De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 135 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:47
emeralda schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:46:
Ik was een tijdje terug mijn moeder wezen opzoeken in de Algarve. Daar hebben ze van die kleine supermarktjes die gewoon van 8 uur smorgens tot 10 uur savonds open zijn.

De hele familie werkt daar, waarom zou oma naar Netflix kijken als ze ook een paar uur in de winkel kan staan?
Dat soort ondernemers hebben we niet meer in Nederland. Ik denk stiekem dat ze in Zuid Europa harder werken dan hier. Gratis geld bestaat niet in dat soort landen je krijgt niks cadeau en de concurrentie is moordend.
Ik kom regelmatig in Zuid Europa, tussen 12 en 15.00 uur is de winkel gesloten, in sommige delen zelfs later. Werken ze in Zuid Europa harder, geen idee, er is in Zuid Europa een fors hogere werkloosheid en een veel lagere arbeidsparticipatie. Als ik horeca ondernemers hoor daar gaat het gros van de restaurants dicht in november en pas weer open in april, velen doen her en der wat verbouwingen maar verder niks in die maanden, het geld is al verdiend in de toeristenmaanden.

Nederland heeft de hoogste abeidsparticipatie van Europa en wellicht dat we daarom een parttime cultuur hebben, ook omdat werkgevers eisen dat hun medewerkers op de werkuren werken en niet voor de kinderen zorgen, iets wat in Scandinavië ondenkelijk is, gezin komt ook bij werkgevers op nummer 1, als je kind ziek is word je door de werkgever naar huis gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:49
CryptoNL schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:18:
[...]

Nee dat is niet relatief goedkoop. Dat is belachelijk duur. Vergeet niet dat zon kledingstuk slechts een paar maanden mee gaat ivm groeien van een kind. Als je het omrekent naar de levensduur van een volwassen mensen jas dan kost dat regenjasje €200+. Belachelijk.
Na die paar maanden geef je het weer door, gaat jaren mee. Niks te duur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:03
Arjantje72 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Na die paar maanden geef je het weer door, gaat jaren mee. Niks te duur dus.
Zou niet weten aan wie, hebben er maar 1 ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26

Dennis1812

Amateur prutser

CryptoNL schreef op zondag 15 juni 2025 @ 00:23:
[...]

Daar is Vinted voor. Werkt echt heel goed voor kinderkleding. Of uberhaubt kleding.

Ook voor games trouwens.
Geen gezanik met verkopers. Als het niet verstuurd wordt krijg je geld binnen enkele dagen gewoon terug. Ook krijg je verzendlabels. Je hebt zo min mogelijk communicatie tussen de partijen. Ik vind het fijn.
Vinted kan je echt mooie spullen vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis1812 op 15-06-2025 00:28 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:58
Sjah schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:05:
[...]

tJa ik vind de op maat gemaakte gordijnen anders goed, en goedkoper dan bijv. een voordeelgordijnen.nl.
Maar het ondergoed vind ik minder geworden, en duidelijk duurder, maar to be fair je moet ook de inflatie meerekenen, dat is niet altijd zo makkelijk inschatten.
En oja de Hemapas, dat soort dingen heb ik broertje dood aan.
Over gordijnen gesproken... Wat is dat duur zeg! Ik wilde voor de woonkamer nieuwe gordijnen (vitrage + verduisterend). Ik kwam uit op €800 bij kwantum, en dan heb ik de simpele gordijnen uitgekozen.

Uiteindelijk in Turkije nieuwe gordijnen gehaald, aangezien we toch de volgende maand op vakantie naar Turkije zouden gaan. Op dag 1 in de winkel besteld, en 4 dagen later alweer opgehaald. En dat voor €300, en veel mooiere stof.

Dat prijsverschil is zo enorm dat bij meerdere gordijnen het echt wel loont om speciaal hiervoor op en neer te gaan. Zelfs met de 21% btw erbij op Schiphol blijft het aanzienlijk goedkoper. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51

Fiber

Beaches are for storming.

Mawlana schreef op zondag 15 juni 2025 @ 03:31:
[...]

Over gordijnen gesproken... Wat is dat duur zeg! Ik wilde voor de woonkamer nieuwe gordijnen (vitrage + verduisterend). Ik kwam uit op €800 bij kwantum, en dan heb ik de simpele gordijnen uitgekozen.

Uiteindelijk in Turkije nieuwe gordijnen gehaald, aangezien we toch de volgende maand op vakantie naar Turkije zouden gaan. Op dag 1 in de winkel besteld, en 4 dagen later alweer opgehaald. En dat voor €300, en veel mooiere stof.

Dat prijsverschil is zo enorm dat bij meerdere gordijnen het echt wel loont om speciaal hiervoor op en neer te gaan. Zelfs met de 21% btw erbij op Schiphol blijft het aanzienlijk goedkoper. :D
Maar dat was dus in een fysieke winkel, niet online, dus de titel van dit topic klopt niet... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:18
[...]

neefjes, nichtjes, leger des heils, doe eens creatief

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:31
[...]

Als ik zoek, blijkt dat er op heel veel plaatsen in het land kledingbanken zijn, misschien ook wel bij jullie in de buurt? https://www.ecosia.org/search?q=kledingbank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FairPCsPlease schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:07:
[...]

Als ik zoek, blijkt dat er op heel veel plaatsen in het land kledingbanken zijn, misschien ook wel bij jullie in de buurt? https://www.ecosia.org/search?q=kledingbank
Maar dat is een beetje zeggen alsof een RTX5090 niet duur is, omdat je hem altijd aan iemand anders kan weggeven weer. Ja dat kan, maar dat maakt hem natuurlijk niks minder duur voor jou. Doorverkopen helpt daar wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:31
Sissors schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:11:
[...]

Maar dat is een beetje zeggen alsof een RTX5090 niet duur is, omdat je hem altijd aan iemand anders kan weggeven weer. Ja dat kan, maar dat maakt hem natuurlijk niks minder duur voor jou. Doorverkopen helpt daar wel voor.
Da's ook wel zo. Daarvoor is de eerder door @Dennis1812 genoemde tip van Vinted een uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 17:01
Mawlana schreef op zondag 15 juni 2025 @ 03:31:
[...]

Zodra dat het op maat gemaakt wordt, schiet de prijs al snel omhoog ja. Gaat niet alleen op voor gordijnen, maar van alles en nog wat. Ook bijvoorbeeld op maat gemaakt meubilair, zie je hetzelfde in gebeuren.

Een nog goedkopere optie dan een vliegreis naar Turkije daarin is zelf maken. Indien jij dan wel partner overweg kan met een naaimachine en een goede kwaliteit naaimachine hebben, zijn gordijnen bijvoorbeeld zo moeilijk niet. De losse kosten voor benodigde materialen zijn verder voor gordijnen goedkoop.

Ditzelfde zie je natuurlijk ook terug voor meubilair op maat e.d. Zodra je zelf over enig handigheid beschikt kun je daarin significant besparen. Zeker anno 2025 waar je de benodigde materialen om dit zelf te doen, ook doodeenvoudig online kan bestellen inclusief optie om tevoren stalen te bestellen om te oordelen of het materiaal naar wens komt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:35
psychodude schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:53:
Zodra dat het op maat gemaakt wordt, schiet de prijs al snel omhoog ja.
Arbeidsloon...

Stel dat iemand een dag bezig is met exact op maat maken a 30-40 euro per uur, tel daar BTW bij op en je zit op 300-350 euro.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
hoevenpe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:58:
[...]

Arbeidsloon...

Stel dat iemand een dag bezig is met exact op maat maken a 30-40 euro per uur, tel daar BTW bij op en je zit op 300-350 euro.
Het concept daarin begrijp ik zeker. Alhoewel ik mij afvraag hoe realistisch dit altijd is. Arbeidsloon suggereert fysiek handwerk, met een dusdanig loontarief dat het nota bene gaat om arbeiders binnen Nederland.

Zeker voor grotere ketens als Kwantum, kan ik mij nauwelijks voorstellen dat dit de werkwijze is. In plaats van semi-geautomatiseerd massa productie en vermoedelijk plaatsvindend in landen waarbij verdere loonkosten voor de blijvende arbeidscomponent, beperkt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

psychodude schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Het concept daarin begrijp ik zeker. Alhoewel ik mij afvraag hoe realistisch dit altijd is. Arbeidsloon suggereert fysiek handwerk, met een dusdanig loontarief dat het nota bene gaat om arbeiders binnen Nederland.

Zeker voor grotere ketens als Kwantum, kan ik mij nauwelijks voorstellen dat dit de werkwijze is. In plaats van semi-geautomatiseerd massa productie en vermoedelijk plaatsvindend in landen waarbij verdere loonkosten voor de blijvende arbeidscomponent, beperkt zijn.
Nee hoor, maatwerk raamdecoratie, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet, wordt gewoon in Nederland gemaakt. Bijvoorbeeld bij Vadain in Genemuiden, die ook via grote bouwmarkten en zo leveren, al noemen ze die niet op hun website.

https://www.vadain.nl/over-ons/onze-ateliers/

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
psychodude schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Enige tijd geleden zat ik een reportage te bekijken over een meubelfabriek. Het verbaasde me hoeveel handwerk daar nog aan zat.

Zelf maken heb ik ook wel eens gegaan met beddengoed, maar stoffen zijn vaak ook niet goedkoop als je een stukje van de rol los koopt.
Als dat überhaupt nog lukt, want de stoffenzaak bij mij in de buurt is ten onder gegaan en ik zou niet weten waar ik nu nog terecht kan. De markt misschien?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Gonadan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:55:
[...]

Enige tijd geleden zat ik een reportage te bekijken over een meubelfabriek. Het verbaasde me hoeveel handwerk daar nog aan zat.

Zelf maken heb ik ook wel eens gegaan met beddengoed, maar stoffen zijn vaak ook niet goedkoop als je een stukje van de rol los koopt.
Als dat überhaupt nog lukt, want de stoffenzaak bij mij in de buurt is ten onder gegaan en ik zou niet weten waar ik nu nog terecht kan. De markt misschien?
De markt kan. Hier lokaal zit in het centrum van Rotterdam ook nog een stoffenwinkel. Maar online is hierin gewoonweg ontzettend veel te bestellen. En indien gordijnen maken tot de eigen vaardigheden behoort, significant goedkoper dan laten maken.

Voor beddengoed loont het weinig. Doet het dan echt meer voor de leuk. Veel prima beddengoed is ook weer niet bijzonder prijzig.

Beetje vergelijkbaar als mijn vrouw die soms wat jurkjes e.d. maakt voor onze dochters. Afgezet tegen een jurkje van de Hema e.d. scheelt het allemaal niets. Is dan meer gewoon hobbyisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja dat beddengoed was omdat mijn dochter en leuke stof vond, niet om geld te besparen.
Maar als doe-het-zelver wil ik mijn materialen graag voelen en in het echt beoordelen. Zo ook met stoffen waarmee ik ga naaien. Hoe die in het echt aanvoelen kan je moeilijk online zien.

Maar goed, van dat type winkel snap ik dat ze het moeilijk hebben. Nog maar weinigen hebben een naaimachine in huis en ik als man word al helemaal raar aangekeken als ik vertel dat ik er af en toe zelf achter zit. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
Een colbert/of heel pak op maat laten maken, dat doe je ook eerder in buitenland dan hiero.. (niet Milaan of London).

@Mawlana lekker dat je het in 4 dgn had je gordijnen in Turkije, ik moest bij Hema een lange 25 dgn wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Kom ongeveer om de maand bij de Makro, maar begrijp niet dat dat bedrijf nog bestaat.

Parkeerplaats (Hengelo) heeft plek voor (voor de vuist weg) 1000 auto's, maar als er max 50 staan is het veel.

Binnen lijkt het uitgestorven, met opvallend steeds grotere gaten en duidelijk steeds minder aanbod. Van de circa 10 kassa's is er doorgaans nog maar 1 bemand. Is ook ruim voldoende overigens.

Als ik kijk naar de resultaten, dan stapelen de verliezen zich op. 2022: 46 miljoen verlies, 2023: 4 miljoen verlies, 2024: 57 miljoen verlies.

Welke fetisjist is hier bezig? :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
alexbl69 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:16:
Kom ongeveer om de maand bij de Makro, maar begrijp niet dat dat bedrijf nog bestaat.

Parkeerplaats (Hengelo) heeft plek voor (voor de vuist weg) 1000 auto's, maar als er max 50 staan is het veel.

Binnen lijkt het uitgestorven, met opvallend steeds grotere gaten en duidelijk steeds minder aanbod. Van de circa 10 kassa's is er doorgaans nog maar 1 bemand. Is ook ruim voldoende overigens.

Als ik kijk naar de resultaten, dan stapelen de verliezen zich op. 2022: 46 miljoen verlies, 2023: 4 miljoen verlies, 2024: 57 miljoen verlies.

Welke fetisjist is hier bezig? :)
Ach, in België zijn ze al failliet, dus dat zal in Nederland dan ook wel niet zo heel lang meer duren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:16:
Waarvoor ga jij nog naar de Makro als ik vragen mag? Goedkoper dan de lokale supermarkt zijn ze amper, Sligro en Hanos hebben veel betere kwaliteit en een breder assortiment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wat @hoevenpe zegt.
Welk publiek heeft de Makro nog?
Internet en soms zelfs supermarkt bied lagere prijs.
En kwaliteit hebben ze ook niet. Dan moet je naar Sligro of voor beste kwaliteit aan food naar Hanos.

De Makro had vroeger nog wel echt goede aanbiedingen op zowel food als non food. Maar dat bieden ze ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:40:
[...]

Waarvoor ga jij nog naar de Makro als ik vragen mag? Goedkoper dan de lokale supermarkt zijn ze amper, Sligro en Hanos hebben veel betere kwaliteit en een breder assortiment.
Meer uit gewoonte dan uit noodzaak :).

Ligt op de route als ik van een bepaald adres kom, en dat al zo'n 30 jaar. Koop er ook alleen nog maar trays met frisdrank en toiletpapier in grote verpakking. Pure gemakzucht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
*knip* Offtopic zoals je zelf ook zei.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 15-06-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:57:
Wat @hoevenpe zegt.
Welk publiek heeft de Makro nog?
Internet en soms zelfs supermarkt bied lagere prijs.
En kwaliteit hebben ze ook niet. Dan moet je naar Sligro of voor beste kwaliteit aan food naar Hanos.

De Makro had vroeger nog wel echt goede aanbiedingen op zowel food als non food. Maar dat bieden ze ook niet meer.
Idd. Ik begrijp het niet. Nauwelijks echte aanbiedingen. Andere supermarkten zijn goedkoper. Alleen voor mega-hoeveelheden is de Makro misschien handig, maar dan nog ben je duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

alexbl69 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Koop er ook alleen nog maar trays met frisdrank en toiletpapier in grote verpakking. Pure gemakzucht. :)
Kwam ooit regelmatig bij de Makro. Nu al jaren niet meer. Gewoonweg niet interessant (meer).
Sligro heeft tenminste nog bijzondere dingen, die je in de reguliere supermarkten/winkels niet vind. Maar ook dan... 't houdt niet over. :-(

En schijtpapier? Da's bij de Lidl, in grootverpakking, goedkoper en beter (!) dan welke merk-plee-papier-in-de-aanbieding-bij-de-zogenaamde-groothandel dan ook. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:07
Makro was ooit mateloos populair door hun scherpe 'zakelijke' deals. Tv's, stofzuigers, dvd spelers, audio apparatuur was er te kust en te keur voor scherpe prijzen te vinden. Dat is inmiddels wel ingehaald door internet, het food gedeelte door de sligro's en hanossen van deze wereld. Kwestie van tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nou alsof Sligro zo goed is, had er ooit een goedkope stoel van van nog geen 100, was TROEP!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Elke winkel verkoopt een maandagochtend model.
Of gewoon een slechte serie.

Maar op 1 stoel kan je niet de hele winkel beoordelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
De zogenaamde n=1 ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Gonadan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:53:
Ja dat beddengoed was omdat mijn dochter en leuke stof vond, niet om geld te besparen.
Maar als doe-het-zelver wil ik mijn materialen graag voelen en in het echt beoordelen. Zo ook met stoffen waarmee ik ga naaien. Hoe die in het echt aanvoelen kan je moeilijk online zien.

Maar goed, van dat type winkel snap ik dat ze het moeilijk hebben. Nog maar weinigen hebben een naaimachine in huis en ik als man word al helemaal raar aangekeken als ik vertel dat ik er af en toe zelf achter zit. :D
Maar veel van de online zaken qua stoffen bieden gewoon de mogelijkheid om stalen te bestellen, e.g.:
https://www.stoffenbestellen.nl/nl/staaltje/
https://www.degrootstoffen.nl/ - gewoon bij iedere stof de optie stalen te bestellen

Te overwegen indien er in de buurt weinig echt te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:30
stylezzz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:46:
Makro was ooit mateloos populair door hun scherpe 'zakelijke' deals. Tv's, stofzuigers, dvd spelers, audio apparatuur was er te kust en te keur voor scherpe prijzen te vinden. Dat is inmiddels wel ingehaald door internet, het food gedeelte door de sligro's en hanossen van deze wereld. Kwestie van tijd....
Zolang ze nog onderdeel uitmaken van Metro (MediaMarkt Saturn Duitsland) is het een kwestie van afwachten maar ze zijn de afgelopen jaren zo vaak van koers en management veranderd dat het ook zo maar kan dat ze daar alweer los van staan.. dus ja ik zie zonder geldschieter ook nog wel een bericht komen rond de feestdagen of eerder dat Makro Nederland sluit (of overgenomen door een branchegenoot om het niet snel daarna alsnog definitief te sluiten. Wellicht dat bepaalde regio's nog break even draaien maar lang niet overal in Nederland gaat het goed.

MediaMarkt en Saturn in Duitsland (zelfde eigenaar) worden nu ook allemaal MediaMarkt, goedkoper qua marketing en organisatie, maar vaak is dat een eerste teken van redden wat er te redden valt en bepaalde vestigingen die dubbel zijn te saneren.. Hoe het in Duitsland gaat geen idee, maar in Nederland verbaas ik mij erover dat er nog zoveel vestigingen bestaan. Ik koop er al jaren niet en ook niet online. Zo goedkoop zijn ze al lang niet meer en personeel weet niks, garantie is net zo goed/slecht als een gemiddelde dozenschuiver en ze verkopen te vaak tweedehands rommel en verplichte bundels om je als consument serieus genomen te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
tJa er is denk ik een verschuiving van aan shopping uitgeven gaande, naar op reis gaan. Enkel de goedkope zaken als Action en Primark doen het nog echt goed (MM vindt men al niet meer goedkoop, en AH reteduur), voor de rest wil men enkel geld naar "op reis gaan" uitgeven, heb ik het idee.
Misschien helemaal fout, maar dat idee heb ik, er is meer behoefte aan echte beleving, dan naar een breedbeeld Tv met nep-content als reclame en prutshows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Deezers schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:55:
Hoe het in Duitsland gaat geen idee, maar in Nederland verbaas ik mij erover dat er nog zoveel vestigingen bestaan. Ik koop er al jaren niet en ook niet online. Zo goedkoop zijn ze al lang niet meer en personeel weet niks, garantie is net zo goed/slecht als een gemiddelde dozenschuiver en ze verkopen te vaak tweedehands rommel en verplichte bundels om je als consument serieus genomen te voelen.
Mediamarkt en Makro zijn ketens die imo teren op vergane glorie, een tijd dat je er vanzelfsprekend naartoe ging net als V&D en Blokker eerder.

In mijn jeugd was de Makropas van de overburen een gekoesterd kleinood, heel de straat ging ermee inkopen doen. De laatste keer dat ik er was alweer jaren geleden ook al heb ik een eigen pas in mijn portemonnee, voor food is de Sligro gewoon beter.

Mediamarkt idem, alles wat ze verkopen hebben CoolBlue, HelloTV of Bol ook maar dan zonder irritante verplichte koppelverkoop. De tijd dat je daar voor je plezier ging rondneuzen alweer een tijd geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sjah schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:15:
Misschien helemaal fout, maar dat idee heb ik, er is meer behoefte aan echte beleving, dan naar een breedbeeld Tv met nep-content als reclame en prutshows.
Wie een echt goede TV of hifi set wil weet vooraf precies wat hij/zij wil hebben, twijfelt hooguit tussen een paar modellen. Dan ga je anno 2025 eerder naar een specialist als Stassen, Hifi Klubben of HelloTV dan een dozenschuiver zonder kennis.

Prijzen zijn transparant, al die ketens kunnen de prijs van MM matchen als je erom vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ah, ik lees dat alle Duitse MediaMarkts nu als afhaalpunt voor DPD en GLS gaan fungeren. Vaak is dat nog een redmiddel om maar publiek naar je winkels te trekken in de hoop dat ze wat accessoires meenemen, maar grote kans dat ze gewoon enkel hun Amazon bestelling komen ophalen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
hoevenpe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:23:
[...]

Wie een echt goede TV of hifi set wil weet vooraf precies wat hij/zij wil hebben, twijfelt hooguit tussen een paar modellen. Dan ga je anno 2025 eerder naar een specialist als Stassen, Hifi Klubben of HelloTV dan een dozenschuiver zonder kennis.
Nou Hifi Studio Wilbert in Utrecht oke IMO, maar hifi Klubben, alsof die er zoveel kijk op hebben, ja ik weet dat ze veel spul hebben staan, maar nogmaals is dat personeel zo scherp daar... Ik heb het nu over hifi. En je hebt ook heel veel internationale keus, van Poolse tot Chinese voorversterkers via internet, daarover weet Stassen weinig te vertellen, vermoed ik.
En HelloTV, sinds wanneer is dat een factor... en welke koppelverkoop praat je over bij MM? Energiecontracten?

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 16-06-2025 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Sjah schreef op maandag 16 juni 2025 @ 00:50:
En HelloTV, sinds wanneer is dat een factor... en welke koppelverkoop praat je over bij MM? Energiecontracten?
Semi-verplichte 'kalibratie' van TV's, mobieltjes met screenprotector, verzekeringen, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hellotv kan je veel van vinden. Maar ze zijn zeker niet transparant met prijzen.

Er staat een prijs, dan moet je een knopje aanklikken voor een "aanbod". Dan krijg je wat korting. Na nog wat gemail krijg je nog wat korting.
Of ik dan dezelfde, minder of meer korting krijg dan een ander? Geen idee. Dat moet ik hier in topics gaan opzoeken.

In elk geval rondom black Friday zo. Zet gewoon je kortingsprijs op je website en doe niet zo ingewikkeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39

Theo

moederbord

Dennis1812 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:28:
Hellotv kan je veel van vinden. Maar ze zijn zeker niet transparant met prijzen.

Er staat een prijs, dan moet je een knopje aanklikken voor een "aanbod". Dan krijg je wat korting. Na nog wat gemail krijg je nog wat korting.
Of ik dan dezelfde, minder of meer korting krijg dan een ander? Geen idee. Dat moet ik hier in topics gaan opzoeken.

In elk geval rondom black Friday zo. Zet gewoon je kortingsprijs op je website en doe niet zo ingewikkeld.
En het smerige van die korting is, dat wanneer je de korting accepteert HelloTV plots vindt dat het dan géén online verkoop meer is gezien dit via een fysieke verkoper is gegaan. Je hebt dan wel wat korting kunnen krijgen, maar je WKOA recht ben je kwijt.
Het mag uiteraard niet, maar dit is een gevalletje 'De wet reikt niet tot het eind van het wetboek, maar tot een rechter zegt dat het niet mag' :r :(
Zie ook : Weigering retour Webwinkel

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psychodude schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:46:
Maar veel van de online zaken qua stoffen bieden gewoon de mogelijkheid om stalen te bestellen, e.g.:
https://www.stoffenbestellen.nl/nl/staaltje/
https://www.degrootstoffen.nl/ - gewoon bij iedere stof de optie stalen te bestellen

Te overwegen indien er in de buurt weinig echt te vinden is.
Mja, dan betaal je zes euro om te zien of de stof je bevalt. Tenzij je er een paar wilt vergelijken, kost het je meteen en tientje.
Het is fijn dat het kan als je echt wat wilt, maar toch niet te vergelijken met een lokale fysieke winkel waar ik op we van werk naar huis gewoon even langs kan fietsen.

Nu zijn er in de regio wel meer te vinden hoor, maar als je er speciaal voor langs moet rijden dan is online ineens weer aantrekkelijker. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44
hoevenpe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 06:51:
[...]

Semi-verplichte 'kalibratie' van TV's, mobieltjes met screenprotector, verzekeringen, etc.
Op zich wel te begrijpen dat Mediamarkt probeert je allerlei extra's te verkopen. Dat is ook niet perse uniek voor MM, dat gebeurde ook al 20 jaar geleden bij het plaatselijke wit- en bruingoedfiliaal met extra garantie bij je wasmachine.
Hoe dat er nu in de MM filialen aan toe gaat kan ik niet zeggen, ben er ook al lange tijd niet geweest.

Vroeger wel vaker af en toe wat rondneuzen en soms wat kleine elektronica kopen, maar laatste jaren eigenlijk alleen zeer incidenteel online gekocht (en dan alleen aanbiedingen).

In de begindagen waren het vooral de lage prijzen die de MM aantrekkelijk maakten. De 'winkelbeleving' is m.i. nooit echt top geweest: uitstraling die vooral niet te duur moet ogen, medewerkers die je niet helpen omdat ze van een andere afdeling zijn en dan ook niemand erbij kunnen roepen, voor aanbiedingen moest je eerst een factuur laten maken en daarmee dan afrekenen bij de kassa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:20:
Mediamarkt idem, alles wat ze verkopen hebben CoolBlue, HelloTV of Bol ook maar dan zonder irritante verplichte koppelverkoop. De tijd dat je daar voor je plezier ging rondneuzen alweer een tijd geleden.
De mediamarkt kan fijn zijn als een soort etalage, maar echt plezier haal je er niet uit inderdaad. Of je ergert je aan de enorme passiviteit en desinteresse van het personeel en staat alleen, óf je hebt er eentje die zijn deskundigheid grondig overschat en continu in je aura hangt in de hoop je wat te verkopen.

Laatst was ik er weer eens, want ik wilde een vacumeermachine en die verkopen ze. Voor een normale prijs, en ze hebben voorraad. Dan is het grote voordeel dat ik langs kan rijden en dezelfde dag nog gebruik kan maken van die machine.

Daarna sta je echter weer ontzettend lang in de rij omdat er één caissière daadwerkelijk producten afrekent en de klant daar ter plekke nog lid wil maken van de MM club en de app wil installeren. Bij een klant die overduidelijk niet tech savvy genoeg was voor dat soort apps en er ook duidelijk niet echt op zat te wachten.
En de andere kassabedienden waren voornamelijk bezig met het helpen van mensen met klachten over hun producten.
Op zich is het nog positief te noemen dat ondersteuning bieden meer capaciteit krijgt dan nieuwe spullen verkopen, maar ik kom er niet graag. Als het afrekenen van mijn spullen een veelvoud van tijd kost ten opzichte van rustig bekijken in de winkel en uitzoeken welke ik wilde, dan wordt het mij wel wat te gortig.
Maar ja, ik had het wel dezelfde dag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wally2002 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:59:
[...]

Op zich wel te begrijpen dat Mediamarkt probeert je allerlei extra's te verkopen. Dat is ook niet perse uniek voor MM, dat gebeurde ook al 20 jaar geleden bij het plaatselijke wit- en bruingoedfiliaal met extra garantie bij je wasmachine.
Hoe dat er nu in de MM filialen aan toe gaat kan ik niet zeggen, ben er ook al lange tijd niet geweest.

Vroeger wel vaker af en toe wat rondneuzen en soms wat kleine elektronica kopen, maar laatste jaren eigenlijk alleen zeer incidenteel online gekocht (en dan alleen aanbiedingen).

In de begindagen waren het vooral de lage prijzen die de MM aantrekkelijk maakten. De 'winkelbeleving' is m.i. nooit echt top geweest: uitstraling die vooral niet te duur moet ogen, medewerkers die je niet helpen omdat ze van een andere afdeling zijn en dan ook niemand erbij kunnen roepen, voor aanbiedingen moest je eerst een factuur laten maken en daarmee dan afrekenen bij de kassa.
Van wat ik eerder uit het topic begreep is die kalibratie vaak alvast gedaan, en zit de protector er al op. Dus je moet dan al specifiek vragen om eentje zonder, en hopen dat die er nog is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Gonadan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:07:
[...]

Van wat ik eerder uit het topic begreep is die kalibratie vaak alvast gedaan, en zit de protector er al op. Dus je moet dan al specifiek vragen om eentje zonder, en hopen dat die er nog is.
Nu je het zegt, dat heb ik idd ook wel zien liggen. Maar dat wordt wel duidelijk aangegeven welk pakket je dan koopt, dus wat er bij zit. Hooguit hebben ze dan idd de 'kale' versies uit het zicht of achter liggen, dat maakt het dan al wat meer richting koppelverkoop (wat bij wet verboden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Gonadan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:06:
[...]

Daarna sta je echter weer ontzettend lang in de rij omdat er één caissière daadwerkelijk producten afrekent en de klant daar ter plekke nog lid wil maken van de MM club en de app wil installeren. Bij een klant die overduidelijk niet tech savvy genoeg was voor dat soort apps en er ook duidelijk niet echt op zat te wachten.
En de andere kassabedienden waren voornamelijk bezig met het helpen van mensen met klachten over hun producten.
Op zich is het nog positief te noemen dat ondersteuning bieden meer capaciteit krijgt dan nieuwe spullen verkopen, maar ik kom er niet graag. Als het afrekenen van mijn spullen een veelvoud van tijd kost ten opzichte van rustig bekijken in de winkel en uitzoeken welke ik wilde, dan wordt het mij wel wat te gortig.
Maar ja, ik had het wel dezelfde dag.
Maar dan is het personeel in ieder geval aan het werk en klanten aan het helpen.
Onlangs bij een outdoorwinkel op zaterdagochtend 4 man personeel in het kassagebied, waar er 1 staat af te rekenen, de drie andere personeelsleden zijn geen klanten aan het helpen, eentje is bezig op een computer en er wordt vooral veel gekletst. Pas als een 5e personeelslid toevallig aan komt lopen, de rij ziet (7 man voor 1 kassa) gooit hij gelijk een kassa erbij open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wally2002 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:20:
[...]

Nu je het zegt, dat heb ik idd ook wel zien liggen. Maar dat wordt wel duidelijk aangegeven welk pakket je dan koopt, dus wat er bij zit. Hooguit hebben ze dan idd de 'kale' versies uit het zicht of achter liggen, dat maakt het dan al wat meer richting koppelverkoop (wat bij wet verboden is).
Ze zullen natuurlijk gewoon zorgen dat ze net aan de goede kant van het lijntje blijven, juridisch gezien. Maar de push is aanzienlijk om onnodige meuk erbij te moeten kopen.
Ach, dit kennen we ook al van de elfen bij maanlicht HDMI-kabels toch? ;)
Wally2002 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:29:
Maar dan is het personeel in ieder geval aan het werk en klanten aan het helpen.
Onlangs bij een outdoorwinkel op zaterdagochtend 4 man personeel in het kassagebied, waar er 1 staat af te rekenen, de drie andere personeelsleden zijn geen klanten aan het helpen, eentje is bezig op een computer en er wordt vooral veel gekletst. Pas als een 5e personeelslid toevallig aan komt lopen, de rij ziet (7 man voor 1 kassa) gooit hij gelijk een kassa erbij open.
Ja die drie man bij de kassa is dan bezig ja, op die 'opzichter' na die zich te goed voelt om zelf een kassa te bedienen.

Wat je bij de outdoorzaak beschrijft is in principe hetzelfde. Ook in de MM lopen een hoop verkopers rond die blijkbaar waarvan het blijkbaar niet de bedoeling is dat ze een kassa bedienen, en die doen ook meestal geen zak.
Dat neemt echter niet weg dat er weinig winkels zijn waar gewoon iedereen kassatoegang heeft, ze kijken wel uit. Dat is altijd maar een selecte groep en dat is heel logisch.

Ik ben het wel met je eens dat het voor de beeldvorming een stuk beter zou zijn als ze dan niet ouwehoerend vlak bij die kassa's zouden gaan staan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

emeralda schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:46:
Ik was een tijdje terug mijn moeder wezen opzoeken in de Algarve. Daar hebben ze van die kleine supermarktjes die gewoon van 8 uur smorgens tot 10 uur savonds open zijn.

De hele familie werkt daar, waarom zou oma naar Netflix kijken als ze ook een paar uur in de winkel kan staan?
Dat soort ondernemers hebben we niet meer in Nederland. Ik denk stiekem dat ze in Zuid Europa harder werken dan hier. Gratis geld bestaat niet in dat soort landen je krijgt niks cadeau en de concurrentie is moordend.
Omdat nu als "goed" voorbeeld te noemen... Dat is hetzelfde in Azië, soms zijn die winkeltjes 24 uur per dag open, maar liggen ze gewoon te slapen in hun winkel tot er iemand binnenkomt, inclusief hun kinderen. Er is daar dan ook geen grens meer tussen privé en zakelijk. Heel andere cultuur, maar ik zou het zeker niet beter of een goed voorbeeld willen noemen. Hier eisen mensen dan ook nog dat een winkel altijd netjes en bijgevuld is.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
De mediamarkt kan fijn zijn als een soort etalage, maar echt plezier haal je er niet uit inderdaad.
Denk dat die laatste zin de spijker op de spreekwoordelijke winkelkop is. Geeft een winkel je plezier/energie of levert het vooral frustratie op, is het een noodzakelijk kwaad.

Ik kon vroeger 'zomaar' een uur door de mediamarkt struinen, gewoon omdat het leuk was om nieuwe dingen te zien en inspiratie op te doen. De Makro was lang geleden ook een winkel waar je voor een paar dingen heen ging en altijd verrast werd en met veel meer thuiskwam. Dat gevoel heb ik bij deze winkels niet meer, voel bijna tegenzin om er binnen te lopen.

Winkelen als vrije tijdsbesteding is nog steeds hot, zie massale files rond de Mall of the Netherlands Leidschenhage en factory outlet Roermond. Hoog Catherijne is ook bijna altijd bomvol, vergelijk dat met de troosteloze aanblik van bijv. de Kalverstraat of andere winkelcentra/outfits die 'het' niet hebben. Het hoeft niet duur of luxe te zijn: ook de Action en Wibra kunnen verrassen, als het maar leuk is om binnen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:38
Hoog Catharijne wordt geholpen door haar rol als toegangspoort naar het drukste station van het land. De drukte zal niet 1-2-3 vertalen in heel veel hogere omzetten vermoed ik.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 06:51:
[...]

Oh ja, die mooie 'ready' (iod) producten van ze :). Waarbij voor €20 extra het product al uit de verpakking is gehaald en (zogenaamd heel handig) alle updates er al op zijn gezet. Alsof dat niet vanzelf gaat zodra je het apparaat aanzet.

Stiekem zijn het gewoon internet-retourtjes die ze met een toeslag proberen te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:50
In Almere gaat straks de Peek & Cloppenburg sluiten, na Hudson's Bay en V&D de derde winkel die het in dat pand niet redt.

https://www.omroepflevola...peek-cloppenburg-vertrekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Heb daar wel eens een gesprek over gehad: ze krijgen gezeik als ze openlijk dat soort prijzen publiceren, schijnen afspraken met leveranciers te zijn over de minimale prijzen waarvoor ze onder normale omstandigheden mogen adverteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
alexbl69 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:49:
[...]

Oh ja, die mooie 'ready' (iod) producten van ze :). Waarbij voor €20 extra het product al uit de verpakking is gehaald en (zogenaamd heel handig) alle updates er al op zijn gezet. Alsof dat niet vanzelf gaat zodra je het apparaat aanzet.

Stiekem zijn het gewoon internet-retourtjes die ze met een toeslag proberen te verkopen.
Dat idee had ik ook al langer. Prima als zo'n service daadwerkelijk mensen helpt die minder handig zijn, maar zoals bij de Switch 2 moet je zelf alsnog inloggen op je account/overzetten en updates downloaden.. dan is het gewoon reinste misleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Maarten_E schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:45:
Hoog Catharijne wordt geholpen door haar rol als toegangspoort naar het drukste station van het land. De drukte zal niet 1-2-3 vertalen in heel veel hogere omzetten vermoed ik.
Ik heb het 'oude' HC nog meegemaakt, een donkere junkengallerij met dubieze winkels waar je het liefst zo snel mogelijk doorheen liep. De enige winkel waar ik soms voor naar HC ging was... de MediaMarkt...

Nu is het een bruisende plek vol horeca, luxe winkels, veel licht en sociale veiligheid. Het station zal zeker helpen maar is niet de hoofdreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:05:
[...]

Nu is het een bruisende plek vol horeca, luxe winkels, veel licht en sociale veiligheid. Het station zal zeker helpen maar is niet de hoofdreden.
Ligt nogal aan hoe de conclusie wordt getrokken dat het altijd bom vol is. Zijn dat primair de gebieden die de route van de binnenstad naar het station omhelzen of hebben we het over de winkels waar het altijd druk in is. Het scheelt natuurlijk ook dat als je trein uitvalt of je te vroeg bent je relatief gemakkelijk nog een winkel binnen kan gaan als tijdsverdrijf ( idem met voor of na je reis nog even iets halen al is dat natuurlijk het doel van menig winkel op zo'n locatie ).

Een Mall of the Netherlands poetst haar bezoekersaantallen ook op met bezoekers voor de Supermarkten. Al met al de doelmatigheid om je winkelgebied zo populair mogelijk te laten lijken ( en zijn )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:40:
[...]

Denk dat die laatste zin de spijker op de spreekwoordelijke winkelkop is. Geeft een winkel je plezier/energie of levert het vooral frustratie op, is het een noodzakelijk kwaad.

Ik kon vroeger 'zomaar' een uur door de mediamarkt struinen, gewoon omdat het leuk was om nieuwe dingen te zien en inspiratie op te doen. De Makro was lang geleden ook een winkel waar je voor een paar dingen heen ging en altijd verrast werd en met veel meer thuiskwam. Dat gevoel heb ik bij deze winkels niet meer, voel bijna tegenzin om er binnen te lopen.

Winkelen als vrije tijdsbesteding is nog steeds hot, zie massale files rond de Mall of the Netherlands Leidschenhage en factory outlet Roermond. Hoog Catherijne is ook bijna altijd bomvol, vergelijk dat met de troosteloze aanblik van bijv. de Kalverstraat of andere winkelcentra/outfits die 'het' niet hebben. Het hoeft niet duur of luxe te zijn: ook de Action en Wibra kunnen verrassen, als het maar leuk is om binnen te gaan.
Dat gevoel herken ik wel ja. Vroeger kon je echt lekker struinen en daarmee ook inspiratie opdoen. Ik kocht lang niet altijd wat, maar het zorgt wel dat als je dan uiteindelijk wat wilt kopen je daar toch weer terug komt.

Een probleem daarbij is ook wel dat er in veel productgroepen nog maar weinig kwaliteit te vinden is. Hooguit één of twee modellen uit het hogere segment, de rest is vaak de onderste categorieën.
Een beetje alsof de insteek is dat wanneer je het gesponsorde 'premium merk' niet wilt hebben dan zoek je maar wat uit de grabbelbak daarachter voor weinig.

Oké, welilcht chargeer ik wat maar ik heb er gewoon minder plezier in. Maar dat komt ook deels omdat de markt veranderd is op een wijze die niet past bij mijn smaak. Zo kan ik tegenwoordig niet meer lekker speakers en receivers kijken, iedereen wil tegenwoordig een zwarte plank met sub en denkt dat er dan Atmos geluid uit komt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

hoevenpe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:03:
[...]

Heb daar wel eens een gesprek over gehad: ze krijgen gezeik als ze openlijk dat soort prijzen publiceren, schijnen afspraken met leveranciers te zijn over de minimale prijzen waarvoor ze onder normale omstandigheden mogen adverteren.
Gezien de AV en het recente topic alhier ligt het eerder aan proberen te ontwijken van de WKOA dan op gezeur dat ze zelf krijgen.
Maargoed, daar zullen we nooit duidelijkheid over krijgen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Dennis1812 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Gezien de AV en het recente topic alhier ligt het eerder aan proberen te ontwijken van de WKOA dan op gezeur dat ze zelf krijgen.
Maargoed, daar zullen we nooit duidelijkheid over krijgen denk ik.
Begrijp de starheid van de winkels omtrent het omzeilen van geld terug bij retour ook niet.

Laatst ook in een fysieke winkel die ook online actief is. Mijn vriendin had wat (in de winkel) gekocht en wilde het retourneren. 'Nee, we geven geen geld terug, alleen een waardebon'.

Was hun argument dat ze zich hun filiaal willen beschermen tegen online verkoop. Mijn tegenargument was dat het voor de klant op deze manier juist helemaal niet aantrekkelijk is om in de fysieke winkel te kopen, maar dat die beter naar online kan grijpen.

Kwam er niet doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
*knip*, zeg dan gewoon niets ;)

[ Voor 90% gewijzigd door Perkouw op 16-06-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
alexbl69 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:38:
[...]

Begrijp de starheid van de winkels omtrent het omzeilen van geld terug bij retour ook niet.

Laatst ook in een fysieke winkel die ook online actief is. Mijn vriendin had wat (in de winkel) gekocht en wilde het retourneren. 'Nee, we geven geen geld terug, alleen een waardebon'.

Was hun argument dat ze zich hun filiaal willen beschermen tegen online verkoop. Mijn tegenargument was dat het voor de klant op deze manier juist helemaal niet aantrekkelijk is om in de fysieke winkel te kopen, maar dat die beter naar online kan grijpen.

Kwam er niet doorheen.
Simpel. Retouren kosten bakken met geld, geen enkele winkelier (zowel online als offline) ziet ze graag komen. Het geluk voor de consument is dat er een stukje wetgeving voor gemaakt is(bij online aankopen), waardoor de deur wagenwijd open staat om alles wat je niet aanstaat maar terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
stylezzz schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:13:
[...]

Simpel. Retouren kosten bakken met geld, geen enkele winkelier (zowel online als offline) ziet ze graag komen. Het geluk voor de consument is dat er een stukje wetgeving voor gemaakt is(bij online aankopen), waardoor de deur wagenwijd open staat om alles wat je niet aanstaat maar terug te sturen.
Je hoeft me niks te vertellen over de kosten van retouren :). Heb zelf een handelsfirma, en retouren zijn één van de grootste kostenposten. En dan heb ik alleen nog maar te maken met professionals, wil niet weten hoe irritant het moet zijn om met consumenten te maken te moeten hebben.

Maar feit is dat fysieke winkels concurreren met online winkels. En bij die laatste heeft de consument nu veel betere condities qua retour dan bij fysieke winkels. Dan ontkom je er mijns inziens als fysieke winkel niet aan om je af en toe iets 'meegaander' op te stellen in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Het is bekend dat sommige merken er moeilijk over doen als winkels met kortingen adverteren. Concurrentie op prijs zou afbreuk doen aan het "exclusieve" imago van het merk, en maakt het merk minder aantrekkelijk voor kleinere dealers die die lage prijzen niet kunnen bieden. Daardoor kiezen sommige winkels voor die constructies waarbij je zelf contact moet opnemen om de prijs te horen.

Daarnaast zijn er natuurlijk wel meer redenen waarom een winkel het zo kan aanpakken, maar vaak hebben ze geen andere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Kwam er niet doorheen.
kan je die waardebon ook online gebruiken? zo ja, dan zal ik bij wijze van protest, gelijk dat zelfde product bestellen en retourneren. >:)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
kmf schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:41:
[...]

kan je die waardebon ook online gebruiken? zo ja, dan zal ik bij wijze van protest, gelijk dat zelfde product bestellen en retourneren. >:)
Nee, dat dan weer niet :).

Ze hadden wel de mogelijkheid om artikelen die niet op voorraad waren online te bestellen en thuis af te laten leveren. Maar men wist niet of dat dan wel zonder consequenties geretourneerd kon worden.

Let wel: ik begrijp zoals gezegd heel goed dat retour een verschrikking is voor retailers. Sterker, het is milieutechnisch een ramp want een groot deel van de retouren wordt rucksichtslos weggegooid. Het loont simpelweg niet om de retouren te controleren / aan te vullen / te reinigen, het is (zeker bij textiel) vaak goedkoper om een nieuw product van het schap te pakken.

De WKOA is wat dat betreft in meerdere opzichten een gruwel. Het nodigt uit tot veel te veel bestellen, het jaagt leveranciers op kosten (die uiteraard doorberekend worden, de consument betaalt dit geintje zelf), en het werkt verspilling in de hand.

Maar die wet is er nu eenmaal, en fysieke winkels die qua retour dus veel minder service (mogen) bieden zijn veel onaantrekkelijker voor de verwende consument van tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:00

nlboy

Alles kitz?

Helaas gaan de winkels van CeX ook uit het straatbeeld verdwijnen vanwege veiligheidsoverwegingen (veel overvallen). Erg jammer, weer een winkel minder :( Ik vond het een erg prettige zaak om makkelijk oude games te verkopen en weer een nieuwe te kopen. Ook met elektronica vond ik het fijn om te zien hoe de status is voordat ik het koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Gonadan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:53:
[...]

Mja, dan betaal je zes euro om te zien of de stof je bevalt. Tenzij je er een paar wilt vergelijken, kost het je meteen en tientje.
Het is fijn dat het kan als je echt wat wilt, maar toch niet te vergelijken met een lokale fysieke winkel waar ik op we van werk naar huis gewoon even langs kan fietsen.

Nu zijn er in de regio wel meer te vinden hoor, maar als je er speciaal voor langs moet rijden dan is online ineens weer aantrekkelijker. :P
Sure, maar andersom kan het natuurlijk ook prima zijn dat je er kosten aan maakt. In het vergelijk belangrijk dat natuurlijk niet te vergeten.

Indien je geen reiskosten, geen parkeerkosten kent of 100% slagingsgarantie kent. Zeker, dan is de meerprijs van online bestellen niet in je voordeel. Maar reis je er voor met de auto. Moet je betalen voor parkeren. Neem je eventueel eerst alsnog een paar stalen naar huis om vervolgens terug te keren voor een definitieve aankoop? Wordt het natuurlijk weer een ander verhaal.

Beetje afhankelijk natuurlijk van waar je woont. Hoe het lokaal assortiment zich verhoudt tot online. En hoe je zelf reist.

Zit er een goede winkel in de buurt waar je even langs kan fietsen. Dan zal dit uiteraard meevallen. Maar dit natuurlijk niet altijd het geval in het kader van stoffenwinkels. Is nu niet bepaald alsof je op iedere hoek van de straat deze tegenkomt met excellent aanbod :9.
[...]

De mediamarkt kan fijn zijn als een soort etalage, maar echt plezier haal je er niet uit inderdaad. Of je ergert je aan de enorme passiviteit en desinteresse van het personeel en staat alleen, óf je hebt er eentje die zijn deskundigheid grondig overschat en continu in je aura hangt in de hoop je wat te verkopen.
De mediamarkt loop ik zelf met nog wel enige regelmaat binnen, met name in de wintermaanden. Prima plaats om tijdens nat weer in het centrum van Rotterdam even te schuilen op moment dat het regent. Groot, niet al te druk, prima ruimte. Maar inderdaad, voor de kwaliteit van het personeel hoef je het niet te doen :p.
hoevenpe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:40:

Ik kon vroeger 'zomaar' een uur door de mediamarkt struinen, gewoon omdat het leuk was om nieuwe dingen te zien en inspiratie op te doen.
De mediamarkt was vroeger ook nog gewoon wat meer een fysieke hardware winkel, kende een uitgebreid BluRay assortiment, verkocht veel PC games, etc. Al dit soort aanbod is in afgelopen jaren steeds kariger geworden. Deels ook wel invoelbaar. Films op schijfjes zijn meer een niche geworden. PC games redelijk vervangen door e.g. Steam.

Doch bijvoorbeeld voor wat betreft hardware, is het jammer dat mediamarkt in Europa niet een soortgelijk assortiment als bijvoorbeeld Micro Center in de VS kent. Gewoonweg een grote keten met ruim assortiment aan GPU's, CPU's, moederborden, etc. waar je binnenloopt om dit fysiek aan te schaffen. Het is er gewoon niet meer.
Maarten_E schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:45:
Zeker. Maar omgekeerd heeft het natuurlijk ook het voordeel dat je vanuit veel grote steden in het land in betrekkelijk korte tijd op Hoog Catharijne staat en er door de gunstige ligging verder al snel een leuk dagje uit in Utrecht van kunt maken. Als ik dat als winkelcentrum vergelijk met bijvoorbeeld hier in Rotterdam Zuidplein of Alexandrium, dan zal het mij verbazen indien iets als Hoog Catharijne het niet aanzienlijk beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Gonadan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Dat gevoel herken ik wel ja. Vroeger kon je echt lekker struinen en daarmee ook inspiratie opdoen. Ik kocht lang niet altijd wat, maar het zorgt wel dat als je dan uiteindelijk wat wilt kopen je daar toch weer terug komt.

Een probleem daarbij is ook wel dat er in veel productgroepen nog maar weinig kwaliteit te vinden is. Hooguit één of twee modellen uit het hogere segment, de rest is vaak de onderste categorieën.
Een beetje alsof de insteek is dat wanneer je het gesponsorde 'premium merk' niet wilt hebben dan zoek je maar wat uit de grabbelbak daarachter voor weinig.
Vergeet ook niet dat in de begintijden van de Mediamarkt de beschikbare informatie op internet nog niet zo uitgebreid was. Nu kun je heel simpel het complete productassortiment online vinden en word je eigenlijk nooit meer verrast als je een keer een fysieke winkel binnenloopt. En daarbij weet je ook al meteen wat de laagste prijs is van een bepaald artikel, dus met die kennis doe je niet zo snel meer een impulsaankoop bij de Mediamarkt.
Oké, welilcht chargeer ik wat maar ik heb er gewoon minder plezier in. Maar dat komt ook deels omdat de markt veranderd is op een wijze die niet past bij mijn smaak. Zo kan ik tegenwoordig niet meer lekker speakers en receivers kijken, iedereen wil tegenwoordig een zwarte plank met sub en denkt dat er dan Atmos geluid uit komt.
Ook dat herken ik. Er was destijds een luisterruimte in de Mediamarkt, nu kun je kijken naar een paar dozen met inderdaad die ellendige soundbars waar ik totaal niet blij van word.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psychodude schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:20:
Sure, maar andersom kan het natuurlijk ook prima zijn dat je er kosten aan maakt. In het vergelijk belangrijk dat natuurlijk niet te vergeten.

Indien je geen reiskosten, geen parkeerkosten kent of 100% slagingsgarantie kent. Zeker, dan is de meerprijs van online bestellen niet in je voordeel. Maar reis je er voor met de auto. Moet je betalen voor parkeren. Neem je eventueel eerst alsnog een paar stalen naar huis om vervolgens terug te keren voor een definitieve aankoop? Wordt het natuurlijk weer een ander verhaal.

Beetje afhankelijk natuurlijk van waar je woont. Hoe het lokaal assortiment zich verhoudt tot online. En hoe je zelf reist.

Zit er een goede winkel in de buurt waar je even langs kan fietsen. Dan zal dit uiteraard meevallen. Maar dit natuurlijk niet altijd het geval in het kader van stoffenwinkels. Is nu niet bepaald alsof je op iedere hoek van de straat deze tegenkomt met excellent aanbod :9.
Maar daar begon mijn verhaal wel mee, een goed bereikbare fysieke winkel die verdwenen is. En dat is dus wel een gemis. ;)
De mediamarkt was vroeger ook nog gewoon wat meer een fysieke hardware winkel, kende een uitgebreid BluRay assortiment, verkocht veel PC games, etc. Al dit soort aanbod is in afgelopen jaren steeds kariger geworden. Deels ook wel invoelbaar. Films op schijfjes zijn meer een niche geworden. PC games redelijk vervangen door e.g. Steam.
Dat komt ook wel omdat er nooit aanbiedingen zijn of afwijkende prijzen. Elke andere DVD-aanbieder in de stad was goedkoper dan de MM en voor games is het sowieso altijd adviesprijs. Daarmee maak je het verkopen van schijfjes niet heel aantrekkelijk.
Doch bijvoorbeeld voor wat betreft hardware, is het jammer dat mediamarkt in Europa niet een soortgelijk assortiment als bijvoorbeeld Micro Center in de VS kent. Gewoonweg een grote keten met ruim assortiment aan GPU's, CPU's, moederborden, etc. waar je binnenloopt om dit fysiek aan te schaffen. Het is er gewoon niet meer.
Ik kan het niet staven met cijfers maar ik heb wel het gevoel dat in Nederland de prijs bovengemiddeld belangrijk is voor de consument. Wanneer een videokaart ergens op het internet, waar dan ook, goedkoper te krijgen is, dan is de fysieke winkel in ogen van velen direct een oplichter want hij vraagt te veel. Aangezien het voor een fysieke winkel onmogelijk is altijd concurrerend te zijn op de laagste internetprijs zal die veel klanten mislopen. Mijn gevoel zegt dat dit effect in andere landen wellicht wat minder sterk is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Ik kan het niet staven met cijfers maar ik heb wel het gevoel dat in Nederland de prijs bovengemiddeld belangrijk is voor de consument. Wanneer een videokaart ergens op het internet, waar dan ook, goedkoper te krijgen is, dan is de fysieke winkel in ogen van velen direct een oplichter want hij vraagt te veel. Aangezien het voor een fysieke winkel onmogelijk is altijd concurrerend te zijn op de laagste internetprijs zal die veel klanten mislopen. Mijn gevoel zegt dat dit effect in andere landen wellicht wat minder sterk is.
De online-markt is ook wel anders in de USA. Het land is fysiek ook zo groot dat het gewoonweg langer duurt voor je gewilde pakketje op plaats van bestemming is. Wat dan weer kansen bied voor de offline markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Gonadan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:44:

Enerzijds eens, ware het niet dat Micro Center bijvoorbeeld qua prijs niet per se een dure optie is.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijkste verschil voor onze markt daarin eerder is de betrouwbaardere pakketbezorging. In combinatie met betere consumenten bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psychodude schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:55:
Enerzijds eens, ware het niet dat Micro Center bijvoorbeeld qua prijs niet per se een dure optie is.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijkste verschil voor onze markt daarin eerder is de betrouwbaardere pakketbezorging. In combinatie met betere consumenten bescherming.
Maar dat is precies het stukje realiteit wat we hier soms missen voor mijn gevoel. Het verschil tussen duur en niet de goedkoopste zijn. Het lijkt soms wel alsof iedereen die niet de goedkoopste is duur is, terwijl het verschil tussen de net niet goedkoopste en de duurste dan vaak nog levensgroot is.
Ieder zijn keuzes uiteraard, maar ik heb wel vaker het gevoel dat we daar wat redelijkheid verloren zijn.

En qua bezorging ben ik het met je eens. We zijn daarin heel erg verwend met veel snelle en betrouwbare opties. De primaire klacht in Nederland is dat het misschien niet precies in het beloofde venster komt maar een uurtje later of in het ergste geval een dag vertraging.
Natuurlijk zijn er ook ergere verhalen, maar dat zijn toch eigenlijk incidenten. Het wordt ons wat dat betreft wel erg makkelijk gemaakt om te bestellen.

Als je dan daartegenover de filmpjes en verhalen over bezorging in bijvoorbeeld de VS stelt dan is dat een wereld van verschil. Al kan ik vanaf de bank moeilijk inschatten of UPS daar in de praktijk daadwerkelijk alles bovenhands aflevert. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:00
Deezers schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:25:
Ah, ik lees dat alle Duitse MediaMarkts nu als afhaalpunt voor DPD en GLS gaan fungeren. Vaak is dat nog een redmiddel om maar publiek naar je winkels te trekken in de hoop dat ze wat accessoires meenemen, maar grote kans dat ze gewoon enkel hun Amazon bestelling komen ophalen ;).
Leuke bijkomstigheid, maar daar kan een tent als dat niet op teren. De kleine kiosks kunnen er uitstel van executie mee "aanvragen", maar de essentie is juist dat je zo een punt op 5 minuten lopen in de wijk wilt hebben, indien het een grotere stad betreft. Zodra een dorp groot genoeg is voor z'n eigen Mediamarkt, is deze locatie in de regel al te gecentraliseerd, of te afgelegen.

In Keulen zit er verder nog een Saturn die zich helemaal als gaming hub heeft ingericht. Dat ziet er op zich wel tof uit, al heb ik me zelf nog niet in het hol van de leeuw rode stier gewaagd. Daar zou men best sterker op in kunnen zetten, in plaats van enkel vast te houden aan het concept van plastic hoesjes verkopen en vernaggelde toetsenborden te etaleren.

Overigens loop ik zelf wel met regelmaat de lokale Expert binnen. Ja, uiteraard betaal je meer voor je kabeltje dan wanneer je deze van Amazon geplukt zou hebben. Maar met verzendkosten meegerekend en gezien de service die we bij hen genieten, maken mij die paar roteuro's ook niet uit, zo in de wetenschap dat het dus niet naar ome Bezos gaat.

Maar de roep om een lokale Microcenter, @psychodude, ja, die kan ik bevestigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 15:45
Ik las vanochtend een artikel dat klanten die bij Bartels Hifi spullen gekocht en betaald hebben ook al weken wachten op levering: https://www.bd.nl/tilburg...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gonadan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:34:
[...]

Als je dan daartegenover de filmpjes en verhalen over bezorging in bijvoorbeeld de VS stelt dan is dat een wereld van verschil. Al kan ik vanaf de bank moeilijk inschatten of UPS daar in de praktijk daadwerkelijk alles bovenhands aflevert. :D
Ik denk dat de VS wel meer problemen heeft in het voordeel van fysieke winkels. Hoe zit het met afhalen als je niet thuis bent? Zijn er (voldoende) afhaalpunten? Ik betwijfel het.

Tenzij je in een grote stad woont hoef je in een gemiddelde Amerikaanse woonwijk geen winkels in de wijk te verwachten die als afhaalpunt kunnen fungeren. Dat betekent gewoon instappen en een flink eind rijden om je pakketje af te halen. Dezelfde reden als waarom Amerikaans brood 3 maanden "vers" blijft en melk per gallon wordt verkocht. Als je toch in de auto moet stappen om een pakketje af te halen dan wordt een fysieke winkel weer een stuk aantrekkelijker want dan weet je zeker dat je nieuwe videokaart van 1000 dollar niet in de regen voor de voordeur wordt gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:17
downtime schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat de VS wel meer problemen heeft in het voordeel van fysieke winkels. Hoe zit het met afhalen als je niet thuis bent? Zijn er (voldoende) afhaalpunten? Ik betwijfel het.

Tenzij je in een grote stad woont hoef je in een gemiddelde Amerikaanse woonwijk geen winkels in de wijk te verwachten die als afhaalpunt kunnen fungeren. Dat betekent gewoon instappen en een flink eind rijden om je pakketje af te halen. Dezelfde reden als waarom Amerikaans brood 3 maanden "vers" blijft en melk per gallon wordt verkocht. Als je toch in de auto moet stappen om een pakketje af te halen dan wordt een fysieke winkel weer een stuk aantrekkelijker want dan weet je zeker dat je nieuwe videokaart van 1000 dollar niet in de regen voor de voordeur wordt gelegd.
Alsof pakketbezorgers in Nederland de pakketjes niet in de vuilcontainer mieteren of simpelweg over de heg gooien. :9

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Alsof pakketbezorgers in Nederland de pakketjes niet in de vuilcontainer mieteren of simpelweg over de heg gooien. :9
Meestal niet. Ik bestel heel veel online, elke week wel een paar pakketjes, en ik heb best klachten over de bezorgers hier maar vrijwel alle pakketten worden gewoon bij mij aan de deur of bij een afhaalpunt in de wijk bezorgd. Ik moet alleen niet op een paar dagen meer of minder kijken. Op een gegeven moment weet je als consument wel hoe goed de pakketbezorgers in jouw wijk hun werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
downtime schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Meestal niet. Ik bestel heel veel online, elke week wel een paar pakketjes, en ik heb best klachten over de bezorgers hier maar vrijwel alle pakketten worden gewoon bij mij aan de deur of bij een afhaalpunt in de wijk bezorgd. Ik moet alleen niet op een paar dagen meer of minder kijken. Op een gegeven moment weet je als consument wel hoe goed de pakketbezorgers in jouw wijk hun werk doen.
Fijn dat het allemaal goed gaat bij jou! Maar dat wil niet zeggen dat er dan geen problemen zijn. Het internet staat er vol mee, zoals dit voorbeeldje.

Kom ook eens kijken in het iPhone-topic midden september, dan zal je ook zien dat bezorgers opeens pakketjes kwijtraken of toevallig op een verkeerd adres afleveren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Fijn dat het allemaal goed gaat bij jou! Maar dat wil niet zeggen dat er dan geen problemen zijn. Het internet staat er vol mee, zoals dit voorbeeldje.

Kom ook eens kijken in het iPhone-topic midden september, dan zal je ook zien dat bezorgers opeens pakketjes kwijtraken of toevallig op een verkeerd adres afleveren. ;)
Weet ik. Maar voordat er een gat in de markt is waar een soort Micro Center in kan springen zal er een structureel probleem met bezorgen moeten zijn. Niet die 1% criminele of nalatige bezorgers want daar kun je geen business model op baseren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Incidenten op internet zal je altijd vinden, leuk voor opsomtopics en om op te ranten. Maar het grootste deel in Nederland gaat best redelijk, laten we niet gaan doen alsof een normale bezorging een uitzondering is.

Ook omdat het vrij weinig te maken heeft met de zonsondergang van fysieke winkels. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
downtime schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:40:
[...]

Weet ik. Maar voordat er een gat in de markt is waar een soort Micro Center in kan springen zal er een structureel probleem met bezorgen moeten zijn. Niet die 1% criminele of nalatige bezorgers want daar kun je geen business model op baseren.
Waarom zou een microcenter daarvoor nodig zijn? De meeste grote webshops hebben allang een afhaalmogelijkheid.... BOL/ CB / Alternate / Megekko / Azerty enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

stylezzz schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Waarom zou een microcenter daarvoor nodig zijn? De meeste grote webshops hebben allang een afhaalmogelijkheid.... BOL/ CB / Alternate / Megekko / Azerty enz enz.
Maar je hebt hier geen ketens meer waar ze zich in computers en -componenten specialiseren. Mediamarkt en Coolblue komen nog het meeste in de buurt. Vroeger had je Vobis, Escom, Mycom, etc maar die hebben het niet gered tegen de webwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

downtime schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:01:
[...]

Maar je hebt hier geen ketens meer waar ze zich in computers en -componenten specialiseren. Mediamarkt en Coolblue komen nog het meeste in de buurt. Vroeger had je Vobis, Escom, Mycom, etc maar die hebben het niet gered tegen de webwinkels.
De eerste even gegoogled.
https://vobis.nl/blz/vobis-winkels.html

Dat zijn toch meer dan genoeg vestigingen? Hoeveel moet je er dan hebben.
Zeker voor een relatief kleine markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Nope... overigens zijn mediamarkt en coolblue nou niet echt componenten specialisten. Ja, ze verkopen wat ssd's en monitoren links en rechts. That is....

De enige 'microcenter' die we in nederland hadden was CDROMLAND. Met in de hoogtijdagen vestigingen in Den Bosch, Breda en Roosendaal... Sinds een jaar over 10 is dat overgegaan in Megekko. En als ik nu op de voorpagina kijk is de 'microcenter' gesloten en nu als afhaalpunt voorgezet bij hun office/warehouse.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 18:58
Dennis1812 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Dat zijn geen vestigingen maar vooral servicepunten/shop-in-shops. Komt niet in de buurt van wat Vobis vroeger was. Meeste van die punten zijn aan de buitenkant ook helemaal niet te identificeren als Vobis.

Laatste keer dat ik in een Vobis stond is zo'n 25 jaar terug overigens, dat was toen zowel NoRRoD als Update computers nog in Leeuwarden bestonden als fysieke winkel (beide inmiddels ter ziele, namen opgekocht en online voortgezet). Zelfs toen was het al geen grote winkel meer en hadden ze nagenoeg niks op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

_JGC_ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:23:

Laatste keer dat ik in een Vobis stond is zo'n 25 jaar terug overigens,
Daar heb je de reden dat zulke ketens amper meer vindbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:09
Dennis1812 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Even die bij mij in de buurt zitten opgezocht. Een electro world, waar ik weleens ben geweest en waar misschien 2 laptops klaar staan om te worden verkocht. En een onderdelenwinkel, maar die heeft dan voornamelijk stofzuigeronderdelen, lampen, kabels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

stylezzz schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Nope... overigens zijn mediamarkt en coolblue nou niet echt componenten specialisten. Ja, ze verkopen wat ssd's en monitoren links en rechts. That is....
Dat bedoel ik nou juist. Om vergelijkbaar te zijn met Micro Center heb je een groot aantal fysieke winkels met een groot winkeloppervlak nodig. En wat jij noemde zijn alleen maar afhaalbalies van webwinkels, of winkels met maar een paar locaties, of waar ze wel veel winkels met veel aanbod hebben maar niet gespecialiseerd zijn in computers, zoals MM en CB.
De enige 'microcenter' die we in nederland hadden was CDROMLAND. Met in de hoogtijdagen vestigingen in Den Bosch, Breda en Roosendaal...
Exact wat ik bedoel. Drie filialen in een land als Nederland met 18 miljoen inwoners. Nou nou.

MM heeft 55 winkels en zit vrijwel overal in Nederland. En dat zijn winkels met veel vierkante meters. Komt in de buurt. Coolblue heeft 18 winkels, ook niet slecht. Ze zijn alleen niet gespecialiseerd in computers en dus ook weer niet met een Micro Center te vergelijken.

En dat we in Nederland niks hebben wat met een Micro Center te vergelijken is, qua aanbod, grootte van de winkels, en regionale spreiding, was nu juist het punt wat ik wilde maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
downtime schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:56:
[...]

Dat bedoel ik nou juist. Om vergelijkbaar te zijn met Micro Center heb je een groot aantal fysieke winkels met een groot winkeloppervlak nodig. En wat jij noemde zijn alleen maar afhaalbalies van webwinkels, of winkels met maar een paar locaties, of waar ze wel veel winkels met veel aanbod hebben maar niet gespecialiseerd zijn in computers, zoals MM en CB.
Maar waarom zou je dan die microcenter willen? Om visueel door een winkel te struinen met componenten?
Exact wat ik bedoel. Drie filialen in een land als Nederland met 18 miljoen inwoners. Nou nou.

MM heeft 55 winkels en zit vrijwel overal in Nederland. En dat zijn winkels met veel vierkante meters. Komt in de buurt. Coolblue heeft 18 winkels, ook niet slecht. Ze zijn alleen niet gespecialiseerd in computers en dus ook weer niet met een Micro Center te vergelijken.

En dat we in Nederland niks hebben wat met een Micro Center te vergelijken is, qua aanbod, grootte van de winkels, en regionale spreiding, was nu juist het punt wat ik wilde maken.
Duidelijk nog nooit bij CDROMLAND geweest in het verleden :P Maar goed, ook die is inmiddels in de geschiedenisboeken verdwenen. Zelfs in een geografisch miniscuul landje als nederland was dat niet meer rendabel te houden blijkbaar. Maar juist omdat we geografisch zo klein zijn zal de ontwikkeling van online retail in de hand hebben gespeeld. Het is de normaalste zaak van de wereld om 'voor 23.59 besteld morgen in huis' bij een webshop te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
[...]

Laatst had mijn zoon een processor nodig, bij Informatique was deze in de aanbieding. Aangezien we redelijk dicht in de buurt woon, zijn we naar de winkel gegaan. Ook om weer eens in een computerwinkel rond te snuffelen.
We waren er op zaterdagmiddag, maar we hadden gerust ons blinde paard mee kunnen nemen en daar los kunnen laten, zo uitgestorven was het. Dat was voorheen ook wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001

MazeWing

The plot thickens...

[...]

Kwam er niet doorheen.
Vorig jaar kocht ik een overhemd van €59. Om 09:10 uur rekende ik deze af met PIN. Ik ben daarna naar de WE gegaan en zag een mooier hemd en heb dat toen gekocht. Om 09:21 uur ging ik terug naar de eerste winkel met de blouse hemd. Wat kreeg ik te horen: "we kunnen geen geld teruggeven, alleen een waardebon" (die ook nog eens maar 1 jaar geldig was) 8)7 |:( -O-

Als ik nu dagen later terugkom, terwijl de kas al gesloten is of heel veel artikelen terug kwam brengen had ik het nog enigszins begrepen maar nu, 11 minuten later....

Dit liet mij weer eens inzien hoe slecht de service in fysieke winkels tegenwoordig is. Je betaalt de maximale prijs omdat de huur + personeel betaald moet worden, mag (veel te hoge) parkeerkosten betalen en uiteindelijk word je als klant gewoon uitgekotst.

Een paar weken geleden ging ik trouwens deze waardebon "eindelijk" eens inleveren. Omdat deze bon (gewoon een simpel kassabonnetje) inmiddels vervaagd was had ik gelukkig een foto die ik had gemaakt van de bon. Begonnen ze bij de kassa ook nog te zeiken over het feit dat het niet de fysieke bon was (terwijl er gewoon een uniek registratienummer op staat).

*knip*, een firma failliet wensen gaat allicht net té ver ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 24-06-2025 08:42 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
MazeWing schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Vorig jaar kocht ik een overhemd van €59. Om 09:10 uur rekende ik deze af met PIN. Ik ben daarna naar de WE gegaan en zag een mooier hemd en heb dat toen gekocht. Om 09:21 uur ging ik terug naar de eerste winkel met de blouse. Wat kreeg ik te horen: "we kunnen geen geld teruggeven, alleen een waardebon" (die ook nog eens maar 1 jaar geldig was) 8)7 |:( -O-

Als ik nu dagen later terugkom, terwijl de kas al gesloten is of heel veel artikelen terug kwam brengen had ik het nog enigszins begrepen maar nu, 11 minuten later....

Dit liet mij weer eens inzien hoe slecht de service in fysieke winkels tegenwoordig is. Je betaalt de maximale prijs omdat de huur + personeel betaald moet worden, mag (veel te hoge) parkeerkosten betalen en uiteindelijk word je als klant gewoon uitgekotst.

Een paar weken geleden ging ik trouwens deze waardebon "eindelijk" eens inleveren. Omdat deze bon (gewoon een simpel kassabonnetje) inmiddels vervaagd was had ik gelukkig een foto die ik had gemaakt van de bon. Begonnen ze bij de kassa ook nog te zeiken over het feit dat het niet de fysieke bon was (terwijl er gewoon een uniek registratienummer op staat).

*knip*, een firma failliet wensen gaat allicht net té ver ;)
Regels zijn regels! :+

Hier kom je nooit meer terug?

[ Voor 5% gewijzigd door Perkouw op 24-06-2025 08:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
MazeWing schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:28:
Vorig jaar kocht ik een overhemd van €59. Om 09:10 uur rekende ik deze af met PIN. Ik ben daarna naar de WE gegaan en zag een mooier hemd en heb dat toen gekocht. Om 09:21 uur ging ik terug naar de eerste winkel met de blouse. Wat kreeg ik te horen: "we kunnen geen geld teruggeven, alleen een waardebon" (die ook nog eens maar 1 jaar geldig was) 8)7 |:( -O-

Als dat de procedure is lijkt me dat toch logisch, waar leg je de grens?
Het is niet dat er iets mis was met het overhemd, binnen een jaar wat anders kopen lijkt me heel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ruftman schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:52:
We waren er op zaterdagmiddag, maar we hadden gerust ons blinde paard mee kunnen nemen en daar los kunnen laten, zo uitgestorven was het. Dat was voorheen ook wel anders.
Informatique is een webwinkel met één fysieke locatie die waarschijnlijk ook als magazijn dienst doet. Die vallen niet om door weinig aanloop, het zegt wel veel over de digitale consument anno 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
hoevenpe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Informatique is een webwinkel met één fysieke locatie die waarschijnlijk ook als magazijn dienst doet. Die vallen niet om door weinig aanloop, het zegt wel veel over de digitale consument anno 2025.
Desondanks hebben ze dan wel een behoorlijk winkeloppervlak met een bepaalde huurprijs waar ook nog best veel personeel aanwezig was tegen een x bedrag aan kosten. Dan moeten ze behoorlijk wat omzet uit de webverkoop halen om die kosten te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
hoevenpe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Dat doe mij denken aan Chear! Dat was de poging van Dixons voor een web-only shop gericht op een scherpe prijs. Die is uiteindelijk ook ten ziele gegaan omdat ze in elkaars eigen vaarwater zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001

MazeWing

The plot thickens...

hoevenpe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Als dat de procedure is lijkt me dat toch logisch, waar leg je de grens?
Het is niet dat er iets mis was met het overhemd, binnen een jaar wat anders kopen lijkt me heel redelijk.
Het gaat me meer om het feit dat je 11 minuten later het product wil terugbrengen en dit dan de “service” is die je krijgt….

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
MazeWing schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Het gaat me meer om het feit dat je 11 minuten later het product wil terugbrengen en dit dan de “service” is die je krijgt….
Je koopt een overhemd en komt een blouse terugbrengen. Best netjes dan dat je nog een waardebon krijgt ;)

Dat is gewoon het nadeel van fysiek winkelen, voordeel is wel dat je eerst beide winkels had kunnen bezoeken en daarna je keuze had kunnen maken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
MazeWing schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Fysieke winkels zijn niet verplicht retour te nemen. Dus dat is altijd een drempel die blijft. In het ergste geval zeiden ze 'sorry, aankoop is aankoop'. Dat is zowel een voor als nadeel, je hebt meteen je artikel maar eenmaal gekocht ben je overgeleverd aan de winkelier terwijl je online nog kan terugsturen (al dan niet op eigen kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bouwmarkten als Gamma en Karwei nemen vrijwel alles terug wat je over hebt of bij nader inzien toch niet nodig hebt of zo. Zelfs als het in een andere vestiging gekocht is

Pagina: 1 ... 135 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels