Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.743 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58
zandpaddo schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:17:
[...]

Ja, zowel de radiatoren als de temp op de ketel gemeten.

[...]

Dat snap ik, maar het is wel een wisselwerking door die max delta T begrenzing.

[...]

Nee, ik heb een Nefit ketel met een Essent E-thermostaat (ICY). Al ben ik totaal niet gecharmeerd van de
laatste. Deze thermostaat moduleert wel, maar mogelijk minder functionaliteit dan Nefit thermostaat?
Misschien nog wel minder functionaliteit. Onder het motto van: kan men het ook niets verkeerd instellen.
Mijn ervaring met ecomline nefit en moduline ook nefit. (geen modulerende pomp, wel bijna overal eclipsen) hoe beter waterzijdig ingeregeld hoe beter alles regelt.
Nog nooit echt problemen gehad. Wel dat vroeger het aan warmen 2 uur duurde voordat het goed ingeregeld was.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
zandpaddo schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:17:
[...]

Ja, zowel de radiatoren als de temp op de ketel...
Sorry, ik bedoel de seting op de thermostaat,
radiatoren ipv. Vloerverwarming + radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Hoe bepalen jullie op hoeveel graden de aanvoertemperatuur gezet kan worden? Is dit puur gevoelsmatig mbt hoe snel de ruimte warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:20
zandpaddo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:51:
[...]

Daar kwam ik dus niet uit. In de uitleg van de pomp lees ik er niet over dat deze uitgeschakeld wordt, maar op andere plekken weer dat een a-label pomp met pompschakelaar onzin zou zijn. Wat weer anderen bediscussieren. Het lijkt een vrij standaard pomp, dus had het idee dat hier het juiste antwoord wel bekend zou zijn. Anders zit er niets anders op dan in de zomer er eens een kwh-meter tussen te zetten of het nut gaat hebben.
Heb je al eens gemeten wat je pomp verbruikt?

Ik zat met hetzelfde. 'Men' zegt dat een pompschakelaar bij een A-label pomp onzin is. Ze zijn dan wel zuiniger, maar ook deze pomp staat meer dan de helft van het jaar voor niets te pompen.

Mijn pomp verbruikt 40watt bij de huidige instellingen, dus ik heb besloten toch een pompschakelaar te plaatsen. Koste 40euro en is binnen een jaar terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Kriss1981 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Heb je al eens gemeten wat je pomp verbruikt?

Ik zat met hetzelfde. 'Men' zegt dat een pompschakelaar bij een A-label pomp onzin is. Ze zijn dan wel zuiniger, maar ook deze pomp staat meer dan de helft van het jaar voor niets te pompen.

Mijn pomp verbruikt 40watt bij de huidige instellingen, dus ik heb besloten toch een pompschakelaar te plaatsen. Koste 40euro en is binnen een jaar terugverdiend.
Ja heb ik gemeten. Mijne verbruikt maar ongeveer een watt of 8. Niet de moeite waard om een pompschakelaar voor te kopen.

Kun je niet beter direct naar een A-label pomp overschakelen? Dan win je ook tijdens bedrijf. Of heb je een grote installatie dat je 40 watt nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:20
zandpaddo schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:03:
[...]

Ja heb ik gemeten. Mijne verbruikt maar ongeveer een watt of 8. Niet de moeite waard om een pompschakelaar voor te kopen.

Kun je niet beter direct naar een A-label pomp overschakelen? Dan win je ook tijdens bedrijf. Of heb je een grote installatie dat je 40 watt nodig hebt?
Ik zie net dat ik op een oude post heb gereageerd. Sorry, daarvoor.

Mijn installatie is vrij nieuw dus het is een A-label pomp. 60m2 verdeeld over vijf groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ik zit erover te denken om de voornaamste radiator in onze woonkamer te vervangen voor 1 met meer capaciteit. Het betreft een radiator onder een vensterbank van 2400x400mm type t21 tegen een slecht geisoleerde muur (alleen spouw, geen isolatie want niet mogelijk zonder ingrijpende verbouwing)

In de huidige situatie hebben we in een ruimte van 51m2 en 150m3, 15m2 vloerverwarming, bovenstaande radiator en een gashaard ter ondersteuning voor koude dagen. Zonder gashaard is dat te weinig, maar het is een bewuste (estetische) keuze geweest om geen extra radiator te plaatsen. Echter zou ik op koude dagen ook graag op alleen cv kunnen stoken.
We stoken overigens op normale watertemperaturen. Ketel moduleert op 75 graden max geen LTV. Minimum vermogen ongeveer 6kW.

Nu zou ik een klassieke radiator met dezelfde afmetingen kunnen kiezen, maar dan t33 kunnen kiezen ipv t21. Het vermogen van de radiator zou dan van 2200W naar 4800W gaan.

Ik zou ook een Jaga Strada Wand convector, type 16/20/21 kunnen kiezen. Deze heeft 4500W-6100W (zonder DBE). Deze is minder dik met vrijwel gelijk vermogen, of even dik met meer vermogen.

Echter ben ik niet zo bekend met convectoren. Werkt dit wel goed onder een vensterbank en tegen een koude muur? Of verstoord een van beide de convectie te veel?

Wat zou een verstandigere keuze zijn? Een Jaga of een dikke klassieke radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
Ik zie hier af en toe domoticz grafiekjes langskomen waarin, naast CV aanvoer en retour, ook de delta t tussen aanvoer en retour zichtbaar is. Dit is natuurlijk een eenvoudige aftreksom, maar hoe krijg je dit zichtbaar?

Ik verkrijg deze temperaturen via een ESP met 2 sensoren op de leidingen. Bestaat er een script voor die dit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13
Ik zie hier af en toe domoticz grafiekjes langskomen waarin, naast CV aanvoer en retour, ook de delta t tussen aanvoer en retour zichtbaar is. Dit is natuurlijk een eenvoudige aftreksom, maar hoe krijg je dit zichtbaar?

Ik verkrijg deze temperaturen via een ESP met 2 sensoren op de leidingen. Bestaat er een script voor die dit kan doen?
wat zoek je precies voor script? Ik heb ook een ESP met twee ds18b20 sensoren op de leidingen, die sturen elke 30s een berichtje naar een influxdb server, en met grafana maak ik de grafiekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
LinuxMan schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:16:
[...]

wat zoek je precies voor script? Ik heb ook een ESP met twee ds18b20 sensoren op de leidingen, die sturen elke 30s een berichtje naar een influxdb server, en met grafana maak ik de grafiekjes.
Kun je daar meer over vertellen? for dummies mode? ;)

Ik heb dezelfde setup met ESP easy, die twee sensoren zijn in domoticz zichtbaar als cv aanvoer en retour. Ik zou er graag een 3e bij willen hebben die aanvoer-retour laat zien.

Zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/64/8a/o4rewkBh_t.png

[ Voor 9% gewijzigd door henk99 op 16-02-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:49
henk99 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:21:
[...]

Kun je daar meer over vertellen? for dummies mode? ;)

Ik heb dezelfde setup met ESP easy, die twee sensoren zijn in domoticz zichtbaar als cv aanvoer en retour. Ik zou er graag een 3e bij willen hebben die aanvoer-retour laat zien.

Zoals hier:
[afbeelding]
Domoticz scriptje maken:

local aanvoer_dv = 'Aanvoer_ELGA'
local retour_dv = 'Retour_ELGA'
local deltat_idx = 151

commandArray = {}

if devicechanged[aanvoer_dv] then

aanvoer = otherdevices_svalues[aanvoer_dv]
retour = otherdevices_svalues[retour_dv]
aanvoer_temp = tonumber(aanvoer)
retour_temp = tonumber(retour)
commandArray['UpdateDevice'] = deltat_idx .. '|0|' .. string.format("%." .. 1 .. "f", aanvoer_temp - retour_temp)
end
return commandArray

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
Heb je script geprobeerd met lua en met dvents maar krijg hem met geen van beide aan de praat....
Domoticz blijft foutmeldingen in de log geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
De zoveelste vraag met betrekking tot CV en pendelen.

Momenteel woon in in een huis met een CV.
Naar aanleiding van dit topic is de cv teruggeschroeft naar 60 graden warmte.
Wanneer ik nu in de woonkamer de 3 radiatoren dichtdraai en de vloerverwarming met verdeler en pomp (als bijverwarming) open zet, gaat de CV pendelen om het warm te krijgen.
Hier is er te weinig warmte opname door de vloerverwarming in het huis wellicht te traag door de vloerverwarming verdeler)

Nu willen wij de vloerverwarming laten leggen als hoofdverwarming.
Is het dan verstandig om vvw met een lage temperatuur verdeler te laten plaatsen eventueel zonder pomp?
Het is dan de bedoeling om de cv nog iets verder terug te schroeven zodat er maximaal 50 graden verwarmt gaat worden die dan direct de vloer in mag. Overigens stoken we in de rest van het huis nauwelijks met radiatoren, waardoor ik denk dat het zou moeten kunnen.

Het is de bedoeling om in een later stadionover te stappen naar een LuchtWater warmtepomp.
De vloerverwarming word dan ook gevoed met een lage temperatuur water.

zie ik hier dingen over het hoofd ?

Het is ongeveer 60m2 over 6 groepen van maximaal 90 meter. 10 jaar oud huis, redelijk geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
martenjw schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:19:
Heb je script geprobeerd met lua en met dvents maar krijg hem met geen van beide aan de praat....
Domoticz blijft foutmeldingen in de log geven
Henk heeft het ondertussen aan de gang.
Heb je wel een dummy temperatuur sensor aangemaakt?

De IDX daarvan moet je vervangen (dus 151 in de XXX van jou virtuele temp sensor).

Daarnaast heb je de namen aangepast voor de aanvoer en retour?

local aanvoer_dv = 'Aanvoer_ELGA'
local retour_dv = 'Retour_ELGA'
local deltat_idx = 151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martenjw
heb het nogmaals geprobeerd kreeg de foutmelding

2018-02-16 20:50:00.457 Error: EventSystem: in script_device_delta.lua: [string "local aanvoer_dv = 'CV aanvoer'..."]:7: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value)

een paar minuten later werd de dummy geupdate.

maar het werkt nu dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
martenjw schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:51:
heb het nogmaals geprobeerd kreeg de foutmelding

2018-02-16 20:50:00.457 Error: EventSystem: in script_device_delta.lua: [string "local aanvoer_dv = 'CV aanvoer'..."]:7: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value)

een paar minuten later werd de dummy geupdate.

maar het werkt nu dus
Top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
Script nog wat aangepast, als je hem zoals hieronder beschreven maakt reageert hij op veranderingen van zowel de aanvoer als de retour, anders klopt je delta T niet meer.
het vorige script berekende bijvoorbeeld een delta T van 12,4 terwijl het 12,9 was om dat hij maar op een verandering reageerde.

local aanvoer_dv = 'CV aanvoer'
local retour_dv = 'CV retour'
local deltat_idx = 84

commandArray = {}

if devicechanged[aanvoer_dv] or devicechanged[retour_dv] then

aanvoer = otherdevices_svalues[aanvoer_dv]
retour = otherdevices_svalues[retour_dv]
aanvoer_temp = tonumber(aanvoer)
retour_temp = tonumber(retour)
commandArray['UpdateDevice'] = deltat_idx .. '|0|' .. string.format("%." .. 1 .. "f", aanvoer_temp - retour_temp)
end
return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ah goed punt... die van mij komen vanaf dezelfde ESP welke de waarde tegelijk doorstuurt maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
zandpaddo schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:43:
Ik zit erover te denken om de voornaamste radiator in onze woonkamer te vervangen voor 1 met meer capaciteit. Het betreft een radiator onder een vensterbank van 2400x400mm type t21 tegen een slecht geisoleerde muur (alleen spouw, geen isolatie want niet mogelijk zonder ingrijpende verbouwing)

In de huidige situatie hebben we in een ruimte van 51m2 en 150m3, 15m2 vloerverwarming, bovenstaande radiator en een gashaard ter ondersteuning voor koude dagen. Zonder gashaard is dat te weinig, maar het is een bewuste (estetische) keuze geweest om geen extra radiator te plaatsen. Echter zou ik op koude dagen ook graag op alleen cv kunnen stoken.
We stoken overigens op normale watertemperaturen. Ketel moduleert op 75 graden max geen LTV. Minimum vermogen ongeveer 6kW.

Nu zou ik een klassieke radiator met dezelfde afmetingen kunnen kiezen, maar dan t33 kunnen kiezen ipv t21. Het vermogen van de radiator zou dan van 2200W naar 4800W gaan.

Ik zou ook een Jaga Strada Wand convector, type 16/20/21 kunnen kiezen. Deze heeft 4500W-6100W (zonder DBE). Deze is minder dik met vrijwel gelijk vermogen, of even dik met meer vermogen.

Echter ben ik niet zo bekend met convectoren. Werkt dit wel goed onder een vensterbank en tegen een koude muur? Of verstoord een van beide de convectie te veel?

Verdwijnt de radiator onder de vensterbank?
Wat is de afstand tussen de vloer en de vensterbank?
Ik gebruik Jaga’s al een paar jaar.
De koude muur is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

DeltaT schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:23:
[...]

Verdwijnt de radiator onder de vensterbank?
Wat is de afstand tussen de vloer en de vensterbank?
Ik gebruik Jaga’s al een paar jaar.
De koude muur is geen probleem.
De afstand vloer vensterbank is 69 cm, 3 cm te kort voor een jaga van 50cm hoogte eigenlijk . 35cm kan sowieso. S'avonds zit er wel grotendeels een gordijn voor BTW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:13
In het kader van het waterzijdig inregelen van de CV ben ik aan het loggen geslagen :) . Hiervoor gebuik ik ESP2866's / ESPeasy met DS18B20 temperatuur sensoren. De data schrijf ik weg naar Influxdb en lees ze uit met Grafana. In dit geval de aanvoer en retour temperatuur van de twee vloerverwarming groepen. Dit geeft prachtige grafieken zoals te zien in het plaatje.

Nu wil ik de Delta-T ook weergeven, maar krijg dat niet voor elkaar. Ik krijg de indruk dat Influxdb hiervoor geen query kent. In Grafana kan ik dat ook niet vinden. Iemand eig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BaKtz1V1mexXgNl3K3B1u8P4/full.png

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:02

bert pit

asdasd

zandpaddo schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:43:

Waarom zonder DBR juist in zo'n grote ruimte?

Wat ik als tip mee kan geven is de meest efficiënte als het om prijs prestatie gaat:

- breng radiator folie aan. Het is verbazingwekkend hoeveel dat scheelt, zeker als er op een hoge temperatuur wordt gestookt en als er geen andere isolatie mogelijkheden zijn. Het kost bijna niets en je kun er bij vervanging van de radiator ook goed bij.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Aegle schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:19:
In het kader van het waterzijdig inregelen van de CV ben ik aan het loggen geslagen :) . Hiervoor gebuik ik ESP2866's / ESPeasy met DS18B20 temperatuur sensoren. De data schrijf ik weg naar Influxdb en lees ze uit met Grafana. In dit geval de aanvoer en retour temperatuur van de twee vloerverwarming groepen. Dit geeft prachtige grafieken zoals te zien in het plaatje.

Nu wil ik de Delta-T ook weergeven, maar krijg dat niet voor elkaar. Ik krijg de indruk dat Influxdb hiervoor geen query kent. In Grafana kan ik dat ook niet vinden. Iemand eig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

[afbeelding]
Voed je gelijk vanuit ESPeasy Influxdb? Wist nog niet dat dat kon :)
Kun je in espeasy die berekening niet uit laten voeren? In grafana gaat 't niet lukken heb ik ook al eens naar gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 17:06
zandpaddo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:29:

S'avonds zit er wel grotendeels een gordijn voor BTW.
Het gordijn hangt natuurlijk tot op de vensterbank, niet voor de radiator. Toch? Toch?

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Daannn1987 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:50:
[...]

Voed je gelijk vanuit ESPeasy Influxdb? Wist nog niet dat dat kon :)
Kun je in espeasy die berekening niet uit laten voeren? In grafana gaat 't niet lukken heb ik ook al eens naar gekeken.
Nee, niet rechtstreeks, maar middels Node Red en MQTT. Nu ik er over denk... In Node Red kan het waarschijnlijk ook wel. Maar eigenlijk wil ik van Node Red af. Het is een beetje log voor het doe waarvoor ik het gebruik. Hoe weet ik niet, maar dat komt wel. Het draait allemaal om een RPi3. Een beetje lean and mean mag wel...
In ESP-easy gaat het, denk ik, niet.

Het mooiste lijkt me een query in Influx, maar dat gaat volgens mij niet. En Grafana ook niet. Wel vreemd, want het lijkt me dat een Delta toch vaker nodig is, ook bij andere toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aegle schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:14:
[...]

Nee, niet rechtstreeks, maar middels Node Red en MQTT. Nu ik er over denk... In Node Red kan het waarschijnlijk ook wel. Maar eigenlijk wil ik van Node Red af. Het is een beetje log voor het doe waarvoor ik het gebruik. Hoe weet ik niet, maar dat komt wel. Het draait allemaal om een RPi3. Een beetje lean and mean mag wel...
In ESP-easy gaat het, denk ik, niet.

Het mooiste lijkt me een query in Influx, maar dat gaat volgens mij niet. En Grafana ook niet. Wel vreemd, want het lijkt me dat een Delta toch vaker nodig is, ook bij andere toepassingen.
Jawel voor zover ik kan zien moet het kunnen in ESP Easy... je kunt rules aanmaken waar in je berekening kunt laten uitvoeren en een dummy sensors en die weer de data laten doorsturen. Heb alleen nu even geen zin / energie om mij erin te verdiepen. Misschien aankomende dagen eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Daannn1987 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:16:
[...]

Jawel voor zover ik kan zien moet het kunnen in ESP Easy... je kunt rules aanmaken waar in je berekening kunt laten uitvoeren en een dummy sensors en die weer de data laten doorsturen. Heb alleen nu even geen zin / energie om mij erin te verdiepen. Misschien aankomende dagen eens naar kijken
Ok. ik zal eens kijken of ik er uit kom. Zou wel mooi zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Aegle schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:18:
[...]

Ok. ik zal eens kijken of ik er uit kom. Zou wel mooi zijn...
Tof
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/Tutorial_Rules

Ben benieuwd of jij iets voor elkaar krijgt.. zelf ook morgen eens porrellen
https://www.letscontrolit...culate+temperature#p22513

[ Voor 13% gewijzigd door Daannn1987 op 17-02-2018 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
zandpaddo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:29:
[...]

De afstand vloer vensterbank is 69 cm, 3 cm te kort voor een jaga van 50cm hoogte eigenlijk . 35cm kan sowieso. S'avonds zit er wel grotendeels een gordijn voor BTW.
Zeg maar 10! (anders krijg je de deksel niet uit...)
Strada 35*260-16 met DBE of een Tempo 40*260-16 met DBE moet het kunnen.
Meer vermogen en minder radiator!
Met 2x50*200-21 en 1x50*160-21 alles met DBE krijg ik 400m3 enkel glas 4 meter hoog warm (20C) met 42C aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
DeltaT schreef op zondag 18 februari 2018 @ 00:55:
[...]

Met 2x50*200-21 en 1x50*160-21 alles met DBE krijg ik 400m3 enkel glas 4 meter hoog warm (20C) met 42C aanvoer.
42 is ook de aanvoer temperatuur bij opwarmen?

Heb jij die Jaga's nog waterzijdig ingeregeld?

Edit: vaste cv pomp stand of modulerende pomp?

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 18-02-2018 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
YES! Het is gelukt *O*. Met dank aan @Daannn1987 die me op het juiste spoor bracht. _/-\o_ _/-\o_ .
In ESP-easy heb ik de volgende simpele "rule" toegepast:
code:
1
2
3
on Temp2#Groep1-uit do
  TaskValueSet,6,1,[Temp1#Groep1-in]-[Temp2#Groep1-uit]
endon

Voor groep 2 dezelfde code maar natuurlijk met andere variabelen.

En voila:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rI4zhxaK8ptaXg0rdlA5mIQC/full.png

Aan de waarden te zien valt er aan de CV nog wel het e.e.a. te tunen... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aegle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:56:
[...]

YES! Het is gelukt *O*. Met dank aan @Daannn1987 die me op het juiste spoor bracht. _/-\o_ _/-\o_ .
code:
1
2
3
on Temp2#Groep1-uit do
endon

En voila:
[afbeelding]

Tof! Leuk te zien dat het gelukt is, ik laat nu domoticz m'n DT berekenen maar makkelijker is om het door de bron te laten doen dat ontlast domoticz ook weer wat.

*edit, best goed te doen! Mogelijkheden zijn vrij groot met esp easy eigenlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 18-02-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Gisteren zette ik mijn cv ketel uit en merkte dat de vvw pomp nog best lang doorliep, ondanks de pompschakelaar.
Als het water nog verder afkoelt wordt dat koude water je vloer in gepompt.
Wil je dat?
zandpaddo schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:03:
[...]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Geurt-kun Bij mij is de vloerverwarming via de onverwarmde garage aangesloten.
(Ik heb een via wtw gescheiden systeem i.v.m. niet diffusiedichte tyleenslangen.)
Op de geïsoleerde verdeler meet ik soms temperaturen van ca. 7 °C (aan het einde van de nachtverlaging
- cv-ketel is feitelijk uit - dus ook geen circulatie in het primaire circuit), maar de pompschakelaar schakelt natuurlijk al bij 21 °C retour uit de wtw de vloerverwarmingspomp uit (en bij 23°C weer aan - behalve in de zomer 8) ).
Gelukkig heeft mijn pompschakelaar vorstbeveiliging (aan onder de 4°C, weer uit bij 6°C).
De warmte komt dan idd. uit de vloer (maar alleen dan!) - tot nu toe niet gebeurt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:20
Aegle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:56:
[...]

[code]
on Temp2#Groep1-uit do
endon
[\code]

En voila:
[afbeelding]

Dit is een prima oplossing maar werkte niet voor mij omdat ik nogal wat historische data had en daar wilde ik ook de dt voor berekenen. Het kan wel in InfluxDB maar dan moet je continuous queries gebruiken.

code:
1
2
CREATE CONTINUOUS QUERY cv_in ON telegraf BEGIN SELECT mean(t) AS cv_in INTO heating.autogen.cv FROM telegraf.autogen.rfh_system WHERE (topic = 'heating/system/temperature/CV_in') GROUP BY time(1m) END
CREATE CONTINUOUS QUERY cv_out ON telegraf BEGIN SELECT mean(t) AS cv_out INTO heating.autogen.cv FROM telegraf.autogen.rfh_system WHERE (topic = 'heating/system/temperature/CV_out') GROUP BY time(1m) END

In Grafana gebruik je dan de volgende query:

code:
1
SELECT mean("cv_out") - mean("cv_in") FROM "cv" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1m) fill(null)

Met het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9spuN1Q3LlOuiROIKgBvFL3I/full.png

Misschien heeft iemand iets aan deze oplossing.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
cville schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:55:
[...]

Dit is een prima oplossing maar werkte niet voor mij omdat ik nogal wat historische data had en daar wilde ik ook de dt voor berekenen. Het kan wel in InfluxDB maar dan moet je continuous queries gebruiken.

code:
1
2
CREATE CONTINUOUS QUERY cv_in ON telegraf BEGIN SELECT mean(t) AS cv_in INTO heating.autogen.cv FROM telegraf.autogen.rfh_system WHERE (topic = 'heating/system/temperature/CV_in') GROUP BY time(1m) END
CREATE CONTINUOUS QUERY cv_out ON telegraf BEGIN SELECT mean(t) AS cv_out INTO heating.autogen.cv FROM telegraf.autogen.rfh_system WHERE (topic = 'heating/system/temperature/CV_out') GROUP BY time(1m) END

code:
1
SELECT mean("cv_out") - mean("cv_in") FROM "cv" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1m) fill(null)

[afbeelding]

Bedankt! Toen ik het werkend had kwam ik erachter dat het inderdaad niet werkt met historische data. Logisch natuurlijk.
Ik ga eens stoeien met jou oplossing.

Zie ik het goed dat jij Telegraf gebruikt om de datase te vullen? Nu gebruik ik NodeRed, maar dat lijkt me een beetje overdone en ben op zoek naar andere oplossingen. Maar dat kan beter in een ander topic, denk ik. Dit heeft weinig meer met CV-tuning te maken... 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
Waar hebben jullie InfluxDB op draaien ?
Ik dacht dat sommige dit ook op een NAS hadden draaien.

Het is echter mij mij zo dat mijn NAS 's nachts uit gaat.
Dit voornamelijk omdat de schijven wat herrie maken :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
MdO82 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:22:
Waar hebben jullie InfluxDB op draaien ?
Ik dacht dat sommige dit ook op een NAS hadden draaien.

Het is echter mij mij zo dat mijn NAS 's nachts uit gaat.
Dit voornamelijk omdat de schijven wat herrie maken :D
Bij mij draait alles op een RPI3. Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54316885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Daar zat ik ook aan te denken inderdaad.
Het enige waar ik even mee zit en weet niet of jij daar een USB-stick voor gebruikt.
Want de database maakt toch veel schrijfactiviteiten op de SD-Kaart en dan meer kans op een corrupte kaart ?

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 18-02-2018 14:40 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
MdO82 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:38:
[...]

Het enige waar ik even mee zit en weet niet of jij daar een USB-stick voor gebruikt.
Want de database maakt toch veel schrijfactiviteiten op de SD-Kaart en dan meer kans op een corrupte kaart ?
Klopt. Tot nu toe draait alles op de SD-kaart. Ik heb een RPi2 en RPi3 draaien. De RPi2 doet alleen mijn PV loggen naar een SQL-database en er draait een webservertje op. Inmiddels al weer twee en een half jaar zonder onderbrekingen en problemen op één en dezelfde SD-kaart!. Dit is vragen om problemen natuurlijk. Ik maak regelematig back-ups van de database en PCAP's, dat wel, maar hier moet ik natuurlijk wel wat aan veranderen... 8).

Op de RPi3 draait van alles. zie ook bovenstaand. Ook hier alles op de SD-kaart. Voordat de boel instort ook bij deze RPi maar snel een een oplossing verzinnen met een externe HD.
Echter tot nu toe nog geen problemen ondervonden met de SD-kaarten.

Er is genoeg te vinden op het internet over externe schijven op de RaspberryPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Aegle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:55:
[...]

Klopt. Tot nu toe draait alles op de SD-kaart. Ik heb een RPi2 en RPi3 draaien. De RPi2 doet alleen mijn PV loggen naar een SQL-database en er draait een webservertje op. Inmiddels al weer twee en een half jaar zonder onderbrekingen en problemen op één en dezelfde SD-kaart!. Dit is vragen om problemen natuurlijk. Ik maak regelematig back-ups van de database en PCAP's, dat wel, maar hier moet ik natuurlijk wel wat aan veranderen... 8).

Op de RPi3 draait van alles. zie ook bovenstaand. Ook hier alles op de SD-kaart. Voordat de boel instort ook bij deze RPi maar snel een een oplossing verzinnen met een externe HD.
Echter tot nu toe nog geen problemen ondervonden met de SD-kaarten.

Er is genoeg te vinden op het internet over externe schijven op de RaspberryPi.
Tot zover dank :)
Nu weer gauw on-topic ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02-2024
CV Uitlezen: (Domoticz) for dummies

Hoewel ik geen dummie ben, een soldeerbout vast kan houden en gebruiken en in de afgelopen dagen heel veel links en info bekeken heb verzuip ik een beetje in alle info m.b.t. dit onderwerp.

Ik heb een:
Remeha Tzerra M Plus 39 CW5 (in CV Ruimte)
Remeha iSense v27 (In Woonkamer)
Synology NAS (In Meterkast)
WiFi door het hele huis
Bedraad Netwerk in Meterkast, woonkamer, zolder (maar niet in CV ruimte)

Voor het project (uitlezen) heb ik indien inzetbaar in e matskist:
Raspberry Pi1 Model B+ rev1.2
Devolo Dlan 650+ Powerline om in het stopcontact bij de cv te prikken (Zitten al een

Koop ik:
OTGW Gateway kit https://www.kiwi-electronics.nl/opentherm-gateway-kit en soldeer het spul zelf in elkaar.
Een P1 sensor om mijn toekomstige slimme meter te kunnen uitlezen.

Zet ik:
Domoticz op mijn Pi
Installeer Pi naast CV
Sluit hem aan op het netwerk mbv de devolo.
Sluit OTGW aan tussen ketel en iSense draad bij ketel
Sluit de OTGW aan op de usb poort van de Pi
Zet de juiste firmware op de OTGW

Installeer een heleboel spul en kan genieten van:
Mooie grafieken van wat mijn CV doet
Zien wat de windkracht en richting was
Mijn gasverbruik automatisch uploaden naar mindergas als ik een slimme gasmeter heb

Vooral het moment van "installeer een heleboel spul" op mijn Pi heb ik moeite mee.
Zijn er links die dat uitleggen of mensen die de volgorde van kunnen "sturen"?
Bv:
Domoticz
Database
Grafische weergave

[ Voor 12% gewijzigd door svh64 op 18-02-2018 17:44 . Reden: meer uitleg bestaande infra ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
[...]

Daarom gebruik ik een Western Digital Pidrive op mn RPI3
https://www.wdc.com/nl-nl...e-foundation-edition.html

Nu nog in de aanbieding ook zie ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 18-02-2018 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Aegle schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:19:
hier mijn query in grafana:

SELECT mean("t_8")-mean("t_7") FROM "cvtuning" WHERE $timeFilter GROUP BY time($interval) fill(null)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
LinuxMan schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:47:
[...]

hier mijn query in grafana:

SELECT mean("t_8")-mean("t_7") FROM "cvtuning" WHERE $timeFilter GROUP BY time($interval) fill(null)

:)
Net zoals @cville dus.. @Aegle sorry dan heb ik je dus eerder verkeerd ingelicht, het kan dus wel met grafana :X

Maargoed gelukkig zitten we hier om elkaar te helpen en wijzer te maken.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Aegle schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:18:
[...]

Bedankt! Toen ik het werkend had kwam ik erachter dat het inderdaad niet werkt met historische data. Logisch natuurlijk.
Ik ga eens stoeien met jou oplossing.

Zie ik het goed dat jij Telegraf gebruikt om de datase te vullen? Nu gebruik ik NodeRed, maar dat lijkt me een beetje overdone en ben op zoek naar andere oplossingen. Maar dat kan beter in een ander topic, denk ik. Dit heeft weinig meer met CV-tuning te maken... 8) .
Je kunt de ESPeasy MQTT messages direct door Telegraf laten verwerken. InfluxDB leest automatisch uit Telegraf. Je hoeft hiervoor geen regel code te schrijven. Wel even goed nadenken over de naming convention voor je MQTT messages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
[...]

Om die reden ben ik uiteindelijk overgestapt op een Intel NUC. Ik heb ook met RPI's met SD + USB-stick gewerkt maar die hielden het nooit langer dan 9 maanden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
cville schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:56:
[...]

Om die reden ben ik uiteindelijk overgestapt op een Intel NUC. Ik heb ook met RPI's met SD + USB-stick gewerkt maar die hielden het nooit langer dan 9 maanden uit.
Zat ook naar Intel NUC te kijken tot iemand mij tipte op de WD Pidrive.. prima zo :)
Nooit issues gehad in ±2 jaar tijd me 2 verschillende PI's overigens maar vond het wat tricky worden gezien er veel te veel in huis onderhand via m'n PI wordt geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Daannn1987 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:58:
[...]

Zat ook naar Intel NUC te kijken tot iemand mij tipte op de WD Pidrive.. prima zo :)
Nooit issues gehad in ±2 jaar tijd me 2 verschillende PI's overigens maar vond het wat tricky worden gezien er veel te veel in huis onderhand via m'n PI wordt geschakeld.
Op zich een prima oplossing maar ik had onderhand 5 RPI's draaien. De NUC heeft veel meer storage en memory opties en is een prima ontwikkelmachine gebleken. Ik heb nu nog 1 RPI bij de CV draaien voor alle temperatuursensoren en de NUC in de meterkast voor al het andere werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
cville schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:02:
[...]

Op zich een prima oplossing maar ik had onderhand 5 RPI's draaien. De NUC heeft veel meer storage en memory opties en is een prima ontwikkelmachine gebleken. Ik heb nu nog 1 RPI bij de CV draaien voor alle temperatuursensoren en de NUC in de meterkast voor al het andere werk.
Ja prima overweging toch :) Als je er 5 had draaien snap ik t wel ja.
Voordeel is nu dat je gewoon een DTAP constructie kunt bouwen ;) En backups zijn wel stukken makkelijker via een NUC met een hypervisor erop.

Had er hier 2 draaien, maar geconsolideerd tot 1, kan niets bedenken waarom ik er meer nodig heb.
Voorheen liet ik 1 van de PI's motion detection doen, dat vreet nog wel best wat CPU.. maar dat doen nu de camera's zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 18-02-2018 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Daannn1987 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:58:
[...]

Wellicht moeten we een apart topic maken voor de hardware van CV logging, gezien dit vooral gaat over hoe je de CV instelt.

maar kun je dan makkelijk de image overzetten naar die pendrive. Zit niet te wachten om alles weer opnieuw te installeren....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
Cyberpope schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:39:
[...]

Wellicht moeten we een apart topic maken voor de hardware van CV logging, gezien dit vooral gaat over hoe je de CV instelt.
Had ik ook over nagedacht voordat ik deze post plaatste: svh64 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Maar juist omdat het doel is om gegevens te verzamelen om mijn cv te tunen toch in dit topic gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Cyberpope schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:39:
[...]

maar kun je dan makkelijk de image overzetten naar die pendrive. Zit niet te wachten om alles weer opnieuw te installeren....
Geen idee, heb het zelf allemaal opnieuw opgebouwd.. mooi moment om te beginnen met een schone lei en alleen te importeren wat echt nodig is. Gelijk wat beter gedocumenteerd :+

Maargoed.. tunen it is.. Niet veel te tunen voor tapwater helaas:

Als de plofketel 't begeeft gaat t gas er af.
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/3llgermsx/Schermafbeelding_2018-02-18_om_19.07.12.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svh64
Daannn1987 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:08:
[...]

Maargoed.. tunen it is.. Niet veel te tunen voor tapwater helaas:

Als de plofketel 't begeeft gaat t gas er af.
[afbeelding]
Die kennis had ik in januari 2016 wel willen hebben toen mijn Agpo Econpact omviel en ik een Remeha Tzerra heb aangeschaft. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
cville schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:54:
[...]
Je kunt de ESPeasy MQTT messages direct door Telegraf laten verwerken. InfluxDB leest automatisch uit Telegraf. Je hoeft hiervoor geen regel code te schrijven. Wel even goed nadenken over de naming convention voor je MQTT messages.
een andere oplossing is om udp naar influxdb te sturen. In influxdb kun je een udp poort aan een database hangen. In arduino code heb je dan slechts de volgende regels nodig:

WiFiUDP wudp;
wudp.beginPacket("192.168.11.11", 8001);
wudp.print("cvtuning t1=24.3,t2=18.0");
wudp.endPacket();

dit is met name interessant als je weinig stroon wil gebruiken, en je een ESP in deepsleep laat slapen. Voor udp hoeft er geen verbinding te worden opgebouwd, dus hij kan meteen weer in deepsleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
Seafarer schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 16:01:
[...]
Lees ik jouw verhaal dan werkt er iets niet goed in de software.

Ik zou eens een tijdje een aan uit thermostaat proberen.

Edit: je andere post gelezen. Vermogen te laag zetten veroorzaakt dit. Waarom vermogen niet hoger?
Ik ben er eindelijk achter wat het probleem is. Waarschijnlijk is er iets mis met de branderautomaat. Het blijkt dat de ketel alleen maar in laaglast draait, bij welke aanvoervraag van de thermostaat dan ook. Twee testprogramma’s hebben dit aangetoond:

1) testprogramma op max ingesteld cv vermogen. Hiermee stijgt de aanvoertemp als een tierelier en gaat flink hoog. De ketel kan dus wel in hoger vermogen draaien en snel heet water leveren.

2) testprogramma op min ingesteld vermogen. Hiermee zie ik precies hetzelfde gedrag als met OT vraag. Oftewel tijdens normaal gebruik, als we de thermostaat een paar graden omhoog zetten en via OT om 70C gevraagd wordt, draait de ketel alleen in laaglast en komt met het huidige koude weer nooit boven de 55C.

Dit zou alle problemen die we na de oplevering van ons huis hebben ervaren kunnen verklaren. Dit is waarschijnlijk door de installateur niet herkend, vandaar uiteindelijk de door hen voorgestelde en uitgevoerde capaciteitsuitbreiding van diverse convectoren en een radiator (waarvoor we nog deels hebben betaald ook).

Het probleem is pas duidelijk geworden nu ik de OT respons weer op modulerend heb gezet (door installateur indertijd op aan/uit gezet) en met pompstand en minimum vermogen ben gaan tunen.

De bouwer is echter al,jaren failliet en de garantie ook wel voorbij (2010).

Weten jullie wat het vervangen van een branderautomaat ongeveer zou moeten kosten? (Intergas HRE 30/36)

Zou dit ergens anders aan kunnen liggen, zoals vekeerde OT aansluiting of iets dergelijks?

Edit: ik zou ook het min.vermogen hoger kunnen instellen (wellicht paar keer per jaar wijzigen bij het wisselen van de seizoenen) en niets laten vervangen. De ketel werkt verder namelijk wel ok volgens mij. Of is dat een slecht idee?

[ Voor 5% gewijzigd door Remmit op 18-02-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandoedel99
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-07 11:25
cville schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:55:
[...]

code:
1
2

code:
1

[afbeelding]

Hoe krijg ik ingevuld dat de 2 waardes afgetrokken moeten worden?
Ik heb nu
SELECT mean("CV Aanvoer")-mean("CV Retour") FROM "Temperature" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1s) fill(null)

Maar geen output.

[ Voor 12% gewijzigd door jandoedel99 op 18-02-2018 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Remmit schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:10:
[...]

Ik ben er eindelijk achter wat het probleem is. Waarschijnlijk is er iets mis met de branderautomaat. Het blijkt dat de ketel alleen maar in laaglast draait, bij welke aanvoervraag van de thermostaat dan ook. Twee testprogramma’s hebben dit aangetoond:

1) testprogramma op max ingesteld cv vermogen. Hiermee stijgt de aanvoertemp als een tierelier en gaat flink hoog. De ketel kan dus wel in hoger vermogen draaien en snel heet water leveren.

2) testprogramma op min ingesteld vermogen. Hiermee zie ik precies hetzelfde gedrag als met OT vraag. Oftewel tijdens normaal gebruik, als we de thermostaat een paar graden omhoog zetten en via OT om 70C gevraagd wordt, draait de ketel alleen in laaglast en komt met het huidige koude weer nooit boven de 55C.

Dit zou alle problemen die we na de oplevering van ons huis hebben ervaren kunnen verklaren. Dit is waarschijnlijk door de installateur niet herkend, vandaar uiteindelijk de door hen voorgestelde en uitgevoerde capaciteitsuitbreiding van diverse convectoren en een radiator (waarvoor we nog deels hebben betaald ook).

Het probleem is pas duidelijk geworden nu ik de OT respons weer op modulerend heb gezet (door installateur indertijd op aan/uit gezet) en met pompstand en minimum vermogen ben gaan tunen.

De bouwer is echter al,jaren failliet en de garantie ook wel voorbij (2010).

Weten jullie wat het vervangen van een branderautomaat ongeveer zou moeten kosten? (Intergas HRE 30/36)

Zou dit ergens anders aan kunnen liggen, zoals vekeerde OT aansluiting of iets dergelijks?

Edit: ik zou ook het min.vermogen hoger kunnen instellen (wellicht paar keer per jaar wijzigen bij het wisselen van de seizoenen) en niets laten vervangen. De ketel werkt verder namelijk wel ok volgens mij. Of is dat een slecht idee?
Bijzonder probleem, ik ken de intergassen vrij goed maar ben dit ook nog nooit tegengekomen.

En max cv vermogen heb je getest op de kleine h in het diaplay?
De grote H is namelijk max vermogen tapwater.

Weet je zeker dat alle parameters goed staan?
Eventueel terug zetten naar standaard, en zeker parameter 3 nazien.

mocht je nog een andere thermostaat hebben liggen dan kan je dat ook proberen.
Of een doorverbinding op 5 en 6 6 en 7, dan kan je kijken of het werkelijk in de print zit.

Branderautomaat artnr: 074597 kost 234,- bruto bij de groothandel.
Maar met wat zoeken is deze goedkoper te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door DJKroon op 19-02-2018 23:01 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
@Remmit Eerst alles naar standaard instellingen, pomp op stand 2 en dan gaan kijken wat ketel en thermostaat doen.

Ik vermoed dat thermostaat te laag setpoint aanhoudt, ketel kan zn warmte niet kwijt zonder te ver over setpoint te gaan en slaat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
@DJKroon @_JGC_ bedankt voor jullie meekijken en tips.

Setpoint thermostaat was 70C en was ook af te lezen op de ketel display bij warmtevraag. Van pendelen was geen sprake, de ketel stookt juist aan een stuk door en de aanvoer wordt geleidelijk warmer. De retour haalt de 45 graden niet eens. (Parameter E op 55 en thermostaat vraagt na een tijdje toch lager).

De max test was inderdaad met display “h”. En param 3 op 65%.

Vanmorgen nog even derde test gedaan: Param E. op aan/uit gezet, ketel setpoint op 70 graden. Exact zelfde gedrag (super langzaam temp omhoog).

Enige reden dat voor mijn “tuning” de woonkamer iets sneller warm werd is dat eerder pomp op 3 stond en min vermogen op 30 stond (de laatste tijd testte ik met waardes tussen 25 en 28).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:24
Als de ketel weigert op hoog vermogen te draaien, kan de oorzaak bij de circulatiepomp zitten : indien deze te weinig debiet geeft, gaat de aanvoertemperatuur direct naar de max en de retourtemp blijft veel te laag. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn renova bulex ketel. Uiteindelijk bleek de condenstaor van de pomp defect : veel te lage waarde. De pomp vervangen, en alles draaide weer zoals het hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:52
Na lang lurken in dit topic nu een vraag van mijn kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yKjMHJXVDMXeSmFKggZMrT4j/thumb.png

Iemand een idee wat hier gebeurt ? Intergas HR28 met een Honeywell modulerend. Nadraaitijd van de pomp staat op 1 minuut. Ketelvermogen op 70%. Hoe kan mijn retour warmer worden dan mijn aanvoer ?

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@The Gamblers
Je retour wordt niet warmer, maar koelt minder snel af.
Dus op dat moment doet de CV niets vermoed ik. Aanvoertemp. gaat ook naar beneden, dus ketel doet niet verwarmen

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2018 08:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

DeltaT schreef op zondag 18 februari 2018 @ 00:55:
[...]

Thanks! & 7KW zou ook ruim voldoende moeten zijn. Gashaard is nu 6KW en als we die aanzetten is het binnen no-time loeiwarm. Zou dan denk ik eerst de versie zonder DBE (4KW) proberen, kan ik altijd later nog toevoegen. Sowieso wil ik ook even kijken met welk voorstel (en kosten) mijn installateur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Remmit schreef op maandag 19 februari 2018 @ 07:24:
@DJKroon @_JGC_ bedankt voor jullie meekijken en tips.

Setpoint thermostaat was 70C en was ook af te lezen op de ketel display bij warmtevraag. Van pendelen was geen sprake, de ketel stookt juist aan een stuk door en de aanvoer wordt geleidelijk warmer. De retour haalt de 45 graden niet eens. (Parameter E op 55 en thermostaat vraagt na een tijdje toch lager).

De max test was inderdaad met display “h”. En param 3 op 65%.

Vanmorgen nog even derde test gedaan: Param E. op aan/uit gezet, ketel setpoint op 70 graden. Exact zelfde gedrag (super langzaam temp omhoog).

Enige reden dat voor mijn “tuning” de woonkamer iets sneller warm werd is dat eerder pomp op 3 stond en min vermogen op 30 stond (de laatste tijd testte ik met waardes tussen 25 en 28).
Zet optie stappenmodulatie eens uit, gaat ie dan wel meteen als een draak stoken om setpoint te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
The Gamblers schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:42:
Na lang lurken in dit topic nu een vraag van mijn kant.

[afbeelding]

Iemand een idee wat hier gebeurt ? Intergas HR28 met een Honeywell modulerend. Nadraaitijd van de pomp staat op 1 minuut. Ketelvermogen op 70%. Hoe kan mijn retour warmer worden dan mijn aanvoer ?
Wat als je de nadraai tijd van 1 naar 3 minuten brengt?

Hoe ziet het grafiekje er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
Nadraaitijd van de pomp had ik vorige week op 5 minuten staan, dan verschuift de lijn met retourtemp naar rechts

Misschien de pompsnelheid op 1 zetten ? Deze staat nu op 2

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
The Gamblers schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:55:
Nadraaitijd van de pomp had ik vorige week op 5 minuten staan, dan verschuift de lijn met retourtemp naar rechts

Misschien de pompsnelheid op 1 zetten ? Deze staat nu op 2
Het is hier vaker voorbij gekomen dat pomp standje 1 net te krap is.

Ik zou het eens proberen samen met 2 tot 3 minuten naloop tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
Seafarer schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:25:
[...]

Het is hier vaker voorbij gekomen dat pomp standje 1 net te krap is.

Ik zou het eens proberen samen met 2 tot 3 minuten naloop tijd.
Ga ik vanmiddag even doen en dan een weekje aankijken. Thermostaat (Honeywell Chronotherm touch) dus moet dan waarschijnlijk even "leren"

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Laatst online: 20-01 12:44
Vriendin ging vorige week naar de bouwmarkt voor een gordijntje bij de voordeur van €11/m. Kwam met lege handen thuis want op de factuur staat €80?! Waarom wordt er 5,6 meter gerekend, plus nog een prijs ernaast? Ik snap dat er plooien in een gordijn zitten, maar je hebt toch niet bijna 6 meter nodig voor een deurkozijn van een meter?

Daarnaast hoop ik dat het wijzigen van het stookschema een besparing gaat opleveren. Ik las hier of op cvtuning.nl dat je het beste 's ochtends hoog kan stoken en daarna nog hooguit twee keer iets minder hoog. Ik ga me hier nog in verdiepen aangezien ik nog geen concrete voorbeelden heb gevonden.

Ten slotte wil ik van twee radiatoren op de bovenverdieping de kraan vervangen. hiervan zijn de plastic knoppen ouderwets, lastig te draaien en half verteerd. Van 1 hiervan heb ik zelfs het idee dat hij niet meer volledig sluit. Ik zou graag een Z-Wave kraan zoals https://tweakers.net/pric...at-kraan-z-wave-plus.html kiezen, maar ik hoor berichten over defectieve of kort-levende smarthome kranen, dus hier ben ik nog niet over uit.

Ik hoop nog steeds het verbruik terug te dringen die ik hier eerder beschreef (dodners in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"). Ik vraag me af of ik met mijn jaren '50 tussenwoning onder het gemiddelde kan komen.

[ Voor 14% gewijzigd door dodners op 19-02-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
jandoedel99 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:48:
[...]

Hoe krijg ik ingevuld dat de 2 waardes afgetrokken moeten worden?
Ik heb nu
SELECT mean("CV Aanvoer")-mean("CV Retour") FROM "Temperature" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1s) fill(null)

Maar geen output.
Het is me niet duidelijk wat je bedoeld. Ik neem aan dat je een measurement "Temperature" hebt met daarin "CV Aanvoer" en "CV Retour". Je kunt het beste eerst in de InfluxDB CLI (command: influx) de query uitvoeren. Bij mij dus zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
> SELECT mean("cv_out") - mean("cv_in") FROM "cv" where time>'2018-02-19' GROUP BY time(1m) order by time desc limit 10
name: cv
time                 mean_mean
----                 ---------
2018-02-19T12:21:00Z
2018-02-19T12:20:00Z 9.749999999999996
2018-02-19T12:19:00Z 9.75
2018-02-19T12:18:00Z 9.75
2018-02-19T12:17:00Z 9.686999999999998
2018-02-19T12:16:00Z 9.75
2018-02-19T12:15:00Z 9.875
2018-02-19T12:14:00Z 9.812999999999999
2018-02-19T12:13:00Z 9.749999999999996
2018-02-19T12:12:00Z 9.562999999999999
>

Probeer dit eerst eens met jouw naamgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Seafarer schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:49:
[...]

42 is ook de aanvoer temperatuur bij opwarmen?

Heb jij die Jaga's nog waterzijdig ingeregeld?

Edit: vaste cv pomp stand of modulerende pomp?
Vroeg s’ochtends van 17,5 met 1c buiten is de aanvoer 65.
De Comap’s hebben settings om de flow aan te passen.
Helemaal in balans is het niet... maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt. (als ik de topic eerder had gevonden had ik een tikkie anders aangepakt.)
Dat is een grote woonkamer/keuken minder dan half de volume.
De overige jaga’s etc. 12x hebben geen DBA dus de afgifte vermogen is anders.
Modulerende pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
zandpaddo schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:52:
[...]

Thanks! & 7KW zou ook ruim voldoende moeten zijn. Gashaard is nu 6KW en als we die aanzetten is het binnen no-time loeiwarm. Zou dan denk ik eerst de versie zonder DBE (4KW) proberen, kan ik altijd later nog toevoegen. Sowieso wil ik ook even kijken met welk voorstel (en kosten) mijn installateur komt.
Let op dat je wel de electra aanlegt voor het geval dat je DBE nodig is!
Is echt een gedoe later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
DeltaT schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:44:
[...]

Vroeg s’ochtends van 17,5 met 1c buiten is de aanvoer 65.
De Comap’s hebben settings om de flow aan te passen.
Helemaal in balans is het niet... maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt. (als ik de topic eerder had gevonden had ik een tikkie anders aangepakt.)
Dat is een grote woonkamer/keuken minder dan half de volume.
De overige jaga’s etc. 12x hebben geen DBA dus de afgifte vermogen is anders.
Modulerende pomp.
Dank. Lijkt dus op mijn situatie.
Even flink aanwarmen, en de rest van de dag lagere temperaturen.
Ik heb hier bijna alles met eclipsen uitgerust. Het ruist wel iets maar ik vind het niet storend.
ik heb geen modulerende pomp. En de eclipsen op de boven verdieping staan 1 standje lager dan in de tabel van heimeier staat. Ik ben er wel tevreden mee.

Wat zou jij anders gedaan hebben, na het lezen van dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Gelukkig geen ruis... DBA is te horen maar de koelkast is luider... om te zwijgen over de vaatwasser...
Dimensionering was anders geweest, Iets meer kW op de niet DBA gedeelte.
Zeker ook een kleine(re) solo ketel met ruime SWW buffer.
Live and learn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandoedel99
cville schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:24:
[...]

Het is me niet duidelijk wat je bedoeld. Ik neem aan dat je een measurement "Temperature" hebt met daarin "CV Aanvoer" en "CV Retour". Je kunt het beste eerst in de InfluxDB CLI (command: influx) de query uitvoeren. Bij mij dus zo:
[code]
> SELECT mean("cv_out") - mean("cv_in") FROM "cv" where time>'2018-02-19' GROUP BY time(1m) order by time desc limit 10
name: cv
time mean_mean
---- ---------
2018-02-19T12:21:00Z
2018-02-19T12:20:00Z 9.749999999999996
2018-02-19T12:19:00Z 9.75
2018-02-19T12:18:00Z 9.75
2018-02-19T12:17:00Z 9.686999999999998
2018-02-19T12:16:00Z 9.75
2018-02-19T12:15:00Z 9.875
2018-02-19T12:14:00Z 9.812999999999999
2018-02-19T12:13:00Z 9.749999999999996
2018-02-19T12:12:00Z 9.562999999999999
>
SELECT mean("value") FROM "Temperature" WHERE "name" = 'CV-Aanvoer' AND $timeFilter GROUP BY time($interval) fill(null)

Probeer dit eerst eens met jouw naamgeving.
Bedankt voor je antwoord.
Als ik het omzet naar mijn naamgeving heb ik dus geen output.
De volgende regel geeft wel een grafiek in Grafana
code:
1
SELECT mean("value") FROM "Temperature" WHERE "name" = 'CV-Aanvoer' AND $timeFilter GROUP BY time($interval) fill(null)

Wat doe ik fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DJKroon schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:49:
[...]

Bijzonder probleem, ik ken de intergassen vrij goed maar ben dit ook nog nooit tegengekomen.

En max cv vermogen heb je getest op de kleine h in het diaplay?
De grote H is namelijk max vermogen tapwater.

Weet je zeker dat alle parameters goed staan?
Eventueel terug zetten naar standaard, en zeker parameter 3 nazien.

mocht je nog een andere thermostaat hebben liggen dan kan je dat ook proberen.
Of een doorverbinding op 5 en 6, dan kan je kijken of het werkelijk in de print zit.

Branderautomaat artnr: 074597 kost 234,- bruto bij de groothandel.
Maar met wat zoeken is deze goedkoper te krijgen.
Een doorverbinding tussen 5 en 6?
Volgens mij bedoel je 6 en 7, contact voor aan/uit thermostaat.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Oxellaar schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:42:
[...]

Een doorverbinding tussen 5 en 6?
Volgens mij bedoel je 6 en 7, contact voor aan/uit thermostaat.
Jups, je hebt gelijk. Was al laat :O :P (en geen zin om mn boekje op te snorren)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DJKroon schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:54:
[...]

Jups, je hebt gelijk. Was al laat :O :P (en geen zin om mn boekje op te snorren)
Jaja... Mij aan het twijfelen brengen en dus wel de boekjes op laten zoeken :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
jandoedel99 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:14:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Als ik het omzet naar mijn naamgeving heb ik dus geen output.
De volgende regel geeft wel een grafiek in Grafana
code:
1

Wat doe ik fout
Waarschijnlijk hetzelfde probleem waar ik tegenaan liep. Je moet 2 aparte fields hebben in hetzelfde measurement, dus niet 2 keer "value" met een WHERE clause. Om die reden zag ik me gedwongen om de CONTINUOUS QUERIES aan te maken. Maak dus eerst de CQ's aan zoals ik in mijn eerste post aangaf met het resultaat in een nieuw measurement; in mijn geval dus "cv". Dan zou het moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
_JGC_ schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:18:
[...]

Zet optie stappenmodulatie eens uit, gaat ie dan wel meteen als een draak stoken om setpoint te halen?
Ik wil de komende ochtenden een aantal combinaties testen maar heb jouw suggestie als eerste gedaan.

OT aan/uit
Vermogen min-max 28-50%
Stappenmodulatie UIT
Setpoint 65C

Gedrag: zelfde (zeer traag stijgen aanvoer temp)

Morgen hopelijk meer tests, ik heb maar een klein window ivm kleintje en naar m’n werk toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@Remmit
Set vermogen max op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandoedel99
cville schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:22:
[...]

Waarschijnlijk hetzelfde probleem waar ik tegenaan liep. Je moet 2 aparte fields hebben in hetzelfde measurement, dus niet 2 keer "value" met een WHERE clause. Om die reden zag ik me gedwongen om de CONTINUOUS QUERIES aan te maken. Maak dus eerst de CQ's aan zoals ik in mijn eerste post aangaf met het resultaat in een nieuw measurement; in mijn geval dus "cv". Dan zou het moeten lukken.
Ik ga hiermee aan de slag moet nog even doorgronden wat er in de CREATE CONTINUOUS QUERY gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
jandoedel99 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:18:
[...]

Ik ga hiermee aan de slag moet nog even doorgronden wat er in de CREATE CONTINUOUS QUERY gebeurt.
Het door mij gegeven voorbeeld is heel eenvoudig uit te proberen. Wel je eigen naamgeving toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Ik heb al een testprogramma op max ingesteld vermogen 65% gedraaid (ketel default is overigens 70%) en toen vloog de aanvoer als een raket omhoog. Binnen no time boven de 80 graden.

Tussen 30% en 50% zou ik toch ook een meetbaar verschil verwachten. Maar duidelijk verschil zie ik tot nu toe dus alleen als ik dat testprogramma draai. Ik heb nog wat meer tests te gaan, hopelijk morgenochtend weer voor ik naar het werk ga (als ik nu [=‘s avonds laat] ga testen maak ik geen vrienden thuis... :X ).

Of heb je een specifieke reden voor deze suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
RP6conrad schreef op maandag 19 februari 2018 @ 07:46:
Als de ketel weigert op hoog vermogen te draaien, kan de oorzaak bij de circulatiepomp zitten : indien deze te weinig debiet geeft, gaat de aanvoertemperatuur direct naar de max en de retourtemp blijft veel te laag. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn renova bulex ketel. Uiteindelijk bleek de condenstaor van de pomp defect : veel te lage waarde. De pomp vervangen, en alles draaide weer zoals het hoorde.
Een van de tests die ik wil doen is idd de pomp weer op stand 3 zetten. Echter als er te weinig debiet zou zijn zou ik snel hogere aanvoer verwachten en ketel op pendelstand vanwege setpoint overschrijding.

Echter dat gebeurt niet. De ketel loopt juist heel lang en soepel, en na enige tijd zijn alle radiatoren en convectoren waar gewenst goed warm, zelfs degene die het verste weg liggen. Het huis wordt ook uiteindelijk wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Maximale uitgifte vermogen = Sum (radiatoren kw) op xxC aanvoer
Maximale vermogen CV = CV vermogen * xx% begrenzing
Als MV < MU moet je de begrenzing verhogen tot MV >MA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
DeltaT schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 23:28:
Maximale uitgifte vermogen = Sum (radiatoren kw) op xxC aanvoer
Maximale vermogen CV = CV vermogen * xx% begrenzing
Als MV < MU moet je de begrenzing verhogen tot MV >MA
Afgifte radiatoren is het probleem niet. Het probleem is dat de ketel op welke aanvoervraag dan ook (OT modulerend of Aan/Uit) op het minimum ingestelde vermogen draait, ipv te modukeren tussen MinV en MaxV.

Zojuist weer een test gedaan:

OT response = Aan/Uit
Min vermogen = 40% (ipv 28%)
Aanvoer setpoint op ketel = 70 graden
Verder alle instellingen hetzelfde.

De aanvoertemp liep nu rustig op tot boven de 60C op ketel display (gemeten op de leiding tot boven 70C, hier zit meestal zo’n 10 graden verschil tussen).

Toen ik de test na een kwartier stopte, en het min vermogen weer naar 28% zette, ging vrijwel direct de aanvoertemp heel langzaam omlaag tot onder de 60C (nu gestabiliseerd op 54C). Terwijl setpoint nog steeds op 70C stond.

Oftewel de ketel gebruikt het modulatiebereik niet en draait alleen maar op de MinV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Hoe meten jullie je aanvoer en retour?

Ik wil 2x of 3x (aanvoer/retour/warmwater) een DS18B20 op een ESP of Arduino plaatsen. Alleen vraag ik mij af welke geschikt zijn?

Deze?

Afbeeldingslocatie: https://www.makerlab-electronics.com/my_uploads/2016/08/waterproof-temperature-sensor-ds18b20-1.jpg

Of deze?

Afbeeldingslocatie: http://ts-domofon.com.ua/image/cache/catalog/%D0%A1%D0%B8%D0%B3%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F/GSM%20Universal/DS%2018B20%20Dallas-500x500.jpg

Of hebben jullie een andere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:58
@renedis ik heb deze gekocht:
https://www.hobbyelectronica.nl/product/ds18b20-waterdicht/
en die heb ik aan de zwave Fibaro Universele Sensor gekoppeld.
werkt perfect met domoticz

[ Voor 33% gewijzigd door SpikeHome op 21-02-2018 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
renedis schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:34:

Ik wil 2x of 3x (aanvoer/retour/warmwater) een DS18B20 op een ESP of Arduino plaatsen. Alleen vraag ik mij af welke geschikt zijn?

Deze?

[afbeelding]

Of deze?

[afbeelding]

Beide zijn dezelfde, alleen is de ene gemakkelijker te monteren dan de andere (neem meteen die met draad). Je kan de sensoren parallel hangen, en op hun unieke adres uitlezen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville

Deze?

[afbeelding]

Of deze?

[afbeelding]

Als het om bevestiging aan een buis gaat, is de waterdichte uitvoering het gemakkelijkst. Je kunt ze in verschillende lengtes kopen en eenvoudig met een tie-wrap bevestigen. Ik gebruik de IC uitvoering o.a. voor mijn vloersensor; daar is de platte onderkant weer handig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Remmit schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:43:
[...]

Een van de tests die ik wil doen is idd de pomp weer op stand 3 zetten. Echter als er te weinig debiet zou zijn zou ik snel hogere aanvoer verwachten en ketel op pendelstand vanwege setpoint overschrijding.

Echter dat gebeurt niet. De ketel loopt juist heel lang en soepel, en na enige tijd zijn alle radiatoren en convectoren waar gewenst goed warm, zelfs degene die het verste weg liggen. Het huis wordt ook uiteindelijk wel warm.
Wat gebeurt er als je de klemmen voor aan/uit thermostaat doorverbindt, gaat ie dan ook op laagste vermogen branden? Probeer dit eens met en zonder OpenTherm thermostaat aangesloten.

Verder, controleer of parameter 1 (installatietype) op 0 staat (Kombi).

Heb je stiekem nog iets van een buitenvoeler op ketel of thermostaat zitten? Zo ja, sloop die er eens af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
Remmit schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:11:
[...]

Afgifte radiatoren is het probleem niet. Het probleem is dat de ketel op welke aanvoervraag dan ook (OT modulerend of Aan/Uit) op het minimum ingestelde vermogen draait, ipv te modukeren tussen MinV en MaxV.

Zojuist weer een test gedaan:

OT response = Aan/Uit
Min vermogen = 40% (ipv 28%)
Aanvoer setpoint op ketel = 70 graden
Verder alle instellingen hetzelfde.

De aanvoertemp liep nu rustig op tot boven de 60C op ketel display (gemeten op de leiding tot boven 70C, hier zit meestal zo’n 10 graden verschil tussen).

Toen ik de test na een kwartier stopte, en het min vermogen weer naar 28% zette, ging vrijwel direct de aanvoertemp heel langzaam omlaag tot onder de 60C (nu gestabiliseerd op 54C). Terwijl setpoint nog steeds op 70C stond.

Oftewel de ketel gebruikt het modulatiebereik niet en draait alleen maar op de MinV.
Net de installatie manual van HRE 36/30 gelezen.
Max. vermogen CV heb ik gevonden parameter 3 min. vermogen niet.
Welke parameter gebruik je voor minV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Thnx guys d:)b

Zojuist besteld:
- 20x DS18B20
- 2x Wemos D1 mini
- 2x ESP8266 CH340G
- 50x 4.7K resistors
- krimpkous (meerdere maten)

Planning is om het volgende te meten:
- Vloer verwarming aanvoer
- Vloer verwarming retour
- Ketel (HRE36/30) aanvoer
- Ketel (HRE36/30) retour
- Ketel (HRE36/30) warm water aanvoer

Data collectie:
DS18B20 --> ESP --> Domoticz --> InfluxDB --> Grafana

Indien alles succesvol, wil ik ook nog mijn vloer verwarming groepen individueel gaan meten :)
Misschien te veel ESP's besteld maar die komen altijd weer ergens anders van pas :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:58
@renedis leuk projectje
ik meet nu aan/afvoer c.v. koudgas wp en licht uit wp naar buiten (inventum combi50)
Maar wil dat ook nog wel gaan uitbreiden.
Met zwave word het aardig duur vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle

Deze?

[afbeelding]

Of deze?

[afbeelding]

Bij AlieExpress heb ik tot nu toe twee keer een set van 5 sensoren besteld. Deze dus.
Relatief goedkoop en doen het prima! Alle 10 aangesloten en de temperatuur gemeten in zowel de koelkast als in heet water. Grootste onderlinge afwijking was niet meer dan 0,3 graden. De absolute nauwkeurigheid weet ik niet. Ik heb geen gekalibreerde thermometer >:) . Deze voldoen prima voor mijn toepassing.

Met de kale sensoren zonder behuizing heb ik geen ervaring, maar zijn dezelfde chips, dus dat zal ook wel goed gaan.

EDIT: ik log daarmee o.a. mijn vloerverwarming. Op de foto zie je 5 sensoren: de hoofdaanvoer en ingaande en retour van de (slechts) 2 groepen. Simpel met ty-rapjes vastgezet. Na de foto heb ik er nog een stukje thermische isolatieslang over de VV-slang heen geschoven, zodat de sensor alleen de temperatuur van de VV-slang meet en niet van de omgeving.
Linksonder op de WCD zie je de ESP-module liggen. Grafana maakt daar mooie grafiekjes van.
Na de foto heb ik er nog een stukje thermische isolatieslang over de VV-slang heen geschoven, zodat de sensor alleen de temperatuur van de VV-slang meet en niet van de omgeving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8RBJluGtX7w5f4ZtS9G2noeU/full.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Aegle op 21-02-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
Ik lees hier vaak over Influxdb en grafana icm ESP-modules. Wat kun je hier precies mee doen? Ik gebruik wel grafieken in domoticz, maar begrijp de toepassing niet van bovengenoemd.
Kan iemand dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
henk99 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:46:
Ik lees hier vaak over Influxdb en grafana icm ESP-modules. Wat kun je hier precies mee doen? Ik gebruik wel grafieken in domoticz, maar begrijp de toepassing niet van bovengenoemd.
Kan iemand dit uitleggen?
Domoticz maakt grafiekjes maar met InfluxDB + Grafana kan je mooie dashboards maken.

Domoticz:
Afbeeldingslocatie: https://www.sossolutions.nl/media/catalog/product/cache/c9e0b0ef589f3508e5ba515cde53c5ff/d/o/domoticz_housepowerusage_q30_1.jpg

Grafana:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/1kJyQKgk_oY/maxresdefault.jpg

Grafana is meer schaalbaar en visueel aantrekkelijker (mijn mening). Daarnaast ben je bij Domoticz beperkt tot de mogelijkheden binnen de software zelf. Grafana is veel breder inzetbaar.

Groot gemis binnen Grafana zelf vind ik wel het simpel aanmaken van buttons. (Anyone een oplossing daar voor?)
Pagina: 1 ... 83 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.