Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@bert pit

Er komt minder warm water uit je kraan,kost minder gas..

Als je ketel verder terugmoduleert gaat de efficiency omhoog

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@prein2 Dat ligt niet aan je ketel maar aan je douchekop. Ik kan met een waterbesparende douchekop van Grohe een Intergas CW3 ketel laten pendelen tijdens het douchen. Bij een CW4 doet ie dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
bert pit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:40:
[...]

Graag een verklaring: hoeveel scheelt dat dan en waar komt dat dan door?
Het vermogen voor het verwarmingsgedeelte ligt meestal een stuk lager dan de vermogensbehoefte voor het warmwatergedeelte. Het warm water gedeelte vereist een veel hoger vermogen dat het verwarmingsgedeelte. Om het nog moeilijker te maken, wanneer je het vermogen van het warmwatergedeelte bepalend laat zijn voor je cv-ketel keuze zal het verwarmingsgedeelte minder efficiënt zijn omdat de ketel voor dat gedeelte overgedimensioneerd is. Een cv-ketel met een overcapaciteit zal niet energiezuinig je huis verwarmen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:53
HereIsTom schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:19:

Om het nog moeilijker te maken, wanneer je het vermogen van het warmwatergedeelte bepalend laat zijn voor je cv-ketel keuze zal het verwarmingsgedeelte minder efficiënt zijn omdat de ketel voor dat gedeelte overgedimensioneerd is.
Kun je dat uitleggen aan de hand van jouw eigen ketel?

Tzerra Ace 24c CW3 - nominaal vermogen 6,1 - 20,9 kW
Tzerra Ace 28c CW4 - nominaal vermogen 6,1 - 24,8 kW

Beide hebben hetzelfde minimum vermogen en zullen dus op dezelfde manier omgaan met een warmtevraag.
Naar mijn mening is de efficiency t.a.v. het verwarmingsgedeelte voor beide gelijk.
Of zie jij dat anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
HereIsTom schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:33:

Qua verbruik scheelt het wel degelijk of je een CW3 of 4 hebt.
En zolang je geen regendouche o.i.d. hebt dan is een CW4 echt niet nodig.
Als je wilt besparen op energiekosten dan is een CW3 een goede keuze voor een appartement.
Dit is simpelweg niet waar. Het verschil in efficientie van een CW3 of CW4 is te verwaarlozen.

In de basis levert een CW4 meer warm water per minuut. Als je nog niet aan de max flow van je douchekop/leidingen zat met een CW3, zul je wel een verhoogd gasgebruik met DHW zien bij een CW4, maar dat is puur en alleen omdat je meer warm water verbruikt met een CW4 (meer liters / minuut tijdens het douchen).

Verder heeft een CW waarde niets met het type huis te maken. Alleen met het niveau van warm water comfort dat je wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
arpeggio schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:38:
[...]

Kun je dat uitleggen aan de hand van jouw eigen ketel?

Tzerra Ace 24c CW3 - nominaal vermogen 6,1 - 20,9 kW
Tzerra Ace 28c CW4 - nominaal vermogen 6,1 - 24,8 kW

Beide hebben hetzelfde minimum vermogen en zullen dus op dezelfde manier omgaan met een warmtevraag.
Naar mijn mening is de efficiency t.a.v. het verwarmingsgedeelte voor beide gelijk.
Of zie jij dat anders?
Klopt. De meeste moderne toestellen zijn softwarematig (of deels hardwarematig) begrensd op het topvermogen. Geef je meer euro uit aan een CW4, dan krijg je extra 'features' (in dit geval 3,9kW). Doet niets af aan hoe het toestel verder werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
HereIsTom schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:19:
[...]
Een cv-ketel met een overcapaciteit zal niet energiezuinig je huis verwarmen.
Vrijwel elke CV-ketel heeft een overcapaciteit. Hij wordt namelijk (in Nederland) zo gedimensioneerd dat hij het huis warm kan krijgen bij -20C buitentemperatuur. Aangezien dat hooguit 1 nacht per jaar is, kan het toestel de rest van het jaar teveel warmte leveren.

Zo heeft mijn huis bij 0C buitentemperatuur en 19C binnen een warmtelek van ongeveer 2-3 kW (rijtjeshuis bouwjaar 1914 met basisisolatie uit jaren 80). Vrijwel alle ketels die sterk genoeg zijn om mee te douchen hebben een laaglast in de orde van 5 - 8 kW. Daarmee staat het toestel dus al te pendelen om de 2-3 kW gemiddeld te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Zijn de CV-ketels van nu ook aanmerkelijk zuiniger dan een ketel van 15 jaar geleden?
Ik heb nu een Vaillant hrSolide VHR 24-28C uit 2005. Verstook nu ong 1100m3 voor 2-onder-1 kap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2

prein2

Qua gasverbruik in de ketel niet. Qua elektra verbruik (cv pomp & standby) wel.

Wel kan het zo zijn dat door een betere modulatie instelling je ketel zuiniger stookt. Ik kwam van een nefit uit 98, nu een remeha met isense. Merk dat de CV watertemperatuur van de remeha lager is dan de nefit. Komt dus door het regelgedrag (de remeha doet er wel langer over om 't huis te verwarmen, kan niet anders, beide module rende thermostaten). Maar door die lagere temperatuur is het rendement weer iets hoger.
Dit hele verhaal hoeft niet perse, want heeft niet zozeer met het verschil in techniek te maken.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 10:07
@jobr @prein2
De efficiëntie op warm water is wel toegenomen. Alleen op verwarming is deze vrijwel gelijk gebleven.
https://www.consumentenbo...nergiezuinigheid-cv-ketel

[ Voor 21% gewijzigd door blissard op 08-05-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
blissard schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:08:
@jobr @prein2
De efficiëntie op warm water is wel toegenomen. Alleen op verwarming is deze vrijwel gelijk gebleven.
https://www.consumentenbo...nergiezuinigheid-cv-ketel
Alleen als je een recuperator er in hebt. Die laat het koude tapwater eerst langs de uitlaatgassen lopen als voorverwarming. Dit is een heel dure optie die je volgens mij nooit terugverdient in gasverbruik. Klinkt wel leuk op papier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Intergas extreme heeft dat geloof ik. Zo duur is die ook weer niet hoor..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Ik bedoel de add-on prijs zegmaar. Intergas is in de basis al niet zo duur, maar je krijgt er ook minder voor dan bij andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:17
Yoerib schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:03:
Ik bedoel de add-on prijs zegmaar. Intergas is in de basis al niet zo duur, maar je krijgt er ook minder voor dan bij andere merken.
Vooral dingen als minder storing, minder duur ,minder onderhoud en minder gedoe in mijn ervaring O+.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Intergas heeft met de HREco en de Xtreme wel een ander prijskaartje gekregen anders. Daarentegen heeft Remeha de Tzerra op de markt gezet en is ook Nefit goed betaalbaar geworden.
De tijd dat Intergas stond voor goedkoop is wel geweest denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 20:19
Ik ben voor de winter waarschijnlijk aan de beurt voor een nieuwe CV ketel. De Nefit Ecomline die er hangt is van 2004 en dus vijftien jaar oud. Nu heb ik een klein huisje met alleen maar type 11 radiatoren welke een laag vermogen hebben. Hierom zoek ik een CV ketel die ver kan terug moduleren en nu kom ik daarbij de ATAG A203C tegen welke tot 4,4 kW terug moduleren. Heeft iemand ervaring met deze ketel en ervaring met ATAG ketels in het algemeen?

https://www.cvtotaal.nl/atag-a203c-cw3-combi.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Devian schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:19:
[...]

Vooral dingen als minder storing, minder duur ,minder onderhoud en minder gedoe in mijn ervaring O+.
En minder functies, minder comfort en meer herrie ;)

Onder aan de streep is het hetzelfde als met autos. Een fiat brengt je ook van A naar B, maar een BMW doet dat toch prettiger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:03
Devian schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:19:
[...]

En geen 3wegklep _/-\o_ :*)
Ik ben over het merk, de kwaliteit en het gasverbruik vooralsnog te spreken (nu inmiddels 8 jaar ervaring)
Yoerib schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:16:
[...]

En minder functies, minder comfort en meer herrie ;)

Onder aan de streep is het hetzelfde als met autos. Een fiat brengt je ook van A naar B, maar een BMW doet dat toch prettiger :P
Ik herken die herrie en minder comfort helemaal niet :? Ik zou graag een gedegen onderbouwing zien :)
Je hoort het ding alleen als je er naast staat.
Ook qua functies zit volgens mij alles erop, bovendien is de ketel slim ipv de thermostaat (toch wel makkelijk met een domoticz oid setup)

[ Voor 45% gewijzigd door SniperGuy op 09-05-2019 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
SniperGuy schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:24:
Ik herken die herrie en minder comfort helemaal niet :? Ik zou graag een gedegen onderbouwing zien :)
Je hoort het ding alleen als je er naast staat.
Ook qua functies zit volgens mij alles erop, bovendien is de ketel slim ipv de thermostaat (toch wel makkelijk met een domoticz oid setup)
Duurdere toestellen hebben over het algemeen een geavanceerdere HMI. Daarnaast zijn de pomp en fan van intergas niet zo stil als concurrenten. Zelf heb ik mijn intergas vervangen voor een trendline. De intergas hoorde je beneden nog, de nefit nog maar net als je er naast staat. Ook heb je bij betere merken ook meer zekerheid op thermo-akoestische stabiliteit.

Qua gedegen onderbouwing, heb er geen rapporten van die ik je kan laten zien. Kan alleen putten uit mijn ervaring als ontwikkeling en reliability engineer bij Nefit van de afgelopen jaren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Yoerib schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:34:
[...]

Duurdere toestellen hebben over het algemeen een geavanceerdere HMI. Daarnaast zijn de pomp en fan van intergas niet zo stil als concurrenten. Zelf heb ik mijn intergas vervangen voor een trendline. De intergas hoorde je beneden nog, de nefit nog maar net als je er naast staat. Ook heb je bij betere merken ook meer zekerheid op thermo-akoestische stabiliteit.

Qua gedegen onderbouwing, heb er geen rapporten van die ik je kan laten zien. Kan alleen putten uit mijn ervaring als ontwikkeling en reliability engineer bij Nefit van de afgelopen jaren ;).
wij van wc eend....

Nefit is anders toch niet al te best in het nieuws geweest de laatste jaren met grote fouten...

hydroblokken die lek gaan halve huis blank... verbrandingskamers die vervormen en brand en Co lekkage veroorzaken...problemen met warm water en herontsteken..ketels die niet branden als de stekker verkeerd om zit.

Zeker omdat het een beetje premium ketel zou moeten zijn.

Als mijn ketel stuk zou gaan zou het tussen intergas en Remeha gaan, waarschijnlijk dezelfde als er nu hangt (Avanta)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:17
Yoerib schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:34:
[...]

Ik vind dit een raar verhaal, mijn Intergas hoor je amper als hij aanstaat en ik er naast sta. Dit is gewoon angstzaaierij.

Daarnaast, geavanceerde HMI? thermo-akoestische stabiliteit? Het is een CV. Hij moet gewoon zonder problemen mijn woning verwarmen en warm water geven, en dat doet hij. Daarnaast heeft Intergas zeeen aan instellingen voor de Tweakers (zie het CV tunings topic). Hij is zuinig, en geeft amper problemen.

Zoals eerder gezegd, paar maanden geleden een monteur van ITA-Loohuis langsgehad voor onderhoud. Volgens mij is Loohuis een van de grotere partijen (in ieder geval in oost nederland), en hij wist mij ook te vertellen dat ze bijna nooit problemen hebben met Intergas ketels.

Edit:
De hele term "thermo-akoestische stabiliteit" komt op het hele internet niet eens voor |:(

Ik ben het eens met de bovenstaande "Wij van WC-eend....."

[ Voor 5% gewijzigd door Devian op 09-05-2019 09:20 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Als jullie goed lezen heb ik (bewust) nergens een specifiek merk afgezeken of aangeprezen, dus het hele 'wij van wc-eend' vind ik nogal onterecht.

Daarbij, thermo-akoestiek is zeker een heel belangrijk aspect en gaat ongelofelijk veel ontwikkeling in zitten om af te zekeren dat er onder alle omstandigheden geen fluit of brom te horen is. Dat je dat niet gelooft is aan jezelf, maar als t niet afdoende ontwikkelt is zul je het door het hele huis heen horen. Google maar op thermo-acoustic stability. Legio (ook wetenschappelijke) hits. Hoezo dit komt niet voor op het internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Niet helemaal het goede topic geloof ik, maar voor zover ik weet is er geen algemeen CV ketel topic.

Heb gisteren Breman over de vloer gehad voor een onderhoudsbeurt. Dit was op zichzelf al een hele tour. Breman stuurt een datumvoorstel, wat mij twee keer niet lukte. Telefonisch contact voor een nieuwe afspraak was welhaast onmogelijk. Meermaals gebeld, vele malen in de wacht gezeten, en uiteindelijk was er pas na de zomer ruimte.

En dat ging weer niet vanzelf. In z'n systeem stond een ventilatie en geen CV, terwijl ik juist het abonnement op de ventilatie heb opgezegd.

Eerst een hoop geklaag daarover. Toen over de collega die hier eerder een reparatie heeft gedaan, dat dat een rare vent was. Nu kan ik dat beamen, maar de cv ketel was op zich gefixt, dus ik lag er niet bepaald wakker van.

Conclusie is dat ik ook bij Breman niet echt happy ben.
De vraag is eigenlijk; weet iemand toevallig een fatsoenlijka partij regio Zoetermeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Yoerib schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:37:
Als jullie goed lezen heb ik (bewust) nergens een specifiek merk afgezeken of aangeprezen, dus het hele 'wij van wc-eend' vind ik nogal onterecht.

Daarbij, thermo-akoestiek is zeker een heel belangrijk aspect en gaat ongelofelijk veel ontwikkeling in zitten om af te zekeren dat er onder alle omstandigheden geen fluit of brom te horen is. Dat je dat niet gelooft is aan jezelf, maar als t niet afdoende ontwikkelt is zul je het door het hele huis heen horen. Google maar op thermo-acoustic stability. Legio (ook wetenschappelijke) hits. Hoezo dit komt niet voor op het internet?
Behalve dat je intergas hebt afgezeken.. Maar goed, het klopt dat intergas vanuit dhet verleden niet de rolls royce onder de CV ketels is, maar ze hebben, zeker de nieuwe, echt hele goede ketels. Misschien een beetje hetzelfde dat een volkswagen geen audi is, maar eigenlijk ook een hele goede auto en daarmee verrekte dichtbij komt..

Ik heb overigens zelf nu een remeha Calenta, in mijn vorige huurhuis een intergas, geen last van herrie hoor..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
prein2 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:56:
[...]

Behalve dat je intergas hebt afgezeken.. Maar goed, het klopt dat intergas vanuit dhet verleden niet de rolls royce onder de CV ketels is, maar ze hebben, zeker de nieuwe, echt hele goede ketels. Misschien een beetje hetzelfde dat een volkswagen geen audi is, maar eigenlijk ook een hele goede auto en daarmee verrekte dichtbij komt.
Ik begrijp dat je dat zegt, maar als je er dagelijks zo mee bezig bent als ik zie je de verschillen heel goed. En volgens mij word ik hier harder afgezeken dan ik volgens jullie op intergas zou doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27

Videopac

Rommelt wat aan.

In ons geschakeld vrijstaande huis uit 1983 hangt nu een Nefit Ecomline Excellent HRC30 CW5 ketel uit 2003. Dat is zo'n joekel met 25 liter voorraadvat. Op zich doet de ketel het prima, al maakt hij wel wat lawaai (ook meer dan vroeger).

Ik overweeg dus een nieuwe CV ketel. Uiteindelijk wil ik ook wel van het gas af, maar daar moet nog wel het e.e.a. vooraf gaan qua isolatie en vervanging orgineel 12mm / 9mm Dubisol dubbel glas.

Ik heb de laatste pagina's hier doorgelezen en zie onder andere de volgende ketels regelmatig terug keren:
Remeha Calenta Ace
Intergas Extreme 36

Nog andere suggesties? Ik heb een hekel aan geluid dus een stille ketel heeft wel de voorkeur.

Thermostaat:
Wat te kiezen? Ik las dat iemand een Bosch CT200 thermostaat had waar ook het gasverbruik op af te lezen is. Dat lijkt me op zich wel handig omdat je dan je gedrag aan kunt passen aan je gebruik. Maar misschien is dat onzin.

Verder lees ik qua leveranciers het volgende:
NIET Breman
Feenstra = duur
CV Totaal
Francken&Vermeij
Loohuis
lokale leveranciers.

Suggesties voor goede leveranciers / installateurs in de omgeving Den Bosch zijn ook welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 19:45
Videopac schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:44:
In ons geschakeld vrijstaande huis uit 1983 hangt nu een Nefit Ecomline Excellent HRC30 CW5 ketel uit 2003. Dat is zo'n joekel met 25 liter voorraadvat. Op zich doet de ketel het prima, al maakt hij wel wat lawaai (ook meer dan vroeger).

Ik overweeg dus een nieuwe CV ketel. Uiteindelijk wil ik ook wel van het gas af, maar daar moet nog wel het e.e.a. vooraf gaan qua isolatie en vervanging orgineel 12mm / 9mm Dubisol dubbel glas.

Ik heb de laatste pagina's hier doorgelezen en zie onder andere de volgende ketels regelmatig terug keren:
Remeha Calenta Ace
Intergas Extreme 36

Nog andere suggesties? Ik heb een hekel aan geluid dus een stille ketel heeft wel de voorkeur.

Thermostaat:
Wat te kiezen? Ik las dat iemand een Bosch CT200 thermostaat had waar ook het gasverbruik op af te lezen is. Dat lijkt me op zich wel handig omdat je dan je gedrag aan kunt passen aan je gebruik. Maar misschien is dat onzin.

NIET Breman
Feenstra = duur
CV Totaal
Francken&Vermeij
Loohuis
lokale leveranciers.

Suggesties voor goede leveranciers / installateurs in de omgeving Den Bosch zijn ook welkom.
Zie mijn eerdere reactie en hier.
Nu anderhalf jaar verder en dik tevreden. Ketel kan in de toekomst worden uitgebreid met een warmtepomp, hoewel ik me afvraag of dat zin heeft i.v.m. jaren 30 huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
@Videopac waarom wil je een nieuwe cv? Met goed onderhoud gaat die Nefit nog wel 10 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

blissard schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:13:
@Videopac waarom wil je een nieuwe cv? Met goed onderhoud gaat die Nefit nog wel 10 jaar mee.
Omdat hij herrie begint te maken, ik uitval graag voor ben en een nieuwe iets zuiniger is?
NB: 26 jaar met 1 ketel lijkt me wel wat erg lang.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 19:45
Videopac schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:34:
[...]

Omdat hij herrie begint te maken, ik uitval graag voor ben en een nieuwe iets zuiniger is?
NB: 26 jaar met 1 ketel lijkt me wel wat erg lang.
Precies de redenen dat ik toen mijn 17jr oude Nefit Ecomline verving. Ik merk alleen nauwelijks verschil in gasverbruik. Alleen met warm tapwater is de Calenta wat zuiniger ivm terugmoduleren. Maar die cent per keer die dat scheelt ga je niet terug zien op je gasrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Remeha Calenta Ace
Intergas Extreme 36

Thermostaat:

NIET Breman
Feenstra = duur
CV Totaal
Francken&Vermeij
Loohuis
lokale leveranciers.

Op mijn werk zo'n ketel vervangen voor een nefit 30 kW ketel die nog niet de helft in grootte is, zal eens kijken wel type precies, dacht iets van top line of zo.

Het geluid wat je hoort is vast de ventilator, dat deed die van ons ook, en vaak startproblemen, uiteindelijk was ook de wisselaar aan het vergaan dus vervangen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

TWCRay schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:40:
Let op met onderhoudscontracten, ik zag iets van 15€ per maand via Feenstra, daar kun je makkelijk op besparen. 1x per jaar een check door een installateur kost je de helft.
Ik heb het even opgezocht maar wij betalen €16,73 per kwartaal aan onderhoud aan Feenstra.
Sunthon schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:01:
[..]
Remeha is een gerenommeerd merk en kom je veel tegen. Mijn installateur zei dat Remeha tegenwoordig minder sterke onderdelen gebruikt (plastic op bepaalde onderdelen), wat een vriend van me bevestigde; hij had in z'n 5 jaar oude ketel al 3x iets vervangen gehad (onder garantie weliswaar). Iets ter overweging om te bekijken.
[..]
Ik begreep dat de Calenta Ace minder plastic fantastic is dan de Calenta Plus (de voorloper). Waarschijnlijk waren er met die Plus dus wel de nodige problemen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier tot nu toe geen problemen met een ATAG i28ec, de atag one-thermostaat die erbij zat is imho trouwens niet de meest interessante

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
Iemand zich al ingelezen in de nieuwe gasketel wetgeving die medio 2021 ingaat? Installatie en onderhoud mag dan alleen nog maar door gecertificeerde (lees dure bedrijven) worden gedaan. Als je er zelf aan gaat lopen klussen of je buurman vraag die altijd in de installatie wereld heeft gewerkt is dat straks strafbaar. Volgens mij wordt jaarlijks onderhoud dan ook verplicht gesteld.

Alles om de warmtepomp maar onze woningen in te jagen....

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• HereIsTom

NIET Breman
Feenstra = duur
CV Totaal
Francken&Vermeij
Loohuis
lokale leveranciers.
Wij hebben zeer goede ervaringen met Francken&Vermeij, prima service en goedkoop.
Door hun hebben wij ook de Remeha Tzerra Plus ketel laten installeren en zijn zeer tevreden met deze ketel, zeer stil, compact en zeer zuinig in verbruik.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ik hoop dat ik dit hier kan vragen.

Heb zelf een Remeha Calenta 40C van hooguit enkele jaren oud, en nu na de zomer dat de ketel paar maanden uit heeft gestaan, heb ik een E38 foutcode. Nu heb ik nadat de ketel lange tijd in de zomer stilstaat (want 350 liter niet-Remeha zonneboiler) wel vaker storingscodes, maar na een reset of reboot van de ketel, stroom eraf en weer erop gaat ie meestal weg.

Deze error krijg ik niet weg.

Googlen geeft dat de SCU-X03 print defect is, of in ieder geval de bekabeling gecontroleerd moet worden. Dit is een print tbv de modulaire pomp. In mijn ketel zit wel de additionele SCU-S03 maar niet de X03 (nergens te vinden).

Een bevriende installateur heeft naar Remeha gebeld en die zeggen in 1 klap dat de hele hoofdprint vervangen moet worden. Nu geloof ik in de professionaliteit van Remeha (gaven zelfde antwoord toen ik zelf ook nog eens belde), maar ik vind het te makkelijk om zomaar op te geven en dat ding maar te vervangen. Daarnaast, kost dat ding ruim 200 euro...

Iemand nog wat andere oplossingsrichtingen? Misschien de hoofdprint opnieuw installeren of iets dergelijks? Testen op de e.o.a. manier om hem weer aan de praat te krijgen? 8)7 :?

[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 12-09-2019 22:29 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Cobb schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:50:
Iemand zich al ingelezen in de nieuwe gasketel wetgeving die medio 2021 ingaat? Installatie en onderhoud mag dan alleen nog maar door gecertificeerde (lees dure bedrijven) worden gedaan. Als je er zelf aan gaat lopen klussen of je buurman vraag die altijd in de installatie wereld heeft gewerkt is dat straks strafbaar. Volgens mij wordt jaarlijks onderhoud dan ook verplicht gesteld.

Waar staan deze nieuwe regels dan?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• _JGC_
  • Nu online
Cobb schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:50:

Welke nieuwe wet? Eerder een voorstel van de installatie branche zeker? Net zoals dat voorgestelde ketelverbod en pushen van veel te dure hybride systemen?

Als die dure bedrijven zich dan ook aan de voorschriften van fabrikant gaan houden...

Weet nog bij schoonzus in huurhuis. Gat in de rookgasafvoer om rookgasanalyse te doen, volgens handleiding moet die afgesloten met rubber dopje. Zat er niet in, ze belt het onderhoudsbedrijf: ze moest zich niet aanstellen, was niet erg.
Bij mijn HRE 28/24 is een pakking van een HRE 24/18 gebruikt. Ja hij is nog dicht, maar Intergas maakt niet voor niks pakkingen van verschillende lengte lijkt me?

Edit: inmiddels aangenomen, is al door beide kamers heen. Schijnt een CO certificering te worden voor iedereen die aan gasverbrandingsinstallaties werkt. Particulier die zn eigen ketel ophangt lijkt buiten schot te blijven.
Aan de ene kant blij dat teun de beun zonder papieren strafbaar is, aan de andere kant kan teun de beun ook dat examen halen en dan lekker verder beunen. Het wordt weer zo'n papieren tijger.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 11-09-2019 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:49
@Videopac dan heb je onderhoud basis. All in is 14 nog iets en 50€ eenmalig.
https://www.feenstra.com/cv-ketel/cv-ketel-onderhoud/

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

_JGC_ schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:03:
[...]

Welke nieuwe wet? Eerder een voorstel van de installatie branche zeker? Net zoals dat voorgestelde ketelverbod en pushen van veel te dure hybride systemen?

Als die dure bedrijven zich dan ook aan de voorschriften van fabrikant gaan houden...

Weet nog bij schoonzus in huurhuis. Gat in de rookgasafvoer om rookgasanalyse te doen, volgens handleiding moet die afgesloten met rubber dopje. Zat er niet in, ze belt het onderhoudsbedrijf: ze moest zich niet aanstellen, was niet erg.
Bij mijn HRE 28/24 is een pakking van een HRE 24/18 gebruikt. Ja hij is nog dicht, maar Intergas maakt niet voor niks pakkingen van verschillende lengte lijkt me?

Edit: inmiddels aangenomen, is al door beide kamers heen. Schijnt een CO certificering te worden voor iedereen die aan gasverbrandingsinstallaties werkt. Particulier die zn eigen ketel ophangt lijkt buiten schot te blijven.
Aan de ene kant blij dat teun de beun zonder papieren strafbaar is, aan de andere kant kan teun de beun ook dat examen halen en dan lekker verder beunen. Het wordt weer zo'n papieren tijger.
De vraag is hoe je borgt dat een ketel regelmatig onderhoud krijgt. Dat gaat helaas nogal eens mis...

Wijziging: de oorzaak van deze koolstofmonoxidevergifteging bleek het in huis barbecueën op een kolenbarbecue te zijn :')

[ Voor 8% gewijzigd door Videopac op 16-09-2019 10:55 ]

• _JGC_
  • Nu online
Videopac schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:57:
[...]

De vraag is hoe je borgt dat een ketel regelmatig onderhoud krijgt. Dat gaat helaas nogal eens mis...
Niet met die wet, en ook niet ter controle of het onderhoud wel aan de eisen voldoet.

Ik heb nu een servicecontract bij Energiewacht, maar qua onderhoud is het maar net welke monteur je krijgt en hoeveel tijd ie heeft. De ene maakt altijd de ketel schoon, een ander komt alleen kijken en meten. De 18 maanden interval voldoet sowieso al niet aan de eisen van de fabrikant.

Verder is een ketel beveiligd: als er iets mis gaat, zuigt ie z'n eigen rotzooi op en valt ie in storing als het te erg is. Sommige ketels kunnen helaas in brand vliegen, wat IMHO een ontwerpfout is.

Waar een ketel niet tegen beveiligt is een lek in de rookgasafvoer. Kan je nog zo'n gecertificeerd iemand aan je ketel laten werken, als je rookgasafvoer niet dicht is ga je gewoon stiekem dood als er maar genoeg lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Nuttig topic dit!
Hier hangt ook een Nefit Ecomline, uit 2002. Doet het nog perfect maar met een kleintje op komst denk ik er ook aan deze preventief te gaan vervangen.

Bij Feenstra had ik een offerte gevraagd. Ze willen graag dat ik een Intergas Kombi Kompakt HRE CW5 neem. Zo te lezen hier best een prima ketel.
De onderhoudskosten zijn idd 14.50 pm all-in. Als je de ketel zonder onderhoudsabonnement wilt kopen betaal je 24x14.50 extra.

Mijn lokale onderhoudsbedrijf had ik ook om een offerte gevraagd maar die zijn veel te duur.

Heeft iemand hier huren overwogen? Feenstra biedt dat ook aan (voor 34 euro/mnd voor diezelfde ketel dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Baldertt schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:19:
Nuttig topic dit!
Hier hangt ook een Nefit Ecomline, uit 2002. Doet het nog perfect maar met een kleintje op komst denk ik er ook aan deze preventief te gaan vervangen.

Bij Feenstra had ik een offerte gevraagd. Ze willen graag dat ik een Intergas Kombi Kompakt HRE CW5 neem. Zo te lezen hier best een prima ketel.
De onderhoudskosten zijn idd 14.50 pm all-in. Als je de ketel zonder onderhoudsabonnement wilt kopen betaal je 24x14.50 extra.

Mijn lokale onderhoudsbedrijf had ik ook om een offerte gevraagd maar die zijn veel te duur.

Heeft iemand hier huren overwogen? Feenstra biedt dat ook aan (voor 34 euro/mnd voor diezelfde ketel dacht ik).
Geen ervaring met huren, maar ik zou goed naar de voorwaarden kijken: wat is de minimale duur, wat zijn de opzegkosten etc. 34 euro per maand is 408 euro per jaar.

Ik heb zelf offertes aangevraagd bij Warmtebeheer, Warmgarant en Kemkens. Feenstra niet, want die was op de site al duur. Kemkens komt langs, bij de andere twee stuur je wat foto’s op. De Intergas Kompact is net wat minder getest bij de Consumentenbond (ik kon online alleen de test van november 2017 vinden) en er zit een opvolger aan te komen. Ik wilde eigenlijk een Xtreme maar helaas past die niet op onze zolder. Wij hebben gekozen voor een Remeha Calenta Ace 40c, maar die moet nog geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Maaar wat kost feenstra dan?

Ik heb 1100 betaald voor een Calenta CW5 incl. Installatie bij een lokale cv monteur. Geen teun de beun, hij doet ook het onderhoud van het ziekenhuis etc..

Geen onderhoudscontract, was volgens heb geldklopperij: als er een onderhoudsindicatie aangaat dan moet ik 'm bellen voor een afspraak. Bij storingen heeft ie met een aantal collega zelfstandigen een soort belsysteem opgezet: je belt of appt en binnen 24 uur ben je geholpen door hem of een collega..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

prein2 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:07:
Maaar wat kost feenstra dan?

Ik heb 1100 betaald voor een Calenta CW5 incl. Installatie bij een lokale cv monteur. Geen teun de beun, hij doet ook het onderhoud van het ziekenhuis etc..

Geen onderhoudscontract, was volgens heb geldklopperij: als er een onderhoudsindicatie aangaat dan moet ik 'm bellen voor een afspraak. Bij storingen heeft ie met een aantal collega zelfstandigen een soort belsysteem opgezet: je belt of appt en binnen 24 uur ben je geholpen door hem of een collega..
Dat is wel erg goedkoop. Was dat recent? Ik zit op 1850 meen ik. Eens in de 2 jaar een onderhoudsbeurt en schoonmaken wordt wel overal aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Dat onderhoud doe ik dus ook (de Calenta heeft een service indicator). Dat betaal ik natuurlijk apart. De eerste keer is na 2,5 werd mij voorspeld, zal zo'n 150€ kosten uit m'n hoofd... Ik maak daarvoor dus gewoon een afspraak met de installateur.. Niets contract.

Edit: mijn ketel is vervangen in Feb 2018, og geen indicator gehad..

[ Voor 11% gewijzigd door prein2 op 27-09-2019 22:15 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

prein2 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:14:
Dat onderhoud doe ik dus ook (de Calenta heeft een service indicator). Dat betaal ik natuurlijk apart. De eerste keer is na 2,5 werd mij voorspeld, zal zo'n 150€ kosten uit m'n hoofd... Ik maak daarvoor dus gewoon een afspraak met de installateur.. Niets contract.

Edit: mijn ketel is vervangen in Feb 2018
Eens v.w.b. dat onderhoudscontract. Ik zou die beurten ook gewoon apart af willen rekenen. Het is meer dat als je een keer pech hebt dat zo’n keteltechneut een beetje snel komt, Zonder contract is dat wellicht lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Videopac schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:17:
[...]

Eens v.w.b. dat onderhoudscontract. Ik zou die beurten ook gewoon apart af willen rekenen. Het is meer dat als je een keer pech hebt dat zo’n keteltechneut een beetje snel komt, Zonder contract is dat wellicht lastiger.
Eens. En ook hier maak ik een kosten baten analyse: ja het is vervelend als ik geen warm water en cv meer heb. Heb wel een houtkachel. Maar wat is de kans dat dit veel en vaak gebeurd! Ik heb een recente cv, de meeste storingen van mijn vorige cv waren opgelost met een reset, dus ik heb nog nooit in de kou gezeten. Ik heb geen garanties, maar die heb ik op wel meer dingen niet. Prima. Niet over verzekeren...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Baldertt Ketelhuur is leuk als je echt geen geld hebt, anders echt niet doen. Als je je huis verkoopt is je huis met huurketel niet heel populair of mag je dan alsnog het contract afkopen.

Wat betreft onderhoudscontract, je koopt daarmee de arbeid af bij een storing en weet dat de volgende dag of soms nog dezelfde dag een monteur beschikbaar is. Voor het onderhoud hoef je het niet te doen, dat is afhankelijk van de monteur die langskomt vaak ondermaats.

• Baldertt
Videopac schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:05:
[...]

Geen ervaring met huren, maar ik zou goed naar de voorwaarden kijken: wat is de minimale duur, wat zijn de opzegkosten etc. 34 euro per maand is 408 euro per jaar.

Ik heb zelf offertes aangevraagd bij Warmtebeheer, Warmgarant en Kemkens. Feenstra niet, want die was op de site al duur. Kemkens komt langs, bij de andere twee stuur je wat foto’s op. De Intergas Kompact is net wat minder getest bij de Consumentenbond (ik kon online alleen de test van november 2017 vinden) en er zit een opvolger aan te komen. Ik wilde eigenlijk een Xtreme maar helaas past die niet op onze zolder. Wij hebben gekozen voor een Remeha Calenta Ace 40c, maar die moet nog geïnstalleerd worden.
Welke installateur heb je uiteindelijk gekozen?
Warmland zag ik ook langskomen, daar heb ik inmiddels ook een offerte aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

_JGC_ schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:04:
@Baldertt Ketelhuur is leuk als je echt geen geld hebt, anders echt niet doen. Als je je huis verkoopt is je huis met huurketel niet heel populair of mag je dan alsnog het contract afkopen.

Wat betreft onderhoudscontract, je koopt daarmee de arbeid af bij een storing en weet dat de volgende dag of soms nog dezelfde dag een monteur beschikbaar is. Voor het onderhoud hoef je het niet te doen, dat is afhankelijk van de monteur die langskomt vaak ondermaats.
Daarbij nog de aanvulling dat je vanaf januari 2021 wettelijk niet meer zelf aan je CV-ketel mag sleutelen. Dat vanwege de vele ongelukken met CO. Zelf plaatsen mag dus ook niet meer.

A'dam PVOutput

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Baldertt schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 07:52:
[...]

Warmland zag ik ook langskomen, daar heb ik inmiddels ook een offerte aangevraagd.
Wamtebeheer. Ik zie nu dat ik bij Warmland niet eens een offerte heb aangevraagd :X
Ik zou i.i.g. bij Warmland, Warmtebeheer en Warmgarant een offerte aanvragen. Warmgarant heeft alleen Intergas.

• _JGC_
  • Nu online
ericplan schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:17:
[...]

Daarbij nog de aanvulling dat je vanaf januari 2021 wettelijk niet meer zelf aan je CV-ketel mag sleutelen. Dat vanwege de vele ongelukken met CO. Zelf plaatsen mag dus ook niet meer.
Nee, je mag niet iemand zonder certificering aan je ketel laten knutselen. Helemaal niet onderhouden of zelf doen is niet strafbaar. Overigens hangt het gros van de handige harries zwart ketels op, dat is net zo strafbaar.

Verder is het nog maar de vraag of en hoe er gecontroleerd gaat worden. Als ik zie hoe die onderhoudsbedrijven onderhoud plegen is daar nog veel aan te verbeteren. Met een papiertje op zak gaan die het niet anders doen.

Wat dit wel oplost is dat Teun de Beun met zijn klussenbedrijf geen ketels meer mag ophangen voor huisjesmelkers.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 28-09-2019 12:20 ]

• blissard
_JGC_ schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:16:
[...]

Verder is het nog maar de vraag of en hoe er gecontroleerd gaat worden.
Ik denk dat het met name bedoeld is, om achteraf bij ongelukken de prutsers zonder diploma te kunnen aanpakken. De grote inkopers (corporaties, bouwers) zullen dit daarom ook zonder controle vooraf doorvoeren omdat ze anders achteraf een groot risico lopen.

• HereIsTom
Baldertt schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 07:52:
[...]

Ik weet niet of Francken&Vermeij ook bij jullie in de regio komt, maar daar hebben wij goeie ervaringen mee.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

HereIsTom schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:45:
[...]

Ik weet niet of Francken&Vermeij ook bij jullie in de regio komt, maar daar hebben wij goeie ervaringen mee.
Bedoel je die uit oudewater?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 10:44

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Wij hebben onlangs ook nieuwe CV laten installeren.

Intergas HRE 28-24,

Totaal   ;  1320.- incl.btw 

De ketel aangesloten op de bestaande rookgasafvoer.

De bestaande ketel wordt gedemonteerd en afgevoerd.

Materialen tbv aansluiten ketel worden vervangen,  [ gaskraan, inlaatcombinatie, overstort ]

Honeywell Round in het bezit van de klant.

Het expansievat niet vervangen, was nog nieuw.

2 jaar garantie.

www.cvwarmteplus.nl uit Meeden.

[ Voor 19% gewijzigd door Nijl op 28-09-2019 16:42 ]

You are NIJL-ed!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Videopac schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:10:
[...]

Dat is wel erg goedkoop. Was dat recent? Ik zit op 1850 meen ik. Eens in de 2 jaar een onderhoudsbeurt en schoonmaken wordt wel overal aanbevolen.
Even voor de duidelijkheid: dat is inclusief nieuwe dakdoorvoer en vuilvanger (schijnt aan te raden te zijn i.v.m. huidige A-klasse energieverbuik pomp).

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

HereIsTom schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:45:
[...]

Die installeert niet in mijn regio.

• HereIsTom
Videopac schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:48:
[...]

Die installeert niet in mijn regio.
Da’s jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik met de huidige onzekerheid over gas, en een 13 jaar oude ketel geen risico wilde lopen, heb ik een Atag huurketel genomen. Tenslotte gelden er volgend jaar al beperkingen bij de verkoop/verhuur van ketels, uiteraard om iedereen in de armen v.d. warmtepomp te jagen.

Huur: ATAG i36EC + thermostaat bedraagt €30,- per maand + eenmalig installatiekosten van €99. Waarbij ik bij Feenstra een onderhoudscontract had van een euro of 15 voor de oude ketel, dat nu uiteraard vervallen is, zodat de nieuwe ketel + thermostaat me 15 euro kost.
Uiteraard is afwachten of deze HR keel zuiniger is dan de vorige: op papier rijden alle auto's 1 op 25, in werkelijkheid .... Alleen is dat bij een CV ketel nog lastiger te beoordelen: je bent van veel factoren afhankelijk. Warm water gebruik zal vrij constant zijn, maar de verwarming is uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur, en ook of de nieuwe thermostaat en de oude thermostaat het 'eens' zijn over de gewenste temperaturen. Vooralsnog ben ik er blij mee: geruisloos, veel warm water (stortdouche + wasmachine = GEEN koude douche meer) geen geratel en gekreun van de driewegklep. Makkelijk te programmeren thermostaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
15 per maand voor een service contract vind ik behoorlijk, ik zit op 11,69 bij energiewacht.
Maargoed, al zou je rekenen met 15 per maand, heb je over 10 jaar 1900 euro betaald voor je huurketel, wat al meer is dan wat je hier voorbij ziet komen voor all-in tarieven. Huurketel, zou het alleen doen als ik geen cent zou hebben en per direct een nieuwe ketel nodig zou hebben.

Heeft de installatiebranche je mooi in de tang overigens: uit angst voor een mogelijke verplichting van hybride systeem vervang je nu voortijdig een werkende ketel. Tegen de tijd dat gas 2 euro per kuub wordt of de netbeheerkosten fors hoger worden ga je dan alsnog aan de warmtepomp, kunnen ze dan nog eens je zak leegkloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Videopac schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:35:
[...]

Wamtebeheer. Ik zie nu dat ik bij Warmland niet eens een offerte heb aangevraagd :X
Ik zou i.i.g. bij Warmland, Warmtebeheer en Warmgarant een offerte aanvragen. Warmgarant heeft alleen Intergas.
Dank! Offertes heb ik inmiddels aangevraagd. Ik laat nog wel even weten wat er uit komt.

(afgaande op de prijzen op de sites is mijn lokale onderhoudsbedrijf in ieder geval geen optie meer, die vroeg 2500 euro voor een remeha avant.CW5 :X :X :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 17:55

bert pit

asdasd

Verwijderd schreef op zondag 29 september 2019 @ 07:45:
Aangezien ik met de huidige onzekerheid over gas, en een 13 jaar oude ketel geen risico wilde lopen, heb ik een Atag huurketel genomen. Tenslotte gelden er volgend jaar al beperkingen bij de verkoop/verhuur van ketels, uiteraard om iedereen in de armen v.d. warmtepomp te jagen.

Huur: ATAG i36EC + thermostaat bedraagt €30,- per maand + eenmalig installatiekosten van €99. Waarbij ik bij Feenstra een onderhoudscontract had van een euro of 15 voor de oude ketel, dat nu uiteraard vervallen is, zodat de nieuwe ketel + thermostaat me 15 euro kost.
Uiteraard is afwachten of deze HR keel zuiniger is dan de vorige: op papier rijden alle auto's 1 op 25, in werkelijkheid .... Alleen is dat bij een CV ketel nog lastiger te beoordelen: je bent van veel factoren afhankelijk. Warm water gebruik zal vrij constant zijn, maar de verwarming is uiteraard afhankelijk van de buitentemperatuur, en ook of de nieuwe thermostaat en de oude thermostaat het 'eens' zijn over de gewenste temperaturen. Vooralsnog ben ik er blij mee: geruisloos, veel warm water (stortdouche + wasmachine = GEEN koude douche meer) geen geratel en gekreun van de driewegklep. Makkelijk te programmeren thermostaat.
Als je je meterstanden nog hebt (of vraag ze op), dan kun je deze ingeven bij mindergas.nl.
Hier wordt op een vernuftige manier je gasverbruik gekoppeld aan de buitentemperatuur, waardig je kunt zien welk effect genomen maatregelen hebben.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Baldertt schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:57:
[...]

Dank! Offertes heb ik inmiddels aangevraagd. Ik laat nog wel even weten wat er uit komt.

(afgaande op de prijzen op de sites is mijn lokale onderhoudsbedrijf in ieder geval geen optie meer, die vroeg 2500 euro voor een remeha avant.CW5 :X :X :X )
De prijzen op de webpagina’s zijn vaak alleen de ketel. Installatie, rookgasafvoer, vuilvanger, thermostaat etc. komt er vaak nog bij. Maar laat de offertes maar komen en vergelijk dan de prijzen voor het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
_JGC_ schreef op zondag 29 september 2019 @ 07:57:
15 per maand voor een service contract vind ik behoorlijk, ik zit op 11,69 bij energiewacht.
Maargoed, al zou je rekenen met 15 per maand, heb je over 10 jaar 1900 euro betaald voor je huurketel, wat al meer is dan wat je hier voorbij ziet komen voor all-in tarieven. Huurketel, zou het alleen doen als ik geen cent zou hebben en per direct een nieuwe ketel nodig zou hebben.

Heeft de installatiebranche je mooi in de tang overigens: uit angst voor een mogelijke verplichting van hybride systeem vervang je nu voortijdig een werkende ketel. Tegen de tijd dat gas 2 euro per kuub wordt of de netbeheerkosten fors hoger worden ga je dan alsnog aan de warmtepomp, kunnen ze dan nog eens je zak leegkloppen.
Precies, hier betaal ik jaarlijks 85 euro voor service en onderhoud bij Francken&Vermeij, voor de ketel en volledige installatie betaalde wij € 1450,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:58
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2019 @ 07:45:
.......... Tenslotte gelden er volgend jaar al beperkingen bij de verkoop/verhuur van ketels, uiteraard om iedereen in de armen v.d. warmtepomp te jagen.
Kun je even zeggen welke beperkingen? Ik was van plan volgend jaar een nieuwe gas CV ketel te kopen of huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Wenzel schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:43:
[...]

Kun je even zeggen welke beperkingen? Ik was van plan volgend jaar een nieuwe gas CV ketel te kopen of huren.
Ik ken ze ook niet, zeker door verkopers gemeld zodat ze nog ff snel een hoop ketels verkopen.
Dit is wat er tot nu toe bekend is;

“ Advies: Cv-ketels vanaf 2021 vervangen door duurzaam alternatief
Gasgestookte cv-ketels moeten vanaf 2021 vervangen worden door een warmtepomp of een andere duurzaam alternatief. Daarvoor pleiten vijftien organisaties en belangenvereniging uit de installatiebranche, elektriciteitsbedrijven en milieuorganisaties woensdag in een manifest. Volgens de organisaties is dit nodig om het gebruik van het Groningse gas te verlagen en de klimaatdoelstellingen te halen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wenzel schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:43:
[...]

Een verbod bedacht door de installatiebranche waar nog helemaal geen beslissing over genomen is.
De dag dat hier een warmtenet in de straat komt weiger ik aansluiting. Woning mag dan van 1978 zijn, maar 1100 kuub per jaar is goed te vervangen. Ketel is nu 9 jaar oud, die houdt het nog wel eventjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar, dat vanaf volgen jaar er niet meer een 'alleen gas' ketel verkocht mag worden, dan moet het zo'n hybride ketel zijn. Maar de ketel die ik wegdeed was behoorlijk oud, de drieweg klep piepte en kreunde voortdurend, en door een 'handige' monteur was een paar jaar geleden de hele elektronica uitgebrand: hij kieperde de sifon over de printjes, met de stroom er op. Toen is er wel veel vervangen, maar en ketel wordt daar niet echt beter van. De nieuwe thermostaat is overigens ook veel beter of in elk geval makkelijker dan de oude Honeywell Chronoterm III: het instellen van ene programma via de app is een makkie, bij de oude thermostaat is het veel makkelijker.

Overigens kost de ketel die ik heb, incl thermostaat, bijna 2000 euro en dan komen daar na 2 jaar de kosten van een onderhoudsabonnement bij. Hij heeft ook veel meer capaciteit dan de genoemde goedkope modellen. Ik betaal 2160 euro in 12 jaar voor de ketel: als je de onderhouds abonnementen en onderdelen meetelt een toppprijs dus ! En je bent 'ontzorgd' 12 jaar lang 24/7 service. Als kersverse pensionado (1 maand) met een groot huis vind ik dat een heel prettig idee. .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
Verwijderd schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:30:
Ik heb ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar, dat vanaf volgen jaar er niet meer een 'alleen gas' ketel verkocht mag worden, dan moet het zo'n hybride ketel zijn. .
Het is je niet kwalijk te nemen, maar deze pertinente onzin is gezaaid door de installatiebranche een jaar ofzo terug. Heeft erg veel ruis opgeleverd en volgens mij meer kwaad dan goed gedaan.
Er is geen wettelijk verbod op de verkoop van ketels. Ook volgend jaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Ik heb inmiddels een paar offertes binnen inmiddels. Prijzen zijn erg vergelijkbaar. (Warmland woon ik helaas net te ver weg, die lijkt wel wat goedkoper dan de rest).

Ik twijfel wel nog over de ketel: Remeha Calenta ACE CW5 of Intergas HReco CW5. De Remeha levert veel water en heeft een paar handige features zoals automatisch bijvullen, maar het is wel een vrij grote ketel. Aan de andere kant ligt er een langetermijnplan om ooit een tweede badkamer maken en ik twijfel of de Intergas daarvoor geschikt is. Nog maar even wikken en wegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 17:54
Automatisch bijvullen zal ik persoonlijk nooit voor kiezen. Vaak genoeg gezien dat de slang er af klapt met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Baldertt schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:15:
Ik heb inmiddels een paar offertes binnen inmiddels. Prijzen zijn erg vergelijkbaar. (Warmland woon ik helaas net te ver weg, die lijkt wel wat goedkoper dan de rest).

Ik twijfel wel nog over de ketel: Remeha Calenta ACE CW5 of Intergas HReco CW5. De Remeha levert veel water en heeft een paar handige features zoals automatisch bijvullen, maar het is wel een vrij grote ketel. Aan de andere kant ligt er een langetermijnplan om ooit een tweede badkamer maken en ik twijfel of de Intergas daarvoor geschikt is. Nog maar even wikken en wegen...
Automatisch bijvullen is een extra waar je extra voor moet betalen. Het voordeel is dat je nooit meer handmatig bij hoeft te vullen, het nadeel is dat je het niet door hebt als je een lek in je systeem hebt. Persoonlijk vind ik het niet waard. Ketelsdvies heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Baldertt schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:15:

Voor de "tweakert" weet ik dat de calenta een aantrekkelijke keuze is. De andere ketel ken ik niet.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 20:37
Nijl schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:32:
Wij hebben onlangs ook nieuwe CV laten installeren.

Intergas HRE 28-24,

Totaal   ;  1320.- incl.btw 

De ketel aangesloten op de bestaande rookgasafvoer.

De bestaande ketel wordt gedemonteerd en afgevoerd.

Materialen tbv aansluiten ketel worden vervangen,  [ gaskraan, inlaatcombinatie, overstort ]

Honeywell Round in het bezit van de klant.

Het expansievat niet vervangen, was nog nieuw.

2 jaar garantie.

www.cvwarmteplus.nl uit Meeden.
Goedkoop is duurkoop. Een nieuw toestel mag niet aangesloten worden op de bestaande rookgas afvoer. Bij iedere ketel vervanging moet de rookgas afvoer volgens de voor schriften vervangen worden ivm deze maar 1 ketel leven mee gaat.

Voor meer informatie hier over is de rogafa te raadplegen waarin staat wat de voorschriften van een rookgas afvoer zijn, en anders is dit na te vragen bij techniek Nederland (branche vereniging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 10:44

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

badboynova schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:28:
[...]

Goedkoop is duurkoop. Een nieuw toestel mag niet aangesloten worden op de bestaande rookgas afvoer. Bij iedere ketel vervanging moet de rookgas afvoer volgens de voor schriften vervangen worden ivm deze maar 1 ketel leven mee gaat.

Voor meer informatie hier over is de rogafa te raadplegen waarin staat wat de voorschriften van een rookgas afvoer zijn, en anders is dit na te vragen bij techniek Nederland (branche vereniging).
op rogafa staat dat het een advies is. De bestaande afvoer was nog in prima staat!

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Wat zouden jullie doen?

Ik heb een uit uit 2005.
De cv ketel komt uit 2004.
Een agpo econpact.(staan niet heel goed aangeschreven)

De ketel heeft altijd elk anderhalf jaar zijn ouderhoud gehad.

Ik heb nooit echte grote problemen gehad. 1x kleine beetje water druppels... Bleek iets klein te zijn. En ooit zat er ene klein metaaltje in de motor wat er uit gehaald is. (je hoorde hem tikken)

Ik woon alleen.
100m2
1 douche 1 wc.
Per jaar verbruik ik ong 750 m2 gas

Ik heb nu wel wel ik het warm water aanzet dan duurt het 20 sec voordat er echt warm water uit komt.

Cv ketel is nu dus 15 jaar oud...
En ik heb geen zin om straks een warmte pomp te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 20:37
Nijl schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:48:
[...]

op rogafa staat dat het een advies is. De bestaande afvoer was nog in prima staat!
Ik denk dat je niet goed heb gelezen wat er staat.
Rogafa adviseert, voor de borging van een veilig werkend rookgasafvoersysteem, dat het rookgasafvoerkanaal dient te worden vervangen bij het vervanging van de ketel (indien ouder dan 5 jaar.).
;)
https://www.rogafa.nl/rookgasafvoersysteem/vervangen-ketel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Aggressor schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:00:
Wat zouden jullie doen?

Ik heb een uit uit 2005.
De cv ketel komt uit 2004.
Een agpo econpact.(staan niet heel goed aangeschreven)

De ketel heeft altijd elk anderhalf jaar zijn ouderhoud gehad.

Ik heb nooit echte grote problemen gehad. 1x kleine beetje water druppels... Bleek iets klein te zijn. En ooit zat er ene klein metaaltje in de motor wat er uit gehaald is. (je hoorde hem tikken)

Ik woon alleen.
100m2
1 douche 1 wc.
Per jaar verbruik ik ong 750 m2 gas

Ik heb nu wel wel ik het warm water aanzet dan duurt het 20 sec voordat er echt warm water uit komt.

Cv ketel is nu dus 15 jaar oud...
En ik heb geen zin om straks een warmte pomp te nemen.
Tja een Agpo Econpact van 15 jaar zou ik vervangen.
Hebben wij ook gedaan voor een Remeha Tzera Plus, all incl. was het 1500 euro, met het zuinige verbruik van de Remeha Tzera hebben we die in 4 jaar terug verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Laatst online: 24-08 15:02
Momenteel hangt hier een 14 jaar oude Vaillant Ecotec die door de vorige bewoners niet altijd is voorzien van regelmatig onderhoud. Sinds 2 jaar zelf eigenaar en direct een onderhoudscontract afgesloten, echter is deze nu toe aan vervanging. Hij is alles behalve zuinig en maakt veel lawaai, door de komst van een kleintje heeft het even op een laag pitje gestaan. 8)

Echter met de koude dagen voor de deur en de belachelijke stookkosten, een aantal offertes opgevraagd:

Een Nefit Pro Line NXT (CW5) met installatie, nieuwe flexibele ontluchtingspijp en afvoer oude ketel; 1880.
Of een Intergas HRE 36/30A met installatie, nieuwe flexibele ontluchtingspijp en afvoer oude ketel; 1790.

De Ecotec is momenteel verbonden met de Tado (v2) en die wil ik straks ook weer gebruiken.
Ik lees over beide modellen positieve berichten en beide zullen ook vele malen zuiniger zijn, maar ben toch benieuwd of er nog iemand feedback of tips heeft voor me?

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@Cooldevice Ik denk dat beide nieuwe ketels goede ketels zijn. Ik verwacht alleen niet dat je er veel mee zult besparen. Je huidige ketel is ook een HR ketel dus de besparing is hoogstens wat procenten op warm tapwater.

Volgens mij kunnen beide ketels met Opentherm overweg en dus met de TADO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
blissard schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:54:
@Cooldevice Ik denk dat beide nieuwe ketels goede ketels zijn. Ik verwacht alleen niet dat je er veel mee zult besparen. Je huidige ketel is ook een HR ketel dus de besparing is hoogstens wat procenten op warm tapwater.
De Ecotec komt uit de ER serie, dus nog geen HR en de huidige ketel slaat vaker aan/af waardoor deze veel meer gas verbruikt momenteel.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Cooldevice
14 jaar geleden maakte we al HR ketels. :?
tussen een VR en HR zit ongeveer 20% verschil in stookkosten.
(die 20% is wel wat relatief, als je een oud tochtkot van een huis hebt, dan is je warmteverlies zo groot dat die 20% eigenlijk niet haalbaar is.)

waar ik dan ER moet plaatsen, geen idee.
fabrikanten verzinnen soms termen voor marketing. ;)

heeft je huidige ketel 2 lucht aansluitingen?
dus 1 lucht aansluiting voor uitgaande vieze lucht.
en 1 voor inkomende schone buitenlucht.
als dat zo is, dan is het gewoon een HR ketel. en zal de besparing tegen vallen. ;)
(het grote voordeel van HR is eigenlijk dat de vieze lucht langs de schone lucht van buiten stroom.
dan kan de schone lucht vast voor verwarmen met de warmte uit de vieze lucht
en de vieze lucht minder warm naar buiten gaan.
dat maakt het grootste voordeel van HR eigenlijk.
daar naast is het stoken op lage temperaturen door HR wel een kleine besparing, maar dan moet je wel modulerend aansturen.)

dat de ketel veel aan/uit doet, dan kan ook goed het probleem van de tado zijn.
maar zonder duidelijke gegevens, is geen tip verstandig. ;)

(als je echt van de belachelijke stook kosten af wil, dan moet 3 dingen doen: isoleren, isoleren en heb ik al gezegd isoleren.
en eventueel een warmtepomp aanschaffen, met zonnepanelen er bij.
ik doe het nu met 300m3gas en 0kWh, dat is goed te betalen.
maar is wel een flinke aanschaf prijs. ;) )

edit:
de warmte wisseling van de in en uit lucht gebeurd dus in zo een soort pijp.
https://www.warmteservice...2315?origin=-tl003-13-92-
heb je die al of nog niet?

bij deze zie je het iets beter hoe het werkt.
https://www.warmteservice...1305?origin=-tl003-13-92-

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 09-10-2019 16:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Voordat ik de opdracht ga plaatsen heb ik nog even gemeten wat er nu bij mij uit de kraan komt:
  • Heetwaterkraan @ 60 graden: 8.5 l/min
  • Thermostaatkraan @ 37 graden: 12 liter/min
  • Koudwaterkraan: 18 liter/min
Volgens de spec van mijn huidige CW4 ketel uit 2002 zou deze 9.5 l/min op 60 graden moeten kunnen leveren. Komt redelijk in de buurt.

De nieuwe ketel wordt waarschijnlijk een Remeha Calenta ACE CW5 .
Volgens de spec levert de Calenta 20 l/min op 40 graden (meer dan mijn koudwaterkraan kan aanvoeren :/ ) en 11 l/min op 60 graden.
Mag ik verwachten dat er straks met deze nieuwe ketel (veel) meer water uit mijn thermostaatkraan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Baldertt schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:50:
Voordat ik de opdracht ga plaatsen heb ik nog even gemeten wat er nu bij mij uit de kraan komt:
  • Heetwaterkraan @ 60 graden: 8.5 l/min
  • Thermostaatkraan @ 37 graden: 12 liter/min
  • Koudwaterkraan: 18 liter/min
Volgens de spec van mijn huidige CW4 ketel uit 2002 zou deze 9.5 l/min op 60 graden moeten kunnen leveren. Komt redelijk in de buurt.

De nieuwe ketel wordt waarschijnlijk een Remeha Calenta ACE CW5 .
Volgens de spec levert de Calenta 20 l/min op 40 graden (meer dan mijn koudwaterkraan kan aanvoeren :/ ) en 11 l/min op 60 graden.
Mag ik verwachten dat er straks met deze nieuwe ketel (veel) meer water uit mijn thermostaatkraan komt?
Dat zal nogal afhankelijk zijn van je leidingen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
@migjes
Het 'ER type' zal dan wel de marketing term zijn voor een ketel met één enkele luchtaansluiting. Qua woning; het appartement is redelijk geïsoleerd (kan altijd beter) maar het is zeker geen tochtpaleis. De Tado staat ingesteld op acceptabele temperaturen met een slim schema, heb niet het idee dat daar nog veel winst op valt te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
MikeyMan schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:51:
[...]

Dat zal nogal afhankelijk zijn van je leidingen he :)
Dat vraag ik me dus af. Is daar iets zinnigs over te zeggen op basis van die getallen?

Zegt het iets dat er 8.5 l/smin uitkomt ipv 9.5 l/smin? (9.5 l/smin is de tappiekcapaciteit. En de ketel is 17 jaar oud).
Zegt het iets dat er 18 l/smin uit de koude kraan komt?
Kan ik iets anders testen/meten?

[ Voor 4% gewijzigd door Baldertt op 09-10-2019 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Cooldevice
dan is het maar de vraag of jij wel zo een pijp die je voor HR nodig hebt kunt plaatsen. :?
als je dat niet kunt, dan is het verschil tussen VR(ER) of HR maar erg klein en betwijfelbaar of je wel gas gaat besparen. ;)

hoe slim je thermostaat ook is, op een ketel die niet slim aangestuurd kan worden valt hij terug op domme aansturing. (of te wel aan/uit)
alleen de marketing afdeling vind dat slimme thermostaten besparen, want hun willen het verkopen.
het is vaak meer hoeveel geloof je van die marketing praat. ;)
(om even duidelijk te maken, schema's in stellen doet vrij weinig.
het is in mijn huis gewoon 24x7 22 graden, en dit met 300m3 gas en 1600kWh(warmtepomp).
ik raak de thermostaat 2x per jaar aan, in de herfst aan zetten en lente weer uit, geen enkel schema nodig omzuinig te stoken. ;) )

de grootste besparing zit in de afvoerpijp zijn warmteoverdracht.
daar na heb je nog een kleine besparing, door modulerend aansturen van de ketel.
de beste aansturing van de ketel is voor 99% de thermostaat die de fabrikant voor die ketel heeft gemaakt. ;)
veel meer tips kan ik je niet geven, met deze gegevens. ;)
Baldertt schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:57:
[...]

Dat vraag ik me dus af. Is daar iets zinnigs over te zeggen op basis van die getallen?

Zegt het iets dat er 8.5 l/s uitkomt ipv 9.5 l/s? (9.5 l/s is de tappiekcapaciteit. En de ketel is 17 jaar oud).
Zegt het iets dat er 18 l/s uit de koude kraan komt?
Kan ik iets anders testen/meten?
handigste is juist praten, lol.
zeg graag 8,5l/m@65 b.v.
8,5l/m@65 betekend 8 liter per minuut met 65 graden temperatuur.
(je hebt het over 8,5l/s dit is belachelijk veel, of 60x meer als normaal, lol.
mijn bad zou ik 10,5 seconde vol hebben zitten. :9~ )

die 8,5l/m@65 word dan weer aan gelengd met 11 graden koud water tot ongeveer 38 graden (+/- de temperatuur waar mee je onder de douche staat).
dan kom je ongeveer uit op +/-17l/m@38 (dit is preciezer uit te rekenen, maar ben een beetje lui vandaag.)

maar veel douch koppen die laten niet meer door als 11l/m@38, maar je hebt er ook van 6l/m@38.
(ik zelf heb een systeem die 2x4,5+1x17l/m@38 kan doen, maar dat kan het douche putje weer niet afvoeren. ;) )
dit kun je wel even meten, als je het wil weten.
dat is niet moeilijk. ;)

(l/m@?? is simpel 1 minuut lang een emmer laten vollopen en dan meten hoeveel liter er in de emmer zit (en de temperatuur meten, maar dat kun je ook op gevoel doen.).

dit mag ook voor 30seconden en dan x2 de liters natuurlijk.

wel de lokatie en wat je wil meten even opletten, zo hebben thermostaat kramen als ze nog niet warm zijn vaak een andere hoeveelheid water pas als ze warm zijn geven ze de volle hoeveelheid.)

leidingen en bochten, ja dat doet iets, maar 99,9% van de huizen hebben te dikke leidingen. (als het goed is.)
dus daar merk je in 99,9% van de huizen niks van. ;)

in veel huizen haal je al snel 20 tot 30l/m@11 koud water uit een kraan.
dit is vrij normaal om minimaal te hebben, maar kranen zijn vaak ook geknepen, dus jouw meting kan iets anders aangeven. :)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 09-10-2019 17:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
@migjes bedankt voor alle tips, ik duik nog even in de thermostaten van de ketel fabrikanten zelf. Over de plaatsing van de pijp maak ik me geen zorgen, daar is iemand voor geweest om te controleren of dit mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Cooldevice
ik hoop het voor je.
(je hebt het zelf over een flexibele ontluchtingspijp.
beetje vreemde benaming, maar oke.
HR schoorstenen zijn eigenlijk nooit flexibel, dus dan denk ik, ze sluiten de HR ketel als VR ketel aan.
door lucht van uit de ruimte te gebruiken en niet de warmte uit de afvoergassen terug te winnen.
en dan heb je niet de besparing die je normaal van HR zou zien.
dus mischien kun je dan beter nog een paar jaartjes extra doen met je gasketel die je nu hebt.
en het geld maar beter bewaren voor iets leukers.
je zegt dat hij het nog gewoon doet. :?

maar kan ook zijn dat ik ook niet iedere truk ken, en hun iets heel anders doen.
of dat je het een beetje onhandig verteld (daar kun je ook niks aan doen, je bent geen loodgieter/instalateur) ;) )

voor de thermostaat, kun je vrijwel bij iedere fabrikant kijken.
dan neem je gewoon de ketel die daar bij word geleverd.
maar wil je echt iets speciaal van de thermostaat?
heb je echt speciale eisen?
(ik heb een remeha tzerra, dus ik gebruik een isence van remeha.
wil hem niet aan raden nog afraden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
migjes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:00:
@Cooldevice
ik hoop het voor je.
(je hebt het zelf over een flexibele ontluchtingspijp.
beetje vreemde benaming, maar oke.
HR schoorstenen zijn eigenlijk nooit flexibel, dus dan denk ik, ze sluiten de HR ketel als VR ketel aan.
door lucht van uit de ruimte te gebruiken en niet de warmte uit de afvoergassen terug te winnen.
en dan heb je niet de besparing die je normaal van HR zou zien.
dus mischien kun je dan beter nog een paar jaartjes extra doen met je gasketel die je nu hebt.
en het geld maar beter bewaren voor iets leukers.
je zegt dat hij het nog gewoon doet. :?
Bij een HR ketel wordt de warmte van de verbrandingsgassen gebruikt om het water dat retour komt uit je CV installatie voor te verwarmen en niet de verbrandingslucht.
Verwarmen van de verbrandingslucht geeft geen hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:32
Ook ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe cv ketel en vind het daarom interessant om dit forum te volgen. Er is echter iets waarover ik nog weinig heb gevonden op internet en dat zijn de gevolgen voor de aanschaf van een nieuwe cv ketel (en het vermogen) als je gebruikt maakt van een zoneregeling.

Op dit moment heb ik mijn huis met behulp van Tado radiatorkranen in verschillende zones ingedeeld. Het systeem kan dus per kamer een warmtevraag genereren aan de ketel. Ik vraag me nu af wat zo'n systeem betekent voor de aanschaf en het vermogen van een nieuwe cv ketel. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of ideeën hoe dit mee te nemen in de keuzes (en berekeningen) voor een nieuwe ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Laatst online: 15-07 12:33
rabe83 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:19:
Ook ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe cv ketel en vind het daarom interessant om dit forum te volgen. Er is echter iets waarover ik nog weinig heb gevonden op internet en dat zijn de gevolgen voor de aanschaf van een nieuwe cv ketel (en het vermogen) als je gebruikt maakt van een zoneregeling.

Op dit moment heb ik mijn huis met behulp van Tado radiatorkranen in verschillende zones ingedeeld. Het systeem kan dus per kamer een warmtevraag genereren aan de ketel. Ik vraag me nu af wat zo'n systeem betekent voor de aanschaf en het vermogen van een nieuwe cv ketel. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of ideeën hoe dit mee te nemen in de keuzes (en berekeningen) voor een nieuwe ketel?
Dat hangt volgens mij vooral af van de gelijktijdigheden. Wat is de kans dat alle zones tegelijk een warmtevraag hebben, dat bepaald in principe de bovengrens van het nodige vermogen. Ook kun je zeggen: Ik accepteer in dit geval dat het opwarmen langer duurt, waarmee je de ketel iets kunt knijpen. Uiteindelijk is het minimale vermogen dat je nodig hebt, het vermogen waarmee je je huis in de koudste dagen nog warm kunt houden. Dit bepaal je op basis van een vermogensberekening. Hiervoor moet je echter wel goed weten hoe goed je huis geïsoleerd is en wat de geïnstalleerde vermogens van je radiatoren/vloerverwarmingssystemen zijn.
Slimste is gewoon om niet te krap te nemen, een ketel regelt zich in beginsel relatief eenvoudig terug (modulatie) naar lagere vermogens, maar vermogens groter dan waar de ketel voor gebouwd is lukken gewoonweg niet.
Dit wil niet zeggen dat ik adviseer om de groots mogelijke ketel te installeren. Zuinig stoken doen ketels vaak tegen de ondergrens aan, vandaar dat het ook goed is om te kijken hoever een ketel terug kan moduleren. Deze onderste grens hangt vaak ook samen met de bovengrens. Voor een volledige gezoneerd huis zou ik kijken naar ketels met ook een 'erg' lage ondergrens.

Te groot vermogen = pendelen = onzuinig
Te klein vermogen = koud huis in winterdagen = niet fijn
Flexibele ketel = grote delta tussen kleinste vermogen en bovengrens (zie bv Xtreme36 van intergas, die kan moduleren van 4kW tot 36kW, dat is een zeer mooi berijk)

[ Voor 6% gewijzigd door DARKviper123 op 10-10-2019 09:36 ]

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

rabe83 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:19:

Ik heb zelf Evohome (vergelijkbaar met Tado) en het is belangrijk om rekening te houden met het volgende:

- Kies een ketel met een zo laag mogelijk laag minimaal vermogen ten opzichte van het max vermogen dat je nodig hebt bij min 15 en storm.
- Kies een ketel met een pomp die terug kan moduleren, bij voorkeur zelf te regelen door een instelling.
- Als je huis zeer goed geïsoleerd is, kun je overwegen op aan/uit te regelen, of een ketel te kiezen die "low load" ondersteunt. Deze schakelt van Opentherm naar aan/uit op het moment dat er weinig warmte nodig is.

Overigens is het zo dat de meeste ketels niet in staat zijn om een klein kamertje met een kleine radiator te verwarmen, daar leveren ze allemaal te veel vermogen voor.

NB de Consumentenbond heeft enige tijd geleden nog ketels getest ook het element "op een laag pitje stoken" kwam daarin voorbij. Even zoeken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DARKviper123 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Dat hangt volgens mij vooral af van de gelijktijdigheden. Wat is de kans dat alle zones tegelijk een warmtevraag hebben, dat bepaald in principe de bovengrens van het nodige vermogen. Ook kun je zeggen: Ik accepteer in dit geval dat het opwarmen langer duurt, waarmee je de ketel iets kunt knijpen. Uiteindelijk is het minimale vermogen dat je nodig hebt, het vermogen waarmee je je huis in de koudste dagen nog warm kunt houden. Dit bepaal je op basis van een vermogensberekening. Hiervoor moet je echter wel goed weten hoe goed je huis geïsoleerd is en wat de geïnstalleerde vermogens van je radiatoren/vloerverwarmingssystemen zijn.
Slimste is gewoon om niet te krap te nemen, een ketel regelt zich in beginsel relatief eenvoudig terug (modulatie) naar lagere vermogens, maar vermogens groter dan waar de ketel voor gebouwd is lukken gewoonweg niet.
Dit wil niet zeggen dat ik adviseer om de groots mogelijke ketel te installeren. Zuinig stoken doen ketels vaak tegen de ondergrens aan, vandaar dat het ook goed is om te kijken hoever een ketel terug kan moduleren. Deze onderste grens hangt vaak ook samen met de bovengrens. Voor een volledige gezoneerd huis zou ik kijken naar ketels met ook een 'erg' lage ondergrens.

Te groot vermogen = pendelen = onzuinig
Te klein vermogen = koud huis in winterdagen = niet fijn
Flexibele ketel = grote delta tussen kleinste vermogen en bovengrens (zie bv Xtreme36 van intergas, die kan moduleren van 4kW tot 36kW, dat is een zeer mooi berijk)
In de aanvulling, je moet ook slim omgaan met de zones. Zo heb ik op elke verdieping minimaal één zone die altijd open staat. Zodoende is er altijd vrije doorloop mogelijk.

Moet overigens ook zeggen dat de zone-systemen matig om gaan met die gelijktijdige warmtevraag, tenzij je echt los gaat op de schema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Laatst online: 15-07 12:33
MikeyMan schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:37:
[...]

In de aanvulling, je moet ook slim omgaan met de zones. Zo heb ik op elke verdieping minimaal één zone die altijd open staat. Zodoende is er altijd vrije doorloop mogelijk.
Dat is in feite niet nodig, wanneer er pas een warmtevraag is als er een thermostaatkraan open geregeld wordt, dan is er immers altijd een radiator met doorstroming.
Voor de zekerheid kun je altijd nog een bypass inbouwen, zodat de pomp inderdaad altijd rondjes kan draaien. Je hoeft wat mij betreft echt niet altijd een radiator open te hebben staan. Beste = alles standaard dicht. Bij warmtebehoefte, die zone (radiator) open... ketel aan.
Moet overigens ook zeggen dat de zone-systemen matig om gaan met die gelijktijdige warmtevraag, tenzij je echt los gaat op de schema's.
Wat bedoel je precies? Het zone-systeem doet niet veel meer dan kijken of er een warmtevraag is voor de zone en vervolgens de radiator openzetten en een signaal sturen naar de ketel dat er verwarmd moet worden. Op basis van de instellingen ketel zal deze zelf moduleren tussen aanvoertemp en retourtemp. Met een ketel met een hoge ondergrens zal het risico op pendelen vergroten. Mocht je ondergrens bv 7/8kW zijn en er vraagt een zone met maar 1 radiatortje warmte, dan kan hij nooit die 7/8kW kwijt en zal hij bij te hoge retourtemp de brander volledig uitschakelen, totdat de retourtemp gezakt is. Opzich ook geen ramp, maar iets minder 'efficiënt'.

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
Ik sta op het punt om een nieuwe ketel aan te schaffen omdat bij mijn 20-jaar oude ketel de 3-weg klep het begeeft. Het lijkt er op dat dit een Remeha Calenta Ace 28c CW4 gaat worden. Als ik dit topic zo doorlees lijkt me dat geen verkeerde keuze.
Vraag die ik nu heb; moet ik gaan voor een Remeha eTwist thermostaat, of kan ik beter een Nest V3 nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Simple mind schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:56:
[...]

Bij een HR ketel wordt de warmte van de verbrandingsgassen gebruikt om het water dat retour komt uit je CV installatie voor te verwarmen en niet de verbrandingslucht.
Verwarmen van de verbrandingslucht geeft geen hoger rendement.
duhuu, dat doet elke ketel VR HR het maakt niet uit.

maar HR doet daar nog een stapje boven op.
die voorverwarmd ook de verbrandings-lucht met de rest warmte in je afvoer-lucht.
https://www.warmteservice...1305?origin=-tl003-13-92-
zie je daar die dubbele aluminium pijp die door het midden gaat, die zorgt daar voor.
dat is een warmtewisselaar. ;)
(en als je ketel helemaal goed afgesteld staat condenseert daar ook de laatste druppels water die over zijn uit het verbranden van gas. dat perst de laatste restjes warmte uit de verbranding.)

als je een HR afvoerpijp hebt dan kun je het dak op klimmen en het meten. ;)

(je kunt een HR ketel ook zonder zo een pijp installeren als open ketel, maar dan haalt hij niet meer dat rendement die hij met de juiste pijp wel haalt. dan is hij gewoon een heel stuk minder HR, dan is hij zelfs bijna VR.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:32
m_rick schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:06:
Ik sta op het punt om een nieuwe ketel aan te schaffen omdat bij mijn 20-jaar oude ketel de 3-weg klep het begeeft. Het lijkt er op dat dit een Remeha Calenta Ace 28c CW4 gaat worden. Als ik dit topic zo doorlees lijkt me dat geen verkeerde keuze.
Vraag die ik nu heb; moet ik gaan voor een Remeha eTwist thermostaat, of kan ik beter een Nest V3 nemen?
Ik heb die combinatie (ACE 28c en etwist). Ik had hiervoor een Toon en daarvoor een Nest V1 (denk ik), in ieder geval zonder modulatie. Omdat ik mijn meter gin uitlezen met een raspberry heb ik de toon vervangen. De twist is qua uiterlijk "lelijker" en is niet met een api uitgevoerd (lees ik kan geen data als de huidige temperatuur of ketelstatus gemakkelijk softwarematig ophalen). Verder doet-ie zijn werk prima. Oh ja, ik gebruik ook die automatisch drukregelaar/bijvuller van remeha. Maar dat is eigenlijk gewoon omdat ik te belazerd ben om het zoldertje waar de ketel hangt op te gaan.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste