Volgens mij klopt dit verhaal niet. Dit onderbuik gevoel heb ik doordat ik thuis een HR-ketel heb hangen met 50cm rookgasafvoer (wel van het HR-type, dus buis in buis), maar in 50cm krijg je echt geen noemenswaardige warmteoverdracht tussen uitlaat en inlaat.migjes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:16:
[...]
duhuu, dat doet elke ketel VR HR het maakt niet uit.
maar HR doet daar nog een stapje boven op.
die voorverwarmd ook de verbrandings-lucht met de rest warmte in je afvoer-lucht.
https://www.warmteservice...1305?origin=-tl003-13-92-
zie je daar die dubbele aluminium pijp die door het midden gaat, die zorgt daar voor.
dat is een warmtewisselaar.![]()
(en als je ketel helemaal goed afgesteld staat condenseert daar ook de laatste druppels water die over zijn uit het verbranden van gas. dat perst de laatste restjes warmte uit de verbranding.)
als je een HR afvoerpijp hebt dan kun je het dak op klimmen en het meten.![]()
(je kunt een HR ketel ook zonder zo een pijp installeren als open ketel, maar dan haalt hij niet meer dat rendement die hij met de juiste pijp wel haalt. dan is hij gewoon een heel stuk minder HR, dan is hij zelfs bijna VR.)
Ook zijn er 'genoeg' HR-afvoersystemen die gescheiden buizen hebben tot aan de dakdoorvoer of geveldoorvoer.
Ik ga nog even op zoek naar bronnen die mijn onderbuik gevoel onderschrijven (of juist niet).
HR komt voornamelijk door de manier van constructie van de ketel (condenserende ketel ja/nee). Ofwel: het terugwinnen van energie die gestopt is in het creeëren van waterdamp. Als je deze waterdamp de pijp uitblaast gaat al die energie verloren. Laat je de waterdamp condenseren op de warmtewisselaar dan geeft het warmte af, hierbij wordt de waterdamp 'water' en daarom moeten HR-ketels een afvoer hebben en VR-ketels (of ouder) niet. Heeft volgens mij niks met de rookgasafvoer en luchtaanvoer te maken.
Lees ook: https://www.cvketel-nu.nl/verschil-hr-vr-ketel/
[ Voor 10% gewijzigd door DARKviper123 op 10-10-2019 12:53 ]
2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S