Otherside schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:55:
[...]
Als ik het begrijp zijn momenteel de ATAG i28EC en de Calenta 28C wel de topkeuzes qwa CW4 ketels, als het gaat om tweakbaarheid/opentherm/laag min. vermogen.
Behalve op het prijsverschil vind ik het lastig de keuzes te maken. Weet iemand iets over hoe deze ketels zouden presteren in een meer-zone systeem (beneden bijv. LT vloerverwarming en boven convectoren)? Bij dergelijke systemen ben je vaak toch aangewezen op aan/uit ipv modulerend. De Calenta heeft een min. vermogen van 5,6kw vs 4,4 van de ATAG, ga je daar dan echt profijt uit halen? Of kan ik dan beter de 200 euro verschil in eigen zak steken en gaan voor de Calenta? Het gaat mij puur om de zuinigheid van het toestel, comfort maakt niks uit qwa warm water, de warmhoudfunctie zou ik dan op de Calenta ook gelijk uitzetten.
Wel ben ik gecharmeerd van de iSense met de instelling voor het vastzetten van de toevoer en afvoer van de watertemp. naar de vloerverwarming ivm dat we in die ruimte ook een houtkachel hebben, die ik de laatste graden (van 18 naar 20) wil laten doen, waarbij de vloerverwarming voor een basistemperatuur gaat zorgen. Als dat al mogelijk is dan. Maar die iSense zou ook met de ATAG moeten werken, nietwaar?
In dat geval kan je een paar dingen doen.
Overweeg de daalderop base cube duo. ook al was het niet je vraag. ketel lijkt wel een beetje te passen bij hetgene wat je zoekt. Deze heeft een lt en een ht aansluiting/mogelijkheid. lt is voor de vloerverwarming icm met open verdeler (dus verdeler zonder pomp.) let op wel alles zorgvuldig (laten) instellen en cotroleren anders sloop je je tegelvloer. Je stookt dan de vloerverwarming lt modulerend/openterm. (aan/uit kan ook) maar de voorkeur is modulerend/openterm thermostaat voor de vloerverwarming.
Je stookt de convectoren ht aan/uit de ketel moduleert wel maar dan op basis van aanvoer en retour temperatuur. Dus is wel wat minder zuiniger als het boven koud is. Convectoren/radioteren(zone 2) kan alleen maar met aan uit thermostaat gestookt worden. Je hebt dus 2 thermostaten dus 2 zones. zone 1 beneden vloervewarming zone 2 de radiatoren/convectoren. Houd wel rekening dat als je je kachel gaat stoken je vloer koud wordt .De thermostaat denkt namelijk dat het warm is. Dit is niet altijd lekker.
mijn glazenbol is doet het niet. dus ik kan niet zien of je woning redelijk geisoleerdt is
als dit niet zo is anders is is deze ketel niet helemaal de juiste keuze. De ketel Staat dan continu te draaien voor vloerverwarming en dan weer voor de radiatoren te draaien. Het is tweakbaar je kan om en om stoken. dus half uur je woonkamer en een halfuur boven mochten ze gelijktijdig een aanvraag doen, maar het kan in dat halfuur net weer koud/kouder worden boven/beneden. (maar dan woon wel in een tocht hok ongeveer.) ook heeft deze ketel aardig wat instellingen.
kan aardig wat getweakd worden zoals keuze uit 7/15 of 28 kw ed maar is niet zoaanpasbaar als de callenta. Houd wel bij installeren voldoende ruimte vrij boven en onder de ketel anders dan wordt de onderhoudsmonteur boos, kan ze werk niet doen.
Atag en isense ligt eraan op de betrefeende cv ketel open therm is. (en niet atag,s eigen protecool)
ik weet niet hoe de isense omgaat met te weinig power, volgens mij schakelt dan de achtergrondverlichting uit. maar weet dit niet zeker, niet alle ketels hebben zo,n grote trafo aan in zich zitten om de isense verlichting te voeden.
Als je echt volledig wil moduleren/opentherm en in zones wilt gaan stoken zou je eens bij iemand moeten kijken die honnywell zone systeem heeft. (evohome) alleen dit is erg duur. en knoppen maken geluid bij open en dicht gaan. niet heel hard maar als je net wilt slapen is het geen lekker systeem. Maar goed dan ga je ietsje later slapen.
Zoals je zelf al aangeeft is de insense vanwege de openhaardtfunctie(met of zonder buitenvoeler zodat je echt wa kan stoken ook geen verkeerd keuze. maar de vloerverwarming loopt dan wel door in zo,n geval.
kan lekker zijn maar ook teveel worden. je vloerverwarming stop dan dus niet. Hiernaast is het beneden met 18 graden boven wellicht te koud.
Om bij remeha te blijven remeha heeft een zone regeling een c-mix. Deze is ook geschikt voor vloerverwarming. Helaas kan ik je niet van de juiste info hierin voorzien betreffende de verdeler ed. vraag de monteur hierin om advies. Er zal heus wel een monteur zijn welke je hierbij kan helpen
Waarschijnlijk gebruiken ze een gesloten verdeler. met regelventiel en pomp.
de pomp kan je op de c mix zetten even als een afsluitklep. het oude mengvetiel/thermostaatkraan kan je kan je behouden.
De c-mix kan 2 zones opentherm/modulerend aansturen. Ook kun je in dit geval de vloer naar keuze doorstoken als je kachel brandt. en als het te warm wordt dan zet de knop weer terug. of de themostaat lager. bij de c-mix kan je wel weer bijde zone,s tegelijk stoken. alleen de cv stookt de vloerverwarming weer wat onzuiniger dmv mengklep en extra pomp. ten opzichte van de daalderop base cube.duo maar je stookt je convectoren wel weer wat zuiniger met de c-mix dmv opentherm.
dus of je nou door de kat of de hond wordt gebeten maakt niet heelveel uit.
tenzij de c-mix in het geval dat alleen de vloerverwarming warmte vraagt je ketel lager laat stoken maar hier heb ik zo mijn twijfels over. ik denk dat i wel moduleert maar wel op hoge temp, want dat is de instelling.
ketelwater 60 graden en er is maar 35 nodig oftewel ketel staat een cirquitje een beetje warm te houden.
van ketel tot veerbelast klep. ik denk dat dat uiteindelijk net zoveel kost als het (aan.uit) stoken van je convectoren. ze hadden bij daalderderop er 2 modulerende/opentherm aansluitingen in kunnen zetten.
helaas vanwege kosten die hiermee gemoeid zijn is dit niet gebeurt.
(geld over ? 2 x een ketel ophangen

maar eigenlijk s het is jammer dat er niet is op de markt. 2 x modelerend/opentherm stoken

zowel in lt als in ht. het kan maar beter doe je het niet ketels gaan staan pendelen, dit vinden ze niet heel fijn, vele start en stops dus eerder kapot.
lap tekst maar hoop dat je er wat aan hebt
[
Voor 17% gewijzigd door
miciel op 01-02-2018 08:32
]