Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 114 115 116 Laatste
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:31

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
@leonbong @HereIsTom Heren, kunnen we a.u.b. weer ontopic gaan? :/

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12:01
bert pit schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:51:
[...]

Doordat ik naar Evohome ben gegaan hoefde ik niet waterzijdig in te regelen. We heb ik bij het installeren van de danfoss kranen de zaak in balans getracht te brengen.
En hoe dacht je dat je dat noemt? Waterzijdig inregelen. Ik neem aan dat je het hebt over de flow regelen middels de afsluiter die onder je regelknop zit. Ieder systeem dient te worden ingeregeld. Snap niet dat de overheid hier geen Postbus 51 spot van maakt in het kader van energie besparing.

Greenisthebest wijzigde deze reactie 31-12-2019 12:08 (13%)

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:47
LinuxMan schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:55:
[...]

Ik heb hier toch een forse verbeterslag gemaakt met waterzijdig inregelen. Van 1600m3 naar 1100 m3. Comfort is ook toegenomen, want mijn grootste radiator werd slecht warm, en na waterzijdig inregelen worden alle radiatoren vergelijkbaar warm. Misschien was mijn installatie dan erg ongebalanceerd?
Hier ook, nadat we hier kwamen wonen schrokken we van de energie rekening, toen maar eens gekeken naar de CV installatie, CV water van 90° naar 60° en radiatoren in de niet gebruikte ruimtes (slaapkamers) dicht en de andere in o.a. badkamer flink geknepen.
Van 1200m3 nu naar minder dan 500m3 per jaar en ook een veel beter comfort, niet meer hollen en stilstaan, van steeds een hete golf, naar constante warmte.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 26-01 21:04
cville schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:54:
[...]
Een klein IR paneel achter of boven de bank? Lijkt me veel effectiever en gemakkelijker te monteren dan een radiator.
Het is een hoekbank waarvan het lange deel 4 meter is, het einde staat voor een raam waar al een radiator zit, dus die zou ik makkelijk door kunnen lussen naar een 2de aan de andere kant van de bank waar de hoek zit.

Aan de andere kant een stekker van een IR paneel in het stop contact met een schakelaar is natuurlijk nog iets makkelijker en waarschijnlijk veel effectiever...ik ga het eens laten bezinken.

16400 Wp - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Greenisthebest
PentaClover schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:58:
[...]

Het is een hoekbank waarvan het lange deel 4 meter is, het einde staat voor een raam waar al een radiator zit, dus die zou ik makkelijk door kunnen lussen naar een 2de aan de andere kant van de bank waar de hoek zit.

Aan de andere kant een stekker van een IR paneel in het stop contact met een schakelaar is natuurlijk nog iets makkelijker en waarschijnlijk veel effectiever...ik ga het eens laten bezinken.
Houtkachel! Zalig. Mijn vrouw is iedere avond weer blij met mij als ik hem aansteek. O-) En nee vanavond heb ik hem niet aan met windstil weer/mist en daar bovenop vuurwerk. Anders krijg ik die fijnstof discussie weer over mij heen. ;)

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Greenisthebest schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:38:
[...]

DE afweging moet altijd gasrendement zijn. Het wordt toch echt tijd dat iedereen nu eens wat comfort gaat inleveren om zo het klimaat te sparen. En met een beetje slim stoken kost langzaam opwarmen ook nog eens geen comfort afgezien van minder stralingswarmte. Het is ook gewenning. Straks als iedereen een warmtepomp gaat/moet krijgen is het ook gedaan met loei hete radiatoren.

En sommige mensen zitten zelfs met dit weer nog met een t-shirt op de bank. 8)7 |:(

Maar deze discussie hoort hier niet thuis, maar kon het niet laten. O-)
Tegen anderen zeggen dat ze comfort moeten inleveren en dan zelf een houtkachel stoken s’avonds 8)7

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• PentaClover
Greenisthebest schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:00:
Houtkachel! Zalig. Mijn vrouw is iedere avond weer blij met mij als ik hem aansteek. O-) En nee vanavond heb ik hem niet aan met windstil weer/mist en daar bovenop vuurwerk. Anders krijg ik die fijnstof discussie weer over mij heen. ;)
Nee, dat gaat hem niet worden, ik heb geen rook kanaal dat geschikt is voor een houtkachel en daarnaast vind ik de milieu implicaties te groot.
Los van de fijnstof en warmte die je de schoorsteen uitblaast, is het ook nog zo dat, zelfs al zou je een nieuwe boom planten voor elke boom die je verbrand, het 10-tallen jaren duurt voordat die boom gegroeid is en net zoveel CO2 uit de lucht haalt als de geen die je net verbrand hebt, dus dat zie ik niet zitten om structureel te doen, daar verminderen we het natuurlijke CO2 afvang vermogen van onze planeet mee. ;w

• Greenisthebest
klump4u schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:11:
[...]

Tegen anderen zeggen dat ze comfort moeten inleveren en dan zelf een houtkachel stoken s’avonds 8)7
Ik stook hem sowieso niet hard en al het hout wat ik stook komt van een hovenier die bomen heeft verwijderd uit bijvoorbeeld jouw tuin. Als ik hem niet zou opstoken zou hij in de verbrandingsoven komen die jouw elektriciteit opwekt om je "schone" elektrische auto te laten rijden of een "schone" IR verwarming. Of nog erger. Gewoon in de afvalverbrandingsoven zoals hier in mijn woonplaats waar niets met de restwarmte wordt gedaan. Ik ben het met je eens als het gaat om die zogenaamde schone pellets die overzee met schepen hiernaar toe wordt gehaald en waar tig bossen voor worden gekapt.

Overigens ga ik binnenkort over op L/L verwarming en dan stook ik helemaal geen gas meer. Ik kan mezelf recht in de spiegel aankijken en zeker nadat mijn installatie al 10 jaar is ingeregeld. ;) 0,154m3 per graaddag en altijd iemand thuis. Zullen er niet veel zijn hier die dat halen. 8)

NB: comfort inleveren bedoelde ik cv niet op 23 graden met loeihete radiatoren. Ik stook 4 blokjes hout per avond overigens. Houtkachel heeft een rendement van 90 procent.
PentaClover schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:14:
[...]

Nee, dat gaat hem niet worden, ik heb geen rook kanaal dat geschikt is voor een houtkachel en daarnaast vind ik de milieu implicaties te groot.
Los van de fijnstof en warmte die je de schoorsteen uitblaast, is het ook nog zo dat, zelfs al zou je een nieuwe boom planten voor elke boom die je verbrand, het 10-tallen jaren duurt voordat die boom gegroeid is en net zoveel CO2 uit de lucht haalt als de geen die je net verbrand hebt, dus dat zie ik niet zitten om structureel te doen, daar verminderen we het natuurlijke CO2 afvang vermogen van onze planeet mee. ;w
https://www.nu.nl/nucheck...branden-in-australie.html

Ach ja. Laat mij dan 4 blokjes hout per koude avond verstoken. Denk dat het probleem veel groter is dan dat en dat er toch echt grotere maatregelen nodig zijn, als we al niet te laat zijn. :'(

Greenisthebest wijzigde deze reactie 31-12-2019 15:55 (39%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:31

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
@PentaClover @Greenisthebest @klump4u Ook aan jullie het verzoek: graag weer ontopic.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Greenisthebest
ThinkPad schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:01:
[mbr]@PentaClover @Greenisthebest @klump4u Ook aan jullie het verzoek: graag weer ontopic.[/mbr]
Okee. Mijn lage gasverbruik was toch wel on topic. :+

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 26-01 20:16
PentaClover schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:51:
Dat comfort is toch wel een dingetje, Ik merk dat mijn vriendin die niets anders dan Gaskachels en veel te heet gestookte radiatoren gewend is uit vorige huizen, in dit huis met trage vloerverwarming beneden, en nu ook nog eens het gemis aan straling van de radiatoren door de lage temperatuur van ~35 oC Toch met enige regelmaat klaagt dat het koud voelt, ondanks dat de thermostaat vervolgens zegt dat het niet koud is.

Iemand idee-en hoe de beleving van comfort te verbeteren is zonder de temperatuur omhoog te doen ?

Ik zat zelf te denken aan een extra radiator achter de bank waar zij zit, zou zo'n radiator in je rug schelen ondanks de 35 oC ?
Masseren met huid olie. Dan verlies je bij droge lucht ook minder vocht en warmte.

Misschien wordt jezelf ook warmer. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• PentaClover
0.154 m3 / graaddag komt op ongeveer 390 m3 Gas per stookseizoen.

4 blokken haardhout met een 90% rendement kachel geeft bij verbranding de zelfde warmte af als de verbranding van 1.7 m3 Gas met een HR ketel die 100% van de onderwaarde als rendement haalt.

Dan lijkt het erop dat de houtkachel significant bijdraagt aan de warmte in huis.
(Als er in nov+dec+jan+feb 4 blokken per avond worden verstookt, is dat zo'n 35% van de jaarlijkse warmte behoefte).

• Seafarer
leonbong schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:26:
[...]

Dit is een “probleem” geintroduceerd met de cv installaties een zeer lage luchtvochtigheid in woonkamers in de winter. Met oude gashaard had je dat niet dan stond het condens op de ramen.
Vroeger jaren 80 hadden mensen van die bakken aan de radiatoren hangen om water te verdampen, tbv luchtvochtigheid. Maar een steeds groter deel van bevolking heeft de gashaarden niet meer meegemaakt en kennen het “comfort” van vochtige lucht niet meer.

Een luchtbevochtiger kan dit verhelpen ik heb zelf ook een thermometer met rv van mediasane (5€ action) en die geeft nu bij mij aan negatief smiley terwijl het 21 grad is maar 38% vocht en dat is laag. Waardoor sommige mensen dat als koud ervaren.
Ik snap dit niet.
Waarom was het met die gashaard vochtiger in huis?

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:13
Veel waren half open of open.
Soms lucht via kanaal naar binnen rookgas via kamer naar buiten. (De ramen werden niet voor niets zwart)
Soms andersom lucht via kamer naar binnen rookgas deels via kanaal naar buiten.

Beide zorgt ervoor dat al water van de verbranding van aardgas in kamer terecht komt.
Dat water wat we tegenwoordig willen condenseren bij onze hr ketel.
Nou je snapt dat de luchtvochtigheid omhoog schoot in kamer als de gaskachel aan stond.

leonbong wijzigde deze reactie 01-01-2020 18:17 (11%)

• Seafarer
Dat komt op mij over als levensgevaarlijk.

Ik ben lang geleden groot gebracht met een moederhaard (met open lucht aanzuig) in de woonkamer en daarop cv door het hele huis.
Nooit water op de ramen en het werd ook droog.

Later op mijn eigen flatje gashaard gehad en daar werd het ook droog.
Ik kan dus niet helemaal met je meegaan.

• leonbong
Het was ook gevaarlijk met deze open toestellen.
Koolmonoxide was in de winter een groot als mensen te weinig ventileerde, daarvoor hanteerde de brandweer als maatstaf zeer vochtige ramen.

Maar als je ramen droog blijven betekent het niet dat de luchtvochtigheid niet enorm omhoog was gegaan.

• martijn v o
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 27-01 20:47
Hier ook ingeregeld, wist niet dat het zo veel kon schelen. Wij hebben een klein rijtjes huis.
Eerst de radiatoren in alle ruimten voorzien van een thermostaatkraan en de ketel afgesteld op 55 graden aanvoer. Daarna de radiatoren afgesteld (mbv IR thermometer) met het voetventiel op 55-35 graden.
Gasverbruik is gedaald van 1200 m3/jaar naar 900m3/jaar gecorrigeerd op 2800 graaddagen.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Beter in het andere topic

CurlyMo wijzigde deze reactie 01-01-2020 21:23 (122%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 10:47
Seafarer schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:58:
[...]

Gebeurt dat nog steeds als je een paar radiatoren een hoger debiet geeft? Alleen om even te testen.

Lopen er thermostaat kranen dicht. Dan krijg je ook minder doorstroming.
@Seafarer Ik heb ondertussen een en ander kunnen uitproberen en observeren. Wat er gebeurd is het volgende:
Zodra de ketel aanslaat volgt hij netjes de vooringestelde waardes van de maximum/minimum pompsnelheid. Dit houdt de ketel vol tot het moment dat hij ergens zijn warmte niet meer genoeg kwijt kan en de temperatuur hoger oploot dan gewenst. Het gevolg is dat de brander uit gaat en de pomp naar de maximum snelheid gaat (stand 9). De pomp lijkt hier echter op te blijven staan en gaat niet meer terug regelen. Dit gebeurd pas als de thermostaat de ketel heeft uitgeschakeld en zodra deze weer wordt aangeschakeld begint het riedeltje weer opnieuw.

Wat mij betreft is de ketel soms wat te fanatiek in het opstoken waardoor hij iets teveel overshoot heeft op momenten. Ik zou liever zien dat hij wat eerder terugschakelt. Dit zou bovenstaande ook deels kunnen verhelpen denk ik. Misschien dat ik hier iets kan doen met parameter P2 om het vermogen te beperken, of met t6 om de aanlooptijd bij het opstarten wat langer te maken dan standaard.

Daarnaast heb ik voor nu de radiatoren die in gebruik zijn niet meer geknepen. Ik zal het eens aankijken hoe dit nu gaat, voor het moment gaat het goed. Mijns inziens komt het ongeveer op hetzelfde neer als eerst. De radiatoren zijn niet meer geknepen maar de pompsnelheid is nu wel lager dan daarvoor.

Tips zijn uiteraard nog altijd welkom.

• Greenisthebest
PentaClover schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:36:
0.154 m3 / graaddag komt op ongeveer 390 m3 Gas per stookseizoen.

4 blokken haardhout met een 90% rendement kachel geeft bij verbranding de zelfde warmte af als de verbranding van 1.7 m3 Gas met een HR ketel die 100% van de onderwaarde als rendement haalt.

Dan lijkt het erop dat de houtkachel significant bijdraagt aan de warmte in huis.
(Als er in nov+dec+jan+feb 4 blokken per avond worden verstookt, is dat zo'n 35% van de jaarlijkse warmte behoefte).
En je bedoeling is hiermee?

Goed toch? Kachel staat hier nu weer te branden. 22 graden in de woonkamer en dus deur naar boven open zodat het daar ook lekker mee warmt. Eerste verdieping 19,1 graden en zolder 18,2 en buiten hier 2,7. Huis is ook fors na geisoleerd, bouwjaar 78.

*knip*, ik heb al eerder gevraagd om weer ontopic te gaan. Laat houtkachel voors/tegens a.u.b. achterwege in dit topic.

succes nieuwkomers in dit topic met het tunen van jullie CV in 2020. d:)b

ThinkPad wijzigde deze reactie 01-01-2020 21:13 (22%)

• Seafarer
Kire88 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:35:
[...]

@Seafarer Ik heb ondertussen een en ander kunnen uitproberen en observeren. Wat er gebeurd is het volgende:
Zodra de ketel aanslaat volgt hij netjes de vooringestelde waardes van de maximum/minimum pompsnelheid. Dit houdt de ketel vol tot het moment dat hij ergens zijn warmte niet meer genoeg kwijt kan en de temperatuur hoger oploot dan gewenst. Het gevolg is dat de brander uit gaat en de pomp naar de maximum snelheid gaat (stand 9). De pomp lijkt hier echter op te blijven staan en gaat niet meer terug regelen. Dit gebeurd pas als de thermostaat de ketel heeft uitgeschakeld en zodra deze weer wordt aangeschakeld begint het riedeltje weer opnieuw.

Wat mij betreft is de ketel soms wat te fanatiek in het opstoken waardoor hij iets teveel overshoot heeft op momenten. Ik zou liever zien dat hij wat eerder terugschakelt. Dit zou bovenstaande ook deels kunnen verhelpen denk ik. Misschien dat ik hier iets kan doen met parameter P2 om het vermogen te beperken, of met t6 om de aanlooptijd bij het opstarten wat langer te maken dan standaard.

Daarnaast heb ik voor nu de radiatoren die in gebruik zijn niet meer geknepen. Ik zal het eens aankijken hoe dit nu gaat, voor het moment gaat het goed. Mijns inziens komt het ongeveer op hetzelfde neer als eerst. De radiatoren zijn niet meer geknepen maar de pompsnelheid is nu wel lager dan daarvoor.

Tips zijn uiteraard nog altijd welkom.
Als de ketel het dus niet helemaal zelf kan. Dan zou ik voordat ik het vermogen lager zet eerst de cv water temperatuur verlagen naar 65 dat proberen en dan pas het vermogen.

• Kire88
Ik stook met een weersafhankelijke aanvoer temperatuur. Op dit moment, met een buitentemperatuur van 2 graden, is de cv temperatuur 55 graden.

• Greenisthebest
Kire88 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:51:
Ik stook met een weersafhankelijke aanvoer temperatuur. Op dit moment, met een buitentemperatuur van 2 graden, is de cv temperatuur 55 graden.
Stooklijn wel ingesteld in je ketel? Bij mijn ketel kan dat met zo'n voeler. (Ik heb het overigens niet.)

Ik heb bij een vriend overigens ooit die voeler eraf gekwakt en een gewone modulerende thermostaat gehangen. Besparing was dramatisch.

• PentaClover
Geen bedoeling, het is een feitelijke constatering die helpt om je uitspraken over comfort, flow en gasverbruik in de juiste context te plaatsen.

• Greenisthebest
PentaClover schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:11:
[...]

Geen bedoeling, het is een feitelijke constatering die helpt om je uitspraken over comfort, flow en gasverbruik in de juiste context te plaatsen.
Geen bedoeling? Maar wel juiste context? Wat je wil. :?

Ga nu maar hier nieuwkomers met tunen helpen met tips and tricks. Lijkt me een stuk waardevoller en scheelt jou een boel rekenwerk en kopzorgen over mij. :Y

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15:19
PentaClover schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:51:
Dat comfort is toch wel een dingetje, Ik merk dat mijn vriendin die niets anders dan Gaskachels en veel te heet gestookte radiatoren gewend is uit vorige huizen, in dit huis met trage vloerverwarming beneden, en nu ook nog eens het gemis aan straling van de radiatoren door de lage temperatuur van ~35 oC Toch met enige regelmaat klaagt dat het koud voelt, ondanks dat de thermostaat vervolgens zegt dat het niet koud is.

Iemand idee-en hoe de beleving van comfort te verbeteren is zonder de temperatuur omhoog te doen ?

Ik zat zelf te denken aan een extra radiator achter de bank waar zij zit, zou zo'n radiator in je rug schelen ondanks de 35 oC ?
Dat gevoel ken ik, kom zelf van heteluchtverwarming af(voelt alsof je een openhaard hebt), hoe is je luchtvochtigheid want dat is ook belangrijk.
Luchtvochtigheid minimaal 40% voorkeur 50% daarmee verhoog je de gevoelstemperatuur.

En indien "tocht" beinvloed de gevoelstemperatuur ook.
Luchtvochtigheid werkt als een soort isolatiedeken, en vooral goed geïsoleerde woningen hebben er last van het maakt weinig uit of dit lucht/radiator of vloerverwarming is.

Lagere luchtvochtigheid stookt makkelijker dat klopt maar daardoor daalt de gevoelstemperatuur ook waardoor je snel de thermostaat omhoog gooit.

Hier beneden (lage temp)luchtverwarming maar op zolder vloerverwarming, beide gevallen is luchtvochtigheid te laag als ik geen maatregelen tref.

Ook is niet elke thermonstaat hetzelfde ze kunnen gerust 0.5 tot 1c afwijken is mijn ervaring.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 01-01-2020 21:26 (6%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• PentaClover
mr_evil08 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:23:
[...]

Dat gevoel ken ik, kom zelf van heteluchtverwarming af(voelt alsof je een openhaard hebt), hoe is je luchtvochtigheid want dat is ook belangrijk.
Luchtvochtigheid minimaal 40% voorkeur 50% daarmee verhoog je de gevoelstemperatuur.

En indien "tocht" beinvloed de gevoelstemperatuur ook.
Luchtvochtigheid werkt als een soort isolatiedeken, en vooral goed geïsoleerde woningen hebben er last van het maakt weinig uit of dit lucht/radiator of vloerverwarming is.

Lagere luchtvochtigheid stookt makkelijker dat klopt maar daardoor daalt de gevoelstemperatuur ook waardoor je snel de thermostaat omhoog gooit.

Hier beneden (lage temp)luchtverwarming maar op zolder vloerverwarming, beide gevallen is luchtvochtigheid te laag als ik geen maatregelen tref.

Ook is niet elke thermonstaat hetzelfde ze kunnen gerust 1c afwijken.
Ja, de tip van hogere luchtvochtigheid heb ik al gehad en ga ik proberen, de temperatuur van de thermostaat hier klopt wel aardig ik meet op 1/10 graad resolutie de zelfde temperatuur met een fluke ir thermometer.

• Kire88
Greenisthebest schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:08:
[...]

Stooklijn wel ingesteld in je ketel? Bij mijn ketel kan dat met zo'n voeler. (Ik heb het overigens niet.)

Ik heb bij een vriend overigens ooit die voeler eraf gekwakt en een gewone modulerende thermostaat gehangen. Besparing was dramatisch.
Ja ik heb de stooklijn ingesteld op de ketel. Ik probeer deze regeling te gebruik om een balans te vinden tussen de temperatuur beneden (vloerverwarming) en boven (radiatoren). Zodra de ketel aanstaat wordt zowel boven als beneden verwarmt. De stooklijn loopt grofweg van 45 graden bij +10 to 65 graden aanvoer bij -10. Dit is nu redelijk in balans waardoor ik het zowel beneden als boven altijd op de gewenst temperatuur heb.

Misschien kan ik dit beter anders aanpakken en tips zijn welkom.

Die besparing bij die vriend, ja zo'n voeler is 1 ding maar hoe je hem hebt ingesteld is wat anders dus lijkt me dat er nogal wat factoren zijn die van belang zijn om te concluderen of het puur door die voeler kwam of niet.

• Seafarer
Kire88 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:51:
Dat ziet er top uit.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:52
Kire88 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:45:
[...]

Ja ik heb de stooklijn ingesteld op de ketel. Ik probeer deze regeling te gebruik om een balans te vinden tussen de temperatuur beneden (vloerverwarming) en boven (radiatoren). Zodra de ketel aanstaat wordt zowel boven als beneden verwarmt. De stooklijn loopt grofweg van 45 graden bij +10 to 65 graden aanvoer bij -10. Dit is nu redelijk in balans waardoor ik het zowel beneden als boven altijd op de gewenst temperatuur heb.

Misschien kan ik dit beter anders aanpakken en tips zijn welkom.

Die besparing bij die vriend, ja zo'n voeler is 1 ding maar hoe je hem hebt ingesteld is wat anders dus lijkt me dat er nogal wat factoren zijn die van belang zijn om te concluderen of het puur door die voeler kwam of niet.
Of WAR gunstig is of niet, hangt van de regeling in je ketel af.

Een ouderwetse regeling is dat WAR de aanvoertemperatuur regelt en dan wel 24/7. Dat is zeer ongunstig en met de huidige gasprijzen niet meer op te brengen (eruit met die zooi).

Maar als je het kunt combineren met aan/uit is het verbruik prima. Comfort gaat omhoog en verbruik is gunstig.

Nog beter wordt het als je ketel moduleert: aanvankelijk is de buitentemperatuur bepalend voor de aanvoertemperatuur, maar na verloop van tijd moduleert de ketel terug op basis van deltaT. Dit is helemaal goed.

Ondanks uitgebreide handleidingen is het niet eenvoudig om er achter te komen hoe het bij de individuele ketel werkt. Ik moest naar de helpdesk van Remeha bellen om er achter te komen. Maar ik ben er zeer tevreden over.

• PentaClover
@CurlyMo Hoe gaat het nu met je CV, loopt hij nog steeds zoals verwacht ?

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

PentaClover schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:13:
@CurlyMo Hoe gaat het nu met je CV, loopt hij nog steeds zoals verwacht ?
Ja, maar het heeft ook niet meer gevroren. Dat was hoe de problemen begonnen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• PentaClover
@CurlyMo ah, dat wordt afwachten dan, volgens de voorspellingen wordt het de komende tijd weer ietsjes warmer dan de afgelopen week.

• Kire88
bert pit schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:27:
[...]

Of WAR gunstig is of niet, hangt van de regeling in je ketel af.

Een ouderwetse regeling is dat WAR de aanvoertemperatuur regelt en dan wel 24/7. Dat is zeer ongunstig en met de huidige gasprijzen niet meer op te brengen (eruit met die zooi).

Maar als je het kunt combineren met aan/uit is het verbruik prima. Comfort gaat omhoog en verbruik is gunstig.

Nog beter wordt het als je ketel moduleert: aanvankelijk is de buitentemperatuur bepalend voor de aanvoertemperatuur, maar na verloop van tijd moduleert de ketel terug op basis van deltaT. Dit is helemaal goed.

Ondanks uitgebreide handleidingen is het niet eenvoudig om er achter te komen hoe het bij de individuele ketel werkt. Ik moest naar de helpdesk van Remeha bellen om er achter te komen. Maar ik ben er zeer tevreden over.
Mijn situatie is een combinatie van aan/uit met de aanvoertemperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur. Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik er goed en wel uit was en nog langer voordat ik een goede balans had gevonden. Voor nu werkt het qua comfort goed. Of er nog winst op gasverbruik te halen is weet ik niet.

Het is me inmiddels wel duidelijk dat ik nog wel wat omlaag zou kunnen met de aanvoer temperatuur. Als ik de aanvoer naar de vloer lager zou zetten zou de thermostaat langer gaan stoken om de ruime op temperatuur te houden. Met langere stookperiodes kom ik boven ook wel weg met een lagere aanvoer temperatuur. Of dit echter nog een gasbesparing oplevert ben ik niet zo zeker van omdat toch het vermogen van de radiatoren serieus af neemt.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:42
Mijn volgende stap in de tuning stokt nu bij de lagere aanvoer temperatuur van de convectorputten die onze woonkamer verwarmen. Ik ben aan het kijken naar het boosten met ventilatoren maar wil daarnaast de putten zelf aanpakken.

Momenteel ziet het er zo uit:

Ik lees meerdere verhalen over isolatie van de putten. Er is geen kruipruimte dus het moet van binnenuit. Ik heb nog een grote partij EPS piepschuim van 50mm liggen. Alternatief is noppenfolie of een combinatie van beide.

De vragen die ik heb:
- zouden jullie isoleren met deze EPS aanraden?
- is het verstandig de EPS aan binnenkant ook met noppenfolie of radiator folie te bedekken?
- ik lees ook voorbeelden waar de ruimte tussen de raamkant (bovenkant op foto) helemaal dichtgemaakt is tot aan het schot van de convector. Daar kan dan helemaal geen lucht meer in of uit. Is dat bij mij ook verstandig? Of juist open laten?
- als ik de EPS gebruik blijft er nog ongeveer 3cm ruimte open tot aan het schot, waar de lucht dan doorheen moet. Is dat voldoende?

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Greenisthebest
XeNeRgY schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:38:
Mijn volgende stap in de tuning stokt nu bij de lagere aanvoer temperatuur van de convectorputten die onze woonkamer verwarmen. Ik ben aan het kijken naar het boosten met ventilatoren maar wil daarnaast de putten zelf aanpakken.

[Afbeelding: Convector]

Ik lees meerdere verhalen over isolatie van de putten. Er is geen kruipruimte dus het moet van binnenuit. Ik heb nog een grote partij EPS piepschuim van 50mm liggen. Alternatief is noppenfolie of een combinatie van beide.

De vragen die ik heb:
- is het verstandig de EPS aan binnenkant ook met noppenfolie of radiator folie te bedekken?
- ik lees ook voorbeelden waar de ruimte tussen de raamkant (bovenkant op foto) helemaal dichtgemaakt is tot aan het schot van de convector. Daar kan dan helemaal geen lucht meer in of uit. Is dat bij mij ook verstandig? Of juist open laten?
- als ik de EPS gebruik blijft er nog ongeveer 3cm ruimte open tot aan het schot, waar de lucht dan doorheen moet. Is dat voldoende?
Ik zou eens kijken in het zelf DBE bouwen topic. Daar is veel over geschreven daar. Iemand had volgens mij zelfs een constructie zodat je iets van een schoorsteen effect hebt waardoor de doorstroom beter werd. Weet zeker dat ik het vaker heb gezien op Tweakers.

• davevogel0
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:05
Afgelopen maand heb ik mijn huis gekocht en hierbij zat een nieuwe ketel, een Remeha Quinta Ace 45 en nu dus 2 maanden oud. Er zullen 4 mensen wonen. Nu heb ik hier twee vragen over.

Ik was in de veronderstelling dat de ketel ook de warmwatervoorziening zou regelen, maar dit blijkt niet zo te zijn. Via de website kun je vinden dat er wel warm water geregeld kan worden icm de Aqua Cella. Is dit een goede keuze?

Is deze ketel niet veel te groot voor mijn huis? Het is rond de 500m3 uit 1959 en ik ben nu bezig met het compleet isoleren van dak(12cm pir) en spouw (8 cm glaswol). Zo zie ik dat deze ketel maar kan terug moduleren tot 9.1kw.

• dunklefaser
  • Laatst online: 13:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

davevogel0 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:34:
Afgelopen maand heb ik mijn huis gekocht en hierbij zat een nieuwe ketel, een Remeha Quinta Ace 45 en nu dus 2 maanden oud. Er zullen 4 mensen wonen. Nu heb ik hier twee vragen over.

Ik was in de veronderstelling dat de ketel ook de warmwatervoorziening zou regelen, maar dit blijkt niet zo te zijn. Via de website kun je vinden dat er wel warm water geregeld kan worden icm de Aqua Cella. Is dit een goede keuze?

Is deze ketel niet veel te groot voor mijn huis? Het is rond de 500m3 uit 1959 en ik ben nu bezig met het compleet isoleren van dak(12cm pir) en spouw (8 cm glaswol). Zo zie ik dat deze ketel maar kan terug moduleren tot 9.1kw.
De Aqua Cella is een slechte keuze en alleen maar ivm een (veel te) grote cv-ketel te gebruiken.
De Remeha Quinta Ace 45 is nu en al zeker na de isolatiemaatregelen veel te groot.
Ik zou de Remeha verkopen en een stuk kleiner kiezen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• davevogel0
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:05
dunklefaser schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:56:
[...]

De Aqua Cella is een slechte keuze en alleen maar ivm een (veel te) grote cv-ketel te gebruiken.
De Remeha Quinta Ace 45 is nu en al zeker na de isolatiemaatregelen veel te groot.
Ik zou de Remeha verkopen en een stuk kleiner kiezen.
Dat vermoeden had ik ook al. De woning was van een woningbouw en ik heb het vermoeden dat ze een over gebleven ketel erin hebben gezet, maar ben nog met ze aan het ruziën over wie dat moet gaan betalen. Hebben jullie een advies qua ketel wel geschikt is voor mijn huis?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

davevogel0 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:02:
[...]

Dat vermoeden had ik ook al. De woning was van een woningbouw en ik heb het vermoeden dat ze een over gebleven ketel erin hebben gezet, maar ben nog met ze aan het ruziën over wie dat moet gaan betalen. Hebben jullie een advies qua ketel wel geschikt is voor mijn huis?
Nee - zonder historische verbruiksdata c.q. een warmteverliesberekening met de nieuwe situatie is er geen advies mogelijk. Waar je waarschijnlijk wel op uitkomt is een "moderne" combiketel (maar dat wist je vermoedelijk al).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:19
Deze week de pomp van m'n vloerverwarming terug gezet van stand 2 naar 1. De temperatuur ook van 53 naar 40. Resultaat is dat de kamer iets langer nodig heeft om op temperatuur te komen maar in ieder geval geen last meer van hele warme voeten. Heb het idee dat de ketel iets vaker aan slaat maar minder hard stookt!

• Greenisthebest

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:19
Lees m'n slimme meter uit via UMeter.nl. Kan alle data zien vanaf de aanmelding tot een dag terug dus even een paar dagen aankijken. Nu boven nog de radiatoren en dan de ketel afstellen. Zin in! :P
Vandaag CV afgetapt en vervolgens:
- nieuwe leiding en T-stuk op slaapkamer voorkant, oude was lek en roestig. Kon de leiding gewoon kapotdraaien
- Slaapkamer voor+achter+zijkant Heimeier V-exact II met thermostaatknop K ter vervanging van 40 jaar oude fluitende kranen zonder begrensmogelijkheid
- 2 loze leidingen van 4 meter lang in ongeisoleerde berging vervangen door 5cm buis en een einddop

Ben met deze aanpassing 3 lekken kwijt in het systeem. Morgen even een instelsleutel ophalen zodat ik de Heimeier kranen nog kan begrenzen op voldoende flow voor 1500W (er hangen 2000W T20 radiatoren, is niet aangenaam als de CV 50 graden daar doorheen pompt).

Bij 2 kranen het oude puntstuk hergebruikt. Wonder boven wonder werkte dat zonder lekken. Oude puntstukken zaten muurvast in de radiator. Bij de voorkamer heb ik dat puntstuk ooit los gehad, die kwam er tegelijk met de kraan af. Nieuwe puntstuk wel 2x mogen doen omdat ik te weinig teflon had gebruikt.

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Tijdens oud en nieuw hadden we vrienden over de vloer en kwam het onderwerp energie besparing langs.
Ik had mij nog nergens in verdiept in besparingen dus ben er zelf eens ingedoken wat ik voor snelle besparingen kan realiseren, dus nu dit gedaan:
- Bij de CV, het water van 80 graden naar 60 graden gezet voor de CV (vloerverwarming) en Tapwater
- De vloerverwarmingspomp van stand 3 naar 1 gezet

Klopt het dat het geen kwaad kan om de temperatuur die naar de CV (vloerverwarming), nog verder naar beneden kan dan 60 graden? Voor tapwater niet begrijp ik vanwege risico op legionella.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@XeNeRgY is de ruimte tussen de bak en het beton niet gewoon vol te gooien met schuimballetjes of pur?

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:18
XeNeRgY schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:38:

[Afbeelding: Convector]

De vragen die ik heb:
Volgens mij win je weinig met het isoleren van je convectorput. Het idee is inderdaad een schoorsteen effect waarbij de warme lucht opstijgt vanaf je convector, terwijl er koude lucht over de vloer wordt "aangezogen". Wel belangrijk is de hoogte van de schotten om je convector heen: hoger is beter heb ik elders gelezen. Natuurlijk wel ruimte onderaan vrij laten zodat koude lucht weer kan opstijgen.

Ikzelf heb zo'n hand-made DBE gemaakt van PC ventilatoren, een thermometer unit en een fan-controller. Wat lopen hobbyen met triplex en zwarte verf en het ziet er leuk uit. Slaat aan bij 30 graden aanvoer en weer af bij 25 graden. Snelheid is in te stellen via de controller.

• bert pit
  • Laatst online: 13:52
FabiandJ schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:56:
Tijdens oud en nieuw hadden we vrienden over de vloer en kwam het onderwerp energie besparing langs.
Ik had mij nog nergens in verdiept in besparingen dus ben er zelf eens ingedoken wat ik voor snelle besparingen kan realiseren, dus nu dit gedaan:
- Bij de CV, het water van 80 graden naar 60 graden gezet voor de CV (vloerverwarming) en Tapwater
- De vloerverwarmingspomp van stand 3 naar 1 gezet

Klopt het dat het geen kwaad kan om de temperatuur die naar de CV (vloerverwarming), nog verder naar beneden kan dan 60 graden? Voor tapwater niet begrijp ik vanwege risico op legionella.
Om gas te besparen is isoleren echt prio nummer één, naast bewustwording uiteraard.

Aanvoer temperatuur verlagen kan geen kwaad, of je huis warm wordt bij vorst is een ander verhaal. De meeste vloerverwarmingssystemen hebben een zogenaamde mengverdeler. Deze mengt afgekoeld water uit de vloer met heet water uit de CV.

Afhankelijk van de grootte van je lussen, de isolatie van vloer en woning en de buiten temperatuur kun je wat spelen met de aanvoertemperatuur. Met een lage aanvoer loop je wel kans dat de initiële opwarming traag gaat (volgende herfst dus).

Maar dat spelen met de aanvoertemperatuur doet een moderne CV ketel zelf ook al. Toen mijn ketel nog op OT draaide kwam deze praktisch nooit boven de 55 graden en meestal ver daar onder.

Warmte gaat niet verloren behalve door gebrekkige isolatie of door de rookgasafvoer.

• witteveder
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:25
Ik heb het volgende (vast niet unieke) idee:

Met een raspberry pi de temperatuur meten van de uitgaande cv leiding direct na de CV. Als de temperatuur omhoog gaat dan via wifi het signaal geven dat 3 smart stekkers aan moeten gaan. Deze smart stekkers staan ieder geschakeld met een vloerverwarmingspomp. Op het moment dat de aanvoerleiding weer voldoende afgekoeld is, voelt de rasperberry dit en schakelt, via wifi, de smart stekkers weer uit.

Met een raspberry pi is het heel makkelijk om evt nadraaitijd mee te nemen, of einde en begin van stookseizoen en je kunt ook een wekelijkse draaitijd programmeren om pomp-vastlopen te voorkomen.

Een voordeel is dat je af bent van het temperatuur voelen van de aanvoerleiding bij de vloerverwarmingspomp. Deze is bij mij soms niet uitgesproken hoog als de ketel bv niet voluit brandt. (ander voordeel is ik heb geen 3 vloerverwarmingspompen nodig a ~50 EUR p/s)

Iemand die hier een beetje op wil schieten?
en wat is nu de concensus over het aan-/uitschakelen van vloerverwarmingspompen? Is het nu wel of niet schadelijk voor de levensduur?

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 27-01 12:57
witteveder schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:03:

Met een raspberry pi de temperatuur meten van de uitgaande cv leiding direct na de CV. Als de temperatuur omhoog gaat dan via wifi het signaal geven dat 3 smart stekkers aan moeten gaan. Deze smart stekkers staan ieder geschakeld met een vloerverwarmingspomp. Op het moment dat de aanvoerleiding weer voldoende afgekoeld is, voelt de rasperberry dit en schakelt, via wifi, de smart stekkers weer uit.

Met een raspberry pi is het heel makkelijk om evt nadraaitijd mee te nemen, of einde en begin van stookseizoen en je kunt ook een wekelijkse draaitijd programmeren om pomp-vastlopen te voorkomen.

Een voordeel is dat je af bent van het temperatuur voelen van de aanvoerleiding bij de vloerverwarmingspomp. Deze is bij mij soms niet uitgesproken hoog als de ketel bv niet voluit brandt. (ander voordeel is ik heb geen 3 vloerverwarmingspompen nodig a ~50 EUR p/s)

en wat is nu de concensus over het aan-/uitschakelen van vloerverwarmingspompen? Is het nu wel of niet schadelijk voor de levensduur?
Je kunt het zo doen. Ik heb iets wat hier veel op lijkt. Ik stuur echter niet op temperatuur maar op het aangaan van de brander. Dit weet ik omdat ik de OpenTherm berichten via MQTT ontvang. Doordat ik de brander gebruik, gaat de pomp onmiddellijk aan. Ik laat hem 10 min na brander-uit door draaien. Als de CV op een dag niet start, laat ik de pomp 5min draaien om vastzitten te voorkomen. Dit werkt perfect. Ik gebruik een Sonoff S26 om te schakelen en het vermogen te meten.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• witteveder
cville schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:34:
[...]

Je kunt het zo doen. Ik heb iets wat hier veel op lijkt. Ik stuur echter niet op temperatuur maar op het aangaan van de brander. Dit weet ik omdat ik de OpenTherm berichten via MQTT ontvang. Doordat ik de brander gebruik, gaat de pomp onmiddellijk aan. Ik laat hem 10 min na brander-uit door draaien. Als de CV op een dag niet start, laat ik de pomp 5min draaien om vastzitten te voorkomen. Dit werkt perfect. Ik gebruik een Sonoff S26 om te schakelen en het vermogen te meten.
[Afbeelding]
Dat is natuurlijk helemaal mooi, dan sla je de temperatuurstap over. Ik heb een nefit HRC 30 met een nefit easy en die werken niet samen met OpenTherm dus ik weet niet of er iets soortgelijks mogelijk is.

• PentaClover
@witteveder
Ik heb ooit een printje gekocht bij BBQ Kees en daar wat python software bij geschreven voor de Raspberri Pi om mijn nefit ketel uit te lezen via de service jack en de data in Domoticz te duwen.

Ik zie dat hij tegenwordig een complete gateway verkoopt die je via je wifi netwerk kan benaderen, wat een stuk makkelijker is:
https://bbqkees-electronics.nl/product/gateway-premium-ii/

• cville
PentaClover schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:57:
@witteveder
Ik heb ooit een printje gekocht bij BBQ Kees en daar wat python software bij geschreven voor de Raspberri Pi om mijn nefit ketel uit te lezen via de service jack en de data in Domoticz te duwen.

Ik zie dat hij tegenwordig een complete gateway verkoopt die je via je wifi netwerk kan benaderen, wat een stuk makkelijker is:
https://bbqkees-electronics.nl/product/gateway-premium-ii/
Ik zie dat deze gateway ook MQTT ondersteund dus dit lijkt me de basis van een fraaie oplossing voor @witteveder

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• witteveder
@PentaClover en @cville wauw dit is natuurlijk helemaal mooi! Dit ga ik uitchecken. Bedankt voor het meedenken!

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:42
Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:37:
[...]

Volgens mij win je weinig met het isoleren van je convectorput. Het idee is inderdaad een schoorsteen effect waarbij de warme lucht opstijgt vanaf je convector, terwijl er koude lucht over de vloer wordt "aangezogen". Wel belangrijk is de hoogte van de schotten om je convector heen: hoger is beter heb ik elders gelezen. Natuurlijk wel ruimte onderaan vrij laten zodat koude lucht weer kan opstijgen.

Ikzelf heb zo'n hand-made DBE gemaakt van PC ventilatoren, een thermometer unit en een fan-controller. Wat lopen hobbyen met triplex en zwarte verf en het ziet er leuk uit. Slaat aan bij 30 graden aanvoer en weer af bij 25 graden. Snelheid is in te stellen via de controller.
DBE overweeg ik ook. Het 'probleem' is dat ik 10m aan convectoren heb en dus al snel 30-35 ventilatoren moet aanschaffen. Dat gaat al snel richting de 400-500 euro en ik betwijfel of ik dat echt terug ga verdienen.

Isolatie heb ik ondertussen toegepast door de ruimte tussen de raamzijde en de convector met EPS dicht te maken maar ik merk inderdaad vrijwel geen verschil.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• mr_evil08
Ik zit deze topic al een tijdje te volgen maar zie nergens iets over de mit-regeling voorbij komen.
De mit-regeling is oorspronkelijk voor indirect luchtverwarmers bedoelt om de inblaastemp te verhogen wanneer er niet verwarmd wordt volgensmij.

Hoort ook op mijn installatie te zitten (heb indirect luchtverwarming) maar schijnbaar zijn ze te lui geweest om het erop te zetten (als oplossing heb ik de luchtverwarmer maar geprogrammeerd dat hij uit moet gaan indien de luchttemp kouder wordt dan zoveel, nadeel is dat je dan minder ventileert)(huis zo gekocht).

In de boeken van intergas staat dat de ketel 500w vermogen kan leveren met deze regeling ingeschakeld, weet iemand hoe dat zit ?
Is dat een apparte wisselaar of gaat bijvoorbeeld de waakvlam aan en de hoofdbrander uit?
Want zijn onderwaarde is 7.6 kwh.

Ik wil de functie "misbruiken" voor de vloerverwarming op zolder om zo het "pendelen" tegen te gaan, 500watt is voldoende warmtebehoefte, er zit zone-regeling op waardoor de rest van het circuit afgesloten is.

Externe spaarschakelaar zie ik ook voorbij komen maar volgensmij is dat niets meer dan tapcomfort in/uit schakelen maar dan via de thermonstaat in de woonkamer bijvoorbeeld.

• leonbong
@mr_evil08
Ik zou eerst maar eens goed uitzoeken hoe dat werkt.
Want misschien is het wel 500W leveren maar met super laag gasrendement in dat geval ik kan je beter de ketel laten in- en uitschakelen.

• Seafarer
mr_evil08 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:39:
Ik zit deze topic al een tijdje te volgen maar zie nergens iets over de mit-regeling voorbij komen.
De mit-regeling is oorspronkelijk voor indirect luchtverwarmers bedoelt om de inblaastemp te verhogen wanneer er niet verwarmd wordt volgensmij.

Hoort ook op mijn installatie te zitten (heb indirect luchtverwarming) maar schijnbaar zijn ze te lui geweest om het erop te zetten (als oplossing heb ik de luchtverwarmer maar geprogrammeerd dat hij uit moet gaan indien de luchttemp kouder wordt dan zoveel, nadeel is dat je dan minder ventileert)(huis zo gekocht).

In de boeken van intergas staat dat de ketel 500w vermogen kan leveren met deze regeling ingeschakeld, weet iemand hoe dat zit ?
Is dat een apparte wisselaar of gaat bijvoorbeeld de waakvlam aan en de hoofdbrander uit?
Want zijn onderwaarde is 7.6 kwh.

Ik wil de functie "misbruiken" voor de vloerverwarming op zolder om zo het "pendelen" tegen te gaan, 500watt is voldoende warmtebehoefte, er zit zone-regeling op waardoor de rest van het circuit afgesloten is.

Externe spaarschakelaar zie ik ook voorbij komen maar volgensmij is dat niets meer dan tapcomfort in/uit schakelen maar dan via de thermonstaat in de woonkamer bijvoorbeeld.
Heb je misschien ergens een linkje waar deze "MIT-regeling" "tot uit den treure" besproken word want ik volg het niet helemaal.

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 27-01 16:39

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Mijn vraag heeft weinig met gas besparen te maken, maar het lijkt me niet de moeite om een eigen topic te starten.
In het appartement gebouw van mijn schoonmoeder uit 2006 is door de VVE geconstateerd dat de rookgasafvoer kanalen van de CV-ketel niet voldoen. Het blijkt dat de delen aluminium pijp van 80mm (lengte bij mijn schoonmoeder ongeveer 12 meter) met RVS-parkers zijn gemonteerd. Nu blijkt in sommige kanalen dat het RVS het aluminium dusdanig heeft aangevreten (RVS en aluminium gaat niet samen...) dat er lekkage kan ontstaan.

De kanalen zijn eigendom van de bewoners, dus de VVE wil dit niet gezamenlijk aanpakken. Een deskundoloog van Easy Liner (www.easy-liner.nl) stelt voor om een 60 mm buis in de het bestaande kanaal aan te brengen. Mijn vraag is: mag dat zomaar? Zal de tegendruk van de ketel (in het geval van m’n schoonmoeder een spiksplinter nieuwe Atag I 28 ECZ) niet te groot worden. Ik meen me te herinneren dat de diameter minimaal 80 mm moet zijn.

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• Seafarer
Aegle schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:19:
Mijn vraag heeft weinig met gas besparen te maken, maar het lijkt me niet de moeite om een eigen topic te starten.
In het appartement gebouw van mijn schoonmoeder uit 2006 is door de VVE geconstateerd dat de rookgasafvoer kanalen van de CV-ketel niet voldoen. Het blijkt dat de delen aluminium pijp van 80mm (lengte bij mijn schoonmoeder ongeveer 12 meter) met RVS-parkers zijn gemonteerd. Nu blijkt in sommige kanalen dat het RVS het aluminium dusdanig heeft aangevreten (RVS en aluminium gaat niet samen...) dat er lekkage kan ontstaan.

De kanalen zijn eigendom van de bewoners, dus de VVE wil dit niet gezamenlijk aanpakken. Een deskundoloog van Easy Liner (www.easy-liner.nl) stelt voor om een 60 mm buis in de het bestaande kanaal aan te brengen. Mijn vraag is: mag dat zomaar? Zal de tegendruk van de ketel (in het geval van m’n schoonmoeder een spiksplinter nieuwe Atag I 28 ECZ) niet te groot worden. Ik meen me te herinneren dat de diameter minimaal 80 mm moet zijn.
Ik zou toch even heel voorzichtig worden en het bestuur laten bewijzen wat er in de satuten staat.

Een rookgas kanaal gaat wel door een ander perceel wat niet van jouw is, dus is in mijn optiek het rookkanaal gemeenschappelijk goed. En dus onder verantwoording van de VVE.

Je zult de ketelfabrikant moeten vragen of 60 mm kan en informeer ze ook welke pijp het wordt 12 mtr. glad of 12 mtr. ribbeltjes is een wereld van verschil..
Geeft Easyliner ook de garantie dat de nog aanwezige RVS schroeven geen schade aan de liner geven na een aantal jaren ? (heel scherp puntje van de schroef)

Volstorten met beton en je bent helemaal ontopic. ;)

Succes.

• HereIsTom
@Aegle @Seafarer Hier in de VVE moet ook iedereen zelf zijn rookgasafvoer regelen.
Bij de nieuwe ketel van ons is ook gelijk de afvoer- en aanvoerpijp naar het dak vervangen.
Ik zou het dus vragen bij het onderhoudsbedrijf van de CV.

HereIsTom wijzigde deze reactie 08-01-2020 19:25 (14%)

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 27-01 16:39

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

@Seafarer: ik weet dit ook pas sinds vandaag. Morgen wil ik me laten informeren over de juridische kant wiens verantwoording het nu is. In de notulen van de VVE wordt gesproken over dat er een gerechtelijke uitspraak zou zijn over wie eigenaar is van het rookgaskanaal. En dat zou de eigenaar van de woning zijn. Eens kijken of ik dat ergens bevestigd kan krijgen. Verder wil ik, als het überhaupt is opgesteld, het officiële rapport zien van bovengenoemd bedrijf.
Er zou ribbeltjesbuis worden toegepast. Lijkt me verre van ideaal.

@HereIsTom: bij m’n schoonmoeder gaat het alleen om de afvoer.

Wordt vervolgd...

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• mr_evil08
Seafarer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:13:
[...]

Heb je misschien ergens een linkje waar deze "MIT-regeling" "tot uit den treure" besproken word want ik volg het niet helemaal.
Voornamelijk van toepassing bij luchtverwarming maar niet populair bij woonhuizen in Nederland(bedrijfs leven zie je het wel), veel CV monteurs hebben er geen kaas van gegeten en prutsen maar raak.

Ik heb al een mailtje gestuurd en wacht op reactie, ik vermoed dat dit gewoon door de normale brander gedaan wordt zoals bij tapcomfort, ik zou eigenlijk wel willen ventileren ermee maar daarvoor is de lucht te koud bij geen warmtevraag(die kast heeft deze optie), die vreselijke tocht raamroosters is geen pretje en horen eigenlijk niet in deze woning.

Toestel met MIT regeling
Het toestel kan ook toegepast worden in combinatie met een indirect gestookte luchtverwarmer
(b.v. Brink type Elan) en warmteterugwin-unit (b.v. Brink type Renovent HR). Het toestel is
geschikt om verse ventilatielucht van buiten enkele graden na te verwarmen: dit garandeert
een minimale inblaas temperatuur.

Als de MIT regeling wordt ingeschakeld, worden de pomp en de tapcomfortfunctie van het
toestel ook ingeschakeld. Via de instelbare flowbegrenzer wordt er een kleine warmteflow
(maximaal 500 W) naar de luchtverwarmer toegelaten. Hierdoor wordt de in te blazen lucht
enkele graden opgewarmd. De afsluiter wordt geopend wanneer er een CV warmtevraag is.

Luchtverwarming is ook wel de voorganger van balansventilatie, ze hebben heel veel van elkaar.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 08-01-2020 21:35 (8%)

• JME
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 10:53

JME

zeg maar Jamie

OK, dit gaat niet helemaal over cv’s afstellen, maar het heeft wel met ketels en besparen te maken dus wellicht is het voldoende gerelateerd om hier te posten.
Wij hebben een aantal Grohe mengkranen in huis. Als je de greep 45 graden naar rechts draait krijg je koud water, 45 graden naar links is warm, en verder kun je alles daartussenin mengen. Nu staat die stomme greep natuurlijk altijd netjes in het midden, want dat staat netjes. Met als gevolg dat altijd als iemand even snel wat water wil pakken, de ketel aanslaat. En nog voordat het warme water de kraan heeft bereikt, is de kraan al weer dicht. Is het mogelijk om het binnenwerk van zo’n kraan 45 graden te draaien, zodat de rechte stand alleen koud water geeft en je 90 graden naar links moet voor warm?

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10:44
JME schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:23:
OK, dit gaat niet helemaal over cv’s afstellen, maar het heeft wel met ketels en besparen te maken dus wellicht is het voldoende gerelateerd om hier te posten.
Wij hebben een aantal Grohe mengkranen in huis. Als je de greep 45 graden naar rechts draait krijg je koud water, 45 graden naar links is warm, en verder kun je alles daartussenin mengen. Nu staat die stomme greep natuurlijk altijd netjes in het midden, want dat staat netjes. Met als gevolg dat altijd als iemand even snel wat water wil pakken, de ketel aanslaat. En nog voordat het warme water de kraan heeft bereikt, is de kraan al weer dicht. Is het mogelijk om het binnenwerk van zo’n kraan 45 graden te draaien, zodat de rechte stand alleen koud water geeft en je 90 graden naar links moet voor warm?
Volgensmij niet, je kan wel een kraan van venlo/ideaal standaard nemen die hebben het wel

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
@JME Ik heb onlangs een wastafelkraan vervangen en toen een Grohe model gekocht dat in de rechte stand koud levert en alleen naar links voor warmer.

Esthetisch verantwoord en geen onnodig stoken door gebruikers die het gasverbruik niet in de gaten houden.

Of je dat bij een bestaande kraan kunt aanpassen betwijfel ik.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor jullie reacties! Ik had stiekem gehoopt de hendel 45 graden gedraaid op z’n as te kunnen vastzetten, maar nieuwe kranen wegen niet op tegen de potentiële besparing.

• mk1992
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11:16
Hallo Tweakers,

SInds kort ons eigen huis maar qua verwarmen merk ik wat eigenaardigheidjes.
Op de benedenverdieping ligt vloerverwarming, tevens is er nog 1 radiator + een kleinere in de open keuken. Verder verwarmen we de badkamer nog met de kleine radiator die daar hangt.

Eigenlijk vind ik het onzin om 3 radiatoren vol open te moeten hebben, maar de installatie heeft er anders moeite mee. Ik hoor bijgeluiden, soms geklop soms gefluit, welke bij opendraaien van een extra radiator verdwijnen. Maar verwarmde ongebruikte ruimtes zit ik niet op te wachten.

De kraan van de vloerverwarming is al eens vervangen daar deze niet altijd goed opende wat herrie veroorzaakte. Toen kreeg ik van de installateur de vraag of er wel genoeg radiatoren open stonden (3 dus).

Mijn vraag is of ik iets kan doen waardoor mijn Nefit Trendline combiketel een lagere warmtevraag wél accepteert. Vermogen verlagen wellicht?

Nog steeds op zoek naar de eerste nuttige tweakblog.

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-01 22:16
Pompsnelheid en vermogen omlaag kan een snelle oplossing zijn, maar dan ga je voorbij aan het idee van dit topic. Ik zou beginnen met de openingspost en dan stap voor stap de boel waterzijdig inregelen en dan kom je eerder genoemde stappen uiteindelijk ook tegen. Verder kun je even je afgifte vermogen van radiatoren/vloerverwarming uitrekenen en afzetten tegen je ketelvermogen, want het klinkt alsof je ketel meer vermogen heeft, dan je kwijt kunt.

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:01
witteveder schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:03:

Goed idee; het kan echter simpeler door m.b.v. een relais het omschakelen van de driewegklep te gebruiken om de vloerverwarmingspomp(en) te starten en te stoppen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1534738

Heb dit een aantal jaren gedaan en dat werkt prima. Nu inmiddels zonder gas ;w en voorzien van een Mitsu warmtepomp.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 11380 Wp (6100 Oost en 5280 West)

• mk1992
  • Laatst online: 11:16
Blackraven schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:32:
Pompsnelheid en vermogen omlaag kan een snelle oplossing zijn, maar dan ga je voorbij aan het idee van dit topic. Ik zou beginnen met de openingspost en dan stap voor stap de boel waterzijdig inregelen en dan kom je eerder genoemde stappen uiteindelijk ook tegen. Verder kun je even je afgifte vermogen van radiatoren/vloerverwarming uitrekenen en afzetten tegen je ketelvermogen, want het klinkt alsof je ketel meer vermogen heeft, dan je kwijt kunt.
Gelijk heb je, maar tegen de herrie op rotte momenten zoek ik even een snelle oplossing. Lijkt idd op een vermogensoverschot, ga er eens naar kijken!

Nog steeds op zoek naar de eerste nuttige tweakblog.

• leonbong
JME schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 06:52:
Dank voor jullie reacties! Ik had stiekem gehoopt de hendel 45 graden gedraaid op z’n as te kunnen vastzetten, maar nieuwe kranen wegen niet op tegen de potentiële besparing.
Grohe verkoopt binnenwerken waarbij de middenstand van hendel volledig koud is.
Je moet een ES (eco smart/eurosmart) cartouche hebben.

Deze bijvoorbeeld
https://www.badkamerwinke...lkUEwrHLOfHRoCoDwQAvD_BwE

leonbong wijzigde deze reactie 09-01-2020 15:24 (25%)

• Dapdodo
  • Laatst online: 14:39
Leon was me voor

Dapdodo wijzigde deze reactie 09-01-2020 17:31 (96%)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nice, thanx!!

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 26-01 22:57
Even kort vraagje, hoeveel kuub gas kost het bij jullie ook van 16 graden naar 20 graden te gaan? Zelf heb ik een tussenwoning en sindskort heb ik een p1 sensor. Binnen een uur tijd is er al 1m3 erdoorheen. Ik vroeg mij af of dat binnen de norm valt voor een gemiddeld geisoleerde woning

Waterkoker wijzigde deze reactie 10-01-2020 17:18 (16%)

• cville
Waterkoker schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:17:
Even kort vraagje, hoeveel kuub gas kost het bij jullie ook van 16 graden naar 20 graden te gaan? Zelf heb ik een tussenwoning en sindskort heb ik een p1 sensor. Binnen een uur tijd is er al 1m3 erdoorheen. Ik vroeg mij af of dat binnen de norm valt voor een gemiddeld geisoleerde woning
Meld je aan bij mindergas.nl en vergelijk je gasverbruik op basis van gewogen graaddagen. Zo is er niet veel over te zeggen aangezien het zeer afhankelijk is van je specifieke situatie. Bij mij is vandaag om 16:00 de CV aangegaan en is er nu 1.374m3 gas verbruikt. De temperatuurstijging sinds 16:00 is 0.0 graden. De vloer is wel van 21 naar 22.7 en de buiten temperatuur van 7.4 naar 6.4 gegaan.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kom je nu pas achter je verbruik per uur bij het opwarmen?

Bij mij koelt het gelukkig 's nachts niet zo sterk af in de referentie ruimte van ca. 45 m²
Bij het opwarmen van 17,0 °C -> 19,5°C (hartje winter) verbruik ik meestal ca. 0,75 m³/h
tijdens de opwarmperiode van 2,5 uur - (vrijstaand b.j. 1984, ca. 110m² verwarmd)
De andere (slaap)kamers blijven op ca. 17,5°C.
Zoals @cville al schreef: Jouw omschrijving van je huis en verwarmingssituatie is trouwens wat summier.

YMMV

• Greenisthebest
Als het nu al 16 graden bij je binnen is is je eerste prio: ISOLEREN!. Ik kom hier in mijn jaren 70 huis niet onder de 19 graden met dit weer.

• cville
Greenisthebest schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:40:
[...]

Als het nu al 16 graden bij je binnen is is je eerste prio: ISOLEREN!. Ik kom hier in mijn jaren 70 huis niet onder de 19 graden met dit weer.
Goed punt. Bij mij afkoeling van gisteren 22:00 tot vandaag 08:00: 0.6 graden (thermostaat op de buitenmuur) of 0.8 graden (luchttemperatuur)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@cville @Greenisthebest Wat volgens mij ook een rol speelt is de locatie van de ruimtethermostaat.
@cville heeft hem op een buitenmuur hangen, ik op een onverwarmde binnenmuur, anderen misschien op een "normale" binnenmuur.

Uniformiteit van de kamertemperaturen:
In mijn woon/eetkamer met open keuken (45 m²) kan ik met een IR thermometer in de hoeken op de grond atm een temperatuur van 12-13 °C meten, terwijl de thermostaat en de "tSense display" op ca. 1,5 m hoogte "doodleuk" 19,1°C meten (IR-thermometer geeft 18,6°C aan)

YMMV

dunklefaser wijzigde deze reactie 10-01-2020 18:34 (3%)

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 26-01 22:57
cville schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:47:
[...]

Goed punt. Bij mij afkoeling van gisteren 22:00 tot vandaag 08:00: 0.6 graden (thermostaat op de buitenmuur) of 0.8 graden (luchttemperatuur)
Dan toch maar snel de houten vloer van onderaf inpakken :+

@dunklefaser ja, is bij mn vriendin waar ik nu bij intrek :) meteen een p1 sensor ingeregeld.

Hebben hier ook 45m2 aan woonkamer/keuken, dat is ook het enige wat verwarmt wordt. Twee grote ramen, dubbelglas, verder geen isolatie en houten vloer.

Zijn zeker nog wat stappen te maken maar ik denk dat ik de afkoeling van de ruimte door een ongeisoleerde houten vloer onderschat heb. Normaal altijd beton gewend

• Greenisthebest
Waterkoker schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:41:
[...]

Dan toch maar snel de houten vloer van onderaf inpakken :+

@dunklefaser ja, is bij mn vriendin waar ik nu bij intrek :) meteen een p1 sensor ingeregeld.

Hebben hier ook 45m2 aan woonkamer/keuken, dat is ook het enige wat verwarmt wordt. Twee grote ramen, dubbelglas, verder geen isolatie en houten vloer.

Zijn zeker nog wat stappen te maken maar ik denk dat ik de afkoeling van de ruimte door een ongeisoleerde houten vloer onderschat heb. Normaal altijd beton gewend
Bam : https://www.rvo.nl/subsid...rende-isolatiemaatregelen

Damned. Ik was acht jaar te vroeg 8)

• cville
dunklefaser schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:30:
@cville @Greenisthebest Wat volgens mij ook een rol speelt is de locatie van de ruimtethermostaat.
@cville heeft hem op een buitenmuur hangen, ik op een onverwarmde binnenmuur, anderen misschien op een "normale" binnenmuur.

Uniformiteit van de kamertemperaturen:
In mijn woon/eetkamer met open keuken (45 m²) kan ik met een IR thermometer in de hoeken op de grond atm een temperatuur van 12-13 °C meten, terwijl de thermostaat en de "tSense display" op ca. 1,5 m hoogte "doodleuk" 19,1°C meten (IR-thermometer geeft 18,6°C aan)

YMMV
Ja, daar kan ik over meepraten :(
In het plaatje hieronder zie je het verschil tussen de thermostaat op de buitenmuur (nooit zon) en een andere sensor midden in de zitkamer (een korte tijd zon) voor 6 januari - een zonnige dag:

Het is nooit goed; de ene is traag en loopt altijd achter en de andere wordt door de zon beïnvloed. Vandaar het idee recentelijk besproken in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1747989 om een virtuele sensor te definiëren die op basis van een algoritme van 3 of meer sensoren het gemiddelde bepaald en de sensor die in de zon staat, negeert.

• Zoramie
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 01:37
2 jaar geleden huis uit 81 gekocht met een inhoud van 330 m3. Al gedaan: isoleren kruipruimte, HR++ glas overal(boven zat nog enkel glas!) en zolder deels geïsoleerd(ander deel volgt nog) .
Met bovenstaande al een besparing van 900 kuub vergeleken met ons vorige huis, huur maar zelfde bouwjaar.
Huur: 1800-2000 kuub
1ste jaar koop: 1124(splinternieuwe cv) en na 4 maand HR ++
Vorig jaar: 918(zolder en kruipruimte)
Zag begin deze week dit optic, meteen begonnen. Hebben vloerverwarming + kleine radiator in een open keuken. In woonkamer 1 radiator van ca 2,5 x 0.50(opt oog gegokt). Ook in douche een radiator die gebruikt wordt. In slaapkamers staat alles altijd helemaal dicht. Die in de douche een tikkie open.
Probleem was dat de cv de temperatuur beneden altijd liet doorslaan. Zet hem op 20 en het werd 20,5. Op 21 en het werd 21,5.
Begonnen met cv temp van 75 naar 60 graden te brengen, daarna radiatoren ingeregeld met excel file uit startpost. Probleem: grootste radiator heeft geen voetventiel.. Retour temperatuur van deze radiator is ook maar een 7 graden lager dan de invoer. Ventiel installeren zal dus nut hebben. Helaas geen klus om ff te doen denk ik.
Doorslaan van de temperatuur is nu opgelost, het gevoel dat het eerst snikheet wordt en daarna koud is hierdoor weg.
Voetventiel installeren, is dat echt zo lastig als ik mijzelf aanpraat? ;) ie, al het water aftappen?

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15:28

Proton_

Team Welles

Een dT van 7 is op zich ook prima.
Je kan de rest dan inregelen op dezelfde dT.
Het is belangrijker dat het overal hetzelfde is, dan dat je precies op 10 uitkomt.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• crepsly
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:24
Zoramie schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 01:21:
2 jaar geleden huis uit 81 gekocht met een inhoud van 330 m3. Al gedaan: isoleren kruipruimte, HR++ glas overal(boven zat nog enkel glas!) en zolder deels geïsoleerd(ander deel volgt nog) .
Met bovenstaande al een besparing van 900 kuub vergeleken met ons vorige huis, huur maar zelfde bouwjaar.
Zag begin deze week dit optic, meteen begonnen. Hebben vloerverwarming + kleine radiator in een open keuken. In woonkamer 1 radiator van ca 2,5 x 0.50(opt oog gegokt). Ook in douche een radiator die gebruikt wordt. In slaapkamers staat alles altijd helemaal dicht. Die in de douche een tikkie open.
Probleem was dat de cv de temperatuur beneden altijd liet doorslaan. Zet hem op 20 en het werd 20,5. Op 21 en het werd 21,5.
Begonnen met cv temp van 75 naar 60 graden te brengen, daarna radiatoren ingeregeld met excel file uit startpost. Probleem: grootste radiator heeft geen voetventiel.. Retour temperatuur van deze radiator is ook maar een 7 graden lager dan de invoer. Ventiel installeren zal dus nut hebben. Helaas geen klus om ff te doen denk ik.
Doorslaan van de temperatuur is nu opgelost, het gevoel dat het eerst snikheet wordt en daarna koud is hierdoor weg.
Voetventiel installeren, is dat echt zo lastig als ik mijzelf aanpraat? ;) ie, al het water aftappen?
Het merendeel van je warmte komt van de vloerverwarming. Ik zou me niet te druk maken over die ene radiator. Je kan er meer uithalen door je CV temperatuur verder te verlagen. Probeer eens richting de 50 of eronder te komen, daar zit veel condensatie warmte. Onder de 58 graden stijgt het rendement van je ketel snel. Zie onderstaande plaatje:

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:09
...Voetventiel installeren, is dat echt zo lastig als ik mijzelf aanpraat? ;) ie, al het water aftappen?
Is best eenvoudIg. Idd eerst water aftappen (genoeg geduld hebben en lucht inlaten via ontluchters, soms komt er opeens een verse gulp water als er lucht wat verschuift), dan stuk eraf, nieuw stuk netjes met vlas erop (teflon of dichtkoord kan ook, maar vlas is bij mij altijd direct lekdicht) en klaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Zoramie
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 01:37
@Proton_ Ok, voor mijn gevoel is een retour van 47 graden zonde ;)
@crepsly Volgende stap wordt 55 graden. Eerst ff een weekje de boel houden zoals het nu is, dan verder regelen. Wil wel wat vergelijk gegevens hebben qua gasverbruik(mindergas.nl).
@naftebakje ok thanks. Deze zomer maar eens doen.

• HereIsTom
@Zoramie Je kan die radiator toch ook knijpen door gewoon de kraan iets dicht te draaien, zodat het er minder snel doorstroomt. Hebben we hier ook gedaan.

• RemmyB83
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 22-01 19:06
HereIsTom schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:26:
@Zoramie Je kan die radiator toch ook knijpen door gewoon de kraan iets dicht te draaien, zodat het er minder snel doorstroomt. Hebben we hier ook gedaan.
Als je alleen woont (of met gelijk gestemde waf O-) ) is dat natuurlijk een goede oplossing.
Ik heb hier in huis nog 3 andere rond lopen die nergens van afkunnen blijven :( .
Dan ontkom je niet aan iets als voetventielen, of kranen waar je het max debiet van kunt instellen.

Pijnacker Oost/West

• HereIsTom
RemmyB83 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:37:
[...]

Als je alleen woont (of met gelijk gestemde waf O-) ) is dat natuurlijk een goede oplossing.
Ik heb hier in huis nog 3 andere rond lopen die nergens van afkunnen blijven :( .
Dan ontkom je niet aan iets als voetventielen, of kranen waar je het max debiet van kunt instellen.
Hùh, en die kun je niet opvoeden dat ze er vanaf moeten blijven of anders maar de gasrekening gaan betalen?

• Geurt-kun
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 27-01 19:21

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Voetventiel?
Ik zou voor de voorinstelbare kranen van Danfos of een ander merk gaan. Is veel makkelijker instelbaar. Je kunt er zelfs een app bij gebruiken.
Met voetventiel is leuk als je die al hebt, maar ik zou deze niet voor afstellen gaan aanschaffen.

Nb, je kunt een voetventiel natuurlijk ook gebruiken om je systeem af te sluiten als de radiator er af moet...
Dan nog zou ik ook voor de voorinstelbare kraan gaan.

2k op west bij Pv Output

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zijn er eigenlijk grenzen aan hoe ver je kan gaan met verlagen van je maximale aanvoertemperatuur, pompsnelheid, ketelvermogen? Anders dan dat je op enig moment je huis niet meer warm krijgt natuurlijk. En is er ook een omslagpunt denkbaar waarbij je gasverbruik juist weer gaat toenemen?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

RemmyB83 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:37:
[...]

Dan regel je de kraan in en haalt de dop eraf, of je leert ze gewoon dat ze eraf blijven, maar dat is natuurlijk niet modern. ;)

• HereIsTom
JME schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:06:
Zijn er eigenlijk grenzen aan hoe ver je kan gaan met verlagen van je maximale aanvoertemperatuur, pompsnelheid, ketelvermogen? Anders dan dat je op enig moment je huis niet meer warm krijgt natuurlijk. En is er ook een omslagpunt denkbaar waarbij je gasverbruik juist weer gaat toenemen?
Denk het niet, maar misschien wel als de ketel de boel niet op temperatuur kan krijgen en dus achter elkaar blijft doorstoken.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

JME schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:06:
De grenzen worden gesteld door de ketel, bijvoorbeeld lager dan het minimale gasverbruik gaat niet. (brander - functie van het gasblok). Het minimale waterzijdige vermogen van de meeste cv-combiketels is met > 6-7kW te hoog voor redelijk goed (na-)geïsoleerde "normale" woningen van na 1980, ook bij -5°C.
De ketel bepaalt natuurlijk ook wat mogelijk is met de instellingen van de pompsnelheid en de maximale aanvoertemperatuur.
De belangrijkste beperking is dat je bij onvoldoende afgifte (meestal te klein verwarmingsoppervlak) bij lage aanvoertemperaturen je huis niet meer goed warm kan krijgen (en de ketel kan zijn minimaal vermogen sowieso niet kwijt). - Zoiets als een omslagpunt bestaat volgens mij niet.
Hoe lager je systeemtemperaturen, hoe hoger het ketelrendement - en koop een ketel met een laag minimaal vermogen, hooguit 3-4 kW, het liefst nog lager. (Intergas xTreme, ATAG-Thision)
Just my 2 cts

• Seafarer
Ik heb misschien een raar voorstel, zet er een thermostaat knop op.

Redenatie: radiator is snel, vloerverwarming is traag.

Als er een thermostaat knop op zit gebeurt er volgens mij het volgende:
s'Morgens thermostaat knop staat vol open want de ruimte temperatuur is lager dan de ingestelde waarde. Omdat het een radiator is warmt de kamer snel op en de thermostaat gaat knijpen. Hoe meer hij knijpt (vanzelf betere delta T) hoe meer water er beschikbaar komt voor de langzame vloer verwarming.
Als de vloer gaat doorwarmen krijg je ook meer opstijgende warme lucht die de thermostaat knop helemaal dicht zet of een heel klein beetje laat doorstromen. (standje 2 of 3 zul je uit moeten proberen)

Lekker snel en je blijft met koud water teruggaan naar je ketel.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:09
klump4u schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:11:
[...]
Dan regel je de kraan in en haalt de dop eraf, of je leert ze gewoon dat ze eraf blijven, maar dat is natuurlijk niet modern. ;)
je mag mijn tweeling van 1 jaar dat komen leren, veel succes.
Ik ken zijn situatie niet, wellicht niemand hier, dus denk dat we beter op de technische aspecten oordelen, meestal zijn wij tweakers daar beter in :>
Niets personlijk hoor, maar vond het wat offtopic gaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Pavlov werkt ook bij tweeling van 1 jaar hoor...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

naftebakje schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:49:
[...]
je mag mijn tweeling van 1 jaar dat komen leren, veel succes.
Ik ken zijn situatie niet, wellicht niemand hier, dus denk dat we beter op de technische aspecten oordelen, meestal zijn wij tweakers daar beter in :>
Niets personlijk hoor, maar vond het wat offtopic gaan.
Yep, de tweaker in mij zei dat hij dan de kraan moest instellen en dan de knop eraf halen en opvoeden is inderdaad persoonlijk maar als ik de huidige maatschappij bekijk is dat vaak dweilen met de kraan open.

Pagina: 1 ... 114 115 116 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True