Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Buitenkamp
jep gas ketels het blijft tobben zodra je probeert op lage temperatuur te verwarmen.
ze willen eigenlijk een minimale 15 graden verschil maken tussen water wat de ketel in en uit gaat.
en tja probeer maar eens een < 35 graden water weer uit de vloer te krijgen, dat is toch erg lastig.
er is gewoon een moment dat de steen/beton gewoon warm is en dan krijg je toch warmer water er uit als je eigenlijk wil. :-(
dan word het gewoon erg lastig om nog goed gebruik te maken van het condenseren van het vocht uit gas.

het huis verwarmen met een warmtepomp het is eigenlijk goed te doen.
hier een voorbeeld warmtepomp (ook monoblock en kan bivalent draaien, maar niet de goedkoopste dus verder kijken kan slim zijn.):
https://www.vaillant.nl/p...therm-monobloc-20800.html
die doet nog bij "A2/W35 ∆ T 5 K" een leuke 2,8kW leveren.
doe je dat 24 uur per dag dan is dat een +/-66kW of een gasketel draait daar +/-11 uur voor wat weer een +/-6m3 gas is.
elk huis van na 1980 (dan begint het een beetje geïsoleerd te raken in de bouw) zou hier mee al ruim meer als 90% van de tijd hun huis kunnen verwarmen of meer.

nadeel van warmtepompen (is eigenlijk geen nadeel maar een luxe.) is dat je eigenlijk gewoon 24 x7 je huis warm wil houden.
het is gewoon lastig om je huis even snel te verwarmen dus liever niet laten afkoelen.
en dan wil je wel een redelijk geïsoleerd huis, anders word het snel duur stoken.

je komt dan wel op een lastig punt net zo als ik.
ik gebruik nu een 300m3 gas.
1m3 gas kost ongeveer 0,65€.
maar dat is niet helemaal waar, ik betaal ook nog 235€ vast recht(netbeheerder) + 35€ leverings-kosten (leverancier).
300x0,65€ + 235€ + 35€ / 300m3 = 1,55€ per m3 gas wat het mij werkelijk kost.
tja als je weinig gas gebruikt, dan is het heel duur spul. ;)
(reken dus ook voor je zelf uit of je niet beter een stapje duurdere warmtepomp kunt kopen en gewoon helemaal los van het gas kunt gaan. dat bespaart als snel een extra 235+35€ per jaar en na 10 jaar is dat een flink extra bedrag. ;) )

en er is altijd wel iets van ruimte voor een paar pv paneeltjes. ;)
kost prijs is nu zo laag dat zelfs veel schaduw niet een echt probleem is.
(het glas is half vol, niet half leeg.)
mischien haal je het niet om heel je gebruik te dekken, maar een hap er uit kan altijd wel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:47

bert pit

asdasd

@migjes Tobben met een gas gestookte ketel als je onder de grens van het minimaal vermogen zit is het alleen als je een modern huis hebt.

Ik ben met mijn jaren 30 woning door allerlei maatregelen van 2700m3 naar 1000m3 gas per jaar gegaan. Het enige wat nog niet gedaan is, is vloerisolatie. Daar zou wellicht nog eens 150 m3 besparing te halen zijn, maar dan is het echt op.

Om met die hoeveelheid warmtebehoefte en houten vloeren een goed plan te maken om gasloos te worden zal niet meevallen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• louisrr10
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-08-2024
Advies gevraagd: 112 m2 appartement, 2 verdiepingen , graag wat meer druk uit stortdouche.
Welke CV voldoet ? Zijn met 3 personen. bvbd.

[ Voor 10% gewijzigd door louisrr10 op 22-11-2018 15:43 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:47
louisrr10 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:41:
Advies gevraagd: 112 m2 appartement, 2 verdiepingen , graag wat meer druk uit stortdouche.
Welke CV voldoet ? Zijn met 3 personen. bvbd.
Heb je met koud water wel genoeg druk? Want als dat niet zo is ligt het niet aan de cv.

TheS4ndm4n#1919

• louisrr10
Bij koud water genoeg druk.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:47
Kijk even of je huidige ketel CW3 4 of 5 is. CW4 zou genoeg moeten zijn voor een regendouche. Dan heb je nu CW3.
Heb je nu al CW4, dan moet je de hoogste klasse, CW5 hebben.

Hoeveel vermogen je ketel moet hebben ligt meer aan je isolatie en soort verwarming dan het oppervlakte van je appartement. Het veiligste is kijken wat je nu hebt en voor een vergelijkbaar vermogen gaan. Als je het nu wel goed warm krijgt tenminste.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louisrr10
Appartement is van 2005, goed geïsoleerd dus. Er hangt nu een Agpo cw3 die de boel makkelijk verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
louisrr10 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 00:27:
Appartement is van 2005, goed geïsoleerd dus. Er hangt nu een Agpo cw3 die de boel makkelijk verwarmd.
zelfs het minimum vermogen van vrijwel elke gas ketel is ruim voldoende (zelfs te veel) voor een appartement van maar 112m2 en de isolatie van 2005.
(meeste ketels doen een 5 tot 6 kW minimaal warmte geven.
je apartement heeft waarschijnlijk minder als 3kW nodig om warm te blijven.)

dan is alleen nog de vraag: je hebt nu CW3 en dat geeft een +/- 6l/m@60 en 10l/m@38.
wat zou je regendouche willen hebben?

(zoek die eens op of meet het eens.
pas wel op dat je douche putje het ook aan moet kunnen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louisrr10
Zou liever wat meer power uit mijn regendouche willen hebben.
Heb vanmorgen getest met koud water uit de regendouche, geeft een iets hardere straal als warm maar is ook weer geen wereld van verschil.
Putje kan genoeg aan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
louisrr10 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:07:
Heb vanmorgen getest met koud water uit de regendouche, geeft een iets hardere straal als warm maar is ook weer geen wereld van verschil.
dus even de waardes opzoeken die je fabrikant van je douche opgeeft.
(en let op of het op 38 of 60 graden is.)

of even met koud water testen.
1 minuut een emmer er onder houden, en dan meten hoeveel water het is geweest.
(of 30 seconde en dan maal 2 etc ... kun je verder wel zelf verzinnen. ;) )

(ik zelf begrens nu op 20l/m@38, putje kan wel 27l/m@38 aan, maar praktijk met wat haar + zeep(vervuiling) geeft toch een mindere doorstroming.
de regen douche zelf kan werken met 14 tot 17l/m,
de hoofd douche werkt dan weer met 7 tot 9l/m werken.
en de zij douche kan 2x4,5l/m aan.
dus het is altijd een beetje schipperen met wat kan en wat niet. ;)

ik doe dit met een omgebouwde cw4 ketel + warmtepomp als booster.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 23-11-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34

tomic

Smexylittlebabe!

connos schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:23:
[...]

Mijn Calenta CW4 kan anders prima 2 douches tegelijk bedienen van WW. Moet er wel bij zeggen dat 1 van de 2 douches een spaardouche is. nl deze:
[Afbeelding]
Stoere douchekop. Geeft die echt een harde straal? Heb je een linkje? Ik wil hem ook! _/-\o_

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:43
Of zit er ergens nog een water bespaar plug (doorstroom beperking) in de regendouche of stang/slang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Je hebt achtereenvolgens te maken met waterdruk, type leiding, type ketel (CW 3/4/5)

Je hebt nu CW3, dat is net genoeg om te douchen, maar meer ook niet. Je geeft aan det koud water maar net iets meer water geeft dan warm water. Dat betekent dat je met de huidige leidingen/waterdruk nooit een stortdouche kunt aansturen. CW4 zal iets verbetering geven, maar niet meer dan het verschil tussen de huidige koude en warme straal. CW5 heb je nodig voor een stortdouche.

Echter die CW5 moet wel geschikt zijn om door je leidingen te kunnen en als de waterdruk niet hoog genoeg is, heb je niets aan dikkere leidingen en aan CW5.

Kortom, je moet onderzoeken of je voldoende waterdruk hebt en wat voor soort leiding je nu hebt. Is je waterdruk hoog genoeg maar heb je bijvoorbeeld een 12mm leiding voor warm water naar je douche, dan moet die leiding vervangen worden voor een 15mm. Zowel naar de ketel als vanaf de ketel naar je douche.

12mm leidingen zijn veel toegepast, omdat die iets sneller warm water geven.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louisrr10
Ik ga vanavond eerste even de "vul de emmer onder de stortdouche" test doen met koud en warm water. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louisrr10
Ik heb net wel het volgende gevonden over mijn (vrij nieuwe) stortdouche:

Stijl en veelzijdigheid! De stijlvolle GROHE Euphoria 260 SmartControl hoofddouche is voorzien van drie innovatieve straalsoorten waarmee je meteen luxe toevoegt aan je badkamer. De Jet straal is krachtig en geconcentreerd waardoor hij perfect is om je haar uit te spoelen en om je een stimulerende hoofd- of nekmassage te geven. SmartRain is een bredere straal en zorgt voor een stimulerende, maar tegelijkertijd ontspannende ervaring. De Rain Spray maakt gebruik van alle sproeigaatjes van de royale douchekop voor een verzachtende douche waarbij je lichaam volledig wordt ondergedompeld met water. Om de gewenste straal te kiezen hoef je alleen maar aan de innovatieve knop te draaien die zich in het midden van de indrukwekkende 260 mm douchekop bevindt. Zo simpel is het! Dankzij het slanke profiel en het tijdloze design past hij perfect bij verschillende badkamerstijlen en hij zit ook vol met de technologie van GROHE! GROHE EcoJoy beperkt het water tot 9,5 l/min waardoor je water bespaart, maar wel volledig kunt genieten van je douche. GROHE DreamSpray verdeelt het water gelijkmatig over ieder sproeigaatje – welke straal je ook kiest – voor een zo aangenaam mogelijke douche. De glanzende, krasbestendige GROHE StarLight chroomlaag gaat jarenlang mee en je kunt de kalk op de SpeedClean sproeigaatjes eenvoudig wegvegen. Hij is voorzien van een GROHE Rainshower douchearm (380 mm), is eenvoudig te installeren en de Inner WaterGuide voorkomt dat het oppervlak te heet wordt om zowel je huid als de chroomafwerking te beschermen. De stijlvolle GROHE Euphoria 260 SmartControl hoofddouche – zorgt voor ontspanning en stimulatie!

beperking van 9.5 liter per min. ............. GROHE EcoJoy 9,5 l/min. doorstroombegrenzer , kan dat eruit? is dat handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
louisrr10 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:26:
beperking van 9.5 liter per min. ............. GROHE EcoJoy 9,5 l/min. doorstroombegrenzer , kan dat eruit? is dat handig?
oke 9,5l/m@38.

(ik persoonlijk wil dit geen regen douche nog een stort douche noemen.
dit is een klein beetje meer als een "standaard" douche.
ver weg van mijn "kleine" regendouche die 17l/m@38 kan doen. ;) )

dit is wel een douche die met een kleine CW3 ketel wel werkt, maar CW4 al weer overdaad is.
soms kun je de doorstroom begrenzer er wel uit halen.
lees de handleiding, staat het meestal wel in.
(vaak niet meer als een plastic ringetje er uit halen, maar wisselt per douche/type etc )
of dat echt veel helpt, jouw kilometers kunnen variëren.
proberen is leren. en dan meten is weten ;)

(of je dat wil is dan een lastigere vraag.
meer water gebruik is meer kosten.
en dat is vooral het verwarmen van het water.
meer water verwarmen is meer kosten.)

edit:
de technische site
en heb ik de juiste douche systeem voor mijn ogen?
https://pro.grohe.com/nl/...lor=002&material=27421002
klopt het, dan denk ik dat het ringetje 48 007 is die je moet verwijderen, dit kan ook een simpele filter zijn.
het kan ook 01 389 zijn, maar ik denk dat dat de afsluitring tegen lekken is.
maar het kan ook 08 565 zijn ?

maar uiteindelijk ben ik bang dat de menger gewoon weg het toch niet kan leveren en dat het vrij weinig zin heeft. ;)
maar geen idee wat je hebt?

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 23-11-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Ik heb een Nefit ecomline HR excellent uit (als ik internet en de seriecode mag geloven ) 2005, met een boiler erbij, en CW6 volgens de sticker, alleen duurt het gewoon nog een halve minuut voor ik warm water heb in de badkamer (direct boven de ketel en boiler, en op meer dan 1 punt tegelijkertijd warm water hebben is helemaal een ramp).

Nou zag ik op mijn afrekening dat ik in anderhalf maand (half augustus tot 1 november) het toch nog voor elkaar heb gekregen om 350 m3 gas te verstoken, ondanks dat het nog deels mooi weer was.
Het wordt gebruikt om een groot huis (200m2) uit 1920 warm te stoken (met vloerisolatie, hr glas beneden en muurisolatie in de woonkamer. In de slaapkamers staat de verwarming een kwartslag open tegen de vorst (en is het stervenskoud, boven is nog niet geisoleerd.). Het hele vorige jaar (van July tot July) ongeveer 4200 m3 gas verbruikt.

Maar dat allemaal terzijde, gezien het feit dat ik met zo'n warme nazomer nog zoveel weet te verbuike verontrust mij een beetje. We stoken niet warmer dan 19-20 graden in de woonkamer, en ik heb ondertussen al een aantal radiatoren verwijderd. Wij hebben verder geen vaatwasser (dus alles nog met de hand) en vullen wekelijks een groot bad voor +- de helft.

Zou een nieuwe CV ketel uit kunnen? Mag zonder boiler, want nu moeten we boven ook een halve minuut op warm water wachten, dus daar zit weinig verschil in denk ik.

En ja, ik ben bezig met isoleren, en een warmtepomp ed wil ik wel in de toekomst, maar zover zijn we nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@CrazyOne Je hebt CW6, dat betekent dat je een hoge capaciteit aan douche/bad water hebt. Omdat die capaciteit zo hoog is, heb je waarschijnlijk ook dikke waterleidingen voor het warm water. Daar gaan veel koude liters doorheen, voordat het warme water komt. Daar is niets aan te doen. Het kan misschien een fractie sneller met een nieuwere ketel, maar alleen door dunnere leidingen te installeren heb je echt sneller heet water. Alleen dat gaat weer ten koste van de hoeveelheid water.

Qua CV heb je al een HR ketel die is in principe zuinig. Alleen worden ze vaak verkeerd ingeregeld waardoor ze niet de hoogste efficiëntie hebben. Daarnaast heeft jouw type standaard geen opentherm.

Bij de hoeveelheid gas die jij verstookt, loont het de moeite om de installatie vanaf een nieuw te kopen CV goed in te regelen. Ik denk met wat maatregelen dat je een behoorlijke hoeveelheid gas kunt besparen. Als je gas wil besparen kunt je hier op letten:

- Opentherm nemen (hebben ze allemaal)
- De installatie zo laten inregelen zodat de CV zoveel mogelijk in het HR deel stookt (onder de 55gr aanvoertemperatuur).
- Aanvoerleidingen isoleren.
- De installatie waterzijdig laten inregelen. Dit zorgt voor een goed opwarming en een gunstig verbruik.
- Een type nemen zonder boiler en ook het voorverwarmen van warm water uitzetten.
- En natuurlijk alle deuren in woon en slaapkamer dicht houden.

Een groot nadeel in een ouder huis kan zijn dat het met opentherm niet lekker aangenaam warm wordt. Je kunt eventueel grotere en efficiëntere radiatoren nemen, zoals Jaga.

Een andere manier van besparen is zoneverwarming (bijvoorbeeld Evohome). Dat wil in een ouder huis wel een een enorme verbetering geven.

[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 27-11-2018 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik ben momenteel aan het wachten om over te gaan naar een nieuw aangekochte woning. De sleuteloverdracht is pas eind februari 2019.
Nu belde de huidige eigenaresse op dat de CV kapot is en ze deze zal laten vervangen. We hebben de keuze gekregen om hier zelf een andere voor te kiezen met bijbetaling.

Het huis is momenteel energieklasse C en heeft een inhoud van 562m3. Er zit een oudere Itho Daaldrop ketel in, maar type is mij niet bekend.

De voorgestelde ketel is een Valiant VHR 35-45/5-5.

Wij willen de komende jaren ook tijd/geld steken in een nieuwe vloerverwarming (er zit een oude in welke vervangen moet worden, inclusief een convector put). We zullen wellicht overgaan op een mechanische verntilatiesysteem met een WTU.

De radiatoren op enkele plekken willen we aanpassen met smart-thermostaat kranen zodat deze apart bedoenbaar zijn op afstand (bijvoorbeeld als we zo naar bed gaan even snel de slaapkamer opwarmen, of in de badkamer nog even aan laten staan samen met de ventilatie nadat we gedouched hebben).

Nu lijkt dit an sich een prima vervangen. Maar we vragen ons af of we niet meteen een ietjes betere CV ketel kunnen nemen.

Nu heb ik er weinig verstand van, maar wat in mijn hoofd speelt is de volgende;
- Hebben we meer capaciteit nodig? (ik wil graag een regendouche, i know, niet erg zuinig)
- Hebben we meerdere zones nodig of zijn de thermostaatkranen genoeg voor die 3 plekken die we afzonderlijk willen bedienen?
- Aangezien de huidige setup van Itho Daaldrop is, kunnen we misschien niet beter hier een CV van nemen? (Misschien is het makkelijer aanpassen van de mechanische ventilatie met WTU / Coolcube die we later erbij willen nemen voor in de zomer?)
- Mocht ik voor de Itho Daaldrop versie gaan, moet ik dan de comfort versie hebben of de base-versie? (doorloop verwarming ipv vasthouden )
- Mocht de Valiant een goede keuze zijn (ze hebben out of the box een hoger energielabel als ik mij niet vergis), is het ook een idee om de ëxclusive"versie dan te kiezen?

Aangezien we dit snel moeten regelen ben ik hard op zoek, maar kom er nog niet helemaal uit.

[ Voor 4% gewijzigd door gitaarwerk op 27-11-2018 16:16 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

In de laatste consumentengids staat een test met goede vergelijking. Als je me een pb stuurt met mailadres stuur ik je de testresultaten. Of koop de test.

Bij zoneverwarming is het belangrijk te letten om een zo laag mogelijk minimaal vermogen. Voor een stortdouche heb je CW5 nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 19:45
tomic schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:33:
[...]
Stoere douchekop. Geeft die echt een harde straal? Heb je een linkje? Ik wil hem ook! _/-\o_
Prima straal hoor. Heb wel die stenen en korrel bulshit eruit gehaald, want dat verstopt al snel de douchekop. Heb ‘m nu ruim 2 jaar en heb een reserve liggen voor het geval dat ‘ie stuk gaat. Voor de prijs hoef je ‘t niet te laten: Look what I found on AliExpress :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 21:18
Weet iemand ook of de Intergas ketels geschikt zijn voor hoogcalorisch gas?
Volgens het onderstaande artikel zie ik dat er per 1 januari 2018 alleen maar CV ketels verkocht mogen worden die beiden ondersteunen maar ik kan het bij Intergas niet duidelijk vinden. Uit het artikel begrijp ik dat Remeha, Vaillant, AWB, Nefit, en IthoDaalderop
het wel ondersteunen.

https://www.gawalo.nl/kli...edianet-approve-cookies=1

Momenteel ben ik ook aan het oriënteren naar een andere CV ketel

[ Voor 9% gewijzigd door thespeed op 04-12-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:10

Sosabowski

nerd

Wellicht valt het aanschaffen van een CV ketel niet meer onder duurzaam. Toch benieuwd naar jullie ervaringen en advies.

2onder1kap 1992, 160m2 500m3. Momenteel de originele Ketel uit 1992 die ook een WW boiler verwarmt. In januari ~280 kuub gas verbruikt. Dat zou ongeveer 0,45 m3/graaddag zijn.

De ketel is ten einde. Ik wil graag een combi ketel aanschaffen die wellicht over een paar jaar slechts een ondersteunende functie gaat krijgen icm zonneboiler of warmtepomp. Met 2 badkamers en 3 (nu nog) kleine kinderen lijkt met CW5 geen overdreven luxe. Wat ik nu op het oog heb:

* Nefit Trendline II HCR 30 CW5
* remeha calenta Ace 40c, CW5
* remeha Tzerra 39c CW5

Wat is het verschil tussen deze ketels? Qua specs doen ze weinig voor elkaar onder lijkt het. De Trendline doet het op papier goed maar zie ik bv niet terug in de resultaten van de consumentenbond. Is CW5 een overkill als je over een paar jaar een zonneboiler hebt?

[ Voor 14% gewijzigd door Sosabowski op 12-02-2019 19:14 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@Sosabowski Hartstikke duurzaam.

Let goed op het minimaal vermogen. Het is met de huidige isolatienormen voor een ketel vaak een probleem om dat minimaal vermogen kwijt te kunnen. Als over een paar jaar de WP geïnstalleerd is dat probleem er overigens niet meer.

Ik ken alleen de Calenta 40C (ik heb de oude versie) dit is een heel goed te tweaken ketel. Wel zou ik serieus naar een CW4 kuiken als deze een lager minimaal vermogen heeft. Bij de oude versie maakte dat niet uit, maar bij de huidige versie ligt dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Dat is idd een goede om mee te nemen. Vermogen bij 80/60 graden bedrijf

Remeha Calenta Ace CW45,0 - 24,8 kWatt
Remeha Calenta Ace CW57,1 - 34,5 kWatt
Remeha Tzerra Ace CW45,5- 23,8 kWatt
Remeha Tzerra Ace CW57,7- 34,7 kWatt
Nefit Trendline II CW46,9 - 24,5 kWatt
Nefit Trensline II CW56,9 - 39,5 kWatt

Alleen kijkend naar deze gegevens is de voor CW5 Remeha het minst interessant, bij CW4 juist weer wel.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Sosabowski schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:11:
Wellicht valt het aanschaffen van een CV ketel niet meer onder duurzaam. Toch benieuwd naar jullie ervaringen en advies.

2onder1kap 1992, 160m2 500m3. Momenteel de originele Ketel uit 1992 die ook een WW boiler verwarmt. In januari ~280 kuub gas verbruikt. Dat zou ongeveer 0,45 m3/graaddag zijn.

De ketel is ten einde. Ik wil graag een combi ketel aanschaffen die wellicht over een paar jaar slechts een ondersteunende functie gaat krijgen icm zonneboiler of warmtepomp. Met 2 badkamers en 3 (nu nog) kleine kinderen lijkt met CW5 geen overdreven luxe. Wat ik nu op het oog heb:

* Nefit Trendline II HCR 30 CW5
* remeha calenta Ace 40c, CW5
* remeha Tzerra 39c CW5

Wat is het verschil tussen deze ketels? Qua specs doen ze weinig voor elkaar onder lijkt het. De Trendline doet het op papier goed maar zie ik bv niet terug in de resultaten van de consumentenbond. Is CW5 een overkill als je over een paar jaar een zonneboiler hebt?
Het verschil kan ik je niet vertellen, wel dat wij al 4 jaar een Remeha Tzerra Plus hebben en ons vebruik met deze ketel bijna 40% is gedaald en ook zuinig is met stroom i.v.m. modelerende pomp.
Wij zijn dus zeer tevreden met deze ketel!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Sosabowski schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:38:
Dat is idd een goede om mee te nemen. Vermogen bij 80/60 graden bedrijf

Remeha Calenta Ace CW45,0 - 24,8 kWatt
Remeha Calenta Ace CW57,1 - 34,5 kWatt
Remeha Tzerra Ace CW45,5- 23,8 kWatt
Remeha Tzerra Ace CW57,7- 34,7 kWatt
Nefit Trendline II CW46,9 - 24,5 kWatt
Nefit Trensline II CW56,9 - 39,5 kWatt

Alleen kijkend naar deze gegevens is de voor CW5 Remeha het minst interessant, bij CW4 juist weer wel.
Vrij recent heeft er een CV ketel vergelijk gestaan in de consumentengids. Ik denk een maand of 2 a 4 geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:50
bert pit schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:33:
[...]

Vrij recent heeft er een CV ketel vergelijk gestaan in de consumentengids. Ik denk een maand of 2 a 4 geleden.
Daarbij kwam de Intergas Xtreme 36 als één van de beste uit de bus.

Heel interessante ketel omdat deze zowel klasse CW5 is en een minimum vermogen rond 4 kW heeft.
Hij is nog vrij nieuw, dus er is nog niet zoveel ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Die testen van de Consumentenbond neem ik altijd met een korel zout!
Bij veel van die testen vraag ik me af, hoe wat en waarom?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 12:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:51:
Die testen van de Consumentenbond neem ik altijd met een korel zout!
Bij veel van die testen vraag ik me af, hoe wat en waarom?
Wat is er mis met de geciteerde recente test en m.n. wat zou er mis zijn met de genoemde cv-ketel van Intergas? (Behalve de rare manier van tapwaterefficiency opgave, weer zoiets met meer dan 100% net zoals bij de "HR 107%" ketels)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
dunklefaser schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:24:
[...]

Wat is er mis met de geciteerde recente test en m.n. wat zou er mis zijn met de genoemde cv-ketel van Intergas? (Behalve de rare manier van tapwaterefficiency opgave, weer zoiets met meer dan 100% net zoals bij de "HR 107%" ketels)
Ik zeg niet dat er iets mis is met de genoemde CV-ketel, maar met de testen van de consumentenbond.
De consumentenbond is al lang niet meer voor de consumenten maar een commercieel bedrijf dat alles doet om geld binnen te harken!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

arpeggio schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:11:
[...]

Daarbij kwam de Intergas Xtreme 36 als één van de beste uit de bus.

Heel interessante ketel omdat deze zowel klasse CW5 is en een minimum vermogen rond 4 kW heeft.
Hij is nog vrij nieuw, dus er is nog niet zoveel ervaring mee.
Had m gezien idd. Voor mij is deze afgevallen omdat hij veel herrie maakt tov de concurrentie. De combinatie CW5 en terugmoduleren naar 4kW is zeker bijzonder!

edit: Het is uiteindelijk de Remeha Tzerra Ace CW4 geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sosabowski op 07-03-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog2K
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:50

MadDog2K

The Great Puppy Dog :>

Ik twijfel inmiddels nog tussen de Remeha Calenta Ace CW4 en de Tzerra Ace CW4

huidige ketel is een CW3, maar we hebben nu alleen een douche, en er zou potentieel wel een bad en evt. stoomdouche kunnen gaan komen in de komende jaren.

De Calenta heeft een lager minimum vermogen dan de Tzerra voor zowel verwarmen (5,6 vs 6,1kW) als tapwater (5,0 vs 5,5kW)

Daarentegen is de Calenta ook pak m beet €300 duurder en fysiek een flink stuk groter (maar passen doen ze beide) dan de Tzerra en de huidige ketel (Agpo Econpact 127C).

Onze huidige Nest v3 thermostaat wil ik houden

Werken zowel de Tzerra als Calenta daar goed mee dat iemand weet ?

Huis heeft een A-label en is uit 2002
Ga ik het verschil in minimum vermogen merken in zuinigheid? (5,6kW vs 6,1kW)

Maar het grootste twijfel punt is nog wel de rookgas afvoer.

Omdat de ketel op de begane grond hangt in een sooort gangkast en het een tussenwoning is, loopt de rookgas en aparte luchtaanvoer naar de tweede verdieping helemaal weggewerkt achter muren vanuit de bouw.

1 installateur zei : rookgas vervang ik niet, want het is ‘dikwandig aluminium’
Ook al is het huis 17 jaar oud inmiddels, en de rookgas afvoer idem dito.
Maar overal lees je vervangen, vervangen, vervangen bij een nieuwe ketel...

Een andere wilde het oplossen via een flexibele slang door de bestaande buizen heen, anders moest het halve huis gesloopt. (Dit werd dan nog steeds niet concentrisch, wat veiliger zou zijn)

Is zo’n oplossing via zo’n slang wel prima ?
Kost ook ruim €450 dus dan moet het wel nut hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 19:45
MadDog2K schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:56:

huidige ketel is een CW3, maar we hebben nu alleen een douche, en er zou potentieel wel een bad en evt. stoomdouche kunnen gaan komen in de komende jaren.

De Calenta heeft een lager minimum vermogen dan de Tzerra voor zowel verwarmen (5,6 vs 6,1kW) als tapwater (5,0 vs 5,5kW)

Daarentegen is de Calenta ook pak m beet €300 duurder en fysiek een flink stuk groter (maar passen doen ze beide) dan de Tzerra en de huidige ketel (Agpo Econpact 127C).

Omdat de ketel op de begane grond hangt in een sooort gangkast en het een tussenwoning is, loopt de rookgas en aparte luchtaanvoer naar de tweede verdieping helemaal weggewerkt achter muren vanuit de bouw.

Een andere wilde het oplossen via een flexibele slang door de bestaande buizen heen, anders moest het halve huis gesloopt. (Dit werd dan nog steeds niet concentrisch, wat veiliger zou zijn)

Ik heb een Calenta Ace CW4 icm met een Nest v3. Werkt prima, veel warm water (2 douches tegelijk!) en is vooral stil.
De Calenta bestaat uit losse onderdelen die vervangen kunnen worden en de Tzerra is een ketel met (dure) modules die alleen in z'n geheel kunnen worden vervangen. Op termijn zou dat dus duurder kunnen uitpakken. Daarnaast heeft de Calenta een groot LCD scherm waar je veel zelf aan kunt aflezen en instellen. Tenslotte had de Calenta een automatsiche bijvulunit die toen tijdelijk gratis was. Ik weet niet of dat op de Tzerra ook kan. Ook al hoef je maar max 2x per jaar bij te vullen, vond ik 't wel de moeite waard.
Rookgasafvoer moet altijd worden vervangen bij het vervangen van de ketel en dat is niet zonder reden (kijk maar eens aan de binnenkant)
Overigens was ik zeer te spreken over installatie door Warmland. Scherpe prijs, werken netjes en hebben het goedkoopste service abonnement. Ook al is het natuurlijk geheel aan jou of je daar gebruik van wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog2K

MadDog2K

Super, bedankt voor de info :)

Warmland kende ik nog niet.
Ziet er interessant uit en doen net aan mijn regio nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb hier nog steeds een Vaillant VHR 24-28 C hangen. Hij doet het nog prima en is netjes onderhouden, maar het bedrijf wat hem telkens een beurt geeft gaf aan dat ik misschien eens naar een nieuwe moet gaan kijken i.v.m. verbruik. Is dat nou echt zo'n verschil met nieuwe HR ketels tegenwoordig? Of is het te verwaarlozen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@DennusB
Het elektriciteitsverbruik is (veel) minder geworden door BLDC pompen en schakelende voedingen. Denk aan een verschil van ~10 watt idle en ~60 watt in bedrijf. Qua gas maakt het niet uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 11-04-2019 16:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

DennusB schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:06:
Ik heb hier nog steeds een Vaillant VHR 24-28 C hangen. Hij doet het nog prima en is netjes onderhouden, maar het bedrijf wat hem telkens een beurt geeft gaf aan dat ik misschien eens naar een nieuwe moet gaan kijken i.v.m. verbruik. Is dat nou echt zo'n verschil met nieuwe HR ketels tegenwoordig? Of is het te verwaarlozen?
Er is niet veel verschil in het rendement bij cv bedrijf met nieuwere HR-ketels,
maar wel bij de sww bereiding, afhankelijk van je warmwater verbruik
kan je hier nog wat besparen.
Wat is trouwens de aanvoer- en vooral de retourtemperatuur van de cv-ketel?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:18:
[...]

Er is niet veel verschil in het rendement bij cv bedrijf met nieuwere HR-ketels,
maar wel bij de sww bereiding, afhankelijk van je warmwater verbruik
kan je hier nog wat besparen.
Wat is trouwens de aanvoer- en vooral de retourtemperatuur van de cv-ketel?
Goede vraag. Hoe kan ik dat ook alweer zien?
Proton_ schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:09:
@DennusB
Het elektriciteitsverbruik is (veel) minder geworden door BLDC pompen en schakelende voedingen. Denk aan een verschil van ~10 watt idle en ~60 watt in bedrijf. Qua gas maakt het niet uit.
Ah, dat scheelt nog best wel fors qua energie dan. Maar eens even kijken wat een nieuwe kost, eventueel in lease vorm!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

DennusB schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:37:
[...]

[...]

Ah, dat scheelt nog best wel fors qua energie dan. Maar eens even kijken wat een nieuwe kost, eventueel in lease vorm!
Temperatuurmeting doe ik met een IR-thermometer (€15-30) op de cv-buizen bij de ketel,
wel eerst een tape op de blanke buis plakken, anders klopt de meting niet.)
En idd. de nieuwere ketels verbruiken door de A-label pompen veel minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:02

Ik heb een paar maanden terug ook preventief mijn ketel vervangen. Huis is uit 2007 dus ketel ook alweer ruim 11 jaar oud.

Gekozen voor een avanta cw5. De monteur vertelde dat een roomgasafvoer niet vervangen levensgevaarlijk is en er geen excuus is om het niet te doen. Ik zou snel een ander installatiebedrijf kiezen als ze het niet willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:59

Flexibele slangen zijn hier in het appartementencomplex toegepast toen alles van vr naar hr ging. Deze flexibele slang loopt dan wel door de oude luchttoevoer dus concentrisch. Ik vond het destijds wel een goede oplossing.

Maar huis uit 2002, waarom geen warmtepomp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DennusB schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:37:
[...]

[...]

50W verschil, al zou je ketel 12 uur per dag continu stoken: 12x50/1000=0,6KWh per dag. Zit je op zo'n 100-120KWh op jaarbasis. Voor dat geld zou ik niet een prima werkende ketel vervangen door een nieuw model met zuinige pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
DennusB schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:06:
Had ik ook, ketel was 10 jaar oud, toch maar vervangen met een Remeha Tzerra Plus en dat scheelde inderdaad een hoop in gas ėn elektra verbruik!
Heb de investering in 4/5 jaar terugverdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 10:07
Proton_ schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:09:
@DennusB
Het gasgebruik voor verwarming is gelijk, maar voor warm water is er nog wel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog2K

MadDog2K

Murkmans schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:35:
[...]
Maar huis uit 2002, waarom geen warmtepomp?
Goeie vraag.

Het trekt me enigzins wel, meer elektrisch en dan gelijk icm. goeie set PV panelen (maar we hebben een plat dak, waar naar schattingen van 2 bedrijfjes maar iets van 12 panelen op zouden passen, ) en dan evt. zelfs helemaal zonder gas.

Ik vind t eerlijk gezegd alleen extreem lastig om alle afhankelijkheden goed helder te krijgen : radiatoren wel of niet vervangen door LTV/H20 radiatoren, of vloerverwarming aanleggen, of een mix?
Lucht/water (met boilervat) klinkt logisch, maar lucht/lucht (Daikin ....) klinkt ook wel interessant (voordeel zomers met koelen, en ook potentieel met luchtbevochtigen), met als nadeel dat je dan nog iets voor tapwater moet verzinnen.
En welke capacity?
Herrie van de buitenunit (geen overlast voor mn zelf of de buren (rijtjes woning), en evt. van de binnenunit.

En diverse cv bedrijven / installateurs lijken er weinig voor te voelen... alles is ‘erg moeilijk, erg moeilijk’
Als iemand een goeie club die regio Haaglanden in zn werkgebied heeft kent, hou ik me aanbevolen.

Budget is een issue, dat houdt op dit moment bij een nieuwe CV wel even op qua investering.
(Bij een warmtepomp heb je evt. als alternatief daarvoor dan wel de energiebespaarlening)

Maar ik (en vrouwlief nog meer) wil enigzins op (zeer) korte termijn van mn 17 jaar oude Agpo ketel af eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Laatst online: 13:59
MadDog2K schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:00:
[...]

Goeie vraag.

Het trekt me enigzins wel, meer elektrisch en dan gelijk icm. goeie set PV panelen (maar we hebben een plat dak, waar naar schattingen van 2 bedrijfjes maar iets van 12 panelen op zouden passen, ) en dan evt. zelfs helemaal zonder gas.

Ik vind t eerlijk gezegd alleen extreem lastig om alle afhankelijkheden goed helder te krijgen : radiatoren wel of niet vervangen door LTV/H20 radiatoren, of vloerverwarming aanleggen, of een mix?
Lucht/water (met boilervat) klinkt logisch, maar lucht/lucht (Daikin ....) klinkt ook wel interessant (voordeel zomers met koelen, en ook potentieel met luchtbevochtigen), met als nadeel dat je dan nog iets voor tapwater moet verzinnen.
En welke capacity?
Herrie van de buitenunit (geen overlast voor mn zelf of de buren (rijtjes woning), en evt. van de binnenunit.

En diverse cv bedrijven / installateurs lijken er weinig voor te voelen... alles is ‘erg moeilijk, erg moeilijk’
Als iemand een goeie club die regio Haaglanden in zn werkgebied heeft kent, hou ik me aanbevolen.

Budget is een issue, dat houdt op dit moment bij een nieuwe CV wel even op qua investering.
(Bij een warmtepomp heb je evt. als alternatief daarvoor dan wel de energiebespaarlening)

Maar ik (en vrouwlief nog meer) wil enigzins op (zeer) korte termijn van mn 17 jaar oude Agpo ketel af eigenlijk :)
Door de stijgende gasprijs is een energiebespaarlening soms zelfs minder duur dan je besparing en maak je nog steeds winst.
En een nieuwe ketel kost je ook 1.500 euro.

Houd je de toko ook warm als je CV-water op 45 graden staat?

Misschien kan je buitenunit op je platte dak? En voor warm water een warmtepompboiler? Die kost +/- 300 euro als je hem importeert. Het hoeft allemaal niet duur te zijn, hier zijn voorbeelden genoeg op Tweakers.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog2K

MadDog2K

Murkmans schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:57:
[...]

Door de stijgende gasprijs is een energiebespaarlening soms zelfs minder duur dan je besparing en maak je nog steeds winst.
En een nieuwe ketel kost je ook 1.500 euro.
Klopt, incl. rookgas en waterzijdig inregelen, etc flink meer nog.
Rookgas zou ik dan evt. uitsparen, waterzijdig inregelen weer niet op zich dunkt me.
Houd je de toko ook warm als je CV-water op 45 graden staat?
Niet goed te zeggen helaas, we hadden kou klachten maar ook met gewoon 90 graden uit de CV
Dus die komen toch ergens anders vandaan...

De topics was ik al aan het lezen, maar het is erg lastig om alles goed op een rijtje te krijgen.
Ik zal me daar wellicht ook eens melden, om het hier wat on-topic te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

MadDog2K schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:28:
Iemand advies voor een bedrijf in regio Den Haag welke nog een Agpo Econpact 127c
een onderhoudsbeurt durft te geven ?
Feenstra doet die van ons. Voor Den Haag zal dat Capelle zijn. Onze 225c uit eind 2004 wordt altijd met verbazing bekeken hoe schoon het is van binnen. Wat ringetjes een keer vervangen, verder niets (behalve bijvullen). Vermogen van 100/100 wel vrij snel zelf teruggeschroeft naar 80% tapwater en 60% cvbedrijf. I.c.m. Aquasol 3 zonneboiler met 97 l voorraadvat zitten we op 750 m3 gas per jaar in een label A woning 2 bouwlagen 2 volwassenen, 2 schoolgaande kinderen.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 25-04-2019 23:21 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Hi allen,

Mijn huidige CV ketel (Bosch 25 VRC) is vrij oud en aan vervanging toe. De exacte leeftijd weet ik niet, ik woon hier nu 10 jaar en kom her en der op internet tegen dat met het FD nummer de leeftijd van het apparaat berekend kan worden, maar met de +20 rekensom kom ik er niet uit.

Het liefst wil ik van het gas af (ik kook inmiddels ook op inductie), maar aangezien het appartement nog niet direct geschikt is voor een warmtepomp, heb ik besloten toch maar een nieuwe CV ketel aan te schaffen (ook met de gedachte dat ik hier niet nog 10 jaar blijf wonen).

Aangezien ik prima ervaringen heb met (het onderhoudscontract van) Feenstra, ben ik van plan de CV ketel bij hen aan te schaffen en te laten installeren. Ze bieden een ketelwijzer aan op de website, maar door het grote aantal CV-ketels dat hier uitrolt zie ik door de bomen het bos niet meer en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen een keuze te maken.

Wat informatie over mijn appartement:
- Jaren 30 woning
- Appartement op 1e verdieping in een pand van 4 verdiepingen
- +/- 60m2
- Overal enkel glas (yes, ook een dingetje)

Ik kom daarbij uit op deze lijst met CW4 ketels, waarbij de hybride pompen (in mijn ogen) al afvallen, omdat ik in ieder geval niet van plan ben een zonneboiler of warmtepomp te gaan aansluiten in de toekomst.

De prijzen in deze lijst lopen van 1289 tot 2034, zonder daarbij aanverwante artikelen als een thermostaat gerekend. Het is leuk om er een slimme thermostaat bij te hebben, maar geen noodzaak. Een maximaal budget heb ik niet, een goede prijs kwaliteit verhouding vind ik belangrijk.

Ik hoop dat jullie mij enigszins kunnen helpen in het maken van een keuze, als daarbij meer informatie nodig is hoor ik het graag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Remeha is een betrouwbare leverancier met prima service. Avanta is een goede ketel, meerwaarde tov andere ketels is beperkt.

Zit er eigenlijk wel een afvoer bij de huidige ketel?

[ Voor 55% gewijzigd door Sethro op 01-05-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Sethro schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:47:
Remeha is een betrouwbare leverancier met prima service. Avanta is een goede ketel, meerwaarde tov andere ketels is beperkt.

Zit er eigenlijk wel een afvoer bij de huidige ketel?
Dank voor je reactie! De prijs van de Avanta is ook vrij schappelijk als je die vergelijkt met de rest.

Er zit een directe afvoer naar buiten bij de huidige ketel inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 16:14
.

[ Voor 101% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Familie die eigenaars zijn van een lokaal installatiebedrijf geven aan dat ze goede ervaringen hebben met Intergas. Ook Remeha of Nefit zijn goede apparaten.

Toen ik pas zelf even orienteerde op een andere ketel kwam ik uit op een Intergas.

Op verschillende sites hebben ze een ketelkiezer dan zie je welke het beste bij je (type) woning past.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-09 21:13
zorg er voor dat ze de rookgasafvoer aansluiten volgens de nieuwe richtlijnen (beugelen en niet parkeren)
https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

Ik zou wel gaan voor een CV ketel waarbij je gemakkelijk de aanvoertemperatuur van het CV water kan regelen; dit zodat je de CV ketel optimaal af kan stellen, wt je zo'n 20% aan gas kan besparen zonder dat dit ten koste gaan van het comfort in huis. Zie ook Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Voorbeeld; bij de Remeha Tzerra is dit lastig in te stellen; bij de Tzerra Plus is dit erg gemakkelijk.

Persoonlijk kan ik de Remeha Tzerra plus aanraden. Ding is erg klein, heel erg stil, en de iSense thermostaat daar kun je veel op instellen. En je kan gemakkelijk de aanvoertemperatuur regelen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Dank voor jullie snelle antwoorden!
Frostbite schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:05:
Familie die eigenaars zijn van een lokaal installatiebedrijf geven aan dat ze goede ervaringen hebben met Intergas. Ook Remeha of Nefit zijn goede apparaten.

Toen ik pas zelf even orienteerde op een andere ketel kwam ik uit op een Intergas.

Op verschillende sites hebben ze een ketelkiezer dan zie je welke het beste bij je (type) woning past.
Goede tip inderdaad, ik zal ook eens andere CV ketelkiezers proberen.
Theo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:38:
Ik zou wel gaan voor een CV ketel waarbij je gemakkelijk de aanvoertemperatuur van het CV water kan regelen; dit zodat je de CV ketel optimaal af kan stellen, wt je zo'n 20% aan gas kan besparen zonder dat dit ten koste gaan van het comfort in huis. Zie ook Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Voorbeeld; bij de Remeha Tzerra is dit lastig in te stellen; bij de Tzerra Plus is dit erg gemakkelijk.

Persoonlijk kan ik de Remeha Tzerra plus aanraden. Ding is erg klein, heel erg stil, en de iSense thermostaat daar kun je veel op instellen. En je kan gemakkelijk de aanvoertemperatuur regelen.
Ook een goede tip! Dit zal ik zeker in de gaten houden. De Remeha Tzerra Plus bieden ze bij Feenstra helaas niet aan, alleen de Ace. Wellicht toch eens overwegen over te stappen naar een andere installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:24
Ik heb zelf een Intergas...erg tevreden over, valt veel aan in te stellen.

Zit ook geen 3-wegklep op, een onderdeel dat bij andere ketels wel eens stuk gaat.

Ik was lui met onderhoud, vorige maand voor het eerst in 7jr laten doen. De monteur, van Loohuis, vond de ketel er nog erg netjes uitzien!

Ook gaf hij aan dat ze zelden problemen zien met Intergas ketels! Volgens mij is het ook nog eens een erg betaalbare ketel.

Edit:
Ik google even op Intergas tests en ze eindigen vrijwel overal bovenaan!

[ Voor 8% gewijzigd door Devian op 01-05-2019 15:14 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Majesty schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:55:
[...]

Dank voor je reactie! De prijs van de Avanta is ook vrij schappelijk als je die vergelijkt met de rest.

Er zit een directe afvoer naar buiten bij de huidige ketel inderdaad.
Volgens mij hebben we het over iets anders, ik bedoel een afvoer naar het riool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:04
Ik heb laatst al onderzoek gedaan voor mijn nieuwe huis. Er hangt nu een ketel uit 2000 geloof ik.

Ik kwam uit op: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 RFII A CW4

Ik vind prijzen vergelijken erg lastig voor CV's. Sommige bieden enkel de ketel, andere ketel en montage, en bij weer andere ben je verplicht een abonnement aan te schaffen. Soms met thermostaat, andere zonder.

Maar dat abonnement loopt dan voor 2 jaar, terwijl je juist in de eerste twee jaar de minste problemen mag verwachten. En ik wil eigenlijk geen abonnementen als het niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
Je woont er al 10 jaar en je hebt enkelglas :O:O

Ik zou ook letten op de tapdrempel. Sommige combinaties van ketels + waterbesparende douchekop gaan niet samen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:48
Majesty schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:02:

Ook een goede tip! Dit zal ik zeker in de gaten houden. De Remeha Tzerra Plus bieden ze bij Feenstra helaas niet aan, alleen de Ace. Wellicht toch eens overwegen over te stappen naar een andere installateur.
De Ace is de nieuwe versie van de Plus. Dat ze dus de Ace hebben en de Plus niet meer is daardoor vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:13
Let ook op je rookgas afvoer. Van vr naar hr in een appartementencomplex kan wellicht niet zo makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:48
kabeltjekabel schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:58:
Je woont er al 10 jaar en je hebt enkelglas :O:O
Glas wil ook nog wel eens onder de VVE vallen, dan nog is het vreemd, maar mocht het een slapende (of ex-slapende VVE zijn.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 23:28
Devian schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:12:
Ik heb zelf een Intergas...erg tevreden over, valt veel aan in te stellen.

Zit ook geen 3-wegklep op, een onderdeel dat bij andere ketels wel eens stuk gaat.
Edit:
Ik google even op Intergas tests en ze eindigen vrijwel overal bovenaan!
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een andere ketel. Maar ik kom er niet achter hoe itnergas dat dan flikt zonder 2wegklep.

Heb zelf een agpo, die heeft ook geen 3wegklep, maar die heeft 2 pompen.

Hoeveel m3 gas gebruik jij dan per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dennism schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:08:
[...]

Glas wil ook nog wel eens onder de VVE vallen, dan nog is het vreemd, maar mocht het een slapende (of ex-slapende VVE zijn.....)
Tijd om die VVE wakker te schudden dan. Voor nieuwbouw is dubbelglas in de woonvertrekken als sinds 1979 verplicht.

Zou er nog het oorspronkelijk jaren '30 glas inzitten met die vreselijke golven er in? :+
hammy87 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:20:
Let ook op je rookgas afvoer. Van vr naar hr in een appartementencomplex kan wellicht niet zo makkelijk?
Kan haast niet anders dan dat er wat buren hetzelfde vraagstuk hebben gehad. Maar anders gewoon horizontaal naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:24
darklord007 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:30:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een andere ketel. Maar ik kom er niet achter hoe itnergas dat dan flikt zonder 2wegklep.

Ze werken met een warmtewisselaar dacht ik
Ik verbruik ong 500-600m3 per jaar. Niet heel veel dus.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 23:28
Devian schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:24:
[...]

dat doet mijn agpo ook, maar je moet toch 2 circuits kunnen circuleren.. Ze doen er een beetje vaag over.

Ik zat de afgelopen jaren ook altijd tussen de 400-500m3. Goed om te weten dat ie dan een paar jaartjes zonder onderhoud kan :)

Vind die intergas xtreme wel interessant door de lage modulatie en hoog tapwater rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Devian schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:24:
[...]

:9~ Mijn verbruik voor de maand Januari :9~ :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
darklord007 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:30:
[...]

Grofweg heb je 2 systemen. Intergas heeft een warmtewisselaar waar 2 sets leidingen doorheen lopen. Afhankelijk van wat je doet (douchen of verwarmen) stroomt het water door leiding 1 of 2. Nadeel is dat je zeer veel kalkafzetting kan krijgen in de warme delen vd tapwaterleiding.

De meeste andere merken (intergas heeft een patent er op namelijk) hebben maar 1 set leidingen door de warmtewisselaar. Daar stroomt altijd CV water door. Als je doucht dan zet de 3-weg klep de CV stroming om langs een platenwisselaar. Aan de andere kant van de platenwisselaar loopt dan het douchewater.

In beide gevallen meng je dus nooit CV water met tapwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Echte slechte ketels zijn er niet.
Alle genoemde merken en types zullen prima werken.
Vraag een paar offertes op en vergelijk deze.
Een beetje installateur komt ter plaatse om de situatie op te nemen, en deze zal dan de opties met je doornemen.

Alle adviezen zullen goed bedoeld zijn maar om zonder de situatie te kennen zeggen dat de rookgasafvoer horizontaal naar buiten moet? En als daarnaast een raam zit?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:49
Let op met onderhoudscontracten, ik zag iets van 15€ per maand via Feenstra, daar kun je makkelijk op besparen. 1x per jaar een check door een installateur kost je de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:12
Ik zou wel altijd gaan voor een ketel met opentherm; bosch en nefit ketels met een eigen protocol zou ik links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
ASW1 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:10:
Ik zou wel altijd gaan voor een ketel met opentherm; bosch en nefit ketels met een eigen protocol zou ik links laten liggen.
Wat is er mis met een eigen protocol? Opentherm biedt naar mijn idee alleen voordelen voor mensen die zelf hun ketels willen tweaken of meer met domotica aan de slag willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Even bij de buren aankloppen en vragen welke ketel zij voor hun appartementen hebben en of ze er tevreden over zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

De consumentenbond heeft vorig jaar CW4 ketels getest. Dat is de moeite van het opzoeken waard. Voor een paar euro kun je de test downloaden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Voor Nefit zijn gewoon OpenTherm interfaces te krijgen.
Steeds meer merken stappen juist af van OpenTherm of hebben een optionele module voor OpenTherm.
Nefit, Atag, Vaillant, AWB hebben eigen protocol. Remeha is nog OpenTherm maar zijn ook bezig met eigen protocol.

OpenTherm is vooral handig als je een thermostaat van een andere fabrikant wilt. Zitten overigens genoeg bugs in OpenTherm implementaties waardoor je eigenlijk liever een fabrikant specifiek protocol wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:31
Vorig jaar december de Nefit Proline NxT CW4 laten installeren. Beschikt over OpenTherm en werkt perfect met de tado thermostaat.

Gasverbruik 2017: 1600m3
Gasverbruik 2019: tot nu toe 500m3, flinke besparing dus.

Kijk ook eens bij CV Totaal, scheelt enorm veel geld als je het vergelijkt met Feenstra. Ik was voor €1150 klaar. Feenstra vroeg €2300...

Btw: met de nefit valt ook veel te tweaken!

[ Voor 6% gewijzigd door aGraPusher op 04-05-2019 23:27 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Yoerib schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:37:
[...]

Wat is er mis met een eigen protocol? Opentherm biedt naar mijn idee alleen voordelen voor mensen die zelf hun ketels willen tweaken of meer met domotica aan de slag willen.
Precies, de Nefit Proline bijvoorbeeld is trouwens opentherm.
En een convertor van ems naar opentherm of vice versa kost ook niet de wereld.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! Erg nuttig, hier kan ik zeker wat mee. Mochten er nog meer mensen wat nuttigs te melden hebben: houd je vooral niet in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Yoerib schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:37:
[...]

Ja, ofwel; geen voordelen vs wel voordelen = OpenTherm dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Theo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:38:
Vergeet ook niet het vermogen aan te passen voor tapwaterbedrijf en cvbedrijf.
Zo heb ik mijn Agpo Ferolli 225c (werkt dikke prima en in onderhoud) op 80%/60% staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

PcDealer schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:07:
[...]

Zo heb ik mijn Agpo Ferolli 225c (werkt dikke prima en in onderohoud) op 80%/60% staan.
Die optie ken ik niet om het vermogen te reduceren. Wat is het voordeel hiervan? Ik heb een CW5 ketel hangen juist voor het grote sww vermogen (CV vermogen boeit niet echt als je een warmtepomp gebruikt voor verwarmen :P ) Door deze te limiteren op bijv 60%, presteert deze dan niet gelijkwaardig als een CW3 of CW4 ketel?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
PcDealer schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:07:
Zo heb ik mijn Agpo Ferolli 225c (werkt dikke prima en in onderohoud) op 80%/60% staan.
offtopic:
Maatschappelijke mededeling;
Ben je reeds bekend met dat oudere Agpo Ferroli's brandgevaarlijk zouden zijn?
https://kassa.bnnvara.nl/...w-ketel-een-probleemketel

Hou in gedachte dat Feenstra duur is. Heel duur.
Het voordeel is wel dat je één aanspraakpunt hebt en alles van A tot Z geregeld wordt, maar als je zelf je ketel online besteld bij een site die samenwerkt met een lokale installateur, kan je zo de helft goedkoper uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
kabeltjekabel schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:50:
[...]

Ja, ofwel; geen voordelen vs wel voordelen = OpenTherm dus.
Tsja, als jij daar veel waarde aan hecht valt daar natuurlijk geen speld tussen te krijgen ;).

Betekent niet dat dat voor TS echt een aandachtspunt moet zijn als hij daarvoor complete merken moet buitensluiten die wellicht verder wel aan zijn eisen voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Majesty schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:41:
Het liefst wil ik van het gas af (ik kook inmiddels ook op inductie), maar aangezien het appartement nog niet direct geschikt is voor een warmtepomp, heb ik besloten toch maar een nieuwe CV ketel aan te schaffen (ook met de gedachte dat ik hier niet nog 10 jaar blijf wonen).
Je woont in een appartementencomplex, let op dat dingen als een warmtepomp of panelen voor een zonneboiler op de buitenmuur of het dak geplaatst moeten worden. In een appartementencomplex ben jij niet de eigenaar van deze onderdelen, dat is de VvE. Je moet dus eerst hun toestemming krijgen hiervoor, anders kan je problemen krijgen.
Kijk eens naar iets als voorzetramen. Dan kan je toch je beglazing naar dubbelglas isolatiewaarde helpen, wat je flink wat gas per jaar kan besparen. Ook bestaat er speciale folie die je op enkel glas kan plakken waarmee de isolatiewaarde ook richting die van dubbelglas gaat.

Voorzetramen of die folie heb je denk ik in een paar jaar weer terugverdiend.
Ik hoop dat jullie mij enigszins kunnen helpen in het maken van een keuze, als daarbij meer informatie nodig is hoor ik het graag. :)
Ik stond begin dit jaar ook voor de keuze van een nieuwe ketel. De oude was dik 23 jaar oud en vertoonde problemen. Ik heb verschillende installatiebureaus laten komen om advies uit te brengen en offertes te vergelijken.

De meeste installateurs adviseerden mij een HR combiketel te nemen (ik woon in een woning uit de jaren '80). Maar eentje wilde een warmtepomp plaatsen, maar daar was dan en passant eventjes een verbouwing van 20-25.000 euro nodig. Alle radiatoren moesten vervangen worden voor lage temperatuur exemplaren en alle kozijnen en al het glas moest vervangen worden voor zwaar isolerende exemplaren.

De meeste installateurs die ik sprak adviseerden mij Nefit. Ik ben uitgekomen op een Nefit Trendline II HR 25 (CW4). Als thermostaat heb ik een Bosch CH200 slimme thermostaat hangen. Alles in een pakket afgenomen bij het installatiebureau.

Over de combinatie ben ik tot zover zeer tevreden. De thermostaat heeft alle functies die je van een slimme thermostaat mag verwachten. Een fijne functionaliteit is ook dat de app kan laten zien hoeveel kuub gas de ketel per dag/week/maand/jaar verbruikt met ook onderscheid tussen verwarmen en warm water. Dit inzicht is ook interessant om te hebben.

Ik ben bewust niet langs de grote ketens geweest voor advies. Bedrijven als Feenstra zijn heel duur en lokale bedrijven bieden mijn inziens meer service dan de reuzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunthon
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik heb zelf dit jaar een Intergas HRE30 (CW4 klasse) aangeschaft. Vergelijkbaar appartement qua grootte, wel beter geïsoleerd zo te lezen (uit interesse; waarom nog enkel glas? Glas is niet bijzonder duur en de besparing merk je snel...)

Remeha is een gerenommeerd merk en kom je veel tegen. Mijn installateur zei dat Remeha tegenwoordig minder sterke onderdelen gebruikt (plastic op bepaalde onderdelen), wat een vriend van me bevestigde; hij had in z'n 5 jaar oude ketel al 3x iets vervangen gehad (onder garantie weliswaar). Iets ter overweging om te bekijken.

Maar over elk merk vind je wel slechte ervaringen. Over Intergas lees je bijv. veel over de "luchthoorn". Mijn ketel heeft dat niet, dus in hoeverre dat bij de huidige modellen nog aanwezig is weet ik niet.

Overigens vind ik (als inwoner van Groningen) niet perse dat we van het gas af moeten. Het probleem is, dat de regering jarenlang en tegen beter weten in, vasthield aan een te hoge m3 gaswinning. Jarenlange tegenspreken, tegenwerken en getreuzel hebben het vertrouwen bij de Groningers tot een nulpunt doen brengen, waardoor nu "opeens" "0 m3" wordt nagestreefd. Dat is niet perse nodig en "van het gas af" ook niet. Sterker, in Duitsland krijg je zelfs subsidie als je overstapt op gas... Maar ik wil van dit "wie heeft ervaring met"-topic geen politiek topic maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Sunthon op 06-05-2019 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

frickY schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:45:
[...]

offtopic:
Maatschappelijke mededeling;
Ben je reeds bekend met dat oudere Agpo Ferroli's brandgevaarlijk zouden zijn?
https://kassa.bnnvara.nl/...w-ketel-een-probleemketel
Bekend mee, daarom ook de melding dat het prima werkt en in onderhoud is. Na een uitzending te hebben gezien, dacht ik dat het ging om een glaasje die vervangen moest worden, maar die heb ik niet. Nu lees ik iets over de warmtewisselaar en warmtestuwing. Ik hoop dat de NVWa snel met duidelijkheid komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Laatst online: 13-11-2022
Sunthon schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:01:
waarom nog enkel glas? Glas is niet bijzonder duur en de besparing merk je snel...)
TS woont in een appartement. De ramen vallen dan ook onder de VvE. De TS mag dan niet zomaar zijn kozijnen aan gaan passen. In dit soort gevallen moet de VvE besluiten om alle kozijnen en ramen te vervangen voor beter isolerende exemplaren. En mocht het gebouw een monument zijn of beschermd stadsgezicht dan mag de VvE ook niet zomaar dit soort dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunthon
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
CMD-Snake schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:13:
[...]

TS woont in een appartement. De ramen vallen dan ook onder de VvE.
Ik woon ook in een appartement. Ik mag wel degelijk het glas vervangen. Wat ik niet mag is het aangezicht van de flat/ appartement veranderen, maar daar is natuurlijk bij "dubbel glas" geen sprake van. Bovendien, als het glas voor de VvE is, dan kun je het bestuur (of vergadering) om toestemming vragen. Ik zou niet weten waarom een VvE tegen vervanging zou zijn als een eigenaar voor eigen rekening de woning wil verbeteren. Dan spreek ik uiteraard over een normaal appartement, niet een beschermd monument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Zijn er CV ketels die bijzonder geschikt zijn voor een hybride set-up waarin zij een WP ondersteunen? De Nefit Proline NxT CW4 zou uitstekend werken samen met een Nefit EnviLine WP (getest in Eindhoven, zou 83% besparing van gas voor verwarming opleveren in huurwoningen uit ca. 1990, beste van 4 hybride set-ups waarbij ik niet weet met welke andere merken er vergeleken is). Dit is een kleine ketel die volgens mij vrij ver terug kan moduleren.

Ik zou een CV ketel vooral gebruiken voor SWW, dit is meestal zo in een hybride CV-WP set-up, dus een CV ketel zou vooral goed moeten zijn in SWW verwarmen en ver moeten kunnen terug moduleren om een beetje ondersteuing te geven aan de WP als deze het niet kan bolwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-09 21:09
@PcDealer
Het probleem bij deze ketels is dat de warmtewisselaar smelt als deze niet goed schoon gehouden word.
Hierdoor ontstaat er brand.
Het schoon houden van de warmtewisselaar is lastig omdat deze moeilijk bereikbaar is, en buiten dat zou het zo moeten zijn dat ook al zou de warmtewisselaar niet helemaal schoon is er geen brand zou kunnen ontstaan. Dit is bij andere cv ketels namelijk ook niet zo..
Dus ik zou je aanraden om de ketel te vervangen.

[ Voor 29% gewijzigd door BadEendTerror op 06-05-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

BadEendTerror schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:37:
Dus ik zou je aanraden om de ketel te vervangen.
Het is niet mijn ketel. Het is aan de woningbouw. Die zal de NVWA wel afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Inderdaad, saneer dat enkel glas eens zeg. Nog originele kozijnen uit de jaren '30? 99 van de 100 keer past daar gewoon dubbelglas // HR++ in.
Yoerib schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:46:
[...]

Tsja, als jij daar veel waarde aan hecht valt daar natuurlijk geen speld tussen te krijgen ;).

Betekent niet dat dat voor TS echt een aandachtspunt moet zijn als hij daarvoor complete merken moet buitensluiten die wellicht verder wel aan zijn eisen voldoen.
Het is altijd fijn als ook niet-directe gebruikers meehelpen om een open standaard te beschermen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-05-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Majesty schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:41:
Hi allen,

Mijn huidige CV ketel (Bosch 25 VRC) is vrij oud en aan vervanging toe. De exacte leeftijd weet ik niet, ik woon hier nu 10 jaar en kom her en der op internet tegen dat met het FD nummer de leeftijd van het apparaat berekend kan worden, maar met de +20 rekensom kom ik er niet uit.

Aangezien ik prima ervaringen heb met (het onderhoudscontract van) Feenstra, ben ik van plan de CV ketel bij hen aan te schaffen en te laten installeren. Ze bieden een ketelwijzer aan op de website, maar door het grote aantal CV-ketels dat hier uitrolt zie ik door de bomen het bos niet meer en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen een keuze te maken.

Wat informatie over mijn appartement:
- Jaren 30 woning
- Appartement op 1e verdieping in een pand van 4 verdiepingen
- +/- 60m2

Ik kom daarbij uit op deze lijst met CW4 ketels, waarbij de hybride pompen (in mijn ogen) al afvallen, omdat ik in ieder geval niet van plan ben een zonneboiler of warmtepomp te gaan aansluiten in de toekomst.

De prijzen in deze lijst lopen van 1289 tot 2034, zonder daarbij aanverwante artikelen als een thermostaat gerekend. Het is leuk om er een slimme thermostaat bij te hebben, maar geen noodzaak. Een maximaal budget heb ik niet, een goede prijs kwaliteit verhouding vind ik belangrijk.

Wij wonen ook in een appartement van 75m2 en hebben een Remeha Tzerra Plus CW3 laten installeren, deze voldoet ruim voldoende voor verwarming en warm water en is erg zuinig in verbruik, van 1500m3 naar 500m3 gegaan. Een CW4 is voor een woning met meerdere verdiepingen.
Weet niet waar je woont, maar in het midden van het land kwamen wij het goedkoopst uit bij Francken&Vermeij, voor 1450,- werd de oude ketel verwijderd en de nieuwe inclusief rookgasafvoer en iSense geïnstalleerd. Verder prima service en onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
HereIsTom schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:54:
[...]

Wij wonen ook in een appartement van 75m2 en hebben een Remeha Tzerra Plus CW3 laten installeren, deze voldoet ruim voldoende voor verwarming en warm water en is erg zuinig in verbruik, van 1500m3 naar 500m3 gegaan. Een CW4 is voor een woning met meerdere verdiepingen.
Weet niet waar je woont, maar in het midden van het land kwamen wij het goedkoopst uit bij Francken&Vermeij, voor 1450,- werd de oude ketel verwijderd en de nieuwe inclusief rookgasafvoer en iSense geïnstalleerd. Verder prima service en onderhoud.
Niet vervelend bedoeld, maar wat had je dan hiervoor? Een gasreductie van 2/3 kan echt niet te maken hebben met alleen het vervangen van een VR of HR ketel voor een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
VR met boiler en waakvlam in onverwarmde berging? Alleen dat waakvlammetje en steeds die boiler opstoken is al goed voor 500 kuub. Houd je nog 50% over om te besparen, de helft daarvan zit in een zuinigere ketel, de andere helft bespaar je met de thermostaat (iSense vs Honeywell kwikthermostaat die 2 graden doorschiet en daarnaast vergeten wordt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

HereIsTom schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:54:
[...]

Het aantal verdiepingen doet er niet toe bij de keuze van CW3 of CW4. CW staat voor comfort warmwater. Een CW4 geeft meer bad/douchewater per minuut dan een CV3. Qua verbruik scheelt het niets. Warmte gaat bij een goed afstelling niet verloren, behalve door slechte isolatie. Bij een slechte installatie gaat ook een deel door de schoorsteen naar buiten.

Het kan zijn dat het minimaal vermogen bij één van de twee iets lager ligt, dat heeft dan in het voor en najaar een klein beetje voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
bert pit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:50:
[...]

Het aantal verdiepingen doet er niet toe bij de keuze van CW3 of CW4. CW staat voor comfort warmwater. Een CW4 geeft meer bad/douchewater per minuut dan een CV3. Qua verbruik scheelt het niets. Warmte gaat bij een goed afstelling niet verloren, behalve door slechte isolatie. Bij een slechte installatie gaat ook een deel door de schoorsteen naar buiten.

Het kan zijn dat het minimaal vermogen bij één van de twee iets lager ligt, dat heeft dan in het voor en najaar een klein beetje voordeel.
Qua verbruik scheelt het wel degelijk of je een CW3 of 4 hebt.
En zolang je geen regendouche o.i.d. hebt dan is een CW4 echt niet nodig.
Als je wilt besparen op energiekosten dan is een CW3 een goede keuze voor een appartement.
Yoerib schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:57:
[...]

Niet vervelend bedoeld, maar wat had je dan hiervoor? Een gasreductie van 2/3 kan echt niet te maken hebben met alleen het vervangen van een VR of HR ketel voor een nieuwe.
Ik had hiervoor net als de vraagsteller een VR ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

HereIsTom schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:33:
[...]

Qua verbruik scheelt het wel degelijk of je een CW3 of 4 hebt.

[...]
.
Graag een verklaring: hoeveel scheelt dat dan en waar komt dat dan door?

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste