Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.786 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:29
Possible schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:08:
[...]

Dat zou ik even moeten bekijken. Als ik het hier zo lees dan valt er inderdaad nog veel te tweaken.

Overigens heb ik best een oude ketel uit 2003.. Helaas kan ik daar niet veel aan doen (geen handmatige instellingen) Maar meer voorgeprogrammeerde programma's die je actief kan zetten.
Och. Nefit ecomline 21 jaar oud. Instelmogelijkheden 0,0.
Maar als het waterzijdig ingeregeld is gaat het helemaal als een speer.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20
@Seafarer Wat bedoel je precies met waterzijdig ingeregeld? Aantal bar ? Of instellingen van de radiatoren /

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Possible schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:20:
@Seafarer Wat bedoel je precies met waterzijdig ingeregeld? Aantal bar ? Of instellingen van de radiatoren /
Mag ik je aanraden de openings post door te nemen.

Daar staat alles uitgelegd.

Met ketelinstellingen krijg je in sommige installaties niet veel voor elkaar. Met inregelen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
@Possible Lees de topicstart eens, dan gaat er een wereld voor je open ;)
Dat je aangeeft niet te weten wat het betekent geeft al aan dat er besparing mogelijk is :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24
En dat er besparing mogelijk is mij wel duidelijk.
Na nodige proberen in het begin met waterzijdig inregelen, aanvoer naar 65graden en vervolgens de pompsnelheid drastisch naar beneden zetten haal ik de nu volgende besparingen:

Besparing vanaf 1 januari
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2hn5kkg.jpg

Besparing vanaf 1 februari
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/34hanwy.png

Zonder dit topic had ik dit nooit geweten en de besparing gerealiseerd :Y) _/-\o_

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gecko123 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:45:
[...]

Is die 65 graden niet wat te laag? Radiatorcapaciteit zakt snel onder 70 graden is mijn ervaring.
Kom hier niet boven de 60 met de huidige temperaturen. Geen centje pijn. Ligt er maal helemaal hoeveel afgiftevermogen je hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:37:
[...]

Kom hier niet boven de 60 met de huidige temperaturen. Geen centje pijn. Ligt er maal helemaal hoeveel afgiftevermogen je hebt hangen.
:9 zelfde hier zelfs opstoken met max 55 - 60 niks aan het handje.

en op temp houden met 45 (harde ondergrens)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cactusman schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:39:
[...]

:9 zelfde hier zelfs opstoken met max 55 - 60 niks aan het handje.

en op temp houden met 45 (harde ondergrens)
Precies. En ik stook nu zelfs boven want anders vinden het kinderen studeren toch wel erg chilly.

Wat wel erg fijn stookt hier. Hele nacht op 18,5 staan. Overdag op 19 om 16.30 uur naar 20 graden en om 19.00 uur naar 20,5 . Ik hoef dus ook nooit enorme koudedippen te overbruggen en houdt meubels en muren op temperatuur. Zeker mensen die een slecht geisoleerd huis hebben adviseer echt de temperatuur binnen niet naar 15 graden te laten droppen want dan stook je je wezenloos om de boel weer op te warmen.

Maar de serre doet hier nu ook al goed werk. 20 graden in de woonkamer zonder CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
[...]

Het is slechts een suggestie voor het oplossen van het probleem. Ten slotte krijg je bij een te lage temperatuur het simpelweg niet voldoende snel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
[...]

Gisteren stond om 7:30 de thermostaat nog op 17,5 graden, was bezig met opstoken naar 18. Ding mag om 6:00 beginnen, doel is 18 graden om 7 uur.
Heb de aanvoertemperatuur verhoogd van 55 graden naar 57 graden. Vanmorgen was het om 7:15 gewoon 18 graden. Vannacht hadden we hier -7.

Heerlijk zo'n oud huis met radiatoren die zijn berekend op situatie begin jaren 80. Bak isolatie ertegenaan en je aanvoer kan zelfs bij -10 naar 60 graden. Hoef je bij een nieuwbouwhuis niet te proberen, bij schoonfamilie stond zondag de ketel de hele dag te pendelen om het naar 21 graden te krijgen. Ketel kan z'n warmte niet kwijt in 3 kleine lullige radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
yonexfreak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 09:02:
En dat er besparing mogelijk is mij wel duidelijk.
Na nodige proberen in het begin met waterzijdig inregelen, aanvoer naar 65graden en vervolgens de pompsnelheid drastisch naar beneden zetten haal ik de nu volgende besparingen:

Besparing vanaf 1 januari
[afbeelding]

Besparing vanaf 1 februari
[afbeelding]

Zonder dit topic had ik dit nooit geweten en de besparing gerealiseerd :Y) _/-\o_
Mooie besparing!

Ook ik heb het nodige gedaan om een besparing te realiseren met tips uit dit topic.

Maatregelen die ik heb genomen:
- De boel waterzijdig ingeregeld wat resulteerde in een zo laag mogelijke retourtemperatuur (o.a. pompsnelheid van 3 naar 1 gezet)
- CV leidingen op zolder geïsoleerd. Minder verliezen via de leiding.
- Thermostaat aangeschaft met OpenTherm en Geofencing (tado)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/vpalqp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cxdixf.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
_JGC_ schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:22:
[...]

Gisteren stond om 7:30 de thermostaat nog op 17,5 graden, was bezig met opstoken naar 18. Ding mag om 6:00 beginnen, doel is 18 graden om 7 uur.
Heb de aanvoertemperatuur verhoogd van 55 graden naar 57 graden. Vanmorgen was het om 7:15 gewoon 18 graden. Vannacht hadden we hier -7.

Heerlijk zo'n oud huis met radiatoren die zijn berekend op situatie begin jaren 80. Bak isolatie ertegenaan en je aanvoer kan zelfs bij -10 naar 60 graden. Hoef je bij een nieuwbouwhuis niet te proberen, bij schoonfamilie stond zondag de ketel de hele dag te pendelen om het naar 21 graden te krijgen. Ketel kan z'n warmte niet kwijt in 3 kleine lullige radiatoren.
Zie 't bij mijn ouders ook inderdaad... jaren 80 woning erg veel nageisoleerd en overal dubbel glas.
Radiatoren zijn inmiddels van het type 22 echt enorme lellen.. (2x 500x2800 en een 600x1200)

Ze passen nachtverlaging toe naar 15 graden en smorgens blaft hij hem in 45 minuten naar 20,5.
En dat met een aanvoer temperatuur van 60 inmiddels..

Hoef ik met mijn warmtepompje icm vloerverwarming niet te doen :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:00
@DeltaT Als ik het goed begrijp betekend het dat ik via de Thermostaat dan maximaal 90 graden kan instellen? Helaas kan ik op mijn Honeywell touch geen aanvoertemperatuur instellen/aanpassen. Kan het aleen zien met welke temperatuur hij maximaal vraagt en met welke temperatuur de cv ketel nu draait.

Ps: Bedankt voor je antwoord.
DeltaT schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:00:
@Dolbyadt optie 5.

Max. instelwaarde aanvoertemperatuur via bedoeningspaneel

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Remmit Ik heb alleen param 3 C instelling veranderd maximaal vermogen cv ketel %. Ik verander alleen
veilig instellingen. Ik zal nooit instellingen veranderen die mogelijk gevaar problemen kunnen veroorzaken zoals bijvoorbeeld: Start toerental, ontsteking percentages aanpassen enzo. De enige dingen die ik heb
veranderd aangepast zijn. maximaal stook temperaturen, nadraai tijdpomp, pomp snelheid, Tap functie uit.
Remmit schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:29:
@Daannn1987 fijn dat je nu toch een verklaring hebt. Pa op de vingers getikt? (Heeft hij dat tapcomfort echt nodig?)

@Dolbyadt heb je het max.toerental (param.3) of het min.toerental (param.c) van 30% naar 50% gezet? En waar staat de andere parameter op?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Ray Zoals je kan zien heb ik de cv ketel op maximaal 60graden staan om te stoken. Maar mijn ketel kwam met de 30% instelling niet boven de 42graden uit. Nu ik mijn cv ketel het vermogen naar 50% heb gezet stook mijn cv ketel tijdens koude start ochtend met 50graden tot nu toe maximaal. Dus ik heb eigenlijk het zelfde als jouw qua stooklijn temperatuur. Maar ik zal zeker geen delta hebben van 30 zoals jij hebt.
Ray schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:04:
@Dolbyadt is het een idee een keer een isense aan te schaffen ? daarmee kan je veel van je dingen die je nu gedaan hebt gewoon direct muteren zoals de min en max temp.

ik stook nog steeds 50 / 30 maar mocht het niet aangenaam worden is in 5 tellen die 50 > 55 gezet

handmatig vermogen beperken zie ik het nut niet van in bij een modulerende ketel zolang de retour < 55 graden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Dolbyadt schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:57:
@Ray Zoals je kan zien heb ik de cv ketel op maximaal 60graden staan om te stoken. Maar mijn ketel kwam met de 30% instelling niet boven de 42graden uit. Nu ik mijn cv ketel het vermogen naar 50% heb gezet stook mijn cv ketel tijdens koude start ochtend met 50graden tot nu toe maximaal. Dus ik heb eigenlijk het zelfde als jouw qua stooklijn temperatuur. Maar ik zal zeker geen delta hebben van 30 zoals jij hebt.

[...]
wellicht dat deel niet goed gezien...

maar waarom beperk je en vermogen en temperatuur ? zoals je nu gezien hebt kan dat elkaar dus onderling 'bijten' ?

mijn DT is overigens rond de 20 graden en loopt heel langzaam terug naar 15. Dat is voornamelijk omdat de vloer met een DT van 12 a 13 begint en langzaam naar 7 gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Ray Omdat ik niet wil dat de CV ketel op vol vermogen gaat knallen zoals bij de rest van mijn straat. Ik probeer zo zuinig als mogelijk te stoken met redelijk comfort. En niet zoals bij de rest van mijn straat waar je stoomboten ziet vanuit de daken. Ik heb toevallig vorige week met mijn buren gehad over wat hun verbruik is per jaar. En dan ben ik blij met het resultaat wat ik op dit moment heb. Mijn gas verbruik is namelijk 1750 m3 hoekhuis gezin met 5 personen. Terwijl mijn buurman (2 personen) een rijtjes huis heeft die een gas verbruik heeft van 2460 m3. En dat terwijl mijn hoekhuis ook nog een uitbouw erbij heeft. Dus in verhouding ben ik echt veel zuiniger dan mijn buurman. Mijn woonkamer + openkeuken is +/- 75m2.

[ Voor 0% gewijzigd door Dolbyadt op 27-02-2018 15:29 . Reden: gas verbruik aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dolbyadt schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:27:
@Ray Omdat ik niet wil dat de CV ketel op vol vermogen gaat knallen zoals bij de rest van mijn straat. Ik probeer zo zuinig als mogelijk te stoken met redelijk comfort. En niet zoals bij de rest van mijn straat waar je stoomboten ziet vanuit de daken. Ik heb toevallig vorige week met mijn buren gehad over wat hun verbruik is per jaar. En dan ben ik blij met het resultaat wat ik op dit moment heb. Mijn gas verbruik is namelijk 1750 m3 hoekhuis gezin met 5 personen. Terwijl mijn buurman (2 personen) een rijtjes huis heeft die een gas verbruik heeft van 2460 m3. En dat terwijl mijn hoekhuis ook nog een uitbouw erbij heeft. Dus in verhouding ben ik echt veel zuiniger dan mijn buurman. Mijn woonkamer + openkeuken is +/- 75m2.
Als je de boel goed in balans hebt, lees waterzijdig ingeregeld in combinatie met voldoende afgiftevermogen, zal je modulerende thermostaat in combinatie met je ketel altijd het juiste vermogen bepalen. Zodra je vermogen daarvoor moet beperken of maximale aanvoer zit er dus nog steeds iets niet goed in je installatie. Bijna altijd is dat te weinig afgifte, lees te weinig radiatorvermogen of teveel geknepen. Mijn buren met hetzelfde huis hebben ook zo'n stoomboot maar die hebben ongeveer de helft aan afgifte beneden in de referentieruimte hangen.

Mooi om te zien dat mijn verbruik tov vorige jaren met ongeveer nog 15% is gedaald dit jaar door het toepassen van thermostaatkranen en inregelen met vooringestelde afsluiters op de bovenverdieping.

Hier een gezin met 4 personen, hele dag iemand thuis, woonkamer 60m2, 2 etages en ik stook 900m3 inclusief koken en badderen. Ok, zonder houtkachel zou daar zo'n 300m3 bijkomen. Dat is nog altijd fors minder dan jij wegstookt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2018 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Dolbyadt schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:27:
kijk en daar gaat je redenering dus deels mis.

Ik zit in een blok van 5 (ongeveer 165m2 woonopp) en kwam net ook glimlachend bij huis lopen. 4 stoomboten en en klein pluimpje bij mij.

Is dat omdat ik het vermogen beperkt heb ?

Nee zeer zeker niet. dit is omdat mijn retour temp zo laag is.

Ja bij het aanwarmen naar 50 graden mag hij bij mij even 'los' en zal in die zeer korte periode vollast gaan draaien. Echter de retour is dan nog geen 30 graden dus voor zover ik weet zit ik dan nog maximaal in min HR gebied te stoken. al vrij snel zie je hem dan ook in vermogen dalen zodra zijn 50 graden setpoint is gehaald.
Beperk je ook het vermogen doe je over dat deel dus veel langer. langer = ook meer gas en langer is in dit geval minder comfort want met water < 50 graden kan ik niets. gaat mijn vloer niet aan en zijn mijn rads veel te koud

zoals @Musicmasters dus ook uitlegt.

edit. toen ik hier kwam wonen zat ik het eerste jaar rond de 3000m3, wat overigens normaal is voor dit type woning in dit blok. Na isoleren en daardoor kunnen stoken op 50/30 nu ongeveer 1500m3. zonder vermogen beperking. sterker nog voor tapwater heb ik hem zelfs iets opgeschroefd O-) op die pluim is zelfs sinterklaas jaloers ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 27-02-2018 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
@Dolbyadt had jij soms je max vermogen zo laag staan vanwege pompstand 1?

Toen ik ~2 maanden terug (met relatief mild weer) de pompstand op 1 had gezet, draaide de ketel op 30% al snel in pendelstand.

Als je met koud systeem start, hoe lang duurt het dan voordat bij jou de retour bij de ketel warmer wordt? En hoe snel zijn je eerste en laatste radiator warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
S0epkip schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:09:
[...]
Als de retour te heet wordt als je meer radiatoren openzet, dan klopt er het eea hydraulisch niet. Het lijkt erop dat er dan nog nauwelijks warm water naar je grote convectoren gaat op het moment dat er een ander opengaat.
Op die momenten (paar weken terug nog toen m’n kleintje de radiator in de hal vol open had gedraaid) worden de overige convectoren en radiator prima warm. Ik merkte het dan ook pas toen ik thuis werkte op 2 hoog en hoorde dat de ketel nogal vaak startte.

Dat de retour hierdoor te warm wordt komt volgens mij vooral doordat de convectoren zeer weinig water bevatten (low H2O) en de twee radiatoren geen grote capaciteit hebben (dus ook erg snel kunnen doorstromen). Overigens was dit ook in een periode met mild weer.

Wat ik wel vreemd vind aan de kleine radiator in de hal is dat de retourleiding heter aanvoelt dan de onderkant van de radiator. Bijna alsof er ook een bypass is. Echter:
- de radiator wordt netjes eerst bovenaan over de hele breedte warm;
- ook naar beneden toe is op dezelfde hoogte de temperatuur over de hele breedte redelijk gelijk;
- onderaan is de hele breedte lauwwarm en toch voelt de retour heet (maar wel minder dan de aanvoer);
- als ik de radiator dicht draai dan blijft de retour wel koud.

Zou er zoveel warmte door het verbindingsstuk van het voetventiel verloren gaan direct naar de retour, of klinkt dit toch alsof er iets niet goed aangesloten of stuk is?

EDIT: voetventiel ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?PHPSESSID=37pha0fk16rdkpso3u5qa8vbh2&action=dlattach;topic=49677.0;attach=33800;image

[ Voor 5% gewijzigd door Remmit op 27-02-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
_JGC_ schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:34:
[...]
Je schreef eerder dat je 4-5 nog hebt doorverbonden. Kan je die eens lostrekken? Ik heb die draad hier al jaren geleden eruit getrokken. Niet dat ik de comfort stand gebruik overigens.
Ik heb dit nog niet getest (wacht sowieso nu op de monteur, over een paar dagen...). Maar ik heb de vraag aan Intergas voorgelegd (verwijzend naar die opmerking in de handleiding) en zij stellen dat dit voor het vermogen/moduleren niet uit hoort te maken. Ook stellen zij dat met mijn huidige instellingen een hogere gevraagde aanvoertemp gewoon door de ketel geleverd moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
_JGC_ schreef op maandag 26 februari 2018 @ 01:09:
@Remmit Je geeft aan dat je je radiatoren flink hebt zitten knijpen waardoor je retour amper warm wordt. Ik vermoed dat het gedrag van je ketel daaruit komt.

Als ik mijn CV in de ochtend op laat stoken is het water in het systeem <18 graden. Thermostaat vraagt dan 55, maar ketel laat heel langzaam de temperatuur oplopen en gaat ook niet max vermogen stoken. Is deels stappenmodulatie, maar die retoursensor zit er niet voor niks.
Stookt je ketel dan (na de startfase op het starttoerental) op het minimum vermogen of wel iets hoger? Bij mij lijkt het dat na de startfase hij direct naar minimum gaat.

Ik heb de handleiding nog eens van A tot Z doorgespit, en daarin wordt toch echt gesteld dat de ketel op een hoger vermogen hoort te draaien TOT de gevraagde aanvoertemp wordt bereikt.

Wat je opmerking betreft over “dat je je radiatoren flink hebt zitten knijpen waardoor je retour amper warm wordt“: de retour blijft idd een tijdje koud en loopt dan rustig op, uiteindelijk naar 41 graden. Dat is toch niet “amper warm”? Hoe snel loopt bij jou de retour op?

Maar bedoel je dat ik een kleinere deltaT moet creeren door eea meer open te zetten? Het idee is toch juist het systeem te balanceren? In oa de slaapkamers staan de convectoren minimaal open want daar wil ik het gewoon niet warm hebben. In badkamer, hal, keuken en werkkamer staan ze ietsje meer open zodat het er (bijna) aangenaam is. En in de woonkamer staan 2 convectoren vol open, de derde (in een hoek) is geknepen zodat ‘ie een redelijke deltaT heeft. (En natuurlijk graag in het betere condensatiebereik zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is gezien het verschil in temperatuur enigszins appels met peren vergelijken maar ik ben toch benieuwd. We hebben vrijdag onze spouw laten isoleren met EPS parels. In totaal gaat het om 170m2 geïsoleerde oppervlakte met een spouwbreedte van gemiddeld 5.5cm. Het verbruik sinds zaterdag is zeker niet minder dan op dezelfde dag in de weken daarvoor (bijvoorbeeld de zaterdagen vergelijken). Nu is het ook wel wat kouder sinds vrijdag dan de afgelopen weken, zou dat kunnen verklaren dat het verbruik in elk geval niet gedaald is sinds de isolatie? De thermostaat slaat nog steeds meer dan regelmatig aan per uur, dat had ik toch niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Aghanim schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 07:48:
Het is gezien het verschil in temperatuur enigszins appels met peren vergelijken maar ik ben toch benieuwd. We hebben vrijdag onze spouw laten isoleren met EPS parels. In totaal gaat het om 170m2 geïsoleerde oppervlakte met een spouwbreedte van gemiddeld 5.5cm. Het verbruik sinds zaterdag is zeker niet minder dan op dezelfde dag in de weken daarvoor (bijvoorbeeld de zaterdagen vergelijken). Nu is het ook wel wat kouder sinds vrijdag dan de afgelopen weken, zou dat kunnen verklaren dat het verbruik in elk geval niet gedaald is sinds de isolatie? De thermostaat slaat nog steeds meer dan regelmatig aan per uur, dat had ik toch niet verwacht.
Lijkt me niet dat je dat merkt aan het gedrag van je thermostaat maar wel in je verbruik. Via mindergas kun je adv meterstanden vergelijken dat doet hij aan de hand van het aantal graaddagen. Een spouwmuurisolatie zou moeten opvallen lijkt mij ook. Als je wat oude meterstanden hebt kun je deze invullen op www.mindergas.nl. Hoe eerder je dat na de maatregel doet des te groter dat de besparing hierin naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 18:41
Let er in beide gevallen op dat je een bypass in je verwarmingssysteem laat maken. Indien namelijk alle radiatorknoppen dichtstaan en de verwarming slaat aan, dan kan deze zijn warmte niet kwijt en gaat de ketel in storing. Door een bypass te maken kan het water toch doorstromen (een bypass gaat namelijk pas open bij overschrijding van een vooraf ingestelde waterdruk).
Ik heb een Honeywell Evohome systeem met een bypass. Wat is de aanbevolen waterdrukverschil waarop deze moet schakelen? Momenteel op 0,5 0,3 Bar. Echter merk ik dat de retour veel te warm blijft bij de ketel +- 5-7 graden verschil met aanvoer. Bij de radiator is deze keurig rond de 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Remmit Wat staat er op je onderblok? Je zou niet de eerste zijn in dit topic waarbij er een 50/50 (1/2) onderblok is gemonteerd die de helft doorlaat naar de retour (bedoeld voor 1-pijpssystemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
ThinkPadd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:42:
@Remmit Wat staat er op je onderblok? Je zou niet de eerste zijn in dit topic waarbij er een 50/50 (1/2) onderblok is gemonteerd die de helft doorlaat naar de retour (bedoeld voor 1-pijpssystemen).
Nee is geen 50/50 onderblok, aanvoer en retour is gescheiden.
Kan ik de bypass zonder iets stuk te maken opvoeren naar 0,5 Bar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Paco_NL schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:49:
[...]

Nee is geen 50/50 onderblok, aanvoer en retour is gescheiden.
Kan ik de bypass zonder iets stuk te maken opvoeren naar 0,5 Bar?
Geen probleem.
Dit is inderdaad de makkelijkste test.

Edit: Je schrijft "de radiator" ik hoop toch dat je er meer hebt hangen. 8)

1 radiator kan in z'n eentje je hele systeem onderuit halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Seafarer op 28-02-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
Seafarer schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:02:
[...]
Geen probleem.
Dit is inderdaad de makkelijkste test.
Gaan we dat doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

bert pit

asdasd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:48:
[...]

Zeker mensen die een slecht geisoleerd huis hebben adviseer echt de temperatuur binnen niet naar 15 graden te laten droppen want dan stook je je wezenloos om de boel weer op te warmen.
Waar baseer je dat op? Of je je nu wezenloos stookt om de boel op te warmen of wezenloos stook om de boel op temperatuur te houden maakt niet zoveel uit. Dit is een eeuwige discussie.

Naar mijn idee is het energieverlies het grootst als het verschil tussen de binnen en de buitentemperatuur het grootst is.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
bert pit schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:13:
[...]

Naar mijn idee is het energieverlies het grootst als het verschil tussen de binnen en de buitentemperatuur het grootst is.
Dat is niet een idee.

Het is natuurkundig zo. Kun je niet zoveel aan doen.

Maar wie waterzijdig niet goed ingeregeld is, te snel te hoge retour. Stookt zijn schoorsteen warm. Dat is wel wezenloos. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
Seafarer schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:02:
[...]
Je schrijft "de radiator" ik hoop toch dat je er meer hebt hangen. 8)

1 radiator kan in z'n eentje je hele systeem onderuit halen.
Per ruimte heb ik één tot drie radiatoren hangen. Afhankelijk van het moment van de dag stookt het slechts één tot vier radiatoren warm m.b.v. het Honeywell Evohome systeem. Tijdens het waterzijdig inregelen is hier rekening mee gehouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Paco_NL op 28-02-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Musicmasters Ben het helemaal met je eens. Dat met een modulerende thermostaat alles automatisch geregeld zou moeten worden. Daar twijfel ik ook niet aan. Maar ik denk persoonlijk dat als ik zelf het maximaal bereik verklein dat daardoor nog wat energie te besparen valt. Ben nog altijd van mening dat automatisch in de praktijk bijna altijd niet maximaal is voor eind gebruiker. Mijn mening is dat fabrikanten
hun apparatuur zo maken dat het plug end play werkt. Maar niet voor de zuinigheid maar dat het product goed werkt zodat eindgebruiker tevreden is.

Dat het verbruik bij jouw lager is dan bij mij kan zeker. Maar kun je zo makkelijk niet vergelijken.
De reden type huis (grote, ligging) woonplaats, bouwjaar woning, hoe goed geïsoleerd enzo. Vanochtend was het -10 graden buiten. Temperatuur maakt natuurlijk ook heel veel uit.

Mijn situatie:

Bouwjaar: 1945
Hoekhuis
Opties: Overal kunststof kozijnen met normaal Dubbelglas met Rolluiken.
Isolatie: Geen dakisolatie, geen spouwmuur isolatie, geen vloer isolatie
Totaal huis: 10 verwarmingen.
Gezin samen stelling: 5-personen. (Waarvan altijd iemand thuis).
Verwarming aan: Om 6:00 (19graden), 9:00 (20 graden t/m 22:00) door de weeks.

Ik weet natuurlijk ook zelf dat er nog veel te besparen valt doodmiddel van isolatie. Maar helaas heb ik hier geen middelen voor om dit nu te doen.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:41:
[...]

Als je de boel goed in balans hebt, lees waterzijdig ingeregeld in combinatie met voldoende afgiftevermogen, zal je modulerende thermostaat in combinatie met je ketel altijd het juiste vermogen bepalen. Zodra je vermogen daarvoor moet beperken of maximale aanvoer zit er dus nog steeds iets niet goed in je installatie. Bijna altijd is dat te weinig afgifte, lees te weinig radiatorvermogen of teveel geknepen. Mijn buren met hetzelfde huis hebben ook zo'n stoomboot maar die hebben ongeveer de helft aan afgifte beneden in de referentieruimte hangen.

Mooi om te zien dat mijn verbruik tov vorige jaren met ongeveer nog 15% is gedaald dit jaar door het toepassen van thermostaatkranen en inregelen met vooringestelde afsluiters op de bovenverdieping.

Hier een gezin met 4 personen, hele dag iemand thuis, woonkamer 60m2, 2 etages en ik stook 900m3 inclusief koken en badderen. Ok, zonder houtkachel zou daar zo'n 300m3 bijkomen. Dat is nog altijd fors minder dan jij wegstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Remmit Nee ik heb pomp stand 1 ingesteld omdat met pomp stand 1 alles netjes normaal warm word. Daarmee bedoel ik dat alle verwarmingen even snel op temperatuur zijn en dat de verwarming netjes boven
over de hele verwarming netjes warm word en de onderkant gelijkmatig koeler is.

CV ketel staat op zolder. In gebruik 6x verwarmings (begaandegrond) woonkamer/keuken/badkamer/hal (staan allemaal vol open). 1ste verdieping 4x slaapkamers staan op stand 2. (gemiddeld temperatuur 17graden). Tijdens test van een koude systeem start pendelt mijn cv ketel hele niet die blijft gewoon in een stuk doordraaien tot de gewenst temperatuur bereikt is. Tijdens test verwarmde de cv ketel dan met +/- 50 graden. Met een retour van +/- 34 graden. Naar verloop van tijd loopt die temperatuur op naar gemiddeld 10 graden verschil. Maar tijdens dit proces blijft de ketel rustig draaien en pendelt niet.
Remmit schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 22:08:
@Dolbyadt had jij soms je max vermogen zo laag staan vanwege pompstand 1?

Toen ik ~2 maanden terug (met relatief mild weer) de pompstand op 1 had gezet, draaide de ketel op 30% al snel in pendelstand.

Als je met koud systeem start, hoe lang duurt het dan voordat bij jou de retour bij de ketel warmer wordt? En hoe snel zijn je eerste en laatste radiator warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Ray Dat bij mij een klein pluimpje uit mijn schoorsteen komt. Heeft natuurlijk ook bij mij te maken omdat de retour rond +/-34 graden zit. En dat het dan bij mij langer zou kunnen duren omdat ik mijn cv ketel vermogen heb verlaagd. Heb ik merkbaar geen last van. want mijn instelling is vanaf 6:00 (19 graden), daarna om 9:00 (20 graden t/m 22:00), na 22:00 nachtstand 15 graden.Als mijn gezin opstaat is het netjes 19 graden.

Persoonlijk vind ik mijn jaarverbruik van 1750 m3 aan gas. Redelijk netjes voor een gezin met 5-personen.
In een oud hoekhuis van 1945 zonder isolatie. Ik heb al met veel collega's, vrienden en kennissen gesproken wat hun verbruik is. En dan mag ik zeker niet klagen. Er zijn zelfs mensen die een mooi huis hebben die veel jonger en kleiner is met een energie label B die zelfs het zelfde verbruik of zelfs meer gas verbruiken. Dat terwijl mijn woning een energie label F heeft.
Ray schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:22:
[...]

kijk en daar gaat je redenering dus deels mis.

Ik zit in een blok van 5 (ongeveer 165m2 woonopp) en kwam net ook glimlachend bij huis lopen. 4 stoomboten en en klein pluimpje bij mij.

Is dat omdat ik het vermogen beperkt heb ?

Nee zeer zeker niet. dit is omdat mijn retour temp zo laag is.

Ja bij het aanwarmen naar 50 graden mag hij bij mij even 'los' en zal in die zeer korte periode vollast gaan draaien. Echter de retour is dan nog geen 30 graden dus voor zover ik weet zit ik dan nog maximaal in min HR gebied te stoken. al vrij snel zie je hem dan ook in vermogen dalen zodra zijn 50 graden setpoint is gehaald.
Beperk je ook het vermogen doe je over dat deel dus veel langer. langer = ook meer gas en langer is in dit geval minder comfort want met water < 50 graden kan ik niets. gaat mijn vloer niet aan en zijn mijn rads veel te koud

zoals @Musicmasters dus ook uitlegt.

edit. toen ik hier kwam wonen zat ik het eerste jaar rond de 3000m3, wat overigens normaal is voor dit type woning in dit blok. Na isoleren en daardoor kunnen stoken op 50/30 nu ongeveer 1500m3. zonder vermogen beperking. sterker nog voor tapwater heb ik hem zelfs iets opgeschroefd O-) op die pluim is zelfs sinterklaas jaloers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
ThinkPadd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 08:42:
Ik heb nog even goed gekeken bij daglicht nu. Het ziet er exact hetzelfde uit als de foto die ik had geleend/linked. Dit lijkt mij toch de variant voor 2-pijps.

Daarnaast zit er een ouderwetse radiatorknop bovenop de leiding die naar boven loopt. Als ik die dicht zet, dan blijven aanvoer en retour koud.

Wat anders zou kunnen verklaren dat die retour heter wordt dan de onderzijde van de radiator?

EDIT: het is een Thermrad Super 8 Plateau. De aanvoer zit rechtsboven en de retour rechtsonder (eigenlijk precies zoals op de foto). Deze is door de nieuwbouw-installateur opgehangen waar eerst een kleine Jaga convector hing. De Super 8 met al die extra onderaansluitingen is dus een beetje overkill.. Zou het kunnen dat daarin iets verkeerd gaat? (kortsluiting van binnen?) Zoals gezegd, de radiator wordt wel gelijkmatig van boven naar onder warm.

( @Paco_NL de 50/50 opmerking was voor mij bedoeld...)

[ Voor 22% gewijzigd door Remmit op 28-02-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Dolbyadt schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:28:
@Musicmasters Ben het helemaal met je eens. Dat met een modulerende thermostaat alles automatisch geregeld zou moeten worden. Daar twijfel ik ook niet aan. Maar ik denk persoonlijk dat als ik zelf het maximaal bereik verklein dat daardoor nog wat energie te besparen valt. Ben nog altijd van mening dat automatisch in de praktijk bijna altijd niet maximaal is voor eind gebruiker. Mijn mening is dat fabrikanten
hun apparatuur zo maken dat het plug end play werkt. Maar niet voor de zuinigheid maar dat het product goed werkt zodat eindgebruiker tevreden is.

Dat het verbruik bij jouw lager is dan bij mij kan zeker. Maar kun je zo makkelijk niet vergelijken.
De reden type huis (grote, ligging) woonplaats, bouwjaar woning, hoe goed geïsoleerd enzo. Vanochtend was het -10 graden buiten. Temperatuur maakt natuurlijk ook heel veel uit.

Mijn situatie:

Bouwjaar: 1945
Hoekhuis
Opties: Overal kunststof kozijnen met normaal Dubbelglas met Rolluiken.
Isolatie: Geen dakisolatie, geen spouwmuur isolatie, geen vloer isolatie
Totaal huis: 10 verwarmingen.
Gezin samen stelling: 5-personen. (Waarvan altijd iemand thuis).
Verwarming aan: Om 6:00 (19graden), 9:00 (20 graden t/m 22:00) door de weeks.

Ik weet natuurlijk ook zelf dat er nog veel te besparen valt doodmiddel van isolatie. Maar helaas heb ik hier geen middelen voor om dit nu te doen.

[...]
Naast goed inregelen, is het dus belangrijk om elk geval apart te bekijken. Wat in jouw situatie het beste is, hoeft voor een ander niet te gelden. Iedereen kan tot een hoge besparing komen met een onbeperkt budget. De kunst is om met je eigen budget het optimale resultaat te halen.

Wat in jouw geval waarschijnlijk de kortste klap is, is ouderwetse radiatorfolie. Er is geen Euro die meer rendement oplevert dan radiatorfolie. Daarnaast kun je op een dag als vandaag eens goed door de woonkamer heen kruipen en voelen waar het tocht, dit direct afdichten met kit of iets dergelijks.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Dolbyadt schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:03:
@Remmit Nee ik heb pomp stand 1 ingesteld omdat met pomp stand 1 alles netjes normaal warm word. Daarmee bedoel ik dat alle verwarmingen even snel op temperatuur zijn en dat de verwarming netjes boven
over de hele verwarming netjes warm word en de onderkant gelijkmatig koeler is.
[...]
Dan snap ik ook niet waarom je het min.vermogen terug had gezet naar 30%. Als je thermostaat goed terug moduleert op de aanvoervraag, en je ketel kan moduleren wanneer je systeem op temperatuur is, dan zou je die maxV toch gewoon op bijv. die 50% kunnen laten staan en nog net zo zuinig stoken?

Wat @Ray en @Musicmasters volgens mij bedoelen is dat bijv. je adaptief aanwarmen in veel kortere tijd zou kunnen, hierdoor begin je veel korter voordat je gezin opstaat pas te stoken. Dat is misschien even iets onzuiniger, maar tegelijkertijd heb je minder lang een groter verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur.

Ik heb recent overigens het adaptief aanwarmen uitgezet. Door het huidige ketelprobleem (op startfase na alleen minimum vermogen) duurt dat veels te lang. Tegelijkertijd doordat we hoofdzakelijk convectoren hebben, voelt de lucht al snel warmer terwijl huis en meubilair nog lang niet op temperatuur zijn. Voor de nachtverlaging hanteer ik 18 graden, de laatste dagen is er dan toch ook ‘s nachts wel wat gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@bert pit Helemaal mee eens met wat je hier schrijft. En bedankt voor de tip van de ouderwetse radiatorfolie. Die heb ik namelijk al aan de buitenmuren geplaatst. En dat merk je zeer zeker. Je voelt gewoon de warmte die van de verwarming afkomt. Zonder radiator folie is dit zeker minder. :P
bert pit schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:23:
[...]

Naast goed inregelen, is het dus belangrijk om elk geval apart te bekijken. Wat in jouw situatie het beste is, hoeft voor een ander niet te gelden. Iedereen kan tot een hoge besparing komen met een onbeperkt budget. De kunst is om met je eigen budget het optimale resultaat te halen.

Wat in jouw geval waarschijnlijk de kortste klap is, is ouderwetse radiatorfolie. Er is geen Euro die meer rendement oplevert dan radiatorfolie. Daarnaast kun je op een dag als vandaag eens goed door de woonkamer heen kruipen en voelen waar het tocht, dit direct afdichten met kit of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Remmit Ik heb die 30% cv vermogen ingesteld op basis van het forum hier. Heb met de berekeningen die hier op het forum staan met uitrekenen hoeveel radiator capaciteit en vermogen je nodig hebt. Met die berekening heb ik mijn huis berekend en heb ik met het advies wat mensen hier geschreven hebben deze instellingen gemaakt. Ik krijg mijn huis met deze instellingen makkelijk en netjes warm zonder dat mijn gezin comfort problemen ervaart.

Ik heb nu voor het eerst sinds afgelopen weekeind het vermogen van 30% naar 50% verhoogd. Met als enige reden dat het extreem koud zou worden (-10 graden) . Dan ga ik niet afwachten tot mijn gezin mogelijk te koud krijgt in de ochtend. Merkte namelijk vorige week dat in de ochtend het net iets te koud aanvoelde. Dus heb ik uit voorzorg gewoon mijn cv vermogen verhoogd om te kijken wat dit oplevert. Wat me meteen opviel was sinds het vermogen naar 50% is gezet dat de cv ketel ook bij koude start met +/- 10 graden warmer stookt namelijk (55graden).Dus is het in de ochtend aangenaam 19 graden terwijl met mijn oude instelling het nog 18 graden was wat net te koud was. .
Remmit schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:24:
[...]

Dan snap ik ook niet waarom je het min.vermogen terug had gezet naar 30%. Als je thermostaat goed terug moduleert op de aanvoervraag, en je ketel kan moduleren wanneer je systeem op temperatuur is, dan zou je die maxV toch gewoon op bijv. die 50% kunnen laten staan en nog net zo zuinig stoken?

Wat @Ray en @Musicmasters volgens mij bedoelen is dat bijv. je adaptief aanwarmen in veel kortere tijd zou kunnen, hierdoor begin je veel korter voordat je gezin opstaat pas te stoken. Dat is misschien even iets onzuiniger, maar tegelijkertijd heb je minder lang een groter verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur.

Ik heb recent overigens het adaptief aanwarmen uitgezet. Door het huidige ketelprobleem (op startfase na alleen minimum vermogen) duurt dat veels te lang. Tegelijkertijd doordat we hoofdzakelijk convectoren hebben, voelt de lucht al snel warmer terwijl huis en meubilair nog lang niet op temperatuur zijn. Voor de nachtverlaging hanteer ik 18 graden, de laatste dagen is er dan toch ook ‘s nachts wel wat gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Dolbyadt schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:52:
[...] Wat me meteen opviel was sinds het vermogen naar 50% is gezet dat de cv ketel ook bij koude start met +/- 10 graden warmer stookt namelijk (55graden). [...]
Je bedoelt 55 graden aanvoer terwijl op dat moment de retour nog koud is? Hoe snel bereikt je aanvoer 55 graden en hoe lang duurt het voordat je retour begint op te warmen?

(En is dat 55 graden gemeten op de leiding of op de keteldisplay?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@Dolbyadt Zo had ik dat ook en ik wijzigde ook een paar keer per jaar de keteltemperatuur, tot ik er achter kwam dat mijn CV ook geregeld kon worden met een buitenthermometer. Die bepaalt nu aan de hand van de buitentemperatuur het vermogen waarop de ketel gaat stoken.

In combinatie met een aan/uit regeling gaat dat tot nu toe prima.

NB niet bij alle ketels werkt dit goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bert pit schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:13:
[...]

Waar baseer je dat op? Of je je nu wezenloos stookt om de boel op te warmen of wezenloos stook om de boel op temperatuur te houden maakt niet zoveel uit. Dit is een eeuwige discussie.

Als je het terug laten vallen naar 15 graden, duurt het gewoon een eeuwigheid voor dat het echt 19 graden is in je woonkamer. Eer dat alle massa (dus niet de luchttemperatuur) ook op temperatuur is en geen kou meer afgeeft ben je zeker 1,5 a 2 uur verder. Dan hou ik gewoon de nachtverlaging op 18 graden houden en tikt hij in de nacht maar een paar keer aan. Dan kost het maar wat gas. Comfort mag nog steeds wel iets kosten. Verder als je moet stoken van 15 naar 19 graden vliegt je aanvoer weer naar boven en zit je als snel op 65 graden of bij sommige zelfs hoger.
bert pit schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:23:
[...]

Ik heb op Noord toch ook echt nu de ventilatieroosters dicht gezet. Vond dat niet echt funny langs mijn thermostaatkranen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:11:
[...]

Als je het terug laten vallen naar 15 graden, duurt het gewoon een eeuwigheid voor dat het echt 19 graden is in je woonkamer. Eer dat alle massa (dus niet de luchttemperatuur) ook op temperatuur is en geen kou meer afgeeft ben je zeker 1,5 a 2 uur verder. Dan hou ik gewoon de nachtverlaging op 18 graden houden en tikt hij in de nacht maar een paar keer aan. Dan kost het maar wat gas. Comfort mag nog steeds wel iets kosten. Verder als je moet stoken van 15 naar 19 graden vliegt je aanvoer weer naar boven en zit je als snel op 65 graden of bij sommige zelfs hoger.

[...]

Ik heb op Noord toch ook echt nu de ventilatieroosters dicht gezet. Vond dat niet echt funny langs mijn thermostaatkranen.
Als comfort wat mag kosten dan zou ik investeren in een goede thermostaat die de aanwarmtijd berekend. Dan profiteer je van de eventuele nachtverlaging en heb je het comfort (in de ochtend de temperatuur die je wilt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gecko123 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:54:
[...]

Als comfort wat mag kosten dan zou ik investeren in een goede thermostaat die de aanwarmtijd berekend. Dan profiteer je van de eventuele nachtverlaging en heb je het comfort (in de ochtend de temperatuur die je wilt).
Ik zit hier nu denk ik 3 jaar op het topic en daar had ik nog niet aan gedacht. Wat denk je zelf? O-) Mijn huis is overigens nu zo goed geisoleerd dat ik hem gewoon lekker op 18 graden kan laten staan. En nogmaals 19 graden luchttemperatuur is nog geen comforttabel huis met koude muren en meubels. Je thermostaat meet geen koudestraling van je meubels en muren. Als mijn huis nu in de nacht zou droppen naar een binnentemperatuur van 15 graden liet ik hem zeker op 17/18 graden staan. Ik heb een pesthekel aan kou. Ik ben al 2 maanden aan het aftellen naar het voorjaar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
[...]

Verder als je moet stoken van 15 naar 19 graden vliegt je aanvoer weer naar boven en zit je als snel op 65 graden of bij sommige zelfs hoger.
Maar wat is het bezwaar van een hoge aanvoer temperatuur terwijl je retour laag blijft?
Dus wat ik thuis wel eens gezien heb: 60 aanvoer en 15 retour voor 5 min.
Dan wordt de retour 20 voor een minuut of 5 dan 30 voor een minuut of 5 (gaat natuurlijk geleidelijk)
Nu voel ik de warmte al op me afkomen. Fris is het nog wel een beetje. En 35 tot 40 blijft hij dan een
30 min tot een uur on onderbroken doorstoken. ( ketel instelling: mag vol gas, watertemperatuur mag 70 graden)

De retour blijft dus lang laag. Dat bepaalt je schoorsteen verlies.

Of is er iets wat ik over het hoofd zie, dat dit toch meer gas verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20
Toch een record voor vandaag. Nog nooit zoveel gas gebruikt :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/co6mkinqvyf.png

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seafarer schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:13:
[...]

Maar wat is het bezwaar van een hoge aanvoer temperatuur terwijl je retour laag blijft?
Dus wat ik thuis wel eens gezien heb: 60 aanvoer en 15 retour voor 5 min.
Dan wordt de retour 20 voor een minuut of 5 dan 30 voor een minuut of 5 (gaat natuurlijk geleidelijk)
Nu voel ik de warmte al op me afkomen. Fris is het nog wel een beetje. En 35 tot 40 blijft hij dan een
30 min tot een uur on onderbroken doorstoken. ( ketel instelling: mag vol gas, watertemperatuur mag 70 graden)

De retour blijft dus lang laag. Dat bepaalt je schoorsteen verlies.

Of is er iets wat ik over het hoofd zie, dat dit toch meer gas verbruikt?
Als ik hem in de ochtend van 18 naar 19 zet doe ik dat met een aanvoer van 45 graden en delta10. Lijkt me nog zuiniger. Ik zal vanavond voor de gein eens even de stand meten voor ik naar bed ga vd gasmeter. Weet me god niet of mijn cv in de nacht aanslaat. Leuk experimentje. Maar al kost het gas, lager zetten doe ik hem niet.

Ik vind jouw 60 overigens nog wel een nette maar weet zeker dat er hele volksstammen dit niet halen omdat ze veel te weinig afgifte hebben hangen. Als je dan van 15 naar 19 wil zitten ze zo op 70/80 graden met deze buitentemperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:10:
[...]

Ik zit hier nu denk ik 3 jaar op het topic en daar had ik nog niet aan gedacht. Wat denk je zelf? O-) Mijn huis is overigens nu zo goed geisoleerd dat ik hem gewoon lekker op 18 graden kan laten staan. En nogmaals 19 graden luchttemperatuur is nog geen comforttabel huis met koude muren en meubels. Je thermostaat meet geen koudestraling van je meubels en muren. Als mijn huis nu in de nacht zou droppen naar een binnentemperatuur van 15 graden liet ik hem zeker op 17/18 graden staan. Ik heb een pesthekel aan kou. Ik ben al 2 maanden aan het aftellen naar het voorjaar. 8)
Koude straling kun je ook ondervangen door het in de ochtend wat eerder op temperatuur te brengen. Oftewel je kunt nachtverlaging/aan besparing doen en toch het comfort behouden. Prima als jij hem niet zo kan of wil instellen maar investeren in de mogelijkheid om dit op de thermostaat in te kunnen stellen is in mijn ogen wel degelijk een besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gecko123 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:27:
[...]

Koude straling kun je ook ondervangen door het in de ochtend wat eerder op temperatuur te brengen. Oftewel je kunt nachtverlaging/aan besparing doen en toch het comfort behouden. Prima als jij hem niet zo kan of wil instellen maar investeren in de mogelijkheid om dit op de thermostaat in te kunnen stellen is in mijn ogen wel degelijk een besparing.
Ik ondervang dat wel weer door hem in de ochtend pas te verhogen van 18 naar 19 graden als ik het gevoelsmatig te koud vindt. Vroeger ging hij standaard om 07.00 uur naar 19 graden adaptief. Ben ik ook meegestopt. Voor een half uurtje aankleden, eten etc laat ik hem gewoon op 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
Bij mijn ketel, Intergas HReco 36, wordt in de handleiding de parameter 'n' genoemd: Regeltemperatuur tijdens boiler-bedrijf (Ta) standaard 80°C, Instelbereik 60°C tot 90°C.

Is dit de temperatuur van de warmtewisselaar bij WW? Of is dit alleen van toepassing wanneer er een boiler extern is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gecko123 Vannacht hier buiten min 7, hele nacht op 18 graden gehouden tot 09.00 uur. Kostte me 2m3. Ach ja, als dit het verbruik is bij min 7 (zeer uitzonderlijk in NL) dan laat ik hem gewoon lekker op 18 graden.

Overigens is dit ook wel fijn voor mijn radiator in het enige slecht geisoleerd schuurtje . Anders vriest die vast en ben ik verder van huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:57

The Executer

Lekker belangrijk!

Zo, volgens mij heb ik vandaag de grootste besparing uit laten voeren die er uit te halen is. Condens afvoer zat helemaal vol (gelukkig nog nat, waarschijnlijk doordat ik de ketel terug heb geschroefd naar 60° ipv 90°) en de warmtewisselaar zat voor één derde vol met gruis. En bedankt woningstichting, voor het niet laten uitvoeren van onderhoud aan de ketel maar dit wel bij de koop vermelden.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fNaYAIwt7SLKS5zMH72L8Hqu/medium.jpg

Vanmiddag ketelafvoer nog even bekeken, en het water liep inmiddels bijna met een straaltje uit. Dat terwijl hij alleen een beetje aan het bij stoken was om de ruimte op temperatuur te houden. Ketel is nu een stuk rustiger, en lijkt er nu al iets minder lang over te doen om de ruimte op temperatuur te houden. Hij lijkt nu ook geen klots geluiden meer te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door The Executer op 01-03-2018 20:05 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Bij mij ziet de temp bij de CV en temp in huiskamer er als volgt uit:
CV
De waardes uit de ketel zijn wat hoger maar verhouding blijft hetzelfde.

Zo te zien schakelt deze elke paar minuten aan en weer uit.
Betreft een Vaillant Solide VHR 24-28C2 met opentherm. Thermostaat is Toon. Deellast staat op 65%. CV staat op max 75 maar op de Toon staat deze op max 70.
Comfort is verder ok.

Aan het begin van de dag is het verschil tussen in en uit circa 10 graden. Na 10:30 wordt dit ongeveer 5 graden.

Staat de CV nu te pendelen en wat moet ik daar tegen doen?
Kan ik in deze situatie wel waterzijdig inregelen en heeft dit in dit geval wel zin?

M.a.w. wat kunnen jullie zeggen over deze situatie en aanbevelen?

[ Voor 12% gewijzigd door jobr op 04-03-2018 09:49 . Reden: ketel type aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@jobr Is geen pendelen. Gewoon aan/uit om de boel op temperatuur te houden.

Waterzijdig regelen is altijd nuttig. Lees topicstart eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:21:

Mooi dan hoef ik daar nu niets aan te wijzigen.

Topicstart had ik al gelezen.
Heb alleen wel het probleem dat op de slaapkamer de kachel onregelmatig ook aan gezet wordt met een thermostaat kraan. Dat schopt de boel natuurlijk wel in de war volgens mij. Of gewoon accepteren misschien.

Moet ook nog even kijken of de radiator goed zit aangesloten want in en uit zit aan dezelfde kant. Aanpassen zal niet gaan. In beleving zal het water dan vrijwel direct van in naar uit stromen en dus deltaT klein zijn.
Meet nu ook weinig verschil tussen in en uit bij alle radiators.

[ Voor 19% gewijzigd door jobr op 01-03-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:21:

Als ik even vlug tel zie ik al snel 14 spikes per uur... als dit allemaal branderstarts zijn, lijkt mij dat wat veel om de woning op temperatuur te houden.

Ondertussen draait t intergasje bij mijn ouders best leuk.. ik zeg niets meer aan doen:
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/4r765aog1/Schermafbeelding_2018-03-01_om_21.43.31.png

[ Voor 23% gewijzigd door Daannn1987 op 01-03-2018 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
jobr schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:35:
[...]

Mooi dan hoef ik daar nu niets aan te wijzigen.

Heb alleen wel het probleem dat op de slaapkamer de kachel onregelmatig ook aan gezet wordt met een thermostaat kraan. Dat schopt de boel natuurlijk wel in de war volgens mij. Of gewoon accepteren misschien.

Moet ook nog even kijken of de radiator goed zit aangesloten want in en uit zit aan dezelfde kant. Aanpassen zal niet gaan. In beleving zal het water dan vrijwel direct van in naar uit stromen en dus deltaT klein zijn.
Echt super is het niet. je delta T is wat aan de lage kant. Je retour wat te hoog. Dus er verdwijnt nog wat teveel door de schoorsteen. :)

Kijk eens bij de post van @Daannn1987 Dan zeg ik ook: niets meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jobr schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:35:
[...]

Valt wel mee hoor. Ik heb hier boven nu ook thermostatische kranen en heb die gewoon ingeregeld en de invloed van open/dicht valt bij mij mee. Ik moet zeggen dat ik na de pompstand naar 1 zetten sowieso beneden bijna niets meer hoefde in te regelen. De thermostatische boven juist wel omdat die dichter bij de ketel zitten.
Daannn1987 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:43:
[...]

Als ik even vlug tel zie ik al snel 14 spikes per uur... als dit allemaal branderstarts zijn, lijkt mij dat wat veel om de woning op temperatuur te houden.
Isolatie probleem van het huis misschien?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Remmit De Temperatuur lees ik op keteldisplay en op de Honeywell touch thermostaat. Heb het niet precies gemeten maar wanneer de cv ketel aangeeft dat de aanvoer temperatuur 55 graden is mijn retour +/- 40 graden volgens mijn temperatuur sensor die ik op de retour leiding heb geplakt. Wanneer het huis op ingestelde temperatuur is. En de CV ketel het huis op temperatuur moet houden heb ik een gemiddelde delta van maar +/- 10 graden. De ketel gaat dan 6x keer per uur aan.
Remmit schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:05:
[...]

Je bedoelt 55 graden aanvoer terwijl op dat moment de retour nog koud is? Hoe snel bereikt je aanvoer 55 graden en hoe lang duurt het voordat je retour begint op te warmen?

(En is dat 55 graden gemeten op de leiding of op de keteldisplay?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 23:07:
[...]

Valt wel mee hoor. Ik heb hier boven nu ook thermostatische kranen en heb die gewoon ingeregeld en de invloed van open/dicht valt bij mij mee. Ik moet zeggen dat ik na de pompstand naar 1 zetten sowieso beneden bijna niets meer hoefde in te regelen. De thermostatische boven juist wel omdat die dichter bij de ketel zitten.

[...]

Isolatie probleem van het huis misschien?
Misschien ook maar dat is niet de hoofdzaak van die spikes.
Als je slechte isolatie hebt zou je juist geen last moeten hebben van pendelen :)
Er is zo te zien best nog wel wat warmtevraag maar dit is gewoon pendelen en geen low load control oid..

@jobr je deltat (verschil aanvoer / retour) is veel te laag (max rond de 10-12) idealiter zit deze rond de 20. Wat kun je in jou ketel met de pompsnelheid doen? Deze moet namelijk omlaag om een betere Delta T te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 02-03-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:23:
[...]

Misschien ook maar dat is niet de hoofdzaak van die spikes.
Als je slechte isolatie hebt zou je juist geen last moeten hebben van pendelen :)
Er is zo te zien best nog wel wat warmtevraag maar dit is gewoon pendelen en geen low load control oid..

@jobr je deltat (verschil aanvoer / retour) is veel te laag (max rond de 10-12) idealiter zit deze rond de 20. Wat kun je in jou ketel met de pompsnelheid doen? Deze moet namelijk omlaag om een betere Delta T te krijgen.
Pendelen is toch altijd simpel? Te weinig afgiftevermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:40:
[...]

Pendelen is toch altijd simpel? Te weinig afgiftevermogen.
Ja doorgaans wel.. je hebt gelijk :)

Wellicht kan er nog wat gebeuren met het beperken van het vermogen bij @jobr
Misschien was mijn eerdere post dan ook iets te voorbarig... je wilt wel een grotere DT maar dat kan eigenlijk alleen als je geen vermogensafgifte problemen hebt. Door de DT te verhogen verlaag je de vermogensafgifte over je radiatoren weer.

*edit:
VOlgens de pDF:
https://www.vaillant.nl/p...-3-vhr-3c-inst-144396.pdf

Kun je in paragraaf 7.1 de deellast wijzigen..
Je zou die 18kw (D.0) eens naar 12 oid kunnen zetten om te kijken wat dat brengt.

[ Voor 17% gewijzigd door Daannn1987 op 02-03-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:44:
[...]

Misschien was mijn eerdere post dan ook iets te voorbarig... je wilt wel een grotere DT maar dat kan eigenlijk alleen als je geen vermogensafgifte problemen hebt. Door de DT te verhogen verlaag je de vermogensafgifte over je radiatoren weer.
Als je de pompsnelheid naar beneden gooit krijgt de ketel minder snel een hoge retour. Dat zou ik eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 21:16
Ik wil momenteel ook het hele begintopic aanpakken op mijn CV omgeving thuis. Daarbij is het zo dat ik een Nest Thermostat heb, waarbij natuurlijk een hele hoop opties zitten verstopt achter het Nest Pro gedeelte.

Heeft er iemand enig idee of je hier ook op een of andere manier bij kan zonder Nest Pro te zijn of een bedrijf moet inschakelen?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

OK ik begrijp het, ik zat meer op de lijn van gas besparen. Comfort is uiteraard ook belangrijk. Zelf heb ik dat opgelost met een buitenthermometer die de aanvoertemperatuur bepaalt en gewoon nachtverlaging.

Werkt ideaal in combinatie met de Remeha calenta. Bij veel andere ketels werkt het uitermate ongunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een half jaar geleden zijn we verhuisd, naar een huis uit 1995 met een combinatie van vloerverwarming en radiatoren op de benedenverdieping. In één kamer, die in gebruik is als kantoor, is er echter alleen een radiator. Deze kamer ligt ook nog eens op het noordwesten. Gevolg hiervan is dat het in deze kamer alleen warm is als het water van de vloerverwarming op moet warmen. In de tussenpozen kan het enkele graden afkoelen, wat niet comfortabel is, aangezien deze als kantoor/studeerkamer in gebruik is.
Ik heb de CV temperatuur onlangs verlaagd van 85 graden naar 60 graden vanwege de CV efficiëntie, en dat heeft de situatie niet voor deze kamer (zoals verwacht) nog iets verslechterd. Ik zou deze kamer (3,5m x 3,5m) dus graag warmer krijgen.
Een elektrisch kacheltje zou natuurlijk een goedkoop (in aanschaf) oplossing zijn, maar wellicht niet de efficiëntste. Hebben jullie nog ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

bert pit schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:17:
[...]
Werkt ideaal in combinatie met de Remeha calenta. Bij veel andere ketels werkt het uitermate ongunstig.
Voor de duidelijkheid: een buitensensor op een Rehema Calenta en automatische stooklijn werkt alleen indien de ketel in aan/uit schakeling staat. Bij gebruik van Opentherm wordt de buitensensor genegeerd (aangezien Opentherm zelf een watertemperatuur vraagt).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
Microkid schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Voor de duidelijkheid: een buitensensor op een Rehema Calenta en automatische stooklijn werkt alleen indien de ketel in aan/uit schakeling staat. Bij gebruik van Opentherm wordt de buitensensor genegeerd (aangezien Opentherm zelf een watertemperatuur vraagt).
Hangt ook weer af van je thermostaat. Op een iSense kan je de regeling aanpassen zodat ie ook wat doet met die buitensensor. Voor zover mij bekend kan je die sensor niet rechtstreeks op de thermostaat aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Dolbyadt schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:18:
@Remmit De Temperatuur lees ik op keteldisplay en op de Honeywell touch thermostaat. Heb het niet precies gemeten maar wanneer de cv ketel aangeeft dat de aanvoer temperatuur 55 graden is mijn retour +/- 40 graden volgens mijn temperatuur sensor die ik op de retour leiding heb geplakt. Wanneer het huis op ingestelde temperatuur is. En de CV ketel het huis op temperatuur moet houden heb ik een gemiddelde delta van maar +/- 10 graden. De ketel gaat dan 6x keer per uur aan.
[...]
Dank voor je reactie. Ik was erg benieuwd omdat het gedrag bij jou wellicht nog iets kon zeggen over het (missende) gedrag bij mij. Heb je helemaal geen idee hoe snel je aanvoer stijgt terwijl de retour nog koud is?

Begrijp ik je goed dat je de retour meet met een sensor maar voor de aanvoer dit van de ketel/thermostaat uitleest? Bij mij zit er altijd een verschil tussen wat de ketel zegt en wat ik meet op de aanvoerleiding (en ik heb anderen hier dit volgens mij ook zien melden).

Bijv. als mijn ketel/thermostaat zegt 58 graden, dan meet ik op de leiding 65 graden, soms zelfs meer.

Het zou zomaar kunnen dat jouw deltaT groter is dan je denkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 23:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dolbyadt citaat: Wanneer het huis op ingestelde temperatuur is. En de CV ketel het huis op temperatuur moet houden heb ik een gemiddelde delta van maar +/- 10 graden. De ketel gaat dan 6x keer per uur aan.

6 keer per uur ketel aan,
zoiets heb ik ook als mijn overgedimensioneerde ketel zijn minimaal vermogen van ca. 8 kW niet kwijt kan.
Helaas kan ik dan de deltaT niet goed bepalen omdat aanvoer- en retourtemperatuur nooit stabiel zijn.
Hoe ziet dit bij jou uit?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Daannn1987 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:44:
[...]

*edit:
VOlgens de pDF:
https://www.vaillant.nl/p...-3-vhr-3c-inst-144396.pdf

Kun je in paragraaf 7.1 de deellast wijzigen..
Je zou die 18kw (D.0) eens naar 12 oid kunnen zetten om te kijken wat dat brengt.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:48:
[...]
Als je de pompsnelheid naar beneden gooit krijgt de ketel minder snel een hoge retour. Dat zou ik eerst proberen.
Excuses, ik had de verkeerde ketel omschreven. Het is de hrSolide VHR 24-28C. Deze dus.
Instellingen staan hier, op pagina 9 en 10 (Diagnosesysteem VHR hrSolide vorig model (bouwjaar 1997-2005))

Huis is overigens van 1990 dus isolatie is wel redelijk goed.
Nog even voor de zekerheid: waterzijdig inregelen heb ik nog niet gedaan.

Deellast (d11) staat nu op 65%. Zou deze nu eerst eens naar bijv 50% moeten?
Als ik het goed begrijp betekent een aanpassing dat het water dan minder snel verwarmt wordt en komen dus mijn piekjes wat verder uit elkaar te liggen.
Ik gebruik een Toon en die is volgens mij modulerend. Uit de topicstart haal ik dat dan een aanpassing weinig zin heeft.

Of toch eerst de pomp naar beneden?
Als ik dit lees dat lijkt dit laatste niet eenvoudig mogelijk en ook effect op warmwater zal hebben.
Zal waterzijdig inregelen niet hetzelfde effect hebben (behalve natuurlijk dat het zonde van het stroomverbruik is als je de pomp op deze manier afknijpt)?

Daarnaast vraag ik me af op basis waarvan mijn ketel besluit opnieuw het water opnieuw te verwarmen?
De piekje komen om de 4-5 min terwijl het water nog behoorlijk heet is.

Sorry voor de vele vragen maar ik probeer het een beetje te begrijpen en de info is wat gefragmenteerd te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
jobr schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:17:
[...]

[...]

Excuses, ik had de verkeerde ketel omschreven. Het is de hrSolide VHR 24-28C. Deze dus.
Instellingen staan hier, op pagina 9 en 10 (Diagnosesysteem VHR hrSolide vorig model (bouwjaar 1997-2005))

Huis is overigens van 1990 dus isolatie is wel redelijk goed.
Nog even voor de zekerheid: waterzijdig inregelen heb ik nog niet gedaan.

Deellast (d11) staat nu op 65%. Zou deze nu eerst eens naar bijv 50% moeten?
Als ik het goed begrijp betekent een aanpassing dat het water dan minder snel verwarmt wordt en komen dus mijn piekjes wat verder uit elkaar te liggen.
Ik gebruik een Toon en die is volgens mij modulerend. Uit de topicstart haal ik dat dan een aanpassing weinig zin heeft.

Of toch eerst de pomp naar beneden?
Als ik dit lees dat lijkt dit laatste niet eenvoudig mogelijk en ook effect op warmwater zal hebben.
Zal waterzijdig inregelen niet hetzelfde effect hebben (behalve natuurlijk dat het zonde van het stroomverbruik is als je de pomp op deze manier afknijpt)?

Daarnaast vraag ik me af op basis waarvan mijn ketel besluit opnieuw het water opnieuw te verwarmen?
De piekje komen om de 4-5 min terwijl het water nog behoorlijk heet is.

Sorry voor de vele vragen maar ik probeer het een beetje te begrijpen en de info is wat gefragmenteerd te vinden.
:/ Dat is wel weer heel triest dat je de pompsnelheid niet eens kunt aanpassen (no offense)...
As if one model fits all ? No way....

Dan zou ik inderdaad de deellast eens omlaag gooien, zet deze eens naar 50 en deel ons de resultaten eens.
Een plofketel is nogsteeds ingesteld op comfort dus zal het liefst zo snel mogelijk je woning op temperatuur brengen dit kun je zelf wat temperen.
Je hebt op je ketel ook geen anti pendelstand.. heb het idee dat hij op basis van de reoturtepmeratuur aan en uit schakelt.

En ter informatie.. 6 branderstarts per uur is een beetje het streven (lager is doorgaans beter).

BTW wat is je afgifte systeem? Radiatoren?

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 02-03-2018 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Daannn1987 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:37:
[...]
:/ Dat is wel weer heel triest dat je de pompsnelheid niet eens kunt aanpassen (no offense)...
As if one model fits all ? No way....

Dan zou ik inderdaad de deellast eens omlaag gooien, zet deze eens naar 50 en deel ons de resultaten eens.
Een plofketel is nogsteeds ingesteld op comfort dus zal het liefst zo snel mogelijk je woning op temperatuur brengen dit kun je zelf wat temperen.
Je hebt op je ketel ook geen anti pendelstand.. heb het idee dat hij op basis van de reoturtepmeratuur aan en uit schakelt.

En ter informatie.. 6 branderstarts per uur is een beetje het streven (lager is doorgaans beter).

BTW wat is je afgifte systeem? Radiatoren?
De retour temperatuur varieert overigens ongeveer 5 graden. Gaat mee met de piekjes.

Ik heb deze radiatoren:
- achterkamer 1x type 21 van ongeveer 2 meter en 1x type 21 van ongeveer 0,6 meter (open keuken)
- voorkamer 1x type 21 van ongeveer 2 meter en 1 x type 22 van ongeveer 1 meter
Kamer is een L kamer.

Oh ja, de Branderinstelvertragingstijd staat op 5 min als dat nog relevant is.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 02-03-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daannn1987 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:37:
[...]
Helaas is dat bij mij ook een bekend probleem :/ (A244EC)

En zelfs met alle radiators open kun je de leidingen horen suizen, om maar niet over het stroomverbruik te beginnen, de 20j oudere voorganger was gewoon zuiniger 8)7 Gasverbruik was vergelijkbaar (mits niet gebruik makend van fabrieksinstellingen).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:57

The Executer

Lekker belangrijk!

dunklefaser schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:11:
@Dolbyadt citaat: Wanneer het huis op ingestelde temperatuur is. En de CV ketel het huis op temperatuur moet houden heb ik een gemiddelde delta van maar +/- 10 graden. De ketel gaat dan 6x keer per uur aan.

6 keer per uur ketel aan,
zoiets heb ik ook als mijn overgedimensioneerde ketel zijn minimaal vermogen van ca. 8 kW niet kwijt kan.
Helaas kan ik dan de deltaT niet goed bepalen omdat aanvoer- en retourtemperatuur nooit stabiel zijn.
Hoe ziet dit bij jou uit?
Even snel tussendoor: hier een Intergas HR36/30 met Honeywell thermostaat, ook hier 6 keer per uur. Zit nog te twijfelen om hier terug te schroeven naar vier keer per uur, maar weet niet of dit het comfort nog erg nadelig zal beïnvloeden

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 23:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@The Executer 6 keer per uur is dat wat de meeste thermostatproducenten onderling hebben afgesproken.
Dit levert volgens mijn eigen ervaring ook het beste? comfort op.
Ripples from low-load mode
De ripples zijn het resultaat van de "low-load" modus (6 x per uur aan van de ketel) via de (honeywell)-thermostaat.
Je ziet dat de kamertemperatuur in de referentieruimte (=woonkamer) op de plek waar de thermostaat hangt
(10 cm naast de Sensair) met maar 0.05 °C varieert.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
jobr schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:51:
[...]

De retour temperatuur varieert overigens ongeveer 5 graden. Gaat mee met de piekjes.

Ik heb deze radiatoren:
- achterkamer 1x type 21 van ongeveer 2 meter en 1x type 21 van ongeveer 0,6 meter (open keuken)
- voorkamer 1x type 21 van ongeveer 2 meter en 1 x type 22 van ongeveer 1 meter
Kamer is een L kamer.

Oh ja, de Branderinstelvertragingstijd staat op 5 min als dat nog relevant is.
branderinstellingsvertragingstijd is standaard 15 waarom heb je die naar 5 gezet dan? Kan zo niet vinden wat dit exact betekend.. maar is dit niet ene soort anti pendelstand?
Raven schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:10:
[...]

Helaas is dat bij mij ook een bekend probleem :/ (A244EC)

En zelfs met alle radiators open kun je de leidingen horen suizen, om maar niet over het stroomverbruik te beginnen, de 20j oudere voorganger was gewoon zuiniger 8)7 Gasverbruik was vergelijkbaar (mits niet gebruik makend van fabrieksinstellingen).
Ja heel bizar... moet je alweer zelf aan de porrel om zoiets op te lossen..
M'n ouders Nefit had ook maar 2 pompstanden debiet was ook veelste hoog.. gelukkig heeft de intergas een modulaire pomp

[ Voor 29% gewijzigd door Daannn1987 op 02-03-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Daannn1987 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:08:
[...]

branderinstellingsvertragingstijd is standaard 15 waarom heb je die naar 5 gezet dan? Kan zo niet vinden wat dit exact betekend.. maar is dit niet ene soort anti pendelstand?
Ik heb dat niet gewijzigd. Is waarschijnlijk bij installatie of onderhoud aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
jobr schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:10:
[...]

Ik heb dat niet gewijzigd. Is waarschijnlijk bij installatie of onderhoud aangepast.
Je zou het eens terug kunnen zetten en kijken wat het effect is... zou je snel moeten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Daannn1987 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:11:
[...]

Je zou het eens terug kunnen zetten en kijken wat het effect is... zou je snel moeten zien
Ik heb nu net deellast naar beneden 50% gezet. Ik wil niet teveel tegelijk wijzigen.
Eerst denk ik even kijken hoe morgenochtend het plaatje eruit ziet.
Indien geen effect of bevroren tenen dan zet ik deze weer terug en dan deze aanpassen. Betekent waarschijnlijk dat deze dan maar 1 keer in de 15 min aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
jobr schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:14:
[...]

Ik heb nu net deellast naar beneden 50% gezet. Ik wil niet teveel tegelijk wijzigen.
Eerst denk ik even kijken hoe morgenochtend het plaatje eruit ziet.
Indien geen effect of bevroren tenen dan zet ik deze weer terug en dan deze aanpassen. Betekent waarschijnlijk dat deze dan maar 1 keer in de 15 min aanslaat.
Daar heb je groot gelijk in.. en dat laatste (1 x per 15min ) is precies wat je wilt... of iig niet meer dan 6x per uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daannn1987 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:08:
[...]

Ja heel bizar... moet je alweer zelf aan de porrel om zoiets op te lossen..
M'n ouders Nefit had ook maar 2 pompstanden debiet was ook veelste hoog.. gelukkig heeft de intergas een modulaire pomp
Helaas is dat ding niet van mij maar van wooncorporatie, die tevens het onderhoudscontract heeft, dat beperkt de opties nogal. Las een tijd terug wel iets over het in serie plaatsen van een condensator en las ook een keer iets over een pompschakelaar, maar een oplossing dat geen garantievervallende opties vereist heb ik nog niet gevonden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:31
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ik heb inmiddels, voor zover mogelijk, mijn installatie waterzijdig ingeregeld met dank aan de tips en adviezen hier! Echter nu was ik op zoek naar verdere mogelijkheden voor mijn 'oudje', de Blauwe Engel II, want zolang hij nog werkt komt hij nog redelijk mee met nieuwere generaties. Ik heb iets gelezen over het ATAG Bustherm protocol. Weet hier iemand of dit vergelijkbaar is met opentherm en dus verbetering oplevert t.o.v. aan/uit? Of is waterzijdig inregelen het maximale wat ik eruit kan halen zolang deze ketel hier nog draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Daannn1987 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:15:
[...]

Daar heb je groot gelijk in.. en dat laatste (1 x per 15min ) is precies wat je wilt... of iig niet meer dan 6x per uur
Zag gisteren ook als dat de CV gaat branden op tijdstip x voor 1-2 min en dat daarna de CV naar "branderinschakelvertragingstijd actief" springt totdat x+5 min voorbij is en dan begint de cyclus opnieuw.

Plaatje is niet echt gewijzigd naar verlaging van de deellast van 65 naar 50%. Frequentie van de piekjes is nog steeds ongewijzigd. Delta T is ook nog steeds hetzelfde. Waarschijnlijk wordt die deellast aanpassing door de thermostaat teniet gedaan (zoals ook al in de Topicstart staat).

Ga straks de Branderinstelvertragingstijd eens aanpassen van 5 naar eerst 10 min.
Deellast zet ik dan eerst weer terug op 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Ik heb een huis waarbij de radiatoren ondergedimensioneerd zijn t.o. het volume wat verwarmt moet worden. In de winter merk ik dat het gewoon een drie uur duurt voordat de kamer van 16 naar 19 graden is opgewarmd. Nu met de oosten wind van afgelopen week waren toch wat warmtelekkages goed merkbaar en daar heb ik extra tochtstrips geplakt.
Mijn cv-ketel is een Agpo HR Econpact 225c van 13 jaar oud en heb een aan/uit-thermostaat en geen weersafhankelijke regeling. Maar ik zag tot mijn grote verbazing dat alles nog op fabrieksinstellingen stond, en niets is aangepast aan het huis. :(

Om te testen of het huis sneller opwarmt, heb ik de cv-temperatuur op 90 graden ingesteld, en de delta-T op 20 graden en ook de stijgingslijn op 12 graden per minuut. De comfort stand staat uit, dus hij schakelt niet regelmatig over op tapwaterverwarming.

Deze aanpassingen helpen wel iets, maar nog steeds duurt het gewoon uren voordat de temperatuur in de ruimte hoger is geworden. De De radiatoren in de kamer staan allemaal max. open, en in de andere ruimtes (bijna) dicht. Dus al het water stroomt via de radiatoren beneden.
Wat mij opvalt is dat tijdens het stoken de schoorsteen geen witte rook geeft, terwijl die van veel buren wel witte rook geven. Is dat juist een goed of slecht teken?

Wat is voor mij de volgende stap om het warmer te krijgen? Voetventielen controleren?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Onbekend schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:36:
Ik heb een huis waarbij de radiatoren ondergedimensioneerd zijn t.o. het volume wat verwarmt moet worden. In de winter merk ik dat het gewoon een drie uur duurt voordat de kamer van 16 naar 19 graden is opgewarmd. Nu met de oosten wind van afgelopen week waren toch wat warmtelekkages goed merkbaar en daar heb ik extra tochtstrips geplakt.
Mijn cv-ketel is een Agpo HR Econpact 225c van 13 jaar oud en heb een aan/uit-thermostaat en geen weersafhankelijke regeling. Maar ik zag tot mijn grote verbazing dat alles nog op fabrieksinstellingen stond, en niets is aangepast aan het huis. :(

Om te testen of het huis sneller opwarmt, heb ik de cv-temperatuur op 90 graden ingesteld, en de delta-T op 20 graden en ook de stijgingslijn op 12 graden per minuut. De comfort stand staat uit, dus hij schakelt niet regelmatig over op tapwaterverwarming.

Deze aanpassingen helpen wel iets, maar nog steeds duurt het gewoon uren voordat de temperatuur in de ruimte hoger is geworden. De De radiatoren in de kamer staan allemaal max. open, en in de andere ruimtes (bijna) dicht. Dus al het water stroomt via de radiatoren beneden.
Wat mij opvalt is dat tijdens het stoken de schoorsteen geen witte rook geeft, terwijl die van veel buren wel witte rook geven. Is dat juist een goed of slecht teken?

Wat is voor mij de volgende stap om het warmer te krijgen? Voetventielen controleren?
De delta heb je ingesteld met..............?
Onder dimensionering heb je vast gesteld door berekening of doordat het zo lang duurt voordat de boel warm wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 03-03-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je niet de mogelijkheid om grotere radiatoren op te hangen? Of om het type radiator aan te passen? Van type 11 of 20 naar type 33 bijv. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Seafarer schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:45:
[...]

De delta heb je ingesteld met..............?
Met de parameters in de cv-ketel.
Parameter 18 (pompregel delta-T) staat nu op 20 Celsius i.p.v. 15, en parameter 19 (max. delta-T tussen aanvoer en retour) op 22 graden Celsius. Parameter 20 heb ik niet aangepast, omdat de ketel op Eco-stand staat.
ThinkPadd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:46:
Heb je niet de mogelijkheid om grotere radiatoren op te hangen? Of om het type radiator aan te passen? Van type 11 of 20 naar type 33 bijv. ?
Dat kost meer tijd en geld om uit te zoeken, en ik weet niet of dat ook daadwerkelijk de oplossing is. Ik heb wel een vermoeden dat het wel zal helpen, maar mogelijk is een ander punt waar ik nog niet naar heb gekeken juist dé oplossing. :)
Ik heb op dit moment verschillende Jaga Tempo Wand radiatoren hangen van het type 15 en 16. Deze zouden eventueel vervangen kunnen worden voor een 21-type, maar daarvoor moet ook het e.e.a. aan leidingwerk worden aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://www.eco-logisch.nl/images_content/jaga-tempo-wand-types.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Onbekend schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:58:
[...]

Met de parameters in de cv-ketel.
Parameter 18 (pompregel delta-T) staat nu op 20 Celsius i.p.v. 15, en parameter 19 (max. delta-T tussen aanvoer en retour) op 22 graden Celsius. Parameter 20 heb ik niet aangepast, omdat de ketel op Eco-stand staat.
Geinige regeling. Slim voor een leuke basis regeling. Maar in mijn ogen gaat dit niet goed als de radiatoren niet waterzijdig zijn ingeregeld.
Dus wat is de gemiddelde aanvoer temperatuur?
Retour temperatuur per radiator?

Heb je de hele openingspost gelezen?

Want hoe langer ik over die slimme regeling nadenk hoe fouter het gaat als je niet waterzijdig bent ingeregeld. Convectors zijn al stukken pijp met wat lamellen en als de pomp langzamer gaat draaien dan blijven toch de convectors vlakbij de hoogste flow hebben. Die verderop minder en waarschijnlijk gaat dit niet recht evenredig. (Maar er kunnen al waterzijdige ventielen aanwezig zijn, jaga gebruikt verschillende merken)
[...]

Dat kost meer tijd en geld om uit te zoeken, en ik weet niet of dat ook daadwerkelijk de oplossing is. Ik heb wel een vermoeden dat het wel zal helpen, maar mogelijk is een ander punt waar ik nog niet naar heb gekeken juist dé oplossing. :)
Ik heb op dit moment verschillende Jaga Tempo Wand radiatoren hangen van het type 15 en 16. Deze zouden eventueel vervangen kunnen worden voor een 21-type, maar daarvoor moet ook het e.e.a. aan leidingwerk worden aangepast.
[afbeelding]
Als het hele huis volhangt met jaga's mogen we er van uit gaan dat iemand aan het rekenen is geweest en dit goed heeft gedaan. Huis is uit19XXXX? Radiatoren hetzelfde als bij de buren?

Edit: Als je inderdaad thermostaat knoppen hebt zonder debiet regeling met convectoren, dan ga je het ook niet warm krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 03-03-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Seafarer schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:18:
[...]

Geinige regeling. Slim voor een leuke basis regeling. Maar in mijn ogen gaat dit niet goed als de radiatoren niet waterzijdig zijn ingeregeld.
Dus wat is de gemiddelde aanvoer temperatuur?
Retour temperatuur per radiator?
De gemiddelde aanvoertemperatuur is nu 80 graden en de retourtemperatuur is 62 graden bij de cv-ketel. Bij de radiatoren kan ik de temperatuur niet meten exact meten, maar zo te voelen is deze rond de 70 graden. De aanvoer en retourleiding hebben ongeveer de zelfde temperatuur.
Heb je de hele openingspost gelezen?
Nee. Alleen t/m punt 3. Vanaf punt 4 gaat het over vloerverwarming, tapwater en daar gaat dit probleem niet over. En het wisselen van energieleverancier doe ik al :) .
Want hoe langer ik over die slimme regeling nadenk hoe fouter het gaat als je niet waterzijdig bent ingeregeld. Convectors zijn al stukken pijp met wat lamellen en als de pomp langzamer gaat draaien dan blijven toch de convectors vlakbij de hoogste flow hebben. Die verderop minder en waarschijnlijk gaat dit niet recht evenredig. (Maar er kunnen al waterzijdige ventielen aanwezig zijn, jaga gebruikt verschillende merken)
Waterzijdig inregelen is misschien noodzakelijk als je verschillen in aanvoertemperaturen voelt bij de radiatoren. Tot zover ik kon voelen zijn de temperaturen vrijwel gelijk, en ook bij de verste radiator voelt de temperatuur goed heet aan. Dus lijkt mij dat het waterzijdig inregelen niet veel meer zal helpen.
[...]

Als het hele huis volhangt met jaga's mogen we er van uit gaan dat iemand aan het rekenen is geweest en dit goed heeft gedaan. Huis is uit19XXXX? Radiatoren hetzelfde als bij de buren?
Huis is uit 2005, vandaar dat de cv-ketel ook 13 jaar oud is. De buren hebben ook de zelfde radiatoren, maar hoewel de huizen aan de buitenkant identiek lijken, is de interne indeling tussen de huizen zijn wisselend. Ik kan mijn huis niet echt vergelijken met een ander huis in de buurt.
Edit: Als je inderdaad thermostaat knoppen hebt zonder debiet regeling met convectoren, dan ga je het ook niet warm krijgen.
Ik heb inderdaad thermostaatknoppen, maar weet niet of er een debietregeling in zit. Hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Onbekend Beetje warm 80 graden. :X

Instelbare kranen (debiet) ligt aan het merk, type en leeftijd. Er zijn nogal wat systemen.

Wbt betreft je afgifte zou ik dit eerst eens goed berekenen. Jaga's zijn normaal juist voor lage temperatuur aanvoer en jij jaagt er nu 80 graden door? Meten is weten.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Onbekend schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:47:

De gemiddelde aanvoertemperatuur is nu 80 graden en de retourtemperatuur is 62 graden bij de cv-ketel. Bij de radiatoren kan ik de temperatuur niet meten exact meten, maar zo te voelen is deze rond de 70 graden. De aanvoer en retourleiding hebben ongeveer de zelfde temperatuur.
Aanvoer 80 is erg hoog. Zeker bij een huis uit 2005. Delta-T met 18 graden lijkt niet verkeerd.
Het menselijk lichaam is een zeer slecht meet instrument boven de 50 graden. Misschien handiger om eens met een goedkoop thermometertje te meten. Meten is weten. :)
Aanvoer en retour hetzelfde? dat zal wel een typo zijn. Want daar gaat het hier nu juist om. Heb je geen delta T dan creëer je hem.
En het wisselen van energieleverancier doe ik al :) .
Maar daar krijg je je huis niet mee warm. ;)
[...]

Waterzijdig inregelen is misschien noodzakelijk als je verschillen in aanvoertemperaturen voelt bij de radiatoren. Tot zover ik kon voelen zijn de temperaturen vrijwel gelijk, en ook bij de verste radiator voelt de temperatuur goed heet aan. Dus lijkt mij dat het waterzijdig inregelen niet veel meer zal helpen.
De aanvoer temperatuur is in het hele huis gelijk.(of je verliest een paar graden onderweg, no problem)
Het gaat erom dat alle radiatoren ongeveer dezelfde Delta T krijgen. Dus ook ongeveer de ontwerp warmte afgeven. Dan is de warmte door het hele huis goed verdeelt. Vaak kan de aanvoertemperatuur dan naar beneden, zakt de retour heel erg en haal je dus meer warmte uit de rookgassen. Dus besparing.
En de comfort verbetering is ook hoog.
[...]

Huis is uit 2005, vandaar dat de cv-ketel ook 13 jaar oud is. De buren hebben ook de zelfde radiatoren, maar hoewel de huizen aan de buitenkant identiek lijken, is de interne indeling tussen de huizen zijn wisselend. Ik kan mijn huis niet echt vergelijken met een ander huis in de buurt.

[...]

Ik heb inderdaad thermostaatknoppen, maar weet niet of er een debietregeling in zit. Hoe kan ik dat zien?
Knop eraf. Maar er zijn heel veel andere merken die er iets anders uit zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uUSnU6x2I0bawfa7PGf8dd9m/full.jpg

of er zitten nog ergens voetventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik heb er even een foto van gemaakt:
Radiator

In dat dopje daaronder zit het voetventiel.

Ik heb nu bij 2 radiatoren de temperaturen gemeten. (En ik kreeg eerst meetfouten omdat de ene keer de cv brandde en de andere keer niet. Nu heb over langere tijd gemeten zodat ik de meetfouten uit kan sluiten.) De ene radiator geeft aanvoer 72,1 graden en retour 65,3 graden, en de andere radiator geeft 67,4 graden aanvoer en 62,4 graden retour.

Waarschijnlijk hebben andere radiatoren (waar ik niet gemakkelijk aan kan meten) een hogere temperatuur, waardoor de retour bij de ketel waarschijnlijk daarom op 62 graden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Onbekend Volgens mij zijn die niet instelbaar, maar dat kan je dan met een voetventiel doen. Maar gaan knijpen als je niet weet of je voldoende afgiftevermogen hebt hangen is niet slim. Ik zou eerst dat eens controleren. Ik hou hier nu de boel warm met zo'n 48/50 graden en dat komt door het bijhangen van vermogen. Niet door inregelen. Je aanvoer is veel te hoog namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
jobr schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:58:
[...]

Zag gisteren ook als dat de CV gaat branden op tijdstip x voor 1-2 min en dat daarna de CV naar "branderinschakelvertragingstijd actief" springt totdat x+5 min voorbij is en dan begint de cyclus opnieuw.

Plaatje is niet echt gewijzigd naar verlaging van de deellast van 65 naar 50%. Frequentie van de piekjes is nog steeds ongewijzigd. Delta T is ook nog steeds hetzelfde. Waarschijnlijk wordt die deellast aanpassing door de thermostaat teniet gedaan (zoals ook al in de Topicstart staat).

Ga straks de Branderinstelvertragingstijd eens aanpassen van 5 naar eerst 10 min.
Deellast zet ik dan eerst weer terug op 65.
En hoe is het gegaan na het aanpassen van de branderinstelvertragingstijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Onbekend schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:37:
Ik heb er even een foto van gemaakt:
[afbeelding]

In dat dopje daaronder zit het voetventiel.
Ja maar waarschijnlijk is dat een open/dicht voetventiel en heel moeilijk te regelen.
Maar als we jouw foto uitvergroten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1jwGO6xCheGVvMlqvKNHBIYC/full.jpg

Zie ik nummertjes staan, dus de ring binnen de nummertjes is instelbaar. Even zoeken bij Jaga.
Ik heb nu bij 2 radiatoren de temperaturen gemeten. (En ik kreeg eerst meetfouten omdat de ene keer de cv brandde en de andere keer niet. Nu heb over langere tijd gemeten zodat ik de meetfouten uit kan sluiten.) De ene radiator geeft aanvoer 72,1 graden en retour 65,3 graden, en de andere radiator geeft 67,4 graden aanvoer en 62,4 graden retour.
Naar mijn idee moet je met deze buitentemperaturen op je sloffen op iedere radiator minimaal een temperatuurs verschil halen van 10 graden op iedere radiator.
Waarschijnlijk hebben andere radiatoren (waar ik niet gemakkelijk aan kan meten) een hogere temperatuur, waardoor de retour bij de ketel waarschijnlijk daarom op 62 graden staat.
Het is natuurlijk helemaal waar wat @Musicmasters schrijft meer afgifte is altijd beter.
Toch ga ik er voorzichtig vanuit dat dit bij een huis uit 2005 wel goed zou moeten zitten.(schrijf ik dus voorzichtig)
Zijn alle radiatoren wel goed aangesloten, dus het hete water gaat er bij de bovenste aansluiting in.
En niet andersom.
Ook ervan uitgaande dat ze allemaal schoon zijn.En niet een beetje stoffig aan de onderzijde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq/full.jpg
Ze goed vrij hangen, niet achtergordijnen. Een eventuele convector put goed in elkaar zit.
En ook wat @Musicmasters ook al zegt, je aanvoer temperatuur is wel erg hoog.

Er zijn installaties die gewoon keihard blijven doorstoken, doodgewoon omdat de retour hoog wordt. Dan moet de ketel nog hoger stoken om toch warmte in dat water te stoppen. Je schoorsteen verlies neemt ook toe. Zie de openings post: retour water bij de ketel boven de 50 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2BhGN8khdiwGHhntrDRJWOmM/full.jpg

Dus controleer eerst alles even.
Want bij een aanvoer van 80 graden en het duurt 3 uur uren voor de boel op temperatuur is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Daannn1987 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:53:
[...]

En hoe is het gegaan na het aanpassen van de branderinstelvertragingstijd?
Zo: Brander10min

Gisteren was dit:brander5min

Delta is niet echt gewijzigd. Branderstarts wel. Gek genoeg niet 6 per uur maar 9 ondanks dat deze nu op 10 min staat.

[ Voor 14% gewijzigd door jobr op 04-03-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Seafarer schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:02:
[...]

Ja maar waarschijnlijk is dat een open/dicht voetventiel en heel moeilijk te regelen.
Maar als we jouw foto uitvergroten:
[afbeelding]

Zie ik nummertjes staan, dus de ring binnen de nummertjes is instelbaar. Even zoeken bij Jaga.
Gevonden: https://www.gebruikershan...w-handleiding-648251.html
Dat zijn dus de debietinstellingen.
Bij mij staan ze allemaal op 6.
[...]
Naar mijn idee moet je met deze buitentemperaturen op je sloffen op iedere radiator minimaal een temperatuurs verschil halen van 10 graden op iedere radiator.

[...]

Dus controleer eerst alles even.
Want bij een aanvoer van 80 graden en het duurt 3 uur uren voor de boel op temperatuur is??
Om te experimenteren heb ik de aanvoertemperatuur op 60 graden gezet. Ik ben zo even een paar uurtjes weg, dus maakt het niet echt uit of het wat langer duurt om op te warmen. (Nachtverlaging staat op 16 graden, en overdag naar 19 graden, dus nu moet hij 3 graden opwarmen.)

Ik ben wel aan het rekenen geslagen, en heb in mijn woonkamer/keuken de capaciteit van de radiatoren bij elkaar opgeteld voor de capaciteitswaarde van 75/65-20.
Ik kom op een waarde uit van 30 watt per m3, terwijl het advies op 85 watt per m3 ligt. :(

Pagina: 1 ... 85 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.