12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Mooi dat je wat verder bent gekomen. Ben zelf even tijdje afwezig geweest ivm drukte prive + werk.cville schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:07:
In cville in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" heb ik de problemen met mijn CV systeem beschreven. Ik ben nu een heel stuk verder. Nadat ik - ook met hulp van andere forumleden - het probleem steeds beter kon duiden, kon ik niets anders concluderen dan dat de thermostaat de oorzaak of een van de oorzaken was. Ik heb toen een Remeha iSense aangeschaft - de vierde thermostaat op dit systeem.
De iSense loste onmiddellijk het pendelprobleem gedurende de eerste uren op. De iSense hangt er nu ruim 2 weken aan en er is tijdens de opstartfase nooit meer gependeld en er wordt dus nu de eerste uren ook voldoende vermogen geleverd (hoewel de iSense van mij best het controlsetpoint nog sneller zou mogen laten stijgen). Zie de volgende plaatjes:
Watertemperaturen
[afbeelding]
OpenTherm
[afbeelding]
Blijft over het pendelen in de onderhoudsfase. Zie hieronder:
[afbeelding]
Hier wordt nog volop gependeld. Ik weet niet hoe ik dit gedrag nog kan beinvloeden. De iSense is ingesteld op Opwarmsnelheid: extra langzaam en Afkoelsnelheid: langzamer. Aan de ketel kan ik verder niets meer instellen dat dit gedrag beïnvloedt.
Weet iemand of ik nog iets aan de iSense kan veranderen dat het pendelgedrag beïnvloedt?
Heb je nog geprobeerd het vermogen iets te beperken? Hierdoor zal minder snel de gewenste watertemperatuur bereikt worden waardoor je het pendelen weer beperkt.
Wel zal het aanwarmen van de woning wellicht iets langer duren..
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik heb het maximaal vermogen op 15kW staan. Lager - in dit geval 7kW - kan niet omdat dat te weinig is voor de woning. Met een stookperiode van 12 uur draait het systeem vandaag zo'n 11kW gemiddeld.Daannn1987 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:05:
[...]
Mooi dat je wat verder bent gekomen. Ben zelf even tijdje afwezig geweest ivm drukte prive + werk.
Heb je nog geprobeerd het vermogen iets te beperken? Hierdoor zal minder snel de gewenste watertemperatuur bereikt worden waardoor je het pendelen weer beperkt.
Wel zal het aanwarmen van de woning wellicht iets langer duren..
OpenTherm kan d.m.v. modulatie terug regelen tot 6.6kW (zie plaatje hier na); als er nog minder gevraagd wordt gaat hij pendelen. Bij sommige Honeywell thermostaten hebben ze het low-load probleem heel simpel opgelost d.m.v. een instelling die het maximum aantal brander starts per uur regelt. Bij vloerverwarming vaak 3. Ik heb zo'n soort instelling bij de iSense niet gevonden en de ketel heeft maar een maximum anti-pendeltijd van 6 minuten.

[ Voor 4% gewijzigd door cville op 27-01-2018 18:19 ]
Ok,cville schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:17:
[...]
Ik heb het maximaal vermogen op 15kW staan. Lager - in dit geval 7kW - kan niet omdat dat te weinig is voor de woning. Met een stookperiode van 12 uur draait het systeem vandaag zo'n 11kW gemiddeld.
OpenTherm kan d.m.v. modulatie terug regelen tot 6.6kW (zie plaatje hier na); als er nog minder gevraagd wordt gaat hij pendelen. Bij sommige Honeywell thermostaten hebben ze het low-load probleem heel simpel opgelost d.m.v. een instelling die het maximum aantal brander starts per uur regelt. Bij vloerverwarming vaak 3. Ik heb zo'n soort instelling bij de iSense niet gevonden en de ketel heeft maar een maximum anti-pendeltijd van 6 minuten.
[afbeelding]
Ik zie in de handleiding van de Isense:
Jij gaf aan hem op langzamer te hebben (wat niet overeen komt met langzaamst)? Kan hij nog lager?4 Afkoelsnelheid: Hiermee geeft u aan hoe snel de woning afkoelt
of hoe goed uw woning is geïsoleerd. Hoe beter de isolatie, hoe
langzamer de afkoeling van de woning. Deze parameter heeft
invloed op de regelstrategie RTC en OTC+comfort. En op de uitperiodes
tussen de branderstarts.
Afkoelsnelheid > Langzaamst: Geeft lange uit-periodes tussen
branderstarts.
Kun je op de ketel de laagbrandtijd nog iets aanpassen?
LAAGBRANDTIJD van 5 naar 15 minuten?
En de schakeldifferentie naar 12?
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 27-01-2018 19:16 ]
Hij kan nog lager - langzaamst, en zo ben ik ook begonnen. Het instellen op langzamer is een probeersel. Tot nu toe zie ik geen verschil.Daannn1987 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:09:
[...]
Ok,
Ik zie in de handleiding van de Isense:
[...]
Jij gaf aan hem op langzamer te hebben (wat niet overeen komt met langzaamst)? Kan hij nog lager?
Kun je op de ketel de laagbrandtijd nog iets aanpassen?
LAAGBRANDTIJD van 5 naar 15 minuten?
En de schakeldifferentie naar 12?
Ik kan morgen eens met de laagbrandtijd experimenteren [15min].
Schakeldifferentie komt me niet bekend voor. Wat is dat (in deze context) en waar heb je dat vandaan?
Niet direct uit je handleiding maar verklaring vanuit een ATAG:cville schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:44:
[...]
Hij kan nog lager - langzaamst, en zo ben ik ook begonnen. Het instellen op langzamer is een probeersel. Tot nu toe zie ik geen verschil.
Ik kan morgen eens met de laagbrandtijd experimenteren \[15min].
Schakeldifferentie komt me niet bekend voor. Wat is dat (in deze context) en waar heb je dat vandaan?
http://floorp.nl/atag/woordenlijst.php
In de handleiding op pagina 60Schakeldifferentie
Dit geeft de marge aan van de maximale CV watertemperatuur afwijking. Stel de ingestelde schakeldifferentie is 5 graden en dat de watertemperatuur 60° C zou moeten zijn. De brander in de ketel zal afslaan wanneer de watertemperatuur een waarde bereikt heeft van 60° C. Wanneer de temperatuur daarna daalt tot 55° C (60-5) dan zal de brander weer aangaan.
https://www.ithodaalderop...ding20base20cube20duo.pdf
**edit.. lijkt alleen voor WAR te zijn voor zover ik kan zien.. zal even verder kijken nog
**eidt2, hoewel het wel weer op pagina 95 te vinden valt.. je zult zelf dus even moeten kijken of het beschikbaar is en of aanpassingen iets doen
[ Voor 48% gewijzigd door Daannn1987 op 27-01-2018 20:00 ]
Ik was net aan het checken toen jij waarschijnlijk nog een edit deed. Dit had ik willen zeggen:Daannn1987 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:49:
[...]
Niet direct uit je handleiding maar verklaring vanuit een ATAG:
http://floorp.nl/atag/woordenlijst.php
[...]
In de handleiding op pagina 60
https://www.ithodaalderop...ding20base20cube20duo.pdf
**edit.. lijkt alleen voor WAR te zijn voor zover ik kan zien.. zal even verder kijken nog
**eidt2, hoewel het wel weer op pagina 95 te vinden valt.. je zult zelf dus even moeten kijken of het beschikbaar is en of aanpassingen iets doen
"Dat zou mooi zijn maar deze instelling is alleen actief als er een WAR regeling gebruikt wordt en dat is niet zo. Ik heb net even gecheckt maar ik krijg dit menu en dus ook deze instelling niet te zien
wat gebeurt er als je een paar dagen de opwarmsnelheid op "snel" zet en de afkoelsnelheid op "normaal" of "snel" ???cville schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:07:
In cville in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" heb ik de problemen met mijn CV systeem beschreven. Ik ben nu een heel stuk verder. Nadat ik - ook met hulp van andere forumleden - het probleem steeds beter kon duiden, kon ik niets anders concluderen dan dat de thermostaat de oorzaak of een van de oorzaken was. Ik heb toen een Remeha iSense aangeschaft - de vierde thermostaat op dit systeem.
De iSense loste onmiddellijk het pendelprobleem gedurende de eerste uren op. De iSense hangt er nu ruim 2 weken aan en er is tijdens de opstartfase nooit meer gependeld en er wordt dus nu de eerste uren ook voldoende vermogen geleverd (hoewel de iSense van mij best het controlsetpoint nog sneller zou mogen laten stijgen). Zie de volgende plaatjes:
Watertemperaturen
[afbeelding]
OpenTherm
[afbeelding]
Blijft over het pendelen in de onderhoudsfase. Zie hieronder:
[afbeelding]
Hier wordt nog volop gependeld. Ik weet niet hoe ik dit gedrag nog kan beinvloeden. De iSense is ingesteld op Opwarmsnelheid: extra langzaam en Afkoelsnelheid: langzamer. Aan de ketel kan ik verder niets meer instellen dat dit gedrag beïnvloedt.
Weet iemand of ik nog iets aan de iSense kan veranderen dat het pendelgedrag beïnvloedt?
Ik was al van plan om de extreme instellingen een keer te proberen (een tegelijk) maar dat ligt niet echt voor de hand. Mijn vloerverwarming is nou eenmaal extreem traag en het huis is goed geïsoleerd. Het is wel interessant om te kijken hoe het systeem reageert.jorisjan schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:21:
[...]
wat gebeurt er als je een paar dagen de opwarmsnelheid op "snel" zet en de afkoelsnelheid op "normaal" of "snel" ???
met opwarmsnelheid op snel zal deze sneller omhoog stoken. meer warmte in het systeem is sneller op temperatuur(hoewel de iSense van mij best het controlsetpoint nog sneller zou mogen laten stijgen).
Dat is zo maar ook meer kans op pendelen. Ik ga het proberen (zie vorige post)jorisjan schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:26:
[...]
met opwarmsnelheid op snel zal deze sneller omhoog stoken. meer warmte in het systeem is sneller op temperatuur
Anderzijds gooi je er wel meer warmte in op die manier wat langer na ebt..cville schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:32:
[...]
Dat is zo maar ook meer kans op pendelen. Ik ga het proberen (zie vorige post)
Interessante matierie allemaal
Oeps. Sorry.cville schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:16:
[...]
Geen probleem; ik meet zelf ook nog met 2 DS18B20 sensoren op 2 verschillende plaatsen. OpenTherm is niet nodig om je kamertemperatuur te loggen.

Ik haal even iets door elkaar. Jij hebt een cube.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Zelf bouwen... had er al eens voor gezocht, dacht dat het iets meer kostte maar vooral dat er ook nog wat te programmeren viel? Of valt het allemaal mee, zelfs voor een complete beginner? (ik zit erg krap qua tijd en concentratie voor alles buiten werk en huishouden...)cville schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:59:
[...]
Je kunt een temperatuurlogger bouwen voor minder dan EUR10. (WeMos mini + DS18B20 + voeding
[...]
Je hebt een punt. Maar in een goed geïsoleerde woning zoals die van jou, kun je gemakkelijk op een zwaar bewolkte dag de CV uitzetten. Uitzetten vlak voor het douchen/baden en weer aan na het koken onder de aanname dat je dan geen warmwater en gas meer nodig hebt. Of zie ik het te simpel?
Wat douchen+koken meten betreft, tja dat valt misschien te organiseren. Het is wel zo dat met de verwarming uitgezet we het warme lucht effect van de convectoren zullen missen, dus ik loop wel het risico dat mijn vrouw de thermostaat toch weer omhoog zet. Misschien moet ik tijdelijk de OT reactie op “negeren” zetten en de OT tempgrens heel hoog zetten... ;-)
Programmeren is niet nodig, wel configureren en dat vergt wel wat uitzoekwerk. Ik gebruik zelf de volgende stack voor mijn temperatuurloggers:Remmit schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:11:
[...]
Zelf bouwen... had er al eens voor gezocht, dacht dat het iets meer kostte maar vooral dat er ook nog wat te programmeren viel? Of valt het allemaal mee, zelfs voor een complete beginner? (ik zit erg krap qua tijd en concentratie voor alles buiten werk en huishouden...)
WeMos D1 met ESP Easy firmware en DS18B20 sensoren --> MQTT --> Telegraf --> InfluxDB --> Grafana.
Hiervoor hoef je geen regel te programmeren maar het uitzoekwerk kost natuurlijk wel tijd maar dan heb je ook wat.
OK; ik dacht dat je vloerverwarming hebt en dan is het wat makkelijker om het systeem een tijd uit te zetten.Wat douchen+koken meten betreft, tja dat valt misschien te organiseren. Het is wel zo dat met de verwarming uitgezet we het warme lucht effect van de convectoren zullen missen, dus ik loop wel het risico dat mijn vrouw de thermostaat toch weer omhoog zet. Misschien moet ik tijdelijk de OT reactie op “negeren” zetten en de OT tempgrens heel hoog zetten... ;-)
Bedankt voor je suggesties, heb wat gegoogled op die namen, ben weer wat wijzer. Ik vermoed dat je dan wel non-stop een server(tje) hebt draaien? Waar ik eerder naar had gezocht is om de boel op een USB stick te loggen. En evt. via wifi zodat signalen van aanvoer en retour van bijv. CV ketel en hoofdradiator samen gelogd kunnen worden. Met de weinige vrije tijd die ik momenteel heb zou ik er maanden mee bezig zijn (en ik wil graag een paar andere dingen doen in mijn beperkte tijd, en dat is momenteel vooral uitrustencville schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:57:
[...]
Programmeren is niet nodig, wel configureren en dat vergt wel wat uitzoekwerk. Ik gebruik zelf de volgende stack voor mijn temperatuurloggers:
WeMos D1 met ESP Easy firmware en DS18B20 sensoren --> MQTT --> Telegraf --> InfluxDB --> Grafana.
Hiervoor hoef je geen regel te programmeren maar het uitzoekwerk kost natuurlijk wel tijd maar dan heb je ook wat.
[...]
Tevens zou ik een server moeten kopen. Dan wordt het wel wat meer dan 10 Euro...
Wat voor radiator is dit???ThinkPadd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:44:
Heeft iemand dit wel eens gezien? @Paul C @Oxellaar @DJKroon ?
[afbeelding]
De onderkant wordt eerder warm dan de bovenkant. Ik heb de radiator netjes diagonaal aangesloten, aanvoer rechtsbovenin en retour linksonderin. Aanvoer en retour zitten ook niet omgewisseld, temperatuur van aanvoer is duidelijk warmer.
Zou de radiator wellicht op de kop kunnen hangen? Naar mijn beleving zou dat niet uit moeten maken, of zou er wellicht een stijgpijp in zitten die nu dus juist tegenwerkt?
Het is een radiator van 120x80 zo uit m'n hoofd. Hij moet sowieso nog los omdat e.e.a. aan koppelingen nog een heel klein beetje lekt, ik zal hem dan maar omdraaien en kijken hoe het plaatje er dan uit ziet.
Bedoel dan merk etc.
Ik weet dat Radson Henrad softline Eco bijvoorbeeld 'HR' radiatoren heeft.
Hierbij geleid hij het water eerst aan de bovenkant om daarna te zakken.
Als dit zo'n radiator is, kan hij zeker op zijn kop gemonteerd zijn.
https://www.google.nl/sea...560#imgrc=HwHPZA-5ata0CM:
[ Voor 9% gewijzigd door DJKroon op 28-01-2018 09:44 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Ziet er nu goed uit: ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Lol, was voor de hand liggend dus.ThinkPadd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:46:
@DJKroon Kon zo geen merk ontdekken. Maar het is al opgelost, blijkbaar toch niet genoeg ontlucht.
Ziet er nu goed uit: ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
heb dr zelf overheen gelezen

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Ik begrijp je uitleg en situatie. Mocht je er ooit aan toe zijn dan kun je beginnen met een RaspBerry PI Zero als server. Ik denk dat je dan inclusief een SD kaartje en voeding ongeveer EUR 30 kwijt bent.Remmit schreef op zondag 28 januari 2018 @ 07:58:
[...]
Bedankt voor je suggesties, heb wat gegoogled op die namen, ben weer wat wijzer. Ik vermoed dat je dan wel non-stop een server(tje) hebt draaien? Waar ik eerder naar had gezocht is om de boel op een USB stick te loggen. En evt. via wifi zodat signalen van aanvoer en retour van bijv. CV ketel en hoofdradiator samen gelogd kunnen worden. Met de weinige vrije tijd die ik momenteel heb zou ik er maanden mee bezig zijn (en ik wil graag een paar andere dingen doen in mijn beperkte tijd, en dat is momenteel vooral uitrusten).
Tevens zou ik een server moeten kopen. Dan wordt het wel wat meer dan 10 Euro...
Wat je nog zou kunnen uitzoeken is of je weersafhankelijke (WAR) regeling in combinatie met aan/uit kunt instellen. Je kunt dan een stooklijn in programmeren die automatisch de aanvoertemperatuur van het water aanpast bij de buitentemperatuur.Remmit schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:06:
[...]
Da’s juist het probleem met de OT. Zoals al vaker aan de orde is geweest in dit forum, gebeurt het bij ons ook dat de Honeywell veel te snel naar veel te lage vraagtemperaturen duikt. Dat werkt niet met al die convectoren.
Dat ondervang ik momenteel met de ketelparameter voor minimale aanvoertemp (E) op 53C en de OT reactie (E.) op “begrenzen op E” (2).
De afgelopen jaren stond ‘ie op aan/uit en paste ik de aanvoertemp gedurende het stookseizoen af en toe aan. Vroeg en laat in het seizon op 50C en als het kouder werd iets hoger. Vorige winter is deze niet boven de 54C geweest volgens mij. Dit is een eenvoudige handeling waarvoor je niet het servicemenu in hoeft.
Als ik ‘m op OT laat staan ben ik bang dat ik steeds het servicemenu in moet om de minimale temp aan te passen. Meer gedoe, en wat als ik eens een paar dagen van huis ben voor m’n werk en ik moet mijn vrouw via de telefoon door dat proces praten...
Let op: dit werkt niet bij alle ketels, sommige ketels willen dan continue blijven stoken, dat moet je dus even uitzoeken.
Werkt het wel correct dan kun je een buitenthermometer plaatsen, een stooklijn programmeren en je hoeft nooit meer aan de instellingen te zitten.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Nu heb ik ergens volgens mij gelezen dat met buitenvoeler de boel nog steeds niet zo geweldig kan gaan afhankelijk van bijv. windrichting. We wonen op nogal een windgat zeg maar, en samen met die grote raampartijen op het zuiden is er aanmerkelijk verschil hoe we stoken bij verschillende weersomstandigheden.
Of gaat dat in jouw ervaring juist wel okee met buitenvoeler?
Dan zou ik beginnen te meten wat de deltaT is van die badkamerradiator. Hopelijk is die redelijk. Maar als het water er veel te hard doorheen stroomt en dus teveel heet water retour naar de ketel brengt, zal het stellen van andere radiatoren weinig gasbesparing opleveren denk ik. Maar wellicht kun je wel het comfort (geleidelijker en gelijkelijker verwarmen) verbeteren...Rollo schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:22:
Heb de tempratuurmeters inmiddels voor mijn radiatoren. Heeft het ook zin om de radiatoren waterzijdig in te stellen als mijn badkamer radiotor geen regelknop heeft en dus altijd op MAX staat?
[ Voor 8% gewijzigd door Remmit op 29-01-2018 13:03 ]
Maar, als je de rest van het huis gaat inregelen dan kan het op de badkamer radiator wel beroerd worden.Rollo schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:46:
Dat is wel een goede tip, dat ik daar niet zelf aan gedacht heb:P Wellicht is de delta t nog niet zo beroerd daar. Bedankt!
Zit dit misschien ergens een beetje verstopt bij je badkamer radiator?

Met die zeskant of gleuf (onder dat afschroefbare dekseltje) kun je het binnenwerk verdraaien en het debiet instellen.
Zelf heb ik geen buitenvoeler, maar ben wel van plan om deze te installeren.Remmit schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:25:
Dank je @bert pit ,
Nu heb ik ergens volgens mij gelezen dat met buitenvoeler de boel nog steeds niet zo geweldig kan gaan afhankelijk van bijv. windrichting. We wonen op nogal een windgat zeg maar, en samen met die grote raampartijen op het zuiden is er aanmerkelijk verschil hoe we stoken bij verschillende weersomstandigheden.
Wat belangrijk is, is dat je zeker weet dat WAR in combinatie met aan uit kan functioneren op jouw ketel. Wind heeft overigens geen invloed op de temperatuur (wel op de gevoelstemperatuur). Natuurlijk koelt je hele huis wel sneller af bij veel wind en regen. Maar ja, de keuze is om het ofwel handmatig bij te stellen ofwel via een thermometer. En je gaat ook niet je aanvoertemperatuur drie graden verlagen bij een regenbui.
Zon heeft wel invloed, dus de thermometer moet ergens in de schaduw gemonteerd worden.
[ Voor 11% gewijzigd door bert pit op 29-01-2018 18:37 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Onze woning heeft “traditionele” MV met ventilatiesleuven bij de ramen in alle kamers. Die sleuven zouden zogenaamd windwerend/zelfregulerend moeten zijn. De praktijk is dat als het waait, dit voor extra tocht zorgt en de CV verwarmde lucht dus harder het huis uit waait dan de MV het normaalgesproken wegslurpt.bert pit schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:31:
[...]
Wind heeft overigens geen invloed op de temperatuur (wel op de gevoelstemperatuur). Natuurlijk koelt je hele huis wel sneller af bij veel wind en regen.
Ik ga niet elk keer als het harder waait alle ramen langs om de sleuven aan te passen en ze dan bij weinig wind dan opnieuw in te moetn stellen (ik doe dit hooguit in onze slaapkamer en die van de kleine, vooral als het hard waait en tegelijk erg koud is, bij noordelijke wind wordt de kamer van de kleine dan echt te koud).
Maar wind heeft op deze manier wel degelijk invloed op hoeveel energie er nodig is om te verwarmen...
(en ik zit stilletjes weer even te balen van alle dingen die ik nu weet die ik niet wist toen dit huis gebouwd ging worden en alle dingen die we anders hadden kunnen doen...)
In de iSense kan je een combinatie maken, WAR met ruimtecompensatie, waardoor hij niet blind de stooklijn volgt maar deze wat hoger/lager zet volgens de referentieruimtetemperatuur. Op die manier kan je storende factoren zoals wind gaan meeregelen.Remmit schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:25:
Dank je @bert pit ,
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar denk erom, de verkoper was/is alwetend en verteld je niet meer dan hij/zij zelf commercieel verantwoord vindt.Remmit schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:41:
[...]
Onze woning heeft “traditionele” MV met ventilatiesleuven bij de ramen in alle kamers. Die sleuven zouden zogenaamd windwerend/zelfregulerend moeten zijn. De praktijk is dat als het waait, dit voor extra tocht zorgt en de CV verwarmde lucht dus harder het huis uit waait dan de MV het normaalgesproken wegslurpt.
Ik ga niet elk keer als het harder waait alle ramen langs om de sleuven aan te passen en ze dan bij weinig wind dan opnieuw in te moetn stellen (ik doe dit hooguit in onze slaapkamer en die van de kleine, vooral als het hard waait en tegelijk erg koud is, bij noordelijke wind wordt de kamer van de kleine dan echt te koud).
Maar wind heeft op deze manier wel degelijk invloed op hoeveel energie er nodig is om te verwarmen...
(en ik zit stilletjes weer even te balen van alle dingen die ik nu weet die ik niet wist toen dit huis gebouwd ging worden en alle dingen die we anders hadden kunnen doen...)
Iets met gestructureerd geld binnen harken.
Je hoeft het jezelf dus niets kwalijk te nemen.
Ventilatie heeft hier dezelfde problemen, roosters van gerenommeerd merk 3 jaar oud met zelfregelende flap. Ventileren vaak te hard. (maar bij weinig wind ben ik er wel blij mee) Heb ik zelf uitgezocht tijdens het vervangen van de kozijnen. De verkoper begreep niet waar ik het over had.
Ik ga de ventilator nog vervangen door eentje met CO2 meting. Maar heel langzaam gaat het echt tot me doordringen dat WTW ventilatie de enige optie is. Ik kom nogal eens in Zweden en het is daar de standaard om met WTW te ventileren.
Ik heb hier nooit serieus last gehad van wind invloed. Wel merkbaar. De thermostaat stuurde het direct bij. (ecomline met moduline 30)naftebakje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:05:
[...]
In de iSense kan je een combinatie maken, WAR met ruimtecompensatie, waardoor hij niet blind de stooklijn volgt maar deze wat hoger/lager zet volgens de referentieruimtetemperatuur. Op die manier kan je storende factoren zoals wind gaan meeregelen.
Sind waterzijdig inregelen merken we er nog minder van, qua temperatuur. Het fluiten door de roosters horen we natuurlijk wel.

De vrijstaande woning is in 1991 gebouwd en bevat in alle ruimtes één radiator. Op de beneden verdieping heb ik overal vloerverwarming (tegelvloer) en een extra badkamer met douche. We douchen nooit in beide badkamers tegelijk.
Nu kan ik de volgende dingen in het menu van de ketel aanpassen:
- Maximale CV-watertemperatuur (30-85 graden): heb deze op 65 graden staan, stond op 85 graden;
- Maximaal CV vermogen (0 - 100%): heb deze op 75% (22,5 kW) staan;
- Warmwaterbedrijf (comfort - ECO - off): heb deze op ECO gezet, stond op comfort;
- Warmwatertemperatuur (40 - 60 graden): op 60 graden laten staan;
- Minimaal pomptoerental (50% - max): niks veranderd, staat op 50%;
- Maximaal pomptoerental (min - 100%): niks veranderd, staat op 95%;
- Pompnadraaitijd (1 - 60 min): niks veranderd, staat op 5 minuten.
Zijn dit wat jullie betreft "goede" instellingen?
Op de badkamer beneden wordt een design radiator nagenoeg niet warm. Zou ik dit probleem door de minimale pomptoerental te verhogen kunnen verhelpen?
Daarnaast heb ik nog een vraag over de thermostaat instellingen (Nefit ModuLine 300). Deze heb ik op een weekprogramma staan:
- maandag en dinsdag: 20 graden van 8:00 tot 23:00 uur, de overige uren en 's nachts op 19 graden;
- woensdag t/m vrijdag: 20 graden van 18:00 tot 23:00 uur, de overige uren en 's nachts op 19 graden;
- zaterdag en zondag: 20 graden van 9:00 tot 23:00 uur, de overige uren op 19 graden.
Ik hoor verschillende verhalen over het 's nachts terugdraaien van de temperatuur. Moet ik deze lager zetten dan de 19 graden die ik nu hanteer, bijvoorbeeld 17 graden?
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
- Ik zou de nachttemperatuur proberen wat lager te zetten, bijvoorbeeld 18, dit is echter wel afhankelijk hoe snel de vloerverwarming opwarmt.Daarnaast heb ik nog een vraag over de thermostaat instellingen (Nefit ModuLine 300). Deze heb ik op een weekprogramma staan:
- maandag en dinsdag: 20 graden van 8:00 tot 23:00 uur, de overige uren en 's nachts op 19 graden;
- woensdag t/m vrijdag: 20 graden van 18:00 tot 23:00 uur, de overige uren en 's nachts op 19 graden;
- zaterdag en zondag: 20 graden van 9:00 tot 23:00 uur, de overige uren op 19 graden.
Ik hoor verschillende verhalen over het 's nachts terugdraaien van de temperatuur. Moet ik deze lager zetten dan de 19 graden die ik nu hanteer, bijvoorbeeld 17 graden?
- Verder is het gebleken dat mensen in het algemeen meer warmtebehoefte hebben, later op de dag, in veel gevallen kan je de temperatuur 's ochtends wat lager zetten, zonder dat het oncomfortabel wordt.
- Als je huis een beetje goed geïsoleerd is, zou je 's avonds een uur voor het slapen de temperatuur al lager kunnen zetten, vaak is het goed te doen.
Je zou een volgende schema kunnen aanhouden:
8:00 temp op 19
12:00 temp op 20
22:00 temp op 18
Toch nog eens achteraan gegaan.MdO82 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:36:
[...]
Nou daar ben ik ook niet echt wijzer van geworden![]()
"zolang het behaaglijk is onder het douchen en in de woning dan is er niks aan de hand".
Blijf het toch vreemd vinden dat ik hem niet hoger in kan stellen.
Zal het eens verder uitzoeken en toch nog eens een andere thermostaat proberen.
Zojuist is er een monteur wezen kijken.
Temperatuur is niet hoger te krijgen dan 55 graden.
Hij vertelde mij dat het mogelijk (niet met zekerheid te zeggen) door de iSense thermostaat kan komen dat de printplaat (mogelijk) kapot is gegaan.
Zou dit inderdaad kunnen of is dit een verhaal om hun bijgeleverde thermostaat te blijven gebruiken ?
Ferroli zelf gaf ook al aan dat ze geen garantie gaven over de werking met de iSense.
Wil niet zeggen dat ik persé mijn thermostaat wil en blijf gebruiken, maar was benieuwd of dit mogelijk is,
[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 30-01-2018 17:16 ]
2250 WP Zuid PVoutput
ik hanteer zelf als we thuis zijn (thuis werken en weekend)lochtejans schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:30:
N.a.v. dit topic ben ik ook bezig met het fine tunen van mijn CV ketel. Ik heb een Nefit Topline Aquapower+ HRC 30/CW6 uit 2008 i.c.m. vloerverwarming beneden. De welbekende CV ketel die onlangs niet erg positief in het nieuws is geweestDe brander is al vervangen en de warmtewisselaar voldoet nog steeds.
De vrijstaande woning is in 1991 gebouwd en bevat in alle ruimtes één radiator. Op de beneden verdieping heb ik overal vloerverwarming (tegelvloer) en een extra badkamer met douche. We douchen nooit in beide badkamers tegelijk.
- Maximale CV-watertemperatuur (30-85 graden): heb deze op 65 graden staan, stond op 85 graden;
- Warmwaterbedrijf (comfort - ECO - off): heb deze op ECO gezet, stond op comfort;
Op de badkamer beneden wordt een design radiator nagenoeg niet warm. Zou ik dit probleem door de minimale pomptoerental te verhogen kunnen verhelpen?
Daarnaast heb ik nog een vraag over de thermostaat instellingen (Nefit ModuLine 300). Deze heb ik op een weekprogramma staan:
08:00 tot 18:00 = 18,5 graden
18:00 tot 20:00 = 19 graden
20:00 tot 22:30 = 19,5 graden.
aangezien wij vloerverwarming hebben warmt die gedurende het begin van de avond lekker op, onze termostaat begint een uur of 2 vantevoren al met verwarmen dus vanaf 16:30 begint de temperatuur al langzaam op te lopen
als we weg zijn is het schema
00:00 tot 18:00 = 17 graden
18:00 tot 20:00 = 18,5 graden
20:00 tot 22:30 = 19,5 graden ('s avonds is er bijna altijd wel iemand thuis)
mijn huis is matig geisoleerd (jaren 30) dus bij mij heeft verlagen van de temperatuur best wel zin, zonde om 's nachts te stoken voor de vogeltjes. ook warmt mijn vloerverwarming relatief snel op (weinig massa)
[ Voor 3% gewijzigd door jorisjan op 30-01-2018 17:37 ]
Je combinatie ketel en moduline is natuurlijk: Top.(niets aan veranderen)lochtejans schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:30:
N.a.v. dit topic ben ik ook bezig met het fine tunen van mijn CV ketel. Ik heb een Nefit Topline Aquapower+ HRC 30/CW6 uit 2008 i.c.m. vloerverwarming beneden. De welbekende CV ketel die onlangs niet erg positief in het nieuws is geweestDe brander is al vervangen en de warmtewisselaar voldoet nog steeds.
Ketel is wat groot maar daar kun je nu niets meer aan doen.
Een design radiator is bijvoorbaat al een K......ding aangezien je meer design dan warmte krijgt.
(tenzij je het natuurlijk erg warm krijgt van het kijken naar design
Je kunt hoogstens proberen de Openings Post door te lezen en waterzijdig in te regelen. Anders wordt het gewoon een radiator bijplaatsen of de bestaande vervangen.
Instellingen? wat het comfort aan kan.
Hoe beter waterzijdig ingeregeld hoe dieper de nachtverlaging. En wat jezelf lekker vind.
Die dingen zijn echt gruwelijk duur, ook tweedehands...BCC schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:26:
Weet iemand waar ik een goedkope FLIR camera vandaan haal, bijvoorbeeld voor mijn iPhone of Laptop? Liefst < 100 euro .. of kan ik er dan beter eentje huren?
Ik heb vorig jaar via googlen een adres in mijn regio gevonden waar ze zo’n ding een dag verhuren voor 25 Euro. Was van plan dat eens te doen zodra het echt goed koud+droog is en ik tijd heb. Beide nog niet gebeurd (niet tegelijk iig) deze winter
Op zich geen gekke huurprijs denk ik, en dan echt alles van binnen en buiten heftig veel fotograferen en later analyseren, lijkt me leuk.
Ik moet wel zeggen, soms zie je van die foto’s met de conclusie: hier kapotte tochstrip gelokaliseerd en gerepareerd. Dan denk ik, dat had je zonder camera ook kunnen vinden... Veel interessanter denk ik is of je bijv. onverwachte koudebruggen tegenkomt. (of je er vervolgens redelijkerwijs iets aan kan doen is een tweede natuurlijk...)
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Graag jullie mening; voor een nieuwbouw woning hebben wij de optie deze gasloos te laten opleveren. Meerwerk kosten €17000. Op dit moment wil ik deze investering niet maken. Voornamelijk omdat ik de installatie over enkele jaren zelf wil installeren. Echter wil ik wel voorbereid zijn op LTV. Het is mogelijk om de eerste verdieping te voorzien van LTV radiatoren. De begane grond wordt voorzien van vloerverwarming, de afstand tussen de lussen kan eventueel ook worden aangepast.
Is het mogelijk om de CV zodanig in te stellen dat deze overweg kan met een LTV-configuratie?
(merk/type CV is nog niet bekend, klasse is CW4.)
Het was een project met meerdere huizen. En er kon veel aan het bouwplan veranderd worden (getweaked zeg maar, wat we ook hebben gedaan en naar volle tevredenheid). Echter wist ik toen nog niets van LTV, triple glas, balansventilatie, WKO en ga maar door. Anders had ik dingen anders gedaan (triple glas bijv. met het enorme glasoppervlak in de woonkamer) of iig alvast voorzieningen getroffen dat eea later makkelijker aangelegd kan worden.Seafarer schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:07:
[...]
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar denk erom, de verkoper was/is alwetend en verteld je niet meer dan hij/zij zelf commercieel verantwoord vindt.
Iets met gestructureerd geld binnen harken.
Je hoeft het jezelf dus niets kwalijk te nemen.
[...]
Ik was al heel blij dat de isolatie al beter werd uitgevoerd dan de minimumnorm die toen gold en dat er een zonneboiler kant en klaar bij zat (hoewel ik later pas begreep dat dit eerder voor de subsidie en/of epc score gedaan werd). Andere leuke verrassingen waren de douche WTW (“wat is die takkeherrie toch van achter de meterkast als er iemand staat te douchen???”) en het centraal stofzuigsysteem met afvoer door het dak (dit natuurlijk niets met gas besparen te maken maar gewoon leuk om te hebben).
Uhh, afsluitertje dicht, een paar uur wachten. En kijken waar de vloer koud wordt.BCC schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:58:
Ik wil om te beginnen vooral weten welke groep van de vloerverwarming naar welk gedeelte van het huis gaat
Dat is absoluut een aparte ervaring.Remmit schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:10:
[...]
Het was een project met meerdere huizen. En er kon veel aan het bouwplan veranderd worden (getweaked zeg maar, wat we ook hebben gedaan en naar volle tevredenheid). Echter wist ik toen nog niets van LTV, triple glas, balansventilatie, WKO en ga maar door. Anders had ik dingen anders gedaan (triple glas bijv. met het enorme glasoppervlak in de woonkamer) of iig alvast voorzieningen getroffen dat eea later makkelijker aangelegd kan worden.
Ik was al heel blij dat de isolatie al beter werd uitgevoerd dan de minimumnorm die toen gold en dat er een zonneboiler kant en klaar bij zat (hoewel ik later pas begreep dat dit eerder voor de subsidie en/of epc score gedaan werd). Andere leuke verrassingen waren de douche WTW (“wat is die takkeherrie toch van achter de meterkast als er iemand staat te douchen???”) en het centraal stofzuigsysteem met afvoer door het dak (dit natuurlijk niets met gas besparen te maken maar gewoon leuk om te hebben).
Hoezo maakt de DWTW herrie?
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
ja zeker. aanvoer temperatuur max 40 graden (instellen op ketel) en hopen dat die niet gaat pendelen... zo laag mogelijk terug te moduleren dus...B152 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:59:
Beste medetweakers,
Graag jullie mening; voor een nieuwbouw woning hebben wij de optie deze gasloos te laten opleveren. Meerwerk kosten €17000. Op dit moment wil ik deze investering niet maken. Voornamelijk omdat ik de installatie over enkele jaren zelf wil installeren. Echter wil ik wel voorbereid zijn op LTV. Het is mogelijk om de eerste verdieping te voorzien van LTV radiatoren. De begane grond wordt voorzien van vloerverwarming, de afstand tussen de lussen kan eventueel ook worden aangepast.
Is het mogelijk om de CV zodanig in te stellen dat deze overweg kan met een LTV-configuratie?
verder vloerverwarmingslussen lekker dicht bij elkaar dat je zo veel mogelijk vermogen in je vloer kunt stoppen.
enige wat je dan nog nodig zou hebben is een warmtepomp ipv een CV... bij een nieuwbouwhuis bijna zonde om daar nu nog een CV in te gaan monteren. maar met die meerprijs wel weer begrijpelijk
waarom wil je per sé zelf installeren?? alleen omdat het goedkoper kan? of zijn er nog andere redenen... ?
[ Voor 4% gewijzigd door jorisjan op 30-01-2018 22:48 ]
Is allemaal dicht maken op één na en dan voelen waar de vloer juist warm wordt niet wat handiger. Dan nog één open maken en voelen waar de vloer weer warm wordtSeafarer schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:14:
[...]
Uhh, afsluitertje dicht, een paar uur wachten. En kijken waar de vloer koud wordt.
Zou niet al te best zijn voor je rendement dat moment, maar goed.
Vergeet ook niet dat je er altijd wel één open hebt.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Andersom kan natuurlijk ook.alaintje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:46:
[...]
Is allemaal dicht maken op één na en dan voelen waar de vloer juist warm wordt niet wat handiger. Dan nog één open maken en voelen waar de vloer weer warm wordt.
Zou niet al te best zijn voor je rendement dat moment, maar goed.
Vergeet ook niet dat je er altijd wel één open hebt.
Misschien kun je dat wel beter voelen.
Aan de zijkant van de (inpandige) meterkast zit een houten schot. In de zeer smalle ruimte erachter hangt de verticale koperen DWTW pijp. Deze pijp sluit aan op een pvc zwanenhals, echter met een kleine opening ertussen. Vanaf de zwanenhals loopt ook een kleine meter pvc pijp recht omhoog (een soort ontluchtingspijp). De bovenzijde hiervan is open. Dus het is een herrie van jewelste met klotsende geluiden als er iemand doucht.
Bij navraag bij de bouwer/installateur voor de finale oplevering werd gezegd dat deze constructie zo hoort te zijn maar dat als we wilden ze de WTW konden verwijderen. Hij fluisterde ons toe dat bij complete nieuwbouwprojecten de meeste mensen de pijp lieten loskoppelen vanwege de herrie, maar de subsidie was dan al gevangen door de bouwer.
We hebben toen gekozen de pijp te laten zitten.
Vorig jaar hadden we verstopping. De persoon die ons kwam helpen had een 5m veer maar daarmee kwam hij er niet bij (de WTW pijp ligt een stuk bij de douche vandaan, wat overigens ongunstig is voor het rendement). Toen hij een soort handpomp op de douche afvoer plaatste en 1x pompte schoot direct de verstopping los, en liep de hele inhoud van die lange afvoer plus WTW pijp direct die zwanenhals in, die dat volume niet aankon. Door de kleine opening spoot er letterlijk een fontein de meterkast uit en zette de hal blank. Lekker systeem dus...
Aan de hand daarvan eens gegoogled en blijkt dat zo’n pijp helmaal niet een zwanenhals en ontluchtingspijp hoort te hebben. De bouwer is echter al een paar jaar failliet. Ook zou de complete meterkast inhoud gedemonteerd moeten worden om dat schot te kunnen verwijderen als we die pijpaansluiting zouden willen aanpassen... voorlopig even niet dus.
Ik snap het nu.Remmit schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:51:
[...]
Aan de zijkant van de (inpandige) meterkast zit een houten schot. In de zeer smalle ruimte erachter hangt de verticale koperen DWTW pijp. Deze pijp sluit aan op een pvc zwanenhals, echter met een kleine opening ertussen. Vanaf de zwanenhals loopt ook een kleine meter pvc pijp recht omhoog (een soort ontluchtingspijp). De bovenzijde hiervan is open. Dus het is een herrie van jewelste met klotsende geluiden als er iemand doucht.
Bij navraag bij de bouwer/installateur voor de finale oplevering werd gezegd dat deze constructie zo hoort te zijn maar dat als we wilden ze de WTW konden verwijderen. Hij fluisterde ons toe dat bij complete nieuwbouwprojecten de meeste mensen de pijp lieten loskoppelen vanwege de herrie, maar de subsidie was dan al gevangen door de bouwer.
We hebben toen gekozen de pijp te laten zitten.
Vorig jaar hadden we verstopping. De persoon die ons kwam helpen had een 5m veer maar daarmee kwam hij er niet bij (de WTW pijp ligt een stuk bij de douche vandaan, wat overigens ongunstig is voor het rendement). Toen hij een soort handpomp op de douche afvoer plaatste en 1x pompte schoot direct de verstopping los, en liep de hele inhoud van die lange afvoer plus WTW pijp direct die zwanenhals in, die dat volume niet aankon. Door de kleine opening spoot er letterlijk een fontein de meterkast uit en zette de hal blank. Lekker systeem dus...
Aan de hand daarvan eens gegoogled en blijkt dat zo’n pijp helmaal niet een zwanenhals en ontluchtingspijp hoort te hebben. De bouwer is echter al een paar jaar failliet. Ook zou de complete meterkast inhoud gedemonteerd moeten worden om dat schot te kunnen verwijderen als we die pijpaansluiting zouden willen aanpassen... voorlopig even niet dus.
De zwane hals is een verplichting als je een dwtw hebt die enkelwandig is.
Een dubbelwandige mag direct op het riool.
Edit : Jij schrijft "koperen dwtw" waarschijnlijk heb je dan het model dat direct op het riool mag.
Ik lees met veel belangstelling de tips & trucs op dit forum.
Nu heb ik een vraag over het vervangen van een radiator (900W) in de keuken door een myson kickspace 600.
Wij hebben een open keuken van +/- 12 m2 met daarin de radiator van 900 W en een woonkamer van +/- 20 m2 met daarin een radiator van zo'n 2000 W.
De HR-ketel (Nefit Smartline 24 CW) hangt op zolder daarna gaan de leidingen naar 3 radiatoren (+/- 600 W) op 3 slaapkamers, 1 design -radiator (900 W) in de badkamer en op de begane grond hebben we nog twee radiatoren in de hal bij zowel de voordeur als de achterdeur ( beiden +/- 900 W)
De HR-ketel wordt geregeld door een Moduline 30 thermostaat.
Het tapwater staat op 60 graden ingesteld voor optimaal comfort en de CV-aanvoer temperatuur staat nu op 70 graden ingesteld.
De ventilator van zo'n kickspace plintverwarming gaat pas werken bij een aanvoertemperatuur van 43 C en dan geeft hij zo'n 1053 W (tabel) af.
Kan dit gaan werken ter vervanging van een radiator van 900 W. Zoja waar dien je op te letten qua instellingen?
De radiator in de keuken is de laatste in de lijn (CV-ketel-slaapkamer 1-Badkamer- keuken)
[ Voor 0% gewijzigd door Chrisqq op 30-01-2018 23:25 . Reden: spelfout ]
Ik weet alleen dat het een Technea is (geinstalleerd in 2010) en dat het een ronde koperkleurige pijp is.Seafarer schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:55:
[...]
De zwane hals is een verplichting als je een dwtw hebt die enkelwandig is.
Een dubbelwandige mag direct op het riool.
Edit : Jij schrijft "koperen dwtw" waarschijnlijk heb je dan het model dat direct op het riool mag.
Als de juiste hoeveelheid water erdoor gaat dan zal deze 1053 watt afgeven.Chrisqq schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:24:
Goedenavond
Ik lees met veel belangstelling de tips & trucs op dit forum.
Nu heb ik een vraag over het vervangen van een radiator (900W) in de keuken door een myson kickspace 600.
De ventilator van zo'n kickspace plintverwarming gaat pas werken bij een aanvoertemperatuur van 43 C en dan geeft hij zo'n 1053 W (tabel) af.
De radiator in de keuken is de laatste in de lijn (CV-ketel-slaapkamer 1-Badkamer- keuken)
Mijn ongevraagde mening: plint radiator is een stof accumulator en verspreider.
Als je die radiator in de keuken nu eens dicht draait. Mis je hem dan?
Hij hangt nu in de weg?
Voornamelijk om de financiële redenen en omdat het mij een mooie klus lijkt. Wegens een drukke baan, studie, gezinsuitbreiding en alle andere zaken die rondom nieuwbouw komen kijken zie ik niet de mogelijkheid om dit de komende 2 jaar zelf te doen. En ik wil er wel even de tijd voor nemenjorisjan schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:46:
[...]
ja zeker. aanvoer temperatuur max 40 graden (instellen op ketel) en hopen dat die niet gaat pendelen... zo laag mogelijk terug te moduleren dus...
verder vloerverwarmingslussen lekker dicht bij elkaar dat je zo veel mogelijk vermogen in je vloer kunt stoppen.
enige wat je dan nog nodig zou hebben is een warmtepomp ipv een CV... bij een nieuwbouwhuis bijna zonde om daar nu nog een CV in te gaan monteren. maar met die meerprijs wel weer begrijpelijk
waarom wil je per sé zelf installeren?? alleen omdat het goedkoper kan? of zijn er nog andere redenen... ?
Daarnaast ben ik benieuwd wat de zonnepanelen (12 x 260wp) gaan doen en de eventuele configuratie (panelen/pomp) daar op aanpassen.
Heeft nu een andere naam, maar zelfde pijp.Remmit schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:36:
[...]
Ik weet alleen dat het een Technea is (geinstalleerd in 2010) en dat het een ronde koperkleurige pijp is.
Hier vind je alle details: https://www.technea.nl/pr...-wtw-qb1-21/#omschrijving
Ik stop met de DWTW het is tenslotte cv tuning hier.
42 - 33 = 9 graden. Dus de rookgassen verlaten de schoorsteen met 9 graden meer dan de retour.
Klinkt goed.
Maar is dit ook goed? Had het minder moeten zijn? (hoe minder verschil hoe beter lijkt mij)
Maar ik kan dit nergens vinden. Deze Delta-T is natuurlijk ook een maat voor de vervuilingsgraad van de warmte wisselaar.
Iemand weet de fabrieks waarden? Andere merken?
De vraag is volgens mij wat een rendabele oplossing is. Bij goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen lijkt het me dat je juist optimaal profiteert van de voordelen van de warmtepomp (lees: een hoger rendement haalt). Als je toch voor een CV kiest zal je dit tussen nu en 2050 toch moeten ombouwen. Bij nieuwbouw (lees: nog te bouwen) lijkt me dit sowieso een betere oplossing.B152 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:44:
[...]
Voornamelijk om de financiële redenen en omdat het mij een mooie klus lijkt. Wegens een drukke baan, studie, gezinsuitbreiding en alle andere zaken die rondom nieuwbouw komen kijken zie ik niet de mogelijkheid om dit de komende 2 jaar zelf te doen. En ik wil er wel even de tijd voor nemen
Daarnaast ben ik benieuwd wat de zonnepanelen (12 x 260wp) gaan doen en de eventuele configuratie (panelen/pomp) daar op aanpassen.
Als de spaarrekening niet toereikend is. Heb je overwogen om dit te financieren? Bijvoorbeeld in de hypotheek. Volgens mij zijn er wel mogelijkheden voor duurzame investeringen zelfs extra ruimte binnen de NHG mocht je daarbinnen vallen. Het rendement van een warmtepomp verslaat mogelijk de hypotheekrente plus je hebt de ombouw over x aantal jaar alvast gedaan.
Ik vind het schandalig wat aannemers van nieuwbouw vragen voor kleine aanpassingen in een ontwerp. Heb je overwogen om een prijs door derden te laten maken? Bijvoorbeeld aanpassen direct na oplevering?
In je eerdere post gaf je aan dat je alvast wil voorbereiden met LTV. Dit lijkt me een verstandige keuze en wellicht kan de nieuwbouwaannemer dit inderdaad het goedkoopst kan maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn.
Financieel zou het zeker kunnen maar €17000 is naar mijn inziens geen redelijk prijs. Dat heb ik er gewoon niet voor over. De tvt op zo'n bedrag is enorm. Wanneer ik de installatie over enkele jaren zelf doe scheelt mij dat meer dan de helft en zit ik niet vast aan de configuratie van de bouwer. Vanuit financieel perspectief veruit de voordeligste optie.Gecko123 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:55:
[...]
De vraag is volgens mij wat een rendabele oplossing is. Bij goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen lijkt het me dat je juist optimaal profiteert van de voordelen van de warmtepomp (lees: een hoger rendement haalt). Als je toch voor een CV kiest zal je dit tussen nu en 2050 toch moeten ombouwen. Bij nieuwbouw (lees: nog te bouwen) lijkt me dit sowieso een betere oplossing.
Als de spaarrekening niet toereikend is. Heb je overwogen om dit te financieren? Bijvoorbeeld in de hypotheek. Volgens mij zijn er wel mogelijkheden voor duurzame investeringen zelfs extra ruimte binnen de NHG mocht je daarbinnen vallen. Het rendement van een warmtepomp verslaat mogelijk de hypotheekrente plus je hebt de ombouw over x aantal jaar alvast gedaan.
Ik vind het schandalig wat aannemers van nieuwbouw vragen voor kleine aanpassingen in een ontwerp. Heb je overwogen om een prijs door derden te laten maken? Bijvoorbeeld aanpassen direct na oplevering?
In je eerdere post gaf je aan dat je alvast wil voorbereiden met LTV. Dit lijkt me een verstandige keuze en wellicht kan de nieuwbouwaannemer dit inderdaad het goedkoopst kan maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn.
Bedankt voor u mening i.i.g. !
Seafarer schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:40:
[...]
Als de juiste hoeveelheid water erdoor gaat dan zal deze 1053 watt afgeven.
Mijn ongevraagde mening: plint radiator is een stof accumulator en verspreider.
Als je die radiator in de keuken nu eens dicht draait. Mis je hem dan?
Hij hangt nu in de weg?
Ben nu alleen op zoek naar een goede vervanger. Volgens consumentenbond is de Remeha Tzerra m28C een goed apparaat, maar de recensies zijn weer slecht.
Lees daarom graag hier wat ervaringen over huidige CV ketels.
Alvast bedankt.
Beetje verkeerd topic??? Het gaat hier over cv tuning.Guru1000 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:32:
Mijn Agpo ecopact 225C is aan vervanging toe na 12 jaar. iig hij gaf storing en de gasdruk lijkt de oorzaak. Heb hem wel weer aan de praat gekregen met wat resetten en corrigerende tikken.
Ben nu alleen op zoek naar een goede vervanger. Volgens consumentenbond is de Remeha Tzerra m28C een goed apparaat, maar de recensies zijn weer slecht.
Lees daarom graag hier wat ervaringen over huidige CV ketels.
Alvast bedankt.
Krijgen we een oeverlose discussie over wat goed en slecht is.
Ik kan je wel het volgende meegeven: Hele goede merken hebben wat blunders gemaakt. Hele slechte zijn zichzelf aan het verbeteren.
Mijn ketel gaat al 20 jaar mee. Is het de beste ???
Als je op termijn gasloos wilt, dan wordt je woning nu al voorzien van zeer goede isolatie, driedubbel glas warmteterugwinning, luchtbehandelingssystemen, et cetera. De uitdaging wordt om een CV installatie te vinden die een zeer klein minimaal vermogen heeft. Dat zou wel eens niet kunnen lukken.B152 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:59:
Beste medetweakers,
Wellicht is het dan een idee om alvast te investeren in een boilervat aanvankelijk gecombineerd met een CV, waarmee je de teveel opgewekte warmte uit je CV kunt opslaan en kunt hergebruiken voor CV of douche.
Je voorkomt hiermee een installatie die eindeloos pendelt en derhalve niet lekker draait.
Daarom zeg ik dat wellicht andere aannemers dit goedkoper kunnen. Heb je een idee wat de jaarlijkse besparing met een warmtepomp zou kunnen zijn?B152 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:34:
[...]
Financieel zou het zeker kunnen maar €17000 is naar mijn inziens geen redelijk prijs. Dat heb ik er gewoon niet voor over. De tvt op zo'n bedrag is enorm. Wanneer ik de installatie over enkele jaren zelf doe scheelt mij dat meer dan de helft en zit ik niet vast aan de configuratie van de bouwer. Vanuit financieel perspectief veruit de voordeligste optie.
Wellicht heb je daarnaast nog meer voordelen als blijkt dat je bij einde levensduur pomp over 20-25 jaar alleen je warmtepomp hoeft te vervangen en daarna nog eens 30 jaar door kan.
Je hebt bovendien kans dat uitstel afstel is (een gezin kost geld) en er nooit meer aan begint waardoor je niet kan profiteren van de voordelen.
Het is een optie te overwegen waard. In de toekomst worden dit soort verbouwingen waarschijnlijk voor het grootste deel betaald vanuit gebouwgebonden financiering (hypotheek). De vraag is alleen is het wachten het je waar is.
[ Voor 12% gewijzigd door Gecko123 op 01-02-2018 15:54 ]
Guru1000 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:32:
[...]
Ben nu alleen op zoek naar een goede vervanger.
[...]
EensSeafarer schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:07:
[...]
Beetje verkeerd topic??? Het gaat hier over cv tuning.
[...]
Huis: Hoekwoning jan, 2004, 180m2 verwarmde ruimten, 600m3 inhoud, goed geisoleerd (energie A)
Ketel: Remeha Tzerra 39C plus (CW5) van jan 2016, netjes onderhouden.
Jaarverbuik 2016 1497m3
Jaarverbuik 2017 1750m3
Programma:
Ma & Di: 07:00 20gr, 09:00 18gr, 14:30 20gr, 21:30 15gr
Wo: 07:00 20gr, 07:30 15gr, 12:00 19gr, 16:00 20gr, 21:30 15gr
Do: 07:00 20gr, 07:30 15gr, 17:20 20gr, 21:30 15gr
(de dagen waar het over gaat)
Verbruik van:
ma 29/1 18:18 op di 30/1 15:10 was (oude meter): 6.6 m3
di 30/1 15:10 op wo 31/1 14:15 was (oude meter): 5.1 m3
wo 31/1 14:45 op wo 31/1 17:05 was (nwe meter vanaf 0) 3.3 m3 (in 2u20min)
17:05 kwam ik thuis en heb meteen de meterstand opgenomen, ik vond het wat aan de hoge kant zeg maar voor 2u20minuten.
wo 31/1 17:05 op wo 31/1 19:05 was (nwe meter) 1.2 m3 (in 2 uur)
wo 31/1 19:05 op wo 31/1 22:30 was (nwe meter) 1.2 (in 2u25min)
*********** Om 22:30 gingen we naar bed, de ketel was al gestopt om 21:30 (nacht, 15gr) **********
Verbruik gas 31/1 met nieuwe meter van 14:45 (stand 0) tot 22:30 (stop alle verbruik) -> 5.7m3
wo 31/1 22:30 op do 1/2 07:25 was 3 m3 (prog aan 20gr om 07:00 tot 07:30 dan naar 15 gr, 2 douchebeurten)
Even gespit in de instellingen van de iSense en max aanwarmtijd stond op 60minuten ipv 180minuten daarvoor en de opwarmsnelheid stond op sneller ipv normaal. Dat heb ik maar eens even ongedaan gemaakt voor in ieder geval het appels en peren spul.
Daarnaast stond P1 in de Tzerra op 80gr maar de Maximaal CV temp in de iSense op 90. Die laatste heb ik teruggebracht naar 80 want hoger dan 80 kon de iSense dus toch niet terugkrijgen.
De regeling van de ketel staat op RTC (iSense moduleert op cv aanvoer / retour temp en ketel op vermogen).
do 1/2 07:25 op do 1/2 16:30 was 1.2 m3 (17:20 aan 20gr, geen water, ketel was aan het aanwarmen bij thuiskomst 16:30), gevraagde CV temp was 65gr, ruimte temp 19gr
do 1/2 16:30 op do 1/2 17:30 was 1.4m3, gevraagde cv temp was 61.4 gr, ruitme temp 20 gr
do 1/2 17:30 op do 1/2 18:30 was 1.3m3, gevraagde cv temp was 58.6gr, ruimte temp 20gr
Na het eten maar eens even wat voelers op de aan en afvoer van de cv geplakt en verloop in de gaten gehouden Ik zit steeds op een delta T van 10 a 9 graden
.
do 1/2 om 20:05 vond de ketel dat die wel klaar was met op temp komen/houden en is afgeslagen, gevraagde cv temp 49 gr om 20:00, ruimte temp 20gr, om 20:05. Delta T met pomp uit om 20:10 4gr (41 over 37). Dat was volgens mij voor het eerst sinds mijn thuiskomst om 16:30 en hij staat dus in ieder geval niet te pendelen (dat is wel goed nieuws volgens mij).
Do 1/2 om 21:38 (na afloop programma) stond de meter op 15.3m3 (geen warmtevraag meer en geen tapwater meer. Totaal verbruik over de hele dag was 15.3 – 5.7 = 9.6m3 over het donderdag programma genomen (en we hebben 1keteltje water gekookt, 1 pannetje soep opgewarmd en 4 douchebeurten van in totaal 20minuten!
Voordat de meter vervangen was was dat voor de maandag op dinsdag 6.6m3 en de dinsdag op woensdag (voor vervanging meter) 5.6m3
Een verschil van maar liefst 3m3 met een dag dat veel meer gestookt is (ma op dinsdag) en ook uitgebreid gekookt is (+ de douchebeurten).
Mij lijkt het voorgaande jaarverbruik 2016 & 2017 redelijk normaal (iets te hoog t.o.v. het gemiddelde) dus ik geloof niet dat die oude meter ernaast zat.
Oude meter: Krom//schroder BK-G4 2003 Code 22124 (B.V. Ermaf Rotterdam)
Nieuwe meter: Flonidan Uniflo G4 2015 code 28301.
Moet ik me nu zorgen gaan maken of mijn ketel & iSense opnieuw af laten stellen?
[ Voor 2% gewijzigd door svh64 op 01-02-2018 22:30 . Reden: Programma CV toegevoegd ]
Voer je gasstanden eens in bij mindergas.nl. Deze genereert ook achteraf goede overzichten op basis van zogenaamde graaddagen. Daarmee krijg je een goed inzicht in het verbruik in relatie tot koude en warme dagen/jaren. Echt briljant voor dit soort vergelijkingen.svh64 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:24:
Gisteren 31/1 heeft Liander mijn meter vervangen voor een andere niet slimme omdat de oude meter ingenomen werd voor ijking (initiatief Liander, ik heb geen ijking gevraagd). Voor die tijd natuurlijk even het verbruik een beetje bijgehouden. Om 14:15 ging de beste man aan de slag rond 14:45 was die ongeveer klaar.
Huis: Hoekwoning jan, 2004, 180m2 verwarmde ruimten, 600m3 inhoud, goed geisoleerd (energie A)
Jaarverbuik 2016 1497m3
Jaarverbuik 2017 1750m3
Programma:
Verbruik van:
17:05 kwam ik thuis en heb meteen de meterstand opgenomen, ik vond het wat aan de hoge kant zeg maar voor 2u20minuten.
*********** Om 22:30 gingen we naar bed, de ketel was al gestopt om 21:30 (nacht, 15gr) **********
Verbruik gas 31/1 met nieuwe meter van 14:45 (stand 0) tot 22:30 (stop alle verbruik) -> 5.7m3
wo 31/1 22:30 op do 1/2 07:25 was 3 m3 (prog aan 20gr om 07:00 tot 07:30 dan naar 15 gr, 2 douchebeurten)
Even gespit in de instellingen van de iSense en max aanwarmtijd stond op 60minuten ipv 180minuten daarvoor en de opwarmsnelheid stond op sneller ipv normaal. Dat heb ik maar eens even ongedaan gemaakt voor in ieder geval het appels en peren spul.
Daarnaast stond P1 in de Tzerra op 80gr maar de Maximaal CV temp in de iSense op 90. Die laatste heb ik teruggebracht naar 80 want hoger dan 80 kon de iSense dus toch niet terugkrijgen.
De regeling van de ketel staat op RTC (iSense moduleert op cv aanvoer / retour temp en ketel op vermogen).
do 1/2 07:25 op do 1/2 16:30 was 1.2 m3 (17:20 aan 20gr, geen water, ketel was aan het aanwarmen bij thuiskomst 16:30), gevraagde CV temp was 65gr, ruimte temp 19gr
do 1/2 16:30 op do 1/2 17:30 was 1.4m3, gevraagde cv temp was 61.4 gr, ruitme temp 20 gr
do 1/2 17:30 op do 1/2 18:30 was 1.3m3, gevraagde cv temp was 58.6gr, ruimte temp 20gr
Na het eten maar eens even wat voelers op de aan en afvoer van de cv geplakt en verloop in de gaten gehouden Ik zit steeds op een delta T van 10 a 9 graden
.
do 1/2 om 20:05 vond de ketel dat die wel klaar was met op temp komen/houden en is afgeslagen, gevraagde cv temp 49 gr om 20:00, ruimte temp 20gr, om 20:05. Delta T met pomp uit om 20:10 4gr (41 over 37). Dat was volgens mij voor het eerst sinds mijn thuiskomst om 16:30 en hij staat dus in ieder geval niet te pendelen (dat is wel goed nieuws volgens mij).
Do 1/2 om 21:38 (na afloop programma) stond de meter op 15.3m3 (geen warmtevraag meer en geen tapwater meer. Totaal verbruik over de hele dag was 15.3 – 5.7 = 9.6m3 over het donderdag programma genomen (en we hebben 1keteltje water gekookt, 1 pannetje soep opgewarmd en 4 douchebeurten van in totaal 20minuten!
Voordat de meter vervangen was was dat voor de maandag op dinsdag 6.6m3 en de dinsdag op woensdag (voor vervanging meter) 5.6m3
Een verschil van maar liefst 3m3 met een dag dat veel meer gestookt is (ma op dinsdag) en ook uitgebreid gekookt is (+ de douchebeurten).
Mij lijkt het voorgaande jaarverbruik 2016 & 2017 redelijk normaal (iets te hoog t.o.v. het gemiddelde) dus ik geloof niet dat die oude meter ernaast zat.
Moet ik me nu zorgen gaan maken of mijn ketel & iSense opnieuw af laten stellen?
Als ik het goed lees is je gemiddelde aanvoer temperatuur zo'n 60 graden. klopt?svh64 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:24:
Ik zit steeds op een delta T van 10 a 9 graden
.
Je delta is 10. 60-10=50 graden retour klopt? Vind ik persoonlijk hoog. (je had toch van die plaatstalen radiatoren?) Er verdwijnt dus nog wat warmte door de schoorsteen naar buiten.
Je kunt in mijn ogen nog wat winnen.Door de retour van alle radiatoren te verbeteren
Ik mis in het hele verhaal de windrichting en kracht. Realiseer je wel dat je een hoekwoning hebt en die zijn echt gevoeliger voor wind. Dus 3 kuub extra, ik geloof het direct.
1 kuub verschil per dag is trouwens ook wel weinig. Dus dat verschil heb je al heel snel.
Ik zou me geen zorgen maken. Wel de retour nog proberen wat te verlagen. (Als die inderdaad boven de 45 continue zit)
Mindergas.nl ?
Ja inderdaad van die "mooie" ral 9010 dingen. Ik ga eens even meten over een langere periode bij de cv zelf en koop zo'n Ir ding bij Conrad voor het waterzijdige regelspul. (Ik heb een Weber Style bbq meter met 2 voelers die ik in alufolie op de leiding bij de ketel heb getaped, kan ik lekker vanaf de bank het verloop in de gaten houden, 65gr = medium rareSeafarer schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:16:
[...]
Als ik het goed lees is je gemiddelde aanvoer temperatuur zo'n 60 graden. klopt?
Je delta is 10. 60-10=50 graden retour klopt? Vind ik persoonlijk hoog. (je had toch van die plaatstalen radiatoren?) Er verdwijnt dus nog wat warmte door de schoorsteen naar buiten.
Je kunt in mijn ogen nog wat winnen.Door de retour van alle radiatoren te verbeteren
[...]
Mindergas.nl ?
[/quote]
Goede tip (ook van Bert), heb meteen even wat historie ingegeven
die weber is draadloos ?svh64 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:51:
[...]
Ja inderdaad van die "mooie" ral 9010 dingen. Ik ga eens even meten over een langere periode bij de cv zelf en koop zo'n Ir ding bij Conrad voor het waterzijdige regelspul. (Ik heb een Weber Style bbq meter met 2 voelers die ik in alufolie op de leiding bij de ketel heb getaped, kan ik lekker vanaf de bank het verloop in de gaten houden, 65gr = medium rare)
[...]
Mindergas.nl ?
[/quote]
Goede tip (ook van Bert), heb meteen even wat historie ingegeven
Yep, mooi spul.
Off topic: Erg fijn bij koud &warm roken, kun je gewoon binnen de boel in de gaten houden
Hoi, inderdaad verbuik uitzetten tegen het aantal graaddagen.svh64 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:24:
Gisteren 31/1 heeft Liander mijn meter vervangen voor een andere niet slimme omdat de oude meter ingenomen werd voor ijking (initiatief Liander, ik heb geen ijking gevraagd). Voor die tijd natuurlijk even het verbruik een beetje bijgehouden. Om 14:15 ging de beste man aan de slag rond 14:45 was die ongeveer klaar.
Jaarverbuik 2016 1497m3
Jaarverbuik 2017 1750m3
Programma:
Verbruik van:
.
Dit zijn de gewogen graaddagen van de afgelopen dagen:
28-1 | 9 | graaddagen |
29-1 | 10 | graaddagen |
30-1 | 15 | graaddagen |
31-1 | 13 | graaddagen |
01-02 | 16 | graaddagen |
(meer graaddagen = het was kouder)
Dit gebaseerd op een etmaalgem. binnentemperatuur van 18 graden.
Ik zou persoonlijk iets langere periode meten, aangezien je nu een zeer gedetaileerde uitleg hebt, maar over zeer korte tijd.
bron: Mindergas.nl
(Mijn 28 kW AWB-gasketel is sinds 2008 via het installateursmenu op ca. 11kW (of max. 45°C) begrensd - what ever comes first).
Met de volgende (geïdealiseerde!) cv-verbruiksgegevens! - zonder warmwater (toevallig mijn eigen)
verkregen op absoluut grijze Nederlandse dagen (geen zoninstraling/geen wind):
De verbruikswaarden bij 9°C,10°C en 14,5°C zijn berekend

-12°C | 13,25m³ |
-10°C | 12,25m³ |
-5°C | 9,75m³ |
-3°C | 8,75m³ |
0°C | 7,25m³ |
3°C | 5,75m³ |
5°C | 4,75m³ |
9°C | 2,75m³ |
10°C | 2,25m³ |
14,5°C | 0,0m³ |
kan je berekenen (of ook niet) welk vermogen je (vervangende) cv-installatie/warmtepomp afhankelijk van de
buitentemperatuur minimaal moet kunnen leveren.
Ik gebruik hiervoor gewoon een spreadsheet met historische gegevens (wie niet?):

Je individuele stookgrens rolt er automatisch uit - bij mij dus 14,5 °C (boven 14,5 °C gemiddelde buitentemperatuur is bij mij de ketel dus uit)
Trouwens - het verbruik bij -12,4 °C is echt gemeten - 3/4 februari 2012 =13,62 m³.
Met de helling van 0,5 m³ gas/K per 24 h kan ik het "warmteverlies" voor mijn gekozen verwarmingssituatie
in kW/K ongeveer bepalen: (0,5m³ x 9,769 kWh/m³ (Groninger gas) x 0,94 (rendement cv-ketel)) = effectief 4,59 kWh/K per 24h = ca. 200 W/K verwarmingsvermogen (stookgrens 14,5°C!).
Bij -12 °C hebben mijn verwarmde vertrekken dus ca. 5,3 kW nodig om op temperatuur te blijven.
Helaas levert mijn oude AWB-ketel minimaal 8 kW (@33 °C retour)
- te veel dus ook voor -12°C => gevolg: altijd aan /uit en geen modulatie - het kan niet anders.
(Voor warmwater heb ik maximaal 11 kW nodig - 4l/min van 12°C => 42°C voor douchen)
====
Ik ben benieuwd naar de prijsontwikkeling van de NL cv-ketels als de gaskraan in Groningen verder dicht wordt gedraaid. Nieuwe huizen kunnen binnenkort sowieso zonder gasaansluiting worden opgeleverd.
Er zullen een groot aantal (bekende) merken verdwiijnen.
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zodra ik mijn Conrad IR pyrometer binnen heb wil ik aan de slag met het waterzijdig inregelen.
Ik heb 2 verdelers in huis 1 voor de b.g.g. op de b.g.g. en 1 voor de 1e en 2e etage op de 1e etage onder de cv ketel in de "technische ruimte" (cv, zonneboiler, was en droogmachine). De leidingen naar de verdeler op de b.g.g. liggen in de vloer evenals alle leidingen naar alle radiatoren in huis (bwjr 2004).
Is het een goed of slecht idee om aan- en afvoer per radiator te meten op de verdeler in plaats van het hele huis door te rennen?
Ik kan natuurlijk beide doen, dan heb ik meteen het leiding-/vloer verlies. Maar "verlies" in de vloer is een soort verkapte vloerverwarming.... De vloer doet werkelijk mee als warmtebron waar leidingen lopen. En aangezien die heel goed geisoleerd is hebben wij er een hoop lol van (warme voeten en heel lang warm na nachtstand cv).
Wat heeft zin?
06-02-18
Ik heb mijn Ir zojuist binnengekregen, het waterzijdig inregelfeest kan beginnen
Iemand een suggestie op bovenstaande?
[ Voor 6% gewijzigd door svh64 op 06-02-2018 19:41 . Reden: Nog gee reacties ]
Allereerst wil ik de boel op afstand uit kunnen lezen, om zo de nodige data te verzamelen over het verbruik. Nefit ondersteunt zoals jullie weten geen OpenTherm. Omdat ik niet aan de thermostaat van Nefit vast wil zitten en ook overweeg een OTGW te plaatsen, ben ik aan het kijken naar een EMS-OT convertor. Volgens mijn installateur werken die dingen echter met tijdsblokken van 10 minuten, wat betekent dat het aanpassen van een instelling tot 10 minuten op zich kan laten wachten voordat de ketel reageert. Bovendien zou een tweede invoer pas in het daaropvolgende tijdsblok worden uitgevoerd. M.a.w. twee snelle wijzigingen in de thermostaat levert een wachttijd op van 20 minuten. Ik kan hier niets over terugvinden op het www. Hoe ervaren de Nefit gebruikers hier dit?
Na grondig in geregeld te hebben, heb ik overal maximaal 10 graden delta t kunnen bereiken, met een aanvoer van 58 graden. Heb geprobeerd de radiatoren verder te knijpen. Maar dan warmt mijn huis niet meer op. Heb overal jaga's hangen op 2 type 10 na, welke ook nog worden vervangen voor jagas type 16.
Mijn modulerende thermostaat en modulerende pomp van de cv ketel geven aan dat je pomp al op minimum vermogen draaien op dat moment. 50%
Zijn er nog manieren om de delta t te verhogen?
Overgens verbruik is gedaalt van 1550 m3 (vorige bewoner), naar 800 m3 (na/in verbouwing waar vaak de deur ooknopen moet om in de tuin te zijn om te klussen etc. )
[ Voor 12% gewijzigd door plaspvd op 02-02-2018 21:14 ]
Wat als je een trekveer in de pijp bij de cv duwt (zover als mogelijk) en iemand laat luisteren waar die hem hoort? Dan heb je met een beetje geluk een idee waar die gezeten heeft. Niet geschoten altijd misEdmin schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:35:
@blissard Helaas is door een verbouwing door de vorige eigenaar de aansluitdraad 'ergens' verdwenen. Ik zie hem uit de technische ruimte in een pijp verdwijnen, maar hij komt nergens meer uit de muur of plafond. Aangezien ik niet veel trek heb om de boel weer open te breken, wordt de oplossing draadloos. En daar is die Moduline dan weer niet geschikt voor, voor zover ik weet.

Even een vraagje.
Alles werkt naar behoren maar kan het zo zijn dat je toch meer gas kunt verbruiken met een lagere aanvoertemperatuur.
Heb mindergas.nl nooit voorheen bijgehouden maar mijn verbruik ligt nu net zo hoog als in 2017. Vanaf 20dec iedere dag ingevuld.
Nu was ik vorigjaar misschien vaker weg wat net het verschil kan maken.
Dit nu gemeten vanaf 1 januari tot 2 feb in de vergelijking.
Andere jaren lijkt het beter met een uitschieter van 36% minder in 2014.
Een dagje met alle radiatoren vol open en de ketel van 50 terug naar 80 graden gaf 2 dagen wel meer verbruik dan met afgeregeld systeem.
Ketel schakelt normaal in en uit. Zit redelijk wat tijd tussen.
Radiatoren vrijwel continue wat/ half warm
De schatting is nu 841m3.
Had in 2016/2017 907m3 en in 2015/2016 994m3.
Gemiddelde jaren ook iets over de 1000m3 op de koude winters na. (1100/1200m3)
Maar had voor 2015 een normale handthermostaat mod. Stond in de nacht op 19 en overdag op 20,5 tenzij langer van huis.
Nu in de nacht op 17,5 en overdag 19/19,5 wat ik net te laag vind als ik veel beneden ben. (klokthermostaat mod.
Of maar gewoon jaar afwachten. Loopt af begin september .
Zit nu op 450m3 vanaf 5 september 2017 gemeten.
[ Voor 13% gewijzigd door Turbocinqy op 02-02-2018 22:33 ]
Ik ga ervan uit dat je Jaga's niet zo wollig zijn als deze.plaspvd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:12:
Ik heb een naar mijn idee, klein probleempje met mijn delta t.
Na grondig in geregeld te hebben, heb ik overal maximaal 10 graden delta t kunnen bereiken, met een aanvoer van 58 graden. Heb geprobeerd de radiatoren verder te knijpen. Maar dan warmt mijn huis niet meer op. Heb overal jaga's hangen op 2 type 10 na, welke ook nog worden vervangen voor jagas type 16.
Mijn modulerende thermostaat en modulerende pomp van de cv ketel geven aan dat je pomp al op minimum vermogen draaien op dat moment. 50%
Zijn er nog manieren om de delta t te verhogen?
Overgens verbruik is gedaalt van 1550 m3 (vorige bewoner), naar 800 m3 (na/in verbouwing waar vaak de deur ooknopen moet om in de tuin te zijn om te klussen etc. )

Dingen zijn best gevoelig voor een beetje stof.
Misschien zit er eentje of meerdere verkeerd om aangesloten?
Ooit hier eens gelezen:
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Dat verbeterd ook de afgifte en delta T.
Blijft over de aanvoer temperatuur verhogen. Eenvoudige test om even te zien of het nu wel snel aanwarmt.
Ik zie niet zo'n probleem met een hoge aanvoer bij aanwarmen, de retour blijft dan vaak koud genoeg om alles uit het gas te halen wat erin zit.
Edit: je ketel blijft wel achter elkaar doorstoken bij aanwarmen? bijvoorbeeld van 17 naar 20.
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 02-02-2018 23:22 ]
Even weer zitten googlen, maar kan geen antwoord op bovenstaand vinden.Seafarer schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:39:
Een paar maal aan de ketel (nefit ecomline HRC22H.) gemeten water retour temperatuur 33 en rookgas temperatuur 42.
42 - 33 = 9 graden. Dus de rookgassen verlaten de schoorsteen met 9 graden meer dan de retour.
Klinkt goed.
Maar is dit ook goed? Had het minder moeten zijn? (hoe minder verschil hoe beter lijkt mij)
Maar ik kan dit nergens vinden. Deze Delta-T is natuurlijk ook een maat voor de vervuilingsgraad van de warmte wisselaar.
Iemand weet de fabrieks waarden? Andere merken?
Iemand?
Dat is wat mij betreft een no brainer. Ik heb zicht op nieuwbouwhuizen met louter nieuwe HR ketels, als je ziet wat daar voor stoompluimen uitkomen, is er nog zeker winst te behalen. Maar 9 graden lijkt mij uitstekend.Seafarer schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:43:
[...]
Even weer zitten googlen, maar kan geen antwoord op bovenstaand vinden.
Iemand?
Dat gevoel heb ik ook.bert pit schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:52:
[...]
Dat is wat mij betreft een no brainer. Ik heb zicht op nieuwbouwhuizen met louter nieuwe HR ketels, als je ziet wat daar voor stoompluimen uitkomen, is er nog zeker winst te behalen. Maar 9 graden lijkt mij uitstekend.
Maar ik had het prettig gevonden als er ergens info te vinden is.
De ketel is ook vuil, wordt binnenkort schoongemaakt. Ik zou dus zeggen het kan beter.
Alleen hoeveel?
Ze worden elke 2 weken schoon gemaakt, dus ook niet zo een kleedje erop dbe was ik inderdaad al van plan te gaan maken. Alles ligt al klaar op de voeding en tijd na.Seafarer schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:16:
[...]
Ik ga ervan uit dat je Jaga's niet zo wollig zijn als deze.![]()
[afbeelding]
Dingen zijn best gevoelig voor een beetje stof.
Misschien zit er eentje of meerdere verkeerd om aangesloten?
Ooit hier eens gelezen:
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Dat verbeterd ook de afgifte en delta T.
Blijft over de aanvoer temperatuur verhogen. Eenvoudige test om even te zien of het nu wel snel aanwarmt.
Ik zie niet zo'n probleem met een hoge aanvoer bij aanwarmen, de retour blijft dan vaak koud genoeg om alles uit het gas te halen wat erin zit.
Edit: je ketel blijft wel achter elkaar doorstoken bij aanwarmen? bijvoorbeeld van 17 naar 20.
Echter als ik mijn aanvoer ga verhogen, word het onconvertabel benauwd in huis. Heb het al op 70 graden gehad. Maar voelt en ruikt gewoon niet lekker.
Blijft ook mooi doorstoken tot zijn max temperatuur. Veel fijner dan de vorige aan/uit thermostaat.
De eclipsen in de aanbieding!
Let op prijs ex btw.
https://www.vanwalraven.com/m/nl/pageid/m.promo?page=5
Heb je een goede tip waar ik windrichting en kracht vandaan kan halen per dag historisch?Seafarer schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:16:
[...]
Als ik het goed lees is je gemiddelde aanvoer temperatuur zo'n 60 graden. klopt?
Ik mis in het hele verhaal de windrichting en kracht. Realiseer je wel dat je een hoekwoning hebt en die zijn echt gevoeliger voor wind..........
Kun je kort uitleggen waarom een stoompluim uit de schoorsteen niet okay is?bert pit schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:52:
[...]
Dat is wat mij betreft een no brainer. Ik heb zicht op nieuwbouwhuizen met louter nieuwe HR ketels, als je ziet wat daar voor stoompluimen uitkomen, is er nog zeker winst te behalen. Maar 9 graden lijkt mij uitstekend.
KNMI.svh64 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:31:
[...]
Heb je een goede tip waar ik windrichting en kracht vandaan kan halen per dag historisch?
Ik ging ervan uit dat je al mindergas.nl gebruiker was, en wilde je waarschuwen dat mindergas.nl niet heilig is. Wel ontzettend goed.
Maar met de KNMI kun je ook niet alles,de bebouwing rond je woning zorgt ook voor andere wind richtingen en snelheden.
Mindergas.nl = top. Maar ik denk wel dat een keer in de week invullen het beste beeld geeft. (mijn ervaring)
Historische daggegevens: http://projects.knmi.nl/k.../daggegevens/selectie.cgisvh64 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:31:
Heb je een goede tip waar ik windrichting en kracht vandaan kan halen per dag historisch?
Eventueel ook nog per uur: http://projects.knmi.nl/k.../uurgegevens/selectie.cgi
Compleet met uitleg hoe je dat kunt scripten: http://www.knmi.nl/kennis...ophalen-vanuit-een-script
Thermostaat keuze blijkt belangrijk. Als je sommige probleem postings voorbij ziet komen.!!plaspvd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 06:51:
[...]
Ze worden elke 2 weken schoon gemaakt, dus ook niet zo een kleedje erop dbe was ik inderdaad al van plan te gaan maken. Alles ligt al klaar op de voeding en tijd na.
Echter als ik mijn aanvoer ga verhogen, word het onconvertabel benauwd in huis. Heb het al op 70 graden gehad. Maar voelt en ruikt gewoon niet lekker.
Blijft ook mooi doorstoken tot zijn max temperatuur. Veel fijner dan de vorige aan/uit thermostaat.
Vanochtend een beetje koud.
Aanwarmen met 61 aanvoer en 39 retour. Nu merk ik dat de ventilator van de BRIZA iets harder zou mogen draaien en de DBE in convectorput ook. T16 -2400mm lang.(heb ik nog wat te tweaken
Overigens door het flink inregelen en het gebruik van ventilatoren, gebruikt de thermostaat de aanwarm vervroeging bijna niet meer. 3 jaar geleden deden we er toch zeker 1,5 uur over. Nu 15 min.
Jammer ik had ze al en voor de uitbreiding liggen ze ook al klaar.plaspvd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:06:
Voor de geïnteresseerden,
De eclipsen in de aanbieding!
Let op prijs ex btw.
https://www.vanwalraven.com/m/nl/pageid/m.promo?page=5
Dit is een mooi prijsje.
Let wel op zonder knelset.
Ik adviseer de originele knelset te nemen met dit nummer: Heimeier knelset 1/2 x15mm (artikelnummer fabrikant 2201-15.351)
EDIT: alleen voor 15mm pijp. anders een andere nemen natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 03-02-2018 15:45 ]
Een echt antwoord betreffende hoe het komt of dat het erg is heb ik ook niet. Maar een tijdje terug heb ik contact met Intergas gehad en toen ook vermeld dat bij mij de afvoerpijp 5 graden warmer meet (buitenzijde) dan de retourleiding (ook buitenzijde, allebei met post-it erop geplakt en IR-meter). Over die 5 graden verschil heeft hij niets gezegd, maar wel dat om de ketel te laten condenseren de rookgastemperatuur zo laag mogelijk moet zijn en dus de temperatuur in de rookgasafvoerpijp erg belangrijk is.Seafarer schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:43:
[...]
Even weer zitten googlen, maar kan geen antwoord op bovenstaand vinden.
Iemand?
Overigens recent weer wat instellingen veranderd (o.a. Pomp op 2 ipv 1) en toevallig vandaag weer eens gemeten. Vandaag had ik 2,5 graad verschil tussen retour en afvoer (na al lange tijd op min vermogen stoken).
Mogelijkerwijs doordat met hogere pompsnelheid de warmtewisselaar meer warmte aan het rookgas kan onttrekken, of wellicht iets met het koudere weer nu.
De retour was 39,5 en de afvoer was 42 graden.
Bedankt. In ieder geval wat praktijk getallen.Remmit schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:21:
[...]
Een echt antwoord betreffende hoe het komt of dat het erg is heb ik ook niet. Maar een tijdje terug heb ik contact met Intergas gehad en toen ook vermeld dat bij mij de afvoerpijp 5 graden warmer meet (buitenzijde) dan de retourleiding (ook buitenzijde, allebei met post-it erop geplakt en IR-meter). Over die 5 graden verschil heeft hij niets gezegd, maar wel dat om de ketel te laten condenseren de rookgastemperatuur zo laag mogelijk moet zijn en dus de temperatuur in de rookgasafvoerpijp erg belangrijk is.
Overigens recent weer wat instellingen veranderd (o.a. Pomp op 2 ipv 1) en toevallig vandaag weer eens gemeten. Vandaag had ik 2,5 graad verschil tussen retour en afvoer (na al lange tijd op min vermogen stoken).
Mogelijkerwijs doordat met hogere pompsnelheid de warmtewisselaar meer warmte aan het rookgas kan onttrekken, of wellicht iets met het koudere weer nu.
De retour was 39,5 en de afvoer was 42 graden.
Als jij 2,5 hebt en ik minimaal 7, dan kan het dus beter.
Ik ga weer meten als de ketel schoongemaakt is. En zal het verschil eens posten.
Wat jij al zegt, iets meer flow door je wisselaar kan ook nog een verkleining geven tussen retour en afvoer rookgassen.
Misschien iets te kort door de bocht, wordt het kouder en iets droger zoals nu, dan is het zeker niet altijd te voorkomen dat je iets van een pluim ziet. Maar de condensatie van de afvoergassen moet in hoofdzaak binnen het systeem plaatsvinden omdat dat het rendement van de ketel verhoogt.svh64 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:38:
[...]
Kun je kort uitleggen waarom een stoompluim uit de schoorsteen niet okay is?
Als mij dat in mijn 80 jaar woning lukt, bij gewoon gemiddelde temperaturen, dan zou dat bij 20 nieuwbouw woningen die bij mij achter staan en goed geïsoleerd zijn ook moeten lukken, lijkt me.
Ahhhh, het kwartje begint te vallen. Het gaat om het HR deel in de ketel. Zover had ik me als leek nog niet verdiept (het hoe van HR). Dank voor het verhelderend inzicht.bert pit schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:35:
[...]
Misschien iets te kort door de bocht, wordt het kouder en iets droger zoals nu, dan is het zeker niet altijd te voorkomen dat je iets van een pluim ziet. Maar de condensatie van de afvoergassen moet in hoofdzaak binnen het systeem plaatsvinden omdat dat het rendement van de ketel verhoogt.
Als mij dat in mijn 80 jaar woning lukt, bij gewoon gemiddelde temperaturen, dan zou dat bij 20 nieuwbouw woningen die bij mij achter staan en goed geïsoleerd zijn ook moeten lukken, lijkt me.
Kort samengevat: De warmtewisselaar in de rookgasafvoer zorgt voor extra rendement en daarbij is het dus belangrijk dat de temp van de rookgasafvoer zoveel als mogelijk de temp van de retour benaderd (zodat die wisselaar zo optimaal mogelijk functioneert).
Misschien ook te kort door de bocht: Bij niet windstil weer en buitentemp > -2 (om maar een getal te geven) en stoompluim uit schoorsteen kan dat dus een 1e indicatie zijn dat er daar te verbeteren valt (in combi met het ontbreken van een gestaag gedruppel uit de afvoer over de sifon). Correct?
Bij koud en droog weer kan een goed afgestelde ketel een pluim geven. Als het 10 graden vriest moet ik mijn aanvoertemperatuur hoog hebben, anders wordt het huis niet warm. Gevolg minder rendement en meer stoom naar buiten.svh64 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:27:
[...]
Ahhhh, het kwartje begint te vallen. Het gaat om het HR deel in de ketel. Zover had ik me als leek nog niet verdiept (het hoe van HR). Dank voor het verhelderend inzicht.
Kort samengevat: De warmtewisselaar in de rookgasafvoer zorgt voor extra rendement en daarbij is het dus belangrijk dat de temp van de rookgasafvoer zoveel als mogelijk de temp van de retour benaderd (zodat die wisselaar zo optimaal mogelijk functioneert).
Misschien ook te kort door de bocht: Bij niet windstil weer en buitentemp > -2 (om maar een getal te geven) en stoompluim uit schoorsteen kan dat dus een 1e indicatie zijn dat er daar te verbeteren valt (in combi met het ontbreken van een gestaag gedruppel uit de afvoer over de sifon). Correct?
MAAR, bij een hoge aanvoer en nog steeds een koude retour verdwijnt toch alle warmte in het water in plaats van door de schoorsteen naar buiten.bert pit schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:54:
[...]
Bij koud en droog weer kan een goed afgestelde ketel een pluim geven. Als het 10 graden vriest moet ik mijn aanvoertemperatuur hoog hebben, anders wordt het huis niet warm. Gevolg minder rendement en meer stoom naar buiten.
Hoge aanvoer is niet problematisch.
http://installateurszaken.nl/rendementswinst-bij-ltv/
Met duidelijke grafieken.
Dit topic is gesloten.