@
Cooldevice
dan is het maar de vraag of jij wel zo een pijp die je voor HR nodig hebt kunt plaatsen.
als je dat niet kunt, dan is het verschil tussen VR(ER) of HR maar erg klein en betwijfelbaar of je wel gas gaat besparen.
hoe slim je thermostaat ook is, op een ketel die niet slim aangestuurd kan worden valt hij terug op domme aansturing. (of te wel aan/uit)
alleen de marketing afdeling vind dat slimme thermostaten besparen, want hun willen het verkopen.
het is vaak meer hoeveel geloof je van die marketing praat.
(om even duidelijk te maken, schema's in stellen doet vrij weinig.
het is in mijn huis gewoon 24x7 22 graden, en dit met 300m3 gas en 1600kWh(warmtepomp).
ik raak de thermostaat 2x per jaar aan, in de herfst aan zetten en lente weer uit, geen enkel schema nodig omzuinig te stoken.

)
de grootste besparing zit in de afvoerpijp zijn warmteoverdracht.
daar na heb je nog een kleine besparing, door modulerend aansturen van de ketel.
de beste aansturing van de ketel is voor 99% de thermostaat die de fabrikant voor die ketel heeft gemaakt.
veel meer tips kan ik je niet geven, met deze gegevens.

Baldertt schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:57:
[...]
Dat vraag ik me dus af. Is daar iets zinnigs over te zeggen op basis van die getallen?
Zegt het iets dat er 8.5 l/s uitkomt ipv 9.5 l/s? (9.5 l/s is de tappiekcapaciteit. En de ketel is 17 jaar oud).
Zegt het iets dat er 18 l/s uit de koude kraan komt?
Kan ik iets anders testen/meten?
handigste is juist praten, lol.
zeg graag 8,5l/m@65 b.v.
8,5l/m@65 betekend 8 liter per minuut met 65 graden temperatuur.
(je hebt het over 8,5l/s dit is belachelijk veel, of 60x meer als normaal, lol.
mijn bad zou ik 10,5 seconde vol hebben zitten.

)
die 8,5l/m@65 word dan weer aan gelengd met 11 graden koud water tot ongeveer 38 graden (+/- de temperatuur waar mee je onder de douche staat).
dan kom je ongeveer uit op +/-17l/m@38 (dit is preciezer uit te rekenen, maar ben een beetje lui vandaag.)
maar veel douch koppen die laten niet meer door als 11l/m@38, maar je hebt er ook van 6l/m@38.
(ik zelf heb een systeem die 2x4,5+1x17l/m@38 kan doen, maar dat kan het douche putje weer niet afvoeren.

)
dit kun je wel even meten, als je het wil weten.
dat is niet moeilijk.
(l/m@?? is simpel 1 minuut lang een emmer laten vollopen en dan meten hoeveel liter er in de emmer zit (en de temperatuur meten, maar dat kun je ook op gevoel doen.).
dit mag ook voor 30seconden en dan x2 de liters natuurlijk.
wel de lokatie en wat je wil meten even opletten, zo hebben thermostaat kramen als ze nog niet warm zijn vaak een andere hoeveelheid water pas als ze warm zijn geven ze de volle hoeveelheid.)
leidingen en bochten, ja dat doet iets, maar 99,9% van de huizen hebben te dikke leidingen. (als het goed is.)
dus daar merk je in 99,9% van de huizen niks van.
in veel huizen haal je al snel 20 tot 30l/m@11 koud water uit een kraan.
dit is vrij normaal om minimaal te hebben, maar kranen zijn vaak ook geknepen, dus jouw meting kan iets anders aangeven.
[
Voor 13% gewijzigd door
migjes op 09-10-2019 17:49
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)