Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 116 Laatste
Acties:

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 26-01 21:04
Waterkoker schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:35:
Om meer vermogen aan radiatoren in mijn woonkamer te krijgen zit ik te denken aan convectoren.

Het viel mij op dat jaga convectoren best veel vermogen hebben voor de ruimte die zij innemen. Daarbij viel het mij ook op dat het verwarmingselement vaak maar 1/3 van de ruimte van de bekisting vult.

Hierdoor had ik het idee om de bekisting volledig te vullen. Dus bv drie van dit soort elementen te stapelen.

Nu vroeg ik mij af of dit effectief zal zijn? Of zal jaga een gedachte/functie hebben met het alleen een klein deel vullen van de bekisting?
Ik heb vroeger wel eens modellen gezien met 2 convectoren boven elkaar, dat was voordat ze de optie met ventilatoren gingen leveren.

Zal wel lastig monteren zijn, die lamellen zijn erg kwetsbaar.

16400 Wp - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• hansvannu
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 22-01 20:12
leonbong schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:01:
[...]

Helaas sprookje.

Radiatorvermogen
Een radiator heeft het hoogste afgiftevermogen als temperatuurverschil tussen radiatoroppervlak en ruimte zo groot mogelijk is.
Dat betekent dat radiator die nauwelijks kouder is aan de onderkant tov bovenkant echt het meeste warmte afstraalt.
Bij radiator kan je dat bereiken door waterflow te verhogen en bloedheet water.
GetransporteertVermogen= Waterflow x soortewarmte x deltaTwater
Q=m x Cp x dT (getransporteerd vermogen door het water)

HR-ketel rendement
Een HR-ketel is haalt het hoogste rendement (energie uit het aardgas halen) als deze condenseert en het water zo koud mogelijk is.

Helaas is dus het ketelrendement strijdig met het radiatorvermogen en kiezen de meeste mensen voor het ketelrendement omdat het geld kost. Dat ze daardoor langer moeten wachten voordat hun kamer warm is nemen maar even voor lief.
Conclusie de laagste waterflow kan nooit het hoogste vermogen opleveren.

Hierbij een link naar radiatorafgifte excel van radson.
Hierbij kan je zelf temperaturen invullen als je kleinere delta-T invult voor water neemt vermogen in de tabel, evenals als lagere woonkamer temperatuur invult.
Conclusie het hoogste radiatorvermogen bij zo'n klein mogelijke deltaT voor het water met zo'n koud mogelijk ruimte.
Het topic heet "Gas besparen..." , het heet niet "Zo snel mogelijk de kamer opwarmen..." o.i.d.

Wil je dus gas besparen, dan zul je minder moeten verstoken. En als ik alle reacties hier bij elkaar optel trek ik de conclusie dat de CV pomp een standje lager zetten hoogstwaarschijnlijk een gasbesparing gaat opleveren.

Wordt het dan ineens koud in huis? Nee natuurlijk niet. De ketel zal nog steeds naar de thermostaatinstelling toe werken.

Duurt het wat langer voordat de gewenste temperatuur wordt bereikt? Waarschijnlijk wel. Is dat een probleem? Voor mij totaal niet. Sowieso heb ik - en de meeste mensen- een zelflerende thermostaat die zorgt dat de gewenste temperatuur 's ochtends op een bepaald tijdstip wordt gehaald. Ook al was dat niet het geval en ik had ik een ouderwetse kwik thermometer, dan nog was het voor mij geen probleem geweest.
Met die achterlijk prijzen in NL voor energie vind ik besparing toch wel heel fijn en dan wachten we gewoon wat langer op warmte.

• hansvannu
PentaClover schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:20:
[...]

Trek de redenering eens door, als het geen sprookje was zou dan de allerlangzaamste flow die we kennen, namelijk stilstaand water (= pomp uit) de grootste dT hebben tussen Ta en Tr en dus de meeste warmte afgeven ?
Dat is onzin. Een auto heeft ook een meest zuinige snelheid om mee te rijden, dat is natuurlijk niet stilstaan.
Er zal een meest economische flow snelheid voor radiatoren moeten zijn en dat is niet geen flow zoals jij zegt, maar ook zeker niet de allersnelste flow. Het zit ergens in het midden denk ik.

• Arkady
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13:49
Waterkoker schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:35:
Om meer vermogen aan radiatoren in mijn woonkamer te krijgen zit ik te denken aan convectoren.

Het viel mij op dat jaga convectoren best veel vermogen hebben voor de ruimte die zij innemen. Daarbij viel het mij ook op dat het verwarmingselement vaak maar 1/3 van de ruimte van de bekisting vult.

Hierdoor had ik het idee om de bekisting volledig te vullen. Dus bv drie van dit soort elementen te stapelen.

Nu vroeg ik mij af of dit effectief zal zijn? Of zal jaga een gedachte/functie hebben met het alleen een klein deel vullen van de bekisting?
Volgens mij heeft jaga nog steeds uitvoeringen met 2 elementen boven elkaar. Dat zijn de TWIN versies. Als je kijkt naar hoeveel extra vermogen dat oplevert, valt dat nogal tegen.

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 26-01 22:57
Arkady schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:40:
[...]

Volgens mij heeft jaga nog steeds uitvoeringen met 2 elementen boven elkaar. Dat zijn de TWIN versies. Als je kijkt naar hoeveel extra vermogen dat oplevert, valt dat nogal tegen.
Ah cool, ik zal eens het een met het ander vergelijken. Als de prestatiewinst tegen valt dan wordt het minder interessant

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:13
@hansvannu
Dan moet het juist worden genoemd.
Want eerder beaamde jij de stelling dat bij een lagere flow de afgifte van de radiatoren beter wordt. Dat is gewoon niet juist, lagere flow is slechtere afgifte radiatoren.
Het gasrendement wordt beter maar dat is alles.

We moeten mensen niet op het verkeerde been zetten met onjuiste informatie.

Daarnaast is het helemaal niet gezegd dat bij iedereen een lagere pompflow leidt tot een beter gasrendement.
Iemand die nu al met een aanvoer watertemp onder condensatietemperatuur stookt voegt niks meetbaars meer toe aan het gasrendement. Maar hij krijgt wel een traag systeem wat als nadeel kan hebben dat een adaptieve thermostaat al zo vroeg begint met stoken dat hij meer gas kwijt is door het gehele warmteverlies van de woning in de voorlooptijd.
De eerste gaat met z'n speelgoed op z'n kamer spelen, we willen onze woonkamer terug. Zojuist 3x Heimeier V-Exact II besteld met knelset en thermostaatknop+begrenzer.
Huidige kranen zijn 40 jaar oud, gaan piepen zodra ze open gaan en storten dan de volledige flow door de T20 radiatoren. Leuk voor een 1978 huis met enkelglas en afwezige isolatie, maar niet als de ketel 50 graden stuurt naar een geisoleerde slaapkamer met HR+ glas en 2200W radiatoren :X.

Kan ik tegelijk ook dat brok roest aanpakken bij een lekkende gesoldeerde koppeling, dacht dat het wel meeviel, maar als ik nog een jaar wacht mag ik dweilen en wordt het in de woonkamer koud.

• PentaClover
hansvannu schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:30:
Dat is onzin. Een auto heeft ook een meest zuinige snelheid om mee te rijden, dat is natuurlijk niet stilstaan.
Er zal een meest economische flow snelheid voor radiatoren moeten zijn en dat is niet geen flow zoals jij zegt, maar ook zeker niet de allersnelste flow. Het zit ergens in het midden denk ik.
Nee, dat was geen onzin, dat was een vraag voortbordurend op de stelling van het sprookje speciaal bedoeld om je zelf na te laten denken >:)

En gezien je antwoord, is dat ook gelukt, er is een optimale flow die afhangt van veel factoren, het minimum ketel vermogen, het afgifte vermogen, het benodigde verwarmings vermogen om de gewenste temperatuur te behouden,Ta, Tr ...etc.

Als je echt zuinig wil stoken, zit je aan lage temperaturen vast, daarmee krijg je de retour temperatuur zo laag dat je een maximaal condensatie rendement kan halen.

Het nadeel van lagere Ta is dat ook het afgifte vermogen van je radiatoren afneemt, en niet zo'n klein beetje ook.

Aangezien, zoals nu al een aantal keer door verschillende mensen gemeld, het afgifte vermogen van een radiator afhangt van het verschil tussen de radiator temperatuur en de omgeving, kan je met de lage Ta je afgifte vermogen maximaliseren door de gemiddelde T van je radiator dicht bij de Ta te brengen door .....

.... de flow zo hoog mogelijk te zetten waardoor de dt over de radiator kleiner wordt, maar de Tr zo laag mogelijk blijft.

En zoals je zelf al bedacht hebt, daar is ergens een optimum flow, die niet de laagste is en ook niet de hoogste.

Je kan ook vier keer zo veel radiatoren ophangen, dan krijg je het ook nog steeds warm met een lagere flow
en komt dat wat minder nauw. Maar dat is wel een wat duurdere optie en je moet ook de plek voor al die radiatoren hebben.

• Shocked
  • Registratie: december 2010
  • Nu online
PentaClover schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:42:
[...]
.

Je kan ook vier keer zo veel radiatoren ophangen, dan krijg je het ook nog steeds warm met een lagere flow
en komt dat wat minder nauw.
Ik ben geen expert maar meer radiatoren betekent ook meer water om op te warmen wat minder zuinig is. In principe wil je zo weinig mogelijk water in je systeem hebben. Een convector (radiator) is om deze reden (weinig water en effectief contactoppervlak) zuiniger dan een gewone dikke radiator.

Sony55AF9 - Dynaudio M10 - Dali || 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost en 7 zuid-west

• PentaClover
Shocked schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:24:
Ik ben geen expert maar meer radiatoren betekent ook meer water om op te warmen wat minder zuinig is. In principe wil je zo weinig mogelijk water in je systeem hebben. Een convector (radiator) is om deze reden (weinig water en effectief contactoppervlak) zuiniger dan een gewone dikke radiator.
Waarom zou meer water opwarmen minder zuinig zijn ?
Uiteindelijk zal alle warmte die je met je CV ketel in het water stopt in je huis belanden, ongeacht of je dat met 80l water of met 200l water doet. (Ik ga er wel vanuit dat alle buizen binnen de verwarmde schil zitten)
Wat natuurlijk wel zo is, is dat het langer duurt voordat het water de gewenste Ta heeft bereikt, maar dat betekend ook een lagere Tr en dus beter condensatie rendement gedurende die opwarm tijd.

PentaClover wijzigde deze reactie 28-12-2019 21:46 (29%)

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 26-01 20:16
PentaClover schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:55:
[...]

Ik heb vroeger wel eens modellen gezien met 2 convectoren boven elkaar, dat was voordat ze de optie met ventilatoren gingen leveren.

Zal wel lastig monteren zijn, die lamellen zijn erg kwetsbaar.
Nog steeds te koop : enkel 15cm breed is T15 en een dubbele, zie foto is T16.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Seafarer
Shocked schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:24:
[...]

Jij hebt heel goed de Jaga folder gelezen. _/-\o_

Wat Jaga bedoelt is dat de reactie snelheid van een convector supersnel is, bijna geen massa traagheid. Daardoor kan de thermostaat sneller reageren op binnen komende zonnewarmte. En sneller bijstellen dan een dikke radiator die gewoon nog even blijft doorstralen. Door snel reageren maak je grootte besparingen op je verbruik.

Ik heb vandaag alleen geen zon gezien. ;)

Als je 4 kW warmte nodig hebt dan komt die 4kW ook uit je vloerverwarming of uit je Aluminium radiator of uit je prehistorische ultra dikke stalen radiator of je koperen pijpjes met aluminium lamellen convector.
Maar die lamellen maken er niet zomaar een kW bij. :)

• hansvannu
leonbong schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:36:
@hansvannu
Dan moet het juist worden genoemd.
Want eerder beaamde jij de stelling dat bij een lagere flow de afgifte van de radiatoren beter wordt. Dat is gewoon niet juist, lagere flow is slechtere afgifte radiatoren.
Het gasrendement wordt beter maar dat is alles.

We moeten mensen niet op het verkeerde been zetten met onjuiste informatie.

Daarnaast is het helemaal niet gezegd dat bij iedereen een lagere pompflow leidt tot een beter gasrendement.
Iemand die nu al met een aanvoer watertemp onder condensatietemperatuur stookt voegt niks meetbaars meer toe aan het gasrendement. Maar hij krijgt wel een traag systeem wat als nadeel kan hebben dat een adaptieve thermostaat al zo vroeg begint met stoken dat hij meer gas kwijt is door het gehele warmteverlies van de woning in de voorlooptijd.
Ik beaam in principe niets, ik ben hier vooral om te leren van jullie.
Met mijn bijdagen probeer ik te peilen of ik het goed begrijp allemaal, mede omdat er zo veel tegenstrijdigheden worden beweerd die niet worden opgelost.
Maar wellicht heb ik me ergens verkeerd verwoord.

Kort samengevat:
  • Ik denk niet dat het vermogen van de radiator beter wordt bij een lagere flow.
  • Ik denk dat bij een lagere flow er in 1 rondje meer warmte wordt afgegeven.
  • Meer warmte afgifte leidt denk ik tot een lagere Tr en dus tot een hogere dT en dus tot condensatie en dus tot gasbesparing, waar dit hele topic om te doen is...
  • ps. Langere voorlooptijd heb ik ook genoemd.
  • ps 2. Grotere radiatoren zijn i.m.o. geen cv tuning, maar een verbouwing.
Als dat allemaal niet klopt heb ik de openingstopic van @ThinkPad niet goed begrepen en zou ik ook niet meer weten hoe je zelf je CV kunt tunen voor gasbesparing.

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10:44
hansvannu schreef op zondag 29 december 2019 @ 07:54:
[...]

Ik beaam in principe niets, ik ben hier vooral om te leren van jullie.
Met mijn bijdagen probeer ik te peilen of ik het goed begrijp allemaal, mede omdat er zo veel tegenstrijdigheden worden beweerd die niet worden opgelost.
Maar wellicht heb ik me ergens verkeerd verwoord.

Kort samengevat:
  • Ik denk niet dat het vermogen van de radiator beter wordt bij een lagere flow.
  • Ik denk dat bij een lagere flow er in 1 rondje meer warmte wordt afgegeven.
  • Meer warmte afgifte leidt denk ik tot een lagere Tr en dus tot een hogere dT en dus tot condensatie en dus tot gasbesparing, waar dit hele topic om te doen is...
  • ps. Langere voorlooptijd heb ik ook genoemd.
  • ps 2. Grotere radiatoren zijn i.m.o. geen cv tuning, maar een verbouwing.
Als dat allemaal niet klopt heb ik de openingstopic van @ThinkPad niet goed begrepen en zou ik ook niet meer weten hoe je zelf je CV kunt tunen voor gasbesparing.
Een lagere flow geeft minder radiatorvermogen maar een lagere delta t waneer je een hoge flow hebt wordt je radiator van boven tot onder heter dus meer afgifte vermogen.

Voor de rest klopt het wel aardig.

• hansvannu
H143 schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:05:
[...]

Een lagere flow geeft minder radiatorvermogen maar een lagere delta t waneer je een hoge flow hebt wordt je radiator van boven tot onder heter dus meer afgifte vermogen.

Voor de rest klopt het wel aardig.
Hier wordt nu "beaamd" dat een lagere flow sowieso leidt tot minder warmte afgifte. Dat is exact het tegenovergestelde, waarvan ik me afvraag of dat ook niet een beetje te kort door de bocht is.

Eerder in dit topic is namelijk al een paar keer gezegd dat de meeste ketels veel overcapaciteit hebben en daarom de cv pompsnelheid prima naar stand II kan. Overcapaciteit terugbrengen naar normale capaciteit zou toch geen nadelige gevolgen moeten hebben voor de warmte afgifte, hoogstens voor de aanlooptijd.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ah ja, er zal ongetwijfeld een maximum zijn wat een radiator kan afgeven, de dT is dan 0. Als dat het geval is en je zet de pomp lager... en de dT blijft 0, dan heeft het inderdaad geen invloed. Maar ik vermoed dat in de praktijk de dT altijd iets zal oplopen als je de flow lager zet.
_JGC_ schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:31:
Zojuist 3x Heimeier V-Exact II besteld met knelset en thermostaatknop+begrenzer.
waarom geen eclipse?

woekele wijzigde deze reactie 29-12-2019 10:00 (27%)

• hansvannu
Misschien nog wel grappig om te vermelden.

De CV-installateur was hier laatst voor het jaarlijkse onderhoud.
Na het schoonmaken heeft hij weer netjes de Ta op maximaal gezet en het CV vermogen op maximaal. :X

Ook heb ik 3 installateurs gevraagd naar de installatie te kijken voor een offerte voor waterzijdig inregelen.
Volgens installateur 1 moest ik alle radiatorkranen vervangen, anders geen inregeling mogelijk.
Volgens installateur 2 hoefde ik geen enkele kraan te vervangen voor de inregeling.
Volgens installateur 3 hoefde ik niet de radiatorkranen te vervangen, maar wel overal voetventielen aan te brengen.

Ook was het zo volgens installateur 3 dat een zo laag mogelijk dT het meest wenselijk was voor zo laag mogelijk gasverbruik.

En dan zijn er nog alle tegenstrijdige meningen van de experts op dit forum 8)7

Ik heb een excel gemaakt met daarin alle variabelen inclusief graaddagen en ga de komende weken lekker aan het testen en meten en mijn eigen conclusie trekken.
woekele schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:58:
Ah ja, er zal ongetwijfeld een maximum zijn wat een radiator kan afgeven, de dT is dan 0. Als dat het geval is en je zet de pomp lager... en de dT blijft 0, dan heeft het inderdaad geen invloed. Maar ik vermoed dat in de praktijk de dT altijd iets zal oplopen als je de flow lager zet.

[...]

waarom geen eclipse?
Volgens meerdere mensen in dit topic zijn die niet bedoeld voor toepassing in een kleine installatie.

Verder zijn deze ventielen goedkoper en zit er in de badkamer ook geen eclipse (niet-instelbaar+voetventiel).

• Arkady
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13:49
woekele schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:58:
Zolang de radiator warmte afgeeft aan de omgeving zal er altijd een dT zijn. dT wordt 0 als omgevingstemperatuur gelijk is aan de aanvoertemperatuur en dat scenario kom je niet zo vaak tegen.

En afgezien van het feit dat er een maximum flow is die je door het systeem geperst krijgt en de capaciteit om het water weer op te warmen ook niet oneindig is, zal een hogere flow altijd leiden tot een hogere afgiftecapaciteit en een lagere flow dus tot een lagere afgiftecapaciteit.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

hansvannu schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:58:

Na het schoonmaken heeft hij weer netjes de Ta op maximaal gezet en het CV vermogen op maximaal. :X

Ook heb ik 3 installateurs gevraagd naar de installatie te kijken voor een offerte voor waterzijdig inregelen.
Volgens installateur 1 moest ik alle radiatorkranen vervangen, anders geen inregeling mogelijk.
Volgens installateur 2 hoefde ik geen enkele kraan te vervangen voor de inregeling.
Volgens installateur 3 hoefde ik niet de radiatorkranen te vervangen, maar wel overal voetventielen aan te brengen.

Ook was het zo volgens installateur 3 dat een zo laag mogelijk dT het meest wenselijk was voor zo laag mogelijk gasverbruik.

Ik heb een excel gemaakt met daarin alle variabelen inclusief graaddagen en ga de komende weken lekker aan het testen en meten en mijn eigen conclusie trekken.
Nummer 2 heeft gelijk, inregelen doe je via de kraan en mocht deze niet dubbel instelbaar zijn dan met de gewone kraan maar dan moet je of deze kraan vastzetten of de knop verwijderen of opschrijven hoeveel slagen deze open staat,
Voetventielen zijn er in principe alleen om desbetreffende radiator te verwijderen i.v.m. schilderwerzaamheden of iets dergelijks.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Seafarer
hansvannu schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:58:

@hansvannu Als jij je eigen conclusie gaat trekken probeer dan eens andersom te denken.

Een CV ketel is een vlamkoeler en een radiator of convector is een water koeler.
Beide apparaten zijn warmtewisselaars met hun specifieke eigenschappen.

De vervelende eigenschappen van de vlamkoeler:

- Hij kan niet van brander stand nul tot maximaal. De moderne technisch beste ketel start en begint direct bij 4kW dacht ik, de slechtste bij 8kW. Vroeger was het 25kW of aan of uit.
Dat betekent dat die waterkoelers die 4kW moeten weg koelen. Lukt dat niet omdat je te weinig waterkoelers hebt hangen of te weinig flow hebt om die vlam te koelen dan gaat je rendement achteruit. Kun jij maar 2kW weg koelen dan is het erg jammer maar de resterende 2kW gaat gewoon door de schoorsteen naar buiten.
(Vandaar ook die low load modus, 5min aan, 5min uit en dat in het hele uur dan kom je ook aan 2kW)
De beste manier om te koelen is dus met voldoende koud retour water.

De vervelende eigenschappen van waterkoelers (je radiatoren):

-radiatoren geven al bij 40% van hun flow de maximum 80% aan warmte af. Bij meer flow gaan ze echt wel meer warmte afgeven. (Maar dat is ook afhankelijk van de omgevings temperatuur.)
Maar meer flow geeft meer stromings weerstand, meer herrie, en bij sommige lange radiatoren gaat het fout in de opstart fase als je met heet water heel hard tegen koud staat te douwen. Het hete water buigt om en schiet zo terug de retour in, en een warme retour wilde je niet.
Want we hadden net bepaalt dat je vlamkoeler beter werkt met koud water.

Dus er is ergens een optimum. En aan dat optimum heb je ook niets want er zijn heel veel variabelen.
Koud opstarten, koud buiten, voorseizoen naseizoen, directe zonne instraling. Plotseling een kamer met 20 personen. Allemaal grootte invloeden op je CV.

Probeer de balans te zoeken.
Dus lukt het om de gemaakte warmte compleet weg te koelen dan gaat je ketel ook niet meer uit. Je hebt dan een balans gevonden. Praktisch kom je daar niet door al die invloeden.

Je eigen balans is: wil ik s'morgens vol gas of rustig aan.

Niets nieuws onder de zon. Alleen andere woorden gebruikt. :)

• Seafarer
Installateur 3 heeft moeite met rekenen.

De tijd benodigt voor plaatsen van een voetventiel is net zo veel als een thermostaat kraan plaatsen.

• PentaClover
hansvannu schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:45:
Hier wordt nu "beaamd" dat een lagere flow sowieso leidt tot minder warmte afgifte. Dat is exact het tegenovergestelde, waarvan ik me afvraag of dat ook niet een beetje te kort door de bocht is.

Eerder in dit topic is namelijk al een paar keer gezegd dat de meeste ketels veel overcapaciteit hebben en daarom de cv pompsnelheid prima naar stand II kan. Overcapaciteit terugbrengen naar normale capaciteit zou toch geen nadelige gevolgen moeten hebben voor de warmte afgifte, hoogstens voor de aanlooptijd.
De capaciteit van de ketel wordt bepaald door de brander, niet door de flow. De minimum capaciteit die de ketel kan leveren wordt ook bepaald door het ontwerp van de brander en in de meeste moderne ketels kan je de ketel in het instellingen menu begrensen op die minimum capaciteit.

Als je een ketel begrenst op zijn minimum capaciteit, dan zal de flow van het water bepalen hoe heet het water wordt. Bij een lage flow zal het retour water dat de ketel in komt een hogere temperatuur delta krijgen dan bij een hogere flow waar het retour water een lagere temperatuur delta krijgt, immers de zelfde hoeveelheid energie wordt dan aan meer water afgegeven.

Hoe hoog of laag de absolute temperatuur dan wordt hangt af van de afgifte capaciteit van het hele CV systeem.

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12:01
klump4u schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:34:
[...]

Nummer 2 heeft gelijk, inregelen doe je via de kraan en mocht deze niet dubbel instelbaar zijn dan met de gewone kraan maar dan moet je of deze kraan vastzetten of de knop verwijderen of opschrijven hoeveel slagen deze open staat,
Voetventielen zijn er in principe alleen om desbetreffende radiator te verwijderen i.v.m. schilderwerzaamheden of iets dergelijks.
Onzin:

Waarvoor wordt een voetventiel gebruikt
Het wordt gebruikt om de radiatoren in het verwarmingssysteem te balanceren zodat radiatoren gelijkmatig opwarmen. Het wordt ook knijpen van voetventielen van radiatoren genoemd. Omdat je eigenlijk het warm water knijpt naar verder gelegen (verder van de cv ketel) radiatoren. Hoe verder de radiator zich in het buizensysteem bevindt hoe meer het voetventiel opengedraaid dient te worden.
Bron: https://radiatoren.blogspot.com/p/voetventiel-radiator.html

Achter de radiator schilderen kan je ook gewoon doen met een kwast met een lange steel. Zie me hier al alle radiatoren eraf halen als ik de muren eens een ander kleurtje geef. Toevallig net de hele bovenverdieping gedaan.

Wel grappig eigenlijk hoeveel moeite we doen elkaar te overtuigen. Wedden dat installateurs dat nooit doen als ze in de kantine koffie met elkaar drinken. Hoe komen anders al die stoomboten vandaag weer op al die daken? O-)

Greenisthebest wijzigde deze reactie 29-12-2019 12:31 (8%)

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Greenisthebest schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:24:
[...]

Onzin:

Waarvoor wordt een voetventiel gebruikt
Het wordt gebruikt om de radiatoren in het verwarmingssysteem te balanceren zodat radiatoren gelijkmatig opwarmen. Het wordt ook knijpen van voetventielen van radiatoren genoemd. Omdat je eigenlijk het warm water knijpt naar verder gelegen (verder van de cv ketel) radiatoren. Hoe verder de radiator zich in het buizensysteem bevindt hoe meer het voetventiel opengedraaid dient te worden.
Bron: https://radiatoren.blogspot.com/p/voetventiel-radiator.html

Achter de radiator schilderen kan je ook gewoon doen met een kwast met een lange steel. Zie me hier al alle radiatoren eraf halen als ik de muren eens een ander kleurtje geef. Toevallig net de hele bovenverdieping gedaan.

Wel grappig eigenlijk hoeveel moeite we doen elkaar te overtuigen. Wedden dat installateurs dat nooit doen als ze in de kantine koffie met elkaar drinken. Hoe komen anders al die stoomboten vandaag weer op al die daken? O-)
Nou nou om het nou meteen als onzin te bestempelen.
Waarvoor zijn dan dubbel instelbare radiator kranen?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Greenisthebest
klump4u schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:37:
[...]

Nou nou om het nou meteen als onzin te bestempelen.
Waarvoor zijn dan dubbel instelbare radiator kranen?
Ook om in te regelen. Het is dus onzin om als je die hebt alsnog voetventielen te plaatsen. Ik heb bewust boven voorinstelbare thermostaatkranen geplaatst zodat als de boel op temperatuur is er niet door gestookt wordt. Een voetventiel doet dat weer niet. Maar knijpen kan je met beiden.

Op mijn badkamer zat al een thermostatisch blok zonder regeling en gelukkig wel een voetventiel en daar heb ik het knijpen dus met het voetventiel gedaan.

Al knijp ik overal minimaal met mijn pomp op standje1. Ivm de betere warmteafgifte. _O- Geintje jongens. Ik stop deze discussie.

Greenisthebest wijzigde deze reactie 29-12-2019 13:44 (23%)

• nldls
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 27-01 22:10
synx6 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:06:
Meet je voor de mengkraan of erna?
Zowel voor als na. Maar de mengkraan staat op 40 dus zou sowieso nog geen invloed moeten hebben.
dunklefaser schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:26:
@nldls Heb je al de "openings post/topic start" gelezen? Zoeken op verdeler, vloerverwarming.

Meetafwijking IR thermometer:
Meet met de IR thermometer enkele andere voorwerpen waar je de temperatuur van weet:
ijs/water mengsel, pan met kokend water, etc.

Je kan natuurlijk altijd zaken aanpassen om je gasverbruik (welk verbruik trouwens?)
te reduceren, soms zelf tot nul O-) .
Zeker, ik heb hier gelezen en zie dat een afwijking van 10 tot 15 graden prima is. Ik verbaas me vooral over het temperatuur verschil tussen de CV ketel en het verwarmingsblok. En dat de temp.meters een afwijking van 10/12 graden aangeven terwijl de infra meter een verschil van 1 geeft.

Temp meter nog niet kunnen testen op andere objecten.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Even vanuit het L/W WP topic naar hier.

Ik probeer al een tijdje mijn huis te verwarmen op 35oC met een minimale deltaT. Dat gaat op zich prima met een deltaT van 5oC elke 15 minuten bijverwarmen. Alleen nu het buiten vriest bedenkt mijn CV / thermostaat opeens dat het slim is om een deltaT van 10oC aan te houden met bij verwarmen elke 45 minuten. Dat werkt dus niet, want daarmee daalt de temperatuur in huis.

Wat ik al heb geprobeerd:
- CV Pomp naar 60 minuten nadraaien zetten (staat die nu steeds)
- Thermostaat op conventioneel i.p.v. adaptief verwarmen (staat nu op adaptief)
- CV vermogen op 50% en 25% gezet (staat nu weer op 100%)
- Thermostaat type afgifte op langzaam gezet (staat die nog steeds)

Niks werkt.

CV ketel is een Nefit Smartline Basic en thermostaat een Honeywell TH8100U1004.

In het andere topic wordt nog gesuggereerd de CV iets hoger dan 35oC en/of low-load aan te zetten. Maar volgens mij ondersteund mijn thermostaat geen low-load.

Ik heb de CV nu op ~ 37oC gezet om te zien of dat werkt.

In de handleiding wordt aangegeven dat de ketel op 40oC gezet moet worden als je vloerverwarming hebt, dus wellicht kan dat ding inderdaad niet goed functioneren < 40oC

CurlyMo wijzigde deze reactie 29-12-2019 16:13 (13%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• PentaClover
@CurlyMo Mijn Ketel is een Nefit Topline HRC, en die reageerd zoals ik beschreef verschillend op max = 35 oC en max = 36 oC, ik heb geen honeywell, maar een nefit thermostaat, ik weet niet of dat nog uit maakt.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

PentaClover schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:20:
@CurlyMo Mijn Ketel is een Nefit Topline HRC, en die reageerd zoals ik beschreef verschillend op max = 35 oC en max = 36 oC, ik heb geen honeywell, maar een nefit thermostaat, ik weet niet of dat nog uit maakt.
Ik kan niet exact een temperatuur aangeven, want ik heb een draaiwieltje. Vandaar de ~ 37oC. In de handleiding lees ik wel dat ik voor vloerverwarming 40oC in moet stellen dus ik vermoed dat hij gewoon niet op 35oC kan werken.

• PentaClover
@CurlyMo ah, ja dan wordt het lastig om precies in te stellen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

PentaClover schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:29:
@CurlyMo ah, ja dan wordt het lastig om precies in te stellen.
Het lastige is dat ik als de CV dit blijft doen niet goed kan vaststellen of mijn afgifte nu wel of niet geschikt is.

• Greenisthebest
CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:07:
Even vanuit het L/W WP topic naar hier.

[Afbeelding]

Ik probeer al een tijdje mijn huis te verwarmen op 35oC met een minimale deltaT. Dat gaat op zich prima met een deltaT van 5oC elke 15 minuten bijverwarmen. Alleen nu het buiten vriest bedenkt mijn CV / thermostaat opeens dat het slim is om een deltaT van 10oC aan te houden met bij verwarmen elke 45 minuten. Dat werkt dus niet, want daarmee daalt de temperatuur in huis.

Wat ik al heb geprobeerd:
- CV Pomp naar 60 minuten nadraaien zetten (staat die nu steeds)
- Thermostaat op conventioneel i.p.v. adaptief verwarmen (staat nu op adaptief)
- CV vermogen op 50% en 25% gezet (staat nu weer op 100%)
- Thermostaat type afgifte op langzaam gezet (staat die nog steeds)

Niks werkt.

CV ketel is een Nefit Smartline Basic en thermostaat een Honeywell TH8100U1004.

In het andere topic wordt nog gesuggereerd de CV iets hoger dan 35oC en/of low-load aan te zetten. Maar volgens mij ondersteund mijn thermostaat geen low-load.

Ik heb de CV nu op ~ 37oC gezet om te zien of dat werkt.

In de handleiding wordt aangegeven dat de ketel op 40oC gezet moet worden als je vloerverwarming hebt, dus wellicht kan dat ding inderdaad niet goed functioneren < 40oC
Als je je thermostaat op type afgifte langzaam zet schakelt hij normaal gesproken 3x per uur, de volgende stand is 6x per uur (normaal gesproken radiatoren) en de laatste stand 9x per uur (luchtverwarming). Probeer die van 6x per uur eens.

Edit: pagina 5 van de installatiehandleding: parameter0240 kan je het aantal schakeling per uur instellen.
https://www.warmteservice...g4MTg0MTExNDMxOTgucGRmfC0

Greenisthebest wijzigde deze reactie 29-12-2019 16:55 (7%)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Greenisthebest schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:50:
[...]

Als je je thermostaat op type afgifte langzaam zet schakelt hij normaal gesproken 3x per uur, de volgende stand is 6x per uur (normaal gesproken radiatoren) en de laatste stand 9x per uur (luchtverwarming). Probeer die van 6x per uur eens.
Heb ik gedaan. Daarvoor heb ik de volgende instellingen aangepast:
- Regelgedrag: standaard
- Aantal schakelingen per uur: 6 (was 5)

• Greenisthebest
CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:54:
[...]

Heb ik gedaan. Daarvoor heb ik de volgende instellingen aangepast:
- Regelgedrag: standaard
- Aantal schakelingen per uur: 6 (was 5)
Nu net?

Heb wel eens gelezen dat Nefit niet echt lekker werkt met derden partijen, maar dat ging vaak over opentherm

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Naar aanleiding van jouw advies dat gedaan ja.
Heb wel eens gelezen dat Nefit niet echt lekker werkt met derden partijen, maar dat ging vaak over opentherm.
We gaan het zien.

• Greenisthebest
CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:59:
[...]

Naar aanleiding van jouw advies dat gedaan ja.

[...]

We gaan het zien.
Met vloerverwarming zou ik de max van je ketel in menu ketel begrenzen. Je hebt een aan/uit thermostaat en die stuurt signaal naar je ketel en die probeert volle bak te stoken. Door vloerverwarming kan hij te traag hoge temperaturen niet kwijt en knalt dan denk ik in de antipendelstand totdat die 45 graden of hoger weg is uit je systeem. Of heb je boven ook radiatoren die open staan?

Edit: als je 5 had staan zal 6 niets uitmaken. Ik zou dan juist nu naar beneden gaan want bij een modulerende thermostaat in low load modus is juist 3 normaal bij vloerverwarming. Je hebt trage afgifte.

Greenisthebest wijzigde deze reactie 29-12-2019 17:15 (14%)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Greenisthebest schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:07:
[...]

Met vloerverwarming zou ik de max van je ketel in menu ketel begrenzen. Je hebt een aan/uit thermostaat en die stuurt signaal naar je ketel en die probeert volle bak te stoken. Door vloerverwarming kan hij te traag hoge temperaturen niet kwijt en knalt dan denk ik in de antipendelstand totdat die 45 graden of hoger weg is uit je systeem. Of heb je boven ook radiatoren die open staan?
Ik heb geen vloerverwarming, alleen HTV. Maar benader de HTV als een LTV. Radiatoren staan nu door vrijwel hele huis open. Behalve zolder.
Edit: als je 5 had staan zal 6 niets uitmaken. Ik zou dan juist nu naar beneden gaan want bij een modulerende thermostaat in low load modus is juist 3 normaal bij vloerverwarming. Je hebt trage afgifte.
Ik wil juist dat die vaak verwarmt, desnoods elke 10 minuten, met een minimale deltaT. Dan houdt ik mijn huis warm.

CurlyMo wijzigde deze reactie 29-12-2019 17:36 (6%)

• leonbong
klump4u schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:34:
[...]

Nummer 2 heeft gelijk, inregelen doe je via de kraan en mocht deze niet dubbel instelbaar zijn dan met de gewone kraan
Nou heimeier / comap maken ook voetventielen die een voorinstellingen hebben ( Inc schaalverdeling) en ook zeker geschikt zijn voor inregelen. Andere merken zullen dat ook wel maken.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Wat voor kranen en retourventielen zijn geschikt voor een warmtepomp met een conventionele pomp. Dus geen constante druk pomp of anderszins 'dynamisch'.

Er zijn kranen met "automatische debietregeling", maar dat lijkt me alleen geschikt voor een constant druk pomp, omdat je anders het risico hebt dat 1 radiator veel te veel debiet slurpt. Zeker omdat ik het in combinatie wil gebruiken met conventionele kranen en conventionele retourventielen op de andere radiatoren.

Belangrijk is dat ze geen geluid maken. Nu heb ik 1 radiator waarbij het voetventiel geluid maakt als ik deze maximaal dicht zet. In plaats daarvan staat het voetventiel iets verder open en moet ik heel nauwkeurig de aanvoerkraan regelen. Op deze manier krijg ik niet teveel en niet te weinig debiet...

[Edit]
Het liefst ook nog types die lang mee gaan. Alleen ben ik geen types tegengekomen die 40 jaar garantie hebben?

Dre wijzigde deze reactie 29-12-2019 18:39 (22%)

leonbong schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:51:
[...]

Nou heimeier / comap maken ook voetventielen die een voorinstellingen hebben ( Inc schaalverdeling) en ook zeker geschikt zijn voor inregelen. Andere merken zullen dat ook wel maken.
Meestal kom je er wel mee weg, maar ze zijn er die met een halve slag dicht gaan of die gaan lekken bij half open.

Heb in het verleden ook wel eens 1 t/m 8 uit de danfoss documentatie omgezet naar kwartslagen van een voetventiel. Resultaat was prima overigens.

• Greenisthebest
CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:35:
[...]

Ik heb geen vloerverwarming, alleen HTV. Maar benader de HTV als een LTV. Radiatoren staan nu door vrijwel hele huis open. Behalve zolder.

[...]

Ik wil juist dat die vaak verwarmt, desnoods elke 10 minuten, met een minimale deltaT. Dan houdt ik mijn huis warm.
Dan is 6 juist. Zoals gezegd een modulerende thermostaat zal dat ook doen. Sowieso zal ik een modulerende hangen. De jouwe doet aan/uit. Oftewel als je ketel op 80 staat zal hij ook 80 gaan geven. Begrens dus de max in je ketel. Maar ik verwacht niet dat je het nu met 30/35 graden gaat redden. Ik heb redelijk wat afgifte hangen en net zag ik bij mij voor het eerst 50 graden aanvoer. Ik heb door het hele huis, boven minimaal, alles open staan.

En minimale Delta t? Niet teveel knijpen anders vind ik het niet gek dat je ketel de warmte niet kwijt kan. Bij 45 graden is 10/15 graden ok. 5 Dus niet.

Greenisthebest wijzigde deze reactie 29-12-2019 19:02 (8%)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Greenisthebest als ik naar een WP ga heb ik toch een andere thermostaat nodig dus om dat nu in de tussentijd nog te wisselen.

Zou het zin hebben om de CV vermogen weer naar beneden te zetten. Op bijv. 50%?

@PentaClover De CV doet het weer zoals ik verwacht. Max. aanvoer is nu 37oC, om de 10min verwarmen, deltaT is weer 5.

CurlyMo wijzigde deze reactie 29-12-2019 19:07 (47%)

• Greenisthebest
CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:02:
@Greenisthebest als ik naar een WP ga heb ik toch een andere thermostaat nodig dus om dat nu in de tussentijd nog te wisselen.

Zou het zin hebben om de CV vermogen weer naar beneden te zetten. Op bijv. 50%?

@PentaClover De CV doet het weer zoals ik verwacht. Max. aanvoer is nu 37oC, om de 10min verwarmen, deltaT is weer 5.
Hoe heb je het nu geregeld dan?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Greenisthebest schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:09:
[...]

Hoe heb je het nu geregeld dan?
CV op 37oC, schakelmomenten 6, afgiftetype standaard, pomp 60 minuten na draaien. Nu hopen dat het zo blijft, want het is ook weer iets warmer buiten.

• Greenisthebest
CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:12:
[...]

CV op 37oC, schakelmomenten 6, afgiftetype standaard, pomp 60 minuten na draaien. Nu hopen dat het zo blijft, want het is ook weer iets warmer buiten.
Pomp op 60 minuten slaat nergens op want hij pompt toch wel als hij stookt en dat doet hij nu 6 keer per uur. En als hij niet stookt is na max 5 minuten echt wel de warmte uit je leidingen. Kost alleen maar stroom dan in warmere dagen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Greenisthebest schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:15:
[...]

Pomp op 60 minuten slaat nergens op want hij pompt toch wel als hij stookt en dat doet hij nu 6 keer per uur. En als hij niet stookt is na max 5 minuten echt wel de warmte uit je leidingen. Kost alleen maar stroom dan in warmere dagen.
Dat was een tip uit het warmtepomp topic.

• Greenisthebest
CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:16:
[...]

Dat was een tip uit het warmtepomp topic.
Laat je ketel eens stoken en zet daarna de thermostaat uit en voel aan de retour leidingen. Die zijn na 5 minuten echt niet warm meer.

Greenisthebest wijzigde deze reactie 29-12-2019 19:26 (3%)

• Seafarer
leonbong schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:51:
[...]

Dat zijn de nieuwe modellen, geschikt gemaakt om ook mee te fine tunen.
De oude of standaard modellen waren bedoelt om de radiator af te koppelen. Fine tunen gaat niet zo makkelijk ze waren bedoelt voor open of dicht. En niet iets er tussenin. Het gaat vaak best goed.

Oeps was eigenlijk al beantwoord.

Seafarer wijzigde deze reactie 29-12-2019 21:34 (5%)

• Seafarer
Dre schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:23:
Wat voor kranen en retourventielen zijn geschikt voor een warmtepomp met een conventionele pomp. Dus geen constante druk pomp of anderszins 'dynamisch'.

Er zijn kranen met "automatische debietregeling", maar dat lijkt me alleen geschikt voor een constant druk pomp, omdat je anders het risico hebt dat 1 radiator veel te veel debiet slurpt. Zeker omdat ik het in combinatie wil gebruiken met conventionele kranen en conventionele retourventielen op de andere radiatoren.

Belangrijk is dat ze geen geluid maken. Nu heb ik 1 radiator waarbij het voetventiel geluid maakt als ik deze maximaal dicht zet. In plaats daarvan staat het voetventiel iets verder open en moet ik heel nauwkeurig de aanvoerkraan regelen. Op deze manier krijg ik niet teveel en niet te weinig debiet...

[Edit]
Het liefst ook nog types die lang mee gaan. Alleen ben ik geen types tegengekomen die 40 jaar garantie hebben?
Kan de combinatie van warmte pomp en auto debiet afsluiters wel? Voor gewone huis tuin en keuken gebruik Heimeier gaat tot 150 ltr/uur en danfoss 135 dacht ik. Dat is toch veel te weinig voor warmte pompen.

Tsja 40 jaar garantie. Die tijd is wel voorbij. :)

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 14:39
Vandaag de boel vol gehangen met temperatuurmeters.
Blijkt dat https://robotclimate.com/product/standaard-unit/ lijkt door te laten als de pomp uit staat.
Dus thermostaat wil niet dicht gaan en dan wordt de Tretour naar de CV maar 1 graad lager dan de Taanvoer.
Aangezien dat het kortste circuit is, staat de ketel nu in brandervertraging (vaillant VHR 18-22C) voor 5 min.
Is dit normaal, dat die doorlaat? Je zou zeggen dat de meetbulb in de retour dan ook wel moet vinden dat die dicht mag.

Toen ik die met de hand dichtgezet had en de pi had verhuist naar de verdeler beneden, bleek de bypass (honeywell met rode knop 0,1-0,6 was 0,1) continue open te staan ondanks warmtevraag. Die ook maar eens wat opgeschroefd (0,4). Zo leer je elke dag weer bij, nu nog wel zien of die bypass niet te strak staat.

• leonbong
Seafarer schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:27:
[...]

Dat zijn de nieuwe modellen, geschikt gemaakt om ook mee te fine tunen.
De oude of standaard modellen waren bedoelt om de radiator af te koppelen. Fine tunen gaat niet zo makkelijk ze waren bedoelt voor open of dicht. En niet iets er tussenin. Het gaat vaak best goed.

Oeps was eigenlijk al beantwoord.
Van de modellen van heimeier (die geschikt zijn) weet ik dat die sinds begin jaren 80 bestaan.

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:06
Greenisthebest schreef op zondag 29 december 2019 @ 19:23:
[...]

Laat je ketel eens stoken en zet daarna de thermostaat uit en voel aan de retour leidingen. Die zijn na 5 minuten echt niet warm meer.
Hij wil min of meer een WP-situatie nabootsen, niet per se CV-tuning toepassen geloof ik.
60 minuten is idd extreem, maar nadraaien zorgt wel voor een beetje nabootsing van een WP.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

alaintje schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:13:
[...]

Hij wil min of meer een WP-situatie nabootsen, niet per se CV-tuning toepassen geloof ik.
60 minuten is idd extreem, maar nadraaien zorgt wel voor een beetje nabootsing van een WP.
Dat is ook een beetje CV-tuning, want de CV vind dat standaard niet leuk ;)

• PentaClover
Omdat 60 minuten wel heel veel lijkt heb ik eens in mijn eigen data gekeken.

Hoelang het uberhaupt duurt voordat je CV water 1 maal rond is gepompt hangt natuurlijk ook af van hoe groot dit systeem is.

Als ik naar het tijdsverschil kijk tussen het maximum van de ta en de tr zit daar bij mij meestal 7 en soms 8 minuten tussen. Zolang duurt het dus voordat het water dat de ketel net heeft verlaten als de ketel uitgaat weer terug is bij de ketel.

(En dan draai ik nog met een "hoge" pomp snelheid, als ik die lager zet duurt het nog langer :+ )

Als ik kijk naar de afgifte die plaats vind terwijl dit water rond gepompt wordt, dan duurt het in dit geval ongeveer 92 minuten, 1 uur en 32 minuten dus, voordat het CV water de kamer temperatuur heeft bereikt.

Er is dan terwijl de ketel uit staat maar wel pompt, nog 1.19 kWh aan warmte uit het water afgegeven.

• Seafarer
Misschien heeft @PentaClover nog meer data.

Net even een half graadje erbij. Toevoer 48, retour 31, rookgas (in het gas gemeten, niet op de pijp) 38 graden.
(helaas geen mooie grafieken)

Maar is dit nu een goede temperatuur voor de rookgassen? 7 graden tussen de retour en rookgassen is al niet veel. Kan het beter? Ik kan er weinig over vinden.
Iemand?

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 10:47
Kire88 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:03:

2. Regelen pompsnelheid
Ik heb de volgende ketel: immergas Victrix 20X-TT-2ERP
Link naar handleiding:
https://www.immergas.com/...X-TT-2ErP_1038628_004.pdf

Ik heb mijn radiatoren zoveel mogelijk proberen in te stellen op een gelijke retourtemperatuur. Dat is redelijk gelukt maar ik zit nu af en toe met behoorlijke stromingsgeluiden. Nu ben ik bezig geweest met de instellingen van de circulatiepomp (zie pagina 19 en 34 van de handleiding). Ik heb verschillende combinaties van settings geprobeerd:
- pomp stuurt proportioneel (A5 = 0)
- pomp stuurt op delta T, gespeeld met waardes van 5 tm 25
- pomp constant (A3 = A4)

Mijn probleem is nu dat in alle gevallen de pomp lijkt te regelen en vaak naar stand 9 schiet, zelfs als A3 voor de maximale pompsnelheid begrenst is op 7 of 8.

Wat zie ik over het hoofd? Is er een bepaalde minimiem flow nodig waardoor bepaalde settings alsnog overruled kunnen worden?

Alvast bedankt voor enige input.
Iemand nog suggesties?

• Seafarer
Minimum flow is wel noodzakelijk, die vlam maakt een bepaalde hoeveelheid warmte en die warmte moet je eruit halen. Anders vliegt het door de schoorsteen naar buiten.

Edit: Of het water wordt te snel te warm en ketel schiet uit op te warm water.

Seafarer wijzigde deze reactie 30-12-2019 00:47 (11%)

• Greenisthebest
alaintje schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:13:
[...]

Nabootsen als er helemaal geen warmte meer in je leidingen is. 8)7

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Greenisthebest schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:50:
[...]

Nabootsen als er helemaal geen warmte meer in je leidingen is. 8)7
Zolang het leiding water warmer is dan de kamer temperatuur is er nog afgifte mogelijk. @PentaClover laat zien dat het tot 92 minuten kan duren voordat het water een volledig rondje heeft afgelegd, dus het deel water dat elk kwartier wordt opgewarmd is niet hetzelfde deel.

Je hebt wel gelijk dat wanneer de CV elk kwartier verwarmd hij ook elk kwartier minstens pompt, maar op minder koude dagen hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn.

Of dan die 60 minuten na draaien de juiste instelling is of liever 30 minuten of 5 weet ik ook niet.

• Kire88
Seafarer schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:45:
[...]

Minimum flow is wel noodzakelijk, die vlam maakt een bepaalde hoeveelheid warmte en die warmte moet je eruit halen. Anders vliegt het door de schoorsteen naar buiten.

Edit: Of het water wordt te snel te warm en ketel schiet uit op te warm water.
Mijn observatie is dat het gebeurd terwijl de ketel de aanvoer op een stabiele temperatuur houdt. Ik heb dit zien gebeuren bij een Ta van rond de 55 graden. Terwijl de ketel bij iets hogere buitentemperaturen ook prima 40/45 graden aanvoer haalt. Heb dus niet het idee dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en daardoor in een soort pendelstand komt.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:52
[...]

Helaas sprookje.

Radiatorvermogen
Een radiator heeft het hoogste afgiftevermogen als temperatuurverschil tussen radiatoroppervlak en ruimte zo groot mogelijk is.
Dat betekent dat radiator die nauwelijks kouder is aan de onderkant tov bovenkant echt het meeste warmte afstraalt.

HR-ketel rendement
Een HR-ketel is haalt het hoogste rendement (energie uit het aardgas halen) als deze condenseert en het water zo koud mogelijk is.

Helaas is dus het ketelrendement strijdig met het radiatorvermogen en kiezen de meeste mensen voor het ketelrendement omdat het geld kost. Dat ze daardoor langer moeten wachten voordat hun kamer warm is nemen maar even voor lief.

Hierbij kan je zelf temperaturen invullen als je kleinere delta-T invult voor water neemt vermogen in de tabel, evenals als lagere woonkamer temperatuur invult.
Conclusie het hoogste radiatorvermogen bij zo'n klein mogelijke deltaT voor het water met zo'n koud mogelijk ruimte.
Bedankt voor deze post, zeer interessant. Het geeft mij in elk geval nieuw inzicht. Het is blijkbaar allemaal toch wat complexer dan gewoon even de aanvoertemperatuur naar beneden stellen.

In de praktijk had ik al gemeten dat er in mijn woning nauwelijks verschil is in het gas verbruik wanneer de aanvoer op een hogere of lagere temperatuur werd gezet. Althans niet een verschil dat een comfort verlies bij lage aanvoer rechtvaardigt (in mijn jaren30 woning). Ik meet al jaren het verbruik en misschien gaat het verbruik een paar procent omhoog bij hogera aanvoer. Maar een paar procent daar lig ik niet wakker van.

Ik ben overgegaan van Opentherm naar een ouderwetse aan/uit regeling met weersafhankelijke regeling. Gewoon puur voor het comfort.

De grote klappen in het terugdringen van het gas verbruik zijn in mij woning toch echt gemaakt door het aanpakken van de isolatie, stoken en niet stoken op het juiste moment en uiteraard een moderne CV ketel.

• Seafarer
Kire88 schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:34:
[...]

Mijn observatie is dat het gebeurd terwijl de ketel de aanvoer op een stabiele temperatuur houdt. Ik heb dit zien gebeuren bij een Ta van rond de 55 graden. Terwijl de ketel bij iets hogere buitentemperaturen ook prima 40/45 graden aanvoer haalt. Heb dus niet het idee dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en daardoor in een soort pendelstand komt.
Gebeurt dat nog steeds als je een paar radiatoren een hoger debiet geeft? Alleen om even te testen.

Lopen er thermostaat kranen dicht. Dan krijg je ook minder doorstroming.

Seafarer wijzigde deze reactie 30-12-2019 10:03 (3%)

• Seafarer
bert pit schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:54:
[...]

De grote klappen in het terugdringen van het gas verbruik zijn in mijn woning toch echt gemaakt door het aanpakken van de isolatie, stoken en niet stoken op het juiste moment en uiteraard een moderne CV ketel.
De waarheid en niets anders dan de waarheid. _/-\o_

Hoe was het ook alweer: isoleren,isoleren en isoleren. Had ik al isoleren genoemd.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

[...]
De grote klappen in het terugdringen van het gas verbruik zijn in mij woning toch echt gemaakt door het aanpakken van de isolatie, stoken en niet stoken op het juiste moment en uiteraard een moderne CV ketel.
De stappen die ik hier gemaakt heb:
1. ~ 800m3, 18oC met nachtverlaging, CV op 65oC
2. ~ 800m3, 19,5oC 24/7 woonkamer verwarmen, CV op 45oC
3. ~ 800m3, 19,5oC 24/7 woonkamer en 1ste verdieping verwarmen, CV op 37oC

Ook een jaren '30 huis, maar flink geïnvesteerd in isolatie.

Dat laatste is een prognose, maar met een beetje verder tweaken lijkt dit nu ook goed te gaan. Oftewel, niks zuiniger, maar wel een stuk comfortabeler :)

• Kire88
Seafarer schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:58:
[...]

Gebeurt dat nog steeds als je een paar radiatoren een hoger debiet geeft? Alleen om even te testen.

Lopen er thermostaat kranen dicht. Dan krijg je ook minder doorstroming.
Dat ga ik testen als ik weer terug thuis ben aankomende donderdag.
Op dit moment staan er boven 3 radiatoren open (badkamer en 2x slaapkamer) en alle staan geknepen. Ik zal alles eens volledig open zetten en dan de maximale flow van de cv pomp begrenzen en kijken of dit effect heeft.

De kans bestaat inderdaad ook dat er thermostaat kranen dichtlopen in beide slaapkamers. Voor de badkamer geldt dit niet want hier heb ik de knop afgehaald om altijd over 1 radiator flow te houden. Het gaat hier echter wel om een designradiator.

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:47
[...]

Helaas sprookje.

Radiatorvermogen

HR-ketel rendement

Het principe klopt wel als je het over snelheid hebt, maar niet als je het over rendement hebt!
Bij een hoge temperatuur is het sneller warm, maar veel lager rendement met een HR ketel.
Bij lagere temperatuur is het langzamer warm, maar veel hoger rendement.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• PentaClover
Seafarer schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:30:
Misschien heeft @PentaClover nog meer data.
Net even een half graadje erbij. Toevoer 48, retour 31, rookgas (in het gas gemeten, niet op de pijp) 38 graden.
(helaas geen mooie grafieken)

Maar is dit nu een goede temperatuur voor de rookgassen? 7 graden tussen de retour en rookgassen is al niet veel. Kan het beter? Ik kan er weinig over vinden.
Iemand?
Dat is niet iets dat ik zelf meet, maar ik heb wel eens ergens gelezen dat een goede HR ketel rookgassen uitblaast die 5-10 oC boven de retour temperatuur liggen, dus dan lijkt me dat je 7 oC prima zijn.
CurlyMo schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:54:
[...]
Zolang het leiding water warmer is dan de kamer temperatuur is er nog afgifte mogelijk. @PentaClover laat zien dat het tot 92 minuten kan duren voordat het water een volledig rondje heeft afgelegd, dus het deel water dat elk kwartier wordt opgewarmd is niet hetzelfde deel.

Je hebt wel gelijk dat wanneer de CV elk kwartier verwarmd hij ook elk kwartier minstens pompt, maar op minder koude dagen hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn.

Of dan die 60 minuten na draaien de juiste instelling is of liever 30 minuten of 5 weet ik ook niet.
Nee, bij mijn systeem duurt een rondje ongeveer 7 minuten, het duurt ongeveer 92 minuten voordat het water zover is afgekoeld dat er geen warmte meer wordt afgegeven, dat zijn 13 rondjes.

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 27-01 12:57
PentaClover schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:00:

Nee, bij mijn systeem duurt een rondje ongeveer 7 minuten, het duurt ongeveer 92 minuten voordat het water zover is afgekoeld dat er geen warmte meer wordt afgegeven, dat zijn 13 rondjes.
Het lijkt erop of je de tijd meet tussen uitgaan verwarming en het stabiliseren van de watertemperatuur. Volgens mij is dat niet de meest relevante parameter. Ik kijk hoe lang het duurt voordat er geen energie meer aan de CV ketel ontrokken wordt. Dat is bij mij ongeveer 5min. De restwarmte die er dan nog is komt toch wel aan de woning ten goede; daar is geen rondpompen voor nodig. Mis ik iets?

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• PentaClover
cville schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:12:
[...]
Het lijkt erop of je de tijd meet tussen uitgaan verwarming en het stabiliseren van de watertemperatuur. Volgens mij is dat niet de meest relevante parameter. Ik kijk hoe lang het duurt voordat er geen energie meer aan de CV ketel ontrokken wordt. Dat is bij mij ongeveer 5min. De restwarmte die er dan nog is komt toch wel aan de woning ten goede; daar is geen rondpompen voor nodig. Mis ik iets?
Nee, volgens mij mis je niets, het rond pompen zal er hooguit voor zorgen dat de energie verspreid wordt door het huis :)

Edit: ik zie nu trouwens wel dat wegens de zon de ketel hier stil is gevallen en niet meer in low-load draait, de pomp is nu ook uit en ik zie dat het water wel veel langzamer lijkt af te koelen, dus ik denk dat rondpompen hier in huis toch wel iets doet aan de snelheid waarmee de warmte die nog in het water zit wordt afgegeven aan het huis.

PentaClover wijzigde deze reactie 30-12-2019 13:26 (22%)

• Seafarer
@PentaClover dan ga ik maar eens verder googlen op rookgas temperatuur.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

PentaClover schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:00:
[...]
I stand corrected.

• leonbong
HereIsTom schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:24:
[...]

Het principe klopt wel als je het over snelheid hebt, maar niet als je het over rendement hebt!
Bij een hoge temperatuur is het sneller warm, maar veel lager rendement met een HR ketel.
Bij lagere temperatuur is het langzamer warm, maar veel hoger rendement.
Ik denk dat je een koffie moet nemen en mijn post nog eens goed lezen.
En dan ook de paragraaf ketelrendement lezen.

Wat je met CV doet is uiteindelijk een keuze/afweging tussen comfort, gasrendement en eventueel de beperkingen van je installatie.

leonbong wijzigde deze reactie 30-12-2019 18:13 (3%)

• Greenisthebest
leonbong schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:07:
[...]

Ik denk dat je een koffie moet nemen en mijn post nog eens goed lezen.
En dan ook de paragraaf ketelrendement lezen.

Wat je met CV doet is uiteindelijk een keuze/afweging tussen comfort, gasrendement en eventueel de beperkingen van je installatie.
DE afweging moet altijd gasrendement zijn. Het wordt toch echt tijd dat iedereen nu eens wat comfort gaat inleveren om zo het klimaat te sparen. En met een beetje slim stoken kost langzaam opwarmen ook nog eens geen comfort afgezien van minder stralingswarmte. Het is ook gewenning. Straks als iedereen een warmtepomp gaat/moet krijgen is het ook gedaan met loei hete radiatoren.

En sommige mensen zitten zelfs met dit weer nog met een t-shirt op de bank. 8)7 |:(

Maar deze discussie hoort hier niet thuis, maar kon het niet laten. O-)

• leonbong
Wat een onzin antwoord.
Zet dan gewoon je cv uit, hoogste gasrendement.

Leonbong pakt zijn skipak en muts en zet de cv-installatie uit. Alles voor onze milieugoeroes.

leonbong wijzigde deze reactie 30-12-2019 18:44 (40%)

• Greenisthebest
leonbong schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:41:
Wat een onzin antwoord.
Zet dan gewoon je cv uit, hoogste gasrendement.

Leonbong pakt zijn skipak en muts en zet de cv-installatie uit. Alles voor onze milieugoeroes.
Tsjonge wat een wetenschappelijke onderbouwing. Neefje van Trump of zo? >:)

Ik zeg toch ook niet dat je kou moet gaan lijden?

NB: als ik mijn ketel uitzet verbruik ik geen gas, dus ook geen rendement. Denk eerst na voordat je iets typt. ;)

Greenisthebest wijzigde deze reactie 30-12-2019 19:01 (5%)

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:22
Ik heb hier toch een forse verbeterslag gemaakt met waterzijdig inregelen. Van 1600m3 naar 1100 m3. Comfort is ook toegenomen, want mijn grootste radiator werd slecht warm, en na waterzijdig inregelen worden alle radiatoren vergelijkbaar warm. Misschien was mijn installatie dan erg ongebalanceerd?

• dunklefaser
  • Laatst online: 13:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Greenisthebest , @leonbong Als duivels advocaat zou ik zeggen:
We wachten gewoon af tot dat we allemaal van het gas af zijn,
dan is de hele discussie sowieso "kalter Kaffee".
En voor de rest laten we nog wat "scheten wapperen".
Just my 2 cts

P.S. Ik ben al benieuwd naar een topic: "Stroom besparen door wp-tuning"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Greenisthebest schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:38:
[...]
Straks als iedereen een warmtepomp gaat/moet krijgen is het ook gedaan met loei hete radiatoren.
Wat smerig vind ik dat zeg. Warmte van loei hete radiatoren. Laatst weer in vakantiehuisje gezeten met hoge temperatuur ingeregeld :N

Met lage temperatuur verwarmd voel je de straling niet, maar is het gewoon egaal warm, zelfs zonder vloerverwarming.
dunklefaser schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:08:
P.S. Ik ben al benieuwd naar een topic: "Stroom besparen door wp-tuning"
Dat gebeurt toch al volop door de WPB te laten draaien op de PV pieken.

• leonbong
Greenisthebest schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:54:
[...]

Tsjonge wat een wetenschappelijke onderbouwing. Neefje van Trump of zo? >:)
He niet schelden neef van R Jetten. ;)
Ik zeg toch ook niet dat je kou moet gaan lijden?

NB: als ik mijn ketel uitzet verbruik ik geen gas, dus ook geen rendement. Denk eerst na voordat je iets typt. ;)
Jawel op macroniveau is het gasredement beter geworden. :')

• Greenisthebest
CurlyMo schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:09:
[...]

Wat smerig vind ik dat zeg. Warmte van loei hete radiatoren. Laatst weer in vakantiehuisje gezeten met hoge temperatuur ingeregeld :N

Met lage temperatuur verwarmd voel je de straling niet, maar is het gewoon egaal warm, zelfs zonder vloerverwarming.

[...]

Dat gebeurt toch al volop door de WPB te laten draaien op de PV pieken.
Dat bedoel ik.....Er zijn nog verstandige mensen. _/-\o_

• PentaClover
Dat comfort is toch wel een dingetje, Ik merk dat mijn vriendin die niets anders dan Gaskachels en veel te heet gestookte radiatoren gewend is uit vorige huizen, in dit huis met trage vloerverwarming beneden, en nu ook nog eens het gemis aan straling van de radiatoren door de lage temperatuur van ~35 oC Toch met enige regelmaat klaagt dat het koud voelt, ondanks dat de thermostaat vervolgens zegt dat het niet koud is.

Iemand idee-en hoe de beleving van comfort te verbeteren is zonder de temperatuur omhoog te doen ?

Ik zat zelf te denken aan een extra radiator achter de bank waar zij zit, zou zo'n radiator in je rug schelen ondanks de 35 oC ?

• dunklefaser
  • Laatst online: 13:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PentaClover Een elektrisch dekentje met 60-100 W zou misschien het gewenste effect hebben,
hoeft waarschijnlijk nog niet eens de hele tijd aan te staan. Gewoon op de bank plaatsen, zitvlak of ruglening
Of een elektrisch voetenbankje O-) ?
(Voorbeeld)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• PentaClover
@dunklefaser Ja, een elektrisch matje hebben we hier ergens lliggen, een voeten warmer ook, maar in de praktijk wordt dat dus niet gebruikt omdat het te veel gedoe is om te gaan pakken, stekker in een verlengdoos steken etc. etc.

• Kire88
Greenisthebest schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:27:
[...]

Dat bedoel ik.....Er zijn nog verstandige mensen. _/-\o_
Ik denk sowieso niet dat het slim is om mensen als onverstandig of dom weg te zetten. Dat gaat niemand verder helpen en mensen zeker niet in beweging brengen. Onwetend lijkt me veel toepasselijker.

Wat mij opvalt na een tijdje dit topic te volgen en ook op andere plaatsen over dit onderwerp te lezen is dat er toch regelmatig genoemd wordt dat cv-monteurs ketels maar volle bak zetten omdat het dan in ieder geval zeker warm wordt. Als dit al mis is, wat kan er dan van de gemiddelde persoon die niets van een CV-installatie weet verwacht worden. Misschien meer iets om verder te bespreken in de duurzame kroeg ;)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

PentaClover schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:31:
@dunklefaser Ja, een elektrisch matje hebben we hier ergens lliggen, een voeten warmer ook, maar in de praktijk wordt dat dus niet gebruikt omdat het te veel gedoe is om te gaan pakken, stekker in een verlengdoos steken etc. etc.
Standaard laten liggen en een soort van druk geregelde relais eronder leggen die dat ding aan en uit zet.

• PentaClover
@CurlyMo , ja dat zal de kat ook waarderen :)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Iets meer druk dan een kat kan leveren ;)

• Henkie-Jan
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-01 18:24
Sorry een beetje off-topic misschien. Maar was wat aan het struinen door Aliexpress en kwam deze slimme/wifi thermostaat tegen. Wat ik zo zie lijkt allemaal best aardig voor elkaar te zijn! Je zou alleen wel afhankelijk zijn van een Chineze cloudservice denk ik... Maar wie weet wat voor ontwikkelingen er gaan komen met eigen software. :)

https://nl.aliexpress.com/item/32854159745.html

Ben benieuwd of iemand de gok durft te wagen of misschien al gedaan heeft of het bevalt e.d. :)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Henkie-Jan schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:32:
Ben benieuwd of iemand de gok durft te wagen of misschien al gedaan heeft of het bevalt e.d. :)
Gewoon zelf bouwen:
https://hackaday.io/proje...thermostat-wifi-iot-ready

CurlyMo wijzigde deze reactie 30-12-2019 22:34 (53%)

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:47
@leonbong Tuurlijk! Wat doe je eigenlijk in dit topic of heb je de titel niet begrepen.
De gasprijs wordt de komende jaren nog wel zo hoog dat je je overdreven comfort vanzelf wel gaat voelen bij je afrekening!

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-01 22:16
PentaClover schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:51:
Iemand idee-en hoe de beleving van comfort te verbeteren is zonder de temperatuur omhoog te doen ?
Misschien kun je nog iets met de luchtvochtigheid doen?
Ik weet niet of je bekend bent met het begrip "Thermal Comfort":

• PentaClover
Blackraven schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 00:12:
Misschien kun je nog iets met de luchtvochtigheid doen?
Ik weet niet of je bekend bent met het begrip "Thermal Comfort":
Niet echt mee bekend, dus ik heb het eens gegoogled en er het een en ander over gelezen, ik kwam deze site van de Berkeley universiteit tegen met een calculator.
Bij ons schommelt de lucht vochtigheid tussen de 30 % en de 50 %, de laatste paar dagen rond de 35 %, nu zelfs 30 %.

Als ik alle gegevens invul in de calculator, dan zou ik het nog net comfortabel moeten hebben, en dat klopt, mijn vriendin met een lagere metabolic rate, zou het niet meer comfortabel moeten hebben en dat klopt ook!

Opties zijn dan om of de lucht vochtigheid naar boven de 60% te verhogen, of de temperatuur van 20.5 oC naar 22 oC verhogen, om op het randje net binnen de comfortabele zone te komen.

• leonbong
HereIsTom schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:17:
@leonbong Tuurlijk! Wat doe je eigenlijk in dit topic of heb je de titel niet begrepen.
De gasprijs wordt de komende jaren nog wel zo hoog dat je je overdreven comfort vanzelf wel gaat voelen bij je afrekening!
Nou nou wat serieus ik maakte natuurlijk een grapje.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

leonbong schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:53:
[...]

Nou nou wat serieus ik maakte natuurlijk een grapje.
Dan was het een slechte grap want niemand ervoer dat zo ;)

• leonbong
Tja ik doe ook geen oudejaarsconference op tv, dus ik ben niet zo goed in grappen maken.

• leonbong
PentaClover schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:37:
[...]

Niet echt mee bekend, dus ik heb het eens gegoogled en er het een en ander over gelezen, ik kwam deze site van de Berkeley universiteit tegen met een calculator.
Bij ons schommelt de lucht vochtigheid tussen de 30 % en de 50 %, de laatste paar dagen rond de 35 %, nu zelfs 30 %.

Als ik alle gegevens invul in de calculator, dan zou ik het nog net comfortabel moeten hebben, en dat klopt, mijn vriendin met een lagere metabolic rate, zou het niet meer comfortabel moeten hebben en dat klopt ook!

Opties zijn dan om of de lucht vochtigheid naar boven de 60% te verhogen, of de temperatuur van 20.5 oC naar 22 oC verhogen, om op het randje net binnen de comfortabele zone te komen.

[Afbeelding: TemperatureAndRelativeHumidity]
Dit is een “probleem” geintroduceerd met de cv installaties een zeer lage luchtvochtigheid in woonkamers in de winter. Met oude gashaard had je dat niet dan stond het condens op de ramen.
Vroeger jaren 80 hadden mensen van die bakken aan de radiatoren hangen om water te verdampen, tbv luchtvochtigheid. Maar een steeds groter deel van bevolking heeft de gashaarden niet meer meegemaakt en kennen het “comfort” van vochtige lucht niet meer.

Een luchtbevochtiger kan dit verhelpen ik heb zelf ook een thermometer met rv van mediasane (5€ action) en die geeft nu bij mij aan negatief smiley terwijl het 21 grad is maar 38% vocht en dat is laag. Waardoor sommige mensen dat als koud ervaren.

leonbong wijzigde deze reactie 31-12-2019 10:29 (8%)

• poing
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met het instellen van Jaga convectoren?

Die werken namelijk met een voorinstelling en een fijn instelling. Ik heb heel het huis ingesteld volgens de documentatie van de ventielen, maar in de praktijk komt dit neer dat 6 radiatoren volledig open staan en er 3 een beetje dicht genepen zijn. Wat denk ik niet logisch is want de dichtste radiatoren geven zo meer warmte af dan de verste (b.v. de badkamer op vorst stand blijft heel veel warmte afgeven).

Het lijkt er dus op dat ik waterzijdig moet inregelen? Nog enkele vragen daarbij:
- Begin ik dan best met de dichtste convectoren nog wat verder dicht te knijpen?
- Wat doe ik met de bypass knop? Daar staan verschillende standen op, maar dat slaagt op mijn oude CV installatie. Kan ik deze volledig dicht draaien, want de woonkamer heeft 3 convectoren waar ik de kraan af aflaten.

• bert pit
  • Laatst online: 13:52
LinuxMan schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:55:
[...]

Ik heb hier toch een forse verbeterslag gemaakt met waterzijdig inregelen. Van 1600m3 naar 1100 m3. Comfort is ook toegenomen, want mijn grootste radiator werd slecht warm, en na waterzijdig inregelen worden alle radiatoren vergelijkbaar warm. Misschien was mijn installatie dan erg ongebalanceerd?
Dat laatste den ik wel ja.

Doordat ik naar Evohome ben gegaan hoefde ik niet waterzijdig in te regelen. Wel heb ik bij het installeren van de danfoss kranen de zaak in balans getracht te brengen.

Ik ben met alle maatregelen (HR CV, kierdichting, Isolatie, dubbel glas, Evohome) van 2750m3 naar 1100m3 gegaan. En comfort omhoog.

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 27-01 12:57
PentaClover schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:51:
Dat comfort is toch wel een dingetje, Ik merk dat mijn vriendin die niets anders dan Gaskachels en veel te heet gestookte radiatoren gewend is uit vorige huizen, in dit huis met trage vloerverwarming beneden, en nu ook nog eens het gemis aan straling van de radiatoren door de lage temperatuur van ~35 oC Toch met enige regelmaat klaagt dat het koud voelt, ondanks dat de thermostaat vervolgens zegt dat het niet koud is.

Ik zat zelf te denken aan een extra radiator achter de bank waar zij zit, zou zo'n radiator in je rug schelen ondanks de 35 oC ?
Een klein IR paneel achter of boven de bank? Lijkt me veel effectiever en gemakkelijker te monteren dan een radiator.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

Pagina: 1 ... 113 ... 116 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True