eltweako schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:25:
Ben ook bezig met het uitzoeken van een nieuwe ketel.
Nu denk ik mijn keuze al gemaakt te hebben, maar wil graag nog even wat feedback/advies van mede tweakers.
Het huis betreft een vrijstaande woning uit 1960. De isolatie is beperkt tot dubbel glas op de benedenverdieping.
Huidige CV ketel (vorige week alvast verwijderd) betrof een Crane Sunnyday gas-c.v. ketel uit 1968 met een vermogen van 30kW. Daarnaast hangt er nog een Vaillant geiser uit 1988.
De badkamer is uitgerust met een normale douche en een los bad.
Zelf zit ik te denken aan de Nefit Trendline II HRC30 CW5 i.c.m. de Nefit Easy. Is dit een goede keuze?
Graag jullie idee hier over.
Als jullie nog aanvullende informatie nodig hebben, hoor ik het graag.
Alvast bedankt!
isoleren , isoleren, en heb ik al gezegd isoleren.
(je kiest een 30kW ketel, maar ik stook mijn huis warm met een 5,5kW ketel.
voor warm water heb ik dan wel een +/-25kW ketel nodig (cw4).)
hoeft het nog niet eens voor het geld besparen te doen, maar doe het voor het komfoor.
het is echt erg comfortabel als je na een dag werken thuis komt en je huis is nog geen graad afgekoeld, zonder ook maar gestookt te hebben.
Nefit Easy is na isoleren eigenlijk nog amper interessant.
ik stook mijn huis gewoon 24X7 warm, temperatuur verlagen is eigenlijk duurder dan het gewoon continu op temperatuur houden.
geen fancy gadgets voor nodig, dat kun je met de goedkoopste thermostaat.
(en hou je geld over om te isoleren.)
je kiest een cw5 ketel, het mag, geen probleem mee.
maar check wel even dit tabelletje.
http://centrale-verwarmin...-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.php
je hebt een gewone douche dus daar heb je geen cw5 voor nodig.
bad vullen is wel sneller als met een cw4, maar het is maar 2,5liter meer per minuut.
dus zoveel sneller is dat bad nu ook weer niet vol.
(oke een cw3 is wel erg lang wachten, maar toch heb ik dat jaren zo gedaan voor die paar keer per jaar dat het bad word gevuld, zo erg is dat niet.)
het verhaal om met meerdere punten tegelijk warm water te hebben, is wel leuk, maar in de praktijk is dat eigenlijk niet tof. (er moeten dan ook beperkingen in huis zijn die je liever niet hebt, daar door heb je er eigenlijk weinig aan.)
je wil gewoon een thermostaat kraan op de douche, zodat als er per ongeluk warm water word getapt in huis je minder water uit de douche krijgt, maar geen koud water.
verder niks mis met je keuze zal een leuke besparing op de gas rekening geven, maar als je mijn punten ook nog opvolgt, dan ga lachen als je de jaar afrekening ziet.
denk er over na en ga er voor, je kunt het.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)