mirod schreef op zondag 19 juni 2016 @ 09:53:
[...]
Deze website ziet er goed uit, ik zie dat ze ook standaard de rookgasdoorvoer vervangen (dit schijnt goed te zijn heb ik gelezen). Ik neig naar de Remeha Tzerra 28c plus (CW4) of Remeha Tzerra 39c plus (CW5), maar verrassend genoeg zijn deze even duur. Kan iemand mij hierin advies geven? Ik woon in een tussenwoning uit 2006. Is dit een goede deal of heeft er iemand een betere optie?
ik heb zelf de tzerra CW4 ketel, daarvoor een oude ketel van CW3.
geinig keteltje is het wel.
(ja hij is echt een klein ding.)
voor het verwarmen van een tussenwoning uit 2006, heb je waarschijnlijk niet eens 5kW nodig.
(5kW = +/- de laagste stand een CV ketel kan draaien.)
maar om te douchen heb je al snel voor een cw3 ketel een 20-25kW nodig (en nog meer voor een cw4 of 5).
dus eigenlijk is elke ketel te zwaar om het huis mee te verwarmen.
je kiest de zwaarte alleen maar uit voor de hoeveelheid douche water ook wel tapwater genoemd.
ik heb zelf een regen douche van hansgrohe, die wil 11 tot 17l/m. (21cm brede douche kop)
maar dat is wel op 38 graden, een cw3 ketel maakt 6l/min van +/-60 graden.
maar dat meng je nog aan met koud water en dan heb je +/-10l/m.
nu heb ik de cw4 verzie en die maakt 7,5l/m op 60 graden.
en gemengd is dat 13,5l/m ruim voldoende voor mijn regendouche.
hoe zwaarder de ketel de on zuiniger hij je huis warm maakt, helaas.
(maar dit is maar minimaal.)
je kiest de ketel voor de hoeveelheid tap water die hij kan leveren.
ik zelf vind het eigenlijk geen probleem om een bad te vullen met een cw3 ketel.
duurt dan wel even voor dat hij vol is (13 minuten), maar als hij stroomt kun je er al vast in gaan liggen.
ook een normale douche heeft geen enkel probleem om met een cw3 gevoed te worden.
ik heb nu wel een cw4 ketel, dus het bad is vol in 9 minuten. (wat een luxe "sarcasme" voor die enkele keer dat je een bad pakt.)
mijn regen douche werd wel een stuk luxer van de cw4 ketel, de straal werd een stuk prettiger.
dus doe je niks vreemds zoals ik met een regen douche, dan is een cw3 goed genoeg voor het huis.
de rest is luxe die eigenlijk niet nodig is, leuk voor de verkoop, minder voor de energie rekening.

(ik ben nu voorbereidingen aan het treffen om een warmte pomp te gaan gebruiken voor het vullen van een bad. ik bereken dat ik het bad vol zou moeten kunnen krijgen onder de 5 minuten, maar weet dit pas volgend jaar.
met een warmte pomp werk je met een boiler, dus kunt snel veel water tappen.)
edit:
het verhaal om van uit 2 kranen warmwater tappen, is een beetje onzin.
werkt alleen als echt alles in je huis er voor ontworpen is om dat te doen, en al is dat zo dan is dat zelfs niet echt prettig.
edit2:
ga je voor de tzerra, neem dan meteen die isense er bij.
werkt wel zo prettig met die ketel.
met mijn vloerverwarming stookt hij mijn huis meteen warm op een lage temperatuur en erg zuinig.
edit3:
ik heb wel geluids-overlast van de tzerra, maar dit komt niet door de tzerra zelf.
andere zaken die er onder zitten zijn eigenlijk niet goed aangesloten, moet ik nog aanpassen.
dus je wil het wel goed aangesloten hebben.

(ben erg allergisch voor kleine piepjes en geluidjes.
dus probleem is misschien wel ikke.

)
[
Voor 12% gewijzigd door
migjes op 19-06-2016 11:32
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)