Dus omdat er mensen zijn die er misbruik van maken moet de hele regeling maar afgeschaft worden
Dat is het kind met het badwater weggooien!
De wettelijke kaders zijn helder en je weet waar je als online retailer aan begint dus tegen mensen die er misbruik van maken moet je zelf optreden en er zijn genoeg mogelijkheden daarvoor.
De reden wanneer ze dit niet doen is altijd een kosten-baten analyse dus zolang bijv. gratis retour nog wordt gegeven kan het nog uit of verliest men meer als bijv de concurrentie het nog wel aanbiedt.
Dat hoort voor het grootste deel bij online ondernemer zijn.
Zoals ik in mijn eerdere post aangaf leidt deze online consumentenbescherming er in mijn geval juist toe dat ik meer online koop dan ik anders gedaan zou hebben en ik vermoed dat dat voor bijna iedereen geldt en de online winkels daar ook blij mee zijn.
Met de misbruikers uiteraard niet en in de sectoren waar dat veel voorkomt zie je nu dus ook dat ze maatregelen nemen
Aanvulling:
En om weer on topic te gaan, denk niet dat het verminderen van online consumentenbescherming de fysieke winkels veel gaat helpen.
Ze kunnen beter de hand in eigen boezem steken en minder halsstarrig aan
”koop is koop” vasthouden, zoals uit de ervaring van @
MazeWing blijkt.
Ik zou niet gedurfd hebben terug te gaan met dat overhemd en als ik het toch gedaan had zou ik het heel vriendelijk en met geen enkele verwachting gevraagd hebben.
Maar nu wordt je als winkelier geconfronteerd met boze klanten omdat je klant de wet niet kent en zijn verwachtingspatroon anders is door koopervaring online en gaat deze zelfs nog je naam zwart maken bij al zijn kennissen.
Daar kan je als winkelier boos over worden wat ik ook zeker begrijp maar dat gaat je uiteindelijk niet helpen om te overleven in de huidige tijden dus kan je beter meebewegen met wat je klant tegenwoordig wil/verwacht.
Grote voordeel is dat je als fysieke winkel veel betere controle op de geretourneerde artikelen kan uitvoeren en ter plekke het gesprek met je klant aan gaan. Uiteraard wel zorgen voor duidelijke regels vooraf om teveel discussie aan de balie te voorkomen.
[
Voor 33% gewijzigd door
Vliegvlug op 23-06-2025 15:27
]