Zijn punt is niet of het een statussymbool is, maar dat productie gewoon veel goedkoper is geworden, terwijl uurtarieven van vakmensen omhoog zijn geschoten.Sjah schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:58:
@vanaalten Een tv is dan ook allang geen statussymbool meer. Vakantie is dat wel.
En daarin heeft hij gelijk. En @_JGC_ heeft ook gelijk dat sommige reserveonderdelen gewoon debiel duur zijn. Mijn Senseo deed het waterreservoir het niet meer, omdat het vlottertje niet omhoog kwam. Nieuw ding gekocht, om één of andere reden pakte de Senseo die niet. Tja, toen was de optie nog meer uitproberen, of een nieuwe Senseo kopen. Met garantie dat alles wel werkt, en alles nieuw is, en dat was minder dan 2x de prijs van het waterreservoir. En natuurlijk, een Senseo is geen hoogstaande techniek, maar dat het waterreservoir zo duur is tov het geheel slaat natuurlijk nergens op.
Maar mijn oven bijvoorbeeld is weleens gewoon gerepareerd nadat er wat mee kapte (meerdere keren verschillende dingen zelfs). Maar dat kost wel redelijk wat. Want:
Het kost gewoon een hele hoop. En natuurlijk is het leuk als een winkel dat betaald, maar los van wettelijke verplichtingen, kost het die winkel dan een hele hoop, en moeten ze dus hogere marges op hun producten hebben, en dat willen we ook niet._JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Hoe vaak wij wel niet defecten hebben gehad aan wasmachines of televisies dat de garantie allang verstreken was en de winkel het goedkoop oploste en de rekening voor zich nam... dat is er bijna niet meer, het meeste moet opgestuurd worden en anders komt CE Repair bij je thuis met de dikke rekening die daarbij hoort.
Uurlonen liggen heel hoog in Nederland (en de uur kosten nog een stuk hoger).
De service is niet iets van vroeger, ze proberen nog steeds te helpen waar ze kunnen. Dat fabrikanten dat moeilijker gemaakt hebben op het vlak van reparaties is zeker waar, maar bijvoorbeeld een TV thuis aansluiten en instellen is veel complexer geworden. In die zin is de service soms verschoven naar andere onderwerpen, maar voor een winkel die goede service biedt is nog steeds gewoon plek hoor._JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Ook die service is iets van vroeger.
Vroeger kocht je een wasmachine of televisie en als er dan wat stuk ging kon de winkelier met eigen reparatiedienst dat voor je oplossen.
Tegenwoordig koop je een wasmachine en is de machine totaal afgeschreven zodra er een onderdeel sterft. De fabrikant bouwt de machine zo dat het arbeidsloon gigantisch wordt en de onderdelen zijn vaak alleen als complete unit(=duur) te krijgen. Meestal wordt het ook zo gebouwd dat het de garantie overleeft en dan mag je vechten met de winkel.
Hoe vaak wij wel niet defecten hebben gehad aan wasmachines of televisies dat de garantie allang verstreken was en de winkel het goedkoop oploste en de rekening voor zich nam... dat is er bijna niet meer, het meeste moet opgestuurd worden en anders komt CE Repair bij je thuis met de dikke rekening die daarbij hoort.
Overigens vind ik het allemaal niet zo negatief als jij schetst. Toen mijn wasmachine stuk was kon ik via de fabrikant gewoon een nieuwe module krijgen voor een redelijk reparatiebedrag en die kwamen ze er in zetten en kreeg ik nog wat extraatjes. Toen mijn TV stuk was kwam ook gewoon iemand langs om het paneel te vervangen en kreeg ik een leen TV, ook dat ging voor een coulant bedrag en was niets mis mee. De wereld is veranderd, maar sommige dingen gaat nog steeds best goed.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor een deel kan daar ook een andere oorzaak achter zitten: lager versmelten met kunststof van trommelhuis is wellicht goedkoper om te produceren - en dat zorgt er voor dat die wasmachine goedkoper is dan de concurrent die dat wellicht nog niet heeft. Daar valt ons consument misschien wat aan te rekenen, dat we 'de goedkoopste' kopen en niet kijken naar welk merk beter repareerbaar is. (al is dat laatste ondoenlijk om uit te zoeken, denk ik)._JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:50:
@vanaalten Voorbeeld is het trommellager van je wasmachine. Dat is een lager van een tientje, maar zit versmolten met het kunststof van het trommelhuis. Is niet zelfstandig te vervangen, maar AEG heeft wel een complete trommel met nieuw hupsieflupsie lager voor 300 euro te koop.
Het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat het eenvoudiger is om op die manier het lager droog te houden zodat het niet gaat roesten.vanaalten schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:20:
[...]
Voor een deel kan daar ook een andere oorzaak achter zitten: lager versmelten met kunststof van trommelhuis is wellicht goedkoper om te produceren - en dat zorgt er voor dat die wasmachine goedkoper is dan de concurrent die dat wellicht nog niet heeft. Daar valt ons consument misschien wat aan te rekenen, dat we 'de goedkoopste' kopen en niet kijken naar welk merk beter repareerbaar is. (al is dat laatste ondoenlijk om uit te zoeken, denk ik).
Want linksom of rechtsom, als jij de witgoed zaak belt met de vraag of ze wat aan je rammelende trommel kunnen doen als je eraan draait maakt het niet uit of die trommel 300 euro kost of het lager een tientje... die machine is total loss vanwege het feit dat iemand een paar uur bezig is met het uitbouwen en inbouwen van de trommel.
Het fenomeen winkels afstruinen en na een aantal winkels gehad te hebben eens een terrasje of lunchtentje opzoeken is je echt onbekend? Gezien de populariteit van horecazaken in drukke winkelgebieden laat zien dat daar wel degelijk behoefte aan is.ehtweak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:39:
[...]
Dat doe ik liever zelf, als ik online aan het winkelen ben. Dat weet ik wat ik krijg, en hoef me niet te ergeren aan de torenhoge horecaprijzen.![]()
Of wou je soms zeggen dat er fysieke winkels zijn met 'lunch/drank' winkel ervaring?
Dus als ik zoek ben naar een matras, dan krijg ik er een knoeiervaring bij? Hoe goed liggen de kruimels in dit bed? Of zoiets?
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Het fenomeen is me wel degelijk bekend. Maar trekt me totaal niet.Metalfreak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:11:
[...]
Het fenomeen winkels afstruinen en na een aantal winkels gehad te hebben eens een terrasje of lunchtentje opzoeken is je echt onbekend?
Eerst teveel betalen in de stenen winkel en dan nog een poot uitgedraaid worden bij de lokale horeca.
Nee, dank je.
Aha, vandaar al die teloorgang. My bad, ik snap het niet.Gezien de populariteit van horecazaken in drukke winkelgebieden laat zien dat daar wel degelijk behoefte aan is.
er is nog een middenweg. en dat is dat handige Harry in de familie je apparaat kan fixen voor weinig. zo heb ik een vrieskist die na 5 jaar kapot ging kunnen fixen voor een 10tje en nu weer 3 jaar prime werkt._JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:25:
[...]
Het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat het eenvoudiger is om op die manier het lager droog te houden zodat het niet gaat roesten.
Want linksom of rechtsom, als jij de witgoed zaak belt met de vraag of ze wat aan je rammelende trommel kunnen doen als je eraan draait maakt het niet uit of die trommel 300 euro kost of het lager een tientje... die machine is total loss vanwege het feit dat iemand een paar uur bezig is met het uitbouwen en inbouwen van de trommel.
En volledig irrelevant geworden. Voor pak hem beet 500 euro heb je een wasmachine/droger die in ieder geval een jaar of 10 mee gaat (AEG/Bosch/Siemens). Met de inkomens van nu is dat een schijntje met wat dergelijke apparaten 10 jaar geleden relatief gezien kostten.vanaalten schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:20:
[...]
Voor een deel kan daar ook een andere oorzaak achter zitten: lager versmelten met kunststof van trommelhuis is wellicht goedkoper om te produceren - en dat zorgt er voor dat die wasmachine goedkoper is dan de concurrent die dat wellicht nog niet heeft. Daar valt ons consument misschien wat aan te rekenen, dat we 'de goedkoopste' kopen en niet kijken naar welk merk beter repareerbaar is. (al is dat laatste ondoenlijk om uit te zoeken, denk ik).
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik weet niet wat voor Turkse kappers je hebt gehad, maar de Turkse kapper hier levert veel beter werk af dan de duurdere kapperszaken. Voor €25 doet hij m’n haar en baard.Dennis1812 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:15:
15 euro?
Dat red je echt niet meer in een gemiddeld dorp. Tenzij je naar de Turkse kapper gaat die echt iedereen exact hetzelfde opscheert en je met gehoorschade van de drillrap naar buiten komt.
Normale kapper zit je zo aan €25-30 tegenwoordig in deze regio (oost Brabant, Gemert).
Misschien is er weinig concurrentie in een dorp/kleine stad. Dat kan.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is duur.hoevenpe schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:47:
Kapper is tegenwoordig 39,95 zonder wassen of iets, weet je zeker dat je voor die 25 euro een bonnetje krijgt?
Ik betaal per pin (SumUp). Nooit een bonnetje gehad, maar dat krijg ik nooit bij SumUp. Onlangs mocht ik z’n boekhouding even checken, hij heeft de contante betalingen ook gewoon netjes geregistreerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Sjah op 17-10-2025 09:34 ]
Naar wat voor kapper ga jij naar toe? Dat is ruim het dubbele van wat ik betaal (€18,-), zelfs mijn vrouw betaald geen €40,-. Met bonnetje en hij begint geen onnozel praatje met jehoevenpe schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:47:
Kapper is tegenwoordig 39,95 zonder wassen of iets, weet je zeker dat je voor die 25 euro een bonnetje krijgt?
[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 17-10-2025 08:09 ]
Er is een aantal tweakers in dit topic die al een tijdje geen fysieke winkels meer bezocht heeft. IKEA en grotere HEMA's zijn twee voorbeelden van winkels met restaurants. Zeker bij IKEA is die slim gepositioneerd. Als je vanaf de ingang niet direct het magazijn inloopt, dan loop je er altijd langs.ehtweak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:39:
Of wou je soms zeggen dat er fysieke winkels zijn met 'lunch/drank' winkel ervaring?
Over de kwaliteit ga ik niet veel zeggen (dat is off-topic), maar het is populair bij het publiek.
Binnensteden moeten zich inderdaad meer richten op uitjes. Zorg ervoor dat er (betaalbare!) dingen zijn om te doen, naast winkelen en eten/drinken. Idealiter zijn dat activiteiten die thuis lastig zijn. In bepaalde Aziatische landen zie je hier een grote focus op in winkelcentra.
[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 17-10-2025 09:28 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Het fenomeen gezelligheid ken je ook niet? Je wil niet een keer met je vriendin/partner de deur uit in plaats van maar steeds tussen diezelfde vier muren te blijven zitten, turend naar een schermpje? Koken kan ik thuis ook, maar toch ga ik graag af en toe naar een restaurant.ehtweak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:14:
[...]
Het fenomeen is me wel degelijk bekend. Maar trekt me totaal niet.![]()
Eerst teveel betalen in de stenen winkel en dan nog een poot uitgedraaid worden bij de lokale horeca.![]()
Nee, dank je.
Ja, op de plekken waar het wél succesvol is, is de horeca ook succesvol. Bij ons bevindt zich de grootste toeristische trekpleister van het land (qua bezoekersaantallen) en die is 100% gericht op fysiek winkelen. Jawel, het designer outlet center. Als je ziet hoeveel geld daar wordt uitgegeven op een dag, dan zie je dat het concept winkelen in fysieke winkels nog helemaal niet dood is. Ook de horeca zit daar de hele dag door goed gevuld. Helaas zie je dat alleen in de binnenstad met de vele leegstaande panden dan weer niet helemaal terug.[...]
Aha, vandaar al die teloorgang. My bad, ik snap het niet.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Amsterdam?Metalfreak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:38:
Ja, op de plekken waar het wél succesvol is, is de horeca ook succesvol. Bij ons bevindt zich de grootste toeristische trekpleister van het land (qua bezoekersaantallen) en die is 100% gericht op fysiek winkelen.
Oh. Ik zou denken dat Amsterdam als attractiepark populairder is qua bezoekersaantallen.Jawel, het designer outlet center.
Dat wordt niet gezien als 1 attractie en daar komen mensen voor uiteenlopende redenen heenThe Zep Man schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:48:
[...]
Amsterdam?
[...]
Oh. Ik zou denken dat Amsterdam als attractiepark populairder is qua bezoekersaantallen.
Ik heb voldoende toeristen gesproken die een heel ander beeld scheppen. Maar je hebt gelijk. Het is meer een attractiepark. Ze hebben zelfs twee dierentuinen: Artis en de rest.Metalfreak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:51:
Dat wordt niet gezien als 1 attractie
Eens, maar toerisme is toerisme. De redenen maken niet uit, zolang ze hier maar hun geld uitgeven.en daar komen mensen voor uiteenlopende redenen heen
Om terug te komen op fysieke winkels: die zullen het wel goed doen in Amsterdam (tenminste, het centrum). Toch denk ik dat om fysiek winkelen relevant te houden het belangrijk is dat er andere activiteiten zijn die mensen uit huizen trekken. Faciliteer het sociale aspect van uitgaan. Zo zou bijvoorbeeld ik wel meer arcadehallen willen zien in binnensteden.
Goed idee, maar dan wel graag arcadehallen met 1 entreeprijs waarna alle kasten op `free to play 'staan, zoals bij het Nationale Videogame Museum in Zoetermeer. En niet zoals bij Gamestate dat je voor elke kast apart moet betalen.The Zep Man schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:06:
[...]
Faciliteer het sociale aspect van uitgaan. Zo zou bijvoorbeeld ik wel meer arcadehallen willen zien in binnensteden.
Die ken ik. Nog een tip: Blast Galaxy in Amsterdam. Hetzelfde principe.ruftman schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:01:
Goed idee, maar dan wel graag arcadehallen met 1 entreeprijs waarna alle kasten op `free to play 'staan, zoals bij het Nationale Videogame Museum in Zoetermeer.
Dat soort dingen trekken mij naar (binnen)steden. Niet het winkelen zelf. En als ik er toch ben, dan kan ik net zo goed even een nieuwe regenbroek ophalen bij HEMA, wat shirts en broeken kopen, etc. Dat zijn zaken die ik voor mijzelf uitstel en soms afstel (of gewoon online het bekende model voor koop), want ik heb echt geen zin om enkel daarvoor de stad in te gaan. Trek mij echter de binnenstad in met andere zaken, en de drempel om toch maar even wat te halen wordt een stuk lager, want "ik ben er nu toch al".
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 17-10-2025 13:20 ]
Zit daar niet juist het probleem? In Nederland zijn de buiten stedelijke mega shopping centers jaren lang tegengewerkt met als doel de winkels in de stadscentra te beschermen. Eindstand verdwijnen die winkels alsnog. Zeker in middelgrote steden zijn de huren hoog en blijven de klanten weg. In een grote shopping mall met bijbehorende gratis parkeren en al dan niet bereikbaar via ov hebben winkels wellicht meer kans van slagen. In Frankrijk zag je 20 jaar geleden al dat er standaard naast de hypermarché ook een opticien, broodjeszaak en kleine ondernemers bijvoorbeeld iemand die initialen op rijstkralen verkoopt. Die maken gebruik van de aanloop van de grote supermarkt.The Zep Man schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:18:
[...]
Er is een aantal tweakers in dit topic die al een tijdje geen fysieke winkels meer bezocht heeft. IKEA en grotere HEMA's zijn twee voorbeelden van winkels met restaurants. Zeker bij IKEA is die slim gepositioneerd. Als je vanaf de ingang niet direct het magazijn inloopt, dan loop je er altijd langs.
Over de kwaliteit ga ik niet veel zeggen (dat is off-topic), maar het is populair bij het publiek.
Binnensteden moeten zich inderdaad meer richten op uitjes. Zorg ervoor dat er (betaalbare!) dingen zijn om te doen, naast winkelen en eten/drinken. Idealiter zijn dat activiteiten die thuis lastig zijn. In bepaalde Aziatische landen zie je hier een grote focus op in winkelcentra.
Of de oplossing. We hebben winkelcentra in binnensteden en erbuiten, maar die staan in pril contrast t.o.v. het brede aanbod in Aziatische landen. Die kunnen uiteraard ook uitbreiden en niet alleen (op zijn Hollands) primair kledingzaken en restaurants aanbieden.sdk1985 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:48:
Zit daar niet juist het probleem?
Bereikbaarheid is wel een ding in mijn beleving. Mensen gaan nu eenmaal heel graag met de auto en veel binnensteden zijn matig bereikbaar. Wat goed bereikbaar genoemd wordt is in de praktijk enkele parkeergarages in het centrum waarvandaan je dan vinnen vijf of tien minuten lopen een deel van het centrum kunt bereiken. Ze liggen maar zelden lekker centraal en gemeenten lijken niet te kunnen kiezen tussen de binnenstand levendig houden, autoluw willen hebben en het geld van parkeren te kunnen innen.sdk1985 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:48:
Zit daar niet juist het probleem? In Nederland zijn de buiten stedelijke mega shopping centers jaren lang tegengewerkt met als doel de winkels in de stadscentra te beschermen. Eindstand verdwijnen die winkels alsnog. Zeker in middelgrote steden zijn de huren hoog en blijven de klanten weg. In een grote shopping mall met bijbehorende gratis parkeren en al dan niet bereikbaar via ov hebben winkels wellicht meer kans van slagen. In Frankrijk zag je 20 jaar geleden al dat er standaard naast de hypermarché ook een opticien, broodjeszaak en kleine ondernemers bijvoorbeeld iemand die initialen op rijstkralen verkoopt. Die maken gebruik van de aanloop van de grote supermarkt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bereikbaarheid en vooral ook betaalbaarheid. Wat kost parkeergeld tegenwoordig? Met het huidige model valt niet op te concurreren tegen het gemak van de webshop dan wel een mediamarkt in een woonboulevard met gratis parkeren. Verzendkosten gratis of niet duurder dan parkeergeld en even snel naar het centrum is er ook niet bij. Dat kost je snel 1-2 uur (parkeren, lopen, enz).Gonadan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:41:
Is het prille contrast een bewuste woordspeling of bedoel je schril contrast?
[...]
Bereikbaarheid is wel een ding in mijn beleving. Mensen gaan nu eenmaal heel graag met de auto en veel binnensteden zijn matig bereikbaar. Wat goed bereikbaar genoemd wordt is in de praktijk enkele parkeergarages in het centrum waarvandaan je dan vinnen vijf of tien minuten lopen een deel van het centrum kunt bereiken. Ze liggen maar zelden lekker centraal en gemeenten lijken niet te kunnen kiezen tussen de binnenstand levendig houden, autoluw willen hebben en het geld van parkeren te kunnen innen.
Ik denk dat bij de huidige tijd je helemaal geen winkels in een centrum moet willen hebben. Enige uitzondering lijkt mij de kledingwinkels maar vermoedelijk doen die het net zo goed, zo niet beter, in een mega shopping centrum.
Toch zijn de steden met de hoge parkeerkosten qua winkelgebieden het meest succesvol en zijn de garage in het weekend nog altijd vol. Kennelijk zijn parkeerkosten voor de heel groot deel van de consumenten geen probleem. Ikzelf parkeer in bijvoorbeeld Rotterdam altijd op een P&R waar je gratis kunt parkeren als je met de metro de stad in gaat. En die zijn in het weekend maar voor een kwart gevuld maar bij de parkeergarages in het centrum staan rijen.sdk1985 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:21:
[...]
Bereikbaarheid en vooral ook betaalbaarheid. Wat kost parkeergeld tegenwoordig? Met het huidige model valt niet op te concurreren tegen het gemak van de webshop dan wel een mediamarkt in een woonboulevard met gratis parkeren. Verzendkosten gratis of niet duurder dan parkeergeld en even snel naar het centrum is er ook niet bij. Dat kost je snel 1-2 uur (parkeren, lopen, enz).
Ik denk dat bij de huidige tijd je helemaal geen winkels in een centrum moet willen hebben. Enige uitzondering lijkt mij de kledingwinkels maar vermoedelijk doen die het net zo goed, zo niet beter, in een mega shopping centrum.
Ik ken eerlijk gezegd geen stad waar je in het hart geen parkeergarages hebt. In Rotterdam heb je garages waarvandaan je direct de Markthal, de HEMA/Zara of de Bijenkorf inloopt. In Utrecht parkeer je onder Hoog-Catherijne en ben je direct in het centrum, zelfs in Amsterdam heb je heel centraal parkeergarages.Gonadan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:41:
[...]
Bereikbaarheid is wel een ding in mijn beleving. Mensen gaan nu eenmaal heel graag met de auto en veel binnensteden zijn matig bereikbaar. Wat goed bereikbaar genoemd wordt is in de praktijk enkele parkeergarages in het centrum waarvandaan je dan vinnen vijf of tien minuten lopen een deel van het centrum kunt bereiken. Ze liggen maar zelden lekker centraal en gemeenten lijken niet te kunnen kiezen tussen de binnenstand levendig houden, autoluw willen hebben en het geld van parkeren te kunnen innen.
Dichterbij parkeren kan alleen als je echt IN de winkel gaat parkeren.
De gemiddelde, en enigszins betaalbare horeca tent haalt het niet qua voedselkwaliteit, in vergelijking met thuis eten.Metalfreak schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:38:
[...]
Het fenomeen gezelligheid ken je ook niet? Je wil niet een keer met je vriendin/partner de deur uit in plaats van maar steeds tussen diezelfde vier muren te blijven zitten, turend naar een schermpje? Koken kan ik thuis ook, maar toch ga ik graag af en toe naar een restaurant.
en dat beamen onze gasten regelmatig
En ja, dat gebeurt regelmatig met genode gasten. En niet zoals in de horeca met al dat rumoer om je heen. Niet ons idee van gezelligheid zeg maar.
Naar schermpjes turen (in casu slimfeun bepotelen) is bij ons thuis not done tijdens gezamenlijke maaltijden.
En zeer zeker niet in Nederland.
Die hebben wij hier ook om de hoek zitten. Batavia Stad, 10 minuten fietsen.Jawel, het designer outlet center. Als je ziet hoeveel geld daar wordt uitgegeven op een dag, dan zie je dat het concept winkelen in fysieke winkels nog helemaal niet dood is. Ook de horeca zit daar de hele dag door goed gevuld. Helaas zie je dat alleen in de binnenstad met de vele leegstaande panden dan weer niet helemaal terug.
Kom er wel eens voor bepaalde specifieke winkels. Maar dat is dan heel doelgericht. En ook daar valt het vaak tegen qua keuze qua maten en prijzen. En de soort horeca daar, (voornamelijk snel-voedsel) is ook niet ons ding.
Bovendien zijn de prijzen van de horeca in Batavia Stad ook buiten proporties. Type Amsterdam
Ter vergelijk: net vanmiddag in een echt gezellige Konditorei in de Harz in een klein dorpje, 1 pot koffie + 1 grote cappuccino, 1 espresso, 1 cafe crema, 2 grote gebakjes (groot en echt lekker, geen fabriekstaart) voor 18 euro bij elkaar.
Dan is het echt leuk & betaalbaar.
Engering Schiedam (ijzerwaren)
https://ditistwee.nl/nieu...renwinkel-aan-rubensplein
Heb er zelf niks te zoeken, maar blijft jammer. Lang geleden was er een vestiging dichtbij, waar ik een keer kwam op een extra huissleutel te laten maken of iets dergelijks.. Relatief recent nog bij bovenstaande vestiging geweest om iets te halen voor m'n vader. Een kennis werkte er ook. Er is een vestiging in Den Bosch blijkbaar, die open blijft.
En deze waar ik iets directer belangen bij heb:
Brunott Rotterdam (juwelier)
https://www.rijnmond.nl/n...-is-hoop-op-een-doorstart
Volgens hun website maken ze inderdaad een doorstart. Hier heb ik jaren terug m'n horloge gehaald. Die wou ik nog laten fixen, maar was er nog niet aan toe gekomen. Maar toen viel het wel even op toen ze dicht waren.
Make lovecraft not warcraft.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Een uitstervend fenomeen!
Woonde vroeger in een dorp, en die had ook zo'n winkel. In de hoofdstraat, gerund door twee broers. En idd, alles op ijzerwinkel gebied was er te vinden.
En op een gegeven moment was het over & uit. Geen opvolging meer, tanende klandizie. En weg is het.
Nee joh, dat zou betekenen dat zij de kosten moeten maken voor de opleiding, en wat als ze dan direct naar de concurrent gaan? (aldus teveel ondernemers die het probleem graag ergens anders neerlegt).Tarkin schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:55:
2.5 jaar gezocht achter het geschikte personeel... je zou denken dat je mensen in die tijd wel 2x kan opleiden qua vakkennis en dat je moet focussen op andere aspecten bij de werving
Dat komt doordat bij de meeste gemeenten er iedere 4 jaar een aardige koerswijziging isGonadan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:41:
[...]
Nee, merp!
https://www.rtl.nl/nieuws...ca-today-huisbank-ing-weg
Wat een ongelooflijke flauwekul. Vrijwel iedere retailer snapt het nut van training en snapt dat het zich uiteindelijk terugverdient. Veel gebeurt on-the-job en er bestaat ook nog zoiets als een studiekostenovereenkomst.Pendora schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:47:
[...]
Nee joh, dat zou betekenen dat zij de kosten moeten maken voor de opleiding, en wat als ze dan direct naar de concurrent gaan? (aldus teveel ondernemers die het probleem graag ergens anders neerlegt).
Verbaas me vooral over de geringe omzet: ongeveer 1 miljoen per vestiging per jaar. Paar jaar geleden via hen mijn eerste etage opnieuw laten doen, prima gegaan maar je bent zo 5k of meer kwijt. Dan heb je het over één zo'n order per vestiging per dag, dat kan inderdaad niet uit.Failliet Carpetright draaide al jaren in het rood (maar een nieuw computersysteem was mogelijk de laatste druppel)
De vorige maand failliet verklaarde laminaat- en tapijtenboer Carpetright draaide al een paar jaar flink verlies, blijkt uit het curatorenverslag waarover vakblad RetailTrends als eerste berichtte. In totaal ging het om 28,5 miljoen euro in de afgelopen drie volledige boekjaren.
Afgelopen jaren schommelde de omzet van het bedrijf, dat ook gordijnen en andere raambedekking verkocht, tussen de 70 en 75 miljoen euro. In 2022 bleef daar een verlies van over van een half miljoen euro. In 2023 was dat opgelopen tot 17,5 miljoen. Vorig jaar bedroeg het verlies 10,5 miljoen euro. Carpetright had in Nederland 75 vestigingen, waar voor het faillissement 347 mensen werkten. Het bedrijf verkeerde al langer in zwaar weer. Vorig jaar ging het Britse moederbedrijf al failliet, net als de Belgische tak.
De Nederlandse tak maakte een doorstart onder de zittende directie. Die probeerde het bedrijf te reanimeren door het computersysteem te vernieuwen, een nieuw winkelconcept te introduceren en door voor verzekeraar Nationale-Nederlanden een schadeherstelservice uit te voeren.
Mogelijk heeft dat nieuwe computersysteem de doorstart van Carpetright uiteindelijk gefnuikt, schrijven de curatoren. Het nieuwe systeem bleek de verkopen verkeerd weer te geven: sommige transacties werden dubbel geteld. Hierdoor zat er een groot verschil tussen de geregistreerde omzet en de uiteindelijk aan klanten gefactureerde omzet. Dat leverde een probleem op met de Belastingdienst.
Een mega shopping centrum is de hel op aarde, een historisch centrum met een mengvorm van winkels, horeca en belevenissen werkt veel beter. De enige reden dat grote winkelcentra populair zijn is dat ze wél goed te bereiken zijn met de auto en je niet ver hoeft te open, niet omdat ze zo leuk zijn.sdk1985 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:21:
Dat is precies mijn punt. Een P&R is al te veel moeite, dan pakken ze liever een garage vlakbij het centrum. Terwijl je je kunt afvragen of je daar daadwerkelijk tijd mee wint.R_Zwart schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:52:
Toch zijn de steden met de hoge parkeerkosten qua winkelgebieden het meest succesvol en zijn de garage in het weekend nog altijd vol. Kennelijk zijn parkeerkosten voor de heel groot deel van de consumenten geen probleem. Ikzelf parkeer in bijvoorbeeld Rotterdam altijd op een P&R waar je gratis kunt parkeren als je met de metro de stad in gaat. En die zijn in het weekend maar voor een kwart gevuld maar bij de parkeergarages in het centrum staan rijen.
Het is allemaal aan de rand, al is dat bij de grotere steden (die noem je nu heel specifiek) vaak al lastiger om van één kern te spreken. Steden als Amsterdam en Rotterdam hebben wat dat betreft ook niet echt een autovrij centrum zoals de meeste kleinere steden wel hebben. In kleinere steden kom je dan ook meestal maar tot de rand (en vaak moet je dan al veel drukte door en een specifieke route volgen), vanaf daar kan je dan lopend echt het centrum in.R_Zwart schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:55:
Ik ken eerlijk gezegd geen stad waar je in het hart geen parkeergarages hebt. In Rotterdam heb je garages waarvandaan je direct de Markthal, de HEMA/Zara of de Bijenkorf inloopt. In Utrecht parkeer je onder Hoog-Catherijne en ben je direct in het centrum, zelfs in Amsterdam heb je heel centraal parkeergarages.
Dichterbij parkeren kan alleen als je echt IN de winkel gaat parkeren.
Hoog Catharijne is níet het centrum, het is een winkelcentrum en daarvan hadden we al gesteld dat die meestal specifiek goed bereikbaar zijn. Maar het centrum zelf kan je tot de rand benaderen, vanaf daar moet je te voet richting het centrum en dan verschillende straten door.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het klinkt allemaal een beetje als 'vroeger was alles beter'. 20-30 jaar geleden had een stadscentrum veel meer een winkelfunctie, tegenwoordig veel minder. Mensen kopen meer online, en hebben uberhaupt minder verbinding met het verschijnsel 'fysieke winkel'. In een poging om de boel aantrekkelijk te houden zie je nu her en der mega-malls verschijnen... tijden veranderen gewoonweg. Maar er zal zeker vraag blijven naar fysieke winkels... alleen niet meer op de bekende plekken van vroeger.Gonadan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
Een mega shopping centrum is de hel op aarde, een historisch centrum met een mengvorm van winkels, horeca en belevenissen werkt veel beter. De enige reden dat grote winkelcentra populair zijn is dat ze wél goed te bereiken zijn met de auto en je niet ver hoeft te open, niet omdat ze zo leuk zijn.
[...]
Dat is precies mijn punt. Een P&R is al te veel moeite, dan pakken ze liever een garage vlakbij het centrum. Terwijl je je kunt afvragen of je daar daadwerkelijk tijd mee wint.
[...]
Het is allemaal aan de rand, al is dat bij de grotere steden (die noem je nu heel specifiek) vaak al lastiger om van één kern te spreken. Steden als Amsterdam en Rotterdam hebben wat dat betreft ook niet echt een autovrij centrum zoals de meeste kleinere steden wel hebben. In kleinere steden kom je dan ook meestal maar tot de rand (en vaak moet je dan al veel drukte door en een specifieke route volgen), vanaf daar kan je dan lopend echt het centrum in.
Hoog Catharijne is níet het centrum, het is een winkelcentrum en daarvan hadden we al gesteld dat die meestal specifiek goed bereikbaar zijn. Maar het centrum zelf kan je tot de rand benaderen, vanaf daar moet je te voet richting het centrum en dan verschillende straten door.
Ik vind het knap dat je dat uit mijn post haalt. Je weet dat het gaat over de bereikbaarheid van centra en de melkkoe die parkeren geworden is? Het gaat niet over vroeger hoor.stylezzz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:50:
[...]
Het klinkt allemaal een beetje als 'vroeger was alles beter'. 20-30 jaar geleden had een stadscentrum veel meer een winkelfunctie, tegenwoordig veel minder. Mensen kopen meer online, en hebben uberhaupt minder verbinding met het verschijnsel 'fysieke winkel'. In een poging om de boel aantrekkelijk te houden zie je nu her en der mega-malls verschijnen... tijden veranderen gewoonweg. Maar er zal zeker vraag blijven naar fysieke winkels... alleen niet meer op de bekende plekken van vroeger.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je haalt vooral punten aan waarvan je vind dat die tegenwoordig belangrijk zijn. Dan krijg je automatisch een vergelijking met vroeger tijden.Gonadan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:15:
[...]
Ik vind het knap dat je dat uit mijn post haalt. Je weet dat het gaat over de bereikbaarheid van centra en de melkkoe die parkeren geworden is? Het gaat niet over vroeger hoor.
Die volg ik niet.stylezzz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:21:
Je haalt vooral punten aan waarvan je vind dat die tegenwoordig belangrijk zijn. Dan krijg je automatisch een vergelijking met vroeger tijden.
Dat is de kern. Zo merk ik dat in mijn regio de gemeente heel hard zijn best doet om het stadscentrum aantrekkelijk te maken. Autoluw, mooie nieuwe inrichting met groen en zitjes, het frist er echt van op en je merkt dat mensen dat waarderen.maar zoals je al eerder aanhaalde... er word nogal eens geschippert qua keuzes in de stadscentra. Autoluw. Of juist goede bereikbaarheid.... en daarbij inderdaad parkeertarieven of vergunningen. Er zal heel wat uren in de gemeenteraden aan gespendeert worden.
Maar aan de andere kant zijn de parkeertarieven niet mals (is relatief, ik weet het) en willen ze bepaalde punten die belangrijk zijn voor de doorstroom juist ontlasten. En dan in de hoop dat iedereen opeens op de fiets komt.
Al proberen ze nu wel het deel tussen een gebied met veel parkeerruimte en het echte centrum aantrekkelijker te maken, zodat je minder het gevoel hebt dat je echt op afstand zit.
Als je dan kijkt naar een dorp ernaast wat een groot maar saai winkelcentrum heeft, maar die wel voorziet van tig parkeergarages en -plaatsen. Plus de gehele infrastructuur is er op gericht dat de hele regio daar makkelijk met de auto kan komen. Dan die je daar een echt heel ander soort focus.
Ben ergens wel benieuwd hoe die twee zich dan cijfermatig tot elkaar verhouden, ook qua ontwikkelingen over de tijd. Er zullen inderdaad wel significant wat uurtjes aan op gaan om dat soort plannen te maken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Linksom of rechtsom heeft zo'n centrum een veel kleiner verzorgingsgebied dat zo'n regionaal centrum met voldoende gratis parkeren. Veel met een lokale niche met een lastiger bedrijfsmodel.Gonadan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:01:
Maar aan de andere kant zijn de parkeertarieven niet mals (is relatief, ik weet het) en willen ze bepaalde punten die belangrijk zijn voor de doorstroom juist ontlasten. En dan in de hoop dat iedereen opeens op de fiets komt.
Hoe bedoel je dit? (overigens is het geen gratis parkeren, maar wel lagere tarieven)hoevenpe schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:20:
Linksom of rechtsom heeft zo'n centrum een veel kleiner verzorgingsgebied dat zo'n regionaal centrum met voldoende gratis parkeren. Veel met een lokale niche met een lastiger bedrijfsmodel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier is hetzelfde gaande in pittoresk Tilburg. De cityring (op zijn hoogtepunt een dubbelbaans ring om het stadscentrum) word de komende jaren naar een 'parkring' omgebouwd. De laatste decennia zie je dat er heel veel appartementencomplexen zijn bijgebouwd (of omgebouwd) in het centrum. Het winkelaanbod is verschraalt en vrijgekomen winkelruimtes woorden veelal door de bekende budgetformules als een action of wibra etc. opgevuld. De functie van het stadscentrum is dus veel minder winkelen geworden, maar meer richting wonen. Dat daarbij ook een iets prettiger leefomgeving hoort lijkt me evident. De cityring was 10-20 jaar geleden misschien goed, al had het dubbelbaans tot gevolg dat er nogal wat lieden dachten dat het een autosnelweg was.Gonadan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:01:
[...]
Die volg ik niet.
[...]
Dat is de kern. Zo merk ik dat in mijn regio de gemeente heel hard zijn best doet om het stadscentrum aantrekkelijk te maken. Autoluw, mooie nieuwe inrichting met groen en zitjes, het frist er echt van op en je merkt dat mensen dat waarderen.
Al proberen ze nu wel het deel tussen een gebied met veel parkeerruimte en het echte centrum aantrekkelijker te maken, zodat je minder het gevoel hebt dat je echt op afstand zit.
Als je dan kijkt naar een dorp ernaast wat een groot maar saai winkelcentrum heeft, maar die wel voorziet van tig parkeergarages en -plaatsen. Plus de gehele infrastructuur is er op gericht dat de hele regio daar makkelijk met de auto kan komen. Dan die je daar een echt heel ander soort focus.
Ben ergens wel benieuwd hoe die twee zich dan cijfermatig tot elkaar verhouden, ook qua ontwikkelingen over de tijd. Er zullen inderdaad wel significant wat uurtjes aan op gaan om dat soort plannen te maken.
Ik denk niet dat het veel verschil zal maken qua bezoekers aan het stadscentrum overigens. Er zijn nog wel degelijk winkels die je in de omliggende dorpen (lees: hilvarenbeek, goirle, oisterwijk etc.) niet hebt zoals een mediamarkt, primark of coolblue. Action heeft die aantrekkingskracht allang niet meer, aangezien elk dorp en gehucht er onderhand al 1 heeft.
Een hel op aarde?Gonadan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
Een mega shopping centrum is de hel op aarde, een historisch centrum met een mengvorm van winkels, horeca en belevenissen werkt veel beter. De enige reden dat grote winkelcentra populair zijn is dat ze wél goed te bereiken zijn met de auto en je niet ver hoeft te open, niet omdat ze zo leuk zijn.
Qua drukte is een shopping center niet veel anders dan de grote binnenstad: het zijn allemaal mierennesten. Ik ervaar Alexandrium net zo druk als de binnenstad, maar die eerste is beter bereikbaar met de auto.
Qua belevenissen: iets als Westfield Mall stikt van de restaurantjes en gaming halls. Boven kan je poolen en bowlen. Er is vast nog meer.
En dan die parkeerkosten: uiteindelijk kies je zelf hoelang je wil blijven. Meestal weet ik op voorhand al wat ik wil kopen, dus als je binnen het uur weer weg bent dan vallen die parkeerkosten hartstikke mee.
Als je toch langer wil blijven: het blijft fascinerend dat mensen voor honderden euros kunnen shoppen en voor de belevenis nog een restaurantje meepakken, en dan klagen omdat er drie uur parkeerkosten betaald moeten worden. Wat is dat toch
Als je veel spullen gekocht hebt is een auto vlakbij wel handig.Dat is precies mijn punt. Een P&R is al te veel moeite, dan pakken ze liever een garage vlakbij het centrum. Terwijl je je kunt afvragen of je daar daadwerkelijk tijd mee wint.
Jij richt je duideljik op een schaalgrootte waar velen niet per se gelukkig van worden. Lang niet iedereen is zo idolaat van 'de grote stad'.XWB schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:56:
[...]
Een hel op aarde?
Qua drukte is een shopping center niet veel anders dan de grote binnenstad: het zijn allemaal mierennesten. Ik ervaar Alexandrium net zo druk als de binnenstad, maar die eerste is beter bereikbaar met de auto.
Overigens zie ik hieronder dat jij liefst een hit-en-run doet, dus in hoeverre is jouw mening relevant voor het beeld van de 'shoppers'?
Hit en run bezoekers hebben daar een stuk minder last van inderdaad, maar juist dan is bereikbaarheid een pre. Wanneer je dan buiten het centrum moet parkeren en te voet verder wordt dat vaak wel als drempel gezien. Voor dat type shoppers heeft een winkelcentrum helemaal meerwaarde, dat is allemaal gewoon veel compacter.Qua belevenissen: iets als Westfield Mall stikt van de restaurantjes en gaming halls. Boven kan je poolen en bowlen. Er is vast nog meer.
En dan die parkeerkosten: uiteindelijk kies je zelf hoelang je wil blijven. Meestal weet ik op voorhand al wat ik wil kopen, dus als je binnen het uur weer weg bent dan vallen die parkeerkosten hartstikke mee.
Ik denk dat de gemiddelde bezoeker niet honderden euro's uitgeeft, dan zouden action en die goedkope kledingketens niet zo populair zijn.Als je toch langer wil blijven: het blijft fascinerend dat mensen voor honderden euros kunnen shoppen en voor de belevenis nog een restaurantje meepakken, en dan klagen omdat er drie uur parkeerkosten betaald moeten worden. Wat is dat toch
Als je naar een parkeerplaats kunt lopen kan je ook naar een metro lopen, vaak is die halte nog dichterbij ook.Als je veel spullen gekocht hebt is een auto vlakbij wel handig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Cirkeltje weer rond?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Als je een lokaal centrum vooral per fiets bereikbaar maakt trek je voornamelijk mensen in een straal van een paar kilometer. Verder weg en je pakt de auto naar een plek waar je wel fatsoenlijk kunt parkeren.Gonadan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:26:
Hoe bedoel je dit? (overigens is het geen gratis parkeren, maar wel lagere tarieven)
Ah zo, ja eens. Daarom snap ik ook niet dat gemeenten daar soms zo moeilijk over doen. Een beetje leefbaarheid in het centrum snap ik heel goed, maar als je iedereen van daarbuiten 'weg pest' dan moet je niet vreemd opkijken dat je lokale ondernemers het moeilijk krijgen.hoevenpe schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:19:
[...]
Als je een lokaal centrum vooral per fiets bereikbaar maakt trek je voornamelijk mensen in een straal van een paar kilometer. Verder weg en je pakt de auto naar een plek waar je wel fatsoenlijk kunt parkeren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Apparaten en producten die kapot gaan terwijl het alleen maar simpelweg langdurig hoeft te kunnen doen wat het zou moeten doen zoals de motor van een afzuigkap, lampen die bij lange na de beoogde branduren niet halen…
Nu weer aan mijn 3e afzuigkap(motor) toe, in 25 jaar (A-merk Bosch). Is het gek dat ik verwacht dat een motor langer mee moet kunnen?
LED-lampen (R7S 78 mm LED, A-merk Philips, maar ook GU10 LEd-spots) met een ‘10.000 branduren’-garantie die slechts max. een halfuur per dag aan zijn en dan na 4 à 5 jaar stuk.
Dat is nog niet 10% van de beoogde brandtijd… en wie bewaart overal de bon van? Zeker als je nagaat dat die lampen echt behoorlijk duur zijn en de halogeenlampen die ze vervingen geen knaak kostten…
Tering zeg.
Meerkosten ‘duurzame’ vervanging hoger dan de besparing uiteraard.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ramzzz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:01:
Analoog aan de fysieke winkel-devaluatie is merk(product)devaluatie ook nog steeds wel een ding zeg.
Apparaten en producten die kapot gaan terwijl het alleen maar simpelweg langdurig hoeft te kunnen doen wat het zou moeten doen zoals de motor van een afzuigkap, lampen die bij lange na de beoogde branduren niet halen…
Nu weer aan mijn 3e afzuigkap(motor) toe, in 25 jaar (A-merk Bosch). Is het gek dat ik verwacht dat een motor langer mee moet kunnen?
LED-lampen (R7S 78 mm LED, A-merk Philips, maar ook GU10 LEd-spots) met een ‘10.000 branduren’-garantie die slechts max. een halfuur per dag aan zijn en dan na 4 à 5 jaar stuk.
Dat is nog niet 10% van de beoogde brandtijd… en wie bewaart overal de bon van? Zeker als je nagaat dat die lampen echt behoorlijk duur zijn en de halogeenlampen die ze vervingen geen knaak kostten…
Tering zeg.
Meerkosten ‘duurzame’ vervanging hoger dan de besparing uiteraard.
Die 10.000 uur halen ze vast alleen onder laboratoriumomstandigheden.
De vraag is ook of ze dat bijvoorbeeld onder continulast hebben getest. Want dan zou dat kunnen betekenen dat in- en uitschakelen een negatieve invloed op de branduren heeft.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Eens in de paar jaar komt het wel eens voor dat ik iets groots koop, waarvoor ik dan passagier ben in de auto van familie of een vriend, maar dan heb je het wel gehad (bezorging is wat dat betreft dan weer wel een uitkomst, als je iets groots koopt).
Zelfs een 24" PC of monitor in mijn fietstas en als iets kwetsbaar is voor de schokken van een fiets (CD-speler, platenspeler, desktop PC) in mijn rugzak, dan profiteert het van de vering die het zadel en mijn lichaam biedt.
Daarbij moet ik wel zeggen dat dat de reden is dat ik in de stad wil blijven wonen ondanks de drukte en het verkeerslawaai. Op het platteland is ieder wissewasje wat niet in je eigen dorp is zo'n enorm eind fietsen (en ik heb weinig energie door mijn autisme).
[ Voor 32% gewijzigd door FairPCsPlease op 26-10-2025 18:32 ]
Omdat het handig is om je auto daar te parkeren waar je moet zijn. Gemakt dient de mens.FairPCsPlease schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:27:
vanwaar die focus op auto's en parkeren, vraag ik mij af als buiten- staander? Ik heb nog nooit van mijn leven auto gereden. Al heel jong besloten dat ik geen rijbewijs wil halen.
Daarom ben je ook blijkbaar in de grote stad blijven wonen.
Alleen de kans dat het nog in je auto staat na een tweede en derde run is groter dan in de metroGonadan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:05:
Als je naar een parkeerplaats kunt lopen kan je ook naar een metro lopen, vaak is die halte nog dichterbij ook.
Je geeft zelf al antwoord op je vraag.. omdat niet iedereen in een stad woont (of wil wonen).FairPCsPlease schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:27:
Ten aanzien van winkelen en parkeren: vanwaar die focus op auto's en parkeren, vraag ik mij af als buiten- staander? Ik heb nog nooit van mijn leven auto gereden. Al heel jong besloten dat ik geen rijbewijs wil halen omdat een auto veel te milieuvervuilend is en ik doe bijna al mijn inkopen op de fiets.
Eens in de paar jaar komt het wel eens voor dat ik iets groots koop, waarvoor ik dan passagier ben in de auto van familie of een vriend, maar dan heb je het wel gehad (bezorging is wat dat betreft dan weer wel een uitkomst, als je iets groots koopt).
Zelfs een 24" PC of monitor in mijn fietstas en als iets kwetsbaar is voor de schokken van een fiets (CD-speler, platenspeler, desktop PC) in mijn rugzak, dan profiteert het van de vering die het zadel en mijn lichaam biedt.
Daarbij moet ik wel zeggen dat dat de reden is dat ik in de stad wil blijven wonen ondanks de drukte en het verkeerslawaai. Op het platteland is ieder wissewasje wat niet in je eigen dorp is zo'n enorm eind fietsen (en ik heb weinig energie door mijn autisme).
[ Voor 65% gewijzigd door LordSinclair op 26-10-2025 20:09 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als ik ga shoppen in een shopping mall wil ik daar ook parkeren. Ik ga niet allemaal sjouwen met tassen met gekochte spullen.
Daarbij zijn de 2 kinderen moe na een middag winkelen. Die slapen lekker in de auto naar huis.
OV met tig overstaps en al je spullen bij elkaar houden is maar onhandig.
Dan parkeer ik liever gewoon waar ook de winkels zijn. Dat is op alle fronten zoveel handiger.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Omdat je gaat winkelen om dingen te kopen? Een pak pasta kan nog op de bagagedrager maar een kratje bier gaat gewoon in de achterbak.FairPCsPlease schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:27:
Ten aanzien van winkelen en parkeren: vanwaar die focus op auto's en parkeren, vraag ik mij af als buiten- staander?
Ja. Maar of ik dan met de auto naar een P&R rijdt en nog steeds afhankelijk ben van een derde partij of gelijk doorrijd naar de binnenstad en niet meer afhankelijk ben van de grillen van het OV.Gonadan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:20:
Een P&R is over het algemeen een directe verbinding, juist om het makkelijk te maken. Ik snap dat OV niet de voorkeur heeft maar we moeten er ook geen dingen bij gaan verzinnen.
Dan is mijn keuze wel snel gemaakt.
Maar goed, dat drijft wel af van het onderwerp, voortbouwend op mijn verbazing voor hoeveel mensen parkeren van belang is (wat ik trouwens ook bij mij in de straat zie: aantal parkeerplekken op straat ten opzichte van het aantal woningen aan de straat is bijna één-op-één. En meestal bijna alle plekken bezet, soms staan er zelfs auto's op de stoep).
[ Voor 42% gewijzigd door FairPCsPlease op 26-10-2025 20:52 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar zie mijn post hierboven: in 2021 was het cijfer, dat 87% van de huishoudens minstens één auto bezit.Gonadan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:52:
De meeste mensen die ik ken die de auto vanwege milieu impact liefst niet willen gebruiken hebben wel een rijbewijs. De vaardigheid en beleefdheid bezitten is in deze wereld simpelweg prettig. Dat zegt verder niets over bezit of gebruik.
Klopt, tenzij je in het centrum van Amsterdam of Rotterdam woont is een auto gewoon onmisbaar en rijden is ook gewoon leuk.FairPCsPlease schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:53:
Maar zie mijn post hierboven: in 2021 was het cijfer, dat 87% van de huishoudens minstens één auto bezit.
Het grootste deel van het land kan je gewoon niet zonder. Omdat er geen OV is. Of geen faciliteiten zijn.FairPCsPlease schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:49:
Ik schrik ervan hoeveel mensen een rijbewijs hebben. Ik had moeite cijfers te vinden, maar kwam uiteindelijk bij deze link uit met cijfers van 2021: https://rijangst.nl/bijna...ders-heeft-een-rijbewijs/. 88% heeft een rijbewijs en 87% van de huishoudens één of meer auto's. Kennelijk zijn er maar heel weinig mensen die (zoals ik) om milieuredenen ervan af zien auto te leren rijden, omdat ze autorijden veel te vervuilend vinden. En van die geen-rijbewijs-bezitters zullen er ook nog veel zijn, die geen auto zouden kunnen rijden vanwege beperkingen, dus dat trekt het percentage niet-willen (en dan ook nog om milieuredenen en niet om andere redenen) nog verder naar omlaag.Alsof de ecologische en klimaatcrisis niet bestaat.
Maar goed, dat drijft wel af van het onderwerp, voortbouwend op mijn verbazing voor hoeveel mensen parkeren van belang is (wat ik trouwens ook bij mij in de straat zie: aantal parkeerplekken op straat ten opzichte van het aantal woningen aan de straat is bijna één-op-één. En meestal bijna alle plekken bezet, soms staan er zelfs auto's op de stoep).
Dus je moet wel.
Daarbij kan je ook een EV rijden voor Milieu redenen.
Of andere zaken doen tegen de klimaat crisis. Zonder auto kan ik niet eens op mijn werk komen. En dan hebben we het allang niet meer over fysieke winkels en de ondergang daarvan.
Een auto is een essentieel onderdeel in een groot deel van het land.
"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord
Als je in de stad zelf woont wil je zo weinig mogelijk last van auto's. Woon je er buiten wil je met de auto zo dicht mogelijk naar de winkels in de stad.FairPCsPlease schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:27:
Ten aanzien van winkelen en parkeren: vanwaar die focus op auto's en parkeren, vraag ik mij af als buiten- staander? Ik heb nog nooit van mijn leven auto gereden. Al heel jong besloten dat ik geen rijbewijs wil halen omdat een auto veel te milieuvervuilend is en ik doe bijna al mijn inkopen op de fiets.
Dat maakt het parkeren bij winkels een ding. Dat is dan weer afhankelijk van lokaal parkeerbeleid, en daarmee van de politieke kleur van de wethouder die er over gaat.
Als je een groen links figuur op die post hebt zitten ga je richting P&R's buiten de stad; een VVD'er wil juis meer parkeerplaatsen in de stad want goed voor de middenstand. Gezien de politieke cyclus van 4 jaar (of minder): YMMV
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat zou o.a. komen doordat in de oude situ de parkeerplaatsen lang niet altijd door klanten werden gebruikt maar ook door buurtbewoners en mensen die in de buurt werken, en het voor fietsers minder makkelijk was om een plek voor de fiets te vinden en ook de route erna toe minder veilig en drukker was met autos.
Ik kan daar echter geen onderzoek over terugvinden.
Sowieso werkt dit natuurlijk minder/niet voor winkels waar mensen grote of veel spullen halen.
Inmiddels is dat plein betaald parkeren. Het is er minder druk geworden, maar de winkelstraat is er niet meer of minder dood op geworden.
En daarnaast, met een gezin woonachtig in 2 dorpen ver van de "grote stad" (ik noem maar iets als... Roermond ofzo), is het OV gewoon onhandig en duur.
Ik was laatst met de kinderen naar het theater in Utrecht en daarna wat eten. 1 uur rijden (enkele reis) van mij vandaan.
Parkeren op de P+R, dan kwam er nog 30 minuten OV + lopen bij. Wel €7,50 parkeren + OV-ticket.
Ten opzichte van €35 voor parkeren in het centrum. Voor theater en eten was de kostenpost al ruim €150, meh, dan kan die €27,50 er ook wel bij eigenlijk, voor dat ruim uur minder reistijd, en gewoon gemak (zeulen met moeë kinderen).
Beetje trots op mezelf dat ik toch de P+R gedaan heb
https://www.nji.nl/cijfers/gezinnen2,6 miljoen gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland. Dat is net geen 15% van de bevolking.
Maar goed, laten we het vooral zo bekijken. Autorijden is behoorlijk duur. Toch blijven velen een auto rijden. Dat doen ze niet omdat ze zo graag geld overmaken naar de staat of iets onnodigs, of omdat de alternatieven echt beter zijn. Net zoals dat men ook in de file staan niet gezellig vind, of anderen lekker dwars wil zitten. Het heeft een reden.
Ondergang van fysieke winkels, Amazon heeft de aanval geopend op de Nederlandse markt met een investering van 1,4 miljard. Ik hoop toch echt dat die aanval afgeslagen wordt door Bol.com en Coolblue, want ik wil echt niet bij Amazon kopen... Dat lukt me afgelopen jaren hartstikke prima. Maar als er niks anders overblijft.
Ik hoop echt dat de AFM of andere waakhond onder een volgend kabinet iets kan doen tegen de macht van grote (Amerikaanse / Chinese) bedrijven die hier alles van de markt drukken of domweg opkopen en leegtrekken...
Dan maar wat minder diplomatieke banden met die opdringerige landen.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Daarom zei ik ook al dat m.b.t. auto parkeren het verhaal wat anders ligt als je het over winkels zoals IKEA hebt waar je vaak grotere spullen koopt. En dan nog heeft IKEA ook city stores (in ieder geval in Zweden).DropjesLover schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:10:
Auto's zijn gemak. Inladen wat je hebt uitgezocht, ipv meesjouwen in het OV, of tegen forse kosten thuisbezorgd krijgen op een onhandig tijdstip (looking at you, IKEA).
En daarnaast, met een gezin woonachtig in 2 dorpen ver van de "grote stad" (ik noem maar iets als... Roermond ofzo), is het OV gewoon onhandig en duur.
Ik was laatst met de kinderen naar het theater in Utrecht en daarna wat eten. 1 uur rijden (enkele reis) van mij vandaan.
Parkeren op de P+R, dan kwam uer nog 30 minuten OV + lopen bij. Wel €7,50 parkeren + OV-ticket.
Ten opzichte van €35 voor parkeren in het centrum. Voor theater en eten was de kostenpost al ruim €150, meh, dan kan die €27,50 er ook wel bij eigenlijk, voor dat ruim uur minder reistijd, en gewoon gemak (zeulen met moeë kinderen).
Beetje trots op mezelf dat ik toch de P+R gedaan heb![]()
https://www.nji.nl/cijfers/gezinnen2,6 miljoen gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland. Dat is net geen 15% van de bevolking.
De afweging om met het gezin met de auto te gaan als je een stuk verderop woont snap ik wel, maar dan ga je neem ik aan naar een grote stad waar het kern winkelgebied vaak ook autoluw of zelfs -vrij is.
Van de grotere plaatsen waar ik regelmatig heen ga weet ik inmiddels waar ik buiten het winkelgebied en op loopafstand nog gratis kan parkeren. Dat parkeergeld besteed ik liever bij een winkelier.Wally2002 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 05:57:
De afweging om met het gezin met de auto te gaan als je een stuk verderop woont snap ik wel, maar dan ga je neem ik aan naar een grote stad waar het kern winkelgebied vaak ook autoluw of zelfs -vrij is.
Zou leuk zijn als je met aankopen in winkels parkeerpunten krijgt, die je kan gebruiken als je moet afrekenen in een parkeergarage. Maar daar wordt de last dan waarschijnlijk volledig bij de winkeliers neergelegd.
Hoogstwaarschijnlijk wel en dat zal dan ook wel verder gaan als het parkeergeld. Want het systeem moet ook gemaakt en onderhouden worden, en die partij moet natuurlijk ook winst maken.Pat911 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:21:
[...]
Zou leuk zijn als je met aankopen in winkels parkeerpunten krijgt, die je kan gebruiken als je moet afrekenen in een parkeergarage. Maar daar wordt de last dan waarschijnlijk volledig bij de winkeliers neergelegd.
Mensen zijn intens lui. Een elektrische fiets is ook zoveel duurder dan een echte terwijl je er hetzelfde mee kan. Toch heeft een aanzienlijk deel tegenwoordig een elektrische en worden echte fietsen al bijna niet meer verkocht.DropjesLover schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:10:
Auto's zijn gemak. Inladen wat je hebt uitgezocht, ipv meesjouwen in het OV, of tegen forse kosten thuisbezorgd krijgen op een onhandig tijdstip (looking at you, IKEA).
Parkeren op de P+R, dan kwam er nog 30 minuten OV + lopen bij. Wel €7,50 parkeren + OV-ticket.
Beetje trots op mezelf dat ik toch de P+R gedaan heb![]()
Maar goed, laten we het vooral zo bekijken. Autorijden is behoorlijk duur. Toch blijven velen een auto rijden. Dat doen ze niet omdat ze zo graag geld overmaken naar de staat of iets onnodigs, of omdat de alternatieven echt beter zijn. Net zoals dat men ook in de file staan niet gezellig vind, of anderen lekker dwars wil zitten. Het heeft een reden.
Een auto is wat dat betreft het ultieme gemak. En als bijkomend voordeel, je zit in je eigen bubbel in plaats van in die van een ander zoals in het OV. En als ik heel eerlijk ben vind ik dat ook best wel een voordeel.
Dit las ik ook en ik snap persoonlijk niet dat Amazon dat nog niet gewonnen heeft. Bol is allang niet meer wat het was en biedt voornamelijk meuk aan van derden. Wat is het voordeel nog ten opzichte van Amazon dan?Ondergang van fysieke winkels, Amazon heeft de aanval geopend op de Nederlandse markt met een investering van 1,4 miljard. Ik hoop toch echt dat die aanval afgeslagen wordt door Bol.com en Coolblue, want ik wil echt niet bij Amazon kopen... Dat lukt me afgelopen jaren hartstikke prima. Maar als er niks anders overblijft.
Ik hoop echt dat de AFM of andere waakhond onder een volgend kabinet iets kan doen tegen de macht van grote (Amerikaanse / Chinese) bedrijven die hier alles van de markt drukken of domweg opkopen en leegtrekken...
Dan maar wat minder diplomatieke banden met die opdringerige landen.
Een Coolblue is wat anders, maar die beschouw ik ook eigenlijk als ander type winkel dan een Bol/Amazon.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bol kennen de mensen al jaren en het overgrote deel van de bestelling en loopt gewoon goed. Waarom dan naar Amazon?
Mensen zijn gewoontedieren, als Bol heeft wat je nodig hebt is verder kijken zelden nodig. Amazon zal echt significant goedkoper moeten worden om extra klandizie te trekken.Dennis1812 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:11:
Amazon biedt ook met name meuk aan van derden. Dus er is weinig verschil.,.
Bol kennen de mensen al jaren en het overgrote deel van de bestelling en loopt gewoon goed. Waarom dan naar Amazon?
En hun site verbeteren, minder ADHD maken. Heb wel eens wat 'moeten' kopen bij Amazon (omdat het alleen daar te koop was), maar wordt helemaal kriegel van die site.hoevenpe schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
Mensen zijn gewoontedieren, als Bol heeft wat je nodig hebt is verder kijken zelden nodig. Amazon zal echt significant goedkoper moeten worden om extra klandizie te trekken.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
En vaker zorgen voor 'delivery next businessday'hoevenpe schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
Mensen zijn gewoontedieren, als Bol heeft wat je nodig hebt is verder kijken zelden nodig. Amazon zal echt significant goedkoper moeten worden om extra klandizie te trekken.
Ik bestel al bijna 15 jaar via Amazon(DE). En het assortiment, van food tot non-food is nog steeds vrijwel onovertroffen. Ditto voor de prijsstelling (bijna altijd) en de klantenservice.Dennis1812 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:11:
Waarom dan naar Amazon?
Dus wat dat betreft ben ik zeer content.
En dat sommigen die big 'A' als evil beschouwen. Welnu, dacht je dat al die andere beursgenoteerde toko's veel beter zijn? Die illusie heb ik al lang laten varen.
Volgende dag bezorgen interesseert me eigenlijk niet zoveel.
Liever dat ik het aflevertijdstip beter zou kunnen sturen. En niet afhankelijk zou zijn van de grillen van DHL, PostNL, UPS, DPD, GLS, of nog erger Dragonfly.
Dan bedoel ik, echt betrouwbaar. Dus niet pakketjes voor de deur flikkeren, in een aflevermuur proppen, of op zoek moeten gaan aan welke kant van onze woonplaats het pakket nu weer gedumpt is.
[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 28-10-2025 10:44 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 28-10-2025 10:45 ]
Tweakers Discord
Dit was een tijd bij een winkelcentrum in de buurt. Als je dan naar bijvoorbeeld de AH ging en daar je parkeerkaart scande kreeg je een eerste uur gratis of zo. Maar ik vermoed dat dit dan uit de zak van de betreffende winkels kwam en tegenwoordig is het ook niet meer.Pat911 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:21:
[...]
Van de grotere plaatsen waar ik regelmatig heen ga weet ik inmiddels waar ik buiten het winkelgebied en op loopafstand nog gratis kan parkeren. Dat parkeergeld besteed ik liever bij een winkelier.
Het kan ook een tijdelijke actie geweest zijn om specifieke winkels zoals de supermarkten tegemoet te komen bij het invoeren van betaald parkeren, om te voorkomen dat zij ten onder zouden gaan omdat klanten dan uitwijken naar een ander. Maar zo goed ben ik niet ingelezen in die historie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Was waar ik voorheen woonde ook wel bij de Jumbo in het centrum. Kreeg je 1 euro korting als je je pas scande.Gonadan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:38:
[...]
Dit was een tijd bij een winkelcentrum in de buurt. Als je dan naar bijvoorbeeld de AH ging en daar je parkeerkaart scande kreeg je een eerste uur gratis of zo. Maar ik vermoed dat dit dan uit de zak van de betreffende winkels kwam en tegenwoordig is het ook niet meer.
Het kan ook een tijdelijke actie geweest zijn om specifieke winkels zoals de supermarkten tegemoet te komen bij het invoeren van betaald parkeren, om te voorkomen dat zij ten onder zouden gaan omdat klanten dan uitwijken naar een ander. Maar zo goed ben ik niet ingelezen in die historie.
En de gemeente subsidieerde tijdelijk de parkeergarage. Kon je voor 1 euro 4 uur parkeren. Winkeliers merkten de terugloop toen dat weer stopte.
YouTube: Hij verloor alles, maar weigerde op te geven, het bizarre verhaal va...
Centrum is opvallend levendig ondanks dat de stad vrijwel geen historische kern meer heeft maar vooral jaren 60 communistische architectuur. Meerdere malls met weinig leegstand en één met een Apple en Lego store(Altmarkt Galerie).
Herkenbaar, wij gaan met enige regelmaat naar Duitsland en dan vooral kleine tot middelgrote stadjes, wij zoeken een goedkope/gratis parkeerplaats net buiten de stad en lopen naar de binnenstad toe. Duitsland doet dat wel beter dan Nederland op dat vlak.GoingDutch schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:31:
Interessant hoe de Nederlandse mentaliteit overslaat naar het buitenland. Gisteren een paar uur in het centrum van Dresden geparkeerd in een parkeergarage van QPark ... Ik zag het pas toen we ingereden waren, anders had ik het niet gedaan. Hoogste parkeertarief wat ik tot nu toe in de deelstaat heb gezien: 3 euro per uur. Parkeergarage is wel netter en beter verzorgd dan de gemiddelde Duitse parkeergarage trouwens. Maar of je als Duitser blij moet zijn met QPark in je land betwijfel ik.
Dresden is dan ook compleet plat gebombardeerd in WO 2, ik ben er zelf voor het laatst in begin zeroes met mijn opa, die heeft als dwangarbeider het bombardement meegemaakt.Centrum is opvallend levendig ondanks dat de stad vrijwel geen historische kern meer heeft maar vooral jaren 60 communistische architectuur. Meerdere malls met weinig leegstand en één met een Apple en Lego store(Altmarkt Galerie).
De Blokker bij ons veranderd toch van naam en concept. Het wordt nu Allesz.
Ik denk dat ze teveel gaan doen waardoor dingen ipv echt goed half goed worden. Maar we gaan het meemaken. Messen slijpen an sich is al een hele kunst. Als je daar nog 100 dingen bij doet vraag ik mij af hoe dat gaat.
wat is je aversie tegen Qpark?GoingDutch schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:31:
Interessant hoe de Nederlandse mentaliteit overslaat naar het buitenland. Gisteren een paar uur in het centrum van Dresden geparkeerd in een parkeergarage van QPark ... Ik zag het pas toen we ingereden waren, anders had ik het niet gedaan. Hoogste parkeertarief wat ik tot nu toe in de deelstaat heb gezien: 3 euro per uur. Parkeergarage is wel netter en beter verzorgd dan de gemiddelde Duitse parkeergarage trouwens. Maar of je als Duitser blij moet zijn met QPark in je land betwijfel ik.
Centrum is opvallend levendig ondanks dat de stad vrijwel geen historische kern meer heeft maar vooral jaren 60 communistische architectuur. Meerdere malls met weinig leegstand en één met een Apple en Lego store(Altmarkt Galerie).
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ook op de 7 Cora Hypermarktsites gaat JYSK nieuwe winkels openen:JYSK heeft overeenstemming bereikt over de overname van negen winkelpanden van Leen Bakker. De winkels in Brugge, Dendermonde, Hoei, Kuurne, Luik, Marche-en-Famenne en Zottegem worden omgebouwd tot JYSK-winkel. De twee laatste locaties worden later bekendgemaakt. De eerste openingen staan gepland voor begin 2026.
JYSK zet zich daarnaast in om zoveel mogelijk medewerkers van Leen Bakker een toekomst te bieden binnen het bedrijf. Er worden sollicitatiemomenten georganiseerd om te kijken hoe zij kunnen instromen in de organisatie. Daarbij heeft JYSK zich ertoe verbonden om minimaal de helft van de arbeidscontracten over te nemen.
https://www.mynewsdesk.co...gen-op-cora-sites-3413342JYSK opent ook winkels op alle zeven voormalige Shopping Cora-locaties, die worden herontwikkeld door Mitiska REIM. De nieuwe winkels komen in Anderlecht, Châtelineau, Hornu, La Louvière, Messancy, Rocourt en Woluwe. De eerste winkels op deze locaties gaan nog voor de zomer open.
De nieuwe JYSK-winkels zijn gemiddeld 1500 vierkante meter groot en worden ingericht volgens het laatste winkelconcept. Dat betekent aantrekkelijke productpresentaties, inspirerende voorbeeldkamers en een uitgebreide matrasstudio waar klanten producten kunnen testen en professioneel advies krijgen.
Ik vermoed ook dat de Duitse budgetketen TEDi interesse heeft in de panden van Leen Bakker. In de voorbije twaalf maanden hebben zij een vijfentwintigtal nieuwe winkels geopend, waarvan er 10 werden overgenomen van het failliete Bristol. Tegen 2028 wil TEDi doorgroeien naar honderd vestigingen in België.
Yaha!
Je geeft zelf al het voordeel van QPark aan: netter en beter verzorgd. Dan mag het toch ook iets duurder zijn?GoingDutch schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:31:
Een historische kern is leuk maar wil niet zeggen dat het levendigheid biedt. Zo is de historische binnenstad van Dordrecht prachtig, maar zo doods als het maar kan zijn. Langs de havens is er maar weinig vertier.GoingDutch schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:31:
Vergelijk dat met de Binnenrotte in Rotterdam of zelfs de Kop van Zuid en omgeving. Beton maar wel levendig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat betreft Amazon vs fysieke winkel. Amazon staat al lang niet meer bovenaan in de Pricewatch zoals een aantal jaren geleden nog. Meer in het middenveld of zelfs iets daaronder de laatste tijd. Geen idee wat daar aan de hand is.ehtweak schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:41:
Ik bestel al bijna 15 jaar via Amazon(DE). En het assortiment, van food tot non-food is nog steeds vrijwel onovertroffen. Ditto voor de prijsstelling (bijna altijd) en de klantenservice.
...
Bijv. Apple iPad, goedkoopste aanbieder in de Pricewatch op dit moment 350€, op Amazon(nl) 385€ ... En service is ook niet meer wat het geweest is. Ik heb bij een terugzending een hoop gedoe gehad met "Mondial Relay" die hun eigen pakketlabel niet kon scannen bij het afhaal/inlever punt ... En ik moest ook nog betalen voor de teruglevering en zou de verzendkosten dan later terug krijgen ...
Voor dat geld en service had ik net zo goed bij een fysieke Mediamarkt kunnen kopen
Misschien heb ik een (té) randstedelijke mindset, maar bij dit soort bedragen denk ik eigenlijk meteen "aaahw that's cute". Wellicht is het voor Duitse begrippen duur, dat kan. Maar als de parkeergarage daarmee goed verzorgd is, niet stinkt naar de pis en het lekker centraal gelegen is, dan lijkt het me overkomelijk voor de meeste mensen. Het is m.i. een veel schappelijker prijs dan de € 5/6/7/8 per uur in Nederlandse grote steden.GoingDutch schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:31:
[...]3 euro per uur.[...]
Van levensmiddelen, kruiden, drogisterijspul, chemie, ijzerwaren tot aan wandelkaarten toe.
SPAX schroeven/bitjes, Braun scheerblad, excellente kwaliteit Griekse olijfolie, biologische bakingrediënten, wandelsokken, hiking gear, etc, etc. Om maar eens wat te noemen.
En alles de volgende avond geleverd. (hoeft voor mij niet, maar het gebeurt wel)
Maar dan nog, het blijft altijd opletten qua prijs/prestatie.
Ook zo bizar bijvoorbeeld; Kompass Wanderkarten zijn vaak via amazon.nl goedkoper dan via amazon.de. Zelfde ASIN# notabene.
Maar zo had ik vorige week een defecte POE injector die ik moest vervangen. Toen dacht ik, ik kijk eerst ff of iemand 'm bij tweakers V&A aanbiedt. Maar ja, dan betaal je de reguliere verzendkosten voor een pakje in Nederland. (voor een tweedehands)
Toen maar een fabrieksnieuwe Ubiquiti POE-48-24W besteld voor 11€ inclusief verzendkosten, volgende avond geleverd. Dat was gewoon simpelweg de snelste en goedkoopste optie.
En een fysieke winkel waar ik zoiets zou kunnen kopen? Geen idee, in ieder geval niet zonder dat ik veel meer kwijt zou zijn aan reiskosten.
Amazon is een bedrijf wat goed kijkt wat nodig is om concurrerend te zijn. Dat kan variëren van lafjes meedraaien op het niveau van een bol.com (zoals bij ons) tot aan het diep onder kostprijs in de markt gaan zitten om ergens een plek voor zichzelf vrij te ellebogen.GoingDutch schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:18:
[...]
Wat betreft Amazon vs fysieke winkel. Amazon staat al lang niet meer bovenaan in de Pricewatch zoals een aantal jaren geleden nog. Meer in het middenveld of zelfs iets daaronder de laatste tijd. Geen idee wat daar aan de hand is.
Bijv. Apple iPad, goedkoopste aanbieder in de Pricewatch op dit moment 350€, op Amazon(nl) 385€ ... En service is ook niet meer wat het geweest is. Ik heb bij een terugzending een hoop gedoe gehad met "Mondial Relay" die hun eigen pakketlabel niet kon scannen bij het afhaal/inlever punt ... En ik moest ook nog betalen voor de teruglevering en zou de verzendkosten dan later terug krijgen ...
Voor dat geld en service had ik net zo goed bij een fysieke Mediamarkt kunnen kopen.
Het feit dat een Amazon.nl anders is qua prijzen en handelswijze dan een .de zit ook gewoon in wat de markt eist om succesvol te zijn.
Vergelijk je het met het fysieke, want dat is toch waar we het hier over hebben, dan zijn het met name de kleine dingetjes die ze aantrekkelijk maken. Grut zoals batterijen, snoertjes en dat soort spul waar een supermarkt nogal hoge noodtarieven voor vraagt. Maar dat zijn ook weer geen producten waar een winkel zijn bestaansrecht uit haal dus in hoeverre dat voor een zonsondergang zal zorgen betwijfel ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Yorinn schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:44:
Verdere discussie over de investering in Amazon en de gevolgen daarvan mag in De zonsopkomst van webwinkels worden gevoerd. Dan kunnen we het hier specifieker bij de zonsondergang van fysieke winkels houden.
Tweakers Discord
Hmm, wacht ik heb Aurora Kontakt niet zover weg van me, das voordeel van in Amsterdam wonen. Of ze fijn advies hebben is afwachten.
[ Voor 13% gewijzigd door Sjah op 05-11-2025 20:02 ]
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels
/f/image/VfiTiqokSwEdqIy14skoakPt.png?f=fotoalbum_large)