Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Onze huidige CV-ketel doet het niet meer. We hebben nu een Vaillant Cwk Combiwandketel 24-12. In het verleden (ongeveer 10 jaar terug) is het Turbo-moduul al vervangen geweest. Nu ging de waakvlam weer niet aan, dus ik ging er vanuit dat het weer de turbo-moduul was. Nu kon ik toevallig van iemand een complete set printplaten aankomen (kwam uit een werkend systeem) maar ook daar krijg ik hem niet mee aan de praat. Uiteraard zit de kans erin dat er ook bij deze printplaten eentje kapot is. Ik twijfelde nog om een nieuwe te kopen om hem alsnog werkend te krijgen. Maar uiteindelijk zal er denk ik toch een nieuwe CV ketel moeten komen gezien deze al behoorlijk op leeftijd is (uit 1993)

Alleen nu komt de vraag, welke. Ik heb al even rond gezocht op internet met de kennis die ik her en der heb opgedaan. Ik zal even het huis omschrijven:

Het huis:
- Twee onder een kap uit 1993
- Overal geïsoleerd (met de standaard normen van die tijd denk ik?). Overal dubbel glas en in de serre HR+ glas.
- Beneden overal vloerverwarming behalve in de keuken en garage, daar hangen Radiatoren (keuken was de oude garage en heeft geen vloerisolatie. Daar hangt een hoge radiator. En de nieuwe garage heeft ook geen vloerisolatie, daar hangt een normale radiator, maar die staat niet altijd aan. En 1 muur van de nieuwe garage heeft volgens mij ook geen isolatie. Beide daken van keuken en garage wel)
- De keuken heeft een warmwater boiler onder in het kastje
- We hebben een douche en een bad (aparte units)
- Het huis wordt door 1 a 2 personen bewoond (weekenden 2) (+ een hond mocht dat iets uitmaken)
- Inhoud 530 M²

* Klopt het dat ik beter kan gaan voor een CV-ketel met een RVS warmtewisselaar ivm. de oxidatie? (Mijn bron hiervoor: http://www.klusidee.nl/Forum/about6046.html )

* Hoe grote tapcapaciteit (bij 60 C) zou ik nodig hebben? Gezien we beneden een aparte boiler hebben voor warm water (elektrisch). Onze huidige ketel heeft max 7 l/min (temperatuur staat er niet bij, zie afbeelding onderaan de post. 60 graden is standaard?) Deze capaciteit is in principe voldoende, of is het tegenwoordig aan te raden om meer te hebben? (Al heb ik geen idee voor welke reden, maar ik heb dan ook geen verstand van CV ketels)

Ik kwam onder andere deze 3 tegen die mij iets lijken, alleen zit er best wel een verschil in prijs in:
http://www.warmteservice....065&productID[]=14050455&

Ook vraag ik me af waarom sommige ketels duurder zijn terwijl ze minder goed lijken. Als ik deze 3 bijvoorbeeld vergelijk:
http://www.warmteservice....855&productID[]=14050905&
(de 1e en 3e hebben een iSense klokthermostaat, de 2e en 3e zijn hetzelfde op de iSense na)

RVS is toch beter dan aluminium?
Dan is de goedkoopste op deze punten beter:
+ Warmtewisselaar
+ Capaciteit CV
(+ iSense)
En alleen slechter op:
- Tapcapaciteit bij 60 C (7.5 t.o.v. 8.2)

Specificaties van onze huidige Vaillant:
Afbeeldingslocatie: http://oi50.tinypic.com/2z6e1hk.jpg

offtopic:
Mag ik dit topic eigenlijk zo plaatsen? In de policy staat namelijk dit:

[quote]
Wat hoort er in ieder geval niet in Duurzame Energie en Domotica?
Reclame maken voor een product dat jij of je baas verkoopt. Duurzame energie is booming business en trekt veel ge?nteresseerden aan. We willen voorkomen dat DED een soort marktplaats wordt. Ervaringen mag je natuurlijk wel delen.
Losse koopadvies topics. We zullen zorgen dat er verzameltopics komen voor koopadviezen en tips.
Topics met in-depth technische vragen over zelfbouw of aanpassing van apparatuur kan je misschien beter in EL stellen.
[/quote]

Vandaar dat ik dit ook gevraagd had in dit topic:
Ik_ben_Mark3 in "Nieuwe CV-ketel kiezen"
Want ik kon geen verzamel topic vinden.
Wat mij betreft mag dit ook wel in een verzameltopic omgedoopt worden nadat ik mijn keuze gemaakt heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik heb je vraag ook gevolgd op het klusforum en ben benieuwd naar de antwoorden hier.
Heb zelf een Intergas vr combi en wil hem gaan vervangen door een Intergas HReco 24 met een Honeywell modulerende thermostaat.
Ik heb geen vloerverwarming maar alles radiatoren.
Hier wil ik hem kopen https://www.warmgarant.nl...e-24-18.aspx#.UWxY_RDCTcs
Onderhoud aan VR ketel lukte nog wel zelf maar bij deze sluit ik toch maar een contract af.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Ik hoop hier inderdaad meer input te krijgen gezien ik op het klusforum geen merken mag noemen en ook geen links met vergelijkingen mag posten wanneer er prijzen bij vermeld staan. Ook had ik een beetje het idee dat sommige elkaar tegen spreken, qua vergelijken van specificaties (zoals het voorbeeld van de auto). Ik kan niet zomaar de specificaties vergelijken maar ze snapte niet wat ik nu wilde weten want ik kan gewoon de specificaties vergelijken? :?
(niets ten nadele van dat forum trouwens, alleen is het met hun beleid onmogelijk om een dergelijke vraag te stellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
@ Mark,

RVS is als materiaal voor een warmtewisselaar niet beter dan aluminium. Ik weet ook niet of het slechter is. ik zou de keuze voor een ketel er iig niet vanaf laten hangen.
Als 7 liter/min voldoende is, dan is dat euh... voldoende. Als jij geen reden hebt voor meer tapwater dan hoeven wij die niet voor je te verzinnen denk ik (zeker niet in het duurzaam-forum)
Je vergelijkt nu ketels van verschillende series. Ik denk dat remeha je wel kan vertellen waarom ze een duurdere en een goedkopere serie hebben.
en. Nee RVS is niet "beter" dan aluminium.

Kijk bij de vergelijking ook eens naar het modulatiebereik van de ketel en de efficientie op tap-water. Verder is de keuze voor een merk en type denk ik vaak gebaseerd op een betrouwbaarheids-verwachting. Geef eens aan hoe belangrijk dat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 13:00

WoudseHoeve

Hobby Boer

Een aantal zaken kan je naar kijken:

1) Energiezuinige pomp.
2) Opentherm aansluiting, kan je zelf uitmaken welke thermostaat je gebruikt.
3) Bij sommige ketels zit de thermostaat erbij, sommige niet en zijn ze erg duur.
4) Denk eens aan de combi met een zonneboiler (heat pipes op het dak). Bij voldoende capaciteit (aantal heat pipes en grootte buffervat) en een hogere dak hoek kan je dat ook gebruiken als verwarmings-ondersteuning en heb je een kleinere (goedkopere) CV-ketel nodig.
5) Kijk eens naar een warmtepomp (WP)? (Wel meer stroom verbruik...) ( ze zijn er in lucht-lucht, water-lucht of water-water)
6) Kijk eens naar zonnepanelen (PV), stroom voor je warmtepomp op wekken.
7) Kijk eens naar een WTW unit voor de douche afvoer, heb je 50% minder warm water nodig.
8 ) Kijk eens naar een WTW voor de ventilatie lucht, dan kan je CV weer kleiner zijn.

Het is eigenlijk niet zo simpel "Welke CV ketel" maar meer HOE ga ik in de toekomst mijn huis verwarmen, lage kosten, comfortabel en ook duurzaam.
Vaak moet je beginnen met isoleren, dat verdient het snelst terug.
Maar omdat je nu je CV ketel moet vervangen kan je kosten besparen door andere keuzes te maken!
Je hebt te maken met een TVT van 7(PV) tot 10 jaar(ZB+WP) een CV ketel heeft geen TVT.....

Het rendement op spaargeld is negatief, zeker als je meer als de vrijstelling hebt. Het rendement op investeringen in energie besparende maatregelen zitten vaak tegen de 10% over 10 tot 15 jaar, zeker als je zelf een beetje handig bent (dat lijkt er wel op)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:09
RVS of aluminium maakt kwalitatief gezien niet zoveel uit. Je mag alleen geen alu dakdoorvoer gebruiken bij een rvs wisselaar, dan gaat het oxideren.

Die calenta is iets beter/robuuster dan de avanta. Vroeger had je projectketels en comforttoestellen. Tegenwoordig zijn ze bijna allemaal wel prima, die HR techniek is redelijk uitontwikkeld.

Ik zou zelf een ketel nemen met 1 warmtewisselaar, waardoor je geen driewegklep meer nodig hebt, bijvoorbeeld de intergas hre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 12:48
ik zou HR-ketels terzijde schuiven en richting warmtepomp b.v. denken. Gas=fossiel.
Kun je ook relatief makkelijk af laten sluiten (vastrecht etc...)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

NielsTn schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:42:
ik zou HR-ketels terzijde schuiven en richting warmtepomp b.v. denken. Gas=fossiel.
Vind ik wel een makkelijk antwoord.
Een warmtepompinstallatie is een zeer ingrijpende en kostbare investering.
Zou wel leuk zijn om een er kleine vergelijking bij te geven qua extra kosten t.o.v een HR-ketel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Je kan inderdaad niet zomaar even een warmtepomp neerzetten.
Het kan een mooi streven zijn, maar een lucht-water WP gaat je de winter niet zomaar door helpen... (zeker niet als je ruimtes hebt zonder vloerisolatie met standaard radiatoren.)
Tenzij je putten gaat boren in je tuin voor een geothermische warmtepomp... Je praat al snel over kosten die een factor 10 hoger zijn dan.

[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 17-04-2013 16:36 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik had de WP eigenlijk aan het eind van het lijstje moeten zetten .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Topicstarter
Door mijn tentamens een wat late reactie.
WoudseHoeve schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:24:
Een aantal zaken kan je naar kijken:

1) Energiezuinige pomp.
2) Opentherm aansluiting, kan je zelf uitmaken welke thermostaat je gebruikt.
3) Bij sommige ketels zit de thermostaat erbij, sommige niet en zijn ze erg duur.
4) Denk eens aan de combi met een zonneboiler (heat pipes op het dak). Bij voldoende capaciteit (aantal heat pipes en grootte buffervat) en een hogere dak hoek kan je dat ook gebruiken als verwarmings-ondersteuning en heb je een kleinere (goedkopere) CV-ketel nodig.
5) Kijk eens naar een warmtepomp (WP)? (Wel meer stroom verbruik...) ( ze zijn er in lucht-lucht, water-lucht of water-water)
6) Kijk eens naar zonnepanelen (PV), stroom voor je warmtepomp op wekken.
7) Kijk eens naar een WTW unit voor de douche afvoer, heb je 50% minder warm water nodig.
8 ) Kijk eens naar een WTW voor de ventilatie lucht, dan kan je CV weer kleiner zijn.

Het is eigenlijk niet zo simpel "Welke CV ketel" maar meer HOE ga ik in de toekomst mijn huis verwarmen, lage kosten, comfortabel en ook duurzaam.
Vaak moet je beginnen met isoleren, dat verdient het snelst terug.
Maar omdat je nu je CV ketel moet vervangen kan je kosten besparen door andere keuzes te maken!
Je hebt te maken met een TVT van 7(PV) tot 10 jaar(ZB+WP) een CV ketel heeft geen TVT.....

Het rendement op spaargeld is negatief, zeker als je meer als de vrijstelling hebt. Het rendement op investeringen in energie besparende maatregelen zitten vaak tegen de 10% over 10 tot 15 jaar, zeker als je zelf een beetje handig bent (dat lijkt er wel op)
Dankje voor je uitgebreide reactie.
1-3) Hier heb ik inderdaad ook al naar gekeken met het zoeken naar een nieuwe ketel
4) Hier hebben we het thuis wel over gehad maar gaat er voorlopig sowieso nog niet komen. Al zie ik wel dat de meeste ketels hier wel voor geschikt zijn
5-8) Ook dit gaat er niet komen. Klopt dat dit zichzelf uiteindelijk terug verdient, maar daar is helaas het budget niet voor.
Hier heb ik van te voren idd ook al naar gekeken. Erg interessant!
NielsTn schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:42:
Dit valt waarschijnlijk ver buiten ons budget. Ik heb geen idee wat het precies kost en of het überhaupt mag bij ons huis. Ik weet alleen dat het "erg duur" is. Plus dat het waarschijnlijk behoorlijk wat tijd kost en we nu eigen a.s.a.p. een cv ketel willen (wel een verantwoorde keuze uiteraard) Want geen CV hebben is het nu toch echt nog net te koud voor. (Zeker het douchen ;) )

Ik ben nu aan het kijken naar de Vaillant ecoTEC plus CW4 VHR NL 25-30/5-5, deze werd mij door diverse mensen aangeraden. En thuis hebben ze de voorkeur voor Vaillant omdat onze oude nooit problemen heeft gegeven. En volgens warmteservice kwamen deze ketels ook het minste terug (de Remeha kwam vaker terug maar dat was geen eerlijke vergelijking omdat die veel meer verkocht werd)

Deze Vaillant ketel kwam ook als beste uit de test door de consumentenbond in oktober 2012
De ecoTEC plus-serie kwam in oktober 2012 als beste uit de test van de Consumentenbond. Deze cv-ketel is in staat op een zeer laag vermogen te werken en blinkt uit door een zeer hoog verwarmings- en tapwaterrendement.
Alleen als ik reviews ga lezen kom ik toch wat negatieve beoordelingen tegen:
http://www.kieskeurig.nl/...25-305-5/reviews/1054977/
(ik moet nog andere ketels uit hetzelfde segment vergelijken qua gebruikers reviews)

En verder kwam ik over deze ketel deze review tegen:
http://centrale-verwarmin...ensie-cv-ketel.php?id=140
De pomp wordt beoordeelt als "zeer goed" maar het modulatie bereik als "matig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
Gisteren is mijn 15 jaar oude cv-ketel (Remeha W21c eco) gesprongen (lek in het buffervat) en ben ik ook op zoek naar een nieuwe. Een paar bevindingen van mij tot zover:
De populaire 'klasse' ketels worden nu in 2 series aangeboden waarbij de duurdere versie verschilt door wat extra energiebesparende trucs zoals meer modulatielevels en modulerende waterpomp. Voorbeelden:
  • Remeha Avanta vs Calenta
  • Vaillant EcoTec Pro vs EcoTec Plus
  • Intergas HRE vs HReco
De meerprijs is ligt meestal rond de 200,- euro.

Bij een aantal fabrikanten krijg je er min-of-meer gratis een programmeerbare (modulerende) thermostaat bij, bijvoorbeeld:
  • Remeha i-sense
  • Vaillant calormatic 350
Bij andere niets of op z'n hoogst een budget (modulerende) thermostaat zoals de Honeywell Round.

Wat betreft installatie: op websites als cvketel-installateurs.nl kan je eenvoudig meerdere vrijblijvende offertes opvragen.
Verder is er met een beetje Googlen ook genoeg te vinden. Als je niet geeft om een programmeerbare thermostaat en Eco versie, dan lijkt mij Warmgarant.nl wel een goede deal te hebben. Bijvoorbeeld de Intergas HRE 28/24 CW4 voor 1049,- + 2 jaar servicecontract van 257,76 euro. Wil je beide wel, dan lijkt Jetteninstallatie.nl met de VAILLANT ECOTEC PLUS VHR 25-30/5-5 CW4 voor 1475,- een goede deal te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

croxz schreef op woensdag 24 april 2013 @ 09:43:
Gisteren is mijn 15 jaar oude cv-ketel (Remeha W21c eco) gesprongen (lek in het buffervat) en ben ik ook op zoek naar een nieuwe. Een paar bevindingen van mij tot zover:
De populaire 'klasse' ketels worden nu in 2 series aangeboden waarbij de duurdere versie verschilt door wat extra energiebesparende trucs zoals meer modulatielevels en modulerende waterpomp. Voorbeelden:
  • Remeha Avanta vs Calenta
  • Vaillant EcoTec Pro vs EcoTec Plus
  • Intergas HRE vs HReco
De meerprijs is ligt meestal rond de 200,- euro.

Bij een aantal fabrikanten krijg je er min-of-meer gratis een programmeerbare (modulerende) thermostaat bij, bijvoorbeeld:
  • Remeha i-sense
  • Vaillant calormatic 350
Bij andere niets of op z'n hoogst een budget (modulerende) thermostaat zoals de Honeywell Round.

Wat betreft installatie: op websites als cvketel-installateurs.nl kan je eenvoudig meerdere vrijblijvende offertes opvragen.
Verder is er met een beetje Googlen ook genoeg te vinden. Als je niet geeft om een programmeerbare thermostaat en Eco versie, dan lijkt mij Warmgarant.nl wel een goede deal te hebben. Bijvoorbeeld de Intergas HRE 28/24 CW4 voor 1049,- + 2 jaar servicecontract van 257,76 euro. Wil je beide wel, dan lijkt Jetteninstallatie.nl met de VAILLANT ECOTEC PLUS VHR 25-30/5-5 CW4 voor 1475,- een goede deal te hebben.
Bij warmgarant kun je ook de ECO versie kopen voor €200,00 meer en een Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat voor €95,-.
dan kom je op €1344,00 compleet geinstalleerd.
Ik ga er binnenkort de CW3 ECO versie bestellen voor €1254,00 incl. de Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
Correct, maar je negeert wel dat je verplicht een onderhoudscontract voor 2 jaar moet afsluiten a 10,74 per maand. Dat is die 257,76 waar ik al eerder over schreef en dan zit je in totaal op 1600,- euro. Leuk zo'n servicecontract, maar voor een gloednieuwe ketel een beetje overkill. Enige wat ze daar voor doen is een keertje schoonmaken, problemen moeten ze eigenlijk toch al kostenloos verhelpen.

Ik heb overigens net bij Budgetketel.nl mijn bestelling geplaatst voor een Vaillant ecoTEC plus VHR 25-30 CW4. Redenen zijn de scherpe prijs (1480,- euro) en de 7 jaar garantie die zij op deze ketel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

croxz schreef op woensdag 24 april 2013 @ 14:15:
Correct, maar je negeert wel dat je verplicht een onderhoudscontract voor 2 jaar moet afsluiten a 10,74 per maand. Dat is die 257,76 waar ik al eerder over schreef en dan zit je in totaal op 1600,- euro. Leuk zo'n servicecontract, maar voor een gloednieuwe ketel een beetje overkill. Enige wat ze daar voor doen is een keertje schoonmaken, problemen moeten ze eigenlijk toch al kostenloos verhelpen.

Ik heb overigens net bij Budgetketel.nl mijn bestelling geplaatst voor een Vaillant ecoTEC plus VHR 25-30 CW4. Redenen zijn de scherpe prijs (1480,- euro) en de 7 jaar garantie die zij op deze ketel geven.
Lees de voorwaarden voor die 7 jaar garantie maar eens na dan, daar moet je ook regelmatig onderhoud door een erkent installateur laten doen anders kun je fluiten naar je garantie.
Wil niet zeggen dat €10,74 p maand goedkoop is maar bij warmgarant is dat de eis voor 2 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn (van de verhuurder dan) is eind 2004 gehangen. Het betreft een Econpact HR107/cw3 met Aquasol 3 zonneboiler. Ik heb in augustus 2012 de hele maand en een stuk van september de cv helemaal uit gehad (tussendoor een paar keer aangezet om de pomp niet te laten vastlopen).

En zie ook PcDealer in "Wat is de voordeeligste manier om warm water te produceren?"

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45
Is er iemand die de markt van de CV ketels een beetje volgt?

Ik heb op dit moment een VR ketel van 15 jaar oud, een Remeha W23C (CW3).
Eigenlijk was ik van plan deze "op" te maken maar nu zag ik dat Remeha een cashback actie heeft tot 15 mei met 100 euro cashback en 10 jaar garantie op onderdelen.

Ik zie dat ik dan nu voor de Remeha Calenta 28c CW4 (die volgens verschillende topics hier een goede vervanger zou zijn voor mij) netto €1450,- inclusief montage kwijt zou zijn bij budgetketel.

Met name die 10 jaar garantie lijkt erg aantrekkelijk, weet iemand of Remeha vaker dit soort acties heeft of is dit vrij uniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hebben ze vaker, begin dit jaar was het de Tzerra met 100,- cashback, wat overigens alleen geld bij installatie door een officiële installateur.
Waarom de calenta en niet de tzerra, nog wat goedkoper ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Als ik het goed begrepen heb is de Calenta nog wat zuiniger door:
- lager minimaal vermogen (5 t.o.v. 5,5 kW)
- modulerende pomp

Verder geeft de Calenta wat meer water (8,2 t.o.v. 7,5 liter bij 60 graden), wat dan weer wat onzuiniger is natuurlijk maar wel comfortabeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Newday schreef op woensdag 09 april 2014 @ 17:56:
Als ik het goed begrepen heb is de Calenta nog wat zuiniger door:
- lager minimaal vermogen (5 t.o.v. 5,5 kW)
- modulerende pomp

Verder geeft de Calenta wat meer water (8,2 t.o.v. 7,5 liter bij 60 graden), wat dan weer wat onzuiniger is natuurlijk maar wel comfortabeler :)
Maar als je een besparende douchekop hebt moduleert hij helemaal terug, ik dacht dat cw4 allemaal wel het zelfde zijn.
Modulerende pomp is mooi, bij de tzerra is dat extra inderdaad, minimaal vermogen heb ik niets aan, dan krijg ik geen warmte, de radiatoren en vvw zijn daar niet op gemaakt. Ik heb minimaal 45 graden water nodig.
Wel is de tzerra super licht en klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Ik doelde eigenlijk meer op de 10 jaar garantie op onderdelen
- komt dat vaker voor
- heeft dat veel meerwaarde bij dit soort ketels of komen de meeste problemen het eerste jaar wel naar voren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 15:34
Het is net als bij de auto-dealer; het rubber van je motorophanging kost 25cent inkoop echter het arbeidsloon om vervolgens je motor eruit te halen en het rubber te monteren kost je 6 uur arbeidsloon a 80 euro ;)

Vervolgens is de vraag is een rubber een normaal slijtage onderdeel of dat het onder garantie valt?

Maar ik heb zelf de remeha calenta met isense en haal er erg mooie resultaten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Iemand hier toevallig ervaring met de Nefit Trendline ketels? Die zouden ook voor WW erg zuinig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
marz01 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 10:33:
Het is net als bij de auto-dealer; het rubber van je motorophanging kost 25cent inkoop echter het arbeidsloon om vervolgens je motor eruit te halen en het rubber te monteren kost je 6 uur arbeidsloon a 80 euro ;)

Vervolgens is de vraag is een rubber een normaal slijtage onderdeel of dat het onder garantie valt?

Maar ik heb zelf de remeha calenta met isense en haal er erg mooie resultaten mee.
Oké, dan is het (financieel gezien) misschien toch beter de gok te nemen en te wachten tot mijn huidige ketel gebreken krijgt en tegen die tijd via een misschien iets minder gunstige deal voor de Calenta te gaan.
Misschien draait hij nog gewoon een paar jaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 15:34
Ik zou hem wel vervangen aangezien je de kosten van verdere reperatie uitspaart, de calenta bij mij 40% besparing op gasverbruik gaf, en veel meer comfort en geluidsreductie bracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De tzerrra is modulair opgebouwd, kan aan uren nooit veel kosten, onderdelen zijn misschien wat duurder maar word je mee dood gegooid op ebay, marktplaats.
Zelfs simpel zelf te doen, het ding is alleen al mooi door zijn eenvoud. Calenta heeft nog wel eens storing met de driewegklep al ik zo rond lees, sommige elk jaar, de tzerra nog niet bekend, voor mij een reden om die tzerra te kopen, het extra stroomverbruik van de modulerende pomp tov de gewone kan hier ruimschoots uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
marz01 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:36:
Ik zou hem wel vervangen aangezien je de kosten van verdere reparatie uitspaart …..
.

Het idee was juist om hem niet te laten repareren.
Dus direct vervangen bij defect en dat kan dus zijn over een maand of over vijf jaar.
Nog even denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:25

ericplan

5180 Wp PV

Toch is voorjaar/zomer een betere tijd om je CV te vervangen. Installateurs hebben meer tijd en jij kan best even zonder verwarming en warmwater. Bovendien is er meer te onderhandelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:15
Je huidige ketel is een VR met waakvlam. Waar een moderne ketel in de zomer alleen gas verbruikt voor tapwater verbruikt jouw VR ketel continu gas. Verder verbruikt jouw ketel voor zowel tapwater als verwarming structureel veel meer gas dan een goed ingeregelde HR CV ketel.

Persoonlijk zou ik dat ding (laten) vervangen op een dag dat je niet hoeft te stoken, dat soort dagen hebben we nu al, maar je kunt ook wachten tot komende zomer. Ik heb mijn ketel destijds vervangen op een koude herfstdag, mijn vriendin heeft me vervloekt daarvoor.

Laten hangen kost je jaarlijks enkele honderden kuub gas extra, persoonlijk zou ik niet wachten tot je ketel ermee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Newday schreef op woensdag 09 april 2014 @ 17:21:
Is er iemand die de markt van de CV ketels een beetje volgt?

Ik heb op dit moment een VR ketel van 15 jaar oud, een Remeha W23C (CW3).
Eigenlijk was ik van plan deze "op" te maken maar nu zag ik dat Remeha een cashback actie heeft tot 15 mei met 100 euro cashback en 10 jaar garantie op onderdelen.

Ik zie dat ik dan nu voor de Remeha Calenta 28c CW4 (die volgens verschillende topics hier een goede vervanger zou zijn voor mij) netto €1450,- inclusief montage kwijt zou zijn bij budgetketel.

Met name die 10 jaar garantie lijkt erg aantrekkelijk, weet iemand of Remeha vaker dit soort acties heeft of is dit vrij uniek?
Doen! De Calenta is een superketel, erg zuinig en die prijs is zeer scherp. Ik heb dezelfde en zeker geen spijt van.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
_JGC_ schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:43:
Je huidige ketel is een VR met waakvlam. Waar een moderne ketel in de zomer alleen gas verbruikt voor tapwater verbruikt jouw VR ketel continu gas. Verder verbruikt jouw ketel voor zowel tapwater als verwarming structureel veel meer gas dan een goed ingeregelde HR CV ketel.

Persoonlijk zou ik dat ding (laten) vervangen op een dag dat je niet hoeft te stoken, dat soort dagen hebben we nu al, maar je kunt ook wachten tot komende zomer. Ik heb mijn ketel destijds vervangen op een koude herfstdag, mijn vriendin heeft me vervloekt daarvoor.

Laten hangen kost je jaarlijks enkele honderden kuub gas extra, persoonlijk zou ik niet wachten tot je ketel ermee ophoudt.
Enkele honderden kuub lijkt me in mijn situatie wat veel met een jaarlijks verbruik van tussen 500 en 600 kuub ;)

En over het stoken: ik heb me er erg over verbaasd maar deze winter is de verwarming niet eens aan geweest en ik heb de thermometer nooit onder de 21,5 graden gezien 8)7
(goed geïsoleerd appartement, huiskamer op het zuiden en thermometer in de huiskamer)
Vandaar dat ik er ook niet zo erg bang voor ben om te wachten tot hij kapot is.

Maar het blijft een interessante aanbieding, vooral net dat beetje extra volume bij de warm water tap plus natuurlijke dat hij weer een stuk zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Waakvlammetje gaat zo richting 100 kuub per jaar... op jouw jaarverbruik is dat een enorme hoeveelheid.

Heb je nog mazzel dat er geen voorraadvat in je oude ketel zit, ik zat met een VR ding met boiler en waakvlam op een warme zomerdag op 1m3 per dag zonder ook maar 1 drup warmwater te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Newday schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 10:55:
[...]
.

Het idee was juist om hem niet te laten repareren.
Dus direct vervangen bij defect en dat kan dus zijn over een maand of over vijf jaar.
Nog even denken.
Of tot ie koolmonoxide gaat lekken.
Dan hoef je nooit meer geld uit te geven.

[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-04-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03
Newday schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:15:
[...]

Oké, dan is het (financieel gezien) misschien toch beter de gok te nemen en te wachten tot mijn huidige ketel gebreken krijgt en tegen die tijd via een misschien iets minder gunstige deal voor de Calenta te gaan.
Misschien draait hij nog gewoon een paar jaar door.
Ligt er aan hoe je het bekijkt.
vr ketel met een waakvlam kost door de waakvlam vaak al tussen de 60 a 80 euro aan gas per jaar.
Dan heeft de ketel nog niets gedaan.
Stel dat je daarbovenop nog eens 100 euro per jaar aan gas bespaar (voorzichtig gezegd) zit je al op een besparing van 170 euro ( +-) per jaar.

stel de ketel gaat nog 3 jaar mee: 3 x 170 = 510 euro.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Nooit gerealiseerd dat die waakvlam zoveel verstookt, ik ga van de week is meten of dat bij mij ook zo is.
Dat zal uiteraard wel zo zijn maar wel leuk om eens te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als je nu al op 600 kuub zit zal een HR ketel je waarschijnlijk structureel onder de 500 kunnen brengen. Dan nog even vechten met energieleverancier en je bent ook van het capaciteitstarief af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
_JGC_ schreef op woensdag 16 april 2014 @ 00:25:
Als je nu al op 600 kuub zit zal een HR ketel je waarschijnlijk structureel onder de 500 kunnen brengen. Dan nog even vechten met energieleverancier en je bent ook van het capaciteitstarief af.
Goeie tips hier, capaciteitstarief wist ik niet.
Is dit trouwens bij alle leveranciers zo die grens van 500? Ik zit nu bij BudgetEnergie maar kan er niks over vinden in mijn contract of op de website.

Edit:
Op de website van Eigen Huis lees ik het volgende (dus niet meer afhankelijk van het verbruik):
Capaciteitstarief
Een vast bedrag voor de transportkosten van energie. Het capaciteitstarief is onafhankelijk van uw verbruik. Elke netbeheerder hanteert zijn eigen tarief. De Energiekamer controleert of dit tarief onder het maximaal toegestane bedrag blijft.

[ Voor 26% gewijzigd door Newday op 17-04-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Capaciteitstarief is een extra toeslag op je aansluittarief die in rekening gebracht wordt door je netbeheerder. Die toeslag krijg je bij verbruik tussen 500 en 4000 kuub. Gaat geloof ik om 25 euro toeslag per jaar, maar voor dat geld kan je 10% van je gasverbruik bekostigen.

Het is alleen wel zo dat leveranciers naar de netbeheerder wijzen en netbeheerders naar de leverancier wijzen. Verder baseren ze dat tarief op een schatting, dus als zij magischerwijs 501 kuub schatten terwijl jij al 2 jaar op 450 kuub zit, brengen ze gewoon dat hogere tarief in rekening. Op dit forum genoeg over te vinden, beste oplossing is uiteindelijk niet meer betalen totdat ze een correcte rekening kunnen overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Paar weken terug de nefit combiline vervangen voor een nefit trendline. Dat scheelt op warmwater dus 50% gas. De oude ketel verbruikte 200liter per dag om het vat te verwarmen en had 700 liter nodig om ons te laten douchen en badderen. De trendline heeft geen boiler en verbruikt bij hetzelfde gedrag maar 400liter gas. Ik had nooit zo'n groot verschil verwacht tussen 2 hr ketels. Blijkbaar heeft de techniek niet stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

blissard schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 17:38:
Paar weken terug de nefit combiline vervangen voor een nefit trendline. Dat scheelt op warmwater dus 50% gas. De oude ketel verbruikte 200liter per dag om het vat te verwarmen en had 700 liter nodig om ons te laten douchen en badderen. De trendline heeft geen boiler en verbruikt bij hetzelfde gedrag maar 400liter gas. Ik had nooit zo'n groot verschil verwacht tussen 2 hr ketels. Blijkbaar heeft de techniek niet stil gestaan.
Kon je die boiler niet uitzetten dan? En dat met warm water had ik soortgelijk, die ww voor het tapwater was dusdanig gecorrodeerd dat de vlam hoger afgesteld moet worden om de temperatuur te halen. Hij stond al wat jaren op max maar was niet echt heet, wel veel gas.
Scheelt hier ook flink, en dan reken ik in de zomer, dus alleen tapwater en koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ik weet niet of de boiler uit te schakelen is. Ik had de temperatuur al wel een stuk lager ingesteld, maar dan nog stookte ik iedere dag 1 m3 gas (WW en koken). Nu dus 0,5 m3 / dag. In combinatie met de extra isolatie van dit jaar (vloer en HR++glas) hoop ik onder de 500m3 te komen. Misschien dat ik daarvoor echter nog een douche WTW nodig heb. Dat scheelt ook nog eens ca. 80m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 10:10
Over dit onderwerp nog een vraagje. Zelf ben ik niet erg technisch, vergeef me dus als je dit wel erg eenvoudig overkomt. :)

Onze ketel is nu echt op en af, na bijna 20 jaar. Het was een CW3-toestel; ik zit nu aan een CW4 te denken, toch iets meer comfort. Bijvoorbeeld deze, die er zuinig uitziet: http://www.intergas-verwa...t/kombi-kompakt-hreco-30/

Mbt de bediening/thermostaat: mijn installateur is soms niet helemaal goed op de hoogte, maar hij vermoedt dat zo'n OpenTherm-apparaat niet op de 'oude' manier (bedrade thermostaat) te bedienen is, dus inclusief modulatie. Dat terwijl er bij bijv deze vrij standaard Honeywell ( http://shop.kamerthermost...Round-Modulation-T87M1003 ) vermeld wordt dat ie met klassieke bedrading werkt. Toch? Apart, misschien moet ik hem dan toch weer wat bijscholen. Voor zonnepanelen was dat al helemaal het geval. ;)

Het gaat wel om 2 plaatsen waar een thermostaat hangt, met boven bij de ketel een schakeling die de te gebruiken thermostaat bepaalt (was al aangelegd door de vorige bewoner). Volgens mij moet dit gewoon werken, ook met OpenTherm/modulerend.

Echter, alternatief bij deze toestellen is te kiezen voor één thermostaat die je overal mee heen kunt nemen, ofwel, meestal een die met RF-signalen werkt, een wat uitgebreidere dan zo'n standaard/eenvoudige.

Wat zijn evt voor- en nadelen? Er zijn hier ook vast kenners & liefhebbers die een tip kunnen geven over een merk/type. Honeywell is bij velen misschien het bekendst maar mogelijk ook prijzig. Bedankt!

(en nee, een warmtepomp als alternatief komt er eerst niet, ook ivm veel te weinig capaciteit voor extra zonnepanelen ;) )

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:46

houthakker

Poehé

Ligt er aan hoe die schakeling werk, met een aan/uit schakeling kun je makelijk een 'OR' schakeling maken. Met opentherm gaat dat niet, maar er zijn natuurlijk wel alternatieven te bedenken. Allereest kun je bij een aan/uit sckakeling blijven. Je zou ook een openthermostaat met externe input kunnen gebruiken (isense heeft dat geloof ik). De mooiste oplossing is een multizone oplossing, maar dat is ook meteen het duurst.

Ik heb vorig jaar een nieuwe CV gekocht, daarvoor heb ik dit overzicht gemaakt (jammergenoeg niet helemaal compleet): overzicht

Uiteindelijk gekozen voor een Remeha Calenta 40c; hoog modulatie bereik, hoog warm water rendement, goeie reviews op kieskeurig (met name snel warm water, wilde geen boilervat).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Intergas kan met combinatie van OpenTherm en aan/uit werken en daarbij zones aansturen. Dat gaat gewoon met 2 draadjes per thermostaat. Geen idee wat er precies in jouw woning aanwezig is om een thermostaat te bepalen, maar OpenTherm thermostaat wisselen met een schakelaar terwijl ketel actief is zou ik niet doen.

Overigens zou ik de Honeywell Round Modulation gewoon links laten liggen, zijn ondingen zonder enige vorm van intelligentie, al helemaal niet als je kiest voor een Intergas ketel met af-fabriek ingebouwde RF module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 10:10
houthakker/_JGC_, bedankt.

Wat er aanwezig is om (door de vorige bewoners al) te kiezen voor 2 vaste thermostaten: beneden een houtkachel. Boven dan een extra thermostaat op de kinderkamer, belangrijkste vertrek om dit apart te kunnen bepalen.

Ik denk, zoals JGC zegt, dat OpenTherm via bestaande bedrading gewoon kan (het staat vast niet voor niets expliciet bij die Honeywell, hè :) ). Vraag me wel af of het niet slimmer is gewoon voor 1 thermostaat te kiezen, een draadloze (RF) die je overal zou kunnen neerzetten. "Wisselen van thermostaat terwijl de ketel aan is niet doen" lijkt een goede reden te zijn om voor 1 draadloze te kiezen. (waarom niet trouwens? ik gok: verstoring communicatie?)

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

• Saybia
  • Laatst online: 22-05 11:56
Op dit moment ben ik aan het rondkijken voor een nieuwe cv. Ik heb nog geen idee welke ik ga kopen maar ik zie vaak pakketten met een thermostaat. Ik heb zelf al een tijdje de e-thermostaat van Essent. Is het verstandiger om deze te vervangen voor bijvoorbeeld een i-sense? Ik weet niet wat het verschil is. Heb nog nooit een cv ketel laten vervangen.

Kan iemand mij vertellen waarom CW4 ketels bijna nog net zo duur zijn als CW5 ketels? Je zou dan zeggen oooh doe mij maar die CW5, maar is dat wel de betere keus? Vaak heb je dan overcapaciteit lijkt me...

[ Voor 23% gewijzigd door Saybia op 19-02-2015 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
Bedankt en gelezen. Weet nu dat een CW4 ketel ideaal is in onze situatie. Maar ja welk merk?

In eerste instantie dacht ik aan een Remeha Calenta CW4 of een Vaillant ecoTEC plus VHR 25-30. Maar ik vind de prijs nogal stevig. De nieuwe ketel moet een +/- 18 jaar oude Agpo vervangen. Weten jullie of de nieuwe Agpo Ferroli BlueSense 4 een goede ketel is? Kan er niet zoveel over vinden (stond op plaats 5 van de CW4 klasse in de consumentenbondtest in 2014). De prijs vind ik zeer gunstig en de oude Agpo heeft het ook lang uitgehouden. Ik hoor graag wat ervaringen qua cv ketels.

[ Voor 11% gewijzigd door Saybia op 24-02-2015 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 19:28
Zit in hetzelfde bootje.Alleen denkj ik dat mijn woonsituatie, lees huis, het nog een beetje lastiger maakt. Oude ketel (Nefit Turbo 21H anno 93) die er dit jaar echt aan moet geloven.
Maar welke? Kom zelf uit op CW4 of 5. Ben ook al hier en daar eens info gaan vragen.
Maar als ik mijn situatie uitleg, komt er niks zinnigs uit.

Oud huis (1906), dakisolatie, dubbel glas uit begin jaren 90. En nu komt die: met ringsysteem en convectors! Door het hele huis 14 welgeteld. Van dat ringsysteem weet niemand niets meer. Behalve dat het zeer onzuinig is (stookt de hele hut)

Nu ben ik ervan overtuigd dat de huidige ketel te klein is. Wateropbrengst is weinig (amper 5 liter gemeten)en inhoud van huis is behoorlijk (500m3).

Wie kan mij de juiste richting op helpen?

had zelf iets in gedachte van Vaillant ecoTEC plus VHR 30-34 of Remeha Tzerra 39C CW5.

Ik neig naar CW5 vanwege stortdouche en bad (nooit tegelijk in gebruik trouwens, dus misschien onnodig)
Volgens mij beide geen verkeerde ketels met zeker geen verkeerd prijskaartje (+/- 1500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
Ik heb begrepen dat de Remeha Tzerra een projectketel is en dat je beter de Calenta kan kiezen. Maar ja of dat ook echt zo is en waardoor de Calenta beter is? Je hebt namelijk ook nog de Avanta (Is de Tzerra de opvolger?) maar ja die heeft een b-pomp en wordt binnenkort eruit gehaald. Je moet hiermee ook opletten bij de Tzerra. Alleen de Tzerra plus heeft de a-pomp. Ik geloof dat in augustus de a-pomp standaard erin moet zitten maar als dat net zo'n issue is als met de hele EU-stofzuigerkwestie dan ga ik ook nog even kijken naar de Avanta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
Ik blijf het moeilijk vinden. Zeker lettende op het benodigde vermogen. Als ik de wizards van de verschillende fabrikanten bekijk kom ik minimaal op 30 KW uit. Terwijl deze huidige ketel maar 24 is. Ik bedoel, we hebben een zeer hoog gasverbruik. Daaruit concludeer ik dat de ketel constant staat te fikken. Ook een van de redenen om een ketel te kiezen zonder boiler. Deze slaat toch wel redelijk vaak aan. En als ik dan ga kijken wat hij aangeeft op het display is hij de boiler bij het warmen. Beetje onzinnig energie verbruik lijkt me zo. Zeker als je je bedenkt dat de ketel in de ruimte naast de badkamer hangt, alles op de beneden verdieping.

Oh misschien nog het vermelden waard. In de woonkamer hebben we een houtkachel die iedere dag aan is. Thermostaat verplaatst naar de keuken omdat de ketel anders helemaal niet meer aan slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:47
Vergeet niet dat je nieuwe ketel vermoedelijk zuiniger is.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Als je van HR-ketel naar HR-ketel gaat moet je je daar ook geen illusies over maken hoor. Op elektraverbruik zal je waarschijnlijk flink besparen als je van een ketel met ouderwetse pomp naar een ketel met modulerende pomp gaat, maar op gasverbruik zal het echt geen schrikbarende besparing zijn helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Okay, wij komen van een ketel uit 1991, dus gaan vermoedelijk van 80 naar 105-110%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor ketel heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
Over pomp gesproken: ik heb er 2 in het circuit zitten. Een van de ketel en nog eens 1 aparte! Geen idee hoezo. Hele installatie zat er al in toen we het huis kochten. Kan ik de 2de pomp gewoon uittrekken om te kijken of het verschil uit maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
thewinnerloses schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:05: En nu komt die: met ringsysteem en convectors! Door het hele huis 14 welgeteld. Van dat ringsysteem weet niemand niets meer. Behalve dat het zeer onzuinig is (stookt de hele hut)
Die convectors, dat zijn toch van die ondergrondse met een vloerrooster of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
thewinnerloses schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:37:
Over pomp gesproken: ik heb er 2 in het circuit zitten. Een van de ketel en nog eens 1 aparte! Geen idee hoezo. Hele installatie zat er al in toen we het huis kochten. Kan ik de 2de pomp gewoon uittrekken om te kijken of het verschil uit maakt?
Vloerverwarming?

ThinkPad's TweakBlog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
@bluemoon23 nee convectors aan de muur ipv radiators

@ thinkpad Nope!

[ Voor 87% gewijzigd door thewinnerloses op 25-02-2015 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is die tweede pomp misschien voor de bovenverdieping? Je ziet wel eens een systeem met 2 pompen en twee thermostaten als er een houtkachel aanwezig is. (Zo kan je, apart , de verdieping verwarmen terwijl beneden de kachel brandt.

Wat je wil is een redelijke warmteverliesberekening van je huis, en dan weet je ook het vermogen wat je nodig hebt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Als ik de wizards van de verschillende fabrikanten bekijk kom ik minimaal op 30 KW uit. Terwijl deze huidige ketel maar 24 is
Als je een ketel hebt die het maar net kan trekken staat hij dus vaak volop te branden om het warm te krijgen.
Op dat moment gaat je rendement ook hard onderuit.

Toen ik mijn oude ketel heb vervangen voor een HR ketel met modulerende werking en programeerbare thermostaat ging mijn gasverbruik met 30% omlaag. Ook heb ik mijn max temparatuur verlaagd naar 70 graden ipv 90. Daardoor staat de ketel eigenlijk nooit meer volop te branden. Deze ketel zal nu ongeveer 5 jaar oud zijn. Maar heb hem al dubbel en dwars terug verdiend.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
teacher schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:50:
Is die tweede pomp misschien voor de bovenverdieping? Je ziet wel eens een systeem met 2 pompen en twee thermostaten als er een houtkachel aanwezig is. (Zo kan je, apart , de verdieping verwarmen terwijl beneden de kachel brandt.

Wat je wil is een redelijke warmteverliesberekening van je huis, en dan weet je ook het vermogen wat je nodig hebt.
Ik ga ervan uit dat hij idd bedoeld is voor de boven verdieping. Maar hij is wel niet geschakeld of zo.
Zoals ik h et kan zien is hij in de kelder gewoon tussen de leiding gezet, stekker in het stopcontact, klaar.
Als eerder gezegd: we hebben een ring systeem in huis. Dus 1 leiding van convector naar convector.
Er valt niks uit te draaien, dus de hele hut word gestookt tot de zolder aan toe.

Kan je zo'n warmteberekening zelf doen? Had wel iets gevonden via Google. Maar daar hebben ze het al over spouwmuren, die ik dus al niet heb. Huis is van 1906

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Met ringleiding bedoel je 1-pijps systeem toch? Zo'n systeem heeft over het algemeen 50% onderblokken waarbij 50% naar de radiator gaat en 50% rechtstreeks door naar de volgende radiator. Vaak ook met stevige buizen. Radiator in een ongebruikte ruimte zoals je zolder zou je gewoon dicht moeten kunnen draaien lijkt me.
Je zou eens moeten uitzoeken wat het kost om zoiets om te bouwen naar een 2-pijps systeem, werkt over het algemeen net even wat mooier. Zelfs in 2-pijps systemen heb je nog verschil, in moderne huizen wordt veel gebruikgemaakt van verdeelblokken, in oudere huizen is het meestal gewoon een leiding die door het hele huis loopt met aftappunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
arbraxas schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:51:
[...]

Als je een ketel hebt die het maar net kan trekken staat hij dus vaak volop te branden om het warm te krijgen.
Op dat moment gaat je rendement ook hard onderuit.

Toen ik mijn oude ketel heb vervangen voor een HR ketel met modulerende werking en programeerbare thermostaat ging mijn gasverbruik met 30% omlaag. Ook heb ik mijn max temparatuur verlaagd naar 70 graden ipv 90. Daardoor staat de ketel eigenlijk nooit meer volop te branden. Deze ketel zal nu ongeveer 5 jaar oud zijn. Maar heb hem al dubbel en dwars terug verdiend.
Betekend dat dan ook dat je beter een iets zwaardere ketel kan hangen dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Betekend dat dan ook dat je beter een iets zwaardere ketel kan hangen dan nodig?
Als hij op het minimum berekend is wel. Ik weet alleen niet of er standaard al wat ruimte in de berekeningen gelaten worden. Ik heb nu een CW3 hangen, maar de volgende word wel een CW4.
Ik heb destijds naar het vermogen van de oude ketel gekeken en had me er toen iets meer in moeten verdiepen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
_JGC_ schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:26:
Met ringleiding bedoel je 1-pijps systeem toch? Zo'n systeem heeft over het algemeen 50% onderblokken waarbij 50% naar de radiator gaat en 50% rechtstreeks door naar de volgende radiator. Vaak ook met stevige buizen. Radiator in een ongebruikte ruimte zoals je zolder zou je gewoon dicht moeten kunnen draaien lijkt me.
Je zou eens moeten uitzoeken wat het kost om zoiets om te bouwen naar een 2-pijps systeem, werkt over het algemeen net even wat mooier. Zelfs in 2-pijps systemen heb je nog verschil, in moderne huizen wordt veel gebruikgemaakt van verdeelblokken, in oudere huizen is het meestal gewoon een leiding die door het hele huis loopt met aftappunten.
1 pijps systeem inderdaad. Dus bij een convector is toch wat af te stellen? Wist ik niet. Dacht dat het een kant erin andere kant eruit was. Het hele systeem is oud. Dus ik zal eens kijken of er wat in te stellen is.
Ombouwen is echt geen optie. Dat zou betekenen dat ik moet breken door het hele huis incl aanbouw.
Dat zou een project worden van heb je me jouw daar.
Waar ik wel aan gedacht heb is om convectors te vervangen voor radiators. Maar ook daar weet ik nog niet of dat zomaar kan omdat men mij verteld heeft dat ik problemen ga krijgen met het volume water in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
arbraxas schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:51:
[...]
Als hij op het minimum berekend is wel. Ik weet alleen niet of er standaard al wat ruimte in de berekeningen gelaten worden. Ik heb nu een CW3 hangen, maar de volgende word wel een CW4.
Ik heb destijds naar het vermogen van de oude ketel gekeken en had me er toen iets meer in moeten verdiepen.
Mij is niet duidelijk hoe de wizards van de fabrikanten werken. Hoe is het wel enigszins duidelijk te berkenen? Er word gekeken naar inhoud, isolatie en tappunten zoals ik het nu zie. Of ben ik het me zelf gewoon moeilijker het maken dan dat het is? Leg ik de nadruk teveel op het systeem?
Moet ik gewoon denken fuck it, hang gewoon een ketel waarvan de wizard zegt zoveel KW heb je nodig en klaar. Het heeft altijd al gewerkt, waarom zou het nu niet werken? Grrrr so many questions |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Moet ik gewoon denken fuck it, hang gewoon een ketel waarvan de wizard zegt zoveel KW heb je nodig en klaar. Het heeft altijd al gewerkt, waarom zou het nu niet werken?
Dat sowieso. Als je niet onder het oude vermogen gaat zitten, heb je altijd genoeg. Je hebt tenslotte nooit in de kou gezeten vanwege te weinig vermogen.

Als je de ketel dan beperkt in max temparatuur levert het al wat op. Trekt ie t niet meer kun je de temp natuurlijk altijd weer terug zetten.
Of uit voorzorg hang je er direct de zwaardere versie neer.
Uiteindelijk weet je uit de praktijk al dat je huidige vermogen genoeg is.

Als je dat als uitganspunt neemt kun je eigenlijk niet verkeerd gaan. Misschien had je iets meer rendement kunnen halen, maar voor mij is het belangrijkste dat het warm blijft. Rendement is mooi meegenomen maar niet mijn hoofddoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je kiest niet snel een te kleine ketel voor verwarming. Als ik kijk naar mijn oude VR bakbeest, dat was een 24KW ketel met tweetraps brander: 12KW voor verwarming, 24KW voor tapwater. Mijn huidige HR CW4 ketel doet dat met 2 vingers in de neus, zelfs nog geknepen ook. Verder heb ik helemaal geen CW4 nodig, voor die ene keer dat ik het bad vul per jaar had een CW3 ook gekund. Boosterfunctie op de ketel staat inmiddels ook allang uit, die zorgt er alleen maar voor dat temperatuur te hard boven ingesteld stijgt, de douchethermostaat vervolgens de boel extra knijpt en vervolgens de ketel de boel uitzet vanwege te weinig flow.

Nadeel van een te grote ketel ophangen is dat niet alleen het maximale vermogen toeneemt, maar ook het minimale vermogen. Een HRE 24/18 doet bij 50/30 bijvoorbeeld 5,9-18,5KW. De HRE 36/30 doet 7,8-27,1KW. Nou is 50/30 typisch een temperatuur om dat laatste graadje aan te warmen, als je dan bijvoorbeeld alleen de woonkamer met 2-3 radiatoren warm wilt stoken raak je die 7.8KW niet kwijt. Zelfs die 5.9KW van de HRE 24/18 is voor veel appartementen en nieuwbouwhuizen al een probleem :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
Denk zelfs ook wel dat het iets in die trant gaat worden. Enige waar ik nog mee zit is vermogen.
De ene fabrikant zegt dat ik een 28 KW nodig heb, de ander komt met 35 KW.
Waar zitten de verschillen? Gaat de fabrikant die 28 KW aangeeft efficienter om met energie?
Mijn huidige is 21 KW CW3. Naar mijn mening te klein voor onze woning. Dus ik zal er altijd op vooruit gaan met een iets zwaardere. Als die dan ook nog minder verbruikt, is dat zeer zeker mooi meegenomen.
Keuzes, keuzes, keuzes lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zal bij jou lastiger zijn ivm ontbrekende specificaties, maar kijk ook wat je aan radiatoren open hebt staan qua vermogen.

Ik heb bijvoorbeeld in mijn hele huis in totaal 14KW aan radiatoren hangen (bij 80/60), daarvan zit 7KW in de woonkamer, 3KW staat achter thermostaatkraan op 15 graden, 0,5KW zit achter thermostaatkraan op 20 graden en de rest staat altijd dicht of op vorstbeveiliging. Wat voor zin heeft het dan om een dikke ketel op te hangen?

Ik krijg het idee dat mensen hier een ketel gaan vergelijken met een auto op de snelweg. Een ketel hoeft geen energie om te zetten in beweging en gebruikt daarbij geen versnellingsbak. Een ketel gebruikt een ventilator om een bepaalde verhouding gas en lucht in een warmtewisselaar te pompen en steekt dat in de fik. Een CW3 ketel die op 70% vermogen staat te draaien om het systeem te verwarmen is niet onzuiniger dan een CW4 ketel uit dezelfde serie die dat op 60% van het gespecificeerde vermogen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
_JGC_ schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:16:
Zal bij jou lastiger zijn ivm ontbrekende specificaties, maar kijk ook wat je aan radiatoren open hebt staan qua vermogen.

Ik heb bijvoorbeeld in mijn hele huis in totaal 14KW aan radiatoren hangen (bij 80/60), daarvan zit 7KW in de woonkamer, 3KW staat achter thermostaatkraan op 15 graden, 0,5KW zit achter thermostaatkraan op 20 graden en de rest staat altijd dicht of op vorstbeveiliging. Wat voor zin heeft het dan om een dikke ketel op te hangen?

Ik krijg het idee dat mensen hier een ketel gaan vergelijken met een auto op de snelweg. Een ketel hoeft geen energie om te zetten in beweging en gebruikt daarbij geen versnellingsbak. Een ketel gebruikt een ventilator om een bepaalde verhouding gas en lucht in een warmtewisselaar te pompen en steekt dat in de fik. Een CW3 ketel die op 70% vermogen staat te draaien om het systeem te verwarmen is niet onzuiniger dan een CW4 ketel uit dezelfde serie die dat op 60% van het gespecificeerde vermogen doet.
Vanwege het ring/1 buis systeem staat bij mij alles open. Ik ga ervan uit dat de convectors aangepast zijn aan de grote van de ruimte. Zo hangen in de slaapkamers bijvoorbeeld veel kleinere convectors dan in de woonkamer. Op zolder, nu omgebouwd tot slaapkamers, hebben wel weer grote convectors zoals in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 10:05
_JGC_ schreef op woensdag 16 april 2014 @ 00:25:
Je komt niet van het capaciteitstarief af, maar je gaat €55, - minder betalen als je onder de 500 m3 gas komt. Om dit lagere tarief te krijgen kan wat moeite kosten, hier wat leesvoer...

Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij wijze van verzameltopic, ook maar mijn vraag dan.

We hebben een Agpo Ferolli EconPact 235c hangen uit 2004. Deze begint geregeld kuren te vertonen.
Gisteren kapte hij er weer mee met een A01 melding. Met veel pijn en moeite weer aan de praat gekregen, maar het vertrouwen is weg.
Afgelopen jaren ook al wat reparaties gehad, dus wat mij betreft tijd om eens te kijken naar iets nieuws.

En dan begint het gedonder, ik heb er totaal geen verstand van :)

De situatie:
- Goed geisoleerde tussenwoning uit 2005
- 150m2 (450m3)
- Badkamer met gecombineerd bad/douche (gebruiken het bad haast nooit)

Ik wil in ieder geval een gerenommeerd merk hebben. Vaillant, Nefit, Intergas.
Wat ik graag zou willen:
- Stille ketel, hij hangt vlak naast de slaapkamer
- Zuinig is een pre
- Mogelijkheid voor warmwater en douche tegelijk zou fijn zijn

Als ik de consumentenbond test bekijk, komen de volgende apparaten er goed uit:
- Atag E325EC CW5 (1750)
- Remeha Tzerra M39c Plus (1450)
- Intergas Combicompact HReco (1500)
- Vaillant ecoTec plus VHR (1550)

Qua prijs weinig verschil, evenals het rendement voor verwarming. Energiezuinigheid op warm water wint de Atag ruim, en die heeft ook het laagste minimumvermogen, maar schijnt weer flink wat herrie te maken.
De intergas heeft dan weer een laag maximumvermogen.

Op geluid wint de Vaillant, maar die krijgt weer een slechte user-review.

Al met al, ik heb nog geen idee waar ik goed aan doe.
Wie kan me een stukje op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 13:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zou persoonlijk voor de Remeha gaan. Alleen denk ik dat een CW4 ketel meer dan voldoende is. Ook al *KAN* de ketel voldoende leveren voor twee tappunten in de praktijk is je leidingwerk ook een probleem.
Water neemt de weg van minste weerstand. Gesteld je hebt een T-stuk met daar achter een kraan en een douche. Je zet beide tegelijkertijd aan, dan wint het stuk van de minste weerstand en sta je nog koud te douchen.

Met een goede mengkraan voorkom je al dat je onder een koude douche komt te staan, je hebt alleen minder warm water tot je beschikking. De Remeha Tzerra M 28c CW4 + iSense zou dan een betere keuze zijn.

Andere overweging is om naast alleen de ketel ook meteen een douche WTW te plaatsen en/of een zonneboiler. Je CW4 ketel wordt bij een warmte boiler meteen een CW5 of 6 ketel zonder gasverbruik :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Wij hebben de Vaillant, enorm prettige goedwerkende ketel. Mn overbuurman en mn zus hebben dezelfde, ook daar bevalt hij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Prijsverschil tussen CW4 en CW5 is zo te zien ongeveer 150 euro.
Ik snap zeker dat de leidingen belangrijk zijn, maar is dat ook een issue bij een huis uit 2005?
Zullen toch wel een beetje fatsoenlijke leidingen in zitten?

Zonneboiler en WTW lijkt me op dit moment niet haalbaar. We zijn maar met zijn tweeën, en werken beiden fulltime. Verbruik is dus sowieso al vrij laag.
Daarmee is dat denk ik niet rendabel.

Vraagstuk blijft dus vooral: CW4 of CW5 en welk merk.
Daarnaast natuurlijk; mijn vaste installateur is wat duurder, maar staat wel altijd voor me klaar. Ook een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:28
Hier ook even op inhakend: Ik heb nu een Nefit Ecomline Classic CW3 ketel uit 1999 hangen. Dat ding is onderhand wel aan het eind (vorige bewoners hadden nooit onderhoud gedaan, dus toen wij dat wel lieten doen bleek de boel niet echt best meer te zijn...) en met een kleintje op komst willen we geen risico lopen dat hij ineens op eerste kerstdag vindt dat de houtkachel voldoende verwarming is. :)

De installateur roept nu echter dat er een CW5 in zou moeten en gaat me een offerte sturen voor een Remeha Calenta met een iSense thermostaat. Op zich kan ik me wel iets voorstellen bij een hogere CW waarde, aangezien de huidige ketel in de badkamer niet altijd voldoende heet water levert. In de winter valt de temperatuur vaak wat terug doordat de het interne voorraadvat leeg is. Schijnt ook te komen doordat we vrij dun leidingwerk hebben en (heeft een andere installateur me verteld) de ketel daardoor niet voldoend water aangevoerd zou krijgen om het op te warmen. Ook is de afstand tussen ketel en badkamer vrij groot.

Maar goed, ik vraag me wel af of een CW5 ketel (dat is bij de Calenta een 40kw) geen grandioze overkill wordt qua verwarming. We hebben een vrijstaand huis uit de jaren '50, met spouw- en dakisolatie en hr++ beglazing. Goede vloerisolatie kon helaas niet door een te ondiepe kruipruimte. :-( We kunnen het huis echter met de huidige ketel probleemloos warm stoken, dus zou een CW4 (van 28kw) niet meer dan genoeg zijn in onze situatie? Zonneboiler heb ik ook naar gekeken, maar is door ruimtegebrek en een dak dat al vol ligt met PV panelen niet echt een optie.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als ik het goed heb begrepen zegt de CW waarde niet zoveel over de verwarmingscapaciteit, maar over de warmwatercapaciteit (uit de kraan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

MikeyMan schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 12:47:
Als ik het goed heb begrepen zegt de CW waarde niet zoveel over de verwarmingscapaciteit, maar over de warmwatercapaciteit (uit de kraan).
Klopt. Als jij tegelijkertijd wilt douchen, een bad wil laten vollopen en de afwas wilt doen is een CW5 of CW6 handig. In normale omstandigheden is een CW4 meer dan voldoende Voor het huis zijn 28kW ketels ook meer dan zat.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Thanks. Ik weet dat CW over het tapwater gaat, maar die waardes gaan hand in hand met oplopende vermogens qua CV.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:58:
De installateur roept nu echter dat er een CW5 in zou moeten en gaat me een offerte sturen voor een Remeha Calenta met een iSense thermostaat. Op zich kan ik me wel iets voorstellen bij een hogere CW waarde, aangezien de huidige ketel in de badkamer niet altijd voldoende heet water levert. In de winter valt de temperatuur vaak wat terug doordat de het interne voorraadvat leeg is. Schijnt ook te komen doordat we vrij dun leidingwerk hebben en (heeft een andere installateur me verteld) de ketel daardoor niet voldoend water aangevoerd zou krijgen om het op te warmen. Ook is de afstand tussen ketel en badkamer vrij groot.
Beetje vreemde uitspraak van de installateur. Immers, wat er in gaat, gaat er ook weer uit. Er kan nooit meer water uit dan in. En als de leidingen dun zijn, zou je juist verwachten dat de ketel tijd genoeg heeft om het water lekker heet op te stoken (de doorstroomsnelheid is dan immers lager dan bij dikkere pijpen). Afstand mag niets uitmaken, als het water te koud uit de kraan komt vanwege de afstand zet je de temperatuur gewoon wat hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat zou ik dus ook denken... Maar je merkt wel degelijk dat in de winter het water naar verloop van tijd niet meer heter te zetten is. Wanneer ik, bijvoorbeeld, het bad vul met de thermostaatkraan op het warmst, dan valt de temperatuur na verloop van tijd (ruim voor het bad vol is) terug en merke je geen verschil meer tussen de kraan op 38 en op zijn hoogst. Zelfde geldt voor de douche. Draai ik hem dan dicht en wacht ik een paar minuten, dan heb ik weer gloeiend heet water. Heeft, denk ik, dan toch te maken met het leegtappen van het voorraadvat en het daarna niet op temperatuur kunnen houden van het water. Maar daar zou CW4 dan wat aan moeten verbeteren? Tegelijkertijd boven en beneden warm water heb ik geen belang bij en is door ons leidingwerk ook niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is je thermostaatkraan dan niet gewoon kapot?
Als ie de temperatuur niet meer haalt, zou ie de toevoer zelf dicht moeten knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Is een externe boiler dan geen betere optie? Zo'n voorraadvat in je systeem zorgt er ook voor dat je ketel op het moment dat ie aangesproken wordt er minder hard voor hoeft te werken en dus een betere werkingsgraad haalt.

@Mikeyman: dat werkt alleen bij overtemperatuur zo, bij ondertemperatuur krijg je gewoon koud water. Is ook logisch, als ie m bij onder dicht zou knijpen, hoe krijg je dan ooit genoeg warm water bij de kraan om m open te laten gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door SkiFan op 14-07-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 13:59:
Dat zou ik dus ook denken... Maar je merkt wel degelijk dat in de winter het water naar verloop van tijd niet meer heter te zetten is. Wanneer ik, bijvoorbeeld, het bad vul met de thermostaatkraan op het warmst, dan valt de temperatuur na verloop van tijd (ruim voor het bad vol is) terug en merke je geen verschil meer tussen de kraan op 38 en op zijn hoogst. Zelfde geldt voor de douche. Draai ik hem dan dicht en wacht ik een paar minuten, dan heb ik weer gloeiend heet water. Heeft, denk ik, dan toch te maken met het leegtappen van het voorraadvat en het daarna niet op temperatuur kunnen houden van het water. Maar daar zou CW4 dan wat aan moeten verbeteren? Tegelijkertijd boven en beneden warm water heb ik geen belang bij en is door ons leidingwerk ook niet realistisch.
Lijkt me eerder dat je ketel niet meer in orde is. Mogelijk vervuilde warmtewisselaar ofzo waardoor hij niet snel genoeg kan op/bijwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat die ketel niet meer in orde is lijkt me helder. Je zou het binnenwerk eens moeten zien, er zijn hier en daar convectieribben volkomen weg door de corrosie. Resultaat van 14 jaar geen onderhoud... Maar goed, blijft mijn vraag over CW3 vs CW4 vs CW5. :) Is CW 4 goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog even verder zitten kijken, en overleg gehad met mijn vriendin.
Omdat we allebei fulltime werken, en daardoor geregeld gelijk thuis.
Stond net dus weer in het koude douchewater toen mijn vriendin de keukenkraan aan zette.

We gaan dus voor een CW5 ketel.

Is het dan nog nuttig om te zoeken naar een CW5 ketel met lagere CV capaciteit?

De Vaillant EcoTec Plus is gaat van 6-31kw , terwijl de Remeha Tzerra 7-34kw schrijft, om een voorbeeld te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2015 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb hier een cw4 die met dit weer continu afslaat omdat ik met 30 graden douche. Ding staat op 55 ingesteld, stookt door naar 70 en als de thermostaatkraan dan de boel knijpt slaat de ketel af vanwege minimale tapdrempel, om pas weer aan te slaan als de wisselaar 40 graden is.
De cw3 bij m'n vriendin deed hetzelfde...

Capaciteit is het probleem niet, ik krijg met een thermostaatkraan op 20% ketelvermogen de warmte niet uit de ketel. Als ergens anders de kraan open gaat valt de druk weg, heeft niks te maken met cw4 of cw5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:49
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 11:58:
Hier ook even op inhakend: Ik heb nu een Nefit Ecomline Classic CW3 ketel uit 1999 hangen. Dat ding is onderhand wel aan het eind (vorige bewoners hadden nooit onderhoud gedaan, dus toen wij dat wel lieten doen bleek de boel niet echt best meer te zijn...)
Klinkt bekend,
Tijdens de koop van de woning niet goed op de C.V. ketel gelet.
Blijkt dus in 2012 al een melding gedaan te zijn op het stikkertje dat de warmtewisselaar rookgaszijdig lek is.
Was al iets te laat met onderhoud en wilde hem in een service contract gooien.
Maarja daar accepteren ze hem daarom niet meer :-(
Dus toen maar laten schoonmaken.

Nu wil ik hem toch voor de veiligheid binnenkort laten vervangen.
Heb wel een koolmonoxide melder maak vertrouw het toch niet helemaal.
Het dakraam heb ik nu in ieder geval altijd op een kiertje staan.

Ook soms last tijden het douchen dat even koud is en na een aantal seconden weer warm.
Ik ga denk ik dus ook maar voor een CW4 (nu hangt er een Atag Enigma e-shr 24/32t volgens mij CW3)
De ketel vervang ik liever in de zomer dan in de winter.

Momenteel neig ik naar de Intergas Kombi-Kompakt HRE 28/24 RF HR met A-klasse pomp.
Denk dat ik de meerprijs van een HReco er met het energieverbruik er niet uit haal.
De warmtewisselaar met 15 jaar garantie en zonder driewegklep lijkt me wel wat.

Zit er trouwens nog veel verschil in een Nefit Proline en een Trendline?
Het valt me op dat er nogal veel prijsverschil tussen zit.
De Nefit HR ketel van mijn ouders uit 1995 werkt nog steeds perfect, dus dat zet me ook aan het denken.

[ Voor 17% gewijzigd door thespeed op 15-07-2015 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die garantie moet je niet teveel van verwachten overigens, naarmate de tijd verstrijkt betaal je zelf nog steeds een groot deel mocht ie stuk gaan.
Wisselaar is ook niet een onderdeel dat snel faalt, alleen bij slecht onderhoud en dan vervalt de garantie alsnog.

Verder is het verschil tussen een HRE-A en een HREco dat bij die laatste de pomp moduleert. Laag brandervermogen is lage pompsnelheid. Bij de HRE is het een pomp met 3 vaste instellingen, of je nu volgas 20KW stookt of zachtjes 6KW doet, pomp draait altijd hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MikeyMan schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:53:
Stond net dus weer in het koude douchewater toen mijn vriendin de keukenkraan aan zette.

Een grotere ketel is niet de goedkoopste, meest comfortabele of duurzaamste oplossing voor dat probleem.

Het meest comfortabel is een close-in boiler in de keuken, het duurzaamst en op termijn het goedkoopst is warmteterugwinning uit de afvoer (~€300 van Marktplaats).
Edit lees net dat je een wtw niet haalbaar vindt. Als je de keuken een beetje knijpt houd je altijd wat druk in de douche, dan kan je de begrenzer uit de ketel wat minder knijpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 15-07-2015 13:31 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:39
_JGC_ schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 06:59:
Die garantie moet je niet teveel van verwachten overigens, naarmate de tijd verstrijkt betaal je zelf nog steeds een groot deel mocht ie stuk gaan.
Wisselaar is ook niet een onderdeel dat snel faalt, alleen bij slecht onderhoud en dan vervalt de garantie alsnog.
Ik heb begrepen dat de driewegklep echter wel kwetsbaar is; een uitvoering zonder dat onderdeel vond ik daarom wel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Intergas werkt bij de HR, HRE en HREco zonder driewegklep, tapwater gaat gewoon door een gescheiden circuit door dezelfde warmtewisselaar. Vind het persoonlijk efficienter dan kutten met een driewegklep met motortje.

Zwakke plek bij Intergas is eigenlijk alleen het gasblok dat nog wel eens kapot wil gaan. Als je ketel uiteindelijk explosief gaat ontsteken daardoor vliegt je rookgasafvoer eraf of kan je brander gaan scheuren. Heb bij mijn ketel combinatie van dit alles meegemaakt, eerst 145 euro voor een gasblok en maand later nog 150 euro voor een nieuwe brander erachteraan. Montage zit bij onderhoudscontract in, onderdelen niet. Ketel is nog geen 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proton_ schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 13:23:
[...]

Een grotere ketel is niet de goedkoopste, meest comfortabele of duurzaamste oplossing voor dat probleem.

Het meest comfortabel is een close-in boiler in de keuken, het duurzaamst en op termijn het goedkoopst is warmteterugwinning uit de afvoer (~€300 van Marktplaats).
Edit lees net dat je een wtw niet haalbaar vindt. Als je de keuken een beetje knijpt houd je altijd wat druk in de douche, dan kan je de begrenzer uit de ketel wat minder knijpen.
Voor die WTW moet m'n halve badkamer open neem ik aan? De afvoer gaat namelijk niet door het hok van de cv ketel.
Zie daar dus nog wat beren op de weg.
Close in boiler zou kunnen, maar neemt flink wat ruimte in in de keukenkastjes, die we nu al hard nodig hebben.
Aan de andere kant; voor de verwarming heb ik met onze isolatie volgens mij genoeg aan een paar waxinelichtjes. Het is echt binnen enkele minuten opgewarmd (in de huiskamer that is, dus dat brengt andere uitdagingen met zich mee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als de badkamer op de eerste verdieping zit en de doucheafvoer al gescheiden van het toilet naar beneden gaat, of als je er via het plafond van de benedenverdieping bij kan, hoeft er in de badkamer met wat mazzel niets te gebeuren. De wtw-pijp komt namelijk in plaats van een verticaal stuk PVC van 2 meter. Ook is het gunstig als de koudwaterleiding naar boven daar in de buurt ligt.

Quooker/Grohe Red neemt minder plaats in dan een close in boiler (maar is niet goedkoop); ook zijn er plintboilers voor ónder een kastje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Proton_ schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 13:23:
[...]
Nee, want als die leeg is zit je zonder warm water in de keuken. Dan kan je beter een hotfill boiler nemen. Die wordt gevoed met warm water en houdt dit warm. Zo heb je altijd snel warm water, maar kom je nooit zonder te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
MikeyMan schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:53:
Nog even verder zitten kijken, en overleg gehad met mijn vriendin.
Omdat we allebei fulltime werken, en daardoor geregeld gelijk thuis.

Is het dan nog nuttig om te zoeken naar een CW5 ketel met lagere CV capaciteit?

De Vaillant EcoTec Plus is gaat van 6-31kw , terwijl de Remeha Tzerra 7-34kw schrijft, om een voorbeeld te geven.
Ik heb een Remeha Tzerra Plus CW3 en heb genoeg warm water voor douchen en de keukenkraan, of je moet een stortdouche hebben?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Of gewoon door het hele huis 15mm leiding, een kraan zonder waterbesparende kop en een ketel zonder doorstroombegrenzing? Dan spoel je in no-time zo je boiler koud ja.

Maargoed, een Agpo ketel is sowieso niet te vergelijken met een fatsoenlijke moderne Nefit, Remeha, Intergas, Atag of Vaillant ketel.

(De boiler van de Nefit Ecomline HR bij m'n ouders konden we alleen koud krijgen als de ketel in storing stond, was een CW3 of CW4 ding).
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste