Weigering retour Webwinkel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:49
Beste,

Ik heb recent een tv via de website van *knip* Naam webwinkel besteld.
Er staat duidelijk bij elke tv op de website, vraag naar korting. Dit heb ik ook gedaan en toen de tv aangeschaft.
Echter bevalt de tv niet helemaal en wil ik doorsparen voor een beter oled model.
Dus ik heb de tv retour gemeld binnen de 14 dagen bedenktijd, maar nu mag ik de tv niet retourneren volgens *knip* Webwinkel omdat ik de tv via de chat heb gekocht. Mag dit zomaar aangezien het alsnog een koop via internet is toch?

Alvast bedankt,

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 07-06-2025 13:20 . Reden: Naam winkel weggehaald, zoals ook in het beleid staat ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Koop op afstand en bedenktijd

Zelfs de telefoon geldt als koop op afstand.

Gewoon op je strepen gaan staan en de volgende keer met een boog om dit soort aanbieders heen lopen. Net als dat "vraag naar korting". Ik heb, op persoonlijke note, nog nooit positieve geluiden gehoord.

[ Voor 49% gewijzigd door Bor op 07-06-2025 12:35 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:23
Is geen op maat gemaakt product, dus je hebt gewoon recht van retourneren.

Gewoon nog een keer een chat starten en dit aangeven en anders sowieso even een mail sturen zodat je bewijs hebt van de wil om te retourneren.

O en het niemand van winkels is hier niet toegestaan, behalve als je het in een MO tags zet (members only)

[ Voor 46% gewijzigd door President op 07-06-2025 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mocht het toch nog gaan lukken met de retour, houdt rekening met het volgende;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 07-06-2025 13:20 . Reden: Link naar voorwaarden in mo-tags gezet ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:11
hardware-lover schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:06:
Mocht het toch nog gaan lukken met de retour, houdt rekening met het volgende;
***members only***
Je krijgt waardevermindering bij:
• Meer dan 2 uur gebruikt
• Schade aan de doos
• Gebruikerssporen of schade
• Missende onderdelen of verpakking

Klinkt also of TS hier (dat eerste iig) mee te maken gaat krijgen, ja.

[ Voor 9% gewijzigd door henri86 op 07-06-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen1
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb ze geantwoord dat ik alsnog de tv wil retourneren ivm dat het geen op maat gemaakt product is.

Dat er waardevermindering bij komt kijken kan ik begrijpen, het is immers geen nieuwe tv meer die ze nu kunnen verkopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jansen1 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:33:
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb ze geantwoord dat ik alsnog de tv wil retourneren ivm dat het geen op maat gemaakt product is.

Dat er waardevermindering bij komt kijken kan ik begrijpen, het is immers geen nieuwe tv meer die ze nu kunnen verkopen.
Daar hoef je alleen maar mee akkoord te gaan als je meer hebt gedaan dan noodzakelijk om de aard van het toestel vast te stellen. Boven een arbitraire limiet van 2 uur gebruik uitkomen is dat in ieder geval niet.
De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Dat het toestel niet meer als nieuw te verkopen is, komt voor risico van de winkel.

[ Voor 31% gewijzigd door FirePuma142 op 08-06-2025 18:44 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Als je bij die betreffende toko iets koopt dan krijg je toch sowieso altijd een link via de mail waarmee je kunt betalen? En ook een bevestiging in de mail. Je bent niet fysiek in winkel geweest maar via website bij de chat uitgekomen welke op hun website staat. Afijn tis gewoon koop op afstand want niet in de winkel gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen1
Ik heb ondertussen een reactie gehad, en ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden waarin staat dat het niet mogelijk om de tv retour te sturen...

Kan ik dan nog iets anders doen? Ik had dit niet helemaal verwacht van zo'n grote webwinkel helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:58
Jansen1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:53:
Ik heb ondertussen een reactie gehad, en ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden waarin staat dat het niet mogelijk om de tv retour te sturen...
Wat is de letterlijke reactie van de winkel? Was dat iets als "in onze AV staat dat u uw TV niet retour mag sturen", of wordt er ook nog een specifieke reden gegeven? Of naar artikelnummers in de AV gerefereerd?
Heb je die algemene voorwaarden zelf ook doorgenomen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:40
Algemene voorwaarden mogen niet in strijd zijn met wet- en regelgeving, dus gewoon aangeven dat je onder WKOA retour wilt sturen.

Zolang je niet in een fysieke winkel bent geweest (en het product fysiek hebt kunnen 'zien') is de WKOA gewoon van toepassing.
Je zou zelfs op dezelfde manier moeten kunnen annuleren, als dat je tot aankoop bent overgegaan. Dus zou je ook via chat mogen annuleren.

[ Voor 83% gewijzigd door CappieL op 10-06-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:31
CappieL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:24:
Algemene voorwaarden mogen niet in strijd zijn met wet- en regelgeving, dus gewoon aangeven dat je onder WKOA retour wilt sturen.

Zolang je niet in een fysieke winkel bent geweest (en het product fysiek hebt kunnen 'zien') is de WKOA gewoon van toepassing.
Je zou zelfs op dezelfde manier moeten kunnen annuleren, als dat je tot aankoop bent overgegaan. Dus zou je ook via chat mogen annuleren.
Volgens mij gaat dat laatste over abonnementen. Je moet dus je sportschool abonnementen op dezelfde manier op kunnen zeggen dan hoe je hem bent aangegaan.

Ik zou het persoonlijk ook altijd via mail doen zodat je bewijs hebt. Via de chat kun je denk ik niet later aantonen wat er gezegd is? (denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Al vraag ik me af of dat wettelijk gezien wel klopt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

vanaalten schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:19:
[...]

Wat is de letterlijke reactie van de winkel? Was dat iets als "in onze AV staat dat u uw TV niet retour mag sturen", of wordt er ook nog een specifieke reden gegeven? Of naar artikelnummers in de AV gerefereerd?
Heb je die algemene voorwaarden zelf ook doorgenomen?
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Oeps. Er is wel degelijk een artikel over.
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
1. De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht.

2. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.

3. Winkelaankopen vallen niet onder de regeling koop op afstand en daarmee vervalt ook het herroepingsrecht.

4. Zakelijke aankopen vallen niet onder het consumentenrecht, en daarmee verv

[ Voor 37% gewijzigd door ManiacsHouse op 10-06-2025 15:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
ManiacsHouse schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb de AV vluchtig bekeken en lees nergens zo gauw iets over uitsluiten van herroepingsrecht/terugsturen.
Ze stellen in de AV contact via telefoon, Whatspp, mail en chat gelijk aan een fysieke winkelaankoop.

Daarmee staat "via de chat vragen om korting" dus eigenlijk gelijk aan "Korting voor afzien van WKOA".

[ Voor 12% gewijzigd door FredvZ op 10-06-2025 15:44 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
CappieL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:24:
Het is artikel 6:230l tot en met 6:230s van het Burgerlijk Wetboek.

https://wetten.overheid.n...z=2025-02-04&g=2025-02-04
Alleen als de koop is gesloten in de winkel is zijn er geen op koop op afstand rechten.

Dus heb je online besteld, heeft de winkel bevestigd en ga je het ophalen, dan gelden deze rechten.

Wetstekst artikel 230o:
"De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken"

Je ontbindt de overeenkomst: "ik ontbind de overeenkomst volgens artikel 230o van het Burgelijk Wetboek." Er zijn her en der voorbeelden online te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:59
FirePuma142 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:38:
[...]

Daar hoef je alleen maar mee akkoord te gaan als je meer hebt gedaan dan noodzakelijk om de aard van het toestel vast te stellen. Boven een arbitraire limiet van 2 uur gebruik uitkomen is dat in ieder geval niet.
Is dat zo? Ik vind 2 uur eigenlijk vrij riant. Of moet je de complete lord of the rings triologie kunnen bekijken voordat je kunt zeggen of dat de TV aan je wensen voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

FredvZ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:43:
[...]

Ze stellen in de AV contact via telefoon, Whatspp, mail en chat gelijk aan een fysieke winkelaankoop.

Daarmee staat "via de chat vragen om korting" dus eigenlijk gelijk aan "Korting voor afzien van WKOA".
Jep je hebt gelijk. Ik was echt te vlot met reageren :X
Bijzonder. Ik kreeg bij een bestelling een link via de mail om te betalen via hun site. Dus lijkt mij, al heb ik toen wel kort chat contact gehad, gewoon een koop op afstand.

(Hoe sneu zijn bedrijven/ondernemers toch soms... Steeds maar proberen onder wetten uit te komen en je klanten (waar je het toch van moet hebben lijkt mij) een oor aan te naaien...)

@Jansen1 Een review met waarschuwing naar potentiële klanten is sowieso een optie :)

[ Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 10-06-2025 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:43:
[...]

Dat is onzin. Wat ze ook in algemene voorwaarden schrijven of beweren, de wet is duidelijk dat dit allemaal een koop of afstand is.
Het gaat erom of je de koop in de winkel hebt gesloten. Heb je dat elders gedaan, dan is het een koop op afstand. Heb je besteld via internet of telefoon en is de bestelling geaccepteerd dan is het een koop op afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
FredvZ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:42:
***members only***

Dat artikel is ongeldig want het is strijdig met wetgeving. Wettelijk bestaat er nu niet voor 14 dagen maar voor 12 maanden het recht op retourneren. Ze zijn verplicht juist voor te lichten over koop op afstand.

Alle bestaande klanten tot een jaar geleden en sinds het bestaan van de ongeldige voorwaarde hebben nu recht op retour.

Artikel 230o punt 2
Indien niet aan de in artikel 230m lid 1, onderdeel h, gestelde eisen is voldaan wordt de in het vorige lid bedoelde termijn verlengd met de tijd die is verstreken vanaf het tijdstip, bedoeld in het vorige lid, tot het moment waarop alle ontbrekende gegevens alsnog op de voorgeschreven wijze aan de consument zijn verstrekt, doch met ten hoogste twaalf maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

stylezzz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Is dat zo? Ik vind 2 uur eigenlijk vrij riant. Of moet je de complete lord of the rings triologie kunnen bekijken voordat je kunt zeggen of dat de TV aan je wensen voldoet?
Het maakt niet uit of het riant is of niet. Het enige dat relevant is, is of dat het verder is dan noodzakelijk om de aard, werking en kenmerken er van vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:09
Niet dat het hoort. Maar heb je ook contact gehad met ze om te vertellen dat je een upgrade wilt? Ik weet niet hoelang je zou willen doorsparen, maar wellicht maak dat het eee makkelijker.

Mijn ervaringen met deze tent is overigens echt prima. Sta te kijken dat ze zulke voorwaarden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

McMark schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:09:
Niet dat het hoort. Maar heb je ook contact gehad met ze om te vertellen dat je een upgrade wilt? Ik weet niet hoelang je zou willen doorsparen, maar wellicht maak dat het eee makkelijker.

Mijn ervaringen met deze tent is overigens echt prima. Sta te kijken dat ze zulke voorwaarden hebben.
11. Winkelaankoop: een overeenkomt die tussen de ondernemer en de consument die tot stand is gekomen waarbij consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen, of er persoonlijk contact en/of advies is geweest met en van onze online adviseurs via telefoon, WhatsApp, mail of chat.
Het staat er echt. Ik vind het wel heel bijzonder. Ze weten denk ik zelf ook wel dat dit geen stand kan houden.

Sidenote: Als je dit soort trucs nodig hebt, dan zou ik me rap zorgen maken over de bedrijfsvoering. En er dus ook geen televisie meer kopen. Jammer wel, ik heb er in het verleden twee televisies gekocht.

[ Voor 10% gewijzigd door FirePuma142 op 10-06-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:55
Als je rechtsbijstand hebt, stoppen met die onzin en gewoon aangeven dat het wettelijk niet klopt en zo overhevelen aan rechtsbijstand als ze niet akkoord gaan.

en dan lekker verder met je leven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen1
Bedankt voor alle antwoorden, ik zag inderdaad in de voorwaarde dat een prijsafspraak via de chat niet geldig is om dan een product dan retour te sturen.

Ik had nog wel de drie jaar garantie en vier weken extra omruil service genomen, daarbij zit ook geen verzendkosten en retourkosten. Maar dat is dan nu ook niet geldig denk ik?

Ik baal er erg van. Had ik dit van te voren geweten dat het niet via de chat geretourneerd kon worden had ik er niet besteld. Maar ze promoten er zo mee, dat ik er eigenlijk vanuit ging dat dit geen invloed zou hebben.

Als ik het goed begrijp hebben ze zichzelf goed ingedekt en heb ik dus pech? Dan ga ik nu inderdaad maar nadenken of ik alsnog een andere tv bestel bij hun via omruilen, al voelt het nu op deze manier niet heel prettig helaas...
powerboat schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:19:
Als je rechtsbijstand hebt, stoppen met die onzin en gewoon aangeven dat het wettelijk niet klopt en zo overhevelen aan rechtsbijstand als ze niet akkoord gaan.

en dan lekker verder met je leven gaan.
Helaas heb ik geen rechtsbijstand... dus dat kan helaas niet, maar bedankt voor de tip!

[ Voor 20% gewijzigd door Jansen1 op 10-06-2025 16:45 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:42
Jansen1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:43:
Bedankt voor alle antwoorden, ik zag inderdaad in de voorwaarde dat een prijsafspraak via de chat niet geldig is om dan een product dan retour te sturen.

Ik had nog wel de drie jaar garantie en vier weken extra omruil service genomen, daarbij zit ook geen verzendkosten en retourkosten. Maar dat is dan nu ook niet geldig denk ik?

Ik baal er erg van. Had ik dit van te voren geweten dat het niet via de chat geretourneerd kon worden had ik er niet besteld. Maar ze promoten er zo mee, dat ik er eigenlijk vanuit ging dat dit geen invloed zou hebben.

Als ik het goed begrijp hebben ze zichzelf goed ingedekt en heb ik dus pech? Dan ga ik nu inderdaad maar nadenken of ik alsnog een andere tv bestel bij hun via omruilen, al voelt het nu op deze manier niet heel prettig helaas...

[...]

Helaas heb ik geen rechtsbijstand... dus dat kan helaas niet, maar bedankt voor de tip!
Nee hoor,
Zij proberen zich in te dekken, maar houden zich daarbij niet aan de wettelijke bepalingen en zijn dus feitelijk in overtreding.
Jij mag gewoon de koop ontbinden en zij hebben zich daar naar te schikken.

Heb je rechtsbijstand? Zou ik die inschakelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:04
Ik zou hier heel hard tegenin gaan, dit mogen ze voor zover ik weet absoluut niet. @fopjurist heeft hier vaak iets meer autoriteit in, misschien dat die een kritische blik kan werpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:45
Lees de posts van @mrmrmr even. Hij stelt dat die voorwaarde helemaal niet gesteld mag worden.
Dus, op je strepen staan met de wetsartikelen in de hand. De pech die je hebt is dat jij nu hen mag overtuigen van het feit dat ze fout zitten.....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulllllll
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online

[...]

Wat ze in de voorwaarden zetten, mogen ze helemaal zelf weten. Jij hoeft je daar, als ze in strijd zijn met de wet, niet aan te houden. Heel fijn als ze willen dat je eerst een koprol maakt bij het retourneren, maar er zijn wettelijke bepalingen hiervoor.

Het is een koop op afstand, jij hebt recht om deze koop op afstand binnen 14 dagen te ontbinden.
Als ze hier alsnog aan voldoen, is dat niet uit coulance of "voor deze keer maken we een uitzondering", dat zijn ze wettelijk gewoon verplicht.

Ga niet akkoord met andere eisen die ze eventueel stellen, of minder geld retour als betaald of bijvoorbeeld alleen het volledige bedrag terug als je een ander toestel bij ze koopt.

Ze proberen zich goed in te dekken, maar jij hebt zeker geen pech. Retour artikelen is pech voor de webwinkel, niet voor de consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:58
Maar het vervelende hiervan is dat je wel gelijk kunt hebben, maar dat je dit gelijk dan moet gaat gaan halen bij de rechtbank, veel consumenten zullen dit niet doen en dat is hun "verdienmodel".

Ze zijn niet aangesloten bij een geschillencommissie dus de enige optie is om ze te gaan dagvaarden, mogelijk dat ze al inbinden bij een concept dagvaarding (AI kan je hierbij al helpen deze op te stellen).

Heeft dit geen effect dan is het een afweging die je moet gaan maken, prodcederen en vrijwel gegarandeerd winnen of accepteren dat dit gebeurd en je laten naaien door z'n webwinkel.

Princiepes kosten veelal geld en daar gokt deze ondernemer ook op. Immers kost het retournemen van dergelijke producten een ondernemer ook veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansen1
Bedankt allemaal weer de antwoorden en hulp! Ik heb hier zelf niet heel veel verstand van, dus ik ga de artikelen even goed doorlezen die gestuurd zijn en dan vanavond een antwoord terug sturen.

Nogmaals erg bedankt allemaal voor het meedenken! :) Zodra er weer een reactie is, zal ik dat weer laten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Jansen1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:23:
Bedankt allemaal weer de antwoorden en hulp! Ik heb hier zelf niet heel veel verstand van, dus ik ga de artikelen even goed doorlezen die gestuurd zijn en dan vanavond een antwoord terug sturen.

Nogmaals erg bedankt allemaal voor het meedenken! :) Zodra er weer een reactie is, zal ik dat weer laten weten
Laat je reactie of uitkomst even weten? Dat omzeilen van wet koop opstand in hun voorwaarden is wel dingetje. Benieuwd of ze daar aan vast houden en mee wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:55

[...]

Wellicht kan je nog wat informatie inwinnen via de rechtswinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:09

Check even de website van consuwijzer. Hier staat een prima standaard template brief ding. Gewoon deze mailen/ in de chat gooien, en volhouden.

Ze weten het zelf dondersgoed.
Ik heb helaas zelf genoeg normale bedrijven gezien die er een bijzondere handelswijze op nahouden. Maar geen een blijft volhouden na wat heen en weer gemail met officiële statements en wetteksten uit de template.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincie50
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-06 21:17

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Je zou ook alvast een review kunnen plaatsen over dit gedrag van de webshop, en tegelijkertijd anderen waarschuwen voor deze praktijken.
Soms reageert iemand van een andere afdeling dan waardoor het ' ineens ' wel opgelost kan worden.
Review kun je achteraf dan eventueel weer bijwerken, maar ik weet niet of dergelijk bedrijf hier of elders actief zijn en zullen reageren op reviews.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
Het is nog wat straffer, als ze je verkeerd informeren over je rechten, iets wat ze nu doen, heeft dat tot gevolg dat de retourtermijn op grond van de Wet Koop op Afstand verhoogd wordt naar maar liefst 1 jaar.

Aktie die je nu moet ondernemen:

Ondubbelszinnig aangeven dat je een beroep doet op de ontbindingsgrond van de Wet Koop op Afstand en hun verzoeken waar je de goederen heen kunt retourneren.

Een beperking qua loopuren van bv 2 uren is ongeldig.

Luisteren ze niet, dan moeten ze maar voelen middels een dagvaarding.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:47

Ik zou dit topic ook even in zijn geheel als tip naar Radar en Kassa (de tv-programma's) sturen als ik jou was. Die redactie heeft vast niet de capaciteit om voor elke gedupeerde van een webwinkel-aanschaf te gaan zitten graven, maar áls de aanname* die hier door sommigen gedaan wordt klopt dan is het een interessante zaak omdat er wellicht ook veel meer gedupeerden zijn en het eerder neigt naar iets wat tussen misleiding en oplichting in licht dan naar simpelweg een geschil tussen één consument en een webwinkel.

*Die aanname is dan: Deze webwinkel moedigt mensen structureel aan om via de chat korting te krijgen, en bij onvrede over de aankoop geven ze aan dat er geen sprake is van koop op afstand dóór die aankoop via de chat, waardoor retourneren niet mogelijk is. Dit terwijl naar de letter van de wet een koop via een chat niet vergelijkbaar is met een koop in een fysieke winkel.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 10-06-2025 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:27

mjl

Ugh

Valorian schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:48:
[...]

Ik zou dit topic ook even in zijn geheel als tip naar Radar en Kassa (de tv-programma's) sturen als ik jou was. Die redactie heeft vast niet de capaciteit om voor elke gedupeerde van een webwinkel-aanschaf te gaan zitten graven, maar áls de aanname* die hier door sommigen gedaan wordt klopt dan is het een interessante zaak omdat er wellicht ook veel meer gedupeerden zijn en het eerder neigt naar iets wat tussen misleiding en oplichting in licht dan naar simpelweg een geschil tussen één consument en een webwinkel.

*Die aanname is dan: Deze webwinkel moedigt mensen structureel aan om via de chat korting te krijgen, en bij onvrede over de aankoop geven ze aan dat er geen sprake is van koop op afstand dóór die aankoop via de chat, waardoor retourneren niet mogelijk is. Dit terwijl naar de letter van de wet een koop via een chat niet vergelijkbaar is met een koop in een fysieke winkel.
En dan hebben we het nog niet gehad over de voorraad, als er staat ‘vraag naar levertijd’ is het standaard niet meer leverbaar en proberen ze je een ander product aan te bieden (en als je daar dan op in gaat lever je dus de wkoa rechten in (volgens hun voorwaarden…). Als je dan een review achterlaat reageren ze wel, maar lost het probleem van deze toko niet op.

Opvallend ook dat ze nagenoeg elke TV kunnen leveren als je via de pricewatch zoekt…. Ze lokken de klant en proberen ze iets anders aan te smeren…

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:40
De voorwaarden van webwinkel hebben geen enkele juridische waarde in deze. Je zou het kunnen lezen als "niet geldig". Bovendien staat de wet altijd nog boven de algemene voorwaarden. Ik zou gewoon (aangetekend!) retourneren en het aankoopbedrag terugvorderen (minus eventueel een evenredige waardevermindering).

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 00:17
Als je geen rechtsbijstand hebt, dan kan je gebruik maken van het juridisch loket. Afhankelijk van jouw inkomen krijg je gratis advies en/of bijna gratis een advocaat om dit aan te vechten.
Op basis van alles wat ik hierboven heb gelezen, zal elk advocaat binnen een half uurtje een stappenplan hebben. Laat je niet kennen en vecht dit aan. Ook al gaat dit om een relatief klein bedrag. Het is een goede ervaring om mee te maken. Laat de pro bono advocaat vooral dit topic doornemen.
Ik weet niet waar jij woont, maar check dit:
https://www.google.com/se...=utf-8&client=firefox-b-m

[ Voor 4% gewijzigd door Dabbel op 11-06-2025 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:03
Je hebt geen pech. Dit is koop op afstand en je hebt herroepingsrecht. Telefoon valt hier onder, chat ook. De voorwaarden zijn in strijd met de wet. Ik adviseer om de winkel hierop te wijzen en je te beroepen op je herroepingsrecht. Bewaar alle correspondentie goed en zet alles op papier.

Waardevermindering mag, maar de bewijslast ligt bij de verkoper. Zorg dat je foto's maakt van wat en hoe je het terugstuurt, zodat je geen discussie achteraf krijgt.

Je moet voet bij stuk houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:58
Ik snap niet zo goed waarom er wordt gepraat over dagvaarden. Stap 1 is gewoon de koop te ontbinden met een beroep op de WKOA. Dat betekent: TV inpakken en terugsturen. Als ze geen retouradres op hun site hebben staan dan kan je daar uit beleefdheid om vragen met een deadline van bijv 48 uur. Tegelijkertijd met het terugsturen laat je ze weten "Hallo, ik ontbindt bij dezen de koop met beroep op de Wet Koop Op Afstand. Ik verzoek u per ommegaande doch uiterlijk binnen 5 werkdagen het geld terug te storten op <rekening>."

Daarmee voldoe jij aan je plicht en leg je de bal bij de verkopende partij neer.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:01

Zorg er voor dat absoluut duidelijk is dat je de koop ontbindt o.b.v. wkoa. Dan kan er later geen discussie ontstaan over de vraag of je dat wel op tijd hebt gedaan. Verder blijft het iets met gelijk hebben en gelijk krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:03
en lekker melding maken bij ACM ConsuWijzer: https://www.consuwijzer.n...-uw-rechten-als-consument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Freeaqingme schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 01:48:
Ik snap niet zo goed waarom er wordt gepraat over dagvaarden. Stap 1 is gewoon de koop te ontbinden met een beroep op de WKOA. Dat betekent: TV inpakken en terugsturen. Als ze geen retouradres op hun site hebben staan dan kan je daar uit beleefdheid om vragen met een deadline van bijv 48 uur. Tegelijkertijd met het terugsturen laat je ze weten "Hallo, ik ontbindt bij dezen de koop met beroep op de Wet Koop Op Afstand. Ik verzoek u per ommegaande doch uiterlijk binnen 5 werkdagen het geld terug te storten op <rekening>."

Daarmee voldoe jij aan je plicht en leg je de bal bij de verkopende partij neer.
De terugbetaaltermijn is 14 dagen en niet 5 dagen, daarbij kan de verkoper wachten tot de tv binnen is en of er bewijs van retour is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Aangezien TS niet juist is voorgelicht over zijn herroepingsrecht, bedraagt de termijn nu 1 jaar ipv 14 dagen
Een verkoper of dienstverlener moet u goed informeren over uw bedenktijd. Dit moet hij doen vóórdat u het product of de dienst koopt:

In het contract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen.
In het contract moet staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het product of de dienst niet wilt. Er moet een naam en adres van het bedrijf in staan.
Is het product verzegeld omdat het schoon moet blijven, of omdat het een bestand is dat u zou kunnen kopiëren? En mag u de verzegeling niet verbreken tijdens de bedenktijd? Dan moet dit in het contract staan.
U moet een formulier krijgen waarmee u de koop ongedaan kunt maken. Bij online aankopen hoeft u dit formulier niet meteen te krijgen. Maar wel als u erom vraagt.

Houdt de verkoper of dienstverlener zich niet aan deze regels? Dan krijgt u 1 jaar verlenging van de bedenktijd. Wilt u tijdens deze verlenging van de koop of dienst af? Gebruik dan onze
https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 07:28
***members only***

Nee, dat klopt zeker niet. Persoonlijk contact maakt niet dat het geen koop op afstand is.

Deze winkel is er typisch één van: hup, gestrekt been erin en dagvaarden.

Als ze bij voorbaat al aangeven de retour niet te accepteren, zou ik hem niet retour sturen, maar eerst die zekerheid eisen (via de rechter als ze zo stug blijven) dat je geld terug krijgt.

[ Voor 68% gewijzigd door StevenK op 11-06-2025 11:00 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 16:36

DataGhost

iPL dev

Uhh, de bal ligt dan nog steeds bij jouzelf. De winkel heeft dan de TV én het geld, jij hebt beide niet meer. Als ze heel moeilijk blijven doen moet je uiteindelijk toch via de rechter je gelijk gaan krijgen en daar moet je zelf voor aan de slag. Net als nu trouwens, zolang ze voet bij stuk houden. Verder is er de (kleine) kans dat het bedrijf ondertussen over de kop gaat dus in dat geval is het niet heel handig om ook zonder onderpand (TV) te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:28
***members only***

IANAL, maar volgens mij valt dit onder onredelijk bezwarende bedingen in algemene voorwaarden, wat maakt dat je de overeenkomst kan vernietigen, en de verkopende partij zelf de tv op kan laten halen.
Ik denk dat @fopjurist het veel beter kan beoordelen en bewoorden, gezien het feit dat hij wél een meester in de rechten is.

Edit2: brief verwijderd, waarschijnlijk heb ik niet de juiste informatie gevonden.

[ Voor 139% gewijzigd door Capa op 11-06-2025 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:49
*knip* Offtopic.

[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 11-06-2025 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online

Let wel op met het volgende, dat het risico van verzending voor TS komt in beginsel.
TS heeft namelijk wel het product zoals omschreven ontvangen, maar is er gewoon niet mee tevreden en wil hem daarom terug sturen.
De webshop zou dit weer kunnen gebruiken om er alsnog onderuit te komen terug te betalen, als zij ter kwader trouw zijn, wat gezien de situatie zeker niet uit te sluiten is.

Eerst (nog een laatste keer) vragen of ze het product terug willen onder WKOA en het adres hiervoor willen geven lijkt me een goed idee.
Als er dan weer een duidelijke ' nee ' op komt zou ik hem dan ook zeker niet terugsturen, maar dit aanvaarden en vragen om de koopovereenkomst ongedaan te maken en het geld terug te laten storten.
Willen ze dat ook niet, dan is het toch een kwestie van aanmaning sturen en uiteindelijk dagvaarden.
De correspondentie m.b.t. dat zij de tv niet terug wouden nemen gebruik je hiervoor.

Uiteraard geef je ook aan dat ze altijd nog de tv terug kunnen ontvangen.
Maar deze zomaar terug te sturen naar een partij die aangeeft deze niet te willen ontvangen lijkt me vragen om nog meer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Capa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:13:
[...]

Ik zou nog wel even de (eventuele) reactie van de door mij eerder getagde jurist afwachten.
Helaas gaan we hem niet zien vrees ik, wegens omstandigheden met het moderatie team een aantal maanden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
NicoHF schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:47:
[...]

Helaas gaan we hem niet zien vrees ik, wegens omstandigheden met het moderatie team een aantal maanden terug.
:o :/
Gezeur over het aanbieden van (gratis) diensten hier op het forum?

Volgens mij waren er nog andere juristen, zoals @Real? Correct me if I'm wrong.

Edit: zijn handtekening is ook niet bemoedigend :X

[ Voor 7% gewijzigd door Capa op 11-06-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
*knip* Offtopic. Dit is niet de plek om het beleid te bespreken.

[ Voor 106% gewijzigd door Yorinn op 11-06-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:34

DDX

@StevenK heeft zich toch al gemeld in dit topic ? 😎

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

Croga

The Unreasonable Man

Capa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:13:

Edit: ik heb even misbruik gemaakt van ChatGPT en die een (voor mij ogend) nette juridische brief laten schrijven welke je zou kunnen gebruiken om de overeenkomst te vernietigen:

***members only***

Ik zou nog wel even de (eventuele) reactie van de door mij eerder getagde jurist afwachten.
Een dergelijke brief zou ik zowieso niet doen.
Ten eerste heb je geen idee of ChatGPT het bij het juiste eind heeft.
Ten tweede is het helemaal niet interessant wat ze allemaal in hun voorwaarden hebben staan. Het is beter het kort en krachtig te houden. WKOA bestaat al een tijdje niet meer, dat heet tegenwoordig herroepingsrecht. Simpelweg aangeven dat je gebruik wilt maken van je herroepingsrecht en een retour adres wilt hebben. Daarna melden dat je er van uit gaat dat je binnen 14 dagen na ontvangst van de TV je geld terug hebt. Niet meer, niet minder. Zorgen dat je die melding op papier hebt en bij weigering het juridische pad gaan bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan

De reden dat ik daarop duw, is omdat je met het terugsturen van de TV ook je retentie kwijt bent. Door op hun reactie te dagvaarden, hou je de TV in handen en heb je tenminste nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 07:28
SkiFan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:06:
[...]

De reden dat ik daarop duw, is omdat je met het terugsturen van de TV ook je retentie kwijt bent. Door op hun reactie te dagvaarden, hou je de TV in handen en heb je tenminste nog iets.
@SkiFan en ik zitten duidelijk op één (harde) lijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
Croga schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Een dergelijke brief zou ik zowieso niet doen.
Ten eerste heb je geen idee of ChatGPT het bij het juiste eind heeft.
Ten tweede is het helemaal niet interessant wat ze allemaal in hun voorwaarden hebben staan. Het is beter het kort en krachtig te houden. WKOA bestaat al een tijdje niet meer, dat heet tegenwoordig herroepingsrecht. Simpelweg aangeven dat je gebruik wilt maken van je herroepingsrecht en een retour adres wilt hebben. Daarna melden dat je er van uit gaat dat je binnen 14 dagen na ontvangst van de TV je geld terug hebt. Niet meer, niet minder. Zorgen dat je die melding op papier hebt en bij weigering het juridische pad gaan bewandelen.
Ik heb de brief even verwijderd, ik heb waarschijnlijk niet de juiste informatie in ChatGPT gestopt en zijn niet de gehele AV vernietigbaar.
Het lijkt mij wél interessant wat er in hun AV staat, gezien het feit dat ze zich daarachter verschuilen, terwijl er zeker een voorwaarde/bepaling in staat die niet overeenstemming is met dwingendrechtelijke wetsbepalingen.
De 14 dagen gaan al in nadat je de koop ontbonden hebt, niet 14 dagen nadat zij het artikel retour hebben ontvangen.
En ze hebben al geweigerd, op basis van een onjuiste bepaling in de AV, dus het juridische pad is al te bewandelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Capa op 11-06-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:12:
Eerst (nog een laatste keer) vragen of ze het product terug willen onder WKOA en het adres hiervoor willen geven lijkt me een goed idee.
Je mag best vragen waar je het artikel naartoe kunt sturen, maar je moet niet de vraag stellen "of ze hun product terug willen onder WKOA".

Dat is dubbelzinnig. Er moet ondubbelzinnig zijn aangeven dat je ontbindt of hebt ontbonden op grond van Burgelijk Wetboek artikel 230o (koop op afstand). Dan vraag je waar het product naartoe kan worden gestuurd. Laat er geen twijfel over bestaan dat je het product wil terugsturen.

Ontbinden bij voorkeur schriftelijk doen, zodat het niet verloren kan gaan. Bijvoorbeeld een chatgeschiedenis bewaren, of veel beter: per email met delivery status notification, return receipt en CC aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
mrmrmr schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Je mag best vragen waar je het artikel naartoe kunt sturen, maar je moet niet de vraag stellen "of ze hun product terug willen onder WKOA".

Dat is dubbelzinnig. Er moet ondubbelzinnig zijn aangeven dat je ontbindt of hebt ontbonden op grond van Burgelijk Wetboek artikel 230o (koop op afstand). Dan vraag je waar het product naartoe kan worden gestuurd. Laat er geen twijfel over bestaan dat je het product wil terugsturen.
Eens, dat is een goede aanvulling, maarja zolang het maar duidelijk is en eventueel ook voor de kantonrechter.
Ze zullen er echter niet van onder de indruk zijn bij de desbetreffende shop ben ik bang en hun eigen spelregels hanteren.
mrmrmr schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:23:
[...]
Ontbinden bij voorkeur schriftelijk doen, zodat het niet verloren kan gaan. Bijvoorbeeld een chatgeschiedenis bewaren, of veel beter: per email met delivery status notification, return receipt en CC aan jezelf.
Moeten ze die delivery status notification wel toelaten, de kans dat ze dat doen schat ik in als zo goed als 0.
Maar mogelijk reageren ze erop terug en heb je zodoende je aanvullende bewijs.
Echter als we in de wantrouwende modus gaan, ze kunnen al deze bewijsmaterialen betwisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
StevenK schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:50:
[...]

@SkiFan en ik zitten duidelijk op één (harde) lijn.
Dank je. Dit soort eigenwijze bedrijven krijg je met argumenten zelden overtuigd. Daar is doorgaans een uitgebrachte dagvaarding voor nodig. Soms zelfs een vonnis.

Tot 1750€ hoofdvordering is er trouwens geen hoger beroep mogelijk. Geruststelling voor TS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jansen1
Bedankt iedereen voor de reacties!

Tot nu toe heb ik niks meer vernomen via het mailcontact, en via de chat krijg ik hetzelfde antwoord.
Via de mail had ik nogmaals duidelijk verteld dat ik de tv wil retourneren door de wet koop op afstand.
Ik ga nu maar een review plaatsen en kijken of daar nog reactie op komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Ik heb er in verleden ook aantal dingen besteld. Maar als ik dit dan weer lees en de manier hoe ze dingen proberen te verkopen zegt bij mij dat ik daar niks meer ga bestellen.
Sowieso zijn er met de site ook een aantal vreemde dingen. Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk om een account aan te maken of wachtwoord op te vragen. Terwijl ze wel de schijn wekken dat dit mogelijk is. Je kunt dus nooit in een account je eigen bestellingen terugvinden. Zou zogenaamd een tijdelijk probleem zijn. Is al maanden zo. Heel apart...

[ Voor 13% gewijzigd door ManiacsHouse op 12-06-2025 16:36 ]

Pagina: 1