If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Telefoonnr in mijn woonplaats is inderdaad van waar dit weekend nog Blokker op de gevel stond. En er hangt al even een papiertje aan het raam dat er binnenkort nieuws komt over de vestiging.Dennis1812 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:03:
De formule "allesz" zet groots in aldus de folder.
Behoorlijk verspreid door het land. Beetje alle Franchise Blokkers denk ik?
De laatste keer dat ik er was merkte ik dat er sinds een tijdje nieuwe mensen inzitten. Voelde me meer de winkel uitgejaagd dan wat anders. Als je een beetje rondzoekt qua reviews zie je hetzelfde. Liever de Conrad dan...Sjah schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:57:
Ben nu in de markt voor een lichtslang van meter of 12. Helaas is dit alles via internet, en kom je niks te weten, alleen het vermoeden waarmee je blijft zitten dat het Chinese import troep is, gezien de prijzen. tJa wil het bekijken in een winkel en dat kan dus niet meer tegenwoordig. Als ik het thuis heb en blijkt koud led te zijn, of niet dimbaar, wat doe jedan. Mezelf kennend gooi ik het dan weg, als terugsturen gedoe is.
Hmm, wacht ik heb Aurora Kontakt niet zover weg van me, das voordeel van in Amsterdam wonen. Of ze fijn advies hebben is afwachten.
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
Hier per vandaag open.Pat911 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:50:
[...]
Telefoonnr in mijn woonplaats is inderdaad van waar dit weekend nog Blokker op de gevel stond. En er hangt al even een papiertje aan het raam dat er binnenkort nieuws komt over de vestiging.
Al zijn ze geen dag dicht geweest sinds het faillissement.
Alleen gisteren voor de verbouwing (Blokker kaartjes wisselen voor Allesz kaartjes).
De rest wat nodig is zal wel gefaseerd gaan denk ik.
Maar de belangrijkste 2 maanden wil hij vast geen grote verbouwingen gaan doen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Niet dicht geweest, alleen de schappen werden niet altijd goed bijgevuld. Maar had naast het reguliere Blokker-assortiment ook nog wat lifestyle-spullen (vazen, kaarsen etc.) en in hetzelfde pand heeft de eigenaar ook een Intertoys (1 ingang, maar 2 kassa's).
Edit: zie ook net op facebook dat vandaag de nieuwe naam is onthuld en op de gevel 'geplakt'.
[ Voor 10% gewijzigd door Pat911 op 06-11-2025 14:40 ]
Denk dat ze het voor het geld ook niet meer hoeven doen, ze zitten wel op zo een gewild stukje grond (voor de niet-weter t is bij de Munt), mocht dat van hen zijn... Ongelooflijk dat dat gebouw nog niet is afgebroken.EJonk schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:43:
[...]
De laatste keer dat ik er was merkte ik dat er sinds een tijdje nieuwe mensen inzitten. Voelde me meer de winkel uitgejaagd dan wat anders. Als je een beetje rondzoekt qua reviews zie je hetzelfde. Liever de Conrad dan...
https://www.rtl.nl/nieuws...rica-today-overeind-houdtModewinkelketen America Today, bekend van zijn Amerikaanse stijl vrijetijdskleding, zit in de problemen. Het winkelbedrijf van ondernemersfamilie Kahn hangt aan het financiële infuus van de eigenaren.
[ Voor 42% gewijzigd door FrostHex op 23-11-2025 05:19 ]
Voor de zoveelste keer...FrostHex schreef op zondag 23 november 2025 @ 05:18:
America Today ook in de problemen…
[...]
https://www.rtl.nl/nieuws...rica-today-overeind-houdt
Als ik dat verhaal zo lees lijken ze meer bezig met creatieve financiële constructies dan met echt ondernemen in de kledingbranche (wat toch hun core business zou moeten zijn). Met geld heen en weer schuiven kan aardig slechte dingen verbloemen, maar dat kan je maar een beperkte tijd doen. Uiteindelijk moet je gewoon meer geld verdienen met kledingverkoop.FrostHex schreef op zondag 23 november 2025 @ 05:18:
America Today ook in de problemen…
[...]
https://www.rtl.nl/nieuws...rica-today-overeind-houdt
Blijf me verbazen over de gemiddelde omzet per winkel: 1 miljoen, dat is 3000-3500 per dag. Beetje broek/trui is 80 euro, 40 kledingstukken per dag voelt erg weinig.Deezers schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:35:
Voor de zoveelste keer...
Hoeveel FTE zal zo'n winkel op de loonlijst hebben staan, 200k-300k personeelskosten per jaar zit je zo aan. Huur op en goede locatie zal minstens 100k zijn, energie 50k, etc. Zie die businesscase ook niet meer, zelfs bij inkopen voor de helft van de verkoopprijs.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Denk dat kledingwinkels het vooral van de weekenden en sales moeten hebben dus op sommige doordeweekse dagen zullen ze dat vast niet halen. Dit is weer zo'n winkel zonder onderscheidend aanbod en matige kwaliteit tegen een forse prijs. Een New Yorker, Zara, H&M en wellicht Primark heb je als concurrent. En natuurlijk online.hoevenpe schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:38:
[...]
Blijf me verbazen over de gemiddelde omzet per winkel: 1 miljoen, dat is 3000-3500 per dag. Beetje broek/trui is 80 euro, 40 kledingstukken per dag voelt erg weinig.
Hoeveel FTE zal zo'n winkel op de loonlijst hebben staan, 200k-300k personeelskosten per jaar zit je zo aan. Huur op en goede locatie zal minstens 100k zijn, energie 50k, etc. Zie die businesscase ook niet meer, zelfs bij inkopen voor de helft van de verkoopprijs.
200k-300k personeelskosten is het echt niet. Minstens 100k huur echt alleen op de toplocatie, 50k energie is riant overdreven. Ik zou dit rekensommetje mast snel vergeten.hoevenpe schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:38:
[...]
Blijf me verbazen over de gemiddelde omzet per winkel: 1 miljoen, dat is 3000-3500 per dag. Beetje broek/trui is 80 euro, 40 kledingstukken per dag voelt erg weinig.
4 FTE incl. vervanging/ziekte voor een vestiging lijkt me niet gek, energie zal ook ruim 5x boven mijn particuliere aansluiting zijn etc.bszz schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:12:
200k-300k personeelskosten is het echt niet. Minstens 100k huur echt alleen op de toplocatie, 50k energie is riant overdreven. Ik zou dit rekensommetje mast snel vergeten.
Ondernemen is niet gratis...
Ik heb zelf een winkel en je aannames kloppen niet. Wat jij noemt aan energie is meer dan 10x zoveel als wat ik kwijt ben. En dan heb ik nog niet eens het voordeligste contract. Personeelskosten 200k-300k zijn ook echt aan de erg hoge kant. Ik ga je dat niet helemaal voorrekenen maar als dat het is valt daar nog flink op te besparen. Huur zou kunnen maar dan wel op een echt goede locatie.hoevenpe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:18:
[...]
4 FTE incl. vervanging/ziekte voor een vestiging lijkt me niet gek, energie zal ook ruim 5x boven mijn particuliere aansluiting zijn etc.
300k bij 4 FTE zou neerkomen op circa 75k personele lasten per persoon. Zelfs indien je telt met 60% overhead, en 8% eindejaarsuitkering en 8% vakantiegeld zou geven, kom je dan uit op een verder bruto salaris van 3281 EUR. Dit is hoog voor een winkelmedewerker. En de overhead is in deze natuurlijk ook bijzonder ruim gerekend.hoevenpe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:18:
[...]
4 FTE incl. vervanging/ziekte voor een vestiging lijkt me niet gek, energie zal ook ruim 5x boven mijn particuliere aansluiting zijn etc.
In de praktijk lijkt voor 4 FTE mij ergens tussen de 150k - 200k een realistischere benadering. Het bruto uurloon binnen de non-food retail is relatief laag. Veel winkelmedewerkers zijn nota bene jong. En er valt op kosten te besparen door inzet van bijvoorbeeld een stagiair.
Desalniettemin, blijft retail natuurlijk een lastige business case. Dat dus ook de reden dat veel het simpelweg niet redden. Waarbij schaalvergroting ooit spek op de botten bood om filialen op minder gunstige locaties een hand boven het hoofd te houden, komt veel hiervan nu niet goed rond meer.
Het probleem is imo dat 'wij' in een fysieke winkel inhoudelijke kennis en toewijding verwachten, anders je net zo goed online kunt bestellen. Dat soort mensen ga je niet vasthouden met minimumloon, zeker als ze de 35 gepasseerd zijn. 75k per FTE is inderdaad aan de hoge kant, maar hoeveel ervaren mensen willen voor een habbekrats nog 8 uur per dag in een winkel staan?psychodude schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:42:
300k bij 4 FTE zou neerkomen op circa 75k personele lasten per persoon. Zelfs indien je telt met 60% overhead, en 8% eindejaarsuitkering en 8% vakantiegeld zou geven, kom je dan uit op een verder bruto salaris van 3281 EUR. Dit is hoog voor een winkelmedewerker.
Komt bij dat deze rekensom geen rekening houdt met kosten van het hoofdkwartier, zieke medewerkers, de francise formule, etc. Ik zie de marge gewoon niet.
Het gaat hier om filialen van een kledingwinkel in het low/mid-end segment. Daar werken misschien 2 full time medewerkers aangevuld met scholieren/studenten in het weekend. Die laatste zullen gewoon minimumloon krijgen. En zelfs bij de Bijenkorf verdient het personeel behoorlijk weinig.hoevenpe schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]
Het probleem is imo dat 'wij' in een fysieke winkel inhoudelijke kennis en toewijding verwachten, anders je net zo goed online kunt bestellen. Dat soort mensen ga je niet vasthouden met minimumloon, zeker als ze de 35 gepasseerd zijn. 75k per FTE is inderdaad aan de hoge kant, maar hoeveel ervaren mensen willen voor een habbekrats nog 8 uur per dag in een winkel staan?
Wie in de retail werkt weet dat je daar niet rijk van wordt. Werkplezier is dan wel een onderscheidende factor. Gemotiveerd personeel met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en inhoudelijke kennis en toewijding gaan dan prima samen. Hou je ze op lange termijn vast? De meesten niet maar in welke baan is dat tegenwoordig nog wel zo.hoevenpe schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]
Het probleem is imo dat 'wij' in een fysieke winkel inhoudelijke kennis en toewijding verwachten, anders je net zo goed online kunt bestellen. Dat soort mensen ga je niet vasthouden met minimumloon, zeker als ze de 35 gepasseerd zijn. 75k per FTE is inderdaad aan de hoge kant, maar hoeveel ervaren mensen willen voor een habbekrats nog 8 uur per dag in een winkel staan?
Komt bij dat deze rekensom geen rekening houdt met kosten van het hoofdkwartier, zieke medewerkers, de francise formule, etc. Ik zie de marge gewoon niet.
Wat betreft HQ: Die hebben een ander exploitatiemodel dan een individuele winkel: Daar zit vrijwel altijd marge in de inkoopprijzen van de winkels.
[ Voor 7% gewijzigd door bszz op 07-12-2025 17:12 ]
Zelfde probleem als in de supermarkt/drogisterij, het gevoel dat je een koopje hebt gescoord in de "Sale".J_C_W schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:19:
Een nichtje van mij heeft vroeger in een kledingwinkel gewerkt als bijbaantje en die vertelde toen dat de brutowinstmarge ongeveer 80% was en dat was geen bijzonder dure winkel.
Een kledingstuk heeft als die voor het eerst in het rek wordt gehangen die 80% marge. En daarmee wordt ook betaald voor de kleding die in de aanbiedingstijd wordt verkocht of zelfs helemaal niet wordt verkocht en dus weggegooid.
Maar merken willen spelen met exclusiviteit en zich een bepaald imago aanmeten en dan krijg je dit. Anders zouden alle Nike schoenen wel standaard voor 50,- in het rek liggen.
Ik heb toch veel gehoord maar dit slaat allesSjah schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:57:
Ben nu in de markt voor een lichtslang van meter of 12. Helaas is dit alles via internet, en kom je niks te weten, alleen het vermoeden waarmee je blijft zitten dat het Chinese import troep is, gezien de prijzen. tJa wil het bekijken in een winkel en dat kan dus niet meer tegenwoordig. Als ik het thuis heb en blijkt koud led te zijn, of niet dimbaar, wat doe jedan. Mezelf kennend gooi ik het dan weg, als terugsturen gedoe is.
Hmm, wacht ik heb Aurora Kontakt niet zover weg van me, das voordeel van in Amsterdam wonen. Of ze fijn advies hebben is afwachten.
Do { Ping } while ( LOL )
Brutowinstmarge zegt nog niet zoveel. Daar moeten alle kosten (behalve je inkoopkosten) nog vanaf. Kun je nog steeds verlies maken aan het einde van de ritJ_C_W schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:19:
Een nichtje van mij heeft vroeger in een kledingwinkel gewerkt als bijbaantje en die vertelde toen dat de brutowinstmarge ongeveer 80% was en dat was geen bijzonder dure winkel.
Ja precies. En juist al het goedkoop is zegt het nog minder.jeroenkb schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:17:
[...]
Brutowinstmarge zegt nog niet zoveel. Daar moeten alle kosten (behalve je inkoopkosten) nog vanaf. Kun je nog steeds verlies maken aan het einde van de rit
Je verkoopt een T-Shirt voor 10 euro
De eerste 21% zijn voor de overheid -> 2.10 eraf
Hou je 7.90 euro over.
Inkoop is dan 20% -> 1.58 euro
Van de inkoop kan je de 21% btw verrekenen dus 0.33 euro terug.
Zit je op 6.65 euro (met andere woorden 1/3 van de verkoopprijs is al verdampt).
Minimumloon is 14 euro per uur (dat is nog ex werkgeverslasten). Dus moet je al minimaal 3 T-Shirts verkopen om dat te dekken (of 2 van 15 euro, of 1 van 30 euro etc). Een beetje kledingzaak is zo minimaal 45 uur open in de week, met een medewerker op minimumloon zit je dan op 630 euro (ex werkgeverslasten). En denk niet dat het heel reëel is om van 1 medewerker op minimumloon uit te gaan.
Beetje kledingzaak is zo 200-300 m2. Op een B/C locatie of kleinere stad zit je zo aan 200 euro per m2/jaar. Zit je dus tussen de 40K en de 60K per jaar, 3,3-5K per maand. Is het licht nog niet aan, heb je nog geen servicekosten betaald. Teruggerekend naar een 45 uur per week is dat ook zomaar 16-20 euro per huur aan kale huur.
Etc etc. Denk dat je met een random kledingwinkel best een aardig boterham kan verdienen maar echt rijk worden moet je echt massa, massa, massa maken. Zoals de H&M, Zara's etc van deze wereld.
Veel gemaakte fout, maar die 10 euro is inclusief 21%, omzet ex btw: 10/1,21 = 8,26 overPolarBear schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:56:
[...]
Ja precies. En juist al het goedkoop is zegt het nog minder.
Hou je 7.90 euro over.
Ah ja stom, 10 euro is 121% inderdaad. Nou je houdt iets meer over maar de grote lijnen blijven gelijk.Sempy schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:03:
[...]
Veel gemaakte fout, maar die 10 euro is inclusief 21%, omzet ex btw: 10/1,21 = 8,26 over
En dan heb je het over het minimumloon, dan krijg je dus mensen die weinig passie hebben en enkel werken voor geld. Echt advies geven word dan al snel teveel, en dan werken studenten in de studentensteden voor hogere lonen dan het minimumloon.PolarBear schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:56:
[...]
Ja precies. En juist al het goedkoop is zegt het nog minder.
Hou je 7.90 euro over.
Inkoop is dan 20% -> 1.58 euro
Van de inkoop kan je de 21% btw verrekenen dus 0.33 euro terug.
Zit je op 6.65 euro (met andere woorden 1/3 van de verkoopprijs is al verdampt).
Minimumloon is 14 euro per uur (dat is nog ex werkgeverslasten). Dus moet je al minimaal 3 T-Shirts verkopen om dat te dekken (of 2 van 15 euro, of 1 van 30 euro etc). Een beetje kledingzaak is zo minimaal 45 uur open in de week, met een medewerker op minimumloon zit je dan op 630 euro (ex werkgeverslasten). En denk niet dat het heel reëel is om van 1 medewerker op minimumloon uit te gaan.
Beetje kledingzaak is zo 200-300 m2. Op een B/C locatie of kleinere stad zit je zo aan 200 euro per m2/jaar. Zit je dus tussen de 40K en de 60K per jaar, 3,3-5K per maand. Is het licht nog niet aan, heb je nog geen servicekosten betaald. Teruggerekend naar een 45 uur per week is dat ook zomaar 16-20 euro per huur aan kale huur.
Etc etc. Denk dat je met een random kledingwinkel best een aardig boterham kan verdienen maar echt rijk worden moet je echt massa, massa, massa maken. Zoals de H&M, Zara's etc van deze wereld.
Vergeet niet dat ook het hoge dure segment waar een jas zo 900 kan kosten je ook uit die kosten kan komen, op die dure jassen zit meer marge omdat rijke mensen meer geven om de beleving en niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Dan hoef je minder te verkopen maar kun je wel meer tijd besteden aan 1 klant.
Dat is ook vaak de reden dat veel winkels in die sector snel over de kop gaan. Mensen zien gouden bergen als ze dat soort marges zien en beginnen een winkel(tje). Na een jaar maken ze de balans op en zien dat er in het beste geval een paar procent overblijft. 80% brutomarge is trouwens wel overdreven. Gemiddeld is de winkelprijs 2 a 3 keer de inkoopprijs.J_C_W schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:19:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels