Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Da's al langer aan de gang, neem bijv. Panini voetbalplaatjes, die waren zwaar in 1982, maar toen ik tijdens wk 2006 weer es kocht, wogen die niks meer.Metalfreak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:42:
[...]
Maar ook bij IKEA is de kwaliteit vele malen slechter geworden over de jaren. Ik heb hier in huis een oud Lack tafeltje met een vrij zwaar massief (weliswaar spaanplaat) blad, ergens anders heb ik een nieuw Lack tafeltje staan: superlicht en je merkt gewoon dat het niet meer massief is, honingraat aan de binnenkant, alles om maar materiaal te besparen. In die oude kon je zagen, als je dat bij de nieuwe probeert valt het als papier maché in elkaar.
Tevens nu bij Milka repen die zijn kleiner en duurder geworden nog geen jaar terug.
* Sjah fit wat op het "leve de aandeelhouders en hun belang" model...
Ik heb laatst een bed met pocketveermatras daar gehaald. Wel kut dat ik de goedkopere lattenbodem heb meegenomen ipv het boxspring onderstel dat we wilden, maar ik had geen zin om een uur heen en een uur terug - met aanhanger - te rijden, dus gewoon inelkaar gezet. Dat 450 euro bed ligt beter dan ons 2500 euro bed met 3 maanden levertijd van de woonwinkel.
Ik heb behoorlijk wat Billy kasten, allemaal afgeladen vol met boeken en ze zijn al meerdere keren uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet bij verhuizingen en ik ervaar toch niet dat ze niet stevig zijn. Ze zijn kaarsrecht, stabiel, geen doorgezakte planken. Hoeveel steviger zouden ze moeten zijn?_JGC_ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:40:
Ikea is niet slecht, het is gewoon dat je krijgt waar je voor betaalt. Een Billy boekenkast zal nooit stevig worden, koop je op de kantoorafdeling een kast heb je ook spaanplaat maar dan 100x steviger en 2x zo duur.
Ik heb er hier ook nog een paar staan van die leeftijd, maar het blad is toch echt van board met van binnen karton. De poten zijn wel massief spaanplaat. Ik kan me nog herinneren dat toen Ikea Lack introduceerde ze er prat opgingen dat ze van die sandwichpanelen gebruikte waardoor en licht en goedkoop was.Metalfreak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:29:
[...]
Ik had er toevallig een use case voor, maar het is echt zo. Die Lack tafel (denk zo'n 20 jaar oud) is toch echt massief.
Dat valt onder het begrip 'krimpflatie'.Sjah schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:33:
[...]
Tevens nu bij Milka repen die zijn kleiner en duurder geworden nog geen jaar terug.
Hetzelfde product in een kleinere verpakking, EN duurder.
Maar de samenstelling (mag ik hopen) is toch nog steeds hetzelfde?
Of is het cacao gehalte verminderd en zit er nog meer goedkope suiker en vet in?
dat iemand Milka überhaupt (vr)eet, dat is voor een echte chocolade liefhebber sowieso een gotspe
da's gewoon een suiker/vet reep met chocolade(achtige) smaak
Maar da's weer een hele andere discussie.
De lack tafeltjes die ik hier heb hebben holle poten, de uiteindes hebben een massief blokje, de rest is hol.R_Zwart schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:38:
[...]
Ik heb er hier ook nog een paar staan van die leeftijd, maar het blad is toch echt van board met van binnen karton. De poten zijn wel massief spaanplaat. Ik kan me nog herinneren dat toen Ikea Lack introduceerde ze er prat opgingen dat ze van die sandwichpanelen gebruikte waardoor en licht en goedkoop was.
Precies hetzelfde zoals hier zichtbaar is:
https://www.instructables.com/Sliced-LACK-table/
Karwei heeft tegenwoordig best leuke, hippe meubels die overigens in mijn ogen echt niet heel goedkoop zijn...MenN schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:33:
Als IKEA het niet is, dan is de vraag, waar dan wel? Ikea was toch altijd nog een soort voorbeeld voor de industrie. Mooi ontworpen producten die je makkelijk in elkaar kan zetten tegen een schappelijke prijs.
Wat is het alternatief? Leenbakker, Kwantum, Jysk, Kwarwei?
[...]
https://www.karwei.nl/the...llection-by-theo-bert-pot
Voor echt goedkoop en als je geluk hebt ook dikke prima ga je gewoon naar de kringloopwinkel...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zo zie je maar weer, wat iemand op Tweakers zegt in de kleine letters is vaak wat "men echt wil zeggen".ehtweak schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:49:
[...]
dat iemand Milka überhaupt (vr)eet, dat is voor een echte chocolade liefhebber sowieso een gotspe![]()
da's gewoon een suiker/vet reep met chocolade(achtige) smaak
Maar da's weer een hele andere discussie.
Maar ok, je hebt nu je A gezegd, ben benieuwd naar je B.... welke merken vind jij dan niet vreten maar eten? Ik beschouw mezelf ook als chocoladeliefhebber hoor; jij meent daar overheen te moeten gaan. Leonidas is wat we noemen kwaliteit maar moet je ook maar net omde hoek hebben. Maar Verkade, Milka, Cote d'Or, Toblerone, Delicata, Ritter, Lindt... daar schijt jij allemaal op?
Mijn Pax kast staat al 20 jaar in de slaapkamer, over 20 jaar waarschijnlijk nog steeds. Hoeveel 'degelijker' moet het zijn?R_Zwart schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:36:
Ik heb behoorlijk wat Billy kasten, allemaal afgeladen vol met boeken en ze zijn al meerdere keren uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet bij verhuizingen en ik ervaar toch niet dat ze niet stevig zijn. Ze zijn kaarsrecht, stabiel, geen doorgezakte planken. Hoeveel steviger zouden ze moeten zijn?
Goed is goed genoeg.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Laat je niet kisten... over smaak valt niet te twisten immers. Voor de een is een milka reep een genot, voor de ander moet het de rechtsgedraaide 98% pure chocolade zijn bij de chocolatier op de hoofdstraat 23.Sjah schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:15:
[...]
Zo zie je maar weer, wat iemand op Tweakers zegt in de kleine letters is vaak wat "men echt wil zeggen".
Maar ok, je hebt nu je A gezegd, ben benieuwd naar je B.... welke merken vind jij dan niet vreten maar eten? Ik beschouw mezelf ook als chocoladeliefhebber hoor; jij meent daar arrogant overheen te moeten gaan. Leonidas is wat we noemen kwaliteit maar moet je ook maar net omde hoek hebben. Maar Verkade, Milka, Cote d'Or, Toblerone, Delicata, Ritter, Lindt... daar schijt jij allemaal op?
Voor zoiets als een slaapkamermeubel vind ik het perfect. Maar voor een zitmeubel ga ik toch wat segmentjes hoger shoppen. Die ene keer dat ik een bank van de ikea had was het na 3 jaar al vrijwel 'op'. Daar doe ik liever toch wat langer mee.... goed, dat was de laatste keer dan ook een uitgave van 4k ipv onder de 1k Gaat nu alweer een 8 jaar mee volgens mij, en nog in uitmuntende staat. (Goossens voor de geinteresseerden)hoevenpe schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:24:
[...]
Mijn Pax kast staat al 20 jaar in de slaapkamer, over 20 jaar waarschijnlijk nog steeds. Hoeveel 'degelijker' moet het zijn?
Goed is goed genoeg.
Zal aan de vloer gelegen hebben.. ik vond het vooral instabiele wiebel dingen en toen ik ze afvoerde had je het spaanplaat zo doormidden.R_Zwart schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:36:
[...]
Ik heb behoorlijk wat Billy kasten, allemaal afgeladen vol met boeken en ze zijn al meerdere keren uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet bij verhuizingen en ik ervaar toch niet dat ze niet stevig zijn. Ze zijn kaarsrecht, stabiel, geen doorgezakte planken. Hoeveel steviger zouden ze moeten zijn?
De open Galant kast die ervoor in plek is gekomen had meer diepte, hardere persing spaanplaat en niet onbelangrijk: een metalen frame met verstelbare pootjes.
Heb hier nog 2 Kallax kasten, kosten geen drol, grotendeels gemaakt van karton met fineer, die staan ook op stalen onderframe met verstelbare pootjes.
Ikea maakt best leuk spul voor weinig geld. Bij een Karwei, Leenbakker, Kwantum of Jysk kan je voor hetzelfde geld niet dezelfde kwaliteit kopen.
Enige nadeel wat Ikea heeft is de afstand. Ik moet ervoor naar Zwolle of Groningen terwijl die eerder genoemde winkels in elk groot dorp te vinden zijn.
Klantenservice is hard achteruit gegaan.
Deden eerst nauwelijks moeilijk maar laatst de volgende dag terug met een stoeltje waarbij een rits niet aan de hoes vast zat maar los in de doos lag.
Goedkoopste van de hele aankoop met oa een bank.
Weigerden geld terug (geen vertrouwen meer in product) en enkel tegoedbon.
Supervisor wist zelfs mede te delen dat ze hun klanten niet vertrouwen (wut, wtf).
Nou overwogen we toen juist nog de keuken daarvandaan te halen .....
"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye 
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow 
Tweakers Discord
De gesloten Starbucks werd geëxploiteerd door Albron, en daarmee net als Le Perron en Frites Affairs gefaald in het stadshart.
[ Voor 17% gewijzigd door mfkne op 13-10-2025 15:56 ]
Wij hebben er ook één, omdat de vrouw perse deze kast moest hebben.hoevenpe schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:24:
[...]
Mijn Pax kast staat al 20 jaar in de slaapkamer, over 20 jaar waarschijnlijk nog steeds. Hoeveel 'degelijker' moet het zijn?
Goed is goed genoeg.
Verschrikkelijk, planken binnen het jaar doorgezakt, niet recht te krijgen en "mooi" is ook anders. Als de kast ooit verplaatst moet worden is hij denk ik rijp voor de stort. De rest van de meubelen zijn van massief hout, metaal of een combo en dat kost wel wat meer, maar gaat een leven lang mee.
En dat stukje ontopic
[ Voor 3% gewijzigd door jellybrah op 13-10-2025 17:40 ]
Ikea begon achteruit te gaan toen ze stopten met de stoffenafdeling en steeds meer in lage loon landen gingen maken. Met de coronacrisis en de verstoorde aanvoerroutes ging de kwaliteit van sommige producten weer wat omhoog, omdat ze moesten terugvallen op lokalere leveranciers, maar sindsdien is het nogal bergafwaarts.jellybrah schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:40:
[...]
Wij hebben er ook één, omdat de vrouw perse deze kast moest hebben.
Verschrikkelijk, planken binnen het jaar doorgezakt, niet recht te krijgen en "mooi" is ook anders. Als de kast ooit verplaatst moet worden is hij denk ik rijp voor de stort. De rest van de meubelen zijn van massief hout, metaal of een combo en dat kost wel wat meer, maar gaat een leven lang mee.
En dat stukje ontopic: ik verwacht niet dat Ikea het nog een volle 10 jaar gaat volhouden binnen NL met zoveel winkels. Er moet ooit iets gaan bewegen, ik lees al "kwaliteit van de klantenservice" en dit is nog maar het begin.
Recentelijk ben ik er nog geweest (voor een vitrinekast), en heb ik mij verbaasd over de hoeveelheid goedkope plastic brol (met als dieptepunt een kast volledig van plastic) - nogal verbazend voor een bedrijf dat claimt zo begaan te zijn met het milieu.
De vitrinekast heb ik uiteindelijk bij Jysk gekocht: Made in Denmark, goede kwaliteit spaanplaat met fineerfolie, en een redelijk doordacht ontwerp met planken die wat gewicht kunnen dragen. Het in elkaar zetten was wat moeilijker dan Ikea, maar ik ben er tevredener over dan de Besta vitrines die ik een paar jaar terug heb gekocht (samengeperst karton + duur voor wat je krijgt).
Wat ik dan weer jammer vind aan Jysk tegenwoordig is dat al hun ontwerpen en series zo op elkaar lijken. 15 jaar geleden heb ik er nog mooie design kasten gekocht met afgeronde hoeken, maar dat vind je er niet meer...
Dat ligt dan toch echt aan de installateur en/of gebruiker, want je kunt er van alles van vinden, maar zo slecht is dat spul echt niet.jellybrah schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:40:
Wij hebben er ook één, omdat de vrouw perse deze kast moest hebben.
Dit weekend liep ik er weer en het is nog steeds zo afgeladen vol dat de parkeerplaats het niet aan kan, met de neergang van beter bereikbare concurrenten als een Leen Bakker of Kwantum heb ik juist eerder de indruk dat ze het makkelijker gaan krijgen.En dat stukje ontopic: ik verwacht niet dat Ikea het nog een volle 10 jaar gaat volhouden binnen NL met zoveel winkels. Er moet ooit iets gaan bewegen, ik lees al "kwaliteit van de klantenservice" en dit is nog maar het begin.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II 
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[/quote]
Had je dan niet gewoon het verkeerde bed uit de woonwinkel gekozen? Dit soort anekdotes komen op mijn altijd wat rancuneus naar een andere (duurdere) winkel over.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Deze hele groep fastfoodketens heeft hetzelfde probleem. Ze zijn te duur geworden en daardoor halen ze de benodigde doorloopsnelheid niet meer om de formule rendabel te houden. Zie je ook bij KFC en in mindere mate de McDonald's. Zie ook het semi-recente faillissement van Dunkin Donut.Sjah schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:01:
Zegt wellicht iets over Almeerders.... en ook over Starbucks. Geen idee waar ze allemaal zitten, ik weet wel dat ze op toeristenplekken zitten, maar of ze in Emmen, of Roermond gaan zitten geen idee.
Nee, merp!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik weet niet in welke eeuw jij leeft, maar de tijd dat Drees een mariakaakje aan de Amerikaanse delegatie aanbood en we daardoor veel financiële steun kregen ligt alweer een tijdje achter ons...Gonadan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:50:
Qua smaakprofiel past het totaal niet in onze koffie-en-koekjecultuur.
Het is een anekdote, AI zegt dat de Marshall hulp daarvoor al was toegezegd.
Het zal je verbazen, maar het aantal mensen wat gewone koffie prefereert en een latte macchiato al speciaal vindt is aanzienlijk. Toegegeven, als je bubbel de bakfietsbrigade in de grote stad is (gechargeerd) voelt dat wellicht anders maar de doelgroep voor dat soort bedrijven is in de basis niet groot. Dat zijn typisch van die markten die gecreëerd moeten worden, het is niet dat ze er zijn.hoevenpe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:39:
Ik weet niet in welke eeuw jij leeft, maar de tijd dat Drees een mariakaakje aan de Amerikaanse delegatie aanbood en we daardoor veel financiële steun kregen ligt alweer een tijdje achter ons...offtopic:
Het is een anekdote, AI zegt dat de Marshall hulp daarvoor al was toegezegd.
Nu is dat niet onmogelijk, met marketing krijgt me een hoop voor elkaar. Maar er is een significant verschil tussen een keten die snackvoer verkoopt, wat in de basis elke Nederlander af en toe wel naar binnen stopt, en een drankjesketen die varianten op koffie aanbiedt die in de basis geen enkele Nederlander uit zichzelf zou maken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
en ook nog: het is gewoon duurGonadan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:58:
[...]
Het zal je verbazen, maar het aantal mensen wat gewone koffie prefereert en een latte macchiato al speciaal vindt is aanzienlijk. Toegegeven, als je bubbel de bakfietsbrigade in de grote stad is (gechargeerd) voelt dat wellicht anders maar de doelgroep voor dat soort bedrijven is in de basis niet groot. Dat zijn typisch van die markten die gecreëerd moeten worden, het is niet dat ze er zijn.
Nu is dat niet onmogelijk, met marketing krijgt me een hoop voor elkaar. Maar er is een significant verschil tussen een keten die snackvoer verkoopt, wat in de basis elke Nederlander af en toe wel naar binnen stopt, en een drankjesketen die varianten op koffie aanbiedt die in de basis geen enkele Nederlander uit zichzelf zou maken.
Het wordt wat ot, maar toch: Thuis altijd filterkoffie, maar met een dagje uit vind ik een cappuccino of latte macchiato toch altijd wel een traktatie. Maar dan in een etablissement waar ze niet je naam roepen en je het zelf op mag halen bij een rommelige balie. En waar je een godsvermogen betaalt voor een simpele chocolate chip cookie. Voor dat geld kun je ook een goed gebakje nemen en dan wil ik het ook geserveerd krijgenGonadan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:58:
[...]
Het zal je verbazen, maar het aantal mensen wat gewone koffie prefereert en een latte macchiato al speciaal vindt is aanzienlijk.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Het grappige is dat Starbucks als een van de weinige ketens wel filterkoffie verkoopt. Dat is dan ook de reden dat ik wel eens binnenloop. Slechte espresso kan je overal wel kopenGonadan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:50:
Is dat het probleem? Of zijn ketens als Starbucks of Dunkin gewoon meer gehypte overgewaaide meuk die met name voor toeristen en hipsters interessant is? Qua smaakprofiel past het totaal niet in onze koffie-en-koekjecultuur.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Burger King is via gr8 hotels aan het uitbreiden in Nederland. Je ziet ze op steeds meer plekken. Kfc is in eerdere jaren al flink uitgebreid. Soms ook via dezelfde partij, geloof dat ze ac restaurants hebben overgenomen.Sjah schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:13:
Zie dat RIH-sport prijs op aanvraag heeft, die zal dan wel die 10k halen.. met zijn fietsen
Ontopic: weet niet zeker hoe de Hema ervoor staat, meen dat het weer beter gaat (maar ze zijn ook duurder, dus dan lukt het wel). Als die wegvalt is voor mij de fun er wel af, als dat al niet zo geworden is met wegvallen Bcc en Blokker.
Verder vind ik naast al de dure eettenten, een tent als Wendy's in ons land best welkom, de Mc heeft beetje het monopolie en die zijn niet zodanig goed dat ik zeg van yep.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik was laatst in de shoppingmall van Leidschendam, waar ik op de bovenverdieping een kop koffie wou halen. Toen ik voor de kassa stond zag ik een afrekening voor een cappuccino van €9,00. Toch eerst even gevraagd hoe duur een kop koffie was. €7,50 was het antwoord. Ik ben lachend weggelopen.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Goede vraag. Op zich is het taboe op alcoholvrije 'alcoholische dranken' wel aardig afgenomen sinds het succes van de 0.0 dus de kans is daarmee wel groter geworden dan nul. In feite is het gewoon een frisdrankwinkel, maar dan met iets meer allure of zo?Sjah schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:09:
Vraag me af of die alcoholvrije slijters het redden, hier is er alvast 1 na nog geen 2 jaar weer weg.
Sowieso is dat alcoholvrije een soort hype die zorgt dat mensen er meer voor over hebben. Een alcoholvrij bier staat vaak vrij ver van het origineel af en is in die zin relatief uitwisselbaar met een frisdrank, toch zijn hele volksstammen bereid de prijs van een speciaalbiertje te betalen in plaats van de prijs van een frisje.
In die zin liggen er wellicht toch kansen voor dergelijke winkels? Puur omdat men voor een alcoholvrije 'drank' bereid is meer uit te geven vanwege de beleving?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan zit jij anders in elkaar dan ik, ik kan het dan amper nalaten mopperend me om te draaien.Koenoe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:28:
[...]
Toch eerst even gevraagd hoe duur een kop koffie was. €7,50 was het antwoord. Ik ben lachend weggelopen.
@Gonadan
Denk dat het echte probleem van dat soort trendy slijterijen is, dat ze menen hun kans schoon te moeten zien en het duur maken. Dan houd je een drempel vrij hoog.
Dank voor de tip, die ga ik ns proberen, kom er never die tent, maar dit is wat anders.franssie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
Het grappige is dat Starbucks als een van de weinige ketens wel filterkoffie verkoopt. Dat is dan ook de reden dat ik wel eens binnenloop. Slechte espresso kan je overal wel kopen
Ja die 2 tenten ken ik al sinds de jaren 90. Nee het gaat me om wat anders proberen, er zijn wel stuk of 14 grote ketens in de VS. Maar ik begrijp dat FiveGuys al in NL zit met 3 filialen, daar maar ns heen. tJa ik vind die fastfood tenten vaak 2x zo goedkoop en laagdrempeliger dan hipster tenten. Zit ik dan liever een koffie te drinken samen met Turks-Nederlandse gastarbeiders die in de jaren 70 kwamen ..? Jup zeker weten, meer op mijn gemak mee.sdk1985 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:27:
[...]
Burger King is via gr8 hotels aan het uitbreiden in Nederland. Je ziet ze op steeds meer plekken. Kfc is in eerdere jaren al flink uitgebreid. Soms ook via dezelfde partij, geloof dat ze ac restaurants hebben overgenomen.
[ Voor 60% gewijzigd door Sjah op 14-10-2025 17:17 ]
Maar een alcoholvrij speciaalbier maken is minstens net zo duur als gewoon speciaalbier maken. Extra handelingen, of een minder gebruikte gistsoort gebruiken en een lager productievolume maken dat het eerder duurder is.[b]
Denk dat het echte probleem van dat soort trendy slijterijen is, dat ze menen hun kans schoon te moeten zien en het duur maken. Dan houd je een drempel vrij hoog.
Eigenaar Leen Bakker grijpt in en wil 35 winkels sluiten
Rond het bedrijf is te horen dat Leen Bakker onlangs een kapitaalinjectie gekregen heeft. „Leen Bakker betaalt rekeningen weer naar behoren. Ook wordt er rondgevraagd naar interim-medewerkers die moeten dienen als vervangers van medewerkers die vanwege de onrust zijn vertrokken”, zegt de bron. Toch blijft het spannend rond het bedrijf. Op sociale media maakt Leen Bakker reclame met ’15 procent korting op alles’. „Dat wijst er ook op dat ze dringend geld nodig hebben”, aldus deze ingewijde.
Een paar weken geleden meldden bronnen rond het bedrijf dat de verkoop van Leen Bakker en Kwantum ’een kwestie van dagen’ zou zijn. Homefashion zelf zei toen alleen ’dat alle opties op tafel liggen.’ Sindsdien bleef het stil. Nu valt rond het bedrijf te horen dat de onbekende investeerder probeert om via een onderhands akkoord met de crediteuren de schulden terug te brengen. Hiervoor bestaat de zogenaamde WHOA-procedure, bedoeld om een faillissement af te wenden en waarbij onder toezicht van de rechtbank onderhandeld wordt met crediteuren.
Ook zou deze onbekende investeerder van plan zijn het aantal winkels van Leen Bakker met 35 terug te brengen. Een handvol Leen Bakker-winkels wordt al enige tijd door makelaars te huur aangeboden op Funda. Kortgeleden kwam de Leen Bakker-vestiging in Raamsdonksveer, op een steenworp afstand van het hoofdkantoor, hierbij. De Kwantum-winkels zouden allemaal door dezelfde investeerder voortgezet worden.
Frisdrank: ongeveer 9 cent taks (€26,13 per 100 liter).
Bier: gemiddeld 5% alcohol x €8,12 per procent alcohol per 100 liter = €40,6 per 100 liter, €0,14 per flesje.
Daarnaast valt frisdrank onder 9% BTW en bier onder 21% BTW.
Dus een flesje bier van ongeveer €0,62 bevat €0,14 accijns en €0,11 BTW terwijl een alcohol vrij biertje van €0,62 aan accijns €0,09 bevat en aan BTW €0,05.
Verschil van €0,25 tov €0,14, bijna het dubbele.
Doe dit keer 24 flesjes in een krat en je praat over €2,75 verschil aan afdracht terwijl de prijs in de winkel (naar mijn gevoel) niet echt afwijkt van een krat Heineken of Heineken 0.0 in de aanbieding.
"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye 
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow 
Tweakers Discord
[ Voor 94% gewijzigd door Yorinn op 14-10-2025 20:59 ]
Hoe gaan ze met minder winkels meer omzet en winst halen? Ja je snijdt in de kosten van winkels, maar de resterende winkels gaan niet ineens miraculeus meer omzet draaien. Ik als consument ga echt niet reizen voor een bezoek aan kwantum of leen bakker. Dan kijk ik wel bij jysk, IKEA, bouwmarkt of online.martwoutnl schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:30:
Telegraaf meldt dat de moedermaatschappij van Leen Bakker en Kwantum 35 van de 150 winkels wil gaan sluiten. En ze proberen via een investeerder via de WHOA de schulden te verminderen.
Ik denk dat ze beter kunnen werken aan imago verbetering. Nu is het een stoffige ouderwetse woonwinkel. Misschien zouden ze moeten investeren in een “style mijn huis” televisie format. Laat zien dat je niet zo verlopen bent als men nu denkt.
FiveGuys zitten oa in Eindhoven. Voor een frietje (of patatje) betaal je iets van 6 euroSjah schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:52:
[Maar ik begrijp dat FiveGuys al in NL zit met 3 filialen, daar maar ns heen. tJa ik vind die fastfood tenten vaak 2x zo goedkoop en laagdrempeliger dan hipster tenten.
Er zullen vast winkels zijn die een betere winstmarge hebben, dan kun je de winkels die nauwelijks geld opleveren of zelfs geld kosten sluiten en dan is het hopen dat de resterende winkels het wel redden.nachtnet schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:40:
[...]
Hoe gaan ze met minder winkels meer omzet en winst halen? Ja je snijdt in de kosten van winkels, maar de resterende winkels gaan niet ineens miraculeus meer omzet draaien. Ik als consument ga echt niet reizen voor een bezoek aan kwantum of leen bakker. Dan kijk ik wel bij jysk, IKEA, bouwmarkt of online.
Ik denk dat ze beter kunnen werken aan imago verbetering. Nu is het een stoffige ouderwetse woonwinkel. Misschien zouden ze moeten investeren in een “style mijn huis” televisie format. Laat zien dat je niet zo verlopen bent als men nu denkt.
Voordeel daarvan is wel dat je zoveel kan pakken als je wilt.zx9r_mario schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:44:
[...]
FiveGuys zitten oa in Eindhoven. Voor een frietje (of patatje) betaal je iets van 6 euroen is erg slap. Mayo en curry is zelfbediening.
Zoon klein kut zakje heb je bij een grote friet vaak echt te weinig aan. En een extra zakje kost zo 50ct tot 1 euro.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ergens is de afslag naar een service-loze winkel ingezet ten gunste van de laagste prijs - wat in de praktijk uiteraard ook maar relatief is. De pricewatch is niet voor niets gesorteerd op.. prijs.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hier zou ik met "jee" op reageren. Als ik naar mijn kinderen en hun vrienden kijk zijn ze inderdaad helemaal digital native en kennen ze online winkels vanaf dat ze zich bewust werden van winkels. Maar ik tegelijkertijd toch dat ze ook weer vaker naar stenen winkels gaan. En vaak dan in combinaite met horecabezoek (lunch e.d.).Het gaat meer om de (vreselijk woord alert) "experience" maar wel in stenen winkels.NiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:01:
Grootste probleem voor winkels moet nog komen: nieuwere generaties groeien op met online kopen en kennen het concept winkel, service en gemak van voorraad niet. Dus die gaan dat nog meer als noviteit zien.
Je hebt alleen een hele boel experience nodig om levensvatbaar te zijn en blijven als winkel. Overigens verschilt het per stad: keek mijn ogen uit in Tilburg of Utrecht. Daar zijn mensen nog wel ouderwets aan het winkelen. Hier in het noord westen is het uitgestorven op koopavond.R_Zwart schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:31:
[...]
Hier zou ik met "jee" op reageren. Als ik naar mijn kinderen en hun vrienden kijk zijn ze inderdaad helemaal digital native en kennen ze online winkels vanaf dat ze zich bewust werden van winkels. Maar ik tegelijkertijd toch dat ze ook weer vaker naar stenen winkels gaan. En vaak dan in combinaite met horecabezoek (lunch e.d.).Het gaat meer om de (vreselijk woord alert) "experience" maar wel in stenen winkels.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik ben al wat langer op deze aardbol dan nieuwere generaties. Ook ik ken service en gemak van voorraad niet binnen het concept van (doorgaanse, breed beschikbare) fysieke winkels, zeker in het heden. Zoals je zelf noemt is vaak wat je nodig hebt niet op voorraad. Expertise is ook ver te zoeken. De genoemde aspecten behoren bij een romantisch beeld dat je vandaag niet echt tegenkomt.NiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:01:
Grootste probleem voor winkels moet nog komen: nieuwere generaties groeien op met online kopen en kennen het concept winkel, service en gemak van voorraad niet.
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 15-10-2025 12:52 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
IKEA bij uitstek een keten waar je de aankoop gelijk mee naar huis neemt, niet voor niets dat ze zo succesvol zijn.The Zep Man schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:51:
Ook ik ken service en gemak van voorraad niet binnen het concept van (doorgaanse, breed beschikbare) fysieke winkels, zeker in het heden. Zoals je zelf noemt is vaak wat je nodig hebt niet op voorraad. Expertise is ook ver te zoeken. De genoemde aspecten behoren bij een romantisch beeld dat je vandaag niet echt tegenkomt.
Ook bij IKEA stoot men wel eens de neus over zaken die niet op voorraad zijn. Verder is "service" daar wat minder relevant, tenzij het service is omdat je iets moet terugbrengen of men daar bijvoorbeeld een keuken laat ontwerpen.hoevenpe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:05:
IKEA bij uitstek een keten waar je de aankoop gelijk mee naar huis neemt, niet voor niets dat ze zo succesvol zijn.
IKEA is voor mijn gevoel meer een online winkel met een eigen afleverdienst die toevallig ook fysieke showrooms heeft waar je ook nog eens wat kan kopen, en een magazijn waar je eventueel zelf spullen kan ophalen. Niet echt vergelijkbaar met een traditionele fysieke winkel.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
In Amersfoort zitten de Leen Bakker en Kwantum op hetzelfde bedrijventerrein en dat zal ongetwijfeld voor veel meer plaatsen gelden. Meer omzet zal je daar niet halen. Maar door een van de 2 te sluiten, kan je misschien van 2 verlieslatende naar 1 winstgevend filiaal groeien.nachtnet schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:40:
[...]
Hoe gaan ze met minder winkels meer omzet en winst halen? Ja je snijdt in de kosten van winkels, maar de resterende winkels gaan niet ineens miraculeus meer omzet draaien. Ik als consument ga echt niet reizen voor een bezoek aan kwantum of leen bakker. Dan kijk ik wel bij jysk, IKEA, bouwmarkt of online.
Weet je dat zeker? 6 euro betaal ik voor een echt goeie patat bij een "ambachtelijke" tent, of ik moet veel honger hebben en ben op 'n station.zx9r_mario schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:44:
[...]
FiveGuys zitten oa in Eindhoven. Voor een frietje (of patatje) betaal je iets van 6 euroen is erg slap. Mayo en curry is zelfbediening.
Daarmee gaat FiveGuys het niet redden, en McDonalds dus wel die is 6 euro voor een BigMac en 2.25 voor een koffie. Maar dan nog ga ik veel liever een warme kippenbout uit braadoven halen bij de Marokkaanse groente -en kruideniersman, voor 3.50.
Nou jij zal net als ik de tijd hebben meegemaakt dat je (net iets te vaak) werd aangesproken bij een winkel met "kan ik u helpen".. ben blij dat die tijd voorbij is.The Zep Man schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:51:
[...]
Expertise is ook ver te zoeken. De genoemde aspecten behoren bij een romantisch beeld dat je vandaag niet echt tegenkomt.
Overigens denk ik dat de kennis best wel tot op zekere hoogte aanwezig is, als je bij een MM op de flatscreen-afd. staat, weet je echt wel meer dan ik weet, zeker vwb de nieuwe modellen; zelfde verhaal (daar helemaal) bij 'n beddenspeciaalzaak.
[ Voor 43% gewijzigd door Sjah op 15-10-2025 14:52 ]
Ik had die toevallig met PIN betaald, even opgezocht in de bankapp: € 5,95Sjah schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:40:
[...]
Weet je dat zeker? 6 euro betaal ik voor een echt goeie patat bij een "ambachtelijke" tent, of ik moet veel honger hebben en ben op 'n station.
Daarmee gaat FiveGuys het niet redden, en McDonalds dus wel die is 6 euro voor een BigMac en 2.25 voor een koffie.
Friet wordt gebakken in pinda olie, maar is erg slap.
                                                [ Voor 28% gewijzigd door zx9r_mario op 15-10-2025 13:51 ]
Dat was 25 jaar geleden ook niet aanwezig. Het advies wat verkopers (Dixons) toen hadden was "die heb ik zelf ook", en als je zegt die mij die dan maar dan krijg je de reactie "ja we hebben alleen nog het showroom model, wil je die dan meenemen".NiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:01:
Grootste probleem voor winkels moet nog komen: nieuwere generaties groeien op met online kopen en kennen het concept winkel, service en gemak van voorraad niet.
Bij de Scheer en Foppen konden verkopers ook niet meer vertellen over een computer dan op het label stond.
En stond je in zo'n winkel met een garantie geval werd er standaard moeilijk gedaan. Nee dat is eigen schade, dat valt buiten de garantie (na net een complement te hebben gegeven dat het er nog als nieuw uitziet). Zonder originele verpakking kunnen wij het niet oplossen (CF kaart error).
Maar toen wist je niet beter, want het online winkelen was er nog niet. Al was er wel een offline ervaring van, de Kijkshop.
De laatste jaren van hun bestaan hadden ze veel B merken voor een te hoge prijs.
[ Voor 7% gewijzigd door zx9r_mario op 15-10-2025 14:04 ]
Blijkbaar was je toen ook al louter op zoek naar de bodem. Ik werkte toen voor een service zaak en die brachten alle spullen thuis en gingen pas weg als het werkte. Typisch genoeg zijn er een aantal van deze zaken nog wél steeds, dus wellicht zijn die klanten er toch nog meer dan ik dacht. Denk aan expert, EP en soms kleinere lokale retailers.LordSinclair schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:57:
[...]
Dat was 25 jaar geleden ook niet aanwezig. Het advies wat verkopers (Dixons) toen hadden was "die heb ik zelf ook", en als je zegt die mij die dan maar dan krijg je de reactie "ja we hebben alleen nog het showroom model, wil je die dan meenemen".
Bij de Scheer en Foppen konden verkopers ook niet meer vertellen over een computer dan op het label stond.
En stond je in zo'n winkel met een garantie geval werd er standaard moeilijk gedaan. Nee dat is eigen schade, dat valt buiten de garantie (na net een complement te hebben gegeven dat het er nog als nieuw uitziet). Zonder originele verpakking kunnen wij het niet oplossen (CF kaart error).
Maar toen wist je niet beter, want het online winkelen was er nog niet. Al was er wel een offline ervaring van, de Kijkshop.
Snap je punt wel, maar nu ook auto dealers (en hun garages) hier verdwijnen, ook de kijkshop
En kopen we langzamerhand allemaal dezelfde zooi bij dezelfde winkel voor dezelfde prijs.
De bodem? Dat waren normale winkels in die tijd, voor mij dan. Bij de EP heb ik een koelkast gekocht, een stofzuiger en een waterkoker.NiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:15:
Blijkbaar was je toen ook al louter op zoek naar de bodem. Ik werkte toen voor een service zaak en die brachten alle spullen thuis en gingen pas weg als het werkte. Typisch genoeg zijn er een aantal van deze zaken nog wél steeds, dus wellicht zijn die klanten er toch nog meer dan ik dacht. Denk aan expert, EP en soms kleinere lokale retailers.
De koelkast is "maar" 4x een monteur voor langs gekomen om hem pogen te fixen voordat ze hem eindelijk wilde omruilen (4 dagdelen vrij nemen, wat een service!).
De stofzuiger ben ik 3x voor terug geweest voordat die compleet was (steeds verkeerde onderdelen meegeven om hem compleet te maken).
Zelf toen ik met een defecte waterkoker terugkwam keken ze mij argwanend aan. Pas toen ik zei ga maar testen kwamen ze met hangende pootjes terug dat die inderdaad defect was.
En de lokale schoenenwinkel, die kon de gewenste schoenen wel bestellen. Duurde dan wel een week. Gek online heb ik ze morgen al in huis.
Ik ben dan wel heel benieuwd waar ik wel heen moet gaan (lokaal he!, dus niet enkel in een grote stad) om service te krijgen waar jij zo prat op gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 15-10-2025 16:50 ]
Maargoed, feit is: winkels zijn dood, internet shoppen is verworden tot een handvol grote spelers met identiek (dropship) assortiment en blijkbaar is dit exact wat we willen
Een groot deel van de ervaringen komt van voor het internet.. Toen was alles niet zoveel beter als soms in het geheugen blijft hangen. Alleen wist je toen niet beter.NiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:59:
@LordSinclair het feit dat je deze ervaring al had toen je ook online kon bestellen is veelzeggend. Geloof het of niet, ooit was er geen internet
Nja dat is zeggen we hebben alleen nog maar Bol en Amazon, dan kan je ook zeggen eten doe je enkel nog bij ThuisBezorgd of UberEats... zit een kern in, maar zo is het niet.NiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:59:
Maargoed, feit is: winkels zijn dood, internet shoppen is verworden tot een handvol grote spelers met identiek (dropship) assortiment en blijkbaar is dit exact wat we willen
Negatieve ervaringen blijven anders ook bovengemiddeld goed in het geheugen hangen en zoals je het nu schetst zie ik totaal niet als representatief voor de betere service van vroeger.LordSinclair schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:02:
[...]
Een groot deel van de ervaringen komt van voor het internet.. Toen was alles niet zoveel beter als soms in het geheugen blijft hangen. Alleen wist je toen niet beter.
Vroeger was niet alles beter, maar vroeger was ook niet alles ruk. Filialen van winkels als een EP die wél goede service levert houden het nog goed vol, omdat er echt nog wel een markt is voor winkels met service.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Who cares dat ze hetzelfde assortiment hebben (is trouwens niet waar, maar dat terzijde)?NiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:59:
@LordSinclair het feit dat je deze ervaring al had toen je ook online kon bestellen is veelzeggend. Geloof het of niet, ooit was er geen internet![]()
Het assortiment is in ieder geval vele malen groter dan want je in welke fysieke winkel dan ook kan vinden.
Dus uiteindelijk heb ik meer keuze voor minder geld. Geen gedoe met retourneren en ik hoef de stad niet in om 'gezellig' te gaan winkelen.
Echt, we leven in de beste tijd qua retail!!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies, bovendien werken daar dan in ene wel mensen met kennis en kunnen ze je wel gewoon je potentieel toekomstige koffiemachine even werkend laten testen zodat je weet of dat is wat je zocht. Of, je koopt een van de vele labels met allemaal exact hetzelfde binnenwerk (denk dat er van Saeco/Philips meer dan 50 95 modellen dezelfde koffiemachine zijn, louter met ander uiterlijk). En dan lijkt het aanbod enorm. Zelfde machine. Slim, ik snap het, consument slikt het als zoete koek en de koffie is verder prima.Gonadan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:13:
[...]
Negatieve ervaringen blijven anders ook bovengemiddeld goed in het geheugen hangen en zoals je het nu schetst zie ik totaal niet als representatief voor de betere service van vroeger.
Vroeger was niet alles beter, maar vroeger was ook niet alles ruk. Filialen van winkels als een EP die wél goede service levert houden het nog goed vol, omdat er echt nog wel een markt is voor winkels met service.
Het wordt een welles-nietes ding - ik was vroeg met alles online bestellen en zie nu dat het wellicht niet altijd het handigste was nu ik het onvoorziene effect zie. Kan dan in NL nog soort-van NL bedrijven gebruiken zoals Bol of Coolblue, maar de schifting is aardig aan het uitdunnen.
Dat vind ik dus erg tegenvallen. Scheelt dat je nu makkelijk alles kunt vergelijken - maargoed, ook toen online net begon te concurreren met offline deden leveranciers al de 'dit typenr is voor online, deze voor offline' voor hetzelfde product. Dat is inmiddels de norm. Alleen al in het thuisbatterijentopic kun je 1 thuisbatterij met 3 of 4 namen vinden, of zoals alle koffiemachines die van binnen identiek zijn - zit je avonden lang effectief dezelfde machine te vergelijken.jeroenkb schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Who cares dat ze hetzelfde assortiment hebben (is trouwens niet waar, maar dat terzijde)?
Het assortiment is in ieder geval vele malen groter dan want je in welke fysieke winkel dan ook kan vinden.
Dus dat jij dat anders ziet, mag, ik zie vooral.. bovenstaande. Niet dat het betekent dat ik in die roze bril van het verleden claim een groter assortiment te hebben, maar het argument dat het nu zoveel groter is lijkt mij voor veel productcategorien wel aardig weerlegbaar.
Ik zie dat marketing dus nog altijd effectiever is dan ik altijd denkDus uiteindelijk heb ik meer keuze voor minder geld. Geen gedoe met retourneren en ik hoef de stad niet in om 'gezellig' te gaan winkelen.
Echt, we leven in de beste tijd qua retail!!
Ben overigens niet tegen online winkelen, het valt mij alleen op dat over de jaren het aanbod verschraalt naar een handvol winkels met toch in mijn beleving soortgelijk assortiment, van dezelfde producenten, wellicht met andere sticker erop.
Touche. Ik doe graag feitenGonadan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:48:
Ik zie sowieso een aantal 'feiten' die geen feiten zijn.
Qua huishoudelijke apparaten vond ik een rapport over de spelers op de markt en hoe de marktaandelen van producenten zijn verdeeld. En daar zie je exact dit beeld: consolidatie is gaande en de meeste apparaten die te koop zijn, komen nog maar van 10-15 producenten wereldwijd.
Dus dat aanbod kan wel enorm groot lijken, maar is het dus op dit vlak daadwerkelijk niet (meer).
Mijn observatie is dat dit op veel online platformen gaande is: vergelijkbaar aanbod, andere winkel. Alleen prijs en levertijd differentieert dan nog wat. Kleding ben ik niet zo in thuis.Also, the major home appliance supplier market continues to consolidate within the top 10 appliance companies, which accounted for 66% of global unit shipments in 2017, compared to 57% in 2015. The top 15 global major home appliance companies accounted for nearly 75% of global shipments in 2017.
Bron
Even los van dat de drift om te kopen de afvalberg en de kringloop winkels volledig overspoelt met zooi - vraag is of het ook allemaal echt beter is. Ik kwam laats de mixer die ik van mijn moeder heb gekregen tegen in een museum
[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-10-2025 18:22 ]
Volgens mij is gemiddeld genomen verromantiseren van het verleden een groter ding dan alleen de negatieve dingen herinneren.Gonadan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:13:
[...]
Negatieve ervaringen blijven anders ook bovengemiddeld goed in het geheugen hangen en zoals je het nu schetst zie ik totaal niet als representatief voor de betere service van vroeger.
Maar het blijft: Is dat zo. Het is in het centrum van grotere stad hier verrekte druk in het weekend. Kleine dorp waar ik zelf woon heeft leegstand. Maar tegelijk het blijft opvallend hoe wat de absoluut beste locatie is in het centrumpje al bijna 10 jaar leeg staat, terwijl andere panden in een paar weken een nieuwe winkel erin hebben zitten.NiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:15:
[...]
zijn de winkelstraten leeg en ook online is de kaalslag gaande.
Ook dat is dezelfde negatieve kijk. Is het glas halfvol of half leeg?Sissors schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:19:
[...]
Volgens mij is gemiddeld genomen verromantiseren van het verleden een groter ding dan alleen de negatieve dingen herinneren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Om maar iemand te quoten betreffende bovenstaande posts...Gonadan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:48:
Ik zie sowieso een aantal 'feiten' die geen feiten zijn.
Ik vind het uberhaupt ironisch dat degene die zeggen dat het momenteel helemaal niet zo slecht is worden neergezet als negatieve pessimisten
Zal ongetwijfeld regionaal verschillen. Wellicht de data er maar bij pakken dan:Sissors schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:19:
Maar het blijft: Is dat zo. Het is in het centrum van grotere stad hier verrekte druk in het weekend. Kleine dorp waar ik zelf woon heeft leegstand. Maar tegelijk het blijft opvallend hoe wat de absoluut beste locatie is in het centrumpje al bijna 10 jaar leeg staat, terwijl andere panden in een paar weken een nieuwe winkel erin hebben zitten.
/f/image/I6xKwyQ4u8Q6zRG8gYfg16ks.png?f=fotoalbum_large)
In 2024 voor het eerst meer winkels dan het jaar er voor zelfs!
/f/image/sfDAy8hzGixc13dQXyedX8TS.png?f=fotoalbum_large)
Beeld van type winkels verandert vooral - maar wellicht hebben we het ergste gehad. Mijn N=2 bestaat uit eigen plaats waar ik woon en de middenstand aardig gedecimeerd is en er veel winkels leeg staan. En ik was dus in Pompei van de zomer en daar hadden ze dus op elke hoek van de straat een ambachtelijke winkel. Tot die verrekte vulkaan uitbarste. Maar winkels waren er 2.000 jaar geleden ook al, maar zag geen ketens bijvoorbeeld
Gek, op dat nieuwe paar schoenen kon je niet een week wachten?LordSinclair schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:49:[...]En de lokale schoenenwinkel, die kon de gewenste schoenen wel bestellen. Duurde dan wel een week. Gek online heb ik ze morgen al in huis.
Je liep op blote voetjes en had geen ander paar schoenen?
Die schoenenwinkel kan niet alleen bestaan van het verkopen van schoenveters hoor.
Voor een nieuwe auto zijn mensen bereid om 8 weken tot een half jaar te wachten, dan kan 'even' wachten ineens wel.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als ze die auto online (uit voorraad) hadden kunnen bestellen dan hadden ze dat gedaan.Yaksa schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:42:
[...]
Gek, op dat nieuwe paar schoenen kon je niet een week wachten?
Die schoenenwinkel kan niet alleen bestaan van het verkopen van schoenveters hoor.
Voor een nieuwe auto zijn mensen bereid om 8 weken tot een half jaar te wachten, dan kan 'even' wachten ineens wel.
Niemand wil wachten als het niet nodig is.
Niet bepaald wat ik een kaalslag noem neeNiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:30:
[...]
Zal ongetwijfeld regionaal verschillen. Wellicht de data er maar bij pakken dan:
In Pompei, en wat recenter ook in andere landen
En zou jij dat serieus wel doen? Gaat het nu over dat je de schoenen gepast hebt, zitten perfect, maar je hebt ze liever in het groen. Dan prima hoor een weekje wachten. Maar waarom zou ik in hemelsnaam naar de schoenenwinkel gaan, alwaar ik ze niet kan passen (want is er niet), alleen kan kijken in andere maten / een catalogus, om dan een week later nog een keer er heen te moeten, om dan te kunnen passen, en als het toch tegenvalt weer nieuwe bestellen en weer een week later terugkomen?Yaksa schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:42:
[...]
Ik koop bijna al mijn kleding offline. Maar dat is wel omdat ik het dan direct kan passen. Zonder dat voordeel houd ik het toch echt op online.
Geef er maar een draai aan, maar inhoudelijker wordt het zo niet. Ik geef slechts aan dat ik de rant over de service van hierboven nogal anekdotisch vind en verre van maatstaf voor de verschillen tussen vroeger en nu. Maak er verder maar van wat je wilt.Sissors schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:28:
Om maar iemand te quoten betreffende bovenstaande posts...
Ik vind het uberhaupt ironisch dat degene die zeggen dat het momenteel helemaal niet zo slecht is worden neergezet als negatieve pessimisten
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je bent wel lekker van het grote halen snel thuis argumenteren en dan tussendoor mij ook nog even wegzetten als iemand die het niet snapt.NiGeLaToR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:06:
[...]
Ik zie dat marketing dus nog altijd effectiever is dan ik altijd denkWant als je inderdaad uitgaat van de keuze nu en niet weet dat het 1 pot nat is met een andere sticker erop, tjah
Zelfs rekening houdend met de vele copy-cat producten (waar ik altijd vooral om lach als ik het zie, want de volgende website die ik dan open is ome Ali) durf ik de wedstrijd wel aan dat ik online meer keuze heb in het merendeel van de productcategorieën dan zeg de Hema...
Heb ook nergens beweerd dat dit niet zo is. Ik beweer alleen dat het online aanbod vooral begint te bestaan uit meer van hetzelfde, maar dan bij een andere winkel. En dat is niet alleen een gevoel, blijkt dus aan m’n zelf opgelegde wens om te onderzoeken. Blijkt dus tegelijk dat er meer winkels bijkomen het laatste jaar, ook tegen het lokale winkelbeeld in.jeroenkb schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:59:
[...]
Je bent wel lekker van het grote halen snel thuis argumenteren en dan tussendoor mij ook nog even wegzetten als iemand die het niet snapt.
Zelfs rekening houdend met de vele copy-cat producten (waar ik altijd vooral om lach als ik het zie, want de volgende website die ik dan open is ome Ali) durf ik de wedstrijd wel aan dat ik online meer keuze heb in het merendeel van de productcategorieën dan zeg de Hema...
Waarom zou je?Yaksa schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:42:
Vindt je ze leuk en weet je de maat bestel online, waarschijnlijk goedkoper ook. Had die leverancier maar voorraad moeten hebben, een keer extra de stad in kost opnieuw tijd en parkeergeld.
Zeker.emeralda schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:40:
Fun shopping zal altijd blijven bestaan.
Maar dat kan toch zowel in de fysieke wereld alsmede in de online wereld?
Daar is het verguisde economische verdienmodel en het neurologische gemanipuleerde marketing gebeuren nou juist op gebaseerd! Hoe krijgen we de consument zo ver, dat 'ie van alles koopt wat 'ie helemaal niet nodig heeft...
[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 16-10-2025 08:13 ]
Echt online funshoppen heeft nog niemend goed weten te implementeren. En voor wat betreft dat laatste:ehtweak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:11:
[...]
Zeker.
Maar dat kan toch zowel in de fysieke wereld alsmede in de online wereld?
Daar is het verguisde economische verdienmodel en het neurologische gemanipuleerde marketing gebeuren nou juist op gebaseerd! Hoe krijgen we de consument zo ver, dat 'ie van alles koopt wat 'ie helemaal niet nodig heeft...![]()
![]()
Tweakers zou niet bestaan als het nieuws niet gevuld zou kunnen worden met producten die we niet echt nodig hebben :-) Al gaat natuurlijk iedere Tweaker hier ontkennen dat hij/zij gevoelig is voor marketing.....
Ik kan je verzekeren dat ik, toen ik de laatste keer een auto kocht, bewust voor een voorraadmodel heb gekozen. Ik vind 6 maanden wachten op een auto krankjorum en ik snap niet dat mensen dat slikken. Als die dealer niet uit voorraad kon leveren dan had ik wel een ander merk gekozen.Yaksa schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:42:
[...]
Als een fysieke winkel een artikel niet op voorraad heeft is de winkel voor mij nutteloos, want ik kan het artikel niet bekijken of passen, ik moet er dagen op wachten, en ik betaal ook nog extra omdat dat pand op een dure locatie ook betaald moet worden. Dan loop ik eruit en ik bestel zelf wel online. En niet bij de webshop van die winkel.
Bedankt voor het delen van je mening. Ik wacht nu al 6 maanden op mijn nieuwe auto inderdaad.... Als het goed is nog 2 +/- te gaan.downtime schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Ik kan je verzekeren dat ik, toen ik de laatste keer een auto kocht, bewust voor een voorraadmodel heb gekozen. Ik vind 6 maanden wachten op een auto krankjorum en ik snap niet dat mensen dat slikken. Als die dealer niet uit voorraad kon leveren dan had ik wel een ander merk gekozen.
Als een fysieke winkel een artikel niet op voorraad heeft is de winkel voor mij nutteloos, want ik kan het artikel niet bekijken of passen, ik moet er dagen op wachten, en ik betaal ook nog extra omdat dat pand op een dure locatie ook betaald moet worden. Dan loop ik eruit en ik bestel zelf wel online. En niet bij de webshop van die winkel.
Hoe zie je dat voor je? Komt dan halverwege iemand je lunch of een biertje brengen?R_Zwart schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:41:
[...]
Echt online funshoppen heeft nog niemend goed weten te implementeren.
Het is ook een uitje natuurlijk, even de deur uit en daarbij ondertussen je garderobe aanvullend/vernieuwend. Ik weet dat vele zolderkamertweakers zich er niets bij voor kunnen stellen, maar het kan daadwerkelijk best leuk zijn. Ik heb er zelfs vanuit de kindertijd best goede herinneringen aan. Niet alles hoeft zich binnenshuis af te spelen, alsjeblieft niet zeg. Maar zo zag ik hier op Tweakers ook ooit iemand voorstellen dat reizen overbodig was want met een VR-bril had je dezelfde ervaring...
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Hoe had jij funshoppen in gedachte? En als ik in de markt ben voor een Tv, vind ik een uitpak ervaring kijken op YT wel aardig.R_Zwart schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:41:
[...]
Echt online funshoppen heeft nog niemend goed weten te implementeren.
[....]
Al gaat natuurlijk iedere Tweaker hier ontkennen dat hij/zij gevoelig is voor marketing.....
En marketing, jij gaat zeggen als ik zeg dat ik daar meestal doorheen prik, dat ik dat fout zie... Heel soms trap ook ik erin, ja.
Ik kan me daar nog steeds niks bij voorstellen...Sjah schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
vind ik een uitpak ervaring kijken op YT wel aardig.
Een 'uitpakervaring'?
't Is meer de ergernis over dat verpakkingsmateriaal...
Het ligt er vaak zo duimendik bovenop, dan weet ik dat ik rap moet vluchten.En marketing, jij gaat zeggen als ik zeg dat ik daar meestal doorheen prik, dat ik dat fout zie... Heel soms trap ook ik erin, ja.
Dat doe ik liever zelf, als ik online aan het winkelen ben. Dat weet ik wat ik krijg, en hoef me niet te ergeren aan de torenhoge horecaprijzen.Metalfreak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:14:
[...]
Hoe zie je dat voor je? Komt dan halverwege iemand je lunch of een biertje brengen?
Of wou je soms zeggen dat er fysieke winkels zijn met 'lunch/drank' winkel ervaring?
Dus als ik zoek ben naar een matras, dan krijg ik er een knoeiervaring bij? Hoe goed liggen de kruimels in dit bed? Of zoiets?
Nog nooit bij een Ikea, Hema, V&D, Intratuin, Ranzijn, etc... geweest?ehtweak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:39:
[...]
Dat doe ik liever zelf, als ik online aan het winkelen ben. Dat weet ik wat ik krijg, en hoef me niet te ergeren aan de torenhoge horecaprijzen.![]()
Of wou je soms zeggen dat er fysieke winkels zijn met 'lunch/drank' winkel ervaring?
Dus als ik zoek ben naar een matras, dan krijg ik er een knoeiervaring bij? Hoe goed liggen de kruimels in dit bed? Of zoiets?
Vroegâh, heel vroegâh...dakka schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:50:
[...]
Nog nooit bij een Ikea, Hema, V&D, Intratuin, Ranzijn, etc... geweest?
Maar dan nog, dan moest je toch zelf naar het horeca gedeelte gaan om je f&b te kopen? Ze kwamen het toch niet aanbieden als onderdeel van de 'experience'?
Whatever die 'experience' dan ook moge zijn.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een betere woonwinkel ook overigens. Bij de garage krijg ik ook altijd koffie.
Maargoed, er gaan dus geen winkels meer ten onder blijkbaar --> slotje?
De zonsondergang van fysieke winkels
m.a.w. da's zuur voor menige (ex)winkelondernemer.
Kan het niet leuker maken dan dat het is.
En volgens mij is de afgelopen jaren hier aardig benoemd, het hoe en wat, en het waarom, de fysieke winkels tanende waren/zijn. Het is wat het is.
Ben ik blij dat ik geen eten/drinken aangeboden krijg bij dat soort winkels.franssie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:55:
Sommige kledingwinkels, kappers etc krijg ik wel eens een wijntje of biertje aangeboden.
't Is al duur genoeg, en dat soort weggevertjes zitten uiteindelijk in de prijs verwerkt.
Ik vind 15€ voor een kappersbezoek al aardig aan de prijs. Voor die 10 minuten dat ze bezig zijn.
Dat red je echt niet meer in een gemiddeld dorp. Tenzij je naar de Turkse kapper gaat die echt iedereen exact hetzelfde opscheert en je met gehoorschade van de drillrap naar buiten komt.
Normale kapper zit je zo aan €25-30 tegenwoordig in deze regio (oost Brabant, Gemert).
Thuiskapper is wat goedkoper. Maar dan moet je uiteraard ook zelf opruimen nadien. En blijf je haren in je stoel vinden de komende week.
Het is af en toe even flink zoeken naar nuttige posts tussen alle n=1 ervaringen. Maar gezien het aantal grote ketens wat dit jaar tot nu toe in de problemen is gekomen vind ik het topic nog steeds levensvatbaar.Gonadan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:00:
Het is weer gezellig zuur hier merk ik. Is dit topic nog wel levensvatbaar begin ik me openlijk af te vragen met de hoeveelheid afdwalen.
En ik ben er al jaren tevreden over. Dus waarom meer betalen? Die 10 minuten vind ik al lang. Laat staan als ik een 'experience' er bij zou krijgen en de prijs verdubbelt. Voor mij hoeft dat allemaal niet.
BTW: ik begin nu ineens rare ideeën te krijgen over zo'n extra 'ervaring' in een retailzaak.
Maar dat is [censuur]
[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 16-10-2025 14:19 ]
Ook die service is iets van vroeger.Gonadan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:13:
[...]
Vroeger kocht je een wasmachine of televisie en als er dan wat stuk ging kon de winkelier met eigen reparatiedienst dat voor je oplossen.
Tegenwoordig koop je een wasmachine en is de machine totaal afgeschreven zodra er een onderdeel sterft. De fabrikant bouwt de machine zo dat het arbeidsloon gigantisch wordt en de onderdelen zijn vaak alleen als complete unit(=duur) te krijgen. Meestal wordt het ook zo gebouwd dat het de garantie overleeft en dan mag je vechten met de winkel.
Hoe vaak wij wel niet defecten hebben gehad aan wasmachines of televisies dat de garantie allang verstreken was en de winkel het goedkoop oploste en de rekening voor zich nam... dat is er bijna niet meer, het meeste moet opgestuurd worden en anders komt CE Repair bij je thuis met de dikke rekening die daarbij hoort.
Deels is dat waar. Een nieuwe lade voor de vriezer kostte ons ongeveer €60; een afdichtrubber voor de oven was zo'n €70. Die prijzen hebben niets te maken met de materiaalkosten, ik gok ook niets met produktiekosten maar enkel een 'we kunnen dit er voor vragen en mensen betalen het"._JGC_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:00:
Tegenwoordig koop je een wasmachine en is de machine totaal afgeschreven zodra er een onderdeel sterft. De fabrikant bouwt de machine zo dat het arbeidsloon gigantisch wordt en de onderdelen zijn vaak alleen als complete unit(=duur) te krijgen.
Maar, tegelijkertijd zijn we goed geworden in dingen steeds goedkoper produceren, maar diensten zijn niet goedkoper, eerder duurder geworden.
Het zou mij niets verbazen als de verhouding "prijs kappersbeurt" tegen "prijs middenklasse TV" van nu ten opzichte van bijvoorbeeld 1980 compleet verschoven is. Wat dus betekent dat een nieuwe TV (categorie 'dingen die we steeds goedkoper kunnen produceren') goedkoop is t.o.v. een reparateur laten langskomen (categorie 'dienst die eerder duurder dan goedkoper wordt').
Verder idd die bak en dat rubber, gaat helemaal nergens over met die prijzen. In de auto industrie kan men er ook wat van. Ik heb een rubber instaplijst langs de dorpel, kost 80 euro. Zit vast met 7 plastic clipjes die niet los leverbaar zijn. 2 clipjes gebroken betekent nieuw rubber van 80 euro want het ding flappert steeds tussen de deur als je niet oppast met uitstappen.
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels