Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.735 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
Seafarer schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:30:
[...]

Bedankt. In ieder geval wat praktijk getallen.

Als jij 2,5 hebt en ik minimaal 7, dan kan het dus beter. :)

Ik ga weer meten als de ketel schoongemaakt is. En zal het verschil eens posten.

Wat jij al zegt, iets meer flow door je wisselaar kan ook nog een verkleining geven tussen retour en afvoer rookgassen.
Eerder vanavond nog eens gemeten, hier nog wat meer getallen:

Aanvoer gevraagd: 54C (*)
Aanvoer volgens ketel: 56C
Aanvoerleiding met IR: 60C
Retourleiding met IR: 41C
Rookgasafvoer met IR: 44C

(*) thermostaat vraagt lager maar ik heb parameter E (min OT response) momenteel op 54C staan.

Verder heb ik vanmiddag twee aanpassingen gedaan omdat we vonden dat het opwarmen vanmorgen erg lang duurde, en ik vanmiddag ook merkte dat de aanvoertemp (volgens ketel) niet meer klom terwijl deze nog onder de gevraagde temp was.

- OT min response van 53 naar 54 graden gezet
- Minimum CV vermogen van 25% naar 26% gezet

Hierna leek het beter te gaan (zie meting hierboven). Nu maar eens kijken hoe dat gaat met de komende koudere dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Seafarer schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:34:
[...]
MAAR, bij een hoge aanvoer en nog steeds een koude retour verdwijnt toch alle warmte in het water in plaats van door de schoorsteen naar buiten.
Probeer eens de warmtewisselaar als simpel diagram voor te stellen, met de tegengestelde stroomrichtingen (okee dit is mijn interpretatie dus ik kan ernaast zitten, corrigeer mij maar als ik het mis heb):

Retourwater dat de wisselaar binnenstroomt —-> —-> —-> —-> —-> Aanvoerwater dat de wisselaar verlaat
Rookgas voordat deze de afvoerpijp ingaat <—- <—- <—- <—- <—- Rookgas vlakbij de brander

Stel dat de retourtemp hetzelfde blijft en de waterflow ook. Dan is er bij hogere aanvoertemp en hoger vermogen niet meer contact van het water met de wisselaar dan voorheen(*). Natuurlijk zal het water meer opwarmen, maar niet alle extra rookgastemp zal erin gaan. Plus, mogelijk stijgt de retourtemp ook enigszins.

(*) okee misschien wel als je modulerende pomp bij hoger vermogen ook harder gaat pompen...
Hoge aanvoer is niet problematisch.
http://installateurszaken.nl/rendementswinst-bij-ltv/
Met duidelijke grafieken.
Leuk artikeltje met leuke metingen achter die link. Leuk dat ze aantonen dat de tempverlaging niet extra condenswater heeft geleverd. Maar dat er dan beweerd wordt dat er geen extra rendement is terwijl in het artikel nota bene staat dat het gasverbruik van 8,0 naar 7,3 m3 ging snap ik niet. Dat is toch 8,75% minder verbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:02

bert pit

asdasd

Seafarer schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:34:
[...]

MAAR, bij een hoge aanvoer en nog steeds een koude retour verdwijnt toch alle warmte in het water in plaats van door de schoorsteen naar buiten.

Hoge aanvoer is niet problematisch.
http://installateurszaken.nl/rendementswinst-bij-ltv/
Met duidelijke grafieken.
Ik heb je post vorige week gelezen, erg interessant, alleen moet je er een kanttekening bij maken, twee zelfs. Dit is gemeten in een gemiddelde wat oudere woning.
Mijn tweede opmerking is, dat ik de conclusie niet begrijp in relatie tot het exacte gasverbruik.
In de conclusie staat dat je theoretisch 11% besparing kunt halen, maar in de praktijk is dat minder. De eigen gemeten verbruikscijfers geven echter wel degelijk een basparing van ongeveer 11% aan: 7,3m3 bij LT en 8M3 bij HT. Vreemd.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Remmit schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:21:
[...]

Probeer eens de warmtewisselaar als simpel diagram voor te stellen, met de tegengestelde stroomrichtingen (okee dit is mijn interpretatie dus ik kan ernaast zitten, corrigeer mij maar als ik het mis heb):

Retourwater dat de wisselaar binnenstroomt —-> —-> —-> —-> —-> Aanvoerwater dat de wisselaar verlaat
Rookgas voordat deze de afvoerpijp ingaat <—- <—- <—- <—- <—- Rookgas vlakbij de brander

Stel dat de retourtemp hetzelfde blijft en de waterflow ook. Dan is er bij hogere aanvoertemp en hoger vermogen niet meer contact van het water met de wisselaar dan voorheen(*). Natuurlijk zal het water meer opwarmen, maar niet alle extra rookgastemp zal erin gaan. Plus, mogelijk stijgt de retourtemp ook enigszins.

(*) okee misschien wel als je modulerende pomp bij hoger vermogen ook harder gaat pompen...

[...]

Leuk artikeltje met leuke metingen achter die link. Leuk dat ze aantonen dat de tempverlaging niet extra condenswater heeft geleverd. Maar dat er dan beweerd wordt dat er geen extra rendement is terwijl in het artikel nota bene staat dat het gasverbruik van 8,0 naar 7,3 m3 ging snap ik niet. Dat is toch 8,75% minder verbruik...
Je zit er niks naast denk ik. Het verwarmd oppervlak van de warmtewisselaar is niet variabel, water flow, gasstroom en water temperatuur wel.
Ik heb geen modulerende pomp. Dus die variatie valt af. Wat ik wel merk (ketel=ecomline) is dat de ketel terug moduleert als de retour oploopt.(delta is dan 30 graden) Ketel laat de aanvoer verder oplopen tot 60.(max 70 ingesteld) en gaat dan alweer verder terug moduleren (Variatie in gasstroom) en blijft hier in hangen tot de woning warm is. Ondertussen blijft hij met 60/38 stoken. En ja het verschil waterretour/afvoergassen is iets hoger van 7 naar 9 graden.
Dus er verdwijnt iets meer door de schoorsteen. Ik had moeten schrijven "BIJNA alles verdwijnt in het water"

Scherp opgemerkt in dat artikel. Ik had eroverheen gelezen.@bert pit zag het ook al.

Iets teveel commerciële invloed?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AXITECZON
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-01-2022
Wanneer je beide grafieken bekijkt dan zie je dat bij ltv tot 22. 00 uur wordt verwarmt en bij htv tot 21.00 uur. Dan klopt het hele verhaal toch niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
AXITECZON schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:16:
Wanneer je beide grafieken bekijkt dan zie je dat bij ltv tot 22. 00 uur wordt verwarmt en bij htv tot 21.00 uur. Dan klopt het hele verhaal toch niet meer.
Inderdaad, zo wordt het verhaal steeds ongeloofwaardiger.

Ook lijkt het in beide gevallen alsof die ketel flink pendelt of dat de thermostaat low load aansturing doet, gezien het patroon van aanvoertemp en gasverbruik. Dat zou dus wellicht nog beter kunnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 20:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Remmit , @AXITECZON, @bert pit
Als jullie echt willen weten hoe efficiënt de HR ketel bij lage retourtemperaturen werkt:

(Voorbeeld)
AWB 2HR 28.02 WT - gasverbruik ca. 0,33 m³/h @BT ca. 6-7°C (ca. 3,1 kW waterzijdig)

diverse condensaatmetingen (g water per m³ gas) - een tijdje geleden gedaan:
1042 g/m³ water - BT 7 °C @80%rv (retour 22 - 27 °C; aanvoer ca. 23 - 42 °C)
1093 g/m³ water - BT 7 °C @90%rv (retour 22 - 27 °C; aanvoer ca. 22 - 42 °C)
1061 g/m³ water - BT 6 °C @92%rv (retour 28 - 32 °C; aanvoer ca. 28 - 49 °C)

Temperatuur rookgasafvoerpijp ca. 2-3°C boven de actuele retourtemperatuur
(lengte ca. 0,6 m tot dakdoorvoer - met schoolbordverf zwart gemaakt)

Als ik me niet vergis kan je met het laagcalorische Groninger gas (veel N2) maximaal 1,2 l water per m³ gas condenseren ( 110,7% rendement o.w.) - te behalen bij een retour van ca. 20°C? O-) )

YMMV

P.S.: Bij een gemiddelde? NL-rijtjeswoning is ook bij +2 °C buitentemperatuur de ondere modulatiegrens
van de meeste cv-ketels voor het te compenseren warmteverlies een factor TWEE te hoog.
Je krijgt dus altijd aan/uit c.q. low-load (behalve misschien na een nachtverlaging) - hier is niets aan te doen.
[edit]
@AXITECZON P.P.S.: Dat het geciteerde verslag qua meetmethodiek waardeloos is staat voor mij buiten kijf.
- Maar dat is ook niet het onderwerp van mijn contributie :z

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 04-02-2018 21:54 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AXITECZON
Er wordt in het verslag met 2 verschillende maximale temp gestookt nl. 55 en 80 graden, maar er wordt ook op de ene dag een uur minder verwarnt dan op de andere dag, en een uur minder verwarnen is altijd zuiniger, of je nu de maximale temperatuur op 55 of 80 graden zet maakt dan niet uit, de vergelijking met welke maximale temperatuur je dan ook verwarmt klopt dan niet meer. Je moet wel beide dagen het zelfde aantal uren verwarmen om een eerlijk vergelijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:43:
[...]

Even weer zitten googlen, maar kan geen antwoord op bovenstaand vinden.

Iemand?
Ik zie tegenwoordig meer stek rapporten dan stook rapporten, maar op zich is het best ok.
Je hebt een hr ketel van de 2e generatie en is dus al best een oud beestje. Wel een haast onverwoestbaar beestje ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/udmqNoA5AlwFCRR9h9ezGKxN/full.jpg
Dit is een rapport van een 3e generatie hr ketel (topline uit 2009) en die doet het wel wat beter.
Rechtse uitdraai is gemaakt op 40/30 cv water. De andere twee zijn van tapwater op 45 en tapwater op 60 graden ingesteld.
Alleen weet ik de retourT niet van die twee metingen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Oxellaar schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:30:
[...]

Ik zie tegenwoordig meer stek rapporten dan stook rapporten, maar op zich is het best ok.
Je hebt een hr ketel van de 2e generatie en is dus al best een oud beestje. Wel een haast onverwoestbaar beestje ;)

[afbeelding]
Dit is een rapport van een 3e generatie hr ketel (topline uit 2009) en die doet het wel wat beter.
Rechtse uitdraai is gemaakt op 40/30 cv water. De andere twee zijn van tapwater op 45 en tapwater op 60 graden ingesteld.
Alleen weet ik de retourT niet van die twee metingen.
Inmiddels 21 jaar. *O*

Met 980 kuub per jaar voor verwarmen, douchen met DWTW, vaatwasser en wasmachine er ook op. Zie ik vervanging niet echt zitten.
Wel proberen om het hoogste rendement te verkrijgen.
En voorzichtig eens naar een warmtepomp kijken.

Mooie meet printjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iMUgFkgSLBxX9M0DmSf6RG29/thumb.png

Ketel brandt al netjes 1,5 uur achter elkaar met een dT van 15 graden. Erg blij met de danfoss dynamic knoppen. Even invullen in de app en instellen. Daarna nog even met de IR meter langs de radiatoren en corrigeren. Het grijze gedeelte telt niet mee aangezien mijn radiatorknoppen "storing" hadden oftewel geen verbinding met het basisstation.

Het nog een andere vraag mbt de ketel instelling "Schakelverschil":
Uit de handleiding van mijn Bosch 30 HRC
code:
1
2
3
4
5
Het schakelverschil is de toegestane afwijking van de gewenste aanvoertemperatuur. 
Deze kan in stappen van 1 K worden ingesteld. 
De minimale aanvoertemperatuur is 35° °C.
Het schakelverschil kan van 00 tot 30 (0 tot 30 K) worden ingesteld. 
De basisinstelling is 10 (10 K).

- Bedoelen ze hiermee dat wanneer de thermostaat bijv 40 graden vraagt de ketel tot maximaal 50 graden door kan stoken.
- Of bedoelen ze hiermee dat wanneer de ketel uit gaat omdat de temperatuur bereikt is hij moet wachten op een verschil van 10 graden.

De parameter staat onder de instelling "Automatische schakelblokkering" en "Schakelblokkering" pag. 65
https://www.heluto.nl/ima...RS_gebruiksaanwijzing.PDF

Edit:
Nieuw record met aantal branduren achter elkaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tSPW16pbo7aD3LZtqFfyLQS5/thumb.png

[ Voor 9% gewijzigd door TheGrillmeister op 05-02-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 17:48
MdO82 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:58:
[...]

Toch nog eens achteraan gegaan.
Zojuist is er een monteur wezen kijken.
Temperatuur is niet hoger te krijgen dan 55 graden.

Hij vertelde mij dat het mogelijk (niet met zekerheid te zeggen) door de iSense thermostaat kan komen dat de printplaat (mogelijk) kapot is gegaan.

Zou dit inderdaad kunnen of is dit een verhaal om hun bijgeleverde thermostaat te blijven gebruiken ?
Ferroli zelf gaf ook al aan dat ze geen garantie gaven over de werking met de iSense.

Wil niet zeggen dat ik persé mijn thermostaat wil en blijf gebruiken, maar was benieuwd of dit mogelijk is,
Printunit is vandaag vervangen en het tapwater kan weer ingesteld worden op 65 graden ipv 55 graden

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02-2024
MdO82 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:06:
[...]

Printunit is vandaag vervangen en het tapwater kan weer ingesteld worden op 65 graden ipv 55 graden
Met iSense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Tichelmanm schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:44:

Edit:
Nieuw record met aantal branduren achter elkaar :)
[afbeelding]
Da’s grappig, telkens als je aanvoer temp flink stijgt duikt je retour temp een tijdje naar beneden. Ik zie momenteel net zoiets bij mij maar nog aparter: de aanvoertemp duikt bij mij ook tijdelijk naar beneden na eerst te zijn gestegen. (Ik heb niet van die mooie grafieken, sterker ik heb helemaal geen grafieken, maar ik volg af en toe wat de aanvoer doet via thermostaat installateursmenu en af en toe meet ik even bij de ketel).

Wat ik denk dat er bij jou gebeurt: heel wat meters retourleiding zijn nog niet ver afgekoeld terwijl de ketel stilstaat. Als de ketel start komt eerst dit warmere water de ketel in. Daarna volgt het water wat uit de afgekoelde radiatoren komt en dus duikt je retour meting bij de ketel. En je pomp staat waarschijnlijk behoorlijk langzaam?

Wat ik denk dat er bij mij gebeurt: hetzelfde, maar behalve dat ik de pomp trager heb staan, heb ik ook het minimum vermogen teruggeschroefd. Eigenlijk is dat minimum vermogen net iets te weinig voor de huidige koude periode. En ik denk dat de ketel na de initiele stijging van de aanvoertemp naar laaglast moduleert en het dan gewoon niet trekt in combinatie met dat dalende retour-effect. Pas na een tijdje gaat de aanvoer weer stijgen, als er eindelijk warmer water retour komt.

Warmt wel geleidelijk op zo. Iets te geleidelijk volgens mijn vrouw...

Wat ik overigens al vreesde. De laatste dagen heb ik elke dag het min.vermigen weer een procent hoger ingesteld, zit inmiddels alweer op 28%. En aan het moduleren van de honeywell heb ik nog steeds niet veel. De min.OT response temp staat nu op 54 graden. Het gaat allemaal maar net. Dikke kans dat ik de OT reactie uiteindelijk toch maar terug op aan/uit ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Remmit schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:08:
[...]

Da’s grappig, telkens als je aanvoer temp flink stijgt duikt je retour temp een tijdje naar beneden. Ik zie momenteel net zoiets bij mij maar nog aparter: de aanvoertemp duikt bij mij ook tijdelijk naar beneden na eerst te zijn gestegen. (Ik heb niet van die mooie grafieken, sterker ik heb helemaal geen grafieken, maar ik volg af en toe wat de aanvoer doet via thermostaat installateursmenu en af en toe meet ik even bij de ketel).

Wat ik denk dat er bij jou gebeurt: heel wat meters retourleiding zijn nog niet ver afgekoeld terwijl de ketel stilstaat. Als de ketel start komt eerst dit warmere water de ketel in. Daarna volgt het water wat uit de afgekoelde radiatoren komt en dus duikt je retour meting bij de ketel. En je pomp staat waarschijnlijk behoorlijk langzaam?

Wat ik denk dat er bij mij gebeurt: hetzelfde, maar behalve dat ik de pomp trager heb staan, heb ik ook het minimum vermogen teruggeschroefd. Eigenlijk is dat minimum vermogen net iets te weinig voor de huidige koude periode. En ik denk dat de ketel na de initiele stijging van de aanvoertemp naar laaglast moduleert en het dan gewoon niet trekt in combinatie met dat dalende retour-effect. Pas na een tijdje gaat de aanvoer weer stijgen, als er eindelijk warmer water retour komt.

Warmt wel geleidelijk op zo. Iets te geleidelijk volgens mijn vrouw...

Wat ik overigens al vreesde. De laatste dagen heb ik elke dag het min.vermigen weer een procent hoger ingesteld, zit inmiddels alweer op 28%. En aan het moduleren van de honeywell heb ik nog steeds niet veel. De min.OT response temp staat nu op 54 graden. Het gaat allemaal maar net. Dikke kans dat ik de OT reactie uiteindelijk toch maar terug op aan/uit ga zetten.
Mijn oude situatie:
Tichelmanm in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Let op het feit dat de retour bijna gelijk mee gaat met de aanvoer. Het 2e gedeelte van het plaatje is waar ik de Avdo klep heb verwijderd wegens een defect. Hierdoor steeg mijn delta over de ketel. Sinds ik alle radiatorkranen vervangen heb door danfoss dynamic heb ik ook een waterzijdig balans in mijn systeem wat naar mijn idee zorgt voor een langere stookduur en stabiele delta over de ketel. Hiervoor kon één thermostaat knop ervoor zorgen dat de radiator heel veel water kreeg omdat deze nergens gelimiteerd was, nu kan ik bijvoorbeeld alles open zetten.

Mijn pomp staat standaard oftewel: proportioneel hoog (modulerende pomp). Heb hem in het verleden wel is op proportioneel laag gezet maar dan gaat mijn te grote ketel (30kW) te snel uit omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Het minimum vermogen is bij mij standaard en tevens het laagst instelbare (32%). De ketel start met een minimale branderwaarde van 44% en waarschijnlijk het daarbij behorende pompvermogen, daarna moduleert hij altijd terug naar 32%. Na een tijdje op minimaal gedraaid te hebben gaat hij geleidelijk omhoog tot max 45% vermogen. Wanneer de ketel zijn maximale temperatuur van 60gr bereikt heeft moduleert hij netjes terug naar minimale waarde om deze vast te houden tot hij zijn warmte echt niet meer kwijt kan (ketel min = 7,1kW).

Kwa daling in de retour leiding denk ik dat jij aardig in de goede richting zit.

Kan het bij jou ook niet zijn dat jouw ketel met een hoger vermogen start en daarna terugzakt naar zijn minimale vermogen. Het hoger starten is denk ik een soort veiligheidswaarde waarbij het altijd werkt. Dit zou wel jouw initiële stijging kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Tichelmanm schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:14:
[...]
Kan het bij jou ook niet zijn dat jouw ketel met een hoger vermogen start en daarna terugzakt naar zijn minimale vermogen. Het hoger starten is denk ik een soort veiligheidswaarde waarbij het altijd werkt. Dit zou wel jouw initiële stijging kunnen verklaren.
Ik heb laatst volgens mij ergens gelezen dat de Intergas HRE gaat terug moduleren zodra de aanvoertemp 12 graden onder de gevraagde temp bereikt. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit is wat er gebeurt:

1 ketel krijgt max aanvoer verzoek van honeywell (momenteel 65C bij mij)
2 ketel moduleert naar max vermogen (momenteel 60% bij mij)
3 aanvoer stijgt tot 53C, ketel moduleert naar laag vermogen (momenteel 28% bij mij)
4 de honeywell gaat nu al (veel te vroeg) een lagere aanvoer vragen, die ik overigens overrule op 54C momenteel — die twaalf graden grens komt dus nu op 41 graden te zitten, waar de aanvoer flink boven zit, dus de ketel blijft voorlopig in laaglast
5 tegelijkertijd komt het koudere water uit de afgekoelde convectoren en radiatoren bij de ketel aan, terwijl de ketel op laaglast blijft, gevolg is dat de aanvoertemp onderuit dondert en slechts heel langzaam weer gaat klimmen.

Kan het niet bewijzen want ik heb niet van dat mooie meetspul. En de Intergas geeft de retourtemp niet door over de OT naar de honeywell.

Ik heb echter met heel creatief googlen niet meer die opmerking over twaalf graden terug kunnen vinden. Weet een van jullie dit misschien? (edit: @ThinkPad @Oxellaar @Seafarer @Microkid misschien?)

(Mijn ketel is een HRE 36/30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Remmit schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:50:
[...]
Ik heb laatst volgens mij ergens gelezen dat de Intergas HRE gaat terug moduleren zodra de aanvoertemp 12 graden onder de gevraagde temp bereikt. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit is wat er gebeurt:
Je brengt me op een klein idee, zal mijn vraag in het vorige bericht dan te maken kunnen hebben met de toegestane afwijking tussen de aanvoer/retour. Heb ooit ergens gelezen dat de Bosch ketel graag 10 graden verschil aanhoudt tussen aanvoer/retour maar kan het niet zo snel terug vinden

Mijn vraag was wat bedoelen ze met schakelverschil.
"Het schakelverschil is de toegestane afwijking van de gewenste aanvoertemperatuur."

Zouden ze hiermee dan bedoelen dat de ketel terug gaat moduleren bij een verschil van 10 graden?

Edit:

Vraag staat in dit bericht verder beschreven:

Gevonden in ander topic:
code:
1
2
3
In mijn geval regelt de ketel zijn vermogen terug tot 0 zodra de gevraagde aanvoertemp bereikt wordt.
Ik kan die delta overigens vrij gemakkelijk aanpassen, hoor. 
Default staat -ie op 10 graden verschil tussen ingestelde en gemeten temp.

hansdegit in "Gas besparen door middel van CV tuning"

Oftewel kan ik hieruit concluderen dat de ketel uit gaat wanneer een overschrijding van 10 graden (gemeten) is bereikt ten opzichte van het gevraagde setpoint vanaf de thermostaat.

EDIT:
Ik blijf bezig. Dus misschien toch mijn eerste vermoeden.
code:
1
2
Aanvoer ingesteld op 50. Wat gebeurt er: vlammetje erbij totdat aanvoer 50gr bereikt. 
Vlammetje uit. Aanvoer daalt tot onder de 40gr, vlammetje weer aan. I

hansdegit in "Gas besparen door middel van CV tuning"

[ Voor 43% gewijzigd door TheGrillmeister op 07-02-2018 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 12:44
Hallo! Ik zit met de handen in het haar om mijn gasverbruik. Ik hoop dat iemand wat advies heeft om het verbruik te drukken of om het verbruik in perspectief te zien.

De situatie: Sinds oktober 719 m³ verbruikt, en dat vind ik ontzettend veel voor ons twee. Ik woon in een tussenwoning uit '58, mijn partner is momenteel elke dag thuis en zit in principe altijd op 21 graden C in de woonruimte.

In 2016 heb ik een vloerverwarming laten aanleggen (bovenop houtenvloer, in de nieuwe uitbouw op betonvloer, overal met isoleerplaten). Dit systeem wordt aangestuurd met een pompsysteem waarbij de aanvoer temp op 40 graden C is ingesteld (uit mn hoofd), aangevoerd vanuit een Remeha Avanta CW5 op zolder (ingesteld op 65 graden C).

Het systeem verwarmt de hoofdruimte (woonruimte + keuken, bij elkaar ong. 40m²) en de gang (6 m²) met een open trapgat en een 'oude' voordeur. De hoofdruimte heeft aan voor- en achterkant HR++ ramen, aan de achterkant over de hele breedte (6m) en voorzien van roosters (4 stuks). De deur van de hoofdruimte naar de gang is een hangende schuifdeur (0,5 cm van de grond). Het plafond beneden is geisoleerd.

De bovenverdieping heeft een aantal kamers, waarvan de badkamer en het washok beide een kleine radiator hebben waarvan de kranen 'altijd' openstaan. De badkamer heeft ook electrische vloerverwarming met een schema.

Op zolder hangt de CV ketel, je kan net niet rechtop staan onder de nok, en aan de binnenkant van het dak zijn gipsplaten gemonteerd, met daar achter purschuim (voor zover ik kon zien met mijn lekenkennis).

De I-Sense klokthermostaat hangt in de hoofdruimte en hanteert een schema (die weet ik niet uit mijn hoofd).

Ik heb al een plan voor een gordijn bij de voordeur, want die is nat als het koud is. Dit lijkt me de grootste boosdoener, maar ik weet niet wat de volgende stap is als dit niet het gewenste verschil gaat maken.

Ik douche zelf om de dag hooguit 10 minuten, mijn vriendin doucht iets langer en iets vaker (gemiddeld 2 x in 3 dagen) en gaat 1 keer per week in bad. Het liefst verander ik zo weinig mogelijk aan ons huidige warmte comfort.

[ Voor 6% gewijzigd door dodners op 07-02-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Laatst online: 19-09 09:00
Volgens mij is dit helemaal niet zo gek voor een huis uit 1958 waar overdag altijd de verwarming aan staat op 21 graden.

Ik heb vanaf oktober tm gisteren 600m3 verbruikt. Hoekwoning 1972, inmiddels redelijk goed geïsoleerd. Wij wonen er met 5 personen, op 2 dagen in de week staat de verwarming overdag uit. De CV start 'ochtends op 18 graden en laat de thermostaat in stappen ophogen naar 20 graden 's avonds.

Vul je gebruik gegevens eens in op mindergas.nl, dit kun je met terugwerkende kracht doen.

Zie voorbeeld hoe ik thuis draai.

https://tweakers.net/ext/f/8YwDmmay5es7RqlXmPAmRV0i/full.png

Om te besparen zou je de temperatuur overdag op 20 kunnen zetten en 's nachts op 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Sinds oktober hebben wij ~500 m3 verbruikt, 2 personen, overdag altijd weg en dus kachel uit, bouwjaar 1965 matig geïsoleerd. ~700 m3 klinkt dus niet slecht voor een ouder huis en veel thuis.

Alles komt en staat met meten meten meten, zonder dat kun je nooit weten waar de verbeterpunten binnen een installatie liggen. Meet bijv de aanvoer en retour van de ketel met simpele metertjes van bijv eBay. Denk dat er overigens genoeg voorbeelden in dit topic staan. Een IR meter is altijd handig en tevens goedkoop te verkrijgen op eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Laatst online: 20-01 12:44
Bedankt voor het advies! Voor inzicht dacht ik aan een OTGW die communiceert met mijn Domoticz, maar ik kijk eerst hoever ik met alleen de I-Sense kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
ik heb sinds 20 oktober tot nu +/- 800m3 gas verbruikt, in een jaren 30 hoekhuis met weinig isolatie en gemiddeld 4 dagen per week iemand thuis overdag (weekend + thuiswerken). wonen ook met zn 2en

21 graden (zeker overdag) is behoorlijk hoog. moet je zelf weten maar ik zou overdag de temperatuur wat lager zetten (19,5) en dan vanaf 17:00 op gaan stoken naar 21 graden.

volgens mindergas is de prognose voor het hele jaar zo'n 1400m3 incl koken en warm water.

[ Voor 13% gewijzigd door jorisjan op 08-02-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

even een vraag mbt mijn dakdoorvoer pijp van de remeha calenta

nu had ik vandaag de onderhoudsmonteur over de vloer, netjes pakking vervangen en afgesteld op juiste co etc.

tijdens de storm is het bovenste kapje 'paraplu' van de doorvoer gewaaid. het is al een oud model en los niet leverbaar. Verder is de doorvoer nog prima

even als voorbeeld (dus het is niet dit model)

https://www.warmteservice...e-HR-kop-80-mm/p/51253085

dan gaat het dus om dit onderdeel

https://www.warmteservice...p-Skyline-3000/p/52353505

Volgens de monteur is vervangen (de totale pijp dus enkel voor het kapje) ook niet nodig en mag het er best in regenen omdat het dan via de ketel wegloopt.

nu kom ik daar over aan het denken en als dat zo is prima natuurlijk. Maar is dit niet op enige manier schadelijk voor de ketel ? maw ik bespaar op de dakdoorvoer maar de ketel gaat wel eerder stuk ?

of is het enkel zoals hij aangeeft om vogels etc eruit te houden en is water geen probleem ?
@Oxellaar wat is jou mening O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 08-02-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
Ik kan me voorstellen dat de kap ook rondvliegend vuil uit de ketel houd. Bladeren enzo. Maar of dat een probleem is hangt denk ik van de specifieke situatie af (wel / geen bomen bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AXITECZON
Dat kapje zit er niet voor niks op, anders hadden ze het er net zo goed af kunnen laten bij het ontwerpen ervan. Die monteur die met zon advies komt, kwam er bij mij niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
Ik zit vwb het waterzijdig inregelen met één probleem volgens mij. De radiator in de badkamer..... Het is een handdoek model van Plieger en wat ik ook doe aan de aanvoer (afknijpen), de aan- en afvoer temperatuur blijven bijna gelijk. Ik kan hooguit een delta T van 3-4 graden krijgen. Bij een cv aanvoer van 65-70 graden, komt er dus best heel warm water de retour in. Als ik deze radiator dichtdraai dan is alles veel beter in balans qua aanvoer/retour. Ik heb nu al zoveel geknepen dat de radiator een enorm kabaal maakt in de leidingen en dat wil ik zo niet houden. Ik heb hem vooralsnog dus maar dichtgedraaid, maar dat vind ik ook niet echt optimaal met deze buitentemperaturen.

Wat kan ik doen? Een andere radiator? Ik ben er niet voldoende in thuis, maar kan ik iets hieraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbocinqy
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ben ook maar een newbie.
Bij mn broer hetzelfde probleem met zo'n design radiator. In/uit bleef nagenoeg gelijk. Bij hem wel in serie met een vloerverwarming dus iets minder erg.
Afstellen met alleen thermostaatknoppen was toch al niet zo'n succes daar.

Misschien kan je de pompsnelheid wat omlaag zetten om leidingruis tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:36:
even een vraag mbt mijn dakdoorvoer pijp van de remeha calenta

nu had ik vandaag de onderhoudsmonteur over de vloer, netjes pakking vervangen en afgesteld op juiste co etc.

tijdens de storm is het bovenste kapje 'paraplu' van de doorvoer gewaaid. het is al een oud model en los niet leverbaar. Verder is de doorvoer nog prima

even als voorbeeld (dus het is niet dit model)

https://www.warmteservice...e-HR-kop-80-mm/p/51253085

dan gaat het dus om dit onderdeel

https://www.warmteservice...p-Skyline-3000/p/52353505

Volgens de monteur is vervangen (de totale pijp dus enkel voor het kapje) ook niet nodig en mag het er best in regenen omdat het dan via de ketel wegloopt.

nu kom ik daar over aan het denken en als dat zo is prima natuurlijk. Maar is dit niet op enige manier schadelijk voor de ketel ? maw ik bespaar op de dakdoorvoer maar de ketel gaat wel eerder stuk ?

of is het enkel zoals hij aangeeft om vogels etc eruit te houden en is water geen probleem ?
@Oxellaar wat is jou mening O-)
Er staan honderden dakdoorvoeren zonder dat kapje in Nederland. Ik verwacht niet snel problemen, maar het hoort er natuurlijk op te zitten. Het zorgt voor een balans tussen toevoerlucht en afvoer rookgassen. Er mag geen over of onderdruk komen op één van deze twee. En er mag natuurlijk geen vuil of vogels in de afvoer komen.

Ik zou hem vervangen, of minimaal zorgen dat er geen vuil in kan komen. Inregenen is geen probleem

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
henk99 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:12:
Ik zit vwb het waterzijdig inregelen met één probleem volgens mij. De radiator in de badkamer..... Het is een handdoek model van Plieger en wat ik ook doe aan de aanvoer (afknijpen), de aan- en afvoer temperatuur blijven bijna gelijk. Ik kan hooguit een delta T van 3-4 graden krijgen. Bij een cv aanvoer van 65-70 graden, komt er dus best heel warm water de retour in. Als ik deze radiator dichtdraai dan is alles veel beter in balans qua aanvoer/retour. Ik heb nu al zoveel geknepen dat de radiator een enorm kabaal maakt in de leidingen en dat wil ik zo niet houden. Ik heb hem vooralsnog dus maar dichtgedraaid, maar dat vind ik ook niet echt optimaal met deze buitentemperaturen.

Wat kan ik doen? Een andere radiator? Ik ben er niet voldoende in thuis, maar kan ik iets hieraan doen?
Als het debiet niet te hoog is is, dan zal de hogere retour van deze ene radiator door vermenging met de andere retours maar een kleine invloed hebben op je ketel. Lawaai is natuurlijk hinderlijk, staan je andere radiatoren niet teveel dicht?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

henk99 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:12:

Volgens mij is het probleem dat een handdoek-radiator vooral gemaakt is om mooi(er) te zijn en dat dit design ten koste gaat van de warmte afdracht. Het is eigenlijk gewoon een extra stuk verwarmingsbuis ;).

Ik zou dan het debiet zoveel mogelijk knijpen net voordat ie herrie begint te maken en me er verder niet zoveel zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
naftebakje schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 07:59:
[...]
Als het debiet niet te hoog is is, dan zal de hogere retour van deze ene radiator door vermenging met de andere retours maar een kleine invloed hebben op je ketel. Lawaai is natuurlijk hinderlijk, staan je andere radiatoren niet teveel dicht?
zandpaddo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:42:
[...]

Volgens mij is het probleem dat een handdoek-radiator vooral gemaakt is om mooi(er) te zijn en dat dit design ten koste gaat van de warmte afdracht. Het is eigenlijk gewoon een extra stuk verwarmingsbuis ;).

Ik zou dan het debiet zoveel mogelijk knijpen net voordat ie herrie begint te maken en me er verder niet zoveel zorgen over te maken.
Oké duidelijk, bedankt beiden. Dat van het lage debiet en de kleine invloed maakt me wat geruster. Ik heb verder niet veel dicht staan. Er zitten echter niet veel radiatoren aan deze tak van het CV net.

@zandpaddo Ik zag deze radiator juist als een 'kortsluiting' in mijn cv net. Ik begrijp niet helemaal dat je het een extra stuk verwarmingsbuis noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

henk99 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:20:
[...]

[...]

Oké duidelijk, bedankt beiden. Dat van het lage debiet en de kleine invloed maakt me wat geruster. Ik heb verder niet veel dicht staan. Er zitten echter niet veel radiatoren aan deze tak van het CV net.

@zandpaddo Ik zag deze radiator juist als een 'kortsluiting' in mijn cv net. Ik begrijp niet helemaal dat je het een extra stuk verwarmingsbuis noemt.
Ja, het is in feite ook een kortsluiting want het is "een stuk verwarmingsbuis" van aanvoer naar retour. Maar als je het debiet laag kunt houden, zou het maar een kleine kortsluiting zijn en niet van grote invloed op je totale retourtemperatuur. Je mengt dan een klein beetje warm water met veel meer kouder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
zandpaddo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:46:
[...]

Ja, het is in feite ook een kortsluiting want het is "een stuk verwarmingsbuis" van aanvoer naar retour. Maar als je het debiet laag kunt houden, zou het maar een kleine kortsluiting zijn en niet van grote invloed op je totale retourtemperatuur. Je mengt dan een klein beetje warm water met veel meer kouder water.
Haha, oké...klopt het in mijn hoofd ook weer 8)7
Ik ga proberen het debiet laag te houden idd, en tegelijkertijd de geluiden zo zacht mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Vandaag gevonden dat ik in in mijn cv-ketel ook de retourtemp kan raadplegen en tot mijn schrik was dat 65 graden (stookte op dat moment 75 graden). (Jaren 30 woning en het is koud tenslotte)

- Meteen al mijn radiatoren nagemeten maar deze zitten max op 50 graden retour temp (invoer rond de 70), dus dat kan ik niet rijmen.
- Enkel de handdoekradiator zou warmer kunnen zijn, die is slecht meetbaar ivm glimmende oppervalkte, dus deze direct dichtgedraaid.

Echter blijft mijn retourtemp rond de 65 graden. Dit zou dus absoluut niet moeten kunnen mits er kortsluiting in mijn systeem zit.

Nu zit er een bypass klep / kortsluitcircuit (AVDO?) tussen de aanvoer en retour om water rond te kunnen pompen als alle radiatore dicht staan. Aan beide kanten van deze klep meet ik dezelfde hoge temperatuur, dus lijkt dat deze dus geactiveerd wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling (alleen in geval van nood), want de radiatoren staan gewoon open.

Nu viel mij op dat deze op de allerlaagste setting staat, dus dat lijkt me het probleem. De klep is instelbaar van <100 tot 500 mbar, en hij staat onder de 100mbar. Wat is een veilige instelling voor deze klep?

[ Voor 5% gewijzigd door zandpaddo op 09-02-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
Moet je normaal instellen dat ie net open gaat als alle radiatoren dicht staan. Geen ervaring mee, maar ws op laagste setting zetten, alle radiatoren dicht, en dan setting verhogen tot je hoort dat ie begint te knijpen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
zandpaddo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:42:
[...]
Volgens mij is het probleem dat een handdoek-radiator vooral gemaakt is om mooi(er) te zijn en dat dit design ten koste gaat van de warmte afdracht.
[...]
En om handdoeken over te hangen natuurlijk. Maar die handdoeken beperken dan de warmte-uitstraling en convectie nog meer. Dus wellicht minder handdoeken erover hangen of die handdoeken in de lengte vouwen zodat ze smaller worden en er meer afgifte kan zijn. Ik verwacht overigens niet dat dit de retour significant zal verlagen.

Zelf heb ik ook een design-handdoekenradiator hangen, deze is eigenlijk wel netjes ontworpen, hij heeft een aantal vlakke banen ipv. ronde pijpen, en die vlakken kantelen iets naar voren zodat er wat meer straling naar de vloer gaat dan naar het plafond en de mv-afvoer. Als ik ‘m niet vol handdoeken hang natuurlijk ;)

(maar daar hou ik dus een beetje rekening mee, tenzij het om natte handdoeken gaat)

EDIT: deze dus, hier kun je zien wat ik bedoel met gekantelde vlakken:
https://www.google.nl/sea...source=lnms&tbm=isch&sa=X

EDIT2: is de situatie werkelijk zo zwart als in het volgende artikel wordt gesteld? Ik heb het laatste jaar regelmatig vrienden/familie gewezen op potentiele besparing van gas/Euro’s door cv tuning, zelfs aangeboden mee te denken of zelfs mee te helpen, maar het idee resoneert helemaal niet. Hebben jullie dat ook? Met deze nieuwe situatie is er toch wel groeiend maatschappelijk belang bij inregelen en tuning...
https://www.ensoc.nl/nieu...as-meer-gas-uit-rusland-/

[ Voor 24% gewijzigd door Remmit op 09-02-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:17
@zandpaddo Heb je in het hele systeem alleen maar thermostaatknoppen? Zo nee, dan zou ik die bypass gewoon weghalen of zo zwaar mogelijk zetten.

Ik heb hier op de bovenverdieping allemaal thermostaatknoppen, beneden zitten 3 radiatoren met normale kranen. Die in de woonkamer hebben geen knop, moet je met een tang bedienen. Ik heb dan ook geen bypass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
[b][message=54182629,noline]Remmit schreef op dinsdag 6 februari 2018
Ik heb echter met heel creatief googlen niet meer die opmerking over twaalf graden terug kunnen vinden. Weet een van jullie dit misschien? (edit: @ThinkPad @Oxellaar @Seafarer @Microkid misschien?)

(Mijn ketel is een HRE 36/30)
Geen idee. Hoogstens dat de thermostaat de ketel zo aanstuurd omdat hij het voldoende vind.

Als ik een koude radiator open, dan gaat de ketel hier na een paar seconden op reageren,
In kleine stapjes harder branden om weer op de gewenste aanvoer temperatuur te komen.

Als tijdens het aanwarmen ijskoud water de ketel in gaat word dit ook na een 10 sec. gecorrigeerd door in stapjes wat harder te gaan branden.

Zoals het hoort lijkt mij.

Lees ik jouw verhaal dan werkt er iets niet goed in de software.

Ik zou eens een tijdje een aan uit thermostaat proberen.

Edit: je andere post gelezen. Vermogen te laag zetten veroorzaakt dit. Waarom vermogen niet hoger?

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 09-02-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
Mindergas.nl & woningtypen.

Stomme vragen bestaan niet dus bij deze: Onze woning is benoemd als eindwoning (hoekwoning dus). Op mindergas is het verbruik voor deze woning aan de hoge kant ondanks zijn A label(bwjr 2004, HR++, alle soorten isolatie (vloer, muur, dak) naar de maatstaven van 2004, HR Remeha Tzerra 39 CW5, Aquasol 3 zonneboiler. Strikt gezien is onze woning een 2 onder 1 kap want alleen de woning van de buren staat er tegenaan en die staat aan de andere zijde ook vrij. Heb ik nou een 2 onder 1 kap of een hoekwoning en is er iemand die die invloed kan uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 14:49
svh64 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:39:
Mindergas.nl & woningtypen.

Stomme vragen bestaan niet dus bij deze: Onze woning is benoemd als eindwoning (hoekwoning dus). Op mindergas is het verbruik voor deze woning aan de hoge kant ondanks zijn A label(bwjr 2004, HR++, alle soorten isolatie (vloer, muur, dak) naar de maatstaven van 2004, HR Remeha Tzerra 39 CW5, Aquasol 3 zonneboiler. Strikt gezien is onze woning een 2 onder 1 kap want alleen de woning van de buren staat er tegenaan en die staat aan de andere zijde ook vrij. Heb ik nou een 2 onder 1 kap of een hoekwoning en is er iemand die die invloed kan uitleggen?
Het ontloopt elkaar niet zoveel.. doorgaans is een hoekwoning wat groter
http://www.energiesite.nl...en-gemiddeld-gasverbruik/

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
Daannn1987 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:02:
[...]

Het ontloopt elkaar inderdaad niet veel maar als ik als woningtype 2 onder 1 kap invul op mindergas dan is mijn woning "gemiddeld" in gebruik. Bij hoekwoning is dat meer (ahum) dan gemiddeld.

Voor een A label woning uit 2004 zou ik verwachten dat ik beneden het gemiddelde uit zou komen. Ik heb het CBS nog niet geraadpleegd (als daar zowiezo iets te vinden is). Als ik namelijk gemiddeld verbruik voor een 2 kapper dan zou het gemiddelde van de 2 kappers bot gezegd uit de periode na ~2000 zijn.

Als je kijkt naar de bouwvoorschriften die golden in 2004 dan zijn die vele malen beter (strenger) dan woningen die gebouwd zijn van voor 1995.
(geluids-)Isolatie tussen woningen is met behulp van aparte tussenmuren + isolatie, fundering idem (liggen thermisch en geluidstechnisch los van elkaar. Alleen de kap ( dakpannen) loopt door (maar dat geld ook voor een rijtjeswoning, hoekwoning, 2-onder 1 kap uit die tijd).

Dat zou dus ook kunnen betekenen dat moderne woningen minder "profiteren" van het ontbreken van bepaalde bouwkundige zaken dan oudere woningen. De invloed van het stookgedrag van mijn buren wat positief zou kunnen zijn voor mij is waarschijnlijk verwaarloosbaar. Bij oudere woningen heb je gratis "muurverwarming" (maar ook gratis herrie). Elk voordeel heb zijn nadeel. 8)7

N.b.: Bouwjaar + energie label op kunnen geven op mindergas zou zeer verhelderend kunnen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door svh64 op 09-02-2018 20:57 . Reden: Invoermogelijkheden mindergas ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
svh64 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:52:
[...]

Het ontloopt elkaar inderdaad niet veel maar als ik als woningtype 2 onder 1 kap invul op mindergas dan is mijn woning "gemiddeld" in gebruik. Bij hoekwoning is dat meer (ahum) dan gemiddeld.

Voor een A label woning uit 2004 zou ik verwachten dat ik beneden het gemiddelde uit zou komen. Ik heb het CBS nog niet geraadpleegd (als daar zowiezo iets te vinden is). Als ik namelijk gemiddeld verbruik voor een 2 kapper dan zou het gemiddelde van de 2 kappers bot gezegd uit de periode na ~2000 zijn.

Als je kijkt naar de bouwvoorschriften die golden in 2004 dan zijn die vele malen beter (strenger) dan woningen die gebouwd zijn van voor 1995.
(geluids-)Isolatie tussen woningen is met behulp van aparte tussenmuren + isolatie, fundering idem (liggen thermisch en geluidstechnisch los van elkaar. Alleen de kap ( dakpannen) loopt door (maar dat geld ook voor een rijtjeswoning, hoekwoning, 2-onder 1 kap uit die tijd).

Dat zou dus ook kunnen betekenen dat moderne woningen minder "profiteren" van het ontbreken van bepaalde bouwkundige zaken dan oudere woningen. De invloed van het stookgedrag van mijn buren wat positief zou kunnen zijn voor mij is waarschijnlijk verwaarloosbaar. Bij oudere woningen heb je gratis "muurverwarming" (maar ook gratis herrie). Elk voordeel heb zijn nadeel. 8)7

N.b.: Bouwjaar + energie label op kunnen geven op mindergas zou zeer verhelderend kunnen werken.
Even je vorige posts erbij gezocht maar je verbruik is idd vrij fors.. Heb je geen gaslek oid?
Alle gebruikers uitzetten -> gasmeter checken -> 2 uurtjes wachten -> nogmaals checken.

Woning hier is uit 2002 en had een gasverbruik van < 700m3 (wel met WTW-d)

Ondertussen is dit <100m3 maar de ketel doet alleen nog tapwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
Daannn1987 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:59:
[...]

Even je vorige posts erbij gezocht maar je verbruik is idd vrij fors.. Heb je geen gaslek oid?
Alle gebruikers uitzetten -> gasmeter checken -> 2 uurtjes wachten -> nogmaals checken.

Woning hier is uit 2002 en had een gasverbruik van > 700m3 (wel met WTW-d)
Nee, geen lek alleen wel een nieuwe gasmeter sinds 2 weken waardoor ik weer op dit forum terecht kwam.
Dankzij overige forumleden werd ik geattendeerd op mindergas en heb daar de historische gegevens ingevoerd en vul nu dagelijks mijn verbruik in na nachtstand ketel. Dat ga ik eerst maar eens een maand (of 2) volhouden voordat ik conclusies ga trekken. Ondertussen dus ook nog maar even niets verandert aan de huidige instellingen want dat zou mijn verbruik fysiek gezien ten goede kunnen komen maar bewijstechnisch gezien de boel om zeep helpen. Stand nu zit ik op +18% verbruik sinds vervanging meter maar over voorgaande jaren heb ik alleen de jaarstand op kunnen geven.

Mijn ketel is in 2016 vervangen en dat hielp over 2016/2017 veel maar nu zit het even tegen zeg maar... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
svh64 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:10:
[...]

Nee, geen lek alleen wel een nieuwe gasmeter sinds 2 weken waardoor ik weer op dit forum terecht kwam.
Dankzij overige forumleden werd ik geattendeerd op mindergas en heb daar de historische gegevens ingevoerd en vul nu dagelijks mijn verbruik in na nachtstand ketel. Dat ga ik eerst maar eens een maand (of 2) volhouden voordat ik conclusies ga trekken. Ondertussen dus ook nog maar even niets verandert aan de huidige instellingen want dat zou mijn verbruik fysiek gezien ten goede kunnen komen maar bewijstechnisch gezien de boel om zeep helpen. Stand nu zit ik op +18% verbruik sinds vervanging meter maar over voorgaande jaren heb ik alleen de jaarstand op kunnen geven.

Mijn ketel is in 2016 vervangen en dat hielp over 2016/2017 veel maar nu zit het even tegen zeg maar... :(
En wat heb je al gedaan om het gedrag van de ketel te checken?
Al waterzijdig ingeregeld?

Wat is je afgifte systeem? Temperatuur CV ketel?

Lektest heb je dus al gedaan? Ik had een lek voor het gasblok van de CV ketel.. was niet veel maar doordat ik m'n gasmeterstand continue bijhoud kwam het aan het licht.

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 09-02-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
Daannn1987 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:13:
[...]

En wat heb je al gedaan om het gedrag van de ketel te checken?
Al waterzijdig ingeregeld?

Wat is je afgifte systeem? Temperatuur CV ketel?
Die gegevens ben ik wel aan het opnemen maar ik verander nu even niets aan welke instelling dan ook. Sinds de vervanging van de ketel in 2016 draait deze met dezelfde instellingen als nu (inclusief programma).
Het is héél verleidelijk om te gaan tweaken maar ik wil eerst weten of ik een gas meter dispuut ga krijgen met Liander. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
Daannn1987 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:13:
[...]

.......

Lektest heb je dus al gedaan? Ik had een lek voor het gasblok van de CV ketel.. was niet veel maar doordat ik m'n gasmeterstand continue bijhoud kwam het aan het licht.
Inderdaad, lektest gedaan en gelukkig geen lek. Als die +18% daardoor verklaard had kunnen worden dan hadden wij nu waarschijnlijk geen huis meer gehad (in het gunstigste geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
svh64 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:48:
[...]

Inderdaad, lektest gedaan en gelukkig geen lek. Als die +18% daardoor verklaard had kunnen worden dan hadden wij nu waarschijnlijk geen huis meer gehad (in het gunstigste geval).
Hoe kom je op 18%? 18% op basis van graaddag of gewoon op een periode?

Als je niet op graaddag filtert zegt dit helemaal niets.
Graaddag is ook niet 100% zuiver omdat het geen rekening met wind en zon houd (en ook niet met de interne warmtebronnen in de woning) maar geeft wel een stuk duidelijker beeld dan klakkeloos periodes vergelijken.

Om je een idee te geven:
24 t/m 31 jan had 121 graaddagen
1 t/m 8 feb had 169 graaddagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
zandpaddo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:49:
Vandaag gevonden dat ik in in mijn cv-ketel ook de retourtemp kan raadplegen en tot mijn schrik was dat 65 graden (stookte op dat moment 75 graden). (Jaren 30 woning en het is koud tenslotte)

- Meteen al mijn radiatoren nagemeten maar deze zitten max op 50 graden retour temp (invoer rond de 70), dus dat kan ik niet rijmen.
- Enkel de handdoekradiator zou warmer kunnen zijn, die is slecht meetbaar ivm glimmende oppervalkte, dus deze direct dichtgedraaid.

Echter blijft mijn retourtemp rond de 65 graden. Dit zou dus absoluut niet moeten kunnen mits er kortsluiting in mijn systeem zit.

Nu zit er een bypass klep / kortsluitcircuit (AVDO?) tussen de aanvoer en retour om water rond te kunnen pompen als alle radiatore dicht staan. Aan beide kanten van deze klep meet ik dezelfde hoge temperatuur, dus lijkt dat deze dus geactiveerd wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling (alleen in geval van nood), want de radiatoren staan gewoon open.

Nu viel mij op dat deze op de allerlaagste setting staat, dus dat lijkt me het probleem. De klep is instelbaar van <100 tot 500 mbar, en hij staat onder de 100mbar. Wat is een veilige instelling voor deze klep?
al met een IR meter gemeten op de buizen vlakbij de ketel? welke temperaturen kwamen daar uit? je zal niet de eerste zijn waarbij de ketel (minimaal) 10 graden hoger aangeeft dan daadwerkelijk is... of dat dan schadelijk/verkeerd is laat ik in het midden (maar ik denk zelf dat het niks uitmaakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
Daannn1987 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:02:
[...]

geinig, ook eens mee zitten spelen en in mijn geval is de hoekwoning +/- 200m3 zuiniger dan de 2 onder 1 kap woning.

had m op 2 onder 1 kap staan (werkelijke situatie) maar nu op hoekwoning en mijn feitelijk gasverbruik loopt nagenoeg gelijk met het gemiddelde. leuk om komende maanden mee te vergelijken of ik op of onder dat gemiddelde kan blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbocinqy
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Kwam dit net tegen.
Misschien interessant.
Ik blijf nog wel even bij een klokthermostaat en wat slim denken.

https://computertotaal.nl...imme-thermostaten-getest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@zandpaddo zoals gezegd testen. Hou er overigens rekening mee dat hij ook stuk kan zijn. Ik had een relatief nieuwe dure danfoss die zelfs op de maximaal dicht stand terwijl de vloerverwarming draaide en diverse rads open waren gewoon open ging. Juist in een nieuwe lus om de vv extra flow te geven. Die is er dus weer tussenuit inmiddels want hij ging totaal zijn doel voorbij (radiator verder die volledig open stond werd dus ook niet warm)

gister ook nog even de temp nagelopen. aanvoer fixed op max 50 graden en retour rond de 33 - 38 :)

redelijk rendement moet ik zo uit mijn (net weer co2 afgestelde) ketel halen

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 10-02-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
Daannn1987 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:03:
[...]

Hoe kom je op 18%? 18% op basis van graaddag of gewoon op een periode?

Als je niet op graaddag filtert zegt dit helemaal niets.
Graaddag is ook niet 100% zuiver omdat het geen rekening met wind en zon houd (en ook niet met de interne warmtebronnen in de woning) maar geeft wel een stuk duidelijker beeld dan klakkeloos periodes vergelijken.

Om je een idee te geven:
24 t/m 31 jan had 121 graaddagen
1 t/m 8 feb had 169 graaddagen
Zie bijgaande grafiek. Op 31-1 is de gasmeter vervangen.
Verbruik 1-1-18 t/m 9-2-18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
svh64 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:16:
[...]

Zie bijgaande grafiek. Op 31-1 is de gasmeter vervangen.
[afbeelding]
Zie hier mijn gegevens (is wel met een warmtepomp die nogal wat vermogensafgifte wisselingen heeft bij wisselden luchtvochtigheid en temperatuur, maar toch) (m3 is eigenlijk kWh, vindt mindergas wel fijn werken dus scriptje upload automatisch dagelijks verbruik van de warmtepomp)
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/aq1dubqtt/Schermafbeelding_2018-02-10_om_12.22.13.png

Vs bij jou:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/exbc5CUMSr8UmT1Pg9EFqYDk/full.png

Ik zie exact hetzelfde patroon... doe er uw voordeel mee...

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 10-02-2018 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:23:
[...]

Zie hier mijn gegevens (is wel met een warmtepomp die nogal wat vermogensafgifte wisselingen heeft bij wisselden luchtvochtigheid en temperatuur, maar toch) (m3 is eigenlijk kWh, vindt mindergas wel fijn werken dus scriptje upload automatisch dagelijks verbruik van de warmtepomp)
[afbeelding]

Vs bij jou:
[afbeelding]

En hier nog een - bungalow (bijna) vrijstaand, 156m2 woonoppervlak. Het valt me op hoeveel onregelmatiger mijn gasverbruik van dag tot dag is, vergeleken met de eerste 2 voorbeelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ey94Qq6NZVBFidllwN4bDlxj/full.png

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svh64
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:23:
[...]

Interresant:
Wijk aan Zee als weerstation versus Schiphol laat in ieder geval mooiere rondingen zien (inlvoed zee) hoewel de afstand hemelsbreed ~25km is. Schiphol is wat "nerveuzer".

Vergelijk Daannn1987 - svh64

Je ziet bij jou wel duidelijk invloed van je WTW op warmere dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
cville schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:25:
[...]

En hier nog een - bungalow (bijna) vrijstaand, 156m2 woonoppervlak. Het valt me op hoeveel onregelmatiger mijn gasverbruik van dag tot dag is, vergeleken met de eerste 2 voorbeelden.
Wordt er om de dag niet/nauwelijks gestookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of er is trage vloerverwarming met een domme thermostaat die een dikke overshoot geeft?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
svh64 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:41:
[...]

Wordt er om de dag niet/nauwelijks gestookt?
Dat is mijn oorspronkelijke observatie waar mijn CV probleem toentertijd (2014) mee begon. Dit was het gevolg van een forse overshoot die inmiddels (1CV ketel, 4 thermostaten en een omgebouwde verdeler later - zie mijn vorige postings) nagenoeg tot het verleden behoort.

Voor het gevoel is er geen overshoot meer maar het wisselende gasverbruik blijft raadselachtig. In de genoemde plaatjes valt het extra op. Er is natuurlijk een enorm warmtebuffer en ik merk dat de verwarming soms om 14:00 uitgaat en soms pas op de klokthermostaat om 21:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Proton_ schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:47:
Of er is trage vloerverwarming met een domme thermostaat die een dikke overshoot geeft?
Zie mijn vorige post. Ja, trage vloerverwarming met op dit moment een Remeha iSense v30 als thermostaat.
Overshoot treedt nog v.n.l. op bij zoninstraling en is m.i. niet te vermijden (veel glas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
cville schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:56:
[...]

Zie mijn vorige post. Ja, trage vloerverwarming met op dit moment een Remeha iSense v30 als thermostaat.
Overshoot treedt nog v.n.l. op bij zoninstraling en is m.i. niet te vermijden (veel glas)
Ik ben absoluut een leek op vloerverwarmingsgebied maar in mijn ogen lijkt het er dan bijna op of de vloer om de dag gevoed wordt vanuit de cv en op de andere dagen niet. Heb je de aanvoer retour over de vloerverwarming al eens een week gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
svh64 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:11:
[...]

Ik ben absoluut een leek op vloerverwarmingsgebied maar in mijn ogen lijkt het er dan bijna op of de vloer om de dag gevoed wordt vanuit de cv en op de andere dagen niet. Heb je de aanvoer retour over de vloerverwarming al eens een week gemeten?
Ja, alle relevante data wordt 1 keer per minuut gemeten. Zie een aantal van mijn recente posts voor plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
cville schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:31:
[...]

Ja, alle relevante data wordt 1 keer per minuut gemeten. Zie een aantal van mijn recente posts voor plaatjes.
Ik heb eens even teruggelezen. Dat is een beste opstelling. Wow!
Helaas moet ik nu ook zeggen dat dit even boven mijn pet gaat. Voordat ik me helemaal ingelezen heb en alles uitgeplozen ben ik klaar voor mijn doctoraal verwarmingstechniek.

Misschien een idee om het eens voor te leggen aan een TU als onderzoeksobject voor een afstudeeropdracht. Data heb je zat en ze zijn dol op vraagstukken die wat ingewikkelder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@cville ik lees je relaas nu terug van 2015-wat een avontuur zeg :)

Mijn vermoeden is dat je gependel helemaal niet erg is en by design.
Ook denk ik dat nachtverlaging icm de plak beton nooit gaat werken - als de tijdconstante van je vloer ook ca 12 uur is (niet ondenkbaar), dan moet de thermostaat helderziend zijn om goed te kunnen regelen en precies tegengesteld aan het klokprogramma stoken.
Het blijft een beetje hit-and-miss en gokken, maar als je nog zin hebt in een experiment kan je een week loggen wat een constant setpoint doet met het gasverbruik en modulatie.
Dat maakt het leven van de thermostaat in ieder geval makkelijker.

Ook een out of the box idee: schroef een verwarmingselement in je badkamerradiator, dan ben je van de twee temperatuurzones af - volgens mij zou dat in de huidige opzet alleen werken met een buffervat en losse pompen, en dat is wat overkill voor een enkele badkamer.
Wild idee 2:
Weersafhankelijk stoken
Wild idee 3:
Een goedkope 5 kW lucht/water warmtepomp met subsidie regelen, die past veel beter bij je benodigde modulatiebereik. Gas heb je dan maar een paar dagen per jaar nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Interessante ideeën :) Ik geef een paar reacties...
Proton_ schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:03:
@cville ik lees je relaas nu terug van 2015-wat een avontuur zeg :)

Mijn vermoeden is dat je gependel helemaal niet erg is en by design.
Het pendelen is met de installatie van de iSense opgelost. Ik denk niet dat 100 branderstarts per dag "by design" is.

Hieronder het verschil tussen de Spider en de iSense. De installatiedatum was 2018-01-12. Zoals je ziet is het pendelen duidelijk afgenomen en geen probleem meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LOGOLfC46iE4BgxNj6yCf2O1/full.png
Ook denk ik dat nachtverlaging icm de plak beton nooit gaat werken - als de tijdconstante van je vloer ook ca 12 uur is (niet ondenkbaar), dan moet de thermostaat helderziend zijn om goed te kunnen regelen en precies tegengesteld aan het klokprogramma stoken.
Het blijft een beetje hit-and-miss en gokken, maar als je nog zin hebt in een experiment kan je een week loggen wat een constant setpoint doet met het gasverbruik en modulatie.
Dat maakt het leven van de thermostaat in ieder geval makkelijker.
Ik heb de eerste 2 jaar (min of meer) gewerkt zonder klokprogramma. Het resultaat is dan dat na verloop van tijd er voor een groot gedeelte 's nachts verwarmd wordt. Dat is plausibel aangezien het 's nachts kouder is maar dat is ook oncomfortabel omdat dat vaak resulteerde in een koude badkamer wanneer je de warmte het meest nodig hebt. Ik gebruik nu een nachtverlaging tot 19 graden, een temperatuur die eigenlijk nooit gehaald wordt. Als dan 's morgens het klokprogramma start wordt het in ieder geval warm in de badkamer.
Ook een out of the box idee: schroef een verwarmingselement in je badkamerradiator, dan ben je van de twee temperatuurzones af - volgens mij zou dat in de huidige opzet alleen werken met een buffervat en losse pompen, en dat is wat overkill voor een enkele badkamer.
Wild idee 2:
Weersafhankelijk stoken
Er is nogal wat glas en dat heeft een duidelijke invloed op de kamertemperatuur. Vandaag is een mooi voorbeeld; verwarming uit om 14:39 omdat het het onbewolkt was. Zie de mooie bult na 14:00 hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w8XnGTmnTUZNWekhxXyoC0Uu/thumb.png
Wild idee 3:
Een goedkope 5 kW lucht/water warmtepomp met subsidie regelen, die past veel beter bij je benodigde modulatiebereik. Gas heb je dan maar een paar dagen per jaar nodig.
Heb ik overwogen maar ik heb net een nieuwe ketel en dat is nogal een stap.

Bedankt voor het meedenken. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@cville
Ok, de nachtverlaging is dus een hack om zeker te weten dat je 's ochtends een warme badkamer hebt.
Dan zou wild idee 1 in ieder geval voor meer comfort zorgen :)

Ik vind je pulserende gasverbruik met een periode van 2 dagen intrigerend... hoe ziet het er uit met bijvoorbeeld uurwaarden? In de branderstarts zie je het minder sterk terug, maar is het ook wel aanwezig. Daar is vooral de schaal misleidend, door het contrast met de andere thermostaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 20:02

bert pit

asdasd

svh64 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:52:
[...]

Het geeft een indicatie, maar het stookgedrag, gezinssamenstelling, aantal M3, ligging en uiteraard de isolatie kunnen van grote invloed zijn.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Proton_ schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 17:40:
@cville
Ok, de nachtverlaging is dus een hack om zeker te weten dat je 's ochtends een warme badkamer hebt.
Dan zou wild idee 1 in ieder geval voor meer comfort zorgen :)
Klopt
Ik vind je pulserende gasverbruik met een periode van 2 dagen intrigerend... hoe ziet het er uit met bijvoorbeeld uurwaarden? In de branderstarts zie je het minder sterk terug, maar is het ook wel aanwezig. Daar is vooral de schaal misleidend, door het contrast met de andere thermostaat :)
Ik begrijp niet wat je met de andere thermostaat bedoeld. Bedoel je het geel? Dat zijn de branderstarts door warmwatervraag. Eigenlijk zijn de verwarmingsbranderstarts iets te hoog omdat er altijd een verwarmingsbranderstart volgt op warmwatervraag.

Anyway: hier is het gasverbruik van gisteren. Bedoel je dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FELDmNFtQRyDcROT2KUxXwF9/full.png

Als je meer/andere meetdata wil zien, hoor ik dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik heb even vraagje over waterzijdig inregelen:

Als je de installatie waterzijdig hebt ingeregeld met bijv delta 10 graden. Blijft dan deze delta circa 10 graden als eenmaal de kamer op temperatuur is?
Is er ook nog een afhankelijkheid met de buitentemperatuur?

Betreft installatie met radiatoren en opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
Dubbele post

[ Voor 97% gewijzigd door TheGrillmeister op 10-02-2018 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGrillmeister
zandpaddo schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:49:
Hier was de AVDO klep ook defect.

Nog een voorbeeld voor de statistische mensen onder ons.
Hoekwoning 1965, 120m2, 2 pers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zNKaohqwtwY5eCIAEyAVLDbS/full.png

[ Voor 63% gewijzigd door TheGrillmeister op 10-02-2018 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 20:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

jobr schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:10:
Ik heb even vraagje over waterzijdig inregelen:

Als je de installatie waterzijdig hebt ingeregeld met bijv delta 10 graden. Blijft dan deze delta circa 10 graden als eenmaal de kamer op temperatuur is?
Is er ook nog een afhankelijkheid met de buitentemperatuur?

Betreft installatie met radiatoren en opentherm.
Waterzijdig inregelen doe je normaalgesproken bij een stabile d.w.z. constante warmtevraag
(gewenste kamertemperatuur bereikt, geen zoninstraling = grijze dag, T < 5°C)
met natuurlijk bijbehorende warmtelevering van de ketel.

Dit betekent dat de cv-ketel mogelijkst gelijkblijvend warmte (kW's) levert.
Een modulerende (OpenTherm)-ketel kan binnen bepaalde grenzen zijn vermogen aan de actuele warmtevraag aanpassen => delta T redelijk constant.
De delta T hangt o.a. van de gekozen systeemtemperaturen af, hogere aanvoertemperatuur betekent meestal grotere delta T. (relatie met de buitentemperatur)

Bij te hoge buitentemperatuur, dus als de ketel niet continu op laag vermogen kan doorstoken, kan je je cv-installatie eigenlijk niet goed waterzijdig inregelen.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
bert pit schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 17:49:
[...]

Het geeft een indicatie, maar het stookgedrag, gezinssamenstelling, aantal M3, ligging en uiteraard de isolatie kunnen van grote invloed zijn.
Omdat het aantal personen wat hetzelfde programma mogelijk zou volgen had ik dat op dat punt al in de gaten.

Ligging & indeling woning hebben (bij gelijke isolatie waarden, oppervlak en inhoud) de meeste invloed in combinatie met winddruk (buitentemperatuur als gegeven meegenomen hebbend en verbruik herleid naar graaddagen). Daar ben ik in 11 dagen wel achter door de reacties. Daar wil ik iedereen en dit forum dan ook voor danken.

Dit werkt zeer verhelderend. Een open woonkamer-eetkeuken van 65m2 met open trapgat tot de zolder op de 2e, achterdeur rechtstreeks uitkomend in woonkamer-eetkeuken, kattenluik in achterdeur, open overloop op de 1e (zonder radiatoren) gaat niet echt bijdragen aan het A-label keur voor wat betreft energie zuinigheid (met wat opgroeiende jeugdigen en de kat als extra).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svh64
Tichelmanm schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:25:
[...]
Nog een voorbeeld voor de statistische mensen onder ons.
Hoekwoning 1965, 120m2, 2 pers
[afbeelding]
d:)b
Dat bevestigd voor mij samen met de grafiek van @Daannn1987 dat mijn stookgedrag niet vreemd is, hooguit het stookvolume (gasverbruik). Dank, dit soort vergelijkingsmateriaal is zeer verhelderend als basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als we dan toch aan het vergelijken zijn, hier een uit Zuid-Llimburg, hoekwoning 90m2, 5 pers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JnOEh1vQrZIPZZ5H2iGHiM69/medium.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 21-09 17:48
We kunnen ook e-mailadressen uitwisselen om te vergelijken in mindergas :+ ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
svh64 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:38:
[...]

Interresant:
Wijk aan Zee als weerstation versus Schiphol laat in ieder geval mooiere rondingen zien (inlvoed zee) hoewel de afstand hemelsbreed ~25km is. Schiphol is wat "nerveuzer".

[afbeelding]

Je ziet bij jou wel duidelijk invloed van je WTW op warmere dagen :)
Ja niet alleen WTW, we zijn hier ook het verbruik van een WP en een CV ketel aan het vergelijken..
Eigenlijk appels en peren omdat mijn COP tussen de 2 en 5 kan schommelen..

M.a.w. ik haal soms 2kw warmte uit 1 kw stroom en soms 5 kw warmte uit 1kw stroom
Een CV ketel is redelijk stabiel en zal schommelen tussen de 8-9 kw per m3 gas (beetje afhankelijk van retourtemperatuur ivm condenseren)

Je moet in mijn overzichten dus ook 1m3 naar 1kWh vertalen eigenlijk..
In kostprijs ook nogal een vershilletje :+

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 10-02-2018 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ray schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:13:
@zandpaddo zoals gezegd testen. Hou er overigens rekening mee dat hij ook stuk kan zijn. Ik had een relatief nieuwe dure danfoss die zelfs op de maximaal dicht stand terwijl de vloerverwarming draaide en diverse rads open waren gewoon open ging. Juist in een nieuwe lus om de vv extra flow te geven. Die is er dus weer tussenuit inmiddels want hij ging totaal zijn doel voorbij (radiator verder die volledig open stond werd dus ook niet warm)

gister ook nog even de temp nagelopen. aanvoer fixed op max 50 graden en retour rond de 33 - 38 :)

redelijk rendement moet ik zo uit mijn (net weer co2 afgestelde) ketel halen
Heb m nu op 0.3 bar gezet en lijkt nu dicht te blijven. Van de week eens rustig testen bij meer tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:05:
[...]

Je moet in mijn overzichten dus ook 1m3 naar 1kWh vertalen eigenlijk..
In kostprijs ook nogal een vershilletje :+
Dat zou ik ook wel willen betalen voor 1m3 gas
Aanschaf technisch gezien kost het ook wel een kleine duit denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
svh64 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:03:
[...]

Dat zou ik ook wel willen betalen voor 1m3 gas
Aanschaf technisch gezien kost het ook wel een kleine duit denk ik.
Heb een ELGA welke 1700 euro heeft gekost na subsidie.
Elga is eigenlijk een hybride warmtepomp die samenwerkt met de CV ketel, die van mij red het alleen.

Over een heel seizoen haal je gemiddeld COP van 4, het ziet er nu naar uit dat ik ±1200kWh ga gebruiken voor het warm houden van mijn woning.
Waar ik eerder ±600m3 gas nodig had.

Op de bierviltjes berekening is dit 1/3e goedkoper stoken. CV ketel hangt er nog wel voor tapwater want dat kan de ELGA niet leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
Daannn1987 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:23:
[...]

Heb een ELGA welke 1700 euro heeft gekost na subsidie.
Elga is eigenlijk een hybride warmtepomp die samenwerkt met de CV ketel, die van mij red het alleen.

Over een heel seizoen haal je gemiddeld COP van 4, het ziet er nu naar uit dat ik ±1200kWh ga gebruiken voor het warm houden van mijn woning.
Waar ik eerder ±600m3 gas nodig had.

Op de bierviltjes berekening is dit 1/3e goedkoper stoken. CV ketel hangt er nog wel voor tapwater want dat kan de ELGA niet leveren...
Dat is interessant, ik had de aanschaf een stuk hoger in gedachten. Ga ik me in een later stadium eens in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
svh64 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:31:
[...]

Dat is interessant, ik had de aanschaf een stuk hoger in gedachten. Ga ik me in een later stadium eens in verdiepen.
Het betreft een lucht water warmtepomp waarschijnlijk heb jij water water warmtepompen in je hoofd waar je voor de grond in moet (boren) die komen met een hele andere prijs idd.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5

Verdiepen duurt wel even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Retourklep nu ingesteld op 0.5 bar, hij bleef maar open staan. Nu zie ik eindelijk retourtemperaturen bij de CV welke kloppen bij mijn gemeten waarden op de radiatoren (40 graden retour bij 60 graden aanvoer).

Ik ben nog wel aan het worstelen met mijn thermostaat. Ik heb zo'n Essent E-thermostaat van ICY (was al aanwezig). 's Nachts hebben wij de verwarming uit staan (15 graden) en deze zet ik handmatig sochtends weer aan. Ik zou dan echter verwachten dat bij een lage kamer-temperatuur deze onmiddelen een maximale warmevraag doet met de hoogst toegestane temperatuur (75 graden) en zodra de gewenste temperatuur bijna bereikt is, langzaam terug moduleerd.

Echter duurt het sochtends vrij lang voor de radiatoren in zijn geheel warm zijn (onderkant blijft lang koud). Het verschil in actuele temperatuur en gewenste tempereatuur is op dat moment groot (~5 graden).
De aanvoer is dan maar ongeveer 60 graden. De thermostaat staat nu ingesteld op vloerverwarming + radiatoren, al is me niet duidelijk wat die instelling voor effect heeft.

Heb ik nu mijn radiatoren te veel geknepen voor een mooie retour temp? Of doet mijn thermostaat raar?

Ik zie her en der van die mooie plaatjes met cv-logging waaronder warmtevraag etc. Hoe maken jullie deze btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@zandpaddo het kan natuurlijk de setting zijn ivm de vv

echter als jij alles zo 'enorm' af laat koelen kan het ook een stukje ketel beveiliging / software zijn

mijn calenta houdt intern ook een DT van rond de 20 graden aan. Dus zelfs als is mijn tmax 75 en er komt maar 40 retour zal hij dus eerst naar 60 toewerken en daarop gaan moduleren ipv vol gas :) naar de 75 blazen

Ok hij gaat dan wel met maximaal vermogen die 60 halen. retour stijgt etc maar nooit in 1 stap

nu is mijn tmax 50 graden en laat ik het nooit kouder worden dan 19,5 graden

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 12-02-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
zandpaddo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:51:
Retourklep nu ingesteld op 0.5 bar, hij bleef maar open staan. Nu zie ik eindelijk retourtemperaturen bij de CV welke kloppen bij mijn gemeten waarden op de radiatoren (40 graden retour bij 60 graden aanvoer).

Ik ben nog wel aan het worstelen met mijn thermostaat. Ik heb zo'n Essent E-thermostaat van ICY (was al aanwezig). 's Nachts hebben wij de verwarming uit staan (15 graden) en deze zet ik handmatig sochtends weer aan. Ik zou dan echter verwachten dat bij een lage kamer-temperatuur deze onmiddelen een maximale warmevraag doet met de hoogst toegestane temperatuur (75 graden) en zodra de gewenste temperatuur bijna bereikt is, langzaam terug moduleerd.

Echter duurt het sochtends vrij lang voor de radiatoren in zijn geheel warm zijn (onderkant blijft lang koud). Het verschil in actuele temperatuur en gewenste tempereatuur is op dat moment groot (~5 graden).
De aanvoer is dan maar ongeveer 60 graden. De thermostaat staat nu ingesteld op vloerverwarming + radiatoren, al is me niet duidelijk wat die instelling voor effect heeft.

Heb ik nu mijn radiatoren te veel geknepen voor een mooie retour temp? Of doet mijn thermostaat raar?

Ik zie her en der van die mooie plaatjes met cv-logging waaronder warmtevraag etc. Hoe maken jullie deze btw?
Gezien dat je vloervewarming + radiatoren als instelling heb is het normaal dat de thermostaat niet hoger dan 60 stookt.
Is er een setting radiatoren + vloerverwarming?
Een andere iets om te checken aanwarmtijd.
Als je zegt uitstaan wat bedoel je ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

DeltaT schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:45:
[...]

Gezien dat je vloervewarming + radiatoren als instelling heb is het normaal dat de thermostaat niet hoger dan 60 stookt.
Is er een setting radiatoren + vloerverwarming?
Een andere iets om te checken aanwarmtijd.
Als je zegt uitstaan wat bedoel je ermee?
Sorry voor de verwarring, maar ik weet niet of de instelling "vloerverwarming + radiatoren" is of "radiatoren+vloerwarming". Ik kan sowieso niet kiezen uit prioriteit tussen die twee.

Ik kan nu de exacte settings niet zien, maar kan alleen kiezen uit deze twee settings
- radiatoren
- vloerverwarming + radiatoren (of andersom genoemd, maar prioriteit is onduidelijk)

Met uitstaan, bedoel ik dat we de temperatuur terug zetten naar 15 graden (en de verwarming ondanks de matige isolatie alleen aanslaat bij erg koude nachten).

Volgens mij kan ik nergens een aanwarmtijd instellen. Maar dit heeft alleen betrekking op de klokfunctie toch (welke ik niet gebruik)?
Ray schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:17:
@zandpaddo het kan natuurlijk de setting zijn ivm de vv

echter als jij alles zo 'enorm' af laat koelen kan het ook een stukje ketel beveiliging / software zijn

mijn calenta houdt intern ook een DT van rond de 20 graden aan. Dus zelfs als is mijn tmax 75 en er komt maar 40 retour zal hij dus eerst naar 60 toewerken en daarop gaan moduleren ipv vol gas :) naar de 75 blazen

Ok hij gaat dan wel met maximaal vermogen die 60 halen. retour stijgt etc maar nooit in 1 stap

nu is mijn tmax 50 graden en laat ik het nooit kouder worden dan 19,5 graden
Het vreemde is dat ik voor het afstellen van het retour circuit af en toe wel hogere temperaturen waarneem dan 60 graden, maar juist niet wanneer ik het verwacht.

Aah dat klinkt logisch. Ik heb een Nefit Proline NxT, geen idee of deze dat ook heeft maar vermoed van wel. Voorheen lag mijn retourtemp steevast max 10 graden onder de aanvoertemp, vanwege de kortsluiting in mijn systeem. Toen zag ik nog wel 75 graden aanvoer. Nu de kortsluiting is opgelost ligt de retourtemp stukken lager.

Dan ben ik dus iets te enthousiast mijn radiatoren aan het afknijpen. Ik meende ook dat ik een delta T van 20 graden als richt temperatuur aan moest houden, maar dat is alleen voor hogere temperaturen. Voor 75 graden is rond de 15 graden dus wenselijker. Vanavond maar eens opnieuw knoppen draaien ;)

[ Voor 34% gewijzigd door zandpaddo op 12-02-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
zandpaddo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:51:
Ik heb hier toevallig in mijn post van 27 januari iets over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
zandpaddo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:15:
[...]

Sorry voor de verwarring, maar ik weet niet of de instelling "vloerverwarming + radiatoren" is of "radiatoren+vloerwarming". Ik kan sowieso niet kiezen uit prioriteit tussen die twee.

Ik kan nu de exacte settings niet zien, maar kan alleen kiezen uit deze twee settings
- radiatoren
- vloerverwarming + radiatoren (of andersom genoemd, maar prioriteit is onduidelijk)

Met uitstaan, bedoel ik dat we de temperatuur terug zetten naar 15 graden (en de verwarming ondanks de matige isolatie alleen aanslaat bij erg koude nachten).

Volgens mij kan ik nergens een aanwarmtijd instellen. Maar dit heeft alleen betrekking op de klokfunctie toch (welke ik niet gebruik)?

[...]

Het vreemde is dat ik voor het afstellen van het retour circuit af en toe wel hogere temperaturen waarneem dan 60 graden, maar juist niet wanneer ik het verwacht.

Aah dat klinkt logisch. Ik heb een Nefit Proline NxT, geen idee of deze dat ook heeft maar vermoed van wel. Voorheen lag mijn retourtemp steevast max 10 graden onder de aanvoertemp, vanwege de kortsluiting in mijn systeem. Toen zag ik nog wel 75 graden aanvoer. Nu de kortsluiting is opgelost ligt de retourtemp stukken lager.

Dan ben ik dus iets te enthousiast mijn radiatoren aan het afknijpen. Ik meende ook dat ik een delta T van 20 graden als richt temperatuur aan moest houden, maar dat is alleen voor hogere temperaturen. Voor 75 graden is rond de 15 graden dus wenselijker. Vanavond maar eens opnieuw knoppen draaien ;)
Ik stook al een tijdje 50/30 wat kan oplopen tot 65/39 dat is bij aanwarmen en hevige kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
Even een snel vraagje voor de kenners. Ik moet aan een nieuwe ketel, mijn installateur wil graag een Intergas HREco 36 ophangen. Ik heb mijn huidige Vaillant VHR-C aardig getuned en zit nu op ~900 m3 gas per jaar (gezin, 2 kids, kom van ~1500 :) ).

Ik ben niet van plan hier langer dan 5 jaar te blijven wonen, dus zoek niet de creme-de-la-creme. Met dit in gedachten, is deze Intergas goed genoeg om te tunen of is deze absoluut niet aan te raden?

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@zandpaddo als aanvulling. ik heb ook mijn tmin hard ingesteld staan, 50 graden in mijn geval, waardoor in mijn setting ik de ketel dus wel forceer zsm met maximaal vermogen daar naar toe te werken (als jij dus intern geen overrule krijgt ivm de interne DT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ray schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:37:
@zandpaddo als aanvulling. ik heb ook mijn tmin hard ingesteld staan, 50 graden in mijn geval, waardoor in mijn setting ik de ketel dus wel forceer zsm met maximaal vermogen daar naar toe te werken (als jij dus intern geen overrule krijgt ivm de interne DT)
Ik kom in de Nefit (Proline Nxt) handleiding dergelijke settings niet tegen. Of het zit verborgen in een service menu, of deze ketel kan dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
daxy schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:24:
Even een snel vraagje voor de kenners. Ik moet aan een nieuwe ketel, mijn installateur wil graag een Intergas HREco 36 ophangen. Ik heb mijn huidige Vaillant VHR-C aardig getuned en zit nu op ~900 m3 gas per jaar (gezin, 2 kids, kom van ~1500 :) ).

Ik ben niet van plan hier langer dan 5 jaar te blijven wonen, dus zoek niet de creme-de-la-creme. Met dit in gedachten, is deze Intergas goed genoeg om te tunen of is deze absoluut niet aan te raden?
Niet doen. De HREco 36 is een zware ketel en gezien jouw gasverbruik heb je die niet nodig. Belangrijkste nadeel van deze ketel is dat het minimum vermogen 8KW is. Dat is veel te veel voor jouw gasverbruik, die 8KW kan hij niet kwijt, met veel aan/uit acties als gevolg.

Zie voor meer info dit forum: Nieuwe CV-ketel kiezen

De Remeha Calenta 28C, doet het bijvoorbeeld veel beter en is goed te tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
bert74 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:45:
[...]

Niet doen. De HREco 36 is een zware ketel en gezien jouw gasverbruik heb je die niet nodig. Belangrijkste nadeel van deze ketel is dat het minimum vermogen 8KW is. Dat is veel te veel voor jouw gasverbruik, die 8KW kan hij niet kwijt, met veel aan/uit acties als gevolg.

Zie voor meer info dit forum: Nieuwe CV-ketel kiezen

De Remeha Calenta 28C, doet het bijvoorbeeld veel beter en is goed te tunen.
Thanks. Ik had al bedacht dat CW5 waarschijnlijk te veel was, maar dat het zo'n daadwerkelijke impact had wist ik niet. CW4 it is (heb ik nu ook).

Dan de vraag, is de Remeha Calenta 28C ~100-150 euro meer waard dan de Intergas HReco 30 CW4? :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
daxy schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:59:
[...]

Thanks. Ik had al bedacht dat CW5 waarschijnlijk te veel was, maar dat het zo'n daadwerkelijke impact had wist ik niet. CW4 it is (heb ik nu ook).

Dan de vraag, is de Remeha Calenta 28C ~100-150 euro meer waard dan de Intergas HReco 30 CW4? :)
In de brochure van Intergas staat dat de HReco 30 CW4 staat dat het minimum vermogen ~7,6KW is. Nog steeds te veel naar mijn idee. De HReco24 doet het beter, met ~5,9KW, maar die is CW3.

Alleen de Intergas Extreme kwam tot 4,4KW, maar dat is een andere prijsklasse.

Ik kwam uit op de genoemde Remeha en de ATAG i28ec. De Remeha zit op 5,6KW en de ATAG op 4,4KW minimum vermogen.

Mijn installateur raadde mij ook een Intergas aan, toen ik hen confronteerde met de hoge minimum vermogen, trokken ze snel het advies in. Blijkbaar zit er veel marge op een Intergas Ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

zandpaddo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:15:
[

Na het opendraaien van de belangrijkste radiator zie ik gelijk verschil. Aanvoer temp schiet nu wel omhoog naar 75. Merk dat het vrij gevoelig komt voor deze radiator. Blijkbaar zit er dus een max deltaT beveiliging in de Nefit Proline NxT.

Zit nu bij aanvoer 65 graden op 51 graden retour. Ik zie bij warmtevraag de temp netjes omhoog kruipen naar de gevraagde temperatuur met een deltaT van 20 graden, maar deze blijft dus niet meer hangen op een lagere waarde :). Nu eens kijken hoe het morgenochtend gaat bij "koude start".

Zou deze max deltaT ergens in het service menu nog (veilig!) in te stellen zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door zandpaddo op 12-02-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
zandpaddo schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:02:
[...]

Na het opendraaien van de belangrijkste radiator zie ik gelijk verschil. Aanvoer temp schiet nu wel omhoog naar 75. Merk dat het vrij gevoelig komt voor deze radiator. Blijkbaar zit er dus een max deltaT beveiliging in de Nefit Proline NxT.

Zit nu bij aanvoer 65 graden op 51 graden retour. Ik zie bij warmtevraag de temp netjes omhoog kruipen naar de gevraagde temperatuur met een deltaT van 20 graden, maar deze blijft dus niet meer hangen op een lagere waarde :). Nu eens kijken hoe het morgenochtend gaat bij "koude start".

Zou deze max deltaT ergens in het service menu nog (veilig!) in te stellen zijn?
de delta T kun je niet instellen, het is maar welke temperatuur er terug komt uit je cv systeem.

Morgen vroeg is alles lekker afgekoeld. je hebt dan zomaar een delta T van 35 graden te pakken.

En zoals in de OT staat: Hoe kouder de retour, hoe meer warmte je uit het gas haalt en hoe minder er door de schoorsteen verdwijnt. (het moet wel comfortabel blijven, dus redelijk snel opwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:44
Mijn oud beestje van een ketel start met terugmoduleren bij 20 graden en het eindpunt is 30 graden. Als ie volle kracht stookt dan zie ik dat ook: retour 51 graden, aanvoer 81. Dat was vandaag (einde van het stoken bij thuiskomen, leidde tot behoorlijke overshoot).

Bij nieuwere ketels heb je ook een modulerende pomp, die als het goed is op delta-T wordt geregeld. Dan zou die zomaar lager kunnen blijven.

Overigens is er een verschil in delta-T bij de radiatoren en bij de ketel als de boel wordt warmgestookt. We beginnen met 20 graden retour, en de ketel maakt daar 50 graden van (dT=30). De radiator maakt van 50 graden weer 35 graden (dT=15). Wat betekent dat de ketel in de volgende ronde dit water kan verwamen tot 25+30=65 graden. Gelukkig maar, anders kreeg je dat water niet warm en werd het huis ook niet warm.

Met een modulerende pomp die harder gaat lopen gaat de radiator-dT natuurlijk omlaag. Zou het zin hebben zo'n pomp te begrenzen qua maximum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Seafarer schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:37:
[...]

de delta T kun je niet instellen, het is maar welke temperatuur er terug komt uit je cv systeem.

Morgen vroeg is alles lekker afgekoeld. je hebt dan zomaar een delta T van 35 graden te pakken.

En zoals in de OT staat: Hoe kouder de retour, hoe meer warmte je uit het gas haalt en hoe minder er door de schoorsteen verdwijnt. (het moet wel comfortabel blijven, dus redelijk snel opwarmen)
Ik zie toch duidelijk dat de ketel de aanvoer op max 20 graden hoger houdt dan de retour. Zoals @sympa zegt, je start op 20 graden, dan stookt de ketel naar 40 graden. De hogere aanvoer verhoogt de retourtemp naar 30 graden, en de ketel stookt door naar retour+20=50 graden. Totdat uiteindelijk de max temp welke gevraagd wordt door de thermostaat wordt bereikt.

Ik snap alleen het voordeel van het aanhouden van een maximale delta T niet zo goed bij grote temperatuurverschillen, bijvoorbeeld bij start 'sochtends. Eigenlijk wil je toch zo snel mogelijk naar een hoge temp bij een grote warmtevraag, en je krijgt gratis een hogere delta T in het opstartstuk. Volgens de theorie hier zou je dan een hoger rendement hebben, of zijn er andere zaken die nog een rol spelen?

Stel ik wil 5 graden omhoog in kamertemperatuur.

Nu doet deze (Aanvoer / Retour op t1 --> t2 --> .... -> tn)
40/20 --> 45/25 --> ..... --> 75/55

zou het niet logischer zijn als ie

75/20 -> 75/35/ --> .... -> 75/55 zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
@zandpaddo
Heb je de regeling op radiatoren geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
zandpaddo schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:23:
[...]

Ik zie toch duidelijk dat de ketel de aanvoer op max 20 graden hoger houdt dan de retour. Zoals @sympa zegt, je start op 20 graden, dan stookt de ketel naar 40 graden. De hogere aanvoer verhoogt de retourtemp naar 30 graden, en de ketel stookt door naar retour+20=50 graden. Totdat uiteindelijk de max temp welke gevraagd wordt door de thermostaat wordt bereikt.

Ik snap alleen het voordeel van het aanhouden van een maximale delta T niet zo goed bij grote temperatuurverschillen, bijvoorbeeld bij start 'sochtends. Eigenlijk wil je toch zo snel mogelijk naar een hoge temp bij een grote warmtevraag, en je krijgt gratis een hogere delta T in het opstartstuk. Volgens de theorie hier zou je dan een hoger rendement hebben, of zijn er andere zaken die nog een rol spelen?

Stel ik wil 5 graden omhoog in kamertemperatuur.

Nu doet deze (Aanvoer / Retour op t1 --> t2 --> .... -> tn)
40/20 --> 45/25 --> ..... --> 75/55

zou het niet logischer zijn als ie

75/20 -> 75/35/ --> .... -> 75/55 zou doen?
Voorkoming van teveel materiaal spanning in de warmtewisselaar?

Jij hebt toch een Nefit ketel, met Nefit thermostaat?
Die bepaalt zelf wat nodig is. Dus niet zoveel vermogen nodig dan wordt er ook met lage temperaturen gestookt. Langzaam opstoken (maar comfortabel) is zuiniger.

De ketel heeft niet "echt" invloed op je retour. Dit is water wat terugkomt uit je radiators.
Stroomt water te snel door de radiatoren en de ketel moet nog steeds warmte maken dan moet de toevoer omhoog.
Voorbeeld: ketel is begrenst op 50 en retour loopt op naar 45 dan kan de ketel maar 5 graden in het water stoppen. Hij kan dan eigenlijk zijn vermogen niet kwijt. Dan warmt het zeker langzaam op.
Het snel oplopen van je retour kan al veroorzaakt worden door 1 radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

DeltaT schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:18:
@zandpaddo
Heb je de regeling op radiatoren geprobeerd?
Ja, zowel de radiatoren als de temp op de ketel gemeten.
Seafarer schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:45:
[...]
De ketel heeft niet "echt" invloed op je retour. Dit is water wat terugkomt uit je radiators.
Dat snap ik, maar het is wel een wisselwerking door die max delta T begrenzing.
Seafarer schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:45:
[...]

Voorkoming van teveel materiaal spanning in de warmtewisselaar?

Jij hebt toch een Nefit ketel, met Nefit thermostaat?
Die bepaalt zelf wat nodig is. Dus niet zoveel vermogen nodig dan wordt er ook met lage temperaturen gestookt. Langzaam opstoken (maar comfortabel) is zuiniger.
Nee, ik heb een Nefit ketel met een Essent E-thermostaat (ICY). Al ben ik totaal niet gecharmeerd van de
laatste. Deze thermostaat moduleert wel, maar mogelijk minder functionaliteit dan Nefit thermostaat?
Pagina: 1 ... 82 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.