Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:38

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn CV ketel is inmiddels 12 jaar dus het lijkt me een prima moment om mezelf eens in te gaan lezen in wat een nieuwe CV ketel zou moeten kunnen. Een en ander wordt me wel duidelijk hier in onder andere deze draad, maar wat ik mis is een wat handigere waar-moet-ik-op-letten lijst voor cv-dummies. Is die er überhaupt?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Eerste puntje op de lijst is "laat je geen nieuwe ketel aansmeren omdat je huidige ketel 12 jaar oud is maar nog lang niet op is".

Tenzij je nu een VR ketel of aan/uit setup hebt die altijd 80 graden stookt gewoon omdat het niet anders kan, gaat een nieuwe ketel je weinig extra voordeel geven. Besparing zit vooral op stroomverbruik door de zuinige pomp die tegenwoordig verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:26
P_Tingen schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:02:
Mijn CV ketel is inmiddels 12 jaar dus het lijkt me een prima moment om mezelf eens in te gaan lezen in wat een nieuwe CV ketel zou moeten kunnen. Een en ander wordt me wel duidelijk hier in onder andere deze draad, maar wat ik mis is een wat handigere waar-moet-ik-op-letten lijst voor cv-dummies. Is die er überhaupt?
Dan ben je - net als ik - zo'n beetje op de helft van de nuttige levensduur. Lekker laten hangen....

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:38

P_Tingen

omdat het KAN

De cv-onderhoudsboer zei de vorige keer wel iets in de trend van dat hij er niet beter op werd (de cv ketel dus, niet de onderhoudsboer zelf) maar op zich doet hij het wel. Ik zit zelf ook nog niet zo op de lijn van vervangen als er geen goede reden voor is, maar als de ketel het echt begeeft moet het allemaal snel-snel-snel natuurlijk want geen warm water, dus liever ben ik van te voren een beetje ingelezen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:44
De volgende cv ketel is natuurlijk een warmtepomp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:58
Mijn ouders hebben sinds 2002 een atag enigma e-shr24/32t icm een oude mechanische honeywell thermostaat.

Regelmatig wordt het systeem onlucht en bijgevuld indien nodig.

Sinds een aantal maanden maakt iets een geluid wanneer de verwarming aanslaat; hmm hmm hmm hmm hmm, ene keer zachter/harder en/of langzamer/sneller.
Dachten in eerste instantie dat het systeem weer onlucht moest worden, helaas geen resultaat.

Begin december jl. stond er dat de druk te laag was, terwijl hij kort daarvoor bijgevuld was. Tijdens bijvullen kwam een error te voorschijn dat we moesten stoppen met bijvullen. Echter de druk was nog niet hoog genoeg. Dag later merkten we lekkage op de ketel. Monteur erbij (uiteraard op een zondag -,-). Bleek de drukregelaar defect te zijn. We waren er gelukkig op tijd bij, volgens de monteur. Netjes een nieuwe erin gemaakt.
We hebben hem t geluid direct voorgelegd en duidelijk proberen te maken. Op dat moment hoorden we niets natuurlijk. Hij kon zich ook niets bedenken.

Aangezien de ketel 15j oud is, vroegen we of hij al vervangen moet worden, de beste man vond dit onnodig, want als alleen zulke gebreken als een kapotte drukregelaar voorkomen, kun je het beter met een paar 10tjes laten repareren.

Nu komt in februari het periodieke onderhoud eraan.
En we worden echt ramgek van het geluid wat we nu altijd horen als de verwarming aanstaat.
Tevens zijn we erg op bespraren gaan focussen sinds we aan de zonnepanelen oa zijn geslagen. Ons gasverbruik is erg hoog vergeleken met vorige jaar, deels door niet te vergelijken winters uiteraard. Maar we willen het toch proberen terug te dringen.

Toekomstmuziek is natuurlijk volledig gasvrij, maar daar hebben we simpelweg het geld niet voor. Nieuwe cv ketel is al een hele flinke klap op de portemonee, maar valt voor te sparen.
Kasper schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:59:
[...]

Waar het geluid precies vandaan komt, kunnen we ook niet vinden. Het is wel sowieso de verwarming, want als je die aanzet is het geluid door het gehele huis te horen. We gaan het de onderhoudsmonteur zeker vragen!

Jammer dat ze qua verbruik niet veel zuiniger zijn. Misschien toch maar verstandiger om door te sparen voor een zonneboiler.

Qua termostaat had ik al gelezen dat bijvoorbeeld een modulerende round honeywell al enigzins besparender werkt dan zon oude mechanische, echter moet dan de ketel die wel ondersteunen. Of deze enigma dat doet kan ik echter niet vinden.
Wat ik er uit begreep, kan die round honeywell op de zelfde backplate op de 2 beschikbare draadjes worden aangesloten. Ik zal dit op papier zetten zodat mijn ouders de onderhoudsmonteur hierover kunnen vragen.
Nog even terugkomende op bovenstaande situatie; bij het 2jaarlijkse onderhoud, vorige maand, bleek de 3weg klep kapot te zijn. De monteur dacht bij voorbaad al dat dit het geluid zou veroorzaken.

Helaas was het geluid nog steeds aanwezig, dus vandaag heeft hij nog maar eens gekeken en geluisterd. Nu "denkt" hij dat het veroorzaakt wordt door de pomp. Hij durft het niet met zekerheid te zeggen, heeft ook nog Atag gebeld maar die zeggen het ook niet te weten.
Het klinkt wel logisch, als je kijkt wanneer het geluid zich voordoet. Na het afslaan van de ketel gaat het geluid nog eventjes door bijvoorbeeld, precies wat de pomp ook doet.
Helaas kan er in onze ketel alleen het zelfde type pomp ingezet worden, dus een zuinigere nieuwe gaat er niet komen.

Nu is het de vraag of het echt de pomp is, ze gaan zoeken of ze een 2e handse ergens vandaan kunnen halen om hem te vervangen en er zo nog hopelijk goedkoop van af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23
_JGC_ schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:15:
Eerste puntje op de lijst is "laat je geen nieuwe ketel aansmeren omdat je huidige ketel 12 jaar oud is maar nog lang niet op is".
Exact onze situatie. Wij hebben onze ketel van de week laten controleren (vonden we wel verstandig om het om het jaar te doen). De ketel zelf is uit 2005, een itho Klimax 2 HR 36CW5. De man gaf aan dat er volgend jaar waarschijnlijk een kraantje moest worden vervangen van 250,- en dat we dus beter kunnen kijken naar vervanging... en 'als je snel besluit komen de kosten van deze onderhoudsbeurt te vervallen...

hij raadde een vaillant ecoTEC plus CW5 aan voor 1800,-. Volgens mij kan dat goedkoper en is die cw5 misschien wat veel..

We verbruiken gas bij douchen/bad en voor de verwarming. in de keuken is een elektrische close-in-boiler en koken gaat elektrisch. Ons gasverbruik is iets van 350 kuub op jaarbasis..

Een laptop, koelkast, oven, etv vergelijken is makkelijk te doen maar cv's vergelijken vind ik lastiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dus nu 1800 euro uitgeven om een mogelijke reparatie van 250 euro te ontlopen...
Je verbruik is al laag, een nieuwe ketel gaat daar niet substantieel verschil maken. Ik zou hem gewoon laten hangen, als dat kraantje het enige probleem is voor de komende 5 jaar zou ik geen nieuwe ketel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23
_JGC_ schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:13:
Dus nu 1800 euro uitgeven om een mogelijke reparatie van 250 euro te ontlopen...
Je verbruik is al laag, een nieuwe ketel gaat daar niet substantieel verschil maken. Ik zou hem gewoon laten hangen, als dat kraantje het enige probleem is voor de komende 5 jaar zou ik geen nieuwe ketel kopen.
Exact mijn idee. Ik laat de ketel misschien volgend jaar weer controleren en anders het jaar erop. Ik twijfel nog of ik volgend jaar weer hetzelfde bedrijf neem of een ander bedrijf. Het bedrijf van dit jaar heeft verder niks vervangen, dus ze 'doen het er niet om'. Aan de andere kant ben ik dan wel benieuwd wat een ander bedrijf over de CV zegt.

Ik weet dat het niet het meest zuinige apparaat is (gezien ouderdom en ontwikkelingen afgelopen 12 jaar), maar gezien het verbruik is het niet zo dat ik de kosten van vervanging er binnen een paar jaar uit heb.. Vooral niet als de oude nog jaren mee kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Enige wat achterblijft bij jouw ketel is de pomp. Qua modulatiebereik is ie niet heel slecht voor een CW5, ding kan OpenTherm en het is een doorstroomtoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als het gas verbruik zo laag is, waarom vervang je de CV-ketel niet door een warmtepomp?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tapwater waarschijnlijk. Ik zou persoonlijk de ketel nog een tijdje laten hangen, kijken naar een duurzame oplossing voor tapwater en dan uiteindelijk verwarmen met een warmtepomp. Kan je dan gasloos, scheelt je ook nogal aan vastrecht en netwerkkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-05 14:39
Erasmo schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:46:
Als het gas verbruik zo laag is, waarom vervang je de CV-ketel niet door een warmtepomp?
BarryH schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:29:
De volgende cv ketel is natuurlijk een warmtepomp
Ik zit in dezelfde situatie als een aantal meer hier zo te lezen. Ik heb een CV van 15 jaar oud en wil me ook graag beter inlezen "voor het geval dat ..". Op het moment dat de CV vervangen moet worden ben ik te laat en kan ik eigenlijk alleen nog naar het advies van de installateur luisteren.

Warmte pomp (lucht/water) heb ik wel is naar gekeken, maar ik ben zelf geen held op het gebied van deze installaties. En volgens mij zijn er nog helemaal niet veel installateurs dit dit tegen een interessant aanbod kunnen leveren.

Daar ook meteen mijn 2e punt, de investering. Naar mijn weten ben je nog steeds enkele duizende euro's meer kwijt tov een nieuwe CV. Ookal zou je hem importeren uit het buitenland (Spanje bijvoorbeeld) en na aftrek van eventuele subsidies.

Of zie ik wat over het hoofd?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat daarna het gas de deur uit kan met alle bijkomende vaste lasten. De investering is wat duurder maar daarna scheelt het een bak geld, helemaal als je je eigen stroom opwekt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In de regionale krant heb ik tig keer advertenties zien staan van een installatiebedrijf dat zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen installeert. Subsidie maakt dat soort dingen ook voor de consument aantrekkelijk.

Edit: voordeel van een warmtepomp is dat ie ook andersom kan werken. Ik zit een paar dagen per week bij een klant zonder airco, heerlijk. De vloerverwarming koelt in de zomer. Koude vloer en koud plafond en je bent een groot deel van de hitte al kwijt.

[ Voor 37% gewijzigd door _JGC_ op 06-06-2017 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

_JGC_ schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:57:
In de regionale krant heb ik tig keer advertenties zien staan van een installatiebedrijf dat zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen installeert. Subsidie maakt dat soort dingen ook voor de consument aantrekkelijk.

Edit: voordeel van een warmtepomp is dat ie ook andersom kan werken. Ik zit een paar dagen per week bij een klant zonder airco, heerlijk. De vloerverwarming koelt in de zomer. Koude vloer en koud plafond en je bent een groot deel van de hitte al kwijt.
Per 1 juli is de subsidie op warmtepompen al weer een stuk minder aantrekkelijk, helaas.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 14:39

woutur

Klauwtjes uit!

Ook wij willen aan een nieuwe ketel. Onze huidige Bosch 24VRC is er één uit 2000 ofzo. We denken wel wat te kunnen besparen (1800 kuub per jaar) en willen vooral méér warmwatercapaciteit. We hebben een dubbele douche en die hebben we tegelijk aanstaan. Na wat onderzoek kwam ik uit op de Atag i36EC die veel warm water kan leveren en goed om kan gaan met onze Tado. De andere ketel waar ik over twijfelde om te nemen was de Vaillant EcoTec 30-35/5-5.

Vaillant levert 16.2 liter per minuut, Atag 20,5 liter. Ik heb gezien dat ik ongeveer 14 liter nodig heb. Beide zouden het aan moeten kunnen, maar de Vaillant zit vrij krap, de Atag ruim.

Qua prijs scheelt het een paar tientjes. 1760 om 1830 inclusief installatie en nieuw rookgaskanaal.

Iemand die hier een mening over heeft?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@woutur Ik zou voor de Vaillant gaan, dat is een erg degelijk merk. Dat kun je van Atag niet altijd zeggen, zeker bij dit nieuwe model is het maar weer afwachten.

Die hoeveelheden warm water ga je waarschijnlijk nooit uit je tappunten krijgen. Die 20L/m sowieso niet.
Als je dat echt wilt hebben, dan zal er van watermeter tot ketel en van ketel naar badkamer, met flinke diameters gewerkt worden.

Ook zijn beide ketels CW5?
CW5 is niet geschikt voor twee douches tegelijkertijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 04-10-2017 18:05 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 17:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Oxellaar Indien de cw-waarde van de oude VR? Bosch niet hoger is dan CW3 zou ik qua cw ook niet veel hoger gaan }) en dan maakt het eigenlijk niet uit :+ . - Behalve dat een HR ketel a priori natuurlijk zuiniger zou moeten zijn mits de systeem (retour)temperatuur laag genoeg is. YMMV

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 04-10-2017 19:36 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

@Oxellaar en @dunklefaser : de oude ketel is een vr ketel, cw3. Hoe kan het dat de specs van de ketels ruimschoots aan mijn eisen voldoen maar dat cw5 dan toch niet toereikend is? Waarom zou je niet hoger gaan dan cw3? Ik kan zo'n 14 liter koud water door mijn douchekoppen krijgen per minuut. Warm water zo'n 10 liter door 1 kop op dit moment. Dat moet met bovengenoemde ketels toch een stuk beter gaan? Of mis ik iets of begrijp ik het nog niet goed?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:42

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

woutur schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:19:
@Oxellaar en @dunklefaser : de oude ketel is een vr ketel, cw3. Hoe kan het dat de specs van de ketels ruimschoots aan mijn eisen voldoen maar dat cw5 dan toch niet toereikend is? Waarom zou je niet hoger gaan dan cw3? Ik kan zo'n 14 liter koud water door mijn douchekoppen krijgen per minuut. Warm water zo'n 10 liter door 1 kop op dit moment. Dat moet met bovengenoemde ketels toch een stuk beter gaan? Of mis ik iets of begrijp ik het nog niet goed?
Je kunt prima tegelijk douchen, maar wel met een zachtere straal. Je gaat echt wel een verschil merken. Maar als je met 2 douches tegelijk douchen en dus 28 liter per minuut vraagt, dan krijg je die dus niet, namelijk maximaal 20. Bovendien is altijd de vraag of je leidingsysteem ingericht is op die volumes. Dus kun je überhaupt 20 liter per minuut tappen of zijn je leidingen daar te klein voor..

Als je cw5 wilt, waarom dan geen remeha Calenta cw5?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb een warmwaterbehoefte van totaal 14 liter per minuut. 7 liter per douchekop. Qua koud water kunnen de leidingen dat aan. Als ik nu in mijn eentje douche, komt er 7 liter per minuut uit de douchekop en dat is comfortabel.

Waarom zou ik wél een Remeha Calenta cw5 willen? De andere twee, voor wat het waard is, eindigden hoog in de Consumentenbond test. Daar is altijd veel commentaar op, maar voor mij wel het enige waar ik op af kan gaan. De Calenta is ietsje duurder ook. Scheelt niet veel. Is de Remeha echt een betere ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@woutur Vetgeet de consumentenbond, huichelaars zijn het. Die Atag i36 ketel was al als beste getest, terwijl hij nog niet eens officieel op de markt was.
Hoe kun je dan een ketel fatsoenlijk beoordelen?

Maar Vaillant of Remeha maakt geen verschil in kwaliteit. Sowieso zijn echt slechte ketels bijna verdwenen.
Alleen Agpo Ferollie maakt nog echte rommel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 20:46
Mijn AWB Thermomaster 3 HR 28C uit 2007 is kapot. Warmtewisselaar "lek". Kosten reparatie € 500 - 700. Monteur stuurt aan op vervanging. An sich ben ik heel tevreden, want ik heb hem optimaal ingesteld, moduleert mooi terug naar 5KW bij het warmhouden. Monteur is "fan" van Intergas.

Iemand tips bij merk/type ketel? Nieuw ketel moet in ieder geval voldoen aan:
- A-label pomp
- Laag minimaal vermogen (niet meer dan 5KW)
- Goed instelbaar (wil blijven tweaken ;-)
- CW 4, hoger hoeft niet
- Liefst opentherm

Ik heb een inmiddels goed geïsoleerd jaren 70 huis, geen vloerverwarming, verbruik ongeveer 1000m3 per jaar.

Edit: Als ik het forum een beetje doorlees kom ik uit op de Remeha Calenta 28C CW4. Volgens mij voldoet deze behoorlijk goed aan mijn eisen. Ik heb nu een Honeywell chronotherm Modulation, die bevalt mij goed, maar ik hoor goede ervaringen van de Isense thermostaat van Remeha.

[ Voor 18% gewijzigd door bert74 op 19-01-2018 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:29
@bert74 Ik heb je post even afgesplitst vanuit: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

In dit topic past hij wat beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
BoschR schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:56:
Ik zit in dezelfde situatie als een aantal meer hier zo te lezen. Ik heb een CV van 15 jaar oud en wil me ook graag beter inlezen "voor het geval dat ..". Op het moment dat de CV vervangen moet worden ben ik te laat en kan ik eigenlijk alleen nog naar het advies van de installateur luisteren.
Ik vraag me vooral af of ik moet wachten tot het fout gaat, of dat ik de ketel nu al vervang. Ook een ketel van 15 jaar oud, standaard-ding (HR-22) en ik weet wat ik er voor terug wil. Ben alleen bang dat ik de hoofdprijs betaal met een "spoed-installatie".

Eigenlijk alvast maar eens een offerte aanvragen voor een spoed-reparatie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 01:02
bert74 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:19:
Mijn AWB Thermomaster 3 HR 28C uit 2007 is kapot. Warmtewisselaar "lek". Kosten reparatie € 500 - 700. Monteur stuurt aan op vervanging. An sich ben ik heel tevreden, want ik heb hem optimaal ingesteld, moduleert mooi terug naar 5KW bij het warmhouden. Monteur is "fan" van Intergas.

- A-label pomp
- CW 4, hoger hoeft niet
- Liefst opentherm

Ik heb een inmiddels goed geïsoleerd jaren 70 huis, geen vloerverwarming, verbruik ongeveer 1000m3 per jaar.

Edit: Als ik het forum een beetje doorlees kom ik uit op de Remeha Calenta 28C CW4. Volgens mij voldoet deze behoorlijk goed aan mijn eisen. Ik heb nu een Honeywell chronotherm Modulation, die bevalt mij goed, maar ik hoor goede ervaringen van de Isense thermostaat van Remeha.
deze combinatie van calenta 28c en iSense heb ik sinds september hangen en ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. tweakbaarheid is uitstekend (vind ik ook leuk) en het energieverbruik lijkt flink gedaald t.o.v. de vorige bewoners met hun oudere ketel. maar dat is heel lastig te vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
kjast schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:20:
[...]

Ik vraag me vooral af of ik moet wachten tot het fout gaat, of dat ik de ketel nu al vervang. Ook een ketel van 15 jaar oud, standaard-ding (HR-22) en ik weet wat ik er voor terug wil. Ben alleen bang dat ik de hoofdprijs betaal met een "spoed-installatie".

als er aanwijzingen zijn voor direct gevaar dan is spoed vervanging of reparatie een must. zoals bij bert74 hierboven.

als je de keuze hebt om tot het voorjaar of later uit te stellen dan zou ik dat omwille van comfort zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:38
@kjast voorkomen is beter dan genezen. Het komt nooit uit het. Het komt nooit gelegen als je cv ketel stuk gaat. Het liefst doen ze dat op zaterdagmiddag 17:00 uur. en of als het finacieel niet uitkomt. omdat je bijv andere rekeningen hebt liggen.

@bert74 Je kan de nieuwe cv ketel en je bestaande kamerthermostaat gebruiken.De honnywell klokthermostaat gaan soms kapot na bijv 10 jaar. dus het is wel aan te raden deze te vervangen.
De (nieuwe) van honnywel (met knopjes) gaan slechte verhalen over in de rondt scherm begeeft het snel volgens de reviews. De tochtscreen schijnt wel goed te zijn. de kamerthermostaat beinvloedt ook je brander. Ik kan helaas niet zeggen of een nieuwe kamerthermostaat in jouw geval ook een besparing op zal leveren.
en welke het beste is. De remeha calenta kan overweg met zowel de thermostaten van remeha(logisch) als van honnywell. (vanwege hetzelfde opentherm protecol)

(hier was dat wel het geval ketel brandt lager door nieuwe kamerthermostaat/maar kamerthermostaat gaaf ook rare klachten zoals begon te laat met branden waardoor de woning te ver afkoelde/ketel brande vervolgens te hoog om te compenseren. maar dit betreft een honywell round. weet ook niet of de thermostaat stuk was of dit van orgineel zo was ook de oude thermostaat moduleerde al. was ook een round. alleen dus niet volledig

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 20-01-2018 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
@bert74 Je kan de nieuwe cv ketel en je bestaande kamerthermostaat gebruiken.De honnywell klokthermostaat gaan soms kapot na bijv 10 jaar. dus het is wel aan te raden deze te vervangen.
De (nieuwe) van honnywel (met knopjes) gaan slechte verhalen over in de rondt scherm begeeft het snel volgens de reviews. De tochtscreen schijnt wel goed te zijn. de kamerthermostaat beinvloedt ook je brander. Ik kan helaas niet zeggen of een nieuwe kamerthermostaat in jouw geval ook een besparing op zal leveren.
en welke het beste is. De remeha calenta kan overweg met zowel de thermostaten van remeha(logisch) als van honnywell. (vanwege hetzelfde opentherm protecol)
Dank voor de info. Ik ben eigenlijk best tevreden met mijn huidige AWB ketel in combinatie met de Honeywell thermostaat. Ketel is al een 107 HR ketel, modulerend en ook en modulerende thermostaat. Ik verwacht niet zo heel veel besparing met een nieuwe ketel en nieuwe thermostaat. Het enig wat verbeterd is het tapwaterrendement en het stroomverbruik door een veel zuinigere pomp en een lager stand-by verbruik.

Als ik voor weinig een I-sense thermostaat bij kan bietsen, dan gebruik ik deze, anders laat ik de Chronotherm hangen.

Overigens is het mij nog niet duidelijk waarom mijn ketel is afgekeurd. CO gehalte is met 48ppm goed, CO2 is met 8% ook goed, alleen het zuurstof % is met 14% te laag, t.o.v. de norm van 20%. Hij is dus afgekeurd door het lage zuurstof percentage, dit begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• travel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-05 11:40
[...]

Vervang pas als het nodig is. Veel installateurs hebben CV-ketels op voorraad liggen en kunnen direct de ketel plaatsen (desnoods na een dag koude douche of koude ruimte... in het ergste geval). Ik ken ketels die ruim 20 jaar zijn meegegaan. Die van mij hield vorige week op, na 17 jaar, en kon nog voor een klein bedrag worden gemaakt. Mijn reden voor uitstel vervanging: ik zoek naar een gasloze oplossing (#vangaslos), maar (hybride) warmtepompen zijn helaas nog niet rendabel genoeg en/of hebben een terugverdientijd van 10 jaar+ en/of capaciteitstekort gedurende de winterperiode. Kijk ook eens naar de discussie op duurzaamgebouwd.nl (https://t.co/CHux7taZ16) en de discussies op Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
bert74 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 20:32:
[...]

Dank voor de info. Ik ben eigenlijk best tevreden met mijn huidige AWB ketel in combinatie met de Honeywell thermostaat. Ketel is al een 107 HR ketel, modulerend en ook en modulerende thermostaat. Ik verwacht niet zo heel veel besparing met een nieuwe ketel en nieuwe thermostaat. Het enig wat verbeterd is het tapwaterrendement en het stroomverbruik door een veel zuinigere pomp en een lager stand-by verbruik.

Als ik voor weinig een I-sense thermostaat bij kan bietsen, dan gebruik ik deze, anders laat ik de Chronotherm hangen.

Overigens is het mij nog niet duidelijk waarom mijn ketel is afgekeurd. CO gehalte is met 48ppm goed, CO2 is met 8% ook goed, alleen het zuurstof % is met 14% te laag, t.o.v. de norm van 20%. Hij is dus afgekeurd door het lage zuurstof percentage, dit begrijp ik niet.
hoewel die goed kan verbranden kan het zo zijn dat die “uitlaatgassen” lekt in de omgeving, dus niet door de afvoerpijp maar in de zolder/kelder waar de ketel nu hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
[...]

Een HR22 is gevoelig voor 2 dingen: schoonmaken en afstellen gas/lucht. Beide worden bij regulier onderhoud gedaan. Ik zie je ketel niet zomaar spontaan doodgaan als je regulier onderhoud laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
jorisjan schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:03:
[...]
hoewel die goed kan verbranden kan het zo zijn dat die “uitlaatgassen” lekt in de omgeving, dus niet door de afvoerpijp maar in de zolder/kelder waar de ketel nu hangt?
De situatie doet zich vooral voor bij vol vermogen warmwater vraag (28 KW). Dan is het zuurstof % (in de verbrandingsruimte misschien?) 14%. Bij CV-vraag is het zuurstof gehalte 18,5%, omdat ik het vermogen heb begrensd op 20KW.

Mijn hypothese is dat de ketel “meer lekt” bij meer vermogen, dus meer rookgassen.

Volgens mijn installateur is de ketel voorlopig veilig, maar moet geen weken duren. Ook moet ik regelmatig mijn CO meter checken. Volgende week donderdag is de afspraak met een advisieur.

Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de genoemde Remeha Calenta en de Atag i28EC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
20% zuurstof is wat er in de aangevoerde lucht moet zitten voor de verbranding. Als er te weinig zuurstof in de lucht zit maar wel CO2 en CO zuigt je ketel waarschijnlijk ergens zijn eigen lucht op en krijg je slechte verbranding.
Kan een lekke wisselaar zijn, maar ook een rookgasafvoer die niet meer goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
[...]
Vraag de monteur om uitleg.(ik zal me best doen het uitte leggen maar ik keur geen ketels)
Dit heeft te maken met regels en voorschriften. (en nog een paar dingen)
(zoals bijv een monteur die in worst case senario niet aansprakelijk wil zijn en dat is zijn goed recht !)
stel je voor rookgassen treden de woning binnen omdat de rookafvoer buiten stuk is gegaan door de storm.
en er valt een dode en kan je als monteur aantonen dat alles in orde is. Dan is er een kans dat je er mee weg komt Dan is het gewoon pech. (even buiten het feit om dat wel of geen storm de afvoer goed moet functioneren.) stel ze komen er achter dat je een cv ketel hebt goedgekeurd welke afgekeurd had moeten worden omdat de niet aan de voorschriften voldoet. even buiten het feit om dat de storm nu de oorzaak is.
je wilt echt niet in diegene ze schoenen staan op dat moment je bent gewoon best wel de lul zeg maar.

het kan zijn dat de cv ketel zijn eigen rookgassen aanzuigt door de lekage waardoor er minder zuurstof over is. maar de betreffende cv ketel wordt zonder mantel gemeten. dus dan moet het best wel lekken.
gezien de waarschuwing naar de co meter en minder zuurstof zal dit het geval zijn.
of het gecombineerde gedeelte van de rookgasafvoer is stuk.
(er wordt wel wat lucht aangezogen uit de toevoer buis)

Nu zijn de huidige mantels lucht dicht dus kan er geen rookgas in de ruimte komen.
(als deze weer gemonteerd is) (vandaar ook dat je je co2 melder in de gaten moet hoeden)
op den duur kan je cv ketel door de mantel heen branden. De hete lucht kan andere onderdelen doen smelten.

Nu zit er achter de mantel rookgassen is gewoon niet de bedoeling. Daar is de mantel niet voor gemaakt.
De mantel is bedoelt als extra beveiliging. voor als de warmte wisselaar lek is of wat anders om te voorkomen dat de (rook)gassen de ruimte instromen. hiernaast gaat op den duur de ketel slechter branden minder resultaat/rendement. (gezien de huidige woede van onze groningers lijkt het me geen goed idee om gas te verspillen. _/-\o_ en ook kan het gevaarlijk zijn mantel kan gaan lekken co2 vorming in de woning, milleu vervuiling ed. (hoop dat het nu wel duidelijk is waarom je ketel is afgekeurdt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dat de wisselaar lekt is nog tot daaraantoe. Je krijgt slechte verbranding waardoor de brander uiteindelijk gaat resoneren. Uiteindelijk gaat die ook stuk en kan je ketel explosief gaan ontsteken. Een rookgasafvoer kan wel tegen een beetje storm, maar als je ketel gewoon de pijp eraf ploft en jij hebt niks in de gaten word je op een dag niet meer wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
_JGC_ schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:39:
Dat de wisselaar lekt is nog tot daaraantoe. Je krijgt slechte verbranding waardoor de brander uiteindelijk gaat resoneren. Uiteindelijk gaat die ook stuk en kan je ketel explosief gaan ontsteken. Een rookgasafvoer kan wel tegen een beetje storm, maar als je ketel gewoon de pijp eraf ploft en jij hebt niks in de gaten word je op een dag niet meer wakker.
het was om een voorbeeld te geven./senerio te schetsen. maar ook ik heb nog nooit een rookgas afvoer zien vliegen. (hiernaast is de monteur in de sitiuatie die je nu omschrijft wel wat meer de lul) maar je eigen leven is inderdaad belangerijker.

@bert74 welke thermostaat heb je ? die chronoterm 3 of 4 ?
bij de chonoterm 3 welke bij mijn ouders hangt is onlangs stuk gegaan. (klokprogramma werkt niet meer)
als de thermostaat laag brandt brandt bijv 1 vlammetje brandt je ketel dan ook 1 streepje ?
dan is die nog in orde zijn deze 2 niet meer met elkaar in verhouding of vage klachten dan kan je een beter een nieuwe kopen(na is het niet zo dat de thermostaat altijd de boosdoener is het komt ook voor dat het syteem niet goed ingeregeld) maar aangezien je tevreden was zal de thermostaat wel naar behoren functioneren.

[ Voor 29% gewijzigd door miciel op 20-01-2018 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
miciel schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:58:
[...]
Vraag de monteur om uitleg.
Dat is inderdaad de crux. Ik was niet thuis tijdens de controle ik heb het dus niet met eigen ogen kunnen zien of de warmtewisselaar lek is, of dat de rookgasafvoer defect is, ik heb hem alleen telefonisch gesproken.

Ik ken de monteur goed, het is een serieus persoon en ik ga zijn advies serieus nemen. Ik heb het vermogen van de ketel verder verlaagd. De gemonteerde CO meter en de brandmelder staan op scherp. Dit weekend komt mijn schoonvader (ex gasunie man) langs om ook nog even te kijken.

Zijn jullie het er overigens mee eens dat een lekke warmtewisselaar, eigenlijk einde ketel is, of is repareren een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
miciel schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 01:10:
[...]

@bert74 welke thermostaat heb je ? die chronoterm 3 of 4 ?
bij de chonoterm 3 welke bij mijn ouders hangt is onlangs stuk gegaan. (klokprogramma werkt niet meer)
als de thermostaat laag brandt brandt bijv 1 vlammetje brandt je ketel dan ook 1 streepje ?
dan is die nog in orde zijn deze 2 niet meer met elkaar in verhouding of vage klachten dan kan je een beter een nieuwe kopen(na is het niet zo dat de thermostaat altijd de boosdoener is het komt ook voor dat het syteem niet goed ingeregeld) maar aangezien je tevreden was zal de thermostaat wel naar behoren functioneren.
Ik heb een Chronotherm Modulation, dit is een Chornoterm 4, maar dan met modulerende aansturing. Doet het heel goed met mijn AWB ketel. Vanochtend was het koud en vroeg hij om 60 graden water, moduleert keurig terug in vermogen als de retourtemperatuur hoger wordt en als gewenst setpoint in bereik is.

Ik laat hem lekker hangen, als hij stuk gaat koop ik wel een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:57
bert74 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:19:

- A-label pomp
- CW 4, hoger hoeft niet
- Liefst opentherm

Kijk ook even naar de atag i28ec. Deze geeft een lager minimaal vermogen en een hoger tapwater rendement door de economizer. Als je toch al een wat duurdere ketel in gedachten hebt dan maakt die 100 euro geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
StecaGrid schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 08:29:
[...]

Kijk ook even naar de atag i28ec. Deze geeft een lager minimaal vermogen en een hoger tapwater rendement door de economizer. Als je toch al een wat duurdere ketel in gedachten hebt dan maakt die 100 euro geen verschil
Ik had hem al op de shortlist gezet. Dank voor de bevestiging! Inderdaad een minimaal vermogen van slechts 4,4KW en een hoog tapwater rendement. We zijn met z'n vijven thuis, kinderen gaan binnenkort puberen, dus ik vrees dat er veel gedoucht gaat worden in de nabije toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
bert74 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 08:22:
[...]

Dat is inderdaad de crux. Ik was niet thuis tijdens de controle ik heb het dus niet met eigen ogen kunnen zien of de warmtewisselaar lek is, of dat de rookgasafvoer defect is, ik heb hem alleen telefonisch gesproken.

Ik ken de monteur goed, het is een serieus persoon en ik ga zijn advies serieus nemen. Ik heb het vermogen van de ketel verder verlaagd. De gemonteerde CO meter en de brandmelder staan op scherp. Dit weekend komt mijn schoonvader (ex gasunie man) langs om ook nog even te kijken.

Zijn jullie het er overigens mee eens dat een lekke warmtewisselaar, eigenlijk einde ketel is, of is repareren een optie?
Als die niet (deels) onder garantie valt is het gewoon einde ketel. Moet zeggen dat een gasblok en een brander ook al aardig richting een nieuwe ketel gingen, maar dan hangt ie nog niet.

Edit: warmtewisselaar voor mijn ketel zit op 400, maar dan wil de installateur ook nog marge, dus reken maar 500. Dan de hele ketel uitelkaar en weer inelkaar en je zit met een paar uur werk op een nieuwe ketel.

[ Voor 10% gewijzigd door _JGC_ op 20-01-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
_JGC_ schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 08:48:
[...]

Als die niet (deels) onder garantie valt is het gewoon einde ketel. Moet zeggen dat een gasblok en een brander ook al aardig richting een nieuwe ketel gingen, maar dan hangt ie nog niet.

Edit: warmtewisselaar voor mijn ketel zit op 400, maar dan wil de installateur ook nog marge, dus reken maar 500. Dan de hele ketel uitelkaar en weer inelkaar en je zit met een paar uur werk op een nieuwe ketel.
Ketel is bijna 11 jaar oud, helaas is de garantie 10 jaar op warmtewisselaar. Dikke pech dus.

De monteur van Energiewacht had het over ~€ 700 voor complete vervanging. Heb wel een luxe onderhoudscontract, dat betekent dat eerste € 275 voor vervanging onderdelen niet wordt gerekend. Komt dus op ~€415 als ik het goed is.

De keuze is dan nieuwe ketel voor ruim € 1500, waar je weer 15 jaar mee vooruit kan. Of nu € 415 Euro uitgeven en over een jaar of 4 alsnog een nieuwe ketel.

Zeg het maar, een nieuwe ketel zal wel iets zuiniger zijn in gas en stroom, maar ik betaal nu maar € 100 per maand aan energie, dus stel dat het max 10% zuiniger is, dan valt die besparing erg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
415 is nog te doen... als er vervolgens weer iets kapot gaat dekt je contract dat.
Sowieso denk ik dat je de levensduur niet oprekt met 4 jaar, maar met 10. Lekker een nieuwe wisselaar erin dan, over 10 jaar kan het wel heel anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Ik lees meerdere mensen die een zwaardere cv willen ivm meerdere douches en daarmee een grotere vraag naar warm water.
Voor deze mensen: tip.
Een douche WTW halveert (ongeveer) de warmtevraag en belast de cv een stuk minder.
Hoef je ook geen grotere aanvoerleidingen aan te leggen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
@bert74 atag is wel iets trager met warmwater/opstarten en heeft geen warmhoud functie.
(vanwege die laatste reden zijn ze erg zuinig, maar als bij de remeha de warmhoudfunctie uitzet dan zal dat ook weer schelen)

De vraag of je ketel vervangen moet worden bij een lekke wisselaar ?
je hebt wel kans dat er vanwege de leeftijd meerdere dure onderdelen gaan uitvallen.
zoals pomp, ventilator, besturing, gasblok, ed. Dat is de reden dat het meestal aangeraden wordt je ketel te vervangen. (om storingen en dure reparaties te voorkomen.)
na zag ik dat je een soort abbonement had waarin het een en ander wordt vergoedt is dit alleen bij de eerste keer dat er wat vervangen moet worden ? of ook bij de volgende keren ?
als je de volgende keren ook die korting krijgt dan kan je overwegen de wisselaar te vervangen.

vaak hebben mensen een standaard onderhouds contractje dus moeten ze alles zelf betalen. Dan wordt het al snel een dure grap. dan is een nieuwe ketel voordeliger.
als ze bei een luxe abbonement meer geld kwijt zijn aan het repareren dan dat het abbonement oplevert(dus verlies draaien) willen ze ook nog weleens aansturen op een ketelvervanging. Het moet wel wat opleveren namelijk.(en iedere keer storing is nou ook niet heel erg fijn)

[ Voor 87% gewijzigd door miciel op 20-01-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Energiewacht is niet moeilijk, die komen ook met een standaard contract even 3x langs voordat een gasblok besteld wordt. Je betaalt wel fors voor de onderdelen met een standaard contract, vaak wel 25% bovenop de prijs bij warmteservice. Dat is ook waar ze de winst op pakken.

Verder zijn veel mensen wel te porren voor een nieuwe ketel: dure reparatie en beloftes over heel veel zuiniger... dan liever een nieuwe ketel. Mijn buren huren nu een HREco toen ze een onderhoudsbeurt aan hun 7 jaar oude HRE lieten doen. Installatie was beun en fout (door vorige eigenaar), onderhoud nooit gedaan, dus moest nieuwe rookgasafvoer komen (lek), aanvoer en retour moesten andersom en ketel zat stampvol zooi. Volgens de specialist onbegonnen werk, dus nu 15 jaar bloeden met een huurketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
_JGC_ schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:19:
[...]

Een HR22 is gevoelig voor 2 dingen: schoonmaken en afstellen gas/lucht. Beide worden bij regulier onderhoud gedaan. Ik zie je ketel niet zomaar spontaan doodgaan als je regulier onderhoud laat doen.
Ik kijk het nog even aan, op dit moment geen signalen dat het einde er aan zit te komen (op de opmerkingen van de monteur na). Wel was de vonk erg vies (bruin), ik kan mij voorstellen dat die aan vervanging toe is op termijn (en dan schijnt de kabel ook te moeten). Er gaat hier ook niet enorm veel gas doorheen....

Gasloos is hier (nog) niet echt optie, algemeen dak..

[ Voor 4% gewijzigd door kjast op 20-01-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
bert74 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 09:21:
[...]

Ketel is bijna 11 jaar oud, helaas is de garantie 10 jaar op warmtewisselaar. Dikke pech dus.

De monteur van Energiewacht had het over ~€ 700 voor complete vervanging. Heb wel een luxe onderhoudscontract, dat betekent dat eerste € 275 voor vervanging onderdelen niet wordt gerekend. Komt dus op ~€415 als ik het goed is.

De keuze is dan nieuwe ketel voor ruim € 1500, waar je weer 15 jaar mee vooruit kan. Of nu € 415 Euro uitgeven en over een jaar of 4 alsnog een nieuwe ketel.

Zeg het maar, een nieuwe ketel zal wel iets zuiniger zijn in gas en stroom, maar ik betaal nu maar € 100 per maand aan energie, dus stel dat het max 10% zuiniger is, dan valt die besparing erg mee.
voor 415 ipv 1500 euro zou ik de ketel zeker nog repareren en ondertussen vooruitkijken/plannen naar een vervanging in de vorm van meer duurzame mogelijkheden (Warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
kjast schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:19:
[...]

Ik kijk het nog even aan, op dit moment geen signalen dat het einde er aan zit te komen (op de opmerkingen van de monteur na). Wel was de vonk erg vies (bruin), ik kan mij voorstellen dat die aan vervanging toe is op termijn (en dan schijnt de kabel ook te moeten). Er gaat hier ook niet enorm veel gas doorheen....

Gasloos is hier (nog) niet echt optie, algemeen dak..
cv ketel icm met een afvoer lucht warmte pomp ? (scheelt weer iets. maar hebben vooral nut bij lt verwaming)
of heb je al een wtw hangen ? dan kan het niet. wel kan je alles lt maken scheelt ook weer in gas.

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 22-01-2018 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
jorisjan schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:46:
[...]

voor 415 ipv 1500 euro zou ik de ketel zeker nog repareren en ondertussen vooruitkijken/plannen naar een vervanging in de vorm van meer duurzame mogelijkheden (Warmtepomp).
De adviseur van Energiewacht is net geweest. Ik had 2 opties:

- Nieuwe ketel Atag i28EC had mijn voorkeur totaalprijs inclusief installatie: € 1850
- Warmtewisselaar vervangen € 700 - € 275 (ivm onderhoudscontract) = ~€ 425

Ik heb voor vervangen warmtewisselaar gekozen. Ik verwacht dat ik hiermee wel weer 5-8 jaar vooruit kan. Dan zien we wel weer wat er dan te koop is.

Adviseur zat wel heel erg op nieuwe ketel leveren, maar denk toch echt dat repareren de betere optie is voor €

Dank allen voor alle tips en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vind je het gek? Die reparatie verdienen ze amper aan, monteur komt 3x langs en is zo een paar uur verder met ketel demonteren en opnieuw inelkaar zetten.
Nieuwe ketel daarentegen... 1000 euro inkoop, 1850 verkoop, daar wil een monteur wel een dagdeel voor staan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
_JGC_ schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:55:
Vind je het gek? Die reparatie verdienen ze amper aan, monteur komt 3x langs en is zo een paar uur verder met ketel demonteren en opnieuw inelkaar zetten.
Nieuwe ketel daarentegen... 1000 euro inkoop, 1850 verkoop, daar wil een monteur wel een dagdeel voor staan werken.
Vanuit hun perspectief begrijp ik het wel. Aan de andere kant als je je relatie met de klant op lange termijn goed wil houden moet je ook het perspectief van de klant kunnen begrijpen.

Bovendien deed de adviseur of ik "dom" was, terwijl ik een weloverwogen kosten en risicoanalyse maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
bert74 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:24:
Bovendien deed de adviseur of ik "dom" was, terwijl ik een weloverwogen kosten en risicoanalyse maak.
die ervaring had ik ook met 2 van de 3 adviseurs die mij een nieuwe ketel wilde verkopen. had me goed ingelezen, wist waar ik over praatte en wist globaal wat ik wilde.
de 3e is het ook geworden :) (en dat was niet de goedkoopste maar wel degene waar ik op lange termijn het meeste vertrouw in heb).

[ Voor 10% gewijzigd door jorisjan op 26-01-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
bert74 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:24:
[...]

Vanuit hun perspectief begrijp ik het wel. Aan de andere kant als je je relatie met de klant op lange termijn goed wil houden moet je ook het perspectief van de klant kunnen begrijpen.

Wat zijn de voorwaarden ? Krijg je bij de volgende storing weer 275 euro korting of is dit eenmalig ?

even de voorwaarden gelezen als ik het goed heb krijg je bij de volgende storing weer 275euro korting.
in dat geval ben je spekkoper. nogal logisch dat ze aansturen op een nieuwe cv ketel. straks zijn alle onderdelen vervangen op hun kosten en zoals hierboven al wordt gezegd er moet wel brood op de plank komen. (en het leifst zonder al teveel moeite)

[ Voor 26% gewijzigd door miciel op 26-01-2018 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

@bert74
Wat kost dat "luxe onderhoudscontract" per maand?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
klump4u schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:14:
@bert74
Wat kost dat "luxe onderhoudscontract" per maand?
Ongeveer € 13 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb zelf het comfort abonnement, incl onderdelen is idd maar 2 euro duurder. Valt me reuze mee. Ook maar eens aan laten passen.

En ja je kunt prima het onderhoud door een beun laten doen voor veel minder geld, maar als je een keer een dikke storing hebt meegemaakt en je in de kou zit of voor elk monteursbezoek een rekening krijgt betaal je graag elke maand die 11 of 13 euro voor een servicecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
miciel schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 17:48:
[...]

Wat zijn de voorwaarden ? Krijg je bij de volgende storing weer 275 euro korting of is dit eenmalig ?

even de voorwaarden gelezen als ik het goed heb krijg je bij de volgende storing weer 275euro korting.
in dat geval ben je spekkoper. nogal logisch dat ze aansturen op een nieuwe cv ketel. straks zijn alle onderdelen vervangen op hun kosten en zoals hierboven al wordt gezegd er moet wel brood op de plank komen. (en het leifst zonder al teveel moeite)
Die € 275 geldt per storingsoorzaak per jaar als ik het goed heb begrepen. Gaat de warmtewisselaar binnen een jaar stuk, dan heb ik pech, alhoewel ik verwacht dat als ik dat aanvecht gewoon sprake moet zijn van garantie. Gaat er een ander onderdeel stuk dan wordt die tot € 275 vergoed.

Tegelijkertijd is die € 13 die ik betaal per maand wel € 156 per jaar, dus ruim € 1500 in de afgelopen 10,5 jaar. Daarvoor zijn ze ongeveer 6 keer een uurtje langsgekomen voor onderhoud en heb ik 2-3 storingen gehad. Ik schat dat ze in die periode ongeveer 10-12 uur werk hebben gehad. Dan heb je als bedrijf ruimte om voor ~€ 750 aan onderdelen te monteren. Daar komen ze bij mij niet aan aan zelfs met de vervanging van de warmtewisselaar. Dus ik vermoed dat een die € 13 per maand voor hen best uit kan.

Wat mij vooral steekt is dat ze 1. klakkeloos een ketel willen vervangen van nog maar 10,5 jaar oud, terwijl een ketel toch wel een jaartje of 15 mee moet kunnen gaan. 2. Dat ze alleen maar naar hun eigen financiële belang kijken en totaal niet aan het belang van mij als klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

_JGC_ schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:41:
Heb zelf het comfort abonnement, incl onderdelen is idd maar 2 euro duurder. Valt me reuze mee. Ook maar eens aan laten passen.

En ja je kunt prima het onderhoud door een beun laten doen voor veel minder geld, maar als je een keer een dikke storing hebt meegemaakt en je in de kou zit of voor elk monteursbezoek een rekening krijgt betaal je graag elke maand die 11 of 13 euro voor een servicecontract.
Ik vind het dan nogal prijzig als er maar tot €275,00 per geval word vergoed. Ik betaal €10,74 per maand bij Warmgarant voor een all-in abbo. Hierin zit onderhoud en alle eventuele reparatie kosten zonder bovengrens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

445033

_JGC_ schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:41:

Ik stook nu bijna 30 jaar met maar iedere 3 a 4 jaar een beurt a de laatste keer €30,-. Nog nooit een probleem gehad en als die komt en mijn mannetje (is een cv monteur) even geen tijd heeft hou ik het wel warm met een trui (en in mijn geval de houtkachel). Ik ga echt geen €156,- per jaar is in 30 jaar € 4680,- neertellen. (is hoeveel nieuwe ketels?). Abbo's zijn geldklopperij. Typisch Nederlands, overal een verzekering voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

445033 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:44:
[...]

Ik stook nu bijna 30 jaar met maar iedere 3 a 4 jaar een beurt a de laatste keer €30,-. Nog nooit een probleem gehad en als die komt en mijn mannetje (is een cv monteur) even geen tijd heeft hou ik het wel warm met een trui (en in mijn geval de houtkachel). Ik ga echt geen €156,- per jaar is in 30 jaar € 4680,- neertellen. (is hoeveel nieuwe ketels?). Abbo's zijn geldklopperij. Typisch Nederlands, overal een verzekering voor kopen.
Niet iedereen heeft een mannetje die cv-monteur is (en een houtkachel als backup) en mocht er bij jou of iemand die geen onderhoud laat plegen onverhoopt toch iets ernstigs gebeuren en jullie krijgen niks uitgekeerd door een verzekering dan hadden jullie dat bedrag graag betaald achteraf, ook dit gedrag is typisch (zuinig)Nederlands _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

klump4u schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:04:
[...]

Niet iedereen heeft een mannetje die cv-monteur is (en een houtkachel als backup) en mocht er bij jou of iemand die geen onderhoud laat plegen onverhoopt toch iets ernstigs gebeuren en jullie krijgen niks uitgekeerd door een verzekering dan hadden jullie dat bedrag graag betaald achteraf, ook dit gedrag is typisch (zuinig)Nederlands _/-\o_
Lezen jongen. Ik stook al 30 (!!!) jaar zo. Ook toen ik nog geen houtkachel had. En ik heb geen achterstallig onderhoud. Een 1 x per 3 jaar onderhoud is gewoonweg meer dan genoeg voor een normaal huishouden (ik heb een eerlijke monteur) NB: ik kom uit de verzekeringswereld en zeg altijd: alleen verzekeren wat je zelf niet kan dragen. Al het andere is geldverspilling. Laat dan als je echt zo bang bent 1x per 2 jaar een monteur komen. Nog altijd fors goedkoper dan die abbo's. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door 445033 op 27-01-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

445033 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:26:
[...]

Lezen jongen. Ik stook al 30 (!!!) jaar zo. Ook toen ik nog geen houtkachel had. En ik heb geen achterstallig onderhoud. Een 1 x per 3 jaar onderhoud is gewoonweg meer dan genoeg voor een normaal huishouden (ik heb een eerlijke monteur) NB: ik kom uit de verzekeringswereld en zeg altijd: alleen verzekeren wat je zelf niet kan dragen. Al het andere is geldverspilling. Laat dan als je echt zo bang bent 1x per 2 jaar een monteur komen. Nog altijd fors goedkoper dan die abbo's. ;)
Ik lees in je eerste post "eens per 3 a 4 jaar" dit is dus al buiten de voorgeschreven 1x of 2x per jaar door ketelfabrikant, komende uit de verzekeringswereld weet je al dat je hierop gepakt gaat worden mocht er onverhoopt iets fout gaan door toe doen van jouw CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@bert74 Wat jij omschrijft is meestal het geval. Meestal houden ze er heus wel geld aan over maar het is gewoon niet effectief. Jou een nieuwe ketel aansmeren/verkopen is effectiever.
(waarschijnlijk moet die directeur auto ook nog betaald worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

klump4u schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:37:
[...]

Ik lees in je eerste post "eens per 3 a 4 jaar" dit is dus al buiten de voorgeschreven 1x of 2x per jaar door ketelfabrikant, komende uit de verzekeringswereld weet je al dat je hierop gepakt gaat worden mocht er onverhoopt iets fout gaan door toe doen van jouw CV-ketel.
In mijn geval maar 1 keer per 4 jaar ja. Ik stook ook maar zo'n 800 m3 per jaar. Het gemiddeld huishouden stookt dat in een 1/2 jaartje weg. Tuurlijk schrijven de fabrikanten dat voor die tijdsinterval. Die willen een goede relatie met hun verkopende partijen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld olie verversen in je auto. Mijn vrouw rijdt 7000 km per jaar. Ik houd gewoon lekker de 30.000km aan en niet de tijdsinterval (ook al zo'n 25 jaar) Maar het is jouw geld, niet het mijne.

Blijft staan dat abbo's geld weggooien is. Gewoon in jouw geval dan een monteur dan 1 per 2 jaar bellen en als je kosten krijgt gewoon daarvoor sparen. Alleen verzekeren (is een abbo) wat je zelf nooit kan dragen. Rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

445033 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:47:
[...]

In mijn geval maar 1 keer per 4 jaar ja. Ik stook ook maar zo'n 800 m3 per jaar. Het gemiddeld huishouden stookt dat in een 1/2 jaartje weg. Tuurlijk schrijven de fabrikanten dat voor die tijdsinterval. Die willen een goede relatie met hun verkopende partijen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld olie verversen in je auto. Mijn vrouw rijdt 7000 km per jaar. Ik houd gewoon lekker de 30.000km aan en niet de tijdsinterval (ook al zo'n 25 jaar) Maar het is jouw geld, niet het mijne.

Blijft staan dat abbo's geld weggooien is. Gewoon in jouw geval dan een monteur dan 1 per 2 jaar bellen en als je kosten krijgt gewoon daarvoor sparen. Alleen verzekeren (is een abbo) wat je zelf nooit kan dragen. Rest my case.
Vergeet nou even alles en het volgende gebeurt bij jou (hoop het niet natuurlijk)
In het 3e of 4e jaar na het onderhoud raakt door een gaslek aan jouw ketel je huis beschadigt met een kostenpost van zeg €20000,00 (gelukkig niemand thuis want waren op vakantie) gaat jouw verzekering gewoon uitkeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
445033 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:44:
[...]

Ik had na 4 jaar de ketel kapot. Kreeg eens per 2 jaar onderhoud. Dan komt m'n zwager weer invliegen, kijkt ernaar, maakt ketel schoon, stelt de boel af en een uur nadat ie weg is staat de ketel weer te dreunen en ligt de rookgasafvoer er los op.
Dan bel je installateur van 2 straten verderop, kan helemaal niks beginnen, komt met gereedschap uit de steentijd en na een halfuur prutsen "ik weet het niet, anders moet je mn neef maar eens langs hebben, die zit bij de energiewacht". Weer 25 euro verder en geen oplossing. Dan ga je uiteindelijk toch maar voor energiewacht, ketelcheck gratis en eerste 3 maanden gratis. Dan ben je uiteindelijk ook 3 monteurs, een gasblok en nog een monteur verder voordat eentje 's avonds roept: m'n collega heeft dit eens gehad, is toen iemand van intergas bij geweest, zal hem even bellen. Nieuwe brander en probleem weg.
Dat is de reden waarom je bij een bedrijf zit die dagelijks in de storingen zit en waarbij er altijd wel 1 is die veel heeft meegemaakt met jouw type ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@bert74 Vandaag met mijn zwager gesproken die ook veel AWB ketels tegenkomt met jouw probleem en ze dan gewoon van de muur trekt en een nieuwe ketel adviseert. In zijn hele leven als installateur en storingsmonteur heeft ie nog nooit een warmtewisselaar vervangen. Niet bij mensen die ervoor willen betalen, niet bij mensen die een duur abonnement hebben.

Reden waarom ze dat niet doen: om de warmtewisselaar te vervangen sloop je de hele ketel, alleen de behuizing blijft hangen. Er zit gewoon gruwelijk veel tijd in het vervangen van de wisselaar, en als je dan uiteindelijk na een paar uur de ketel weer inelkaar hebt gezet is het bidden wat de ketel gaat doen als je de stekker erin steekt en is het afwachten hoe lang ie daarna blijft werken. Die teleurstelling willen ze de klant (en de monteur) besparen, dus daarom adviseren ze een nieuwe ketel.

Als jouw ketel verder goed is en de monteur goed z'n werk doet gaat een nieuwe wisselaar gewoon weer 10 jaar mee, maar houd er rekening mee dat er complicaties bij de vervanging ervan kunnen zijn waar je niet op had gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
_JGC_ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:40:
@bert74 Vandaag met mijn zwager gesproken die ook veel AWB ketels tegenkomt met jouw probleem en ze dan gewoon van de muur trekt en een nieuwe ketel adviseert. In zijn hele leven als installateur en storingsmonteur heeft ie nog nooit een warmtewisselaar vervangen. Niet bij mensen die ervoor willen betalen, niet bij mensen die een duur abonnement hebben.

Reden waarom ze dat niet doen: om de warmtewisselaar te vervangen sloop je de hele ketel, alleen de behuizing blijft hangen. Er zit gewoon gruwelijk veel tijd in het vervangen van de wisselaar, en als je dan uiteindelijk na een paar uur de ketel weer inelkaar hebt gezet is het bidden wat de ketel gaat doen als je de stekker erin steekt en is het afwachten hoe lang ie daarna blijft werken. Die teleurstelling willen ze de klant (en de monteur) besparen, dus daarom adviseren ze een nieuwe ketel.

Als jouw ketel verder goed is en de monteur goed z'n werk doet gaat een nieuwe wisselaar gewoon weer 10 jaar mee, maar houd er rekening mee dat er complicaties bij de vervanging ervan kunnen zijn waar je niet op had gerekend.
Dank voor deze geruststellende woorden ;) De monteur komt vanmiddag de warmtewisselaar vervangen. Ik hoop dat het goed komt. Energiewacht had de warmtewisselaar gewoon op voorraad liggen, de monteur is een kundige, serieuze jongen, ik had de indruk dat hij het vaker heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
bert74 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:05:
[...]

Dank voor deze geruststellende woorden ;) De monteur komt vanmiddag de warmtewisselaar vervangen. Ik hoop dat het goed komt. Energiewacht had de warmtewisselaar gewoon op voorraad liggen, de monteur is een kundige, serieuze jongen, ik had de indruk dat hij het vaker heeft gedaan.
De monteur is weer weg, operatie is geslaagd. Hij is een kleine 2 uur bezig geweest om de warmtewisselaar te vervangen. De wisselaar was overigens aan de achterkant "goed lek" het was echt zichtbaar en in het binnenwerk waren als smeulsporen te vinden.

Groot geval z'on wisselaar, echt een halve ketel.

Nu hopen dat de ketel het nog een jaar of 5 uithoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
miciel schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:42:
@bert74 atag is wel iets trager met warmwater/opstarten en heeft geen warmhoud functie.
(vanwege die laatste reden zijn ze erg zuinig, maar als bij de remeha de warmhoudfunctie uitzet dan zal dat ook weer schelen)

De vraag of je ketel vervangen moet worden bij een lekke wisselaar ?
je hebt wel kans dat er vanwege de leeftijd meerdere dure onderdelen gaan uitvallen.
zoals pomp, ventilator, besturing, gasblok, ed. Dat is de reden dat het meestal aangeraden wordt je ketel te vervangen. (om storingen en dure reparaties te voorkomen.)
na zag ik dat je een soort abbonement had waarin het een en ander wordt vergoedt is dit alleen bij de eerste keer dat er wat vervangen moet worden ? of ook bij de volgende keren ?
als je de volgende keren ook die korting krijgt dan kan je overwegen de wisselaar te vervangen.

vaak hebben mensen een standaard onderhouds contractje dus moeten ze alles zelf betalen. Dan wordt het al snel een dure grap. dan is een nieuwe ketel voordeliger.
als ze bei een luxe abbonement meer geld kwijt zijn aan het repareren dan dat het abbonement oplevert(dus verlies draaien) willen ze ook nog weleens aansturen op een ketelvervanging. Het moet wel wat opleveren namelijk.(en iedere keer storing is nou ook niet heel erg fijn)
Als ik het begrijp zijn momenteel de ATAG i28EC en de Calenta 28C wel de topkeuzes qwa CW4 ketels, als het gaat om tweakbaarheid/opentherm/laag min. vermogen.
Behalve op het prijsverschil vind ik het lastig de keuzes te maken. Weet iemand iets over hoe deze ketels zouden presteren in een meer-zone systeem (beneden bijv. LT vloerverwarming en boven convectoren)? Bij dergelijke systemen ben je vaak toch aangewezen op aan/uit ipv modulerend. De Calenta heeft een min. vermogen van 5,6kw vs 4,4 van de ATAG, ga je daar dan echt profijt uit halen? Of kan ik dan beter de 200 euro verschil in eigen zak steken en gaan voor de Calenta? Het gaat mij puur om de zuinigheid van het toestel, comfort maakt niks uit qwa warm water, de warmhoudfunctie zou ik dan op de Calenta ook gelijk uitzetten.

Wel ben ik gecharmeerd van de iSense met de instelling voor het vastzetten van de toevoer en afvoer van de watertemp. naar de vloerverwarming ivm dat we in die ruimte ook een houtkachel hebben, die ik de laatste graden (van 18 naar 20) wil laten doen, waarbij de vloerverwarming voor een basistemperatuur gaat zorgen. Als dat al mogelijk is dan. Maar die iSense zou ook met de ATAG moeten werken, nietwaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Otherside op 31-01-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Otherside schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:55:
[...]

Als ik het begrijp zijn momenteel de ATAG i28EC en de Calenta 28C wel de topkeuzes qwa CW4 ketels, als het gaat om tweakbaarheid/opentherm/laag min. vermogen.
Behalve op het prijsverschil vind ik het lastig de keuzes te maken. Weet iemand iets over hoe deze ketels zouden presteren in een meer-zone systeem (beneden bijv. LT vloerverwarming en boven convectoren)? Bij dergelijke systemen ben je vaak toch aangewezen op aan/uit ipv modulerend. De Calenta heeft een min. vermogen van 5,6kw vs 4,4 van de ATAG, ga je daar dan echt profijt uit halen? Of kan ik dan beter de 200 euro verschil in eigen zak steken en gaan voor de Calenta? Het gaat mij puur om de zuinigheid van het toestel, comfort maakt niks uit qwa warm water, de warmhoudfunctie zou ik dan op de Calenta ook gelijk uitzetten.

Wel ben ik gecharmeerd van de iSense met de instelling voor het vastzetten van de toevoer en afvoer van de watertemp. naar de vloerverwarming ivm dat we in die ruimte ook een houtkachel hebben, die ik de laatste graden (van 18 naar 20) wil laten doen, waarbij de vloerverwarming voor een basistemperatuur gaat zorgen. Als dat al mogelijk is dan. Maar die iSense zou ook met de ATAG moeten werken, nietwaar?
In dat geval kan je een paar dingen doen.
Overweeg de daalderop base cube duo. ook al was het niet je vraag. ketel lijkt wel een beetje te passen bij hetgene wat je zoekt. Deze heeft een lt en een ht aansluiting/mogelijkheid. lt is voor de vloerverwarming icm met open verdeler (dus verdeler zonder pomp.) let op wel alles zorgvuldig (laten) instellen en cotroleren anders sloop je je tegelvloer. Je stookt dan de vloerverwarming lt modulerend/openterm. (aan/uit kan ook) maar de voorkeur is modulerend/openterm thermostaat voor de vloerverwarming.
Je stookt de convectoren ht aan/uit de ketel moduleert wel maar dan op basis van aanvoer en retour temperatuur. Dus is wel wat minder zuiniger als het boven koud is. Convectoren/radioteren(zone 2) kan alleen maar met aan uit thermostaat gestookt worden. Je hebt dus 2 thermostaten dus 2 zones. zone 1 beneden vloervewarming zone 2 de radiatoren/convectoren. Houd wel rekening dat als je je kachel gaat stoken je vloer koud wordt .De thermostaat denkt namelijk dat het warm is. Dit is niet altijd lekker.
mijn glazenbol is doet het niet. dus ik kan niet zien of je woning redelijk geisoleerdt is
als dit niet zo is anders is is deze ketel niet helemaal de juiste keuze. De ketel Staat dan continu te draaien voor vloerverwarming en dan weer voor de radiatoren te draaien. Het is tweakbaar je kan om en om stoken. dus half uur je woonkamer en een halfuur boven mochten ze gelijktijdig een aanvraag doen, maar het kan in dat halfuur net weer koud/kouder worden boven/beneden. (maar dan woon wel in een tocht hok ongeveer.) ook heeft deze ketel aardig wat instellingen.
kan aardig wat getweakd worden zoals keuze uit 7/15 of 28 kw ed maar is niet zoaanpasbaar als de callenta. Houd wel bij installeren voldoende ruimte vrij boven en onder de ketel anders dan wordt de onderhoudsmonteur boos, kan ze werk niet doen.

Atag en isense ligt eraan op de betrefeende cv ketel open therm is. (en niet atag,s eigen protecool)
ik weet niet hoe de isense omgaat met te weinig power, volgens mij schakelt dan de achtergrondverlichting uit. maar weet dit niet zeker, niet alle ketels hebben zo,n grote trafo aan in zich zitten om de isense verlichting te voeden.

Als je echt volledig wil moduleren/opentherm en in zones wilt gaan stoken zou je eens bij iemand moeten kijken die honnywell zone systeem heeft. (evohome) alleen dit is erg duur. en knoppen maken geluid bij open en dicht gaan. niet heel hard maar als je net wilt slapen is het geen lekker systeem. Maar goed dan ga je ietsje later slapen.

Zoals je zelf al aangeeft is de insense vanwege de openhaardtfunctie(met of zonder buitenvoeler zodat je echt wa kan stoken ook geen verkeerd keuze. maar de vloerverwarming loopt dan wel door in zo,n geval.
kan lekker zijn maar ook teveel worden. je vloerverwarming stop dan dus niet. Hiernaast is het beneden met 18 graden boven wellicht te koud.

Om bij remeha te blijven remeha heeft een zone regeling een c-mix. Deze is ook geschikt voor vloerverwarming. Helaas kan ik je niet van de juiste info hierin voorzien betreffende de verdeler ed. vraag de monteur hierin om advies. Er zal heus wel een monteur zijn welke je hierbij kan helpen
Waarschijnlijk gebruiken ze een gesloten verdeler. met regelventiel en pomp.
de pomp kan je op de c mix zetten even als een afsluitklep. het oude mengvetiel/thermostaatkraan kan je kan je behouden.

De c-mix kan 2 zones opentherm/modulerend aansturen. Ook kun je in dit geval de vloer naar keuze doorstoken als je kachel brandt. en als het te warm wordt dan zet de knop weer terug. of de themostaat lager. bij de c-mix kan je wel weer bijde zone,s tegelijk stoken. alleen de cv stookt de vloerverwarming weer wat onzuiniger dmv mengklep en extra pomp. ten opzichte van de daalderop base cube.duo maar je stookt je convectoren wel weer wat zuiniger met de c-mix dmv opentherm.
dus of je nou door de kat of de hond wordt gebeten maakt niet heelveel uit.
tenzij de c-mix in het geval dat alleen de vloerverwarming warmte vraagt je ketel lager laat stoken maar hier heb ik zo mijn twijfels over. ik denk dat i wel moduleert maar wel op hoge temp, want dat is de instelling.
ketelwater 60 graden en er is maar 35 nodig oftewel ketel staat een cirquitje een beetje warm te houden.
van ketel tot veerbelast klep. ik denk dat dat uiteindelijk net zoveel kost als het (aan.uit) stoken van je convectoren. ze hadden bij daalderderop er 2 modulerende/opentherm aansluitingen in kunnen zetten.
helaas vanwege kosten die hiermee gemoeid zijn is dit niet gebeurt.

(geld over ? 2 x een ketel ophangen _/-\o_ maar eigenlijk s het is jammer dat er niet is op de markt. 2 x modelerend/opentherm stoken 8)7 zowel in lt als in ht. het kan maar beter doe je het niet ketels gaan staan pendelen, dit vinden ze niet heel fijn, vele start en stops dus eerder kapot.

lap tekst maar hoop dat je er wat aan hebt

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 01-02-2018 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Newday schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:15:
[...]

Oké, dan is het (financieel gezien) misschien toch beter de gok te nemen en te wachten tot mijn huidige ketel gebreken krijgt en tegen die tijd via een misschien iets minder gunstige deal voor de Calenta te gaan.
Misschien draait hij nog gewoon een paar jaar door.
Hangt er van af hoeveel gas je verbruikt. Als je veel gas verbuikt, scheelt heet veel stookkosten. Een goed ingestelde HR ketel moet kan tot 15% zuiniger zijn dan een VR ketel. Zeker als je oude ketel een waakvlammetje heeft. Ook de het stroomverbruik, pomp, stand-by stand is veel lager dan een oude ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dat waakvlammetje met een boiler erbij deed bij mijn VR ketel 1 kuub gas per zomerdag. Op een winterdag verliest de boiler meer warmte (ketel hangt in onverwarmde berging) en zou dat nog hoger zijn. Zit je zo aan 400 kuub per jaar aan weggegooid gas, dat is iets meer dan 1/3 van mijn huidige jaarverbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 14:24

bert pit

asdasd

Otherside schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:55:
[...]

Zelf heb ik 6 jaar geleden de calenta gekocht. iSense is prima, maar ik denk dat de open haard functie niet gaat werken op de Atag. Wij hebben nu Evohome, kost wat maar super comfortabel en gasbesparend.

In jouw geval (beneden LT en boven HT) zou je ook eens kunnen kijken bij intergas. Dit systeem combineert op de ketel LT en HT. Alles wordt op LT gestookt, totdat er op de bovenverdieping extra warmte vraag is. Een servo sluit dan het systeem beneden af (maakt niet uit want vloerverwarming werkt traag) en verwarmt tijdelijk alleen boven op HT. Briljant.

Ik heb er zelf verder geen kennis van maar dit past exact in jouw vraag.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
bert pit schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:19:
[...]

Zelf heb ik 6 jaar geleden de calenta gekocht. iSense is prima, maar ik denk dat de open haard functie niet gaat werken op de Atag. Wij hebben nu Evohome, kost wat maar super comfortabel en gasbesparend.

In jouw geval (beneden LT en boven HT) zou je ook eens kunnen kijken bij intergas. Dit systeem combineert op de ketel LT en HT. Alles wordt op LT gestookt, totdat er op de bovenverdieping extra warmte vraag is. Een servo sluit dan het systeem beneden af (maakt niet uit want vloerverwarming werkt traag) en verwarmt tijdelijk alleen boven op HT. Briljant.

Ik heb er zelf verder geen kennis van maar dit past exact in jouw vraag.
intergas ketel doe eens een link ? ik kan hem niet vinden.
(niet met lt zone wel met 2 zone,s inderdaad, is ook wel een mouw aan te passen. maar dan stook je weer minder efficient. ketel staat dan weer (doelloos) water te pompen als enkel de vloerverwarming aanstaat.)
beetje zelfde systeem als daalderop duo ? of bedoel je die ?

[ Voor 22% gewijzigd door miciel op 02-02-2018 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

miciel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 03:02:
[...]

intergas ketel doe eens een link ? ik kan hem niet vinden.
(niet met lt zone wel met 2 zone,s inderdaad, is ook wel een mouw aan te passen. maar dan stook je weer minder efficient. ketel staat dan weer (doelloos) water te pompen als enkel de vloerverwarming aanstaat.)
beetje zelfde systeem als daalderop duo ? of bedoel je die ?
Ik las ergens dat ze specifiek voor woningen met Vlierverwarming en HT radiatoren een ketel hadden ontwikkeld. Meer weet ik er niet van helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:01
bert pit schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:26:
[...]

Ik las ergens dat ze specifiek voor woningen met Vlierverwarming en HT radiatoren een ketel hadden ontwikkeld. Meer weet ik er niet van helaas.
Niet meer er van af weten en dan zelf maar invullen hoe het zou kunnen werken? Aparte benadering....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Simple mind schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:50:
[...]

Niet meer er van af weten en dan zelf maar invullen hoe het zou kunnen werken? Aparte benadering....
Iedereen heeft toch toegang tot Google. Maar voorruit:

http://www.intergas-verwa...tallatievoorschriften.pdf

5.1.3 LT/HT zone systeem
Het is mogelijk om de CV-installatie op te delen in 2 groepen met een verschillende stooktemperatuur, bijvoorbeeld een hoog temperatuur zone (HT) met radiatoren en een laag temperatuur zone (LT) met vloerverwarmingssysteem zonder eigen circulatiepomp.
Beide zones moeten beschikken over een eigen ruimtethermostaat. De regeling wordt geactiveerd door het wijzigen van een aantal parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Uit de categorie CW5 ketels is de Remeha Calenta 40C nog steeds degene die het beste scoort op instelmogelijkheden? (En dus tweakbaarheid..)

Huis is helaas slecht genoeg geïsoleerd om het minimum van deze ketel altijd te kunnen benutten...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
prein2 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:47:
Uit de categorie CW5 ketels is de Remeha Calenta 40C nog steeds degene die het beste scoort op instelmogelijkheden? (En dus tweakbaarheid..)

Huis is helaas slecht genoeg geïsoleerd om het minimum van deze ketel altijd te kunnen benutten...
nu, maar ook in de toekomst? hoe vaak stook je nu de ketel op 100% voor het opwarmen van je huis??
met het oog op minder gas uit groningen zou het de komende jaren wel eens hard kunnen gaan met (isolatie)subsidie vanuit de overheid en de vraag is of je dan niet beter af bent met een maatje kleiner?? overigens is SWW (warm water) leidend voor de CWx klasse, dus als je met (iets) minder warm water ook prima uit de voegten kunt dan zou ik je toch aanraden voor een CW4 toestel te gaan.

calenta, en zeker in combinatie met de iSense, is wel zeer uitgebreid instelbaar en tweakbaar. afzonderlijk kom je best een eind maar het is de combinatie die er het maximale uit haalt :)

[ Voor 3% gewijzigd door jorisjan op 09-02-2018 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

De Calenta 40 moduleert terug tot 5kw. Veel.cw4 ketels gaan niet veel lager. Ik wil juist CW5 voor gelijktijdig douchen wat hier vaak voorkomt.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
nou lijkt me duidelijk dan :)

zie dat de 28C hetzelfde minimumvermogen heeft dus daarvoor hoef je het inderdaad niet te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

prein2 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:47:

Hoe slechter je huis geïsoleerd is, hoe sneller je je ketel terugverdient ;) Ik ben in een jaar of 6 van 2600m3 naar 1100m3 gegaan. Op volgorde van aanpassing: dubbel glas, VR ketel vervangen door calenta, zoneverwarming Evohome, spouwmuurisloatie, keukenverbouwing met inductie.

Ik vreesde voor de elektriciteitsrekening, maar die was ook lager, door nieuwere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 22:26
Mijn oude remeha ketel uit 2002 is volgens de monteur aan het eind van zijn latijn en dus ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe (meeste bedrijven bevelen de intergas intergas hreco cw5.)
Zelf neig ik meer naar de remeha calenta 40c ivm lager minimaal vermogen en isense thermostaat al hangt er momenteel een honeywell lyric T6

de woning is een 2 onder een kap uit 92, geen vloerverwarming, wel een stortdouche
Wie heeft het verlossende antwoord intergas of remeha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:41
Volgens mij zijn dat beide prima ketels. Als de Calenta een hoger modulatiebereik heeft is de keuze snel gemaakt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
heb je CW5 nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
Nou ja de vraag of je de CW5 echt nodig hebt is natuurlijk subjectief.
Er hangt hier op de begane grond voor een kleine 8,5Kw aan radiatoren en we hebben een douche + stort douche die geregeld gebruikt worden.

De huidige ketel is ook een CW5 maar misschien zou je ook met een CW4 uit de voeten moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
mpjjansen schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:25:
Mijn oude remeha ketel uit 2002 is volgens de monteur aan het eind van zijn latijn en dus ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe (meeste bedrijven bevelen de intergas intergas hreco cw5.)
Zelf neig ik meer naar de remeha calenta 40c ivm lager minimaal vermogen en isense thermostaat al hangt er momenteel een honeywell lyric T6

de woning is een 2 onder een kap uit 92, geen vloerverwarming, wel een stortdouche
Wie heeft het verlossende antwoord intergas of remeha
Het valt mij op dat veel installateurs een intergas ketel aanbieden. Ik kan geen uitspraak doen over betrouwbaarheid, maar het grote nadeel van veel Intergas ketels is, dat ze een hoog minimum vermogen hebben, in de orde van 7-8KW. Dat is gewoon te veel voor redelijk en goed geisoleerde huizen. De ketel kan in de laagste stand zijn vermogen niet kwijt, waardoor de ketel steeds gaat pendelen.

De Calenta's doen het beter, ook een aantal Atag's doen het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Intergas levert gewoon vrij goedkope en simpele ketels. Ze zijn een slag beter dan die gare Agpo dingen die je vaak tegenkomt bij projectbouw.
Zijn verder prima ketels, maar idd vrij hoog minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Maar wat is dan een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
vinom schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:05:
Ben ik ook wel erg benieuwd naar op dit moment ben ik zelf nu erg aan het twijfelen tussen de
Vaillant ecoTEC plus CW4 VHR 25-30/5-5 en de Remeha Calenta 28c CW4

een cw5 is gezien de huidige woning douche en stortdouche (wordt 10 keer per jaar gebruikt)
en geen warm water in de keuken (grohe red duo) waarschijnlijk zwaar overgedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als die CW5 naar laag niveau kan moduleren is dat geen probleem. Een HREco cw4 zit qua minimum volgens mij al boven een Calenta cw5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
vinom schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:05:
Gewoon even de specs bekijken en kijken naar het minimum vermogen in KW:

https://www.intergas-verw...o-36/technische-gegevens/

https://www.remeha.nl/con...ssingen/cv-ketels/calenta

Voor Atag kun je het beste zelf even zoeken.

Het probleem met CW5 is dat je deze ketels eigenlijk overgedimenioneerd zijn voor meer meeste woningen. Op de laagste stand, ongeveer 20% van het maximale vermogen is het vermogen te hoog om een huis gelijkmatig te verwarmen.

Als je perse CW5 wil dan heb je veel warmwater comfort, maar je zal daardoor je huis minder efficient kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 16:27
Die efficientiewinst door lager gedimensioneerde ketels wordt hier sterk overgewaardeerd. Met een beetje slimme thermostaat en ketel, kun je ook met een overgedimensioneerde ketels prima stoken zonder pendelen of andere ellende. De ketel zal niet continue stoken, maar dat lukt toch vrijwel nooit. De 4 KW van mijn ketel is bij de huidige temperaturen al 3 keer groter dan het energieverlies van mijn huis. Zelfs met ruim voldoende radiatoren en vloerverwarming gaat dat niet continue stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
Bij mij is de keuze inmiddels wel gevallen na het lezen van de topics op de rehema calenta met isense.
De grote vraag is nu alleen wordt het een CW4 of een CW5

5,6 - 25,5 en 13,7 Liter bij 40 graden of
7,0 - 35,9 en 19,5 liter bij 40 graden
Omdat we geen stortdouche hebben en alleen maar warm water in de badkamer nodig hebben lijkt een CW4 meer als voldoende.

Maar als de Kw berekening gaat doen op basis van de inhoud (m3 * 65 Watt) kom je op 24Kw en als je echt per ruimte gaat berekenen kom je op 28Kw
Dan zou de Cw4 indien alle radiatoren aan zijn maar krap aan zijn of zelf niet voldoende vermogen hebben
CW4 = 25Kw en de CW5 = 35Kw

wie heeft het verlossende antwoord ?

[ Voor 5% gewijzigd door mpjjansen op 07-03-2018 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 22:35
CW4 trekt dat natuurlijk makkelijk (ca. 150m2)
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste