• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je die geiser eruit gooit lijkt me dat verder een prima keuze. Mogelijk kan je nog toe met een iets kleinere ketel, maar Nefit is over het algemeen niks mis mee.

Verder: isoleren, isoleren, isoleren. Behalve besparing levert dat ook flink meer comfort op. Weet nog dat ik destijds had berekend dat ik radiatoren moest bijplaatsen in de woonkamer omdat het huis niet warm wilde worden met iets lagers dan 80 graden. Inmiddels stook ik 2 graden bij in een halfuur met 55 graden aanvoer en nog altijd dezelfde radiatoren.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
eltweako schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:25:
Ben ook bezig met het uitzoeken van een nieuwe ketel.
Nu denk ik mijn keuze al gemaakt te hebben, maar wil graag nog even wat feedback/advies van mede tweakers.

Het huis betreft een vrijstaande woning uit 1960. De isolatie is beperkt tot dubbel glas op de benedenverdieping.
Huidige CV ketel (vorige week alvast verwijderd) betrof een Crane Sunnyday gas-c.v. ketel uit 1968 met een vermogen van 30kW. Daarnaast hangt er nog een Vaillant geiser uit 1988.
De badkamer is uitgerust met een normale douche en een los bad.

Zelf zit ik te denken aan de Nefit Trendline II HRC30 CW5 i.c.m. de Nefit Easy. Is dit een goede keuze?

Graag jullie idee hier over.
Als jullie nog aanvullende informatie nodig hebben, hoor ik het graag.
Alvast bedankt!
isoleren , isoleren, en heb ik al gezegd isoleren. >:)
(je kiest een 30kW ketel, maar ik stook mijn huis warm met een 5,5kW ketel.
voor warm water heb ik dan wel een +/-25kW ketel nodig (cw4).)

hoeft het nog niet eens voor het geld besparen te doen, maar doe het voor het komfoor.
het is echt erg comfortabel als je na een dag werken thuis komt en je huis is nog geen graad afgekoeld, zonder ook maar gestookt te hebben. >:)

Nefit Easy is na isoleren eigenlijk nog amper interessant.
ik stook mijn huis gewoon 24X7 warm, temperatuur verlagen is eigenlijk duurder dan het gewoon continu op temperatuur houden.
geen fancy gadgets voor nodig, dat kun je met de goedkoopste thermostaat.
(en hou je geld over om te isoleren.) ;)

je kiest een cw5 ketel, het mag, geen probleem mee.
maar check wel even dit tabelletje.
http://centrale-verwarmin...-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.php
je hebt een gewone douche dus daar heb je geen cw5 voor nodig.
bad vullen is wel sneller als met een cw4, maar het is maar 2,5liter meer per minuut.
dus zoveel sneller is dat bad nu ook weer niet vol.
(oke een cw3 is wel erg lang wachten, maar toch heb ik dat jaren zo gedaan voor die paar keer per jaar dat het bad word gevuld, zo erg is dat niet.)

het verhaal om met meerdere punten tegelijk warm water te hebben, is wel leuk, maar in de praktijk is dat eigenlijk niet tof. (er moeten dan ook beperkingen in huis zijn die je liever niet hebt, daar door heb je er eigenlijk weinig aan.)
je wil gewoon een thermostaat kraan op de douche, zodat als er per ongeluk warm water word getapt in huis je minder water uit de douche krijgt, maar geen koud water.

verder niks mis met je keuze zal een leuke besparing op de gas rekening geven, maar als je mijn punten ook nog opvolgt, dan ga lachen als je de jaar afrekening ziet.
denk er over na en ga er voor, je kunt het. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

eltweako schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:25:
[knip]

Zelf zit ik te denken aan de Nefit Trendline II HRC30 CW5 i.c.m. de Nefit Easy. Is dit een goede keuze?

Graag jullie idee hier over.
Als jullie nog aanvullende informatie nodig hebben, hoor ik het graag.
Alvast bedankt!
Heb vorig jaar rond deze tijd ook de keuze gemaakt voor bovenstaande combinatie. Ik had weliswaar die Easy niet werkelijk nodig maar standaard zit er geen programmeerbare thermostaat bij de ketel, en destijds was er een combinatie-actie voor ketel en Easy. Fijne ketel, waarschijnlijk ook overdone voor onze situatie, maar wel prettig (en heel stil), bij gebruik. Als vervanger van een oude Fellini ketel (1981) en Vaillant keukengeiser (voor het douchen), die beiden maar niet stuk wilden gaan, en nog steeds niet stuk waren bij vervanging van de ketel. De nieuwe opstelling draait nu alweer bijna één jaar nu, en natuurlijk stukken zuiniger dan de vorige opstelling, maar dat gaat voor elke moderne ketel op vanzelfsprekend.
Mocht er dus behoefte zijn aan een programmeerbare thermostaat, dan zou die Easy prima kunnen voldoen, mits er niet de hoofdprijs voor wordt gevraagd. Overigens is er geen Windows ondersteuning voor de Easy. Niet voor desktop en niet voor mobiel.

Als tips wil ik wel even meegeven.

Ik had diverse offertes aangevraagd bij diverse bedrijven en nadrukkelijk vermeld dat de oude opstelling verwijderen, meegenomen moest worden in het totaalbedrag. Sommige bedrijven rekenden tot €150,- voor het verwijderen en afvoeren van de 80kg wegende Fellini. Anderen deden dat "gratis".

Omdat de dakdoorvoer anders is dan de vorige hadden ze bij plaatsing ook een dakpan nodig. Dat hadden ze niet verteld vooraf maar gelukkig had ik er nog eentje voor het pakken. Mocht je een oud dak hebben dan liggen die pannen niet zomaar voor het oprapen, en dan ook nog in de juiste kleur.

Testing, one, two ...

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 16:30
Bedankt voor de feedback. Isolatie staat op de todo list voor de komende jaren.
De lokale installateur kon voor een concurrende prijs me de HRC30 CW5 bieden inclusief dakdoorvoer dus waarschijnlijk dat die het word. Ook betaal ik "slechts" 100 euro voor de easy.

Wat is jullie ervaring wat betreft de besparing van een nieuwe ketel t.o.v. van een oude ketel zoals die van mij? Als ik de fabrikanten moet geloven dan zou ik er nu geld bij uit moeten krijgen, maar wat is realistisch?

• _JGC_
  • Nu online
Je gooit een geiser uit de jaren 80 en een ketel uit de jaren 60 (?!) eruit, dat lijken me twee waakvlammen en een boiler.

Nu weet ik niet precies wat zoiets verbruikt, maar mijn Intergas VR ketel met boiler deed op een warme zomerdag gewoon 1 kuub per dag zonder dat er water getapt werd of het huis werd verwarmd. Jouw oude meuk zou zomaar 500 kuub per jaar kunnen verspillen aan opstoken van een boiler en het laten branden van 2 waakvlammetjes.

Tel daarbij de besparing van een HR ketel tov die oude meuk en je bespaart lekker wat tov de oude situatie. Zo zie je maar weer, oude meuk vervangen voordat het sterft kan soms gewoon interessant zijn.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

eltweako schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:34:
Bedankt voor de feedback. Isolatie staat op de todo list voor de komende jaren.
De lokale installateur kon voor een concurrende prijs me de HRC30 CW5 bieden inclusief dakdoorvoer dus waarschijnlijk dat die het word. Ook betaal ik "slechts" 100 euro voor de easy.

Wat is jullie ervaring wat betreft de besparing van een nieuwe ketel t.o.v. van een oude ketel zoals die van mij? Als ik de fabrikanten moet geloven dan zou ik er nu geld bij uit moeten krijgen, maar wat is realistisch?
In tegenstelling tot andere jaren ben ik vanaf vorig jaar september pas begonnen met het bijhouden van de meterstanden (via mindergas.nl), van de jaren daarvoor weet ik enkel de begin en eindstand van het gehele jaar. Voor nu kan ik niet werkelijk een uitspraak doen over het verschil t.o.v. de oude installatie, wel dat deze flink zuiniger is, maar ik dien het tot het einde van het jaar af te wachten om er werkelijk iets zinnigs over te kunnen zeggen. V.w.b. isolatie is er hier niets gewijzigd sinds we dit huis betrokken hebben. Hoewel het bj 1981 heeft, is alles (voor die tijd) wel optimaal geïsoleerd, omdat de doelstelling van het project energiezuinig was. Aardgas was in die tijd flink duur, vandaar de extra aandacht voor goede isolatie. Alles dubbel glas (enkel het zolderraam niet), en dikke geïsoleerde voor en achter-gevels. We kregen zelfs de opdracht om ramen gesloten te houden omdat we een fris-lucht circulatie-systeem hebben. Ondanks dat we een hoekhuis hebben wat aan drie zijden volledig vrij ligt, kwamen we de eerste jaren niet boven de 1200 m³ verbruik uit.

V.w.b. die dakdoorvoer en dakpan. Dakdoorvoer zit er eigenlijk altijd wel bij als men een oude ketel moet vervangen, en die neemt schijnbaar maar één dakpan in beslag. Mochten er bij de huidige opstelling twee nodig zijn dan moet je toch nog even achter een extra dakpan aan. Mochten er meer dezelfde huizen in je buurt zijn dan kijk even op de daken van je buurt hoe dat er uitziet, mochten ze daar al een nieuwere ketel hebben staan.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
eltweako schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:34:
lastig te vergelijken, maar:

mijn ouders zaten met een VR ketel + geizer van de jaren 80 op een 2000m3.
met de nieuwe HR ketel werd dat 1400m3.
dus dat was niet een super besparing, maar kosten verdienen zich wel terug in <10 jaar.

nu hebben ze van het voorjaar de warmte pomp hybride er bij.
het lijkt er op dat ze nu naar <700m3 gaan. (ik gok zelf dat ze rond de 550m3 gaan uit komen)
(dit samen met ook nog een flinke PV installatie.)

het is dus niet dat je er rijk van word in termen van geld.
je moet 1x flink investeren en dan worden je maand lasten een stuk lager.
maar met lage maand lasten voel je je elke maand wel een heel stuk minder arm ;)

reken ik in grove cijfers het geld uit:
dan hadden ze eerst een 170€ per maand aan energie kosten. (2000€ per jaar)
zitten ze nu rond de 50€ per maand aan energie kosten. (600€ per jaar.)
maar investeringen zijn ook fors, een +/- 13.000€.
(ze moesten dat geld ook zo snel mogelijk uitgeven, vermogens heffing van de regering + lage rentes.
het spaar geld lijkt dan wel te verdampen. :-( )
het leuke is nu dat ze gewoon een 120€ minder kosten hebben per maand. ;)
maar vooral ook meer luxe.

nu zijn ze bezig om het oude dubbel glas te gaan vervangen voor 3 dubbel glas.
zal duur gaan worden, en kosten er uit halen is twijfelachtig.
maar de luxe van kunststof kozijnen en niet meer hoeven te schilderen is onbetaalbaar.
(wat mijn pa echt niet meer lukt met zijn leeftijd.)
maar goed dit is nog toekomst, dus prijzen zijn nog niet helemaal bekend.

[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 12-08-2016 11:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Weet niet wat jij aan gas betaalt, maar van 2000m3 naar 1400m3 is 600m3 per jaar, met 55 cent per kuub zit je op 330 euro per jaar. Ketel incl installatie heb je binnen 5 jaar terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
_JGC_ schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:19:
Weet niet wat jij aan gas betaalt, maar van 2000m3 naar 1400m3 is 600m3 per jaar, met 55 cent per kuub zit je op 330 euro per jaar. Ketel incl installatie heb je binnen 5 jaar terugverdiend.
kosten waren hoger, helaas.
moest meer aan het huis veranderd worden om de ketel te kunnen vervangen voor hr. :-(
(maar als ik hem preciezer pak zit ik ook wel ergens onder de 10 jaar, maar er staat ook niet voor niks een < teken bij. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
migjes schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:23:
[...]

kosten waren hoger, helaas.
moest meer aan het huis veranderd worden om de ketel te kunnen vervangen voor hr. :-(
(maar als ik hem preciezer pak zit ik ook wel ergens onder de 10 jaar, maar er staat ook niet voor niks een > teken bij. ;) )
Onder de 10 jaar is niet >10jaar maar <10jaar.

Moest hier in huis ook aardig wat verbouwd worden: expansievat, inlaatcombinatie, gaskraan, condensafvoer, rookgasafvoer. Ketel met alles erbij was 1150 euro, zwager heeft ding voor 150 euro opgehangen. Oude VR-bakbeest is naar de ijzerhandel gegaan, enige wat ie bewaard heeft is de motor van de 3wegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
_JGC_ schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:54:
[...]

Onder de 10 jaar is niet >10jaar maar <10jaar.
oeps, niet genoeg koffie. >:)
sorrie. aangepast.
Moest hier in huis ook aardig wat verbouwd worden: expansievat, inlaatcombinatie, gaskraan, condensafvoer, rookgasafvoer. Ketel met alles erbij was 1150 euro, zwager heeft ding voor 150 euro opgehangen. Oude VR-bakbeest is naar de ijzerhandel gegaan, enige wat ie bewaard heeft is de motor van de 3wegklep.
tja een zwager die helpt scheelt veel natuurlijk.
maar neem een iets duurdere ketel + opnieuw aanleggen van een leiding naar de nieuwe keuken.
en nog wat andere dingen en je zit zo op een 3k€. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik sta ook voor de lastige keuze welke CV ketel te kiezen.

Situatie nu:
- AGPO VR uit 1997
- Standaard rijtjeshuis uit 1971
- Overal dubbelglas, spouwmuur geisoleerd (steenwol), vloerisolatie in de planning (12cm PIR), matige dakisolatie (komt wel keer met nieuwe dakkapel)
- Hoofd vloerverwarming op BG, radiatoren op 1e en zolder.

Keuze wordt waarschijnlijk een CW4, zou eens kijken wat we nu hebben aan warmwatercapaciteit, dan is evt een CW3 nog te overwegen.

Maar er van uitgaande dat het een CW4 wordt, kom ik op deze 3 ketels uit:

ModelVermogenThermostaatPrijsGarantie onderdelen
Vaillant ecoTEC plus VHR 25-30/5-5 CW45,2 - 25,0 kWVaillant Calormatic 350 thermostaat1375 euro7 jaar
Vaillant ecoTEC plus VHR 20-24/5-5 CW33,8 - 20,0 kWVaillant Calormatic 350 thermostaat1334 euro7 jaar
Remeha Tzerra 28c Plus CW45,5 - 24,3 kWRemeha iSense Thermostaat1349 euro2 jaar
Remeha Calenta 28C CW45,0 - 24,1 kWRemeha iSense Thermostaat1525 euro2 jaar

Naar wat ik heb gelezen ondersteunen deze allemaal OpenTherm (niet per se een eis, maar wie weet handig in de toekomst), en hebben een modulerende pomp. Nu lijkt me de Vaillant ecoTEC Plus erg interessant, vanwege de onderdelen garantie van 7 jaar. Tevens een net minimaal vermogen van 5,2kW.

Nu heb ik er ook de Remeha Calenta bijgezet, welke nog iets lager minimaal vermogen heeft (5,0kW). Misschien staar ik me daar blind op. Maar ik vraag me vooral af wanneer een Calenta de extra 175 euro waard is in vergelijking met de Tzerra?
En zijn er nog duidelijke voordelen van een Remeha Tzerra ten opzichte van de Vaillant?

Edit: Blijkbaar hebben we nu een Xignal Nev 1324 T, welke een warmwaterdebiet heeft van 6,0/10,1 L/min (60/40gr). Ik zie dat een CW3 variant van bovenstaande ketels nog iets hogere tapcapaciteiten hebben. Het warmwater wat we nu hebben vinden we prima. Dus eigenlijk zouden we dan makkelijk voor een CW3 kunnen gaan. Voordeel is dan dat bij de keuze voor de Vaillant er een minimum van 3,8kW is. Maar wie kan mij uitleggen waarom een minimum van 3,8kW daadwerkelijk zuiniger is dan een minimum van 5,2kW? maw: Waarom is het rendement hoger bij een lager vermogen? Of hoeft dat dus helemaal niet het geval te zijn? En waar praten we dan over? 2 tientjes op jaarbasis?

[ Voor 22% gewijzigd door Tutti-frutti op 16-08-2016 08:22 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:39
Een modulerende ketel kan je cv-water verwarmen met 3,8 KW of meer.
Hoe lager de minimumstookwaarde hoe gelijkmatiger je huis verwarmd word, cv is een rel. traag systee en stoken met lagere waarders zorgt voor betere warmteoverdracht en dus ook minder verbruik.
Zelf zou ik me niet blindstaren op het verschil tussen 3,8 en 5 kW.. of iemand moet daarbij een goede motivatie hebben, het scheelt max 2% gasverbruik als ik het zo bekijk.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zie niet in waarom je meer zou betalen voor minder garantie. Volgens mij was de Tzerra Remeha zn antwoord op de goedkope projectketels van Intergas en AWB.
Ik heb zelf een Intergas CW4, ook veel zitten tunen aan de CW3 uit dezelfde serie, maar echt veel verschil merk ik niet. CW4 heeft pas zin als je veel water gaat tappen. Met een standaard douche heb je genoeg aan CW3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 11:03
Het hoeft ook allemaal niet zo duur, ik heb voor €250 een Remeha Calenta 28C CW4 van 3 jaar oud onlangs gekocht en voor €125 had ik er een etwist thermostaat bij ;)
Nu alleen nog even door een vakbeunhaas aan laten sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

technopeuter schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:27:
Een modulerende ketel kan je cv-water verwarmen met 3,8 KW of meer.
Hoe lager de minimumstookwaarde hoe gelijkmatiger je huis verwarmd word, cv is een rel. traag systee en stoken met lagere waarders zorgt voor betere warmteoverdracht en dus ook minder verbruik.
Zelf zou ik me niet blindstaren op het verschil tussen 3,8 en 5 kW.. of iemand moet daarbij een goede motivatie hebben, het scheelt max 2% gasverbruik als ik het zo bekijk.
How low can you go (met de modulatie)? Bij de Oosterburen in ieder geval tot 2,4 kW.
Helaas gebruiken ze daar hoogcalorisch gas, dus de ketel werkt niet (goed) op "Groninger gas".
Mijn huis heeft maximaal! 5 kW voor cv nodig (@-15°C), dus een beginwaarde van 5,1 kW is een no-go.
Als mijn AWB-ketel uit 2000 het zou begeven (even afkloppen), zou ik toch graag een beter passende verwarmingsbron kunnen kiezen. - Missschien wordt het toch een modulerende L/W-warmtepomp?

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 17-08-2016 09:02 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
dunklefaser schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:00:
[...]

How low can you go (met de modulatie)? Bij de Oosterburen in ieder geval tot 2,4 kW.
Helaas gebruiken ze daar hoogcalorisch gas, dus de ketel werkt niet (goed) op "Groninger gas".
Mijn huis heeft maximaal! 5 kW voor cv nodig (@-15°C), dus een beginwaarde van 5,1 kW is een no-go.
Als mijn AWB-ketel uit 2000 het zou begeven (even afkloppen), zou ik toch graag een beter passende verwarmingsbron kunnen kiezen. - Missschien wordt het toch een modulerende L/W-warmtepomp?
De Vaillant Ecotec Plus CW3 heeft een minimaal vermogen van 3,8 kW. Dat is voor zover ik heb kunnen vinden in Nederland het laagst. Voor het voor en naseizoen misschien een ventilatie WTW zoals de Warmtewinner die het met 1,4 kW dan op temperatuur kan houden?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 20:51
hardware-lover schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 14:38:
[...]

Heb vorig jaar rond deze tijd ook de keuze gemaakt voor bovenstaande combinatie. Ik had weliswaar die Easy niet werkelijk nodig maar standaard zit er geen programmeerbare thermostaat bij de ketel, en destijds was er een combinatie-actie voor ketel en Easy. Fijne ketel, waarschijnlijk ook overdone voor onze situatie, maar wel prettig (en heel stil), bij gebruik. Als vervanger van een oude Fellini ketel (1981) en Vaillant keukengeiser (voor het douchen), die beiden maar niet stuk wilden gaan, en nog steeds niet stuk waren bij vervanging van de ketel. De nieuwe opstelling draait nu alweer bijna één jaar nu, en natuurlijk stukken zuiniger dan de vorige opstelling, maar dat gaat voor elke moderne ketel op vanzelfsprekend.
Mocht er dus behoefte zijn aan een programmeerbare thermostaat, dan zou die Easy prima kunnen voldoen, mits er niet de hoofdprijs voor wordt gevraagd. Overigens is er geen Windows ondersteuning voor de Easy. Niet voor desktop en niet voor mobiel.
Er zijn ontwikkelaars die een Windows versie hebben gemaakt voor aansturing van de Nefit ketel. Zijn zelfs tweakers: Nefit Easy: XMPP protocol ontcijferen

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Bedankt voor de toelichtingen. Ik denk dat ik dan toch voor een lager minimum ga, dus een CW3, en dan wel die van Vaillant, omdat die als enige een lager minimum heeft bij CW3. Deze heeft qua tapwater een iets hoger debiet dan onze huidige ketel, waar we ook niets over te klagen hebben. Zal er dus niet op achteruit gaan.

Wel grappig dat ik via geen enkele website CW3 geadviseerd krijg hoe minimaal ik het ook invul. Zal wel komen door gezinswoning+gezin.

De Vaillant ecoTEC plus VHR 20-24/5-5 CW3 gaat het dus hoogstwaarschijnlijk worden. Zeker met het oog op de toekomst mochten we ooit nog een (hybride) warmtepomp aan willen schaffen. 7 jaar onderdelen-garantie spreekt mij ook aan. Voorwaarde is wel dat je dan bij budgetketel een service abo neemt, welke na 24 maanden ingaat a 6,89 per maand voor dekking van alle kosten ex materiaal, want materiaal gaat dan via garantie (7 jaar). Zou nog even moeten uitzoeken of dat niet nog veel goedkoper kan.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dunklefaser schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:00:
[...]

het maakt eigenlijk niet uit hoe laag je kunt gaan.
het is namelijk een samen spel met de radiatoren. ;)

alleen het gemiddelde huis heeft maar een 5-7kW aan HT radiatoren. (en staan ze ook allemaal open?)
en daar kiezen de meeste hun ketel op, maar je kunt ook kiezen om gewoon meer radiatoren op te hangen een 10-15kW b.v.
meeste ketels kunnen dat wel aan, en dit word soms ook wel LT radiatoren genoemd, maar dan zonder de marketing. je moet er ook niet te moeilijk over na denken. ;)

je stelt dat je huis een 5 kW voor cv nodig (@-15°C) heeft.
maar eigenlijk zal dat wel minder zijn, waarschijnlijk heb je 5kW nodig bij -15 graden om het huis warmer te maken binnen een acceptabele tijd.
je hebt waarschijnlijk minder kW nodig als je je huis gewoon continu warm houd.
dat is helemaal geen vreemde strategie als je een warmte pomp gebruikt of vloerverwarming hebt.
een beetje degelijke isolatie is dan wel heel erg tof. :Y
(doe ik eigenlijk al jaren met mijn gas ketel en vloerverwarming)
eigenlijk wil je weten hoeveel kW je per dag nodig hebt bij -15 graden, dat getal kun je dan delen door 24 om het vermogen van een warmte bron die je nodig hebt om je huis alleen maar warm te houden.
Beatman geeft de warmtewinner(a.k.a de inventum ecolution) als voorbeeld, maar die is wat lastig uitleggen.
een andere warmte pomp is wat simpeler uit te leggen, die moduleren dan vaak tussen de 1 en de 5 kW met een LT temperatuur. ;)

dus hoe laag de ketel kan is eigenlijk niet belangrijk, mits je het radiator vermogen hebt om de kW's te kunnen verwerken.
(denk er wel aan dat een HT radiator wel 3kW kan doen op 70 graden, maar als hij dat moet doen op 45graden hij nog maar +/- 1kW is, dat daalt erg snel en rap.)
met meer kW draai je gewoon minder uren als met minder kW en als je radiators het aan kunnen kost dat +/- even veel gas.
Tutti-frutti schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:21:
Bedankt voor de toelichtingen. Ik denk dat ik dan toch voor een lager minimum ga, dus een CW3, en dan wel die van Vaillant, omdat die als enige een lager minimum heeft bij CW3. Deze heeft qua tapwater een iets hoger debiet dan onze huidige ketel, waar we ook niets over te klagen hebben. Zal er dus niet op achteruit gaan.

Wel grappig dat ik via geen enkele website CW3 geadviseerd krijg hoe minimaal ik het ook invul. Zal wel komen door gezinswoning+gezin.

De Vaillant ecoTEC plus VHR 20-24/5-5 CW3 gaat het dus hoogstwaarschijnlijk worden. Zeker met het oog op de toekomst mochten we ooit nog een (hybride) warmtepomp aan willen schaffen. 7 jaar onderdelen-garantie spreekt mij ook aan. Voorwaarde is wel dat je dan bij budgetketel een service abo neemt, welke na 24 maanden ingaat a 6,89 per maand voor dekking van alle kosten ex materiaal, want materiaal gaat dan via garantie (7 jaar). Zou nog even moeten uitzoeken of dat niet nog veel goedkoper kan.
leuke keuze, welk hybride warmte pomp van valliant heb je op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

migjes schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:29:
[...]
....
dus hoe laag de ketel kan is eigenlijk niet belangrijk, mits je het radiator vermogen hebt om de kW's te kunnen verwerken.
(denk er wel aan dat een HT radiator wel 3kW kan doen op 70 graden, maar als hij dat moet doen op 45graden hij nog maar +/- 1kW is, dat daalt erg snel en rap.)
met meer kW draai je gewoon minder uren als met minder kW en als je radiators het aan kunnen kost dat +/- even veel gas.
Zo zat ik eigenlijk ook te denken, maar ik lees hier in dit topic veel berichten over het neigen naar continu stoken op lagere energie. Dit geeft de indruk dat bijvoorbeeld het stoken van [30 minuten per uur op 5kW] minder efficient is/minder oplevert dan het stoken op [39,5 minuten per uur op 3.8kW]. De redenatie daarachter ben ik nog niet tegengekomen. Het water houd je in beide gevallen namelijk op dezelfde temperatuur.
[...]

leuke keuze, welk hybride warmte pomp van valliant heb je op het oog?
Niet genoeg in verdiept nog, en nu geen budget voor. Hoeft ook niet per se Vaillant te zijn. Tevens is het maar de vraag of er een goede plek is voor een externe unit. Maar is een heel andere discussie die nu nog even niet speelt.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tutti-frutti schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:21:

Als die 6,89 inclusief onderhoud en arbeidsloon bij storingen is, heb je daar een koopje aan. Bij andere aanbieders zit je al snel op 10 euro per maand. Als je nooit iets hebt is het duur, maar als je zoals bij mij 5x een monteur over de vloer hebt voor 1 storing heb je dat geld er snel uit (liever heb je geen storing, maar kan altijd).
Tutti-frutti schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:50:
[...]

Zo zat ik eigenlijk ook te denken, maar ik lees hier in dit topic veel berichten over het neigen naar continu stoken op lagere energie. Dit geeft de indruk dat bijvoorbeeld het stoken van \[30 minuten per uur op 5kW] minder efficient is/minder oplevert dan het stoken op [39,5 minuten per uur op 3.8kW]. De redenatie daarachter ben ik nog niet tegengekomen. Het water houd je in beide gevallen namelijk op dezelfde temperatuur.
Rendement is het hoogst bij lage aanvoertemperatuur. Probleem met lage temperatuur stoken is dat het afgiftevermogen van vloer of radiator dramatisch afneemt, waardoor de ketel zijn minimale vermogen niet meer kwijt kan. Temperatuur bij de ketel stijgt en als je thermostaat daar met vraag niet op inspeelt zal de ketel afslaan. In sommige gevallen zelfs voordat de gewenste temperatuur bereikt is.

Zo heb ik een appartement getuned waarbij thermostaat koste wat kost altijd 40 graden wilde hebben, maar de ketel dat niet kon leveren zonder forse overshoots. Gevolg was dat ketel bij aanwarmen te vroeg afsloeg en pas weer opstartte als de temperatuur gedaald was naar 40 graden (wat zonder draaiende pomp zo een halfuur duurt). Al die tijd zit je met koude radiatoren en koude leidingen, want ook de pomp draaide niet. Ik heb de ketel begrensd op 48 graden ondergrens zodat langere stooksessies dan 5 minuten ook haalbaar waren, de temperatuur stabiliseerde op minimaal vermogen op 52 graden, cut-off met 48 graden ondergrens is dan 53.
Volgens mij was ik niet de enige met dat probleem, gezien het aantal busjes van installatiebedrijven en Intergas er nog zijn langsgeweest bij die flat...

[ Voor 38% gewijzigd door _JGC_ op 17-08-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

migjes schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:29:
[...]

.......
je stelt dat je huis een 5 kW voor cv nodig (@-15°C) heeft.
maar eigenlijk zal dat wel minder zijn, waarschijnlijk heb je 5kW nodig bij -15 graden om het huis warmer te maken binnen een acceptabele tijd.
je hebt waarschijnlijk minder kW nodig als je je huis gewoon continu warm houd.
dat is helemaal geen vreemde strategie als je een warmte pomp gebruikt of vloerverwarming hebt.
een beetje degelijke isolatie is dan wel heel erg tof. :Y
(doe ik eigenlijk al jaren met mijn gas ketel en vloerverwarming)
eigenlijk wil je weten hoeveel kW je per dag nodig hebt bij -15 graden, dat getal kun je dan delen door 24 om het vermogen van een warmte bron die je nodig hebt om je huis alleen maar warm te houden.
@migjes
De voorgestelde exercitie heb ik al achter de rug met real-life data.
3/4 februari 2012 was het hier -15,5 °C, mijn gasverbruik voor ca. 100 m² was toen 12,2 m³/d (incl. ca. 0,4 m³ voor sww - toen nog met 4 pers.).
Kamertemperatuur 19,5 °C, max. aanvoer 45°C (retour dan 33°C) - en dan slaat de ketel af.
b.g. vloerverwarming (30 °C max.)+ JAGA-achtige convectoren onder de ramen, 1ste verdieping/zolder overgedim. radiatoren, zelf voor 45 °C te veel vermogen.
Ik denk toch dat het een L/W warmtepomp wordt, alleen nog iets zinnigs bedenken voor sww (2 pers.)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Tutti-frutti schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:50:
[...]

Zo zat ik eigenlijk ook te denken, maar ik lees hier in dit topic veel berichten over het neigen naar continu stoken op lagere energie. Dit geeft de indruk dat bijvoorbeeld het stoken van \[30 minuten op 5kW per uur] minder efficient is/minder oplevert dan het stoken op \[39 minuten op 3.8kW per uur]. De redenatie daarachter ben ik nog niet tegengekomen. Het water houd je in beide gevallen namelijk op dezelfde temperatuur.
het is beide even efficiënt maar met meer kW heb je wel meer radiator vermogen nodig om het ook echt in je huis te krijgen.
en die is vaak niet aanwezig (of mensen hebben geen zin dat te gaan verbouwen.)
dan is je keuze wat beperkt en moet je voor zo laag mogelijk gaan. (5kW is in 98% van de gevallen laag genoeg ;) )
Niet genoeg in verdiept nog, en nu geen budget voor. Hoeft ook niet per se Vaillant te zijn. Tevens is het maar de vraag of er een goede plek is voor een externe unit. Maar is een heel andere discussie die nu nog even niet speelt.
ze hebben de geotherm hybride.
https://www.vaillant.be/c...-vwl-s-35-1059.nl_be.html
dat is een (omgekeerde)monoblock warmte pomp voor op zolder.
erg leuk om hem ook nog te voeden met de ventilatie lucht voor extra rendement. ;)
blijft de cop ook in de winter lekker hoog.
(zelfs een zonnecollector kan extra warmte geven aan dit systeem met wat handig handjes.)

je moet dan wel over gaan naar continu verwarmen, maar dat is een luxe die leuk is met de besparing. ;)
goed isoleren, en je gaat je afvragen waarvoor je dan nog gas nodig hebt. maar het systeem kan niet zonder een gas ketel van valliant 8)7.
(stomme koppel verkoop, anders had ik hem al lang gekocht.)
dunklefaser schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:58:
[...]

@migjes
De voorgestelde exercitie heb ik al achter de rug met real-life data.
3/4 februari 2012 was het hier -15,5 °C, mijn gasverbruik voor ca. 100 m² was toen 12,2 m³/d (incl. ca. 0,4 m³ voor sww - toen nog met 4 pers.).
Kamertemperatuur 19,5 °C, max. aanvoer 45°C (retour dan 33°C) - en dan slaat de ketel af.
b.g. vloerverwarming (30 °C max.)+ JAGA-achtige convectoren onder de ramen, 1ste verdieping/zolder overgedim. radiatoren, zelf voor 45 °C te veel vermogen.
Ik denk toch dat het een L/W warmtepomp wordt, alleen nog iets zinnigs bedenken voor sww (2 pers.)
cool, goed bezig. *O*

maar dan heb je toch nog een flink vermogen nodig, een stuk meer als ik. ;)
(ik heb een 2,5kW nodig als absoluut minimum of 60kW per dag met zware vorst.
ik merkte veel verschil toen de buur vrouw een weekje weg was in de winter.
isolatie naar de buren toe is dus minimaal.
edit:
lol, misschien maar eens een ijskast uit elkaar slopen.
het koude element tegen de muur zetten en het warme element in de huiskamer.
zodra de buur vrouw gaat klagen over ijspegels aan de muur het systeem iets rustiger zetten. >:)
ik ben bang dat ik me dan niet geliefd ga maken. :$ )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 17-08-2016 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

knights16 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:20:
[...]Er zijn ontwikkelaars die een Windows versie hebben gemaakt voor aansturing van de Nefit ketel. Zijn zelfs tweakers: Nefit Easy: XMPP protocol ontcijferen
Ik ken het topic en de software, maar zo heel erg veel kan je er niet mee hoor. Programmeren in ieder geval niet, vooral uitlezen en handmatig de temperatuur aanpassen. Dus de conclusie dat er een Windows versie zou zijn is erg voorbarig. Beter kun je een Android emulator draaien om zo de Easy te kunnen programmeren (en uitlezen).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

fNu kom ik er toch niet helemaal uit. In eerste instantie dacht ik voor de Vaillant EcoTec plus CW3 te gaan, met 3.8-20kW vermogen.
Maar de productfiche laat zien dat de seizoensgebonden efficientie op 92% ligt.
In ongeveer dezelfde prijsklasse kom ik dan ook de Remeha Tzerra 28C tegen met 5,5-23,4kW, maar met een seizoensgebonden efficientie van 94%.

Helaas hebben we uberhaupt nog niet gestookt in deze woning, en ervaring met CV afstellen etc heb ik ook nog niet, maar lijkt me een leuke uitdaging. Nu denk ik dat wij voornamelijk beneden de vloerverwarming aan zullen hebben, en wellicht boven zo nu en dan een radiator in de slaapkamer(s). Van bovenstaande reacties begreep ik dat het minimum-vermogen van de ketel ook afgegeven dient te kunnen worden. Volgens warmteafgiftetabellen zitten we met onze +-42m2 vloerverwarming (10cm hoh) op 4kW afgiftevermogen bij 35gr. Maar dit zou betekenen dat, wanneer we boven geen rad open zetten, niet voor de Tzerra zouden moeten gaan, vanwege een "te hoog" minimum. Maar er wordt ook gezegd dat in 98% van de gevallen een 5kW minimum wel bereikt kan worden. Zie ik iets over het hoofd mbt de praktijk? Gezien de Tzerra volgens de papieren efficienter is, vraag ik me af of dat opweegt tegen het verschil in minimum tussen de Tzerra en EcoTec plus. Valt hier iets over te zeggen?

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tutti-frutti schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 20:21:
fNu kom ik er toch niet helemaal uit. In eerste instantie dacht ik voor de Vaillant EcoTec plus CW3 te gaan, met 3.8-20kW vermogen.
Maar de productfiche laat zien dat de seizoensgebonden efficientie op 92% ligt.
In ongeveer dezelfde prijsklasse kom ik dan ook de Remeha Tzerra 28C tegen met 5,5-23,4kW, maar met een seizoensgebonden efficientie van 94%.

Helaas hebben we uberhaupt nog niet gestookt in deze woning, en ervaring met CV afstellen etc heb ik ook nog niet, maar lijkt me een leuke uitdaging. Nu denk ik dat wij voornamelijk beneden de vloerverwarming aan zullen hebben, en wellicht boven zo nu en dan een radiator in de slaapkamer(s). Van bovenstaande reacties begreep ik dat het minimum-vermogen van de ketel ook afgegeven dient te kunnen worden. Volgens warmteafgiftetabellen zitten we met onze +-42m2 vloerverwarming (10cm hoh) op 4kW afgiftevermogen bij 35gr. Maar dit zou betekenen dat, wanneer we boven geen rad open zetten, niet voor de Tzerra zouden moeten gaan, vanwege een "te hoog" minimum. Maar er wordt ook gezegd dat in 98% van de gevallen een 5kW minimum wel bereikt kan worden. Zie ik iets over het hoofd mbt de praktijk? Gezien de Tzerra volgens de papieren efficienter is, vraag ik me af of dat opweegt tegen het verschil in minimum tussen de Tzerra en EcoTec plus. Valt hier iets over te zeggen?
laat je niet te gek maken door dat soort cijfers. ;)
worden door de fabrikant gemaakt, en sommige fabrikanten hebben net als VW wel eens last van sjoemelsoftware. ;)
(hier mee wil ik geen enkele beschuldiging maken, alleen aangeven dat je het wel met een snufje zout moet nemen. ongeveer een kilootje of 10, lol)

de keuze tussen de remeha of valliant is eigenlijk:
wil je de https://www.vaillant.be/c...-vwl-s-35-1059.nl_be.html
of wil je de https://www.remeha.nl/consument/producten/tzerra-hp.htm
(de gasketel doet dan minimaal 2,5-5kW, de warmte pomp kan tussen de max 2,5-5kW en lager moduleren)

of anders gezegd voor welke van die 2 systemen heb je eigenlijk de plek?

edit:
ik heb dus de tzerra, en daar baal ik een beetje van omdat de geoterm zo perfect is voor mijn huis.
de tzerra uitbreiding gaat niet passen op zolder.
maar ik moet dan eerst een valliant gas ketel kopen voor dat ik de geoterm kan gebruiken.
kopel verkoop, ggrrrrrrrr 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 30-08-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

migjes schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:58:
[...]

laat je niet te gek maken door dat soort cijfers. ;)
worden door de fabrikant gemaakt, en sommige fabrikanten hebben net als VW wel eens last van sjoemelsoftware. ;)
(hier mee wil ik geen enkele beschuldiging maken, alleen aangeven dat je het wel met een snufje zout moet nemen. ongeveer een kilootje of 10, lol)

(de gasketel doet dan minimaal 2,5-5kW, de warmte pomp kan tussen de max 2,5-5kW en lager moduleren)

edit:
ik heb dus de tzerra, en daar baal ik een beetje van omdat de geoterm zo perfect is voor mijn huis.
de tzerra uitbreiding gaat niet passen op zolder.
maar ik moet dan eerst een valliant gas ketel kopen voor dat ik de geoterm kan gebruiken.
kopel verkoop, ggrrrrrrrr 8)7
toon volledige bericht
En toch blijft het lastig. Het systeem van Vaillant is erg mooi, omdat het binnenshuis kan zonder een dikke bak ergens buitenshuis te moeten installeren. Nadeel: maar 3kW. Maar deze investering zal voorlopig sowieso uitblijven.

Wat betreft thermostaat is de meegeleverde iSense bij de Tzerra beter. Deze heeft meer keuze in opwarmtraject om de gewenste temperatuur te bereiken (zeker bij vloerverwarming). Of een nachtstand van 1-2 graden lager in ons geval voordeliger is moet alleen nog blijken. Bij de Calormatic 350 die je bij de Vaillant krijgt lees ik daar 0,0 over. De iSense is gewoon beter moet ik concluderen en deze is tevens ook nog uit te breiden met buitensensor. Uit de consumentenbond test uit 2014 blijkt ook dat de Tzerra volgens hun ongedocumenteerde test-methodiek iets zuiniger is. Echt veel waarde kan ik daar ook weer niet aan hechten, omdat dit plaatje wellicht weer anders is op lage temp aanvoer/continu stoken. Het minimumvermogen van de Tzerra ligt dus wel hoger (5.5kW) dan de EcoTec Plus CW4 (5.1kW) en CW3 (3.8kW).

Plus/Min voor Vaillant EcoTec Plus CW4 (1275 euro incl BTW installatie en rookgasdoorvoer, na 100 cashback):
+ lager minimum vermogen 5.1kW
+ meer warmwater tap capaciteit (14,8 l/m @ 40gr)
+ Mogelijkheid GeoTherm warmtepomp binnenshuis
( + Evt 7 jaar onderdelen garantie bij servicecontract van 6.89e p.m.)
- iets minder rendement dan de Tzerra
- minder goede standaard thermostaat (Calormatic 350)

Plus/Min voor Tzerra 28C Plus (1210 euro incl BTW installatie en rookgasdoorvoer):
+ iSense thermostaat biedt meer mogelijkheden dan Calormatic 350 die bij Vaillant geleverd wordt
+ Productfische en consumentenbond laten een hoger rendement zien
- Hoger minimum van 5.5kW (6.1kW bij 50/30)
- Lager warmwater tap capaciteit (13 l/m @ 40gr)

Door het iets betere lijkende rendement en de betere thermostaat neig ik nu toch naar de Tzerra.
Maar ik vraag me af: met een vloeroppervlak van 42m2 met vloerverwarming 10 hoh (+- 92w*42=3,8kW) en misschien een radiator in de slaapkamer... gaat de Tzerra dan wel zo zuinig opereren? In andere woorden: is 6.1kW niet te veel in mijn situatie?

edit: Tzerra geworden, gezien iets beter rendement, lagere aanschafprijs en de iSense thermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Tutti-frutti op 19-09-2016 13:39 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mijn ketel hangt inmiddels een jaar, en ik ben nu op zoek naar een club die het onderhoud kan doen.
Welke check-vragen moet ik hierbij stellen?
Mijn oude installateur (CV-Techniek uit Zoetermeer) heeft mijn oude agpo altijd netjes opgelapt, maar alleen maar aan schoonmaak gedaan. Ik dacht dat er ook iets van meting nodig was?

Kreeg van de installateur ook niet echt een warm gevoel. Ja, de leidingen aansluiten (het ouderwetse loodgieterswerk) ging allemaal prima, maar instellingen e.d. of metingen had ie geen kaas van gegeten.

Gaat om een Intergas HREco. De installateur staat overigens wel vermeld op de site van Intergas, zo ben ik er destijds ook terecht gekomen.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 06-09-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Kijk hoeveel je extra betaalt voor arbeidskosten bij storingen van het apparaat en wat het onderhoud kost. Ik denk dat eens per 2 jaar een onderhoudscheck prima is.
Ikzelf ga denk ik bij mij om de hoek over 2 jaar een abo nemen. Zij bieden voor 99 euro per 2 jaar een onderhoudsbeurt (per 2 jaar) en 24-uurs storingsdienst en dekking van arbeidskosten, behalve bij storingen aan de warmtewisselaar.

Wat betreft onderhoud + dekking arbeidskosten bij storing werd het tarief van 6,89 euro bij BudgetKetel al als scherp beschouwd, dus volgens mij is deze met 4,13 euro erg netjes.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ps. volgens mij is het overbodig om al voor 2 jaar onderhoud te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tutti-frutti op 06-09-2016 13:10 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, een onderhouds contract is nog een ander verhaal. Gaat mij er nu vooral om dat ik gewoon goede lui over de vloer krijg. Of dit dan in abonnementsvorm is, is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb inmiddels antwoord van de installateur die de ketel heeft opgehangen:
Bij het onderhoud van de cv ketel gaat de monteur geen gasmetingen doen!
Terwijl de consumentenbond het volgende zegt:
•de waarden van koolmonoxide (CO), koolstofdioxide (CO2) en zuurstof (O2) in de rookgassen van het gastoestel.
•de veiligheid van de rookgasafvoer. Woon je in een appartementencomplex dan controleert de installateur de aanwezigheid van de koolmonoxide in de ruimte.
•de afstelling van het gastoestel. Een optimale afstelling zorgt voor een veilige en energiezuinige werking van het gastoestel.
•de aanwezigheid van voldoende ventilatievoorzieningen in de ruimte.
•de montage van de installatie. Aandachtspunten zijn de bevestiging van de rookgasafvoer en controle op lekkages.
Toch maar op zoek naar een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:29
Rookgasanalyse is gewoon voorgeschreven door de meeste fabrikanten, kijk maar in de onderhoudsvoorschriften. Belachelijk dat er nog steeds cowboys zijn die denken dat ze zonder kunnen. Ik denk dat Intergas niet echt blij wordt als ze er achter komen dat jouw 'mannetje' geen meting uitvoert.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hesselbeertje schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:51:
Rookgasanalyse is gewoon voorgeschreven door de meeste fabrikanten, kijk maar in de onderhoudsvoorschriften. Belachelijk dat er nog steeds cowboys zijn die denken dat ze zonder kunnen. Ik denk dat Intergas niet echt blij wordt als ze er achter komen dat jouw 'mannetje' geen meting uitvoert.
Mannetje wordt wel als licenced dealer vermeld op de website :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Intergas stelt dat gas/lucht af-fabriek goed staat en dat je alleen hoeft af te stellen als de boel ontregeld is. In theorie heeft het installatiebedrijf dus gelijk wat betreft niet hoeven meten.

Nu is mijn ervaring met Intergas dat die af-fabriek afstelling en controle helemaal niet je van het is, en dat er nog behoorlijk wat verloop in de afstelling kan zitten na verloop van tijd. Toen mijn vriendin nog in Zwolle woonde was de hele flat voorzien van nieuwe Intergas HRE 24/18 ketels, als die dingen af-fabriek goed afgesteld zouden zijn zou het niet af- en aanrijden met busjes van installatiebedrijf en Intergas.

Mijn zwager doet onderhoud aan CV ketels, heeft eigenlijk altijd een luchtdrukmeter mee om gas/lucht mee af te stellen. Bij de HRE was dit nog de aanbevolen methode, bij de HREco staat in de handleiding dat ie minder precies is, maar in de praktijk precies genoeg.
Overigens, als Energiewacht hier de ketel komt nakijken meten ze altijd rookgas na werkzaamheden. Liever een keertje extra meten dan dat klant na een paar weken komt klagen over een ploffende ketel (het begint met kleine plofjes, daardoor verloopt je gasblok nog meer en uiteindelijk knalt je rookgasafvoer van de ketel af bij elke mis-fire).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
_JGC_ schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:27:
Intergas stelt dat gas/lucht af-fabriek goed staat en dat je alleen hoeft af te stellen als de boel ontregeld is. In theorie heeft het installatiebedrijf dus gelijk wat betreft niet hoeven meten.
Nu is mijn ervaring met Intergas dat die af-fabriek afstelling en controle helemaal niet je van het is, en dat er nog behoorlijk wat verloop in de afstelling kan zitten na verloop van tijd.
Ja, dat klopt helemaal. Ik heb er naar schatting nu zo'n 60 opgehangen, en niet 1 waarbij het gasblok 100% goed was afgesteld. De helft van de ketels valt uit de doos buiten de fabrieksmarges. Dat geeft niet, maar geeft nog eens extra het belang van controle aan.
Toen mijn vriendin nog in Zwolle woonde was de hele flat voorzien van nieuwe Intergas HRE 24/18 ketels, als die dingen af-fabriek goed afgesteld zouden zijn zou het niet af- en aanrijden met busjes van installatiebedrijf en Intergas.
Zie hier het belang van controle... Zowel bij plaatsing als bij iedere onderhoudsbeurt. Ketels blijven trouwens ook veel schoner als ze goed zijn afgesteld, dat is winst voor gebruiker én installateur!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
Iemand hier ervaring met cvtotaal.nl ?
heb hier lokaal paar offertes aangevraagd, de varieren tussen de 1500/1750 voor een
Remeha Tzerra plus M 28c CW4 A-label + Isense
inclusief montage.
inclusief aanbrengen van drukvat

ook offerte opgevraagd bij cvtotaal.nl en deze komen met een prijs van 1140,-
dit ook inclusief montage en nieuwedrukvat.

vind het nogal een groot prijsverschil
vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met deze partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Budgetketel vraag ook 1400 dus ik vind 1140 wel erg goedkoop. Kan een buitenkansje zijn. Zit er geen contract aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Ik gok op een prijs ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
https://www.cvtotaal.nl/remeha-tzerra-cw4.html

daar staat de ketel, met een optie van 350 euro voor montage.
met behulp van foto's offerte opgevraagd, en aangepaste offerte komt uit op 1140 euro.
contract is een extra optie, hoeft niet, veranderd ook niets aan de aanschaf/montage kosten.
alleen geen duidelijkheid over de garantie op de montage, daar even over gemaild.
we zullen zien.

bij de extra optie's staat ook een vuilafvanger, is dit aan te raden om er bij te nemen?

[ Voor 8% gewijzigd door GoVegan op 28-10-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Deze Tzerra is ook leverbaar als Comfort , Het verschil van Comfort is dat er een Remeha Isense klokthermostaat in de doos van de Remeha zit tegen actie prijs!
Staat er bij cvtotaal, en de offerte van je is met thermostaat? Dat kan ook wat geld schelen natuurlijk

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:43
GoVegan schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:19:
heb hier lokaal paar offertes aangevraagd, de varieren tussen de 1500/1750 voor een
inclusief montage.

Geen idee nog, ik weet alleen dat mijn ouders hetzelfde besteld hebben bij die partij, maandag komen ze installeren dan hoor ik vast meer :)

En let op https://www.cvtotaal.nl/remeha-tzerra-cw4-22271.html << dit is die met iSense geloof ik, die jij linkte was 780 ipv 790 maar zonder thermostaat
Er staat netjes incl. BTW bij.
blissard schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:44:
Budgetketel vraag ook 1400 dus ik vind 1140 wel erg goedkoop. Kan een buitenkansje zijn. Zit er geen contract aan vast?
Staat niet vermeld. (dit staat @ installatiegebeuren erbij)

[ Voor 24% gewijzigd door Suicyder op 28-10-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:54
Ik had bij cvtotaal een offerte aangevraagd maar omdat het geen standaard installatie betrof, hadden ze aangegeven dat ze geen offerte konden maken en verwezen me naar een specifieke lokale installateur. Ik had de installateur gemailed maar geen reactie. Daarom denk ik dat cvtotaal niet zelf de (verre) installaties uitvoert maar het uitbesteedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 09:43
Om terug te komen op het CV-totaal en ervaringen ding.
Gisteren is de oude ketel verwijderd (met veel hangen en wurgen moet ik erbij zeggen) en de nieuwe ketel geïnstalleerd. Ze huren ZZP'ers in voor de installatie als ik het zo begrijp, dus je kan van alles aantreffen.

In het geval van mijn ouders een relatief jonge kerel die alles heel netjes heeft geïnstalleerd en afgewerkt. De rookgasafvoer is vervangen (die had ik al mee laten bestellen, dus geen onverwachte kosten :) ) en omdat het huidige expansievat vrij nieuw was heeft hij die laten hangen en het gratis vat achtergelaten als 'reserve'.
Daarnaast heeft hij zelfs de moeite genomen de ketel geheel af te stellen, de klokthermostaat geheel in te stellen met programma's en deze uitgelegd.
En alle oude rommel is afgevoerd, dus ook geen last van.

Al met al voor mijn ouders een prima ervaring en als ik het zo hoor, zeer netjes :)

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:54
Gisteren onze oude Remeha w23 ketel (12k oud) laten vervangen door een Nefit Trendline II HRC25/CW4. Het was geen standaard installatie want we hadden een aparte geiser (34j oud!) in de keuken voor warm water en deze is ook komen te vervallen. Daarvoor moesten ze dus een aantal leidingen van de cv ketel naar badkamer aanleggen.

We hadden het Budgetketel laten doen omdat ze de scherpste offerte (incl het extra werk) gaven. Ik ben geen specialist op dit gebied, maar voor zover ik kon zien was het werk netjes gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 10:25
migjes schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:58:
[...]

Wow wat een beesten!
Heb je bij deze systemen nog per se vloerverwarming en/of balansventilatie nodig?
Of gaat dit ook werken in een standaard huis met radiatoren?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 10:25
GoVegan schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:11:

bij de extra optie's staat ook een vuilafvanger, is dit aan te raden om er bij te nemen?
Ik weet niet of dit nog actueel is, maar: bij een ketel met a-label pomp is een vuilafvanger zeer aan te raden. Ik weet niet of dat misschien al onderdeel is van het cv circuit in de ketel zelf...

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 564027

Wij zijn ook op zoek naar een ketel.
Het is de bedoeling om beneden vloerverwarming te leggen en boven radiatoren te gebruiken.

Nu zouden wij graag een modulerende combiketel willen aanschaffen. Deze zou zeker 'opentherm' moeten ondersteunen aangezien we met een slimme thermostaat zouden willen werken van een ander merk. Ik vind dat er heel veel onduidelijkheid heerst i.v.m. het opentherm protocol. De bedrijven die ketels maken zijn er heel wazig over. En op verschillende fora lees je dan mensen die een ketel en thermostaat hebben die 'opentherm' ondersteunen. Maar dan blijkt het nog altijd niet correct te werken (Bv. Nest v3).

Wat betreft de thermostaten dachten we aan verschillende opstellingen.
- Optie 1: Beneden: Nest v3 of Tado slimme thermostaat of Honeywell Lyric T6 + Boven: Modulerende kamerthermostaat bv. Junkers cr10
- Optie 2: Honeywell evohome of Tado (multizone) voor heel het huis te regelen.

Is het eigenlijk wel mogelijk om een slimme thermostaat te gebruiken wanneer je zowel vloerverwarming en radiatoren wil plaatsen? Ik dacht dat dit geen probleem was maar een verkoper van een zelfbouwpakkettenzaak zei me onlangs dat dit niet combineerbaar is. 8)7

Ook vraag ik me af wat een beter rendement geeft. 2 thermostaten zoals hierboven aangegeven of 1 thermostaat die verschillende zones apart kan regelen?

En als laatste. Heeft er iemand weet van een goede combiketel (opentherm) die zonder problemen kan communiceren met opentherm slimme thermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
GoVegan schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:19:
inclusief montage.

Ik heb zelf 1,5 jaar geleden een Remeha Tzerra Plus 24c CW3 A-label + Isense + drukvat laten installeren.
Na diverse offertes was de duurste 2400 en de goedkoopste 1400, dus 1140 is wel supergoedkoop!
Welke is het nu geworden?

Overigens zijn wij zeer tevreden met de Remeha Tzerra Plus, gasverbruik is meer dan gehalveerd en stroomverbruik is ook stuk minder! En een mooi compact toestel die muistil is!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
HereIsTom schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:53:
[...]

Ik heb zelf 1,5 jaar geleden een Remeha Tzerra Plus 24c CW3 A-label + Isense + drukvat laten installeren.
Na diverse offertes was de duurste 2400 en de goedkoopste 1400, dus 1140 is wel supergoedkoop!

Overigens zijn wij zeer tevreden met de Remeha Tzerra Plus, gasverbruik is meer dan gehalveerd en stroomverbruik is ook stuk minder! En een mooi compact toestel die muistil is!
Uiteindelijk via cvtotaal gedaan.
Na akkoord word er contact met je opgenomen via een ingehuurd montage bedrijf voor een afspraak.
Twee weken later zat de ketel erin ( we hadden aangegeven geen haast te hebben) erg tevreden over de installatie. Alles netjes achtergelaten. Ketel idd mooi klein en stil ja. Verbruik weten we nog niet. Zien we binnenkort wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Gefeliciteerd, wat een mooie prijs en met die ketel ga je heel blij zijn.
Advies regel je radiatoren goed in, kan de aanvoertemperatuur omlaag dan rendeert de ketel nog beter, ik heb 'm op 60° staan voor CV en tapwater.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
MikeyMan schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:23:
Heb inmiddels antwoord van de installateur die de ketel heeft opgehangen:

[...]

Terwijl de consumentenbond het volgende zegt:

[...]

Toch maar op zoek naar een andere?
Ik denk dat geen enkele installateur bovenstaande doet. Ik ben overigens werkzaam bij een installatiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
GoVegan schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:11:

daar staat de ketel, met een optie van 350 euro voor montage.
met behulp van foto's offerte opgevraagd, en aangepaste offerte komt uit op 1140 euro.
contract is een extra optie, hoeft niet, veranderd ook niets aan de aanschaf/montage kosten.
alleen geen duidelijkheid over de garantie op de montage, daar even over gemaild.
we zullen zien.

Vuilvanger in bestaande installaties aanbrengen is altijd positief. De meerprijs hiervoor vinden de particulieren vaak te veel. 50 tot 100 dineros. De dakdoorvoer dient overigens altijd te worden vervangen. Volgens mij zit dat niet in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29
limp_1983 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:13:
[...]

Ik denk dat geen enkele installateur bovenstaande doet. Ik ben overigens werkzaam bij een installatiebedrijf.
Mijn installateur meette weldegelijk bij installatie. Hij had daarvoor een of andere tool die de resultaten weergaf op een tablet/smartphone. Bij onderhoud deed hij dat weer.

Kostte ook wel wat meer dan de hierboven genoemde bodemprijzen.
limp_1983 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:20:
[...]

Vuilvanger in bestaande installaties aanbrengen is altijd positief. De meerprijs hiervoor vinden de particulieren vaak te veel. 50 tot 100 dineros.
Ik had er expliciet om gevraagd, maar geen van de installateurs ging daar in mee. De argumentatie was niet bepaald aanwezig/sterk behalve bij een die aangaf dat hij het typisch alleen deed als de ketel niet zolder hing maar op de begane grond.

[ Voor 35% gewijzigd door Rukapul op 12-01-2017 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
Anoniem: 564027 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 17:33:
Wij zijn ook op zoek naar een ketel.
Het is de bedoeling om beneden vloerverwarming te leggen en boven radiatoren te gebruiken.

Nu zouden wij graag een modulerende combiketel willen aanschaffen. Deze zou zeker 'opentherm' moeten ondersteunen aangezien we met een slimme thermostaat zouden willen werken van een ander merk. Ik vind dat er heel veel onduidelijkheid heerst i.v.m. het opentherm protocol. De bedrijven die ketels maken zijn er heel wazig over. En op verschillende fora lees je dan mensen die een ketel en thermostaat hebben die 'opentherm' ondersteunen. Maar dan blijkt het nog altijd niet correct te werken (Bv. Nest v3).

Wat betreft de thermostaten dachten we aan verschillende opstellingen.
- Optie 1: Beneden: Nest v3 of Tado slimme thermostaat of Honeywell Lyric T6 + Boven: Modulerende kamerthermostaat bv. Junkers cr10
- Optie 2: Honeywell evohome of Tado (multizone) voor heel het huis te regelen.

Is het eigenlijk wel mogelijk om een slimme thermostaat te gebruiken wanneer je zowel vloerverwarming en radiatoren wil plaatsen? Ik dacht dat dit geen probleem was maar een verkoper van een zelfbouwpakkettenzaak zei me onlangs dat dit niet combineerbaar is. 8)7

Ook vraag ik me af wat een beter rendement geeft. 2 thermostaten zoals hierboven aangegeven of 1 thermostaat die verschillende zones apart kan regelen?

En als laatste. Heeft er iemand weet van een goede combiketel (opentherm) die zonder problemen kan communiceren met opentherm slimme thermostaten?
toon volledige bericht
Optie 1 is niet haalbaar omdat je met 2 thermostaten niet 2 cv circuits kan creëren. Tevens zullen 2 thermostaten nooit werken op 1 ketel. Evohome werkt altijd maar is duur in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
Rukapul schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:24:
[...]

Mijn installateur meette weldegelijk bij installatie. Hij had daarvoor een of andere tool die de resultaten weergaf op een tablet/smartphone. Bij onderhoud deed hij dat weer.

Bij installatie uiteraard maar niet bij onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
HereIsTom schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:53:
[...]

Helft van verbruik is absoluut onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
Rukapul schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:24:
[...]

[...]

Ik had er expliciet om gevraagd, maar geen van de installateurs ging daar in mee. De argumentatie was niet bepaald aanwezig/sterk behalve bij een die aangaf dat hij het typisch alleen deed als de ketel niet zolder hing maar op de begane grond.
Ik vind het moeilijk te geloven dat meerdere installateurs het niet hebben aangeraden, misschien wel beunhazen. De meeste woningcorporaties zetten het inmiddels in het bestek. De ketel op zolder of begane grond maakt niet uit voor de werking of nut van een vuilvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29
limp_1983 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:36:
[...]

Ik vind het moeilijk te geloven dat meerdere installateurs het niet hebben aangeraden, misschien wel beunhazen.
Voor iemand die zelf geen rookgasmeting uitvoert gebruik je nogal grote woorden.

Alle installateurs waren Remeha erkende monteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij installatie is het niet gedaan, en bij onderhoud doen ze het dus ook niet. Ga nu naar Breman, die doen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limp_1983
Rukapul schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:46:
[...]

Voor iemand die zelf geen rookgasmeting uitvoert gebruik je nogal grote woorden.

Alle installateurs waren Remeha erkende monteurs.
Hoho, had het niet over de rookgasanalyse. Maar fijn dat je een beargumenteerd antwoord over een vuilafscheider teniet doet door wel/geen rookgasanalyse. Goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Laatst online: 20-06 16:06
Ik had deze vraag al in andere topics gevraagd, maar dit is de juiste plek begreep ik.

Ik wil mijn Nefit Smartline HRC 24/CW4 vervangen. Hij hangt hier al bijna 15 jaar aan de muur en heet de laatste tijd veel storingen (6A).

Nu heb ik eens rond zitten kijken en zit te denken aan een Atag i36EC. Die heeft een forse warmwatertoevoer, handig als je wilt douchen en de kraan in de keuken open wil doen zou ik zeggen.

Een hybride systeem is ook mooi, aangezien ik zonnepanelen heb, maar het prijsverschil is me iets te groot...

Heeft iemand hier ervaring met een i36EC?
Ik wil deze ketel gaan gebruiken met een Nest thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
limp_1983 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:29:
[...]

Is wel degelijk mogelijk, oude ketel zoop gas. De nieuwe Remeha Tzerra plus is erg zuinig en met het juist inregelen is ons verbruik wel degelijk gehalveerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
limp_1983 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:29:
[...]

Kan wel, maar dan zoek je de extremen. Zoals een VR ketel of een ketel met boiler in een onverwarmde enkelsteens berging waarbij de ketel aan de buitenmuur hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 08:08
HereIsTom schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 00:01:
[...]

Is wel degelijk mogelijk, oude ketel zoop gas. De nieuwe Remeha Tzerra plus is erg zuinig en met het juist inregelen is ons verbruik wel degelijk gehalveerd!
Maar dan heb je ook zaken aangepast die je prima op de oude ketel aan had kunnen passen zoals waarschijnlijk de maximale aanvoertemperatuur naar beneden zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:36
Dat idee heb ik soms ook. Mensen laten zich naar mijn idee ook wel een beetje lekker maken door mooie verkooppraatjes (over groot tapwatervermogen bijv., maar daardoor kan de ketel in CV-modus weer minder ver terugmoduleren).

Net zoals die 'Nefit Smartline HRC 24/CW4' die hierboven werd genoemd. Volgens mij zijn Nefit ketels hartstikke degelijke ketels. Dat model lijkt ook nog niet gek oud te zijn. Kun je dan niet beter wat energie insteken in het fatsoenlijk inregelen van je installatie en de Nefit laten repareren? Kun je er nog prima een aantal jaren mee vooruit verwacht ik.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:19:
Net zoals die 'Nefit Smartline HRC 24/CW4' die hierboven werd genoemd. Volgens mij zijn Nefit ketels hartstikke degelijke ketels. Dat model lijkt ook nog niet gek oud te zijn. Kun je dan niet beter wat energie insteken in het fatsoenlijk inregelen van je installatie en de Nefit laten repareren? Kun je er nog prima een aantal jaren mee vooruit verwacht ik.
Ik heb al een jaar of drie last van de betreffende foutmelding. De monteur die hem jaarlijks schoonmaakt kan het niet oplossen en geeft aan dat het al een oude ketel is en misschien maar vervangen moet worden.
's ochtend in een koud huis wakker worden laat je gaan zoeken naar andere "oplossingen". Vandaar dat ik maar ben gaan rondkijken naar een nieuwe.

Hij is dit jaar nog niet schoon gemaakt en ik kan nog naar 1 ding laten kijken (op basis van input vanuit het forum van kluisde.nl). Wellicht dat ik dat dan nog probeer, voordat hij er toch gewoon uit gaat...

Het is niet dat het geld in mijn broekzak brand om de ketel te vervangen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:19:
Dat idee heb ik soms ook. Mensen laten zich naar mijn idee ook wel een beetje lekker maken door mooie verkooppraatjes (over groot tapwatervermogen bijv., maar daardoor kan de ketel in CV-modus weer minder ver terugmoduleren).
Auw, precies op de zere plek :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:36
Prutsky schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:53:
[...]
en geeft aan dat het al een oude ketel is en misschien maar vervangen moet worden.
[...]
Wat is het bouwjaar van de ketel? En dat hij aanraad om hem te vervangen is logisch, daar verdient hij weer aan immers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Prutsky schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:53:
[...]

Ik heb al een jaar of drie last van de betreffende foutmelding. De monteur die hem jaarlijks schoonmaakt kan het niet oplossen en geeft aan dat het al een oude ketel is en misschien maar vervangen moet worden.
's ochtend in een koud huis wakker worden laat je gaan zoeken naar andere "oplossingen". Vandaar dat ik maar ben gaan rondkijken naar een nieuwe.

Hij is dit jaar nog niet schoon gemaakt en ik kan nog naar 1 ding laten kijken (op basis van input vanuit het forum van kluisde.nl). Wellicht dat ik dat dan nog probeer, voordat hij er toch gewoon uit gaat...

Het is niet dat het geld in mijn broekzak brand om de ketel te vervangen hoor.
Je storingscode heeft te maken met ionisatie. Ik neem aan dat de monteur de ionisatiepin al vervangen heeft, dan is dat al uitgesloten. Verder heeft Nefit een serie ketels gehad die gevoelig waren voor hoe de stekker in het stopcontact zat. Die al eens omgedraaid?
Ander ding dat je nog moet nameten is de aarding van het stopcontact waar je ketel in zit. Als de aarding slecht is zal elke ketel storingen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Oilman schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:16:
[...]

Maar dan heb je ook zaken aangepast die je prima op de oude ketel aan had kunnen passen zoals waarschijnlijk de maximale aanvoertemperatuur naar beneden zetten.
Nee hoor ik heb me geen verkooppraatjes aan laten smeren.
Er hing een Intergas VR zonder enige instelmogelijkheden, zelfs de tapwaterboiler kon al niet worden uitgezet en aanvoertemperatuur veranderen kon ook niet.
De nieuwe Remeha Tzerra Plus was €1400,- inclusief installatie, dus die hebben we in drie jaar al terug verdient!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
HereIsTom schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:41:
[...]

Nee hoor ik heb me geen verkooppraatjes aan laten smeren.
Er hing een Intergas VR zonder enige instelmogelijkheden, zelfs de tapwaterboiler kon al niet worden uitgezet en aanvoertemperatuur veranderen kon ook niet.
De nieuwe Remeha Tzerra Plus was €1400,- inclusief installatie, dus die hebben we in drie jaar al terug verdient!
Die dingen zuipen 1 kuub per zomerdag aan stilstandsverlies. Verder heeft ie 12 of 24KW vermogen, niks daartussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
ThinkPadd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:45:
[...]

Wat is het bouwjaar van de ketel? En dat hij aanraad om hem te vervangen is logisch, daar verdient hij weer aan immers ;)
Het bouwjaar is 2002.
_JGC_ schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:47:
[...]

Je storingscode heeft te maken met ionisatie. Ik neem aan dat de monteur de ionisatiepin al vervangen heeft, dan is dat al uitgesloten. Verder heeft Nefit een serie ketels gehad die gevoelig waren voor hoe de stekker in het stopcontact zat. Die al eens omgedraaid?
Ander ding dat je nog moet nameten is de aarding van het stopcontact waar je ketel in zit. Als de aarding slecht is zal elke ketel storingen geven.
Stekker heb ik al eens omgedraaid, maar hielp niet.
Er zit vocht in de aanvoerpijp voor lucht. Deze gaat pruttelen.
De terugslagklep bij de ventilator is al wel vervangen.
De ionisatiepin is nog niet vervangen, dat kan ik nog eens laten doen, net als het schoonmaken van de condensbak. Ik weet niet of men dit standaard doet bij een onderhoudsbeurt.

Edit:
"Grote kans dat de ventilator ook vervangen moet worden, is bij een ketel van deze leeftijd niet meer rendabel." Aldus de man die hier langs komt om het over nieuwe ketels te hebben.
Hij raadde trouwens een Intergas HReco 36 aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Prutsky op 19-01-2017 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:22
Ik heb laatst een nieuwe badkamer geinstalleerd, waar ik eerst enkel een douche heb, hebben wij nu een stortdouche en
Ligbad (normaal)
De cv ketel is een nefit topline hrc25 cw4 klasse. 10 jaar oud

Echter vind ik persoonlijk dat er nogal weinig warmwater uit zowel de badkraan als stortdouche te komen, tergelijk gebruiken is natuurllijk met cw4 helemaal uitgesloten.
Zou het de moeite zijn om een nieuwe ketel aan te schaffen met meer warm water voorziening en dus hogere cw klasse bv de cw5 of cw6.
Zou het de inverstering waard zijn.? Wij twijfelen nogal of we het ook daadwerkelijk verschil zullen gaan merken.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Een cw5 of cw6 zal inderdaad meer warm water geven. Kijk eens naar de atag met economizer of de intergas hrExtreme. Beiden hebben een extra warmtewisselaar voor gebruik bij SWW. Zo heb je voor hetzelfde gas meer warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Harryvos, hoeveel water /min heb je nodig voor de stortdouche en bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Beatman schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:51:
Een cw5 of cw6 zal inderdaad meer warm water geven. Kijk eens naar de atag met economizer of de intergas hrExtreme. Beiden hebben een extra warmtewisselaar voor gebruik bij SWW. Zo heb je voor hetzelfde gas meer warm water.
Ik zat al een tijdje naar de atag i36e te kijken, heb je daar verschillende versies van dan want ik zie niet overal de economizer er bij staan.
Komt wel als beste uit de test voor wat het waard is.
blissard schreef op zondag 29 januari 2017 @ 00:56:
Harryvos, hoeveel water /min heb je nodig voor de stortdouche en bad?
Het liefst zoveel mogelijk, nu levert hij volgens metingen 12 a 13 liter van 38 graden per minuut
Ik zou het ook handig vinden als je kan douchen en tergelijk het bad vol kan laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 08:23
Wie kan mij vertellen of het nu wel of niet waar is, wanneer je een cw4 of cw5 neemt of er dan ook meer druk uit de kraan komt bij warm water?

Ik krijg er maar geen duidelijk antwoord op.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 12:39
martinusz schreef op zondag 29 januari 2017 @ 07:31:
Wie kan mij vertellen of het nu wel of niet waar is, wanneer je een cw4 of cw5 neemt of er dan ook meer druk uit de kraan komt bij warm water?

Ik krijg er maar geen duidelijk antwoord op.
In de CV ketels zitten doorstroombegrenzers, zodat de ketel de beloofde temperatuur kan halen. Doordat je een zwaardere ketel hebt wordt deze minder geknepen en zul je bij het afgiftepunt meer warm water beschikbaar hebben. Bij hoge afname zal bij kleinere ketel de interne weerstand zorgen voor een drukval, waardoor de waterdruk bij het afgiftepunt lager zal zijn dan bij een grote ketel.

Toen wij hier overgingen van een CW3(geloof ik) ketel naar een boiler sprong tijdens het douchen de doucheslang spontaan uit zijn koppeling. In de douchekop zit een doorstroombegrenzer en door de hogere druk schoot deze spontaan los..

Hoe groot het verschil tussen CW4 en CW5 is durf ik zo niet te zeggen, maar ik verwacht een meetbaar effect.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
harryvos schreef op zondag 29 januari 2017 @ 07:15:
Ik zat al een tijdje naar de atag i36e te kijken, heb je daar verschillende versies van dan want ik zie niet overal de economizer er bij staan.
Komt wel als beste uit de test voor wat het ...
Ja er zijn verschillende versies. In ieder geval in andere series. Met ec in de typenaam hebben ze een economizer.

Andere optie is een (zonne)boiler bijplaatsen. Of een douche wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
mightym schreef op zondag 29 januari 2017 @ 07:48:
[...]

In de CV ketels zitten doorstroombegrenzers, zodat de ketel de beloofde temperatuur kan halen. Doordat je een zwaardere ketel hebt wordt deze minder geknepen en zul je bij het afgiftepunt meer warm water beschikbaar hebben. Bij hoge afname zal bij kleinere ketel de interne weerstand zorgen voor een drukval, waardoor de waterdruk bij het afgiftepunt lager zal zijn dan bij een grote ketel.

Toen wij hier overgingen van een CW3(geloof ik) ketel naar een boiler sprong tijdens het douchen de doucheslang spontaan uit zijn koppeling. In de douchekop zit een doorstroombegrenzer en door de hogere druk schoot deze spontaan los..

Hoe groot het verschil tussen CW4 en CW5 is durf ik zo niet te zeggen, maar ik verwacht een meetbaar effect.
We hebben nu cw3 dus cw5 zou dan zeker verschil moeten geven :) zou mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

martinusz schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:42:
[...]

We hebben nu cw3 dus cw5 zou dan zeker verschil moeten geven :) zou mooi zijn!
Cw3 is vrij klein, normaal is een cw4. Als je overal 12mm leiding hebt ga je ietsje merken. Maar het grootste verschil zie je in je verbruik, cw5 en een flinke douchekop kost bakken met gas in het jaar. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Rol-Co schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:47:
[...]

Cw3 is vrij klein, normaal is een cw4. Als je overal 12mm leiding hebt ga je ietsje merken. Maar het grootste verschil zie je in je verbruik, cw5 en een flinke douchekop kost bakken met gas in het jaar. ;)
Ach gas hebben we nu 600m3 per jaar, dus niet zo erg als dat wat omhoog gaat ;) geen idee wat voor leiding er ligt, huis van 1998...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

martinusz schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Ach gas hebben we nu 600m3 per jaar, dus niet zo erg als dat wat omhoog gaat ;) geen idee wat voor leiding er ligt, huis van 1998...
Dat is al niet veel nee, verwarming bij in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Beatman schreef op zondag 29 januari 2017 @ 07:48:
[...]

Ja er zijn verschillende versies. In ieder geval in andere series. Met ec in de typenaam hebben ze een economizer.

Andere optie is een (zonne)boiler bijplaatsen. Of een douche wtw.
Bedankt voor de info, misschien dan toch maar de atag ketel nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Rol-Co schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:57:
[...]

Dat is al niet veel nee, verwarming bij in?
Jep, net jaarrekening gehad 590m3, jaar ervoor geloof ik 700, beetje afhankelijk van de winter dus.

En dat met een bijna 20 jaar oude ketel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

martinusz schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:02:
[...]

Jep, net jaarrekening gehad 590m3, jaar ervoor geloof ik 700, beetje afhankelijk van de winter dus.

En dat met een bijna 20 jaar oude ketel ;)
Die ketel zegt niet zo veel, afkoeling van je huis en stook temperatuur in huis wel. Aantal personen in huis voor sww scheelt ook nog.
Maar een cw4 is voor de meesten voldoende, of je moet een giga stort douche hebben of meerdere douches tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
Oxellaar schreef op donderdag 7 januari 2016 @ 08:32:
[...]

Bij je Topline kun je aan de onderzijde een doorstroom begrenzer vinden. Die kun je met een ontluchting sleutel verstellen.
Ik heb hem maximaal open staan en heb hierdoor een veel hoger debiet.
Mijn Topline is een CW4 en kan prima op 2 tappunten water pakken. De ww temperatuur staat hier op 45 graden,temperatuur blijft dus gelijk.
Als je hem op 60 hebt staan zal hij iets afkoelen, maar zo heel erg is dat niet.
Is dat niet schadelijk voor je ketel om hem op maximaal te zetten.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 15:13
Ik ben van plan om binnenkort een zonneboiler te laten installeren. Waarschijnlijk van Nefit.
Nu is onze CV ketel zo'n 15jaar oud.
Behalve een probleem aan de 3weg klep (in het begin) hebben we eigenlijk nooit problemen gehad met deze ketel.
Echter bij het plaatsen van de boiler moet de ketel verplaatst worden.
Zouden jullie gelijk een nieuwe ketel ophangen?

We hebben nu een Vaillant VHR24-28 uit 2002.
Gaat een nieuwe ketel, bijv. Nefit Trendline HRC25/CW4, tov de Vaillant nog veel besparen op het gebied van gas/stroom.
We verbruiken zo'n 500M2 gas per jaar (hoekwoning met pelletkachel).

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wezep schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:24:
Ik ben van plan om binnenkort een zonneboiler te laten installeren. Waarschijnlijk van Nefit.
Behalve een probleem aan de 3weg klep (in het begin) hebben we eigenlijk nooit problemen gehad met deze ketel.

Gaat een nieuwe ketel, bijv. Nefit Trendline HRC25/CW4, tov de Vaillant nog veel besparen op het gebied van gas/stroom.
Nee, heel erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-06 23:10

je gaat inderdaad heel erg weinig besparen.
deze ketel verplaatsen en pas vervangen als je warmtewisselaar lek is of hoge onkosten gaat hebben.
heb gewerkt in deze branche en af en toe werd deze vervangen vanwege een lekke wisselaar.
het zijn redelijke cv ketels welke inderdaad bekend staan om de drieweg klep die af en toe stuk gaat.
maar je kan gewoon afwachten totdat het gebeurt kijk gebeurt het net na de verplaatsing ja dan heb je pech. maar voor de besparing hoef je het echt niet te doen.
ondanks dat de nieuwere ketels een andere brander hebben zijn ze niet heel veel zuiniger.

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 29-01-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Qua gas zal een nieuwe ketel niet schelen, de stroom wordt bij een nieuwe ketel meer dan gehalveerd.
Maar dat is niet genoeg om het economisch te verantwoorden.

Ik heb dezelfde ketel en zie dat de ketel moeite heeft met moduleren op warmwater (overshoot, daarna brander uit) als de dwtw lauw water aanlevert. Misschien dat de zonneboiler aansluitset dit gedrag verbetert. Die zou ik zeker niet weglaten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Proton_ schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:43:
[...]

Qua gas zal een nieuwe ketel niet schelen, de stroom wordt bij een nieuwe ketel meer dan gehalveerd.
Maar dat is niet genoeg om het economisch te verantwoorden.

Ik heb dezelfde ketel en zie dat de ketel moeite heeft met moduleren op warmwater (overshoot, daarna brander uit) als de dwtw lauw water aanlevert. Misschien dat de zonneboiler aansluitset dit gedrag verbetert. Die zou ik zeker niet weglaten.
Deze ketel heb ik ook. Met mijn spaardouche pendelt de ketel ook als een malle. Overigens ook bij verwarmen. Het minimumvermogen is namelijk flink aan de hoge kant. Voer je warm water aan dan wordt dit alleen nog maar erger.

Op tapwaterrendement zijnde laatste jaren flinke stappen gemaakt. 30 %. is niet gek. Misschien dat je daardoor net in een lagere categorie capaciteitstarief terecht komt, scheelt nog eens 40/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 23:37
Mijn ouders hebben sinds 2002 een atag enigma e-shr24/32t icm een oude mechanische honeywell thermostaat.

Regelmatig wordt het systeem onlucht en bijgevuld indien nodig.

Sinds een aantal maanden maakt iets een geluid wanneer de verwarming aanslaat; hmm hmm hmm hmm hmm, ene keer zachter/harder en/of langzamer/sneller.
Dachten in eerste instantie dat het systeem weer onlucht moest worden, helaas geen resultaat.

Begin december jl. stond er dat de druk te laag was, terwijl hij kort daarvoor bijgevuld was. Tijdens bijvullen kwam een error te voorschijn dat we moesten stoppen met bijvullen. Echter de druk was nog niet hoog genoeg. Dag later merkten we lekkage op de ketel. Monteur erbij (uiteraard op een zondag -,-). Bleek de drukregelaar defect te zijn. We waren er gelukkig op tijd bij, volgens de monteur. Netjes een nieuwe erin gemaakt.
We hebben hem t geluid direct voorgelegd en duidelijk proberen te maken. Op dat moment hoorden we niets natuurlijk. Hij kon zich ook niets bedenken.

Aangezien de ketel 15j oud is, vroegen we of hij al vervangen moet worden, de beste man vond dit onnodig, want als alleen zulke gebreken als een kapotte drukregelaar voorkomen, kun je het beter met een paar 10tjes laten repareren.

Nu komt in februari het periodieke onderhoud eraan.
En we worden echt ramgek van het geluid wat we nu altijd horen als de verwarming aanstaat.
Tevens zijn we erg op bespraren gaan focussen sinds we aan de zonnepanelen oa zijn geslagen. Ons gasverbruik is erg hoog vergeleken met vorige jaar, deels door niet te vergelijken winters uiteraard. Maar we willen het toch proberen terug te dringen.

Toekomstmuziek is natuurlijk volledig gasvrij, maar daar hebben we simpelweg het geld niet voor. Nieuwe cv ketel is al een hele flinke klap op de portemonee, maar valt voor te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
15 jaar hoeft nog niet einde ketel te zijn. Weet niet waar het geluid vandaan komt, kan je de onderhoudsmonteur ook eens naar vragen. Als die ketel gewoon regelmatig onderhouden wordt zie ik geen reden om hem voortijdig te vervangen.

Qua rendement zal een nieuwe ketel alleen op elektriciteit een stuk zuiniger zijn. Besparing op gasverbruik zie ik niet snel gebeuren.

Persoonlijk zou ik die mechanische kwikthermostaat vervangen door iets moderners. Let op dat in je huidige ketel waarschijnlijk een anticipatieweerstand is geplaatst om het trage regelgedrag van je thermostaat te compenseren, die moet eruit als je die vervangt door een Brain of een aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 23:37
_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:30:
15 jaar hoeft nog niet einde ketel te zijn. Weet niet waar het geluid vandaan komt, kan je de onderhoudsmonteur ook eens naar vragen. Als die ketel gewoon regelmatig onderhouden wordt zie ik geen reden om hem voortijdig te vervangen.

Qua rendement zal een nieuwe ketel alleen op elektriciteit een stuk zuiniger zijn. Besparing op gasverbruik zie ik niet snel gebeuren.

Persoonlijk zou ik die mechanische kwikthermostaat vervangen door iets moderners. Let op dat in je huidige ketel waarschijnlijk een anticipatieweerstand is geplaatst om het trage regelgedrag van je thermostaat te compenseren, die moet eruit als je die vervangt door een Brain of een aan/uit thermostaat.
Waar het geluid precies vandaan komt, kunnen we ook niet vinden. Het is wel sowieso de verwarming, want als je die aanzet is het geluid door het gehele huis te horen. We gaan het de onderhoudsmonteur zeker vragen!

Jammer dat ze qua verbruik niet veel zuiniger zijn. Misschien toch maar verstandiger om door te sparen voor een zonneboiler.

Qua termostaat had ik al gelezen dat bijvoorbeeld een modulerende round honeywell al enigzins besparender werkt dan zon oude mechanische, echter moet dan de ketel die wel ondersteunen. Of deze enigma dat doet kan ik echter niet vinden.
Wat ik er uit begreep, kan die round honeywell op de zelfde backplate op de 2 beschikbare draadjes worden aangesloten. Ik zal dit op papier zetten zodat mijn ouders de onderhoudsmonteur hierover kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De Atag Enigma kan niet overweg met OpenTherm, je bent gebonden aan een Round on/off of de Brain thermostaat van Atag zelf.
Zou persoonlijk gewoon even op Marktplaats kijken voor zo'n ding, thermostaten worden tegen dumpprijzen aangeboden, die zou ik niet nieuw kopen.

[ Voor 37% gewijzigd door _JGC_ op 30-01-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:04
_JGC_ schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:51:
[...]

Die dingen zuipen 1 kuub per zomerdag aan stilstandsverlies. Verder heeft ie 12 of 24KW vermogen, niks daartussen.
Kan je mij dit uitleggen, ik zit ook aan dit model te denken.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
gielie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:03:
[...]

Kan je mij dit uitleggen, ik zit ook aan dit model te denken.
Ik had het over de oude Intergas VR ketel waar diegene over sprak. Mag niet hopen dat je die wilt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:04
_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:06:
[...]

Ik had het over de oude Intergas VR ketel waar diegene over sprak. Mag niet hopen dat je die wilt plaatsen.
haha nee, ok duidelijk.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste