Waar zit de temperatuursensor in de iSense thermostaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:06
Mijn vraag
Waar zit de temperatuursensor in de iSense thermostaat? Ik hoop de sensor te kunnen verlengen zodat ik de thermostaat in de meterkast kan hangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
iSense thermostaat v28 (niet RF)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de thermostaat al opengemaakt en hier en daar m'n vinger op de printplaat gelegd om te zien of ik de temperatuur zag veranderen. De sensor is echter niet erg responsive, of mijn vinger was ook toevallig precies 21 graden :P

Hieronder een foto van de voorkant van de printplaat.
'file bestaat niet meer'

[ Voor 6% gewijzigd door Luc S op 04-01-2022 13:13 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Beste antwoord (via Luc S op 14-01-2017 22:23)

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:34
De contacten van dat sponsje, daar zijn wel sleuven omheen gefreesd. Zeer waarschijnlijk om dat deel van de printplaat iets wat thermisch te isoleren. Ik zou eens testen (daar je vinger eens opleggen) of dat sponsje niet een of ander stukje temperature-detecting-alien-technology is...

(Disclaimer: Remeha R&D staat ongeveer 500 meter bij mijn huis vandaan. Maar ik heb er nog nooit ongeindentificeerde vliegende objecten zien landen ;) )

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Ik zie daar niet zo snel een component dat ik als temperatuursensor zou inschatten. Ga eerst maar eens foto's van alle onderdelen maken en evt ook bij het display. Ik vraag me af waar die flatcable bij je vinger voor is (op de foto), bijvoorbeeld.

Verder, wat is de afstand tot de meterkast? Je wil wel uiteindelijk een storingsvrije oplossing. Sowieso vraag ik me af wat je wil bereiken met het verplaatsen van de thermostaat an sich? Is het gewoon om het zicht te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
De bredere flatcable bovenop de printplaat loopt achter die sticker door en vertakt zich daar in 2 smallere delen. Bij mijn vinger zie je 1 deel wat het scherm aanstuurt. Ik ga er vanuit dat die flatcabel enkel output is t.b.v. het scherm.

De afstand naar de meterkast is 1 muurdikte dus daar heb ik wel geluk mee. De reden van het verplaatsen is dat ik een touchscreen aan de muur heb hangen pal naast de thermostaat om mijn domotica systeem aan te sturen. Volgende stap is om een OTGW te solderen zodat ik de thermostaat gegevens kan tonen op het touchscreen, dan is de thermostaat niet meer nodig in het zicht.

'file bestaat niet meer'

[ Voor 6% gewijzigd door Luc S op 04-01-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Waarschijnlijk is het 1 van die SOT-packages. Meestal een 3-pin tot 6-pin package. Ik kan de markeringen op je foto echter niet lezen, dus de verschillende componenten identificeren is niet echt mogelijk.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De sensor bij de iSense zit aan de voorkant, niet op de print. Ik weet niet precies waar, maar het zou kunnen dat die via de LCD flat flex aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Grenco schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:38:
Waarschijnlijk is het 1 van die SOT-packages. Meestal een 3-pin tot 6-pin package. Ik kan de markeringen op je foto echter niet lezen, dus de verschillende componenten identificeren is niet echt mogelijk.
Ik heb een foto gemaakt en erbij geschreven wat erop staat want ik kreeg het niet voor elkaar om het duidelijk op de foto te zetten. Zelfs met loep was ik soms niet 100% zeker (karakters in paars).

'file bestaat niet meer'
johnkeates schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:41:
De sensor bij de iSense zit aan de voorkant, niet op de print. Ik weet niet precies waar, maar het zou kunnen dat die via de LCD flat flex aangesloten is.
Het lijkt er sterk op dat die flatcable enkel naar het scherm gaat, in bovenstaande afbeelding is te zien hoe hij loopt. Ik heb ook het scherm gedemonteerd en kon geen sensor vinden in de behuizing verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Luc S op 04-01-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
En wat zit er aan de achterkant van de print? Hier zie ik iig niks tussen...

Schroef de boel gewoon open en maak even overal foto's van. Wellicht dat een van ons dan wel iets ziet. Vergeet niet dat de sensor een tactische locatie moet hebben om te voorkomen dat de thermostaat zelf de sensor beïnvloed (zie bijvoorbeeld de Nest...)

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 14-01-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Luc S schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:38:
[...]

Ik heb een foto gemaakt en erbij geschreven wat erop staat want ik kreeg het niet voor elkaar om het duidelijk op de foto te zetten.
Super overzicht, maar volgens mij zit er helaas geen temperatuur IC tussen. Ze zouden een diode of ntc/ptc kunnen gebruiken als sensor.

Wat staat er op de 8pin IC rechtsboven de micro? Als dat een Opamp is. Kan die samen met een diode als (een niet al te precieze) temp sensor worden gebruikt.

En aan de andere kant zit niks? Rechts op de pc zit namelijk een interessant vlak net boven de draaischakelaar. Dat lijken ze thermisch te willen isoleren van de rest van de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je er al eens aan gedacht om Remeha te mailen? Heb ze ook wel eens gemaild over een bepaalde parameter en ze waren de beroerdste niet om daar antwoord op te geven.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
GENETX schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:32:
En wat zit er aan de achterkant van de print? Hier zie ik iig niks tussen...

Schroef de boel gewoon open en maak even overal foto's van. Wellicht dat een van ons dan wel iets ziet. Vergeet niet dat de sensor een tactische locatie moet hebben om te voorkomen dat de thermostaat zelf de sensor beïnvloed (zie bijvoorbeeld de Nest...)
Verder open kan de boel niet, dit is de enige printplaat en dat witte waar hij op ligt (met die sticker) is de backlight met LCD, that's it :P

Dit is in ieder geval de achterkant:
'file bestaat niet meer'

Wat me wel opviel is dat er aan de voorkant in de behuizing 1 of ander plakkerig rubbertje/sponsje zit wat op het gemarkeerd onderdeeltje komt te zitten als hij in elkaar zit:

'file bestaat niet meer'
Grenco schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:33:
[...]

Super overzicht, maar volgens mij zit er helaas geen temperatuur IC tussen. Ze zouden een diode of ntc/ptc kunnen gebruiken als sensor.

Wat staat er op de 8pin IC rechtsboven de micro? Als dat een Opamp is. Kan die samen met een diode als (een niet al te precieze) temp sensor worden gebruikt.

En aan de andere kant zit niks? Rechts op de pc zit namelijk een interessant vlak net boven de draaischakelaar. Dat lijken ze thermisch te willen isoleren van de rest van de printplaat.
Op die 8pin IC staat 'adesto1445 45DB011D SH'. Boven de draaischakelaar lijkt inderdaad iets in de print te zitten. Ik hoop niet dat het dat is want dat wordt lastig verlengen volgens mij :9

'file bestaat niet meer'

[ Voor 6% gewijzigd door Luc S op 04-01-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Ok. Ik ben even door mijn ideeën heen. 8pin device is geheugen voor je settings. Dat stuk in de printplaat is denk ik de antenne voor de RF optie.

Sponsje... geen idee. Misschien luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
ThinkPadd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:59:
Heb je er al eens aan gedacht om Remeha te mailen? Heb ze ook wel eens gemaild over een bepaalde parameter en ze waren de beroerdste niet om daar antwoord op te geven.

***members only***
Nee, maar dan moet ik wel even nadenken hoe ik de vraag moet gaan stellen zonder antwoord te krijgen als 'dit kunnen wij niet adviseren omdat we geen optimale werking kunnen garanderen... etc etc' :9

En ik hoopte dit weekend al lekker te kunnen gaan knutselen met de hulp van jullie slimme tweakers 8)

Bedankt voor het mailadres, ik zal ze maandag eens vragen of ze me hierbij kunnen helpen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Grenco
De contacten van dat sponsje, daar zijn wel sleuven omheen gefreesd. Zeer waarschijnlijk om dat deel van de printplaat iets wat thermisch te isoleren. Ik zou eens testen (daar je vinger eens opleggen) of dat sponsje niet een of ander stukje temperature-detecting-alien-technology is...

(Disclaimer: Remeha R&D staat ongeveer 500 meter bij mijn huis vandaan. Maar ik heb er nog nooit ongeindentificeerde vliegende objecten zien landen ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Luc S schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:09:
[...]

Wat me wel opviel is dat er aan de voorkant in de behuizing 1 of ander plakkerig rubbertje/sponsje zit wat op het gemarkeerd onderdeeltje komt te zitten als hij in elkaar zit:

https://drive.google.com/...Jzpov9hIR8SElYLTdBOGtrMk0
[...]
Ik acht de kans erg groot dat dit de temperatuursensor is. Het 'sponsje' is dan waarschijnlijk een zgn. 'thermal pad' om te zorgen dat de sensor wat meer warmtemassa heeft (anders zou hij door een luchtstroom langs de thermostaat enorm varieren, hierdoor gaat dat proces veel trager). Je ziet ook dat er rondom dat onderdeel gleuven in de PCB zijn gefreesd. Waarschijnlijk zodat de kopervlakken van de rest van de PCB zo min mogelijk invloed hebben (koper geleid warmte heel goed) op de temperatuurmeting.

Sluit de thermostaat eens aan en leg je vinger erop zou ik zeggen, kijken of de gemeten binnentemperatuur dan snel stijgt.

Edit: ^^ wat hij zegt dus :*)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
:P

Maar jouw opmerking qua thermische pad geeft waarschijnlijk de oplossing. Denk dat dat klopt. Ik zie namelijk geen spoortjes naar die vergulde contacten lopen die contact maken met het rubberblokje. Dus die contacten zijn mogelijk aleen voor mechanisch/ statische doeleinden aanwezig. Dat kleine smd component in het midden is waarschijnlijk de "sensor".

Aanvulling:
NTC of PTC gok ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Grenco op 14-01-2017 22:09 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Grenco schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:54:

Yes! Dat lijkt hem inderdaad te zijn. De temperatuur update maar om de 2 minuten met stappen van 0.5 graden dus had wat geduld nodig.

Nu vraagstuk 2, kan ik deze losmaken en verlengen? Of is het nu mijn taak om te laten zien dat ik een echte tweaker ben en het gewoon proberen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Luc S schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:29:
[...]

Yes! Dat lijkt hem inderdaad te zijn. De temperatuur update maar om de 2 minuten met stappen van 0.5 graden dus had wat geduld nodig.

Nu vraagstuk 2, kan ik deze losmaken en verlengen? Of is het nu mijn taak om te laten zien dat ik een echte tweaker ben en het gewoon proberen? :9
Tja. Dat is een uitdaging afhankelijk van een aantal dingen.

1. Impedantie van het component dat de sensor uitleest. (Als deze een hele hoge Impedantie heeft en de sensor een hoge weerstand dan kunnen lange kabels voor storing/ interferentie zorgen)

2. Als de sensor een lage weerstand heeft, dan kan de kleine extra weerstand van de bedrading de meting iets beïnvloeden. (Geen probleem als je een offset in de thermostaat kan instellen)

3. En tot slot; zo'n smd component kun je niet heel makkelijk op een stukje draad solderen. Bij te lange/ hoge verhitting van het component kan z'n karakteristiek veranderen waardoor de meting mogelijk niet zuiver meer is. (Remeha kalibreren waarschijnlijk iedere thermostaat in de fabriek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt zelf een kalibratie opgeven in de iSense, dus als hij met <x>-meter kabel ertussen gaat afwijken dan kun je dat waarschijnlijk wel weer rechtzetten.

Kun je de weerstand van het ding eens meten onder bepaalde temperaturen? Dan valt wellicht te herleiden of het een PTC of NTC is en wat voor type het dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
ThinkPadd schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:44:
Je kunt zelf een kalibratie opgeven in de iSense, dus als hij met <x>-meter kabel ertussen gaat afwijken dan kun je dat waarschijnlijk wel weer rechtzetten.

Kun je de weerstand van het ding eens meten onder bepaalde temperaturen? Dan valt wellicht te herleiden of het een PTC of NTC is en wat voor type het dan is.
Ik ben nog geen ervaren multimeter bediener dus ik hoop dat we er wat mee kunnen; Ik heb de multimeter op 20K Ohm staan en dan krijg ik:
> 21.0 graden +/- 6.00 op de multimeter.
> 24.0 graden +/- 5.94 op de multimeter.
> 29.0 graden +/- 5.83 op de multimeter.

Ik krijg dit echter niet zomaar nagespeeld. Als ik de thermostaat opnieuw start en 20.5 graden aangeeft, meet ik 5.93, wat dan weer niet echt rijmt met hetgeen hierboven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Luc S schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:26:
[...]

Ik ben nog geen ervaren multimeter bediener dus ik hoop dat we er wat mee kunnen; Ik heb de multimeter op 20K Ohm staan en dan krijg ik:

Ik krijg dit echter niet zomaar nagespeeld. Als ik de thermostaat opnieuw start en 20.5 graden aangeeft, meet ik 5.93, wat dan weer niet echt rijmt met hetgeen hierboven...
Eerste wat heel belangrijk is bij deze meting is dat je weerstand altijd spanningsloos meet. Dus terwijl het apparaat volledig uit staat. Spanning over het te meten component zal de meting namelijk flink kunnen beïnvloeden.

Ik vermoed wel gezien jouw meting dat het een NTC is. Negatief Temperatuur Coefficient, dus de weerstand daalt bij toenemende temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik denk niet dat je hem kan vervangen. NTC's komen niet zo precies, en je kunt de curve, welke bij elk type/vorm net ietjes anders is, niet calibreren zonder hulp van Remeha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Grenco schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:48:
[...]

Eerste wat heel belangrijk is bij deze meting is dat je weerstand altijd spanningsloos meet. Dus terwijl het apparaat volledig uit staat. Spanning over het te meten component zal de meting namelijk flink kunnen beïnvloeden.

Ik vermoed wel gezien jouw meting dat het een NTC is. Negatief Temperatuur Coefficient, dus de weerstand daalt bij toenemende temperatuur.
Ah ok, spanningsloos geeft wel andere waarden inderdaad maar nog steeds minder weerstand voor hogere temperaturen. In de garage waar het ongeveer 15 graden is kwam ik uit op 13.18 en in de woonkamer waar het ongeveer 21 graden is op 11.73.
jeroen3 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:52:
Ik denk niet dat je hem kan vervangen. NTC's komen niet zo precies, en je kunt de curve, welke bij elk type/vorm net ietjes anders is, niet calibreren zonder hulp van Remeha.
Ok dan is het dus zaak om hem niet te slopen. Maar kan er een meter schakeldraad tussen zonder al te veel bijwerkingen door soldeerbout-hitte, extra tin en de draad? Ik kan inderdaad een offset instellen op de thermostaat als er een kleine afwijking in komt, ik weet echter niet hoeveel afwijking ik kan verwachten en of het überhaupt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Technisch gezien is het mogelijk, maar het zal vrij lastig zijn en er is een aanzienlijke kans dat je de NTC beschadigd of de kalibratie beïnvloed. Vooral bij het desolderen moet je goed opletten dat het componentje niet te lang wordt verhit of te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Grenco schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:06:
Technisch gezien is het mogelijk, maar het zal vrij lastig zijn en er is een aanzienlijke kans dat je de NTC beschadigd of de kalibratie beïnvloed. Vooral bij het desolderen moet je goed opletten dat het componentje niet te lang wordt verhit of te heet wordt.
Ik heb even gezocht naar tips over het solderen van NTC's en kwam uit bij onderstaande PDF. Hier lijkt het componentje ook wel heel erg op (de PTC variant is niet met de hand te solderen schijnbaar):

https://www.thermistor.co...andling-and-Soldering.pdf

Dit is waar ik zo te lezen rekening mee moet houden;
- Componentje vindt een optater van 150+ graden niet leuk
- Tin wat er op zit heeft een smeltpunt van 183 graden

Dat is een eitje, leg ik de chip even voor de openhaard en dan kan ik met 200 graden desolderen :9

Maar dan:
"Exposure to soldering heat induces an irreversible shift in the device base resistance, therefore rework is not recommended. This magnitude of this shift is dependent on the device, contact QTI for more information."

Ik kan me voorstellen dat voor sommige doeleinden een miniem verschil grote gevolgen kan hebben waardoor ze dit vermelden. Maar wat denken jullie, gaat me de 'irreversible shift in base resistance' problemen opleveren of is het te verwaarlozen?

Ik denk dat ik het antwoord al weet en dat ik de kogel maar gewoon even moet bijten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grenco
Mooi document en je moet inderdaad waken voor een grote temperatuurschok. Wat overigens niet overeenkomt met jouw situatie is dat het document over SN63 soldeer spreekt (Tin+Lood), maar de thermostaat zal zeker voldoen aan ROHS en dus geen lood bevatten. Dit betekent dat ze een ander tin soort gebruiken (Tin+zilver) en daarvan ligt het smeltpunt aanzienlijk hoger (afhankelijk van de legering ongeveer 220 DegC)

En tja. Wat die irreversible shift precies inhoud en wat de gevolgen daar van zijn, daar kun je alleen maar proefondervindelijk achter komen ;)

Let met het voorverwarmen van je pcb wel op dat het LCD scherm te hoge temperaturen niet leuk vind (zit namelijk een vloeistof in (Meestal is ongeveer 80 DegC de maximale (opslag)temperatuur). Demonteer deze dus even.

En for what its worth; dit is hoe ik het zou aanvliegen:
Desolderen:
  • Omgeving rond het component voorverwarmen met hetelucht soldeergun (130 tot 160 graden)
  • Met een metalen zo groot mogelijk pincet (ook warm) het component vasthouden
  • Met SMD-tweezers (soldeerbout-type) de-solderen
  • Het component nog enige tijd (30 seconden) vast blijven houden met pincet (thermische massa van het pincet voorkomt dat het component heel snel afkoelt (wat ook een thermische schok kan veroorzaken)
Solderen:
  • Eerst bepalen hoe je de NTC weer wilt aansluiten (direct met draden of een connectortje in de behuizing maken)?
  • Ik zou zeer dunne draden gebruiken, want aangezien koper/metaal heel goed temperatuur geleid meet je anders vooral de temperatuur van je bedrading (en dus grotendeels de temperatuur binnen in je muur) en niet de temperatuur van de ruimte. Deze aders zou je nog kunnen twisten en voorzien van een stukje ferriet als er storing optreedt.
  • Ook bij het bevestigen van de draadjes de boel weer iets voorverwarmen
  • Alles goed schoonmaken/ flux resten verwijderen (deze kunnen vocht opnemen en de weerstandswaarde beïnvloeden) Dit gaat het beste met IPA (Isopropylalcohol, niet "India Pale Ale!")
  • Dan zou je de NTC nog wat thermische massa moeten geven. Mogelijk is een stukje krimpkous voldoende.
Ik snap dat je waarschijnlijk niet de zelfde luxe hebt als mij en bovenstaande gereedschap bezit ;) (heteluchtsoldeer en SMD tweezers), maar ik hoop wel dat je zo tot een workflow kan komen waarmee de kans op slagen zo groot mogelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc S
Ok ik heb het uitgevoerd! Alles hangt nu weer aan de muur met die NTC aan een draadje en de thermostaat werkt nog! Hij geeft 20.5 graden aan maar moet misschien nog even stabiliseren want ik vermoed dat het iets warmer is binnen (aan mijn domotica hangt een AM2302 die altijd 1 graad te koud geeft en die staat op 20.6).

Ik heb wat foto's gemaakt van het proces. Bedankt Grenco voor je uitleg over hoe jij het zou uitvoeren, heb sommige dingen op een andere manier nagedaan :*)

Hier de opstelling met links een verfbrander in de bankschroef onder een kleine hoek zodat hij de tafel kan verwarmen (uhuh je leest het goed, zo'n tweaker ben ik dus... ;) ):
'file bestaat niet meer'

Ik heb er een zaag ondergelegd zodat het lekker warm blijft voor de chip als het pistool uit gaat en ik kan daar de NTC op leggen als hij los is zodat hij rustig af kan koelen.

De soldeerbout heb ik op 300 graden gezet, hiermee kwam de NTC redelijk goed en snel los. Daarna de schakeldraad aan de NTC (gelukkig ben ik nooit chirurg geworden...):
'file bestaat niet meer'

Het alienated ectoplasma er omheen gedaan, gewoon omdat ik dacht dat het wel slim zou zijn:
'file bestaat niet meer'

Daar weer een krimpkousje omheen zodat het wat stevigheid krijgt:
'file bestaat niet meer'

Het solderen op de 2 mini puntjes waar de NTC oorspronkelijk zat lukte me niet goed en was bang dat ik de chip te lang te heet zou gaan maken. Er zaten echter 2 grotere koperen aansluitpuntjes naast de NTC met een gaatje erin die ik gisteren door heb gemeten. Die kwamen overeen met de weerstand die ik had gemeten op de NTC, hier heb ik 2 dupont stekkertjes ingestoken en vast gesoldeerd:
'file bestaat niet meer'

Ondertussen staat de thermostaat nog steeds op 20.5 dus het kan zijn dat er toch een verschil in is gekomen van 1 graad. Ik heb wel het idee dat het is gelukt, als ik de NTC nu in mijn handpalm houd springt de thermostaat naar 21.0 en daarna al vlug naar 22.0 graden :D

Heb nu een weerstation die nagenoeg overeen kwam met de thermostaat naast de sensor gezet om te kijken hoeveel ik moet corrigeren met de calibratie.

Iedereen super bedankt! Mocht ik toevoegingen hebben of nog negatieve impact ondervinden die nu nog niet aan het licht is gekomen dan zal ik dit zeker met jullie delen. Ik ga hem nu een tijdje op z'n plek laten draaien zodat ik hem in de gaten kan houden.

Thanks allemaal _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Luc S op 04-01-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat ook nog had gekund is het stukje uit de printplaat slijpen met de NTC erop, dan had je ook niet hoeven solderen. Maar is wel een onomkeerbare mod dan :D

Handleiding van de iSense al gevonden? Je kunt ergens in het menu een correctie van de temperatuur opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:14
Is het niet een idee om een vergelijk bare ptc/ntc te zoeken in een to-92 behuizing. Daar kun je makkelijk een draad aansolderen. En kun je ook makkelijk in een behuizing maken.

Edit: ik zie al dat het is gelukt.

[ Voor 9% gewijzigd door SkullboyNL op 15-01-2017 13:36 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Luc S schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:29:
[...]

Of is het nu mijn taak om te laten zien dat ik een echte tweaker ben en het gewoon proberen? :9
Die vraag is wel beantwoord! Wat mij betreft absoluut!
Keurig gedaan. _/-\o_

Ik zou alles inderdaad even een paar uur tot rust laten komen voordat je zeker weet of je de kalibratie moet aanpassen. Zo te zien lijkt dat wel mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
ThinkPadd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:30:
Wat ook nog had gekund is het stukje uit de printplaat slijpen met de NTC erop, dan had je ook niet hoeven solderen. Maar is wel een onomkeerbare mod dan :D

Handleiding van de iSense al gevonden? Je kunt ergens in het menu een correctie van de temperatuur opgeven.
Daar heb ik aan zitten denken inderdaad, alleen weet ik niet waar hij zijn info naartoe stuurt. Waar zouden de draden dan naartoe moeten?
SkullboyNL schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:34:
Is het niet een idee om een vergelijk bare ptc/ntc te zoeken in een to-92 behuizing. Daar kun je makkelijk een draad aansolderen. En kun je ook makkelijk in een behuizing maken.

Edit: ik zie al dat het is gelukt.
Ik weet niet hoe haalbaar dat was, wellicht een idee voor de volgende die het gaat proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 19:11
Luc S schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:24:
Ok ik heb het uitgevoerd! Alles hangt nu weer aan de muur met die NTC aan een draadje en de thermostaat werkt nog! Hij geeft 20.5 graden aan maar moet misschien nog even stabiliseren want ik vermoed dat het iets warmer is binnen (aan mijn domotica hangt een AM2302 die altijd 1 graad te koud geeft en die staat op 20.6).
Is het nu missc juist wél correct..
Hoe en waarmee vergeleek je de AM2302?, waarschijnlijk met je iSense, (in de behuizing was het missc wel 1 graad warmer dan in je kamer) ;)
Mooi topic en ook snel gedaan en gewerkt.

[ Voor 20% gewijzigd door Mel33 op 15-01-2017 14:15 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
mell33 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:00:
[...]

Hoe en waarmee vergeleek je de AM2302?, waarschijnlijk met je iSense, (in de behuizing was het missc wel 0.1 graad warmer dan in je kamer) ;)
Ik zou die AM2302 ook eerder vertrouwen dan de thermostaat. De AM2302 heeft volgens mij een absolute maximum afwijking van 0,6 DegC. Dus 1 graden afwijking zou eigenlijk al niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Luc S schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:55:
[...]

Daar heb ik aan zitten denken inderdaad, alleen weet ik niet waar hij zijn info naartoe stuurt. Waar zouden de draden dan naartoe moeten?
[...]
De koperbaantjes zullen toch ergens weer bij een component uit moeten komen. Kwestie van de printspoortjes volgen en daar weer intappen op het signaal.

Het is jammer dat je geen typenummer ofzo kan vinden van de huidige sensor. Mijn ervaring met dat soort kleine priegelcomponentjes en dan draden eraan solderen is dat je dan een keer net te lomp bent en de pootjes afbreken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
mell33 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:00:
[...]

Hoe en waarmee vergeleek je de AM2302?, waarschijnlijk met je iSense, (in de behuizing was het missc wel 1 graad warmer dan in je kamer) ;)
Haha ja dat zou wat zijn! Voorheen had ik een AGPO thermostaat die ook 1 graad warmer gaf dan de AM2302 en ik heb ooit een weerstation gekregen met draadloze buitenvoeler, deze buitenvoeler had ik bovenop de iSense gezet om wat meerdere waardes te kunnen vergelijken en die gaf ook dezelfde waarden als de iSense.

Dus 2 thermostaten en een weerstation zeggen dat de AM2302 te koude waardes geeft :p De AM2302 kan nog steeds gelijk hebben natuurlijk maar vond het niet erg aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 19:11
Luc S schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:26:
[...]

Haha ja dat zou wat zijn! Voorheen had ik een AGPO thermostaat die ook 1 graad warmer gaf dan de AM2302 en ik heb ooit een weerstation gekregen met draadloze buitenvoeler, deze buitenvoeler had ik bovenop de iSense gezet om wat meerdere waardes te kunnen vergelijken en die gaf ook dezelfde waarden als de iSense.

Dus 2 thermostaten en een weerstation zeggen dat de AM2302 te koude waardes geeft :p De AM2302 kan nog steeds gelijk hebben natuurlijk maar vond het niet erg aannemelijk.
Had je de AM2302 op dat moment dan niet in de buurt van de thermostaten misch, haha, (kan zijn ja )

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Even dit mooie topic omhoog schoppen :)

Ik heb al heel lang dezelfde uitdaging. Wat ik me bedacht en nu dus af vraag, zou die temperatuursensor in plaats van verlengen niet te vervangen zijn door een esp? Zodat je middels mqtt een temperatuur aan de esp geeft, en die vervolgens die "fake" waarde aan de isense voert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:18
UltraSub schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:12:

Ik heb al heel lang dezelfde uitdaging. Wat ik me bedacht en nu dus af vraag, zou die temperatuursensor in plaats van verlengen niet te vervangen zijn door een esp? Zodat je middels mqtt een temperatuur aan de esp geeft, en die vervolgens die "fake" waarde aan de isense voert?
Ik die iets wat hier aan gerelateerd is maar niet exact hetzelfde. Ik gebruik de RTC+LIMIET instelling in de iSense en die heeft een buitentemperatuur sensor nodig. Ik doe dat door een DS18B20 te gebruiken die op een ESP is aangesloten en de buitentemperatuur via MQTT door geeft. Deze wordt dan door een Python scriptje naar de OTGW gestuurd die de buitentemperatuur vervolgens naar de iSense stuurt. Werkt perfect.

Ik weet niet of je de binnentemperatuur ook op die manier kunt overrulen maar misschien brengt dit je op een idee.

TOEVOEGING: als het je lukt om de binnentemperatuur aan de iSense te voeren kun je ook:
1. een virtuele sensor maken door de gemiddelde temperatuur van meerdere sensoren te nemen. Ik heb hier wel eens aan gedacht omdat mijn thermostaat tegen een buitenmuur aan hangt. Het kan niet op een andere plek omdat er dan direct zonlicht opvalt.
2. de thermostaat op een willekeurige plek, b.v. in de meterkast hangen

[ Voor 17% gewijzigd door cville op 08-01-2020 13:31 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Buitentemperatuur doe ik al via otgw. Philips Hue outdoor motion doet ook temperatuur. Die gaat naar deconz, en Hass/nodered duwt die temp via mqtt naar otgw. Zodoende de buitentemperatuur dus op de isense. Maar goed, die interface is dus via otgw, en otgw heeft geen binnen temp mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
UltraSub schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:41:
Buitentemperatuur doe ik al via otgw. Philips Hue outdoor motion doet ook temperatuur. Die gaat naar deconz, en Hass/nodered duwt die temp via mqtt naar otgw. Zodoende de buitentemperatuur dus op de isense. Maar goed, die interface is dus via otgw, en otgw heeft geen binnen temp mogelijkheid.
Ik weet niet precies wat je met het laatste bedoeld: de OTGW rapporteert de binnentemperatuur en krijgt die van de thermostaat via een OpenTherm message. In principe kun je die dus afvangen voordat hij de OTGW bereikt en vervangen door iets anders. De iSense heeft dan alleen geen toegang tot die temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
UltraSub schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:12:

Ik ben geen expert maar die temperatuursensor op de iSense is een weerstand die o.b.v. temperatuur andere waarden geeft. Kun je Ohms aanbieden met een esp?

Als dat kan dan zou je e.e.a. moeten doormeten/uitproberen om iets van een mapping tabel aan te leggen:
18,0 graden = 5.8 Ohm
18,5 graden = 5.75 Ohm
19,0 graden = 5.7 Ohm

Maar hoe je die Ohms gaat aanbieden, geen idee. Potmetertje aan de iSense waar je dan weer aan draait met een servo :+

[Edit]
Zo te zien zijn er digitale potmeters :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Luc S schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:47:
[...]

Ik ben geen expert maar die temperatuursensor op de iSense is een weerstand die o.b.v. temperatuur andere waarden geeft. Kun je Ohms aanbieden met een esp?

Als dat kan dan zou je e.e.a. moeten doormeten/uitproberen om iets van een mapping tabel aan te leggen:
18,0 graden = 5.8 Ohm
18,5 graden = 5.75 Ohm
19,0 graden = 5.7 Ohm

Maar hoe je die Ohms gaat aanbieden, geen idee. Potmetertje aan de iSense waar je dan weer aan draait met een servo :+

[Edit]
Zo te zien zijn er digitale potmeters :P
Maar helaas niet met een lage weerstand. Meestal vanaf 1k en vaak 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@cville Zou dat niet op te lossen zijn met weerstanden parallel erbij o.i.d.? Er hoeft ook maar een hele kleine wijziging in de weerstand plaats te vinden om de temperatuur te laten veranderen.
Luc S schreef op zondag 15 januari 2017 @ 00:23:
Ah ok, spanningsloos geeft wel andere waarden inderdaad maar nog steeds minder weerstand voor hogere temperaturen. In de garage waar het ongeveer 15 graden is kwam ik uit op 13.18 en in de woonkamer waar het ongeveer 21 graden is op 11.73.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:26
Luc S schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:26:
[...]

cville schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:13:
[...]

Maar helaas niet met een lage weerstand. Meestal vanaf 1k en vaak 10k.
TS had zijn multimeter op 20k ohm staan dus de metingen zijn ook in k ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Luc S schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:33:
@cville Zou dat niet op te lossen zijn met weerstanden parallel erbij o.i.d.? Er hoeft ook maar een hele kleine wijziging in de weerstand plaats te vinden om de temperatuur te laten veranderen.

[...]
Ik heb helaas onvoldoende parate kennis van elektronica om hier een goed antwoord op te geven. De vraag is natuurlijk of dit wel een verstandige oplossingsrichting is. Als je er van uit gaat dat je thermostaat niet zelf een display en bedieningsorgaan hoeft te hebben (want via dashboard b.v.), lijkt het slimmer om op b.v. een Raspberry PI een PID controller te implementeren. Dan heb je een volledig configureerbare thermostaat, met zoveel sensoren als je maar wilt die je in de meterkast kunt plaatsen. Is wel een project.

VOORBEELD: simple-pid

[ Voor 4% gewijzigd door cville op 09-01-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
dirkus7 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:37:
[...]

[...]

TS had zijn multimeter op 20k ohm staan dus de metingen zijn ook in k ohm.
Dan is er een ruime keuze digitale potmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
cville schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:40:
[...]

Ik heb helaas onvoldoende parate kennis van elektronica om hier een goed antwoord op te geven. De vraag is natuurlijk of dit wel een verstandige oplossingsrichting is. Als je er van uit gaat dat je thermostaat niet zelf een display en bedieningsorgaan hoeft te hebben (want via dashboard b.v.), lijkt het slimmer om op b.v. een Raspberry PI een PID controller te implementeren. Dan heb je een volledig configureerbare thermostaat, met zoveel sensoren als je maar wilt die je in de meterkast kunt plaatsen. Is wel een project.

VOORBEELD: simple-pid
Um, ohms aanbieden met een esp, nee, dan zou er al ergens een kant en klaar projectje moeten zijn. Electronica is niet mijn ding :P

Over verstandige richting... de reden dat ik niet zelf een custom thermostaat wil bouwen is simpel. Betrouwbaarheid en ontkoppeling van meer software. Als alles uit valt blijft thermostaat gewoon lokaal bedienbaar en werkend (alhoewel die filosofie inderdaad al zou breken met aansturen van temperatuur, agree).

Ik wil gewoon een normale domme thermostaat zelf smart maken, dus geen cloud oplossingen, en dat is top gelukt. Laatste stap, dat ding van de muur zodat daar plek is voor een tablet, en dan voor mijn part de thermostaat zelf naast de ketel. Vrees alleen dat het me te electronisch gaat worden, als het al kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
@UltraSub Misschien heb je iets aan onderstaande url? Als je met een script de juiste weerstand automatisch kan instellen (de weerstand die volgens je iSense hoort bij de temperatuur die je aanlevert met mqtt), dan zou het moeten lukken lijkt me. Leuk projectje :)

http://domoticx.com/arduino-digitale-potmeter-mcp41xxx/

Ik zou wel even doormeten met welke range in weerstand je te maken hebt en met welke stappen je je iSense per halve graad moet verstellen (in mij geval zou het ongeveer 121 Ohm per halve graad zijn in de range 10K tot 15K).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
@Luc S & @UltraSub Het viel me vandaag ineens op dat de iSense tot op 0.01 graden resolutie rapporteert via OpenTherm. Een 256b resolutie is dus niet voldoende en je komt al gauw op 1024b uit. Iets om rekening mee te houden voor wie deze kant op wil. Hieronder de temperaturen van vannacht rechtstreeks uit mijn iSense:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
> SELECT ("value") FROM "OTV" WHERE ("topic" = 'events/BaseCube/OpenTherm/roomtemperature') AND time>'2020-01-13'
name: OTV
time                           value
----                           -----
2020-01-13T00:01:53.451130348Z 21.4
2020-01-13T00:03:17.69060396Z  21.39
2020-01-13T00:03:59.812424963Z 21.41
2020-01-13T00:05:24.085889208Z 21.4
2020-01-13T00:06:06.240862195Z 21.39
2020-01-13T00:06:48.399443389Z 21.42
2020-01-13T00:08:12.726831379Z 21.41
2020-01-13T00:08:54.902320067Z 21.4
2020-01-13T00:10:19.224602269Z 21.39
2020-01-13T00:12:25.67683638Z  21.38
2020-01-13T00:20:09.149264093Z 21.37
2020-01-13T00:22:57.529010437Z 21.38
2020-01-13T00:29:16.455344816Z 21.36
2020-01-13T00:29:58.46449276Z  21.37
2020-01-13T00:31:22.505247565Z 21.35
2020-01-13T00:32:04.529474638Z 21.36
2020-01-13T00:32:46.568891857Z 21.37
2020-01-13T00:34:52.796389955Z 21.38
2020-01-13T00:41:53.719886999Z 21.36
2020-01-13T00:43:17.923908801Z 21.37
2020-01-13T00:45:24.246203942Z 21.36
2020-01-13T00:46:48.417338435Z 21.35
2020-01-13T00:48:12.559159605Z 21.36
2020-01-13T00:48:54.631589305Z 21.37
2020-01-13T00:50:18.702465636Z 21.36
2020-01-13T00:51:00.723915012Z 21.35
2020-01-13T00:52:24.774527367Z 21.34
2020-01-13T00:53:48.91979745Z  21.35
2020-01-13T00:55:13.070634449Z 21.34
2020-01-13T00:55:55.146711274Z 21.36
2020-01-13T00:57:19.17477286Z  21.35
2020-01-13T00:58:01.19798322Z  21.34
2020-01-13T01:00:07.271571367Z 21.33
2020-01-13T01:05:05.181588368Z 21.35
2020-01-13T01:05:47.458243007Z 21.34
2020-01-13T01:09:19.080199649Z 21.33
2020-01-13T01:31:54.588666428Z 21.35
2020-01-13T01:33:19.325909407Z 21.34
2020-01-13T01:36:08.790746194Z 21.33
2020-01-13T01:46:43.872263321Z 21.32
2020-01-13T01:50:15.543518807Z 21.33
2020-01-13T01:53:46.422330548Z 21.31
2020-01-13T01:55:10.54330647Z  21.32
2020-01-13T01:55:52.58784734Z  21.3
2020-01-13T01:57:16.664043637Z 21.31
2020-01-13T01:57:58.745339032Z 21.3
2020-01-13T02:00:04.856129441Z 21.31
2020-01-13T02:00:49.912680661Z 21.3
2020-01-13T02:02:14.011146977Z 21.31
2020-01-13T02:02:56.048160173Z 21.3
2020-01-13T02:04:20.084965101Z 21.29
2020-01-13T02:05:44.077101543Z 21.28
2020-01-13T02:07:50.793677136Z 21.3
2020-01-13T02:09:15.281584893Z 21.29
2020-01-13T02:09:57.538370162Z 21.31
2020-01-13T02:12:04.304170888Z 21.3
2020-01-13T02:12:46.566384359Z 21.31
2020-01-13T02:14:11.077648308Z 21.3
2020-01-13T02:16:18.005380325Z 21.31
2020-01-13T02:17:00.31409738Z  21.3
2020-01-13T02:18:24.928191735Z 21.29
2020-01-13T02:19:49.523647818Z 21.28
2020-01-13T02:28:17.008693767Z 21.3
2020-01-13T02:28:59.255801102Z 21.29
2020-01-13T02:31:48.259131635Z 21.28
2020-01-13T02:59:58.862789619Z 21.27
2020-01-13T03:02:50.863249803Z 21.28
2020-01-13T03:07:04.587022487Z 21.26
2020-01-13T03:07:46.887863343Z 21.27
2020-01-13T03:11:18.404077741Z 21.26
2020-01-13T03:12:00.703329305Z 21.27
2020-01-13T03:14:07.514935089Z 21.26
2020-01-13T03:14:49.766505412Z 21.25
2020-01-13T03:16:14.269596478Z 21.26
2020-01-13T03:16:56.511547823Z 21.25
2020-01-13T03:18:21.002314128Z 21.24
2020-01-13T03:19:45.498599331Z 21.23
2020-01-13T03:21:10.004431668Z 21.25
2020-01-13T03:21:52.246830246Z 21.26
2020-01-13T03:23:16.740556965Z 21.27
2020-01-13T03:23:58.989355968Z 21.25
2020-01-13T03:26:05.709328619Z 21.24
2020-01-13T03:26:47.956816827Z 21.25
2020-01-13T03:28:54.705253464Z 21.24
2020-01-13T03:31:01.482448809Z 21.25
2020-01-13T03:32:25.944974732Z 21.24
2020-01-13T03:35:14.948191998Z 21.23
2020-01-13T04:02:45.945179739Z 21.22
2020-01-13T04:04:52.703135696Z 21.24
2020-01-13T04:06:59.45314296Z  21.23
2020-01-13T04:16:51.403914398Z 21.22
2020-01-13T04:20:22.930817073Z 21.24
2020-01-13T04:21:05.250670449Z 21.22
2020-01-13T04:21:47.568106661Z 21.21
2020-01-13T04:23:12.19813396Z  21.2
2020-01-13T04:23:54.50529891Z  21.19
2020-01-13T04:27:26.039132169Z 21.18
2020-01-13T04:28:50.659567091Z 21.2
2020-01-13T04:30:15.230273104Z 21.21
2020-01-13T04:30:57.499119861Z 21.22
2020-01-13T04:33:04.305535411Z 21.21
2020-01-13T04:35:11.095024463Z 21.2
2020-01-13T04:35:53.36130111Z  21.21
2020-01-13T04:37:17.892918913Z 21.22
2020-01-13T04:38:00.139276036Z 21.21
2020-01-13T04:39:24.68245797Z  21.2
2020-01-13T04:40:06.988226074Z 21.19
2020-01-13T04:42:13.853758879Z 21.2
2020-01-13T04:42:56.112252714Z 21.19
2020-01-13T04:45:02.909222439Z 21.2
2020-01-13T04:47:09.682547925Z 21.19
2020-01-13T04:49:16.428303623Z 21.18
2020-01-13T05:04:07.900451637Z 21.17
2020-01-13T05:06:57.325832574Z 21.18
2020-01-13T05:08:22.055869097Z 21.19
2020-01-13T05:11:11.309648634Z 21.18
2020-01-13T05:18:14.296457626Z 21.17
2020-01-13T05:20:21.199955389Z 21.16
2020-01-13T05:21:45.801751942Z 21.17
2020-01-13T05:23:10.391615184Z 21.16
2020-01-13T05:25:17.282398299Z 21.17
2020-01-13T05:27:24.193713812Z 21.16
2020-01-13T05:28:06.500578373Z 21.17
2020-01-13T05:30:13.421517036Z 21.16
2020-01-13T05:30:55.732948481Z 21.15
2020-01-13T05:32:20.438307911Z 21.14
2020-01-13T05:33:45.140814991Z 21.15
2020-01-13T05:35:09.858481538Z 21.14
2020-01-13T05:37:59.274749126Z 21.13
2020-01-13T05:44:20.190741356Z 21.12
2020-01-13T05:47:09.455839093Z 21.13
2020-01-13T06:04:07.95486866Z  21.11
2020-01-13T06:04:50.258605902Z 21.12
2020-01-13T06:08:21.848048666Z 21.13
2020-01-13T06:13:17.983684031Z 21.11
2020-01-13T06:14:00.29849434Z  21.12
2020-01-13T06:16:49.515723668Z 21.11
2020-01-13T06:18:14.129990303Z 21.12
2020-01-13T06:20:21.052167628Z 21.11
2020-01-13T06:21:03.353769269Z 21.1
2020-01-13T06:21:45.658879419Z 21.09
2020-01-13T06:23:52.623341294Z 21.08
2020-01-13T06:25:17.373879477Z 21.1
2020-01-13T06:25:59.526568082Z 21.09
2020-01-13T06:28:05.984956014Z 21.1
2020-01-13T06:30:12.398885731Z 21.09
2020-01-13T06:32:18.794776491Z 21.08
2020-01-13T07:01:59.115059803Z 21.07
2020-01-13T07:04:47.452051858Z 21.06
2020-01-13T07:06:11.624488479Z 21.07
2020-01-13T07:08:18.040902166Z 21.06
2020-01-13T07:10:24.416625653Z 21.05
2020-01-13T07:11:06.508282129Z 21.06
2020-01-13T07:11:48.597248936Z 21.05
2020-01-13T07:13:54.882562196Z 21.06
2020-01-13T07:15:19.09458153Z  21.05
2020-01-13T07:16:01.166901213Z 21.06
2020-01-13T07:18:07.49208565Z  21.07
2020-01-13T07:20:14.041082285Z 21.06
2020-01-13T07:20:56.228455979Z 21.05
2020-01-13T07:22:20.583376521Z 21.04
2020-01-13T07:23:02.758995476Z 21.06
2020-01-13T07:25:09.301805367Z 21.05
2020-01-13T07:27:15.678080793Z 21.06
2020-01-13T07:27:57.770831728Z 21.05
2020-01-13T07:29:21.991257822Z 21.04
2020-01-13T07:30:46.260791921Z 21.03
2020-01-13T07:58:08.26444218Z  21.02
2020-01-13T08:00:59.627421752Z 21.01
2020-01-13T08:02:23.803785863Z 21.02
2020-01-13T08:03:47.958783198Z 21.01
2020-01-13T08:05:12.13593749Z  21
2020-01-13T08:05:54.23677449Z  20.99
2020-01-13T08:07:18.4032015Z   21
2020-01-13T08:09:24.745991854Z 20.99
2020-01-13T08:10:48.913207115Z 20.98
2020-01-13T08:15:01.618317245Z 20.97
2020-01-13T08:17:49.997146316Z 20.98
2020-01-13T08:26:15.070253114Z 20.96
2020-01-13T08:26:57.163837018Z 20.95
2020-01-13T08:28:21.339252956Z 20.96
2020-01-13T08:29:03.42837728Z  20.95
2020-01-13T08:29:45.513498258Z 20.96
2020-01-13T08:31:09.7048212Z   20.95
2020-01-13T08:31:51.800808541Z 20.94
2020-01-13T08:33:58.096107218Z 20.95
2020-01-13T08:35:22.285178225Z 20.96
2020-01-13T08:36:04.383163536Z 20.97
2020-01-13T08:38:10.624736075Z 20.96
2020-01-13T08:38:52.746631849Z 20.97
2020-01-13T08:40:59.015893105Z 20.96
2020-01-13T08:43:05.409630825Z 20.97
2020-01-13T08:45:11.751160647Z 20.98
2020-01-13T08:50:50.669759219Z 20.99
2020-01-13T08:52:14.827468267Z 21.01
2020-01-13T08:54:23.085417806Z 21.02
2020-01-13T08:55:05.167912641Z 21.01
2020-01-13T08:57:11.501775401Z 21.02
2020-01-13T08:57:53.629199429Z 21.01
2020-01-13T09:00:00.008097751Z 21.02
2020-01-13T09:02:09.357354804Z 21.03
2020-01-13T09:02:51.459647802Z 21.01
2020-01-13T09:04:15.631786784Z 21
2020-01-13T09:04:57.713951094Z 21.01
2020-01-13T09:06:21.904324768Z 21
2020-01-13T09:07:03.995478454Z 20.99
2020-01-13T09:09:52.3687771Z   20.98
2020-01-13T09:14:47.3875935Z   21
2020-01-13T09:16:11.751811368Z 20.99
2020-01-13T09:16:53.927350463Z 21.01
2020-01-13T09:18:18.154320986Z 21
2020-01-13T09:19:00.275650816Z 21.01
2020-01-13T09:21:06.519773323Z 21.02
2020-01-13T09:23:12.78031576Z  21.03
2020-01-13T09:28:07.390967554Z 21.04
2020-01-13T09:28:49.49114847Z  21.06
2020-01-13T09:30:55.768424727Z 21.07
2020-01-13T09:33:02.019475714Z 21.08
2020-01-13T09:39:20.86196326Z  21.09
2020-01-13T09:42:09.35962237Z  21.1
2020-01-13T09:42:51.502595389Z 21.11
2020-01-13T09:44:15.772455357Z 21.12
2020-01-13T09:44:57.896734893Z 21.14
2020-01-13T09:46:22.169842664Z 21.13
2020-01-13T09:47:04.298250292Z 21.15
2020-01-13T09:47:46.433411532Z 21.16
2020-01-13T09:49:10.612745398Z 21.17
2020-01-13T09:49:52.684801606Z 21.19
2020-01-13T09:51:16.870649739Z 21.18
2020-01-13T09:53:23.285204161Z 21.2
2020-01-13T09:54:05.417956968Z 21.21
2020-01-13T09:54:47.554650868Z 21.22
2020-01-13T09:58:17.989375265Z 21.23
2020-01-13T09:59:00.06992662Z  21.24
2020-01-13T10:01:51.625222087Z 21.25
2020-01-13T10:03:15.897173566Z 21.26
2020-01-13T10:03:58.036830054Z 21.27
2020-01-13T10:06:46.437877894Z 21.29
2020-01-13T10:08:52.706544462Z 21.3
2020-01-13T10:10:16.878833964Z 21.31
2020-01-13T10:10:58.965476769Z 21.32
2020-01-13T10:12:23.148078305Z 21.34
2020-01-13T10:13:47.336898305Z 21.33
2020-01-13T10:15:53.6095802Z   21.35
2020-01-13T10:17:17.792022648Z 21.34
2020-01-13T10:17:59.884874426Z 21.36
2020-01-13T10:20:06.146289112Z 21.37
2020-01-13T10:22:12.401894771Z 21.38
2020-01-13T10:27:06.96810192Z  21.39
2020-01-13T10:29:13.227008651Z 21.4
2020-01-13T10:29:55.327167177Z 21.41
2020-01-13T10:31:19.554795037Z 21.42
2020-01-13T10:33:25.840344297Z 21.43
2020-01-13T10:41:08.79935368Z  21.44
2020-01-13T10:41:50.921345571Z 21.46
2020-01-13T10:43:57.275225337Z 21.45
2020-01-13T10:45:21.572817355Z 21.46
2020-01-13T10:46:03.743124614Z 21.45
2020-01-13T10:48:10.190372372Z 21.42
2020-01-13T10:48:52.321719193Z 21.43
2020-01-13T10:55:53.662557847Z 21.44
2020-01-13T10:59:24.35032869Z  21.43
2020-01-13T11:05:04.457179676Z 21.42
2020-01-13T11:07:52.982375077Z 21.43
2020-01-13T11:09:22.205138301Z 21.41
2020-01-13T11:10:04.348717859Z 21.42
2020-01-13T11:10:46.44129262Z  21.4
2020-01-13T11:13:08.859647798Z 21.39
2020-01-13T11:15:15.216440744Z 21.4
2020-01-13T11:15:57.313043221Z 21.39
2020-01-13T11:18:45.889289372Z 21.38
>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:01
Oud topic, maar wel een goed startpunt.

@Luc S Ik lees dat het jou gelukt is. Helaas heeft tweakers de foto's verwijderd. Heb je nog een foto van de NTC? En heb je nog tips (natuurlijk lees ik jouw soldeerervaringen). (gelukkig gaan ze voor eur10-15 op MP, dus ik kan er best een verkloten...)

Ik zoek een thermostaat op mijn Spaarpomp Warmtepomp te bedienen. Ik moet de sensor extern plaatsen (in het warmtevat) en ik moet een offset van zo'n 30oC creëren. Met de NTC lukt dat makkelijker dan een PTC (makkelijker een weerstand ervoor te plaatsen, dan de weerstand te verlagen). Met een weerstand van zo'n 3000 Ohm zou 50oC in het vat overeenkomen met 20oC op het scherm en kan ik de Spaarpomp gewoon met een klokthermostaat bedienen.

@cville @UltraSub Een simpele aan-uit thermostaat met eterne sensor had makkelijker geweest. Helaas is de spaarpomp is nogal kieskeurig. Aan/uit werkt niet, alleen zo'n 5 typen OpenTherm (bepaalde typen van Honeywell en Remeha en de Toon-Eneco). Twee-weg communicatie, dus ESP-oplossingen lijken ook al weer een behoorlijk project...

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 13-07-2024 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:01
@Luc S dank voor de foto’s!
Pagina: 1