oke de oppervlakte is 142m2 en de inhoud 377m3MeTooPV schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:18:
CW4 trekt dat natuurlijk makkelijk (ca. 150m2)
e even kijken wat er aan vermogen van radiatoren hangt ?mpjjansen schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:51:
Bij mij is de keuze inmiddels wel gevallen na het lezen van de topics op de rehema calenta met isense.
De grote vraag is nu alleen wordt het een CW4 of een CW5
5,6 - 25,5 en 13,7 Liter bij 40 graden of
7,0 - 35,9 en 19,5 liter bij 40 graden
Omdat we geen stortdouche hebben en alleen maar warm water in de badkamer nodig hebben lijkt een CW4 meer als voldoende.
Maar als de Kw berekening gaat doen op basis van de inhoud (m3 * 65 Watt) kom je op 24Kw en als je echt per ruimte gaat berekenen kom je op 28Kw
Dan zou de Cw4 indien alle radiatoren aan zijn maar krap aan zijn of zelf niet voldoende vermogen hebben
CW4 = 25Kw en de CW5 = 35Kw
wie heeft het verlossende antwoord ?
Die 24Kw is natuurlijk alleen als alle radiatoren open staan (is meestal niet het geval) en het echt goed koud is (wat ook niet vaak voorkomt). Lijkt me dat je met 24kW ook nog wel prima weg komt. Voordeel is dat iets lager kan terugmoduleren.mpjjansen schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:51:
Maar als de Kw berekening gaat doen op basis van de inhoud (m3 * 65 Watt) kom je op 24Kw en als je echt per ruimte gaat berekenen kom je op 28Kw
wie heeft het verlossende antwoord ?
[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 08-03-2018 05:56 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
De Calenta CW5 levert af fabriek ook 24 kW voor verwarmen. Die moet je dus echt actief naar een hoger vermogen laten zetten. Is bij jou echt niet nodig hoor.
Mijn huis 160m2, jaren 50 met dito isolatie heeft een CW5, ik kan het minimum vermogen makkelijk kwijt en heb 2 badkamers. De ketel draaide ook vorige week niet op vol vermogen. En mijn ketel staat voor verwarmen op de standaard 24 kW ingesteld.
Als je het water niet nodig hebt dan een CW4 nemen dus.
Mijn huis 160m2, jaren 50 met dito isolatie heeft een CW5, ik kan het minimum vermogen makkelijk kwijt en heb 2 badkamers. De ketel draaide ook vorige week niet op vol vermogen. En mijn ketel staat voor verwarmen op de standaard 24 kW ingesteld.
Als je het water niet nodig hebt dan een CW4 nemen dus.
[ Voor 6% gewijzigd door prein2 op 08-03-2018 07:02 ]
Allemaal bedankt voor de reacties
heb zojuist de offerte geaccepteerd voor een calenta CW4 en zal eind volgende week geplaatst worden.
Daarna eens lekker stoeien met de isense
heb zojuist de offerte geaccepteerd voor een calenta CW4 en zal eind volgende week geplaatst worden.
Tip: stoei ook even met de ketelinstellingen. De Calanta is zeer goed te tunenmpjjansen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:45:
Allemaal bedankt voor de reacties
[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 08-03-2018 16:47 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
thanks voor de tip.Microkid schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:46:
[...]
Tip: stoei ook even met de ketelinstellingen. De Calanta is zeer goed te tunenZie Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Was inmiddels begonnen met inlezen
In ons huis uit 2002 hangt een Radson Maxicom ketel, dit zou een HR ketel zijn.
De ketel doet het zonder echte problemen. Soms wordt de douche wel heel even koud.
Jaarlijks wordt deze ketel onderhouden en spreekt de monteur zijn verbazing weer uit dat ie het nog doet (tuurlijk, ik besef me ook wel dat zij graag een nieuwe verkopen
). Laatste keer ook weer, maar wel met de opmerking dat ie er nog wel gewoon netjes uit ziet en hij geen reden ziet om 'm nu te vervangen.
Vroeg of laat gaat deze ketel een keer defect, en nu kan ik nog op m'n gemak bekijken wat voor nieuwe ketel we willen. Gaat ie volgende winter ineens defect, dan heb je wat minder tijd.
Hoe zou ik de verbruikskosten het meest realistisch kunnen vergelijken ten opzichte van een nieuwe ketel? Inclusief het feit dat een nieuwe ketel moduleert in plaats van enkel aan/uit. Aangezien de Radson Maxicom al een HR ketel zou zijn, moet ik me van de besparing wellicht niet al te veel voorstellen?
De ketel doet het zonder echte problemen. Soms wordt de douche wel heel even koud.
Jaarlijks wordt deze ketel onderhouden en spreekt de monteur zijn verbazing weer uit dat ie het nog doet (tuurlijk, ik besef me ook wel dat zij graag een nieuwe verkopen
Vroeg of laat gaat deze ketel een keer defect, en nu kan ik nog op m'n gemak bekijken wat voor nieuwe ketel we willen. Gaat ie volgende winter ineens defect, dan heb je wat minder tijd.
Hoe zou ik de verbruikskosten het meest realistisch kunnen vergelijken ten opzichte van een nieuwe ketel? Inclusief het feit dat een nieuwe ketel moduleert in plaats van enkel aan/uit. Aangezien de Radson Maxicom al een HR ketel zou zijn, moet ik me van de besparing wellicht niet al te veel voorstellen?
Gasbesparing zal meevallen. Als een nieuwe ketel anders/zuiniger stookt dan kun je dat met deze ketel ook bereiken, aangezien deze ook met een modulerende thermostaat aangesloten kan worden.
Vaak gaat het electra verbruik wel behoorlijk omlaag. Dat rechtvaardigt een nieuwe aankoop vaak niet....
Vaak gaat het electra verbruik wel behoorlijk omlaag. Dat rechtvaardigt een nieuwe aankoop vaak niet....
lukt het gelijktijdig douchen ook met cw 5 ? of heb je een wtw afvoer, laadboiler ed ?prein2 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:01:
De Calenta CW5 levert af fabriek ook 24 kW voor verwarmen. Die moet je dus echt actief naar een hoger vermogen laten zetten. Is bij jou echt niet nodig hoor.
ik lees her en der dat cw5 wat krap is om gelijktijdig te douchen. (als het echt alleen van de ketel af hangt)
[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 09-03-2018 23:08 ]
@JBS een nieuwe ketel haalt op verwarmen vaak dezelfde efficiëntie. Op warm water is een nieuwe ketel vaak zuiniger. Als je daar veel van gebruikt, kan het wel wat besparing opleveren ( denk orde grootte 20% op dat verbruik). Electriciteit scheelde bij mij 10 watt continue plus een iets zuiniger pomp. Max een half KWh per dag.
Bij ons bij gelijktijdig douchen draait de ketel nog steeds in deellast. Met andere woorden: mijn leidingstelsel en waterdruk is de beperkende factor, niet de ketel.miciel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:32:
[...]
lukt het gelijktijdig douchen ook met cw 5 ? of heb je een wtw afvoer, laadboiler ed ?
ik lees her en der dat cw5 wat krap is om gelijktijdig te douchen. (als het echt alleen van de ketel af hangt)
Gelijktijdig douchen gaat hier prima, al krijg je alleen meer water.
Leidingwerk hier is allemaal 15mm, zou dat wel willen verzwaren, maar is een enorme opgaaf in ons huis. Misschien kijken of een aparte aanvoer voor de CV ketel mogelijk is vanaf de watermeter..
hoeveel M3 per jaar gebruik je nu? als dat al laag is, of makkelijk omlaag te krijgen met wat (isolerende) maatregelen, dan loont het misschien de moeite om richting warmtepomp systemen te gaan kijken als je nu nog tijd (en budget) hebtJBS schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:42:
In ons huis uit 2002 hangt een Radson Maxicom ketel, dit zou een HR ketel zijn.
Jaarlijks wordt deze ketel onderhouden en spreekt de monteur zijn verbazing weer uit dat ie het nog doet (tuurlijk, ik besef me ook wel dat zij graag een nieuwe verkopen). Laatste keer ook weer, maar wel met de opmerking dat ie er nog wel gewoon netjes uit ziet en hij geen reden ziet om 'm nu te vervangen.
Mischien is nadat je een extra watereleiding heb getrokken. of de boel hebt verzwaard een grotere watermeter ook wel handig. de meeste watermeters worden namelijk aangesloten met een heel klein stukje 15 mm. waarna over word geschakeled op 22 mm. echter dit kleine stukje kan aardig wat drukverlies opleveren.prein2 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:56:
[...]
Bij ons bij gelijktijdig douchen draait de ketel nog steeds in deellast. Met andere woorden: mijn leidingstelsel en waterdruk is de beperkende factor, niet de ketel.
Gelijktijdig douchen gaat hier prima, al krijg je alleen meer water.
Leidingwerk hier is allemaal 15mm, zou dat wel willen verzwaren, maar is een enorme opgaaf in ons huis. Misschien kijken of een aparte aanvoer voor de CV ketel mogelijk is vanaf de watermeter..
echter wel minder dan dat je nu hebt.
Zometeen valt er geen ketel meer te kiezen.
https://www.trouw.nl/groe...ar-verboden-is-~ac7b1a2d/
https://www.trouw.nl/groe...ar-verboden-is-~ac7b1a2d/
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik moet helaas voor een nieuwe CV ketel. Ik heb op dit moment een oud beestje van 18 jaar (2000) en deze heeft al een defecte pomp en er zullen wel wat meer bijkomen in korte tijd. Daarom ben ik op zoek en aan het oriënteren naar CV ketels.
Door het bezoeken van specifieke CV ketel aanbieders en door hun gemaakte CV ketel wijzer, kom ik contant op CW5 uit. Dit is ongeacht op welke punten ik warm water (tegelijk) wil gebruiken. Dit komt mede door dat de inhoud van mijn huis groter is dan 500m3(165m2 woonoppervlakte) en een 2-1 kap van bouwjaar 2000 is. Nu de vraag, klopt het? Heb ik vermogen nodig van rond de 35kW? Ik heb het wel uitgerekend wat k in totaal nodig ben en ik kom op 31,4kW. Dit is gebaseerd op alle kamers, inclusief WC, bijkeuken, hal en zolder (waar ik 2 slaapkamers heb) Meestal hebben we de radiatoren op de slaapkamers dichtgedraaid.
Momenteel heb ik dit apparaat in mijn gedachten, Remeha Tzerra M 39C PLUS CW5. Komt goed uit de reviews en is zeer compact. (CV ketel komt in de bijkeuken te hangen) Alleen ben bang dat deze ketel misschien te zwaar is en niet efficiënt is en daardoor niet zuinig is. Misschien een CW4 een betere optie dan?
Wat denken jullie?
Door het bezoeken van specifieke CV ketel aanbieders en door hun gemaakte CV ketel wijzer, kom ik contant op CW5 uit. Dit is ongeacht op welke punten ik warm water (tegelijk) wil gebruiken. Dit komt mede door dat de inhoud van mijn huis groter is dan 500m3(165m2 woonoppervlakte) en een 2-1 kap van bouwjaar 2000 is. Nu de vraag, klopt het? Heb ik vermogen nodig van rond de 35kW? Ik heb het wel uitgerekend wat k in totaal nodig ben en ik kom op 31,4kW. Dit is gebaseerd op alle kamers, inclusief WC, bijkeuken, hal en zolder (waar ik 2 slaapkamers heb) Meestal hebben we de radiatoren op de slaapkamers dichtgedraaid.
Momenteel heb ik dit apparaat in mijn gedachten, Remeha Tzerra M 39C PLUS CW5. Komt goed uit de reviews en is zeer compact. (CV ketel komt in de bijkeuken te hangen) Alleen ben bang dat deze ketel misschien te zwaar is en niet efficiënt is en daardoor niet zuinig is. Misschien een CW4 een betere optie dan?
Wat denken jullie?
maar dan de vraag:
- op hoeveel punten heb je tegelijk heet water nodig,
- heb je een bad dat je regelmatig gebruikt
- heb je een stortdouche?
(ok dat zijn er 3).
voor verwarmen van het huis heb je in ieder geval géén CW5 ketel nodig, neem aan dat een huis uit 2000 al behoorlijk geisoleerd is
(ok dat zijn er 3).
voor verwarmen van het huis heb je in ieder geval géén CW5 ketel nodig, neem aan dat een huis uit 2000 al behoorlijk geisoleerd is
Je hebt 3 opties:
- welke ketel heb je nu, eentje met zelfde vermogen zou voldoende moeten zijn
- opgesteld radiatorvermogen berekenen, op basis van radiatoren die je ook daadwerkelijk gebruikt (ook wanneer dat soms is)
- op basis van gasverbruik
- opgesteld radiatorvermogen berekenen, op basis van radiatoren die je ook daadwerkelijk gebruikt (ook wanneer dat soms is)
1) ik ga ervanuit keuken en douche.jorisjan schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:52:
maar dan de vraag:
(ok dat zijn er 3).
2) Bad misschien 1x in de week gebruikt, maar dan niet vol vanwege kleine kinderen. Bad heeft overigens een normale maat.
3) nee gewone douche, geen spaarkop.
Ik kan het helaas niet uit de specs halen wat voor CW waarde mijn huidige ketel heeft. Deze hangt er momenteel: Netfix ecomline HRC 23V. Lijkt een CW4 te zijn?_JGC_ schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:02:
Je hebt 3 opties:
Dat heb ik volgens met een formule gedaan, maar dan op basis van de inhoud van de kamers. Totaal 31,4kW
Gebruik gas is nog niet duidelijk, omdat wij in dit huis geen jaar wonen.
Het huis is van 2000 en is naar mijn weten goed geisoleerd (HR+ glas) Open keuken dus de woonkamer is inclusief keuken, kom ik op 11435 Watt (11mx6mx2,5mx77W) en met de overige kamers kom ik in totaal op 31,4 kW aan vermogen.
De Remeha ketel heeft een min vermogen van 8.5 kW en ben daardoor bang dat ie te veel gaan pedelen en daardoor onnodig veel gaat verbruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door albert04 op 23-05-2018 11:25 ]
HRC 23V is CW3, de HRC23V/28 is CW4. Je huidige ketel doet voor verwarming max 22,6KW op 50/30, gaat temperatuur omhoog, daalt het rendement en dus ook het vermogen. Als je nu al geen moeite hebt om het huis warm te stoken gok ik dat je met een kleine ketel ook prima toe kunt.
Waar je alleen rekening mee moet houden qua tapwater: de Ecomline is een voorraadtoestel, de ketels die je op het oog hebt zijn doorstromers. Waar de Ecomline direct veel warmwater kan leveren ben je bij een doorstromer meer afhankelijk van het vermogen ervan.
De berekening die je hebt gebruikt is een richtlijn die heel erg algemeen is. Meet je radiatoren eens op en gooi ze eens hierin: http://www.radson.com/nl/producten/calculator-2.htm
Je ketel hoeft niet meer te produceren dan het vermogen dat je af kunt geven met de radiatoren in huis.
Waar je alleen rekening mee moet houden qua tapwater: de Ecomline is een voorraadtoestel, de ketels die je op het oog hebt zijn doorstromers. Waar de Ecomline direct veel warmwater kan leveren ben je bij een doorstromer meer afhankelijk van het vermogen ervan.
De berekening die je hebt gebruikt is een richtlijn die heel erg algemeen is. Meet je radiatoren eens op en gooi ze eens hierin: http://www.radson.com/nl/producten/calculator-2.htm
Je ketel hoeft niet meer te produceren dan het vermogen dat je af kunt geven met de radiatoren in huis.
Bedankt voor de info @_JGC_
Ik heb zojuist de radiatoren opgemeten en berekend. Ik kom op totaal 18kW, dat is exclusief badkamer. In de badkamer hebben we z'n designgeval voor de handdoeken en een vloerverwarming die wel via de CV warm wordt. Temperatuur regel ik gewoon via een radiatorknop, dus er zit geen verdeler /regelaar tussen ofzo.
Woonkamer alleen is 7.1kW aan radiatoren.
Dus, met andere woorden kan ik beter voor een CW4 gaan vanwege het vermogen en compenseren van de ingebouwde ‘boiler’ omdat ik voor een doorstromer ga?
Overigens zijn die van ATAG erg laag in het vermogen, alleen wel een stuk duurder dan die van Remeha. https://www.cvtotaal.nl/a...t-icon-en-economizer.html
Ik heb zojuist de radiatoren opgemeten en berekend. Ik kom op totaal 18kW, dat is exclusief badkamer. In de badkamer hebben we z'n designgeval voor de handdoeken en een vloerverwarming die wel via de CV warm wordt. Temperatuur regel ik gewoon via een radiatorknop, dus er zit geen verdeler /regelaar tussen ofzo.
Woonkamer alleen is 7.1kW aan radiatoren.
Dus, met andere woorden kan ik beter voor een CW4 gaan vanwege het vermogen en compenseren van de ingebouwde ‘boiler’ omdat ik voor een doorstromer ga?
Overigens zijn die van ATAG erg laag in het vermogen, alleen wel een stuk duurder dan die van Remeha. https://www.cvtotaal.nl/a...t-icon-en-economizer.html
[ Voor 3% gewijzigd door albert04 op 23-05-2018 18:46 ]
Graag wil ik mij VR ketel gaan vervangen. Qua water denk ik aan cw5, maar qua oppervlak en isolatie denk ik dat 23kW oid wel voldoende is.
DeIntergas Xtreme kan terugschakelen naar 4kW als het goed is, maar is relatief duur en moeilijk leverbaar. Verder lijkt men ook niet onverdeeld positief te zijn over deze ketel.
Intergas HREco is misschien een alternatief? Relatief hoge cw waarde t.o.v. vermogen van de verwarming Intergas lijkt mij een fabrikant die old-skool ketels maakt zonder al te veel poes-pas die leuk klinkt. maar storingen geeft. Geen idee hie ik bij die impressie kom trouwens. De Remeha Tzerra 36 lijkt overkill en krijg het idee dat onderhoud mogelijk duur is ivm modulaire bouw.
Voor mij (iedere Tweaker hier gok ik
is OpenTherm support ook belangrijk.
Het gaat om een 150m2 jaren-30 hoekwoning die redelijk is geisoleerd met in de toekomst twee badkamers.
DeIntergas Xtreme kan terugschakelen naar 4kW als het goed is, maar is relatief duur en moeilijk leverbaar. Verder lijkt men ook niet onverdeeld positief te zijn over deze ketel.
Intergas HREco is misschien een alternatief? Relatief hoge cw waarde t.o.v. vermogen van de verwarming Intergas lijkt mij een fabrikant die old-skool ketels maakt zonder al te veel poes-pas die leuk klinkt. maar storingen geeft. Geen idee hie ik bij die impressie kom trouwens. De Remeha Tzerra 36 lijkt overkill en krijg het idee dat onderhoud mogelijk duur is ivm modulaire bouw.
Voor mij (iedere Tweaker hier gok ik
Het gaat om een 150m2 jaren-30 hoekwoning die redelijk is geisoleerd met in de toekomst twee badkamers.
Zelf kom ik 6,3-6,5W tegen op internet. Dit is dus verder te tweaken? Dan zou het een mooie ketel voor mij zijn!prein2 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:47:
De Calenta 40 moduleert terug tot 5kw. Veel.cw4 ketels gaan niet veel lager. Ik wil juist CW5 voor gelijktijdig douchen wat hier vaak voorkomt.
[ Voor 17% gewijzigd door quazar op 23-05-2018 19:13 ]
Intergas schijnt redelijke ketels te maken, maar wij hadden er geen geluk mee. Zodra je een hoge CW waarde selecteert gaat het vermogen altijd omhoog. Water snel verwarmen kost nu eenmaal veel vermogen. Je ziet dan ook dat de HREco op CW5 gewoon een 36kW model is, met een minimum van 8,3kW. Waarom dat je dat beter vind als de 36 van Remeha is mij een raadsel. Waarom kijk je trouwens niet naar een Nefit Proline Nxt?
Inderdaad ook de fout die ik hier gemaakt heb. Alleen naar CW5 gekeken, terwijl ik amper verwamingscapaciteit nodig heb. En dan is intergas ineens niet zo interessant meer.Bezuiniger schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:28:
Intergas schijnt redelijke ketels te maken, maar wij hadden er geen geluk mee. Zodra je een hoge CW waarde selecteert gaat het vermogen altijd omhoog. Water snel verwarmen kost nu eenmaal veel vermogen. Je ziet dan ook dat de HREco op CW5 gewoon een 36kW model is, met een minimum van 8,3kW. Waarom dat je dat beter vind als de 36 van Remeha is mij een raadsel. Waarom kijk je trouwens niet naar een Nefit Proline Nxt?
Tenzij je wellicht voor de Daikin Hybrid gaat.
Dat is wel een heel mooie optie inderdaad, maar dan is het vermogen nog minder van belang. Je vult immers de warmtepomp aan met een hoogvermogen bijverwarming.MikeyMan schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:35:
[...]
Tenzij je wellicht voor de Daikin Hybrid gaat.
Nefit Proline NxT HRC 30 HR Combiketel 5,3 - 28,5 kW CW5
Dat klinkt inderdaad als een mooie optie! De brochure van Nefit zelf spreekt echter over 7,1-30,2kW bij 50/30!
edit: Omdat de ervaringen niet zo positief zijn ben ik verder gaan zoeken.
De ATAG i36c heeft een goed modulatiebereik 6,7-31 bij 50/30 en kan veel water leveren (18,3L bij 40graden)
De ATAG i28EC heeft een modulatiebereik van 4,9 - 24,3 kW en kan 13,8L/min leveren bij 40 graden.
De Intergas Xtreme is op papier nog beter in moduleren, maar ook daar is men niet positief over en de levertijd is 4-6weken.
De Vaillant, ecoTEC plus VHR30-34/5-5 moduleert terug naar 6,4 en levert 16,2L.
Nefit Trendline II HRC 30 Combiketel is dus 7,1-30,2kW en levert 16L.
De ATAG i-serie werkt slecht samen met OpenTherm.
Lastig allemaal. TMijn voorkeur heef nu de Vaillant ecoTEC plus VHR30-34.
Mijn hoofddouche gebruikt nu 9L/minuut. Plan is om binnenkort een 2e badkamer erbij te bouwen met een spaardouche (min 5L/min).
Dat klinkt inderdaad als een mooie optie! De brochure van Nefit zelf spreekt echter over 7,1-30,2kW bij 50/30!
De ATAG i36c heeft een goed modulatiebereik 6,7-31 bij 50/30 en kan veel water leveren (18,3L bij 40graden)
De ATAG i28EC heeft een modulatiebereik van 4,9 - 24,3 kW en kan 13,8L/min leveren bij 40 graden.
De Intergas Xtreme is op papier nog beter in moduleren, maar ook daar is men niet positief over en de levertijd is 4-6weken.
De Vaillant, ecoTEC plus VHR30-34/5-5 moduleert terug naar 6,4 en levert 16,2L.
Nefit Trendline II HRC 30 Combiketel is dus 7,1-30,2kW en levert 16L.
De ATAG i-serie werkt slecht samen met OpenTherm.
Lastig allemaal. TMijn voorkeur heef nu de Vaillant ecoTEC plus VHR30-34.
Mijn hoofddouche gebruikt nu 9L/minuut. Plan is om binnenkort een 2e badkamer erbij te bouwen met een spaardouche (min 5L/min).
[ Voor 95% gewijzigd door quazar op 24-05-2018 14:26 ]
Let ook even op je leidingdikte. Het heeft geen zin om CW5 te nemen als je warmwaterleiding te weinig capaciteit heeft.
De Remeha Calenta 28C is een prima ketel waar je ook veel aan kan instellen. Laag minimaal vermogen, modulerende pomp en heeft zich al vele jaren bewezen.
De Remeha Calenta 28C is een prima ketel waar je ook veel aan kan instellen. Laag minimaal vermogen, modulerende pomp en heeft zich al vele jaren bewezen.
Ik heb een standaard douche met een lekker harde straal. Toch moduleert bij het douchen mijn Atag i28ec cw4 terug naar 30 tot 40%. Volgens mij hebben weinig mensen in de gaten hoeveel warm water een cw4 al kan geven. CW3 was al meer dan genoeg geweest.
Mijn Intergas HRE 28/24 is ingesteld op 90% vermogen, booster uit en temperatuur ingesteld op 55 graden. Tijdens het douchen loopt temperatuur op naar 70 graden, slaat de ketel af omdat de trapdrempel niet meer wordt gehaald en even later slaat ie weer aan.
Dan denk je, ligt aan de spaardouche, maar ook bij vullen van het bad kan ie zich niet aan de instellingen houden.
Dat hoge vermogen is vooral nodig om een koude warmtewisselaar naar hoge temperatuur te stoken, eenmaal warm moduleert ie terug.
Dan denk je, ligt aan de spaardouche, maar ook bij vullen van het bad kan ie zich niet aan de instellingen houden.
Dat hoge vermogen is vooral nodig om een koude warmtewisselaar naar hoge temperatuur te stoken, eenmaal warm moduleert ie terug.
Helaas niet zo veel advies kunnen krijgen hier, maar uiteraard ben ik door gaan zoeken naar de juiste CV ketels. Ketels schelen niet zoveel van elkaar en daardoor maakt het voor mij lastig om een keuze te maken. Daarnaast vraag ik mij eigenlijk af of het verstandig is om voor een dure te gaan of toch voor een goedkope vanwege het feit dat de overheid over 3 jaar iets met het gas wil gaan doen?
Na lang zoeken en vergelijken tussen verschillende CV ketels, zoals:
- Nefit Proline
- Vaillant EcoPlus
- Remeha Tzerra
- ATAG i-series
twijfel ik nu tussen de Remeha Tzerra m 28c Plus (CW4) en de ATAG i28ec (CW4). Tzerra is goedkoper dan de ATAG en Tzerra komt volgens Consumentenbond als beste uit de test van 2017. ATAG komt daarentegen op de 2e plek. Ik weet niet hoe betrouwbaar die tests overigens zijn.
De Tzerra is 1145 (incl Nest gen3 theromstaat) en de ATAG is 1386 (incl Atag One) 1386 is even zonder het servicecontract. Bij ATAGWarmte is de servicecontract voor 2 jaar 10,45 p/m al in het totaal prijs van de CV ketel verwerkt. Hierdoor is het geen eerlijke vergelijking met CVtotaal en daarom heb ik het servicecontract er even uitgehaald.
Bij Tzerra ben ik bang dat ik toch bepaalde informatie misloop. Ik bedoel; de tzerra heeft geen display en doet alles op ‘morsecode’ d.m.v. een led in rode kleur. Om meer uit de ketel te vragen dien je met een Remeha thermostaat te werken. De Nest kan ook bepaalde gegevens opvragen, maar omdat de Nest universeel is, ben ik bang dat ik niet alle gegevens kan zien/achterhalen. Ook bij het afstellen van deze ketel moet het via de thermostaat, ben ik bang. Bijvoorbeeld het omzetten va 80/60 naar 60/40.
Bij de nieuwe CV ketel wil ik een Nest gen3 thermostaat om de ketel aan te sturen. Bij de ATAG komen de kosten van de Nest er nog bij op.
Wat is nu de juiste keuzen? Modulatie is voor mij belangrijk (goed geïsoleerd), zuinigheid en betrouwbaarheid van de ketels.
- Nefit Proline
- Vaillant EcoPlus
- Remeha Tzerra
- ATAG i-series
twijfel ik nu tussen de Remeha Tzerra m 28c Plus (CW4) en de ATAG i28ec (CW4). Tzerra is goedkoper dan de ATAG en Tzerra komt volgens Consumentenbond als beste uit de test van 2017. ATAG komt daarentegen op de 2e plek. Ik weet niet hoe betrouwbaar die tests overigens zijn.
De Tzerra is 1145 (incl Nest gen3 theromstaat) en de ATAG is 1386 (incl Atag One) 1386 is even zonder het servicecontract. Bij ATAGWarmte is de servicecontract voor 2 jaar 10,45 p/m al in het totaal prijs van de CV ketel verwerkt. Hierdoor is het geen eerlijke vergelijking met CVtotaal en daarom heb ik het servicecontract er even uitgehaald.
Bij Tzerra ben ik bang dat ik toch bepaalde informatie misloop. Ik bedoel; de tzerra heeft geen display en doet alles op ‘morsecode’ d.m.v. een led in rode kleur. Om meer uit de ketel te vragen dien je met een Remeha thermostaat te werken. De Nest kan ook bepaalde gegevens opvragen, maar omdat de Nest universeel is, ben ik bang dat ik niet alle gegevens kan zien/achterhalen. Ook bij het afstellen van deze ketel moet het via de thermostaat, ben ik bang. Bijvoorbeeld het omzetten va 80/60 naar 60/40.
Bij de nieuwe CV ketel wil ik een Nest gen3 thermostaat om de ketel aan te sturen. Bij de ATAG komen de kosten van de Nest er nog bij op.
Wat is nu de juiste keuzen? Modulatie is voor mij belangrijk (goed geïsoleerd), zuinigheid en betrouwbaarheid van de ketels.
Als je huis goed geisoleerd is ga je weinig tot niks besparen met een slimme thermostaat. Je doet het vooral vanwege de gimmick-factor. Ik heb zelf een redelijk geisoleerd huis, tussen thermostaat omhoog schroeven en het aangenaam krijgen in huis zit hooguit een kwartier. Ik stook dan met maximaal 60 graden aanvoer.
Nou speel ik een beetje vals, overdag is de basistemperatuur (bij niet thuis) 18 graden, nachtverlaging wel 15 graden. Ik heb door de jaren heen gemerkt dat overdag op 15 graden en dan opstoken met klokthermostaat voor thuiskomst ten eerste niet zuinig is en ten tweede totaal niet comfortabel is.
Hier een Remeha iSense aan een Intergas ketel, zou geen andere thermostaat willen op deze ketel.
Nou speel ik een beetje vals, overdag is de basistemperatuur (bij niet thuis) 18 graden, nachtverlaging wel 15 graden. Ik heb door de jaren heen gemerkt dat overdag op 15 graden en dan opstoken met klokthermostaat voor thuiskomst ten eerste niet zuinig is en ten tweede totaal niet comfortabel is.
Hier een Remeha iSense aan een Intergas ketel, zou geen andere thermostaat willen op deze ketel.
Een ketel met een hoog tweak gehalte is deze:
https://www.warmteservice...-HR-Combiketel/p/14050855
Voor een paar tientjes krijg je de iSense erbij die hier op tweeakters ook erg gewaardeerd wordt. Heeft een zuinige pomp. Mocht je een aan/uit Nest hebben, dan moduleert hij op de retourtemperatuur waardoor er alsnog erg zuinig wordt gestookt.
En je kunt alle instellingen op de ketel zelf verrichten.
Voor een paar tientjes krijg je de iSense erbij die hier op tweeakters ook erg gewaardeerd wordt. Heeft een zuinige pomp. Mocht je een aan/uit Nest hebben, dan moduleert hij op de retourtemperatuur waardoor er alsnog erg zuinig wordt gestookt.
[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 29-05-2018 00:41 ]
Helemaal mee eens. Deze ketel is al tijden op de markt, dus lekker uit ontwikkeld. Installateurs kunnen ze dromen. Modulatiebereik is ook prima en CW4 voor de meeste ruim voldoende.bert pit schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 00:41:
Een ketel met een hoog tweak gehalte is deze:
Verbruik op de laatste jaarrekening was 1.097 M3.jorisjan schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:25:
[...]
hoeveel M3 per jaar gebruik je nu? als dat al laag is, of makkelijk omlaag te krijgen met wat (isolerende) maatregelen, dan loont het misschien de moeite om richting warmtepomp systemen te gaan kijken als je nu nog tijd (en budget) hebt
Onze Radson Maxicom geeft de laatste tijd steeds meer problemen met warm water, dit wordt om de paar minuten koud. Na pakweg een 1 minuut wordt 't wel weer warm, maar dit begint inmiddels vervelend te worden met name tijdens douchen.
De monteur gaf aan dat het met de flowschakelaar te maken zou hebben, deze is opnieuw afgesteld maar wanneer 't water weer koud zou worden, zou deze flowschakelaar vervangen moeten worden. Op zich kan dat voor niet al te veel geld, maar 'investeren' in een 16 jaar oude ketel voelt niet erg goed.
Herkent iemand dit probleem in combinatie met een Radson Maxicom?
Alternatief is om de ketel te vervangen. Ik neig naar een Remeha Calenta 28C CW4. Is dat een logische keus in mijn situatie?
- Tweekapper uit 2002 met goede isolatie.
- Geen vloerverwarming
- Quooker met bijhorende boiler in de keuken
- Bad en douche (geen regendouche, maar wil dat wel als optie houden), maar hoeft niet tegelijk gebruikt te worden.
[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 04-06-2018 12:57 ]
De Calenta is een prima keuze voor jouw situatie. CW4 zal voldoende zijn voor je verwarming en om in de sanitair warm water behoefte te voorzien. Echter voor een stortdouche heeft deze te weinig capaciteit. Wil je dat wel, check dan eerst of je waterleiding die capaciteit wel heeft en overweeg dan een Calenta CW5.
Een nadeel van de huidige nieuwe Calenta CW5 is, dat minimale capaciteit circa 7,5Kw is, tegen circa 5,5Kw voor de Calrnta CW4. Aangezien jouw gasverbruik lager dan gemiddeld is, zul je in het voor- en najaar op een zo laag mogelijke capaciteit willen stoken om pendelen tegen te gaan. Dat lukt dus beter met de CW4 dan met de CW5.
Een nadeel van de huidige nieuwe Calenta CW5 is, dat minimale capaciteit circa 7,5Kw is, tegen circa 5,5Kw voor de Calrnta CW4. Aangezien jouw gasverbruik lager dan gemiddeld is, zul je in het voor- en najaar op een zo laag mogelijke capaciteit willen stoken om pendelen tegen te gaan. Dat lukt dus beter met de CW4 dan met de CW5.
Ik twijfel bij een gemiddeldformaat normaalgeisoleerde radiatorverwarmde tussenwoning bewoond door 4 personen met een huidig (VR-ketelalbert04 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:36:
...
- Nefit Proline
- Vaillant EcoPlus
- Remeha Tzerra
- ATAG i-series
...

Maakt het nog veel uit/wat zijn punten die ik bij mijn afweging zeker niet uit het oog moet verliezen?
We konden er op wachten, onze CV (Nefit Ecomline HR combi, CW3) is aan vervanging toe na 15-16 jaar dienst. Volgens de GEAS wordt hij te heet, waarna hij in een error (4) springt. Na het resetten is de CV wel weer te gebruiken. Afgelopen 2-3 maand nu een aantal keer gebeurd, dus op zich kan ik nog wel even op deze manier verder, maar moet ik wel opzoek naar een nieuwe.
Situatie:
Tussenwoning van 100m2 woonoppervlakte, gebruik ongeveer 900m3 gas, beneden volledig vloerverwarming en boiler in de keuken, radiatoren op de eerste verdieping (die we zelf overigens nooit gebruiken), badkamer niks bijzonders w.b.t. watergebruik.
We hebben nu een CW3, dus je zou zeggen dat dit weer voldoende moet zijn, maar het prijsverschil met CW4 vind ik minimaal.
Op zich vind ik het interessant om te investeren in een warmtepomp, maar ik verwacht niet dat we hier nog 5 jaar wonen, dus financieel gezien geen slimme zet. Zelf denk ik eerder aan een jaar of 2-3.
Welk merk en CW klasse adviseren jullie in mijn situatie?
Situatie:
Tussenwoning van 100m2 woonoppervlakte, gebruik ongeveer 900m3 gas, beneden volledig vloerverwarming en boiler in de keuken, radiatoren op de eerste verdieping (die we zelf overigens nooit gebruiken), badkamer niks bijzonders w.b.t. watergebruik.
We hebben nu een CW3, dus je zou zeggen dat dit weer voldoende moet zijn, maar het prijsverschil met CW4 vind ik minimaal.
Op zich vind ik het interessant om te investeren in een warmtepomp, maar ik verwacht niet dat we hier nog 5 jaar wonen, dus financieel gezien geen slimme zet. Zelf denk ik eerder aan een jaar of 2-3.
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Als CW3 al die jaren voldoende was, is het advies CW3.
@BoschR
Lijkt me de ideale huis situatie voor een warmtepomp, ook al woon je er nog maar 3 jaar. (verkoop argument energie rekening?)
https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler
PV + WP = win/win... (ook na het saldeertijdperk)
Wel ff zelf doen...met fotos voor de subsidieaanvraag
Lijkt me de ideale huis situatie voor een warmtepomp, ook al woon je er nog maar 3 jaar. (verkoop argument energie rekening?)
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2018 15:57 ]
Off topic
[ Voor 92% gewijzigd door Supertip op 23-06-2018 17:15 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Off topic
[ Voor 96% gewijzigd door Supertip op 23-06-2018 17:16 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
@Supertip
Nutteloos?
Het is "straks" juist de bedoeling je energie direkt op te maken. (salderen voor de meter)
Terugleveren krijg je minder voor, dan nuttig inzetten in je eigen verbruik
En als je gas gascontract opzegt, bespaar je al 150 euro vastrecht per jaar.
TVT WP boiler van 1 jaar ( jaja... zonder de overstapbonussen die er ooit af zullen gaan)
Nutteloos?
Het is "straks" juist de bedoeling je energie direkt op te maken. (salderen voor de meter)
En als je gas gascontract opzegt, bespaar je al 150 euro vastrecht per jaar.
TVT WP boiler van 1 jaar ( jaja... zonder de overstapbonussen die er ooit af zullen gaan)
Zo zou ik ook redeneren (verkoopargument), maar veel mensen die ik dit voorleg in een zonnepanelen situatie hebben hier ook hun twijfels bij (gek genoeg!).AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 15:51:
@BoschR
Zou ook graag veel zelf willen doen. PV ging met jou hulp inderdaad prima (erg blij mee), maar een WP installeren zelfstandig doen is voor mij veel te next level. Helaas te weinig (geen) verstand van dit soort installaties en overzie de situatie totaal niet.
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Off topic
[ Voor 98% gewijzigd door Supertip op 23-06-2018 17:17 ]
@BoschR
Het komt eigenlijk neer op 2 flexibele slangen eraan en stroom erop.... (met een knipoog)
Dat kan toch iedereen?
Nou beoordeel zelf: http://aquarea.smallsolut...nstallation_der_MDC05f3e5
en Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Edit: maar dit topic ging over cv ketels dus....laat ik het erbij
Het komt eigenlijk neer op 2 flexibele slangen eraan en stroom erop.... (met een knipoog)
Dat kan toch iedereen?
Nou beoordeel zelf: http://aquarea.smallsolut...nstallation_der_MDC05f3e5
en Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Edit: maar dit topic ging over cv ketels dus....laat ik het erbij
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2018 16:42 ]
Ik ben voor de ATAG gegaan. Die hangt hier inmiddels 2 weken. Reden: laag minimum vermogen en goed modulerend. Goede verhalen over gehoord en ook gelezen. Ik heb de ATAG icm de ATAG one thermostaat. Lijkt mij uiteindelijk toch de beste combo dan met een nest aan te sturen.begintmeta schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 22:26:
[...]
Ik twijfel bij een gemiddeldformaat normaalgeisoleerde radiatorverwarmde tussenwoning bewoond door 4 personen met een huidig (VR-ketel![]()
![]()
) gasverbruik van ~1050m3/jaar ook tussen min of meer die CW4-toestellen, concreet ATAG i28EC, Remeha Tzerra M 28c Plus en Vaillant ecoTEC plus VHR 25-30/5-5.
Maakt het nog veel uit/wat zijn punten die ik bij mijn afweging zeker niet uit het oog moet verliezen?
Ik ben benieuwd wat mijn verbruik straks is als we de winter periode ingaan.
Succes met je zoektocht!
Het blijft juist ook straks wenselijk om je productieoverschot te delen via het net.AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 16:29:
@Supertip
Nutteloos?
Energie verbruiken omdat je het over hebt is en dan bijvoorbeeld water direct gaan verwarmen is echt zinloos.
@TWyk
Dus zonnecollectoren/boiler vind jij ook zinloos?
Die maken ook van zon energie, warm water.
Wat is er mis om met een warmtepomp warm water te maken overdag als zonnepanelen voldoende leveren? (wel mijn hele verhaal lezen he?)
Dus zonnecollectoren/boiler vind jij ook zinloos?
Die maken ook van zon energie, warm water.
Wat is er mis om met een warmtepomp warm water te maken overdag als zonnepanelen voldoende leveren? (wel mijn hele verhaal lezen he?)
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2018 06:15 ]
Ik heb net ook zo'n 17 jaar oude Nefit Ecomline laten vervangen door een Remeha Calenta Ace 28c CW4. Het verschil tussen CW3 en CW4 is zeker de moeite waard. CW5 lijkt mij in de meeste gevallen overkill. Sinds ik de Remeha heb kan ik op 2 plaatsen tegelijk warm water tappen (2 douches, of 1 douche en ww in de keuken) Iets wat met de Nefit niet mogelijk was. En dit terwijl het leidingwerk zeker niet optimaal is (Veel 15mm, maar ook 12 mm) Kortom, ga voor een CW4 ketel.BoschR schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:42:
We konden er op wachten, onze CV (Nefit Ecomline HR combi, CW3) is aan vervanging toe na 15-16 jaar dienst. Volgens de GEAS wordt hij te heet, waarna hij in een error (4) springt. Na het resetten is de CV wel weer te gebruiken. Afgelopen 2-3 maand nu een aantal keer gebeurd, dus op zich kan ik nog wel even op deze manier verder, maar moet ik wel opzoek naar een nieuwe.
Situatie:
Ik heb maar 2 warmwater tappunten die de CV moet voorzien van water, in de keuken hebben we een boiler. Ik weet niet echt wat de nadelen zijn als je een klasse hoger neemt, maar kan me iets voorstellen als "minder efficient"?connos schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:29:
[...]
Ik heb net ook zo'n 17 jaar oude Nefit Ecomline laten vervangen door een Remeha Calenta Ace 28c CW4. Het verschil tussen CW3 en CW4 is zeker de moeite waard. CW5 lijkt mij in de meeste gevallen overkill. Sinds ik de Remeha heb kan ik op 2 plaatsen tegelijk warm water tappen (2 douches, of 1 douche en ww in de keuken) Iets wat met de Nefit niet mogelijk was. En dit terwijl het leidingwerk zeker niet optimaal is (Veel 15mm, maar ook 12 mm) Kortom, ga voor een CW4 ketel.
Kan je het op de energierekening trouwens merken dat je nu een nieuwere CV hebt?
@AUijtdehaag Als het echt zo makkelijk was, was de keuze al een stuk makkelijker

Zou je die boiler er in de keuken niet uit kunnen gooien? Dat gaat zeker schelen. Ik zie dat douchebeurten zo'n 30% minder gas gebruiken, vermoedelijk doordat de Calanta ook terug moduleert op tapwater. Het zal vast wel iets schelen in de kosten op CV gebruik, maar dat moet ik nog afwachten. Zo lang je ketel maar voldoende kan terug moduleren op CV hoeft een klasse hoger niet minder efficiënt te zijn.BoschR schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:53:
[...]
Ik heb maar 2 warmwater tappunten die de CV moet voorzien van water, in de keuken hebben we een boiler. Ik weet niet echt wat de nadelen zijn als je een klasse hoger neemt, maar kan me iets voorstellen als "minder efficient"?
Kan je het op de energierekening trouwens merken dat je nu een nieuwere CV hebt?
Zelf heb ik destijds ook voor de Remeha Calenta gekozen. Maar er zijn ook goedkopere Remeha's en andere merken die prima zijn. Je kunt ook kiezen voor een in jouw buurt betrouwbare installateur die het door hem gevoerde merk levert.
Qua CW3 of 4 maakt het qua energieverbruik niet uit wat je neemt. Beide verstoken dezelfde hoeveelheid gas om je huis te verwarmen. In principe gaat er geen warmte verloren, behalve datgene wat weglekt via de schoorsteen en door slechte isolatie.
Waar je wel op kunt letten is dat het minimale vermogen zo laag mogelijk is. Idealiter beneden de 5 Kw. Dan stook je bij matige buitentemperaturen ook nog efficiënt en pendelvrij.
Qua CW3 of 4 maakt het qua energieverbruik niet uit wat je neemt. Beide verstoken dezelfde hoeveelheid gas om je huis te verwarmen. In principe gaat er geen warmte verloren, behalve datgene wat weglekt via de schoorsteen en door slechte isolatie.
Waar je wel op kunt letten is dat het minimale vermogen zo laag mogelijk is. Idealiter beneden de 5 Kw. Dan stook je bij matige buitentemperaturen ook nog efficiënt en pendelvrij.
Ik neig op dit moment het meeste naar keuze voor dat model van ATAG, verwacht vandaag&morgen antwoord op wat offerteaanvragen. (in dat kader vind ik interessant wat jij in totaal hebt betaald (€1386 (inclusief montage/servicecontracten...)?))albert04 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:32:
[...]
Ik ben voor de ATAG gegaan. Die hangt hier inmiddels 2 weken. Reden: laag minimum vermogen en goed modulerend. Goede verhalen over gehoord en ook gelezen. Ik heb de ATAG icm de ATAG one thermostaat. Lijkt mij uiteindelijk toch de beste combo dan met een nest aan te sturen.
Ik ben benieuwd wat mijn verbruik straks is als we de winter periode ingaan.
Succes met je zoektocht!
Verder ben ik me toch aan het afvragen of al het huidige HR-glas vervangen door HR++ en de klassieke radiatoren door wandmontage-convectorradiatoren vervangen een verstandige aanvullende stap is (glas vervangen sowieso natuurlijk), waarbij eventueel met een L-W warmtepomp stoken& elektrisch warm water een reele optie wordt (al zie ik ~60dB geluid wat minder zitten).
@begintmeta Ik heb hem bij ATAGWarmte besteld. Bij hen krijg je de ATAG One ook gratis. Het lijkt veel, maar servicecontract van 2 jaar zit er bij in. Bij anderen concurrenten dien je een ook een servicecontract te nemen, maar dat is dan exclusief van het totale prijs. Ik heb zelf een overzicht gemaakt van diverse ketels en wat de aanschafkosten zijn maar ook de kosten over 15 jaar inclusief all-in servicecontract. Daarnaast moet je ook opletten op de extra kosten die sommigen meerekenen zoals het vervangen van de rookgasafvoer of aanpassing leidingen (dat laatste zal niet snel gebeuren) Rookgasafvoer zat in de prijs, net als de installatiekosten en de thermostaat.
Al met al vond ik het toch een redelijke prijs, als je het vergelijkt met CVTotaal.
Al met al vond ik het toch een redelijke prijs, als je het vergelijkt met CVTotaal.
Heb 2 jaar geleden gekozen voor een i28C en ben er heel tevreden over. Nu ga ik verhuizen en daar moet de cv ketel ook vervangen worden (15 jaar oud) ben van plan om de i28ec te kopen.
Als ik dan toch een minpuntje moet noemen atag gebruikt een eigen opentherm communicatie waardoor niet elke Thermostaat modulerend met de ketel werkt.
Als ik dan toch een minpuntje moet noemen atag gebruikt een eigen opentherm communicatie waardoor niet elke Thermostaat modulerend met de ketel werkt.
Dank jullie voor het delen van jullie ervaringen met de i28(E)C.
Ik dacht dat op de print twee aansluitingen zouden zijn, een voor de proprietaire interface van ATAG en een voor OpenTherm... op zich wilde ik dan toch maar de ATAG ONE gaan gebruiken, maar misschien toch maar nog eens beter kijken, want het is toch wel aardig de optie te hebben OpenTherm te kunnen gebruiken.schumi1986 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:05:
...
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 26-06-2018 21:19 ]
Op de printplaat zitten 2 aansluitingen.begintmeta schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:19:
Dank jullie voor het delen van jullie ervaringen met de i28(E)C.
[...]
Ik dacht dat op de print twee aansluitingen zouden zijn, een voor de proprietaire interface van ATAG en een voor OpenTherm... op zich wilde ik dan toch maar de ATAG ONE gaan gebruiken, maar misschien toch maar nog eens beter kijken, want het is toch wel aardig de optie te hebben OpenTherm te kunnen gebruiken.
1. On/off
2. Aansluiting voor de atag one
Daarnaast zit er een kleine module bij om bepaalde thermostaten modulerend te laten werken. in de handleiding staat de Wize en de Round als voorbeeld.dit noemen ze opentherm Low power Nog Wat.. (eigen ontworpen opentherm van atag)
Toon werkt alleen aan/uit*
Nest V3 soms modulerend*
Tado werkt perfect.
*Toon en Nest ervaringen van 2 jaar geleden misschien is er in de tussentijd wat veranderd.
De atag one is een mooie maar vrij beperkte Slimme thermostaat.
Dat is ook een van de redenen om toch voor de ATAG One te gaan. Ik wou graag een Nest, maar omdat Nest "universeel" is en erg mooi is, heeft het echter beperkte opties als je het vergelijkt bij een thermostaat van dezelfde leverancier als van de ketel zelf. Je ziet toch iets meer dan op een "universele" thermostaten.
ATAG One staat niet goed in de reviews, voornamelijk de reviews van de app zijn ze redelijk negatief. Meesten hebben namelijk een connectie probleem met de thermostaat. Hij hangt hier inmiddels al bijna een maand en tot nu heb ik geen problemen gehad met de app of thermostaat. Thermostaat werkt opzich wel lekker vlotjes en is makkelijk in te regelen. Dit kan ook via de app of via de portal (web). De portal heeft nog iets van logging. Hierin heb je een overzicht van het gebruik van aantal dagen.
Qua uiterlijk is de Nest of Tado stuk beter, maar van de ATAG wel acceptabel (voor mij dan)
Helaas ondersteunt ATAG One geen IFTTT. Gelukkig wel te koppelen aan Domoticz (ik weet niet of je dit belangrijk vind) Daarin is ie wel wat beperkt in helaas.
ATAG One staat niet goed in de reviews, voornamelijk de reviews van de app zijn ze redelijk negatief. Meesten hebben namelijk een connectie probleem met de thermostaat. Hij hangt hier inmiddels al bijna een maand en tot nu heb ik geen problemen gehad met de app of thermostaat. Thermostaat werkt opzich wel lekker vlotjes en is makkelijk in te regelen. Dit kan ook via de app of via de portal (web). De portal heeft nog iets van logging. Hierin heb je een overzicht van het gebruik van aantal dagen.
Qua uiterlijk is de Nest of Tado stuk beter, maar van de ATAG wel acceptabel (voor mij dan)
Helaas ondersteunt ATAG One geen IFTTT. Gelukkig wel te koppelen aan Domoticz (ik weet niet of je dit belangrijk vind) Daarin is ie wel wat beperkt in helaas.
Ik denk dat ik genoeg zou hebben aan een ATAG One, het systeem dat ik anders zou nemen/had genomen is vermoedelijk Tado.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 27-06-2018 11:49 ]
Iedereen hangt heel erg aan Opentherm, het is een no brainer. Maar eigenlijk is OT het meest geschikt voor een gemiddelde situatie. Dat is de reden dat het protocol vaak door leveranciers van ketels wordt veranderd. Het past eigenlijk niet bij zeer goed geïsoleerde huizen. Dat is de reden dat Atag een eigen implementatie heeft.
Ga je voor die ketel, neem dat ook die thermostaat. Dan zal die in gevallen die net buiten "het gemiddelde" vallen, efficiënter stoken.
Ga je voor die ketel, neem dat ook die thermostaat. Dan zal die in gevallen die net buiten "het gemiddelde" vallen, efficiënter stoken.
Zelf heb ik een CW4 ketel nodig en een redelijk geïsoleerd jaren 30 hoekhuis. Plan is om de rest van het huis ook te isoleren 6+cm PIR en voor vloerverwarming te gaan m.u.v. de slaapkamers. Daar blijft een radiator hangen met electrische vloerverwarming als backup.
Ik wissel erg vaak van keuze qua ketel, maar denk nu aan een Intergas HRE 28/24. Goedkoop in aanschaf en onderhoud als het goed is. Werkt ook samen met OpenTherm. De Calenta 28C is een 2e keus, maar weet niet of die de meerprijs van €200 waard is, ook omdat de terugverdientijd kort moet zijn. De Calenta kan wel verder terug moduleren (5,6 ipv 7,6kW) en levert 13,7l/min ipv 12,5l/min bij 40 graden.
De HReco is €150 duurder voor iets van 5% beter rendement op WW. Die €150 kan ik beter investeren in warmte terug winnen via de douche afvoer denk ik.
edit: een Tzerra Plus 28c is misschien toch niet zo'n gek idee. Moduleert beter terug (6,1kW) en 13l/min water. De ketel is nogal plastic fantastic, maar ik kom weinig klachten tegen. OpenTherm werkt ook goed.
Ik wissel erg vaak van keuze qua ketel, maar denk nu aan een Intergas HRE 28/24. Goedkoop in aanschaf en onderhoud als het goed is. Werkt ook samen met OpenTherm. De Calenta 28C is een 2e keus, maar weet niet of die de meerprijs van €200 waard is, ook omdat de terugverdientijd kort moet zijn. De Calenta kan wel verder terug moduleren (5,6 ipv 7,6kW) en levert 13,7l/min ipv 12,5l/min bij 40 graden.
De HReco is €150 duurder voor iets van 5% beter rendement op WW. Die €150 kan ik beter investeren in warmte terug winnen via de douche afvoer denk ik.
edit: een Tzerra Plus 28c is misschien toch niet zo'n gek idee. Moduleert beter terug (6,1kW) en 13l/min water. De ketel is nogal plastic fantastic, maar ik kom weinig klachten tegen. OpenTherm werkt ook goed.
[ Voor 17% gewijzigd door quazar op 10-07-2018 22:00 ]
Ik zag onlangs dat wanneer je je vloer isoleert met 10cm schuim, je niet alleen een betere isolatiewaarde krijgt maar ook een betere score op je energielabel. Dat zou net het verschil tussen B of C kunnen zijn.quazar schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:48:
Zelf heb ik een CW4 ketel nodig en een redelijk geïsoleerd jaren 30 hoekhuis. Plan is om de rest van het huis ook te isoleren 6+cm PIR en voor vloerverwarming te gaan m.u.v. de slaapkamers.
Bij de Calenta kun je alle instellingen op de ketel zelf doen. Dat is handig als je een ander merk thermostaat hebt. Of dat op de Intergas ook kan weet ik niet.
[ Voor 13% gewijzigd door bert pit op 12-07-2018 13:13 ]
Iemand advies voor een bedrijf in regio Den Haag welke nog een Agpo Econpact 127c
een onderhoudsbeurt durft te geven ?
Heb er eerder dit jaar 2 benaderd, en beide durven hun handen er niet aan te branden.
Huis is uit 2002, de ketel idem dito
Wij wonen er sinds eind 2016, vorige eigenaar gaf aan onderhoud ‘wel eens een keer’ te hebben laten gedaan (dacht ie)... geen sticker of rapportje te vinden.
De gemeente bood toendertijd een gratis ketelcheck aan, en we hebben dit toen laten doen
Monteur kwam langs, en schrok zich gelijk een hoedje toen het een Agpo was
Hij wilde eigenlijk niet eens de kap eraf halen
Hij heeft visueel eea. gecontroleerd, maar verder ging ie niet
Durfde niks los te halen, etc
Achteraf wel te horen gekregen dat ie er best schoon uit zag voor zo’n oudje.
Dat is dan over enige tijd 2 jaar geleden, en was dus geen echte onderhoudsbeurt (wel een sticker met datum)
De ketel levert eigenlijk perfect warm water, bijvullen hebben we 2 of 3x gedaan, en 2x buisje met wat gruis leeg laten lopen en schoongemaakt (1e keer nalv. storingscode, dat was in 2016)
Verwarmen hebben we wel twijfels over, heel vaak hebben we het gewoon koud in de woonkamer.
Ook opwarmen duurt heel lang (> 2.5 uur is geen uitzondering)
Met wat kleine aanpassingen aan de instellingen (bijv. cv vermogen van 80 naar 100%) is het wel ietsje beter, maar nog steeds voelt het koud aan en gaat het traag.
Radiatoren zijn soms wel heet, soms heel flauwtjes warm... dit zal mogelijk met het moduleren te maken hebben?
Dit was overigens zowel in aan/uit met een ‘analoge’ ronde honeywell thermostaat,
als met de huidige Nest v3 met Opentherm, dus in dat opzicht snap ik het al niet helemaal
Boven verdieping is daarentegen vaak een sauna
Dus wellicht is de ketel gewoon prima, of wellicht is ie toch niet helemaal jofel.
Kan niet echt verklaren waarom boven wel ok, maar beneden niet.
Wellicht een ander probleem ?
Ketel hangt overigens beneden, huis is +/- 142m2/445m3
Verbruik tussen de 1250 en 1400m3 per jaar, en we zijn met z’n 2-en
Heb er eerder dit jaar 2 benaderd, en beide durven hun handen er niet aan te branden.
Wij wonen er sinds eind 2016, vorige eigenaar gaf aan onderhoud ‘wel eens een keer’ te hebben laten gedaan (dacht ie)... geen sticker of rapportje te vinden.
De gemeente bood toendertijd een gratis ketelcheck aan, en we hebben dit toen laten doen
Dat is dan over enige tijd 2 jaar geleden, en was dus geen echte onderhoudsbeurt (wel een sticker met datum)
De ketel levert eigenlijk perfect warm water, bijvullen hebben we 2 of 3x gedaan, en 2x buisje met wat gruis leeg laten lopen en schoongemaakt (1e keer nalv. storingscode, dat was in 2016)
Verwarmen hebben we wel twijfels over, heel vaak hebben we het gewoon koud in de woonkamer.
Met wat kleine aanpassingen aan de instellingen (bijv. cv vermogen van 80 naar 100%) is het wel ietsje beter, maar nog steeds voelt het koud aan en gaat het traag.
Radiatoren zijn soms wel heet, soms heel flauwtjes warm... dit zal mogelijk met het moduleren te maken hebben?
Dit was overigens zowel in aan/uit met een ‘analoge’ ronde honeywell thermostaat,
als met de huidige Nest v3 met Opentherm, dus in dat opzicht snap ik het al niet helemaal
Dus wellicht is de ketel gewoon prima, of wellicht is ie toch niet helemaal jofel.
Zoek ook een combiketel.
Dit is de situatie;
Oud huis (eind 19de eeuw), wel aangepast. Niet groot, ong 300 m3.
3 slaapkamertjes, woonkamer 5x7, aanbouw keuken en douche.
In de wk staat een palletkachel, sfeer, maar ook warmte.
3 ww punten ; keuken, badkamer wastafel, stort- of regendouche.
Verder in elke slaapkamer een radiator.
Ik wil dus een HR Combiketel aanschaffen. Moet daarvoor kleine verbouwing doen, maar dat is niet zo erg.
2 vragen
CW4 of CW5 voor mijn situatie
Wat is een goede ketel die ik ook kan uitlezen/aansturen met mijn domotica (vnl. een Smartthings en een Google Home met allerlei spul er op)
Dit is de situatie;
Oud huis (eind 19de eeuw), wel aangepast. Niet groot, ong 300 m3.
3 slaapkamertjes, woonkamer 5x7, aanbouw keuken en douche.
In de wk staat een palletkachel, sfeer, maar ook warmte.
3 ww punten ; keuken, badkamer wastafel, stort- of regendouche.
Verder in elke slaapkamer een radiator.
Ik wil dus een HR Combiketel aanschaffen. Moet daarvoor kleine verbouwing doen, maar dat is niet zo erg.
2 vragen
CW4 of CW5 voor mijn situatie
Wat is een goede ketel die ik ook kan uitlezen/aansturen met mijn domotica (vnl. een Smartthings en een Google Home met allerlei spul er op)
Soms gaat een ketel langer mee zonder flinke onderhoudsbeurt dan elk jaar weer iets.MadDog2K schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:28:
Iemand advies voor een bedrijf in regio Den Haag welke nog een Agpo Econpact 127c
Als je zelf regelmatig het e.e.a controleert en geen negatieve veranderingen constateert kan het lang aan.
Controleer regelmatig de cv-waterdruk en expansievat (tikken op de bovenste helft ervan moet een iets ander geluid geven dan de onderste helft). Het buisje met gruis moet je ook controleren en legen, maar het is niet erg als daar water in staat.
Als je wat handiger bent kan je zelf de kap van de ketel halen en controleren of er geen waterlekkages zijn. Als je dat doet, dan ben je al een aardig eind op weg.
Kijk eens wat voor (storings)code de ketel aangeeft als de radiatoren lauw zijn en de kamer nog niet op temperatuur is.Verwarmen hebben we wel twijfels over, heel vaak hebben we het gewoon koud in de woonkamer.
Mogelijk is de capaciteit van de radiatoren veel te laag, wat vaak voorkomt in nieuwbouwwoningen.
Heb je toevallig lage-temperatuurverwarming-radiatoren hangen? Zo ja, waarschijnlijk hangt er maar zo'n 4KW aan vermogen terwijl je ongeveer 12KW moet hebben om het in een uurtje warm te krijgen....
Misschien is het beter om specifiek voor jouw situatie een apart topic voor te openen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Bij een 16 jaar oude ketel kun je denk ik beter kijken voor een nieuwe.MadDog2K schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:28:toon volledige bericht
Als je radiatoren soms heet en soms koud zijn terwijl je probeert te verwarmen is er wel iets mis.
Check of je themostaat goed is aangesloten. Opentherm moet op pin 9 en 10. Met een brug tussen 5 en 6 (pin 1 is helemaal rechts).
Check of je radiatoren goed ontlucht zijn.
Als je radiatoren niet in serie staan: kijk eens naar waterzijdig inregelen. Dan wordt iig de slaapkamer niet heet terwijl de woonkamer koud blijft.
Mijn ketel deed dat toen m’n 3-wegklep een nieuwe cartridge nodig had.MadDog2K schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:28:toon volledige bericht
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Algemeen Groot Probleem Object worden die dingen ook wel eens genoemd. Onderhoudsmonteurs zijn er niet blij mee omdat onderhoud 2x zoveel tijd vergt en dat ding met zwarte kit weer dichtgemaakt moet worden.
Maar ja, dat bedrijf met die grote F heeft ze destijds massaal geplaatst bij projecten, bij plaatsing wordt alleen gekeken naar de aanschafprijs en de specs op papier, het onderhoud komt later wel een keer.
Maar ja, dat bedrijf met die grote F heeft ze destijds massaal geplaatst bij projecten, bij plaatsing wordt alleen gekeken naar de aanschafprijs en de specs op papier, het onderhoud komt later wel een keer.
Ik kende dat hele Remeha merk niet, wat is er zo goed aan als men een Combiketel zoekt, dat velen dat nemen?
de tweakbaarheid, en je zit op tweakers 
(en daarnaast moduleert ie verder terug dan de meeste concurrenten en geeft ie evenveel of meer warm water dan zn concurrenten)
(en daarnaast moduleert ie verder terug dan de meeste concurrenten en geeft ie evenveel of meer warm water dan zn concurrenten)
[ Voor 63% gewijzigd door jorisjan op 23-07-2018 13:56 ]
Remeha is gewoon een van de grote bekende ketelmerken in Nederland. Produceert al jaren fatsoenlijke ketels.
Overigens is de Tzerra Remeha's antwoord op de goedkope projectketeltjes. Ze zetten daarbij in op goedkopere ketels met makkelijker onderhoud, maar als er iets kapot gaat mag je dure modules vervangen ipv losse onderdelen.
Overigens is de Tzerra Remeha's antwoord op de goedkope projectketeltjes. Ze zetten daarbij in op goedkopere ketels met makkelijker onderhoud, maar als er iets kapot gaat mag je dure modules vervangen ipv losse onderdelen.
Ik heb net een Remeha Calenta Ace laten plaatsen. Ik zit nu de gebruiksaanwijzing door te spitten. Maar ik kan nergens vinden hoe ik het WW op de Eco stand zet. Het enige wat ik kan bedenken is dat dat via het ingebouwde klokprogramma gaat. Ik had verwacht dat daar gewoon een instelling voor was.
Wat ik wel begrepen heb is dat ik dan in mijn Tado thermostaat de WW regeling moet uitschakelen
Wat ik wel begrepen heb is dat ik dan in mijn Tado thermostaat de WW regeling moet uitschakelen
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
https://www.remeha.nl/-/m...iding-calenta-ace-40l.pdfOrtep schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:05:
Ik heb net een Remeha Calenta Ace laten plaatsen. Ik zit nu de gebruiksaanwijzing door te spitten. Maar ik kan nergens vinden hoe ik het WW op de Eco stand zet.
Pagina 68/69
Je kunt per dag per uur de ECO stand aan of uit zetten. Dus als je altijd door de week rond 0700 onder de douche staat kun je het aanzetten voor meer comfort. Daarna weer automatisch uit. Helemaal uit kan ook natuurlijk.
Ik vraag me af in hoeverre/wanneer wisselen tussen eco- en comfortstand voor warm water minder efficiënt zou worden dan voortdurend comfort.
Verder moet ik duidelijk nog eens naar de radiatoren kijken.
Verder moet ik duidelijk nog eens naar de radiatoren kijken.
Even rekenen: als er voortdurend water op temperatuur gehouden moet worden, kost dat onnodig gas. Ik meen dat iemand een keer gemeten had dat dat 0,2 m3 gas per dag kost, dat is per jaar 72 m3. Ik denk dat je je per douchebeurt 5 liter water bespaart dat anders koud wegloopt. Dat is voor een gemiddeld gezin 4X per dag douchen 20 liter X 365 dagen is 7,2 m3.
De kosten voor comfort met extra gas zijn dan circa 50 Euro en zonder comfort extra water circa 10 Euro. (ronde getallen).
De kosten voor comfort met extra gas zijn dan circa 50 Euro en zonder comfort extra water circa 10 Euro. (ronde getallen).
Ik heb de WW alleen voor mijn badkamer. In de praktijk staat hij als hij op de comfort stand staat 23.30 van de 24.00 uur voor niets de zaak warm te houden. En al ik ga douchen vindt ik het niet erg om 15 seconden extra te wachten tot er warm water is. Het is er anders ook niet direct.begintmeta schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:27:
Ik vraag me af in hoeverre/wanneer wisselen tussen eco- en comfortstand voor warm water minder efficiënt zou worden dan voortdurend comfort.
Wat ik er van begreep is dat je op jaar basis alleen voor het warm houden rond de 80 kuub gas kwijt bent. Dat is 7% van mijn totale gebruik. Dat vind ik nogal wat.
Nu neem ik aan dat je in de wintermaanden eigenlijk niet warm hoeft te houden. De ketel staat dan immers ook je huis te verwarmen. Dus je krijgt de WW comfort er gratis bij, zelfs al staat hij op eco. Ga je dan ook de nachten nog uitschakelen voor comfort dan ben je toch al snel 30 kuub gas aan het affakkelen voor een paar seconden korter wachten. Geen wereld verschil, maar 3% hier, 2% daar 5% ergens anders. Allemaal niet echt wereldschokkend. Maar samen telt het aardig op
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Weet niet of Remeha ook zo werkt, bij Intergas heb je 3 opties: aan, uit of eco. Bij eco wordt een patroon ingeleerd over een bepaalde periode. Als je elke week hetzelfde leefpatroon hebt is de wisselaar gewoon altijd warm als jij wilt douchen.
Ik heb het uitgezet overigens, het is nog steeds gasverspilling
Ik weet het wel, zo werkt het niet. Bij de Remeha Calenta Ace kun je per dag per uur de ECO stand aan of uit zetten. Dat is best handig, maar ik zou toch kiezen voor uitzetten._JGC_ schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:16:
Weet niet of Remeha ook zo werkt, bij Intergas heb je 3 opties: aan, uit of eco. Bij eco wordt een patroon ingeleerd over een bepaalde periode. Als je elke week hetzelfde leefpatroon hebt is de wisselaar gewoon altijd warm als jij wilt douchen.
Ik heb een woning van 819 m3 (200 m2) en de cv ketel is 14 jaar oud en vertoond kuren. Als ik een nieuwe ga kopen, waar moet ik dan op letten? Ik ben wel een fan van Nefit maar als ik bij m'n cv bedrijf kijk is hun beste de Trendline Aquapower 2 (30 kw cw 6).
Als ik goed lees dan is 30 kw wel echt het minimum voor mijn woning.. maar zegt kw nou echt alles over een ketel? Dat ding is €2200 met montage terwijl ik bijv. een Intergas zie van €1500 die 40 kw is. Betekent het dan dat die Intergas meer vermogen heeft of is het net als een stofzuiger, het zegt meer over het stroomverbruik dan de zuigkracht? Maar liever een goede winterjas dan intergas.... dus heb die liever niet. En het interesseert me eerlijk gezegd ook niet zoveel dat ik een bad vul en kan douchen tegelijk, ik vind het belangrijker dat m'n huis goed en snel warm wordt. Heb ook gedeeltelijk vloerverwarming (denk maar zo'n 50 m2).
Als ik goed lees dan is 30 kw wel echt het minimum voor mijn woning.. maar zegt kw nou echt alles over een ketel? Dat ding is €2200 met montage terwijl ik bijv. een Intergas zie van €1500 die 40 kw is. Betekent het dan dat die Intergas meer vermogen heeft of is het net als een stofzuiger, het zegt meer over het stroomverbruik dan de zuigkracht? Maar liever een goede winterjas dan intergas.... dus heb die liever niet. En het interesseert me eerlijk gezegd ook niet zoveel dat ik een bad vul en kan douchen tegelijk, ik vind het belangrijker dat m'n huis goed en snel warm wordt. Heb ook gedeeltelijk vloerverwarming (denk maar zo'n 50 m2).
[ Voor 13% gewijzigd door YoshiBignose op 24-09-2018 10:14 ]
Facts don't care about your feelings
Wat heb je nu hangen, hoeveel kw?YoshiBignose schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:13:
Ik heb een woning van 819 m3 (200 m2) en de cv ketel is 14 jaar oud en vertoond kuren. Als ik een nieuwe ga kopen, waar moet ik dan op letten? Ik ben wel een fan van Nefit maar als ik bij m'n cv bedrijf kijk is hun beste de Trendline Aquapower 2 (30 kw cw 6).
Waarom vergelijken met Intergas als je die toch afzeikt?
CV ketels gebruiken bijna geen stroom meer maar gas
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Iemand hier met een Intergas HRE 36/30 die gebruik maakt dan de mogelijkheid om twee zones en dus met twee thermostaten te werken? Paragraaf 5.1.3 op pagina 15: https://www.heluto.nl/ima...nstallatievoorschrift.PDF
Met installatie van deze ketel is een nieuwe Nest V3 geplaatst waardoor ik een Nest V1 over heb (enkel aan/uit). Ik zou natuurlijk kunnen overwegen om deze in te zetten om te gaan werken met twee zones.
Met installatie van deze ketel is een nieuwe Nest V3 geplaatst waardoor ik een Nest V1 over heb (enkel aan/uit). Ik zou natuurlijk kunnen overwegen om deze in te zetten om te gaan werken met twee zones.
Beetje lastig ding stroomverbruik, als je ketel terug moduleerd naar minimale stook en pruttelt zo uren per dag.klump4u schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:53:
[...]
Met een verbruik van 150w totaal, heb je per jaar toch een serieuze optelsom in de kWh.
Ik vind het ver terug moduleren eigenlijk onzin, laat hem afslaan door de laagste parameter te verwijderen.
24 kw, maar ze hadden een open haard dus gebruikten het volgens mij niet zoveel. Ik bedoel de vergelijking met een stofzuiger alleen omdat ze het gebruiken als vermogen. Een stofzuiger van 2000 watt is niet per se sterker dan eentje van 1500 watt. Geldt dat bij een cv ketel ook?klump4u schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:53:
[...]
Wat heb je nu hangen, hoeveel kw?
Waarom vergelijken met Intergas als je die toch afzeikt?
nop, als een ketel zegt ik ben XX kW dan is hij ook XX kW (voor vrijwel 99,9% van de ketels)YoshiBignose schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:37:
[...]
24 kw, maar ze hadden een open haard dus gebruikten het volgens mij niet zoveel. Ik bedoel de vergelijking met een stofzuiger alleen omdat ze het gebruiken als vermogen. Een stofzuiger van 2000 watt is niet per se sterker dan eentje van 1500 watt. Geldt dat bij een cv ketel ook?
maar om tap water te maken (voor douche/bad/kraan) daar heb je veel kW voor nodig.
(tussen de +/- 20 tot 30kW)
om je huis te verwarmen heb je vaak maar 1/5 van dat aantal kW nodig.
(veel ketels doen dit +/- met 5,5kW, zwaardere ketels met +/- 7,5kW)
douche/bad/kraan is veel energie in korte tijd, huis verwarmen liever lekker veel verspreid over de dag, dat is comfortabeler, een continu warme radiator is toffer als soms een hete radiator.
ik kan mijn huis al verwarmen met maar +/-3kW, dit doe ik met een 1,4kW warmtepomp, en dan als het echt koud word duwt de gasketel er met 5,5kW soms nog een beetje bij.
door dat de 1,4kW als het wat kouder word 24x7 begint te draaien, is de vloerverwarming altijd lekker(is ook zo met radiatoren)
(jouw huis klinkt wat groter als die van mij, dus zal je vast meer kracht nodig hebben, maar dat is ook erg afhankelijk van je isolatie.
isolatie = geniaal.
maar 7,5kW is erg veel om een huis te verwarmen, daar heb je een behoorlijke tocht kot voor nodig, in mijn mening. )
een open haard is trouwens vaker een tocht gat als een verwarming.
vol brandend zijn die vaak maar 4 tot 7 kW.
(hout kachel is wel een ander verhaal.)
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 24-09-2018 19:57 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Uiteindelijk de Nefit Trendline II 30 kw cw 5 genomenmigjes schreef op maandag 24 september 2018 @ 17:28:
[...]
nop, als een ketel zegt ik ben XX kW dan is hij ook XX kW (voor vrijwel 99,9% van de ketels)
maar om tap water te maken (voor douche/bad/kraan) dat heb je veel kW voor nodig.![]()
(tussen de +/- 20 tot 30kW)
om je huis te verwarmen heb je vaak maar 1/5 van dat aantal kW nodig.
(veel ketels doen dit +/- met 5,5kW, zwaardere ketels met +/- 7,5kW)
jep cw5 dat is ongeveer 30kW (net zo als cw6, maar dan heb je vaak een kleine boiler in de gasketel.)YoshiBignose schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:56:
[...]
Uiteindelijk de Nefit Trendline II 30 kw cw 5 genomenPrijs viel me alles mee en dat tapwater vind ik eigenlijk van minder belang. Heb wel 2 badkamers maar dan nog. Wat vervelender is, is als je gaat douchen en iemand gebruikt warm water dat het koud wordt, maar die cv man zei dat ze niet eens konden garanderen dat dat met cw 6 met boiler niet gebeurt vanwege leidinglengte en weet ik het wat. Maar bedankt voor het advies
en netjes een 5,3kW ketel in zijn laagste stand, dat stookt lekker rustig je huis.
dat gaat wel lukken, denk ik dan.
(check ook of je hem kunt aansturen met openterm of nefit zijn modulerende systeem?
meeste ketels werken het beste met de thermostaat van de zelfde fabrikant.
dan loopt hij nog vaker op een rustige stand, en dat is iets zuiniger en comfortabeler.
2 badkamers, tja dat is gewoon moeilijk met gasketels.
een douche gebruikt al snel 9l/m@38 (betekend: 9 liter per minuut op 38 graden)
de ketel die je nu hebt doet 16l/m@40, dus daar tap je dan maar 2x8,5l/m@38 uit, en dat is maar net genoeg voor 2x een douche. (maar 1 douche heeft eigenlijk een kortere leiding dus die krijgt meer water, en zo kun je nog niet 2x tegelijk douchen.
ik heb nu een warmtepomp met een boiler (50l@55), en dan word het nog na verwarmt met gas.
ik kan nu 20l/m@38 tappen, en dan haal je wel 2x een douche met gemak.
ik knal het nu door een regen douche met 2 zijstralers.
( ik kan niet meer als 20l/m@38 doen anders kan het afvoer putje het niet meer aan.
maar na een minuut of 3 is het boilertje wel leeg en moet ik de zijstralers uit zetten.)
dus voor mij geen gas/plof ketel meer in de toekomst.
die ga ik er uitgooien, de warmtepomp stookt een stuk goedkoper als de plofketel.
(ik dek stroom gebruik met terugverdiende zonnepanelen.
en dit nog rustiger als een gasketel, dus nog meer komfoor.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja heb daar even naar gekeken maar vond het nog niet goed genoeg zo'n warmtepomp. Ik heb een woning uit eind jaren 60 met... is geen doen dan. Heb wel 9 zonnepanelen maar dat verbruik je zo (vooral met een elektrische auto). Kijk over een paar jaar wel
Mijn Calenta CW4 kan anders prima 2 douches tegelijk bedienen van WW. Moet er wel bij zeggen dat 1 van de 2 douches een spaardouche is. nl deze:migjes schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:45:
[...]
2 badkamers, tja dat is gewoon moeilijk met gasketels.
een douche gebruikt al snel 9l/m@38 (betekend: 9 liter per minuut op 38 graden)
de ketel die je nu hebt doet 16l/m@40, dus daar tap je dan maar 2x8,5l/m@38 uit, en dat is maar net genoeg voor 2x een douche. (maar 1 douche heeft eigenlijk een kortere leiding dus die krijgt meer water, en zo kun je nog niet 2x tegelijk douchen.)
Ik heb sinds 3 jaar een Nefit Proline NxT HRC 24 CW4 5,7 - 22,8 kW. Deze bevalt tot nu toe prima. Ik lees hier dat vooral de Remeha aanbevolen wordt en dat deze goed te tweaken zou zijn. Maar wat zou je dan missen op de Nefit? En wat zouden de slechte ervaringen zijn?quazar schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:57:
Nefit Proline NxT HRC 30 HR Combiketel 5,3 - 28,5 kW CW5
Er hangt hier nu een Remeha Ace CW4. Na 3 dagen hield de ventilator ermee op. Gelukkig zelfde dag gelixt door Remeha.jan-- schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:00:
[...] Ik lees hier dat vooral de Remeha aanbevolen wordt en dat deze goed te tweaken zou zijn. Maar wat zou je dan missen op de Nefit? En wat zouden de slechte ervaringen zijn?
Er zijn inderdaad erg veel instelmogelijkheden en compatibel met OpenTherm gateway.
Ook met een laptop uit te lezen m.b.v. een kabeltje dat bij Ali €5 kost.
[ Voor 15% gewijzigd door quazar op 02-10-2018 20:31 ]
De "Remeha Calenta Ace 28c 5,6 - 25,5 kW CW4" of de "Remeha Tzerra ACE 28c 6,1-24,8 kW CW4" ?
(de Calenta is ongeveer dubbel zo zwaar)
De Nefit Proline NxT kan ook op OpenTherm.
(de Calenta is ongeveer dubbel zo zwaar)
De Nefit Proline NxT kan ook op OpenTherm.
Anoniem: 1130255
Onze nefit economy hrc ketel heet het begeven en ik ben nu heel erg aan het twijfelen over ATAG i28ec en de i36ec. We hebben het nu niet nodig om meerdere kranen tegelijk open te hebben, gebeurd nu nauwelijks, maar is dit ook handig voor de toekomst? Ons huis is ongeveer 100m2 en 310m3, we hebben een douche en bad in 1. De douche neigt naar stortdouche, maar is het niet helemaal omdat onze vorige ketel dit niet aankon(douche is net nieuw)
Of is het toch handiger om een nefit trendline te doen aangezien we al een nefit easy hebben..
Kiezen is lastig
Iemand advies?
Of is het toch handiger om een nefit trendline te doen aangezien we al een nefit easy hebben..
Kiezen is lastig
Iemand advies?
Qua CV zullen ze beide voldoen, hoewel bij een goed geïsoleerde woning de i28 de voorkeur heeft. Deze heeft een lager minimaal vermogen, waardoor hij in voor en najaar minder zal pendelen en dus efficiënter stookt. Hij kan als het ware met een kleinere vlam stoken dan de i36.Anoniem: 1130255 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:08:
Onze nefit economy hrc ketel heet het begeven en ik ben nu heel erg aan het twijfelen over ATAG i28ec en de i36ec. We hebben het nu niet nodig om meerdere kranen tegelijk open te hebben, gebeurd nu nauwelijks, maar is dit ook handig voor de toekomst? Ons huis is ongeveer 100m2 en 310m3, we hebben een douche en bad in 1. De douche neigt naar stortdouche, maar is het niet helemaal omdat onze vorige ketel dit niet aankon(douche is net nieuw)
Kiezen is lastig
Iemand advies?
Twijfel je er over om de i36 te nemen (zo van "beter mee verlegen dan om verlegen") Dan zou je moeten checken of je huidige warmwater voorziening meer dan 14 liter per minuut aankan. Is dat niet het geval, bijvoorbeeld door te weinig waterdruk of te dunne warmwater leiding, dan heeft het totaal geen zin om de grotere ketel te nemen.
Ik ben een nieuwe CV-ketel aan het overwegen (tja, klinkt gaar in deze warmptepomptijden) en zoek daar wat advies bij. Er hangt nu een Remeha Selecta Plus, 16 kW, CW3. Dat is prima; bij mij hangt er 10 kW aan radiatoren en ik douche voornamelijk. Het blijft dus een kleine CW3 ketel.
Nu komen de 'bijzondere' eisen:
1: De waterdruk is nogal laag (3e verdieping stadsappartement) en een lage doorstroomweerstand voor WW is dus gewenst.
2: Ik wil geen stilstandsverliezen van het warmwater-gedeelte. De ketel hangt niet in de woning, dus die warmte ben ik ook in de winter gewoon kwijt.
Is er een model ketel dat de installateur moet voorstellen of een serie die ik juist niet moet nemen?
Mod: reactie verplaatst vanuit Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Nu komen de 'bijzondere' eisen:
1: De waterdruk is nogal laag (3e verdieping stadsappartement) en een lage doorstroomweerstand voor WW is dus gewenst.
2: Ik wil geen stilstandsverliezen van het warmwater-gedeelte. De ketel hangt niet in de woning, dus die warmte ben ik ook in de winter gewoon kwijt.
Is er een model ketel dat de installateur moet voorstellen of een serie die ik juist niet moet nemen?
Mod: reactie verplaatst vanuit Gas besparen door middel van CV tuning deel II
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2018 10:08 ]
Mijn huidige ketel Smartline heeft heel veel last van oxidatie van de warmtewisselaar van de brander niet schoon te bikkelen (aluminiumcellisium).
Volgens moonteur is deze ketel niet geschikt voor lage temp. altijd nat veel aluminiumcellisium.
De ketel temp staat op 35 graden wat natuurlijk laag is maar je bent een condensatie ketel of niet.
De ketel bediend de vloerverwarming rechtstreeks de vloerverwarming heeft geen eigen pomp.
Welke ketel zou deze klus wel kunnen klaren?
Een RVS wisselaar is misschien wel geschikt maar weet uit ervaring dat rvs snel scheurt bij veel temp. wisseling.
Volgens moonteur is deze ketel niet geschikt voor lage temp. altijd nat veel aluminiumcellisium.
De ketel temp staat op 35 graden wat natuurlijk laag is maar je bent een condensatie ketel of niet.
De ketel bediend de vloerverwarming rechtstreeks de vloerverwarming heeft geen eigen pomp.
Welke ketel zou deze klus wel kunnen klaren?
Een RVS wisselaar is misschien wel geschikt maar weet uit ervaring dat rvs snel scheurt bij veel temp. wisseling.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Ben niet heel erg thuis in warmtepompen maar denk dat het nog te vroeg is voor deze investering zowel prijs als ontwikkeling.
Denk dat het beter is nog af te wachten en aanmodderen.
Denk dat het beter is nog af te wachten en aanmodderen.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
@Buitenkamp
is het te vroeg voor een warmtepomp, mischien maar het hoeft niet zo maar te zijn.
een warmte pomp verwarmt je huis ongeveer voor de 1/2 tot 2/3 van de kosten als je dat doet met gas.
maar daar moet je wel een dure investering voor doen(, maar heel duur is het ook weer niet. valt nog best mee.)
dat terug verdienen duurt gewoon lang en is zeker betwijfelbaar.
(ik doe de warmtepomp voeden met stroom van mijn zonnepanelen die ik al heb terug verdiend.
daar door is bovenstaande totaal niet van toepassing op mij.)
kijk ik naar de luxe die ik nu heb van de warmtepomp, dan is het verhaal ook anders.
een gas ketel levert minimaal een 5 tot 6kW per uur.
daar mee is mijn vloer wel een paar uur per dag lekker warm, maar de rest van de dag niet.
maar de warmte pomp die ik heb levert maar 1,4kW, maar dat doet hij dan wel 24 uur per dag.
en nu is mijn vloer dus ook als het minder koud is buiten lekker warm.
meer luxe, onbetaalbaar.
dan heb ik ook nog de luxe dat heel mijn energie (elektra+gas) rekening nu minder is als 400€ per jaar.
(te minste ik heb 400€ betaald aan de leverancier voor dit jaar en ik verwacht daar nog wel een 100€ van terug te krijgen, maar dat is pas in april dus we zullen zien hoeveel het word de cijfers geven nu aan dat het meer word wat ik terug krijg of het moet een hele koude winter worden.)
tja ik gebruik nog maar 500kWh (+5400kWh zelf opwek) en 300m3 gas.
nu zijn luxe dingen lastig te prijzen, maar mijn gevoel is toch dat ik heel de warmtepomp eigenlijk niet hoef terug verdienen.
de luxe is mij meer waard als de kosten.
(een huis zonder warmtepomp is tobben en klungelen)
als te toch nog je gasketel kunt behouden, dan kun je gewoon naar een hybride systeem.
waar de warmtepomp het grote gedeelte doet en de gasketel alleen maar draait bij de zware vorst periodes.
ik doe het met een simpele ecolution combi 50.
( Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp )
daar mee doe ik een goed 60% gas vervangen.
kun je zoiets gebruiken als @AUijtdehaag zegt, dan kun je zelfs nog veel hoger uitkomen tot zelfs 100%.
helaas kon ik zoiets niet aanleggen bij mijn huis.
is het te vroeg voor een warmtepomp, mischien maar het hoeft niet zo maar te zijn.
een warmte pomp verwarmt je huis ongeveer voor de 1/2 tot 2/3 van de kosten als je dat doet met gas.
maar daar moet je wel een dure investering voor doen(, maar heel duur is het ook weer niet. valt nog best mee.)
dat terug verdienen duurt gewoon lang en is zeker betwijfelbaar.
(ik doe de warmtepomp voeden met stroom van mijn zonnepanelen die ik al heb terug verdiend.
daar door is bovenstaande totaal niet van toepassing op mij.)
kijk ik naar de luxe die ik nu heb van de warmtepomp, dan is het verhaal ook anders.
een gas ketel levert minimaal een 5 tot 6kW per uur.
daar mee is mijn vloer wel een paar uur per dag lekker warm, maar de rest van de dag niet.
maar de warmte pomp die ik heb levert maar 1,4kW, maar dat doet hij dan wel 24 uur per dag.
en nu is mijn vloer dus ook als het minder koud is buiten lekker warm.
meer luxe, onbetaalbaar.
dan heb ik ook nog de luxe dat heel mijn energie (elektra+gas) rekening nu minder is als 400€ per jaar.
(te minste ik heb 400€ betaald aan de leverancier voor dit jaar en ik verwacht daar nog wel een 100€ van terug te krijgen, maar dat is pas in april dus we zullen zien hoeveel het word de cijfers geven nu aan dat het meer word wat ik terug krijg of het moet een hele koude winter worden.)
tja ik gebruik nog maar 500kWh (+5400kWh zelf opwek) en 300m3 gas.
nu zijn luxe dingen lastig te prijzen, maar mijn gevoel is toch dat ik heel de warmtepomp eigenlijk niet hoef terug verdienen.
de luxe is mij meer waard als de kosten.
(een huis zonder warmtepomp is tobben en klungelen)
als te toch nog je gasketel kunt behouden, dan kun je gewoon naar een hybride systeem.
waar de warmtepomp het grote gedeelte doet en de gasketel alleen maar draait bij de zware vorst periodes.
ik doe het met een simpele ecolution combi 50.
( Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp )
daar mee doe ik een goed 60% gas vervangen.
kun je zoiets gebruiken als @AUijtdehaag zegt, dan kun je zelfs nog veel hoger uitkomen tot zelfs 100%.
helaas kon ik zoiets niet aanleggen bij mijn huis.
Bedankt voor je reactie Migjes
Je hebt helemaal gelijk cv ketels op lage temp. is tobben vermogens zijn veel te groot condenseren werkt ook niet echt geweldig.
Een monoblock dat had ik nog niet eerder gezien is dan zo gek nog niet denk dat er bij mij wel mogelijkheden zijn en is relatief eenvoudig zelf te installeren.
Zonnepanelen zijn bij mij niet echt economisch aan te leggen, vwb de terugverdientijd, positie dak en veel bomen, dan wordt het verdienmodel wel wat anders
Ik ga eea eens doorrekenen en de resultaten van het monoblock volgen op tweakers.
Je hebt helemaal gelijk cv ketels op lage temp. is tobben vermogens zijn veel te groot condenseren werkt ook niet echt geweldig.
Een monoblock dat had ik nog niet eerder gezien is dan zo gek nog niet denk dat er bij mij wel mogelijkheden zijn en is relatief eenvoudig zelf te installeren.
Zonnepanelen zijn bij mij niet echt economisch aan te leggen, vwb de terugverdientijd, positie dak en veel bomen, dan wordt het verdienmodel wel wat anders
Ik ga eea eens doorrekenen en de resultaten van het monoblock volgen op tweakers.