Gonadan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:53:
[...]
Mja, dan betaal je zes euro om te zien of de stof je bevalt. Tenzij je er een paar wilt vergelijken, kost het je meteen en tientje.
Het is fijn dat het kan als je echt wat wilt, maar toch niet te vergelijken met een lokale fysieke winkel waar ik op we van werk naar huis gewoon even langs kan fietsen.
Nu zijn er in de regio wel meer te vinden hoor, maar als je er speciaal voor langs moet rijden dan is online ineens weer aantrekkelijker.

Sure, maar andersom kan het natuurlijk ook prima zijn dat je er kosten aan maakt. In het vergelijk belangrijk dat natuurlijk niet te vergeten.
Indien je geen reiskosten, geen parkeerkosten kent of 100% slagingsgarantie kent. Zeker, dan is de meerprijs van online bestellen niet in je voordeel. Maar reis je er voor met de auto. Moet je betalen voor parkeren. Neem je eventueel eerst alsnog een paar stalen naar huis om vervolgens terug te keren voor een definitieve aankoop? Wordt het natuurlijk weer een ander verhaal.
Beetje afhankelijk natuurlijk van waar je woont. Hoe het lokaal assortiment zich verhoudt tot online. En hoe je zelf reist.
Zit er een goede winkel in de buurt waar je even langs kan fietsen. Dan zal dit uiteraard meevallen. Maar dit natuurlijk niet altijd het geval in het kader van stoffenwinkels. Is nu niet bepaald alsof je op iedere hoek van de straat deze tegenkomt met excellent aanbod

.
Gonadan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:06:
[...]
De mediamarkt kan fijn zijn als een soort etalage, maar echt plezier haal je er niet uit inderdaad. Of je ergert je aan de enorme passiviteit en desinteresse van het personeel en staat alleen, óf je hebt er eentje die zijn deskundigheid grondig overschat en continu in je aura hangt in de hoop je wat te verkopen.
De mediamarkt loop ik zelf met nog wel enige regelmaat binnen, met name in de wintermaanden. Prima plaats om tijdens nat weer in het centrum van Rotterdam even te schuilen op moment dat het regent. Groot, niet al te druk, prima ruimte. Maar inderdaad, voor de kwaliteit van het personeel hoef je het niet te doen

.
De mediamarkt was vroeger ook nog gewoon wat meer een fysieke hardware winkel, kende een uitgebreid BluRay assortiment, verkocht veel PC games, etc. Al dit soort aanbod is in afgelopen jaren steeds kariger geworden. Deels ook wel invoelbaar. Films op schijfjes zijn meer een niche geworden. PC games redelijk vervangen door e.g. Steam.
Doch bijvoorbeeld voor wat betreft hardware, is het jammer dat mediamarkt in Europa niet een soortgelijk assortiment als bijvoorbeeld Micro Center in de VS kent. Gewoonweg een grote keten met ruim assortiment aan GPU's, CPU's, moederborden, etc. waar je binnenloopt om dit fysiek aan te schaffen. Het is er gewoon niet meer.
Zeker. Maar omgekeerd heeft het natuurlijk ook het voordeel dat je vanuit veel grote steden in het land in betrekkelijk korte tijd op Hoog Catharijne staat en er door de gunstige ligging verder al snel een leuk dagje uit in Utrecht van kunt maken. Als ik dat als winkelcentrum vergelijk met bijvoorbeeld hier in Rotterdam Zuidplein of Alexandrium, dan zal het mij verbazen indien iets als Hoog Catharijne het niet aanzienlijk beter doet.