Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:34
Uit alle vragen / antwoorden van Mikeyman komt bij mij boven dat inregelen van de radiatoren, en afstemmen van de warmwaterkraan van de keuken ( debiet halveren bijvoorbeeld) het comfort het meest verbetert. ( En terzijde ik zou toch onder de vloer gaan isoleren)
Of het bad in 6 in plaats van in 12 minuten vol is, is een keuze, maar kost je een zwaardere ketel, met overall hogere gas rekening.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Allereerst dank voor de adviezen. Ik neig intussen toch naar een CW4 of zelfs CW3 ketel icm een keukenboiler.

Wellicht dat jullie me nog een laatste zetje kunnen geven.
We hebben een beetje een apart huis. Het is een drive-in woning, en ik had persoonlijk de CV aan de andere kant ontworpen, als ik de architect was.

Een kleine situatieschets vanaf de voorkant van het huis gezien:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/99909548/CV%20installatie.png

Excuus voor mijn paint-skills...

Blauw is koud water, rood warm water, groen afvoer.
We hebben een drive-in woning, en leven daardoor op de eerste verdieping.
Water komt binnen in de meterkast in het midden (MK), vandaar gaat het onder de vloer door naar een koof (Grijze deel rechts). Deze is helemaal dicht, en zit ook nog eens -in de diepte gezien- in het midden van het huis, terwijl de meterkast aan de voorkant zit.
In die koof ook de afvoer.

Voor zover ik kan herleiden lopen alle leidingen vanaf de koof onder de badkamervloer door naar de andere kant van het huis waar de CV ketel hangt.
Van daar af wordt het weer verdeeld naar CV en Warmwater.

Lastig in te schatten hoe e.e.a. verder loopt, maar ik gok onder de badkamervloer eerst weer terug naar de koof en van daar de badkamer in en naar beneden, waar de keuken zit. Origineel heeft de keuken op de begane grond gezeten, en is de keuken die we nu gebruiken op de eerste er later in gezet door de vorige bewoners.

Dit is weer vanuit de garage afgetapt, ook weer uit de koof.

Lang verhaal kort:
- Het is als je het mij vraagt nogal een wirwar
- Alle leidingen zijn inderdaad 15 mm (:X)
- Een WTW unit zou echt een hele klus worden. Enige reële mogelijkheid zou zijn in de koof denk ik, maar daar heb ik dan weer geen stroom.
- Qua warmte heb ik haast niks nodig, aangezien het huid extreem geïsoleerd is.
- Keukenkraan knijpen kan, maar dan komt daar weer niet echt veel water uit
- Met de radiatoren zou ik inderdaad nog wat winst kunnen halen. Heb ze op de eerste al zowat volledig geknepen om de rest van het huis een beetje op te warmen. En dat terwijl er zelfs een radiator is komen te vervallen ivm de keuken.

Uitgaande van hoe snel het huis op te warmen is nu, zou ik wellicht met een CW3 toe kunnen, maar misschien ga ik daar met het douchen weer teveel mee inleveren. Bad hebben we wel, maar gebruiken we zelden. En dan maakt een paar minuten extra ook niet uit.
Ik wil niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar de investering die ik doe moet wel zin hebben.
Heb voor het gemak even naar de Remeha Tzerra gekeken, en daar is de minimale capaciteit gelijk voor de CW3 en CW4 modellen. Volgens mij ben ik dan met een CW4 niet duurder uit in stookkosten.

[ Voor 78% gewijzigd door MikeyMan op 15-07-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:42:
[...]

Nee, want als die leeg is zit je zonder warm water in de keuken. Dan kan je beter een hotfill boiler nemen. Die wordt gevoed met warm water en houdt dit warm. Zo heb je altijd snel warm water, maar kom je nooit zonder te zitten.
Het hangt er dus maar vanaf hoeveel warm water je in de keuken verbruikt. Mijn 10 liter closein raakt op de spaarstand zelden leeg, en kan met een hogere temperatuur nog wel wat langer mee. Maar ik was alleen pannen af, de rest gaat in het masjien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-06 10:34
Vorige week mijn intergas VR ingeruild voor een nefit proline nxt CW4. Eerste resultaten tonen aan dat het tapwaterverbruik en standby verbruik meer dan gehalveerd is. Heeft ook een zuinige pomp. Verwacht een terugverdientijd van minder dan 5 jaar.

Verschil in efficientie en prijs tussen CW3 en CW4 is erg klein, dus je kunt beter CW4 nemen. Je zient vaak dat het modulatiebereik ongeveer gelijk is. Waar je nog wel rekening mee zou kunnen houden is de verandering in de toekomstige gaskwaliteit en dat je ketel daar alvast op voorbereid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Intergas VR, nog met waakvlam? Verwacht sowieso al 365 kuub minder standby verbruik van je nieuwe ketel, misschien nog meer, die 1m3 per dag heb ik gemeten terwijl het buiten 25-30 graden was, heb niet gewacht tot het winter werd in de ongeisoleerde berging waar de ketel hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
Haha, ja Intergas VR met waakvlam uit 1990. Als het ding aanslaat staat heel het huis te trillen :). Heb idd ook meer dan 1 m3 standby gemeten per dag. Minimaal vermogen is iets van 12 kW, ipv 6 kW bij de Nefit, dus als hij brandt, dan brandt ie ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
mazzel123 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:34:
Haha, ja Intergas VR met waakvlam uit 1990. Als het ding aanslaat staat heel het huis te trillen :). Heb idd ook meer dan 1 m3 standby gemeten per dag. Minimaal vermogen is iets van 12 kW, ipv 6 kW bij de Nefit, dus als hij brandt, dan brandt ie ook goed.
365m3 pffff, dat is ongeveer 70% van mijn totaal jaarverbruik >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Klopt, dat kreng had tweetraps brander, 12KW voor verwarming of 24KW voor tapwater. Voorraadvaatje dat elk halfuur van 60 naar 90 graden werd gestookt en dan nog die waakvlam...

Vorige bewoners: 3300 kuub per jaar. Mijn eerste jaar: 1800 kuub, afgelopen jaar <1000 kuub, wordt nu iets hoger vanwege vriendin die bij me ingetrokken is en onze kleine die in april is geboren, maar meer dan 1200 kuub gaat het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 06:59:
Die garantie moet je niet teveel van verwachten overigens, naarmate de tijd verstrijkt betaal je zelf nog steeds een groot deel mocht ie stuk gaan.
Wisselaar is ook niet een onderdeel dat snel faalt, alleen bij slecht onderhoud en dan vervalt de garantie alsnog.

Verder is het verschil tussen een HRE-A en een HREco dat bij die laatste de pomp moduleert. Laag brandervermogen is lage pompsnelheid. Bij de HRE is het een pomp met 3 vaste instellingen, of je nu volgas 20KW stookt of zachtjes 6KW doet, pomp draait altijd hetzelfde.
Bedankt voor je reactie en oplettendheid.
Net een stuk over de warmtewisselaar garantie gelezen en dit heeft dan toch wel wat haken en ogen:

Dan lijkt de garantieservice van Nefit en Remeha toch beter (10 jaar).
Alleen worden de arbeidskosten bij Remeha vergoed en bij Nefit niet bij alle ketels.

Ik was er ook vanuit gegaan dat de HRE-A pomp moduleerde.
mazzel123 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:12:
Vorige week mijn intergas VR ingeruild voor een nefit proline nxt CW4. Eerste resultaten tonen aan dat het tapwaterverbruik en standby verbruik meer dan gehalveerd is. Heeft ook een zuinige pomp. Verwacht een terugverdientijd van minder dan 5 jaar.
Hoe bevalt deze ketel je tot nu toe?
Zie nu wel dat deze ketel mooi laag terug moduleert.
5.3kW naar 22.6kW

Bij de Intergas HReco en HRE ketel is dit maar 7.6 naar 23,4 kW
Remeha Tzerra M 28C PLUS 6,1 - 24,8 kW

Begin nu plotseling weer aan een Nefit ketel te denken.
Hoezo wispelturig.
Ach ja zo'n ketel koop je niet voor even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hreco24 heeft 5,4kW minimaal vermogen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
Nefit bevalt goed, maar ja die heeft sinds vorige week alleen nog maar wat tapwater opgewarmd. Bij mij was de keuze tussen Remeha Avanta, Intergas HReco en Nefit Proline nxt. Vaillant was duurder. Remeha Tzerra is zonder speciale thermostaat niet goed te tweaken. Avanta is al wat ouder en wordt deels nog geleverd zonder A pomp.

Uiteindelijk Nefit geworden ook vanwege vermeende betere voorbereiding op verandering van gaskwaliteit in de toekomst. De merkonafhankelijke monteur zei dat ie nooit problemen had met de Nefit. Maar dat zei een andere over Remeha ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:33

WouterB

3680 Wp

MikeyMan schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 21:28:
- Een WTW unit zou echt een hele klus worden. Enige reële mogelijkheid zou zijn in de koof denk ik, maar daar heb ik dan weer geen stroom.
Ik neem even aan dat je een WTW voor je douchewater wil. Daarvoor heb je 2 dingen bij elkaar in de buurt nodig: De koud-waterleiding (die het liefst naar zowel je douche als naar de ketel gaat) en een afvoerpijp waar je douchewater doorheen gaat (fabrikanten raden aan alleen de douche, maar zolang de WC er niet op zit (want dat past niet), gaat het vast ook wel goed met een wasbak of het bad erbij). Stroom is dus niet nodig.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

WouterB schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 16:13:
[...]

Ik neem even aan dat je een WTW voor je douchewater wil. Daarvoor heb je 2 dingen bij elkaar in de buurt nodig: De koud-waterleiding (die het liefst naar zowel je douche als naar de ketel gaat) en een afvoerpijp waar je douchewater doorheen gaat (fabrikanten raden aan alleen de douche, maar zolang de WC er niet op zit (want dat past niet), gaat het vast ook wel goed met een wasbak of het bad erbij). Stroom is dus niet nodig.
Ik zie dat er inderdaad verschillende varianten zijn.
Ik ga er vanuit dat de afvoer van de douche dan gekoppeld moet worden aan de koudwater aanvoer van alleen de douche ook.
Vrees dat daarvoor heel de achterwand van mijn badkamer eruit moet. Dat zie ik niet zo zitten.

Dan lijkt een kokend-water combi-kraan in de keuken me een betere oplossing. Zeker omdat de waterkoker momenteel ongeveer 8x per dag aan staat.

Verder nog iemand tips m.b.t. mijn situatie? Zou CW3 voldoende zijn?

Wat is de maximale capaciteit van een 15mm leiding eigenlijk? Kan er wel een verwarmingscapaciteit van vinden (6kw), maar dat zegt me niet zo gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 10:05
MikeyMan schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:14:
[...]

Ik zie dat er inderdaad verschillende varianten zijn.
Ik ga er vanuit dat de afvoer van de douche dan gekoppeld moet worden aan de koudwater aanvoer van alleen de douche ook.
Vrees dat daarvoor heel de achterwand van mijn badkamer eruit moet. Dat zie ik niet zo zitten.
Hoeft niet persé direct op de koud water aansluiting van de douche. Hier zit de wasbak er ook op, je gebruikt de douche en wasbak eigenlijk erg weinig tegelijkertijd. Gewoon aanluiten op de koud waterleiding waar de douche ook op zit.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:47
Zowel de douche afvoer als de koudwater leiding van de douce lopen door een 'schacht' naast de trap. Hier komt in de toekomst een DWTW.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:14:
[...]
Wat is de maximale capaciteit van een 15mm leiding eigenlijk? Kan er wel een verwarmingscapaciteit van vinden (6kw), maar dat zegt me niet zo gek veel.
Capaciteit van een waterleiding geef je in liters/minuut en evt drukverlies, niet in aantal KW warmwater dat erdoor kan.

Je huis krijgt 15mm binnen, dat wordt uiteindelijk vertakt naar diverse tappunten waaronder bij je ketel waar het naar 15mm koud en 15mm warm gaat. Ketel heeft sowieso begrenzing, dus dikker dan 15mm heeft geen zin voor warmwater.

Reden waarom ik "zeker ook overal 15mm" aanhaalde was vanwege leidinglengtes: als jij 15 meter leiding naar de keuken hebt lopen en je zet de kraan open, moet je eerst de hele leidinginhoud aan koud water door de kraan spoelen, met 12mm is dat aantal liters een stuk minder, heb je eerder heet water en heeft het daarnaast niet zo'n invloed op de douche omdat water nou eenmaal makkelijker door een 15mm buis gaat dan een 12mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

drielp schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 08:38:
[...]

Hoeft niet persé direct op de koud water aansluiting van de douche. Hier zit de wasbak er ook op, je gebruikt de douche en wasbak eigenlijk erg weinig tegelijkertijd. Gewoon aanluiten op de koud waterleiding waar de douche ook op zit.
Precies mijn idee... Maar daar kan ik dus niet bij zonder mijn huis/badkamer helemaal te verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 09:51:
[...]

Capaciteit van een waterleiding geef je in liters/minuut en evt drukverlies, niet in aantal KW warmwater dat erdoor kan.

Je huis krijgt 15mm binnen, dat wordt uiteindelijk vertakt naar diverse tappunten waaronder bij je ketel waar het naar 15mm koud en 15mm warm gaat. Ketel heeft sowieso begrenzing, dus dikker dan 15mm heeft geen zin voor warmwater.

Reden waarom ik "zeker ook overal 15mm" aanhaalde was vanwege leidinglengtes: als jij 15 meter leiding naar de keuken hebt lopen en je zet de kraan open, moet je eerst de hele leidinginhoud aan koud water door de kraan spoelen, met 12mm is dat aantal liters een stuk minder, heb je eerder heet water en heeft het daarnaast niet zo'n invloed op de douche omdat water nou eenmaal makkelijker door een 15mm buis gaat dan een 12mm buis.
Dat leek mij ook al een betere manier om de capaciteit uit te drukken. Kan alleen zo gauw geen l/min vinden voor 15mm.
Dacht dit te vergelijken met de capaciteit van de ketel. Als er (bijvoorbeeld) 10l/m doorheen kan, heeft het weinig zin om een ketel aan te schaffen die 15l/min opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MikeyMan schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:02:
[...]

Dat leek mij ook al een betere manier om de capaciteit uit te drukken. Kan alleen zo gauw geen l/min vinden voor 15mm.
Dacht dit te vergelijken met de capaciteit van de ketel. Als er (bijvoorbeeld) 10l/m doorheen kan, heeft het weinig zin om een ketel aan te schaffen die 15l/min opwarmt.
gewoon een soeppan pakken (ik heb er 1 van 5 liter) en die met de koud water leiding vullen.
tijd op nemen met een stopwatch/horloge.
en je kunt uit rekenen hoeveel liter dat per minuut is ;)

je hebt een dikte van de leiding, dat is factor 1.
factor 2 is de druk. ;)

je moet ook opletten met dit soort verhalen dat je ketel water maakt van 65 graden met 9,4l/min(+/- cw4).
wat op een douche word aangesloten van 38 graden wat dan 16l/min geeft.
te minste ik douche niet met 65graden water. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 22:42

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

thespeed schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:46:

Hoe bevalt deze ketel je tot nu toe?
Zie nu wel dat deze ketel mooi laag terug moduleert.
5.3kW naar 22.6kW
Waar haal je deze vermogensrange vandaan? In de Nefit documentatie bij de ketel staat bij 50°/30°: 6,2 - 24,7 kW.

Ik vind de Nefit Proline NXT HRC24 CW4 trouwens ook een interessante optie.
Maar de geluidsvermogensdruk is met 55 dB wel wat hoger dan die van bijvoorbeeld de Remeha Tzerra Plus 28C CW4 (47 dB). Ook iets om rekening mee te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben momenteel wat offertes aan het opvragen her en der.
Valt me wel op dat veel aanbieders de ketel verkopen icm een service abonnement.

Niet zo erg an sich, maar als je dan 10 euro per maand kwijt bent voor een abonnement van 2 jaar, loopt het aardig op.
Wel iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:15
Zou ik persoonlijk niet doen. Als het onderhoudsbedrijf niet bevalt dan zit je er aan vast gedurende de looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dat contract kan je ook afsluiten als je ketel kuren krijgt. Hier 21x11 euro voor 2 jaar onderhoud incl storingen. Heb hier al 5 monteurs gehad en 2x onderdeel vervangen. Die 5 monteurs kosten meer dan het abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

ThinkPadd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:27:
Zou ik persoonlijk niet doen. Als het onderhoudsbedrijf niet bevalt dan zit je er aan vast gedurende de looptijd.
Wat zou je dan wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ketel en onderhoud los van elkaar regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07
Omdat mijn ketel weer telkens in storing sprong gaat er bij mij nu ook definitief een andere ketel komen. Inmiddels is er zoveel keuze in ketels dat je na een week zoeken nog niet weet of je nu de juiste te pakken hebt. Prijs speelt in mijn geval zeker een grote rol, omdat ik geen dure ketel wil hebben. Ik moet het allemaal alleen verdienen en ga later dit jaar nog op vakantie. Eigenlijk komt de vervanging van de ketel niet goed uit, maar dat komt het nooit. Dus dat terzijde. En leasen of huren begin ik niet aan. Dan betaal je uiteindelijk meer.

Na lang wikken en wegen is het de Nefit Proline HRC 24 CW4 geworden. Deze kon ik voor een mooie prijs geïnstalleerd krijgen. En waarom dan niet de versie met A label pomp (de Proline NXT) zou je zeggen? Omdat het mijns inziens een beetje een wassen neus is. Ik het het verbruik van diverse ketels met a-label pomp en mijn huidige ketel naast elkaar gezet en het verschil is echt miniem. Wil je echt besparen dan kun je beter een zonneboiler nemen.

Nog wat feitjes. De Nefit gaat een AWB Termomaster 2HR uit 2003 vervangen. Dit is een CW3 ketel. De nieuwe is een CW4 ketel. De Nest thermostaat gaat ook vervangen worden, want daar ben ik niet tevreden over. Er komt een Nefit Easy voor terug. De ketel komt in een hoekwoning uit 1980.

Ik hoop met deze Nefit een goede keuze gemaakt te hebben. Qua reviews krijgt hij een 9 en ook de consumentenbond heeft hem in 2011 als beste getest. Maar zoals ik al aangaf was ook de prijs de doorslaggevende factor.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThinkPadd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:30:
Ketel en onderhoud los van elkaar regelen.
Tsjah, hoe groot is de kans dat er de eerste twee jaar iets gebeurt?
Als het onder de streep goedkoper is, maakt mij dat niet zo gek veel uit.

De offertes druppelen langzaam binnen, wat een verschil zit daar tussen zeg!

Van 1279, + 10,78 per maand voor twee jaar inclusief alles behalve rookgasafvoer, tot 2000 euro inclusief rookgasafvoer, eerste jaar gratis onderhoudsbeurt en een thermostaat die er niet zo goed bij pas.

Ga nog eens wat kritische vragen stellen her en der.

Overigens; m.b.t. rookgasafvoer; de ene zegt dat ie beter gelijk vervangen kan worden, en de ander zegt dat ie 30 jaar mee zou kunnen, en dat vervangen zonde is.
Hij is nu 10 jaar oud, wat zouden jullie doen?

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Bij mij was het verschil tussen de goedkoopste en duurste ruim 1500 euro incl. rookgasafvoer!
Uiteindelijk is de Remeha Tzerra CW3 Plus perfect geïnstalleerd voor € 1450,- incl. zonder een abo aan te smeren, ze zeiden zelf dat ik twee jaar garantie had en ik daarna een onderhouds en service abo kon afsluiten!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:33:
[...]
Overigens; m.b.t. rookgasafvoer; de ene zegt dat ie beter gelijk vervangen kan worden, en de ander zegt dat ie 30 jaar mee zou kunnen, en dat vervangen zonde is.
Hij is nu 10 jaar oud, wat zouden jullie doen?
die afvoeren moeten wel 100 jaar mee kunnen gaan als er niks vreemds mee gebeurd ;)
dus ziet hij er nog goed uit, dan kan hij gewoon blijven hangen.
(ook even naar de binnen pijp kijken of die nog goed is.)
het is niet meer als een warmte wisselaar, die de inkomende lucht vast een beetje voor verwarmt met de uit gaande rookgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rookgasafvoer is van aluminium en wordt aangevreten door de rookgassen uit je ketel. Dat het ding dus 100 jaar kan hangen is dus onzin, na een tijdje zullen de gaten erin vallen.

Het zou jammer zijn als je nooit weer wakker wordt door CO omdat je een paar tientjes op de rookgasafvoer wilde besparen :N

Ik wil er geen uitspraak over doen of een pijp van 10 jaar nog valt te hergebruiken. Ik zou denk ik gewoon een nieuwe laten plaatsen, just to be sure.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2015 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 09:26:
Rookgasafvoer is van aluminium en wordt aangevreten door de rookgassen uit je ketel. Dat het ding dus 100 jaar kan hangen is dus onzin, na een tijdje zullen de gaten erin vallen.

Het zou jammer zijn als je nooit weer wakker wordt door CO omdat je een paar tientjes op de rookgasafvoer wilde besparen :N

Ik wil er geen uitspraak over doen of een pijp van 10 jaar nog valt te hergebruiken. Ik zou denk ik gewoon een nieuwe laten plaatsen, just to be sure.
ja 100 jaar is misschien wat overdreven, maar ben al 1 tegen gekomen die 20 jaar oud was.
en die was van binnen nog helemaal in orde en kon gewoon nog een keer gebruikt worden.
de oude van mijn huis heb ik wel vervangen na 10 jaar, het plastic onderstukje was open gaan staan.
(hij was gewoon niet goed opgehangen, er stond iets te veel druk op de pijpjes.)
ziet hij er goed uit, dan kun je hem gewoon gebruiken.
het is geen expansie vat, dat is een ander verhaal. ;)

die afvoeren zijn alleen geen paar 10tjes, kosten nog flink wat geld.
loop snel naar de 100€, zonder installatie.
en is een flinke kosten post bij vervanging. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:03
Tegenwoordig maken ze die dingen ook van kunststof. Mijn overbuurman is installateur en die had hetzelfde probleem, De aluminium buis was niet bestand tegen de zuren in de rook.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kunststof is in dat opzicht een stuk goedkoper en veiliger denk ik.

Wel opletten dat je dan de goede kunststof buis pakt, de juiste is van 'PP' en niet van grijs PVC of andere gekkigheden die je op het Twitter-account 'Teun de Beun' wel eens voorbij ziet komen :F

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2015 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik wil ook zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Gelukkig kan ik zeggen dat het me niet veel uitmaakt of ik 1500 of 3000 euro kwijt ben aan een nieuwe ketel, maar ik vind wel dat de investering zin moet hebben.
Heb nu in twee dagen offertes voor hetzelfde spul gekregen die varieren tussen de 1400 en 2250. Inclusief servicecontracten loopt dit zelfs op tot 1600 tot 2500.
Daar snap ik dus echt geen reet van... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
Laat je niet gek maken. Heb onlangs mijn VR ketel laten vervangen door een HR incl rookgasafvoer en condensafvoer voor beneden de 1500 euro. Van een HR naar HR moet nog goedkoper zijn. Twee monteurs waren 5 uur bezig. Ik vermoed HR naar nieuwe HR zal max 3 uur kosten. Nu kan je zelf wel uitrekenen wat een redelijk bedrag is. Krijg idd ook hele uiteenlopende offertes tot wel boven de 2000.

Rookgasafvoer was een flexibele plastic buis die gecertificeerd is voor HR gebruik (althans volgens de monteurs). Denk dat plastic temperatuur tot 90C makkelijk aankan. En als je de HR goed inzet kom je hopelijk op een temperatuur van 50C. Bovendien is de rookgas niet vochtig meer, zoals bij een VR door condensatie.

[ Voor 29% gewijzigd door mazzel123 op 21-07-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb de goedkoopste offerte naar de duurste aanbieder gestuurd, en kreeg onderstaande antwoord:
Goedemiddag,

Dat bedrag van de andere offerte is wel erg laag, ik kan niet in de buurt komen.

Ik heb wel in de offerte meegenomen dat er ook een vuilfilter in de retourleiding gemonteerd moet worden vanwege dat de pomp magnetiserend word.

In uw bestaande cv installatie zitten staaldeeltjes (dat komt door stalen leidingen en de radiatoren) en die worden door de pomp aangetrokken, wanneer de pomp vol gaat zitten dan word deze niet meer gekoeld en hij gaat dan kapot.

Wij hebben een test gedaan bij ons en toen kwam er uit dat de pomp al na 4 jaar (ongeveer) kapot kan gaan.

Vele internet aanbieders die vertellen dit niet om alleen maar de cv ketel te kunnen verkopen.

Maar nogmaals ik kan niet veel aan onze prijs doen.
Broodje aap?
Zit dus 1000 euro verschil tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Vooral de 3e reactie is eigenlijk precies jouw vraag.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zo'n vuilafscheider moet voor 200 euro ook wel gepiept zijn lijkt me, zoveel meerwerk is dat niet als je toch al de hele zooi aan het aanpassen bent, onderdeel zelf kost 150 euro adviesprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, dat is ook zo. Zie dat ze rond de 110 euro zijn zelfs.

Maar kan er nog steeds niet bij dat ik zulk uiteenlopend advies krijg.

- Wel/geen rookgasafvoer vervangen
- Wel/geen filters
- Wel/geen luchtafscheider
- Wel/geen vuilfafscheider
- Wel/geen onderhoudscontract

Als ik alles gelijk trek vallen de verschillen tussen de offertes erg mee.
Maargoed, dan komt het neer op de vraag wat er wel en niet noodzakelijk is.
Als het allemaal noodzakelijk is, waarom neemt de helft van de aanbieders het dan niet mee?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 22-07-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
- Rookgasafvoer zal je moeten bekijken, 10 jaar is nog vrij jong, als die niet vanbinnen is opgevreten omdat er ergens water in blijft staan kan die nog best
- Filter: waarvoor?
- Luchtafscheider: handig, maar hoeft niet, je kunt zelf ook ontluchten. Als je vaak genoeg ontlucht moet je ook water bijvullen...
- Vuilafscheider: beter voor je pomp
- Onderhoudscontract sluit je pas na 2 jaar af, dan ga je onderhoud doen, alle storingen aan je ketel daarvoor zijn garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 00:37
Bij budgetketel vervingen ze gewoon alles. Ook het expansievat dat er net een jaar in zat en de rookgasafvoer van 15 jaar oud. Hun argument: als er straks wat aan mankeert moeten wij het komen opknappen, en nu zijn het toch de kosten niet.
Beter nu een nieuwe rookgas afvoer dan over 10 jaar. Dan gaat hij tenminste de levensduur van de ketel mee.

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 23-07-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren nog contact gehad met een lokale intallateur die vaker ketels in ons blok heeft vervangen.
Hij had het erover dat er onder de term "rookgasafvoer" verschillende dingen worden verstaan.
Het binnenwerk vervangt hij standaard, het buitenwerk is bij ons één unit met de Luchtcirculatie en ontluchting van de riolering in een plat dak. Dit hoeft volgens hem niet vervangen te worden.

Als ik alle offertes vergelijk inclusief nieuw rookgas-'binnenwerk' en vuil/luchtafscheider worden de verschillen kleiner, maar nog steeds fors.

Goedkoopste is nu €1794 (Warmgarant) en de duurste €2458,- (Breman), beiden met verplicht onderhoudscontract.
Er tussenin zit nog een lokale CV boer welke geen onderhoudscontract verplicht. Rond de 1800 euro.
Ik denk dat ik maar eens een praatje ga maken met de laatste.

Overigens kwam Warmgarant er nog mee dat de afscheiders niet nodig zijn omdat er geen driewegklep in de Intergas zit?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 23-07-2015 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
MikeyMan schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:45:
[...]
Overigens kwam Warmgarant er nog mee dat de afscheiders niet nodig zijn omdat er geen driewegklep in de Intergas zit?
Dat lijkt mij een vreemd argument. De vuilafscheider monteer je zodat metaaldeeltjes gefilterd worden en niet in je pomp komen (en daar blijven plakken omdat de pomp magnetisch is). Of er nou een driewegklep tussen zit of niet, dat maakt dan toch niet uit zou je denken? Het water moet immers rondgepompt worden en zal dus altijd door de pomp heen gaan?

Correct me if i'm wrong, ben geen CV-expert. Maar dit is niet heel moeilijk te bedenken.

Verder zou ik zelf ook voor die plaatselijke installateur gaan omdat je daar niet vastzit aan een onderhoudsabbonement. Kun je dat mooi zelf uitzoeken en vergelijken zoals _JGC_ ook al zei. Bespaart een hoop centen.
Wat voor ketel hangt die plaatselijke installateur op trouwens?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2015 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb overal een offerte voor een Intergas HREco 30 icm Incomfort opgevraagd om de vergelijking correct te houden.

Verhaal over de pomp lijkt mij ook evident, echter zie ik bij Intergas, als een van de weinigen overigens, geen voorwaarden m.b.t. afscheider in de installatiehandleiding terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als die plaatselijke installateur bekend is met de huizen in een wijk en ook veel werkt met de ketel die jij wilt heeft dat gewoon de voorkeur.

Plaatselijke installateur hier was drama, heb een Intergas ketel hangen, de laatste Intergas waar hij mee gewerkt had was HRW220, ik heb een HRE 28/24. Uiteindelijk een abonnement bij de Energiewacht afgesloten voor 10 euro per maand, die mensen doen dagelijks diverse ketels en als ze er niet uitkomen bellen ze gewoon een collega die meer ervaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
blissard schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:35:
Bij budgetketel vervingen ze gewoon alles. Ook het expansievat dat er net een jaar in zat en de rookgasafvoer van 15 jaar oud. Hun argument: als er straks wat aan mankeert moeten wij het komen opknappen, en nu zijn het toch de kosten niet.
Beter nu een nieuwe rookgas afvoer dan over 10 jaar. Dan gaat hij tenminste de levensduur van de ketel mee.
Ik heb vorig jaar bij mijn moeder een nieuwe ketel opghangen, besteld via een webshop samen met een installatiepakketje.
Bij dat installatiepakket zat ook een nieuw expansievat, die heb ik mooi in de doos laten zitten.
De oude werkte nog prima, altijd makkelijk 1 op reserve ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:41:
Als die plaatselijke installateur bekend is met de huizen in een wijk en ook veel werkt met de ketel die jij wilt heeft dat gewoon de voorkeur.

Plaatselijke installateur hier was drama, heb een Intergas ketel hangen, de laatste Intergas waar hij mee gewerkt had was HRW220, ik heb een HRE 28/24. Uiteindelijk een abonnement bij de Energiewacht afgesloten voor 10 euro per maand, die mensen doen dagelijks diverse ketels en als ze er niet uitkomen bellen ze gewoon een collega die meer ervaring heeft.
Zojuist geweest, goed gevoel bij.
Installeert naar eigen zeggen ongeveer 400 ketels per jaar, waarvan 40 Intergas.
Deze verhouding loopt schijnbaar op.

Ketel wordt inclusief vuilafscheider en binnen-rookgasmateriaal geleverd voor rond de 1550.
Service contract niet verplicht, hij raadde zelf aan daar pas na het tweede jaar aan te gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
bluemoon23 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 14:23:
[...]

Ik heb vorig jaar bij mijn moeder een nieuwe ketel opghangen, besteld via een webshop samen met een installatiepakketje.
Bij dat installatiepakket zat ook een nieuw expansievat, die heb ik mooi in de doos laten zitten.
De oude werkte nog prima, altijd makkelijk 1 op reserve ;)
Handig. Een expansievat is ook zo vervangen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Onlangs een nieuwe woning gekocht, rekening mee gehouden dan de ketel van 1998 is en dus nu na 18 jaar mogelijk wel aan vervanging toe is.

We zijn met z'n tweeën, werken beide full time. Ons huis, kleine vrijstaande woning (bj 1984) van 80m2 / 200m3, welke redelijk geïsoleerd is, muur- en dakisolatie en overal dubbelglas, grotendeels ook hout. We hebben een gewone douche, op meerdere plekken warm water is allemaal overbodig, we zouden prima met een CW3 af kunnen denk ik.

Ik zit te twijfelen, ik heb de Vaillant ecoTEC plus CW3 op het oog. Vooral omdat deze mooi kan terug moduleren, 3,8 - 20,0 kW, lijken mij nette waardes.

Iemand misschien beter suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:20

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wat is ook alweer het probleem met je huidige ketel? Die van ons is ook uit 98 en er is niets mis mee. Een nieuwe ketel zal mij alleen in stroomkosten besparen wegens een zuinigere pomp. Tijdens onderhoud geven ze ook aan: lekker laten zitten totdat ie problemen gaat geven. (betreft Nefit ketel)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:11
Als het nog een VR ketel is in plaats van een HR, of dat hij alleen maar aan/uit op max gestuurd kan worden kan het zeker besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Laatst online: 09:14

ewf

Laat ik nu net een nieuwe ketel hebben laten plaatsen...

Heb simpel aan de installateur (die ik goed ken) gevraagd waar de minste storingen mee waren, antwoord was neem een Nefit Proline nextgen. Deze is al voorbereid voor ander (Russisch) gas, is klein stil en hoog efficiënt. Even uit mijn hoofd de 24Kw CW 4 is ca. € 865,- en de 30Kw CW 5 is € 1051,-. Deze ketels zijn OpenTherm, dus leef je uit....;-)

Met een Moduline Easy heb je een thermostaat die je met smartphone kunt bedienen, houdt zelfs je verbruik per maand bij.

Succes!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mwah, niets mis met Nefit, maar ik vind zo'n vraag met bijbehorend antwoord gewoon kul.

De Nefit Proline NxT is pas sinds 1 juli 2014 op de markt. Ervaringen over storingen gaan dus niet verder dan anderhalf jaar, en in die anderhalf jaar hebben we nog geen serieuze winters gehad en kijkend naar onderhoudsintervallen die de meeste bedrijven aanhouden, is er ook op het gros van die ketels nog geen onderhoud uitgevoerd.
Laat ik zo zeggen: elke ketel die je fatsoenlijk installeert en goed afstelt moet gewoon zonder storingen kunnen draaien, zelfs al zou je dat ding een aantal jaren niet onderhouden.

Verder is het maar net wat je wensen zijn. Heb je een oud tochthol dat slecht geisoleerd is, dan boeit minimum vermogen niet en is 7.6KW voor de Nefit NxT geen enkel probleem. Heb je een goed geisoleerd huis dat weinig vermogen nodig heeft, dan heb je liever een Vaillant EcoTEC CW3 die met de helft van dat vermogen veel constanter je huisje verwarmt.

Edit:
Het is ook maar net welke installateur je vraagt. Mijn zwager hangt voornamelijk projectketels op, zijn meestal goedkope Intergas ketels. Hij is bekend met Intergas, dus zal Intergas adviseren. Tref je een installateur die hele dagen niks anders doet dan Remeha ketels ophangen, dan zal die Remeha adviseren. Nefit precies hetzelfde. Vraag je aan dezelfde installateurs een offerte voor een groot vervangingsproject bij een woningcorporatie, dan komen ze gewoon met de allergoedkoopste ketel op de proppen zodat ze dan de order binnen kunnen slepen.

[ Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 06-01-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Laatst online: 09:14

ewf

Mwah, de Proline is al echt wat langer op de markt, dit is gewoon een nieuwere versie van de Proline.

Maar wat moet je met een CW3 ketel als lekker wilt douchen of snel een bad vol wilt laten lopen???

Tot nu toe alleen maar goede ervaringen met Nefit, mijn Ecomline ging 21 jaar mee..
Maar het blijft lastig om de ketel te kiezen die je bevalt maar volgens mij doen ze het allemaal.

Kijk ook eens naar Remeha, hoor ik erg goede berichten over.

Keuzes, keuzes..... stress...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Een Golf 6 is ook een nieuwere versie van de eerste Golf, er is alleen geen onderdeel hetzelfde. Verder is het maar net wat je eisen zijn. Ik heb een bad en gebruik dat ding nooit. Lekker douchen kan ook met een CW3 (de CW3 ketels van Intergas gaan zelfs regelmatig uit tijdens douchen omdat ze op laagste modulatiestand meer warmte genereren dan de thermostaatkraan van je douche door wil laten).

Advies op basis van merk of bepaalde serie is gewoon niet handig. Kijk naar specificaties en wensen en neem dan een keuze, ga niet af op een bepaalde serie of een bepaald merk vanwege ervaringen met totaal andere ketels. Je gaat ook niet naar de VW dealer om een Up omdat je goede verhalen gehoord hebt over de Passat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Probleem is dan wel dat geen enkele ketel meer dan 10 jaar ongewijzigd op de markt is en er dus nooit goede cijfers beschikbaar zijn op het moment van aankoop. Dat is een keuze obv ervaringen met vorige modellen zo gek nog niet. Een vw golf 6 zal wel goed zijn als de 3, 4 en 5 dat ook waren. ( disclaimer: ik het nul verstand van auto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 17:18
Offerte aangevraagd voor een ketel, de installateur kwam zelf met de Nefit Trendline 2 30kwh (CW5) aan, eventueel met de CW6 versie zelfde als de CW5 maar dan met een (40liter boiler) + Easy thermostaat voor 2800 euro.
Op internet (cvtotaal) vind ik dezelfde combinatie inclusief montage voor 2200.
Een vuilafscheider was niet nodig volgens de installateur, de leidingen waren van een jongere generatie (verzinkt) en deze hadden geen last hiervan.
Iemand ideen over de ketel/vuilafscheider?

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Boiler is water warmhouden is extra gas verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:12
ThaStealth schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:01:
Offerte aangevraagd voor een ketel, de installateur kwam zelf met de Nefit Trendline 2 30kwh (CW5) aan, eventueel met de CW6 versie zelfde als de CW5 maar dan met een (40liter boiler) + Easy thermostaat voor 2800 euro.
...
Iemand ideen over de ketel/vuilafscheider?
CW5 of CW6 klinkt wel erg veel. Hier gooien we met een CW4 tijdens het douchen gewoon een kraan open in de keuken zonder problemen. Voor tappen op 2 punten is CW5 of 6 dus niet echt noodzakelijk.

Is het omdat er een groot bad gevuld moet worden? Dan is de 40 liter boiler nl. redelijk nutteloos, maar de boiler zorgt wel voor extra continue verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:31
Bezuiniger schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:22:
[...]

CW5 of CW6 klinkt wel erg veel. Hier gooien we met een CW4 tijdens het douchen gewoon een kraan open in de keuken zonder problemen. Voor tappen op 2 punten is CW5 of 6 dus niet echt noodzakelijk.

Is het omdat er een groot bad gevuld moet worden? Dan is de 40 liter boiler nl. redelijk nutteloos, maar de boiler zorgt wel voor extra continue verbruik.
Meh, wij hebben een CW5 ketel (Nefit Topline Compact HR30 CW5) voor 3 tappunten: bad, douche, wastafelkraan. Als de douche stevig aanstaat gebruikt deze al snel 8-9l/min. Zetten wij dan een kraan daarbij aan dan komen wij al op 13L/min, en verzwakt alles aanzienlijk. De ketel -kan- 16l/min leveren bij 40graden, maar niet met onze toevoerleiding van Vitens (waterleverancier) daar komt simpelweg te weinig water doorheen. Maar die 13L/min ga je niet zo makkelijk halen met een CW4 ketel of lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:12
Kwestie van een betere douchekop en thermostaatkraan monteren. Meer comfort, minder verbruik, en zeker vergeleken met een CW6 ketel voordeliger in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 17:18
Hoeveel extra verbruik kan ik verwachten bij de cw6 tov de cw5versie van dit toestel?

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Mijn oude ecomline had ongeveer 200 liter gas per dag nodig om de boiler warm te houden (60 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
prein2 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:29:
Wat is ook alweer het probleem met je huidige ketel? Die van ons is ook uit 98 en er is niets mis mee. Een nieuwe ketel zal mij alleen in stroomkosten besparen wegens een zuinigere pomp. Tijdens onderhoud geven ze ook aan: lekker laten zitten totdat ie problemen gaat geven. (betreft Nefit ketel)
Dat ligt er maar aan! Die van ons was ook uit 98 maar verbruikte 2x zoveel gas als de nieuwe ketel!
Alleen de tapwaterfunctie had al een verbruik van bijna 1 m3 per dag!

We hebben nu sinds een jaar de Remeha Tzerra Plus CW3 en het gasverbruik is meer dan gehalveerd!
De nieuwe ketel hebben we nu in nog geen 3 jaar terugverdiend en waarschijnlijk nog wel sneller door veel minder onderhoudskosten!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tasma schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:43:
[...]

Meh, wij hebben een CW5 ketel (Nefit Topline Compact HR30 CW5) voor 3 tappunten: bad, douche, wastafelkraan. Als de douche stevig aanstaat gebruikt deze al snel 8-9l/min. Zetten wij dan een kraan daarbij aan dan komen wij al op 13L/min, en verzwakt alles aanzienlijk. De ketel -kan- 16l/min leveren bij 40graden, maar niet met onze toevoerleiding van Vitens (waterleverancier) daar komt simpelweg te weinig water doorheen. Maar die 13L/min ga je niet zo makkelijk halen met een CW4 ketel of lager.
Dat jij het debiet niet haalt ligt waarschijnlijk niet aan Vitens, je drinkwaterleiding geeft echt wel meer dan 13L/m. Het ligt meestal aan het leidingwerk in de woning. Te kleine diameters met veel aftakkingen en koppelingen.

Bij je Topline kun je aan de onderzijde een doorstroom begrenzer vinden. Die kun je met een ontluchting sleutel verstellen.
Ik heb hem maximaal open staan en heb hierdoor een veel hoger debiet.
Mijn Topline is een CW4 en kan prima op 2 tappunten water pakken. De ww temperatuur staat hier op 45 graden,temperatuur blijft dus gelijk.
Als je hem op 60 hebt staan zal hij iets afkoelen, maar zo heel erg is dat niet.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
HereIsTom schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:03:
[...]

Dat ligt er maar aan! Die van ons was ook uit 98 maar verbruikte 2x zoveel gas als de nieuwe ketel!

[...]
Dan was die ketel waarschijnlijk vrij beroerd afgesteld: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Ook met je nieuwe ketel is het verstandig om dat topic eens door te nemen.

Edit: Oh wacht, je zegt hier: HereIsTom in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" dat je van een VR naar een HR-ketel bent gegaan, dat zei je er niet bij >:) Op die manier is het wel mogelijk dat je je gebruik halveert inderdaad. Van HR > HR is de besparing een stuk kleiner.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2016 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

En ik reageerde op iemand die zonder info zegt een ketel te willen vervangen die prima werkt. Ons nieuwe huis heeft een HR ketel uit 98 waarvan tijdens de inspectie aangegeven werd dat die nog prima mee kon gaan. Wat mij betreft ga je een oude HR ketel vervangen op het moment (of liefst vlak voor) je problemen krijgt. Ik krijg het idee dat deze persoon zijn HR ketel wilde vervangen, puur omdat hij al oud is. Dat lijkt me niet de juiste (duurzame) instelling.. Ik ga ervanuit dat een ketel uit 98 al HR is, blijkbaar werden er toen ook nog VR ketels verkocht..
HereIsTom schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:03:
[...]

We hebben nu sinds een jaar de Remeha Tzerra Plus CW3 en het gasverbruik is meer dan gehalveerd!
De nieuwe ketel hebben we nu in nog geen 3 jaar terugverdiend en waarschijnlijk nog wel sneller door veel minder onderhoudskosten!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ja ik had inderdaad een VR ketel van Intergas waar je niks op kon instellen, zelfs de tapwaterfunctie/boiler kon je niet uitzetten.
Een paar collega's van mij hadden zelfs ketels uit 2008 die nog VR waren!
Bij mijn offerte aanvraag destijds was er zelfs een installateur die kwam kijken en ook zei dat de oude ketel nog prima in orde was en het onnodig was om te vervangen! En het verbruik dan, oh dat is maar iets minder en weegt niet op tegen de kosten van een nieuwe ketel!
Kun je nagaan hoeveel mensen die er verder geen verstand van hebben daar nog in geloven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ja, dat is inderdaad een ander verhaal. Ik heb een HR107 ketel uit 98. Ding doet het prima. De nadelen zijn: hij heeft een boilertje en hij verbruikt meer stroom. Dat is vooralsnog een lastige businesscase voor vervanging. Mochten er problemen komen, dan is het een ander verhaal uiteraard.

Blijft de vraag: welke ketel heeft Xabre nu?!

[ Voor 14% gewijzigd door prein2 op 08-01-2016 08:11 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
prein2 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:10:
Ja, dat is inderdaad een ander verhaal. Ik heb een HR107 ketel uit 98. Ding doet het prima. De nadelen zijn: hij heeft een boilertje en hij verbruikt meer stroom. Dat is vooralsnog een lastige businesscase voor vervanging. Mochten er problemen komen, dan is het een ander verhaal uiteraard.

Blijft de vraag: welke ketel heeft Xabre nu?!

[...]
Sorry, niet eens vermeld. Het betreft een VR ketel. (Vaillant Thermocompact 2000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
HereIsTom schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:40:
Ja ik had inderdaad een VR ketel van Intergas waar je niks op kon instellen, zelfs de tapwaterfunctie/boiler kon je niet uitzetten.
Een paar collega's van mij hadden zelfs ketels uit 2008 die nog VR waren!
Bij mijn offerte aanvraag destijds was er zelfs een installateur die kwam kijken en ook zei dat de oude ketel nog prima in orde was en het onnodig was om te vervangen! En het verbruik dan, oh dat is maar iets minder en weegt niet op tegen de kosten van een nieuwe ketel!
Kun je nagaan hoeveel mensen die er verder geen verstand van hebben daar nog in geloven!
in feiten is dat vaak wel zo.
hellaas.
een vr ketel vervangen voor een hr ketel.
kost niet alleen een ketel maar ook een nieuwe schoorsteen.
(die schoorsteen van een hr ketel is een belangrijk onderdeel)
en dan kun je al snel een 2-2,5k€ voor neer leggen om het helemaal geïnstalleerd te krijgen.
(en dan reken ik erg positief.)
besparing van vr naar hr is maar een 20% dus voor een gemiddeld huis met 1200m3 gebruik maar een 240m3 en dat kost maar een 144€ per jaar.
dus na 10 jaar is het maar een 1440€.
het mooie van nieuwe ketels is wel dat het stroom verbruik wel een stuk lager is.
(mijn vervanging van een HR naar HR bespaarde mij een 300kWh en dat is 54€ per jaar extra)

dus helaas vervangen van een VR ketel is een erg krappe overweging.
gas is nog steeds te goedkoop.
toch zeg ik doen!!!!
voor een 1x uitgaven kun je sparen en is het niet zo erg.
elke maand die 16€ extra betalen doet zwaar wegen op je maand lasten.
en lage maand lasten is een zegen, dat maakt het leven zoveel leuker. ;)
dus ieder kleine reden om een VR er uit te gooien pak hem aan!!!
stop geen cent in reparaties van een VR ketel, het is het niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
VR->HR op zich levert niet eens zo'n hele grote besparing op, het is meer VR+waakvlam+boiler+slechte boilerisolatie naar modulerende HR wat een groot verschil oplevert. Ik had met mijn Intergas VR verbruiken van >1m3/graaddag op mindergas in de herfstmaanden. Kort na plaatsen van de nieuwe ketel werd dat ineens 0,5m3 per graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
migjes schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 11:24:
[...]

in feiten is dat vaak wel zo.
hellaas.
een vr ketel vervangen voor een hr ketel.
kost niet alleen een ketel maar ook een nieuwe schoorsteen.
(die schoorsteen van een hr ketel is een belangrijk onderdeel)
en dan kun je al snel een 2-2,5k€ voor neer leggen om het helemaal geïnstalleerd te krijgen.
(en dan reken ik erg positief.)
besparing van vr naar hr is maar een 20% dus voor een gemiddeld huis met 1200m3 gebruik maar een 240m3 en dat kost maar een 144€ per jaar.
dus na 10 jaar is het maar een 1440€.
het mooie van nieuwe ketels is wel dat het stroom verbruik wel een stuk lager is.
(mijn vervanging van een HR naar HR bespaarde mij een 300kWh en dat is 54€ per jaar extra)

dus helaas vervangen van een VR ketel is een erg krappe overweging.
gas is nog steeds te goedkoop.
toch zeg ik doen!!!!
voor een 1x uitgaven kun je sparen en is het niet zo erg.
elke maand die 16€ extra betalen doet zwaar wegen op je maand lasten.
en lage maand lasten is een zegen, dat maakt het leven zoveel leuker. ;)
dus ieder kleine reden om een VR er uit te gooien pak hem aan!!!
stop geen cent in reparaties van een VR ketel, het is het niet waard.
Bij ons is de VR Intergas vervangen voor een Tzerra Plus incl. installatie en vervanging van de schoorsteenbuis, kosten € 1450,-
Na precies een jaar 410m3 gas verbruikt, dat was ruim meer dan twee keer zoveel, besparing met de stroom was bijna 500 euro, dus als ik slordig omreken hebben we 'm in 3 jaar terugverdiend.
En als je het geld hebt is het rendement dus een stuk hoger dan op een spaarrekening ;)
_JGC_ schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:26:
VR->HR op zich levert niet eens zo'n hele grote besparing op, het is meer VR+waakvlam+boiler+slechte boilerisolatie naar modulerende HR wat een groot verschil oplevert. Ik had met mijn Intergas VR verbruiken van >1m3/graaddag op mindergas in de herfstmaanden. Kort na plaatsen van de nieuwe ketel werd dat ineens 0,5m3 per graaddag
In de dagen zonder verwarming zaten wij op 1,5m3 per dag, met de nieuwe ketel op minder dan 0,5m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
HereIsTom schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:59:
[...]

Bij ons is de VR Intergas vervangen voor een Tzerra Plus incl. installatie en vervanging van de schoorsteenbuis, kosten € 1450,-
Na precies een jaar 410m3 gas verbruikt, dat was ruim meer dan twee keer zoveel, besparing met de stroom was bijna 500 euro, dus als ik slordig omreken hebben we 'm in 3 jaar terugverdiend.
En als je het geld hebt is het rendement dus een stuk hoger dan op een spaarrekening ;)
het is daarom ook dat ik zeg doen!!!
het maakt niet uit of je zegt dat het 3 jaar is of 10 jaar.
(dit is per situatie toch verschillend. ;)
en laten we wel wezen, zo heel interessant is het niet, heb je genoeg geld kun je meer doen en zo ook meer besparen.)
je hebt per maand uiteindelijk een lagere lasten, en die is zo prettig. (het is dan jammer dat je word achtervolgt door het sjv-spook, maar met geld over kom je die wel.)
echt die 320€ per jaar die ik moet betalen voor mijn energie rekening(gas + elektra) is goed te doen.
ook die 325€ hypotheek per maand is goed te doen. (ik vind het veel geld maar is nog maar voor 4 jaar. ;) )
(daar na komt nog wat ziekte kosten + internet(telefoon+tv enzo))
dus uiteindelijk is het niet moeilijk als je het een beetje goed hebt.

maar heb je een minder makkelijke situatie als ik heb, dan word het dubjes omdraaien.
en dan snap ik heel goed dat een nieuwe cv ketel wel een uitgaven is die meer is als wat er per maand binnen komt.
je zegt wel makkelijk een 1450€, maar dat is voor veel mensen wel een +/-netto maand inkomen.
en dat doet pijn, want hypo/huur, energie, alles wat er nog bij komt moet wel betaalt worden.
en dan is dit veel geld.
een 800€ hypo of een 170€ energie rekening is vrij normaal, om maar iets te noemen.
ik snap dat wel dat je blijft hangen in dom veel gebruik, terwijl het beter kan.

uiteindelijk, besparen is goed voor jouw, en het milieu heeft er ook nog wat aan.
maar kosten moeten gedragen worden, en dat kan slikken zijn.
(niet iedereen is berijd te slikken, maar is wel verstandig, maar behoeft wel een andere mindset. hellaas.
er zouden meer mensen door moeten hebben dat het niet dom is!)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 22-01-2016 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
[...]

[...]

In de dagen zonder verwarming zaten wij op 1,5m3 per dag, met de nieuwe ketel op minder dan 0,5m3.
Wat is je gasverbruik, met de nieuwe ketel, op een koude winterdag als je thuis bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
_JGC_ schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:26:
Dat zijn cijfers waar je wat aan hebt :Y Puur op m3 vergelijken heb je niks aan.
Dus als je nu een oude ketel hebt zou ik alvast starten met bijhouden via www.mindergas.nl zodat je het kunt vergelijken als er een nieuwe ketel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
[...]

[...]

Hier 2010 vs 2011, ketel is eind september/begin oktober geplaatst
- juli: 25 onbewoond vs 28 bewoond
- augustus: 60 vs 27
- september: 70 vs 38
- oktober: 116 vs 99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Mooi verwoord migjes, mee eens!

Xabre, het verbruik de afgelopen week met die vrieskou zat op gemiddeld 2m3 per dag!

2015 1 jan t/m 22 jan Oude ketel
94,59 m3 0,286 m3/graaddag

2016 1 jan t/m 22 jan Nieuwe Remeha Tzerra Plus
37,28 m3 0,100 m3/graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 11:03
In mijn binnenkort te kopen huis zit een behoorlijk oude Nefit ketel uit 1990.
Deze heeft waarschijnlijk al enige kuren en staat bovenaan de lijst om te gaan vervangen.

Nu het dilemma: ik hang een beetje tussen cw4 en 5..?
situatie: Hoekwoning uit '73, 155m2; 490m3, met normaal bad en douche, zal op de beneden verdieping vloerverwarming komen, zou ik het af kunnen met CW4, remeha of nefit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CW4 heeft te maken met de hoeveelheid tapwater, sterker nog , in welke tijd hij een bad kan vullen.
Het aantal kW geeft aan hoeveel vermogen hij voor cv heeft, dit ligt meestal tussen 24-32kW maar grotere moduleren vaak weer minder ver terug.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een warmtepomp, met de huidige subsidie kan je daar ook leuk mee verwarmen voor net zoveel geld.
Zeker als je later nog een stapje verder wil zoals zonnepanelen op dak, minder gasverbruik, enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Warmtepomp is leuk, maar een hoekwoning uit 73 met een warmtepomp? Isoleren, isoleren en nog eens isoleren, warmtepomp gaat zwaar tegenvallen als de isolatie niet in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:37
Het grote nadeel van een ketel met CW5 of CW6 vind ik dat dan opeens ook het minimale vermogen hoger ligt. Mijn droomketel is bij wijze van spreken CW6 als de warmtevraag er is, maar kan ook de verwarming stoken op een heel laag vermogen van bv 4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 11:03
MeTooPV schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:53:
Het grote nadeel van een ketel met CW5 of CW6 vind ik dat dan opeens ook het minimale vermogen hoger ligt. Mijn droomketel is bij wijze van spreken CW6 als de warmtevraag er is, maar kan ook de verwarming stoken op een heel laag vermogen van bv 4 kW.
Dat is dus ook mijn dilemma om tijdens "normaal" gebruik het waarschijnlijk ook vaak wel af te kunnen met een CW4.

Isoleren is zeker ook de bedoeling, mocht er nog weinig onder de vloer zitten, dan komt daar 20cm EPS onder, de muren ben ik nog niet over uit en het dak lijkt al ok.

Warmtepomp is voor nu en deze woning volgens mij een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In principe kan je in elk huis wel toe met een CW3. Heb zelf ook een CW4, maar zie de meerwaarde niet tov een kleinere ketel. Is ook omdat wij ons bad eigenlijk nooit gebruiken en het badje dat we wel gebruiken is op gewenst niveau met de waterbesparende douchekop in de tijd dat we ons kleine mannetje kunnen omkleden.
Qua verwarming is een CW3 iig al overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 11:33
Ik ben op zoek naar een nieuwe CV ketel. In ons huis (tussenwoning uit 2006) hangt nu een Agpo Ferroli. Deze begint steeds meer kuren te vertonen (Agpo schijnt geen geweldig merk te zijn), dus ben me nu voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe.

Ik heb al wat uitzoekwerk gedaan en hoor veel goede verhalen over Remeha. Mijn budget inclusief monteren is ongeveer 1500,- max. Heeft iemand ervaring met dit merk of zijn er specialisten hier op het forum? Of wellicht zijn er betere merken? Ook vraag ik me af waar ik de ketel het beste kan kopen en installeren.

Ik hoef geen ketel met al te veel toeters en bellen. CW4 lijkt me voor een tussenwoning ook voldoende?
Dit leek me wel een goede aanbieding: http://www.cvtotaal.nl/remeha-tzerra-cw4-22271.html

Deze site ziet er ook betrouwbaar uit:
https://hollandwarmte.nl/cv-ketel/remeha-ketel/

Maar welke Remeha kan ik dan het beste nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je geen bad hebt is CW3 ook voldoende. Als je wel een bad hebt ook trouwens, maar dan moet je wat meer geduld hebben :)
Het voordeel is rustiger stoken wegens lager minimumvermogen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Mirod,

Je kunt ook naar andere merken kijken. Als je op budgetketel.nl kijkt kun je mooi zien wat e.e.a. kost incl. Installatie ( verder geen banden met die winkel, maar ze hebben wel naar tevredenheid mijn ketel vervangen. Handige site met prijzen enz o 😃 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:52
Proton_ schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 19:53:
Als je geen bad hebt is CW3 ook voldoende. Als je wel een bad hebt ook trouwens, maar dan moet je wat meer geduld hebben :)
Het voordeel is rustiger stoken wegens lager minimumvermogen.
Ik heb een tijdje geleden cw3 en cw4 ketels vergeleken, en het leek erop dat cw3 ketels een geknepen variant is van de cw4 versie. Minimum vermogen is nauwelijks lager, maar maximum dus wel. Zo uit mijn hoofd was alleen valliant hier een uitzondering op.
Maar minimum vermogen is inderdaad wel iets om op te letten bij je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hangt van de fabrikant af. Intergas heeft voor de cw3 modellen wel een kleinere wisselaar bijvoorbeeld. Aan de andere kant zijn er ook ketels waarbij gewoon en dikkere ventilator geplaatst wordt. Intergas heeft een dik bakbeest in de HRE serie zitten, zelfde behuizing, pomp en wisselaar als de 30/36, maar de ventilator is vervangen door eentje met meer luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
blissard schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:05:
Mirod,

Je kunt ook naar andere merken kijken. Als je op budgetketel.nl kijkt kun je mooi zien wat e.e.a. kost incl. Installatie ( verder geen banden met die winkel, maar ze hebben wel naar tevredenheid mijn ketel vervangen. Handige site met prijzen enz o 😃 )
Deze website ziet er goed uit, ik zie dat ze ook standaard de rookgasdoorvoer vervangen (dit schijnt goed te zijn heb ik gelezen). Ik neig naar de Remeha Tzerra 28c plus (CW4) of Remeha Tzerra 39c plus (CW5), maar verrassend genoeg zijn deze even duur. Kan iemand mij hierin advies geven? Ik woon in een tussenwoning uit 2006. Is dit een goede deal of heeft er iemand een betere optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
mirod schreef op zondag 19 juni 2016 @ 09:53:
[...]

Deze website ziet er goed uit, ik zie dat ze ook standaard de rookgasdoorvoer vervangen (dit schijnt goed te zijn heb ik gelezen). Ik neig naar de Remeha Tzerra 28c plus (CW4) of Remeha Tzerra 39c plus (CW5), maar verrassend genoeg zijn deze even duur. Kan iemand mij hierin advies geven? Ik woon in een tussenwoning uit 2006. Is dit een goede deal of heeft er iemand een betere optie?
ik heb zelf de tzerra CW4 ketel, daarvoor een oude ketel van CW3.
geinig keteltje is het wel.
(ja hij is echt een klein ding.)

voor het verwarmen van een tussenwoning uit 2006, heb je waarschijnlijk niet eens 5kW nodig. ;)
(5kW = +/- de laagste stand een CV ketel kan draaien.)
maar om te douchen heb je al snel voor een cw3 ketel een 20-25kW nodig (en nog meer voor een cw4 of 5).
dus eigenlijk is elke ketel te zwaar om het huis mee te verwarmen. :-(
je kiest de zwaarte alleen maar uit voor de hoeveelheid douche water ook wel tapwater genoemd.

ik heb zelf een regen douche van hansgrohe, die wil 11 tot 17l/m. (21cm brede douche kop)
maar dat is wel op 38 graden, een cw3 ketel maakt 6l/min van +/-60 graden.
maar dat meng je nog aan met koud water en dan heb je +/-10l/m.
nu heb ik de cw4 verzie en die maakt 7,5l/m op 60 graden.
en gemengd is dat 13,5l/m ruim voldoende voor mijn regendouche. ;)

hoe zwaarder de ketel de on zuiniger hij je huis warm maakt, helaas.
(maar dit is maar minimaal.)
je kiest de ketel voor de hoeveelheid tap water die hij kan leveren. ;)

ik zelf vind het eigenlijk geen probleem om een bad te vullen met een cw3 ketel.
duurt dan wel even voor dat hij vol is (13 minuten), maar als hij stroomt kun je er al vast in gaan liggen.
ook een normale douche heeft geen enkel probleem om met een cw3 gevoed te worden.
ik heb nu wel een cw4 ketel, dus het bad is vol in 9 minuten. (wat een luxe "sarcasme" voor die enkele keer dat je een bad pakt.)
mijn regen douche werd wel een stuk luxer van de cw4 ketel, de straal werd een stuk prettiger. ;)

dus doe je niks vreemds zoals ik met een regen douche, dan is een cw3 goed genoeg voor het huis.
de rest is luxe die eigenlijk niet nodig is, leuk voor de verkoop, minder voor de energie rekening. >:)
(ik ben nu voorbereidingen aan het treffen om een warmte pomp te gaan gebruiken voor het vullen van een bad. ik bereken dat ik het bad vol zou moeten kunnen krijgen onder de 5 minuten, maar weet dit pas volgend jaar.
met een warmte pomp werk je met een boiler, dus kunt snel veel water tappen.)

edit:
het verhaal om van uit 2 kranen warmwater tappen, is een beetje onzin.
werkt alleen als echt alles in je huis er voor ontworpen is om dat te doen, en al is dat zo dan is dat zelfs niet echt prettig. ;)

edit2:
ga je voor de tzerra, neem dan meteen die isense er bij. ;)
werkt wel zo prettig met die ketel.
met mijn vloerverwarming stookt hij mijn huis meteen warm op een lage temperatuur en erg zuinig.

edit3:
ik heb wel geluids-overlast van de tzerra, maar dit komt niet door de tzerra zelf.
andere zaken die er onder zitten zijn eigenlijk niet goed aangesloten, moet ik nog aanpassen. :-(
dus je wil het wel goed aangesloten hebben. ;)
(ben erg allergisch voor kleine piepjes en geluidjes.
dus probleem is misschien wel ikke. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 19-06-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepertie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 20:24
Mijn ketel is ook zojuist overleden en ben me nu aan het oriënteren voor een nieuwe. Op het moment heb ik mijn oog op de Remeha Tzerra M 28c plus.

Feenstra raadde me aan hierbij een Remeha thermostaat te nemen, omdat op de Tzerra zelf geen display zit om storingscodes uit te lezen. Wel lees ik dat er een LED indicator op zit die je verteld waar de storing zich bevindt (ontsteking, ventilator etc.)

Ook is het mogelijk software te downloaden (Recom) van de de Remeha website, waarmee je je laptop via USB kunt aansluiten om het systeem te monitoren en storingen uit te lezen. Het is dus niet per se nodig om een Remeha thermostaat te nemen v.w.b. de storingscodes. Wel is het aan te raden, je weet dan zeker dat het allemaal goed communiceert met elkaar. Ik denk dat ik daarom voor die nieuwe Remeha Etwist ga, hoewel ik nog twijfel aan de Honeywell Evohome.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Tzerra serie in combinatie met slimme thermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Piepertie schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:11:
Mijn ketel is ook zojuist overleden en ben me nu aan het oriënteren voor een nieuwe. Op het moment heb ik mijn oog op de Remeha Tzerra M 28c plus.

Feenstra raadde me aan hierbij een Remeha thermostaat te nemen, omdat op de Tzerra zelf geen display zit om storingscodes uit te lezen. Wel lees ik dat er een LED indicator op zit die je verteld waar de storing zich bevindt (ontsteking, ventilator etc.)

Ook is het mogelijk software te downloaden (Recom) van de de Remeha website, waarmee je je laptop via USB kunt aansluiten om het systeem te monitoren en storingen uit te lezen. Het is dus niet per se nodig om een Remeha thermostaat te nemen v.w.b. de storingscodes. Wel is het aan te raden, je weet dan zeker dat het allemaal goed communiceert met elkaar. Ik denk dat ik daarom voor die nieuwe Remeha Etwist ga, hoewel ik nog twijfel aan de Honeywell Evohome.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Tzerra serie in combinatie met slimme thermostaten?
remeha oke, maar feenstra, mmm minder.
maar andere merken gas ketels, het ontloopt elkaar zo erg weinig. ;)
(nu had ik feenstra via de woningbouw vereniging en waarschijnlijk betaalde de woningbouw vereniging feenstra gewoon te weinig, service was in ieder geval niet wat ik wou.)

op de tzerra zit iets van usb, maar op mijn model is dat een rj22 stekker van een vreemd formaat.
heb er wel een stekker gevonden die paste maar werkt soms wel en soms niet.
(waarschijnlijk toch niet helemaal de juiste stekker of misschien niet goed gesoldeerd of zo.)
maar goed ik ga er geen tijd meer instoppen om dat goed te krijgen.
de gas ketel is hier wel aardig passe te raken, die gaat er uit, ik heb toch al gratis stroom, dus gas is te duur. ;)

met de ketel raad ik eigenlijk toch wel aan om een isence te nemen (ik ken de Etwist niet, dus misschien ook goed..... mag je zelf uit zoeken)

zelf vind ik de Honeywell Evohome een beetje onzin als je niet duur wil stoken.
met dat systeem moet je opletten dat je altijd genoeg radiatoren open hebt staan.
(niet dat het systeem kapot gaat, maar rendabiliteit van het gas word wel minder als de ketel zijn warmte niet kan af geven en gaat pendelen.)
dit werkt pas een beetje leuk als je een huis hebt met meer als 10kW aan radiatoren. (dat is ongeveer 2x zoveel als een normaal rijtjes huis)
met maar 50% van je 5kW aan radiatoren open, gaat je ketel zo pendelen en dat kost rendement. :-(

edit:
je hebt wel een heel wat toffer moment om een kapotte cv ketel te hebben. >:)
ik moest even snel een paar elektra kachel bij zetten om nog iets van warmte te hebben.
hier mijn elektra grafiek, kun je gokken wanneer mijn ketel kapot was. ;)
(per week, van de afgelopen 5 jaar.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 27-06-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:10
Topic voor aangemaakt

[ Voor 101% gewijzigd door groxgrox op 29-06-2016 06:27 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn er hier ook mensen met een huur/lease CV-Ketel? Kan best interessant zijn volgens mij?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Onder bepaalde voorwaarden is het vast aantrekkelijk om te huren of te leasen. Meestal is dat niet het geval, de vergoeding die je betaalt bij huren / leasen is vaak dusdanig hoog dat het voor jou niet uit kan. Aan liefdadigheid doen partijen die ketels verhuren of leasen echt niet. De directeuren rijden nog steeds in een dikke auto die jij voor een deel betaalt. Dus als je huren of leasen kunt voorkomen is dat meestal een betere optie. Tenzij je slechts naar de korte termijn kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
Piepertie schreef op maandag 27 juni 2016 @ 10:11:

Ik neig momenteel ook naar de Tzerra 28c plus. Heb je al wat offertes bij lokale bedrijven opgevraagd? Bij budgetketel.nl kom ik op 1350,-, incl. alles. Dit is ook wel een beetje de max voor mij. Zijn de lokale bedrijven veel duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Kijk ook eens naar Warmgarant. Deze firma heeft ook een aantal zeer scherpe prijzen voor Intergas ketels. Je zit wel vast aan een te duur onderhoudscontract maar dat kan na 2 jaar worden opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Lease is vooral weten waar je aan toe bent: vast bedrag per maand en als het stuk is bel je en komen ze je ketel fixen. Verder hoef je niet in 1x een nieuwe ketel te financieren.

Zelf kopen en tweejaarlijks laten onderhouden is goedkoper, maar als er buiten de garantie een duur onderdeel stuk gaat ben je een groot deel van je voordeel kwijt. Zo'n leasecontract is meestal 3x de prijs van ketel incl installatie gedurende de looptijd, maar als je bedenkt dat een servicecontract incl arbeid op 10 euro per maand zit betaal je in 12 jaar tijd ook een extra ketel.

Groot nadeel van huur/lease is dat je eraan vast zit. Als ik nu een ketel ga leasen en volgend jaar zet ik mijn huis te koop, mag je hopen dat de nieuwe eigenaar het contract over wil nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 27-06-2016 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:59
Ben ook bezig met het uitzoeken van een nieuwe ketel.
Nu denk ik mijn keuze al gemaakt te hebben, maar wil graag nog even wat feedback/advies van mede tweakers.

Het huis betreft een vrijstaande woning uit 1960. De isolatie is beperkt tot dubbel glas op de benedenverdieping.
Huidige CV ketel (vorige week alvast verwijderd) betrof een Crane Sunnyday gas-c.v. ketel uit 1968 met een vermogen van 30kW. Daarnaast hangt er nog een Vaillant geiser uit 1988.
De badkamer is uitgerust met een normale douche en een los bad.

Zelf zit ik te denken aan de Nefit Trendline II HRC30 CW5 i.c.m. de Nefit Easy. Is dit een goede keuze?

Graag jullie idee hier over.
Als jullie nog aanvullende informatie nodig hebben, hoor ik het graag.
Alvast bedankt!
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste