Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.746 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
renedis schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:25:
[...]

Domoticz maakt grafiekjes maar met InfluxDB + Grafana kan je mooie dashboards maken.

Domoticz:
[afbeelding]

Grafana:
[afbeelding]

Grafana is meer schaalbaar en visueel aantrekkelijker (mijn mening). Daarnaast ben je bij Domoticz beperkt tot de mogelijkheden binnen de software zelf. Grafana is veel breder inzetbaar.

Groot gemis binnen Grafana zelf vind ik wel het simpel aanmaken van buttons. (Anyone een oplossing daar voor?)
Ziet er gaaf uit! Bedankt voor je uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:49
renedis schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:29:
Thnx guys d:)b

Zojuist besteld:
- 20x DS18B20
- 2x Wemos D1 mini
- 2x ESP8266 CH340G
- 50x 4.7K resistors
- krimpkous (meerdere maten)

Planning is om het volgende te meten:
- Vloer verwarming aanvoer
- Vloer verwarming retour
- Ketel (HRE36/30) aanvoer
- Ketel (HRE36/30) retour
- Ketel (HRE36/30) warm water aanvoer

Data collectie:
DS18B20 --> ESP --> Domoticz --> InfluxDB --> Grafana

Indien alles succesvol, wil ik ook nog mijn vloer verwarming groepen individueel gaan meten :)
Misschien te veel ESP's besteld maar die komen altijd weer ergens anders van pas :9
Nee je kunt er nooit te veel hebben :+
Zojuist weer ander projectje gedaan.. SOnoff basic met ESPEasy geflashed en daaraan 2 DSB18B20's geknoopt..
Deze mag tzt m'n eerste ESP8266 / Nodemcu gaan vervangen, die mag met pensioen.
Voordeel is dat Sonoff in een behuizing zit en geen adapter vereist.. zal nog eens 't verbruik meten.

BTW leuke tips:
ik neem aan dat je weet dat je XX aantal DSB18B20's op 1 GPIO poort kan knopen?
Heb je ook maar 1 weerstand nodig.
Afbeeldingslocatie: https://leanpub.com/site_images/RPiMRE/multiTemp-01.png
Daarnaast, mocht je rare problemen krijgen als je redelijk wat DSB1820's aan 1 ESP8266 hebt hangen (wifi onstabiel, waardes onstabiel, wegvallende sensorren) kijk even wat voor voeding je er aan hebt wss levert deze dan te weinig vermogen..

Heeft mij een paar uur van mn leven gekost dergelijke grappen 8)7

Leuk spul grafana ja:
https://snapshot.raintank...IFKIYVyC0boreM235bA0WM8TK

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 21-02-2018 17:53 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Modbreak:Hoewel het loggen van groot belang is voor het tweaken, vind ik het wel een beetje offtopic gaan de afgelopen 2-3 pagina's. Ik kan er prima mee leven als je een linkje dropt naar je Tweakblog / ander topic met een mooie oplossing. Maar discussies over welke sensor, hoe InfluxDB te installeren e.d. gaat teveel offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ThinkPadd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:58:
[modbreak]Hoewel het loggen van groot belang is voor het tweaken, vind ik het wel een beetje offtopic gaan de afgelopen 2-3 pagina's. Ik kan er prima mee leven als je een linkje dropt naar je Tweakblog / ander topic met een mooie oplossing. Maar discussies over welke sensor, hoe InfluxDB te installeren e.d. gaat teveel offtopic ;)[/modbreak]
Eensch excuus :)

CV gerelateerd.. de nefit ecomline hr van mn ouders is afgelopen weekend overleden..
Ik heb ze richting de ATAG 128C ICM Atag one thermostaat (welke ik dan kan uitlezen in domoticz :+ ) gepraat mede om het grote modulatie bereik..
Iemand nog een betere optie? Ben wel gecharmeerd van de ATAGjes (ondanks dat ik zelf altijd intergas heb gehad)

CW4 is vereiste en groot modulatie bereik

**ze willen niet aan een warmtepomp en hebben ook geen zonnepanelen, dus moet wel aan de plofketel

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 21-02-2018 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
@Daannn1987

“Atag one thermostaat (welke ik dan kan uitlezen in domoticz :+ )”

Tell me more! Hoe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
DeltaT schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:35:
@Daannn1987

“Atag one thermostaat (welke ik dan kan uitlezen in domoticz :+ )”

Tell me more! Hoe?
Die kun je gewoon onder hardware toevoegen (kan zijn dat je de BETA van Domoticz moet draaien? Die draai ik iig...) maar zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/5zmkidqyh/Schermafbeelding_2018-02-21_om_19.45.03.png

[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 21-02-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
DeltaT schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:26:
[...]

Net de installatie manual van HRE 36/30 gelezen.
Max. vermogen CV heb ik gevonden parameter 3 min. vermogen niet.
Welke parameter gebruik je voor minV?
Dat is parameter “c” - “Minimaal toerental CV” met “Instelbereik 20 tot 50%”.

De naamgeving is wat verwarrend, want parameter “3” heet “Ingesteld maximaal CV-vermogen” maar op de volgende pagina wordt naar dezelfde setting verwezen met “% maximaal toerental”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
Remmit schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:46:
[...]

Dat is parameter “c” - “Minimaal toerental CV” met “Instelbereik 20 tot 50%”.

De naamgeving is wat verwarrend, want parameter “3” heet “Ingesteld maximaal CV-vermogen” maar op de volgende pagina wordt naar dezelfde setting verwezen met “% maximaal toerental”.
Op bladzijde 42 bij 7.4 lees ik gewenst vermogen bij toerentaal...
Op 28% is dat voor 36/30 rond de 8KW...
Bij 40% 12,7 en bij 50% 15,9.
Om de boel (snel) op te warmen van 15C heb je meer dan 8KW nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
DeltaT schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:05:
[...]

Op bladzijde 42 bij 7.4 lees ik gewenst vermogen bij toerentaal...
Op 28% is dat voor 36/30 rond de 8KW...
Bij 40% 12,7 en bij 50% 15,9.
Om de boel (snel) op te warmen van 15C heb je meer dan 8KW nodig...
Da’s ook precies wat ik wilde bereiken, maar “slechts” van 18C naar 20C (‘s morgens) of van 20C naar 21C (soms ‘s avonds). Ik had een range ingesteld van 28% tot 65%. Vanuit koude start zie ik:

- Bij testprogramma max vermogen 65% loopt de aanvoer binnen minuten op naar >80C.
- Bij min vermogen op 40% binnen een kwartier naar >60C.
- Bij min 28% en max 65%, als de thermostaat langdurig vraagt om 70C, komt de temperatuur niet hoger dan 55C en zelfs dat duurt heel lang.
- En met zelfde range en OT reactie Aan/Uit met ketel setpoint 70C ook hetzelfde trage gedrag en niet verder dan 55C.

Volgens mij zijn de instellingen zoals ze moeten zijn om voldoende kW’s erin te kunnen pompen. Maar kiest de ketel ervoor om in laaglast te blijven.

Ik moet nog kijken naar de suggesties van @_JGC_ en @DJKroon , ben aan het uitzoeken hoe ik dat moet doen. Ook wil ik nog een test doen met de pomp terug op stand 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeltaT
Welke gedeelte van het “nodige vermogen” begrijp je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Daannn1987 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:46:
[...]

Die kun je gewoon onder hardware toevoegen (kan zijn dat je de BETA van Domoticz moet draaien? Die draai ik iig...) maar zie hier:
[afbeelding]
Dank! Ga ik zsm uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
DeltaT schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:53:
Welke gedeelte van het “nodige vermogen” begrijp je niet?
Ik begrijp niet wat je nu probeert te zeggen, maar ik neem aan dat je (nog steeds) bedoelt dat het vermogen te laag staat ingesteld, dus daar zal ik op reageren.

Ik constateer dat bij 65% de aanvoer enorm snel heet wordt en bij 40% gaat het langzaam maar acceptabel. Nu heb ik het niet over hoe snel mijn woonkamer opwarmt, maar puur wat de ketel qua aanvoertemp bereikt.

Wat ik probeer uit te vinden is waarom, als min=28% en max=65%, en gevraagde aanvoer is 70C, de ketel zich niet verwaardigt op hoger dan 28% te gaan draaien.

Ik snap dat 28% te weinig is om snel de woonkamer op te warmen. Maar dat is het percentage waarop ik wil dat de ketel draait als de woonkamer al (bijna helemaal) warm is. En hoger indien er flink aangewarmd moet worden. Dat is toch het concept van een modulerende ketel? Wat begrijp ik dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
_JGC_ schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:37:
[...]
Wat gebeurt er als je de klemmen voor aan/uit thermostaat doorverbindt, gaat ie dan ook op laagste vermogen branden? Probeer dit eens met en zonder OpenTherm thermostaat aangesloten.

Verder, controleer of parameter 1 (installatietype) op 0 staat (Kombi).

Heb je stiekem nog iets van een buitenvoeler op ketel of thermostaat zitten? Zo ja, sloop die er eens af.
Parameter 1 staat op 0 (Kombi).

Heb de branderautomaat zojuist naar voren gekanteld en alles lijkt correct aangesloten: 4+5 zijn doorverbonden, op 6+7+8+9 zit niets, en 11+12 zijn bedraad. Zelf hieraan prutsen (6+7 doorverbinden) wil ik mij nog niet aan wagen.

Op de thermostaat zit naar mijn weten geen buitenvoeler. Weet nog even niet hoe dit te checken.

Wel roepen een paar zaken uit de handleiding vragen op:

1) ik heb een zonneboiler en de HRE is naverwarmer. De handleiding noemt hierbij “koudwatersensor S4” (paragraaf 5.2.1). Ik zie deze sensor zitten op de leiding en de bedrading loopt de branderautomaat in, maar ik zie niet waarheen. Als ik de rest van de handleiding check, waaronder het electrische schema (paragraaf 10.1), zie ik nergens die sensor S4 meer genoemd worden. Is dat niet vreemd?

2) in het electrische schema wordt genoemd “Retour sensor S2”. In het installateursmenu van de thermostaat is een van de weergaves de retourtemp, die steevast als 0 wordt gerapporteerd. Ik dacht dat de HRE deze gewoon niet doorgeeft via de OT, maar is dat wel zo, of zou het kunnen zijn dat er iets mis is met deze sensor?

3) met de ketel uitgezet even het sleutelknopje ingedrukt gehouden, wordt als laatste storing “5” (slecht vlamsignaal) gegeven. Echter geeft dit niet aan hoe lang geleden dit is. Ik check de ketel regelmatig maar heb de afgelopen jaren nooit een storingsmelding gezien. Er zijn de eerste paar jaar wel problemen geweest en reparaties/vervangingen gedaan, dus misschien stamt deze laatste code nog wel uit die tijd. Maar... zou het kunnen dat zolang deze melding niet is gereset, de ketel zichzelf beschermt door in laaglast te blijven?

4) bij de aansluiting van OT thermostaat (paragraaf 5.3.1) wordt genoemd “Modulerende thermostaat met comfortfunctie in gebruik” op aansluiting 11+12. Paragraaf 5.3.5 lijkt te suggereren dat die comfortstand optioneel is, maar 5.3.1 lijkt toch wel expliciet te zeggen dat dit hoort. De comfortoptie heb ik al enkele jaren op UIT staan (niet de warmtewisselaar onnodig warmhouden). Zojuist nog even getest, maar ook met comfortstand AAN draait de verwarming alleen op laaglast. Weten jullie of dit moet uitmaken?

Sorry voor zoveel tekst in 1 post, echter ik probeer zoveel mogelijk info te geven/delen. Ik ga binnenkort een afspraak maken met een monteur om de ketel te laten nalopen/testen/uitlezen maar als iemand nog tips heeft waarmee ik deze kosten wellicht kan besparen zijn ze van harte welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:10
Remmit schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:14:
[...]

Ik begrijp niet wat je nu probeert te zeggen, maar ik neem aan dat je (nog steeds) bedoelt dat het vermogen te laag staat ingesteld, dus daar zal ik op reageren.

Ik constateer dat bij 65% de aanvoer enorm snel heet wordt en bij 40% gaat het langzaam maar acceptabel. Nu heb ik het niet over hoe snel mijn woonkamer opwarmt, maar puur wat de ketel qua aanvoertemp bereikt.

Wat ik probeer uit te vinden is waarom, als min=28% en max=65%, en gevraagde aanvoer is 70C, de ketel zich niet verwaardigd op hoger dan 28% te gaan draaien.

Ik snap dat 28% te weinig is om snel de woonkamer op te warmen. Maar dat is het percentage waarop ik wil dat de ketel draait als de woonkamer al (bijna helemaal) warm is. En hoger indien er flink aangewarmd moet worden. Dat is toch het concept van een modulerende ketel? Wat begrijp ik dan verkeerd?
Je stelt zelf nota bene het maximum vermogen in op 28% door het begrenzen van het ventilatortoerental!
Minimumvermogen is niet in te stellen. Lijkt mij vrij logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeltaT
Simple mind schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:59:
[...]

Je stelt zelf nota bene het maximum vermogen in op 28% door het begrenzen van het ventilatortoerental!
Van een engelse vriend, “you can bring the horse to the water but you can’t make it drink!”

• Remmit
Simple mind schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:59:
[...]
Excuseer, maar uit de handleiding:

Parameter 3 = Ingesteld maximaal CV-vermogen
Standaard 70% en moet >= zijn dan parameter c
Bij mij 65%.

Parameter c = Minimaal toerental CV
Standaard 30% met instelbereik 20%-50%
Bij mij 28%.

Parameter F = Starttoerental CV
Standaard = 70%
Bij mij 55%.

Parameter H = Max. toerental ventilator
Standaard = 45 t/min
Deze niet aangeraakt.

Waarom beweer je nu dat ik het maximum vermogen op 28% heb staan? En zou parameter c nu echt iets anders betekenen dan wat er in de Intergas handleiding staat?

• Remmit
DeltaT schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 00:28:
[...]

Van een engelse vriend, “you can bring the horse to the water but you can’t make it drink!”
Graag drie dingen doen: 1) het netjes houden, dit soort reactie is niet nodig. 2) goed lezen voor u stekelig reageert. 3) lees mijn reactie direct voor deze.

4) excuses optioneel.

Ik wordt graag terecht gewezen als ik het mis heb, daar leer ik van. Maar dan wel graag met onderbouwde opmerkingen of suggesties. Ook lekker opbouwend dat jullie elkaars berichtjes zitten te plussen.

Welterusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:09
Retoursensor van een intergas ketel kan je niet uitlezen via opentherm.
Verder erg raar dat je ketel niet optoert. Om de thermostaat uit te sluiten zou je die kunnen afkoppelen, draden op klemmen voor aan/uit en die doorverbinden. Dan is er geen externe factor die het vermogen kan beperken. Ik denk nml stiekem dat je thermostaat je ketel forceert op laagste vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

@Simple mind: Minimum vermogen is wel degelijk in te stellen in een Intergas Hr ketel, net als het maximum vermogen.
Minimum vermogen is zelfs apart in te stellen in mijn intergas Hr 28 uit 2009 voor zowel het CV gedeelte als voor het warm water gedeelte.
Hier staat minimum cv vermogen ook ingesteld op 25% (was 30%)
Minimum warm water vermogen stond fabriek af al ingesteld op 25%

Hier maximum cv vermogen op 48% met een aanvoertemperatuur van 58 graden C.
Maximum warm water vermogen ingesteld op 99% met een maximum temperatuur van 56 graden C.

Mensen die kloten met een modulerende thermostaat en het werkt niet goed.??? Stop er maar mee, ik heb al tig modulerende thermostaten en instellingen uit geprobeerd en het werkt of gaat niet goed werken. Medewerking vanuit het intergas kantoor was diep teleurstellend.
Met een modulerende thermostaat was het of te heet of te koud, vaker te koud dan te warm.... ook lagen de stooksessies die elkaar moesten opvolgen te ver uitelkaar. Hierdoor kregen wij een koud gevoel. Ook verstookte ik vele malen meer gas met een modulerende thermostaat.
Ik stook nu alweer jaren gewoon met een thermostaat via het aan/uit principe. Alweer enige jaren hangt hier een Toon thermostaat aan de muur die gewoon ingesteld staat op aan/uit, de intergas Hr 28 moduleert zelf wel terug op retourwater temperatuur en dit bevalt mij heel goed.
Geen koud of kil gevoel meer in huis, doordat de thermostaat ongeveer 3x per uur even aanslaat om het huis op temperatuur te houden. Hier op het forum word veel meer gemopperd over de werking intergas met een modulerende thermostaat.... ff goed de zoek functie gebruiken.
Mijn tip, flikker de modulerende thermostaat de deur uit en laat de intergas lekker zelf nadenken en werken met een aan/uit thermostaat.

Succes allemaal, want het gaat nu even een paar daagjes erg fris worden buiten. (8>

• _JGC_
De HR is idd kut met OpenTherm. De HRE werkt een stuk beter.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:13
Als ik mijn onlangs tweedehands overgenomen Nefit Easy thermostaat op mijn Intergas combiketel met OT wil aansluiten, dan heb ik zo'n Easy Connect Adapter nodig, zegt meneer Nefit.
Die zal er dan wel komen, maar wat gebeurt er als ik de thermostaatdraden van de Intergas gewoon aansluit op de Easy? Werken dan bepaalde functies niet? En zo ja, welke functies dan? De thermostaat zal er toch niet van defect raken? Ik vraag dit omdat ik de thermostaat zo vlak na aankoop even wil uitproberen. Of ie uberhaupt wel iets doet namelijk.... Als het display oplicht ben ik voor nu al tevreden....

• _JGC_
Het zijn 2 compleet verschillende protocollen, dat gaat zonder vertaalslag niet werken. Wat betreft niet kapotgaan, de eerste iSense die ik op Marktplaats kocht had een paar doorgefikte componenten, het is prima mogelijk om een thermostaat te frituren als je het gewoon ergens op aansluit.

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hou maar op, ook de Nefit Easy heb ik uitgeprobeerd in het verleden op mijn intergas hr28.
Je hebt er een apart nefit easy connect adapter voor nodig en ook die gaat slecht om met het OpenTherm protocol.
Ik had begrepen dat er ook een nefit easy connect adapter ''is'' of ''komt'' voor het aansluiten voor het aan/uit principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
pribo schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:37:
Hou maar op, ook de Nefit Easy heb ik uitgeprobeerd in het verleden op mijn intergas hr28.
Je hebt er een apart nefit easy connect adapter voor nodig en ook die gaat slecht om met het OpenTherm protocol.
In het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1535288 (Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?) wordt jouw stelling toch wel onderuit gehaald en lees ik meermaals dat een redelijk recente Intergas wel goed met de Nefit Easy overweg kan. Uiteraard met de Easy Connect als intermediair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
"Redelijk recente intergas", hij noemt de HR28, mogelijk zelfs nog de oude versie. Intergas is inmiddels 2-3 series verder: HRE, HRECo en HRE-A.

De Kombi Kompakt HR is er in 2 versies: de oude met de simpele branderautomaat en de nieuwe die qua uiterlijk op de HRE lijkt en ook is voorzien van een nieuwe branderautomaat (met alle opties uit de handleiding). Ze kunnen beide OpenTherm, maar de eerste heeft zoveel bugs dat je daar niet aan wilt beginnen.

Verder zijn er problemen bekend met een iSense aan een HR, de iSense leest een optionele sensor uit voor vorstbeveiliging, de HR geeft zonder aangesloten sensor een negatieve waarde waardoor de iSense nooit ophoudt met stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
_JGC_ schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:36:
"Redelijk recente intergas", hij noemt de HR28, mogelijk zelfs nog de oude versie. Intergas is inmiddels 2-3 series verder: HRE, HRECo en HRE-A.
De Kombi Kompakt HR is er in 2 versies: de oude met de simpele branderautomaat en de nieuwe die qua uiterlijk op de HRE lijkt en ook is voorzien van een nieuwe branderautomaat (met alle opties uit de handleiding). Ze kunnen beide OpenTherm, maar de eerste heeft zoveel bugs dat je daar niet aan wilt beginnen.
Verder zijn er problemen bekend met een iSense aan een HR, de iSense leest een optionele sensor uit voor vorstbeveiliging, de HR geeft zonder aangesloten sensor een negatieve waarde waardoor de iSense nooit ophoudt met stoken.
Dus een Intergas Kompakt HRE uit 2014 gaat wel werken met de Nefit Easy + Connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mijn HRE 28/24 is van 2010, heeft vanaf plaatsing altijd OpenTherm gedraaid, zowel met een Honeywell Chronotherm Modulation als een Remeha iSense.

OpenTherm is overigens zo'n interface die op papier heel leuk is: een open standaard waar elke fabrikant mee kan werken. In de praktijk is de standaard niet open, je moet lid zijn om de standaard in te mogen zien. Daarnaast implementeert elke fabrikant het op z'n eigen manier.
Het is dus vooral testen, testen en testen. Weet nog toen ik hier installatiebedrijf over de vloer kreeg: "Nee dat kan niet, een iSense kan niet op een Intergas ketel", terwijl die thermostaat al meer dan een jaar zonder problemen de ketel aanstuurde en nu nog steeds doet. Om zijn gelijk te halen belde hij Remeha, antwoord was: "Wij testen de iSense alleen op Remeha ketels, we garanderen niet dat de thermostaat ook op andere ketels werkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
_JGC_ schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:12:
Retoursensor van een intergas ketel kan je niet uitlezen via opentherm.
Verder erg raar dat je ketel niet optoert. Om de thermostaat uit te sluiten zou je die kunnen afkoppelen, draden op klemmen voor aan/uit en die doorverbinden. Dan is er geen externe factor die het vermogen kan beperken. Ik denk nml stiekem dat je thermostaat je ketel forceert op laagste vermogen.
Klopt het dat ook het “actuele vermogen” niet uitgelezen kan worden via OT? Mijn thermostaat toont deze altijd als “0”.

Ik heb mij suf gezocht naar enige informatie over wat de Honeywell en de Intergas nu eigenlijk over OT uitwisselen en hoe aansturing gebeurt, maar ik kan er niets over vinden.

In ieder geval ben ik gestopt met verder zoeken/testen. Ik heb de grote beurt van de ketel, die pas in september zou zijn, naar voren gehaald. Over een week wordt het gedaan, en kan hopelijk uitgelezen worden wat er precies gebeurt en of het idd een defect aan de branderautomaat is.

Zal wel een discussie worden met de monteur over alle tweaks die ik gedaan heb... Anyway het wordt lekker koud dus ik zal De komende dagen het min.vermogen nog wel eens moeten opkrikken om het huis warm te krijgen/houden (gezien de ketel alleen op min draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ook die kan je niet uitlezen, modulatieniveau is altijd hetzelfde op mijn iSense en ook op mijn oude Chronotherm modulation was dit het geval.

@Remmit ik lees dat je 4-5 nog hebt doorverbonden. In de handleiding staat:
Modulerende thermostaat met comfortfunctie in gebruik: 11-12, 6-7 open, verwijder doorverbinding 4-5

Je schreef eerder dat je 4-5 nog hebt doorverbonden. Kan je die eens lostrekken? Ik heb die draad hier al jaren geleden eruit getrokken. Niet dat ik de comfort stand gebruik overigens.

[ Voor 56% gewijzigd door _JGC_ op 23-02-2018 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
_JGC_ schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:34:
Ook die kan je niet uitlezen, modulatieniveau is altijd hetzelfde op mijn iSense en ook op mijn oude Chronotherm modulation was dit het geval.

@Remmit ik lees dat je 4-5 nog hebt doorverbonden. In de handleiding staat:
Modulerende thermostaat met comfortfunctie in gebruik: 11-12, 6-7 open, verwijder doorverbinding 4-5

Je schreef eerder dat je 4-5 nog hebt doorverbonden. Kan je die eens lostrekken? Ik heb die draad hier al jaren geleden eruit getrokken. Niet dat ik de comfort stand gebruik overigens.
Je refereert waarschijnlijk hieraan:
uit de handleiding:
Indien men gebruik wil maken van de tapwater aan/uit schakel functie van de OpenTherm thermostaat dient doorverbinder 4-5 op X4 verwijderd te worden en de tapwatercomfort functie op eco of aan ingesteld te worden. Zie § 5.3.1.
Echter interesseert die tapwater schakelfunctie mij niet. Ik heb de comfortoptie op de ketel sowieso uit staan.

Nu staat wel in die paragraaf 5.3.1 alleen deze genoemd: “Modulerende thermostaat met comfortfunctie in gebruik”.

Zou het dan verplicht zijn bij modulerende thermostaat die comfortfunctie op de ketel aan te moeten laten? Of wordt hier verwezen naar een instelling die ik op de Honeywell zou moeten zetten?

In het Electrisch Schema wordt weer gezegd dat weghalen alleen hoeft als je een MIT verbindt... beetje verwarrende handleiding hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Inmiddels ook redelijk wakker geschud over ESP, Influx & Grafana en wil meer inzicht krijgen in mijn CV (ook al ligt het verbruik erg laag vanwege een extreem ge-isoleerd huis waarbij zelfs in de winter minimaal gestookt hoeft te worden)

Situatie:
- Remeha Tzerra 28C+
- Remeha Isense

Systeem draait vooral in de winter in WAR en de zomer op normaal tijdklok thermostaat (Isense) en mede door de heftige isolatie is het vebruik minimaal (13Kw per dag inclusief boiler 120 liter warmhouden) (In duitsland rekenen ze gas ik KW 1m3 = +- 9.5kw) De woning is een dikke steen muur van 30cm met nog eens 20cm Styropor isolatie erop en mede daardoor minimaal stoken alleen beetje warm houden)

Nu wil ik toch meer inzicht in het hele zaakje krijgen en wil dus op diverse plekken meten / loggen om meer inzicht te krijgen. Ik had hiervoor het volgende plan:

- WD Nas waar evt Influx & Grafana kunnen draaien (bij niet werken als alternatief RPi)
- ESP8266 stookruimte temperatuur logging van: Warm uit ketel, Warm retour ketel, Boilervat, Buitentemp
- ESP8266 badkamer temp logging van: Temp water radiator in, Temp water radiator retour, Ruimte temp
- ESP8266 slaapkamer 1 temp logging van: Temp water radiator in, Temp water radiator retour, Ruimte temp
- ESP8266 slaapkamer 2 temp logging van: Temp water radiator in, Temp water radiator retour, Ruimte temp
- ESP8266 slaapkamer 3 temp logging van: Temp water radiator in, Temp water radiator retour, Ruimte temp
- ESP8266 woonkamer temp logging van: Temp water radiator in, Temp water radiator retour, Ruimte temp

Nu de grote hamvraag: Heeft het zin per radiator in/uit te loggen en is een setup alla dit realiseerbaar (lees .... heb nog 0,0 kennis van ESP gepriegel maar durf de uitdaging prima aan te gaan)

Uiteindelijk moet alles visueel worden dmv Grafana alla het voorbeeld van Daannn1987: https://snapshot.raintank...IFKIYVyC0boreM235bA0WM8TK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Pinky-H9 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:08:
Inmiddels ook redelijk wakker geschud over ESP, Influx & Grafana en wil meer inzicht krijgen in mijn CV (ook al ligt het verbruik erg laag vanwege een extreem ge-isoleerd huis waarbij zelfs in de winter minimaal gestookt hoeft te worden)

Situatie:
- Remeha Tzerra 28C+
- Remeha Isense

Systeem draait vooral in de winter in WAR en de zomer op normaal tijdklok thermostaat (Isense) en mede door de heftige isolatie is het vebruik minimaal (13Kw per dag inclusief boiler 120 liter warmhouden) (In duitsland rekenen ze gas ik KW 1m3 = +- 9.5kw) De woning is een dikke steen muur van 30cm met nog eens 20cm Styropor isolatie erop en mede daardoor minimaal stoken alleen beetje warm houden)

Nu wil ik toch meer inzicht in het hele zaakje krijgen en wil dus op diverse plekken meten / loggen om meer inzicht te krijgen. Ik had hiervoor het volgende plan:

- WD Nas waar evt Influx & Grafana kunnen draaien (bij niet werken als alternatief RPi)
- ESP8266 stookruimte temperatuur logging van: Warm uit ketel, Warm retour ketel, Boilervat, Buitentemp
- ESP8266 badkamer temp logging van: Temp water radiator in, Temp water radiator retour, Ruimte temp
- ESP8266 slaapkamer 1 temp logging van: Temp water radiator in, Temp water radiator retour, Ruimte temp
- ESP8266 slaapkamer 2 temp logging van: Temp water radiator in, Temp water radiator retour, Ruimte temp
- ESP8266 slaapkamer 3 temp logging van: Temp water radiator in, Temp water radiator retour, Ruimte temp
- ESP8266 woonkamer temp logging van: Temp water radiator in, Temp water radiator retour, Ruimte temp

Nu de grote hamvraag: Heeft het zin per radiator in/uit te loggen en is een setup alla dit realiseerbaar (lees .... heb nog 0,0 kennis van ESP gepriegel maar durf de uitdaging prima aan te gaan)

Uiteindelijk moet alles visueel worden dmv Grafana alla het voorbeeld van Daannn1987: https://snapshot.raintank...IFKIYVyC0boreM235bA0WM8TK
Leuk te lezen dat je m'n grafana dashboardje leuk vind :+

Persoonlijk vind ik de aanvoer temperatuur van de radiatoren onderling niet heel interessant. Je mag namelijk verwachten een minimaal warmteverlies (transportverlies) te hebben van CV uit -> Radiatoron in.
Maar als je toch bezig bent is het leuk te zien.
Vooral de retour temperaturen zijn interessant om het spulletje in balans te brengen.

Kun je evt je gasmeter nog uitlezen of heb je al een slimme meter? Ik lees hier de gasmeter uit middels een reed relais.

Alles is prima haalbaar overigens, wel een hoop werk om al die Esp'tjes in elkaar te solderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Remmit schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:08:
[...]

Je refereert waarschijnlijk hieraan:

[...]

Echter interesseert die tapwater schakelfunctie mij niet. Ik heb de comfortoptie op de ketel sowieso uit staan.

Nu staat wel in die paragraaf 5.3.1 alleen deze genoemd: “Modulerende thermostaat met comfortfunctie in gebruik”.

Zou het dan verplicht zijn bij modulerende thermostaat die comfortfunctie op de ketel aan te moeten laten? Of wordt hier verwezen naar een instelling die ik op de Honeywell zou moeten zetten?

In het Electrisch Schema wordt weer gezegd dat weghalen alleen hoeft als je een MIT verbindt... beetje verwarrende handleiding hoor.
Ik heb die draad gewoon weggehaald en op m'n thermostaat staat een kraan met een kruis, comfortfunctie op de ketel staat uit. Ik heb verder gewoon heet tapwater.

Handleiding is inderdaad een wirwar soms. Nog leuker zijn de standaard instellingen volgens de handleiding die totaal niet overeen komen met de standaard instellingen in je ketel, of opties die je ketel niet heeft.

Zo zou ik ooit een HR22 wel even aanpassen via installatiemenu. Wil knopjes drukken... hmm, welke knopjes, dit wijkt af. Uiteindelijk kom je installatiemenu in, heb je maar 5 van de 20 opties ofzo. Was het dat oude model met die oude branderautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
_JGC_ schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:36:

Dat treft voor m'n ouders geen ATAG gehaald maar een Intergas HRE 28/24 RF HR A.
Dus geen mooie ATAG one thermostaat.

Gisteren even een Sonoff basicje voorzien van 2 DSB18B20's.

ESPEasy erop geflashed, geconfigureerd om de Aanvoer, Retour en DT naar 't externe IP address van mijn Domoticz te sturen. Tot nu toe ziet het er positief uit, kunnen we dat ook eens gaan loggen en pa een grafana paginatje geven voor op zn tablet :+

Ben benieuwd hoe de intergas het gaat doen t.o.v. de nefit ecomline classic hr uit 1998.. wat een bakbeest is dat zeg. >:)
De intergas past er 3 x in 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svh64
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02-2024
Daannn1987 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:24:
[...]

Kun je evt je gasmeter nog uitlezen of heb je al een slimme meter? Ik lees hier de gasmeter uit middels een reed relais.
Ik ben geinterreseerd in hoe je dat voor elkaar hebt gekregen en hoe stabiel dat draait. Kun je een tip geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
svh64 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:55:
[...]

Ik ben geinterreseerd in hoe je dat voor elkaar hebt gekregen en hoe stabiel dat draait. Kun je een tip geven?
Ligt er eigenlijk aan wat voor meter je hebt, ik heb hier een meter waarbij in het getal 6 een magneetje zit.
Elke keer als de 6 langs komt meet heb je dus een Pulse.. deze pulse detecteert de reed relais welke gekoppeld is aan een NODEMCUV3 met ESPeasy erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svh64
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02-2024
Daannn1987 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:00:
[...]

Ligt er eigenlijk aan wat voor meter je hebt, ik heb hier een meter waarbij in het getal 6 een magneetje zit.
Elke keer als de 6 langs komt meet heb je dus een Pulse.. deze pulse detecteert de reed relais welke gekoppeld is aan een NODEMCUV3 met ESPeasy erop.
Het is een Flonidan Uniflo G4 balgenmeter (2015). Toevallig dat ik bij de meteropname van gister een dergelijk iets voorbij zag komen.
Magneetje in laatse cijfer?

Ik heb eerder een foto gespot van iemand die hem hier (zie onder) had geplaatst.
Mogelijke positie

Het ging mij vnl om het uitleesspul, bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Modbreak:Heren, nog even in de herhaling:
hoewel het loggen van groot belang is voor het tweaken, vind ik het wel een beetje offtopic gaan de afgelopen 2-3 pagina's. Ik kan er prima mee leven als je een linkje dropt naar je Tweakblog / ander topic met een mooie oplossing. Maar discussies over welke sensor, hoe InfluxDB te installeren e.d. gaat teveel offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Waterkoker schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:59:
Hoe bepalen jullie op hoeveel graden de aanvoertemperatuur gezet kan worden? Is dit puur gevoelsmatig mbt hoe snel de ruimte warm wordt?
in mijn geval inderdaad gevoelsmatig. voor 95% van het seizoen voldoet een aanvoer van 60 graden, alleen de echt koude dagen (nachten) zoals komende week, gaat de aanvoertemperatuur omhoog, omdat het anders te lang duurt om de ruimte op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
@_JGC_ en of andere Intergas HRE bezitters :)

De Intergas HRE-A hangt nu bij mijn ouders, de DT lijkt niet veel hoger te worden dan 10 voor wat ik nu zie:
(kleine greep)
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/45n7iqsch/Schermafbeelding_2018-02-24_om_15.59.23.png

Maximum capaciteit modulerende pomp (3.) staat nog op default 80. Het lijkt mij dat je door deze naar beneden te zetten de DT vergroot right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

ThinkPadd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:09:
[modbreak]Heren, nog even in de herhaling:
hoewel het loggen van groot belang is voor het tweaken, vind ik het wel een beetje offtopic gaan de afgelopen 2-3 pagina's. Ik kan er prima mee leven als je een linkje dropt naar je Tweakblog / ander topic met een mooie oplossing. Maar discussies over welke sensor, hoe InfluxDB te installeren e.d. gaat teveel offtopic ;)[/modbreak]
Helemaal mee eens!
En als je deftig wil loggen en regelen, Priva, Webeasy, Siemens... ;)
Daannn1987 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:01:
@_JGC_ en of andere Intergas HRE bezitters :)

De Intergas HRE-A hangt nu bij mijn ouders, de DT lijkt niet veel hoger te worden dan 10 voor wat ik nu zie:
(kleine greep)
[afbeelding]

Maximum capaciteit modulerende pomp (3.) staat nog op default 80. Het lijkt mij dat je door deze naar beneden te zetten de DT vergroot right?
Jazeker want:
P=qm*c*dT.

Vermogen= doorstroming in l/s *soortelijke warmte 4,18/4,2 * temperatuurverschil aanvoer en retour.

Het is tevens bij een modulerende pomp wel zo dat de delta T in relatie tot het opgewekte vermogen relatief gelijk blijft.

Daarmee bedoel ik dus dat als je ketel op laaglast brand, de pomp ook op laaglast gaat.
En gaat de ketel naar hooglast, dan doet de pomp dat ook.

modulerende ketelpompen gaan namelijk niet op druk moduleren in tegestelling tot bijvoorbeeld magna of yonos installatie circulatiepompen ;)

Het is vaak even zoeken om de juiste instellingen voor elkaar te krijgen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
DJKroon schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:23:
[...]

Helemaal mee eens!
En als je deftig wil loggen en regelen, Priva, Webeasy, Siemens... ;)

[...]

Jazeker want:
P=qm*c*dT.

Vermogen= doorstroming in l/s *soortelijke warmte 4,18/4,2 * temperatuurverschil aanvoer en retour.

Het is tevens bij een modulerende pomp wel zo dat de delta T in relatie tot het opgewekte vermogen relatief gelijk blijft.

Daarmee bedoel ik dus dat als je ketel op laaglast brand, de pomp ook op laaglast gaat.
En gaat de ketel naar hooglast, dan doet de pomp dat ook.

modulerende ketelpompen gaan namelijk niet op druk moduleren in tegestelling tot bijvoorbeeld magna of yonos installatie circulatiepompen ;)

Het is vaak even zoeken om de juiste instellingen voor elkaar te krijgen.
Dank! Goed punt het ziet er nu al wat beter uit.. maar even in de gaten houden hoe het nu loopt.
Min pompstand 25%
Max pompstand 60%

Bij mijn ouders zijn grote delen 28mm in de woning wat natuurlijk al snel een enorme flow geeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:02

bert pit

asdasd

Zit iedereen er nog "warmpjes bij"? Ik heb onlangs mijn laatste tweak aangebracht op de Remeha Calenta: een buitenvoeler.

Nu wordt de aanvoertemperatuur dmv een stooklijn afgestemd op de buitentemperatuur en hoef ik niet meer telkens aanpassingen te doen. Wel zo comfortabel.

Weet iemand hoe je die temperatuur ook op een ander device kan uitlezen? Ik heb geen domotica software.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een woning uit 2010, voorzien van standaard radiatoren.
Alleen de radiatoren in de woonkamer B.G.(2x), gang B.G. (1x) en badkamer 1e verd. (1x) staan open.
Ik heb nu een deltaT van 13-14 graden.

Komende zomer wordt de zolder etage verbouwd en worden hier twee kamers gemaakt.
Momenteel is hier nog geen verwarming aanwezig en zou ik hier het liefst 2 Jaga convectoren laten ophangen.
De Jaga's lijken mij een stuk pijp met lamellen erop.
Aangezien op de zolder ook de CV-ketel hangt en de afstand naar de 2 toekomstige Jaga's veel korter is dan naar de badkamer of woonkamer, ben ik een beetje bang dat de retourtemperatuur weer hoger wordt.

Kan ik de Jaga's instellen naar een deltaT van ongeveer 20 graden? Kan dit met de standaard Jaga voetventielen? Of heeft Jaga ook debietgeregelde kranen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorisjan schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:46:
[...]

in mijn geval inderdaad gevoelsmatig. voor 95% van het seizoen voldoet een aanvoer van 60 graden, alleen de echt koude dagen (nachten) zoals komende week, gaat de aanvoertemperatuur omhoog, omdat het anders te lang duurt om de ruimte op te warmen.
Gewoon niet instellen en zorgen dat je voldoende afgiftevermogen hebt en een fatsoenlijke modulerende thermostaat. Hier kom ik nooit hoger dan 60 graden (en dan moet het echt zoals nu buiten koud zijn) en daar verwarm ik op dit moment een heel huis mee. Normaal zit ik rond de 45/50 graden. Hoe meer afgiftevermogen in je referentieruimte, hoe lager je aanvoer. Als je moet stoken met temperaturen boven 60/65 graden heb je gewoon te weinig afgiftevermogen. Marktplaats afstruinen en van die dikke jongens halen en vervangen die boel. Je wordt daar dood gegooid met mooie tweedehands radiatoren. Kost geen pepernoot en levert bakken met besparing op. Een systeem wat op zulke hoge temperaturen moet stoken is nooit in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:02:

Momenteel is hier nog geen verwarming aanwezig en zou ik hier het liefst 2 Jaga convectoren laten ophangen.
Waarom jaga's? Aanschaf prijs is hoog. En als er twee of drie man achter elkaar douchen met een kombi ketel wordt het koud. Want de Jaga's hebben geen massa. (Een grootte Twin heeft tenminste nog een beetje lamel :) )
Twee T22 radiatoren kunnen nog even na stralen.
De Jaga's lijken mij een stuk pijp met lamellen erop.
Aangezien op de zolder ook de CV-ketel hangt en de afstand naar de 2 toekomstige Jaga's veel korter is dan naar de badkamer of woonkamer, ben ik een beetje bang dat de retourtemperatuur weer hoger wordt.

Kan ik de Jaga's instellen naar een deltaT van ongeveer 20 graden? Kan dit met de standaard Jaga voetventielen? Of heeft Jaga ook debietgeregelde kranen?
Ja hoor gaat prima.
Hier hangt een Jaga Briza met eclipse afsluiter ervoor (geen thermostaat kop erop) geeft bijna altijd 50in en 30 uit.
In de convector put een T16 2400 mm lang. geknepen met een kogel kraan. 50/35

Volgens mij verkoopt jaga ook voor instelbare ventielen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:13:
[...]

Gewoon niet instellen en zorgen dat je voldoende afgiftevermogen hebt en een fatsoenlijke modulerende thermostaat. Hier kom ik nooit hoger dan 60 graden (en dan moet het echt zoals nu buiten koud zijn) en daar verwarm ik op dit moment een heel huis mee. Normaal zit ik rond de 45/50 graden. Hoe meer afgiftevermogen in je referentieruimte, hoe lager je aanvoer. Als je moet stoken met temperaturen boven 60/65 graden heb je gewoon te weinig afgiftevermogen. Marktplaats afstruinen en van die dikke jongens halen en vervangen die boel. Je wordt daar dood gegooid met mooie tweedehands radiatoren. Kost geen pepernoot en levert bakken met besparing op. Een systeem wat op zulke hoge temperaturen moet stoken is nooit in balans.
ik snap wat je bedoeld, maar ieder huis is anders en andere (meer) radiatoren gaat hier niet werken , de grootste radiator is al vervangen voor een nieuwe T22 (zit helaas achter een gordijn), in de achterkamer hangt ook een vrij nieuwe T22 en voor de rest vloerverwarming. huis is gewoon koud en tochtig (niet geisoleerd) en dat merk je met de huidige buitentemperaturen.... volgend jaar isololatie en dan kan de stooktemperatuur blijvend naar beneden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Radiator achter een gordijn is nooit handig. Knip die dingen af tot vensterbankhoogte of laat ze open en je huis warmt veel sneller op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
_JGC_ schreef op zondag 25 februari 2018 @ 00:10:
Radiator achter een gordijn is nooit handig. Knip die dingen af tot vensterbankhoogte of laat ze open en je huis warmt veel sneller op.
joh! zeker geen vrouw thuis 😂 (met andere woorden: die discussie heb ik uiteraard hier thuis ook gevoerd en ik heb verloren 🤣 )
vrouwen kosten geld

[ Voor 17% gewijzigd door jorisjan op 25-02-2018 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
jorisjan schreef op zondag 25 februari 2018 @ 00:54:
[...]

joh! zeker geen vrouw thuis 😂 (met andere woorden: die discussie heb ik uiteraard hier thuis ook gevoerd en ik heb verloren 🤣 )
vrouwen kosten geld
Vrouwen kosten geld, maar die van mij is best praktisch ingesteld, die heeft me gewoon meegesleurd naar de kwantum om de kamerhoge gordijnen van zware stof te vervangen door dunnere gordijnen die tot de vensterbank komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Bezig met beetje afstellen van de Intergas HRE-A, waar ik nog geen (goede) verklaring voor heb is dat na een stooksessie de retour temperatuur ver boven de aanvoer temperatuur uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/dy44cylrl/Schermafbeelding_2018-02-25_om_10.31.00.png
Grafana snapshot:
https://snapshot.raintank...Fzoz5XpZInEZfiODEIv2ghjdc

Is dit stralingswarmte uit de warmtewisselaar welke terug vloeit naar de retour?
Of gooit de intergas zn restwarmte in de retour?

Nadraaitijd al eens van 1 naar 3min gezet maar dat doet weinig..

Temp sensorren (DSB18B20) zitten ±10 cm onder de ketel.

Toen ik zelf nog met de ketel stookte ook wel eens gehad maar dat was maar een paar graden.. hier wordt de retour rustig 20 graden warmer

**vanmorgen voor t eerst op vollast DT van ± 13-15 dus de max pompcapaciteit nog iets omlaag laten zetten door mn pa

[ Voor 25% gewijzigd door Daannn1987 op 25-02-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
DeltaT schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 11:22:
Met de one kan je ook via de app overaal bedienen en als je zelf de sotware installatie doet kan de monteur niet de cv in de gaten houden. (Account bij atag aanmaken.)
Echter de mogelijkheiden voor info/grafieken van de one zijn beperkt.

Maar ik heb wel gehoord dat de atag ketels niet altijd goed met andere thermostaten overweg kunnen.
Tado thermostaat en Atag i28C ketel hebben niet echt een goede verstandhouding mijns inziens, maar dat ligt eerder aan de Atag ketel als je het mij vraagt, dus dat bevestigd een beetje wat je schrijft.

Ik zit te overwegen om via Home Assistant/HASS, https://github.com/kozmoz/atag-one-api en https://home-assistant.io/components/sensor.tado/ een Atag One en Tado aan elkaar te koppelen. Bediening dan geheel via Tado (App, Browser, Google Assistant, Geolocation) met zones via Tado slimme radiatorknoppen. Via de Tado Api is dan van alles uit te lezen. Aan de hand van parameters als huidige zone-temperatuur, gewenste zone-temperatuur/zone uitgeschakeld, buitentemperatuur, wel of geen zon, windrichting, windkracht, hoeveel zones vragen hoeveel warmte, etcetera wil ik dan de Atag One via Home Assistant aansturen.

Communicatie met de ketel verloopt dan via de Atag One en ik kan dan volgens mij veel zuiniger stoken en heb het comfort (en de gasverbruik-besparing) van zone-verwarming, Google Assistant, geolocation etecetera.

i28EC i36C i36EC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Daannn1987 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:33:

Is dit stralingswarmte uit de warmtewisselaar welke terug vloeit naar de retour?
Even ervan uitgaande standaard huis, standaard installatie.
Meestal heb je 2 retouren (voorzijde huis ,achterzijde huis) die met een T-stuk bij elkaar komen en zo de gemeenschappelijke retour naar de ketel vormen. Als een van die retouren een andere flow heeft dan kan er nog warm water inzitten die langzaam omhoog kruipt. Warm water wil immers naar boven. (ik hoop dan wel dat je ketel op zolder staat anders klopt dit verhaal niet :) )

Idee: kun je beide retouren meten, dan zie je soms ook bijzondere dingen.(en soms ook niet)
Nadraaitijd 8 minuten als test?

Toen ik zelf nog met de ketel stookte ook wel eens gehad maar dat was maar een paar graden.. hier wordt de retour rustig 20 graden warmer

**vanmorgen voor t eerst op vollast DT van ± 13-15 dus de max pompcapaciteit nog iets omlaag laten zetten door mn pa
Sensor iets verder wegzetten? Maar als je nadraaitijd 3 minuten is zou eigenlijk de warmte uit de wisselaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Bezig met beetje afstellen van de Intergas HRE-A, waar ik nog geen (goede) verklaring voor heb is dat na een stooksessie de retour temperatuur ver boven de aanvoer temperatuur uitkomt.

[afbeelding]
Grafana snapshot:

[...]
Da’s idd een apart patroon in het linkerdeel van je grafiek. Heb je tapcomfort aan staan? Tijdens de vroege ochtenduren stook je klaarblijkelijk in korte pulsen van maar 30-40 graden. Als de ketel na elk stooksessie de wisselaar weer op 60 graden brengt en die warmte straalt/stroomt uit naar je retour, zou dat deze grafiek kunnen verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmit
Waterkoker schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:59:
Hoe bepalen jullie op hoeveel graden de aanvoertemperatuur gezet kan worden? Is dit puur gevoelsmatig mbt hoe snel de ruimte warm wordt?
Bij mij idd ook gevoelsmatig bepaald. De afgelopen jaren op aan/uit mode gestookt (was zo door de installateur ingesteld) en ik had zelf het aanvoer setpoint teruggezet naar 50C. Da’s bij ons voldoende in het voorseizoen en naseizoen. De afgelopen jaren elke winter af en toe 1 a 2 graden erbij als ik merkte dat het wat slecht warm werd of als mijn vrouw ging klagen. Nooit hoger dan 55 nodig gehad, vorig jaar niet hoger dan 54.

Overigens heb ik recent geconstateert dat de aanvoerleiding wel 10 graden heter kan zijn dan de ketel aangeeft. Weet niet of dat vorige jaren ook zo was of dat dit komt door de verlaagde pompstand (heb ‘m nu op 2).

Ben wel benieuwd of ik de aanvoer of het min.vermogen de komende week nog hoger zal moeten zetten (nu 55C en 28%).

EDIT: Oeps, ik had de aanvoer al verhoogd naar 57C bedenk ik mij net. Dat zal er wel mee te maken hebben dat min.vermogen nu op 28% staat, tegenover 30% de afgelopen jaren, en de lagere pompstand. Eigenlijk ben ik de laatste weken vooral die twee aan het tunen (aanvoertemp en min.vermogen) zodat er geen overshoot plaatsvindt, maar dat het aanwarmen ook weer niet te lang duurt.

[ Voor 15% gewijzigd door Remmit op 25-02-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987

Seafarer schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:41:
[...]

Even ervan uitgaande standaard huis, standaard installatie.
Meestal heb je 2 retouren (voorzijde huis ,achterzijde huis) die met een T-stuk bij elkaar komen en zo de gemeenschappelijke retour naar de ketel vormen. Als een van die retouren een andere flow heeft dan kan er nog warm water inzitten die langzaam omhoog kruipt. Warm water wil immers naar boven. (ik hoop dan wel dat je ketel op zolder staat anders klopt dit verhaal niet :) )

Idee: kun je beide retouren meten, dan zie je soms ook bijzondere dingen.(en soms ook niet)

[...]

Nadraaitijd 8 minuten als test?

[...]

Sensor iets verder wegzetten? Maar als je nadraaitijd 3 minuten is zou eigenlijk de warmte uit de wisselaar moeten zijn.
Goed punt zal m'n vader eens vragen volgens mij zijn er idd 2 retouren (niet zo erg op gelet).
Ketel staat idd op zolder..

't rare is zelfs dat de Retour warmer wordt dan de aanvoer geweest is tijdens de stooksessie ervoor.. daarom dacht ik aan soort stralingswarmte.
Nadraaitijd kan nog naar 8 als test idd..

Sensor zit nu 50cm naar beneden als ik m'n pa mag geloven, dus nu even kijken hoe dit werkt..
Nadeel is dat hij heel rustig pruttelt momenteel dus heb het effect nog niet kunnen zien
Remmit schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:49:
[...]

Da’s idd een apart patroon in het linkerdeel van je grafiek. Heb je tapcomfort aan staan? Tijdens de vroege ochtenduren stook je klaarblijkelijk in korte pulsen van maar 30-40 graden. Als de ketel na elk stooksessie de wisselaar weer op 60 graden brengt en die warmte straalt/stroomt uit naar je retour, zou dat deze grafiek kunnen verklaren?
Tapcomfort staat uit.. Ouders passen nachtverlaging toe van 20,5 naar 15 snachts.. maar vannacht was het zo koud dat hij de woning rond 4:30 warmtevraag had @15 graden.

Bedankt alle voor het meedenken iig!

Hoe hij nu pruttelt:
https://snapshot.raintank...QzPqZA?refresh=1m&orgId=2

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 25-02-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:02:
[...]
Bij mij hangt het hele huis vol met jaga convectoren, behalve een radiator in de hal beneden en nog eentje in de badkamer op de eerste verdieping. De ketel hangt op de tweede verdieping. Daar zijn ook twee kamers, beide met een convector, en beide op slechts enkele meters van de ketel.

Het water kan idd erg snel door deze convectoren stromen en dus veel te heet retour gaan. Maar het afgiftevermogen is ook behoorlijk, dus ik heb ze allebei bijna helemaal dichtgedraaid (met de radiatorknop, hoe dat met de voetventielen moet wil ik nog eens uitzoeken/testen).

Gemeten met de IR heb ik ze niet (kan met de IR nauwelijks bij de leidingen komen door de indeling vd kamers) maar met de hand voelen de retouren lauwwarm aan ook bij lange stooksessie dus die temperatuur zit wel goed.

In de slaapkamers op 1 hoog staan ze zover dicht dat de retouren lauwkoud of zelfs koud aanvoelen. (Op 2 hoog staan ze wat verder open omdat daar onze werkplekken zijn, en om koudeval via de trapgaten te voorkomen want dat leidde tot slecht comfort in de woonkamer, zelfs met de woonkamerdeur dicht, doordat de hal zo koud werd).

Wel elk jaar even checken of er niet teveel stof ophoopt boven en onder het convectorelement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Daannn1987 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:17:

't rare is zelfs dat de Retour warmer wordt dan de aanvoer geweest is tijdens de stooksessie ervoor.. daarom dacht ik aan soort stralingswarmte.
Nadraaitijd kan nog naar 8 als test idd..
Hmmm, daar had ik overheen gekeken.

De opmerking van @Remmit klinkt wel heel aannemelijk.

Tap comfort uit op de thermostaat is ook uit op de ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:20

[afbeelding]
Grafana snapshot:

Bij mij is gebleken dat de plaats waar je de sensor plaatst, nogal wat uitmaakt. Ik bevestigde eerst mijn CV aanvoer sensor vlak bij de uitgang van de ketel en merkte dat de gemeten temperatuur lager was dan de ketel zelf aangaf; c.a. 5 graden. Bij verplaatsen naar ongeveer 30 cm van de uitgang bleek de temperatuur nagenoeg gelijk aan de temperatuur die de ketel aangaf.

Ik denk dat dit komt omdat je aan de buitenkant van de buis meet en er vlakbij de uitgang warmte weglekt naar de massa van de ketel. Na 30 cm is dit effect weg en is de buitenkant buis nagenoeg gelijk aan de watertemperatuur.

Ik weet niet hoe het bij je retour zit maar je moet meten op een plaats waarvan je er vrij zeker van bent dat de temperatuur bijna volledig door het water bepaald wordt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
cville schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:35:
[...]

Bij mij is gebleken dat de plaats waar je de sensor plaatst, nogal wat uitmaakt. Ik bevestigde eerst mijn CV aanvoer sensor vlak bij de uitgang van de ketel en merkte dat de gemeten temperatuur lager was dan de ketel zelf aangaf; c.a. 5 graden. Bij verplaatsen naar ongeveer 30 cm van de uitgang bleek de temperatuur nagenoeg gelijk aan de temperatuur die de ketel aangaf.

Ik denk dat dit komt omdat je aan de buitenkant van de buis meet en er vlakbij de uitgang warmte weglekt naar de massa van de ketel. Na 30 cm is dit effect weg en is de buitenkant buis nagenoeg gelijk aan de watertemperatuur.

Ik weet niet hoe het bij je retour zit maar je moet meten op een plaats waarvan je er vrij zeker van bent dat de temperatuur bijna volledig door het water bepaald wordt.
Ja hij is nu verplaatst en het ziet er veel beter uit nu! sensor is nu ook in de isolatie gezet. Hij gaat nu niet meer zo bizar in de -

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/ytzlfxhdd/Schermafbeelding_2018-02-25_om_13.37.11.png

Denk dat het opgelost is :) Thanks all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
bert pit schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:57:
Zit iedereen er nog "warmpjes bij"? Ik heb onlangs mijn laatste tweak aangebracht op de Remeha Calenta: een buitenvoeler.
[...]
Hier gaat het prima. Stukken minder gasverbruik de afgelopen dagen, maar dat komt door het zonnige weer en veel glas in de woonkamer op het zuiden 8)

Hoogste dagverbruiken in februari dit jaar waren 11,93; 11,52; 11,48 kuub op 9; 15; 19 feb.

De afgelopen drie dagen: 5,62; 7,29; 7,70 kuub.

EDIT: bij zonnig weer laat ik altijd de woonkamerdeur wijd open zodat deze gratis warmte ook naar de rest van het huis doorlekt. En zodat het hier geen sauna wordt... In de winter geen zon, dan woonkamerdeur dicht of hooguit een kier op katbreedte.

[ Voor 18% gewijzigd door Remmit op 25-02-2018 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
Remmit schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 00:52:
[...]

Graag drie dingen doen: 1) het netjes houden, dit soort reactie is niet nodig. 2) goed lezen voor u stekelig reageert. 3) lees mijn reactie direct voor deze.

4) excuses optioneel.

Ik wordt graag terecht gewezen als ik het mis heb, daar leer ik van. Maar dan wel graag met onderbouwde opmerkingen of suggesties. Ook lekker opbouwend dat jullie elkaars berichtjes zitten te plussen.

Welterusten.
Laten we even het verhaal opnieuw/anders bekijken...

We zijn tweakers, voor mij is het zo dat realiteit werkt als de wal die het schip keert... wat ik bij jou zag is de wens om het manual te volgen en de resultaat verwachten dat semantish correct is...
Handleidingen en werkelijkheid zouden in een ideale wereld niet ver van elkaar moeten zijn maar...

Mijn excuses heb je, ik was zeker niet bezig stekelig te reageren, lollig?

Tot slot, ik heb heel vaak RTFM geroepen maar jammer genoeg bijna net zo vaak de mensen die the FM moesten volgen/bijhouden verteld wat ik van ze vond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Remmit Je geeft aan dat je je radiatoren flink hebt zitten knijpen waardoor je retour amper warm wordt. Ik vermoed dat het gedrag van je ketel daaruit komt.

Als ik mijn CV in de ochtend op laat stoken is het water in het systeem <18 graden. Thermostaat vraagt dan 55, maar ketel laat heel langzaam de temperatuur oplopen en gaat ook niet max vermogen stoken. Is deels stappenmodulatie, maar die retoursensor zit er niet voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Remmit schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:49:
[...]

Het was tapcomfort...... Het probleem was niet zichtbaar omdat er met hogere temperaturen werd gestookt.. maar later op de avond kwam 't weer naar boven.

M'n pa had mij niets verteld maar gewoon weer tapcomfort aangezet..
Busted :+

Wel raar overigens dat tapcomfort water richting de retour spuugt? Of zal het stralingswarmte zijn

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 26-02-2018 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
Heb sinds gister middag even mijn cv ketel niet getuned voor de zuinigheid maar voor de aankomende kou. Voor de zekerheid maar even hoger gezet zodat het sneller warm is in huis.

Oude situatie:

Bouwjaar: 1945
Hoekhuis
Opties: Overal kunststof kozijnen met normaal Dubbelglas, Rolluiken.
Isolatie: Geen dakisolatie, geen spouwmuur isolatie, geen vloer isolatie
Totaal huis: 10 verwarmingen.

CV ketel: Intergas HRE 36/30 (2012).
CV instellingen:
CV temp: 60 graden.
minimaal stook temperatuur: 40graden (onder de temp negeren).
CV vermogen: 30% (9,6KW)
pompstand: 1 (laagste stand) al mijn verwarmingen worden netjes warm)

Nachtverlaging: 15 graden

Thermostaat: Honeywell Chronotherm Touch Modulation TH8210M1003

Jaarverbruik van Gas: 1750 M3

=====================================================================

Nieuwe sutuatie: (sinds gister middag i.v.m. aankomdende kou deze week).

Heb alleen het totaal CV vermogen verhoogd van 30% naar 50% (15,9KW).

Vanochtend 6:00 merkbaar het huis aangenamer warm. Was inmiddels 19 graden maar voelde aangenaam. Ten opzichte van de oude instelling. Dan was het 1 graad kouder en voelde ook echt koud aan. Daarom dat ik voor deze aankomende week even de CV vermogen van 30% naar 50% heb gezet. Ben benieuwd of dit meer gas gaat verbruiken.

Denk persoonlijk dat het wel zou meevallen. Wat me meteen opviel op de Honeywell thermostaat was dat nu met 50 graden gestookt werd i.p.v. 42 graden. Denk dat dit komt omdat ik de CV ketel meer vermogen heb gegeven. Ik zal het deze week goed in de gaten houden ben erg benieuwd. Wat leuk was om te zien vanochtend was dat uit mijn schoorsteen een heel rustig klein wolkje komt. Terwijl de rest van mijn straat
stoomboten staan te looien. ;)

ps: Kan iemand mij toevallig vertellen wat optie 5. op mijn Intergas HRE 36/30 kan zijn. In mijn handleiding
staat namelijk niks over deze optie. In het monteurs menu staan bij optie 5. 90 ingesteld. Weet totaal
niet wat deze funtie betekend. In de handleiding staat deze optie niet eens beschreven.

[ Voor 12% gewijzigd door Dolbyadt op 26-02-2018 10:14 . Reden: een vraagje toegevoegd. ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Dolbyadt is het een idee een keer een isense aan te schaffen ? daarmee kan je veel van je dingen die je nu gedaan hebt gewoon direct muteren zoals de min en max temp.

ik stook nog steeds 50 / 30 maar mocht het niet aangenaam worden is in 5 tellen die 50 > 55 gezet

handmatig vermogen beperken zie ik het nut niet van in bij een modulerende ketel zolang de retour < 55 graden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
@Daannn1987 fijn dat je nu toch een verklaring hebt. Pa op de vingers getikt? (Heeft hij dat tapcomfort echt nodig?)

@Dolbyadt heb je het max.toerental (param.3) of het min.toerental (param.c) van 30% naar 50% gezet? En waar staat de andere parameter op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Remmit schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:29:
@Daannn1987 fijn dat je nu toch een verklaring hebt. Pa op de vingers getikt? (Heeft hij dat tapcomfort echt nodig?)

@Dolbyadt heb je het max.toerental (param.3) of het min.toerental (param.c) van 30% naar 50% gezet? En waar staat de andere parameter op?
Haha het zat iets complexer;
Buurman van pa werkt als cv onderhoudsmonteur was even langsgekomen om te kijken hoe het was gegaan. Hij had gezegd je kunt de ECO modus van tapcomfort wel aanzetten die gaat zichzelf inleren.. dat had hij dus gedaan..

Toch bijzonder, snap nog steeds niet waarom de retour hierdoor zo warm wordt met tapcomfort?
Voor nu staat het uit.. maar heb mn pa verteld het maar aan te kijken

Met dezelfde buurman had ik sowieso al een discussie over het modulatiebereik van de intergas t.o.v. ATAG :*) .. waarbij de laaglast van intergas m.i. te hoog is en hij vond dat dat niet aan de orde was in een woning zoals bij mijn ouders.
:9

Nu ik het monitor ben ik het nog meer met mijzelf eens.. de intergas kan niet genoeg terug moduleren :+

Toch had hij met intergas veruit de minste storingen en daar kan ik dan wel weer in komen en daar heeft alleen hij de praktijk ervaringen.

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 26-02-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
@DeltaT ik begrijp je houding over realiteit tegenover de theorie/handleiding. Echter hadden jij en @Simple mind iets te snel over mijn verhaal heen gelezen denk ik want nergens beweerde ik dat ik het max.vermogen laag had ingesteld en mijn letterlijke quotes uit de handleiding werden tegengesproken (terwijl ik al waarschuwde met “De naamgeving is wat verwarrend”. Maar excuses geaccepteerd en laten we het op lollig houden.

@_JGC_ dank voor deze suggestie. Is wel iets waar ik aan had gedacht, echter heb ik voordat ik hier begon te posten heel wat sites en fora afgezocht en op verschillende plekken werd stellig beweerd dat deze Intergas alleen moduleert op aanvoertemp vs setpointtemp. Bij het testprogramma op max ingesteld vermogen was het iig geen beperking dat de retour aan het begin wat kouder is, de aanvoer werd echt enorm snel warm. Daarnaast heb ik contact gehad met de technische dienst van Intergas zelf en volgens hen was er niets mis met mijn instellingen, maar toen ik over het altijd op laaglast draaien vertelde was dat volgens hen vermoedelijk door een defect in de branderautomaat.

Echter daar houdt de hulp op, ik werd verwezen naar de installateur. De installateur echter verwijst weer naar de partij die het onderhoud doet. En die komt later deze week een ketel apk doen en dan ga ik dit voorleggen.

EDIT:
Momenteel is mijn deltaT ongeveer 20C wanneer de ketel al een tijd draait en de retour op zijn heetst is. Tijdens het aanwarmen zelf heb ik daar niet zo’n goed beeld op, maar het zou zomaar kunnen dat de ketel probeert het verschil niet veel groter te laten worden. Ik zal er eens specifiek op letten. Tunen jullie op deltaT bij aanwarmen of bij warmhouden? Vanwege de convectoren kan warmhouden echter alleen met 50 graden of meer, dus mijn retour zou nog nauwelijks in het optimale condensatiebereik zitten als ik meer doorstroming creëer.

Overigens staan de twee grootste convectoren in mijn woonkamer volledig opengedraaid, met maar een kleine deltaT (deze hebben veel afgiftecapaciteit en staan ook op de belangrijkste plek). Wanneer ik 1 van de overige convectoren of 1 van de twee radiatoren te ver opendraai, dan staat binnen no time de ketel te pendelen omdat de retour te heet wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door Remmit op 26-02-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Daannn1987 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:35:
[...]
Toch bijzonder, snap nog steeds niet waarom de retour hierdoor zo warm wordt met tapcomfort?
Voor nu staat het uit.. maar heb mn pa verteld het maar aan te kijken
[...]
Nu ik het monitor ben ik het nog meer met mijzelf eens.. de intergas kan niet genoeg terug moduleren :+
[...]
Uiteindelijk is het toch een open circuit? Er gaat m.i. geen klep dicht in het CV-circuit als de ketel uitschakelt. Dus het kan zomaar dat het metaal van de leiding en het water in diezelfde leiding de warmte een stukje de ketel uit geleiden.

De HRE draait standaard op minimaal 30%. Elders is er al veel over geschreven en gediscussieerd of je dit veilig lager kunt instellen. Gezien de ketel wordt afgesteld op WW laaglast en die is 25%, zou het geen probleem moeten zijn om CV minimum ook naar 25% te zetten. Dit heb ik ook met Intergas besproken en zij zeiden dat dit kon. Ik heb het een tijdje op 25% gehad (wel eerste tijd goed gelet op goed ontsteken en goed branden, zonder rare bijgeluiden). Echter nu zit ik op 28% om redelijk te kunnen aanwarmen (gezien mijn ketel dus behalve bij het starten alleen maar op minimum draait).

Sterker nog, met pompstand 1 ging 30% helemaal niet goed tijdens het milde winterweer, de ketel ging steeds pendelen omdat de aanvoertemp te snel opliep. Met 25% liep hij heel stabiel. Inmiddels pompstand 2 omdat zo toch de convectoren net iets sneller hun warmte krijgen.

Misschien heb je iets aan deze info om het bij je vader nog net even verder te tweaken (maar wees graag voorzichtig).

Bizar eigenlijk idd hoe oversized deze ketel is. Hij maakt en houdt hier bij het huidige koude weer een groot vrijstaand huis warm op slechts 28% van z’n vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Remmit schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:25:
[...]

Uiteindelijk is het toch een open circuit? Er gaat m.i. geen klep dicht in het CV-circuit als de ketel uitschakelt. Dus het kan zomaar dat het metaal van de leiding en het water in diezelfde leiding de warmte een stukje de ketel uit geleiden.

De HRE draait standaard op minimaal 30%. Elders is er al veel over geschreven en gediscussieerd of je dit veilig lager kunt instellen. Gezien de ketel wordt afgesteld op WW laaglast en die is 25%, zou het geen probleem moeten zijn om CV minimum ook naar 25% te zetten. Dit heb ik ook met Intergas besproken en zij zeiden dat dit kon. Ik heb het een tijdje op 25% gehad (wel eerste tijd goed gelet op goed ontsteken en goed branden, zonder rare bijgeluiden). Echter nu zit ik op 28% om redelijk te kunnen aanwarmen (gezien mijn ketel dus behalve bij het starten alleen maar op minimum draait).

Sterker nog, met pompstand 1 ging 30% helemaal niet goed tijdens het milde winterweer, de ketel ging steeds pendelen omdat de aanvoertemp te snel opliep. Met 25% liep hij heel stabiel. Inmiddels pompstand 2 omdat zo toch de convectoren net iets sneller hun warmte krijgen.

Misschien heb je iets aan deze info om het bij je vader nog net even verder te tweaken (maar wees graag voorzichtig).

Bizar eigenlijk idd hoe oversized deze ketel is. Hij maakt en houdt hier bij het huidige koude weer een groot vrijstaand huis warm op slechts 28% van z’n vermogen...
Klopt zit geen 3wegklep in een intergas. Sensor zit geloof ik nu ±40 cm onder de ketel.. snappen doe ik t nog niet maar ik ga er in mijn onderbewustzijn vast over nadenken :+

Minimale waarde van de 28/24 mag naar 25% aldus de handleiding en daar staat hij nu ook op.
Zolang hij maar goed start @ 50% zou dit goed moeten zijn. Daarnaast is de rookgasafvoer nog geen 1meter dus zou geen issues moeten geven.

Jij hebt geen modulerende pomp? Gezien je over pompstanden praat? Dus de HRE zonder a-tje.
Alle ketels in NL zijn oversized, en dat komt puur omdat men gewend is aan comfort en een goede straal on demand onder de douche ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:44
Remmit schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:54:

Overigens staan de twee grootste convectoren in mijn woonkamer volledig opengedraaid, met maar een kleine deltaT (deze hebben veel afgiftecapaciteit en staan ook op de belangrijkste plek). Wanneer ik 1 van de overige convectoren of 1 van de twee radiatoren te ver opendraai, dan staat binnen no time de ketel te pendelen omdat de retour te heet wordt.
Als de retour te heet wordt als je meer radiatoren openzet, dan klopt er het eea hydraulisch niet. Het lijkt erop dat er dan nog nauwelijks warm water naar je grote convectoren gaat op het moment dat er een ander opengaat.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Daannn1987 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:55:
[...]

Klopt zit geen 3wegklep in een intergas. Sensor zit geloof ik nu ±40 cm onder de ketel.. snappen doe ik t nog niet maar ik ga er in mijn onderbewustzijn vast over nadenken :+

Minimale waarde van de 28/24 mag naar 25% aldus de handleiding en daar staat hij nu ook op.
Zolang hij maar goed start @ 50% zou dit goed moeten zijn. Daarnaast is de rookgasafvoer nog geen 1meter dus zou geen issues moeten geven.

Jij hebt geen modulerende pomp? Gezien je over pompstanden praat? Dus de HRE zonder a-tje.
Alle ketels in NL zijn oversized, en dat komt puur omdat men gewend is aan comfort en een goede straal on demand onder de douche ;)
Volgens mij heb ik dit probleem ook gehad bij mijn Hreco24 met een DS18b20 op de retour, ik heb hem toen ook een stuk lager geplaats en vreemde waardes waren weg.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
Heeft iemand wellicht inzicht (bijvoorbeeld via slimme meter, welke bij mij pas over 18 maanden gratis geplaatst wordt) wat nou zuiniger op temperatuur houden is in een klein appartementje met convectoren? Af en toe met 50*C aanvoertemperatuur, langzaam langdurig pruttelen op 30*C of nog iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@Dolbyadt optie 5.

Max. instelwaarde aanvoertemperatuur via bedoeningspaneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
klump4u schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:09:
[...]

Volgens mij heb ik dit probleem ook gehad bij mijn Hreco24 met een DS18b20 op de retour, ik heb hem toen ook een stuk lager geplaats en vreemde waardes waren weg.
Hij zit al behoorlijk laag.. lager kan eigenlijk niet. Maar het is nu wel duidelijk dat het optreed bij het aanzetten van tapcomfort...
Wat mij nog meer bevreemd omtrent tapcomfort is dat hij het vaatje elke 16 minuten warm houd lijkt wel
19:18 en 19:34 zie je een klein dipje (@ tijdstip van de blauwe lijn is tapcomfort aangezet)
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/3m14crbz5/Schermafbeelding_2018-02-26_om_19.39.47.png

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 26-02-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 08:24
Zojuist eens even bekeken wat ik afgelopen weekend heb gestookt.

Situatie: 2/1 kap uit 2005
Ketel: awb 2hr thermomaster ketel uit 2003
Woonoppervlakte 52m2

Ik heb in mijn huis op dit moment 3 t22 radiatoren staan.

55/ 65 graden als instelling op de ketel.

Merk toch dat dit iets te krap is. Ik heb de tado vanmiddag om 16:30 aan gedaan naar 21 graden. Nu is hij nog maar op 20.3.

Toch maar even wat instellingen aanpassen op de ketel.

Gasverbruik zaterdag en zondag: 8.44 en 7.91.

Is dat een beetje normaal ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seafarer schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:41:
[...]

Waarom jaga's? Aanschaf prijs is hoog. En als er twee of drie man achter elkaar douchen met een kombi ketel wordt het koud. Want de Jaga's hebben geen massa. (Een grootte Twin heeft tenminste nog een beetje lamel :) )
Twee T22 radiatoren kunnen nog even na stralen.

[...]

Ja hoor gaat prima.
Hier hangt een Jaga Briza met eclipse afsluiter ervoor (geen thermostaat kop erop) geeft bijna altijd 50in en 30 uit.
In de convector put een T16 2400 mm lang. geknepen met een kogel kraan. 50/35

Volgens mij verkoopt jaga ook voor instelbare ventielen.
Ik wil Jaga's om langzaam aan naar LT verwarming te gaan. Of is er een goede reden dit (nog) niet te doen? :)
Het uiteindelijke doel is gasloos, maar dat zal nog wel wat jaartjes duren.
Remmit schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:22:
[...]

Bij mij hangt het hele huis vol met jaga convectoren, behalve een radiator in de hal beneden en nog eentje in de badkamer op de eerste verdieping. De ketel hangt op de tweede verdieping. Daar zijn ook twee kamers, beide met een convector, en beide op slechts enkele meters van de ketel.

Het water kan idd erg snel door deze convectoren stromen en dus veel te heet retour gaan. Maar het afgiftevermogen is ook behoorlijk, dus ik heb ze allebei bijna helemaal dichtgedraaid (met de radiatorknop, hoe dat met de voetventielen moet wil ik nog eens uitzoeken/testen).

Gemeten met de IR heb ik ze niet (kan met de IR nauwelijks bij de leidingen komen door de indeling vd kamers) maar met de hand voelen de retouren lauwwarm aan ook bij lange stooksessie dus die temperatuur zit wel goed.

In de slaapkamers op 1 hoog staan ze zover dicht dat de retouren lauwkoud of zelfs koud aanvoelen. (Op 2 hoog staan ze wat verder open omdat daar onze werkplekken zijn, en om koudeval via de trapgaten te voorkomen want dat leidde tot slecht comfort in de woonkamer, zelfs met de woonkamerdeur dicht, doordat de hal zo koud werd).

Wel elk jaar even checken of er niet teveel stof ophoopt boven en onder het convectorelement.
Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:54:
[...]

Ik wil Jaga's om langzaam aan naar LT verwarming te gaan. Of is er een goede reden dit (nog) niet te doen? :)
Het uiteindelijke doel is gasloos, maar dat zal nog wel wat jaartjes duren.
.
Dat is dus de achtergrond. Altijd moeilijk om ver vooruit te kijken.(Alhoewel het kabinet krijgt steeds meer haast :) )
Neem dan gelijk de Twin versie. Dat is echt LTV.

Of redelijk nieuwe T-33 van marktplaats. En van het prijs verschil extra isoleren.
Keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Possible schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:04:

Woonoppervlakte 52m2

Merk toch dat dit iets te krap is. Ik heb de tado vanmiddag om 16:30 aan gedaan naar 21 graden. Nu is hij nog maar op 20.3.

Woonoppervlakte 52m2? Totaal?
Hoeveel m3?
Heb je de NO kant van de 2/1 kap aan het end van de rij op de hoge dijk/duin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Woonoppervlakte 52m2

Hier een hoekhuis uit 1953 met dubbelgls en 6cm spoumuurisolatie, woonoppervlakte ongeveer 50m2 begane grond.
Zat, 8m3 zon, 7,5m3 en nu 8m3, wel op 20 graden en max aanvoer van 50 graden, ook met radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZcQ3bCXGCEWYmzzAHj6B4GTo/medium.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door klump4u op 26-02-2018 21:13 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@DeltaT

Nee gaat allen om de woonkamer.

Woonkamer is 10,62 x 5,20 (U vorm)

Woonkamer ligt op het Oosten. Keuken op het Zuid/Westen.

Totaal 143,6 m3 ongeveer.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Is niet te zeggen als je niet aangeeft van hoe laat tot hoe laat de verwarming op 21 heeft gestaan :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Microkid schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:14:
[...]

Is niet te zeggen als je niet aangeeft van hoe laat tot hoe laat de verwarming op 21 heeft gestaan :)
Sorry.. 2 kids... dus ik gok vroeg... :X vanaf 7:30 - 22:00 ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Daannn1987 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:40:
[...]

Hij zit al behoorlijk laag.. lager kan eigenlijk niet. Maar het is nu wel duidelijk dat het optreed bij het aanzetten van tapcomfort...
Wat mij nog meer bevreemd omtrent tapcomfort is dat hij het vaatje elke 16 minuten warm houd lijkt wel
19:18 en 19:34 zie je een klein dipje (@ tijdstip van de blauwe lijn is tapcomfort aangezet)
[afbeelding]
Zit er wel een vaatje in? Volgens mij wordt gewoon de warmtewisselaar warm gehouden waar het water inzit en dat straalt uit naar de CV leiding(vermoed ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
klump4u schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:22:
[...]

Zit er wel een vaatje in? Volgens mij wordt gewoon de warmtewisselaar warm gehouden waar het water inzit en dat straalt uit naar de CV leiding(vermoed ik)
Dat klinkt plausibel;

Het toestel zal zich aanpassen aan het gebruikspatroon van het warm tapwater. Hierdoor zal de warmtewisselaar alleen op temperatuur gebracht worden in.

Maar de pomp zit op de retour en je zou verwachten dat dit de straling weer beperkt, en tussen de aanvoer zit niets..
Naja ik leg mij er bij neer.. het heeft hier wel iets mee te maken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
klump4u schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:22:
[...]

Het zijn eigenlijk twee warmtewisselaars tegen elkaar aangebouwd.
Dus wil je het water warm houden dan moet je de warmtewisselaar en het cv water wat daarin zit ook op 60 of 65 graden houden.
En dat gaat doorstralen.

Dus je zit helemaal goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54

Woonoppervlakte 52m2

Ik zit voor 45 m2 met de huidige temperaturen op 6 á 7 kuub woonkamer op 20 graden. Cv temperatuur staat op 70. Is die 65 graden niet wat te laag? Radiatorcapaciteit zakt snel onder 70 graden is mijn ervaring.

Is een nog lagere pompstand mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Possible schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:16:
[...]

Sorry.. 2 kids... dus ik gok vroeg... :X vanaf 7:30 - 22:00 ongeveer.
Ik zat zondag met 49m2 van 09:00 tot iets van 23:00 op 3.7m3. Temp op 20.5. Dan lijkt jouw 8 kuub voor 52m2 aardig veel.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Microkid schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:03:
[...]

Ik zat zondag met 49m2 van 09:00 tot iets van 23:00 op 3.7m3. Temp op 20.5. Dan lijkt jouw 8 kuub voor 52m2 aardig veel.
Heb je vloerverwarming? 3.7 kuub is wel erg weinig zeg. Doe je goed! Mijn huis komt uit 2005. Je zou zeggen dat de isolatie goed is.

Ik zit nu al op 7.33 m3 :X is om 16:30 aan gedaan. Stond op 17.5 en heeft de hele ochtend/middag al 3 kuub verbruikt.

Toch raar dan dat ik zoveel verbruik. Ik zal de ketel toch maar eens verhogen m.b.t de temp. Van 17.5 naar 21.5 heeft hij 3.5 uur over gedaan....

[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 26-02-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Possible schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:08:
[...]
Heb je vloerverwarming? 3.7 kuub is wel erg weinig zeg. Doe je goed! Mijn huis komt uit 2005. Je zou zeggen dat de isolatie goed is.
Nope, gewoon radiator. Maar het hele zaakje is wel optimaal getuned :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Microkid schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:03:
[...]

105m2 op zondag (met douchen ) 8m3
edit: 1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Possible schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:08:
[...]

Ik zit nu al op 7.33 m3 :X is om 16:30 aan gedaan. Stond op 17.5 en heeft de hele ochtend/middag al 3 kuub verbruikt.

Toch raar dan dat ik zoveel verbruik. Ik zal de ketel toch maar eens verhogen m.b.t de temp. Van 17.5 naar 21.5 heeft hij 3.5 uur over gedaan....
Waterzijdige inregling is okay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Seafarer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:19:
[...]

105m2 op zondag (met douchen ) 8m3
Zondag 8,5kw + 0,42m3 voor douchen :+
140m2

Ook een 2 onder 1 kap, uit 2002 met WTW-d ventilatie.
Beneden ook een U @ 11m x 5,5m

[ Voor 18% gewijzigd door Daannn1987 op 26-02-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Microkid schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:12:
[...]

Nope, gewoon radiator. Maar het hele zaakje is wel optimaal getuned :)
die plaat stalen zijn nog niet zo slecht.
Hier in de gang 1976. Delta T 35 tot 40. en de hele gang is lekker.
Aanvoer gemiddeld 55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Daannn1987 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:27:
[...]

Zondag 8,5kw + 0,42m3 voor douchen :+
140m2

Ook een 2 onder 1 kap, uit 2002 met WTW-d ventilatie.
Beneden ook een U @ 11m x 5,5m
Dat scheelt veel. In gas termen heb ik er 8 nodig en jij net geen 1,5. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Seafarer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:37:
[...]

Dat scheelt veel. In gas termen heb ik er 8 nodig en jij net geen 1,5. 7(8)7
Hmm die 1,5 snap ik niet? :)

Ik heb hier 8,5kw verbruikt met de lucht water warmtepomp om de woning warm te houden (stook 24/7 @ 21 graden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Daannn1987 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:40:
[...]

Hmm die 1,5 snap ik niet? :)

Ik heb hier 8,5kw verbruikt met de lucht water warmtepomp om de woning warm te houden (stook 24/7 @ 21 graden)
8,5 kw is ongeveer 1 kuub gas + dat beetje douchen= 1,5 kuub gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Seafarer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:42:
[...]

8,5 kw is ongeveer 1 kuub gas + dat beetje douchen= 1,5 kuub gas
Oh zo :+

Maar ik stook met deze buiten temperaturen met een cop 3 a 4.. m.a.w. ik haal uit 1kw stroom tussen de 3 a 4 kw warmte (bij hogere temperaturen wat beter)
Vandaar dat ik de vergelijking niet snapte ;)

Bij een elektrisch kacheltje (COP1) had hij zeker opgegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Seafarer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:24:
[...]

Waterzijdige inregling is okay?
Dat zou ik even moeten bekijken. Als ik het hier zo lees dan valt er inderdaad nog veel te tweaken.

Overigens heb ik best een oude ketel uit 2003.. Helaas kan ik daar niet veel aan doen (geen handmatige instellingen) Maar meer voorgeprogrammeerde programma's die je actief kan zetten.

Pagina: 1 ... 84 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.