De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 141 142 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
@vanaalten Een tv is dan ook allang geen statussymbool meer. Vakantie is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:58:
@vanaalten Een tv is dan ook allang geen statussymbool meer. Vakantie is dat wel.
Zijn punt is niet of het een statussymbool is, maar dat productie gewoon veel goedkoper is geworden, terwijl uurtarieven van vakmensen omhoog zijn geschoten.

En daarin heeft hij gelijk. En @_JGC_ heeft ook gelijk dat sommige reserveonderdelen gewoon debiel duur zijn. Mijn Senseo deed het waterreservoir het niet meer, omdat het vlottertje niet omhoog kwam. Nieuw ding gekocht, om één of andere reden pakte de Senseo die niet. Tja, toen was de optie nog meer uitproberen, of een nieuwe Senseo kopen. Met garantie dat alles wel werkt, en alles nieuw is, en dat was minder dan 2x de prijs van het waterreservoir. En natuurlijk, een Senseo is geen hoogstaande techniek, maar dat het waterreservoir zo duur is tov het geheel slaat natuurlijk nergens op.

Maar mijn oven bijvoorbeeld is weleens gewoon gerepareerd nadat er wat mee kapte (meerdere keren verschillende dingen zelfs). Maar dat kost wel redelijk wat. Want:
_JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Hoe vaak wij wel niet defecten hebben gehad aan wasmachines of televisies dat de garantie allang verstreken was en de winkel het goedkoop oploste en de rekening voor zich nam... dat is er bijna niet meer, het meeste moet opgestuurd worden en anders komt CE Repair bij je thuis met de dikke rekening die daarbij hoort.
Het kost gewoon een hele hoop. En natuurlijk is het leuk als een winkel dat betaald, maar los van wettelijke verplichtingen, kost het die winkel dan een hele hoop, en moeten ze dus hogere marges op hun producten hebben, en dat willen we ook niet.

Uurlonen liggen heel hoog in Nederland (en de uur kosten nog een stuk hoger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
_JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Ook die service is iets van vroeger.

Vroeger kocht je een wasmachine of televisie en als er dan wat stuk ging kon de winkelier met eigen reparatiedienst dat voor je oplossen.
Tegenwoordig koop je een wasmachine en is de machine totaal afgeschreven zodra er een onderdeel sterft. De fabrikant bouwt de machine zo dat het arbeidsloon gigantisch wordt en de onderdelen zijn vaak alleen als complete unit(=duur) te krijgen. Meestal wordt het ook zo gebouwd dat het de garantie overleeft en dan mag je vechten met de winkel.

Hoe vaak wij wel niet defecten hebben gehad aan wasmachines of televisies dat de garantie allang verstreken was en de winkel het goedkoop oploste en de rekening voor zich nam... dat is er bijna niet meer, het meeste moet opgestuurd worden en anders komt CE Repair bij je thuis met de dikke rekening die daarbij hoort.
De service is niet iets van vroeger, ze proberen nog steeds te helpen waar ze kunnen. Dat fabrikanten dat moeilijker gemaakt hebben op het vlak van reparaties is zeker waar, maar bijvoorbeeld een TV thuis aansluiten en instellen is veel complexer geworden. In die zin is de service soms verschoven naar andere onderwerpen, maar voor een winkel die goede service biedt is nog steeds gewoon plek hoor.

Overigens vind ik het allemaal niet zo negatief als jij schetst. Toen mijn wasmachine stuk was kon ik via de fabrikant gewoon een nieuwe module krijgen voor een redelijk reparatiebedrag en die kwamen ze er in zetten en kreeg ik nog wat extraatjes. Toen mijn TV stuk was kwam ook gewoon iemand langs om het paneel te vervangen en kreeg ik een leen TV, ook dat ging voor een coulant bedrag en was niets mis mee. De wereld is veranderd, maar sommige dingen gaat nog steeds best goed.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-10 16:21
_JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:50:
@vanaalten Voorbeeld is het trommellager van je wasmachine. Dat is een lager van een tientje, maar zit versmolten met het kunststof van het trommelhuis. Is niet zelfstandig te vervangen, maar AEG heeft wel een complete trommel met nieuw hupsieflupsie lager voor 300 euro te koop.
Voor een deel kan daar ook een andere oorzaak achter zitten: lager versmelten met kunststof van trommelhuis is wellicht goedkoper om te produceren - en dat zorgt er voor dat die wasmachine goedkoper is dan de concurrent die dat wellicht nog niet heeft. Daar valt ons consument misschien wat aan te rekenen, dat we 'de goedkoopste' kopen en niet kijken naar welk merk beter repareerbaar is. (al is dat laatste ondoenlijk om uit te zoeken, denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:28
vanaalten schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Voor een deel kan daar ook een andere oorzaak achter zitten: lager versmelten met kunststof van trommelhuis is wellicht goedkoper om te produceren - en dat zorgt er voor dat die wasmachine goedkoper is dan de concurrent die dat wellicht nog niet heeft. Daar valt ons consument misschien wat aan te rekenen, dat we 'de goedkoopste' kopen en niet kijken naar welk merk beter repareerbaar is. (al is dat laatste ondoenlijk om uit te zoeken, denk ik).
Het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat het eenvoudiger is om op die manier het lager droog te houden zodat het niet gaat roesten.

Want linksom of rechtsom, als jij de witgoed zaak belt met de vraag of ze wat aan je rammelende trommel kunnen doen als je eraan draait maakt het niet uit of die trommel 300 euro kost of het lager een tientje... die machine is total loss vanwege het feit dat iemand een paar uur bezig is met het uitbouwen en inbouwen van de trommel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-10 17:20

Metalfreak

Hoije woh!

ehtweak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:39:
[...]

Dat doe ik liever zelf, als ik online aan het winkelen ben. Dat weet ik wat ik krijg, en hoef me niet te ergeren aan de torenhoge horecaprijzen. :X

Of wou je soms zeggen dat er fysieke winkels zijn met 'lunch/drank' winkel ervaring?
Dus als ik zoek ben naar een matras, dan krijg ik er een knoeiervaring bij? Hoe goed liggen de kruimels in dit bed? Of zoiets? _O-
Het fenomeen winkels afstruinen en na een aantal winkels gehad te hebben eens een terrasje of lunchtentje opzoeken is je echt onbekend? Gezien de populariteit van horecazaken in drukke winkelgebieden laat zien dat daar wel degelijk behoefte aan is.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Metalfreak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:11:
[...]

Het fenomeen winkels afstruinen en na een aantal winkels gehad te hebben eens een terrasje of lunchtentje opzoeken is je echt onbekend?
Het fenomeen is me wel degelijk bekend. Maar trekt me totaal niet. :N
Eerst teveel betalen in de stenen winkel en dan nog een poot uitgedraaid worden bij de lokale horeca. :+
Nee, dank je.
Gezien de populariteit van horecazaken in drukke winkelgebieden laat zien dat daar wel degelijk behoefte aan is.
Aha, vandaar al die teloorgang. My bad, ik snap het niet. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:05
_JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:25:
[...]

Het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat het eenvoudiger is om op die manier het lager droog te houden zodat het niet gaat roesten.

Want linksom of rechtsom, als jij de witgoed zaak belt met de vraag of ze wat aan je rammelende trommel kunnen doen als je eraan draait maakt het niet uit of die trommel 300 euro kost of het lager een tientje... die machine is total loss vanwege het feit dat iemand een paar uur bezig is met het uitbouwen en inbouwen van de trommel.
er is nog een middenweg. en dat is dat handige Harry in de familie je apparaat kan fixen voor weinig. zo heb ik een vrieskist die na 5 jaar kapot ging kunnen fixen voor een 10tje en nu weer 3 jaar prime werkt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:03
vanaalten schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

En volledig irrelevant geworden. Voor pak hem beet 500 euro heb je een wasmachine/droger die in ieder geval een jaar of 10 mee gaat (AEG/Bosch/Siemens). Met de inkomens van nu is dat een schijntje met wat dergelijke apparaten 10 jaar geleden relatief gezien kostten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 23:58
Dennis1812 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:15:
15 euro?
Dat red je echt niet meer in een gemiddeld dorp. Tenzij je naar de Turkse kapper gaat die echt iedereen exact hetzelfde opscheert en je met gehoorschade van de drillrap naar buiten komt.

Normale kapper zit je zo aan €25-30 tegenwoordig in deze regio (oost Brabant, Gemert).
Ik weet niet wat voor Turkse kappers je hebt gehad, maar de Turkse kapper hier levert veel beter werk af dan de duurdere kapperszaken. Voor €25 doet hij m’n haar en baard.

Misschien is er weinig concurrentie in een dorp/kleine stad. Dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:41
Kapper is tegenwoordig 39,95 zonder wassen of iets, weet je zeker dat je voor die 25 euro een bonnetje krijgt?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 23:58
hoevenpe schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:47:
Kapper is tegenwoordig 39,95 zonder wassen of iets, weet je zeker dat je voor die 25 euro een bonnetje krijgt?
Dat is duur. :o

Ik betaal per pin (SumUp). Nooit een bonnetje gehad, maar dat krijg ik nooit bij SumUp. Onlangs mocht ik z’n boekhouding even checken, hij heeft de contante betalingen ook gewoon netjes geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 22:13
Over kappers die duur zijn, wat dachten we van pedicures? Ga jullie daar wel eens heen? Met de vergrijzing verwacht ik dat die zaken meer en meer gaan verschijnen (dat haakt weer in op onderwerp topic ;) ), nee niet manicures of nagels, maar pedicures. Ben dat zelf van plan, ook al hoor ik prijzen van snel 45... ik ben dan ook al 55 jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjah op 16-10-2025 19:52 ]

Pagina: 1 ... 141 142 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels