hoge prijzen.
Zoals in het artikel al staat zijn ze bang om inkomsten te derven, dat komt omdat ze zelf niet mee gaan in de wensen van de consument en de aanpassingen aan deze tijd.
Wel 80% winst willen maken op een kledingstuk en als er dan een mooi alternatief komt is het flink schrikken, logisch maar voor mij hoeft niemand 80% winst te maken op iets dat ik aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:07
Frijns.Net schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:13:
[...]

Dat geeft precies aan wat er hier mis is. Lekker willen vasthouden aan de bestaande kleine winkels met te weinig keuze en te hoge prijzen.
Zoals in het artikel al staat zijn ze bang om inkomsten te derven, dat komt omdat ze zelf niet mee gaan in de wensen van de consument en de aanpassingen aan deze tijd.
Wel 80% winst willen maken op een kledingstuk en als er dan een mooi alternatief komt is het flink schrikken, logisch maar voor mij hoeft niemand 80% winst te maken op iets dat ik aanschaf.
Wie maakt 80% winst op een kledingstuk? Bruto marge is heel wat anders dan winst. Daar moet de huur/loonkosten etc nog vanaf voordat je op het begrip winst terecht komt.
De gemiddelde detaillist mag zijn handen in elkaar knijpen als hij met meer dan fulltime werken een brutowinst behaald van 40.000 euro per jaar. (brutowinst is de winst voor belastingen) Ik ken er genoeg die dat nog niet halen met zijn tweetjes (man en vrouw) waarbij ze beiden meer dan 50 uur per week werken. Vaak is het zo dat ze in loondienst per saldo meer zouden binnenhalen dan als zelfstandig ondernemer. Dus 80% winst? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
BB-One schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:22:
[...]

Wie maakt 80% winst op een kledingstuk? Bruto marge is heel wat anders dan winst. Daar moet de huur/loonkosten etc nog vanaf voordat je op het begrip winst terecht komt.
De gemiddelde detaillist mag zijn handen in elkaar knijpen als hij met meer dan fulltime werken een brutowinst behaald van 40.000 euro per jaar. (brutowinst is de winst voor belastingen) Ik ken er genoeg die dat nog niet halen met zijn tweetjes (man en vrouw) waarbij ze beiden meer dan 50 uur per week werken. Vaak is het zo dat ze in loondienst per saldo meer zouden binnenhalen dan als zelfstandig ondernemer. Dus 80% winst? |:(
Maar als er dan een bedrijf slim wil zijn en in een gebied een winkel wil openen waar de huurprijzen een stuk lager liggen dan in de binnen stad dan lopen ze in de binnen stad te klagen dat die winkel de mensen bij ze weg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frijns.Net schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:13:
Het omgekeerde is ook waar - niemand wil teveel betalen, maar niemand wil ook met een uitgestorven binnenstad zitten. In steden waar dat wel het geval is, is het voor bewoners een behoorlijk probleem. Het is funest voor de sfeer, slecht voor de waarde van het vastgoed, de onveiligheid neemt toe - noem maar op. Dat maakt het wel degelijk een sociaal en maatschappelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
BB-One schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:22:
[...]

Als de winkelier er 20,- voor betaald om het te krijgen en het ligt voor 110,- of nog meer in de etalage, ja dan is dat gewoon winst. Dat er nog huur betaald moet worden enz. is logisch maar dan nog is het een belachelijke marge. Dus misschien geen pure 'winst' maar de marge is gewoon te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:58
je haalt winst en omzet door elkaar daar.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 13:48

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:26:
[...]

Het omgekeerde is ook waar - niemand wil teveel betalen, maar niemand wil ook met een uitgestorven binnenstad zitten. In steden waar dat wel het geval is, is het voor bewoners een behoorlijk probleem. Het is funest voor de sfeer, slecht voor de waarde van het vastgoed, de onveiligheid neemt toe - noem maar op. Dat maakt het wel degelijk een sociaal en maatschappelijk probleem.
Exact. Zonder retail zijn de dienstverleners (kapsalons, nagelsalons, etc.) en horeca ook zo goed als ten dode opgeschreven.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Frijns.Net schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:26:
Als de winkelier er 20,- voor betaald om het te krijgen en het ligt voor 110,- of nog meer in de etalage, ja dan is dat gewoon winst. Dat er nog huur betaald moet worden enz. is logisch maar dan nog is het een belachelijke marge. Dus misschien geen pure 'winst' maar de marge is gewoon te hoog.
Je hebt geen idee wat een winkel bedrijven in Nederland kost. Je zit met torenhoge huurkosten en je zit met al eveneens stevige personeelskosten. Buiten die directe personeelskosten zijn werknemers goed beschermd, dus je moet ook diverse risico's afschermen. Dat kost allebei aanzienlijk meer dan in veel andere landen.

Vergeet ook niet dat ruwweg 20% al direct in de zak van de overheid verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-08 13:18
SnowDude schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:01:
[...]

Ik zie geen verschil met een Dirk en een AH die het liefste alleen personeel van 15 jaar oud hebben lopen.
Dat is in elk geval dan nog personeel waar ze sociale lasten voor afdragen ;)

Maar zoals ik al zei, dat is een andere discussie.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:31:
[...]
Foto's maken werkt bij iedere telefoon hetzelfde en de kwaliteit kan je toch niet op zo'n schermpje beoordelen
Tja, als jij enkel naar jezelf kan kijken dan zijn we snel uitgepraat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-08 15:10
Sinds ik mij zelf op produkten kan orienteren via internet is het mij duidelijk geworden dat 95% van de verkopers van wat voor winkel dan ook in Utrecht gewoon lariekoek verkoopt, en zonder scrupules datgene probeert aan te prijzen wat in zijn zaak beschikbaar en liefst ook heel duur is. Een heel enkele keer -en tweemaal was dat bij de mediamarkt, andere keren bij Paradigit- kom je een integer iemand tegen die zegt: ik snap wat u zoekt, maar dit hebben wij niet, zal ik het voor u bestellen. Verkopers zijn verkopers en geen adviseurs. Naarmate de maatschappij steeds meer lijkt toe te groeien naar korte-termijn-denken en vooral goed voor jezelf zorgen lijken de ondernemers het voortouw te hebben genomen en de klanten wat dan ook te hebben aangesmeerd, zonder weinig zorg voor klantenbinding. Man man man man, wat een onzin heb ik te horen gekregen van verkopers. Op een gegeven moment heb ik bedacht: nou heb ik genoeg geld over de balk gegooid - ik ga mij zelf wel informeren voortaan ipv afgaan wat een lokaal handelaartje toevallig in huis heeft gehaald en nu kwijt moet.

Voorbeelden zijn moeilijk te herinneren omdat het al 10-15 jaar terug is, maar het ligt gewoon in de orde van grootte van TN-panelen adviseren als de klant om kleurechtheid en grote kijkhoeken vraagt. Nee hoor deze wasmachine is bijzonder stil, trouwens tegenwoordig zijn ze allemaal stil. Nee hoor, met deze CV-ketel kunt u prima uw extra grote regenval douchekop bedienen. Ja hoor, deze f5.6 lens is heel goed en erg geschikt voor indoor fotograferen. Ja nee hoor, ook met een 100mbit wlan moederbord zal een 1000mbit hub toch sneller internet geven hoor omdat je overhead hebt waardoor de boel minder snelt dichtslibt snapt u. Het laatste is een voorbeeld, maar niet overdreven, want dat is de shit die je als goedgelovige consument tot ca 2005 over je heen uitgestort kreeg zonder beter te weten.

Ben lang en trouw naar lokale winkels geweest, en had het ook erg fijn gevonden een winkel te treffen waar je op een gegeven moment vaker komt en iemand goed met je meedenkt - maar helaas.

Fysieke winkels? No thanks. Het aanbod is klein, de prijzen zijn hoog, de muziek staat hard, de informatie is slecht, en personeel is 100x meer geinteresseerd in de snelle verkoop dan in een tevreden klant. Ze bezorgen niet, je moet ernaar toe fietsen door de regen, en op maandag zijn ze dicht, en ze hebben geen support. Ik koop geen fuck meer in een winkel, ben blij dat ik van die verkopers af ben en mijn eigen vragen gewoon kan beantwoorden via internet en via reviews.

Ze hebben de tijd gehad, ze hadden het op goede persoonlijke service kunnen winnen - en de meesten hebben het niet gedaan. Hoeveel winkels waren er wel niet waar de verkoper minutenlang nodig had om sjacherijnig naar de balie te sjokken en verveeld te vragen wat je moest?

Ik zou dan dus ook zeggen: "zonsondergang cq darkness eternal voor de fysieke winkels die zich niet als de wiedeweerga toeleggen op persoonlijke en aandachtige service".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:37

Croga

The Unreasonable Man

Rukapul schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:02:
Wat dat betreft ben ik blij dat om Eindhoven een aantal gemeentes liggen zoals Son en Breugel en Best die maar wat graag net ten noorden van de gemeentegrens retail als MM, Decathlon, Hornbach, etc. neermikken. Als Veldhoven slim is doet het exact hetzelde in het westen.
Om nog maar te zwijgen over Helmond.... Tegenover het oude UPC gebouw komt waarschijnlijk iets soortgelijks......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Mx. Alba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:30:
[...]
Exact. Zonder retail zijn de dienstverleners (kapsalons, nagelsalons, etc.) en horeca ook zo goed als ten dode opgeschreven.
Maar is het aan de andere kant geen idee om gewoon "de binnenstad" te verhuizen naar een industrieterrein?

Het nadeel van de huidige binnenstad is simpelweg dat het helemaal vol zit en gigantisch duur is, daar kan geen decathlon neergezet worden dat kost veels te veel.
Maar waarom zouden de dienstverleners en de kleine winkels etc niet gewoon naar een industrieterrein kunnen verhuizen?

Maak er goed OV naartoe en start gewoon een nieuwe term : buitenstad.

De bestaande pandjeseigenaren kunnen namelijk bijna niets aan de huren doen (krijgen ze te veel afschrijving), oftewel dan maar wegtrekken en ergens anders opnieuw starten? Waarom niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:41:
[...]

Maar is het aan de andere kant geen idee om gewoon "de binnenstad" te verhuizen naar een industrieterrein?

Het nadeel van de huidige binnenstad is simpelweg dat het helemaal vol zit en gigantisch duur is, daar kan geen decathlon neergezet worden dat kost veels te veel.
Maar waarom zouden de dienstverleners en de kleine winkels etc niet gewoon naar een industrieterrein kunnen verhuizen?

De bestaande pandjeseigenaren kunnen namelijk bijna niets aan de huren doen (krijgen ze te veel afschrijving), oftewel dan maar wegtrekken en ergens anders opnieuw starten? Waarom niet...
De kracht van de binnenstad zit hem nou juist in de combinatie van retail, diensten, horeca, markten en ... gezelligheid. Je kan veel zeggen over van die locaties in de buitengebieden, maar gezellig zijn ze niet. :D En meestal zetten ze juist daar ook van die megastores neer waardoor je de charme van de kleine winkeltjes, veel verschillende winkels binnen een relatief klein gebied, totaal verliest.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Frijns.Net schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:26:
[...]

Dan is de marge op 'jouw' salaris ook te hoog! Inkoopkosten voor jezelf € 0 en loon (=opbrengst) € 2500 (noem maar wat..) is zelfs oneindig....

Waar de discussie over gaat in het verhaal Vlaardingen (en dat geldt eigenlijk voor elke plaats waar een dergelijk groot bedrijf buiten het centrum wil gaan zitten). De middenstand is altijd gedwongen door de gemeente om in het centrum te gaan zitten ("centrumfunctie") met hoge(re) huren, betaald parkeren etc.
Komt er een groot winkelbedrijf dan 'mag ' dat wel in een keer buiten het centrum, gevolg is dat de consumenten die nog in het centrum komen nu naar de winkel buiten het centrum worden gezogen. Wie staan dan met de lege handen, de kleinere winkeliers. De kleinere winkeliers hebben niet zo zeer problemen met concurrentie, maar wel met oneerlijke concurrentie, want dat is het dan wel, de decathlon mag op fabrieksterrein in plaats van winkelgrond, dus heeft veel lagere lasten. Afgezien van de lokale sportwinkel zal de middenstand het waarschijnlijk toejuichen als een Decathlon zich in het centrum van Vlaardingen zou vestigen. Ik denk zelf dat de lokale sportwinkel er wellicht ook nog blij mee zou zijn, kan hij laten zien waar hij in uitblinkt, namelijk service en hij krijgt meer loop naar zijn winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Mx. Alba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:44:
[...]
De kracht van de binnenstad zit hem nou juist in de combinatie van retail, diensten, horeca, markten en ... gezelligheid.
Gezellig vind ik leegstand nou ook weer niet echt.
En de leegstand in de binnenstad groeit en groeit. Dan kan je aan het verleden vast blijven houden, of je kan kijken hoe je verder kan...
Je kan veel zeggen over van die locaties in de buitengebieden, maar gezellig zijn ze niet. :D En meestal zetten ze juist daar ook van die megastores neer waardoor je de charme van de kleine winkeltjes, veel verschillende winkels binnen een relatief klein gebied, totaal verliest.
De charme van de kleine winkeltjes is al bijna nul. De gemiddelde binnenstad is (naar mijn gevoel) voor iets van 90% gevuld met standaard keten-winkels of shoarma zaken of belwinkels.

Ik heb een beetje het idee dat je 10 jaar geleden voor het laatst in de binnenstad geweest bent... Want wat jij beschrijft zie ik al bijna niet meer tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
BB-One schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:46:
[...]
Afgezien van de lokale sportwinkel zal de middenstand het waarschijnlijk toejuichen als een Decathlon zich in het centrum van Vlaardingen zou vestigen. Ik denk zelf dat de lokale sportwinkel er wellicht ook nog blij mee zou zijn, kan hij laten zien waar hij in uitblinkt, namelijk service en hij krijgt meer loop naar zijn winkel.
Lol, de halve middenstand moet afgebroken worden om ruimte te maken voor een Decathlon.

Laten we reeel wezen, een Decathlon kan niet in een binnenstad omdat dat het concept niet is.
Het concept van een Decathlon en een Ikea etc is :
- Groots en ruim opgezet zodat er veel keuze is
- Lage marges zodat mensen snel en veel kiezen

In de binnenstad kan je het niet groots en ruim opzetten en lage marges kan je helemaal vergeten.
En al zou het qua concept kunnen, de halve binnenstad moet afgebroken worden om ruimte te maken. Er zijn bijna geen panden daarvoor geschikt in de binnenstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:50:
[...]

En de leegstand in de binnenstad groeit en groeit. Dan kan je aan het verleden vast blijven houden, of je kan kijken hoe je verder kan...

[...]

De charme van de kleine winkeltjes is al bijna nul. De gemiddelde binnenstad is (naar mijn gevoel) voor iets van 90% gevuld met standaard keten-winkels of shoarma zaken of belwinkels.

Ik heb een beetje het idee dat je 10 jaar geleden voor het laatst in de binnenstad geweest bent... Want wat jij beschrijft zie ik al bijna niet meer tegenwoordig.
Misschien moet er eens een lijst komen van wel leuke binnensteden. ik was laatst in Zwolle, voor de kenners: De Diezerstraat is inderdaad grotendeels zaken die je overal treft, maar ga je richting het grote kerkplein dan ziet het er al heel anders uit. waarom zitten de kleine zaken niet in de Diezerstraat? Te hoge huren, te lange huurcontracten....
Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:54:
[...]

Lol, de halve middenstand moet afgebroken worden om ruimte te maken voor een Decathlon.
Waarvan we hadden geconcludeerd dat dat toch al grotendeels leegstaat?
Laten we reeel wezen, een Decathlon kan niet in een binnenstad omdat dat het concept niet is.
Het concept van een Decathlon en een Ikea etc is :
- Groots en ruim opgezet zodat er veel keuze is
- Lage marges zodat mensen snel en veel kiezen
Kan niet of wil niet?
In de binnenstad kan je het niet groots en ruim opzetten en lage marges kan je helemaal vergeten.
En al zou het qua concept kunnen, de halve binnenstad moet afgebroken worden om ruimte te maken. Er zijn bijna geen panden daarvoor geschikt in de binnenstad.
Ook hier geldt kan niet of wil niet?

Mediamarkt is toch ook een groot en ruim opgezet concept? Waarom kunnen die wel in de binnenstad zitten? De decathlons die ik ken zijn niet groter dan de gemiddelde mediamarkt. Dus het kan wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:50:
[...]

[...]

Tja, mijn referentie is dan de straat waar mijn (ex :'( ) vriendin haar salon heeft. Een monumentaal straatje met een zeer breed aanbod aan winkels. Een paar kledingwinkels, een paar kapsalons, een paar restaurants, een afhaalchinees, een paar koffiehuizen, een traditionele bakker, een Bakker Bart, een koffiespeciaalzaak, een chocoladespeciaalzaak, een stripboekhandel, een Christelijke boekhandel, een tabakszaak, een vintage/tweedehandswinkel, een feest/carnavalswinkel, een parfumerie, en ik vergeet vast nog een heleboel. Zeker niet een standaard winkelstraat met alleen maar de zelfde bekende merken - juist overwegend kleinere ketens en echte ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:37:
Tja, als jij enkel naar jezelf kan kijken dan zijn we snel uitgepraat.
Jij kan op een telefoonschermpje beoordelen of een foto van 16 megapixel scherp is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:03:
[...]

Jij kan op een telefoonschermpje beoordelen of een foto van 16 megapixel scherp is?
Daar hebben we dus de reviews op Tweakers voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Ik kan dat, met dank aan kunnen inzoomen op de foto, nog zien op het vrij belabberde 2" schermpje van mijn spiegelreflex, dus dat moet geen probleem zijn op een haarscherp 5" scherm van een telefoon.

Nee, de allerfijnste details zie je niet, maar een algemeen beeld zeker wel.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:10:
Daar hebben we dus de reviews op Tweakers voor. ;)
Precies dit.
RobinHood schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:12:
Ik kan dat, met dank aan kunnen inzoomen op de foto, nog zien op het vrij belabberde 2" schermpje van mijn spiegelreflex, dus dat moet geen probleem zijn op een haarscherp 5" scherm van een telefoon.

Nee, de allerfijnste details zie je niet, maar een algemeen beeld zeker wel.
Mijn ervaring is juist dat het dan vaak op een groot scherm nog stevig tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Znorkus schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:39:
Sinds ik mij zelf op produkten kan orienteren via internet is het mij duidelijk geworden dat 95% van de verkopers van wat voor winkel dan ook in Utrecht gewoon lariekoek verkoopt, en zonder scrupules datgene probeert aan te prijzen wat in zijn zaak beschikbaar en liefst ook heel duur is.
Een extreem ander voorbeeld had ik in Thailand, daar was een product dat ik wilde hebben niet in voorraad, maar wel in een andere vestiging 2 kilometer verder op. De verkoper verontschuldigde zich en vroeg of ik 5 minuten kon wachten, iemand van het winkel personeel stapt op een brommertje en rijd even heen en weer naar de andere winkel om het product te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mx. Alba schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:00:
Tja, mijn referentie is dan de straat waar mijn (ex :'( ) vriendin haar salon heeft. Een monumentaal straatje met een zeer breed aanbod aan winkels. Een paar kledingwinkels, een paar kapsalons, een paar restaurants, een afhaalchinees, een paar koffiehuizen, een traditionele bakker, een Bakker Bart, een koffiespeciaalzaak, een chocoladespeciaalzaak, een stripboekhandel, een Christelijke boekhandel, een tabakszaak, een vintage/tweedehandswinkel, een feest/carnavalswinkel, een parfumerie, en ik vergeet vast nog een heleboel. Zeker niet een standaard winkelstraat met alleen maar de zelfde bekende merken - juist overwegend kleinere ketens en echte ondernemers.
Dat is mijn ervaring ook inderdaad. Natuurlijk hebben veel steden één of enkele van die straten waar je veel ketens ziet, maar een centrum is meer dan die ene straat. Als in zo'n straat al wat omvalt en alle omliggende straten raken ook leeg dan blijft er inderdaad weinig van zo'n centrum over.
De charme is vaak juist om gezellig te winkelen en daarna een terrasje pakken of lekker uit eten of iets dergelijks. Ik zou dat echt wel missen.
Waarom accepteer je niet gewoon dat er ook mensen zijn met een andere mening? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:32:
Waarom accepteer je niet gewoon dat er ook mensen zijn met een andere mening? :?
Laten we niet ook in dit topic op de man gaan spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
SnowDude schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:30:
[...]

Een extreem ander voorbeeld had ik in Thailand, daar was een product dat ik wilde hebben niet in voorraad, maar wel in een andere vestiging 2 kilometer verder op. De verkoper verontschuldigde zich en vroeg of ik 5 minuten kon wachten, iemand van het winkel personeel stapt op een brommertje en rijd even heen en weer naar de andere winkel om het product te halen.
Ach daar hoef je niet eens voor naar Thailand, bij mij in het dorp:
- Ik twijfel over het schermformaat van een TV --> Ach probeer hem maar even twee weken uit
- Ik moet een gat in de vloer boren heb, dus heb een lange boor nodig--> bij de lokale bouwmarkt wordt gevraagd hoe vaak ik zo'n boor nodig heb, op mijn antwoord 1x krijg ik te horen, ach leen die van mij maar is zonde om daar een boor voor te kopen.
- Kleding moet naar de stomerij, bij een lokale winkel kun je het inleveren, maar op de dag dat het terug is red ik het niet om voor sluitingstijd op te halen. --> ach breng het 's avonds wel even langs.
- Wasmachine gekocht --> gratis bezorgd en aangesloten, bleek ook nog een langere waterslang nodig te zijn --> gratis geïnstalleerd en geleverd

Door dat soort acties hebben ze aan mij een goede klant en als je een goede klant bent kun je ook best wel een opmerking plaatsen over hun prijzen en dat je het ergens anders goedkoper kunt krijgen, maar dan moet je ook een redelijk bedrag willen betalen voor de service. Het moet namelijk van twee kanten komen.

If you pay peanuts you get monkeys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Rukapul schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:02:
Gemeentebesturen en vastgoedeigenaren in stadscentra willen gewoon niet het enige logische doen: de binnenstad ontdichten oftewel gewoon een flink deel platbuldozeren, wegen herstellen en veel parkeergelegenheid bieden. Verdichting is strijdig met retail en ook nog met een aantal andere zaken waaronder aansluting van auto op OV.

Ik heb altijd het idee dat Veldhoven al moeite genoeg heeft de winkels open te houden met het aantal inwoners wat het heeft. ja in het weekend is het wel redelijk druk in het centrum maar doordeweeks was het aardig uitgestorven (OK ik woon er al 10 jaar niet meer maar mijn ouders/schoonouders wel). Iedereen die iets nodig heeft van de MM of eens lekker wil shoppen gaat toch wel naar Eindhoven.

Nu woon ik in Amstelveen en ik zie precies hetzelfde. Centrum is redelijk goed uitgerust met een Bijenkorf en voldoende winkels maar voor het echte dagje shoppen of MM/Decathlon/etc. gaat men naar Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:33:
Laten we niet ook in dit topic op de man gaan spelen.
Laten we wat in andere topics gebeurt ook gewoon daar laten. Geef gewoon antwoord op de vraag.

Enerzijds kan ik mij heel goed voorstellen dat winkeliers liever niet wat dure telefoons opofferen voor de kijkers die meestal toch niet kopen.
Anderzijds wéét ik dat veel mensen hem toch graag even echt voelen en er doorheen klikken. Kijken wat er gewijzigd is qua OS en layout, gewoon een gevoel krijgen. Prima dat velen dat niet nodig vinden en via reviews alles kunnen doen, maar het is simpelweg gewoon wél een punt waar een deel van de consumenten naar op zoek is.
Heel veel winkels staan het dan ook wel toe, maar alleen als je het even vraagt en dan onder toezicht van een verkoper. Zo los als bij de MM is wel uitzonderlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Uncle Mel schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:01:
[...]

Ik heb altijd het idee dat Veldhoven al moeite genoeg heeft de winkels open te houden met het aantal inwoners wat het heeft. ja in het weekend is het wel redelijk druk in het centrum maar doordeweeks was het aardig uitgestorven (OK ik woon er al 10 jaar niet meer maar mijn ouders/schoonouders wel). Iedereen die iets nodig heeft van de MM of eens lekker wil shoppen gaat toch wel naar Eindhoven.
Ik doelde er juist op dat de omliggende gemeente mooi het retailbeleid van de grote stad ondermijnen ;)
Nu woon ik in Amstelveen en ik zie precies hetzelfde. Centrum is redelijk goed uitgerust met een Bijenkorf en voldoende winkels maar voor het echte dagje shoppen of MM/Decathlon/etc. gaat men naar Amsterdam.
Ik wil niet 'shoppen' en velen met mij. Daarom zijn die decentrale winkellocaties ook zo ideaal omdat je daar heel efficient kunt doen waarvoor je komt.

Ik ben afgelopen weekend zelfs naar een winkel in een klein dorp gegaan in plaats van het centrum omdat ik er sneller was, voor de deur (gratis) kon parkeren en met een hoog service niveau zo weer weg kon met de aankopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 04-10-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:02:
Laten we wat in andere topics gebeurt ook gewoon daar laten. Geef gewoon antwoord op de vraag.
offtopic:
Ik laat het in dat topic en geef dus ook geen antwoord op iets dat eigenlijk helemaal geen vraag is ;)
Gonadan schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:02:
Heel veel winkels staan het dan ook wel toe, maar alleen als je het even vraagt en dan onder toezicht van een verkoper. Zo los als bij de MM is wel uitzonderlijk.
Klopt. Doen alsof het te bizar voor woorden is dat het niet kan gaat dus niet op. Het wordt op verzoek soms toegestaan, maar dat gebeurt niet standaard.
Rukapul schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:06:
Ik wil niet 'shoppen' en velen met mij.
Heel veel mensen willen juist wel shoppen. Het zakelijke winkel-in-winkel-uit of zelfs helemaal geen fysieke winkel is populair op Tweakers, maar je hoeft maar op zaterdag en zonder in een middelgrote stad te gaan kijken om te zien dat shoppen voor veel mensen al een bezigheid op zich is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:23:
offtopic:
Ik laat het in dat topic en geef dus ook geen antwoord op iets dat eigenlijk helemaal geen vraag is ;)

[...]

Klopt. Doen alsof het te bizar voor woorden is dat het niet kan gaat dus niet op. Het wordt op verzoek soms toegestaan, maar dat gebeurt niet standaard.
Het was wel een serieuze en losstaande vraag, maar goed, dan niet. :)

Het is inderdaad niet 'te bizar voor woorden' te noemen, dat gaat inderdaad niet op. Maar het gebeurt echt wel veel vaker dan jij denkt. Wellicht heb je zelf niet zo vaak naar telefoons gewinkeld op die manier, maar het is in veel winkels echt wel normaal dat je hem even mag vragen en proberen. De rest doet het met dummies of ze zijn al zo verprutst dat ze niet meer representatief zijn voor de werkelijkheid, dus wat dan het nut nog is. :P

Op zich valt proberen ook onder de wet van aankoop op afstand, je kunt altijd weer fabrieksinstellingen doen en hem terug sturen. Dus waarom mensen daar zo zwaar aan zouden tillen begrijp ik niet zo goed.
Heel veel mensen willen juist wel shoppen. Het zakelijke winkel-in-winkel-uit of zelfs helemaal geen fysieke winkel is populair op Tweakers, maar je hoeft maar op zaterdag en zonder in een middelgrote stad te gaan kijken om te zien dat shoppen voor veel mensen al een bezigheid op zich is.
Inderdaad. Hele horders maken er gewoon een gezellig dagje van, al is het maar gewoon lekker rondkijken om daarna ergens een bakkie vernaggelde koffie te doen. Voor veel tweakers (en mannen) klinkt het niet aantrekkelijk, maar de stadscentra zijn vaak nog best druk bezocht.

Dat is overigens nog een losstaand punt met betrekking tot tweakers en fysieke winkels. Een tweaker zal het advies van een fysieke winkel vaak als inferieur zien, terwijl het voor de gemiddelde consument misschien best afdoende is.

Nu heb ik het niet over de verkopers puur op marge of verkopers die echt geen kennis hebben, maar de verkopers die een globaal advies geven in de hoop de klant tevreden te stellen.

Tweakers zijn nogal van de specs en wegen wel heel nauwkeurig af waarom een bepaalde keuze voor een bepaalde situatie geschikt zou moeten zijn. Terwijl een verkoper minder diepe kennis heeft en gewoon probeert één van de artikelen uit het assortiment zo goed mogelijk te matchen met de wens van de klant.

Net zoals veel tweakers heel hard moeten huilen van de Consumentenbond terwijl heel veel jan-met-de-petconsumenten er erg blij mee zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het is ook maar net waar je veel van weet. Stuur een willekeurige Tweaker op pad om een hengel te kopen, en grote kans dat ie gewoon thuiskomt met wat de man van de winkel hem aanraadde, terwijl iemand die het echt als hobby heeft, waarschijnlijk veel kritischer is en waarschijnlijk met compleet wat anders komt aanzetten.

Eigenlijk verbaast het mij daarom ook wel dat er zoveel kledingwinkels omvallen. Juist kleding is iets waar je geen specs over kan opzoeken. Ja, dichtheid van het materiaal kun je nog wel eens vinden, maar verder? Het ene shirt heeft geen hogere refreshrate dan het andere shirt :+ Ik koop kleding daarom eigenlijk behoorlijk blind. Geen flauw idee wat voor kwaliteit shirt ik nu aan heb. Heb ik dit shirt over 5 jaar nog, of kan ik hem over een halfjaar weggooien? Geen flauw idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gomez12 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:41:

Een Amerikaanse Mega Mall? Graag!
Ik heb sowieso weinig met "de binnenstad": je kan er niet parkeren, als je met de trein ergens naartoe moet moet je je eerst per bus weer uit die binnenstad zien te wurmen, alles is krap, het is overvol, en inderdaad: het drijft prijzen op.
Doe mij maar een grote Mall, ergens buiten de stad, omgeven door gigantische parkeerplaatsen waar je deuren ook nog open kunnen.
En voor de mensen die zeggen met het OV te gaan: met een bus kan je niet fatsoenlijk iets kopen. Je kan nog geen krat bier meenemen, geen boodschappen, hooguit een klein beetje kleding o.i.d.
Voor een pleintje met terrasjes geef ik je gelijk. Maar als ik kijk waar ik ben opgegroeid (Leiden), en wat er de laatste keer dat ik daar over de Haarlemmerstraat liep van over is, dan noem ik het geen "gezelligheid" meer. Een troosteloze aanblik komt meer in de buurt. Tel daarbij op de ghettovorming die maakt dat Leiden nu is wat Den Haag in mijn jeugd was, en ik blijf er liever weg.
SnowDude schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:30:
Dat heeft meer met het salaris daar in Azie te maken. Ik verbaasde me in kledingwinkels ook dat er werkelijk bij elke rij schappen een meisje stond te wachten op een klant. Een hele rij wachtende personeelsleden achter elkaar!
Nederland zegt vaak een diensteneconomie te zijn, maar diensten zijn stomweg veel te duur. Iemand die hetzelfde salaris als jijzelf heeft inhuren kost je al gauw 8 uur werken per uur. Waar het in Azie normaal is om een wasmachine door de bezorger even te laten aansluiten, moet je hier al blij zijn als-ie voor 40 euro extra de trap op wordt gebracht.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 04-10-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:48:
Tweakers zijn nogal van de specs en wegen wel heel nauwkeurig af waarom een bepaalde keuze voor een bepaalde situatie geschikt zou moeten zijn. Terwijl een verkoper minder diepe kennis heeft en gewoon probeert één van de artikelen uit het assortiment zo goed mogelijk te matchen met de wens van de klant.
Heel veel mensen zal het ook een worst zijn of het nou product X of Y wordt. Als het er leuk uitziet en een beetje doet wat het moet doen is het prima. Niet voor niets is een veelgehoorde kreet dat het gewoon moet werken. Wat daaronder zit kan eigenlijk niet zoveel schelen en en verkoper kan er dan ook niet zo snel naast zitten.
Iew!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:42

TommyGun

Stik er maar in!

RemcoDelft schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:58:
[...]

Een Amerikaanse Mega Mall? Graag!
Ik heb sowieso weinig met "de binnenstad": je kan er niet parkeren, als je met de trein ergens naartoe moet moet je je eerst per bus weer uit die binnenstad zien te wurmen, alles is krap, het is overvol, en inderdaad: het drijft prijzen op.
Doe mij maar een grote Mall, ergens buiten de stad, omgeven door gigantische parkeerplaatsen waar je deuren ook nog open kunnen.
En voor de mensen die zeggen met het OV te gaan: met een bus kan je niet fatsoenlijk iets kopen. Je kan nog geen krat bier meenemen, geen boodschappen, hooguit een klein beetje kleding o.i.d.

[...]
RemcoDelft for president _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
2 jaar geleden in Rio de Janeiro een fantastisch mooi voorbeeld gezien hoe het wél zou moeten. (even aansluitend op de Amerikaanse Mega Mall).

Vanuit Barra Shopping, zo heet het winkelcentrum, rijden er een paar verschillende buslijnen gratis (!) een ronde door bepaalde wijken. Je kunt op een paar verschillende plaatsen in- en uitstappen. Uiteindelijk wordt je voor de deur van het winkelcentrum afgezet. Deze bussen zijn erg netjes, kleiner dan een reguliere OV-bus én met airco. De buschauffeur is netjes in uniform en ontzettend beleefd.

Dit winkelcentrum wordt door veel locals gebruikt om hun tijd door te brengen. Het is groot, heeft 2 of 3 lagen met winkels, het is netjes, er lopen conciërges en beveiliging rond, er zijn toiletten die netjes zijn (en functioneren) en er is plaats genoeg voor eettentjes. Ow ja, er zit ook nog een bios in. Dit hele winkelcentrum is ook nog eens voorzien van airco, wat best handig is wanneer het buiten 40 graden is. Kortom het is een fantastisch winkelcentrum waar altijd gezellige drukte is.

Dit is voor mij een voorbeeld van hoe het wél zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:36:
Ow ja, er zit ook nog een bios in. Dit hele winkelcentrum is ook nog eens voorzien van airco, wat best handig is wanneer het buiten 40 graden is.
Onderschat niet hoezeer dit een factor is in warme klimaten. Daar valt zoiets buiten bijna niet te doen, terwijl dat in Nederland prima is. Ja, het regent hier af en toe, maar het verschil is aanzienlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sorry, maar als het regent of dreigt te gaan regenen blijf ik thuis. Ook al kan in of bij het centrum parkeren tegen acceptabele tarieven. Ik heb gewoon geen zin om door de regen te lopen, zelfs niet wanneer het zogenaamd romantisch zou moeten zijn.

Dus Mega Malls zouden óók in Nederland voor aangename verrassingen kunnen zorgen. Maar ja, geen projectontwikkelaar die daar z'n vingers aan wil branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Het is erg lastig, meestal is het nog met goedkeuring van of onder druk van de fabrikant. Die houden tegenwoordig allemaal van 'advies'prijzen. Misschien is het wel een uitstervende tak in het bedrijfsleven. Zijn al die tussenhandelaars nog wel noodzakelijk? Hoe directer de lijn hoe minder overhead. Misschien moeten ze allemaal een bezorgdienst beginnen. ;)
De tussenhandel of importeurs of distributeurs bestaan omdat kleine winkels en ketens niet groot genoeg kunnen inkopen. Verzending zou heel duur zijn als je elke keer kleine hoeveelheden moet versturen. Daarom bestaat de tussenhandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:09:
Heel veel mensen zal het ook een worst zijn of het nou product X of Y wordt. Als het er leuk uitziet en een beetje doet wat het moet doen is het prima. Niet voor niets is een veelgehoorde kreet dat het gewoon moet werken. Wat daaronder zit kan eigenlijk niet zoveel schelen en en verkoper kan er dan ook niet zo snel naast zitten.
Dat is dan meteen weer het andere uiterste. Veel consumenten hechten wel waarde aan een bepaalde vorm van kwaliteit of beschikbaarheid van functionaliteit, maar gaan er lang niet zo autistisch mee om als een tweaker. Jan wil een stofzuiger maar het interesseert hem weinig welke nu echt de beste is, hij wil er één die niet te veel geluid maakt, degelijk is en goede zuigkracht heeft. Daar kan een verkoper prima wat in betekenen, ook al zal een tweaker hele andere conclusies trekken. Dat bedoel ik meer. :)
RobinHood schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:58:
Het is ook maar net waar je veel van weet. Stuur een willekeurige Tweaker op pad om een hengel te kopen, en grote kans dat ie gewoon thuiskomt met wat de man van de winkel hem aanraadde, terwijl iemand die het echt als hobby heeft, waarschijnlijk veel kritischer is en waarschijnlijk met compleet wat anders komt aanzetten.
Nee hoor. Een tweaker gaat zich dan inlezen om te kijken wat de belangrijke eigenschappen van een hengel zijn. Dan gaat hij daarover mee discussiëren en uiteindelijk na lang afwegen bestelt hij een hengel. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:33
sypie schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:48:

Dus Mega Malls zouden óók in Nederland voor aangename verrassingen kunnen zorgen. Maar ja, geen projectontwikkelaar die daar z'n vingers aan wil branden.
Neu, als de Mediamarkt in ons stadje na 8 jaar tegenwerking van andere ondernemers eindelijk een vergunning krijgt dan zal zo'n megamall met intense concurrentie met binnensteden van lokale politici weinig ruimte krijgen.

Daar werkt de overregulering innovatie flink tegen - binnensteden zijn dood, lang leve de binnenstad. En ondertussen loopt de MM hier als een raket, maar mogen andere van dit soort goed bereikbare concepten gewoon niet openen.

Ik ken de megamall voorbeelden inderdaad ook van vakanties en je kunt daar inderdaad een dag doorbrengen zonder je te vervelen. Met regelmaat een aardige combi van detailhandel, vermaak, eten en jawel - doorgaans altijd gratis voor de deur parkeren en prima vertoeven binnen. Wij schuilden er graag een middag tijdens periode van stortbuien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Zo herken ik ze inderdaad vanuit het buitenland. Het ziet er gewoon zoveel vriendelijker uit dan een Ikea waar je in een doolhof van een parkeergarage een plekje moet zoeken en vervolgens je auto niet meer terugvindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:34:
Zo herken ik ze inderdaad vanuit het buitenland. Het ziet er gewoon zoveel vriendelijker uit dan een Ikea waar je in een doolhof van een parkeergarage een plekje moet zoeken en vervolgens je auto niet meer terugvindt.
Die winkelcentra zijn echt als twee druppels water ten opzichte van de Ikea. Dezelfde gedachte, dezelfde uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Gonadan schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:24:

[...]

Nee hoor. Een tweaker gaat zich dan inlezen om te kijken wat de belangrijke eigenschappen van een hengel zijn. Dan gaat hij daarover mee discussiëren en uiteindelijk na lang afwegen bestelt hij een hengel. :P
Da's wel een dijk van een "no true scotsman" argument :+

Ik durf mezelf wel een Tweaker te noemen met die shitlading aan posts en karma [en een blog van de maand op zak :*) ], maar als ik morgen besluit te gaan vissen, ga ik niet uren opzoek naar de beste hengel, maar laat ik mij gewoon adviseren bij de hengelboer en loop met een hengel de winkel uit.

Waarom? Zoals Camacha al zei: het boeit mij niet genoeg. Goed genoeg is ook goed. Bij heel veel producten wil ik het onderste uit de kan, de beste knal voor je knaak, maar, bij een hengel? Waarom zou ik? Ik kan mijn tijd wel nuttiger gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RobinHood schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 19:01:
Da's wel een dijk van een "no true scotsman" argument :+

Ik durf mezelf wel een Tweaker te noemen met die shitlading aan posts en karma [en een blog van de maand op zak :*) ], maar als ik morgen besluit te gaan vissen, ga ik niet uren opzoek naar de beste hengel, maar laat ik mij gewoon adviseren bij de hengelboer en loop met een hengel de winkel uit.

Waarom? Zoals Camacha al zei: het boeit mij niet genoeg. Goed genoeg is ook goed. Bij heel veel producten wil ik het onderste uit de kan, de beste knal voor je knaak, maar, bij een hengel? Waarom zou ik? Ik kan mijn tijd wel nuttiger gebruiken :P
Inderdaad, geen echte tweaker. Zo, nu heb je je drogreden. :+

Het is natuurlijk wat gekscherend bedoeld, maar je hebt al best wat topics kunnen zien langs komen over alledaagse artikelen. Stofzuiger, koelkast, luchtbevochtiger, momentsleutel, stroommeter, schoenen onder andere zo uit mijn hoofd. Het kan best ver gaan hoor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:38:
[...]

Die winkelcentra zijn echt als twee druppels water ten opzichte van de Ikea. Dezelfde gedachte, dezelfde uitvoering.
Ik denk dat RemcoDelft het over parkeren had, en wat dat betreft is Amerika sowieso een verademing.
Amerikanen zijn veel meer gericht op auto's, niet alleen om dat ze lui zijn maar meer omdat ze door de geografie in de States buiten de steden geen of weinig OV hebben. Veel mensen rijden daar gerust een uur of 2 om naar een Mall te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
In verhouding is Ikea natuurlijk net zo goed een verademing. De nieuwe parkeergarage die men hier direct naast de Ikea heeft neergeplant heeft de grootste vakken van de hele omgeving.

De meeste malls in de VS zijn trouwens verre van gezellig (afgelegen grijze bende). Je kunt er echter wel efficient inkopen doen en dat is waar het om draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:31

servies

Veni Vidi Servici

Eli3l schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:15:
[...]

De tussenhandel of importeurs of distributeurs bestaan omdat kleine winkels en ketens niet groot genoeg kunnen inkopen. Verzending zou heel duur zijn als je elke keer kleine hoeveelheden moet versturen. Daarom bestaat de tussenhandel.
De tussenhandel/importeurs/distributeurs bestaan omdat ze vaak het alleenrecht hebben gekocht/afgedwongen. (Goed voorbeeld daarvan is Levi's)
Nederland is qua distributienetwerk een financiële ramp. Ja het is goed geregeld maar er zitten zo belachelijk veel lagen tussen op sommige niveaus.
Ik heb soms het idee dat er voor veel goederen in Nederland per gemeente nog een distributiepunt is terwijl er in Duitsland een Bundesland het kleinste distributiegebied is.
Vandaar dat veel spullen in Duitsland voor de helft van de prijs in de schappen staan...

Toevallig hoorde ik van het weekend een voorval van hoe het met die distributeurs gaat.
De persoon in kwestie was op zoek naar een origineel embleem voor een bepaalde oldtimer BMW, dat werd nog gemaakt / was nog beschikbaar bij de fabrikant... Kosten €50 maar we leveren niet aan u, u moet bij uw dealer zijn... Kosten bij de dealer: €150 via de distributeur... Oftewel zowel de distributeur als de dealer gooien er nog eens €50 bij op zonder enige toegevoegde waarde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 11-08 19:35

Wom

Afgelopen weekend een discussie gehad over dit onderwerp, waarbij een nabijgelegen binnenstad ter sprake kwam. In dit geval een vestingstad met een historisch centrum. Ook daar is leegstand een probleem, terwijl men zelfs nog vierkante meters wil bijbouwen. Wanneer je dan hoort dat de gemeente een groot project buiten de binnenstad tegenhoud vraag ik me toch af of er geen tegenstrijdige belangen zijn.

Daarnaast zijn de huurprijzen de men daar vraagt absurd hoog. 4000 euro per maand voor een klein winkelpand in een kleine stad is een bedrag wat ik niet direct begrijp. Groot voordeel is de zondagopenstelling, maar ook dat is al lang niet meer uniek te noemen.

Wat mij betreft krijgt de binnenstad een functie van wonen en vermaak, waar de winkels zich makkelijk bereikbaar aan de rand van de stad zich bevinden. Alle sentimenten ten spijt.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
servies schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:53:
[...]
De persoon in kwestie was op zoek naar een origineel embleem voor een bepaalde oldtimer BMW, dat werd nog gemaakt / was nog beschikbaar bij de fabrikant... Kosten €50 maar we leveren niet aan u, u moet bij uw dealer zijn... Kosten bij de dealer: €150 via de distributeur... Oftewel zowel de distributeur als de dealer gooien er nog eens €50 bij op zonder enige toegevoegde waarde...
Wellicht dat de fabrikant wel gooien 100 euro orderkosten berekend bij orders < 1000 euro.

Of dat ding heeft wellicht een adviesprijs vanuit de fabrikant van 150 euro...

Maar nee, realistisch gezien kan er meer aan de hand zijn en kan je niet blind ranten. Dus laten we vooral niet realistisch gaan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Gomez12 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:12:
[...]

Wellicht dat de fabrikant wel gooien 100 euro orderkosten berekend bij orders < 1000 euro.

Of dat ding heeft wellicht een adviesprijs vanuit de fabrikant van 150 euro...

Maar nee, realistisch gezien kan er meer aan de hand zijn en kan je niet blind ranten. Dus laten we vooral niet realistisch gaan kijken...
Nog een voorbeeld dan om het verrotte Nederlandse distributie/import beleid aan te tonen:
Smartlink activeren op een Skoda Rapid:
Duitsland +/- €185,-
Nederland +/- €235,-

Waarom????? Het is het invoeren van een simpele code die in een simpel DVD doosje aankomt, minder dan 10 minuten werk voor de dealer.
Als fabrieksoptie is het €150,- maar door de debiliteit van de importeur kon ik het destijds niet aanvinken...
M'n volgende VAG auto importeer ik zelf wel vanuit Duitsland, ben ik nog iets goedkoper uit en heb ik meer optiemogelijkheden...
Dan ben ik qua terugroepacties wel aangewezen op Duitse dealers, maar gezien PON een eigen beleid qua terugroepacties heeft t.o.v. VAG ben ik dan ook nog eens beter af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wom schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:53:
Afgelopen weekend een discussie gehad over dit onderwerp, waarbij een nabijgelegen binnenstad ter sprake kwam. In dit geval een vestingstad met een historisch centrum. Ook daar is leegstand een probleem, terwijl men zelfs nog vierkante meters wil bijbouwen. Wanneer je dan hoort dat de gemeente een groot project buiten de binnenstad tegenhoud vraag ik me toch af of er geen tegenstrijdige belangen zijn.

Daarnaast zijn de huurprijzen de men daar vraagt absurd hoog. 4000 euro per maand voor een klein winkelpand in een kleine stad is een bedrag wat ik niet direct begrijp. Groot voordeel is de zondagopenstelling, maar ook dat is al lang niet meer uniek te noemen.

Wat mij betreft krijgt de binnenstad een functie van wonen en vermaak, waar de winkels zich makkelijk bereikbaar aan de rand van de stad zich bevinden. Alle sentimenten ten spijt.
De provincies hebben anders beslist
http://www.nu.nl/ondernem...te-winkels-schrappen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wom schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:53:
Wat? €4000? Mijn ex-vriendin betaalt €1400 voor een winkelruimte in hartje Arnhem dus ik weet niet waar ze dan in een klein stadje die €4000 vandaan halen. Of ligt het misschien aan je definitie van "klein"?

Zondagopenstelling is niet echt een voordeel voor kleine ondernemers, eerder een nadeel. In plaats van dat de aankopen over 6 dagen verspreid worden, worden ze dan over 7 dagen verspreid, maar het totaal aan uitgaven blijft nagenoeg gelijk. Als een binnenstad dus elke zondag open is, ben je zowat verplicht om die dag ook open te zijn, maar het is vaak geen hele dag maar slechts een halve dag. Je moet je werknemers wel een weekeind van twee dagen gunnen, dus om iemand op die (halve) zondag te laten werken, moet je die persoon een andere (hele) dag vrij geven.
Mijns inziens is dat gewoon onzin. Binnensteden hebben het tegenwoordig vooral van mensen die een dagje gaan shoppen. En die willen dan niet alleen winkelen maar bijvoorbeeld ook bij een kapper of beautysalon langs, ergens een kopje koffie drinken, lekker lunchen. En de wekelijkse markt trekt natuurlijk ook veel publiek de binnenstad in. Als je de binnenstad beperkt tot horeca raak je al die dagjesmensen kwijt, want wat is er nou te shoppen als er geen winkels zijn? Retail, diensten en horeca vullen elkaar gewoon aan en zorgen voor een gezamenlijke aanzuigende werking. Als je daar één (of meerdere) poten onderuit trekt stort het helemaal in.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 05-10-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Mx. Alba schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:25:
[...]

Wat? €4000? Mijn ex-vriendin betaalt €1400 voor een winkelruimte in hartje Arnhem dus ik weet niet waar ze dan in een klein stadje die €4000 vandaan halen. Of ligt het misschien aan je definitie van "klein"?
Waar ik woon (stadje van 10000 inwoners) was het ongeveer €1200 kale huur per maand voor zo'n 100m2
Hartje Arnhem, dan gok ik dat die winkel van je vriendin nog geen 50m2 is
Nu hangt het natuurlijk ook van de branche af hoeveel ruimte je nodig hebt...

[ Voor 6% gewijzigd door servies op 05-10-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

servies schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:41:
[...]

Waar ik woon (stadje van 10000 inwoners) was het ongeveer €1200 kale huur per maand voor zo'n 100m2
Hartje Arnhem, dan gok ik dat die winkel van je vriendin nog geen 50m2 is
Nu hangt het natuurlijk ook van de branche af hoeveel ruimte je nodig hebt...
Het is 60m2. Was een kapsalon, nu dus een nagelsalon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Mx. Alba schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:44:
[...]

Het is 60m2. Was een kapsalon, nu dus een nagelsalon.
Zat ik toch aardig in de richting.
Voor zoiets is 60m2 groot genoeg maar die 100m2 was echt het absolute minimum in hun geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En in het geval van bijvoorbeeld een nagelsalon krijg je dan ook van die klanten met opmerkingen "ja maar hier is het veel duurder dan bij x." Ja duh. X werkt thuis, betaalt dus geen extra huur, heeft geen werknemers, en doet het waarschijnlijk (grotendeels) zwart. Op prijs kan je natuurlijk nooit met zulke beunhazen concurreren, maar wel op kwaliteit, service en beschikbaarheid. En dan valt die 25% die het meer kost nog best wel mee eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 19:19

Tijntje

Hello?!

Echter hebben ze het daar ook niet begrepen, en proberen ze kosten wat het kost de binnenstad open te houden.
Provincies hebben afgesproken het aantal vierkante meters winkeloppervlakte fors te verlagen om de overcapaciteit in de markt terug te brengen. Plannen die de leegstand vergroten, worden geblokkeerd.
Verder moeten nieuwe winkels zich vestigen in binnensteden en niet aan de rand van steden. Provincies hebben met het ministerie van Economische Zaken hier afspraken over gemaakt in twaalf zogeheten retaildeals.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik woon zelf in het stadshart van almere. De prijzen varieren, maar ik weet in ieder geval 1 pand waar je € 2000 per maan betaalt voor 20 m2

En ik weet dat er duurdere locaties zijn in het centrum.

Voor die prijs kan je niet meer concurreren met een webwinkel met een magazijn op een bedrijven terrein.

Ik probeer zelf zoveel mogelijk in de winkels te kopen. Een tientje hier of daar meer voor goede service is het me wel waard.

Maar laatst moest ik schoenen hebben: € 139 euro waren ze bij beide schoenenwinkels bij mij in de buurt. Een webwinkel verzond ze vanuit munchen voor € 89! Als ik twee paar kocht was ik boven de € 100 en was verzending gratis. Voor iets meer heb ik nu dus een tweede paar in de kast staan en ben ik voorlopig klaar. Bij dat soort verschillen kan ik kopen in de winkel echt niet meer rechtvaardigen.

En dan heb ik nog het 'geluk'dat ik er woon en een eigen parkeerplaats heb. Anders betaal je nog eens € 2 per uur parkeren plus de benzine kosten om er te komen.

Thuisblijven hoef ik niet pakketjes worden altijd afgegeven bij de winkel naast de ingang.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:57:
Ik probeer zelf zoveel mogelijk in de winkels te kopen. Een tientje hier of daar meer voor goede service is het me wel waard.
Zo denk ik er ook over, alleen wordt het steeds meer een kip-ei probleem. Want de goede service die verdwijnt weer omdat dat gewoon te duur is en je anders te grote prijsverschillen krijgt, waardoor ik weer zoiets heb van : Als ik geen service krijg dan bestel ik het wel online.

En hoe meer mensen dit doen, hoe "duurder" de service van de winkels wordt (want de huur gaat niet op basis van verkopen en het salaris van personeel ook niet) en hoe meer ik online ga bestellen.

Oftewel het is een soort run to the bottom die zichzelf voedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tijntje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:57:
[...]

Echter hebben ze het daar ook niet begrepen, en proberen ze kosten wat het kost de binnenstad open te houden.

[...]
Net als bij woningbouw zorgen ze voornamelijk voor de gevestigde belangen. Prijzen moeten hoog blijven.
Als dit aan de markt zou worden overgelaten, zouden te dure panden gewoon leeg blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:24:
[...]

Net als bij woningbouw zorgen ze voornamelijk voor de gevestigde belangen. Prijzen moeten hoog blijven.
Als dit aan de markt zou worden overgelaten, zouden te dure panden gewoon leeg blijven staan.
Zolang de gemeenten en provincies niet beseffen dat bijvoorbeeld grond met een bestemming winkels minder waard is dan de grond op een bedrijven terein. En vastgoed eigenaren blijven volharden in de hoofdprijs vragen voor winkel ruimte, blijven de winkels omvallen.

De gemeenten en vastgoed houders moeten door een zure appel heen, maar houden tegen de economie in toch samen de prijzen hoog.

De crisis krijgt de schuld, terwijl het wanbeleid van de overheden minstens zoveel heeft bijgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

om de andere zijde van de medaille ook eens aan het licht te brengen.
Zelf ben ik ondernemer begonnen vanuit een webwinkel doorgegroeid naar een fysieke winkel (nog altijd eenmanszaak).

Er staat nog altijd meer dan genoeg leeg of is met tijdelijke huur constructies wat opgevuld.
De gevestigde order (grote ketens) hebben ook heel veel vingers in de pap om zoveel mogelijk nieuwe huurders buiten de centra te houden. En houden de prijzen fictief ook zeer hoog op die wijze.

Daarnaast zijn veel winkelcentra allang niet meer van gemeenten of verschillende huurders maar zit er veelal een investerings maatschappij boven die eigenaar is van een geheel winkelcentrum. Met alle gevolgen van dien.

Als kleine ondernemer kom je dan ook vrijwel nooit in de winkel centra terecht om die redenen.
Het is simpelweg onbetaalbaar voor nieuwkomers omdat de grote jongens helemaal geen extra concurrentie willen in de centrum. En anders wordt je op zulke hoge kosten gedreven zodat je gewoon geen bestaansrechts meer hebt.

Op industrie terrein zie je ook steeds meer "verkoop" activiteiten van webshops met rare constructies om toch nog betaalbaar huis vesting te vinden en zo dus goedkoop te blijven. Het vervelende is dat niet alle gemeentes hier tegen op treden met als gevolg dat je concurrentie vervalsing in de hand werkt.

In veel gevallen zijn dan ook de gemeentes uiteindelijk degene die het voor de ondernemers vrijwel onmogelijk maken om nog te opereren binnen de realistische lijnen. De overheids regels liggen regelmatig verre van wat de markt wilt.

Waarom ben ik dan toch in een winkelpand in gestapt?
Heel simpel, de webshop zelf is goed voor de omzet maar technische uitleg per mail, chat, telefoon is vaak een drama voor klanten met weinig technische kennis. Die komen veel liever langs in de winkel.
Nu de winkel open is merk ik ook een duidelijke verschuiving in de omzet van webwinkel naar de fysieke winkel. Uiteindelijk is de bedoeling dat het elkaar gaat versterken.

*ter info ik heb een winkel in modelbouw artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:20

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

(jarig!)
De C&A gaat ook enkele filialen sluiten. Twee in de kleinere plaatsen, maar ook twee in Utrecht.
Dat laatste baart me toch zorgen, en de vrees dat ook dit bekende winkelmerk ten einde zal komen binnen enkele jaren:

http://www.nu.nl/economie...e-slechte-resultaten.html

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

AW_Bos schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:04:
De C&A gaat ook enkele filialen sluiten. Twee in de kleinere plaatsen, maar ook twee in Utrecht.
Dat laatste baart me toch zorgen, en de vrees dat ook dit bekende winkelmerk ten einde zal komen binnen enkele jaren:

Dat filiaal in Kanaleneiland snapte ik niet, en in Utrecht Centrum zat het niet in de loop. Ik snap wel dat C&A die filialen sluit. In Overvecht zit er overigens nog één, en voor zover ik weet loopt die wèl. De mensen die graag naar C&A gaan, zullen daar wel heen lopen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 14:53
Mijn vriendin koopt regelmatig bij C&A (ik eigenlijk nooit) dus voor haar zal het wel balen zijn als ze daadwerkelijk de deuren gaan sluiten. Ik ben wel al jaren op zoek naar één specifiek model spijkerbroek van hun (Bootcut fit ofzo), ben stad en land afgestruind om hem te vinden maar in geen enkel filiaal te vinden. Is toch raar? Als ze hem niet (meer?) hebben, waarom zit ie dan nog in de collectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
AW_Bos schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:04:

Tsja, dit vind ik dan weer niet zo spannend. Elke keten zal winkels sluiten en openen naar gelang de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

(jarig!)
Señor Sjon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:35:
[...]

Tsja, dit vind ik dan weer niet zo spannend. Elke keten zal winkels sluiten en openen naar gelang de resultaten.
Maar in een grote stad? Dat is wel frappant in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kanaleneiland valt me nog mee dat er überhaupt winkels zitten. :+

Die andere locatie ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:40:
[...]

Maar in een grote stad? Dat is wel frappant in mijn ogen.
Ik heb jaren in Utrecht gewoond en eerlijk gezegd verbaast mij de sluiting van C&A Kanaleneiland (geen hele dure locatie) nog meer dan die op Vredenburg. De winkel op Vredenburg zit gewoon op de verkeerde plek. Het volk wat daarheen gaat voor bijv. de Bijenkorf gaat niet naar de C&A. Ze zitten echt in een soort van "uithoek" van het winkelgebied en volgens mij moet C&A het juist hebben van de massa. Die massa komt daar niet.

Hou ook in gedachte dat er ook een C&A in Hoog Catharijne zit. Het is niet zo, dat er na de sluiting van Vredenburg geen C&A meer in Utrecht centrum zit.

Utrecht gaat van 4 C&A's naar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

(jarig!)
Hmm.. die in Hoog Catherijne was mij ontgaan. Die zit toch als je de zijtak/uitgang neemt richting het Moreelsepark? Of in de winkelstraten richting het centrum?

[ Voor 56% gewijzigd door AW_Bos op 27-10-2016 10:30 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 138 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels